Ligt er ook aan hoe stijf de velg is. De velgen van Ryde Dutch krijg je bijna niet krom (ervaring mee met huidige fiets), ook niet als de spaken iets los zitten. Lage velgen zijn inherent minder stijf en behalve de kans op een 'slag' kunnen ook de spaken eerder breken, zeker als er een hoog koppel op los gelaten wordt. Ruim ervaring mee met mijn vorige e-bike (de Qwic Premium MN330 met 90nm) die redelijk slappe velgen had en spaken vrat en altijd al een slag had. Een wiel met een slappe velg is zeer moeilijk te richten en de kleinste onbalans niet aan konden en daardoor meteen weer een slag had.B64 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:52:
[...]
Nee dat is onzin. Een nieuwe fiets mag best gebreken vertonen, zolang de fietsenmaker die kan verhelpen is daar niks mis mee. Als de fiets al gebruikt is zou je dat aan de kilometerstand moeten kunnen zien.
Nog even over die helm. Ik lees zaken als, "Ik heb nog een goed reactievermogen en, ik ben nog jong of situaties waarin hij niet helpt e.d. ."
Ik ben twee keer van mijn e-bike gereden, en wel allebei de keren toen ik stil stond. Dat is precies de situatie waarin het link is, dan val je namelijk echt- bijna loodrecht- om en gaat je hoofd vaak het eerst hard naar de grond. Dit is eigenlijk hetzelfde als dat je je evenwicht niet meer kunt houden bij het remmen/stoppen, daarbij gebeuren veel ongelukken, vooral met leeftijdsgenoten die na 50 jaar autorijden op de e-bike gaan.
Alle reactie vermogens en jong zijn ten spijt (Ben overigens 68) . Je vangt dit niet op, alleen een helm zorgt ervoor dat de schade niet zo groot is. In andere situaties mag je hopen dat het niet zo'n grote Amerikaan-achtige is en je op de motorkap terecht komt. Maar ook dat is gokken.
Ik ben twee keer van mijn e-bike gereden, en wel allebei de keren toen ik stil stond. Dat is precies de situatie waarin het link is, dan val je namelijk echt- bijna loodrecht- om en gaat je hoofd vaak het eerst hard naar de grond. Dit is eigenlijk hetzelfde als dat je je evenwicht niet meer kunt houden bij het remmen/stoppen, daarbij gebeuren veel ongelukken, vooral met leeftijdsgenoten die na 50 jaar autorijden op de e-bike gaan.
Alle reactie vermogens en jong zijn ten spijt (Ben overigens 68) . Je vangt dit niet op, alleen een helm zorgt ervoor dat de schade niet zo groot is. In andere situaties mag je hopen dat het niet zo'n grote Amerikaan-achtige is en je op de motorkap terecht komt. Maar ook dat is gokken.
[ Voor 13% gewijzigd door DeSluis op 27-09-2025 10:16 ]
Als je wat zoekt lijkt de industry standard te zitten op een slag van 0,5mm.JBS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:54:
Paar weken terug er een nieuwe Gazelle Grenoble C5 gekocht. Vrij snel merkte ik dat er een kleine slag in het achterwiel zat waardoor ik met name op wat hogere snelheid een zwabber voel. Ook het stuur zwabbert als ik het los laat.
Nu vertelde de dealer dat een slagje vaak voorkomt, ze hebben 't wat verbeterd, maar ik merk en zie dat 't nog niet volledig weg is.
Hoe "normaal" is dit? In hoeverre is een kleine slag normaal, en acceptabel? Ik mag aannemen dat wanneer zo'n slag zorgt voor 'n zwabber, dat sowieso niet binnen "normaal" valt?
Dat zou je niet meer merken.
Gewoon terug met die fiets hoor!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn woon-werkverkeer is eigenlijk net te groot voor fietsen (vind ik) ca 27km enkeltje en een speed pedelec zie ik niet zitten. Toch is er de wens om in het weekend wat vaker met mijn vrouw te gaan fietsen. Zij heeft al een ebike voor woon-werk en ik reed nog analoog. Kortom de wens is er om er wat vaker samen op uit te trekken nu de kinderen bijna zelfstandig zijn.
Nu ben ik iemand die niet gemakkelijk iets aanschaft en dus voelt een ebike voor af en toe toch wel als erg luxe, ik ga er immers niet dagelijks op rijden. Toch wil ik dan meteen iets goeds kopen maar ook weer niet de hoofdprijs betalen, kortom lastig. Daarnaast vind ik het belangrijk om de service van de lokale fietsenzaak te gebruiken. Tweedehands durf ik dan weer niet zonder het verleden goed te kennen.
Met de najaarssale aangebroken bij de plaatselijke dealer leek het me vandaag een goede dag om te gaan kijken en proefrijden.
Ik wil persoonlijk graag een naafversnelling en zie een derailleur niet zitten. Slijt sneller en zeker als je niet veel schakelt en ben er de persoon niet voor om dit te gaan onderhouden. Met een lengte van 1.89 kwam ik bij de aanwezige XL modellen uit en heb totaal 3 fietsen geprobeerd (Kalkhoff, Trek en Flyer).
Ik ben eerst gaan fietsen op de Kalkhoff image 5b ADVANCE+ met Bosch perfomance line motor, gates riem en nexus 5 ebike naaf en kiox 300 display. Deze zou rond 4200 euro uitkomen nu. Dit was meteen ook de fiets waar ik van hoopte dat deze achteraf het lekkerste zou fietsen omdat ik dit ook meteen de allermooiste fiets vond. Fietst heerlijk rechtuit maar het bochtenwerk vond ik wat minder en onderstuurt een klein beetje. Ik begreep van de verkoper dat de 29" wielen hier voor zorgen. De zithouding was vrij recht alhoewel dat met stuur aanpassing nog platter had gekunt. Reed verder heerlijk en rammelvrij maar een wat een klassieke fiets in zijn rij en stuurgedrag.
Daarna de Trek District 4 gaan fietsen met dezelfde bosch performance motor en ook dezelfde nexus naaf.
Minder mooi qua uiterlijk dan de Kalkhoff en een stuk prijsvriendelijker 3399 euro (obv 525 watt accu). Dezelfde ervaring qua schakelwerk en motor natuurlijk dan de Kalkhoff maar een hele andere ervaring qua bochtenwerk. Messcherp insnijden en minder hoeven afremmen en iets sportievere zit. Komt o.a. de geometrie maar vooral door de 27,5 inch wielen en het lagere gewicht. Vond de remmen van de kalkhoff wel weer iets fijner (krachtiger).
Tot slot nog een Flyer go-tour 7.23 geprobeerd van 4899 euro met een enviolo naaf en performance line CX motor. Reed ook prima, je merkt wel net als bij Kalkhoff dat het zware fietsen zijn tov de Trek. Ik vond de geometrie en rijgedrag van Flyer erg fijn. Het constante geluid van de CX motor vond ik minder. Ook had ik het gevoel dat ik minder efficient fietste door het hoge gewicht en de enviolo naaf. Niet dat het me moeite koste maar het fietst niet sportief voor mijn gevoel.
Andere fietsen met een active line motor overgeslagen (kalkhoff image 3, en gazelle) omdat ik dezelfde motor als mijn vrouw wilde qua kracht of niet in de sale waren.
Uiteindelijk voor de Trek 4 district gekozen (herenmodel) met een display upgrade naar kiox 300 gezien het vooral een weekend fiets wordt en ik de kosten van de Flyer niet aan mezelf en vrouw kon legitimeren (die zelf een trek district 8 rijd).
Nu ben ik iemand die niet gemakkelijk iets aanschaft en dus voelt een ebike voor af en toe toch wel als erg luxe, ik ga er immers niet dagelijks op rijden. Toch wil ik dan meteen iets goeds kopen maar ook weer niet de hoofdprijs betalen, kortom lastig. Daarnaast vind ik het belangrijk om de service van de lokale fietsenzaak te gebruiken. Tweedehands durf ik dan weer niet zonder het verleden goed te kennen.
Met de najaarssale aangebroken bij de plaatselijke dealer leek het me vandaag een goede dag om te gaan kijken en proefrijden.
Ik wil persoonlijk graag een naafversnelling en zie een derailleur niet zitten. Slijt sneller en zeker als je niet veel schakelt en ben er de persoon niet voor om dit te gaan onderhouden. Met een lengte van 1.89 kwam ik bij de aanwezige XL modellen uit en heb totaal 3 fietsen geprobeerd (Kalkhoff, Trek en Flyer).
Ik ben eerst gaan fietsen op de Kalkhoff image 5b ADVANCE+ met Bosch perfomance line motor, gates riem en nexus 5 ebike naaf en kiox 300 display. Deze zou rond 4200 euro uitkomen nu. Dit was meteen ook de fiets waar ik van hoopte dat deze achteraf het lekkerste zou fietsen omdat ik dit ook meteen de allermooiste fiets vond. Fietst heerlijk rechtuit maar het bochtenwerk vond ik wat minder en onderstuurt een klein beetje. Ik begreep van de verkoper dat de 29" wielen hier voor zorgen. De zithouding was vrij recht alhoewel dat met stuur aanpassing nog platter had gekunt. Reed verder heerlijk en rammelvrij maar een wat een klassieke fiets in zijn rij en stuurgedrag.
Daarna de Trek District 4 gaan fietsen met dezelfde bosch performance motor en ook dezelfde nexus naaf.
Minder mooi qua uiterlijk dan de Kalkhoff en een stuk prijsvriendelijker 3399 euro (obv 525 watt accu). Dezelfde ervaring qua schakelwerk en motor natuurlijk dan de Kalkhoff maar een hele andere ervaring qua bochtenwerk. Messcherp insnijden en minder hoeven afremmen en iets sportievere zit. Komt o.a. de geometrie maar vooral door de 27,5 inch wielen en het lagere gewicht. Vond de remmen van de kalkhoff wel weer iets fijner (krachtiger).
Tot slot nog een Flyer go-tour 7.23 geprobeerd van 4899 euro met een enviolo naaf en performance line CX motor. Reed ook prima, je merkt wel net als bij Kalkhoff dat het zware fietsen zijn tov de Trek. Ik vond de geometrie en rijgedrag van Flyer erg fijn. Het constante geluid van de CX motor vond ik minder. Ook had ik het gevoel dat ik minder efficient fietste door het hoge gewicht en de enviolo naaf. Niet dat het me moeite koste maar het fietst niet sportief voor mijn gevoel.
Andere fietsen met een active line motor overgeslagen (kalkhoff image 3, en gazelle) omdat ik dezelfde motor als mijn vrouw wilde qua kracht of niet in de sale waren.
Uiteindelijk voor de Trek 4 district gekozen (herenmodel) met een display upgrade naar kiox 300 gezien het vooral een weekend fiets wordt en ik de kosten van de Flyer niet aan mezelf en vrouw kon legitimeren (die zelf een trek district 8 rijd).
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een elektrische fiets te kopen. En omdat ik hem niet voor werk ga gebruiken, dacht ik om een tweedehands fiets. Ook omdat het mijn eerste elektrische fiets zal zijn, wil ik niet meteen gaan voor een nieuwe (prijs speelt uiteraard ook n rol). Ik dacht eraan om voor een Gazelle of een Batavus te gaan. Maar heb dus totaal geen verstand van hoe oud ie mag wezen vanwege de levensduur vd accu oa. Kan iemand mij wat advies geven?
Ik ben van plan om een elektrische fiets te kopen. En omdat ik hem niet voor werk ga gebruiken, dacht ik om een tweedehands fiets. Ook omdat het mijn eerste elektrische fiets zal zijn, wil ik niet meteen gaan voor een nieuwe (prijs speelt uiteraard ook n rol). Ik dacht eraan om voor een Gazelle of een Batavus te gaan. Maar heb dus totaal geen verstand van hoe oud ie mag wezen vanwege de levensduur vd accu oa. Kan iemand mij wat advies geven?
De leeftijd bepaalt een beetje de prijs, maar wees niet te bang. Mijn fiets is 5 jaar oud en ik kan geen veroudering zien aan de batterij, ik denk dat ze minder dan 10% kwijt is, maar nauwkeurig meten… kan ik niet.PenkHeters schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:34:
Hallo allemaal,
Koop je fiets bij een FM, dan heb je meestal nog even garantie. Koop je particulier, en zou de batterij begeven, dan kan je altijd je batterij laten reviseren of een nieuwe kopen. Reken op 300-700€
Mocht je gaan voor een fiets met doorsnee bosch accu ofzo, weet dat er veel accus overblijven na diefstal, kocht zelf zo ook al bijna nieuwe accus, 500watt voor 125 en 150, minder dan een jaar oud. Dus mocht er wat misgaan met je accu is een vervangende goedkoper dan laten reviseren.
PenkHeters schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:34:
Hallo allemaal,
En hoe zeker ben je dat jij geen gestolen batterij koopt?K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:
Mocht je gaan voor een fiets met doorsnee bosch accu ofzo, weet dat er veel accus overblijven na diefstal, kocht zelf zo ook al bijna nieuwe accus, 500watt voor 125 en 150, minder dan een jaar oud. Dus mocht er wat misgaan met je accu is een vervangende goedkoper dan laten reviseren.
[...]
Wie gaat er voor 150€ een batterij van 1 jaar oud verkopen? En waarom zou die batterij ‘over’ blijven?
Omdat ik dan vraag naar de herkomst, een bon te zien krijg of een aangifte van diefstal bakfiets. Ik heb van die standaard accu's van de urban arrow. Ik koop niet bij vage marktplaats gebruikers als je dat bedoelt. 😄Tommie12 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:49:
[...]
En hoe zeker ben je dat jij geen gestolen batterij koopt?
Wie gaat er voor 150€ een batterij van 1 jaar oud verkopen? En waarom zou die batterij ‘over’ blijven?
K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:57:
[...]
Omdat ik dan vraag naar de herkomst, een bon te zien krijg of een aangifte van diefstal bakfiets. Ik heb van die standaard accu's van de urban arrow. Ik koop niet bij vage marktplaats gebruikers als je dat bedoelt. 😄
Ik zie nu op Marktplaats ook prima betrouwbare verkopers met een 500w powerpack + oplader. Wegens diefstal bakfiets. 200 euro vraagprijs in Bergschenhoek. Geen geld als je nog wat kunt afdingen.
Morgen gaan we kijken naar een Roetz met Pendix Ben benieuwd
Hi allemaal,
Ik heb helaas een probleem met mijn Crivit Urban e-bike. Afgelopen april via MP gekocht, volgens de eigenaar had deze zo'n 1000km mee gereden.
Sinds kort laad de accu nog maar tot 3 streepjes op. En gisteren viel hij gelijk weer uit steeds na het aanzetten. Vandaag deed hij het wel weer.
Zijn er toevallig nog anderen die dit probleem gehad hebben? Op het www is er helaas weinig over te vinden....:(
Thanks!
Ik heb helaas een probleem met mijn Crivit Urban e-bike. Afgelopen april via MP gekocht, volgens de eigenaar had deze zo'n 1000km mee gereden.
Sinds kort laad de accu nog maar tot 3 streepjes op. En gisteren viel hij gelijk weer uit steeds na het aanzetten. Vandaag deed hij het wel weer.
Zijn er toevallig nog anderen die dit probleem gehad hebben? Op het www is er helaas weinig over te vinden....:(
Thanks!
K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:
[...]
Precies dat dus. Een fiets zonder accu is niet zo populair bij het dievengilde, want die zijn lastiger door te verkopen. Dus de kans dat iemand een accu overheeft nadat z'n fiets is gejat is evenredig klein.Tommie12 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:49:
[...]
En hoe zeker ben je dat jij geen gestolen batterij koopt?
Diefstal van accu's uit ebikes is echter een groeiend probleem, dus een iemand die voor een prikkie een gebruikte accu verkoopt is op z'n minst verdacht.
Eeeh ja. Als op een van die documenten het accunummer staat welke je koopt is er een hele grote kans op verzekeringsfraude. Dat komt namelijk extreem veel voor. En €150 of €200 voor een jaar oude accu is gewoon niet reëel. Dan is jouw accu dus ook als gestolen geregistreerd. Niet zeker het geval, maar wel risicovol.K1p schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:57:
[...]
Omdat ik dan vraag naar de herkomst, een bon te zien krijg of een aangifte van diefstal bakfiets. Ik heb van die standaard accu's van de urban arrow. Ik koop niet bij vage marktplaats gebruikers als je dat bedoelt. 😄
Als het accunummer er niet op staat is het zeker een gestolen accu (want accunummer nummer hoort op factuur en aangifte).
[ Voor 40% gewijzigd door Foxhill op 30-09-2025 13:29 ]
Bij Bosch (althans bij mijn fiets) kan je de accu aan je fiets koppelen/locken met de Flow app.
Diefstal van alleen de accu heeft dan als het goed is geen enkele zin omdat hij gecodeerd is naar mijn fiets.
Diefstal van alleen de accu heeft dan als het goed is geen enkele zin omdat hij gecodeerd is naar mijn fiets.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
Weet iemand waarom Riese & Müller geen automaten meer aanbiedt? Ik ben naar een Load 75 aan 't kijken ter vervanging van een Lovens Explorer, maar de nieuwe reeksen van R&M zijn alleen maar handgeschakeld. Automaat is heerlijk fietsen, maar de Lovens is net te breed voor onze voordeur
.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Geen idee waarom. Maar als je op Enviolo Automatiq ombouwen zoekt kun je er misschien zelf een maken.Borromini schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:13:
Weet iemand waarom Riese & Müller geen automaten meer aanbiedt? Ik ben naar een Load 75 aan 't kijken ter vervanging van een Lovens Explorer, maar de nieuwe reeksen van R&M zijn alleen maar handgeschakeld. Automaat is heerlijk fietsen, maar de Lovens is net te breed voor onze voordeur.
Kijk maar eens naar de service van Crivit? Ze verkopen via Lidl. Je zal hier weinig enthousiasme voor die fietsen vinden en de meeste fietsenmakers werken daar niet graag aan. Vermits het hier een electronisch probleem is zullen ze ook niet de juiste tools hebben.Road-runner83 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:53:
Hi allemaal,
Thanks!
Vorig jaar was er een demo team van R&M bij mijn LBS en de gast die ik daar sprak zei dat ze geen Enviolo automaten meer doen omdat er teveel problemen mee warenBorromini schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:13:
Weet iemand waarom Riese & Müller geen automaten meer aanbiedt? Ik ben naar een Load 75 aan 't kijken ter vervanging van een Lovens Explorer, maar de nieuwe reeksen van R&M zijn alleen maar handgeschakeld. Automaat is heerlijk fietsen, maar de Lovens is net te breed voor onze voordeur.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
En ik betwijfel of zo'n demo kerel het fijne weet.Tacoos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:19:
[...]
Vorig jaar was er een demo team van R&M bij mijn LBS en de gast die ik daar sprak zei dat ze geen Enviolo automaten meer doen omdat er teveel problemen mee waren
Kan best zijn dat ze leveringsproblemen hebben en het daarom tijdelijk uit het gamma halen.
Dit wordt door een marketing kerel beslist, en die krijg je toch niet aan de lijn. Trouwens, ze zijn zeker niet verplicht je te zeggen waarom ze dat nu niet verkopen.
Hebben ze wel nog de Rohloff automaat?
2de elektrische fiets van mijn vrouw was een crivit. Was een zeer goede fiets met merk onderdelen ; bafang, Shimano en Samsung..Tommie12 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:45:
[...]
Kijk maar eens naar de service van Crivit? Ze verkopen via Lidl. Je zal hier weinig enthousiasme voor die fietsen vinden en de meeste fietsenmakers werken daar niet graag aan. Vermits het hier een electronisch probleem is zullen ze ook niet de juiste tools hebben.
Dus zo kort door de bocht als jij stelt is het niet. Je moet eea wel even lezen voor je hem aankoopt.
Ik heb een service partner (en ook de enige in NLTommie12 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:45:
[...]
Kijk maar eens naar de service van Crivit? Ze verkopen via Lidl. Je zal hier weinig enthousiasme voor die fietsen vinden en de meeste fietsenmakers werken daar niet graag aan. Vermits het hier een electronisch probleem is zullen ze ook niet de juiste tools hebben.
Zal een lease zijn via het werk, dus dat gaat het niet worden.Foxhill schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:41:
[...]
Geen idee waarom. Maar als je op Enviolo Automatiq ombouwen zoekt kun je er misschien zelf een maken.
Lovens verkoopt ze wel nog, dus... Dat lijkt me vreemd dat zij er dan geen problemen mee zouden hebben (of niet genoeg om het uit het gamma te halen). We gaan hier richting de 6000 km en nog niks last gehad van de automaat.Tacoos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:19:
[...]
Vorig jaar was er een demo team van R&M bij mijn LBS en de gast die ik daar sprak zei dat ze geen Enviolo automaten meer doen omdat er teveel problemen mee waren
@Tommie12 De fietsenwinkel haastte zich om te zeggen dat ze wel nog een Rohloff-naaf hadden maar over een automaat hebben ze niks gezegd.
[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 01-10-2025 09:39 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Bij mijn weten heeft Rohloff geen automaat. Wel elektronisch schakelen. Waarbij er eventueel automatisch teruggeschakeld wordt naar de voorkeursversnelling voor weg fietsen vanaf stilstand
Ook via lease kan de fietsenwinkel toch een fiets met opgebouwde automaat leveren? Hij kan het in de prijs van de fiets verwerken.Borromini schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:27:
[...]
Zal een lease zijn via het werk, dus dat gaat het niet worden.
[...]
Lovens verkoopt ze wel nog, dus... Dat lijkt me vreemd dat zij er dan geen problemen mee zouden hebben (of niet genoeg om het uit het gamma te halen). We gaan hier richting de 6000 km en nog niks last gehad van de automaat.
@Tommie12 De fietsenwinkel haastte zich om te zeggen dat ze wel nog een Rohloff-naaf hadden maar over een automaat hebben ze niks gezegd.
En Urban Arrow heeft het ook gewoon. Juist voor een bakfiets werkt het mooi. Dus dan maar een Urban Arrow?
De oude Nuvinci automaat was storingsgevoelig. Maar dat kun je van de huidige Bosch Smart + Enviolo AutomatiQ combinatie echt niet zeggen. Ik vermoed zelfs (niet significant) dat die minder storingen heeft dan handgeschakeld (wat al weinig storingen kent).
[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 01-10-2025 12:53 ]
Ik kan inderdaad 'ns polsen of de fietsenwinkel dat ziet zitten, maar heb het gevoel dat ze niet willen afwijken van wat de fabrikant zelf qua configuraties aanbiedt/ondersteunt.
R&M lijkt één van de weinige aanbieders te zijn die stoeltjes met een hoofdsteun aanbieden. Daarnaast is de bak ook relatief compact (buitentenmaat is 10 cm smaller dan de Lovens). De Urban Arrow heb ik getest vóór we de Lovens namen, dat vond ik maar niks. De kabelbesturing van de Lovens fietste naar mijn gevoel veel minder zenuwachtig dan sturing met een boom zoals de UA (en ook R&M uiteindelijk) hebben.
R&M lijkt één van de weinige aanbieders te zijn die stoeltjes met een hoofdsteun aanbieden. Daarnaast is de bak ook relatief compact (buitentenmaat is 10 cm smaller dan de Lovens). De Urban Arrow heb ik getest vóór we de Lovens namen, dat vond ik maar niks. De kabelbesturing van de Lovens fietste naar mijn gevoel veel minder zenuwachtig dan sturing met een boom zoals de UA (en ook R&M uiteindelijk) hebben.
[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 01-10-2025 14:45 ]
Mijn vrouw en ik hebben sinds kort ook een Cube Kathmandu met deze combinatie: dat fietst echt geweldig. Ik sta te kijken van de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van het systeem.
Voorheen hadden we Gazelles met manuele Enviolo maar de automatische versie fietst echt véél fijner.
Enige minpunt is het janken van de stelmotor, vooral bij wegrijden maar dat went wel.
Voorheen hadden we Gazelles met manuele Enviolo maar de automatische versie fietst echt véél fijner.
Enige minpunt is het janken van de stelmotor, vooral bij wegrijden maar dat went wel.
De nieuwe Riese & Muller Carrie2 heeft nog gewoon een automaat met riemaandrijving.Borromini schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:13:
Hi,
Ik heb voor mijn bakfiets (babboe mountain ebike) de AXA Blueline 50-T Steady Auto koplamp (via de babboe website) besteld en gemonteerd.
Deze zou geschikt moeten zijn voor ebikes 6-12v.
Axa Blueline 50T Steady Auto
Er zitten 2 paar draden aan, e-bike en naafdynamo. Ik krijg de lamp echter niet correct aangesloten. Met de standaard kabeltjes gaat de lamp heel even aan en dan direct weer uit. Met de e-bike aansluiting geen reactie.
Iemand ervaring hiermee?
https://axabikesecurity.c...line-50_F0015597_0001.pdf
Ik heb voor mijn bakfiets (babboe mountain ebike) de AXA Blueline 50-T Steady Auto koplamp (via de babboe website) besteld en gemonteerd.
Deze zou geschikt moeten zijn voor ebikes 6-12v.
Axa Blueline 50T Steady Auto
Er zitten 2 paar draden aan, e-bike en naafdynamo. Ik krijg de lamp echter niet correct aangesloten. Met de standaard kabeltjes gaat de lamp heel even aan en dan direct weer uit. Met de e-bike aansluiting geen reactie.
Iemand ervaring hiermee?
https://axabikesecurity.c...line-50_F0015597_0001.pdf
Heb je de lamp bij daglicht geprobeerd?realidolownor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:39:
...Axa Blueline 50T Steady Auto....
.... Met de standaard kabeltjes gaat de lamp heel even aan en dan direct weer uit. Met de e-bike aansluiting geen reactie......
Dan staat deze misschien op "auto" en gaat hij alleen aan als het donker is.
Is trouwens wel iets dat ik mis op mijn e-bike. Voor die €4400,- had er wel een automatische koplamp op mogen zitten. Misschien ook wel iets dat via de KIOX of wat dan ook is in te stellen, dit display gaat namelijk ook feller branden in het volle licht. En aangezien je de koplamp ook via de bediening aanzet zou een automatische koplamp toch tot de mogelijkheden moeten behoren.
Heeft Bosch een ideeënbus ?
Heeft Bosch een ideeënbus ?
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Bedankt voor het meedenken!elinx schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:02:
[...]
Heb je de lamp bij daglicht geprobeerd?
Dan staat deze misschien op "auto" en gaat hij alleen aan als het donker is.
Volgens de beschrijving zou deze ook overdag aan moeten staan met 2 extra lampen.
* auto dagrijverlichting; overdag 2 extra leds
Mss zit de stekker van het printplaatje wat los, zie link, is wel van model 30 maar in principe hetzelfde, is wel een beetje gepiel.realidolownor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
Bedankt voor het meedenken!
Volgens de beschrijving zou deze ook overdag aan moeten staan met 2 extra lampen.
* auto dagrijverlichting; overdag 2 extra leds
https://youtu.be/ABvnOS_sun0?si=i9FBadZCSLkbi2pG
Die versie had ik hiervoor en een keer vastgezet maar bleef aan/uit gaat. Matige kwaliteit. Deze nieuwe via babboe besteld met een voucher (nog als tegemoetkoming).mguzz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:31:
[...]
Mss zit de stekker van het printplaatje wat los, zie link, is wel van model 30 maar in principe hetzelfde, is wel een beetje gepiel.
https://youtu.be/ABvnOS_sun0?si=i9FBadZCSLkbi2pG
Gisteravond nog een poging gedaan (in het donker) zelfde als euvel.
Recent heb ik een Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 500 besteld.
Wilde heel graag de Enviolo naaf en het prijsverschil met andere fietsen met die naaf en Bosch motor is erg groot.
Levertijd was op dat moment enkele weken, waar nog een week bovenop gekomen is omdat Cube hem blijkbaar nog niet geleverd had.
Dit weekend had ik een gemiste oproep van de fietsenmaker, maar omdat ik deze pas zag na sluitingstijd en ik een mail had gehad daarna dat hij op te halen was ging ik er vanuit dat ze daarvoor belde en heb ik niet terug gebeld.
Vandaag stond ik in de winkel en gaven ze aan dat hij beschadigd was aangekomen, ze hadden hierover gebeld maar die had ik dus niet aangenomen. Hier een foto van de beschadiging.
:strip_exif()/f/image/P9DWKll7foOjNntkW7L4TfEI.jpg?f=fotoalbum_large)
De filiaalmanager was niet aanwezig, en toen ze die eindelijk aan de telefoon hadden kreeg ik te horen dat het hoofdkantoor moest beslissen over een eventuele compensatie, en die namen niet meer op. Kon dus zonder fiets weer naar huis.
Wat denken jullie dat een redelijke oplossing zou zijn? Een vergelijkbare fiets is waarschijnlijk niet echt leverbaar omdat dit model in mijn maat niet meer te bestellen is en alternatieven veel duurder zijn.
Ik maakte me zorgen over eventuele roest maar de fietsenmaker gaf aan dat dit geen probleem zou zijn met aluminium, zeker als je het bijstipt met lakstift.
Wilde heel graag de Enviolo naaf en het prijsverschil met andere fietsen met die naaf en Bosch motor is erg groot.
Levertijd was op dat moment enkele weken, waar nog een week bovenop gekomen is omdat Cube hem blijkbaar nog niet geleverd had.
Dit weekend had ik een gemiste oproep van de fietsenmaker, maar omdat ik deze pas zag na sluitingstijd en ik een mail had gehad daarna dat hij op te halen was ging ik er vanuit dat ze daarvoor belde en heb ik niet terug gebeld.
Vandaag stond ik in de winkel en gaven ze aan dat hij beschadigd was aangekomen, ze hadden hierover gebeld maar die had ik dus niet aangenomen. Hier een foto van de beschadiging.
:strip_exif()/f/image/P9DWKll7foOjNntkW7L4TfEI.jpg?f=fotoalbum_large)
De filiaalmanager was niet aanwezig, en toen ze die eindelijk aan de telefoon hadden kreeg ik te horen dat het hoofdkantoor moest beslissen over een eventuele compensatie, en die namen niet meer op. Kon dus zonder fiets weer naar huis.
Wat denken jullie dat een redelijke oplossing zou zijn? Een vergelijkbare fiets is waarschijnlijk niet echt leverbaar omdat dit model in mijn maat niet meer te bestellen is en alternatieven veel duurder zijn.
Ik maakte me zorgen over eventuele roest maar de fietsenmaker gaf aan dat dit geen probleem zou zijn met aluminium, zeker als je het bijstipt met lakstift.
Waarom compensatie? Mag verwachten dat ze een nieuwe bestellen. Straks krijg je in de toekomst problemen met de lak. Wel erg jammer voor je, kleurtje is echt gaaf
Zo’n beschadiging geeft geen problemen. Het is alleen optisch. Schade op andere aluminium delen zoals standaards kan soms wat corrosie veroorzaken. Frames zijn erg goed gecoat en gaan niet verder corroderen. Of je graag een fiets zonder deze schade of met schade en compensatie wil is aan jezelf.erik23 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:33:
Recent heb ik een Cube Supreme Hybrid Comfort Pro 500 besteld.
[Afbeelding]
Het frame kan gerepareerd worden. Als ze hem naar een goede spuiter sturen zie je het niet terug. Daarvoor maken ze kosten en je bent schadevrij, dus dit is redelijk zonder compensatie. Ik heb ervaring met de firma Carbon Herstel. Als het frame daar heen gaat zie je de schade niet terug.
Je kunt ook met de schade leven. Dan is €150 en een lakstift een redelijke compensatie.
Of je ziet van de fiets af. Dan kun je een andere uitzoeken.
Heb eind vorige week een Cube Kathmandu Hybrid comfort pro 800 aangeschaft, fietst heerlijk en een stuk comfortabeler over de slechte straattegels in mijn stad tov de oude BSP met bafang motor.
Enige ding waar ik mee zit is de constante melding op schermpje om terug te schakelen.
Ben gewend lekker rustig door de stad te fietsen met een lage cadans, wat deze fiets blijkbaar niet waardeert. Maar vindt de tred die ik moet aanhouden om die melding weg te krijgen beetje te veel voor mijn rijstijl.
Nu heb ik het aan de monteur van de lokale fietsenboer gevraagd en die zei dat ik die melding gewoon moet negeren, maar las online wat verhalen over die handmatige Enviolo naaf, dat ie sneller zou slijten als ik dat zou doen. Heeft de monteur nu gewoon gelijk of niet?
Enige ding waar ik mee zit is de constante melding op schermpje om terug te schakelen.
Ben gewend lekker rustig door de stad te fietsen met een lage cadans, wat deze fiets blijkbaar niet waardeert. Maar vindt de tred die ik moet aanhouden om die melding weg te krijgen beetje te veel voor mijn rijstijl.
Nu heb ik het aan de monteur van de lokale fietsenboer gevraagd en die zei dat ik die melding gewoon moet negeren, maar las online wat verhalen over die handmatige Enviolo naaf, dat ie sneller zou slijten als ik dat zou doen. Heeft de monteur nu gewoon gelijk of niet?
Gebeld door de fietsenmaker, ze wilde mij een slot o.i.d aanbieden maar aangezien ik alles heb had ik daar geen behoefte aan.
Uiteindelijk kreeg ik in de winkel een soort van keuze. Of 100euro retour of 200euro aan beurten.
Heb uiteindelijk de beurten gekozen. Al geeft het bij thuiskomst toch een nare bijsmaak, als ik na 1 beurt besluit dat de service niet voldoet dan zit ik alsnog aan ze vast.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, morgen belt de manager die ik vandaag niet kon spreken over het service tegoed, heb nog 14 dagen retour recht.
Uiteindelijk kreeg ik in de winkel een soort van keuze. Of 100euro retour of 200euro aan beurten.
Heb uiteindelijk de beurten gekozen. Al geeft het bij thuiskomst toch een nare bijsmaak, als ik na 1 beurt besluit dat de service niet voldoet dan zit ik alsnog aan ze vast.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, morgen belt de manager die ik vandaag niet kon spreken over het service tegoed, heb nog 14 dagen retour recht.
Bij twijfel niet inhalen. Als het je nu niet lekker zit, ga je er zeker spijt van krijgen. Je hebt recht op een goed product en dat heb je niet gekregen. Dus alsnog die compensatie nemen of van de koop afzien als deze dure aankoop je dit gevoel geeft.erik23 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:37:
Gebeld door de fietsenmaker, ze wilde mij een slot o.i.d aanbieden maar aangezien ik alles heb had ik daar geen behoefte aan.
Retourrecht heb je niet op een fiets die je in de winkel hebt kunnen testen. De winkel kan natuurlijk wel positief afwijken en een retourtermijn aanbieden. Dan geldt doorgaans wel dat je er geen kilometers op mag zetten. Of bijvoorbeeld maximaal 10km.erik23 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:37:
Als de fiets echt met schade binnenkwam hebben ze van Cube ook geld gekregen. Dus €200 korting of professioneel spuiten (dat is nog wat duurder) zit er dan misschien nog wel in.
Als je het niet fijn vindt, doe het dan niet.
Ik zou het dan ook gewoon niet doen. Ik vind het zelf nogal fikse beschadigingen; diepe putten. Wie weet mankeert er nog wel meer aande fiets en is dat niet zichtbaar (zo te zien op de buis waar je accu in zit).
Laat een andere bestellen.
Overigens heb ik mijn fiets (Kathmandu 800) 1 maat groter dan werd geadviseerd a.d.v. mijn beenlengte, en dat bevalt mij uitstekend. Dus kijk of dit voor jou ook haalbaar is, als deze fiets niet meer in jouw maat verkrijgbaar is.
Laat een andere bestellen.
Overigens heb ik mijn fiets (Kathmandu 800) 1 maat groter dan werd geadviseerd a.d.v. mijn beenlengte, en dat bevalt mij uitstekend. Dus kijk of dit voor jou ook haalbaar is, als deze fiets niet meer in jouw maat verkrijgbaar is.
Als je Bosch Smart hebt kan je fietsenmaker de schakelhulp via de Bosch Diagnostic Tool op zijn pc uitzetten.-MB- schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:04:
Heb eind vorige week een Cube Kathmandu Hybrid comfort pro 800 aangeschaft, fietst heerlijk en een stuk comfortabeler over de slechte straattegels in mijn stad tov de oude BSP met bafang motor.
Extra slijtage moet je hier opsplitsen in twee dingen: lagere cadans en te veel in de zwaarste stand.
Bij een hogere versnelling of lagere cadans slijt je aandrijflijn sneller. Dus in jouw geval de naaf en ketting/riem*. Maar het verschil is niet enorm. Een hogere cadans is voor uithouding en actieradius beter, maar hiervoor specifiek hoef je het niet te doen.
Als je als gevolg van jouw voorkeur voor een lage cadans altijd in de zwaarste stand fietst, of zelfs in de zwaarste stand wegfietst/optrekt treedt er bij Enviolo nog een andere slijtage op. Er slijt dan een ‘baantje’ in. Lastig om met tekst uit te leggen merk ik nu ik typ. Maar dat komt er op neer dat je de zwaarste stand langzaamaan verliest. Als je daar alleen in fietst, wordt die stand steeds sneller/lichter. Als je nooit schakelt kan dat al bij 10.000km zijn.
*Bij andere fietsen met een cassette (wat jij niet hebt) is een te lage cadans wel funest voor levensduur, kosten en rij-ervaring.
Bij mij (Bosch smart system, purion 200) kan ik dat ik de display settings aan- en uitzetten.Foxhill schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:21:
[...]
Als je Bosch Smart hebt kan je fietsenmaker de schakelhulp via de Bosch Diagnostic Tool op zijn pc uitzetten.
[ Voor 0% gewijzigd door durian op 09-10-2025 09:06 . Reden: spelling ]
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ebike voor m'n dochter. Ze mag volgend jaar op de fiets naar school. (+/- 18km enkele reis). M'n vriendin heeft sinds 2018 een Spart F7e, bevalt prima. Lekker simpel kwa onderhoud. Ik zat te kijken naar een 'basic' Sparta, hoe luxer de fiets hoe eerder hij wordt gestolen.
Afmontage moet simpel en hufterproof zijn.
Ga komend weekend even kijken bij een paar fietsenwinkels. (Budget +/- 2k)
Jullie nog goede tips?
Jullie nog goede tips?
Whatever.
Ik vind een kettingkast lastig, laat staan hufterproof.Harmen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:50:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ebike voor m'n dochter. Ze mag volgend jaar op de fiets naar school. (+/- 18km enkele reis). M'n vriendin heeft sinds 2018 een Spart F7e, bevalt prima. Lekker simpel kwa onderhoud. Ik zat te kijken naar een 'basic' Sparta, hoe luxer de fiets hoe eerder hij wordt gestolen.Afmontage moet simpel en hufterproof zijn.
Jullie nog goede tips?
Waarom geen tweedehandse fiets? En dan met een riem...
Zoiets:Harmen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:50:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ebike voor m'n dochter. Ze mag volgend jaar op de fiets naar school. (+/- 18km enkele reis). M'n vriendin heeft sinds 2018 een Spart F7e, bevalt prima. Lekker simpel kwa onderhoud. Ik zat te kijken naar een 'basic' Sparta, hoe luxer de fiets hoe eerder hij wordt gestolen.Afmontage moet simpel en hufterproof zijn.
Jullie nog goede tips?
https://upway.nl/products/riese-muller-swing-vario-ecj85
Of nog iets meer Hufterproof: https://upway.nl/products/riese-muller-nevo-3-gt-vario-nr71
Mevrouw fietst haar hele leven al met kettingkasten. Gaat tot nu toe prima.Tommie12 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Ik vind een kettingkast lastig, laat staan hufterproof.
Waarom geen tweedehandse fiets? En dan met een riem...
We kopen liever lokaal een fiets ipv internet, er moet natuurlijk wel getest worden.
MP houden we in de gaten, maar daar zie je vaak nog fietsen met derailleurs. Eerst maar even oriënteren, dure hobby.
Whatever.
Om te fietsen is een kettingkast prima, dat voel je niet.Harmen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:27:
[...]
Mevrouw fietst haar hele leven al met kettingkasten. Gaat tot nu toe prima.![]()
We kopen liever lokaal een fiets ipv internet, er moet natuurlijk wel getest worden.
MP houden we in de gaten, maar daar zie je vaak nog fietsen met derailleurs. Eerst maar even oriënteren, dure hobby.
Maar om een band te vervangen of te herstellen is het een onding.
Helemaal goed om lokaat te kopen, maar durf ook bij je FM te vragen naar een 2dehands fiets.
Wij zijn voor onze 15-jarige uitgekomen op een BSP Topaz. Bij de stenen winkel van fietsonline.nl in Utrecht hadden ze die in de aanbieding voor iets meer dan 2100 geloof ik. Deze is met riem en flink krachtige middenmotor.Harmen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:50:
Jullie nog goede tips?
Wat wel fijn was dat je daar in de winkel ontzettend veel modellen kan proefrijden. 't kind is erg kritisch want er waren er ook veel die ze niet prettig vond rijden. Ik zou dus zeker aanraden om daar een paar uur voor uit te trekken.
Gelukkig is de zwaarste stand op deze fiets niet degen die ik vaak zal gebruiken, zit daar net onder/boven paar standjes, en het is niet zo dat ik geheel niet schakel, gebruik wel een lichtere stand + auto mode om snel weg te komen uit stilstand, vanaf vertrekpunten en bij stoplichten etc. En ook voor kleine klimmetjes etc, dus is niet zo dat ik 100% in deze zwaardere versnelling zal rijden, en ik zal er iig op toe zien dat ik wat vaker chakel dan ik op die oude fiets deed, om die naaf wat te ontlasten zodat ie langer meegaat.Foxhill schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:21:
[...]
Als je Bosch Smart hebt kan je fietsenmaker de schakelhulp via de Bosch Diagnostic Tool op zijn pc uitzetten.
Extra slijtage moet je hier opsplitsen in twee dingen: lagere cadans en te veel in de zwaarste stand.
Bij een hogere versnelling of lagere cadans slijt je aandrijflijn sneller. Dus in jouw geval de naaf en ketting/riem*. Maar het verschil is niet enorm. Een hogere cadans is voor uithouding en actieradius beter, maar hiervoor specifiek hoef je het niet te doen.
Als je als gevolg van jouw voorkeur voor een lage cadans altijd in de zwaarste stand fietst, of zelfs in de zwaarste stand wegfietst/optrekt treedt er bij Enviolo nog een andere slijtage op. Er slijt dan een ‘baantje’ in. Lastig om met tekst uit te leggen merk ik nu ik typ. Maar dat komt er op neer dat je de zwaarste stand langzaamaan verliest. Als je daar alleen in fietst, wordt die stand steeds sneller/lichter. Als je nooit schakelt kan dat al bij 10.000km zijn.
*Bij andere fietsen met een cassette (wat jij niet hebt) is een te lage cadans wel funest voor levensduur, kosten en rij-ervaring.
Heb dan niet goed gekeken, en de monteur van de fietsenboer hier, heeft daar ook niet over gerept.durian schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:05:
[...]
Bij mij (Bosch smart system, purion 200) kan ik dat ik de display settings aan- en uitzetten.
Net ff gekeken en die optie zat hier ook op, meteen uitgezet, scheelt weer een hoop, dank!
Die Blueline Switch 50 werkt zonder problemen hier, al 7jaar.realidolownor schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Die versie had ik hiervoor en een keer vastgezet maar bleef aan/uit gaat. Matige kwaliteit. Deze nieuwe via babboe besteld met een voucher (nog als tegemoetkoming).
Gisteravond nog een poging gedaan (in het donker) zelfde als euvel.
Op dynamo of accu?nFo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Die Blueline Switch 50 werkt zonder problemen hier, al 7jaar.
Ik heb een ervaring die ik wil delen en een paar vragen. Wij hebben al ruim een jaar een Cortina E-Common Family Integrated met bok standaard. We vervoeren een peuter achterop.
Al een jaar lang trilt alles los aan de fiets: de voor drager en de standaard (Ursus, met 1 bout bevestigd). Ik kan elke week de fiets op z’n kant leggen om het weer enigszins vast te draaien. Een losse standaard is gevaarlijk met peuter achterop; zeker voor mijn vrouw voor wie het al zwaar is. Beide bouten zijn meermaals vervangen en met loctite en alles vastgezet door de dealer. Toch lost het niks op. De dealer zou een andere standaard krijgen van Cortina maar die bleek te smal voor een familie fiets. De dealer kan niks beters doen om het op te lossen dan toch maar weer een andere bout.
Ik vind het ontwerp ondeugdelijk. Hoe kun je nou een familie fiets maken waarvan alles, en vooral de standaard, los trilt? Dat zou toch niet moeten mogen? En nee, er is geen sprake van misbruik of erg lomp gedrag. Wij zijn klaar met de fiets en willen dat Cortina of de dealer ‘m terug neemt en zoeken een alternatief. Dealer zegt dat ze dit bij alle merken meemaken. Dat zou ik ongelofelijk vinden.
Een paar vragen:
1. Is dit werkelijk iets wat veel gebeurt?
2. Dat is toch eigenlijk heel bijzonder? Dat zou toch niet moeten mogen?
3. Wie kent er een (familie) fiets met midden standaard waarbij dit niet gebeurt?
Al een jaar lang trilt alles los aan de fiets: de voor drager en de standaard (Ursus, met 1 bout bevestigd). Ik kan elke week de fiets op z’n kant leggen om het weer enigszins vast te draaien. Een losse standaard is gevaarlijk met peuter achterop; zeker voor mijn vrouw voor wie het al zwaar is. Beide bouten zijn meermaals vervangen en met loctite en alles vastgezet door de dealer. Toch lost het niks op. De dealer zou een andere standaard krijgen van Cortina maar die bleek te smal voor een familie fiets. De dealer kan niks beters doen om het op te lossen dan toch maar weer een andere bout.
Ik vind het ontwerp ondeugdelijk. Hoe kun je nou een familie fiets maken waarvan alles, en vooral de standaard, los trilt? Dat zou toch niet moeten mogen? En nee, er is geen sprake van misbruik of erg lomp gedrag. Wij zijn klaar met de fiets en willen dat Cortina of de dealer ‘m terug neemt en zoeken een alternatief. Dealer zegt dat ze dit bij alle merken meemaken. Dat zou ik ongelofelijk vinden.
Een paar vragen:
3. Wie kent er een (familie) fiets met midden standaard waarbij dit niet gebeurt?
[ Voor 7% gewijzigd door CarpeVentum op 10-10-2025 13:39 ]
Lastig om daar een antwoord op te geven. Als je continu over klinkers rijdt dan snap ik dat alles los trilt. Maar als je voornamelijk over asfalt rijdt dan zou dat niet moeten.CarpeVentum schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:36:
Ik heb een ervaring die ik wil delen en een paar vragen. Wij hebben al ruim een jaar een Cortina E-Common Family Integrated met bok standaard. We vervoeren een peuter achterop.
Een paar vragen:
Verder zijn dames fietsen hier veel gevoeliger voor dan mannen fietsen, dat is nu eenmaal het design van de fiets. Zonder middenbalk is een fiets veel minder stabiel en trilt hij veel meer.
Ik denk dat je eens aan de FM moet vragen of je eens mag testen op eenzelfde model. Als namelijk al die Cortina E-Common Family fietsen zo trillen, dan heb je wellicht gewoon de verkeerde fiets gekocht. Als het echt specifiek die van jou is, dan kan je zeggen dat het product ondeugdelijk is.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
We wonen niet in een gemeente met klinkers, maar vooral met geasfalteerde fietspaden en natuurlijk soms wel wat hobbels.evleerdam schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
Lastig om daar een antwoord op te geven. Als je continu over klinkers rijdt dan snap ik dat alles los trilt. Maar als je voornamelijk over asfalt rijdt dan zou dat niet moeten.
Verder zijn dames fietsen hier veel gevoeliger voor dan mannen fietsen, dat is nu eenmaal het design van de fiets. Zonder middenbalk is een fiets veel minder stabiel en trilt hij veel meer.
Ik denk dat je eens aan de FM moet vragen of je eens mag testen op eenzelfde model. Als namelijk al die Cortina E-Common Family fietsen zo trillen, dan heb je wellicht gewoon de verkeerde fiets gekocht. Als het echt specifiek die van jou is, dan kan je zeggen dat het product ondeugdelijk is.
Wel een goed idee om eenzelfde fiets te testen, alleen duurt het natuurlijk even voor de standaard los komt. Als die fietsen allemaal uit elkaar trillen lijkt me vooral dat Cortina niet echt een goed ontwerp voor de standaard bevestiging heeft gemaakt toch? Dan maakt iedereen met die fiets de verkeerde keuze…
@CarpeVentum
Ik zou niet weten waarom een zij standaard gevaarlijk is , er zijn heel wat merken die de bok standaard er niet meer op zetten (omdat deze wel eens kunnen breken) Er komt namelijk heel wat kracht op de standaard met in en uitklappen.
Toevallig heeft mij dochter een Cortina transport fiets die heeft van hetzelfde last. Losse boutjes van de dragers vast gezet met loctite, de standaard blijft gewoon terugkomen.
Je fietsenmaker heeft denk ik wel gelijk, meerdere fietsen hebben hier last van.
Ik kan mij herinneren dat toen ik mijn kinderen op een normale fiets vervoerde dit soort klachten niet had. Misschien was de kwaliteit eerder beter, of zijn de fietsen tegenwoordig niet stevig genoeg (door het design en/of de gebruikte materialen). De ebikes zijn allemaal best zwaar en met een kind en eventuele boodschappen krijgt het allemaal best wat te verduren.
Ben wel van mening dat het allemaal wat steviger en beter mag.
Word de fiets elke dag gebruikt ? Heb een een Stella staan die elke dag gebruikt werd, heeft veel onderhoud nodig gehad. Cortina zit in de zelfde prijs klasse.
Ik zou niet weten waarom een zij standaard gevaarlijk is , er zijn heel wat merken die de bok standaard er niet meer op zetten (omdat deze wel eens kunnen breken) Er komt namelijk heel wat kracht op de standaard met in en uitklappen.
Toevallig heeft mij dochter een Cortina transport fiets die heeft van hetzelfde last. Losse boutjes van de dragers vast gezet met loctite, de standaard blijft gewoon terugkomen.
Je fietsenmaker heeft denk ik wel gelijk, meerdere fietsen hebben hier last van.
Ik kan mij herinneren dat toen ik mijn kinderen op een normale fiets vervoerde dit soort klachten niet had. Misschien was de kwaliteit eerder beter, of zijn de fietsen tegenwoordig niet stevig genoeg (door het design en/of de gebruikte materialen). De ebikes zijn allemaal best zwaar en met een kind en eventuele boodschappen krijgt het allemaal best wat te verduren.
Ben wel van mening dat het allemaal wat steviger en beter mag.
Word de fiets elke dag gebruikt ? Heb een een Stella staan die elke dag gebruikt werd, heeft veel onderhoud nodig gehad. Cortina zit in de zelfde prijs klasse.
@CarpeVentum een dubbele standaard komt met wat gedoe. De hele fiets rust erop en het klappen gaat met veel kracht. Bij een zijstandaard rust de fiets op de wielen en het inklappen gaat met minder kracht. Je zou een dubbele standaard kunnen vastzetten met een dunnere bout die door het standaard heen gaat (in plaats van erin schroeft), en een borgmoer. Eventueel met ‘standaard plaat’ aan de bovenkant.
Dubbele standaarden zijn iets typisch Nederlands. Een aantal van onze merken gingen een speciale moederfiets ermee maken. Nu leven we al bijna een generatie met het idee dat een moederfiets en een dubbele standaard beter zijn. Dat is niet perse zo.
@eenhoorntje het mag wat steviger? Kan gewoon hoor. Ik heb een aantal klanten die 10.000km per jaar fietsen. Die hebben eigenlijk allemaal een Flyer. De meeste van die fietsen zie ik maar jaarlijks terug voor onderhoud en dan nog is er weinig mee. Deze week had ik een Flyer Gotour6 met 50.000km in de werkplaats. De remblokken, ketting en tandwielen zijn een aantal keer vervangen. Maar de fiets is nog net zo stevig als toen die nieuw was. Met een HNF, R&M, Velo de Ville, etc kun je dezelfde ervaring hebben.
Dubbele standaarden zijn iets typisch Nederlands. Een aantal van onze merken gingen een speciale moederfiets ermee maken. Nu leven we al bijna een generatie met het idee dat een moederfiets en een dubbele standaard beter zijn. Dat is niet perse zo.
@eenhoorntje het mag wat steviger? Kan gewoon hoor. Ik heb een aantal klanten die 10.000km per jaar fietsen. Die hebben eigenlijk allemaal een Flyer. De meeste van die fietsen zie ik maar jaarlijks terug voor onderhoud en dan nog is er weinig mee. Deze week had ik een Flyer Gotour6 met 50.000km in de werkplaats. De remblokken, ketting en tandwielen zijn een aantal keer vervangen. Maar de fiets is nog net zo stevig als toen die nieuw was. Met een HNF, R&M, Velo de Ville, etc kun je dezelfde ervaring hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 11-10-2025 19:55 ]
@Foxhill
Mijn fietsenmaker komt dus niet met die merken aan.
Ik fiets rond de 6000 km per jaar. Alle fietsen krijg jaarlijks onderhoud bij de fietsenmaker .
Zal die merken eens aan mijn te bekijken fietsen
toevoegen, kom hier alleen veel Giant, Cortina en Kalkhoff tegen in de winkels
Mijn fietsenmaker komt dus niet met die merken aan.
Ik fiets rond de 6000 km per jaar. Alle fietsen krijg jaarlijks onderhoud bij de fietsenmaker .
Zal die merken eens aan mijn te bekijken fietsen
toevoegen, kom hier alleen veel Giant, Cortina en Kalkhoff tegen in de winkels
[ Voor 8% gewijzigd door eenhoorntje op 11-10-2025 20:52 ]
Dag allen,
In mijn zoektocht naar een nieuwe ebike twijfel ik nog tussen 2 modellen.
1. CUBE KATHMANDU HYBRID COMFORT PRO 800 (2026)
2. CUBE TOURING HYBRID COMFORT SLX 800 (2026)
Belangrijkste verschillen:
1. Bosch CX (1) vs Bosch PX (2)
2. Enviolo Trekking (1) vs Shimano Nexus 5 (2)
3. 3799 euro (1) vs 3299 euro (2)
Volgens mij zijn beide motoren dik in orde, hoewel ik van de PX nog niet veel heb gezien/gehoord. Wat ik begrijp is het een fijne, soepele en stille motor.
Verschil in versnelling ben ik nog niet over uit. Heb nauwelijks ervaring met beide naven. Traploos lijkt me heel fijn, maar van wat ik hoor (en zelf ook wel heb ervaren) is dat je zo heftig aan het draaien bent steeds. Nexus 5 lijkt me zo weinig keuze, maar wellicht maakt dat het alleen maar makkelijker... Heb er wel eens mee gereden en moest vooral wennen aan het het 'verkeerd-om' schakelen (nu Nexus 7) (geldt voor Enviolo ook toch)
Ik zou voor motor en versnelling wel durven kiezen voor de 500 euro goedkopere Touring (2).
Daarnaast nog wat kleine verschillen die nog meespelen.
1. Lengte van de spatborden
2. Verende Zadelpen: Suntour NCX (parallellogram )(1) vs Cube verende zadelpen (2)
3. Zadel
4. Verlichting 150 lux (1) vs 60 lux (2)
5. Andere bagagedrager (onbekend hoeveel kg de Touring mag dragen)
6. Schwalbe Marathon Efficiency (1) vs Schwalbe Motion Big Apple (2)
Eén van de dingen waar ik me aan erger bij de fietsen van tegenwoordig zijn de korte spatborden (vooral voor). Waarom zijn die niet gewoon lekker lang (zoals bij Gazelle)?. Dan houd je tenminste droge schoenen. De spatborden van de Touring (2) zijn net iets langer. Hierdoor heeft de Touring (misschien iets te overdreven) een streepje voor.
Is het verschil in zadelvering de moeite waard? De verlichting van de Kathmandu is duidelijk beter. Ook de banden van de Kathmandu lijken me beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.
En ik heb nergens kunnen vinden hoeveel kg de Touring mag dragen op de bagagedrager. Dit ivm kinderzitje.
Op de Kathmandu heb ik al eens gereden, maar de Touring heb ik nog nergens kunnen vinden.
De vraag is: ga ik spijt krijgen om voor de Touring te gaan. Deze is 500 euro goedkoper, wat ik best veel vind. Terwijl de verschillen niet zo groot zijn en sommige verschillen (die ik misschien overdreven belangrijk vind) zijn juist in het voordeel van de Touring. En dan denk ik: als ik dan echt de verlichting niet goed genoeg vind, koop ik nog wel een nieuwe koplamp (of zadel, of zadelpen, of banden) Voor die 500 euro moet dat wel lukken dacht ik.
Nu ik dit opgeschreven heb, weet ik het antwoord misschien zelf al wel: ik moet gewoon voor de Touring (2) gaan! Laat ik het dan anders zeggen:
Wie kan me overtuigen om voor de Kathmandu te gaan? (of een compleet andere)
o ja, ik gebruik de fiets vooral voor dagelijks woon-werk (12 km enkele reis) en de reden om voor Cube te gaan is de goede prijs/kwaliteit verhouding en de rechtop zithouding, hoewel ik nóg liever een iets meer gebogen stuur zou hebben.....
Volgens mij zijn beide motoren dik in orde, hoewel ik van de PX nog niet veel heb gezien/gehoord. Wat ik begrijp is het een fijne, soepele en stille motor.
Verschil in versnelling ben ik nog niet over uit. Heb nauwelijks ervaring met beide naven. Traploos lijkt me heel fijn, maar van wat ik hoor (en zelf ook wel heb ervaren) is dat je zo heftig aan het draaien bent steeds. Nexus 5 lijkt me zo weinig keuze, maar wellicht maakt dat het alleen maar makkelijker... Heb er wel eens mee gereden en moest vooral wennen aan het het 'verkeerd-om' schakelen (nu Nexus 7) (geldt voor Enviolo ook toch)
Ik zou voor motor en versnelling wel durven kiezen voor de 500 euro goedkopere Touring (2).
2. Verende Zadelpen: Suntour NCX (parallellogram )(1) vs Cube verende zadelpen (2)
3. Zadel
Eén van de dingen waar ik me aan erger bij de fietsen van tegenwoordig zijn de korte spatborden (vooral voor). Waarom zijn die niet gewoon lekker lang (zoals bij Gazelle)?. Dan houd je tenminste droge schoenen. De spatborden van de Touring (2) zijn net iets langer. Hierdoor heeft de Touring (misschien iets te overdreven) een streepje voor.
Is het verschil in zadelvering de moeite waard? De verlichting van de Kathmandu is duidelijk beter. Ook de banden van de Kathmandu lijken me beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.
En ik heb nergens kunnen vinden hoeveel kg de Touring mag dragen op de bagagedrager. Dit ivm kinderzitje.
Op de Kathmandu heb ik al eens gereden, maar de Touring heb ik nog nergens kunnen vinden.
De vraag is: ga ik spijt krijgen om voor de Touring te gaan. Deze is 500 euro goedkoper, wat ik best veel vind. Terwijl de verschillen niet zo groot zijn en sommige verschillen (die ik misschien overdreven belangrijk vind) zijn juist in het voordeel van de Touring. En dan denk ik: als ik dan echt de verlichting niet goed genoeg vind, koop ik nog wel een nieuwe koplamp (of zadel, of zadelpen, of banden) Voor die 500 euro moet dat wel lukken dacht ik.
Nu ik dit opgeschreven heb, weet ik het antwoord misschien zelf al wel: ik moet gewoon voor de Touring (2) gaan! Laat ik het dan anders zeggen:
o ja, ik gebruik de fiets vooral voor dagelijks woon-werk (12 km enkele reis) en de reden om voor Cube te gaan is de goede prijs/kwaliteit verhouding en de rechtop zithouding, hoewel ik nóg liever een iets meer gebogen stuur zou hebben.....
[ Voor 4% gewijzigd door trebstr op 13-10-2025 13:03 ]
Woon werk op vlak terrein kan perfect met de Nexus5, en die is waarschijnlijk robuuster dan de enviolo.trebstr schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:25:
Dag allen,
3. Zadel
Ik rij met enviolo en ben daar tevreden over, maar er zijn mensen die er nooit aan wennen.
Motor maakt voor jouw gebruik echt niks uit.
Stuur... dat kan je omwisselen en lager of hoger zetten.
Worden tegenwoordig overjarige modellen nog met korting aangeboden? Binnenkort eens met mijn dochter een aantal fietsen passen en testrijden. (Spart a-Lane / Gazelle Paris C7)
Whatever.
@trebstr
Die korte spatborden zijn inderdaad bloedirritant, maar dat is makkelijk op te lossen door dit spatbord te monteren. Deze heb ik zelf ook op mijn Cube Comfort Pro zitten (model 2025). De maat is gelijk.
Die korte spatborden zijn inderdaad bloedirritant, maar dat is makkelijk op te lossen door dit spatbord te monteren. Deze heb ik zelf ook op mijn Cube Comfort Pro zitten (model 2025). De maat is gelijk.
Ik heb een Trek District 4+ met die Nexus 5 versnellingsnaaf. 5 is meer dan prima in Nederland, alhoewel ik in het begin het ook weinig vond ben ik er nu helemaal aan gewend. Behalve het verkeerd om schakelen inderdaad, dat blijft een dingetje, zelfs na 2 maand vrijwel dagelijks fietsen. Maar verder dus helemaal prima.trebstr schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:25:
Dag allen,
3. Zadel
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het enige dat ik met je kan delen zijn mijn ervaringen met de verende zadelpen van Cube. Ik heb twee 2025 Kathmandu's aangeschaft (ONE en EXC) en beide zijn uitgevoerd met een dergelijke verende zadelpen. Met mijn 83kg merk ik nagenoeg niets. Ook vangt het niet de schokken op. De zadelpennen zijn soort van instelbaar, maar zijn al in de meest comfortabele stand. Vanwege chronische rugklachten heb ik de keuze gemaakt om deze vervangen voor de Kinekt XR en heb mijn ervaringen eerder in dit topic ervan gedeeld. Conclusie; niet goedkoop, maar ik zou het zo opnieuw doen. Mijn beste upgrade tot nu toe.trebstr schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:25:
....
...
Die had ik inderdaad ook al gezien. Is een optie, maar ik vind het niet zo mooi....Nyarlathotep schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:13:
@trebstr
Ik had ook gekeken om er naderhand een ander (voor) spatbord te plaatsen. (zoals deze) Maar ik weet niet of het past en bovendien vind ik het een beetje raar om er een ander spatbord op te zetten.
Maar deze spatlap bevalt dus wel? Zit stevig? En het opstaande randje van het spatbord zelf zit dus niet in de weg?
Dank voor de info. Ik heb gelukkig zelf geen rugklachten en rijd nu ook zonder (voorvork- en zadel)vering, maar het lijkt mij ook dat de suntour NVX beter dempt dan de penvering. De Kinekt XR is wel een andere categorie...Oemfoefoe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:12:
[...]
Het enige dat ik met je kan delen zijn mijn ervaringen met de verende zadelpen van Cube. Ik heb twee 2025 Kathmandu's aangeschaft (ONE en EXC) en beide zijn uitgevoerd met een dergelijke verende zadelpen. Met mijn 83kg merk ik nagenoeg niets. Ook vangt het niet de schokken op. De zadelpennen zijn soort van instelbaar, maar zijn al in de meest comfortabele stand. Vanwege chronische rugklachten heb ik de keuze gemaakt om deze vervangen voor de Kinekt XR en heb mijn ervaringen eerder in dit topic ervan gedeeld. Conclusie; niet goedkoop, maar ik zou het zo opnieuw doen. Mijn beste upgrade tot nu toe.
Je monteert 'm met een tie-wrap, en er zit geen beweging in. Pasvorm is zowat perfect.trebstr schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:05:
[...]
Die had ik inderdaad ook al gezien. Is een optie, maar ik vind het niet zo mooi....
Ik had ook gekeken om er naderhand een ander (voor) spatbord te plaatsen. (zoals deze) Maar ik weet niet of het past en bovendien vind ik het een beetje raar om er een ander spatbord op te zetten.
Maar deze spatlap bevalt dus wel? Zit stevig? En het opstaande randje van het spatbord zelf zit dus niet in de weg?
En nu heb ik nog nauwelijks blubber onder op het frame en batterijklep. En schone broekspijpen!
Mijn fiets is knalrood met zwarte accenten, dus qua kleurstelling was dit voor mij een no-brainer.
Ik moet zeggen dat ik de blauwe variant van dit jaar zelf een stuk minder fraai vind, maar dat is persoonlijk.
Goed om te horen. Want ik ben bang dat zelfs het spatbord van de Touring me nog te kort is, dus misschien ben ik er sowieso tot veroordeeld. Ik vind de blauwe eigenlijk best mooi, maar ben niet dapper genoeg om daar voor te kiezen. Zal wel gewoon donkergrijs worden 😅Nyarlathotep schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:08:
[...]
Je monteert 'm met een tie-wrap, en er zit geen beweging in. Pasvorm is zowat perfect.
En nu heb ik nog nauwelijks blubber onder op het frame en batterijklep. En schone broekspijpen!
Mijn fiets is knalrood met zwarte accenten, dus qua kleurstelling was dit voor mij een no-brainer.
Ik moet zeggen dat ik de blauwe variant van dit jaar zelf een stuk minder fraai vind, maar dat is persoonlijk.
Iemand al ergens ervaring (gelezen) over de nieuwe Gazelle Cayo? Ben al een tijd aan het twijfelen of ik wil wachten op een Ace 3 van Veloretti, maar vind de nieuwe Gazelle ook een kanshebber ivm duurzaamheid en kwaliteit…
De Veloretti heeft al lang geen echte update meer gehad, maar de Gazelle heeft dan weer geen automatische versnelling…
De Veloretti heeft al lang geen echte update meer gehad, maar de Gazelle heeft dan weer geen automatische versnelling…
De Fazua motor van de Gazelle is altijd te prefereren boven de Bafang die in de Veloretti is ingebouwd.Saninl schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:34:
Iemand al ergens ervaring (gelezen) over de nieuwe Gazelle Cayo? Ben al een tijd aan het twijfelen of ik wil wachten op een Ace 3 van Veloretti, maar vind de nieuwe Gazelle ook een kanshebber ivm duurzaamheid en kwaliteit…
De handmatige Enviolo van Gazelle is wel een nadeeltje inderdaad, maar volgens mij zijn er manieren om daar een automaat van te maken. Verder heeft de Gazelle een kleinere accu en dus ook een kortere actieradius, maar wel een vrij korte laadtijd. En last but not least: de Gazelle is er in meerdere maten, zodat de kans groter is dat je er een goede zithouding op kunt vinden. Veloretti is 'one size fits...' degene die toevallig de juiste lichaamslengte en -verhoudingen heeft.
Dat die Veloretti al een tijdje geen update heeft gehad vind ik persoonlijk niet zo spannend. Het gaat erom dat de fiets lekker rijdt, en de functionaliteit biedt die je ervan verwacht.
Hallo iedereen,
Onlangs heb ik de Crivit Urban E-Bike 3.0X (via Lidl). Tot nu toe kan ik het framenummer voor de verzekering nergens vinden. Niet op de fiets zelf en niet op de factuur. Weet iemand waar het framenummer te vinden is.
Alvast bedankt.
Onlangs heb ik de Crivit Urban E-Bike 3.0X (via Lidl). Tot nu toe kan ik het framenummer voor de verzekering nergens vinden. Niet op de fiets zelf en niet op de factuur. Weet iemand waar het framenummer te vinden is.
Alvast bedankt.
@Saninl Modern ogende fiets, maar hoe houdt die Continental CONTACT Speed band zich in een regenbui? Mijn gevoel zegt toch om er iets van een Schwalbe Marathon Plus / CST Platinum Protector / Whatever® om de velg te leggen. Van een afstandje lijken het haast wel slicks: 
:strip_exif()/f/image/6hKtor2IktPgzpEGApLA03GN.png?f=user_large)
Binnenkort gaat de Grenoble C5 2023 ook de deur uit voor het 2026 model (nu met voorvorkvering en eindelijk een modern display). Ben zeer tevreden geweest na een kilometrage van 17k.
:strip_exif()/f/image/6hKtor2IktPgzpEGApLA03GN.png?f=user_large)
Binnenkort gaat de Grenoble C5 2023 ook de deur uit voor het 2026 model (nu met voorvorkvering en eindelijk een modern display). Ben zeer tevreden geweest na een kilometrage van 17k.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
pepper gaat weer los.
Ali fiest met Bafang middenmotor, ik zie een Suntour voorvork, ws shimano schakelmateriaal en tektro remmen. En dat voor 600 euro
Gaan binnenkort weer een zooi mensen achterkomen dat ze dan ook maar beter een cursus fietsonderhoud en -reparatie kunnen bijnemen
Ali fiest met Bafang middenmotor, ik zie een Suntour voorvork, ws shimano schakelmateriaal en tektro remmen. En dat voor 600 euro
Gaan binnenkort weer een zooi mensen achterkomen dat ze dan ook maar beter een cursus fietsonderhoud en -reparatie kunnen bijnemen
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 16-10-2025 09:48 ]
Racebandjes 😉PD2JK schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:
@Saninl Modern ogende fiets, maar hoe houdt die Continental CONTACT Speed band zich in een regenbui? Mijn gevoel zegt toch om er iets van een Schwalbe Marathon Plus / CST Platinum Protector / Whatever® om de velg te leggen. Van een afstandje lijken het haast wel slicks:
[Afbeelding]
De Grenoble is dan wel weer van een ander kwaliteits- en prijsniveau. Mooie upgrade naar het nieuwe model!
Het is niet zo dat er geen profiel op zit, het zijn kleine 'puntjes' die op zich wel grip geven volgens mij. Het zal alleen wat sneller slijten dan een normaal profiel, maar zolang er nog profiel op de band zit lijkt het me niet zo'n issue. Reviews hier en hier, het lijkt vooral een band die bedoeld is met gewichtsreductie en weerstandsvermindering in het achterhoofd.PD2JK schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]
Alles bij elkaar is het wel een beetje 'vorm boven functie', en dat zou niet zo moeten zijn voor een fiets die vooral bedoeld is voor stadsverkeer.
Lijken behoorlijk op de Schwalbe G-One die onder mijn gewone fiets zitten! Dat zijn zowel droog als nat hele fijne banden (voor mij)PD2JK schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]
Kalm aan! En rap een beetje!
Wat is jullie ervaring met fiets via upway ?
Oh ja, ik heb me ook rot gezocht. Zet hem eens ondersteboven (dus op zadel en stuur) op een kleed oid om niet te beschadigen. Als je met een zaklampje oid dan kijkt op het frame (ik meen de buis die vanaf trapas naar stuur gaat), zie je het voorzichtig ingegraveerd en zeer slecht leesbaar een framenummer. Ik herinner me naast of in de buurt van een met schroeven vastgezet afdek plaatje (en dan bedoel ik niet het plastic plaatje onderop de trapas waar een AirTag in past).DrakeFrake schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:26:
Hallo iedereen,
Alvast bedankt.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam