Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.025 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Kid Buu schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 07:18:
[...]

Ben het wel met je eens aangaande index beleggen. Maar wat betreft individuele aandelen kan je prima een beslissing nemen om er afscheid van te nemen op een gegeven moment. Om even een vergelijking te maken met het boerderij voorbeeld: ik heb mijn bedrijf ruim 10 jaar geleden ook verkocht op een piek moment waar ik de upside vanaf dat moment nog maar gelimiteerd zag. Nu kun je zelden een piek timen, maar een afweging van risk/reward valt zeker te maken.
Eens, ik probeerde vooral een punt te maken dat je niet moet verkopen enkel omdat iets meer waard is geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-12-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Dat geldt dan denk ik voor individuele zaken. Zoals je bedrijf verkopen, aandelen in een ander bedrijf, of een huis/pand.

Want men probeert altijd te spreiden middels ETFs e.d., dan zou het niet nodig moeten zijn.
Tenzij je wisselt van strategie? Dus ETFs verkopen en huizen gaan kopen, ik noem maar wat?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Hier weer de balans opgemaakt voor 2019. Meer uitgegeven dan vorig jaar. De vaste lasten blijven vrij constant, maar vooral door duurdere vakanties en meer weekendjes weg/borrels/etentjes meer uitgaven dan vorig jaar. Alsnog wel tevreden, SR van 60% gehaald en mede door een goede beurs weer een flinke stap richting FO gezet (al zijn we er nog lang niet. Totale uitgaven met twee personen ongeveer 36k.

Vaste lasten per jaar per maand
Hypotheek (bruto) 7.800 650
Studieschuld 4.080 340
Boodschappen 2.820 235
Medisch 2.160 180
GWL 1.140 95
Belasting 1.080 90
Internet/tv/Netflix/Spotify 780 65
Vervoer 480 40
Verzekeringen 420 35
Overig 36 3
Totaal 20.800 1.733

Variabele lasten per jaar per maand
Borrels / uitjes / weekendjes weg 5.000 415
Vakanties (bruto) 3.800 320
Huis (inrichting) 1.500 125
Kleding 840 70
Huis – onderhoud 840 70
Electronica 780 65
Overig 1.440 200
Totaal 15.200 1.265

[ Voor 0% gewijzigd door Aliene op 29-12-2019 16:04 . Reden: rekenfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Aliene schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:40:
Hypotheek (bruto) 7.800 650
Studieschuld 4.080 340
Boodschappen 2.820 235
Medisch 2.160 180
GWL 1.140 95
Belasting 1.080 90
Internet/tv/Netflix/Spotify 780 65
Vervoer 480 40
Verzekeringen 420 35
Overig 3 36
Totaal 20.800 1.733

Variabele lasten per jaar per maand
Borrels / uitjes / weekendjes weg 6.000 500
Vakanties (bruto) 3.800 320
Huis (inrichting) 1.500 125
Kleding 840 70
Huis – onderhoud 840 70
Electronica 780 65
Overig 1.440 200
Totaal 16.200 1.350
Aardig wat kosten aan borrels en weekendjes weg.
Mag ik vragen wat voor soort activiteiten dat zijn.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

Aliene schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:40:
Hier weer de balans opgemaakt voor 2019. Meer uitgegeven dan vorig jaar. De vaste lasten blijven vrij constant, maar vooral door duurdere vakanties en meer weekendjes weg/borrels/etentjes meer uitgaven dan vorig jaar. Alsnog wel tevreden, SR van 60% gehaald en mede door een goede beurs weer een flinke stap richting FO gezet (al zijn we er nog lang niet. Totale uitgaven met twee personen ongeveer 37k.

Overig 3 36
Totaal 20.800 1.733
Je hebt een vaste last van 3 euro per jaar als 36 per maand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
PM_Petrol schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:55:
[...]

Aardig wat kosten aan borrels en weekendjes weg.
Mag ik vragen wat voor soort activiteiten dat zijn.
Ja, vond ik zelf ook veel. Ik zie dat ik een kleine rekenfout gemaakt heb, waardoor het op ~400 pm komt, maar nog steeds veel. We zijn veel weekenden weg geweest, ook naar het buitenland. Daarnaast hebben we zelf een feestje gegeven wat duur was en hier ook in zit. Tot slot zijn we een aantal keer luxe uit eten gegaan. Telt toch snel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hier ook maar eens de eindejaarsbalans opgemaakt. Uiteindelijk op een vermogensopbouwquote van 52% gekomen. De spaarquote (= excl. aflossing hypotheek) komt neer op 46%. Wat hier niet te zien is is dat er ook nog eens een flink rendement uit beleggingen bovenop komt (12% op het hele portfolio). In de berekening van onze net worth neem ik dat rendement wel mee, hoewel het natuurlijk ook negatief kan zijn in de toekomst.

Visueel weergegeven ziet dat er zo uit:
ynab2019

Net zoals vorig jaar zal het belangrijkste doel zijn/worden om hedonistic adaptation te doseren. Dat betekent in elk geval dat we jaar-op-jaar hetzelfde of minder aan entertainment / vakanties willen uitgeven. Voor de puristen moet dat percentage natuurlijk sowieso omlaag gaan bij een stijgend inkomen, maar een zekere mate van hedonistic adaptation willen we wel (bewust!) toelaten. Het moet alleen geen treadmill worden waarin de stijgende levensstandaard leidend wordt.

Het scheelt wel echt dat onze inkomens niet enorm verschillen: ongeveer 55%/45%. En dat we de resultaten onder het genot van een biertje hebben kunnen bespreken om zo onze doelen voor 2020 vast te stellen...

Ben wel benieuwd of anderen het ook als soort van 'jaarverslag' doorspreken met eventuele andere betrokkenen!

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 29-12-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SR dit jaar op het gewone inkomen: 0%
Ik had tot midden dit jaar nog 3 kotstudenten, dat is er nu nog maar ééntje.
En om die afgestudeerde uitvliegers wat op gan te helpen hebben die 2 een som van 5k mee gekregen.
Ik heb ook een speciale afkoopsom van 4000€ moeten betalen voor mijn pensioen (afkoop studiejaren). En heb vakantiebudget was met 10k ook vrij hoog, maar geen spijt van.

Ik ben wel tevreden over mijn beleggingen. Gemiddeld is dat alvast met 12% omhoog gegaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:05
Aliene schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:03:
[...]

Ja, vond ik zelf ook veel. Ik zie dat ik een kleine rekenfout gemaakt heb, waardoor het op ~400 pm komt, maar nog steeds veel. We zijn veel weekenden weg geweest, ook naar het buitenland. Daarnaast hebben we zelf een feestje gegeven wat duur was en hier ook in zit. Tot slot zijn we een aantal keer luxe uit eten gegaan. Telt toch snel op...
Dit is een post waar je veel geld kan aan geven.

Zeker als je effectief FO bent en veel extra vrije tijd hebt.

Aan de andere kant is het ook variabel: als het eens een financieel wat minder jaar is dan is terugschroeven steeds mogelijk en ook geen drama.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Unif schreef op maandag 30 december 2019 @ 04:49:
Mijn SR voor dit jaar is ongeveer 76%
(beleggingsresultaat niet meegerekend)

Grootste kostenpost is benzine voor de auto, iets meer dan 18% van mijn totale uitgaven.

Maand uitgaven: € 773 (zonder reservering voor auto/woning etc., aflossing hypotheek reken ik ook niet als uitgeven, is ongeveer € 60 per maand)

Verhouding uitgaven: vast = 55%; variabel = 45%

Andere grote kosten posten:

Hypotheek: € 113.03 = 13.57% (aflossing + rente)
Zorgverzekering: € 102.66 = 12.32% (incl tandverz.)
Supermarkt: € 86.14 = 10.34%

Mijn top 4 van uitgaven zijn samen 54.42% van mijn uitgaven.

Ik heb gedurende dit jaar mijn hypotheek zo goed als afgelost, los het laatste binnenkort af.
Verwacht volgend jaar ongeveer dezelfde totaal uitgaven per maand, geen hypotheek maar de rest zal wel iets stijgen.
Voor de goede orde: woon jij samen, dat je zo weinig geld aan boodschappen uitgeeft? :) Ik vind het serieus knap als je dat haalt en ben benieuwd wat je daarvoor laat liggen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Uit dit topic: Hoe zuinig ben jij?
Unif schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:21:
[...]

Vanuit mijn werk kom ik langs drie supermarkten, bij alle drie haal ik altijd de interessante aanbiedingen. Ik kom er toch langs dus kost weinig benzine/tijd.
Er staan wel meer bijzondere dingen in dat topic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:05:
[...]

Voor de goede orde: woon jij samen, dat je zo weinig geld aan boodschappen uitgeeft? :) Ik vind het serieus knap als je dat haalt en ben benieuwd wat je daarvoor laat liggen.
Is dat bedrag per week of per maand? Ben benieuwd naar wat je dan eet. Wij geven met twee personen 400 euro uit per maand aan boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
PLAE schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:06:
Uit dit topic: Hoe zuinig ben jij?

[...]

Er staan wel meer bijzondere dingen in dat topic :D
Zoals de wc doorspoelen met regenwater 8)7 Ieder zijn meug zullen we maar zeggen.

Meesman staat op 30% voor dit jaar, bizar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@ColeJ Het gaat ook om andere zaken. Zoals verspilling zonde vinden. En ook onafhankelijkheid, weliswaar niet persee financieel maar op andere manieren uit zich dat.

Overigens, ga even west Europa uit en ga dan tegen mensen vertellen dat we al onze wc's met drinkwater spoelen. Dan zul je net zulke verbaasde blikken terugkrijgen.

Douchen en wc doorspoelen zijn overigens samen verantwoordelijk voor het grootste deel van waterverbruik in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
!null schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:54:
@ColeJ Het gaat ook om andere zaken. Zoals verspilling zonde vinden. En ook onafhankelijkheid, weliswaar niet persee financieel maar op andere manieren uit zich dat.

Overigens, ga even west Europa uit en ga dan tegen mensen vertellen dat we al onze wc's met drinkwater spoelen. Dan zul je net zulke verbaasde blikken terugkrijgen.

Douchen en wc doorspoelen zijn overigens samen verantwoordelijk voor het grootste deel van waterverbruik in huis.
Tsja, dat is een verschil in cultuur. Zo zijn er ook dingen die wij raar vinden wat aan de andere kant van de wereld normaal is. Is allemaal heel offtopic haha!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 19:00
Met 2019 bijna ten einde en nieuwe lasten en inkomsten is dit mijn nieuwe overzicht dat ik gebruik.

Wat info: ik ga echt niet bijhouden hoeveel ik uitgeef aan boodschappen, een biertje of een film elke maand dus dat staat allemaal onder 'Maandelijkse uitgaven'. Dit gaat naar een andere pinpas en op is op. Dit haal ik meestal wel.

Verder is de hypotheek bruto, dat komt in het voorjaar nog deels terug (€1000 ongeveer), net als een deel van GasLicht (€200 ongeveer). En ik verwacht dat mijn vriendin bij me intrekt in 2020, dus dan gaan de woonlasten omlaag. DUO zit in de aflossingsvrije periode in 2020.

Als ik de aflossing van de hypotheek als sparen reken dan een SR van ongeveer 50%, anders iets meer dan 33%. Op zich niet gek. Laten we hopen dat Meesman net zo een goed jaar heeft als 2019, jezus wat een resultaat!

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door ApexAlpha op 30-12-2019 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Wellicht niet de juiste plek om te vragen in dit topic , maar een google search en topic search leverde geen uitsluitsel. Ik heb altijd geld openstaan op mijn credit card. Niet heel FO natuurlijk, maar er zijn altijd wel dingen die ik ermee betaal. Nu is dit in principe een schuld. Ik heb deze echter nooit in box 3 afgetrokken.

Nu ik er over nadenk is dit wellicht wel mogelijk, weet iemand of je een openstaand bedrag op 1 januari mag aftrekken van je vermogen in box 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

@CornermanNL
denk het wel maar gezien het drempel bedrag 3.100 is heb je wel wat meer schulden nodig dan alleen je creditcard,.. mag ik hopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:28:
Wellicht niet de juiste plek om te vragen in dit topic , maar een google search en topic search leverde geen uitsluitsel. Ik heb altijd geld openstaan op mijn credit card. Niet heel FO natuurlijk, maar er zijn altijd wel dingen die ik ermee betaal. Nu is dit in principe een schuld. Ik heb deze echter nooit in box 3 afgetrokken.

Nu ik er over nadenk is dit wellicht wel mogelijk, weet iemand of je een openstaand bedrag op 1 januari mag aftrekken van je vermogen in box 3?
Vrijwel zeker dat dat gewoon mag. Zie ook de voorbeelden die de Belastingdienst geeft. O.a. consumptieve schulden en een negatief saldo staat daar vermeld.

Er is natuurlijk wel een aanzienlijke drempel (3,1k individueel / 6,2k met partner), maar als je daar al boven zit kan het zeker geen kwaad als het VRH scheelt.

Als je eronder zit dan is het juist verstandig die schuld af te lossen, omdat daarmee je vermogen daalt.

De belangrijkste vraag i.h.k.v. FO is natuurlijk: is het een CC met gespreid betalen-faciliteit waardoor het je rente kost? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Krisp schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:05:
[...]

Ik woon alleen, dat bedrag is per maand.

Goed eten hoeft niet duur te zijn, laatst bijvoorbeeld was 500 gram prei € 0.60.
Na afval hou je dan ongeveer 400 gram over, dat is 2 dagen eten.
Stukje vlees ongeveer € 0.70, aardappels/rijst is ook niet duur.

[ Voor 28% gewijzigd door Unif op 30-12-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Unif schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:50:
[...]

Ik woon alleen, dat bedrag is per maand.

Goed eten hoeft niet duur te zijn, laatst bijvoorbeeld was 500 gram prei € 0.60.
Na afval hou je dan ongeveer 400 gram over, dat is 2 dagen eten.
Stukje vlees ongeveer € 0.70, aardappels/rijst is ook niet duur.
70 cent voor een stuk vlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
In de aanbieding kost een stuk vlees dat, slavink, gehakt, shoarma of schnitzel of zoiets.
(ongeveer 100 gram)

Je kan er inderdaad geen 200 gram biefstuk of zalm voor krijgen.

Je moet echter wel zorgen dat je altijd vlees uit de aanbieding eet.
Als er een goede aanbieding is koop ik gelijk groot in, dat geld voor alle artikelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Unif op 30-12-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
finsdefis schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:37:
[...]

Vrijwel zeker dat dat gewoon mag. Zie ook de voorbeelden die de Belastingdienst geeft. O.a. consumptieve schulden en een negatief saldo staat daar vermeld.

Er is natuurlijk wel een aanzienlijke drempel (3,1k individueel / 6,2k met partner), maar als je daar al boven zit kan het zeker geen kwaad als het VRH scheelt.

Als je eronder zit dan is het juist verstandig die schuld af te lossen, omdat daarmee je vermogen daalt.

De belangrijkste vraag i.h.k.v. FO is natuurlijk: is het een CC met gespreid betalen-faciliteit waardoor het je rente kost? ;)
;) Nee geen rente , gewoon altijd wat openstaande bedragen.
Tazzios schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:34:
@CornermanNL
denk het wel maar gezien het drempel bedrag 3.100 is heb je wel wat meer schulden nodig dan alleen je creditcard,.. mag ik hopen. :+
Ja er is nog wel meer schuld ;)

Bedankt voor de info mensen, ga ik maar eens opgeven dan, het is niet veel maar in het kader van eenvoudige optimalisatie is het een makkelijke toevoeging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:28:
Ik heb altijd geld openstaan op mijn credit card. Niet heel FO natuurlijk, maar er zijn altijd wel dingen die ik ermee betaal. Nu is dit in principe een schuld. Ik heb deze echter nooit in box 3 afgetrokken.
Je kunt doorgaans ook het saldo eind December handmatig aflossen. Ik heb bv een kaart die automatisch maandelijks geheel aflost (dus geen 'krediet'). In December is het handig die handmatig te betalen. Dat is maar iets eerder dan normaal, maar scheelt dus wel VRH op de peildatum, ook als je niet boven een aftrek-drempel uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
TechLight schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:00:
[...]
Je kunt doorgaans ook het saldo eind December handmatig aflossen. Ik heb bv een kaart die automatisch maandelijks geheel aflost (dus geen 'krediet'). In December is het handig die handmatig te betalen. Dat is maar iets eerder dan normaal, maar scheelt dus wel VRH op de peildatum, ook als je niet boven een aftrek-drempel uitkomt.
Dat is een goede optie inderdaad, maar ik dacht er zojuist nog wat verder over na en kan alvast wat aankopen van volgend jaar nu aanschaffen via de credit card om wat extra schuld te 'creëren' , maar dat is wellicht weer teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:55
@CornermanNL

Je kan die aankopen doen maar dan beter direct afrekenen of, als je betaalt met een creditcard direct aflossen. Dan gaat het aankoopbedrag ook van jouw saldo en dus van je vermogen en je bespaart rente van de creditcard. Rente op creditcard is waarschijnlijk hoger dan VRH over dat aankoopbedrag. Ik betaal ook altijd zo veel mogelijk nog voor het einde van het jaar.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
CornermanNL schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:04:
[...]

Dat is een goede optie inderdaad, maar ik dacht er zojuist nog wat verder over na en kan alvast wat aankopen van volgend jaar nu aanschaffen via de credit card om wat extra schuld te 'creëren' , maar dat is wellicht weer teveel moeite.
Alleen het deel wat boven de 'schulddrempel' uitkomt mag je van de belasting aftrekken, waardoor je het mijns inziens beter zelf kan betalen.

Bijvoorbeeld: schuld van 3.200,-, dan is maar 100,- aftrekbaar.
Als je het gaat aflossen, dat gaat voor 100% in mindering op je bezittingen in box 3. Als je het niet zou aflossen, dan heb je een hoger bezit in box 3 en is je schuld maar deels aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
factor15 schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:31:
@CornermanNL

Je kan die aankopen doen maar dan beter direct afrekenen of, als je betaalt met een creditcard direct aflossen. Dan gaat het aankoopbedrag ook van jouw saldo en dus van je vermogen en je bespaart rente van de creditcard. Rente op creditcard is waarschijnlijk hoger dan VRH over dat aankoopbedrag. Ik betaal ook altijd zo veel mogelijk nog voor het einde van het jaar.
Dat doe ik ook altijd alles wat ik al kan betalen heb ik gedaan, direct afrekenen gaat niet meer op deze korte termijn ;) , zijn dingen met levertijd en waarbij ik niet snel via ideal kan betalen. En sommigen hebben alleen een Credit card als betaalmogelijkheid. Het gaat ook niet om hele grote bedragen maar het zou zomaar een paar euro VRH kunnen schelen. Dat zou mooi meegenomen zijn.

En aangezien ik er nooit aan gedacht heb om de Credit card schuld op te voeren, komt nu ook pas de gedachte op om nu nog snel wat aankopen te doen. Beetje te laat dus derhalve.

Het zijn ook geen dingen die echt zoden aan de dijk zetten hoor , ik kan ook nog gewoon de hypotheek aflossen. Het was slechts een gedachte die ik ineens had. Zaken die ik toch moet kopen even snel nog naar voren halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In de tijd dat ik nog een 'echte' ICS creditcard had, werd het saldo dat op 1 januari aanwezig was zelfs automatisch ingevuld als schuld op de belastingaangifte. Dat werd in de loop van de maand gewoon geincasseerd zonder rente.

Tegenwoordig heb ik alleen een debit Mastercard en dus ook geen apart kaartsaldo. Niet omdat ik anti-creditcard of anti-schulden ben, maar omdat een 'echte' creditcard mij geen meerwaarde biedt. Weg met die jaarlijkse fee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 30-12-2019 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je het slim speelt heb je helemaal geen jaarlijkse fee. Ik heb al jaren een Amex FB gold en daar nog nooit voor betaald, als de jaarlijkse datum weer in de buurt komt een belletje doen en tot nu toe hebben ze nog nooit de fee niet geannuleerd(ik gebruik de kaart wel zoveel mogelijk waar dat kan, wellicht dat dat helpt).
Als je bv. bij de Jumbo of Aldi je boodschappen doet en al je internetaankopen met de Amex doet dan levert dat flink wat airmiles op per jaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je nog slimmer speelt verdien je er €25-€50 aan per jaar mbv de welkomstbonus ;) het ene jaar Mastercard, daarna Visa.

[ Voor 30% gewijzigd door Aikon op 30-12-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Erasmo schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:21:
Als je het slim speelt heb je helemaal geen jaarlijkse fee. Ik heb al jaren een Amex FB gold en daar nog nooit voor betaald, als de jaarlijkse datum weer in de buurt komt een belletje doen en tot nu toe hebben ze nog nooit de fee niet geannuleerd(ik gebruik de kaart wel zoveel mogelijk waar dat kan, wellicht dat dat helpt).
Als je bv. bij de Jumbo of Aldi je boodschappen doet en al je internetaankopen met de Amex doet dan levert dat flink wat airmiles op per jaar.
Nogmaals, voor mij biedt een 'echte' creditcard helemaal geen meerwaarde. Laat staan een Amex. En dan moet ik zelfs actief moeite gaan doen om die fee te laten annuleren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:46
@Xanaroth als ik huurinkomsten meeneem als inkomen, zitten wij ook op 75% over 2019, dat is met twee tieners (geen kinderopvang maar wel andere kosten).
Als je veel verdient lukt dat wel, zelfs zonder extreem zuinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Hier ook zoiets, beetje zelfde verhaal als JURIST.
70 a 80% savingsrate, 10% op totaal vermogen (incl. nog een 3,5% deposito t/m 2023)
Huis was al langer geleden afgelost.

Wel als zzp'er ruim meer dan 150k omzet ex BTW dit jaar. Geen kwaliteit, vrij makkelijk in de ICT tegenwoordig (maar ik doe het al 12 jaar nu, nooit zonder werk gezeten, altijd goed tarief).

[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 30-12-2019 21:03 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Erasmo schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:21:
Met welke argumenten weet je dit voor elkaar te krijgen? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Laatst online: 17-09 20:23
MensionXL schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:07:
[...]

Dat is vast te vinden in Ervaringen met creditcards :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:30
Doen jullie ook allemaal aan pensioenbeleggen? Ik weet dat het belastingtechnisch een voordeel kan zijn. Echter weet je nooit wat over 30 jaar de belastingschijven gaan doen. Daarnaast geeft het mij een prettig gevoel dat ik te allen tijden over mijn geld kan beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Members only:
Sunri5e schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:25:
Doen jullie ook allemaal aan pensioenbeleggen? Ik weet dat het belastingtechnisch een voordeel kan zijn. Echter weet je nooit wat over 30 jaar de belastingschijven gaan doen. Daarnaast geeft het mij een prettig gevoel dat ik te allen tijden over mijn geld kan beschikken.
Nee, ik twijfel of ik het ga halen. Heb genoeg medische problemen gehad. Ik ben nog jong en de verwachting is minimaal 72 jaar dat ik met AOW kan. Als je bij Brand New Day bijvoorbeeld eerder met pensioen wilt gaan, dan moet je wel bijna levenslang pensioen nemen.

Ik zit wel bij ABP met middelloonregeling. Daarbij is mijn inleg 217,50 en die van de werkgever 507,49 p/m.
Bij ABP is wel de mogelijkheid om vanaf 60 met pensioen te gaan met een hogere uitkering tot aan de AOW. Hopelijk is dat ook nog zo over 30 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sunri5e Ik doe dat maximaal.

Inkomstenbelasting is één ding, maar vergeet niet dat je jaarlijks geen VRH meer betaalt over het opgebouwde pensioenvermogen.

Sowieso is het onmogelijk om al je vermogen in een pensioenrekening te stoppen (of je moet een voor dit topic extreem lage savings rate hebben). Maar zelfs dan heb je nog mogelijkheden om bij het geld te komen. Je hoeft namelijk niet te wachten tot je AOW leeftijd voordat je kan overgaan tot uitkering. Je moet de uitkering alleen door laten lopen tot minimaal 20 jaar na AOW leeftijd.

Als het écht nodig is kan je zelfs overgaan tot afkoop. Dan betaal je in een keer inkomstenbelasting, plus 20% "revisierente". Ongunstig, maar zeker niet rampzalig. Zet je de revisierente af tegenover de bespaarde VRH, dan kom je op break-even na ongeveer 15 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 30-12-2019 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:36:

Inkomstenbelasting is één ding, maar vergeet niet dat je jaarlijks geen VRH meer betaalt over het opgebouwde pensioenvermogen.

Sowieso is het onmogelijk om al je vermogen in een pensioenrekening te stoppen (of je moet een voor dit topic extreem lage savings rate hebben). Maar zelfs dan heb je nog mogelijkheden om bij het geld te komen. Je hoeft namelijk niet te wachten tot je AOW leeftijd voordat je kan overgaan tot uitkering. Je moet de uitkering alleen door laten lopen tot minimaal 20 jaar na AOW leeftijd.

Als het écht nodig is kan je zelfs overgaan tot afkoop. Dan betaal je in een keer inkomstenbelasting, plus 20% "revisierente". Ongunstig, maar zeker niet rampzalig. Zet je de revisierente af tegenover de bespaarde VRH, dan kom je op break-even na ongeveer 15 jaar.
Dikgedrukte is ook de reden waarom ik maximaal inleg. Als je de aftrekbaarheid op dit moment + bespaarde VRH nu en vooral vanaf 2022 + kans op belastingvoordeel bij uitkering meeneemt is het best een aardige constructie.

En ik had nog nooit zo tegen die revisierente aangekeken. Dan is het argument dat het 'tot je pensioen vast staat' niet eens zo steekhoudend meer. Maar goed, als ik het goed heb geldt dat wel vanaf elk individueel inlegmoment.

Afgelopen jaar nog geen duizend euro in mijn geval met elk jaar wat ruimte erbij door kleine zzp-werkzaamheden, maar bij mijn vrouw loopt het elk jaar flink op omdat zij een karige beschikbare premie-regeling heeft en geen pensioen opbouwt over variabel salaris / bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Zr40 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:36:

Ik leg ook in voor zover er nog (inhaal)ruimte is. Fiscaal is het inderdaad al snel interessant. Volgend jaar of in 2021 komt er bij mij nog geld vrij uit een levensloopregeling (uitgesteld loon) waardoor er waarschijnlijk jaarruimte ontstaat. Storten jullie altijd achteraf als het jaar om is, of zijn er ook mensen die een (conservatieve) inschatting maken van de jaarruimte van het lopende jaar en op basis daarvan storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JURIST schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:16:
[...]

Storten jullie altijd achteraf als het jaar om is, of zijn er ook mensen die een (conservatieve) inschatting maken van de jaarruimte van het lopende jaar en op basis daarvan storten?
Ik stort direct wanneer alle informatie beschikbaar is om een juiste berekening te maken. Dus wanneer ik de UPO voor het werkgeverspensioen heb ontvangen en de Belastingdienst de nieuwe rekenhulp voor de jaarruimteberekening heeft gepubliceerd. Dit jaar was dat in juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JURIST schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:16:
[...]

Storten jullie altijd achteraf als het jaar om is, of zijn er ook mensen die een (conservatieve) inschatting maken van de jaarruimte van het lopende jaar en op basis daarvan storten?
Je jaarruimte 2019 (voor aftrekbare stortingen) wordt bepaald aan de hand van inkomen- en pensioengegevens over 2018. Het maakt niet uit of dat begin, midden, eind of gedurende 2019 is, maar realiseer dat in beginsel je jaarruimte al vast staat.

Ik leg maandelijks in op een beleggingsrekening (box 3) en boek een bedrag aan het einde van het jaar over naar de geblokkeerde beleggingsrekening (box 1). Die laatste overboeking wordt dan als aftrekbare betaling aangemerkt. Rendement tussenbeide is gelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 18:37
Het afgelopen jaar niet actief belegd of überhaupt bezig geweest met FO. Kijk nu even terug en los van mijn inkomen schat ik nu in dat de waarde van mijn bezittingen (woningen + aandelen) dit jaar minstens met een netto jaarsalaris is gegroeid.

Vind dat toch beetje raar aanvoelen, ik doe niks en mijn vermogen stijgt met een bovenmodaal jaarsalaris. Dit terwijl mensen om mij heen voor minder moeten werken om rond te komen. Het is misschien maar een papieren winst en het kon net zo goed een verlies zijn geweest, maar ik begin nu wel te merken dat het makkelijker is geld te ‘maken’ als je geld hebt.

Tot nu toe leefde ik altijd met het idee dat ik door werken ergens waarde creëer en daarvoor beloond wordt. Ook met ondernemen wordt ergens waarde gecreëerd waarmee winst gemaakt kan worden.
Maar nu heb ik letterlijk niks gedaan en weet nog niet hoe ik me hier bij moet voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 09:08
MisterBlue schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:54:
Het afgelopen jaar niet actief belegd of überhaupt bezig geweest met FO. Kijk nu even terug en los van mijn inkomen schat ik nu in dat de waarde van mijn bezittingen (woningen + aandelen) dit jaar minstens met een netto jaarsalaris is gegroeid.

Vind dat toch beetje raar aanvoelen, ik doe niks en mijn vermogen stijgt met een bovenmodaal jaarsalaris. Dit terwijl mensen om mij heen voor minder moeten werken om rond te komen. Het is misschien maar een papieren winst en het kon net zo goed een verlies zijn geweest, maar ik begin nu wel te merken dat het makkelijker is geld te ‘maken’ als je geld hebt.

Tot nu toe leefde ik altijd met het idee dat ik door werken ergens waarde creëer en daarvoor beloond wordt. Ook met ondernemen wordt ergens waarde gecreëerd waarmee winst gemaakt kan worden.
Maar nu heb ik letterlijk niks gedaan en weet nog niet hoe ik me hier bij moet voelen.
2019 is dan ook een grand cru beursjaar geweest (een beetje tegen alle verwachtingen in). Geen garantie op herhaling, maar het toont nog maar eens dat "time in the market" beats "timing the market".

Op gevoelsvlak: wees tevreden met wat je hebt, als je er nuttig gebruik kan van maken (home improvements etc.) ga ervoor. Wil je iemand anders of een organisatie helpen met een deel van de opbrengsten, waarom niet? Hou er echter wel stevig rekening mee dat niet elk jaar als 2019 zal zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Members only:

Die savingsrate van 70% die sommige hebben: WOW! Het was mijn doel om dit jaar € 20.000,- over te houden, hier zitten we dus nog helaas € 1.400,- onder :-(

[ Voor 6% gewijzigd door President op 31-12-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Is het dan ook niet zo dat je dan een pensioen moet aankopen aan het eind van de rit? En dat is voor mij een nadeel, dat hangt af van de rente. Koop je een pensioen aan in tijden van hoge rente, dan is je pensioen een flink stuk hoger dan wanneer je dat aankoopt met lage rente. Het is dan in feite een piggy bank waar je niet echt iets mee kan. Op voortijdig afkopen na dan. Of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:21
@President Aflossen van de hypotheek moet je toch gewoon meenemen in je savingsrate? Dat is gewoon vermogensopbouw, dat geld is ook gewoon weer liquide te maken als het nodig is. Sparen voor de kinderen zou je kunnen zien als een vorm van uitgestelde consumptie, maar de horizon is bij kleine kinderen nog zo ver weg.

Hoge saving rates ga je gewoon niet halen met een jong gezin al was het maar vanwege de enorme kosten van de KDO. Enige alternatief is als opa en oma dicht bij wonen en al met pensioen zijn om de hele week op te passen, maar of je dat nu moet willen?

@CornermanNL
Met de huidige regelgeving verwacht ik dat ik het geld in Box 1 lijfrente product in één keer uit laat betalen als ik een jaar geen inkomen heb. Die 20% boete belasting is dan goed te doen, omdat het geld voor de rest nauwlijks belast wordt. Tot die tijd kan het geld belastingvrij renderen.
Van de andere kant verwacht ik dat alle wetten tegen de tijd dat het zover is al weer 3x veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Oilman schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:49:
@President Aflossen van de hypotheek moet je toch gewoon meenemen in je savingsrate? Dat is gewoon vermogensopbouw, dat geld is ook gewoon weer liquide te maken als het nodig is. Sparen voor de kinderen zou je kunnen zien als een vorm van uitgestelde consumptie, maar de horizon is bij kleine kinderen nog zo ver weg.
Vroeg ik me ook af bij bovenstaande berekening, of daar de maandelijks hypotheekbetaling als kosten of als vermogensopbouw worden gezien (althans, het gedeelte van de maandelijks betaling wat geen rente is). Het is me al eerder opgevallen dat een extra aflossing vaak als vermogensopbouw wordt gezien maar de maandelijkse betaling als kosten. Als dat gecorrigeerd wordt zullen de sr percentages wellicht ook veranderen. Sowieso, als we toch bezig zijn, is het dan uberhaupt niet beter om bijvoorbeeld WOZ - resterende hypotheek te gebruiken om mee te rekenen? Tenzij je de eigen woning uberhaupt niet als vermogen wilt zien, dat kan ook nog een optie zijn.

Niet mijn intentie overigens om een discussie te (her)openen over hypotheken en eigen woningen en hoe daar mee te rekenen ;-)
Hoge saving rates ga je gewoon niet halen met een jong gezin al was het maar vanwege de enorme kosten van de KDO. Enige alternatief is als opa en oma dicht bij wonen en al met pensioen zijn om de hele week op te passen, maar of je dat nu moet willen?
En of opa en oma dat willen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Tja, maandelijkse aflossing is ook gewoon een uitgave... Ik koop wel 'eigendom' er voor terug, maar ook een televisie die ik koop zou je dan als 'investering' kunnen zien die je later ook verkoopt net als een huis. Al weet je dan al bij voorbaat dat je tv minder waard is bij verkoop, bij een huis is dat nog een twijfel :-)

Maar goed, als ik de maandelijkse aflossing niet als uitgave zie dan zou ik dus op 39% SR uitkomen.

Als we geen kdv kosten hadden en de rest zou hetzelfde blijven dan zouden we rond de 50% uitkomen. Wel grappig, want 6000 euro aan uitgaven besparen zorgt voor 10% hogere SV terwijl ik 12.000 aan inkomsten nodig heb voor 10% hogere SR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Ik doe ook iedere jaar mijn jaarruimte voor pensioensparen benutten.
Krijg mijn UPO meestal pas in november ofzo.

Zelf rekening woningwaarde stijging niet mee als beleggingsresultaat.
Gebruik het enkel voor nettowaarde berekening, en dan gebruik ik de WOZ waarde.
Als ik in mijn straat hier kijk ligt de WOZ waarde ongeveer 10-15% onder de marktwaarde, dus zit ik altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
President schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:32:
Tja, maandelijkse aflossing is ook gewoon een uitgave... Ik koop wel 'eigendom' er voor terug, maar ook een televisie die ik koop zou je dan als 'investering' kunnen zien die je later ook verkoopt net als een huis. Al weet je dan al bij voorbaat dat je tv minder waard is bij verkoop, bij een huis is dat nog een twijfel :-)

Maar goed, als ik de maandelijkse aflossing niet als uitgave zie dan zou ik dus op 39% SR uitkomen.
Bij ons scheelt het ook ongeveer zoveel qua percentage tussen wel/niet meenemen aflossing. Grappig, jullie situatie, qua inkomen dan in elk geval, lijkt erg op de onze. Alleen hebben wij dan geen kinderen. Weten we in elk geval wat ons te wachten zou staan qua SR ;)
Unif schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:34:
Ik doe ook iedere jaar mijn jaarruimte voor pensioensparen benutten.
Krijg mijn UPO meestal pas in november ofzo.

Zelf rekening woningwaarde stijging niet mee als beleggingsresultaat.
Gebruik het enkel voor nettowaarde berekening, en dan gebruik ik de WOZ waarde.
Als ik in mijn straat hier kijk ligt de WOZ waarde ongeveer 10-15% onder de marktwaarde, dus zit ik altijd goed.
Dit doe ik eigenlijk ook. Ik zie een aflossing niet als kosten maar als verschuiving van kapitaal. Je kan net zoals @President (volgens mij) wat variabelen weglaten en het als kosten zien, maar wij nemen gewoon alle saldi mee: (jaarlijkse stijging/daling) WOZ-waarde - (aflossing) openstaande hypotheek.

En dan is het grappig om te zien dat 50% van de stijging van onze net worth door stijging WOZ-waarde komt.

Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zojuist even gekeken wat het rendement is van dit jaar: 9,28% (dit is de IRR zoals berekend door de Portfolio Performance app).

Asset allocation:
37% cash
21% global stock market
19% goud
19% euro staatsobligaties
2% peer-to-peer lending
1% bitcoin

Alle shitcoin heb ik de deur uit gedaan, en m'n percentage cash gaat langzaam naar beneden, ten faveure van stocks/goud/bonds.
Members only:

[ Voor 47% gewijzigd door TucanoItaly op 31-12-2019 11:48 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:37
JanHenk schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:46:
[...]

Ik leg maandelijks in op een beleggingsrekening (box 3) en boek een bedrag aan het einde van het jaar over naar de geblokkeerde beleggingsrekening (box 1). Die laatste overboeking wordt dan als aftrekbare betaling aangemerkt. Rendement tussenbeide is gelijk.
Je rendement binnen het jaar is dan wel belast in box 3. Het rendement van het geld dat je inlegt in januari blijft het eind van het jaar op je box 3 rekening staan. Had je het meteen ingelegd op je geblokkeerde box 1 rekening dan was het rendement onbelast gebleven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
President schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:12:
***members only***

Die savingsrate van 70% die sommige hebben: WOW! Het was mijn doel om dit jaar € 20.000,- over te houden, hier zitten we dus nog helaas € 1.400,- onder :-(
In jouw geval, in het onderwijs en met en een gezin kan ik alleen maar respect opbrengen voor de stappen die je elk jaar zet. Doe jezelf dus vooral niet te kort! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
President schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:12:
***members only***

Een savingsrate van 70% voor tweeverdieners waar er 60.000 of meer per jaar binnenkomt is ook niet zo moeilijk.
Als je maar 30.000 of minder per jaar verdient is het wel erg knap!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MensionXL schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:07:
[...]

Bellen en vragen, is nooit een probleem geweest :P Helemaal als je de kaart al een tijdje hebt zijn ze best soepel bij de klantenservice. Met als kleine noot dat ik de kaart wel gebruik waar mogelijk, dus aan de kant van de klantenservice zien ze waarschijnlijk ook wel dat je een 'big spender' bent.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Eigenlijk wordt constant besproken wat we moeten doen om FO te worden en hoe iedereen dit zelf invult. Maar eigenlijk lees ik maar weinig over de plannen van de mensen wanneer ze dit bereiken. Een goed beeld hebben van wat je straks wilt is denk ik ook erg belangrijk. Je leest veel verhalen (Amerikaanse FI blogs/forums) van mensen die in een zwart gat vallen op het moment dat ze FO worden en stoppen met werken. Mensen die dachten dat FO hun problemen zouden oplossen en dat het probleem helemaal niet bij werk bleek te liggen maar andere oorzaken had. Oftewel een goed beeld hebben van wat je straks echt wilt is ook belangrijk alhoewel het voor sommige mensen misschien nog ver in de toekomst ligt.

Nu is natuurlijk niet iedereen van plan om te stoppen met werken en is het voor sommige gewoon de rust die het in je leven brengt om FO te zijn waarvoor ze het doen. Maar ik ga er vanuit dat er toch een aantal mensen hier zijn die het roer volledig om willen gooien nadat ze FO zijn. Ben erg nieuwsgierig naar deze verhalen en hoe jullie je leven straks willen gaan inrichten.

Voor mijzelf wilde ik in eerste instantie geheel stoppen met werken. Ik zou dan een deel van het jaar willen rondreizen en in de tijd in NL meer tijd aan hobby's spenderen. Echter ben ik daar toch deels anders tegen aan gaan kijken. Mogelijk dat ik nog iets van adviseer werk zou willen doen 1 a 2 dagen in de week. Dit om toch wat meer sociaal contact te houden door de week. Mijzelf kennende zou ik mij anders de hele week thuis opsluiten en vrienden en familie zijn ook niet zomaar door de weeks bereikbaar. Het sociaal isolement waarin je dan komt moet je niet onderschatten. Daarnaast is de vraag of de hobby's nog leuk blijven om te doen als je er zoveel mee bezig bent de hele week. Tevens hoor je vaak dat mensen een doel moeten hebben, dat ze iets toevoegen aan de maatschappij anders voelen ze zich nutteloos. Ik heb dit zelf nooit direct zo ervaren maar ben wel benieuwd of dit ook niet gaat spelen op de lange duur. Maarja misschien moet je het ook maar ondergaan en dan zien hoe je het gaat invullen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hier financieel een topjaar gehad met twee ZZP-ers. SR nog maar 50%, levensstijl nog niet eens zo gek, maar gezin met 3 opgroeiende kinderen is gewoon duur.

Beleggingsrendement met 10% zeer goed vergelijkbaar met @TucanoItaly, regelmatig in goud, aandelen en langlopende obligaties gezeten. Diversificatie met het bijbehorende lagere risico heeft zijn prijs in top beursjaren. Maar met nu bijna weer een ton belegd vermogen, tikt het in harde euro's toch weer lekker aan. Moest weer opbouwen na aflossing woning.

Volgend jaar gaat aanzienlijk minder florissant verlopen. Aankoop nieuwbouwwoning leverde dit jaar al weer een hypotheek op. En vooral ook kosten voor inrichting. Wel maak ik een groot deel van mijn huidige afgeloste woning weer liquide door een extra aflossingsvrije box3 lening af te sluiten. Ik neem hiermee wel een risico; dit vermogen moet eigenlijk zeg een procent of 5-6 op jaarbasis renderen. Dat is nodig om na belasting en inflatie nog iets van groei te zien en minder afhankelijk te worden van goede ZZP-jaren. Verder gaat mijn vrouw weer een leuke vaste baan doen, maar zal ze daardoor behoorlijk minder verdienen. Ook hier heeft zekerheid zijn prijs.

Op langere termijn gaan de kinderen wellicht studeren. De lasten zullen dus hoog blijven. Al met al is FO een utopie, maar FMA voel ik me zeker. Ik mik op vervroegd pensioen, haha

P.S. Ook als niet diehard FO-er weer heerlijk meegelurkt/geleerd dit jaar, dank allen voor de bijdragen en een goed 2020 gewenst!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
Mirved schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:31:
Eigenlijk wordt constant besproken wat we moeten doen om FO te worden en hoe iedereen dit zelf invult. Maar eigenlijk lees ik maar weinig over de plannen van de mensen wanneer ze dit bereiken. Een goed beeld hebben van wat je straks wilt is denk ik ook erg belangrijk. Je leest veel verhalen (Amerikaanse FI blogs/forums) van mensen die in een zwart gat vallen op het moment dat ze FO worden en stoppen met werken. Mensen die dachten dat FO hun problemen zouden oplossen en dat het probleem helemaal niet bij werk bleek te liggen maar andere oorzaken had. Oftewel een goed beeld hebben van wat je straks echt wilt is ook belangrijk alhoewel het voor sommige mensen misschien nog ver in de toekomst ligt.

Nu is natuurlijk niet iedereen van plan om te stoppen met werken en is het voor sommige gewoon de rust die het in je leven brengt om FO te zijn waarvoor ze het doen. Maar ik ga er vanuit dat er toch een aantal mensen hier zijn die het roer volledig om willen gooien nadat ze FO zijn. Ben erg nieuwsgierig naar deze verhalen en hoe jullie je leven straks willen gaan inrichten.

Voor mijzelf wilde ik in eerste instantie geheel stoppen met werken. Ik zou dan een deel van het jaar willen rondreizen en in de tijd in NL meer tijd aan hobby's spenderen. Echter ben ik daar toch deels anders tegen aan gaan kijken. Mogelijk dat ik nog iets van adviseer werk zou willen doen 1 a 2 dagen in de week. Dit om toch wat meer sociaal contact te houden door de week. Mijzelf kennende zou ik mij anders de hele week thuis opsluiten en vrienden en familie zijn ook niet zomaar door de weeks bereikbaar. Het sociaal isolement waarin je dan komt moet je niet onderschatten. Daarnaast is de vraag of de hobby's nog leuk blijven om te doen als je er zoveel mee bezig bent de hele week. Tevens hoor je vaak dat mensen een doel moeten hebben, dat ze iets toevoegen aan de maatschappij anders voelen ze zich nutteloos. Ik heb dit zelf nooit direct zo ervaren maar ben wel benieuwd of dit ook niet gaat spelen op de lange duur. Maarja misschien moet je het ook maar ondergaan en dan zien hoe je het gaat invullen.
Ik heb daar het afgelopen jaar veel over nagedacht.

Mijn idee: parallel aan werken, geld verdienen, vermogenopbouw,... Wil ik meer aandacht besteden aan werken zonder geld in ruil daarvoor te krijgen maar met focus op sociale contacten. Ik denk bijvoorbeeld aan vrienden of familie helpen met verbouwingen in ruil voor een maaltijd en gezelligheid, maar ook huisoppasser worden, paar uur werken op een camping in ruil voor een staanplaats,... Ik heb ook al een tijd een kleine landbouwer geholpen met technisch advies in ruil voor een wekelijks groentepakket.

Helemaal zonder geld leven zal niet lukken maar als je deels zaken kan doen zonder geld er bij te betrekken is dat toch een vorm van efficiëntie vind ik: minder stress, geen inflatie, geen btw, geen inkomstenbelasting.

Het vraagt vooral tijd om zo'n sociaal netwerk op te bouwen en te onderhouden. Daar wil ik mij de komende jaren nog meer op toeleggen. Het is vooral kwestie van openstaan voor de vragen die op je afkomen en niet te snel zeggen: geen tijd, te druk,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:54:
[...]

Je rendement binnen het jaar is dan wel belast in box 3. Het rendement van het geld dat je inlegt in januari blijft het eind van het jaar op je box 3 rekening staan. Had je het meteen ingelegd op je geblokkeerde box 1 rekening dan was het rendement onbelast gebleven.
Ik boek het in december over. De peildatum voor box 3 is het saldo op 01-01 van het betreffende belastingjaar. Ik begrijp je redenatie niet helemaal, sorry...

Edit: ik begrijp je nu. Het rendement komt inderdaad in de box 3 rekening. Als je de jaarruimte aan het begin benut is de aangroei inderdaad in de box 1 rekening. Zou je dat in december doen, kun je inderdaad per saldo minder inleggen. Maar ik wil de vrijheid hebben om de inleg te bepalen afhankelijk van hoe het jaar "loopt"... Plus, voor de grondslag maakt het niet uit..

[ Voor 25% gewijzigd door JanHenk op 31-12-2019 14:13 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CornermanNL
@Mirved Ik heb het fortuinlijke/onfortuinlijke genoegen gehad om dit te testen, door ziekte is mijn werk een tijd niet mogelijk geweest en nu in beperkte mate. Het doel was altijd om na FO 'niets' meer te doen op werkgebied. En dan wat reizen en hobby's. Echter heb ik dat beeld na mijn revalidatie sterk moeten bijstellen.

Het is een beetje achteraf gepraat natuurlijk, maar nu weet ik dat ik nooit zou stoppen met werken.

Ik heb altijd in beginsel leuk werk gehad. De politieke en omzet gedreven zaken daargelaten was het qua inhoud altijd leuk. Dat geluk heb ik wel gehad. De nare kanten kregen de overhand, maar inmiddels had ik een uitgave patroon waarbij ik dus genoegen moest nemen met die nare kanten.

Toen is bij het zoeken naar oplossingen FO naar voren gekomen. Of in ieder geval een stuk minder geld moeten verdienen en dus sneller kunnen stoppen als het werk niet leuk meer was. Wat er toen als vanzelf ontstond was rust, de innerlijke druk werd weggenomen omdat er minder financieel moeten bij kwam. (Dit is een proces van een aantal jaren geweest, in het begin lijkt alles een druppel op een gloeiende plaat)

Na een aantal jaren werd ik onverwacht ziek, en een flinke revalidatieperiode volgde. Alsmede blijvende schade. Tijdens de revalidatie kom je er al snel achter dat alles doordraait, iedereen in jouw omgeving in min om meer dezelfde leeftijdscategorie heeft werk, doelen, en andere zaken. Maar werk is een groot deel van je tijd en ook identiteit. Je haalt er voldoening uit en het kader waarin je je bezig kunt houden wordt gemaakt door de plek waar je werkt.

Het moeilijkste van de periode na de eerste revalidatie is het jezelf zinvolle uitdagingen geven. Ik ben van nature niet een ondernemerstype dus ik verzin niet out of the blue een start up. Nog even los van de nieuwe werkelijkheid en de beperkingen. Ook je sociale leven neemt een draai. Je kan niet even overdag langs bij iemand op de koffie, iedereen werkt. Dat heb je niet als je sociale cirkel met pensioen is.

Werk heeft dus naast identiteit ook een sociale functie, slap geouwehoer bij de koffiemachine, ik ging het missen. Zo zijn er veel meer zaken waar je tegenaan loopt als je jong stopt met werken. Vrijwilligerswerk is niet hetgeen wat bij mij paste, zonder neerbuigend te doen was dat niet iets waar ik de juiste uitdaging in vond. Plus nog een minimale inspanningsverplichting ook. Niet helemaal wat ik had willen meemaken bij FO-schap. Dus ook dat bleek minder simpel dan in de plannen stond.

Het blijkt dan heel hard werken om jezelf de juiste uitdaging te geven en tegelijkertijd de omgeving te scheppen om dat te doen. Ook is samenwerken gewoon erg leuk, je leert van elkaar en het gaat makkelijker en sneller.

Ik zou dus nu mijn FO schap opdelen in korte periodes van reizen, kleine hobbyprojecten en dat soort zaken afgewisseld met werkperiodes. Ik weet nu dat ik niet zonder kan.

(Ik hoop dat dit stuk tekst een beetje hout snijdt en begrijpelijk overkomt , ik heb het wat snel geschreven zonder het te redigeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
Ik denk niet dat ik helemaal zo stoppen met werken, ben alleenstaand.
Alleen op vakantie ofzo vind ik niets, en familie/vrienden hebben meestal geen tijd, die moeten dan immers gewoon werken.
Dan zit ik de hele dag alleen thuis, misschien een dag ergens heen, maar dat is het dan wel.

Zou ik eerder ander werk proberen te krijgen, zit nu in ploegendienst en dat is niet ideaal.
Gewoon doordeweeks 4 dagen, maandag t\m donderdag lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik ga dit topic ook meer in de gaten houden. Wil op mijn 55ste nog maar 12 uur per week werken met een jaarlijks goed inkomen (dit nog verder te definiëren naar wat nodig is) en zal dus ook een groot gedeelte FO moeten zijn hiervoor.

Het blijven werken is voor mij een voorwaarde om mee te blijven draaien en me te ontwikkelen als eigen baas. Dat kan natuurlijk later anders zijn...

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

Unif schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:37:
Ik denk niet dat ik helemaal zo stoppen met werken, ben alleenstaand.
Alleen op vakantie ofzo vind ik niets, en familie/vrienden hebben meestal geen tijd, die moeten dan immers gewoon werken.
Dan zit ik de hele dag alleen thuis, misschien een dag ergens heen, maar dat is het dan wel.

Zou ik eerder ander werk proberen te krijgen, zit nu in ploegendienst en dat is niet ideaal.
Gewoon doordeweeks 4 dagen, maandag t\m donderdag lijkt me wel wat.
ik doe nu al doordeweeks 4 dagen. Is zeer aan te bevelen.

Voor mij is volledig FO (op dit moment) geen streven. Want ook al zou ik FO zijn, dan nog zijn er kinderen om voor te zorgen.
Liever besteed ik de komende 16 jaar dan ook lekker veel tijd aan mijn (2) kinderen. Het is fantastisch om ze een aantal dagen per week van school op te kunnen halen. Als ze toch op school zitten, werk ik graag een paar uurtjes. Wat men hierboven al zegt: lekker slap lullen met collega's en koffiedrinken ervaar ik ook zeker niet als straf. En je krijgt er nog voor betaald ook. 5 a 6 uur op een dag zou ideaal zijn. Maal 4 dagen is dat 20 tot 24 uur per week. Dat is mijn FMA-streven om binnen een jaar of 4 te bereiken.

Volgens mijn berekeningen moet dat lukken qua uitgaven. Wellicht alleen geen schoonmaak meer en niet meer extra inleggen in mijn beleggingen. De pot die ik tegen die tijd bij elkaar heb gesprokkeld kan lekker renderen, of ik zet een deel van de opbrengst in om extra af te lossen op de hypotheek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:08
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
oscar82 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:28:
[...]

ik doe nu al doordeweeks 4 dagen. Is zeer aan te bevelen.

Voor mij is volledig FO (op dit moment) geen streven. Want ook al zou ik FO zijn, dan nog zijn er kinderen om voor te zorgen.
Liever besteed ik de komende 16 jaar dan ook lekker veel tijd aan mijn (2) kinderen. Het is fantastisch om ze een aantal dagen per week van school op te kunnen halen. Als ze toch op school zitten, werk ik graag een paar uurtjes. Wat men hierboven al zegt: lekker slap lullen met collega's en koffiedrinken ervaar ik ook zeker niet als straf. En je krijgt er nog voor betaald ook. 5 a 6 uur op een dag zou ideaal zijn. Maal 4 dagen is dat 20 tot 24 uur per week. Dat is mijn FMA-streven om binnen een jaar of 4 te bereiken.

Volgens mijn berekeningen moet dat lukken qua uitgaven. Wellicht alleen geen schoonmaak meer en niet meer extra inleggen in mijn beleggingen. De pot die ik tegen die tijd bij elkaar heb gesprokkeld kan lekker renderen, of ik zet een deel van de opbrengst in om extra af te lossen op de hypotheek.
Dit klinkt als als een gebalanceerd streven, mooi!
Ik zelf heb nog niet een heel duidelijk beeld van wat ik wil doen als ik FO ben, maar ik merk dat ik het tempo waarin ik nu bezig ben niet wil volhouden. Er blijven te veel wensen liggen zoals me eens goed ergens in verdiepen, goed een instrument leren bespelen, zonder beperking tijd doorbrengen met de kinderen en partner en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Voor een deel is het uit de ratrace stappen, minder stress en voor een deel serieus meer vrije tijd hebben dan nu. Het werk wat ik doe is interessant, maar niet eenvoudig part-time te doen (minder uren is niet minder bijhouden, volgen etc.) en dat maakt een betere balans ook wel lastig.
Als je minder eisen aan het leven stelt is het misschien prima om week na week door te gaan en op een dag als vandaag te merken dat het jaar erg snel is gegaan, maar er is meer dan werken.
Tegelijkertijd kan ik me ook wel voorstellen wat @CornermanNL zegt. Voorop bij het streven naar FO staat voor mij in elk geval dat niets meer moet en alles mag, dat geeft rust en vrijheid (om bijvoorbeeld een tijdje laag betaald en maatschappelijk relevant onderzoek te gaan doen o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb ook tijd met kinderen hoog staan, daarnaast reizen/vakanties (ook individueel van korte duur denk ik).
En inderdaad, best veel dingen die ik wil doen maar niet aan toe kom.

Ik geloof ook niet in de hele tijd thuis zitten, al geeft het gezinsleven al genoeg reuring denk ik.

Misschien nog wel belangrijker dan bovenstaande is dat ik me opnieuw zou willen orienteren op richting van werk, en dan vermoedelijk in totaal andere vorm. Dus freelance maar ook als ondernemer kan. Maar vermoedelijk in een andere sector.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Members only:

@Config

Members only:

[ Voor 50% gewijzigd door TucanoItaly op 01-01-2020 07:58 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 31-12-2019 23:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Members only:

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
@armageddon_2k1 je laatste getal komt niet echt overeen met je vermogensgroei in het begin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:01
Hij is van 83 naar 109 gegaan. Niet van 26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
President schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:13:
@armageddon_2k1 je laatste getal komt niet echt overeen met je vermogensgroei in het begin?
Wat bedoel je?
Edit: ik zie hem, heb hem wat ongelukkig verwoord.

[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-01-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Weg

[ Voor 157% gewijzigd door President op 01-01-2020 13:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Bedankt voor alle inspiratie weer in 2020! Heb dit topic weer met veel belangstelling gevolgd.

Vanochtend zelf een mooie mijlpaal behaald, omdat we weer een deel boetevrij mochten aflossen. Na een extra aflossing is onze hypotheek nu onder de ton gedoken. Echt een waanzinnig gevoel dat ons appartement steeds meer van ons wordt en minder van de bank. :D

Heb ook de knoop doorgehakt om dit met de buitenwereld te delen en er niet langer geheimzinnig over te doen. Ik heb de cijfers van onze hypotheek vanochtend op mijn site gepubliceerd. Best spannend en heel persoonlijk, maar ik gun meer mensen het gevoel van vrijheid. Als je een taboe wilt doorbreken, moet je zelf natuurlijk ook met de billen bloot. Het leuke is dat er al meer mensen mee bezig zijn dan ik dacht. Heb via DMs ook al wat positieve reacties van mensen gehad.

Op de beurs kun je natuurlijk meer rendement halen, maar hier slaap ik lekker door O+.

Cheers! Op een goed 2020! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
President schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:55:
@pirke je bent dus 252k in vermogen gegroeid? Dan moet je iets van een flinke erfenis hebben gehad neem ik aan, dat is 20k per maand wat je niet met salaris hebt binnen geharkt neem ik aan :P
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 01-01-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar je kunt daar toch niet zomaar geld uit ontrekken?
Als ik het concept van P2P begrijp zou ik verwachten/denken dat je pas geld zou kunnen onttrekken als het niet meer in een lening zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:01
Jullie maken allemaal de jaarbalans op maar ik snap 1 ding niet. Je moet in april belastingaangifte over het voorgaande jaar doen. Dat betekent dus eigenlijk dat je pas over een paar maanden conclusies kan trekken over 2019?

Of zien jullie de belastingteruggaaf als inkomsten voor 2020?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
GioStyle schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:35:
Jullie maken allemaal de jaarbalans op maar ik snap 1 ding niet. Je moet in april belastingaangifte over het voorgaande jaar doen. Dat betekent dus eigenlijk dat je pas over een paar maanden conclusies kan trekken over 2019?

Die zie ik als inkomsten voor 2020, los dat het met invullen van een voorlopige aangifte toch wel erg makkelijk is om al een beeld te hebben van wat je terug gaat krijgen ;-). In loondienst met een koopwoning is het niet echt onvoorspelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

!null schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Als ik het concept van P2P begrijp zou ik verwachten/denken dat je pas geld zou kunnen onttrekken als het niet meer in een lening zit.
Afhankelijk van het platform kan je de lening ook verkopen op de secondary market (mits anderen bereid zijn te kopen). Anders is wachten tot einde looptijd inderdaad de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
President schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Die zie ik als inkomsten voor 2020, los dat het met invullen van een voorlopige aangifte toch wel erg makkelijk is om al een beeld te hebben van wat je terug gaat krijgen ;-). In loondienst met een koopwoning is het niet echt onvoorspelbaar!
Sowieso zijn de berekeningen niet echt moeilijk voor het grootste deel van de mensen. Toen ik als Zzper aan de gang was had ik het ook voorgerekene met m'n eigen modelletjes en ik zat er 23 euro naast. Aangezien belastingen, en de teruggaaf, best significant zijn lijkt het me ook meer dan logisch dat je niet verrast moet zijn van de bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online

Ik verleg het ook telkens een jaar. Boekhoudkundig niet helemaal correct, gok ik, maar persoonlijk vind ik het motiverender om aan het einde van het jaar ook echt het jaar af te sluiten.

Sowieso is het administratief bij ons best ingewikkeld, omdat ik ook 'inkomsten uit overig werk' heb en daar aftrekposten voor heb, we betaalde hypotheekrente kunnen aftrekken en we dit jaar ook lijfrentepremies af kunnen trekken. Dan vind ik het lastig vooraf te berekenen wat ik precies netto overhoud van die inkomsten, bijvoorbeeld.

Dus heb ik maar besloten om dat mee te nemen voor 2020. Over de jaren heen middelt het zich toch wel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 01-01-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 14:39

Onbekend

...

Bij de belastingaangifte moet je aangeven wat jouw inkomen/bezittingen/vermogen was op 1 januari.
Aangezien de vooraf ingevulde aangifte nooit voor 100% klopt, moet je die bedragen dus aanpassen. Het is dan handig om op 1 januari alle gegevens alvast te verzamelen, zodat je later niet flink hoeft terug te zoeken naar wat het exacte bedrag juist was.

Je weet pas wat je resultaat daadwerkelijk is als je de definitieve belastingaanslag hebt binnengekregen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Eens terugkijken op 2018, een jaar later.

- Savingsrate van 30,00% (kid you not) behaald op totale inkomen (werk+dividend etc). Mooie milestone gezien het voorgaande jaar, en exclusief zaken als aflossing hypotheek of stijging woningwaarde.

- Aandelen zijn kut. Uiteindelijk een rendement van -4,08% op de portefeille. Gelukkig lang niet zo erg als sommigen van -10/-20%, dus de keuze voor dividend (en defensieve) aandelen alsmede genoeg spreiding lijkt tot nu toe te werken.
Ondertussen ook een paar gekocht die al >50% daling achter de rug hebben, wat ervoor zou moeten zorgen dat ik straks bij herstel weer ook kan profiteren.

- Vermogen gaat gelukkig nog top, +14,92%. Niet slecht met dergelijk rendement. Laat ook zien dat ik nog in de echte opbouwfase zit waar rendement van ondergeschikt belang is, en vooral de inleg leidend is.

- Dividendgroei van 17,02%. Helaas geen herhaling van vorig jaar, ook al was het verwacht door de lage savingsrate in 2017. Toch nog altijd ruimschoots boven mijn target (13%+inflatie) of verwachting (15%) dus niet iets om over te treuren.

Al met al een respectabel jaar, met goede stijgingen all around.

2019 beloofd een bijzonder jaar te worden op financieel vlak. Meisje, liefde, samenwonen.. was niet het originele plan, maar de woning van +-1,5 jaar terug aangekocht staat weer in de verkoop. Zal naar verwachting richting de 40k opleveren (overwaarde+stuk afgeloste hypotheek+cash voorzieningen die vrijvallen) en veruit mijn beste belegging worden, dus echt treuren kan ik er niet om.
Betekend ook dat de lasten gehalveerd zullen worden ergens in de loop van het jaar.

Salarisontwikkeling zit ook weer in de lift. Moet de definitieve print nog krijgen, verwachting is dat de loonstrook in januari na wat verbeteringen in salaris en secundaire voorwaarden zo'n 10-15% hoger zal zijn.

Combinatie van hoger salaris en lagere kosten (afhankelijk van verkoop van de woning), betekend dat ik een 32,5-35% savingsrate verwacht aan het einde van dit jaar. Dat is exclusief wat er vrijkomt bij de verkoop, en ook afhankelijk van wanneer de woning van de hand gaat.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 01-01-2020 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeFoX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08-2024
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ben het niet helemaal eens met de mensen als ze bij SR hun aflossing meenemen. Volgens mij is het zo dat de SR heel mooi terugkomt in de berekening hoe snel je FO bent met een passief belegd inkomen zodat je daar geld uit kan onttrekken, zoals oa uiteengezet in Early Retirement Extreme. Dat deel wat in je huis zit kan je niks aan onttrekken, dus dat moet je ook niet meetellen. In die zin zou je dan ook een Tesla kunnen kopen en hem gewoon als vermogen op je “balans” zetten en hem langzaam devalueren, zonder dat die initiele 60k impact had op je SR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
!null schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Je kunt auto-invest op maximaliseren op je inleg. Vervolgens elke maand het surplus terug laten storten. Ik werk met kortlopende leningen, maar dit is ook mogelijk met langlopende leningen. De rente komt doorgaans maandelijks binnen, dus je kunt dat prima afromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

armageddon_2k1 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:09:
Ben het niet helemaal eens met de mensen als ze bij SR hun aflossing meenemen. Volgens mij is het zo dat de SR heel mooi terugkomt in de berekening hoe snel je FO bent met een passief belegd inkomen zodat je daar geld uit kan onttrekken, zoals oa uiteengezet in Early Retirement Extreme. Dat deel wat in je huis zit kan je niks aan onttrekken, dus dat moet je ook niet meetellen. In die zin zou je dan ook een Tesla kunnen kopen en hem gewoon als vermogen op je “balans” zetten en hem langzaam devalueren, zonder dat die initiele 60k impact had op je SR.
Dat je een woning hebt gekocht met de hoofdsom van een lening (dat is een hypotheek immers) doet voor de SR niet ter zake. De lening is een openstaande schuld en het aflossen van leningen wordt niet gezien als uitgave omdat het enkel een verplaatsing van kapitaal is (net als het storten op je beleggingsrekening). Aflossing verandert daarom ook niets aan je netto vermogen.

Of je de woning wel of niet meetelt bij je netto vermogen is een ander verhaal. Zelf doe ik het niet, precies om de reden die je noemt: je kan geen geld onttrekken uit de woning waar je blijft wonen.

Zou ik het wel meetellen, dan zou ik ook fictieve huurinkomsten moeten berekenen om tot een correcte SR te komen. Dat is natuurlijk zinloos rekenwerk, dus ik houd het makkelijk en tel de woningwaarde niet mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2020 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
Zr40 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Dat je een woning hebt gekocht met de hoofdsom van een lening (dat is een hypotheek immers) doet voor de SR niet ter zake. De lening is een openstaande schuld en het aflossen van leningen wordt niet gezien als uitgave omdat het enkel een verplaatsing van kapitaal is (net als het storten op je beleggingsrekening). Aflossing verandert daarom ook niets aan je netto vermogen.

Of je de woning wel of niet meetelt bij je netto vermogen is een ander verhaal. Zelf doe ik het niet, precies om de reden die je noemt: je kan geen geld onttrekken uit de woning waar je blijft wonen.

Zou ik het wel meetellen, dan zou ik ook fictieve huurinkomsten moeten berekenen om tot een correcte SR te komen. Dat is natuurlijk zinloos rekenwerk, dus ik houd het makkelijk en tel de woningwaarde niet mee.
Ik tel eigen woning (tegen aanschaf waarde, niet dag waarde) minus hypotheek schuld wél mee als vermogen. Dat doe ik zodat het (extra) aflossen en beleggen op dezelfde manier wordt weergegeven, dat geeft het meest vergelijkbare resultaat. Overwaarde laat ik om die reden juist weg, maar aandelen waarde stijging wordt wél mee genomen, dus dat is ook een tikkeltje inconsequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Zr40 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Mja, ik heb dit jaar een extra aflossing gedaan van 27k op onze hypotheekschuld. Daardoor heb ik dus een negatieve SR, terwijl ik voor mijn gevoel wel 18k heb overgehouden heb dit jaar als ik die extra aflossing niet had gedaan... Los daarvan vind ik de maandelijkse standaard aflossing+rente ook gewoon een uitgave.

Als jij de woning waarde helemaal niet mee telt, dan zou iemand met 0 schuld en 30k op de spaarrekening dus een lager vermogen hebben dan iemand met 200k schuld op hetzelfde huis en 40k op de spaarrekening?

Voorbeeld:
- we hebben 20k op de spaarrekening
- WOZ waarde woning nu 300k
- hypotheek schuld nu 100k

Dan zijn we netto voor mijn gevoel 220k waard. Trek daar 10k vanaf voor verkoop woning, maakt 210k. Los van de waarde van auto, meubels, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Config schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:34:
[...]

Je kunt auto-invest op maximaliseren op je inleg. Vervolgens elke maand het surplus terug laten storten. Ik werk met kortlopende leningen, maar dit is ook mogelijk met langlopende leningen. De rente komt doorgaans maandelijks binnen, dus je kunt dat prima afromen.
Nee ik bedoel onttrekken bij slechte economie/crisis. Dan kan het er niet meteen uit onttrokken worden toch.

Pagina: 1 ... 52 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.