Poesjuh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:24:
De vraag is natuurlijk wat een elektrische fiets vervangt, als we het over fitheid hebben dan.
Vervangt hij de auto, dan is het extra beweging dus goed.
Vervangt hij een normale fiets, dan zou je zeggen minder goed maar wellicht was het alternatief wel geweest niet meer fietsen om wat voor reden dan ook.
Ongetwijfeld is "luiheid" een factor voor mensen om een elektrische fiets te kopen.
Maar hopelijk zijn er ook een hoop die er een nemen om afstanden op de fiets te overbruggen die ze anders niet zo zouden hebben gedaan.
Ik kan alleen maar mijn eigen verhaal vertellen.
Had nog een oude fiets van 10j+ die ik uit het stof haalde in de eerste lockdown. Na 3 ritjes kwamen de mankementen naar boven. Zadel brak af, dan banden lek doordat ze vol haarscheurtjes zaten, derailleur zat vast en tandwielen versleten. Toen ik dan het achterwiel er uit nam om die band te herstellen zag ik ook nog een scheur in de velg en merkte ik dat de spaken niet op spanning waren... Schroot dus.
Dus... twijfelen wat ik zou kopen.
Racefiets: nooit gebruikt, ook niet goedkoop, fragiel en enkel bruikbaar op mooie verharde wegen. Angst dat ik nooit gewend zou raken aan het voorover zitten/liggen op de fiets.
Gravelbike dan maar. Ja, die is beter bruikbaar op veldwegen en bospaden, maar dan moet ik nog altijd in lycra de weg op. Ik haat lycra.
Gewone fiets met riem. Toch wat angst om tegen de wind en als het wat heuvelachtig is terug thuis te geraken. En je zweet altijd, ook als je even een boodschap wil doen of naar familie of vrienden rijdt.
Verder kijk ik 10 jaar vooruit, en dan zou er ook een 6 voor mijn leeftijd staan.
Dus toch maar een electrische met riem en dikke banden. Kan ik met relatief gewone kledij op, zweten als ik daar zin in heb, rustig meeduwen als ik er genoeg van heb.
Ik geef toe dat ik hem nog te weinig gebruik, maar dat was met een gewone fiets waarschijnlijk nog minder geweest.
Eind deze maand vakantie naar Denemarken, de fiets gaat alvast mee op de trekhaak, en ik hoop er toch een paar 100km mee te doen.