Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-06 13:15
Mijn moeder heeft een koga met bosch intuvia systeem, waar je op display ook knop hebt om verlichting aan/uit te doen, incl dan icoon op scherm.

Nu werkt verlichting niet meer, zowel voor als achter, en ook icoon van verlichting verschijnt niet in display.

Wisselen van display van andere fiets geeft zelfde resultaat.

Fietswerking verder in orde, qua accu ondersteuning en elektrisch schakelen. (accu maakt dus wel verbinding met fiets)

Wat zou handigste stappenplan zijn?
(los van "naar fietsen maker")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAiT6iAc67zVocR5uaL6YpGTHoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kTG07C9sN6q6yIuH1PCrAqgx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Ted038 op 26-06-2025 06:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 23:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ted038 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:12:
Mijn moeder heeft een koga met bosch intuvia systeem, waar je op display ook knop hebt om verlichting aan/uit te doen, incl dan icoon op scherm.

Nu werkt verlichting niet meer, zowel voor als achter, en ook icoon van verlichting verschijnt niet in display.

Wisselen van display van andere fiets geeft zelfde resultaat.

Fietswerking verder in orde, qua accu ondersteuning en elektrisch schakelen. (accu maakt dus wel verbinding met fiets)

Wat zou handigste stappenplan zijn?
(los van "naar fietsen maker")

[Afbeelding]
Je zou dan zeggen dat het display helemaal geen contact meer heeft met de verlichting (icoontje ontbreekt immers).
Het zou dan een issue met de bekabeling kunnen zijn, dus ik zou die even nalopen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Nyarlathotep schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:18:
[...]

Je zou dan zeggen dat het display helemaal geen contact meer heeft met de verlichting (icoontje ontbreekt immers).
Het zou dan een issue met de bekabeling kunnen zijn, dus ik zou die even nalopen.
Dat zou ook mijn eerste gedachte zijn, geen icoontje lijkt erop volledig geen contact meer.
Contactpunten heb je al schoongemaakt? (Contactspray)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even bij de motor kijken of het verlichtingskabeltje nog goed zit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kar1
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik ben sinds kort in het bezit van de Crivit Urban 3.0 X en ben zeer blij met deze aankoop. Wat loopt dat soepel en wat een krachtige duw in de rug bij het optrekken. Die sensor werkt geweldig. Een (voor mij klein) minpunt van deze fiets is het ontbreken van vering. Op snelheid voel je de oneffenheden op de weg aardig, waarbij ik moet zeggen dat ik de banden vrij hard heb opgepompt. Inmiddels bij Ali een verende zadelpen besteld voor weinig, want een diameter van 30,4 mm is daar beter te vinden dan 'hier'. Bij de fiets had ik al een Wittkop oppompbaar zadel mee besteld bij Lidl, die zit sowieso al een heel stuk prettiger dan het origineel, en dat voor twee tientjes.

Maar dan die echt grote ergernis, en ik ben duidelijk niet de enige als ik overal alle reviews lees. Die zithouding! Ik dacht aanvankelijk 'dat red ik wel', maar na een fietstochtje van 55 km liet mijn rug weten niet echt blij te zijn. Het stuur is niet verstelbaar en ook is het niet mogelijk om er een stuurverhoger tussen te zetten. Ik heb dat zojuist opgelost door er de Ergotec Bar-Ends Touring-L/aluminium AL6061-T6 op te zetten, zie foto. Wat ben ik daar blij mee. Meteen een stukje proef gereden en wat kan ik ineens heerlijk rechtop zitten. Uiteraard gebruik ik dat alleen op de lange stukken, want als je plots moet remmen, dan blijken je remmen een verdieping lager te zitten, en dat wil je niet. Het zal misschien niet voor iedereen de ideale oplossing zijn, want je fiets ziet er ineens uit als een agressieve stier, maar mij zal dat boeien. Voor wie ook zoiets wil gaan doen: je moet wel meteen andere handvatten monteren, want de originele hebben geen verwijderbare zijdoppen. Hou er ook rekening mee dat je alles wat aan het stuur vast zit een centimeter moet opschuiven, daar was ik wat langer mee bezig dan dat ik had gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys9x_AuKyXlVirMUnn74iXQQetQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0k1EaoQdNqWjriP4GngE6z2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:03

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Na dit feest half april een nieuw frame gekregen waarmee de fiets opnieuw is opgebouwd. Vorige week viel m’n oog ineens op een gek lijntje in de voorvork… Zit aan beide kanten een haarscheur met oxidatie. De vork bestaat kennelijk uit 2 delen, dus hij is niet ineens echt doorgescheurd, maar ik kan er niet mee blijven fietsen natuurlijk.

Fietsenmaker waar ik ‘m heb gekocht is inmiddels geen Pegasus dealer meer, en ben ik sowieso het vertrouwen wel een beetje in kwijt dus ben maar opzoek gegaan naar een andere. Kleine fietsenmaker in de buurt bleek ook dealer. Daar ben ik maandag langs gereden en ze hebben een garantieverzoek gedaan bij ZTG. Eerste geluiden zijn dat de vork ook onder garantie vervangen wordt dus dat is op zich mooi.

Deze fietsenmaker gaf echter aan, toen ik vertelde dat mijn frame onder de zadelklem gescheurd was, dat het wel een goed idee zou zijn om een langere en geveerde zadelpen te gaan gebruiken. Om het frame te ontlasten. Ik ken alleen de verende zadelpennen van 20 jaar geleden die met mijn gewicht (100kg) maar bar weinig te veren hadden. Dat is kennelijk wel veranderd. Hebben mensen hier tips voor wat met name een sterke duurzame oplossing zou kunnen zijn?
Nou, inmiddels is ook de voorvork onder garantie vervangen. Bij een andere FM die wel Pegasus dealer is. Die heeft de garantie-vork geregeld via ZEG en gemonteerd (wel arbeidskosten betaald). Ik kan dus weer fietsen *O*

Oude vork:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEYUlszEOPmz5y4hzTwBkBIeCvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj6zFHpJNlRqJ2ZCxJbvAEJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGnaAZpZM6qoydcgP8UoEJP2zJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIJru4hxdAiCOnQiN26kDelO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9E336ub_YbtXlPRuKEzxAeeyPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2nioxEZQCYFKqiVhP2Zf8LL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:03

The Legend

*Plop*

Kar1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:50:
Ik ben sinds kort in het bezit van de Crivit Urban 3.0 X en ben zeer blij met deze aankoop. Wat loopt dat soepel en wat een krachtige duw in de rug bij het optrekken. Die sensor werkt geweldig. Een (voor mij klein) minpunt van deze fiets is het ontbreken van vering. Op snelheid voel je de oneffenheden op de weg aardig, waarbij ik moet zeggen dat ik de banden vrij hard heb opgepompt. Inmiddels bij Ali een verende zadelpen besteld voor weinig, want een diameter van 30,4 mm is daar beter te vinden dan 'hier'. Bij de fiets had ik al een Wittkop oppompbaar zadel mee besteld bij Lidl, die zit sowieso al een heel stuk prettiger dan het origineel, en dat voor twee tientjes.

Maar dan die echt grote ergernis, en ik ben duidelijk niet de enige als ik overal alle reviews lees. Die zithouding! Ik dacht aanvankelijk 'dat red ik wel', maar na een fietstochtje van 55 km liet mijn rug weten niet echt blij te zijn. Het stuur is niet verstelbaar en ook is het niet mogelijk om er een stuurverhoger tussen te zetten. Ik heb dat zojuist opgelost door er de Ergotec Bar-Ends Touring-L/aluminium AL6061-T6 op te zetten, zie foto. Wat ben ik daar blij mee. Meteen een stukje proef gereden en wat kan ik ineens heerlijk rechtop zitten. Uiteraard gebruik ik dat alleen op de lange stukken, want als je plots moet remmen, dan blijken je remmen een verdieping lager te zitten, en dat wil je niet. Het zal misschien niet voor iedereen de ideale oplossing zijn, want je fiets ziet er ineens uit als een agressieve stier, maar mij zal dat boeien. Voor wie ook zoiets wil gaan doen: je moet wel meteen andere handvatten monteren, want de originele hebben geen verwijderbare zijdoppen. Hou er ook rekening mee dat je alles wat aan het stuur vast zit een centimeter moet opschuiven, daar was ik wat langer mee bezig dan dat ik had gedacht.

[Afbeelding]
Nofi, maar als je zo’n stellage nodig hebt, zit je dan niet op de verkeerde (maat) fiets?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:37
Kar1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:50:

[Afbeelding]
Heb dezelfde fiets, en moest ook erg wennen, want was een gazelle orange c7+ gewend qua houding. Ik vind het ook heerlijk fietsen met de ondersteuning en ben van 50km fietsen per jaar naar 450km in een maand gegaan :Y Bizar ook welke onderdelen er voor deze prijs op zitten, muv dat zadel.
Ik denk dat lengte op deze fiets veel uitmaakt, ik ben zelf 1.83m, maar zou hem niet aanraden voor >1.85m terwijl ze hem tot 1.95m adviseren. Ik zit net op het randje wat prettig is en heb veel moeten prutsen met de zadelstand. Heb ook 4 zadels geprobeerd (damn wat is het standaard zadel hard), en tot mijn verrassing bleek het goedkoopste zadel voor mij de oplossing: het city zadel van crivit, ook bij Lidl, wat stiekem hetzelfde zadel is als de Wittkop Medicus Pro Evo 3.0 City (zag ik aan de leverancier en toen ik foto’s en specs vergeleek, incl het gepatenteerde systeem).
Mooi dat deze opstelling voor jou de oplossing is, en mocht het zadel nog problemen geven zou ik voor de prijs het niet laten dat andere zadel te proberen.
Heb je trouwens ook de handvaten gewijzigd? Vond je die niet prettig?

Anyway, voor mensen die ook interesse hebben in deze fiets en >1.85m zijn, dan zou ik me twee keer bedenken voor ik op bestellen klik. Ik vond het best een gok, kon zelf helaas weinig reviews vinden en de proefrit doe je pas na levering. Lidl zou wat mij betreft iets moeten doen aan het stuur om het ook voor langere mensen prettig te laten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door frankj030 op 26-06-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kar1
  • Niet online
frankj030 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:26:
[...]

Heb dezelfde fiets, en moest ook erg wennen, want was een gazelle orange c7+ gewend qua houding. Ik vind het ook heerlijk fietsen met de ondersteuning en ben van 50km fietsen per jaar naar 450km in een maand gegaan :Y Bizar ook welke onderdelen er voor deze prijs op zitten, muv dat zadel.
Ik denk dat lengte op deze fiets veel uitmaakt, ik ben zelf 1.83m, maar zou hem niet aanraden voor >1.85m terwijl ze hem tot 1.95m adviseren. Ik zit net op het randje wat prettig is en heb veel moeten prutsen met de zadelstand. Heb ook 4 zadels geprobeerd (damn wat is het standaard zadel hard), en tot mijn verrassing bleek het goedkoopste zadel voor mij de oplossing: het city zadel van crivit, ook bij Lidl, wat stiekem hetzelfde zadel is als de Wittkop Medicus Pro Evo 3.0 City (zag ik aan de leverancier en toen ik foto’s en specs vergeleek, incl het gepatenteerde systeem).
Mooi dat deze opstelling voor jou de oplossing is, en mocht het zadel nog problemen geven zou ik voor de prijs het niet laten dat andere zadel te proberen.
Heb je trouwens ook de handvaten gewijzigd? Vond je die niet prettig?

Anyway, voor mensen die ook interesse hebben in deze fiets en >1.85m zijn, dan zou ik me twee keer bedenken voor ik op bestellen klik. Ik vond het best een gok, kon zelf helaas weinig reviews vinden en de proefrit doe je pas na levering. Lidl zou wat mij betreft iets moeten doen aan het stuur om het ook voor langere mensen prettig te laten zijn.
Grappig, ook ik kom namelijk van een Gazelle Orange C7+. :*) Zelf ben ik 1,81m, maar heb standaard snel rugproblemen (spit). Het zadel heb ik dus al vervangen door de oppompbare Wittkop en bevalt uitstekend. De handvatten móest ik wel vervangen omdat ik anders de bar-ends niet kon monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kar1
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Nofi, maar als je zo’n stellage nodig hebt, zit je dan niet op de verkeerde (maat) fiets?
Het frame heeft de perfecte maat voor mij en de fiets is wat mij betreft zeer scherp geprijsd t.o.v. wat je er voor krijgt. En die 'stellages', zouden die alleen bestaan voor mensen die een totaal verkeerde fiets hebben gekocht? Het is gewoon een zeer prettige aanvulling voor mensen die langere afstanden fietsen. Voor de korte ritjes heb je zoiets inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Kar1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Grappig, ook ik kom namelijk van een Gazelle Orange C7+. :*) Zelf ben ik 1,81m, maar heb standaard snel rugproblemen (spit). Het zadel heb ik dus al vervangen door de oppompbare Wittkop en bevalt uitstekend. De handvatten móest ik wel vervangen omdat ik anders de bar-ends niet kon monteren.
Spit! O zo mee bekend (geweest). Wat mij enorm geholpen heeft zijn de wandelschoenen van de ANWB met ortholite bed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
frankj030 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:26:
[...]

En dan zeggen ze dat een e-bike lui is. Je verbrandt nu meer calorieën dan op de gewone fiets :) Hier hetzelfde verhaal. In de avond doe ik mijn workout door te beginnen op de eco-stand en pas de laatste kilometer als ik heel moe ben zet ik hem op tour. Dat is het enorme voordeel van een e-bike. Als je echt moe bent of je hebt haast stel je hem gewoon wat hoger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kar1
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Spit! O zo mee bekend (geweest). Wat mij enorm geholpen heeft zijn de wandelschoenen van de ANWB met ortholite bed :)
Voor mij lijkt de oplossing gevonden te zijn in inlegzooltjes van Solelution. Maar ik noteer je tip voor (hopelijk n)ooit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stronger
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:58
Hallo ik ,it te twijfelen tussen 2 fietsen maar kan geen knoop doorhakken.
Dus hool dat hier iemand is die mij verder op weg kan helpen de winkels vind ik niet altijd objectief in dit soort vragen denk ik.
Dus wie oh wie

Ik twijfel Dus over koga e-nova pt ltd vs cube supreme hybrid exc

Beiden zijn ze rond de zelfde prijsklasse tussen de 2500 en 3000€????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:21
stronger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:52:
.....
Deze vraag is wel heel erg open.
Nu zeg je eigenlijk dat je ze beide zodanig gelijk vind dat je niet weet wat je moet kiezen omdat je het advies van de FM niet vertrouwd.
Ik hoop dat je hiermee wel het gewenste advies krijgt, maar dat zullen, denk ik, waarschijnlijk vooral eigen ervaringsbeschrijvingen zijn.

Persoonlijk denk ik dat je je vraag beter kunt toelichten met wat je wensen en eisen zijn en waar je over twijfelt mbt de verschillende configuraties van de ebikes. Wat je nu de voors en tegens vindt?

Wat voorbeelden.....
Waarom juist deze twee gekozen? Heb je bv al op beide proefgereden en de zithouding aangevoeld? Dat kan een wereld van verschil zijn.
Wat wil je met de ebike gaan doen. Boodschappen, woon/werk, verre tourtochten, hond in de kar, kind op het stuur etc.
Hoe zit het met onderhoud. Zijn beide ebike's makkelijk in je nabijheid te onderhouden?
Of gaat het om online aankopen en vind je het geen probleem om op flinke afstand eventuele garantieclaims af te handelen en in de buurt een FM proberen te vinden die het onderhoud wil doen.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 27-06-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:24
stronger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:52:
Dus hool dat hier iemand is die mij verder op weg kan helpen de winkels vind ik niet altijd objectief in dit soort vragen denk ik.
Dus wie oh wie

Ik twijfel Dus over koga e-nova pt ltd vs cube supreme hybrid exc

Beiden zijn ze rond de zelfde prijsklasse tussen de 2500 en 3000€????
Ik kan alleen maar aanraden om ze naast elkaar te zetten en er minstens een rondje mee te rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stronger
Beiden kan ik in de buurt kopen het gaat mij erom een fietsenmaker die geen cube verkoopt maar wel koga zal kiga aan bevelen en ik weet dat ze alle 2 hoed fietsen.
Alle 2 hebben bosch midden motor kortom en fietsen beide prima ik wil graag rechtop fietsen zowel woon-werkverkeer als recreatief.
Eingelijks is de vraag dan welke heeft de beste spec voor dat geld en nee ik ga niet boven de 3000€.
En welke heeft goeie service.
En zolang meegaan en dat is weer van heel veel dingen afhankelijk dat weet ik ook wel.
Hoop zo een beetje meer info te hebben gegeven
Iig bedank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:21
stronger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:37:
Beiden kan ik in de buurt kopen het gaat mij erom een fietsenmaker die geen cube verkoopt maar wel koga zal kiga aan bevelen en ik weet dat ze alle 2 hoed fietsen.......
Zoals ik het begrijp gaat het om twee FM's die verschillende merken voeren (Cube en Koga) en dat je met beide genoemde ebikes volkomen tevreden zou zijn en geen enkel voordeel of nadeel ondervonden hebt.

Dan zou ik gaan voor de ebike die het meest voordelig door de FM wordt aangeboden.
Dat is niet hetzelfde als de prijs waarvoor deze te koop staat. Hierbij speelt mee het gevoel dat je bij de FM hebt, de eventuele geboden extra's, de service na de garantieperiode etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stronger
elinx schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:39:
[...]
Zoals ik het begrijp gaat het om twee FM's die verschillende merken voeren (Cube en Koga) en dat je met beide genoemde ebikes volkomen tevreden zou zijn en geen enkel voordeel of nadeel ondervonden hebt.

Dan zou ik gaan voor de ebike die het meest voordelig door de FM wordt aangeboden.
Dat is niet hetzelfde als de prijs waarvoor deze te koop staat. Hierbij speelt mee het gevoel dat je bij de FM hebt, de eventuele geboden extra's, de service na de garantieperiode etc.
Dat is idd de bedoeling alleen hoopte ik erop.dat hier iemand is of ervaringen heeft met beide fietsen die kan zeggen ik zou jiet de cube nemen of niet de koga daar en daar om.
Ik heb verder totaal geen ervaring met ebikes en wil niet een kat in de zak kopen.
Er zullen vast mensen zijn die zeggen die fiets is beter of die fiets heeft meer goede specificaties dan die.
Daar ben ik.eingelijks een beetje op uit
Igg bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
stronger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Dat is idd de bedoeling alleen hoopte ik erop.dat hier iemand is of ervaringen heeft met beide fietsen die kan zeggen ik zou jiet de cube nemen of niet de koga daar en daar om.
Ik heb verder totaal geen ervaring met ebikes en wil niet een kat in de zak kopen.
Er zullen vast mensen zijn die zeggen die fiets is beter of die fiets heeft meer goede specificaties dan die.
Igg bedankt.
Altijd moeilijk.

Ik zou denken dat Koga wat hoger op de kwaliteitsladder staat, en meestal ook wat duurder is.

Ik heb even gekeken, en het lijkt dat de belangrijkste dingen er wel zijn. Beide met riem, middenmotor, schijfremmen, alleen zou de Cube een zwaardere motor hebben, maar voor vlak nederland is dat geen enorm verschil hoor.

Met beide doe je echt niks fout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

stronger schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Igg bedankt.
Ik rijd op een Cube en zal dan zeggen: Neem de Cube! Een ander hier zal zeggen dat ie op de Koga rijdt en deze aanbevelen.
De enige manier om de knoop door te hakken is door beide fietsen uit te proberen. Het kan heel goed zijn dat één van de fietsen iets heeft waardoor die voor jou de beste keuze is :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stronger
Het gaat denk ik de Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 500 2025 deze fietst toch wel.heel lekker door de envinio versnelling.
Zijn alleen nog moeilijk te verkrijgen maar komt goed anders wachten we nog even iig bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:19
Misschien interessante heads up voor iedereen die aan het oriënteren is: Flyer gaat op 1 juli heel veel modellen flink afprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:31
Ook wij (heer en dame) zijn opzoek naar twee elektrische fietsen en zijn gisteren dan ook twee fietsenwinkels binnengestapt. We hebben beiden op dit moment geen fiets en gaan de fietsen gebruiken voor woon werk verkeer (10KM totaal) en voor af en toe een rondje op de Veluwe. Na meerdere testritjes twijfelen we met name over het verschil in Nm tussen de fietsen.

Vragen:
- Heeft een van jullie ervaring met deze specifieke fietsen?
- Kan iemand met ons meedenken wat qua specs een goede fiets in onze situatie zou zijn?
- Is jullie ervaring dat je flink kan onderhandelen? We kregen nu overal een standaard korting, maar zie dat de internetprijzen bij webshops toch veel lager liggen.

Winkel 1:
https://www.gazelle.nl/el...cite-grey&frame=frame-low
Dit was de eerste fiets waar we op gereden hebben (5 KM). Prettige fiets, mooi ontwerp en als heren en dames model verkrijgbaar. Een 50Nm motor. Standaard met 400Wh accu en upgrade naar 500Wh mogelijk gratis als korting. Totaal zou dit uitkomen op 2699 per fiets.

Winkel 2:
https://www.batavus.nl/el...ltura-e-go-power#BE102428
40Nm motor, 500Wh accu standaard. Leuk ontwerp en in twee kleuren leverbaar, waardoor we wel qua uiterlijk een andere fiets hebben. Met een klein beetje korting en een gratis verende zadelpen zou deze uitkomen op 2730 euro per fiets.

https://www.spartabikes.com/nl-nl/sparta-c-grid-fit/
50Nm motor, 500Wh accu standaard. Nagenoeg zelfde model als de Batavus. De 50Nm motor reed prettiger dan de 40Nm motor van de Batavus. Helaas vonden we de kleur van de banden (gele wang...) echt verschrikkelijk, de andere kleur is ook geen optie. Als korting konden we deze gratis upgraden naar zwarte banden. Totaal zou deze per fiets uitkomen op 3045 euro.

https://www.batavus.nl/el...a-e-go-power-pro#BE102439
Als laatste zette hij ons ook nog op deze met 75Nm, dat was voor het gevoel echt een raket. Nadeel van deze vonden we dat hij maar 5 versnellingen had en dat de computer niet verlicht is en 'los' op het stuur zit. Hier geen offerte voor laten maken, maar deze fiets zit rond de 3150 euro.

Buiten de verschillen in de fietsen was er ook een groot verschil qua informatievoorziening. Winkel 2 ging uit van onze wensen qua gebruik en zocht daar fietsen bij uit. Winkel 1 moesten we zelf aangeven wat we mooi vonden en moesten zelf alles vragen over de fietsen. Maar dit terzijde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:27
JWWhisky schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:45:
Ook wij (heer en dame) zijn opzoek naar twee elektrische fietsen en zijn gisteren dan ook twee fietsenwinkels binnengestapt. We hebben beiden op dit moment geen fiets en gaan de fietsen gebruiken voor woon werk verkeer (10KM totaal) en voor af en toe een rondje op de Veluwe. Na meerdere testritjes twijfelen we met name over het verschil in Nm tussen de fietsen.

- Kan iemand met ons meedenken wat qua specs een goede fiets in onze situatie zou zijn?
Gewoon een normale fiets? Voor 5 km 's ochtends en 5 km 's avonds heb je toch geen fiets met hulpmotor nodig?

(Die gekte met de elektrische fietsen wordt na roken, vapen etc nog eens de doodsteek voor onze nationale conditie, tegenwoordig vinden ouders het al "zielig" als hun oogappeltje 4 km naar de middelbare school moet fietsen en krijgen die (net als de ouders zelf) als ze 12 zijn direct een elektrische fiets. Wat een idioterie... 8)7 )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Gewoon een normale fiets? Voor 5 km 's ochtends en 5 km 's avonds heb je toch geen fiets met hulpmotor nodig?

(Die elektrische fietsen worden na roken, vapen etc nog eens de doodsteek voor onze nationale conditie, tegenwoordig vinden ouders het al "zielig" als hun oogappeltje 4 km naar de middelbare school moet fietsen en krijgen die (net als de ouders zelf) als ze 12 zijn direct een elektrische fiets. Wat een idioterie... 8)7 )
Al heb ik zelf een e-bike, ik geef je toch gelijk.

Vroeger naar de havo fietsen, 15 km verderop op een normale fiets. Toen was ik niets te zwaar. Je wist niet beter en je werd serieus jaloers als een iets oudere klasgenoot een brommer kreeg en dezelfde route reed. Zij was veel eerder thuis en toen moest je nog 2 uur per dag huiswerk maken.

Kwam gisteren een jonge scholier tegemoet fietsen van rond de 15, op een fat bike zonder te trappen en aan het vapen tegelijk. Moest ik vroeger eens proberen, dan werd je gelijk genezen. Het ouderlijke gezag is pleite en er is minder respect. Ik dwaal af, maar ik schrok er heel erg van. Dat dit kán.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
@Andrehj
Je beantwoordt de vraag niet. Of @JWWhisky nu een electrische of gewone fiets koopt is toch zijn persoonlijke keuze. Dat als idioterie beschrijven is een brug te ver.
Je kent de leeftijd, fysieke conditie niet, dus heb je je daar niet mee te moeien.
Ik zou ook electrisch kiezen, al is het om zonder zweten aan te komen.

Om een antwoord op de vraag te geven. Als het vrijwel overal vlak is waar je fietst, dan maakt het weinig uit welke motor je kiest.
Grote batterij is voor je dagelijkse rit niet nodig, maar voor een langere tocht wel nuttig.

En wat versnelling betreft, ook daar speelt persoonlijke voorkeur. Wel moet je weten dat die 5-speed echt voor electrische fietsen ontwikkeld is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 29-06-2025 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWWhisky
[...]

(Die gekte met de elektrische fietsen wordt na roken, vapen etc nog eens de doodsteek voor onze nationale conditie, tegenwoordig vinden ouders het al "zielig" als hun oogappeltje 4 km naar de middelbare school moet fietsen en krijgen die (net als de ouders zelf) als ze 12 zijn direct een elektrische fiets. Wat een idioterie... 8)7 )
Ha snap je opmerking! Maar zal het iets beter omschrijven wat ons gebruiksdoel is.

Woon werk verkeer vriendin is dagelijks (10 KM totaal), ik kan helaas niet met de fiets naar het werk (woon werk is met de auto 140 KM totaal). Wij beiden gaan hem gebruiken in de weekenden voor als we naar vrienden of familie gaan (35 - 60 KM totaal), nu pakken we altijd de auto en daar willen we eigenlijk van af.

We gaan ook regelmatig een weekend weg of op vakantie, dus willen dan de fiets ook meenemen. Vorig jaar hebben we een hele dag gefietst op de elektrische fiets van m'n ouders bij het Dwingelderveld en dat is enorm goed bevallen.

PS. zelf jarenlang 42 kilometer per dag door weer en wind mogen fietsen naar de middelbare school en dat is een van de reden dat fietsen niet perse mijn grootste hobby is.
Tommie12 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:46:
@Andrehj
Je beantwoordt de vraag niet. Of @JWWhisky nu een electrische of gewone fiets koopt is toch zijn persoonlijke keuze. Dat als idioterie beschrijven is een brug te ver.
Je kent de leeftijd, fysieke conditie niet, dus heb je je daar niet mee te moeien.

Om een antwoord op de vraag te geven. Als het vrijwel overal vlak is waar je fietst, dan maakt het weinig uit welke motor je kiest.
Grote batterij is voor je dagelijkse rit niet nodig, maar voor een langere tocht wel nuttig.

En wat versnelling betreft, ook daar speelt persoonlijke voorkeur. Wel moet je weten dat die 5-speed echt voor electrische fietsen ontwikkeld is.
Dankjewel voor je tips! Het zal bijna altijd in NL zijn dat we fietsen. Weinig hoogteverschil dus.

De 5-speed is wel speciaal ontwikkeld voor elektrische fietsen gaf de verkoper aan.

[ Voor 27% gewijzigd door JWWhisky op 29-06-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:46:
@Andrehj
Blijft altijd lastig. Natuurlijk moet ieder dat voor zich weten, maar snoei me de mond niet over een mening. Het enigste wat we bedoelen is dat het tegenwoordig je wel heel makkelijk wordt gemaakt. De obesitas pandemie...iemand? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:16

B64

[...]

Ik snap je punt, maar laten we die discussie hier niet voeren. Weest blij dat mensen vanuit een auto op de fiets stappen, zouden er meer moeten doen. En daarbij: ik ken genoeg mensen (ook jongeren!) die een hele goeie reden hebben om voor korte stukjes een elektrische fiets te kopen.

@JWWhisky Alle vier de fietsen die je gelinkt hebt zijn goed. De Sparta en Batavus zijn grotendeels dezelfde fiets (hetzelfde frame), waarbij de verschillen in de afmontage zitten.

In principe heb je binnen Nederland over het algemeen voldoende aan een 40Nm motor, 50Nm kan van pas komen als je af en toe een heuveltje pakt, of een flinke bries tegen. Die 75Nm is eigenlijk een beetje overkill - tenzij je onder alle omstandigheden op de max 25 km/u wilt kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
B64 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:14:

Ik snap je punt, maar laten we die discussie hier niet voeren. Weest blij dat mensen vanuit een auto op de fiets stappen, zouden er meer moeten doen.
Ik geef @Andrehj groot gelijk met zijn kritische opmerkingen. In de eerste post ging het alleen maar over een afstand van 10km totaal voor woon-werk. Op die summiere info reageerde hij (en naar mijn mening terecht).

Pas na zijn kritische opmerkingen werd er meer gedetailleerde info over het gewenste gebruik van de e-bikes gegeven. Zonder zijn opmerkingen was die uitgebreidere info waarschijnlijk niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Blijft altijd lastig. Natuurlijk moet ieder dat voor zich weten, maar snoei me de mond niet over een mening. Het enigste wat we bedoelen is dat het tegenwoordig je wel heel makkelijk wordt gemaakt. De obesitas pandemie...iemand? O-)
Tja, iedereen heeft recht op een mening, maar hier gaat het over electrische fietsen, niet over obesitas.

En je kan denken wat je wil, je hoeft dat niet altijd neer te schrijven.
Nog even en we beginnen hier met fatshaming….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
@B64 bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee!

Kritische opmerkingen zijn altijd goed. Maar eens met @Tommie12, de manier waarop maakt wel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

JWWhisky schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:45:

Vragen:
- Heeft een van jullie ervaring met deze specifieke fietsen?
- Is jullie ervaring dat je flink kan onderhandelen? We kregen nu overal een standaard korting, maar zie dat de internetprijzen bij webshops toch veel lager liggen.

Winkel 1:
https://www.gazelle.nl/el...cite-grey&frame=frame-low
Dit was de eerste fiets waar we op gereden hebben (5 KM). Prettige fiets, mooi ontwerp en als heren en dames model verkrijgbaar. Een 50Nm motor. Standaard met 400Wh accu en upgrade naar 500Wh mogelijk gratis als korting. Totaal zou dit uitkomen op 2699 per fiets.

Winkel 2:
https://www.batavus.nl/el...ltura-e-go-power#BE102428
40Nm motor, 500Wh accu standaard. Leuk ontwerp en in twee kleuren leverbaar, waardoor we wel qua uiterlijk een andere fiets hebben. Met een klein beetje korting en een gratis verende zadelpen zou deze uitkomen op 2730 euro per fiets.

https://www.spartabikes.com/nl-nl/sparta-c-grid-fit/
50Nm motor, 500Wh accu standaard. Nagenoeg zelfde model als de Batavus. De 50Nm motor reed prettiger dan de 40Nm motor van de Batavus. Helaas vonden we de kleur van de banden (gele wang...) echt verschrikkelijk, de andere kleur is ook geen optie. Als korting konden we deze gratis upgraden naar zwarte banden. Totaal zou deze per fiets uitkomen op 3045 euro.

https://www.batavus.nl/el...a-e-go-power-pro#BE102439
Als laatste zette hij ons ook nog op deze met 75Nm, dat was voor het gevoel echt een raket. Nadeel van deze vonden we dat hij maar 5 versnellingen had en dat de computer niet verlicht is en 'los' op het stuur zit. Hier geen offerte voor laten maken, maar deze fiets zit rond de 3150 euro.

Buiten de verschillen in de fietsen was er ook een groot verschil qua informatievoorziening. Winkel 2 ging uit van onze wensen qua gebruik en zocht daar fietsen bij uit. Winkel 1 moesten we zelf aangeven wat we mooi vonden en moesten zelf alles vragen over de fietsen. Maar dit terzijde.
Vergeet ook niet te bekijken of je een ketting wilt of een riem. Beide hebben voordelen en nadelen, maar qua onderhoud is een riem te prefereren boven een ketting.

Verder: kijk of de accu makkelijk uitneembaar is en eventueel makkelijk mee te dragen. Die zijn zeer diefstalgevoelig maar ook voor het opladen in de winter (binnen huis) is dat makkelijk.

Alle genoemde merken zijn kwalitatief in orde, ga daarvoor uit van het zitcomfort en of de houding als geheel lekker aanvoelt.

Succes.

P.S. en verkijk je niet op het "goedkope" aanbod via internet, bestel je een fiets via internet dan wordt ie zo afgeleverd en mag je het verder uitzoeken qua onderhoud en ondersteuning. Er zijn best veel fietsenzaken die niet bij hen gekochte fietsen in onderhoud nemen of jou bij problemen helpen. Je betaalt iets meer maar de service en ondersteuning in de toekomst is dat meer dan waard.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:41
Mijn vriendin heeft vorige maand een Crivit Urban 3.0 Y gekocht. Daarna zijn we tijdelijk verhuisd en in de verhuizing de lader kwijtgeraakt. Na heel veel telefoontjes en mailtjes met Lidl blijkt dat deze lader niet los te koop is. Ze kan de fiets dus nu alleen als gewone fiets gebruiken. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Of waar ze een keer in de regio Amsterdam haar accu zou kunnen opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xburchartz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:13:
Mijn vriendin heeft vorige maand een Crivit Urban 3.0 Y gekocht. Daarna zijn we tijdelijk verhuisd en in de verhuizing de lader kwijtgeraakt. Na heel veel telefoontjes en mailtjes met Lidl blijkt dat deze lader niet los te koop is. Ze kan de fiets dus nu alleen als gewone fiets gebruiken. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Of waar ze een keer in de regio Amsterdam haar accu zou kunnen opladen?
Vooral blijven klagen en overal waar je kan negatieve reviews achter laten. Dit is totaal onaanvaardbaar.

Ik zou Marktplaats en ebay in de gaten houden. Vroeg of laat duikt zo’n lader wel op als Lidl het been domweg blijft stijf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:16

B64

jimh307 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Prima, maar waarom wordt die discussie dan wél gevoerd over scholieren (en volwassenen) op een e-bike, maar niet over volwassenen die voor de kleinste boodschappen de auto pakken?

Ik erger me dood aan maatschappelijke discussies over wat kinderen allemaal moeten of niet mogen. Als je het gedrag van kinderen wilt veranderen, helpt het doorgaans verdomd goed om ze het goede voorbeeld te geven. En dan niet alleen de ouders, maar álle volwassenen. Of het nou gaat om ebikes, smartphonegebruik, alcohol, lezen...
Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam