Tree house was gisteravond gewoon ruim op voorraad bij Lego Store in Utrecht HCLoader schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:29:
Het valt steeds meer en meer op dat Lego problemen heeft met voorraad. Nu is de crocodile trein al even niet leverbaar. maar de Treehouse bijvoorbeeld, die is ook niet op voorraad en volgens brickwatch zijn er maar 3 winkels die verkopen meer niet.
Volgens mij spelen er aantal oorzaken: de fabrieken waren gesloten en zijn nu geopend of deels daarvan. En door corona zijn er ineens heel veel mensen bijgekomen die sinds lange tijd lego zijn gaan kopen.
En Lego heeft, naar mijn mening, flink onderschat hoeveel ze moeten produceren waardoor alles meteen niet op voorraad is.
En ze brengen in korte tijd veel nieuwe dingen uit die dan meteen opgekocht worden. Misschien kunnen ze het beter spreiden waardoor ze ook langer kunnen produceren op nieuwe sets.
Dat wist ik niet ( ik kan vanwege zorg voor ouders + corona niet naar HC gaan ) maar ik bedoel de Lego Shop website. En Birckwatch.noodel1988 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:36:
[...]
Tree house was gisteravond gewoon ruim op voorraad bij Lego Store in Utrecht HC
Fabriek in Mexico is nog steeds dicht in zoverre ik weet. Dit betekent dat de fabriek in China en die in Europa samen nog een extra continent moeten bevoorraden.Loader schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:29:
Het valt steeds meer en meer op dat Lego problemen heeft met voorraad. Nu is de crocodile trein al even niet leverbaar. maar de Treehouse bijvoorbeeld, die is ook niet op voorraad en volgens brickwatch zijn er maar 3 winkels die verkopen meer niet.
Volgens mij spelen er aantal oorzaken: de fabrieken waren gesloten en zijn nu geopend of deels daarvan. En door corona zijn er ineens heel veel mensen bijgekomen die sinds lange tijd lego zijn gaan kopen.
En Lego heeft, naar mijn mening, flink onderschat hoeveel ze moeten produceren waardoor alles meteen niet op voorraad is.
En ze brengen in korte tijd veel nieuwe dingen uit die dan meteen opgekocht worden. Misschien kunnen ze het beter spreiden waardoor ze ook langer kunnen produceren op nieuwe sets.
Nieuwe sets zijn 1-2 jaar in ontwikkeling voordat corona bekend was. Planningen omgooien voor releases in dat stadium kost veel geld (net iets minder dan hun Osprey blunder).
Vraag onderschatten is makkelijk gezegd. De corona situatie en als gevolg de nieuwe aanwas van AFOLs laat zich onmogelijk inschatten. Als producent zal je daardoor het altijd voor 1 of andere consument niet goed doen. Daarnaast is het opvoeren van de productie bij een bedrijf als Lego iets dat je pas na 1-2 maanden terug ziet in de bevoorrading. Waarschijnlijk nu langer met Mexico dicht.
[ Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 25-07-2020 17:25 ]
Ben er een paar keer langs gelopen in de afgelopen paar weekenden, maar stond iedere keer weer een gigantische rij. Is dat nog steeds zo?noodel1988 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:36:
[...]
Tree house was gisteravond gewoon ruim op voorraad bij Lego Store in Utrecht HC
Ik gisterenavond ook nog ff in HC geweest. Bookstore opgehaald met me VIP punten, had nog voor ruim 50 euro staan. Was niet erg druk. Three house idd ruim op voorraad. Crocodile trein niet voorradig, kon nog tot december duren volgens medewerker.
In Utrecht, liggen de CMFjes van serie 20 daar 'voorgesorteerd' zoals ik eerder ergens had gelezen? Ik ben normaal niet vies van een uurtje voelen maar kan me voorstellen dat ze dat niet willen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
2x langs gelopen waarvan 1x naar binnen.dr86 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:59:
[...]
Ben er een paar keer langs gelopen in de afgelopen paar weekenden, maar stond iedere keer weer een gigantische rij. Is dat nog steeds zo?
Sochtends eind ochtend, 1 in de rij.
Savonds 1915 ofzo en 0 wachtende en amper mensen binnen
Toen ik ging lagen er idd CMFjes genummerd in de kast. Kun je dacht ik aan medewerker vragen. Weet dit echter niet 100% zekerPoekie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:40:
In Utrecht, liggen de CMFjes van serie 20 daar 'voorgesorteerd' zoals ik eerder ergens had gelezen? Ik ben normaal niet vies van een uurtje voelen maar kan me voorstellen dat ze dat niet willen.
Afgelopen dinsdag was dit nog het geval! :-) Ik heb droneman meegenomen daarom. Scheelde mij weer veel voelen...Versaevel schreef op zondag 26 juli 2020 @ 07:51:
[...]
Toen ik ging lagen er idd CMFjes genummerd in de kast. Kun je dacht ik aan medewerker vragen. Weet dit echter niet 100% zeker
Je bedoelt vanwege Corona? Producten worden toch aangeraakt, een seconde meer of minder maakt dan ook niet uit. En als ze het liever niet hebben of dat je kiest en koopt wat je pakt dan wordt t vaker expliciet aangegeven. Zo was ik bij de Intertoys en daar deed een medewerkster vrolijk meehelpen van achter haar plastic scherm bij de toonbankPoekie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:40:
[ Voor 9% gewijzigd door Gim op 26-07-2020 09:46 ]
Versaevel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:29:
Ik gisterenavond ook nog ff in HC geweest. Bookstore opgehaald met me VIP punten, had nog voor ruim 50 euro staan. Was niet erg druk. Three house idd ruim op voorraad. Crocodile trein niet voorradig, kon nog tot december duren volgens medewerker.

ik snap dat je minder productie capaciteit hebt maar pas je release schedule daar dan ook een beetje op aan..
[ Voor 12% gewijzigd door mschol op 26-07-2020 10:08 ]
Medewerkers in Lego stores hebben meestal ook het raden naar zo'n informatie, die zijn niet meer of minder geïnformeerd dan AFOLs. Ik kan mij voorstellen dat er af en toe wel een paar dozen zullen voorradig zijn van set X of Y, maar om mensen niet nodeloos te frustreren is het misschien veiliger om ze niet speciaal naar de winkel te laten komen op datum XYZ.mschol schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:08:
[...]
gestoord wel
ik snap dat je minder productie capaciteit hebt maar pas je release schedule daar dan ook een beetje op aan..
[ Voor 23% gewijzigd door Kapoen op 26-07-2020 10:14 ]
Clowns to the left of me, Jokers to the right
In tegenstelling tot wat ik had verwacht was het pakketje gisteren hier toch al in de brievenbus te vinden. In eerste instantie leek het exact op een Lightailing set, met boekje en al.la_fusion schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:15:
[...]
Ik heb uiteindelijk de versie van MTELE gekocht. Hier de AliExpress shop: https://nl.aliexpress.com/store/1895392
In de reviews en fotos zie ik ook Lightailing voorbij komen.. dus grote kans dat dit een knockoff is van het origineel van Lightailing.. dat zag ik ook pas na aanschaf. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke exemplaar en hoe mooi het effect is. Bij mij worden uiteindelijk de lampjes geschakeld in combinatie met een Hue smart plug zodat ze mooi met de rest van de verlichting aan gaan hier in de woonkamer.
Eerst gecontroleerd of alle lampjes het deden voor ik begon met inbouwen en dat was het geval. Het inbouwproces was in de boom nogal een gepriegel door de stukken van de boom die eraf gehaald moesten worden en doordat de handleiding op basis van foto's is in plaats van tekeningen. Daarnaast zijn de kabeltjes flinterdun en was ik nogal bang dat ik ze te veel zou klemmen. Uiteindelijk na zo'n 2-3 uur knutselen had ik alle lampjes in de boom etc zitten en was hij klaar voor de vuurdoop. Inmiddels waren 2 van de 4 slierten met ledjes er mee gestopt en begon het wat te ruiken naar magische rook.
Omdat ik toch al van plan was een langere USB kabel eraan te gaan solderen heb ik de USB connector eraf gehaald en daar zag ik een behoorlijke knutselarij van solderen maar dus ook met wat losse kabeltjes. Die vastgemaakt en warempel, alles deed het weer. Wel maar voor even want toen pas zag ik dat 1 van de 2 weerstanden die er tussen zaten compleet gefrituurd was. Nu moet ik dus zien te achterhalen welke weerstand er weg is en of ik er wat anders tussen moet zetten of dat hij opgebrand is door de slechte soldering.
Conclusie van deze set is in ieder geval dat het op dit moment veel geld was voor niet werkende ledjes met een relatief duidelijk handleiding maar dat het stukje in de usb connector erg gammel in elkaar zit. Ik hoop dat dit het geval is als je hem in China koopt en dat een echte Lightailing set wat beter gesoldeerd is. Ik vind het zelf niet zo erg om bij iets van 17 euro zelf nog wat te solderen maar bij een set van 70 euro zou ik hier echt niet blij mee zijn geweest.
Op het moment dat hij weer werkend is, zal ik hier wel een update plaatsen
@la_fusion Klinkt niet echt als betrouwbaar spul, wel? Ik zou er sowieso al niet echt blij van worden als het spul tijdens z'n eerste echte 'vuurdoop' alle magische rook zou laten ontsnappen maar dan nog: Het is altijd nog beter dat 't zo gaat dan dat je tijdens een romantisch avondje thuis ineens een hele 'boom' in lichterlaaie hebt staan dankzij wat el-cheapo 'kwaliteits-electronica' van onze Chinese vrienden.
ABS fikt goed, maar.... Liever toch maar niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 26-07-2020 12:33 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Of erger als er niemand in de buurt is om het op te merken.. nu alleen de vraag hoe ik achter de details van de lampjes ga komen om het fatsoenlijk op te lossen. Daarnaast natuurlijk de vraag of dit origineel ook zo is bij Lightailing.Will_M schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:29:
@la_fusion Klinkt niet echt als betrouwbaar spul, wel? Ik zou er sowieso al niet echt blij van worden als het spul tijdens z'n eerste echte 'vuurdoop' alle magische rook zou laten ontsnappen maar dan nog: Het is altijd nog beter dat 't zo gaat dan dat je tijdens een romantisch avondje thuis ineens een hele 'boom' in lichterlaaie hebt staan dankzij wat el-cheapo 'kwaliteits-electronica' van onze Chinese vrienden.
Leuk om hier eens rond te kijken. Inmiddels ben rond de 30 en net een eigen huis gekocht. Tegelijkertijd waren mijn ouders ook aan het verhuizen, dus kreeg ik al mijn oude speelgoed mee. Waaronder veel Lego.
Mijn vader vond het vroeger maar wat leuk om zelf te bouwen met Lego, dus op mijn verjaardag werd ik wakker en was de set al helemaal klaar. Daarom heb ik het zelf bouwen nooit echt mogen ‘ervaren’. Afgelopen kerst kocht ik de Land Rover van Technic. Dus toen ik al mijn oude Lego terugkreeg na de verhuizing begon het pas echt te kriebelen.
Vanmorgen eens de trein in elkaar gezet (4556). Echt verbazing wekend dat de trein meteen na aansluiten weer reed alsof hij niet 20 jaar in de doos had gezeten. Daarbij vond ik ook nog dozen met een overgang, rails kruisingen, etc. Deze zijn nog niet compleet, maar gelukkig is alles bewaard gebleven. Ik ben vandaag nog wel even bezig, kan ik het toch eindelijk zelf in elkaar zetten
Mijn vader vond het vroeger maar wat leuk om zelf te bouwen met Lego, dus op mijn verjaardag werd ik wakker en was de set al helemaal klaar. Daarom heb ik het zelf bouwen nooit echt mogen ‘ervaren’. Afgelopen kerst kocht ik de Land Rover van Technic. Dus toen ik al mijn oude Lego terugkreeg na de verhuizing begon het pas echt te kriebelen.
Vanmorgen eens de trein in elkaar gezet (4556). Echt verbazing wekend dat de trein meteen na aansluiten weer reed alsof hij niet 20 jaar in de doos had gezeten. Daarbij vond ik ook nog dozen met een overgang, rails kruisingen, etc. Deze zijn nog niet compleet, maar gelukkig is alles bewaard gebleven. Ik ben vandaag nog wel even bezig, kan ik het toch eindelijk zelf in elkaar zetten
:strip_exif()/f/image/OameaAwWzlYl2YNOFUM3KhU2.jpg?f=fotoalbum_small)
Ook omdat Utrecht niet echt een grote winkel is en er maar zoveel mensen per m² aanwezig mogen zijn, zal iemand die een (half) uur lang zakjes staat te bepotelen om met 6 zakjes weg te gaan niet echt lekker liggen bij winkelpersoneel. Zeker niet als er inderdaad rijen staan.Gim schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:45:
[...]
Je bedoelt vanwege Corona? Producten worden toch aangeraakt, een seconde meer of minder maakt dan ook niet uit. En als ze het liever niet hebben of dat je kiest en koopt wat je pakt dan wordt t vaker expliciet aangegeven. Zo was ik bij de Intertoys en daar deed een medewerkster vrolijk meehelpen van achter haar plastic scherm bij de toonbank
'Restoratie' compleet; afgelopen tijd bezig geweest met schoonmaken en opnieuw opbouwen van de 8480, Technic space shuttle. Was wat meer werk dan m'n andere sets, maar hij staat
:strip_exif()/f/image/GvWpogbE635OFaMywGHbaiz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Na wassen eerst alle witte blokjes 'ontgeelt', heb zes 120ml flesjes 3% waterperoxide van de kruidvat gebruikt (véél wit...). Resultaat is niet perfect, maar toch prima toonbaar.
Daarnaast bleek de isolatie van de 9V draadjes te verkruimelen, dat moest dus worden vervangen. Ik heb 2x0.14mm2 draad van de Conrad (artikel nr. 1398101) gebruikt. Ik denk dat iets dikker (2x0.16) beter is, maatje wat ik heb gebruikt was wat lastig monteren: de draad is net te dun, waardoor, als je het draadje op z'n plek legt en het connectortje dichtklikt, de draad net scheef gaat; dus, of sluiting, of slechts op één ader contact. Draadjes eerst zelf op de contact-pinnetjes prikken verhelpt dit, maar da's even gepiel. Resultaat ziet er desondanks prima uit:
:strip_exif()/f/image/QKfYG9laUW5LIWlHW4ZVP2ZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het mooie wil ik binnenkort nog eens wat nieuwe elastiekjes bestellen, want die zijn toch een beetje ruimer geworden; alle functies lopen wel, maar het heeft soms wat hulp nodig..
:strip_exif()/f/image/GvWpogbE635OFaMywGHbaiz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Na wassen eerst alle witte blokjes 'ontgeelt', heb zes 120ml flesjes 3% waterperoxide van de kruidvat gebruikt (véél wit...). Resultaat is niet perfect, maar toch prima toonbaar.
Daarnaast bleek de isolatie van de 9V draadjes te verkruimelen, dat moest dus worden vervangen. Ik heb 2x0.14mm2 draad van de Conrad (artikel nr. 1398101) gebruikt. Ik denk dat iets dikker (2x0.16) beter is, maatje wat ik heb gebruikt was wat lastig monteren: de draad is net te dun, waardoor, als je het draadje op z'n plek legt en het connectortje dichtklikt, de draad net scheef gaat; dus, of sluiting, of slechts op één ader contact. Draadjes eerst zelf op de contact-pinnetjes prikken verhelpt dit, maar da's even gepiel. Resultaat ziet er desondanks prima uit:
:strip_exif()/f/image/QKfYG9laUW5LIWlHW4ZVP2ZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het mooie wil ik binnenkort nog eens wat nieuwe elastiekjes bestellen, want die zijn toch een beetje ruimer geworden; alle functies lopen wel, maar het heeft soms wat hulp nodig..
Ik herinner me van toen ik een jaar of 10 was dat een vader van een vriendje van me dat ook altijd deed. Ik vond dat toen heel raar, en dat vind ik eigenlijk nog steeds.MartijnMartijn schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:55:
Mijn vader vond het vroeger maar wat leuk om zelf te bouwen met Lego, dus op mijn verjaardag werd ik wakker en was de set al helemaal klaar.
Eens haha. Misschien kocht ie wel gewoon een 2e hands exemplaar via de brick and mortar voorloper van marktplaatsMarcel19710401 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:38:
[...]
Ik herinner me van toen ik een jaar of 10 was dat een vader van een vriendje van me dat ook altijd deed. Ik vond dat toen heel raar, en dat vind ik eigenlijk nog steeds.
Gaaf! Doen de glasvezel draadjes het ook nog?basvkesteren schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:30:
'Restoratie' compleet; afgelopen tijd bezig geweest met schoonmaken en opnieuw opbouwen van de 8480, Technic space shuttle. Was wat meer werk dan m'n andere sets, maar hij staat![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier komt dit jaar alle lego city en technic hierheen. Eerst alle oud technic spullen weer in elkaar zetten.
Ik kreeg toen ik 5 was een trein van de HEMA voor sinterklaas. Er viel niets uit te pakken want de trein reed toen ik uit bed kwam al door de kamer. Dat had Zwarte Piet gedaan werd mij gezegd.Marcel19710401 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:38:
[...]
Ik herinner me van toen ik een jaar of 10 was dat een vader van een vriendje van me dat ook altijd deed. Ik vond dat toen heel raar, en dat vind ik eigenlijk nog steeds.
Lego mocht ik wel zelf bouwen. En ik ben achteraf heel blij dat niemand mijn Lego wilde hebben toen ik op mezelf ging wonen want nu kan ik na ruim 40 jaar weer alles opnieuw zelf in elkaar zetten.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Die "H0" treintjes van de HEMA kwamen destijds bij Lima vandaan wat weer een goedkoper 'B-Merk' van Fleischmann was....Lekker Ventje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:14:
[...]
Ik kreeg toen ik 5 was een trein van de HEMA voor sinterklaas. Er viel niets uit te pakken want de trein reed toen ik uit bed kwam al door de kamer. Dat had Zwarte Piet gedaan werd mij gezegd.
Lego mocht ik wel zelf bouwen. En ik ben achteraf heel blij dat niemand mijn Lego wilde hebben toen ik op mezelf ging wonen want nu kan ik na ruim 40 jaar weer alles opnieuw zelf in elkaar zetten.
Ik kreeg 't spul ongeveer in diezelfde jaren (half jaren '70) ook van Sinterklaas maar bij ons was 'Zwarte Piet' 't gewoon helemaal vergeten in elkaar te zetten zodat ik als kind zijnde 's-nachts al zélf aan het klussen moest met 'stroom'... Pa en Ma waren toen iets minder blij met me.... als 5-jarig opdondertje
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik moet mezelf tegenhouden om niet alles zelf te bouwen.
Zie dat met hidden side ook. Als ik niet oplet raas ik zo door, dus om de pagina ieder wat doen.

Eigen lego bouw ik liever zelf. Maar ze had van de falcon de vleugel delen gepakt om zelf wat te bouwen. Dus dat wordt Blacktron een keer pakken en bezig gaan.
Zie dat met hidden side ook. Als ik niet oplet raas ik zo door, dus om de pagina ieder wat doen.
Eigen lego bouw ik liever zelf. Maar ze had van de falcon de vleugel delen gepakt om zelf wat te bouwen. Dus dat wordt Blacktron een keer pakken en bezig gaan.
Klein vraagje over die Lego Nintendo NES set die komende 1 augustus uit komt. Ik heb nog nooit iets besteld bij lego.nl. Is een dergelijke set normaliter per direct leverbaar? Of kan het zijn dat de levertijd een paar weken duurt?
Ik ben van plan op 1 augustus om 00:00 uur klaar te zitten om hem te bestellen.
Deze ochtend een MOC afgewerkt van de tower bridge. Waar halen die makers toch al die inzichten vandaan. Van een brug een museum maken met een cafétje (Inclusief wasbak, oven, kookvuur, koekjes, schuifdeur), dino’s, een sfinx en een standbeeld. En dat enkel met blokjes uit de originele doos. Respect.:strip_exif()/f/image/ETqK5jYaW9PwTO4x0MC3LtCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fo6F68ynXL0GV90hwQgjYZqF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AYlJNDZfpGKnTi4aQfPTspBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ETqK5jYaW9PwTO4x0MC3LtCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fo6F68ynXL0GV90hwQgjYZqF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AYlJNDZfpGKnTi4aQfPTspBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7dpksXCQwOLjfGs8VS4ngMTm.jpg?f=fotoalbum_large)
Jup;headhunter1985 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:01:
[...]
Gaaf! Doen de glasvezel draadjes het ook nog?
Hier komt dit jaar alle lego city en technic hierheen. Eerst alle oud technic spullen weer in elkaar zetten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9XLbIDKmGu3RKYqo7cNOhESr.jpg?f=user_large)
vondt dat vroeger al een mooi effect, nog steeds
Meen me te herinneren dat afgelopen voorjaar ttv spookhuis wat beschikbaar kwam dit ergens rond een uur of half 10-10u te bestellen was. Dus ergens in de loop van de ochtend is ook best mogelijk.B00st3r schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:03:
Klein vraagje over die Lego Nintendo NES set die komende 1 augustus uit komt. Ik heb nog nooit iets besteld bij lego.nl. Is een dergelijke set normaliter per direct leverbaar? Of kan het zijn dat de levertijd een paar weken duurt?
Oh, en iemand een idee wat de kwaliteit is van Chinese namaak powerfunctions servomotoren is? De rest van de setup was gelukkig nog wel origineel te bestellen.
Ik had anders de Lego versie gekocht maar als ze zelf besluiten die niet meer te maken dan voor het eerst nep Lego kopen.
Groot voordeel is dat het maar 5 IPV 26 euro voor een unit is.
[ Voor 22% gewijzigd door HBSVDK op 26-07-2020 20:32 ]
Misschien dat ze je in dit topic kunnen helpen? Waarschijnlijk zitten daar meer mensen die er wellicht ervaring mee hebben.HBSVDK schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:30:Oh, en iemand een idee wat de kwaliteit is van Chinese namaak powerfunctions servomotoren is? De rest van de setup was gelukkig nog wel origineel te bestellen.
Ik had anders de Lego versie gekocht maar als ze zelf besluiten die niet meer te maken dan voor het eerst nep Lego kopen.
Groot voordeel is dat het maar 5 IPV 26 euro voor een unit is.
Ja, meestal 12 uur ‘s nachts. Ik gok dat ie dan midden volgende week verstuurd wordt. LEGO gebruikt tegenwoordig DPD. Dus reken maar op eind volgende week is ie dan binnen.B00st3r schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:03:
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Eh JA! Zakjes openen per nummer is zo no-go. Ik heb die bucketwheel ook zo gebouwd. Het voelt heerlijk om tussen al die lego te graaien. Soms haal ik de grotere stukken weg en leg ze op zij.Marcel19710401 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 01:42:
Ben op dit moment de Mack Anthem aan het bouwen, hele gave build moet ik zeggen!
Vooraf besloot ik als experiment alle zakjes open te maken en alles op 1 hoop op tafel te leggen. Behalve de zakjes met kleine onderdeeltjes, die heb ik allemaal in 1 aparte bak gemikt.
En het bevalt me prima! Soms ben je net iets langer aan het zoeken, maar dat vind ik eigenlijk wel part of the fun.
Meer mensen met deze afwijking? 😁
Ik zou willen dat LEGO nu ook twee handleidingen maakt. Ik vind de huidige handleiding ook way to basic. Ik doe soms 4 pagina's in één keer maar dat gaat ook niet altijd goed.
Met de Millenium Falcon heb je dan een mooie uitdaging met 7500+ steentjesiAR schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Eh JA! Zakjes openen per nummer is zo no-go. Ik heb die bucketwheel ook zo gebouwd. Het voelt heerlijk om tussen al die lego te graaien. Soms haal ik de grotere stukken weg en leg ze op zij.
Ik zou willen dat LEGO nu ook twee handleidingen maakt. Ik vind de huidige handleiding ook way to basic. Ik doe soms 4 pagina's in één keer maar dat gaat ook niet altijd goed.
Dit was alles nog in de zakjes;
:strip_exif()/f/image/DwPia6kZQEBRONRKkHPnKmNy.jpg?f=fotoalbum_large)
Stiekem wel aan deze uitdaging begonnen op kleine schaal, 1 van de katten is erop gesprongen nadat de MF klaar was..

Zoek dan maar eens terug waar al die kleine steentjes terug behoren

Ondertussen alweer uit elkaar gehaald en opnieuw begonnen, is alleen wel goed zoeken naar de juiste steentjes nu soms
Korte conclusie: katten zijn hufters

Wow, dat je daar de tijd, energie en het geduld voor hebt...iAR schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Eh JA! Zakjes openen per nummer is zo no-go. Ik heb die bucketwheel ook zo gebouwd. Het voelt heerlijk om tussen al die lego te graaien. Soms haal ik de grotere stukken weg en leg ze op zij.
De promoties in augustus zijn wel een beetje meh in vergelijking met vorige maanden, tenzij je toevallig de Mario starter set wilde bestellen.
Edit - die is zelfs alleen in fysieke winkels zo te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikT738 op 27-07-2020 13:08 ]
Wel gezien, maar te lang geleden
Maar ook zonder die film wist ik al dat mijn katten een stelletje lompe zakken waren
Het is ook de Ninjago movie, in de gewone Lego movies komt geen kat (behalve Unikitty en de katten van Mrs. Scratchen-Post) voor.SpeedyNick schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:43:
[...]
Wel gezien, maar te lang geleden![]()
Maar ook zonder die film wist ik al dat mijn katten een stelletje lompe zakken waren
Hier is gewoon alle Lego uit poot- en bijtbereik anders liggen ze er rustig op te kauwen. Ze hebben wel hun eigen brick separator zodat ze die kunnen krijgen als ik aan t bouwen ben.
Afgelopen weekende de Creator London Bus (10285) in elkaar gezet. Tot mijn verbazing hield ik één rood transparant steentje over, zie hieronder. Dit steentje heb ik in de hele build niet gebruikt, maar staat wel op de lijst met onderdelen op de doos. De handleiding nog nagezocht en ik kwam hem nergens tegen. Klopt het dan gewoon dat er een overbodig steentje bij deze set wordt meegeleverd?

Op die kalender staat nochtans dat de set ook beschikbaar is via lego.com, dat is dus de S@H winkel.ErikT738 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:05:
De promoties in augustus zijn wel een beetje meh in vergelijking met vorige maanden, tenzij je toevallig de Mario starter set wilde bestellen.
Lego levert inderdaad altijd wat kleinere reserve onderdelen per set mee.Uffeltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:55:
Afgelopen weekende de Creator London Bus (10285) in elkaar gezet. Tot mijn verbazing hield ik één rood transparant steentje over, zie hieronder. Dit steentje heb ik in de hele build niet gebruikt, maar staat wel op de lijst met onderdelen op de doos. De handleiding nog nagezocht en ik kwam hem nergens tegen. Klopt het dan gewoon dat er een overbodig steentje bij deze set wordt meegeleverd?
[ Voor 41% gewijzigd door Kapoen op 27-07-2020 15:00 ]
Zo heb ik ook de Lego Ninjago City en Docks gebouwd ... niet tegelijk overigens, dat vond ik dan weer net te gortigalmightyarjen schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:03:
[...]
Wow, dat je daar de tijd, energie en het geduld voor hebt...
Wel irritant, een paar honderd van die blauwe 1x2 transblue plates er tussen ....
Hij komt op plaatje 103 voorUffeltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:55:
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door YdieresiS op 27-07-2020 15:08 ]
Latin capital letter y with diaeresis
Inderdaad, daarvan was ik ook op de hoogte. Het verbaast me alleen dat dit een onderdeel is dat helemaal niet in de set gebruikt lijkt te worden.Kapoen schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:59:
Lego levert inderdaad altijd wat kleinere reserve onderdelen per set mee.
Die op plaatje 103 is toch roze? Daarvan zitten namelijk ook twee steentjes in de set.YdieresiS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:07:
[...]
Hij komt op plaatje 103 voorNormaal als ze hem vermelden zit hij ook in de build, wel eens dat er extra onderdelen van de vermelde onderdelen voorkomen, maar die zijn dan vaak dubbel.
Lastig te onderscheiden rood en roze voor mij. Excuus.Uffeltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:10:
[...]
Inderdaad, daarvan was ik ook op de hoogte. Het verbaast me alleen dat dit een onderdeel is dat helemaal niet in de set gebruikt lijkt te worden.
Het is ook lastig te zien. Mijn vriendin merkte op dat het roze moest zijn toen ik het rode steentje al geplaatst had.YdieresiS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:11:
[...]
Lastig te onderscheiden rood en roze voor mij. Excuus.
[ Voor 6% gewijzigd door Uffeltje op 27-07-2020 16:35 ]
Alleen die roze staat dan in de parts list van het boekje (als het niet de rode is) een andere van die kleur staat niet op de parts list van het boekje wat je online kan vinden.Uffeltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:12:
[...]
Het is ook lastig te zien. Mijn vriendin merkte op dat het roze moest zijn toen ik het rode steentje al geplaatst had.
https://www.lego.com/cdn/...t.bi.core.pdf/6211373.pdf
Het is idd wel deze die op de parts list staat: https://brickset.com/parts/4517996/plate-1x1-round. Staat daar onder apears in ook in de london bus. Ik denk dan dat die rode extra is.
Ik heb de set zelf niet maar vind het wel leuk om dat soort steentjes in een build te zoeken.
[ Voor 13% gewijzigd door YdieresiS op 27-07-2020 15:17 ]
Nee, inderdaad, dat viel me ook net pas op. In het boekje staat hij dan weer niet, maar op de doos wel. Ik heb dus een gratis steentje gehad.YdieresiS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:15:
[...]
Alleen die roze staat dan in de parts list van het boekje (als het niet de rode is) een andere van die kleur staat niet op de parts list van het boekje wat je online kan vinden.
https://www.lego.com/cdn/...t.bi.core.pdf/6211373.pdf
Ik heb de set zelf niet maar vind het wel leuk om dat soort steentjes in een build te zoeken.
Edit: net nog even op de doos gekeken, daar is het ook een roze steentje. De rode is er dus per ongeluk in gekomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Uffeltje op 27-07-2020 19:06 ]
Vandaag het Mulan boek set binnen. De 4 Disney boeken Lego sets in bezit voor mijn vrouw en dochter.
Ook de Dino botten ideas set binnen.
En bij action 20 zakjes unikitty gekocht.
Ook de Dino botten ideas set binnen.
En bij action 20 zakjes unikitty gekocht.
Het is een stukje kauwgom. Van de Landrover heb ik een tijdje geleden gepost wat ik overhield, van de London bus was het ongeveer hetzelfde alleen geen rood transparant rondje. Ik had ze netjes apart gehouden maar nu zijn ze gemixt met die van de Landrover. Op zolder achter een luik helemaal achteraan staat de Lego van vroeger. Het komt er niet van om dat te voorschijn te halen.Uffeltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:12:
[...]
Het is ook lastig te zien. Mijn vriendin merkte op dat het roze moest zijn toen ik het rode steentje al geplaatst had.
Mooi de bovenste plank heb ik ook alleen bij mij staat het allemaal wat los en romelig verspreid over mijn woonkameranandovic8312 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:10:
Even wat nieuwe plankjes opgehangen, zo staat het beter aan de muur![]()
[Afbeelding]
YouTube: Update Legostad, 27 juli 2020
Weer een kleine update van mijn Legostad. Vandaag ben ik weer aan het schuiven geweest, je moet wat met dit weer
Afgelopen dagen heb ik wat nagedacht over de rollercoaster. Aan de ene kant lijkt hij me best heel leuk, aan de andere kant vind ik de prijs toch best hoog, en vind ik hem ook erg groot. En ik ben benieuwd of hij wel echt leuk is om te bouwen, het lijkt me vrij veel van hetzelfde. Zijn er hier mensen die hem hebben gebouwd? Hoe vond je dat? En is hij eventjes leuk als hij af is, of blijft hij ook leuk?
Ik ben ook benieuwd hoe lang hij nog te koop blijft. Zou hij er snel uit gaan, denken jullie?
Weer een kleine update van mijn Legostad. Vandaag ben ik weer aan het schuiven geweest, je moet wat met dit weer
Afgelopen dagen heb ik wat nagedacht over de rollercoaster. Aan de ene kant lijkt hij me best heel leuk, aan de andere kant vind ik de prijs toch best hoog, en vind ik hem ook erg groot. En ik ben benieuwd of hij wel echt leuk is om te bouwen, het lijkt me vrij veel van hetzelfde. Zijn er hier mensen die hem hebben gebouwd? Hoe vond je dat? En is hij eventjes leuk als hij af is, of blijft hij ook leuk?
Ik ben ook benieuwd hoe lang hij nog te koop blijft. Zou hij er snel uit gaan, denken jullie?
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Lekker bezig! Wat betreft de roller coaster vraag ik me inderdaad af ook in de context van je stad. Een reuzenrad zou dan beter passen omdat een roller coaster direct meer attracties vraagt in mijn beleving. Overigens zou je de molen misschien nog beter uit kunnen laten komen, misschien wat meer in de buurt van de kerk?Jakkus schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:30:
Afgelopen dagen heb ik wat nagedacht over de rollercoaster. Aan de ene kant lijkt hij me best heel leuk, aan de andere kant vind ik de prijs toch best hoog, en vind ik hem ook erg groot. En ik ben benieuwd of hij wel echt leuk is om te bouwen, het lijkt me vrij veel van hetzelfde. Zijn er hier mensen die hem hebben gebouwd? Hoe vond je dat? En is hij even leuk als hij af is, of blijft hij ook leuk?
Bedankt voor het meedenken, ik zal er eens naar kijken of ik de molen nog kan verplaatsen
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Misschien komt die molen wat meer tot zijn recht net om t hoekje op dat lange rechte stuk? Is nu leeg en wellicht is daar iets leuks mee te doen qua begroeiing of een bos of een rots of weet ik wat!? Een waterval die naar de haven loopt via een beekje?
Geen idee of je daar de stenen voor hebt maar ik zag de haven en dacht spui eens wat ideeën
Verder erg leuk! Ik heb nu pas twee modulars dus ben nog verre van dit!
Geen idee of je daar de stenen voor hebt maar ik zag de haven en dacht spui eens wat ideeën

Verder erg leuk! Ik heb nu pas twee modulars dus ben nog verre van dit!
Rollercoaster is iid veel hetzelfde bouwen en imo te groot in je stad. Neemt mega veel ruimte in, waardoor ik hem weggedaan heb. Een reuzenrad past denk ik iid beter. Wel lekker bezig in je stadje
Niet specifiek een tip voor je stad maar wel voor het filmen. Probeer wat rustiger te bewegen en ook je camera wat stiller te houden. Ik heb het filmpje na grofweg een minuut uitgezet omdat ik misselijk begon te wordenJakkus schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:30:
Afgelopen dagen heb ik wat nagedacht over de rollercoaster. Aan de ene kant lijkt hij me best heel leuk, aan de andere kant vind ik de prijs toch best hoog, en vind ik hem ook erg groot. En ik ben benieuwd of hij wel echt leuk is om te bouwen, het lijkt me vrij veel van hetzelfde. Zijn er hier mensen die hem hebben gebouwd? Hoe vond je dat? En is hij even leuk als hij af is, of blijft hij ook leuk?
Kleine update, zaterdagavond aangegeven dat het tijd was voor een nieuwe stap in onze relatie en haar meegenomen naar de plek waar ik alles had klaargezet Hopelijk heb ik haar niet teveel teleurgesteld omdat ze andere gedachten had.Danielson schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:45:
[...]
En deze voor mijn vrouw aangezien we er getrouwd zijn, kijken of ik haar ook enthousiast voor Lego kan krijgen!![]()
[Afbeelding]
Ze moest er even inkomen, maar ze vond het geweldig! Toen ik zondagmorgen beneden kwam was ze alweer druk aan het bouwen! Welke sets zijn er nog meer vroeg ze toen!
@Ninjetsu NL Leuk idee! Bedoel je dat plekje achter de Detective's Office? Ik denk er ook over om daar de Treehouse neer te zetten als die klaar is. Misschien kan ik het inderdaad wel leuk combineren!
Overigens kun je ook met weinig gebouwen al het gevoel van een stad hebben. Toen ik er nog maar een paar had, was dat er ook al. Gewoon wat wegplaten erbij
Het is eerder een beetje gekheid van mij dat ik het niet bij een paar gebouwen kan houden, maar meteen alles zoveel mogelijk compleet moet hebben
).
@Versaevel Bedankt! Ook voor je gedachten rond het rollercoaster. Inderdaad dus precies waar ik bang voor was
@la_fusion Bedankt voor de tip, ik zal erop proberen te letten.
Overigens kun je ook met weinig gebouwen al het gevoel van een stad hebben. Toen ik er nog maar een paar had, was dat er ook al. Gewoon wat wegplaten erbij
@Versaevel Bedankt! Ook voor je gedachten rond het rollercoaster. Inderdaad dus precies waar ik bang voor was
@la_fusion Bedankt voor de tip, ik zal erop proberen te letten.
[ Voor 12% gewijzigd door Jakkus op 28-07-2020 11:32 ]
De fossielenset is klaar. Gaat van klein naar groot. Die T-Rex is best een formaat moet ik zeggen en ook de details als je er goed naar kijkt.
Mooie set.
Mooie set.
Ik doe niet meer dan 5 zakjes vooruit openen. Ik heb 1 kat maar dat is er wel een die overal bij moet zijn en alles als speelgoed ziet. Ik moet ook alles weer opruimen wat ik nog niet gebruikt heb en dan is dat niet handig als je alles tegelijk op tafel gooit. Maar ook met 5 zakjes vooruit kan het al een uitdaging zijn om elk steentje te vinden.iAR schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Jullie hebben duidelijk nog geen modulars gebouwd. Bij de Falcon en Destroyer zat alles in kleinere zakjes. Bij de modulars heb je voor 'zakje 1' al een stuk of 3 grote zakken en 5 kleintjes. Wat dat betreft kunnen ze net zo goed alles in 1 zak doen. Wat voor nut heeft het om 5 zakken hetzelfde nummer te geven?Lekker Ventje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Ik doe niet meer dan 5 zakjes vooruit openen. Ik heb 1 kat maar dat is er wel een die overal bij moet zijn en alles als speelgoed ziet. Ik moet ook alles weer opruimen wat ik nog niet gebruikt heb en dan is dat niet handig als je alles tegelijk op tafel gooit. Maar ook met 5 zakjes vooruit kan het al een uitdaging zijn om elk steentje te vinden.
(herinnert me wel dat ik binnenkort weer even wat moet bestellen bij de chinees omdat het aantal witte bakjes om de kleinere zakjes in te storten wat laag begint te worden)
Als nieuweling heb ik een vraag of het wel handig is om bij de build van een set ook de stickers te plakken.
Ja, het eindresultaat ziet er wel fraaier uit maar ik krijg het idee dat bij alternatieve builds de stickers wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben.
Hoe gaan jullie daar mee om ?
Ja, het eindresultaat ziet er wel fraaier uit maar ik krijg het idee dat bij alternatieve builds de stickers wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben.
plak ze praktisch allemaal (behalve bij sommige speed champions) - ben je ze beu kun je ze vervngen voor blokje zonder stickerEurionair schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:20:
Als nieuweling heb ik een vraag of het wel handig is om bij de build van een set ook de stickers te plakken.
Ik ben er nu met een bezig en heb met 5 zakjes al genoeg stenen liggen.SunnieNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Jullie hebben duidelijk nog geen modulars gebouwd. Bij de Falcon en Destroyer zat alles in kleinere zakjes. Bij de modulars heb je voor 'zakje 1' al een stuk of 3 grote zakken en 5 kleintjes. Wat dat betreft kunnen ze net zo goed alles in 1 zak doen. Wat voor nut heeft het om 5 zakken hetzelfde nummer te geven?
(herinnert me wel dat ik binnenkort weer even wat moet bestellen bij de chinees omdat het aantal witte bakjes om de kleinere zakjes in te storten wat laag begint te worden)
Ik ben nog aan het denken hoe ik over een tijdje het Hogwarts-kasteel ga afbreken, met 6.000 blokjes. Die ging met nummeren van zakjes boven de 30 volgens mij. Maar afbreken per zakje is denk ik bijna net zoveel werk als het opbouwen 
Misschien dat ik de onderdelen wel op type ga sorteren tijdens het afbreken. Of op kleur, maar dat vind ik denk ik minder handig.
Misschien dat ik de onderdelen wel op type ga sorteren tijdens het afbreken. Of op kleur, maar dat vind ik denk ik minder handig.
Wat ik daar wel eens over gehoord heb, is dat het makkelijker is een bepaalde kleur in een bak vol met dezelfde onderdelen te vinden, dan een bepaald onderdeel in een bak met dezelfde kleur. probleem is alleen dat je veel meer unieke onderdelen dan kleuren hebt in zon set, en je dus of een hele berg bakjes krijgt, of bepaalde types moet gaan samenvoegen.Jakkus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:50:
Ik ben nog aan het denken hoe ik over een tijdje het Hogwarts-kasteel ga afbreken, met 6.000 blokjes. Die ging met nummeren van zakjes boven de 30 volgens mij. Maar afbreken per zakje is denk ik bijna net zoveel werk als het opbouwen
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Was die leuk om te bouwen? Ik zou hem wel willen maar de prijs...Jakkus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:50:
Ja, ik vond hem geweldig leuk om te bouwen! Dat kasteel heeft ervoor gezorgd dat ik weer met Lego begonnen ben, na mijn zogenaamde 'dark age'Admiral Freebee schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:19:
Was die leuk om te bouwen? Ik zou hem wel willen maar de prijs...
Jij bedoelt richting het Hogwarts Castle? Ja daar is dat ook leuk te doen!Jakkus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:04:
@Ninjetsu NL Leuk idee! Bedoel je dat plekje achter de Detective's Office? Ik denk er ook over om daar de Treehouse neer te zetten als die klaar is. Misschien kan ik het inderdaad wel leuk combineren!
Ik bedoel achter de Bookstore, al zag ik net dat t daar nogal smal was... Als je daar iets smala kunt bouwen heb je daar niet ineens niets
[ Voor 6% gewijzigd door Ninjetsu NL op 28-07-2020 14:07 ]
Door het te spreiden over meerdere zakjes, verlaagt Lego voor zichzelf het risico tot fouten mbt onderdelen die ontbreken. Elk zakje wordt gewogen, gewicht niet goed=zakje uit de roulatie. Alles in 1 grote zak met "#1" is dus de hele zak weg ipv 1 klein zakje in het huidige systeem. Waarom de hele zak weg? De onderdelen opnieuw uit sorteren uit het foute zakje kost meer dan het waard is.SunnieNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Jullie hebben duidelijk nog geen modulars gebouwd. Bij de Falcon en Destroyer zat alles in kleinere zakjes. Bij de modulars heb je voor 'zakje 1' al een stuk of 3 grote zakken en 5 kleintjes. Wat dat betreft kunnen ze net zo goed alles in 1 zak doen. Wat voor nut heeft het om 5 zakken hetzelfde nummer te geven?
Is er iemand uit dit topic recent nog naar Legoland Gunzburg Duitsland geweest? Ik begrijp uit de site dat er een aantal shops zijn gesloten ivm Covid-19? En hoe gaat het verder met de mondkapjes plicht in het park?
Ik ben gisteren officieel mijn dark-ages uitgestapt met de aanschaf van 42055 via makrtplaats (de bucketwheel excavator), heb een aardige berg technic van vroeger (lees 1995-2005/6, schat ik). ik hikte al een (aantal?) jaar tegen de koop aan, maar kon hem nooit verantwoorden. Nu had ik echt iets om mezelf voor te belonen, en inmiddels ook wat ruimer in de financiële middelen, dus eindelijk gedaan. Inmiddels is hij uit de handel, dus ietsje duurder, maar via ene paul op marktplaats een prima prijs van 300€ betaalt. Ik ben benieuwd. Ik heb mijn vriendin belooft er geen jaarlijkse gewoonte van te gaan maken. Dat is tenminste waar tot de volgende aankoop
Want het wordt een wekelijkse of maandelijkse gewoonte?Kraay89 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:10:
Ik ben gisteren officieel mijn dark-ages uitgestapt met de aanschaf van 42055 via makrtplaats (de bucketwheel excavator), heb een aardige berg technic van vroeger (lees 1995-2005/6, schat ik). ik hikte al een (aantal?) jaar tegen de koop aan, maar kon hem nooit verantwoorden. Nu had ik echt iets om mezelf voor te belonen, en inmiddels ook wat ruimer in de financiële middelen, dus eindelijk gedaan. Inmiddels is hij uit de handel, dus ietsje duurder, maar via ene paul op marktplaats een prima prijs van 300€ betaalt. Ik ben benieuwd. Ik heb mijn vriendin belooft er geen jaarlijkse gewoonte van te gaan maken. Dat is tenminste waar tot de volgende aankoop
@Kraay89 Een beetje hobby mag geld kosten toch? Denk dat er genoeg hobbies zijn die meer dan €300 per jaar kosten
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Getriggered door de leuke alt built voor de London Bridge: Heeft iemand hier nog leuke ideeen voor een alt built van de BrickBank (10521). Ik heb ooit door een domme fout van mijn kant 2 sets besteld, waarvan er 1 nog steeds ingepakt zit. Ik kan de set verkopen, maar kan er eventueel ook een leuke MOC/alt van bouwen. Op rebrickable staat er een alt built maar daar ben ik niet heel enthousiast over. Verder nog een combi van 2x de set om een "mega" bank te bouwen maar die vind ik maar beperkt toevoegen.
Anders toch maar op Marktplaats en de Modular Bookstore kopen ... hmmm
tja...
Dat lijkt me ook een hele mooie set. Zelf heb ik net de 42100 aangeschaft en inmiddels bijna af. Moet me ook inhouden om niet als een dolle te gaan shoppenKraay89 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:10:
Ik ben gisteren officieel mijn dark-ages uitgestapt met de aanschaf van 42055 via makrtplaats (de bucketwheel excavator), heb een aardige berg technic van vroeger (lees 1995-2005/6, schat ik). …...
Ik heb de mijne al meermaals afgebroken en opgebouwd en ik heb de zakjes genummerd zoals ze ook in het begin van de handleiding gegroepeerd staan. Dan gaan geloof ik zakje 34, 35, 36, en 37 in een zak. Op die manier houd je ongeveer 10 aardige zakjes over dacht ik.Jakkus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:50:
Ik roep even een aflevering van Lego Masters in de herinnering. Vanaf de eerste verdieping naar beneden laten vallen lijkt het makkelijkste resultaat te geven. Als je de kans hebt om een bowlingbal aan een touwtje te hangen is dat natuurlijk leuker. We zien de video graag komenJakkus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:50:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor je hem op marktplaats gooit.. laat even in een PM weten wat je er voor wil hebben ;-)Sander0105 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:41:
Getriggered door de leuke alt built voor de London Bridge: Heeft iemand hier nog leuke ideeen voor een alt built van de BrickBank (10521). Ik heb ooit door een domme fout van mijn kant 2 sets besteld, waarvan er 1 nog steeds ingepakt zit. Ik kan de set verkopen, maar kan er eventueel ook een leuke MOC/alt van bouwen. Op rebrickable staat er een alt built maar daar ben ik niet heel enthousiast over. Verder nog een combi van 2x de set om een "mega" bank te bouwen maar die vind ik maar beperkt toevoegen.
Haha sure, als ie verkocht gaat worden dan natuurlijk eerst hier #TweakersFirstSunnieNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:25:
[...]
Voor je hem op marktplaats gooit.. laat even in een PM weten wat je er voor wil hebben ;-)

tja...
Ik meld me hier ook, heb Lego sinds Corona herondekt. In mijn jeugd was het vooral technic lego, ben er nog niet helemaal uit welke kant het nu op gaat. Houd marktplaats en een aantal websites in de gaten om een paar grotere sets te gaan kopen om te bekijken hoe ik dat vind.
Een gerucht dat ik al op meerdere kanalen/streams heb gehoord:
Rumour: LEGO Harry Potter 75978 Diagon Alley Coming September
Ik ben geen HP fan, maar de oude Diagon Alley set vond ik wel leuk. Die heb ik helaas nooit kunnen oppikken wegens exorbitante prijzen.Rumours have surfaced that 1st September will see a new LEGO Harry Potter set coming our way in the form of a Minifigure scale Diagon Alley!
As we’ve recently seen the release of new Harry Potter sets, it is rumoured to continue with LEGO Harry Potter 75978 Diagon Alley.
Retailing for an eye-watering £399.99 and consisting of between 4,000 and 5,000 parts!
Dat zou wel echt een gigantisch dure set zijn voor het aantal onderdelen dan. Volgens mij is Assembly Square met zijn 4000 onderdelen iets van €265. Ik zou eerder 300-350 verwachten als het rond de 4000 onderdelen uitkomt.Kapoen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:49:
[...]
Ik ben geen HP fan, maar de oude Diagon Alley set vond ik wel leuk. Die heb ik helaas nooit kunnen oppikken wegens exorbitante prijzen.
Die kans is wel groot. Minifigure van Florean Fortescue is al gelekt.Kapoen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:49:
[...]
Ik ben geen HP fan, maar de oude Diagon Alley set vond ik wel leuk. Die heb ik helaas nooit kunnen oppikken wegens exorbitante prijzen.
https://www.bricktastic.n...ember-als-nieuwe-d2c-set/
Waarschijnlijk wordt er vrijdag meer bekend (gemaakt), want dan is het 31 juli.
Hier staan wat ideeën, maar mocht je hem willen verkopen hoor ik het graag.Sander0105 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:41:
https://rebrickable.com/sets/10251-1/brick-bank/?inventory=1#alt_builds
Beetje vroeg lijkt me voor een release in september.Pino112 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:33:
Waarschijnlijk wordt er vrijdag meer bekend (gemaakt), want dan is het 31 juli.
Dat is de verjaardag van JK Rowling (en dus die van HP), en een maand van te voren is niet heel vroeg toch.NotSoSteady schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:41:
[...]
Beetje vroeg lijkt me voor een release in september.
Zie net een mail van bricklink dat ze vanaf nu belasting gaan heffen op orders. Kan nogal in de kosten lopen bij grote orders.
Ze gaan dat doen voor alle sellers die het nog niet zelf doen. Ik vermoed dat alle grotere shops dat toch al doen, als het meer is dan een hobby-shopje en je enigszins omzet draait kom je daar denk ik ook niet onderuit.dr86 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:47:
Zie net een mail van bricklink dat ze vanaf nu belasting gaan heffen op orders. Kan nogal in de kosten lopen bij grote orders.
Dat is alleen op orders van/naar de VS en overal op Bricklink fees, dus ik denk dat de impact voor ons erg gering blijft.dr86 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:47:
Offtoptic:
Die invoering van belastingen zie ik bij meer websites, nieuwe wet in de VS oid?
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Dakota_v._Wayfair%2C_Inc.almightyarjen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:13:
Offtoptic:
Die invoering van belastingen zie ik bij meer websites, nieuwe wet in de VS oid?
TL;DR: Supreme court ruling June 2018: economic presence, not only physical presence, in a state requires collecting sales tax from buyers in that state.
USA heeft geen landelijke BTW, maar per staat.
Voorheen:
- online verkoper in NY, koper in NY: wel BTW rekenen (ten gunste van NY)
- online verkoper in NY (zonder kantoor oid in CA), koper in CA: geen BTW rekenen
Nieuw:
- online verkoper in NY, koper in NY: wel BTW rekenen (ten gunste van NY)
- online verkoper in NY, koper in CA: wel BTW rekenen (ten gunste van CA)
Met een drempel van minimumbedrag/minimum aantal verkopen naar een staat.
Marketplaces (Amazon, Ebay, en dus ook Bricklink denk ik) moeten die BTW nu ook gaan rekenen, voorzover verkopers dat zelf niet doen (voorbeeld Louisiana).
[ Voor 12% gewijzigd door Mappy op 29-07-2020 10:23 ]
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Ook alleen voor nieuwe onderdelen neem ik aan, of moet je in de VS ook elke keer opnieuw belasting betalen als iets 2ehands verkocht word?
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Net terug uit Disney parijs en toch wat leuke dingen kunnen scoren:
Lunar Lander
Grote baseplate
Lego 40 years anniversary train (die van X bedrag besteden, hadden ze nog 2 liggen)
12 in 1 model pack als je Y bedrag besteed
Poly bag van Lego Friends voor Z bedrag besteden
daarna nog eens 10% korting, en was voor alles ~90 euro kwijt
Lunar Lander
Grote baseplate
Lego 40 years anniversary train (die van X bedrag besteden, hadden ze nog 2 liggen)
12 in 1 model pack als je Y bedrag besteed
Poly bag van Lego Friends voor Z bedrag besteden
daarna nog eens 10% korting, en was voor alles ~90 euro kwijt
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Ik heb het ook even nagelezen. De BTW wordt aan de maandelijkse Bricklink rekening toegevoegd die elke verkoper krijgt, wanneer zij VAT niet in hun 'store' aangezet hebben. Als de Bricklink verkoper zijn/haar prijzen niet aanpast dan is de verkoper degene die de BTW betaalt, niet de koper. Die betaalt gewoon de prijs zoals de verkoper heeft aangegeven.vectormatic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:02:
Ze gaan dat doen voor alle sellers die het nog niet zelf doen. Ik vermoed dat alle grotere shops dat toch al doen, als het meer is dan een hobby-shopje en je enigszins omzet draait kom je daar denk ik ook niet onderuit.
Verkopers in lage BTW landen (kuch kuch, Duitsland, 16% sinds 1 juli!) hebben dus een concurrentievoordeel boven verkopers in hoge BTW landen (NL, 21%
Voorzover ik zie geldt de Marketplace facilitator clause alleen voor shipments naar de US states waarin marketplaces namens de verkopers tax moeten innen.Haay schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:06:
[...]
Ik heb het ook even nagelezen. De BTW wordt aan de maandelijkse Bricklink rekening toegevoegd die elke verkoper krijgt, wanneer zij VAT niet in hun 'store' aangezet hebben. Als de Bricklink verkoper zijn/haar prijzen niet aanpast dan is de verkoper degene die de BTW betaalt, niet de koper. Die betaalt gewoon de prijs zoals de verkoper heeft aangegeven.
BTW is binnen Europa ook gebaseerd op de locatie van de koper. Dus een Duitser die jou iets online verkoopt, moet daar 21% bij optellen. Amazon.de heeft daardoor soms een rare kortingspost staan in je betaalscherm, zodat je niet meer betaalt dan er aanvankelijk stond aangegeven.Verkopers in lage BTW landen (kuch kuch, Duitsland, 16% sinds 1 juli!) hebben dus een concurrentievoordeel boven verkopers in hoge BTW landen (NL, 21%).
[ Voor 8% gewijzigd door Mappy op 29-07-2020 11:21 ]
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
Volgens mij is de BTW alleen van toepassing in de VS. Alleen in de EU wordt BTW gerekend over de Bricklink fees, niet over de verkochte goederen:
Language has been added to cover the collection of US sales tax and the charging of VAT on BrickLink fees for EU sellers.
Dat zou ook logischer zijn, omdat een particuliere verkoper anders dubbele BTW betaalt. Eerst BTW betalen bij het als consument kopen van de LEGO sets, en vervolgens nog een keer BTW betalen bij het verkopen van die set. Voor zover ik weet geldt de regel dat er maar één keer BTW op een product geheven wordt.almightyarjen schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:49:
Volgens mij is de BTW alleen van toepassing in de VS. Alleen in de EU wordt BTW gerekend over de Bricklink fees, niet over de verkochte goederen:
BTW over de Bricklink fee betekent dus gewoon dat Bricklink BTW-plichtig geworden is en over hun inkomsten (de Bricklink fee) dus BTW moet betalen welke ze aan de verkopers doorberekenen. Dat klinkt logischer.
Dat denk ik dus ook. Echter: in de VS betaal je toch ook al VAT als je iets online koopt?Haay schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:11:
[...]
Dat zou ook logischer zijn, omdat een particuliere verkoper anders dubbele BTW betaalt. Eerst BTW betalen bij het als consument kopen van de LEGO sets, en vervolgens nog een keer BTW betalen bij het verkopen van die set. Voor zover ik weet geldt de regel dat er maar één keer BTW op een product geheven wordt.
BTW over de Bricklink fee betekent dus gewoon dat Bricklink BTW-plichtig geworden is en over hun inkomsten (de Bricklink fee) dus BTW moet betalen welke ze aan de verkopers doorberekenen. Dat klinkt logischer.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer.
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor nepperds, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: gewoon niet, dat zijn zinloze 'ik ook' replies.
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer.
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor nepperds, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: gewoon niet, dat zijn zinloze 'ik ook' replies.
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked