Toon posts:

Het Grote Lego Topic - Deel 7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

Frontpage Admin & PowerMod / Mod W&M

Seal with it!

Topicstarter

Het Grote Lego Topic - Deel 7

Deeltje 7 al weer van "Het grote lego topic". Ben je op zoek naar de vorige delen? klik op het pijltje achter de topic titel.

Introductie

Wie is er niet groot mee geworden? Lego! Zoals de makers zelf zeggen: het is helemaal niet alleen voor kinderen, het is voor iedereen van 0-99 jaar!
De meeste mensen zullen weten dat Lego een Deense speelgoedfabrikant is, maar minder mensen weten dat het allemaal begon met houten speelgoed. Volgens de overlevering begon Ole Kirk Christiansen in 1932 met de productie, waarna het na 2 jaar Lego ging heten. Vijftien jaar na de start van het bedrijf begonnen ze al met het gebruik van plastic. Pas in 1958 werd het huidige design geïntroduceerd zoals we dat nu kennen. Inmiddels doet Lego veel meer dan plastic blokjes maken en bestaat er uitgebreide Lego merchandise, zijn er Lego Events, Lego Parken, Lego Kleding en een enorme Lego Fanbase. Er zijn nu ook fysieke Lego winkels, onder andere in Wijnegem, Belgie, Hamburg, Duitsland, Londen, UK en tientallen in Verenigde Staten (o.a. New York City, Los Angeles, Washington). Bekijk hier de volledige lijst.

History

Lego gaat inmiddels dus al heel wat jaartjes mee en heeft gedurende de jaren ook flinke stappen gemaakt.

Jaren 60
In de jaren 60 kwamen er nog lang niet zoveel setjes uit als nu en waren ze nog een stuk minder gedetailleerd. Er waren een stuk minder kleurtjes voor hand en ook het aantal verschillende onderdelen was een stuk beperkter. Veelal waren het sets met steentjes waar vervolgens zelf iets mee gebouwd kon worden.
Jaren 70
In de jaren 70 zien er meer thema's het licht waaronder een van de populairste, het politie thema wat tegenwoordig on lego city valt. Ook kwamen er treinen met rails (destijds nog blauw) en andere sets zoals een kasteel.
Jaren 75-89
Lego maakt flinke stappen. Er worden nieuwe thema's geïntroduceerd zoals piraten, ridders, space, technik en er kwamen verschillende nieuwe kleuren beschikbaar zoals rose. Het aantal sets neemt flink toe waar het in de jaren 70 nog maar tientallen waren zijn het er nu in de 100 per jaar.

Jaren 90
In de jaren 90 gaat Lego verder op het pad ingeslagen in de jaren daarvoor. Meer sets, meer details, en nieuwe kleuren. Het aantal unieke sets stijgt tot ver boven de 200, terwijl het aantal nieuwe onderdelen tegelijk meestijgt. Er wordt een nieuw treinensysteem geintroduceerd op basis van 9Volt. In 1998 brengt Lego Mindstorms uit waarmee geprogrammeerd kan worden, inmiddels zijn er al verschillende sensoren en sets verschenen. In de En in 1999 brengt Lego voor het eerst de zeer succesvolle Star Wars lijn uit.

Officiele Lego Channel

Jaren 00
Lego behaalt steeds meer succes met het uitbrengen van sets gebaseerd op bekende merken/ films zoals Star Wars, Harry Potter, Spongebob en Formule 1, Maersk of olieproducenten. De sets gebaseerd op films zoals Star Wars bestaan op dde dag van vandaag nog altijd waarbij er regelmatig nieuwe sets worden uitgebracht.

Rond de eeuwwisseling ziet Lego steeds meer in het commerciele success van het combineren van bekende merken (Star Wars, Harry Potter, Formule 1, olieproducenten, Maersk) met lego sets. De sets op basis van films vloeien voort uit een deal met Disney (en Pixar), en bestaat tot de dag van vandaag. Een van de duurste sets op dat moment, de 10179-1, de Ultimate Collector's Millenium Falcon zag het licht. De Creator series - die eigenlijk al eind jaren 90 was begonnen wordt volwassen in de jaren 00, en ook het meer volwassen aandoende Architecture theme ziet het licht. In 2007 brengt Lego de eerste Lego Modular (de Cafe Corner) uit, en wordt in de jaren daarna gevolgd door 11 sets. Tesamen moeten ze een uitdaging vormen voor de doorgewinterde bouwers.

Jaren 10
In de afgelopen paar jaar kiest Lego voor actieve deelname van gebruikers. Zo bestaat er de mogelijkheid om via https://ideas.lego.com/#all (eerder Cuusoo) ideen in te sturen welke, met voldoende support en goedkeuring, een echte beschikbare set kunnen worden. Onderdelen kunnen per stuk worden gekocht in de Pick a Brick Shop en Lego Winkels schieten als paddestoelen uit de lucht. Nieuwe thema's zoals Atlantis, Alien Conquest en Ninjago zien het licht waarbij laatst genoemde nog steed bestaat.

Inmiddels nemen het aantal steentjes steeds meer toe en ook de verschillende minifiguurtjes worden meer en meer met in 2016 een lego baby minifiguurtje. Inmiddels is lego al veel meer dan alleen het plastic steentje, zo zijn er film gemaakt met lego mini figuren in de hoofdrol en games voor verschillende platformen. In 2017 is het 10 jarig bestaan van de modular serie wat gevierd werd met een extra groot gebouw, de Assembly-Square.

heden
Er verschijnen jaarlijks nog altijd vele sets in verschillende thema's. De grote modulars, achitecture sets, lgo technic sets en nog veel meer nieuwe soorten sets. De grootste lego set staat moementeel op naam van de 31203 Wereldkaart.

Daarnaast experimenteert Lego momenteel druk met duurzamere alternatieven voor het klassieke plastic steentje en ook voor de welbekende plasticzakjes waar de steentjes van bijna alle lego sets momenteel nog in te vinden zijn. In 2018 mochten de consumenten de eerste beschikbare steentje gemaakt uit suikerriet aanschouwen. Ook mochten we vorig jaar de eerste door een mens bestuurbare auto aanschouwen.

Lego thema's

Een aantal populaire Lego thema's:

Help, hoe sorteer ik nu al die steentjes

Sorteren is een onderwerp waar al uitvoerig over gesproken is in dit topic en de vorige delen. De zoekfunctie kan daarover een hoop interessante reacties naar boven brengen.

Voor sorteren zijn er twee voor de hand liggende opties, op kleur of op type onderdeel. Op kleur heeft het voordeel dat je steentjes van een specifieke kleur snel kunt vinden en vergt minder bakjes, lades en enz. voor de onderdelen (afhankelijk nog van de hoeveelheid). Echter kan het wel nog steeds lastig zijn dat ene stukje wat je net zoekt terug te vinden tussen een hoop andere steentjes van dezelfde kleur.

Wanneer je op type sorteert heb je snel het gewenste stukje gevonden en hoef je nog enkel te zoeken naar de juiste kleur. Het voordeel hier is dus dat je specifieke steentjes snel vindt. Nadeel is wel dat je al snel torens aan bakjes hebt voor alle soorten stukjes en je tussen de verschillend bakjes moet zoeken in welk bakje nu dat type onderdeel hebt zitten.

Bij het sorteren is het materiaal wat je gebruikt ook nog een belangrijke factor. Zo is het wellicht makkelijk snel wat trommels bij elkaar te vinden, maar voor een paar euro kun je een kratje bijvoorbeeld aanschaffen welke over verschillende vakjes beschikt op die manier wordt het sorteren wat makkelijker. Als voorbeeld kun je alle onderdelen van het formaat van een stud in een krat opbergen waarbij je de onderdelen weer op typen verdeel over vakjes (rond, vierkant, transparant, onderdelen zonder stud en enz).

Plastic ladekastjes is ook een veelgebruikte methode om te sorteren. Wanneer je een aantal kastjes koopt kun je mooi de onderdelen over de lades verdelen. Let er bij het kopen dan wel op dat je kastjes koopt met verschillende formaten. Plates nemen als snel veel ruimte in beslag maar een kastje met drie lades waarbij één lade wordt volgestort met 500 nopjes is al snel zonde van de ruimte ;). Ladekastjes hebben daarbij weer het voordeel dat je deze indien je het juiste formaat komt onder tafels kunt plaatsen waarbij je vervolgens boven op de tafels je bouwwerken plaatst.

Waar koop ik nu onder andere dat spul oOo

Lego is hot! Oudere en zeldzame sets en onderdelen gaan als warme broodjes over de toonbank. Er is dan ook een levendige handel in Lego online, zowel tweedehands als nieuw, als collectibles. Links naar een aantal aanbieders van Lego.
  • Lego Shop - de officiele online Lego shop
  • Bricklink - Zeer uitgebreide Lego Database en optie om sets en onderdelen te kopen.
  • Brickshop - Nederlandse Lego Shop
  • Brickfever - Nederlandse Lego Shop
  • Lifelites.com - Kant en klare lichtsets voor Lego
  • Brick City Depot - Online store
  • Blok Bricks - Online store - parts
  • Het Deense Steentje - Nederlandse store
  • Losseminigiguren.nl Website waar zeer veel losse minifiguurtjes kunnen worden besteld. Heeft ook een fysieke winkel in Blaricum
  • In een van de twee officiële fysieke LEGO winkels in Nederland in Utrecht & Amsterdam (Binnenkort ook in Leiden).

Websites

Hieronder een lijstje met een aantal websites:

Andere LEGO topics op Tweakers

Binnen de community zijn er nog andere LEGO topics te vinden zoals onderstaande:

Challenges
Lego is een veel besproken onderwerp op Tweakers. Daarom is er sinds kort ook de maandelijkse “ Tweakers Lego MOC Challenge”. Hierbij wordt er maandelijks een challenge bedacht waarmee alle gebruikers mee mogen doen voor het winnen van de eewige roem :P en een plekje op het scorebord is het discussie topic. :).

Tweakers Lego MOC Challenge Discussie topic: Tweakers Lego MOC Challenge discussietopic. Hier kan er is zijn algemeen gediscussieerd worden en vind je uitgebreide uitleg met betrekking tot de challenge.

Huidige maandelijkse challenge:
WanneerTopicOpmerkingen
April 2022 Lego MOC Challenge 10 - april 2022
Aanbiedingen & ruil topics
Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic topic voor het delen van interessante aanbiedingen.
[LEGO] minifigure ruil topic Topic om lego minifiguren te ruilen met mede tweakers.
Lego Masters Discussie topic voor lego masters seizoen 2

Tot slot

Nog 2 video's :)

Officiele Lego Channel

Officiele Lego Channel

Bronnen

Wiki Lego Pagina
Lego Website
Brickset

Met dank aan Shaidar en Keida voor vorige Lego topics! :)

[Voor 224% gewijzigd door Zeehond op 06-07-2022 14:08]

Select * from fish

• TestDummie
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zeehond schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:54:

[color=white]Het Grote Lego Topic - Deel 6[/color]

De titel loopt nog wel ietswat achter :P

[Voor 69% gewijzigd door TestDummie op 03-10-2020 17:14]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
TestDummie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

De titel loopt nog wel ietswat achter :P
Whoeps, thanks. Fixed :Y)

Select * from fish

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
@zeehond moest dat nou? :P Het topic sluiten net nadat ik een vraag post? :P Geintje, post hem nog wel een keer met een kleine aanpassing. Verder bedankt hoor. Toppie. Het vorige threadje werd al beetje lang :)

Technic vraag:

De 42043 Mercedes Arocs. Paar jaar geleden gebouwd, alles werkte prima. Neergezet en nu weer opgepakt. Nieuwe batterijen erin. Probleem met de pneumatische kraan.

(Edit sorry voor benaming, ik noem de gele dingen pompjes maar is verkeerd. Zijn de dingen die in beweging gezet worden als gevolg van het blauwe pompje)

Het maakt niet uit welke pomp ik ook in beweging wil zetten, hij trekt het niet. Het omhoog bewegen lukt niet tenzij ik de vrachtwagen op zijn zij zet waarmee t pompje horizontaal duwt ipv iets de hoogte in moet duwen (dus eigenlijk het gewicht van de kraan verminder voor t pompje). Maar ook dat gaat met moeite. De grijper dichtdoen werkt langzaam, maar werkt. De grijper opendoen alleen als ik het eerst met de hand in beweging zet (wat uit elkaar trek). Het in en uitschuiven via de rails verloopt zeer moeizaam tot geen beweging. Als het als beweegt dan een klein stukje.

Laadklep en stabilisatoren aan de zijkant werken maar behoren maar dat is niet pneumatisch. Dit om aan te geven dat de batterijen t gewoon goed doen.

Lijkt wel alsof hij niet meer genoeg druk opgebouwd krijgt waardoor alle pneumatiek het niet meer trekt.

Herkenbaar?

In zoverre ik de slangetjes spaghetti kan beoordelen zit alles nog zoals t hoort en zoals gezegd hij doet ook nog wel wat maar met enorme moeite.

Kan het zijn dat de gele pompjes stroef worden doordat ie een hele poos gestaan heeft en daardoor teveel weerstand geven om te bewegen?

Ik vermoed nog steeds een tekort aan druk. Het kleine blauwe pompje doet als vanouds goed zijn best neem ik aan.

Of drogen rubbertjes of slangetjes al ZO snel uit dat een set na een paar jaar t niet meer doet hierdoor?

Vrees dat er niks anders op zit dan het geheel uit elkaar te halen en alles te gaan doorlopen maar pffff... Zou al helpen als het bekend voorkomt en iemand kan aangeven wat bij hem of haar hielp.

[Edit] ik merk dat de kraan links of rechtsom draaien ook wat problematisch verloopt. Vanaf vooraanzicht draait ie rechtsom praktisch niet meer, linksom draait ie redelijk netjes en snel. Kan natuurlijk dat er wat kabeltjes ongelukkig zitten waardoor die kabels voor weerstand zorgen... Of het zit intern toch niet lekker. Geen rare geluiden of getik of zo dus niet dat er radertjes knarsetanden.

[Voor 123% gewijzigd door Gim op 03-10-2020 17:36]

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
Gim schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:16:
@zeehond moest dat nou? :P Het topic sluiten net nadat ik een vraag post? :P Verder bedankt hoor. Het vorige threadje werd al beetje lang :)
Heb jouw reactie zojuist mee in de verhuisdoos gestopt :P.

dat ging toch aangezien mijn nieuwe post al wat langer leefde dan jouw vraag, maar dan in een ander forum :P

Gim in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"

[Voor 7% gewijzigd door Zeehond op 03-10-2020 17:21]

Select * from fish

• Gim
  • Niet online
Zeehond schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Heb jouw reactie zojuist mee in de verhuisdoos gestopt :P.

dat ging toch aangezien mijn nieuwe post al wat langer leefde dan jouw vraag, maar dan in een ander forum :P

Gim in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Ow haha, bedankt. Had hem al gekopieerd ondertussen :p

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
Gim schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:22:
[...]

Ow haha, bedankt. Had hem al gekopieerd ondertussen :p
Ow, lol. Dan schop ik die andere terug :P

Select * from fish

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
@Gim
Dat zal waarschijnlijk toch ergens een slangetje zijn dat lucht lekt. Waarschijnlijk op de aansluiting van een pneumatische cilinder, de schakelaar of de pomp. Op de 'nozzle' (aansluitpunt) lubberen de slangetjes uit na een paar jaar of zitten ze zo hermetisch vast (vroeger een probleem) dat je eerder het aansluitpunt afbreekt dan dat het slangetje los laat. Zo heb ik een cilinder in de early 90`s gemold met de hele oude stijl slangetjes, pre-8868.

De was in de cilinders/pomp kan wel jaren mee, maar moet soms wel na een tijdje stilstand even weer loskomen door de hele beweging gewoon even met de hand te doen.

De draaitafel zou ik me niet te druk om maken, zelfs als de slangen perfect zitten, zijn ze erg stug en werken een beweging tegen.

[Voor 4% gewijzigd door AppieNL op 03-10-2020 19:04]

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:24
Iemand al aan zijn winter village begonnen?

Ik twijfel om het met de kids te maken, zoon van 5 dochter van 8, mijn zoon is nog net ff te jong denk ik.....

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:35
Kapot schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:27:

Ik twijfel om het met de kids te maken, zoon van 5 dochter van 8, mijn zoon is nog net ff te jong denk ik.....
Wel ruimte gemaakt waar het moet komen. Stardestroyer heel voorzichtig de trap op naar de werkkamer gedragen. Ik ga vanaf november bouwen, dan moet het dorpje er 5 dec wel staan.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Leuk idee om een kerstdorpje te bouwen. Wat vinden jullie de leukste sets die nog goed verkrijgbaar zijn tegen een redelijke prijs?

• SunnieNL
Afas schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:38:
Leuk idee om een kerstdorpje te bouwen. Wat vinden jullie de leukste sets die nog goed verkrijgbaar zijn tegen een redelijke prijs?
Peperkoekhuis, elfclubhuis. Ik heb ook het brandweerstation gekocht. Ben er vorig jaar pas mee begonnen. Misschien kun je de kersttrein en kerststation ergens nog voor mooi prijsje vinden.
De rest gaat nu net als de modulars hard omhoog. Maar zou kunnen omdat kerst nadert en daardoor de prijzen omhoog gaan van de dozen die niet meer in de handel zijn.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Vorig jaar september ben ik begonnen met de Winter Village serie. Toen met de landelijke Lego actie tegen een zeer scherpe prijs de Kersttrein, het station en brandweerkazerne kunnen kopen. De trein en het station zijn nu nog enigszins tegen een acceptabele prijs op marktplaats (nieuw) te koop. Zoek op het set nummer en je komt ze wel tegen. Een treintje en station vind ik eigenlijk een must have.
Voor het einde van dit jaar zou ik zeker de brandweerkazerne kopen, want deze gaat namelijk met pensioen.
Op mijn lijstje staat nog het peperkoekhuis en elfclubhuis. Even kijken of ik deze met een goede aanbieding wil kopen of gewoon bij Lego als er straks een leuke GWP voorbij komt.
Bij veel Lego sets twijfel ik of het wel iets voor mij is. De afgelopen tijd heeft wel bewezen dat ik er geen tijd voor heb/tijd voor maak (de komende tijd zal daar ook geen verandering in komen, gisteren de box weer in elkaar gezet ;)). De Winter Village serie is echter wel een blijvertje. Ik vind het een leuke traditie om elk jaar een kerstdorpje op te zetten en elk jaar een nieuwe set om te bouwen.

• Gim
  • Niet online
Kapot schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:27:

Nog niet aan begonnen. Denk dat ik er pas in november mee begin.

Ben nog aan het kijken voor de Gingerbread House. Nu voor €82-83 incl verzending bij Brickshop. Nog niet zo veel winkels waar de set verder te krijgen is voor een scherpe prijs.

De meeste sets van WV staan nog opgebouwd in meerdere opbergdozen, zodat ik me vooral op de lay-out kan richten.

• Gim
  • Niet online
Sowieso de sets die gewoon nog te koop zijn zoals het brandweer station. Het elf huis zou ik zelf een jaartje mee wachten zodat je hem elders goedkoper kunt halen; het is nu een LEGO exclusieve.

Van de oudere sets is de Market qua prijs nog wel te doen. Zeker als je het vergelijkt met sets zoals het postkantoor en de cottage. Ik zou zeggen dat de heruitgave van de toy shop ook nog wel te doen moet zijn maar denk dat je beter op een bricklink kunt neuzen om te zien wat de prijzen doen van de diverse sets. En is ook de vraag welke sets je ECHT super vind want dan kan jouw idee van "redelijke" prijs anders zijn dan de onze.

[Voor 20% gewijzigd door Gim op 04-10-2020 11:56]

• Gim
  • Niet online
AppieNL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:00:
@Gim
Dat zal waarschijnlijk toch ergens een slangetje zijn dat lucht lekt. Waarschijnlijk op de aansluiting van een pneumatische cilinder, de schakelaar of de pomp. Op de 'nozzle' (aansluitpunt) lubberen de slangetjes uit na een paar jaar of zitten ze zo hermetisch vast (vroeger een probleem) dat je eerder het aansluitpunt afbreekt dan dat het slangetje los laat. Zo heb ik een cilinder in de early 90`s gemold met de hele oude stijl slangetjes, pre-8868.

De was in de cilinders/pomp kan wel jaren mee, maar moet soms wel na een tijdje stilstand even weer loskomen door de hele beweging gewoon even met de hand te doen.

De draaitafel zou ik me niet te druk om maken, zelfs als de slangen perfect zitten, zijn ze erg stug en werken een beweging tegen.
Oké, dan is m'n plan om de cilinders een aantal keer met de hand te bewegen zodat t weer wat losser/gesmeerder loopt, mocht dat t probleem zijn.

Met de slangetjes zal ik dan maar beginnen bij het pompje. Ik mag er neem ik aan vanuit gaan dat de vier pneumatische schakelaars wel maar behoren werken, hopelijk.

Ik weet niet of één slangetje (muv het slangetje vanuit t pompje) het kan verzieken voor t complete netwerk aan slangen. Immers zitten er ook de pneumatische schakelaars tussen die met midden stand de boel dicht moeten zetten. En sommige cilinders lijken t nog wel wat te doen.

In ieder geval de boel maar wat losmaken. Kan ik het gelijk wat stofvrij maken.

Zijn deze slangetjes trouwens ook goed verkrijgbaar bij LEGO dat je weet? Vroeger knipte je ze zelf op maat, bij de Arocs kreeg je gewoon alle slangetjes in diverse kleuren op maat. Of is het raadzaam om voor andere slangetjes te gaan die beter/geschikter/goedkoper zijn dan die van LEGO.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:01
De City adventkalender van 2019 heeft een goede selectie aan bruikbare winter minifigs: 60235 City Advent Calendar. Deze is nog steeds nieuw te krijgen op bricklink aan een kost lager dan de nieuwprijs.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
Lego city skiresort https://www.lego.com/nl-nl/product/ski-resort-60203 (ergens anders waarschijnlijk goedkoper te vinden)

En het sneeuwbalgevecht setje van dit jaar https://www.lego.com/nl-n...nter-snowball-fight-40424 zijn twee leuke aanvullingen :)

Select * from fish

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-03 23:46
Gim schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:16:

Technic vraag:

De 42043 Mercedes Arocs. Paar jaar geleden gebouwd, alles werkte prima. Neergezet en nu weer opgepakt. Nieuwe batterijen erin. Probleem met de pneumatische kraan.
Zat er een laag stof op?
Ja, dan lopen de tandwielen niet lekker meer.
Nee, dan zoals al gezegd de slangen controleren op eventuele lekken.

Technic sets die een jaar of 5 stof hebben opgevangen gaan super stroef lopen, uit elkaar halen, schoonmaken en weer opbouwen verhelpt dat.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Gim
  • Niet online
Sato schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Zat er een laag stof op?
Ja, dan lopen de tandwielen niet lekker meer.
Nee, dan zoals al gezegd de slangen controleren op eventuele lekken.

Technic sets die een jaar of 5 stof hebben opgevangen gaan super stroef lopen, uit elkaar halen, schoonmaken en weer opbouwen verhelpt dat.
Is geen 5 jaar geweest en zover ik kan beoordelen een klein laagje hooguit, althans bovenop de set. Ik zou denken dat daar binnen niet makkelijk stof kan komen? Maar ik had er wel al met perslucht tussen proberen te spuiten. De gedachte als stof er toch kan komen, dan ook perslucht :)

Maar wat je zegt, ga het toch deels uit elkaar halen en dan gelijk schoonmaken. Het pneumatische lijkt het grootste probleem te vormen. Functies zoals de laadbak omhoog bewegen en de zij stabilisatoren laten bewegen gaat zeer soepel.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraagje getriggerd door de kids hier (en stiekene tvp ook :P ): vanaf welke leeftijd is Legoland (DK / DE) leuk?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• D75
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-03 20:20
The Eagle schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:36:
Vraagje getriggerd door de kids hier (en stiekene tvp ook :P ): vanaf welke leeftijd is Legoland (DK / DE) leuk?
Dk niet geweest.. maar DE zeker vanaf 4 al, genoeg attracties voor de kleinsten.

"it's nice to be important, but it's more important to be nice"

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Mappy

Piramide van Austerlitz

Witte bouwplaten en witte opbergdozen om een bergachtig sneeuwlandschap te maken o<:)

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
Misschien vind je Snow Resort Chalet ook wel leuk? Komt wel uit het LEGO Friends thema, maar een paar kleine aanpassingen past het ook prima in een Winter Village setting. Nog altijd goed verkrijgbaar voor ruim onder de originele LEGO prijs.

En nu iets geheel anders... Ik had in 2015 een doos van de Pet Shop (10218) gekocht, maar tot op heden niet geopend. Nadat ik de Parisian Restaurant, de Detective's Office, de Brick Bank en de Downtown Diner had gebouwd in de afgelopen jaren dacht ik dat ik de Pet Shop niet erg bijzonder zou vinden en beter maar kon verkopen. Uiteindelijk na wikken en wegen toch maar besloten om de Pet Shop zelf te bouwen. Dus dit weekend begonnen met de zakjes met #1 erop welke het woonhuis bouwen t/m de begane grond (en inclusief kelder onder het huis). Toch nog best leuk en een aantrekkelijk resultaat.

Kijkje aan de binnenkant. Niet zo gedetailleerd aangekleed als ik bij de latere Modulars gewend ben:

De tuinhekjes zijn trouwens anders dan wat er in het instructieboekje staat. De binnenste twee noppen zouden er volgens de plaatjes niet moeten zijn. Ook zijn de zwarte onderdelen niet zwart in het instructieboekje maar nog een tintje donkerder grijs dan donker grijs. Liet me de eerste keer wel lang zoeken naar benodigde onderdelen in donker grijs terwijl het zwart moest zijn!

Pas nadat ik de foto had genomen en op mijn PC bekeek realiseerde ik me dat een functie om de kapstok houder binnen aan de muur te klemmen bij de voordeur aan de andere kant mooi dienst doet als deurbel. Briljant!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

The Eagle schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:36:
Vanaf een jaar of 4-5 is het goed te doen. Worden ze substantieel ouder (10+) dan zitten er voldoende achtbanen bij Bilund om het nog steeds leuk te houden.

* Delerium houdt topic goed in de gaten voor de nieuwe Modular.
Meestal gaan de eerste geruchten rond oktober los (vorig jaar dus niet) anders wordt het Diagonal Ally.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dank jullie voor alle reacties, ik ga eens rondkijken voor wat winter sets :)

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Binnenkort maar eens beginnen met de Defender en kijken of er nog leuke Lego deals zijn bij Amazon tijdens Prime Day.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Kapoen
Op promobricks.de staat een lijst van sets in verschillende thema’s (geen afbeeldingen helaas) die begin 2021 zullen verschijnen: lijst

Een paar grote sets:
- 71741 Gardens of Ninjago City - 5561 onderdelen - €299,99 (Duitse prijs)
- 42125 Ferrari (Technic) - 1677 onderdelen - €179,99

Dan een thema dat Google Translate aanduidt als Adult Builders(?):
- 10274 Ghostbusters ECTO-1 - 2352 pcs - €199,99
- 10280 Flower Bouquet - 756 pcs - €49,99
- 10281 Bonsai Tree - 878 pcs - €49,99

Uiteraard staat er nog meer in het artikel, zoals twee naamloze sets ivm Chinees Nieuwjaar.

[Voor 7% gewijzigd door Kapoen op 04-10-2020 18:49]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
Hier vandaag begonnen met kabels aan te leggen in mijn stad in aanbouw, op pootjes :P

Resultaat van eerste gebouw met verlichting. (Wat mindere kwaliteit foto zonder lamp aan).

Select * from fish

• Haay
Kapoen schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:47:
Op promobricks.de staat een lijst van sets in verschillende thema’s (geen afbeeldingen helaas) die begin 2021 zullen verschijnen: lijst

Een paar grote sets:

Uiteraard staat er nog meer in het artikel, zoals twee naamloze sets ivm Chinees Nieuwjaar.
Cool! Ben erg benieuwd naar die Bonsai Tree. Alle Ideas projecten met een bonsai boom hoeven dus nu al niet meer te rekenen op daadwerkelijk uitgebracht te worden. Ook die (UCS) ECTO-1 wordt vast een must-have!

• johnb52
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:58

Een paar grote sets:

Flower Bouquet is mooi voor na de kerst(dorp) voor in mijn vensterbank 8)

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:24
Haay schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:29:
[...]

Misschien vind je Snow Resort Chalet ook wel leuk? Komt wel uit het LEGO Friends thema, maar een paar kleine aanpassingen past het ook prima in een Winter Village setting. Nog altijd goed verkrijgbaar voor ruim onder de originele LEGO prijs.
[Afbeelding]
Ik vond de aanpassingen anders behoorlijk om van die friends kleuren af te komen, maar misschien kun je me op het juiste spoor zetten?

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:26
Gaaf een nieuwe Ninjago City set! Ondanks dat ik niks met het thema heb was Ninjago City wel een van m’n favoriete builds en die Gardens is nog groter :D Ben ook benieuwd ook hoe die op City en Docks aan zal sluiten.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:09
Haay schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:29:
En nu iets geheel anders... Ik had in 2015 een doos van de Pet Shop (10218) gekocht, maar tot op heden niet geopend. Nadat ik de Parisian Restaurant, de Detective's Office, de Brick Bank en de Downtown Diner had gebouwd in de afgelopen jaren dacht ik dat ik de Pet Shop niet erg bijzonder zou vinden en beter maar kon verkopen. Uiteindelijk na wikken en wegen toch maar besloten om de Pet Shop zelf te bouwen. Dus dit weekend begonnen met de zakjes met #1 erop welke het woonhuis bouwen t/m de begane grond (en inclusief kelder onder het huis). Toch nog best leuk en een aantrekkelijk resultaat.
Ik vind de Pet Shop ook een leuk gebouw! Niet de spannendste van alle modulars om te bouwen, maar hij heeft wel iets.
Ik herken wat je zegt over onderdelen van de Pet Shop die in de praktijk anders zijn dan in de handleiding. Ik had hetzelfde met de witte ski's boven de deuropening. Ik heb hem tweedehands gekocht, dus ik dacht dat de originele onderdelen misten, maar na onderzoek bleken die ook anders te zijn dan in de handleiding.

Op Rebrickable staat trouwens een leuke moc gebaseerd op de Pet Shop, die ga ik misschien ook nog eens proberen te bouwen:
https://rebrickable.com/m...p-alternative-build/#info

[Voor 8% gewijzigd door Jakkus op 04-10-2020 21:55]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33

Een paar grote sets:

En nieuwe 18+ helmen, darth vader, scout trooper, batman (woohoo) en carnage (wat zullen ze daarmee gaan doen...?)

• Gim
  • Niet online

Een paar grote sets:

De ECTO-1 heeft veruit m'n grootste interesse. Hopelijk wordt dat een erg geslaagde set. Met de Ferrari Technic wel benieuwd welk model het dan precies wordt en of het dan à la die witte Porsche wordt.

Thanks voor de info :)

• Kapoen
42erik schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:49:
[...]

En nieuwe 18+ helmen, darth vader, scout trooper, batman (woohoo) en carnage (wat zullen ze daarmee gaan doen...?)
Ik heb natuurlijk niet alle sets hier op tweakers gezet, dat zou teveel informatie zijn ;)
Het is uiteraard fijn dat reeds bestaande collecties uitgebreid worden, en ik veronderstel dat die Darth Vader helm wel populair zal zijn. Ook bij mensen die normaliter geen andere helmen of zelfs SW sets kopen, Darth Vader = popcultuur.

• Metal Mark
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

Een paar grote sets:

Ha! Ik had precies hetzelfde lijstje gefilterd. Erg benieuwd ook naar de Ferarri. Al denk ik dat hij eerder onder de noemer Porsche 911 RSR gaat vallen. Die is toch net wat kleiner dan dat de Porsche, Lambo en Bugatti is. Dat zou wel jammer zijn. Vind het tussenmodel zoals de 911 RSR toch een stuk minder tof dan de grotere auto's.

De Bonsai is wel verrassend; ook omdat er laatst bij Ideas een set was onder review.

Vanmiddag krijg ik de Lego Diner binnen! Nog maar even gekocht voordat ie uit de handel (EOL) gaat.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:47
https://www.zalando.nl/le...on-top-le222g09s-k11.html
zag net deze Levi Lego jeans! LOL wie gaat deze dragen?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• Haay
Jakkus schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:54:
Ik vind de Pet Shop ook een leuk gebouw! Niet de spannendste van alle modulars om te bouwen, maar hij heeft wel iets.
Ik herken wat je zegt over onderdelen van de Pet Shop die in de praktijk anders zijn dan in de handleiding. Ik had hetzelfde met de witte ski's boven de deuropening. Ik heb hem tweedehands gekocht, dus ik dacht dat de originele onderdelen misten, maar na onderzoek bleken die ook anders te zijn dan in de handleiding.

Op Rebrickable staat trouwens een leuke moc gebaseerd op de Pet Shop, die ga ik misschien ook nog eens proberen te bouwen:
https://rebrickable.com/m...p-alternative-build/#info
Ja, nu je het zegt heb ik de ski's met de handleiding vergeleken en inderdaad komt het plaatje niet 100% overeen met het onderdeeltje. De kwaliteitscontrole van LEGO is voor mijn gevoel wel verbeterd t.o.v. 5 jaar geleden.

Die MOC gebaseerd op de Pet Shop ziet er ook erg gaaf uit trouwens! Bookmark van gemaakt. Misschien ga ik die ooit ook nog wel eens aanschaffen en maken. :) Bedankt voor de tip!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-03 17:11

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Seizoen 2 van de Netflix-serie "The Toys That Made Us" bevat een aflevering over LEGO. Gaat wat meer over de zakelijke kant dan dat er oude sets voorbij komen, maar evengoed vermakelijk voor de LEGO-liefhebber. :)

https://www.netflix.com/nl/title/80161497

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ga je zitten, springen alle steentjes er af en op de grond. Handig...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Gim
  • Niet online
Yes! 10267 Peperkoekhuisje/Ginderbread House is besteld. De prijs kan vast nog scherper als Amazon Prime weer losgaat maar ik vond €78 wel prima. Kan ik samen met de kinderen in de herfst weer wat leuks gaan bouwen voor de Winter Village. Hebben ze weer iets leuks om vervolgens mee te gaan spelen. Momenteel is hier het Ghostbusters HQ erg in trek om mee te spelen... in combinatie met Harry Potter :+
Metal Mark schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Ha! Ik had precies hetzelfde lijstje gefilterd. Erg benieuwd ook naar de Ferarri. Al denk ik dat hij eerder onder de noemer Porsche 911 RSR gaat vallen. Die is toch net wat kleiner dan dat de Porsche, Lambo en Bugatti is. Dat zou wel jammer zijn. Vind het tussenmodel zoals de 911 RSR toch een stuk minder tof dan de grotere auto's.

De Bonsai is wel verrassend; ook omdat er laatst bij Ideas een set was onder review.

Vanmiddag krijg ik de Lego Diner binnen! Nog maar even gekocht voordat ie uit de handel (EOL) gaat.
Ik heb dezelfde gedachte bij de Ferrari. Hoeft niet gelijk verkeerd te zijn, maar qua techniek zit er dan minder onder de motorkap (of mjah, onder de carrosserie) vergeleken met een Porsche, Lamborghini, Bugatti... of Landrover.

Bruggetje. Ik heb toch besloten om de Landrover in huis te gaan halen binnenkort. Toch te nieuwsgierig om dat ding eens te bouwen :P Het zal weer even een hele andere bouw zijn dan de Mack Anthem. Ofschoon ik een supercar zoals de Bugatti er verder echt wel vet uit vind zien en deze wellicht een betere gearbox of wat dan ook heeft, gaat €270+ me te ver. Tja, het is wat het is. En tot m'n verbazing is hij momenteel 't goedkoopst bij Intertoys. Het wordt wel een set die apart gelegd gaat worden voor onder de kerstboom.

De Ducati laat ik toch liggen. Ik vind hem er echt wel gaaf uitzien en m'n eerste indruk is een stuk beter dan die met de BMW, maar voor display doeleinde heb ik andere sets. Dan toch liever een set met meer bouwtijd, mod opties en uitdaging. Klaar voor dit jaar met LEGO uitgaven 8)

[Voor 23% gewijzigd door Gim op 05-10-2020 11:37]

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:06
17 dollar! Aan de maten te zien wel groter dan een normale minifig, maar dan nog...

scintillating

• Tc99m
zonoskar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Ga je zitten, springen alle steentjes er af en op de grond. Handig...
Ik reageer hier waarschijnlijk veel te serieus op ;) maar ik denk dat het wel meevalt. Als die patches van hetzelfde materiaal zijn als de Dots-armbanden, blijven tiles/plates goed zitten, daar gaat niet zo makkelijk iets van los.

[Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 05-10-2020 11:47]

scintillating

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

MartijnGizmo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:30:
Seizoen 2 van de Netflix-serie "The Toys That Made Us" bevat een aflevering over LEGO. Gaat wat meer over de zakelijke kant dan dat er oude sets voorbij komen, maar evengoed vermakelijk voor de LEGO-liefhebber. :)

https://www.netflix.com/nl/title/80161497
welke aflevering moet dat dan zijn?

• Gim
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

welke aflevering moet dat dan zijn?
Seizoen 2 episode 3, de 7e episode van de serie.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Gim schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Seizoen 2 episode 3, de 7e episode van de serie.
s02e03 en s02e07?

@Gim thanks, torrentje is bezig O-)

[Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 05-10-2020 12:22]

• Gim
  • Niet online
Nee, s02e03. Seizoen 1 heeft 4 afleveringen, seizoen 2 heeft 3 afleveringen, daarmee is het de 7e episode van de hele serie ;)

De andere afleveringen kun je ook gerust kijken. Wel lachen als je ziet hoe het gegaan is met series zoals Transformers.

[Voor 22% gewijzigd door Gim op 05-10-2020 13:22]

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:08
Sinds 1-10-2020 krijg ik bij mijn bestellingen geen pakbon meer. Hebben meer mensen hier 'last' van? Volgens de LEGO klantenservice kreeg je deze altijd na de aflevering maar dat is de factuur. Zou dit met Corona te maken hebben of met bezuinigingen? Klantenservice kon geen antwoord geven helaas.

• Tc99m
hemiparo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:32:
Sinds 1-10-2020 krijg ik bij mijn bestellingen geen pakbon meer. Hebben meer mensen hier 'last' van? Volgens de LEGO klantenservice kreeg je deze altijd na de aflevering maar dat is de factuur. Zou dit met Corona te maken hebben of met bezuinigingen? Klantenservice kon geen antwoord geven helaas.
Hoeveel bestellingen heb je al bij LEGO geplaatst sinds 1 oktober? :P Misschien is de medewerker het gewoon vergeten...

Bij mijn laatste bestelling in augustus zat nog een pakbon, maar misschien heeft het met efficiëntie of papierbesparing te maken. De relevante informatie voor het distributiecentrum en de verzender kun je ook op het etiket zetten.
Het is wel gebruikelijk, maar voor zover ik weet niet verplicht om een pakbon aan te bieden aan de klant (je moet er wel een in de bedrijfsadministratie bewaren). Factuur is dat wel, maar dat mag ook digitaal.

scintillating

• Metal Mark
hemiparo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:32:
Ik heb zojuist de Lego Dinner set gezet binnengekregen van Lego. Daar zat inderdaad ook geen pakbon bij. De factuur zit in de mail. De pakbon is toch ook alleen interessant voor de orderpicker?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Metal Mark schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Ik heb zojuist de Lego Dinner set gezet binnengekregen van Lego. Daar zat inderdaad ook geen pakbon bij. De factuur zit in de mail. De pakbon is toch ook alleen interessant voor de orderpicker?
heel veel plezier met de diner; vind het een van de meest geslaagde (expert) sets. Hoe ze de structuur en elementen aan elkaar klikken is van 'hoog niveau'. Meerdere malen verrast over de technieken. Denk dat het een van de beter geslaagde modulars is.

(hopelijk nieuwe 'standaard' voor toekomstige modellen)

[Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 05-10-2020 14:42]

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:57
Na al lange tijd te hebben zitten staren naar de Lego modulars onlangs toch maar eens de knoop doorgehakt en de bookshop (10270) gekocht. Na jaren niet te hebben gebouwd bevalt dit weer zeer goed en ben ik blij verrast door de toegepaste technieken en kleine details die erin zijn verwerkt.
Hoewel ik deze set nog niet af heb jeukt het nu al om meer gebouwen te kopen. Ik vraag mij dan ook af welke sets jullie zouden aanraden? Is het verstandig om nog snel voor bijv. de assembly square te gaan voordat deze niet meer te krijgen is?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Pieroman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:42:
Na al lange tijd te hebben zitten staren naar de Lego modulars onlangs toch maar eens de knoop doorgehakt en de bookshop (10270) gekocht. Na jaren niet te hebben gebouwd bevalt dit weer zeer goed en ben ik blij verrast door de toegepaste technieken en kleine details die erin zijn verwerkt.
Hoewel ik deze set nog niet af heb jeukt het nu al om meer gebouwen te kopen. Ik vraag mij dan ook af welke sets jullie zouden aanraden? Is het verstandig om nog snel voor bijv. de assembly square te gaan voordat deze niet meer te krijgen is?
de 'oudste' zullen er als eerste uit gaan, en assembly is er al een tijdje... aardige set! Mocht je de 'detective' nog ergens voor redelijke prijs kunnen scoren zou ik dat zeker doen (detective en diner zijn wel mijn favoriete) Maar vooral bouwen wat jij het leukste vind/lijkt.

@Pieroman maak een lijstje op brickwatch van jouw gewenste sets; stel notificatie in, ontvang je een mailtje bij wijzigingen in prijs. Op die manier kun je vaak nog wel een 'dealtje' scoren

[Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 05-10-2020 14:48]

• Kapoen
Pieroman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:42:
Diner en Assembly Square zijn natuurlijk de grootste kanshebbers om te verdwijnen uit het assortiment wegens hun leeftijd. Het is alleen koffiedik kijken welke al dan niet eerst gaat of beide, soms speelt Lego haasje-over met sets en EOL status.

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:48
Kapoen schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Diner en Assembly Square zijn natuurlijk de grootste kanshebbers om te verdwijnen uit het assortiment wegens hun leeftijd. Het is alleen koffiedik kijken welke al dan niet eerst gaat of beide, soms speelt Lego haasje-over met sets en EOL status.
De Diner (10260) retired dit jaar en is amper meer verkrijgbaar.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:02

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

detulp050 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Door o.a. grote releases D2C is überhaupt alles slecht leverbaar boven de 100 euro in de AFOL lijnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kapoen
@detulp050 wat @Señor Sjon zegt klopt, en er zijn ook leveringsproblemen door de huidige Corona problematiek die ertoe heeft geleid dat Lego een fabriek (in Mexico?) moest sluiten. Dus het is nog moeilijker te analyseren welke sets slecht verkrijgbaar zijn door EOL status of gewoon in backlog-productie staan.

Zolang het label 'retiring soon' niet verschijnt op S@H kan het nog alle kanten uitgaan.

• Metal Mark
himlims_ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

de 'oudste' zullen er als eerste uit gaan, en assembly is er al een tijdje... aardige set! Mocht je de 'detective' nog ergens voor redelijke prijs kunnen scoren zou ik dat zeker doen (detective en diner zijn wel mijn favoriete) Maar vooral bouwen wat jij het leukste vind/lijkt.
De Detective is helaas nergens meer voor een fatsoenlijke prijs te krijgen. Ik ben na de boekenwinkel ook verliefd geworden op de reeks, echter te laat waardoor er nu al tal van huizen zijn uitgebracht. Het is niet anders. Ben nu de Diner aan het bouwen en kan dan eventueel nog kijken naar Assembly en de Garage. Zijn toch alweer 4 grote sets. Is ook meer dan prima :)
Kapoen schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Er is nog nergens geroepen dat Assembly Square een EOL gaat zijn? Was sowieso van plan om dit met Black Friday te gaan halen, mits het een goede deal is. Anders moet ie binnenkort maar gewoon bij Lego worden aangeschaft...

• Kapoen
Metal Mark schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Er is nog nergens geroepen dat Assembly Square een EOL gaat zijn? Was sowieso van plan om dit met Black Friday te gaan halen, mits het een goede deal is. Anders moet ie binnenkort maar gewoon bij Lego worden aangeschaft...
Het valt te zien welke geruchtenwebsite je bekijkt denk ik ;) AS is de oudste van de nog beschikbare modulars, maar het is best mogelijk dat de Diner toch eerder gaat vanwege een maatstaf die Lego hanteert (maar wij dus geen zicht op hebben :)).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Mijn vrouw heeft de afgelopen tijd bijna de hele Cafe Corner kunnen bricklinken. Het gros kwam nog van PaB af ook. Kost wel wat moeite en sommige onderdelen zijn stervensduur en dan niet eens goed zichtbaar. Andere onderdelen zijn door Lego vernieuwd en die zijn niet 1-op-1 hetzelfde met toen de set uitkwam. Dat gaf ook wel wat uitdagingen.

Anoniem: 91868

Vraagje over verkopen: ik heb een hele verzameling van begin jaren 80 tot eind 90 met van alles. Meeste zonder doosje en boekjes. Is het met zoiets echt wat de gek ervoor geeft?

• Haay
Metal Mark schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:20:
Bij de informatie die ik enkele maanden geleden heb gezien stond Assembly Square aangegeven als EOL gaan eind 2021, terwijl op die lijst Classic Diner aangegeven stond voor EOL 2020.

Wat beschikbaarheid van grote / AFOL (18+) sets betreft... De VS en Canada worden normaliter bediend vanuit de LEGO fabriek in Mexico, maar die is vanwege Corona maatregelen gesloten. Dat betekent dat een deel van de productie uit de fabrieken in Hongarije en Tsjechië naar de VS verscheept wordt om daar verkocht te worden. Hierdoor is de beschikbaarheid van die sets in Europa dus ook lager en omdat LEGO ook nog eens een erg populair tijdverdrijf voor thuis zittende mensen is verkopen grote sets hier ook nog eens harder dan voorheen. Alle ingrediënten bij elkaar om die beperkte beschikbaarheid te verklaren!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Anoniem: 91868 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:49:
Vraagje over verkopen: ik heb een hele verzameling van begin jaren 80 tot eind 90 met van alles. Meeste zonder doosje en boekjes. Is het met zoiets echt wat de gek ervoor geeft?
Ligt heel erg aan de staat en of er zeldzame onderdelen tussen zitten.
Haay schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Bij de informatie die ik enkele maanden geleden heb gezien stond Assembly Square aangegeven als EOL gaan eind 2021, terwijl op die lijst Classic Diner aangegeven stond voor EOL 2020.

Wat beschikbaarheid van grote / AFOL (18+) sets betreft... De VS en Canada worden normaliter bediend vanuit de LEGO fabriek in Mexico, maar die is vanwege Corona maatregelen gesloten. Dat betekent dat een deel van de productie uit de fabrieken in Hongarije en Tsjechië naar de VS verscheept wordt om daar verkocht te worden. Hierdoor is de beschikbaarheid van die sets in Europa dus ook lager en omdat LEGO ook nog eens een erg populair tijdverdrijf voor thuis zittende mensen is verkopen grote sets hier ook nog eens harder dan voorheen. Alle ingrediënten bij elkaar om die beperkte beschikbaarheid te verklaren!
Niet alleen dat. Lego brengt ook nog eens achter elkaar enorme sets uit, met als hoogtepunt het per 1 november verwachtte Colosseum van bijna 10k onderdelen.

Anoniem: 91868

Señor Sjon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

[...]

Niet alleen dat. Lego brengt ook nog eens achter elkaar enorme sets uit, met als hoogtepunt het per 1 november verwachtte Colosseum van bijna 10k onderdelen.
Okee dank je.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Anoniem: 91868 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:49:
Ligt eraan; is gesorteerd? Is het schoon? Meestal prijs per kilo

• digilb
  • Laatst online: 14:02
Kijk eens hier op Marktplaats: https://www.marktplaats.n...ego/m1608580759-lego.html
Iemand biedt de monorail aan. Die is toch heel zeldzaam en meer waard dan wat er gevraagd wordt??

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Nou was ik bij de bekendmaking onder de indruk. Maar moet toegeven dat de batwing set na de volgende review me toch minder weet te trekken (let op: Duits). Volgens mij relatief niet-spannend bouwen, spiegelbeeld bouwen en een vrij ondiep bouwontwerp zonder functies.

Denk dat 160 euro voldoende was geweest. De pirates of barracuda bay of boomhut set bied voor hetzelfde geld toch veel meer dan.

YouTube: Review: LEGO Batwing 2020 (Set 76161 Batman/Super Heroes)

[Voor 14% gewijzigd door HBSVDK op 05-10-2020 17:59]

• TestDummie
  • Niet online
digilb schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:30:
Kijk eens hier op Marktplaats: https://www.marktplaats.n...ego/m1608580759-lego.html
Iemand biedt de monorail aan. Die is toch heel zeldzaam en meer waard dan wat er gevraagd wordt??
Volgensmij mag Marjanne jou nu wel een bedankje sturen, de prijs is binnen een paar uur van 40 naar 100 Euro gegaan :P

• spacer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 21:48

spacer

SAP nerd

Señor Sjon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

[...]

Ik vraag me af hoeveel herhaling erin gaat zitten met 9000 stuks en een dergelijke opzet. Maar goed dat is natuurlijk wel een kenmerk van de meeste 'architectuur' sets denk ik?

• toantoan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 16:27
detulp050 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Ik was lange tijd ook op zoek naar de diner. Liep vandaag Atembo Wagenburg binnen om een setje voor iemands verjaardag te kopen. Zag toen opeens downtown diner liggen, dus had hem ook maar meteen opgepikt. Er lag in ieder geval nog 1 in de schappen en online zijn ze ook nog op voorraad.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:10

Pierre

Van nature lui!

TestDummie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Volgensmij mag Marjanne jou nu wel een bedankje sturen, de prijs is binnen een paar uur van 40 naar 100 Euro gegaan :P
De teller staat inmiddels op € 175

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• hemiparo
  • Laatst online: 20:08
Tc99m schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Hoeveel bestellingen heb je al bij LEGO geplaatst sinds 1 oktober? :P Misschien is de medewerker het gewoon vergeten...
Een... en een item wat vergeten was is nagezonden door LEGO zelf :)
[...]
En klopt: zeker geen verplichting of noodzaak maar het viel gewoon op!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:25
spacer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:33:
[...]
Ik vraag me af hoeveel herhaling erin gaat zitten met 9000 stuks en een dergelijke opzet. Maar goed dat is natuurlijk wel een kenmerk van de meeste 'architectuur' sets denk ik?
Ook de Saturn V is redelijk veel herhaling net als de Lego Boomhut maar wellicht minder erg dan deze set.

Valt mij trouwens op dat nog niemand de opmerking heeft gemaakt dat de set van het colosseum niet helemaal voltooid is.. :+

• detulp050
la_fusion schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:14:
[...]

Ook de Saturn V is redelijk veel herhaling net als de Lego Boomhut maar wellicht minder erg dan deze set.

Valt mij trouwens op dat nog niemand de opmerking heeft gemaakt dat de set van het colosseum niet helemaal voltooid is.. :+
Hij is helemaal compleet zoals toen hij door de Romeinen was voltooid en je krijgt er een 60076 bij om na voltooiing de helft kapot te meppen voor de realistische look.

• Metal Mark
Ik dacht informatie te hebben van de nieuwe Colloseum zet; schijnt niet zo te zijn volgens comments onder deze post. Een Amerikaan had gezegd: It's fake news, it's fake..... :+ Excuus.

spoiler:
Eerste beeld van de Collosseum. Toch anders dan de lek van afgelopen week.

Thema: 18+
Stukjes: 9.035 :o
Datum lancering: 01.11.2020
UVP: 499,99 Euro

Meer info vind je hier

[Voor 20% gewijzigd door Metal Mark op 06-10-2020 09:22]

• TestDummie
  • Niet online
Metal Mark schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:59:

[Afbeelding]

Meer info vindt je hier
Volgensmij is dit eerder een impressie van wat het kan zijn in plaats van de echte set. Vergelijk de leaks op Instagram met dit model, de basis is anders, de details zijn kleiner en de kleuren lijken bij het model gevarieerder. Het meest duidelijke teken lijkt mij nog wel dat het colosseum uit het artikel/video meer uit het perspectief van Architecture is gemaakt, niet van Creator Expert. Het model is ook te klein en dit is vrij duidelijk een render van LDD.

• detulp050

Dit kan nooit kloppen, als je kijkt naar het formaat van de steentjes, dan is dit een Architecture-setje. Die gaat nooit 499,99 euro kosten. Hooguit 1000 parts.
Wellicht doen ze een Architecture en een Expert tegelijk?

[Voor 24% gewijzigd door detulp050 op 06-10-2020 09:08]

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-03 14:25

[Afbeelding]

Meer info vind je hier
Dat plaatje hoort er niet bij. Dat hoort bij een recent Ideas set.

https://ideas.lego.com/pr...4b-4a2a-aa40-808851f4cab4

Acties:
  • +11Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

2x https://www.lego.com/nl-n...house-pet-shop-cafe-31097

Dacht wel voldoende blokjes te hebben om met 2 dozen een modular te bouwen (blijkt toch niet zo te zijn). Idee was om een 'overgang' te maken voor de tram om zo een klein winkelstraatje te realiseren - pakt nog niet helemaal lekker uit.

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

niet helemaal, het is ook voor de klant intressant.

wat ik vooral zakelijk zie (op mijn werk) is dat factuur/pakbon niet altijd overeenkomen, dat wordt de volgende levering wel gecorrigeerd maar ze verschillen toch
ook hebben wij op de vloer niet altijd toegang tot de factuur, dan is pakbon ook heel fijn.

voor een particulier is het handig voor grotere bestellingen, kan je gelijk controleren of alles erin zit, ipv de factuur erbij te moeten pakken

ik vind het bij grotere bricklink bestellingen ook fijn om een "pakbon" in de doos te hebben, kan je gelijk kijken of alles klopt, het is niet alsof ik exact onthou wat ik bestel bij grotere orders.

[Voor 11% gewijzigd door mschol op 06-10-2020 09:36]

• Gim
  • Niet online
mschol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

niet helemaal, het is ook voor de klant intressant.

wat ik vooral zakelijk zie (op mijn werk) is dat factuur/pakbon niet altijd overeenkomen, dat wordt de volgende levering wel gecorrigeerd maar ze verschillen toch
ook hebben wij op de vloer niet altijd toegang tot de factuur, dan is pakbon ook heel fijn.

voor een particulier is het handig voor grotere bestellingen, kan je gelijk controleren of alles erin zit, ipv de factuur erbij te moeten pakkeb
Ik heb éénmaal met een bestelling bij LEGO gehad dat ik 2 exemplaren van een bepaalde set had besteld. De bestelling werd bevestigd en verstuurd, maar bij ontvangst zat er maar 1 exemplaar in de doos. Wel met pakbon. Op de pakbon stond ook maar 1 exemplaar. Ik heb toen ook gebeld naar LEGO. LEGO heeft het toen direct uitgezocht en een exemplaar toegestuurd met extra VIP punten. De volgende dag had ik de set binnen. Maar dat is ook de enige keer dat ik iets met die pakbon gedaan heb als klant. Het had echter wel waarde.

Had de pakbon er niet bij gezeten, hoe bewijs je dan eigenlijk richting LEGO (of welke leverancier dan ook) dat ze er maar eentje verstuurd hebben? Nu heeft LEGO wel goede service (getuige ook de snelle nalevering en extra punten), maar toch.

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-03 14:42
toantoan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 01:35:
[...]

Ik was lange tijd ook op zoek naar de diner. Liep vandaag Atembo Wagenburg binnen om een setje voor iemands verjaardag te kopen. Zag toen opeens downtown diner liggen, dus had hem ook maar meteen opgepikt. Er lag in ieder geval nog 1 in de schappen en online zijn ze ook nog op voorraad.
Thnx! Ik was al even op zoek en deze is ook nog eens redelijk geprijsd :)

Na in augustus Assembly Square gekocht te hebben, is het daarna hard gegaan :+
De Book Shop wordt nu gebouwd, Corner Garage staat in de doos te wachten en nu dus de Diner ook.

• SunnieNL

• The Eagle

The Eagle

Ik moest ook een beetje aan een zombie apocalyps denken eerlijk gezegd :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
Ik weet niet echt of dat dit de goede plek is, maar is iemand bekend met de verkoper "Woerden Bricks" op marktplaats?

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:53

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:37
Een Lego store op een half uur rijden? Cool!

Wel typisch dat we dan "ineens" drie stores hebben in Nederland. Heeft Lego Nederland pas laat ontdekt of zijn ze ook in andere landen extra stores aan het openen?

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27

DaLass

Where is Peach?

Edgenumber schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:18:
Ik weet niet echt of dat dit de goede plek is, maar is iemand bekend met de verkoper "Woerden Bricks" op marktplaats?
Ja, ik heb bij de beste man ruim een maand geleden een LEGO doos opgehaald. Allemaal netjes, puntgave verpakking, ongeopend. Het is dat het prima te rijden was, en ik daarom ben gaan halen, maar gezien de beoordelingen had ik het ook gerust op laten sturen.

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Shin_Alu

Ranger/Ninja

ErikT738 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Wel typisch dat we dan "ineens" drie stores hebben in Nederland. Heeft Lego Nederland pas laat ontdekt of zijn ze ook in andere landen extra stores aan het openen?
Zou dat te maken hebben met die afspraken met Blokker?

Taru tossing moet een olympische sport worden

• TestDummie
  • Niet online
Shin_Alu schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Zou dat te maken hebben met die afspraken met Blokker?
Goede vraag, ik heb vroeger eens op een forum gelezen dat de speelgoedwinkels in Nederland een flinke vinger in de pap hadden bij Lego. De prijzen waren consequent hoger dan de catalogusprijzen, mede omdat met de meerprijs bijna elk dorpje of stad een of meerdere speelgoedwinkels plus winkelmedewerkers moest onderhouden.

Hierom heeft Lego de prijzen uit de catalogus weggehaald en nu nog steeds zijn sommige prijzen van sets (vooral de grote sets) hoger dan in bijvoorbeeld Duitsland. Waarom er nog steeds een prijsverschil is met andere landen is mij een raadsel. Hopelijk dat deze "lobby" binnenkort niet meer relevant is en de prijzen internationaal gelijk worden getrokken. :X

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

TestDummie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Goede vraag, ik heb vroeger eens op een forum gelezen dat de speelgoedwinkels in Nederland een flinke vinger in de pap hadden bij Lego. De prijzen waren consequent hoger dan de catalogusprijzen, mede omdat met de meerprijs bijna elk dorpje of stad een of meerdere speelgoedwinkels plus winkelmedewerkers moest onderhouden.

Hierom heeft Lego de prijzen uit de catalogus weggehaald en nu nog steeds zijn sommige prijzen van sets (vooral de grote sets) hoger dan in bijvoorbeeld Duitsland. Waarom er nog steeds een prijsverschil is met andere landen is mij een raadsel. Hopelijk dat deze "lobby" binnenkort niet meer relevant is en de prijzen internationaal gelijk worden getrokken. :X
Klinkt als een goed verhaal!

• Hierkomik
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-02 22:45

Hierkomik

Zo dan...

Ah yes! Dat is 10 minuten fietsen van mijn huis! Ik zal dan maandelijks even langsgaan om de PAB wall hier te posten :-)

En Scheveningen is ook dichtbij dus dubbel feest als die winkel ook open gaat (bij het nog te openen Discovery Center)

Mall of the Netherlands is wel bedoeld als uithangsbord dus ze proberen grote merken te lokken. Tot nu toe valt het nog wat tegen vind ik, maar als de Lego Store er komt kom ik er vast vaker.

Alleen gekken en dwazen, schrijven iets bij een signature...

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ErikT738 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Lego lijkt wel Apple achterna te gaan. 3 stores vrij dicht bij elkaar en de rest van het land moet zonder stellen? Is Nederland weer gewoon Holland geworden? Waarom geen in Groningen, of Maastricht?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• The Eagle

The Eagle

Gewoon WC Leidschenhage dus. Mall of The Netherlands...my ass :+

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:47
zonoskar schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Lego lijkt wel Apple achterna te gaan. 3 stores vrij dicht bij elkaar en de rest van het land moet zonder stellen? Is Nederland weer gewoon Holland geworden? Waarom geen in Groningen, of Maastricht?
Ja zo gaat tegenwoordig: hoe meer mensen hoe meer geld hoe meer winkels/ bedrijven.

• Versaevel
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:30
Had ik in een vorig deeltje al ergens gepost als gerucht. Leuk om te zien dat het dan toch waar is ;)

Lekker dicht in de buurt. Werk namelijk in the Mall of the Netherlands _/-\o_

Zal mijn baas zeggen........ pauze binnen blijven, anders slecht voor de knip :*)

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 15:02
maar wel jammer dat Lego alleen in dat deel van het land de winkels zet.
Pagina: 1 2 3 ... 284 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge

Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops.

Lego Masters: Lego Masters

Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee