Zonnepanelen zijn echt wel set en forget. @
Wozmro hoe zeker weet je dat jij niet gewoon last hebt van selection bias (e.g. omdat het jouw werk is zie je alle systemen waar dingen mis gaan of veranderd worden)?
Van alle mensen in mijn omgeving die zonnepanelen hebben (best veel) is het voor bijna iedereen voornamelijk set and forget. De meeste aanpassingen die ik zie zijn mensen die naar aanleiding van goede ervaringen panelen bijleggen. Vaak in combinatie met een warmtepomp of EV.
Ik ken twee gevallen van kapotte omvormer. Eentje was pech met een goedkope Chinese omvormer en is onder garantie opgelost. De andere omvormer ging na 9 jaar kapot (en dat was ook geen kwaliteitsomvormer, want tijdens de solar boom van 2010 in Duitsland kon je bijna geen omvormers aankomen).
Die omvormer onder garantie was 30min werk om te vervangen (en veel gezeur om het geregeld te krijgen, maar daar kies je voor als je alles zelf doet met de goedkoopst mogelijke componenten).
Die 9 jaar oude omvormer hing naast twee andere 1 fase omvormers (door upgrade i.v.m. warmtepomp en EV), dus daar hebben we het systeem omgebouwd naar 1 grote moderne 3-fase omvormer. Was ook paar uurtjes werk max.
Aan de panelen ken ik niemand die daar problemen mee heeft. Grootste risico is daar i.m.h.o. extern, zoals een supercel met gigantische hagelstenen of een boom die omvalt, etc. maar dat is ook een risico voor je auto, dakpannen, dakramen, etc.