Misschien een rot antwoord. Maar ga proefrijden. Beide naven zijn goed. De meeste mensen hebben na een proefrit met beide wel een duidelijke voorkeur.Lo2 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:35:
Heb mijn zinnen gezet op een jong gebruikte Duitse kwaliteitsfiets met Bosch CX en riem.
Nu kom ik meestal de Enviolo naaf tegen maar ook heel soms de Shimano Nexus 5. Op een forum voor tourfietsers zijn de meningen verdeeld, maar wat je vaker terug hoort komen is:
Enviolo: traploos schakelen biedt gemak maar trapt zwaarder (gaat meer kracht verloren door de overbrenging). Het ontwerp heeft bij minimaal onderhoud een lange levensduur maar áls er iets kapotgaat is het duur en tijdrovend om te repareren. Schakelt zwaar en gaat vaak na verloop van tijd steeds zwaarder schakelen. Daarentegen hoef je niet te stoppen met trappen tijdens het schakelen.
Nexus 5: traditionele versnellingsnaaf en loopt lichter. Mag niet aangedreven worden tijdens het schakelen, wat lastig kan zijn als de motor nog even doorgaat na inhouden. Hierdoor gevoeliger voor misbruik en heeft elke 2 jaar onderhoud nodig, gedemonteerd. Wel goedkoper te repareren of te vervangen.
Nu is voor mij op de eerste plaats de levensduur en robuustheid van belang en daardoor neig ik naar de Enviolo. Maar een fiets die ik op het oog heb heeft toevallig de Nexus 5, daarom twijfel ik. Mijn usecase gaat zijn: korte ritten door de drukke stad met veel snel optrekken vanuit stilstand dus schakelen onder belasting is een flinke pre.
Wat zijn jullie ervaringen met beide versnellingsnaven?
Probeer ergens een tweede accu en lader te lenen en doe een kruistest. Een fietsenwinkel zal een kruistestje ook gemakkelijk voor je kunnen doen. De accu is gewoon verkrijgbaar.Nielson schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:25:
Even een dubbelcheck. Ik heb momenteel een ebike (Trek LM600+ met Shimano Steps) te leen en nu laadt de (bagagedrager) accu niet meer op. Als ik de lader aansluit begint enkel de 1e van de 5 LEDs op de accu te plinken, en ook de oranje LED op de lader knippert. Exacte patroon vind ik niet terug in de handleiding maar lijkt denk ik te duiden op een defecte accu? Iemand nog tips of moet ik op zoek naar een nieuwe BT-E6001 accu (als die uberhaupt nog te krijgen is)?
Kan alleen spreken over de enviolo waarmee ik 5000km gedaan heb. Dat die altijd maar zwaarder schakelt klopt niet. De eerste kilometers gaat die zwaar, en dan wordt die wat lichter om daar dan te blijven.Lo2 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:35:
Heb mijn zinnen gezet op een jong gebruikte Duitse kwaliteitsfiets met Bosch CX en riem.
Nu kom ik meestal de Enviolo naaf tegen maar ook heel soms de Shimano Nexus 5. Op een forum voor tourfietsers zijn de meningen verdeeld, maar wat je vaker terug hoort komen is:
Enviolo: traploos schakelen biedt gemak maar trapt zwaarder (gaat meer kracht verloren door de overbrenging). Het ontwerp heeft bij minimaal onderhoud een lange levensduur maar áls er iets kapotgaat is het duur en tijdrovend om te repareren. Schakelt zwaar en gaat vaak na verloop van tijd steeds zwaarder schakelen. Daarentegen hoef je niet te stoppen met trappen tijdens het schakelen.
Nexus 5: traditionele versnellingsnaaf en loopt lichter. Mag niet aangedreven worden tijdens het schakelen, wat lastig kan zijn als de motor nog even doorgaat na inhouden. Hierdoor gevoeliger voor misbruik en heeft elke 2 jaar onderhoud nodig, gedemonteerd. Wel goedkoper te repareren of te vervangen.
Nu is voor mij op de eerste plaats de levensduur en robuustheid van belang en daardoor neig ik naar de Enviolo. Maar een fiets die ik op het oog heb heeft toevallig de Nexus 5, daarom twijfel ik. Mijn usecase gaat zijn: korte ritten door de drukke stad met veel snel optrekken vanuit stilstand dus schakelen onder belasting is een flinke pre.
Wat zijn jullie ervaringen met beide versnellingsnaven?
Je kan onder lichte belasting schakelen, maar als je motor vol koppel geeft, dan is het zwaard draaien aan die hendel.
En wat onderhoud of herstellingen betreft: je zal makkelijk enviolo's vinden die 20k probleemloos halen.
Meer misschien ook, het is zeker niet zo dat de fietsenmakers ze bij bosjes vervangen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hier hebben we 2 elektrische fietsen van Kalkhoff, waarvan 1 met een Nexus 5 en de andere met een Enviolo. De fiets met de Enviolo is op alle technische gebieden beter dan de Nexus (sterkere motor, grotere accu, Smart Systeem, etc.). Toch gaat mijn voorkeur uit naar de Nexus. Het schakelen gaat voor beter dan bij de Enviolo. Wil je bij de laatste echt flink "schakelen", dan red je het niet mer een polsbeweging. Dat is heel onhandig. Het schakelen onder belasting gaat zwaar, waardoor ik in de praktijk stop met trappen bij het "schakelen". Dit ook na 1 jaar / 2500 km. Daarnaast fietst de Enviolo zwaarder.
Misschien een vreemde vraag, maar waarom zou je willen schakelen onder belasting? Heb hier ook een Enviolo, en een dagelijkse route waar ik heel veel aan het schakelen ben (continue heuvel op/af), maar het duurt maar zo kort om even te stoppen met trappen en dan te schakelen dat ik daar in de praktijk nooit last van heb. Schakelen zonder belasting voelt voor mij ook prima, al kan ik voorstellen dat dit wisselt van persoon tot persoon.
(zwaarder fietsen is wel een ding, dat kost je wat bereik -- geen probleem zolang de accu groot genoeg is, maar dat is wel een beetje zonde)
(zwaarder fietsen is wel een ding, dat kost je wat bereik -- geen probleem zolang de accu groot genoeg is, maar dat is wel een beetje zonde)
Problemen met ingebouwde GPS-module op mijn Dutch ID Phantom 85
Zijn hier nog mensen met ervaring hiermee?
Ik kocht de fiets in 2022. Deze bevat een GPS-module die beweging detecteert en ook aangeeft waar de fiets zich bevindt.
Direct bij de aankoop waren hier problemen mee. Ik heb dit zelf moeten configureren want de fietsenmaker kende er niet veel van en ik zocht het ook liever zelf uit vanuit interesse en ook in de hoop dat het allemaal wat vlugger opgelost zou geraken. De ondersteuning verliep via mail en ik moet zeggen dat het team van Conneqtech Support (NL) heel meewerkend was. Lang verhaal kort: mijn fietsenmaker moest een nieuwe module steken en alles werkte.
Tot afgelopen maand mei mijn fiets binnen moest voor jaarlijks onderhoud en plots werkte die module niet meer. Er was op 22 mei ook een update van de app.
Wat over-en weergemail met Conneqtech en mijn fietsenmaker maar we geraken er voorlopig niet uit.
Resultaat op dit moment:
Wel
- de app geeft weer waar de fiets staat
Niet
- bewegingsdetectie
- registratie van de afgelegde route: meestal wordt de route afgebroken na iets meer dan een kilometer; heel uitzonderlijk wordt de route volledig weergegeven
Volgens Conneqtech komt alles correct op hun servers terecht... maar het wordt dus niet of onvolledig weergegeven in de app. Ondertussen is er al een nieuwe update van de app van juli 2025.
Update is geïnstalleerd, de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, al eens uit- en opnieuw ingelogd. App is geïnstalleerd op een Samsung S22.
Zijn hier nog mensen met ervaring hiermee?
Ik kocht de fiets in 2022. Deze bevat een GPS-module die beweging detecteert en ook aangeeft waar de fiets zich bevindt.
Direct bij de aankoop waren hier problemen mee. Ik heb dit zelf moeten configureren want de fietsenmaker kende er niet veel van en ik zocht het ook liever zelf uit vanuit interesse en ook in de hoop dat het allemaal wat vlugger opgelost zou geraken. De ondersteuning verliep via mail en ik moet zeggen dat het team van Conneqtech Support (NL) heel meewerkend was. Lang verhaal kort: mijn fietsenmaker moest een nieuwe module steken en alles werkte.
Tot afgelopen maand mei mijn fiets binnen moest voor jaarlijks onderhoud en plots werkte die module niet meer. Er was op 22 mei ook een update van de app.
Wat over-en weergemail met Conneqtech en mijn fietsenmaker maar we geraken er voorlopig niet uit.
Resultaat op dit moment:
Wel
- de app geeft weer waar de fiets staat
Niet
- bewegingsdetectie
- registratie van de afgelegde route: meestal wordt de route afgebroken na iets meer dan een kilometer; heel uitzonderlijk wordt de route volledig weergegeven
Volgens Conneqtech komt alles correct op hun servers terecht... maar het wordt dus niet of onvolledig weergegeven in de app. Ondertussen is er al een nieuwe update van de app van juli 2025.
Update is geïnstalleerd, de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, al eens uit- en opnieuw ingelogd. App is geïnstalleerd op een Samsung S22.
Ook hier weer lekker verdeelde meningen, misschien toch maar proefrijden dan. Heb geen idee hoe zo’n CVT in de praktijk aanvoelt.
Om snel weg te kunnen komen bij drukke stoplichten.XpanD schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:46:
Misschien een vreemde vraag, maar waarom zou je willen schakelen onder belasting?
Ik heb een fiets met Bosch Performance Line CX en Enviolo Automatiq. Je stelt via Kiox scherm je omwentelingen in wat je lekker vind fietsen en je flitst werkelijk bij de stoplichten weg. Zo makkelijk dat Automatiq. Ik heb er al meer dan 8000 probleemloze kilometers mee gemaakt.
Verwijderd
Is dat onder fietsers nu ook al een ding? Hard optrekken bij het stoplichtGeorgeBfast schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:23:
en je flitst werkelijk bij de stoplichten weg.

Ik stel mijn versnelling alvast licht in wanneer ik tot stilstand kom (of bijvoorbeeld een krappe bocht moet pakken), en bij wegkomen maak ik wat extra toeren bij om weer op gang te komen. Daarna stop ik even met trappen, zet ik hem wat hoger, en dan zit ik al snel weer op een normale snelheid. Duurt misschien een seconde, en is eigenlijk hetzelfde wat ik ook met normale versnellingen zou doen, maar dan wat preciezer. (en met iets meer gewenning, duurt even om de standen te vinden die je het fijnste vindt)Lo2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:44:
Ook hier weer lekker verdeelde meningen, misschien toch maar proefrijden dan. Heb geen idee hoe zo’n CVT in de praktijk aanvoelt.
[...]
Om snel weg te kunnen komen bij drukke stoplichten.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een Bosch Performance-motor heb, dus dat zal vast ook helpen met het snel wegkomen. Ik kom in ieder geval prima mee met het andere verkeer, en heb er verder ook geen omkijken naar.
Ja toch!Verwijderd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:46:
[...]
Is dat onder fietsers nu ook al een ding? Hard optrekken bij het stoplicht![]()
Haha ja, niet om stoer te zijn maar om de slingerende Checks, wheelie trekkende jochies op fatbikes, lamme studenten op Vanmoofs en Velorettis en onoplettende bellende moeders op Urban Arrows voor te zijn. In de urban jungle van Amsterdam is het bij elk stoplicht meteen alles inhalen of zelf gevaarlijk ingehaald en afgesneden worden…Verwijderd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:46:
[...]
Verwijderd
Dan zou ik voor DJI gaan, dan win je altijd!Lo2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:50:
[...]
Haha ja, niet om stoer te zijn maar om de slingerende Checks, wheelie trekkende jochies op fatbikes, lamme studenten op Vanmoofs en Velorettis en onoplettende bellende moeders op Urban Arrows voor te zijn. In de urban jungle van Amsterdam is het bij elk stoplicht meteen alles inhalen of zelf gevaarlijk ingehaald en afgesneden worden…
Bosch doet met de nieuwste update ook mee aan de 100Nm race, je slijt alleen wel je binnenwerk af. Denk dat je met 85Nm ook vlug zat optrekt, met een langere levensduur.Verwijderd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:53:
[...]
Dan zou ik voor DJI gaan, dan win je altijd!![]()
Automatiq is een erg dure optie die je niet vaak ziet. Hoe reageert het systeem op plotselinge hellingen? Reageert het snel genoeg bij afremmen naar stilstand en optrekken?GeorgeBfast schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:23:
Ik heb een fiets met Bosch Performance Line CX en Enviolo Automatiq. Je stelt via Kiox scherm je omwentelingen in wat je lekker vind fietsen en je flitst werkelijk bij de stoplichten weg. Zo makkelijk dat Automatiq. Ik heb er al meer dan 8000 probleemloze kilometers mee gemaakt.
Mijn fiets combineert een Bosch CX 85 nm motor icm Nexus 5. Ik rijd standaard in de auto modus.GeorgeBfast schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:23:
Vanuit stilstand vertrek ik vanuit versnelling 2, trap een paar keer rond en schakel door naar versnelling 4. Je vliegt in een paar seconden naar 25 km/u. Het niet trappen tijdens het schakelen is echt een split second.
De handmatige enviolo schakeling vond ik helemaal niet fijn. De automatische enviolo schakeling vind ik (te) duur en weinig toegevoegde waarde bieden als je net zoals ik weinig stopt tijdens het fietsen. Over de inefficiëntie is al voldoende geschreven.
Gewoon proefrijden met meerdere combinaties en kies wat je het prettigst vind.
Heeft er al iemand een ervaring met virabikes? Nu 1999 EUR voor een bakfiets met achtermotor maar over afmetingen of reviews is weinig te vinden
HEb de website even bekeken...Laros88 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:55:
Heeft er al iemand een ervaring met virabikes? Nu 1999 EUR voor een bakfiets met achtermotor maar over afmetingen of reviews is weinig te vinden
- verkoop rechtstreeks, dus fietsenmaker wordt er tuseenuit gehaald. Service zouden ze zelf doen, maar nergens vertellen ze hoe, en hoeveel het kost
- garantie is enorm beperkt, en sommige delen zelfs maar voor 6 maanden wat niet legaal is
- standaard versie heeft een batterij van amper 300 Wh... die moet je echt heel dikwijls opladen, dus beperkte levensduur
- derailleur met 3 versnellingen standaard.... daar kan je niks mee
- voor de laagste prijs moet je de fiets zelf monteren... ook weer risico's om garantie te krijgen als je fout monteert. En ja, een fiets monteren op de juiste manier is wel een ding.
- om garantie te krijgen moet je de fiets binnen 4-12 weken laten nakijken , maar ze zeggen niet waar dat kan, want de fietsenmaker werd vooraf uitgesloten.
Verhaal lijkt me iets te veel op wat Van Moof ook gedaan heeft.
Goedkoop = duurkoop...
Je gaat die remmen een keer moeten ontluchten. En de meeste fietsenwinkels gooien ze er dan af en zetten er nieuwe remmen op, of weigeren de fiets. Dat is niet oneerlijk, dat is omdat deze remmen vaak niet te ontluchten zijn.Tommie12 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:21:
[...]
HEb de website even bekeken...
- verkoop rechtstreeks, dus fietsenmaker wordt er tuseenuit gehaald. Service zouden ze zelf doen, maar nergens vertellen ze hoe, en hoeveel het kost
- garantie is enorm beperkt, en sommige delen zelfs maar voor 6 maanden wat niet legaal is
- standaard versie heeft een batterij van amper 300 Wh... die moet je echt heel dikwijls opladen, dus beperkte levensduur
- derailleur met 3 versnellingen standaard.... daar kan je niks mee
- voor de laagste prijs moet je de fiets zelf monteren... ook weer risico's om garantie te krijgen als je fout monteert. En ja, een fiets monteren op de juiste manier is wel een ding.
- om garantie te krijgen moet je de fiets binnen 4-12 weken laten nakijken , maar ze zeggen niet waar dat kan, want de fietsenmaker werd vooraf uitgesloten.
Verhaal lijkt me iets te veel op wat Van Moof ook gedaan heeft.
Goedkoop = duurkoop...
In de garantievoorwaarden geven ze zo veel regels, dat je in ieder geval garantie op de wielen die belangrijk zijn bij een bakfiets wel kunt vergeten.
Je betaald de eerste beurt. En wat kost die? Veel fietsenwinkels zullen je meer rekenen omdat ze de fiets nog rijklaar voor je moeten maken als die niet eerder bij een winkel was.
3 jaar garantie op het frame, en alleen de eerste 2 jaar is dat inclusief arbeid? Er zijn nogal wat bakfiets merken met gebroken frames inmiddels.
Bakfietsen zijn grote dingen, en mede daarom helaas duur. Als je deze kwaliteit koopt komen er een hoop kosten achteraan, en/of ga je hem veel eerder moeten vervangen.
Kijk eens naar een Batavus Fier.
@Laros88 Volgens de plaatjes is de motor van Ananda. Ik zou er ver weg van blijven als de verkoper zo weinig info geeft. De garantievoorwaarden sluiten zo veel uit, dat ik mij afvraag of het wettelijk wel mag. Zo is de garantie uitgesloten als je met volle belading een stoeprand af bent gegaan en er is een verplichte onderhoudsbeurt binnen 500 km rijden.
Om hierop terug te komen:mitsumark schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:38:
[...]
De Bosch Flow app is gewoon gratis, maar wellicht sommige functies niet?
Voor mij geeft het schermpje niet zoveel extra informatie:
Snelheid vind ik wel handig (zit ik tegen de 25kmpu aan?), maar dat kan ook voor 2 tientjes met een apart computertje.
Totaal aantal kilometers vind ik niet zo relevant.
Accu percentage kun je ook vrij nauwkeurig (per 10%) zien aan de streepjes op de controller.
Ondersteuning kun je ook zien aan de kleur op de controller.
Als optie kom je oa deze Bosch upgrade led naar led smartphonegrip tegen.
Dat lijkt em wat duur voor alleen een houdertje
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Het werkt fantastisch is mijn ervaring. Ik zou niet zonder willen. In extreme gevallen kun je altijd ingrijpen via Bosch bediening en is de Kadans instelbaar zichtbaar op je Bosch Kiox scherm.Lo2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:00:
[...]
Bosch doet met de nieuwste update ook mee aan de 100Nm race, je slijt alleen wel je binnenwerk af. Denk dat je met 85Nm ook vlug zat optrekt, met een langere levensduur.
[...]
Automatiq is een erg dure optie die je niet vaak ziet. Hoe reageert het systeem op plotselinge hellingen? Reageert het snel genoeg bij afremmen naar stilstand en optrekken?
Ik vind het een veel fijner systeem dan Nexus 8 , en Enviolo handmatig vind ik lastig telkens weer de juiste trapfrequntie te vinden. Bij Automatiq kun je die gewoon instellen gaat automatisch naar die frequentie. Prachtig systeem.
[ Voor 14% gewijzigd door GeorgeBfast op 09-07-2025 12:51 ]
Here we go. Mijn eerste pech is een feit. De Nexus 8 naaf is in de soep gelopen. Dus hebben ze de fiets opgehaald en een elektrische leenfiets afgeleverd. Gisteren tijdens mijn avondronde vertrok ik van huis met een ineens zeer beroerd lopende naaf. Dus heb ik mijn avond tocht afgeblazen en ik wilde vanmorgen naar mijn werk (en dan door naar de FM) op de fiets en er zat geen beweging meer in. Dus dan maar een uurtje vrij nemen en de FM bellen die er binnen het halve uur waren en met de auto naar het werk gereden. De monteur keek even en was kort en bondig dat het een nieuw binnenwerk gaat worden. Offerte 250 euro a raison. Valt me nog mee en begin volgende week is de fiets klaar.
Pech? Mijn fiets heeft het 4 jaar uitgehouden en mankeerde nooit iets duurs. Dan vind ik het niet duur. Dan kan hij weer wat jaartjes mee. Tja, wie een e-bike wil rijden moet er soms geld in investeren. Het is zo en zo heb ik hem ruim op tijd terug voor mijn 4e review hier. Elk jaar een.
Pech? Mijn fiets heeft het 4 jaar uitgehouden en mankeerde nooit iets duurs. Dan vind ik het niet duur. Dan kan hij weer wat jaartjes mee. Tja, wie een e-bike wil rijden moet er soms geld in investeren. Het is zo en zo heb ik hem ruim op tijd terug voor mijn 4e review hier. Elk jaar een.
Oeps... hoe veel km heeft je naaf?jimh307 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:20:
Here we go. Mijn eerste pech is een feit. De Nexus 8 naaf is in de soep gelopen. Dus hebben ze de fiets opgehaald en een elektrische leenfiets afgeleverd. Gisteren tijdens mijn avondronde vertrok ik van huis met een ineens zeer beroerd lopende naaf. Dus heb ik mijn avond tocht afgeblazen en ik wilde vanmorgen naar mijn werk (en dan door naar de FM) op de fiets en er zat geen beweging meer in. Dus dan maar een uurtje vrij nemen en de FM bellen die er binnen het halve uur waren en met de auto naar het werk gereden. De monteur keek even en was kort en bondig dat het een nieuw binnenwerk gaat worden. Offerte 250 euro a raison. Valt me nog mee en begin volgende week is de fiets klaar.
En heb je een motor met meer dan 50nm koppel?
250€ is inderdaad zeer redelijk.
Motor is 50nm en de fiets heeft 18.000 km gelopen. Wel vaak pittige klimmetjes gepakt op dijken met volle inzet van mij én de motor. Ik denk dat dit heeft gezorgd voor snellere slijtage. Wat me opviel nu ik erover denk is dat de naaf al wat langer niet 100% was want ik had veel resonantie van de naaf uit. Toch sloeg deze vrijwel nooit over.
Gelukkig ben ik mobiel. De leen e-bike is een Huyser, maar mijn e-bike fietst lekkerder
Gelukkig ben ik mobiel. De leen e-bike is een Huyser, maar mijn e-bike fietst lekkerder
Dat is al flink gefietst, en toch is 18000km niet echt héél veel.jimh307 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:34:
Motor is 50nm en de fiets heeft 18.000 km gelopen. Wel vaak pittige klimmetjes gepakt op dijken met volle inzet van mij én de motor. Ik denk dat dit heeft gezorgd voor snellere slijtage. Wat me opviel nu ik erover denk is dat de naaf al wat langer niet 100% was want ik had veel resonantie van de naaf uit. Toch sloeg deze vrijwel nooit over.
Maar ja, 250€ op die tijd is niks.
Dat bedoel ik
De grote beurt van mijn auto afgelopen december was heel wat duurder.
Mijn nexus 8 binnenwerk had het na 9000 km ook begeven en er zit nu ook een nieuw binnenwerk in. Ik schakel altijd heel voorzichtig, zonder druk op de pedalen maar toch hoor ik het nieuwe binnenwerk ook al weer af en toe kraken. Ik ben van mening dat de nexus 8 niet geschikt is voor een perfomance line motor. Mijn gewone fiets heeft een rohloff naaf en dit voelt zo veel betrouwbaarder dat ik op zoek ben naar een gebruikte rohloff naaf welke ik in mijn ebike ga bouwen. Wanneer iemand nog een gebruikte rohloff heeft liggen met 36 gaats en schijfrem hou ik mij aanbevolen..
Eindelijk issue kunnen reproduceren terwijl mijn "afluisterapparatuur" aangesloten was. Geen enkele foutmelding is te zien op de trace van de CAN-bus. Opeens valt de ondersteuning weg. Wat je wel kan zien is dat het niet in 1x wegvalt. Eerst volgt een kleine (2-3s) onderbreking en daarna valt het weg voor een langere periode. Mijn enige aanname nu is dat de stroomvoorziening (Accu/P+ connector) ergens onderbroken wordt, zoals in de post van hierboven is aangegeven.dennisfr schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 06:52:
@tryingtohack aanvullend op @Tommie12 en @elinx: een slechte verbinding tussen batterij en motor(controller) kan deze symptomen ook veroorzaken. Bij de fiets (ook Bafang) van mijn zoon begon het ook met de symptomen die jij beschrijft en een vervangende accu loste het niet op (fiets is 7 jaar oud en heeft ruim 20.000 km gelopen dus ik dacht dat de accu gewoon versleten was).
Uiteindelijk bleek de aansluiting van de - draad in de slede waar je de accu in schuift slecht contact te maken. Ik heb deze opnieuw gesoldeerd en dat loste het probleem op.
:strip_exif()/f/image/IgarTXgpCIm1ZgwzKyuL9N6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan maar (weer) op zoek naar de plek waar de connectie wordt verbroken. Vraag me af of de dunne CAN-bus connectors niet verbrand worden als je daar continue +10A door DC door elkaar jaagt.
Dat is anekdotisch. De Nexus 8 functioneert prima bij een Performance Line motor. De 18.000 km van @jimh307 is meer typisch.Sjacka schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:32:
Mijn nexus 8 binnenwerk had het na 9000 km ook begeven en er zit nu ook een nieuw binnenwerk in. Ik schakel altijd heel voorzichtig, zonder druk op de pedalen maar toch hoor ik het nieuwe binnenwerk ook al weer af en toe kraken. Ik ben van mening dat de nexus 8 niet geschikt is voor een perfomance line motor. Mijn gewone fiets heeft een rohloff naaf en dit voelt zo veel betrouwbaarder dat ik op zoek ben naar een gebruikte rohloff naaf welke ik in mijn ebike ga bouwen. Wanneer iemand nog een gebruikte rohloff heeft liggen met 36 gaats en schijfrem hou ik mij aanbevolen..
Een Enviolo naaf heeft een vergelijkbare levensduur. Nexus 5 hoogstens iets meer.
Rohloff gaat langer mee, maar vergt onderhoud en is véél duurder.
Inderdaad normaal. En je fiets is daarmee lekker probleemloos bij deze nette kilometerstand.jimh307 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:20:
Laat ze even heel goed kijken of er al iets een scheurtje te zien is bij de spaakgaten. Is bij deze kilometerstand ook normaal. Als er niets te zien is gewoon verder gaan. Als er maar het kleinste scheurtje al zichtbaar is beter nu mee vervangen kwa kosten.
Maar dat zullen ze wel standaard doen…
Dat neem ik wel aan dat ze dat zullen doen. Ik heb mijn fiets daar altijd in onderhoud gehad en gekocht dat ik de zaak wel vertrouw. Mocht er iets kleins zijn zullen ze me zeker helpen. Het is immers mijn cardioapparaat.Foxhill schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:29:
[...]
Inderdaad normaal. En je fiets is daarmee lekker probleemloos bij deze nette kilometerstand.
Laat ze even heel goed kijken of er al iets een scheurtje te zien is bij de spaakgaten. Is bij deze kilometerstand ook normaal. Als er niets te zien is gewoon verder gaan. Als er maar het kleinste scheurtje al zichtbaar is beter nu mee vervangen kwa kosten.
Maar dat zullen ze wel standaard doen…
Heb nu leenfiets; ik vind het karakter van de Bafang motor minder fijn en meer 'happig' dan mijn oude trouwe Gazelle. Maar ach, hij doet het.
@SjackaFoxhill schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Dat is anekdotisch. De Nexus 8 functioneert prima bij een Performance Line motor. De 18.000 km van @jimh307 is meer typisch.
Ik zit inmiddels op 26.000 km (zelfde fiets als @jimh307 ) met de originele Nexus 8. De naaf schakelt nog steeds prima.
EDIT: mijn enige issue met de Nexus 8 is, dat het kunststof/nepleer dat om de handverstelling heen zit, los heeft gelaten van de verstelling zelf. Ik moet dus hard knijpen om van versnelling te wisselen, want anders slipt het handvat over het verstelmechanisme.
[ Voor 25% gewijzigd door dennisfr op 10-07-2025 07:53 ]
Mijn lengte en gewicht zullen ook parten spelen. Ben afgelopen drie weken wezen rondfietsen in Zuid Europa en met mijn 2 meter en 110 kilo had ik weer een paar angstige geluiden bergop. Schakelen doe ik altijd zonder belasting. Ik ga op zoek naar een geschikte rohloff naaf.
En toch schrijft Shimano voor om die naaf te gebruiken met motoren die max 50 Nm geven.Foxhill schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Dat is anekdotisch. De Nexus 8 functioneert prima bij een Performance Line motor. De 18.000 km van @jimh307 is meer typisch.
Een Enviolo naaf heeft een vergelijkbare levensduur. Nexus 5 hoogstens iets meer.
Een merk als VdV vermedt dat ook op de site, en zal een Performance Line motor begrenzen in koppel.
En ja, Rohloff is peperduur, een fiets met die naaf kost altijd 1000-1400€ meer dan een vergelijkbaar model met Enviolo.
Voor mijn gazelle ultimate c8 ben ik op zoek naar een kinderzitje. Mijn fietsenmaker vertelde mij dat dit niet mogelijk is door mijn stuurpen (contec lida) maar het lijkt mij dat er voor iedere fiets toch wel wat te verzinnen is? Ik ben bang dat ik dan ook een andere display nodig heb (dit is de nyon) en dat de quadlock eraf moet. Heeft iemand suggesties?
:strip_exif()/f/image/wvG6pNOWs4sZ5nQLzPnaQshf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wvG6pNOWs4sZ5nQLzPnaQshf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5hb6oVRbUffFka8hFCBm4mgk.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry, ja. Ik ben te snel. Performance Line teruggezet op 50Nm. Bij 65Nm gaan ze eerder kapot. Fietsen er ook zat mee rond, maar dan is het ook vaak eerder kapot.Tommie12 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:13:
[...]
En toch schrijft Shimano voor om die naaf te gebruiken met motoren die max 50 Nm geven.
Een merk als VdV vermedt dat ook op de site, en zal een Performance Line motor begrenzen in koppel.
En ja, Rohloff is peperduur, een fiets met die naaf kost altijd 1000-1400€ meer dan een vergelijkbaar model met Enviolo.
Fiets hier al 19.000km met een 80nm? tsdz2b chinese meuk motor met een nexus 8 naaf uit 2011. Op het af en toe wat matig schakelen werkt dat nog steeds prima. Heb wel ooit is een 2e hands nieuwe op markplaats gescoord vanwege het binnenwerk maar die ligt nog steeds werkeloos in de schuur stof te vangen. Dus meer dan 50NM gaat ook prima. De naaf daarvoor ook al 2000km gewoon analoog gebruikt.Foxhill schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:26:
[...]
1 van de redenen om er geen wereldreis mee te maken is inderdaad dat ze niet feilloos zijn, daar is een rohlof stukken beter geschikt voor en makkelijker te repareren/ servicen. Daar was toch ooit is ook een mooi stuk over gepost hier over iemand die dat wel deed met zijn nexus 8/11?
Ik ben al even aan het kijken voor een e-bike en kijk dan voornamelijk naar e-mtb's. Niet zozeer om echt trails te doen, maar wel offroad te kunnen gaan.
Nu zag ik dit, en het lijkt voor mij een goede deal, flink afgeprijsd, Bosch motor en accu, maar gevoel zegt mij ook dat ik iets mis, en dat deze mooier lijkt dan is.
https://www.bikeexchange....rKeys=U2VsbGVyLTEzNTk0_be
Nu zag ik dit, en het lijkt voor mij een goede deal, flink afgeprijsd, Bosch motor en accu, maar gevoel zegt mij ook dat ik iets mis, en dat deze mooier lijkt dan is.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Is nog model 2023, en daarom wellicht dikke korting.Benjamin- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:07:
Ik ben al even aan het kijken voor een e-bike en kijk dan voornamelijk naar e-mtb's. Niet zozeer om echt trails te doen, maar wel offroad te kunnen gaan.
Dit is een redelijk goede basis MTB, niks fundamenteel mis mee.
Garantie kan wel wat moeilijker worden omdat de verkoper in D zit.
Maakt dat nog veel uit dat het een ouder model is? Als in zijn er significante verschillen sindsdien qua onderdelen?Tommie12 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Is nog model 2023, en daarom wellicht dikke korting.
Dit is een redelijk goede basis MTB, niks fundamenteel mis mee.
Garantie kan wel wat moeilijker worden omdat de verkoper in D zit.
Maar dit is dan wel echt een goede deal, of is dit zo'n adviesprijs die altijd veel te hoog lag, en is de werkelijke prijs altijd veel lager geweest?
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Ik denk wel dat het een goede deal is, niks mis met een fiets van 1-2 jaar terug, en zeker met deze korting.Benjamin- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:55:
[...]
Maakt dat nog veel uit dat het een ouder model is? Als in zijn er significante verschillen sindsdien qua onderdelen?
Maar dit is dan wel echt een goede deal, of is dit zo'n adviesprijs die altijd veel te hoog lag, en is de werkelijke prijs altijd veel lager geweest?
Maar je koopt wel bij een bedrijf wat mogelijk wat verder zit, dus garantie kan wat moeilijker zijn, maar dat weet je vooraf.
Wat die prijs een paar maand geleden was... wie zal het zeggen.
Mogelijk hebben ze die nu gevonden bij een stocktelling en willen ze er snel van af ipv ... schroot.
Morgen wordt mijn vrouw eigenaar van een Kathmandu. Deze motor is straks te updaten.
Vraag; Kan ik dit zelf en geeft dit behalve meer koppel ook nog andere “vooruitgang” ?
Vraag; Kan ik dit zelf en geeft dit behalve meer koppel ook nog andere “vooruitgang” ?
Ik vind het voor de motorfunctie totaal irrelevant. Ook het koppel is normaal ruim voldoende, dus die paar Nm meer….kootje70 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:51:
Morgen wordt mijn vrouw eigenaar van een Kathmandu. Deze motor is straks te updaten.
Ja, dit gaat via de Flow app op het moment dat je verbinding hebt met de fiets. Dat duurt hooguit een paar minuten.kootje70 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:51:
Ik denk dat je er weinig van gaat merken. De Performance Line CX motor (neem aan dat je die bedoelt) heeft al een koppel van 85Nm, dus dat sprongetje naar 100 is denk ik meer voor de buhne.
Dat laatste klopt. Ik vind mijn ebike met CX 85 nm motor nu al overdone. Wellicht ga ik na de update de modus die het meest gebruik handmatig knijpen.Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:53:
[...]
Ja, dit gaat via de Flow app op het moment dat je verbinding hebt met de fiets. Dat duurt hooguit een paar minuten.
Ik denk dat je er weinig van gaat merken. De Performance Line CX motor (neem aan dat je die bedoelt) heeft al een koppel van 85Nm, dus dat sprongetje naar 100 is denk ik meer voor de buhne.
Ik rijd ook op de Kathmandu. Fantastische fietskootje70 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:51:
Wel een tip voor je vrouw: wijdere broekspijpen komen vast te zitten in de riem tijdens het fietsen. Zorg dus dat je rechts iets hebt om je broekspijp strak te trekken.

Bij niet alle Kathmandu fietsen ontbreekt de kettingkast. Maar inderdaad, anders moet je doen wat iedereen al sinds de steentijd met normale lange broek op een wielrenfiets moet doen: broekklem om de rechter broekspijp (of een elastiek, dat werkt ook).Hamkaaz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
[...]
Ik rijd ook op de Kathmandu. Fantastische fiets![]()
Wel een tip voor je vrouw: wijdere broekspijpen komen vast te zitten in de riem tijdens het fietsen. Zorg dus dat je rechts iets hebt om je broekspijp strak te trekken.
Zelf geen ervaring mee. Mijn vrouw heeft een Grenoble C5, maar we hebben inmiddels een fietskar aangeschaft (en zelf heb ik een oek waar normale fietszitjes op kunnen zonder adapters o.i.d.).Joris84 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:25:
Voor mijn gazelle ultimate c8 ben ik op zoek naar een kinderzitje. Mijn fietsenmaker vertelde mij dat dit niet mogelijk is door mijn stuurpen (contec lida) maar het lijkt mij dat er voor iedere fiets toch wel wat te verzinnen is? Ik ben bang dat ik dan ook een andere display nodig heb (dit is de nyon) en dat de quadlock eraf moet. Heeft iemand suggesties?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.fiets-stoeltj...urpen-montageblok-vo.html
Zou dit werken? https://www.fiets-stoeltj...urpen-montageblok-vo.html
Houd er rekening mee dat je met het herenframe een kortere draaicircel hebt, omdat de voetensteunen tegen de horizontale stang komen.
Ik hoop dat je je ervaring kunt delen, want de fietskar steeds koppelen is een hoop werk.
Over een fietskar gesproken; door de achterstandaard past de (Thule) fietskar nét wel als je de askoppeling iets draait naar achter, zodat de bal van de kar precies tussen de koppeling en de standaard past. Het zou mooi zijn als de achterstandaard een paar millimeter naar voren zou staan.
Edit: https://www.fiets-stoeltj...-18-stuurpen-montage.html Ook voor een Yepp beschikbaar, maar blijkbaar moet je dan wat boren. Is dat de windschermhouder?
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 11-07-2025 10:31 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat vind ik juist het fijnste van een e-bike, moeiteloos optrekken. Juist in de bebouwde omgeving kost dat de meeste energie en tijd namelijk. Op een recht fietspad een paar kilometer 25 km/h fietsen kan ik ook zonder ondersteuning.Verwijderd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:46:
[...]
Verwijderd
Ja bij het optrekken doet de motor het meeste werk.TMC schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Dat vind ik juist het fijnste van een e-bike, moeiteloos optrekken. Juist in de bebouwde omgeving kost dat de meeste energie en tijd namelijk. Op een recht fietspad een paar kilometer 25 km/h fietsen kan ik ook zonder ondersteuning.
Maar het is ook: hoe harder je optrekt hoe sneller je onderdelen slijten.
Dan is een route met veel stoplichten toch minder aantrekkelijk.
Zeker als je een erg krachtige motor hebt en het een sport voor je is om zo vlug mogelijk op te trekken.
Stoplichten of kruisingen kan je nou eenmaal vaak niet vermijden. Slijtage is verder inherent aan gebruik naar mijn idee. Je kan ook de motor uitzetten, dan slijt deze helemaal niet.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Ja bij het optrekken doet de motor het meeste werk.
Maar het is ook: hoe harder je optrekt hoe sneller je onderdelen slijten.
Dan is een route met veel stoplichten toch minder aantrekkelijk.
Zeker als je een erg krachtige motor hebt en het een sport voor je is om zo vlug mogelijk op te trekken.
Verwijderd
Het gaat niet zo zeer om de motor, maar om onderdelen als ketting en tandwielen en zelfs banden.TMC schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Stoplichten of kruisingen kan je nou eenmaal vaak niet vermijden. Slijtage is verder inherent aan gebruik naar mijn idee. Je kan ook de motor uitzetten, dan slijt deze helemaal niet.
De Huyser die ik te leen had heeft een 80nm koppel op een 8 naaf (odo pas 900 km). Die schakelde aardig knudde, maar kwam wel goed van zijn plek. Dus ik heb mijn eigen Gazelle zonet opgehaald en de rekening was 13,50 minder dan de offerte van 250 euroFoxhill schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Sorry, ja. Ik ben te snel. Performance Line teruggezet op 50Nm. Bij 65Nm gaan ze eerder kapot. Fietsen er ook zat mee rond, maar dan is het ook vaak eerder kapot.
Inmiddels binnen en geüpdatet naar de laatste software (ik geloof april).Hamkaaz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
[...]
Ik rijd ook op de Kathmandu. Fantastische fiets![]()
Mijn FM {Zoevers Lent) had idd meer klachten en had er iets op verzonnen. Mijn vrouw is blij met het resultaat.
:strip_exif()/f/image/1p3f5WVmSKC2UowUVrreqjOL.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi hoor! Ben hier ook blij met mijn rode Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, heerlijke fiets!kootje70 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:04:
Inmiddels binnen en geüpdatet naar de laatste software (ik geloof april).
Mijn FM {Zoevers Lent) had idd meer klachten en had er iets op verzonnen. Mijn vrouw is blij met het resultaat.
[Afbeelding]
Het enige probleem waar ik af en toe tegen aan loop is dat het achterspatbord steeds los gaat zitten. Deze is met twee schroeven bevestigd aan het frame onder de bagagedrager. De schroeven zijn verstopt achter de (kleine) reflector. Dan zou je denken dat dat wel goed vast zit, ware het niet dat er geen schroefgaten in het metaal zitten, maar een soort sleuven die aan de onderkant open zijn, dus bij de minste of geringste stoot aan het achterspatbord tordeert deze en zakt naar beneden en moet ik eerst de reflector verwijderen, die met clipjes vast zit en hopen dat die niet breken, om dan de schroeven met een inbus sleutel vast te draaien.
Ik snap niet waarom er niet gewoon gaten in zitten i.p.v. die sleuven waar de schroeven naar beneden zakken en dus ook het achterspatbord. @Poesjuh, heb jij daar ook last van?
Een fietskar gaat hem voor mij niet worden. Ik wil dat de kleine voor me zit, lijkt me veel gezelliger.timovd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:16:
[...]
Houd er rekening mee dat je met het herenframe een kortere draaicircel hebt, omdat de voetensteunen tegen de horizontale stang komen.
Wordt de draaicirkel veel korter? Ik zal die opties eens voorleggen aan de fietsenmaker, dank!
Aha! Dit komt mij bekend voor... Ik heb laatst ook die schroeven onder de reflector aan moeten draaien. En... één van die pootjes van de reflector was half afgebroken. Gelukkig zit ie nog wel goed vast. Het spatbord nu ook. Maar dat gaat dus weer los zitten na verloop van tijd?Tranquility schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:27:
[...]
Mooi hoor! Ben hier ook blij met mijn rode Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, heerlijke fiets!
Het enige probleem waar ik af en toe tegen aan loop is dat het achterspatbord steeds los gaat zitten. Deze is met twee schroeven bevestigd aan het frame onder de bagagedrager. De schroeven zijn verstopt achter de (kleine) reflector. Dan zou je denken dat dat wel goed vast zit, ware het niet dat er geen schroefgaten in het metaal zitten, maar een soort sleuven die aan de onderkant open zijn, dus bij de minste of geringste stoot aan het achterspatbord tordeert deze en zakt naar beneden en moet ik eerst de reflector verwijderen, die met clipjes vast zit en hopen dat die niet breken, om dan de schroeven met een inbus sleutel vast te draaien.
Ik snap niet waarom er niet gewoon gaten in zitten i.p.v. die sleuven waar de schroeven naar beneden zakken en dus ook het achterspatbord. @Poesjuh, heb jij daar ook last van?
Ik zal er eens naar kijken. Er zal vast wel een trucje voor zijn.
Overigens merk ik dat de handvatten aan het stuur wat plakkerig kunnen aanvoelen. Zijn die vervangbaar? Ligt niet echt voor de hand, omdat bij het rechter handvat de Enviolo schakeling hier een onderdeel van is...
Als je een draaischakelaar van Enviolo, Shimano, etc hebt neem je handvatten ‘kort / lang’. De korte rechts gaat tot de schakelaar. Als je (nep)leer neemt gaan ze nooit meer plakken.Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:43:
[...]
Aha! Dit komt mij bekend voor... Ik heb laatst ook die schroeven onder de reflector aan moeten draaien. En... één van die pootjes van de reflector was half afgebroken. Gelukkig zit ie nog wel goed vast. Het spatbord nu ook. Maar dat gaat dus weer los zitten na verloop van tijd?
Ik zal er eens naar kijken. Er zal vast wel een trucje voor zijn.
Overigens merk ik dat de handvatten aan het stuur wat plakkerig kunnen aanvoelen. Zijn die vervangbaar? Ligt niet echt voor de hand, omdat bij het rechter handvat de Enviolo schakeling hier een onderdeel van is...
Afgelopen weekend voor het eerst gefietst op een e-bike met het Nexus 5 systeem, werkt voor een ebike een stuk beter dan 7 of 8 versnellingen. Wel viel het mij op dat het precies omgekeerd schakelde aan de andere nexus producten. Opschakelen gaat lichter dan terug schakelen, waarschijnlijk omdat, zo lees ik op internet, je de 5 speed ook onder druk mag schakelen.
Nadeel was dus dat ik steeds opschakelde als ik terug wilde schakelen.
Nadeel was dus dat ik steeds opschakelde als ik terug wilde schakelen.
Recensie: Gazelle Ultimate C5
(en vraag kettingslot bij lage instap)
Na informatie te hebben ingewonnen op dit mooie topic en enkele fietsen te hebben uitgeprobeerd heb ik enige weken geleden de Gazelle Ultimate C5 aangeschaft. De fiets wordt met name gebruikt voor woon-werk verkeer. Inmiddels staat de teller op ~200km.
Tot nu toe heb ik een zeer prettige ervaring met de fiets. De ondersteuning is krachtig, soepel, en natuurlijk. Ik passeer met groot gemak de vele bruggen en onderdoorgangen die mijn route kent. De auto-modus van de motor is hiervoor ideaal en ik kom uit op ongeveer 1% accu per kilometer (625Wh accu). De wegligging en rij-gevoel is uitstekend. Dit was voor mij de grootste reden om voor deze fiets te kiezen. Het viel me mee dat het stuur nog een redelijk stuk rechter omhoog te zetten valt voor een iets minder actieve zit indien gewenst. Ik (jonge man) heb gekozen voor een laag instap model oa zodat mijn partner ook makkelijker van de fiets gebruik kan maken. Van tevoren had ik enige zorgen of dit de stijfheid van het frame zou beperken. Hier merk ik geheel niets van, de fiets is erg solide. Het heeft wel een ander nadelig effect realiseerde ik me - het is namelijk wat minder makkelijk om de fiets met een kettingslot vast te zetten in de driehoek die wordt gevormd door de bovenbuis, onderbuis, en zadelpen - de bovenbuis ontbreekt namelijk.
Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/zadelbuis is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Na informatie te hebben ingewonnen op dit mooie topic en enkele fietsen te hebben uitgeprobeerd heb ik enige weken geleden de Gazelle Ultimate C5 aangeschaft. De fiets wordt met name gebruikt voor woon-werk verkeer. Inmiddels staat de teller op ~200km.
Tot nu toe heb ik een zeer prettige ervaring met de fiets. De ondersteuning is krachtig, soepel, en natuurlijk. Ik passeer met groot gemak de vele bruggen en onderdoorgangen die mijn route kent. De auto-modus van de motor is hiervoor ideaal en ik kom uit op ongeveer 1% accu per kilometer (625Wh accu). De wegligging en rij-gevoel is uitstekend. Dit was voor mij de grootste reden om voor deze fiets te kiezen. Het viel me mee dat het stuur nog een redelijk stuk rechter omhoog te zetten valt voor een iets minder actieve zit indien gewenst. Ik (jonge man) heb gekozen voor een laag instap model oa zodat mijn partner ook makkelijker van de fiets gebruik kan maken. Van tevoren had ik enige zorgen of dit de stijfheid van het frame zou beperken. Hier merk ik geheel niets van, de fiets is erg solide. Het heeft wel een ander nadelig effect realiseerde ik me - het is namelijk wat minder makkelijk om de fiets met een kettingslot vast te zetten in de driehoek die wordt gevormd door de bovenbuis, onderbuis, en zadelpen - de bovenbuis ontbreekt namelijk.
Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/zadelbuis is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Ik heb dezelfde fiets, en ik leg em vast met een kettingslot tussen de zadelbuis en achterspatbord.meneermeneer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:14:
Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/frame is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Bedacht dat alle damesfietsen dit “probleem” hebbenmeneermeneer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:14:
Vraag: Gebruikers van lage instap, hoe zetten jullie je fiets met een kettingslot vast? Regelmatig is bij fietsrekken alleen aan de voorzijde een vast punt beschikbaar. Een kettingslot vastmaken aan het achterwiel/frame is dan geen optie. Vastmaken aan het voorwiel kan maar een beetje fietsendief krijgt die er wel af. Is het dan toch verstandig om de ketting gewoon rondom de onderbuis te binden ook al is deze hier niet vast ingesloten? Is er een andere handigere manier die ik mis?
Voor sommige verzekeringen is zo een insteekketting ook voldoende, dan heb je geen last van de missende stang.meneermeneer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:14:
Dat accepteert geen enkele verzekering vlgs mij. En is ook nooit geaccepteerd als 2e slot.Brilsmurfffje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:58:
[...]
Voor sommige verzekeringen is zo een insteekketting ook voldoende, dan heb je geen last van de missende stang.
[ Voor 6% gewijzigd door Simple mind op 14-07-2025 17:16 ]
Wanneer je je fiets vastlegt met een kabelslot aan de liggende achtervork of de zadelbuis kun je je voorwiel met uitvalnaaf vastleggen met een insteekkabel in het fietsslot. Dan is je voorwiel ook beschermd.
Zeker wel! Bij Univé bijvoorbeeld is een Art2 ringslot voldoende!Simple mind schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:15:
Dat accepteert geen enkele verzekering vlgs mij. En is ook nooit geaccepteerd als 2e slot.
Univé eist twee ART** sloten.RicoK schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:59:
[...]
Zeker wel! Bij Univé bijvoorbeeld is een Art2 ringslot voldoende!
Er zijn nog verzekeraars die geen tweede slot eisen. Die eisen dus geen kettingslot en ook geen insteekketting. Zijn vaak dezelfde verzekeraars die vanwege te weinig kennis van fietsen verder niet de beste voorwaarden kennen (afschrijving, tijd om schades te beoordelen, oordeel over schades, etc).
[quote]RicoK schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:59:
[...]
Ohw mosterd na..
[...]
Ohw mosterd na..
[ Voor 56% gewijzigd door Ladypurple op 14-07-2025 23:22 ]
Ik zit via mijn tussenpersoon bij AWP P&C S.A. - Dutch Branch (Allianz), en volgens de voorwaarden is één ART 2* gekeurd slot afdoende, echter wel vastgemaakt aan een onroerend object.
Mijn fiets kwam zonder ringslot, maar alleen een goed kettingslot is dan dus genoeg.
Alleen een (ART2) ringslot zou ik me zelf ook niet prettig bij voelen, ondanks bijna 30kg neem je de fiets zo mee.
Mijn fiets kwam zonder ringslot, maar alleen een goed kettingslot is dan dus genoeg.
Alleen een (ART2) ringslot zou ik me zelf ook niet prettig bij voelen, ondanks bijna 30kg neem je de fiets zo mee.
Lees de voorwaarden eens goed! Univé en Allianz eisen een tweede ART slot! Allianz: punt G.1.1.mitsumark schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:39:
Ik zit via mijn tussenpersoon bij AWP P&C S.A. - Dutch Branch (Allianz), en volgens de voorwaarden is één ART 2* gekeurd slot afdoende, echter wel vastgemaakt aan een onroerend object.
Allianz zegt zelfs iets over dat ‘s nachts de accu uit de fiets moet zijn als die niet gebruikt wordt. Dus je moet je accu meeslepen naar een café/theather/bioscoop? Dat zijn erg vervelende voorwaarden.
[ Voor 14% gewijzigd door Foxhill op 15-07-2025 08:36 ]
Goed dat je het zegt, heb mijn voorwaarden (andere variant?) nog een keer gelezen maar het staat er volgens mij echt niet bij.Foxhill schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:33:
[...]
Lees de voorwaarden eens goed! Univé en Allianz eisen een tweede ART slot! Allianz: punt G.1.1.
Allianz zegt zelfs iets over dat ‘s nachts de accu uit de fiets moet zijn als die niet gebruikt wordt. Dus je moet je accu meeslepen naar een café/theather/bioscoop? Dat zijn erg vervelende voorwaarden.
https://acrobat.adobe.com...3e-457c-8174-715847006926
Er staat ook in jouw link bij G 1.1, dat de accu en afneembaar display alleen zijn meeverzekerd als de hele fiets wordt gestolen.mitsumark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:27:
..... nog een keer gelezen maar het staat er volgens mij echt niet bij.
.....
Mbt het te gebruiken slot staat er idd dat alleen het gebruik van een ART2 slot verplicht is.
Over een tweede slot icm de waarde van de ebike wordt niet gesproken.
Wel is het zo dat het volgnummer van de verzekering flink lager is. (DFV 0425 vs. DFV 1223). Het zou zo maar kunnen dat de voorwaarden ondertussen gewijzigd zijn. iets wat bij een doorlopende verzekering regelmatig gebeurd, maar wat wel gemeld zou moeten worden.
[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 15-07-2025 11:45 ]
Wij hebben als het goed is bij Allianz de voorwaarden DFV18, daar is ook geen tweede slot verplicht voor zover ik kan zien. https://documenten.awisof...n/AGA/Recreatie/DFV18.pdf
Alleen een ART2 slot is verplicht als de fiets langer onbeheerd blijft staan, maar dat is een standaard ringslot al. We hebben de verzekering begin dit jaar afgesloten.
Alleen een ART2 slot is verplicht als de fiets langer onbeheerd blijft staan, maar dat is een standaard ringslot al. We hebben de verzekering begin dit jaar afgesloten.
De wijzen komen uit het Oosten!
Bij Univé, elektrische fietsen onder de 3.500, is er nog de volgende opmerking als je een verzekering vóór 1 maart 2025 hebt afgesloten:Foxhill schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:48:
[...]
Univé eist twee ART** sloten.
Er zijn nog verzekeraars die geen tweede slot eisen. Die eisen dus geen kettingslot en ook geen insteekketting. Zijn vaak dezelfde verzekeraars die vanwege te weinig kennis van fietsen verder niet de beste voorwaarden kennen (afschrijving, tijd om schades te beoordelen, oordeel over schades, etc).
2.2.2 Gebruik een tweede ART slot met minimaal 2 sterren
Voor diefstaldekking bent u in een aantal situaties verplicht om een los tweede ART
slot met 2 sterren te gebruiken.
• Voor alle elektrische fietsen waarvoor de verzekering vanaf 1 maart 2025 is
afgesloten, moet u een tweede ART 2-sterren slot gebruiken.
• Voor alle fietsen verzekerd vanaf 14 december 2022 en waarvan het verzekerd
bedrag € 3.500 of hoger is, moet u een tweede ART 2-sterren slot gebruiken
Inderdaad geen tweede slot. Wel afschrijving, uitsluiten van allerlei soorten schade waaronder transport (op de fietsendrager), uitsluiten van cosmetische schade. Dat zie je dan vaak. Als er geen tweede slot hoeft houden ze het op een andere manier betaalbaar.mitsumark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:27:
[...]
Goed dat je het zegt, heb mijn voorwaarden (andere variant?) nog een keer gelezen maar het staat er volgens mij echt niet bij.
https://acrobat.adobe.com...3e-457c-8174-715847006926
Zat wat los bij aanschaf, 1x vastgemaakt, daarna geen omkijken meer naar.Tranquility schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:27:
[...]
Mooi hoor! Ben hier ook blij met mijn rode Kathmandu Hybrid Comfort Pro 800, heerlijke fiets!
ik heb afelopen zondag de Fiido C21 besteld voor mijn oudste zoon. ik ben benieuwd, ik heb bericht gekregen dat deze zondag wordt geleverd.
@Fiber hoe is je ervaring met de C21?
@Fiber hoe is je ervaring met de C21?
Verwijderd
Eindelijk, hij is binnen. De update.
Er schijnt nu ook een batterijslotfunctie in te zitten en je routekaart zou een nieuwe 3d optie hebben.
En die nieuwe EMTB+ modus natuurlijk!
Er schijnt nu ook een batterijslotfunctie in te zitten en je routekaart zou een nieuwe 3d optie hebben.

Wat wel weer jammer is dat (bijna) elke nieuwe functie achter Flow+ zit.Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:20:
Eindelijk, hij is binnen. De update.
[Afbeelding]
Verwijderd
Idd, da's een tegenvaller voor mensen die dat niet hebben.Rub147 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Wat wel weer jammer is dat (bijna) elke nieuwe functie achter Flow+ zit.
Ik heb het zelf wel omdat ik gps tracking wilde hebben voor het geval de fiets door vreemden wordt meegenomen. Is wel fijn dat je dan weet waar de fiets naartoe gaat.
In het begin was dat de hoofdfunctie van Flow+, maar gelukkig komen daar nu steeds meer dingen bij en krijg je dus steeds meer voor dat geld wat het kost.
Hier ook even melden.
Voorheen lease auto gehad bij vorige werkgever.
Nu nieuwe werkgever die op 20-25min fietsen zit dus ook maar een nieuwe fiets aangeschaft.
Tot nu toe doe ik al 25 jaar met een 400eur Pointer fiets waar ik destijds nog mee naar het middelbaar fietste
Nu een Kalkhoff Image5 Excite+ BLX aangeschaft.
Totaal andere orde met een aanschafprijs van rond de 5k maar wat een top ding!
Gemoedsrust vanwege de Bosch motor. Geen VanMoof issues.
Voorheen lease auto gehad bij vorige werkgever.
Nu nieuwe werkgever die op 20-25min fietsen zit dus ook maar een nieuwe fiets aangeschaft.
Tot nu toe doe ik al 25 jaar met een 400eur Pointer fiets waar ik destijds nog mee naar het middelbaar fietste
Nu een Kalkhoff Image5 Excite+ BLX aangeschaft.
Totaal andere orde met een aanschafprijs van rond de 5k maar wat een top ding!
Gemoedsrust vanwege de Bosch motor. Geen VanMoof issues.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Mijn fiets van 11 jaar oud is ook aan vervanging toe..
Nu kwam ik een Pegasus Siena E7F NL tegen.
Deze is er in framemaat 60 ...
Momenteel heb ik een gazelle 61cm herenfiets.
Ik ben zelf 1.91 a 1.92 lang....
Pegasus heb je ook in 65 maar niet op voorraad...
Iemand ervaring hier mee?
Ik zou toch even gaan passen en er een proefritje mee maken.Aggressor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:
Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe e-fiets als vervanger van mijn Cowboy 3.
De zithouding breekt me steeds vaker op, samen met de beperkte actieradius.
Woon-werkverkeer is 10km enkele rit, gemiddeld zal ik twee keer in de week de fiets nemen.
Daarnaast zal ik in de weekende wat langere tochtjes maken.
Een comfortabele rechtere zithouding heeft de voorkeur en ik neig naar een riemaandrijving en naafversnelling. Ik heb wat proefritten gemaakt op zowel fietsen met Enviolo traploos als Nexus 5 / Nexus 8 maar de exacte modellen die ik op het oog heb, staan bijna nergens op vooraad voor een proefrit.
Ik kijk nu naar een Kalkhof Image 5 Season (2025) of een Flyer GoTour 7.23 (2024), beiden het herenmodel. Reden voor deze modellen is de rechte zithouding, "luxe(re)" uitvoering en dat ze een hoger maximaal gewicht aankunnen (>150kg).
Waar ik wel verschillende mensen over hoor is het geluid dat de Performance CX motor zou maken. Bepaalde FM's raadden mij deze motor daarom ook af. Is dat terecht of enkel bij oudere modellen?
Benieuwd naar jullie ervaringen op dat vlak.
Alternatieve fietsmodellen zijn ook welkom! Zoveel keuze dat ik vast iets over het hoofd zie.
Woon-werkverkeer is 10km enkele rit, gemiddeld zal ik twee keer in de week de fiets nemen.
Een comfortabele rechtere zithouding heeft de voorkeur en ik neig naar een riemaandrijving en naafversnelling. Ik heb wat proefritten gemaakt op zowel fietsen met Enviolo traploos als Nexus 5 / Nexus 8 maar de exacte modellen die ik op het oog heb, staan bijna nergens op vooraad voor een proefrit.
Ik kijk nu naar een Kalkhof Image 5 Season (2025) of een Flyer GoTour 7.23 (2024), beiden het herenmodel. Reden voor deze modellen is de rechte zithouding, "luxe(re)" uitvoering en dat ze een hoger maximaal gewicht aankunnen (>150kg).
Waar ik wel verschillende mensen over hoor is het geluid dat de Performance CX motor zou maken. Bepaalde FM's raadden mij deze motor daarom ook af. Is dat terecht of enkel bij oudere modellen?
Alternatieve fietsmodellen zijn ook welkom! Zoveel keuze dat ik vast iets over het hoofd zie.
Ik heb ook een peagasus van 60 cm frame maat. Ben 193 cm lang. Perfecte maat hoorAggressor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:
Ger
Welke heb jij ger? En bedankt..brownyster schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:
[...]
Ik heb ook een peagasus van 60 cm frame maat. Ben 193 cm lang. Perfecte maat hoor
Ger
@Tommie12 helaas kan dat niet hier in de buurt
[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 17-07-2025 17:29 ]
Dan zou ik toch eerst eens bij een FM in de buurt gaan kijken en proefrijden.Aggressor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:28:
[...]
Welke heb jij ger? En bedankt..
@Tommie12 helaas kan dat niet hier in de buurt
Ben vanwege mijn eigen zoektocht benieuwd naar welke je voorkeur heeft en waarom?Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:59:
Ik heb wat proefritten gemaakt op zowel fietsen met Enviolo traploos als Nexus 5 / Nexus 8
De Performance CX motor (gen 4) is luider dan de Performance Line, Performance CX gen 5 en Panasonic motoren.Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:59:
Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe e-fiets als vervanger van mijn Cowboy 3.
Alternatieven zijn daarom:
Flyer Gotour 5.43 (Performance line)
Flyer Upstreet 7.23 (Panasonic)
Flyer Gotour 7.23 2025-2026 (Performance CX gen5)
De alternatieven van Kalkhoff ken ik zo niet uit het hoofd.
Of het te luidt is moet je zelf bepalen tijdens een proefrit. Voor sommigen is het inderdaad te luidt. Maar er zijn ook tientallen duizenden, zo niet honderden duizenden fietsen met die CX motor verkocht. Al die mensen vinden het geluid prima.
Verwijderd
Ik vind het zelfs iets toevoegen.Foxhill schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:25:
[...]
De Performance CX motor (gen 4) is luider dan de Performance Line, Performance CX gen 5 en Panasonic motoren.
Of het te luidt is moet je zelf bepalen tijdens een proefrit. Voor sommigen is het inderdaad te luidt. Maar er zijn ook tientallen duizenden, zo niet honderden duizenden fietsen met die CX motor verkocht. Al die mensen vinden het geluid prima.
Het laat je horen dat de motor ook lekker aan het werken is.
Vond de Nexus-8 tegenvallen, vond ‘m wat “rauw” schakelen en verschil in verzet soms beperkt. De Nexus-5 vond ik tegen de verwachting in veel prettiger. Trapte voor mijn gevoel ook lichter.Lo2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:15:
[...]
Ben vanwege mijn eigen zoektocht benieuwd naar welke je voorkeur heeft en waarom?
Traploos was ook prettig, vooral omdat je kunt schakelen terwijl je doortrapt. Nadeel is dat je bijvoorbeeld niet met één handbeweging van laag naar hoog kunt.
Thanks, goede info! Ga ik me even in verdiepen.Foxhill schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:25:
[...]
De Performance CX motor (gen 4) is luider dan de Performance Line, Performance CX gen 5 en Panasonic motoren.
Wil sowieso nog even kijken naar een proefrit met de CX. Ben er toch niet helemaal gerust op dat ik me niet aan het geluid ga ergeren.
Kan ik eenvoudig gen4 en gen5 aan de buitenzijde herkennen, bijvoorbeeld aan de plaatsing van het logo oid?
Als het logo op een ronde schijf staat is het een gen5:https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit BDU384Y is de gen5 versie, BDU 374Y is gen4.Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:47:
[...]
Kan ik eenvoudig gen4 en gen5 aan de buitenzijde herkennen, bijvoorbeeld aan de plaatsing van het logo oid?
Volgens mij zijn er nog maar heel weinig fietsen met CX gen5 modellen op de markt op dit moment: Cube, Flyer?
[ Voor 20% gewijzigd door Simple mind op 18-07-2025 11:45 ]
Nee, niet echt. Maar als je er mee fietst hoor je het wel. En de verkoper kan het je vertellen.Plucky schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:47:
[...]
Thanks, goede info! Ga ik me even in verdiepen.
Wil sowieso nog even kijken naar een proefrit met de CX. Ben er toch niet helemaal gerust op dat ik me niet aan het geluid ga ergeren.
Een 600Wh of 800Wh (in plaats van 545Wh, 750Wh) duidt op gen 5. Maar ik weet niet zeker, en heb niet uitgezocht, of dat altijd zo moet zijn.
Dit wordt de 5e review van mijn Gazelle Ultimate c8+ belt. Vandaag wordt de fiets 4 jaar.
:strip_exif()/f/image/oPUPy0XPuCOkymzzlPZckq4A.jpg?f=fotoalbum_large)
18000 kilometer verder rolt deze fiets keurig zijn meters af. De kosten zullen langzaam oplopen want sommige delen beginnen wel te slijten. De volgende uitgave is een nieuwe riem met achterblad. Nu nog niet nodig, maar altijd handig om in te calculeren zodat je niet voor verrassing komt te staan. Deze Gazelle is na die kosten nog steeds goed te onderhouden. Het is degelijk materiaal en alleen de achterrem is een zorgenkindje. In mijn vakantie eind volgende week zal ik de achterremschijf flink opruwen want dat is nodig. De voorrem is prima. Al meer dan een jaar is de achterrem knudde en moet ik hem bijna dagelijks opnieuw inremmen. Opruwen zou niet nodig mogen zijn, maar het kan niet erger worden dan het al is. @Foxhill Hoe kan het zo zijn dat de achterrem niet goed te krijgen is, zelfs na menig bezoek aan de FM? Deze krijst als de hel.
Dat gezegd hebbende is het nog steeds een fijne fiets zonder storingen.
>>accu
Deze is nog goed. In de zomer merk ik na 4 jaar maar weinig achterruitgang en alleen bij koude is de interne weerstand duidelijk te merken, maar niet ernstig. Die kan nog wel even mee.
>>elektra
De motor is nog prima en ik merk geen achteruitgang van de motor. Nog steeds is deze heerlijk stil en draait deze prima zijn rondjes. Speling is er niet en ook alle knopjes klikken nog tevreden. Sinds ik deze fiets heb heeft deze mij nog nooit laten staan. Nog nooit een storing gehad in de elektra. Ook heeft deze fiets menig regenbui getrotseerd in zijn leven.
>>wielen
Gebroken spaken in 4 jaar: nul. Waar mijn vorige e-bike (Qwic Premium Nuvinci) spaken vrat als brood heeft de Gazelle al zijn spaken nog. Dit heeft ook te maken met de velgen. Deze (Ryde Dutch) zijn best hoog en zeer stijf in de hoogte. Spaken krijgen minder klappen dan een lage slappe velg.
>>naaf
Deze is zojuist voorzien van een nieuw binnenwerk en nu rolt het geheel weer soepel en pakt hij versnellingen zonder problemen. Hij schakelt weer trefzeker zoals altijd.
>>frame
Deze heeft amper krassen en het frame is nog steeds vrij stijf en dat vind ik fijn. Het is nog steeds een mooie fiets om te zien. Ja, jimh307, je mag wel eens je fiets poetsen
>>remmen
De achterrem is een echt zorgenkindje, maar de voorrem doet het 100%.
>>roest
Er is wel iets aan roest te zien, maar het is minimaal. De fiets staat nog prima in zijn lak.
Al met al een fiets die nog wel wat jaartjes mee kan. Over de linie genomen is het nog steeds een fiets die ik volledig vertrouw. Op een nieuwe naaf na heb ik nog nooit hoge kosten gehad. Over 4 jaar zijn de kosten erg laag.
:strip_exif()/f/image/oPUPy0XPuCOkymzzlPZckq4A.jpg?f=fotoalbum_large)
18000 kilometer verder rolt deze fiets keurig zijn meters af. De kosten zullen langzaam oplopen want sommige delen beginnen wel te slijten. De volgende uitgave is een nieuwe riem met achterblad. Nu nog niet nodig, maar altijd handig om in te calculeren zodat je niet voor verrassing komt te staan. Deze Gazelle is na die kosten nog steeds goed te onderhouden. Het is degelijk materiaal en alleen de achterrem is een zorgenkindje. In mijn vakantie eind volgende week zal ik de achterremschijf flink opruwen want dat is nodig. De voorrem is prima. Al meer dan een jaar is de achterrem knudde en moet ik hem bijna dagelijks opnieuw inremmen. Opruwen zou niet nodig mogen zijn, maar het kan niet erger worden dan het al is. @Foxhill Hoe kan het zo zijn dat de achterrem niet goed te krijgen is, zelfs na menig bezoek aan de FM? Deze krijst als de hel.
>>accu
Deze is nog goed. In de zomer merk ik na 4 jaar maar weinig achterruitgang en alleen bij koude is de interne weerstand duidelijk te merken, maar niet ernstig. Die kan nog wel even mee.
>>elektra
De motor is nog prima en ik merk geen achteruitgang van de motor. Nog steeds is deze heerlijk stil en draait deze prima zijn rondjes. Speling is er niet en ook alle knopjes klikken nog tevreden. Sinds ik deze fiets heb heeft deze mij nog nooit laten staan. Nog nooit een storing gehad in de elektra. Ook heeft deze fiets menig regenbui getrotseerd in zijn leven.
>>wielen
Gebroken spaken in 4 jaar: nul. Waar mijn vorige e-bike (Qwic Premium Nuvinci) spaken vrat als brood heeft de Gazelle al zijn spaken nog. Dit heeft ook te maken met de velgen. Deze (Ryde Dutch) zijn best hoog en zeer stijf in de hoogte. Spaken krijgen minder klappen dan een lage slappe velg.
>>naaf
Deze is zojuist voorzien van een nieuw binnenwerk en nu rolt het geheel weer soepel en pakt hij versnellingen zonder problemen. Hij schakelt weer trefzeker zoals altijd.
>>frame
Deze heeft amper krassen en het frame is nog steeds vrij stijf en dat vind ik fijn. Het is nog steeds een mooie fiets om te zien. Ja, jimh307, je mag wel eens je fiets poetsen
>>remmen
>>roest
Er is wel iets aan roest te zien, maar het is minimaal. De fiets staat nog prima in zijn lak.
Al met al een fiets die nog wel wat jaartjes mee kan. Over de linie genomen is het nog steeds een fiets die ik volledig vertrouw. Op een nieuwe naaf na heb ik nog nooit hoge kosten gehad. Over 4 jaar zijn de kosten erg laag.
Mooi verslag.jimh307 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:32:
Dit wordt de 5e review van mijn Gazelle Ultimate c8+ belt. Vandaag wordt de fiets 4 jaar.
[Afbeelding]
>>accu
>>elektra
>>wielen
>>naaf
>>frame
Deze heeft amper krassen en het frame is nog steeds vrij stijf en dat vind ik fijn. Het is nog steeds een mooie fiets om te zien. Ja, jimh307, je mag wel eens je fiets poetsen![]()
>>remmen
>>roest
Ik zou dan de achterste schijf en remblokken gewoon vervangen. Dat kost ook geen fortuin.
Als er eenmaal vet of bepaald vuil in de remblokken trekt of als er een vervelend randje in de schijf is gesleten dan blijft het piepen. Eén keer schijf én remblokken nieuw en dan moet het wel over zijn.jimh307 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:32:
[Afbeelding]
>>accu
>>elektra
>>wielen
>>naaf
>>frame
Deze heeft amper krassen en het frame is nog steeds vrij stijf en dat vind ik fijn. Het is nog steeds een mooie fiets om te zien. Ja, jimh307, je mag wel eens je fiets poetsen![]()
>>remmen
>>roest
Of je merkt dat ook steeds de druk afneemt. Dan heb je een kleine lekkage. Van remolie gaat ie ook piepen. Dan even nieuwe klauw erop. Kost ook niet veel.
Kan iemand mij wat advies geven: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2305438
[ Voor 27% gewijzigd door J1909 op 18-07-2025 14:43 ]
@jimh307 Kunnen die fietstassen toevallig niet soms de achterste remschijf raken of komt daar vuil vanaf? Ook al gebeurt het maar zelden, dat zorgt meteen voor wat vuil/vet op de schijf en daar houden ze (en de blokken) helemaal niet van.
Op mijn nieuwste fiets reed ik twee weken geleden op de eerste dag direct door de nattigheid nadat er na lange tijd een kleine stortbui was gevallen, het schuim stond op het asfalt. Had de volgende dag een piepende en niet meer functionerende voorrem. Uiteindelijk zijn de schijven schoongemaakt en heb ik nieuwe blokken gekregen.
Op mijn nieuwste fiets reed ik twee weken geleden op de eerste dag direct door de nattigheid nadat er na lange tijd een kleine stortbui was gevallen, het schuim stond op het asfalt. Had de volgende dag een piepende en niet meer functionerende voorrem. Uiteindelijk zijn de schijven schoongemaakt en heb ik nieuwe blokken gekregen.
PSN-id: Chrasher
Dank jullie wel jongens,
Ik ga eerst zelf de schijf nog eens goed schoonmaken en mocht het allemaal niet werken dan laat ik deze vervangen. Er is ooit vet opgekomen al lang geleden en dat zal zijn werking dan wel hebben helaas. De remblokken zijn al vaker vervangen en de rem is al meerdere keren door de FM ingeremd.
Ik ga eerst zelf de schijf nog eens goed schoonmaken en mocht het allemaal niet werken dan laat ik deze vervangen. Er is ooit vet opgekomen al lang geleden en dat zal zijn werking dan wel hebben helaas. De remblokken zijn al vaker vervangen en de rem is al meerdere keren door de FM ingeremd.
Dan zijn schijfremmen wel heel gevoelig. Als ik op snelheid rem met de achterrem doet deze het wel even, maar zodra ik bijna stil sta gaat deze krijsen.Op mijn nieuwste fiets reed ik twee weken geleden op de eerste dag direct door de nattigheid nadat er na lange tijd een kleine stortbui was gevallen, het schuim stond op het asfalt. Had de volgende dag een piepende en niet meer functionerende voorrem.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam