Kar1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:50:
Ik ben sinds kort in het bezit van de Crivit Urban 3.0 X en ben zeer blij met deze aankoop. Wat loopt dat soepel en wat een krachtige duw in de rug bij het optrekken. Die sensor werkt geweldig. Een (voor mij klein) minpunt van deze fiets is het ontbreken van vering. Op snelheid voel je de oneffenheden op de weg aardig, waarbij ik moet zeggen dat ik de banden vrij hard heb opgepompt. Inmiddels bij Ali een verende zadelpen besteld voor weinig, want een diameter van 30,4 mm is daar beter te vinden dan 'hier'. Bij de fiets had ik al een Wittkop oppompbaar zadel mee besteld bij Lidl, die zit sowieso al een heel stuk prettiger dan het origineel, en dat voor twee tientjes.
Maar dan die echt grote ergernis, en ik ben duidelijk niet de enige als ik overal alle reviews lees. Die zithouding! Ik dacht aanvankelijk 'dat red ik wel', maar na een fietstochtje van 55 km liet mijn rug weten niet echt blij te zijn. Het stuur is niet verstelbaar en ook is het niet mogelijk om er een stuurverhoger tussen te zetten. Ik heb dat zojuist opgelost door er de
Ergotec Bar-Ends Touring-L/aluminium AL6061-T6 op te zetten, zie foto. Wat ben ik daar blij mee. Meteen een stukje proef gereden en wat kan ik ineens heerlijk rechtop zitten. Uiteraard gebruik ik dat alleen op de lange stukken, want als je plots moet remmen, dan blijken je remmen een verdieping lager te zitten, en dat wil je niet. Het zal misschien niet voor iedereen de ideale oplossing zijn, want je fiets ziet er ineens uit als een agressieve stier, maar mij zal dat boeien. Voor wie ook zoiets wil gaan doen: je moet wel meteen andere handvatten monteren, want de originele hebben geen verwijderbare zijdoppen. Hou er ook rekening mee dat je alles wat aan het stuur vast zit een centimeter moet opschuiven, daar was ik wat langer mee bezig dan dat ik had gedacht.
[Afbeelding]
Heb dezelfde fiets, en moest ook erg wennen, want was een gazelle orange c7+ gewend qua houding. Ik vind het ook heerlijk fietsen met de ondersteuning en ben van 50km fietsen per jaar naar 450km in een maand gegaan

Bizar ook welke onderdelen er voor deze prijs op zitten, muv dat zadel.
Ik denk dat lengte op deze fiets veel uitmaakt, ik ben zelf 1.83m, maar zou hem niet aanraden voor >1.85m terwijl ze hem tot 1.95m adviseren. Ik zit net op het randje wat prettig is en heb veel moeten prutsen met de zadelstand. Heb ook 4 zadels geprobeerd (damn wat is het standaard zadel hard), en tot mijn verrassing bleek het goedkoopste zadel voor mij de oplossing: het
city zadel van crivit, ook bij Lidl, wat stiekem hetzelfde zadel is als de Wittkop Medicus Pro Evo 3.0 City (zag ik aan de leverancier en toen ik foto’s en specs vergeleek, incl het gepatenteerde systeem).
Mooi dat deze opstelling voor jou de oplossing is, en mocht het zadel nog problemen geven zou ik voor de prijs het niet laten dat andere zadel te proberen.
Heb je trouwens ook de handvaten gewijzigd? Vond je die niet prettig?
Anyway, voor mensen die ook interesse hebben in deze fiets en >1.85m zijn, dan zou ik me twee keer bedenken voor ik op bestellen klik. Ik vond het best een gok, kon zelf helaas weinig reviews vinden en de proefrit doe je pas na levering. Lidl zou wat mij betreft iets moeten doen aan het stuur om het ook voor langere mensen prettig te laten zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
frankj030 op 26-06-2025 23:38
]