Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 230 231 Laatste
Acties:

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:02
nFo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Zijn de supermoto-x nog goed mee te fietsen in de herfst/winter ?
Nattigheid is geen probleem maar dat geldt voor vrijwel elke brede band. Sneeuw/ijs vindt hij net als de meeste andere banden niet leuk, eigenlijk is er dan maar 1 keus, Conti Winter contact. Die zijn stabiel en rijden heel redelijk op asfalt. Schwalbe winter banden gaan gewoon tekort mee (spikes schuren af) en rijden heel slecht.

Simpelweg, ik heb de laatst jaren volgens mij 1 keer me wat minder prettig gevoeld vanwege wat sneeuw, voor de rest is het prima. Het is gewon zelden echt winters.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
roffeltjes schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:39:
[...]

Nattigheid is geen probleem maar dat geldt voor vrijwel elke brede band. Sneeuw/ijs vindt hij net als de meeste andere bande niet leuk, eigenlijk is er dan maar 1 keus, Conti Winter contact. Die zijn stabiel en rijden heel redelijk op asfalt. Schwalbe winter banden gaan gewoon tekort mee (spikes schuren af) en rijden heel slecht.

Simpelweg, ik heb de laatst jaren volgens mij 1 keer me wat minder prettig gevoeld vanwege wat sneeuw, voor de rest is het prima. Het is gewon zelden echt winters.
Voor de winter, maar ook op wat gravel/schelpen vind ik de Schwalbe Allmotion echt top.
Band rijdt licht, is soepel en biedt veel grip.
En de vouwbandversie is echt makkelijk te monteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Voor de winter, maar ook op wat gravel/schelpen vind ik de Schwalbe Allmotion echt top.
Band rijdt licht, is soepel en biedt veel grip.
En de vouwbandversie is echt makkelijk te monteren.
Prima band, lekker licht. Net te smal voor mij. Enige echte issue die ik met die band heb is de prijs, vaak twee keer zo duur als de Continental Contact Urban die eigenlijk even licht rijdt. Verder zijn dit soort Schwalbes altijd kwetsbaar aan de wang (net als een van mijn favoriete banden die niet meer wordt gemaakt, de Schwalbe Supreme).

Aan de andere kant durf ik niet te zeggen of dat met een Urban Contact nou beter gaat zijn, een snelle lichte band is eigenlijk per definitie kwetsbaar aan de wang, daar zit hem een groot deel van de winst.

Wat voor mij meepeelt is dat ik al zeker 30 jaar probleemloos met Continentals rij op de racefiets (zal niet over de 100k zijn, maar dat komt omdat ik een tijd niet op de racefiets gezeten) en dat de Conti winterbanden gewoon briljant zijn. Toegegeven, ik heb de laatste 20 jaar veel meer kilometers met Schwalbe gemaakt op de vakantiefietsen en ebike. Ik zal ongetwijfeld ver boven de 100k zitten, mijn vrouw idem ditto (geen overdrijving), dus dat ik meer ellende heb gehad met Schwalbe is ook niet gek.

Ik vind Schwalbe prima, maar als ik kan kiezen dan voor mij toch Continental. Je ziet wel veel meer Schwalbe bij de fietsenboer, Continental is vaak een kwestie van bestellen of Online zoeken.

Contact Urban:

https://wimschermer.blogs...%20een%2026%20inch%20band.

Enorm voordeel is de enorme hoeveelheid maten waarin ze deze band maken.

Winterbanden:

https://wimschermer.blogs...ndentest-continental.html

Een oude test, maar er is op dit deel van de markt weinig veranderd. Schwalbe Spike banden gaan echt snel stuk, afrader. Maar nogmaals, een Marathon, Almotion, Supermoto, etc... allemaal prima als het nat is, modder en bladeren is vooral een kwestie van hoe breder hoe beter.

Een winterband moet je alleen overwegen als je ijzel tegenkomt (wat met forenzen zeker een issue kan zijn). Schwalbe spike banden zijn op dat punt heel goed, maar ze rijden vreselijk en gaan supersnel stuk. Ik deed er gemiddeld een winter mee en ze falen ook echt catastrofaal, de spike gaat de binnenband in en dan sta je daar langs de kant van de weg. Een Continental winter contact doet het zonder spikes, is behoorlijk goed in ijzel, superieur in sneeuw en rijd oneinidg veel beter op asfalt.

Voor ik het vergeet, Pirelli maakt ook goede banden, waaronder een winterband. Geen ervaring mee, ik zie eerlijk gezegd ook geen reden om over te stappen van de twee Duitse merken, niet voor een winter band, niet voor een 4 seizoenen band. Prijs is niet lager en de tests geven ook geen reden om nu opeens naar Pirelli over te gaan. Prima banden, maar niet beter.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 22-10-2025 11:13 ]

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 20:58

Saninl

Jammer dat de Veloretti Ace 2 alweer erg oud is qua techniek en model. Desondanks voor de liefhebber wel Black Friday korting: https://www.veloretti.com/nl/blackfriday.

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 19:11
Ik heb een tweedehands Gazelle Grenoble C380 uit 2021 gekocht. Op zich een mooie en fijne fiets maar ik twijfel of er iets mis is met de Enviolo naaf die erin zit.

Bij 25 km/u met de naaf in zijn hoogste stand (dus laagst mogelijk cadans) zit op een cadans van ongeveer 80-85 omwentelingen per minuut. Zelf zou ik het veel prettiger vinden om zo rond de 50 omwentelingen per minuut te zitten (maar dan fiets ik nu maar zo'n 15 km/u met de naaf in de hoogste stand).

Ik had dit, gezien het grote bereik van de Enviolo (380%), niet verwacht. Is hier eventueel nog iets aan af te stellen?

Ik heb geen technische kennis van het systeem maar kwam onderstand filmpje van Enviolo tegen om hem in volledige overdrive te zetten, zou dat voor mij een oplossing kunnen zijn?
YouTube: Hoe stel je een enviolo naaf in naar volledige overdrive.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:05
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:22:
Ik heb geen technische kennis van het systeem maar kwam onderstand filmpje van Enviolo tegen om hem in volledige overdrive te zetten, zou dat voor mij een oplossing kunnen zijn?
Jazeker.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:41
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:22:
Ik heb een tweedehands Gazelle Grenoble C380 uit 2021 gekocht. Op zich een mooie en fijne fiets maar ik twijfel of er iets mis is met de Enviolo naaf die erin zit.

Bij 25 km/u met de naaf in zijn hoogste stand (dus laagst mogelijk cadans) zit op een cadans van ongeveer 80-85 omwentelingen per minuut. Zelf zou ik het veel prettiger vinden om zo rond de 50 omwentelingen per minuut te zitten (maar dan fiets ik nu maar zo'n 15 km/u met de naaf in de hoogste stand).

Ik had dit, gezien het grote bereik van de Enviolo (380%), niet verwacht. Is hier eventueel nog iets aan af te stellen?

Dat filmpje is precies wat je moet doen. Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak. Daarna controleer je of de kabels ook daadwerkelijk de interface naar die ‘zwaarste’ stand trekken. Als dat niet het geval is hebben de kabels de verkeerde lengte. De kabels vervangen is iets lastigers.

Als dat allemaal goed zit en de naaf loopt nog te licht kan het nog slijtage zijn. Maar gezien het grote verschil tussen normaal (bij Gazelle ongeveer 50 of 55rpm bij 25km/u) en jouw trap snelheid verwacht ik niet dat het slijtage is. Slijtage veroorzaakt meestal een kleinere variatie.

Gefeliciteerd. Mooie fiets.

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 19:11
Foxhill schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:02:
[...]

Dat filmpje is precies wat je moet doen. Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak. Daarna controleer je of de kabels ook daadwerkelijk de interface naar die ‘zwaarste’ stand trekken. Als dat niet het geval is hebben de kabels de verkeerde lengte. De kabels vervangen is iets lastigers.

Als dat allemaal goed zit en de naaf loopt nog te licht kan het nog slijtage zijn. Maar gezien het grote verschil tussen normaal (bij Gazelle ongeveer 50 of 55rpm bij 25km/u) en jouw trap snelheid verwacht ik niet dat het slijtage is. Slijtage veroorzaakt meestal een kleinere variatie.

Gefeliciteerd. Mooie fiets.
Dank! Eens kijken of de fietsenmaker dat voor een vriendelijk prijsje kan doen. Zijn de meeste fietsenmakers bekend met deze naaf?

• Tommie12
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Dank! Eens kijken of de fietsenmaker dat voor een vriendelijk prijsje kan doen. Zijn de meeste fietsenmakers bekend met deze naaf?
Ondertussen wel hoor.
Anders toon je het filmpje.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:54
De kogel is door de kerk, komende donderdag komt mijn Momentum Voya E+2 binnen. Leuke aanbieding gehad. Een fiets zonder te veel poespas (en standaard geen verlichting/standaard/spatborden)

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
eenhoorntje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:00:
De kogel is door de kerk, komende donderdag komt mijn Momentum Voya E+2 binnen. Leuke aanbieding gehad. Een fiets zonder te veel poespas (en standaard geen verlichting/standaard/spatborden)
Lekker eenvoudig is ook prima. Dan kan er ook minder stuk gaan.

Even over mijn accu.
Als ik veel op de eco- of tourstand fiets hoeft de accu bij het balanceren veel minder aan het werk. De CV stage is heel snel klaar. Fiets ik op de sport- of turbostand dan duurt het balanceren ook oneven veel langer. Dit betekend het volgende:

De interne weerstand is langzaam aan het toenemen, maar de actieradius is nog steeds goed. Sommige cellen in het pack hebben dus een verhoogde Ri. Dit is niet erg want de accu is al 4,5 jaar in mijn bezit en als ik de opslagtijd inschat zijn de cellen in mijn pack zeker 5 jaar oud of iets meer. Nog steeds is het een prima accu die op een lage ondersteuning nog als nieuw is, maar die wel zijn ouderdom langzaam laat zien als ik de ondersteuning voluit zet.

• Saninl

Saninl

Hier na veel wikken en wegen gekozen voor de Gazelle Cayo 310! Dus als er vragen zijn over deze fiets, stuur gerust een bericht!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

nFo

Saninl schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:50:
Hier na veel wikken en wegen gekozen voor de Gazelle Cayo 310! Dus als er vragen zijn over deze fiets, stuur gerust een bericht!
FAZUA RIDE 60 ebike motor zag ik, vrij compact zo te zien.
Onderaan de pagina zie ik; Porsche E-Bike Performance staan, dus komt vast goed. :P

• jimh307
  • Niet online
Batterij voltage 43 volt!? Dit lijkt me niet erg gezond. Valt mij op.

• nFo

nFo

jimh307 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:49:
[...]

Batterij voltage 43 volt!? Dit lijkt me niet erg gezond. Valt mij op.
Meer vermogen ?, Giant komt met een 48v motor, weet niet of ze nog steeds yamaha ebike motors gebruiken of het zelf ontwikkeld is.
https://www.ebike24.com/blog/ebike-giant-48-volt-system

• jimh307
  • Niet online
nFo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Meer vermogen ?, Giant komt met een 48v motor, weet niet of ze nog steeds yamaha ebike motors gebruiken of het zelf ontwikkeld is.
https://www.ebike24.com/blog/ebike-giant-48-volt-system
Check, had ik kunnen weten. Is inderdaad een beter systeem en je hebt minder hittevorming bij een gelijk vermogen dan met lagere voltages. Vroegere Chinese modelletjes hadden vaak 24 volt en die controllers/het BMS werd loeiheet en stierf voortijdig.

• Tommie12
nFo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

FAZUA RIDE 60 ebike motor zag ik, vrij compact zo te zien.
Onderaan de pagina zie ik; Porsche E-Bike Performance staan, dus komt vast goed. :P
Ongelooflijk hoe dat werkt hé.
Porsche heeft niks met ebikes. Waarschijnlijk heeft er een consultant van Porsche een kwartier naar de tekening gekeken, mocht een rekening van 100k schrijven en mag de naam gebruikt worden.

• nFo

nFo

Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Porsche heeft niks met ebikes. Waarschijnlijk heeft er een consultant van Porsche een kwartier naar de tekening gekeken, mocht een rekening van 100k schrijven en mag de naam gebruikt worden.
Misschien, ze maken wel mountain ebikes met shimano motors.
https://shop.porsche.com/nl/nl-NL/ebike

• Simple mind
nFo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Dat is wel een compleet ander bedrijf dan Porsche eBike Performance GmbH die Fazua overgenomen heeft....

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:37

B64

Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Dat zijn wel een hoop aannames zeg... Fazua is ruim 3 jaar geleden volledig overgenomen door Porsche. Dus nee, dit is geen gevalletje 'cheque uitschrijven om de naam te mogen gebruiken '.
https://newsroom.porsche....ke-acquisition-28665.html

Porsche gebruikt deze motoren voor de eigen e-bike productlijn (dat zijn peperdure fietsen die je niet bij de reguliere handel zult vinden), maar uiteraard ook voor levering aan andere fietsfabrikanten.

De Bosch Performance SX-lijn is volgens mij een rechtstreeks antwoord op de Fazua Ride motoren.

• Tommie12
B64 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:33:
[...]

Dat zijn wel een hoop aannames zeg... Fazua is ruim 3 jaar geleden volledig overgenomen door Porsche. Dus nee, dit is geen gevalletje 'cheque uitschrijven om de naam te mogen gebruiken '.
https://newsroom.porsche....ke-acquisition-28665.html

Porsche gebruikt deze motoren voor de eigen e-bike productlijn (dat zijn peperdure fietsen die je niet bij de reguliere handel zult vinden), maar uiteraard ook voor levering aan andere fietsfabrikanten.

De Bosch Performance SX-lijn is volgens mij een rechtstreeks antwoord op de Fazua Ride motoren.
Goed, dat had ik niet mee gekregen. Porsche maakt geen eigen ebikes, ze werken altijd met partners en idd vooral in de duurdere niches.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 20:16
jimh307 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:49:
Batterij voltage 43 volt!? Dit lijkt me niet erg gezond....
12S.
Op zich is een eventueel hogere werkplanning niet schadelijk voor bv een 36V motor, omdat alleen het max toerental wat zal toenemen.
Bij dezelfde max. werkstroom is er dan wat meer max. vermogen en blijft de warmteontwikkeling beperkt.

• jimh307
  • Niet online
nFo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

En ze zijn ook reteduur. Voor de naam betaal je een premiumbedrag en zijn geen fietsen voor jan en alleman.

• eenhoorntje
Ik weet niet of iemand bekend is met de Momentum Voya E+2 met riem. Fiets er nu een week op, fiets goed. Maar wil wel graag spatborden monteren. Maar daarvoor moet het achterwiel eruit.

Is er een manier on het achter wiel er makkelijk uit te halen (fiets heeft een achtet motor) Kan dat nergens vindenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO73C3B1bAeIXJUSg0H2lGpEiqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EybiqJpN4AKfwHqjhQ9dDDFM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pu3zwQk_z_vX09c9P1bO-1ValI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFZIeHIwCYpNojXv3unwX2dd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door eenhoorntje op 03-11-2025 20:58 ]

• jimh307
  • Niet online
eenhoorntje schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:18:
Ik weet niet of iemand bekend is met de Momentum Voya E+2 met riem. Fiets er nu een week op, fiets goed. Maar wil wel graag spatborden monteren. Maar daarvoor moet het achterwiel eruit.

Is er een manier on het achter wiel er makkelijk uit te halen (fiets heeft een achtet motor) Kan dat nergens vinden[Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijk lijkt me dit een klus voor de fietsenmaker. Riemspanning komt erg nauw evenals motorkabels. Ik zou geen risico lopen met zo'n jonge fiets.

• eenhoorntje
Dat ook natuurlijk, Maar misschien is het een leerzaam klusje.,Als de band vervangen moet worden, moet het waarschijnlijk ook los.

Krreeg de tip de banden iets leeg te laten lopen, gaat om 1 schroefgat, mogelijk net genoeg ruimte

• Foxhill
eenhoorntje schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:18:

Is er een manier on het achter wiel er makkelijk uit te halen (fiets heeft een achtet motor) Kan dat nergens vinden[Afbeelding][Afbeelding]
Spanwiel los, motor stekker los, wiel eruit. … Wiel er in, motor stekker vast, spanwiel vast.

Dat is geen CDX riem. Wat voor riem is het? Voor dat merk/type even zoeken hoe strak die moet. Komt door het spanwiel al minder precies.

• Tommie12
jimh307 schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:00:
[...]
@eenhoorntje
Persoonlijk lijkt me dit een klus voor de fietsenmaker. Riemspanning komt erg nauw evenals motorkabels. Ik zou geen risico lopen met zo'n jonge fiets.
Riemspannig is een beetje als religie. Sommigen zweren bij hoge spanning, anderen durven stevig onder de specs rijden. Hier is er een spanwiel, dus niet zo moeilijk in te stellen.
En een tool kopen om de spanning na te gaan is ook niet duur en moeilijk.
Ik zou dat wiel er zonder veel zorgen durven uit halen. (liever dit wiel dan eentje uit een fiets met kettingkast :+ )

• Simple mind
Bij de nieuwere Cube versies met riem is een veerbelaste rol toegepast: dat is ideaal!

• Foxhill
Simple mind schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:00:
Bij de nieuwere Cube versies met riem is een veerbelaste rol toegepast: dat is ideaal!
Spanwielen gaan eerder kapot dan dat riemen zonder spanwiel los gaan zitten. Ga maar na hoe vaak dat kleine wieltje met simpelere lagers rond moet. En een versleten spanwiel betekend een te losse riem.

Dus een riem zonder spanwiel is onderhoudsarmer dan eentje met.

• Foxhill
Tommie12 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:37:
[...]

Riemspannig is een beetje als religie. Sommigen zweren bij hoge spanning, anderen durven stevig onder de specs rijden. Hier is er een spanwiel, dus niet zo moeilijk in te stellen.
En een tool kopen om de spanning na te gaan is ook niet duur en moeilijk.
Ik zou dat wiel er zonder veel zorgen durven uit halen. (liever dit wiel dan eentje uit een fiets met kettingkast :+ )
Muah. Er is gewoon een spec. Strakker vind de riem niet erg maar je achterwiel wel. Losser en je riem gaat uiteindelijk kapot.

Alleen de app met resonantie / geluid is wat hit and miss. Als je die wilt gebruiken zou ik het een tijdje later nog eens herhalen om geen foute spanning te hebben door variatie van de app.

• eenhoorntje
Foxhill schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:09:
[...]

Spanwiel los, motor stekker los, wiel eruit. … Wiel er in, motor stekker vast, spanwiel vast.

Dat is geen CDX riem. Wat voor riem is het? Voor dat merk/type even zoeken hoe strak die moet. Komt door het spanwiel al minder precies.
Gates CDN

Bedankt!

• Saninl

Saninl

Als ik verder onderzoek doe, lijkt de ingebouwde GPS tracker te kunnen worden geactiveerd via de app (betaald). Daarnaast dien ik dan een verzekering af te sluiten, los van Gazelle. Iemand ervaring met eenzelfde soort situatie?

Volgens mij kan ik bij een van onderstaande verzekeringen aangeven dat de fiets beschikt over de functionaliteiten van Gazelle Protect?
- ANWB (Unigarant)
- ENRA
- Kingpolis
- Laka

• eenhoorntje
Bij ANWB (Unigarant) kan dat. Maar volgensmij is het bij een fiets van +3000 (weet ik niet zeker) wel verplicht om minimaal 2x een Art2 slot te gebruiken. Bij diefstal moet je van beide sloten beide sleutel hebben. Wel even de voorwaarden even controleren dus. Ik had van een fiets nog maar een sleutel (een replica sleutel accepteren ze dus niet!)

Een ander vraagje, m'n dochter heeft vandaag haar ebike opgehaald bij de fietsenmaker (voor nieuwe achter remblokjes) Maar ze remmen bijna niet en de hendel is heel sompig/sponzig . Kan ik daar vanavond iets aan doen, zodat er beter geremd kan worden. Gaat om hydraulische Tektro remmen. Hebben wel sleutel gereedschap in huis/maar geen ontluchtingskit of ander specialistisch gereedschap. Bedankt alvast weer

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:51
eenhoorntje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:36:

Een ander vraagje, m'n dochter heeft vandaag haar ebike opgehaald bij de fietsenmaker (voor nieuwe achter remblokjes) Maar ze remmen bijna niet en de hendel is heel sompig/sponzig . Kan ik daar vanavond iets aan doen, zodat er beter geremd kan worden. Gaat om hydraulische Tektro remmen. Hebben wel sleutel gereedschap in huis/maar geen ontluchtingskit of ander specialistisch gereedschap. Bedankt alvast weer
Sponzige betekend dat er lucht n de leidingen zit. Kun je zonder kit ontluchten, maar is wat tricky. Ik zou terug gaan. Het bijna niet remmen kan komen omdat je blokjes niet zijn eigen ngeremd

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
maartend schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:53:
[...]

Sponzige betekend dat er lucht n de leidingen zit. Kun je zonder kit ontluchten, maar is wat tricky. Ik zou terug gaan. Het bijna niet remmen kan komen omdat je blokjes niet zijn eigen ngeremd
Inderdaad, wat ik wil toevoegen is dat je het inremmen kunt versnellen door een minuutje te fietsen met licht de remmen inknijpen.

• eenhoorntje
Zal zo even een stuk gaan fietsen, hier is nooit direct weer tijd bij de fietsenmaker (gemiddeld 2 weken wachten)

Ik heb helaas maar weer al te vaak mazzel met de diverse fietsenmakers hier. En nu weer iets met de rem, zucht denk ik dan. Ik kan helaas heel veel dingen niet zelf (door motorische problemen van mijzelf). Misschien toch maar een paar extra tools kopen om dit soort dingen te kunnen fixxen

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:22
Bij ANWB (Unigarant) kan dat. Maar volgensmij is het bij een fiets van +3000 (weet ik niet zeker) wel verplicht om minimaal 2x een Art2 slot te gebruiken. Bij diefstal moet je van beide sloten beide sleutel hebben. Wel even de voorwaarden even controleren dus. Ik had van een fiets nog maar een sleutel (een replica sleutel accepteren ze dus niet!)

Replica sleutel mag wel maar dan moet je dat wel vantevoren hebben doorgegeven, en bij een officiële site bestellen. Wij hebben nu een polis waar op staat dat we 1 originele en 1 sleutel met een D (duplicaat) hebben.

Hier het voorbeeld voor doorgeven bij enra: https://enra.nl/zelf-regelen/melding-bijbestelde-sleutels/

• jimh307
  • Niet online

Omtrent de remblokjes moet je deze even goed inremmen. Door middel van slepend remmen om ze heet te stoken totdat ze goed 'grijpen' en sterk remmen.

Die zin is niet dekkend: Bij de meeste kettingsloten kun je ook 2 sleutels overhandigen zonder dat het kettingslot op slot zit.

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Hallo allemaal,

Ruim 10 jaar geleden hebben wij een Urban Arrow bakfiets van 1e generatie zonder trapondersteuning gekocht. Deze heb ik deze in 2018 voorzien van een 36v 250w Lingbei midden motor. Door orientatie van de middenmotor in de achterbrug in combinatie met hevige regenval is de motor in 2019 komen te verzuipen. Via de fabrikant toen een nieuwe motor ontvangen voor een schappelijke prijs en ik heb zelf een beschermkap gefabriceerd wat het issue met regen moet oplossen. Inmiddels 6 jaar verder en duizenden dagelijkse fiets kilometers met het kleine grut verder, is de motor wel aan het einde van z'n latijn. De PAS/Hall sensor merken de beweging niet meer lekker op waardoor de ondersteuning niet meer continue is. Deze vervangen vereist het openbreken van de casing, soldeerwerk etc waar ik geen zin/tijd voor hem om te gaan beginnen. Eerst dacht ik dat het nog aan de 36v 14A accu lag, deze vervangen voor een 36v 24A exemplaar, maar nauwelijks effect. Heel lang zullen we de bakfiets niet meer gebruiken, maar met een niet goed functionerende motor verkoop je hem ook niet lekker.

Lingbei bestaat inmiddels niet meer, echter zit ik voor de dimensies van de achterbrug wel vast aan een select aantal modellen. Het lijkt dat de Bafang BBS01(b) of BBS02 zou passen. een Tongsheng TDSZ2B lijkt al wat lastiger. Een 10 jaar geleden bestonden deze modellen ook al. Zijn er bij jullie weten inmiddels andere aanbieders die (ver)betere motoren aanbieden?

• eenhoorntje
Weet iemand hoe je de spanning van de roller afhaald (de rest is niet zon probleem Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbvj4h8Vhbb7slP8rzKLRH7OBhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0S1PULdvQ1un5WcvQYke4Lx.jpg?f=fotoalbum_large

Dacht zelf de stelbout onder de spanner, maar wil dat wel even zeker weten

Ik ga vanmiddag een montagestandaard, bleed kit en belt tension meter bestellen.

[ Voor 15% gewijzigd door eenhoorntje op 06-11-2025 14:29 ]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 20:16
Thinlanet schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:41:
.... Zijn er bij jullie weten inmiddels andere aanbieders die (ver)betere motoren aanbieden?
Er is nog een Tongsheng Tsdz8, wat groter, (ongeveer de Bafang),en lijkt degelijker uitgevoerd dan Tsdz2B
En een Toseven DM01 en DM02. De DM02 is vergelijkbaar een gespiegelde Tsdz2 en de DM02 wederom met een Bafang.
Zowel Tongsheng als Toseven hebben een koppelsensor. De Bafang BBS types een PAS sensor.

Ter info:
Lingbei was een ontwikkeling van een voormalig Bafang engineer.
Toseven van een voormalig Tongsheng engineer.
Dat verklaart de gelijkenissen.
De beide Toseven motoren zijn mechanisch degelijker dan de Tsdz2 en volkomen anders uitgevoerd.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 07-11-2025 21:44 ]

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:33
Hallo allemaal! Ik ben DeLongie, nieuw hier op Tweakers en ik hoop hier veel informatie te vergaren over de toekomstige aanschaf van een e-bike. Ik heb al een hoop gelezen en nu vond ik het tijd worden zelf iets toe te voegen aan dit topic :)

Goed, een e-bike dus, maar nadat ik overschakelde van de zoektocht van non-elektrisch naar elektrisch zie/zag ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn eisen: riem aandrijving. Bosch motor. Leverbaar in grote/lange maat. Beetje good looking graag.

Een kleine introductie relevant voor dit onderwerp: ik ben 2.01 lang met lange benen (niet opgemeten maar voor de beeldvorming lengtemaat 38 van jeans) en een normaal/slank postuur. De fiets gaat niet gebruikt worden voor vakantie of lange dagtrips, wel voor woon-werk en de (korte) huis tuin en keuken ritjes.

Ik had voorheen een Gazelle Orange C7 in maat 65cm, deze via marktplaats verkocht.
Toen mijn oog laten vallen op een Koga F3 8.0 in de maat XXL.
https://www.koga.com/nl/f...ietsen/f3-8-0.htm?frame=H
Echter €2200 voor een "normale" fiets... Ik vind dat best een hoop geld.

Toen mijzelf gaan verdiepen in de wereld van de elektrische fietsen.

Gazelle en Batavus vallen sowieso af, ik had gelezen dat die merken in de maat 65cm nogal kort zijn. Na zelf gepast te hebben tot diezelfde conclusie gekomen. Meten = weten en de lengte van hart zadelbuis naar hart balhoofd is maar 60/61 cm.

Toen gaan kijken voor een Cube.

https://www.cube.eu/nl-nl...00-chilli-n-chrome/111410
Erg mooie fiets, goed afgemonteerd en relatief scherp geprijsd.
In de maat 62 een lengte van 63 cm. Voelde een beetje krap dus eens verder gaan kijken.

Dutch ID dan! Wat een gaaf merk, mooie frames, oog voor detail.

https://dutch-id.nl/fietsen/shadow/
Hele mooie fiets! Gaaf strak urban design, dit spreekt mij zeer aan.
Hier op proefgereden, in de grootste maat XL heeft deze een lengte van 65 cm. Dit bevalt mij wel!
Alleen weet ik nog niet wat ik van de Enviolo moet vinden. Het rijdt ultiem soepel maar je bent continu aan het draaien bij rijden in de stad of kruipdoorsluipdoor ritjes. Dat voelde wat vermoeiend en onnatuurlijk.
De Kiox 300 is een fijn display, ziet er net ff wat beter uit dan een Purion 200.

Toen op een ander model plaatsgenomen, de nieuwe Maze.
https://dutch-id.nl/fietsen/Maze/
Dit model heeft Dutch ID op de markt gezet als lichter alternatief voor de Phantom.
Nadeel: klein Purion 200 display en - en dat verbaasde me een beetje - het wat ruw schakelen van de Alfine 8.
Ik weet niet goed hoe het te omschrijven maar het leek alsof ik met een derailleur onderweg was.
Staat die daar om bekend of stond het één en ander gewoon niet goed afgesteld?
Maar buiten dat vond ik het een heel interessante fiets. Hij is €700 goedkoper dan de Maze en komt standaard met een bagagedrager (optie op de Shadow á €80).
Even los van de kleinere accu (400 om 500), Alfine 8 vs Enviolo en Purion 200 vs Kiox 300.

Later ben ik bij een andere fietsenzaak ook nog gewezen op een Koga;
https://www.koga.com/nl/e...ce-b10-suspension?frame=H
Deze valt extreem lang met een heel korte zadelbuis. Doet mij denken aan mijn mountainbike met slack geometrie, een Canyon Stoic 2. Alleen dan met 27,5" wielen.
Maatje M stond er in de zaak en die had al een lengte van 65 cm, moet je nagaan wat XL dan doet.
Echter vond ik de M al wat uit verhouding, laat staan 2 maten groter...

Flyer was ook nog een optie, qua geo is die vergelijkbaar met Dutch ID. En in de aanbieding bij 12go.
https://www.12gobiking.nl/flyer-gotour-7-23
https://www.flyer-bikes.c...specs-ebikes-bikes-gesamt
Wel een slagschip in wendbaarheid, bleek ook wel toen ik de specs er op nasloeg: 32 kg!
Heeft al met al niet mijn voorkeur.

Hamvraag; willen de rijders zich melden die met hetzelfde dilemma hebben gezeten? Qua lengte en/of keuze van de fiets?
Iedereen die hier iets anders op toe te voegen heeft of vragen heeft mag (moet) zich natuurlijk ook melden!

Ciao! DeLongie

• jimh307
  • Niet online
@DeLongie Hey, welkom op Tweakers ;)

Het is een goed idee om de openingspost eens door te nemen want daar staat echt heel veel informatie die je kan helpen voor een goede en fijne keuze. Daar hebben wij veel werk en liefde ingestoken.

[ Voor 74% gewijzigd door jimh307 op 09-11-2025 15:55 ]

• DeLongie
Goede OP! Erg veel en nuttige info :)

Ik las dat @nike lang is én een Dutch ID Shadow heeft.. Hoe bevalt jou die fiets? Heb je nog ergonomische aanpassingen gedaan?
Zelf vond ik met de proefrit het stuur wat aan de smalle kant. Die reach echter was zelfs met 2.01m voldoende en is een goede kanshebber :) (in die lekkere Green Goblin kleur!)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Houd er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor het Kiox 300 display, je deze altijd mee moet nemen als je je fiets ergens neerzet. Anders wordt ie er af gejat / gesloopt.
Bedenk wat je met een display wil? Zit je er de hele tijd op te kijken tijdens het fietsen?
Je wilt hem voornamelijk voor woon/werk ritjes gaan gebruiken, en boodschappen. Steeds dezelfde ritjes dus. Wat wil je dan met al die informatie?

Ik heb zelf een Cube, en heb expres gekozen voor het kleine Purion display. Alle essentiële info wordt er op weergegeven. En dit display zit vast aan je stuur en trek je er niet zo maar af. Lekker makkelijk :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
@DeLongie
Ga vooral proefrijden en bedenk je waar je de fiets in onderhoud wil doen. Ik heb zelf daarom voor de lokale fietsenmaker gekozen. Ben uiteindelijk naar proefrijden met een andere fiets naar buiten gegaan dan waar ik voor kwam. Zie mijn post hierover eerder in dit topic.
Staar je dus niet blind op specificicaties zoals een wielmaat. (vond zelf kleiner fijner/wendbaarder).

De fiets die ik gekozen heb bevalt tot nu toe er goed en is een Trek District+ 4. Die is er naast XL ook nog in XXL beschikbaar (65cm). Het was daarmee de grootste framemaat die ik in de winkel zag. Misschien ook iets om mee te nemen in je keuze. Ik heb zelf de XL grootte (ben 1.89 m en lange benen).

• DeLongie
@Nyarlathotep Daar heb je zeker een punt, alleen ben ik een statistieken freak en hou ik ervan om al die informatie af/terug te kunnen lezen :) Ja zelfs al zou het een ritje naar de plaatselijke supermarkt zijn haha!
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het Purion 200 display ook niks tegenvalt hoor, en dan kan ik altijd nog kiezen voor de Bosch smartphone houder.

@Mad_Manic De Trek District in de maat XXL eens bekeken en dat is helaas geen grote fiets, wel hoog met een zadelbuis van 65 cm. Vergeleken met de Dutch ID Shadow in XL is de Trek 4,2 cm korter (bovenbuis), 4,1 cm minder reach en een verwaarloosbaar minder hoge stack.

• nFo

nFo

DeLongie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:57:
@Nyarlathotep Daar heb je zeker een punt, alleen ben ik een statistieken freak en hou ik ervan om al die informatie af/terug te kunnen lezen :) Ja zelfs al zou het een ritje naar de plaatselijke supermarkt zijn haha!
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het Purion 200 display ook niks tegenvalt hoor, en dan kan ik altijd nog kiezen voor de Bosch smartphone houder.

@Mad_Manic De Trek District in de maat XXL eens bekeken en dat is helaas geen grote fiets, wel hoog met een zadelbuis van 65 cm. Vergeleken met de Dutch ID Shadow in XL is de Trek 4,2 cm korter (bovenbuis), 4,1 cm minder reach en een verwaarloosbaar minder hoge stack.
Ik had stiekum een nieuwe Koga Pace B10 gekocht € 2699,-, in maat M, is inderdaad een diepe zit, maar stuur en zadel wat aanpassen of een hoger stuur monteren moet het geen probleem zijn denk ik, ben zelf 1.78m.
Maar laat binnenkort wel weten hoe het fietst, als het gebracht is.
Het model wordt binnenkort vervangen door de Koga E-Xite 2026, voor slecht € 5999,- :X , https://www.12gobiking.nl/koga-e-xite

• Foxhill
nFo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:20:
[...]

Ik had stiekum een nieuwe Koga Pace B10 gekocht € 2699,-, in maat M, is inderdaad een diepe zit, maar stuur en zadel wat aanpassen of een hoger stuur monteren moet het geen probleem zijn denk ik, ben zelf 1.78m.
Maar laat binnenkort wel weten hoe het fietst, als het gebracht is.
Het model wordt binnenkort vervangen door de Koga E-Xite 2026, voor slecht € 5999,- :X , https://www.12gobiking.nl/koga-e-xite
Die fiets is toch veel te klein voor je lengte?

• DeLongie
Koga Pace B10 is een bijzonder geval. Daar heb ik bij 12gobiking ook een rondje op gefietst, maatje M. Die heeft een idioot lange bovenbuis (en reach) van 65 cm. Dus ik denk dat een M een prima maat is voor iemand van 1.78m.

• DeLongie
Dutch ID Maze valt af.
Als second opinion vanmiddag nog even langs de fietsenzaak geweest en het kleurtje - neigt naar mint groen - is ehm niet echt mannelijk.
Maar grootste struikelblok voor mij was het niet bepaald geruisloos schakelen. Met uitrollen een hoop geratel en getik. Hoort blijkbaar bij de Alfine 8 maar niet mijn ding.

Ze hadden helaas geen passende Shadow of Phantom staan dus plaatsgenomen op een Gazelle C380 met Enviolo en dat rijdt wel zo subliem! De sterkere motor was overigens ook goed merkbaar.

Resumé: even die (financiële) psychologische grens doorbreken en dan een order plaatsen voor een groene Shadow 😎

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DeLongie schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:47:
Goede OP! Erg veel en nuttige info :)

Ik las dat @nike lang is én een Dutch ID Shadow heeft.. Hoe bevalt jou die fiets? Heb je nog ergonomische aanpassingen gedaan?
Zelf vond ik met de proefrit het stuur wat aan de smalle kant. Die reach echter was zelfs met 2.01m voldoende en is een goede kanshebber :) (in die lekkere Green Goblin kleur!)
Mijn Fiets bevalt prima.
Ik was aan het twijfelen tussen de koga peace of de dutchid.

Uiteindelijk voor de dutch id gegaan.
Het frame is wat groter.
Automatische versnelling, dat is echt top.
Mooi afneembaar display, dan kan je ook mee navigeren, telefoon lekker in je tas.
En kwaliteit remmen, samen met het bosch systeem.
Je kan het stuur wat rechter zetten, daardoor kan je iets rechter zitten, en hierdoor krijg ik ook met lange stukken geen pijn in me rug.

nadelen:
Een lichte bagage drager.
Als het regent dan piept de rem tijdens gebruik.

-edit-

• roffeltjes
DeLongie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:57:
De Trek District in de maat XXL eens bekeken en dat is helaas geen grote fiets, wel hoog met een zadelbuis van 65 cm. Vergeleken met de Dutch ID Shadow in XL is de Trek 4,2 cm korter (bovenbuis), 4,1 cm minder reach en een verwaarloosbaar minder hoge stack.
Op zich is een cm meer of minder reach ook wel te overzien bij een toer/stadsfiets. Bij een racefiets en mtb luistert het nauwer omdat je extremer zit, maar ook daar is het niet meteen een issue. Ik heb twee racefietsen die niet dezelfde maat zijn (54 en 56cm), maar als ik op de reserve fiets stap merk ik dat ongeveer 1 minuut en daarna ben ik het alweer vergeten. Die paar mm dat ik wat gestrekter zit :O

Maar goed, het wordt pas vervelend als je al aan de extreme kant van een maat zit (aka heel klein of heel groot). Dat komt ook omdat fietsgeometrie niet schaalt. Zeker bij de grote maten merk je dat Reach gewoon niet meer zo snel groeit omdat men de wielbasis niet wil vergroten. Dat is IMHO onzin (je ziet bij de nieuwere MTB's dat ze dit eindelijk wel doen), maar vooralsnog is en blijft het behelpen voor de extreme maten (onder de 1.60 en boven de 1.95). Deel van het probleem is dat de wielen niet meegroeien/krimpen.

TLDR, je kan zoiets alleen door proefrijden echt ervaren.

• roffeltjes
DeLongie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:25:
Maar grootste struikelblok voor mij was het niet bepaald geruisloos schakelen. Met uitrollen een hoop geratel en getik. Hoort blijkbaar bij de Alfine 8 maar niet mijn ding.
Dat herken ik niet. Een Alfine 8 of Nexus schakelt redelijk strak tov bijvoorbeeld een SA of SRAM naaf. Hij maakt ook bij freewheelen nauwelijks geluid (we hebben drie Alfine 8 en drie Nexus 8 in de fam gehad met echt hele hoge kilometrage).

Het is uiteraard geen derailleur, dat schakelt veel strakker. Maar die hebben dan vaak weer een wat luidere vrijloop. Dat is ook wel een beetje mode, zeker bij MTB's gonzen ze tegenwoordig als een bij.

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:19:[/b]
[...]
Die fiets is toch veel te klein voor je lengte?
Koga is helaas een van die merken die geen geometrie geeft voor stads/toer fietsen, maar zij zelf zeggen dat een M voor 178 correct is. Dat is ook wel de pest met het letter systeem. Maten in CM is ook niet sluitend, maar S/M/L/XL is compleet arbitrair.

Ik heb in het verleden nog wel fabrikanten gemailt om de maten. Bij VDV hadden ze niet alle maten die ik wilde weten paraat en zijn ze in de werkplaats met een schietlood en meetlat alles voor me nagegaan... die extra mijl hielp me wel over de brug.

[ Voor 51% gewijzigd door roffeltjes op 12-11-2025 23:20 ]

• DeLongie
Koga geeft wel degelijk geometrie gegevens op van hun stad- en tourfietsen. Hieronder die van de Pace B10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-VoUmuOJwjIN6EDPxccMgnM1cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hapsTvpHuarkDqBSJbCGOt3F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DeLongie op 13-11-2025 08:31 ]

• roffeltjes
Ah, gevonden, als specs/geo download, kon het op de site niet meteen vinden. Ik zag daar alleen de maat-keuzehlp.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 13-11-2025 17:03 ]

• DeLongie
@nike ff een stomme vraag maar als je in de gelegenheid bent, zou je dan misschien eens de wielbasis willen opmeten van jouw Dutch ID Shadow? Ik ben benieuwd in hoeverre die korter of langer is dan een Cube..

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:53
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe e-bike maar twijfel over framemaat. Ik heb nu een Riese&Muller Nevo uit 2022 en zou nu de 2026 Nevo 5 nemen.
Probleem is dat dit model pas in januari beschikbaar zal zijn voor een proefrit maar dat ik moet beslissen voor eind volgende week omdat het via het lease-programma van mijn werk gaat. De fiets zal leverbaar zijn in februari.
Ik ben 1 meter 80 lang. M'n 2022 Nevo is maat 51 maar de Nevo 5 zal niet verkrijgbaar zijn in 51 , het is 50 of 55 cm.
Ik heb al een offerte laten maken voor een maat 50 maar toen ik bij een R&M dealer op internet volgend schema heb gevonden ben ik toch aan het twijfelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB-sLF8l29_qJVJRq3bcl6wugbg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bQL2ci4GvswcCTG4tDhdUuqt.jpg?f=user_large
Ik ga vandaag of morgen toch nog eens terug naar m'n R&M dealer en het nog 's bespreken maar wil ook eens horen wat jullie er van denken. Wat zouden jullie doen?

• Foxhill
botech schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:46:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe e-bike maar twijfel over framemaat. Ik heb nu een Riese&Muller Nevo uit 2022 en zou nu de 2026 Nevo 5 nemen.
Probleem is dat dit model pas in januari beschikbaar zal zijn voor een proefrit maar dat ik moet beslissen voor eind volgende week omdat het via het lease-programma van mijn werk gaat. De fiets zal leverbaar zijn in februari.
Ik ben 1 meter 80 lang. M'n 2022 Nevo is maat 51 maar de Nevo 5 zal niet verkrijgbaar zijn in 51 , het is 50 of 55 cm.
Ik heb al een offerte laten maken voor een maat 50 maar toen ik bij een R&M dealer op internet volgend schema heb gevonden ben ik toch aan het twijfelen:
[Afbeelding]
Ik ga vandaag of morgen toch nog eens terug naar m'n R&M dealer en het nog 's bespreken maar wil ook eens horen wat jullie er van denken. Wat zouden jullie doen?
Even de Nevo 4 bij de dealer proefrijden en de maattabellen naast elkaar leggen. Dat zou je genoeg zekerheid moeten geven.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

[Afbeelding]
Puur vanuit mij eigen voorkeur, ervaring en miskopen uit het verleden: ik zou voor de 50 gaan. Een frame dat net iets te klein valt is vaak met een andere stuurpen en andere zadelpen makkelijk comfortabel te maken, andersom kan het net wat lastiger zijn.

Ik heb helaas 2x de fout gemaakt om een fiets te kopen die eigenlijk net te groot was, dat heeft gemaakt dat ik nooit met plezier op die fietsen gefietst heb. Dit door schouder-, pols- en rugpijn.

Mijn Liv Thrive E+ is ook een maat die tot 1,80 gaat, en ik zit (met 1,80) echt perfect!

Kalm aan! En rap een beetje!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:44
[Afbeelding]
Ik zou gokken op de 55. Beter nog, even die maat proefrijden met een vergelijkbaar model.
Vind het zelf geen porum als je een klein frame hebt waar het stuur en zadel maximaal verhoogd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hamkaaz op 18-11-2025 15:03 ]

• botech
Foxhill schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:57:
[...]

Even de Nevo 4 bij de dealer proefrijden en de maattabellen naast elkaar leggen. Dat zou je genoeg zekerheid moeten geven.
Dat is net het probleem, de Nevo 4 heeft dezelfde maten als de mijne, 51 en 56 maar de Nevo 5 heeft een nieuwe hertekende geometrie en is nu in de maten 50 en 55.
Hamkaaz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:02:
[...]

Ik zou gokken op de 55. Beter nog, even die maat proefrijden met een vergelijkbaar model.
Lijkt me niet echt een oplossing want elk model heeft z'n eigen geometrie volgens mij dus ik weet niet of dat vergelijkbaar is. Zelfs de geometrie van de Nevo 4 en de Nevo 5 is iets verschillend, vandaar de andere maten.

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:44
botech schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:12:
[...]

Dat is net het probleem, de Nevo 4 heeft dezelfde maten als de mijne, 51 en 56 maar de Nevo 5 heeft een nieuwe hertekende geometrie en is nu in de maten 50 en 55.

[...]

Lijkt me niet echt een oplossing want elk model heeft z'n eigen geometrie volgens mij dus ik weet niet of dat vergelijkbaar is. Zelfs de geometrie van de Nevo 4 en de Nevo 5 is iets verschillend, vandaar de andere maten.
Tja, dan is het sowieso een gokje want je weet dan uberhaupt niet of je wel lekker zit op het gewenste model. En dan nog zou ik de 55 kiezen omdat je daar met je lengte goed tussenin zit.

Wat is trouwens de reden dat je perse nu al een fiets moet bestellen? Mijn fiets heb ik via fietsplan aangeschaft, en dat kon prima in februari. Heeft dat te maken met bijtelling en kalenderjaar ofzo?

• Foxhill
botech schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:12:
[...]

[...]

Daarom de maten naast elkaar leggen. Er zit zelfs een verstelbare stuurpen op. Dus een paar centimeter lengte pas je zo aan. Als er een paar centimeter verschil in de bovenbuislengte zit komt het wel goed. Als het balhoofd lager of hoger zit kom je respectievelijk sportiever of rechter op.

Ga naar je dealer. Die snapt dit. Als die de maten naast elkaar legt en jou ziet fietsen kan die vertellen welke goed past.

• botech
Hamkaaz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:44:
[...]

Wat is trouwens de reden dat je perse nu al een fiets moet bestellen? Mijn fiets heb ik via fietsplan aangeschaft, en dat kon prima in februari. Heeft dat te maken met bijtelling en kalenderjaar ofzo?
Geen idee, de periode om in te stappen in het leaseplan stopt elk jaar eind november. Waarom weet ik niet.
Foxhill schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:52:
[...]

Ga naar je dealer. Die snapt dit. Als die de maten naast elkaar legt en jou ziet fietsen kan die vertellen welke goed past.
Heb ik gedaan en hij heeft me toch de 50 cm maat aangeraden, dus het blijft de 50.

Toch bedankt aan iedereen om mee te denken. 8)
Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam