Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 230 231 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 22:03
nFo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Zijn de supermoto-x nog goed mee te fietsen in de herfst/winter ?
Nattigheid is geen probleem maar dat geldt voor vrijwel elke brede band. Sneeuw/ijs vindt hij net als de meeste andere banden niet leuk, eigenlijk is er dan maar 1 keus, Conti Winter contact. Die zijn stabiel en rijden heel redelijk op asfalt. Schwalbe winter banden gaan gewoon tekort mee (spikes schuren af) en rijden heel slecht.

Simpelweg, ik heb de laatst jaren volgens mij 1 keer me wat minder prettig gevoeld vanwege wat sneeuw, voor de rest is het prima. Het is gewon zelden echt winters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:49
roffeltjes schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:39:
[...]

Nattigheid is geen probleem maar dat geldt voor vrijwel elke brede band. Sneeuw/ijs vindt hij net als de meeste andere bande niet leuk, eigenlijk is er dan maar 1 keus, Conti Winter contact. Die zijn stabiel en rijden heel redelijk op asfalt. Schwalbe winter banden gaan gewoon tekort mee (spikes schuren af) en rijden heel slecht.

Simpelweg, ik heb de laatst jaren volgens mij 1 keer me wat minder prettig gevoeld vanwege wat sneeuw, voor de rest is het prima. Het is gewon zelden echt winters.
Voor de winter, maar ook op wat gravel/schelpen vind ik de Schwalbe Allmotion echt top.
Band rijdt licht, is soepel en biedt veel grip.
En de vouwbandversie is echt makkelijk te monteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 22:03
Tommie12 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Voor de winter, maar ook op wat gravel/schelpen vind ik de Schwalbe Allmotion echt top.
Band rijdt licht, is soepel en biedt veel grip.
En de vouwbandversie is echt makkelijk te monteren.
Prima band, lekker licht. Net te smal voor mij. Enige echte issue die ik met die band heb is de prijs, vaak twee keer zo duur als de Continental Contact Urban die eigenlijk even licht rijdt. Verder zijn dit soort Schwalbes altijd kwetsbaar aan de wang (net als een van mijn favoriete banden die niet meer wordt gemaakt, de Schwalbe Supreme).

Aan de andere kant durf ik niet te zeggen of dat met een Urban Contact nou beter gaat zijn, een snelle lichte band is eigenlijk per definitie kwetsbaar aan de wang, daar zit hem een groot deel van de winst.

Wat voor mij meepeelt is dat ik al zeker 30 jaar probleemloos met Continentals rij op de racefiets (zal niet over de 100k zijn, maar dat komt omdat ik een tijd niet op de racefiets gezeten) en dat de Conti winterbanden gewoon briljant zijn. Toegegeven, ik heb de laatste 20 jaar veel meer kilometers met Schwalbe gemaakt op de vakantiefietsen en ebike. Ik zal ongetwijfeld ver boven de 100k zitten, mijn vrouw idem ditto (geen overdrijving), dus dat ik meer ellende heb gehad met Schwalbe is ook niet gek.

Ik vind Schwalbe prima, maar als ik kan kiezen dan voor mij toch Continental. Je ziet wel veel meer Schwalbe bij de fietsenboer, Continental is vaak een kwestie van bestellen of Online zoeken.

Contact Urban:

https://wimschermer.blogs...%20een%2026%20inch%20band.

Enorm voordeel is de enorme hoeveelheid maten waarin ze deze band maken.

Winterbanden:

https://wimschermer.blogs...ndentest-continental.html

Een oude test, maar er is op dit deel van de markt weinig veranderd. Schwalbe Spike banden gaan echt snel stuk, afrader. Maar nogmaals, een Marathon, Almotion, Supermoto, etc... allemaal prima als het nat is, modder en bladeren is vooral een kwestie van hoe breder hoe beter.

Een winterband moet je alleen overwegen als je ijzel tegenkomt (wat met forenzen zeker een issue kan zijn). Schwalbe spike banden zijn op dat punt heel goed, maar ze rijden vreselijk en gaan supersnel stuk. Ik deed er gemiddeld een winter mee en ze falen ook echt catastrofaal, de spike gaat de binnenband in en dan sta je daar langs de kant van de weg. Een Continental winter contact doet het zonder spikes, is behoorlijk goed in ijzel, superieur in sneeuw en rijd oneinidg veel beter op asfalt.

Voor ik het vergeet, Pirelli maakt ook goede banden, waaronder een winterband. Geen ervaring mee, ik zie eerlijk gezegd ook geen reden om over te stappen van de twee Duitse merken, niet voor een winter band, niet voor een 4 seizoenen band. Prijs is niet lager en de tests geven ook geen reden om nu opeens naar Pirelli over te gaan. Prima banden, maar niet beter.

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 22-10-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-10 08:32

Saninl

Jammer dat de Veloretti Ace 2 alweer erg oud is qua techniek en model. Desondanks voor de liefhebber wel Black Friday korting: https://www.veloretti.com/nl/blackfriday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik heb een tweedehands Gazelle Grenoble C380 uit 2021 gekocht. Op zich een mooie en fijne fiets maar ik twijfel of er iets mis is met de Enviolo naaf die erin zit.

Bij 25 km/u met de naaf in zijn hoogste stand (dus laagst mogelijk cadans) zit op een cadans van ongeveer 80-85 omwentelingen per minuut. Zelf zou ik het veel prettiger vinden om zo rond de 50 omwentelingen per minuut te zitten (maar dan fiets ik nu maar zo'n 15 km/u met de naaf in de hoogste stand).

Ik had dit, gezien het grote bereik van de Enviolo (380%), niet verwacht. Is hier eventueel nog iets aan af te stellen?

Ik heb geen technische kennis van het systeem maar kwam onderstand filmpje van Enviolo tegen om hem in volledige overdrive te zetten, zou dat voor mij een oplossing kunnen zijn?
YouTube: Hoe stel je een enviolo naaf in naar volledige overdrive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:27
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:22:
Ik heb geen technische kennis van het systeem maar kwam onderstand filmpje van Enviolo tegen om hem in volledige overdrive te zetten, zou dat voor mij een oplossing kunnen zijn?
Jazeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:12
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:22:
Ik heb een tweedehands Gazelle Grenoble C380 uit 2021 gekocht. Op zich een mooie en fijne fiets maar ik twijfel of er iets mis is met de Enviolo naaf die erin zit.

Bij 25 km/u met de naaf in zijn hoogste stand (dus laagst mogelijk cadans) zit op een cadans van ongeveer 80-85 omwentelingen per minuut. Zelf zou ik het veel prettiger vinden om zo rond de 50 omwentelingen per minuut te zitten (maar dan fiets ik nu maar zo'n 15 km/u met de naaf in de hoogste stand).

Ik had dit, gezien het grote bereik van de Enviolo (380%), niet verwacht. Is hier eventueel nog iets aan af te stellen?

Dat filmpje is precies wat je moet doen. Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak. Daarna controleer je of de kabels ook daadwerkelijk de interface naar die ‘zwaarste’ stand trekken. Als dat niet het geval is hebben de kabels de verkeerde lengte. De kabels vervangen is iets lastigers.

Als dat allemaal goed zit en de naaf loopt nog te licht kan het nog slijtage zijn. Maar gezien het grote verschil tussen normaal (bij Gazelle ongeveer 50 of 55rpm bij 25km/u) en jouw trap snelheid verwacht ik niet dat het slijtage is. Slijtage veroorzaakt meestal een kleinere variatie.

Gefeliciteerd. Mooie fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:15
Foxhill schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:02:
[...]

Dat filmpje is precies wat je moet doen. Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak. Daarna controleer je of de kabels ook daadwerkelijk de interface naar die ‘zwaarste’ stand trekken. Als dat niet het geval is hebben de kabels de verkeerde lengte. De kabels vervangen is iets lastigers.

Als dat allemaal goed zit en de naaf loopt nog te licht kan het nog slijtage zijn. Maar gezien het grote verschil tussen normaal (bij Gazelle ongeveer 50 of 55rpm bij 25km/u) en jouw trap snelheid verwacht ik niet dat het slijtage is. Slijtage veroorzaakt meestal een kleinere variatie.

Gefeliciteerd. Mooie fiets.
Dank! Eens kijken of de fietsenmaker dat voor een vriendelijk prijsje kan doen. Zijn de meeste fietsenmakers bekend met deze naaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:49
XhaiKhaL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Dank! Eens kijken of de fietsenmaker dat voor een vriendelijk prijsje kan doen. Zijn de meeste fietsenmakers bekend met deze naaf?
Ondertussen wel hoor.
Anders toon je het filmpje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:50
De kogel is door de kerk, komende donderdag komt mijn Momentum Voya E+2 binnen. Leuke aanbieding gehad. Een fiets zonder te veel poespas (en standaard geen verlichting/standaard/spatborden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
eenhoorntje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:00:
De kogel is door de kerk, komende donderdag komt mijn Momentum Voya E+2 binnen. Leuke aanbieding gehad. Een fiets zonder te veel poespas (en standaard geen verlichting/standaard/spatborden)
Lekker eenvoudig is ook prima. Dan kan er ook minder stuk gaan.

Even over mijn accu.
Als ik veel op de eco- of tourstand fiets hoeft de accu bij het balanceren veel minder aan het werk. De CV stage is heel snel klaar. Fiets ik op de sport- of turbostand dan duurt het balanceren ook oneven veel langer. Dit betekend het volgende:

De interne weerstand is langzaam aan het toenemen, maar de actieradius is nog steeds goed. Sommige cellen in het pack hebben dus een verhoogde Ri. Dit is niet erg want de accu is al 4,5 jaar in mijn bezit en als ik de opslagtijd inschat zijn de cellen in mijn pack zeker 5 jaar oud of iets meer. Nog steeds is het een prima accu die op een lage ondersteuning nog als nieuw is, maar die wel zijn ouderdom langzaam laat zien als ik de ondersteuning voluit zet.
Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam