Yes! Gisteren heb ik een start gemaakt met mijn Lego Modular Buildings hobby. Via MP heb ik twee retired sets gescoord: 10218 (Pet Shop) en 10232 (Palace Cinema). Allebei helemaal nieuw en verzegeld.
De vraagprijs was 150 euro per stuk, dat vond ik al best laag. Ik heb 250 voor beide geboden en dit bod werd (boven verwachting) geaccepteerd. Gelijk 's avonds maar opgehaald, het was ook nog redelijk om de hoek (20 min. rijden). Tot het moment van overhandigen van het geld bleef ik het gevoel houden dat het 'too good to be true' was. De dozen zijn 100% onbeschadigd (ook niks op de hoeken) en zijn verzegeld. Ze zaten zelfs nog in de originele dozen die Lego gebruikt heeft voor het versturen!
Na betaling gevraagd wat de reden was van verkoop. Hij had ze in 2014 gekocht voor de handel. In mijn ogen had hij er wel meer uit kunnen halen. Nu heeft hij verlies gemaakt. Wellicht had de verkoper hard geld nodig (was de vakantie te duur uitgevallen?), maar ik zou geduldig gewacht hebben tot na de vakantie periode. In de buurt van de december maand gaan de mensen wel weer geld uitgeven.
Hopelijk geven jullie niet aan dat het niet zo is

, maar zelf denk ik dat ik beide sets voor een spotprijs heb gekocht (beide 20 euro onder RRP, nieuw in seal, onbeschadigde doos). Tegen mijn vrouw zei ik dat ze op MP zo voor de oorspronkelijke adviesprijs (of zelfs meer) weer verkocht zijn. "Dat doen we niet, we gaan lekker bouwen" was haar reactie. That's the spirit! Het is geen must, maar toch wel leuk als je partner (een beetje) achter je hobby staat. De Bugatti of de MF zou ze niet echt kunnen waarderen.
Beide dozen liggen nu op zolder te wachten tot de laatste maanden van het jaar. Als het dan slechter weer is, gaan we lekker bouwen.
Nu nog de 10243 en 10255 kopen voordat ze retired zijn. Rond welk moment van het jaar wordt meestal aangegeven dat een modulair building uit het assortiment gaat? Is dat de maand december of al eerder? Indien december, dan kan ik nog even de prijsontwikkelingen op brickwatch in de gaten houden.
Nog een andere vraag mbt de prijzen, worden de prijzen van Lego (jaarlijks) verhoogd? Zo ja, wanneer gebeurt dit? In januari?
@
Jean-Bob Je advies (stick to the plan) ga ik zeker volgen! Ik heb nu gekozen voor de Modular Buildings en daar blijf ik bij. Deze sets zullen mij het meeste plezier geven: veel steentjes, 16+ moeilijksheidsgraad, veel uren bouwplezier, mini figuurtjes en het past mooi in de toekomstige stad (met treinen) van mijn zoontje. Leuk om er samen mee aan de slag te gaan.
Het is trouwens wel heel verleidelijk om andere sets te kopen (bv Ideas, creator expert vehicles), maar daar hebben we echt de ruimte niet voor. Het enige dat we me nog wel leuk lijkt, is de Winter Village serie (getriggerd door @
Arunia). Dat is een leuke serie om elk jaar in de December maand te bouwen en in de woonkamer neer te zetten. Op dit moment zijn er drie sets (trein, station en brandweer) nog wel redelijk verkrijgbaar. Ik ben erg benieuwd naar de 2019 set. Deze week maar eens polsen wat mijn vrouw daarvan vindt.
Mijn budget voor retired sets zet ik eerst op max. 200. En wellicht later (net als jij) ook op 300 euro. Voor sommige ontkom je daar niet aan. Het moet allemaal wel een beetje leuk blijven. Je kunt natuurlijk 1000 euro voor de 10182 uitgeven, maar dat vind ik echt te gek. Ieder moet dat natuurlijk zelf weten, je kunt er ook bewust voor sparen, maar ik vind het een te hoog bedrag. Ik besteed dat liever aan mijn gezin.