Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik twijfelde tussen HK en PFSL, maar omdat ik toch graag serieuze antwoorden wil, toch in PFSL geplaatst. Het is dus niet de bedoeling dat mensen met opzet grappige of belachelijke antwoorden gaan geven! De antwoorden die gegeven worden zullen op zichzelf vermoedelijk al grappig of belachelijk zijn.

Ik sta bekend als behoorlijke cheapskate, en vandaag, toen ik het halve literpak yoghurt open knipte om de restjes eruit te kunnen schrapen (er blijft behoorlijk veel inzitten als je dat niet doet), vroeg ik me af:

Wat voor dingen doe jij uit zuinigheid? En wat is je grootste "zonde"?

Ik ben dus op gebied van eten (keuken) extreem zuinig, ik ga behoorlijk in extremen om niks weg te gooien. Brood: halfje bewaar ik in de koelkast (vind bevroren brood niet lekker), en daar kan ik dan 2 weken mee doen. Dan is 't echt niet lekker meer, maar nog wel goed te eten - en weggooien is zonde.

Daarentegen: ik rook af en toe, en ik ben een koukleum, dus ik kan bij vlagen de verwarming best hoog zetten.

Mijn auto is spotgoedkoop: 2007, € 1.500 aanschaf, € 15 wegenbelasting, € 22 verzekering en rijdt 1 op 22. Daarentegen rij ik weer 25.000 km privé op jaarbasis.

Uit eten is voor mij weer 'n dingetje: ik ben vaak niet thuis, en dientengevolge eet ik vaak buitenshuis. Dat moet dan wel een vleug van gezond hebben, maar moet ook weer: zo goedkoop mogelijk. Voor 2-3 dagen brood mee nemen (zo lang ben ik regelmatig van huis) is geen optie.

Maak er geen opsomlijst van, maar zet ook je motivatie erbij, zodat anderen er ook wat aan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 05-11-2019 09:42 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:28
Ik gebruikt mijn theezakje 2-3 dagen (a 3 koppen per dag) omdat ik het zo licht drink dat het goed te doen is.
Zakje ziet er misschien wel verschrompeld uit etc maar doet niks af aan de smaak en kwaliteit. Je moet wel van lichte thee houden natuurlijk :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
Wat betreft het brood begrijp ik niet helemaal, je laat het brood uitdrogen in de koelkast. Maar waarom niet gewoon in de diepvries en alleen datgene eruit halen wat je nodig hebt? Als je het laat ontdooien heb je gewoon vers brood.

Niet dat ik zuinig ben maar ik probeer zo weinig mogelijk onnodig geld uit te geven. Klein voorbeeld, thuis heb ik zonnepanelen maar koken doe ik nog op gas. Wanneer ik dan pasta/rijst/aardappelen/etc. moet koken, dan kook ik het water in eerste instantie in de waterkoker. Dit gaat sneller en daarnaast verbruik ik minder gas.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54
Basekid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:43:
Ik gebruikt mijn theezakje 2-3 dagen (a 3 koppen per dag) [...]
/thread :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 15:33
Leuk topic.
Ik sta ook bekend als een zuinig man. Ik vindt zelf dat ik niet extreem zuinig ben. Wat ik vooral doe is bewustzijn creëren.

Bij alles wat ik doe probeer ik te bedenken hoe lang ik ervoor moet werken en of ik dat het waard vind.

De aankopen probeer ik bewust te plannen en geld van tevoren op te delen zodat het geld eigenlijk aan het begin van de maand al opgedeeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:31
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:40:
oen ik het halve literpak yoghurt open knipte om de restjes eruit te kunnen schrapen (er blijft behoorlijk veel inzitten als je dat niet doet),
Literpakken zijn goedkoper per mL ;)

Ik koop altijd maar 1 - 2 avondmaaltijden vooruit. Hierdoor kan ik gericht kopen, en heb ik niet dat ingredienten niet meer vers zijn. Restjes maak ik sowieso eigenlijk altijd op - praktisch gezien gooi ik geen eten weg. Thee gebruik ik 2x, maar ik gebruik dan ook geen theezakjes. Daar zit namelijk na het openen al geen smaak meer aan.

Geen koukleum. Temperatuur thuis op 18.5 graden ;). Ik hou met een schuin oog altijd elektriciteitsverbruik in de gaten, dat er niet onnodig elektriciteit verspild wordt. Ik laat nog wel eens lampen aanstaan... Afgelopen jaar zat ik op 560m3 gas en 1490kWh elektra. Kijken of dat volgend jaar omlaag kan zonder in te leveren op kwaliteit van leven.

Dingen zoals koken zijn makkelijk. Gebruik de warmte van je pan. Als je pasta kookt kan je gas uit. De warmte van je water zorgt er wel voor dat het gaar wordt. Hou wel de deksel dicht :). (Thank you Pierre Wind)

Het is allemaal niet omdat ik het niet kan betalen, maar verspillen is ook gewoon weer zo onnodig. Ik repareer ook alles zelf (zo ver ik kan).

Dat wil niet zeggen dat ik niet mijn geld uitgeef. Ik drink wel eens een biertje in de kroeg :+ , bezoek geregeld concerten en geef snel veel geld uit aan kwaliteitseten (écht vlees van de slager etc). En domotica is mijn hobby. Dan is geld uit je raam flikkeren nog minder verspillend :P

[ Voor 26% gewijzigd door Nat-Water op 05-11-2019 11:08 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:08
Als ik dit zo allemaal lees dan begin ik mij toch lichtelijk te schamen.
Ik ben zo niet zuinig wat al deze dingen betreft. Waarschijnlijk deels veroorzaakt doordat ik het mij kan veroorloven, maar dan nog. Hoe vaak ik wel eten weggooi uit mijn koelkast omdat ik het gekocht heb in het weekend maar uiteindelijk toch wat anders heb gegeten door de weeks :$
Ik rij een dikke auto, omdat het kan en omdat het lekker rijdt, maar niet omdat het nodig is. Wat dat betreft ben ik wel gewoon een levensgenieter en denk ik totaal niet aan zuinig zijn.
En dit is niet om mensen tegen het hoofd te stoten hier, ik lees graag mee, want soms denk ik wel eens van waar blijft mijn geld toch, dus beetje wake up call.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eigenlijk niet zo zuinig en zo'n topic doet je dan weer aan het denken zetten...

Gezin met 3 jonge kinderen, dus vaak is het lastig om goed in te schatten hoeveel ze 's avonds eten. Hangt er namelijk ook deels vanaf hoe laat ze 's middags nog wat hebben gegeten. De ene keer koken we bijvoorbeeld voor 3 personen rijst (en dan veel groente en wat vlees) en dan houden we rijst over. De andere keer koken we voor 5 personen rijst en dan kijken de kids elkaar aan van, mag ik nog meer... Dus hier regelmatig dat we wat "overhouden" qua avondeten (geen vlees of groente, dat gaat over het algemeen wel goed op). Vaak doen we het dan nog wel in een bakje en zetten we het in de koelkast. Maar dan vergeten we het op de een of andere manier weer en na 2 dagen gooi ik het dan maar weg omdat we het niet gegeten hebben.

Daarnaast proberen we zuinig te doen, door vaak vlees in de aanbieding te kopen. Dat vriezen we thuis dan in. Maar ook hier geldt weer een beetje onze luiigheid. We vergeten simpelweg de avond er voor of 's morgens vlees uit de vriezer te halen. Dus dan toch weer "nieuw" vlees halen bij de supermarkt, waardoor we regelmatig een verpakking vlees aantreffen die > 6 maanden oud is. Soms eten we het nog (afhankelijk van het type vlees, geur en kleur), maar vaak gooien we het dan toch maar weg omdat we het niet vertrouwen. Zo heb ik laatst denk ik toch wel een halve KOMO vuilniszak met spullen uit de vriezer weg kunnen gooien, omdat het (ver) over de houdbaarheid heen was.

Aan de andere kant, 3 jonge kinderen (ook qua leeftijd dicht op elkaar) biedt ook weer kansen. Kleertjes schuiven regelmatig door (tenzij het echt versleten is of onder de vlekken zit) naar de volgende. Zonde om nieuwe te kopen, terwijl het er nog goed uit ziet. Zo gaat het ook met speelgoed, dat schuift allemaal lekker door.
Soms voelen we ons "schuldig" (niet helemaal het juiste woord), dat de jongste alle afdankertjes krijgt. Maar aan de andere kant, zeker bij kleding, dat gaat zo snel door dat het amper verslijt en het dus zonde is om nieuw te kopen.
Zo hebben we ook denk ik 5 of 6 kinderfietsjes in de schuur staan. Allemaal 2e of 3e+ hands gekocht voor de oudste. De fietsjes bewaren we nu voor de volgende twee en verkopen we daarna (of geven we weg).

Daarnaast hebben we (luxe) 2 auto's voor de deur staan. Eentje lease via werkgever en eentje prive.
De lease hebben we een jaar of 2 geleden omgezet naar alleen zakelijk gebruik (en dus een gesloten kilometerregistratie bijhouden). Idee was om de "besparing" van de bijtelling te gebruiken om de kosten van de privé auto te dekken (de extra tankbeurten, onderhoud, etc.). Praktijk is dat we middels een automatische overschrijving de besparing van bijtelling (en wat loonsverhoging) automatisch naar een aparte rekening laten overboeken en er niks vanaf halen. Op die manier sparen we ongemerkt voor een vervanging over een paar jaar. En door deze keuze kiezen we bewust ook wat vaker voor de fiets in plaats van de auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
Ik steel droog hout bij mijn ouders elke paar weken zodat ik thuis met hun hout stook ipv mijn gas. :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dit is een van mijn favoriete stukje keukengereedschap :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q8s9FNfVp8MygQrj6jZnW3UX/full.jpg

Verder gooi ik moeilijk dingen weg, dan moet het op marktplaats of naar de kringloop.
Zelfs als iets stuk is neem ik er niet zomaar afscheid van, zeker als het door een onderdeel te vervangen weer werkend te krijgen is.
(staat hier nog een 32'' tv te wachten op een stukje elektronica.... al twee jaar ondertussen :F )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:08
Het brood dat ik eet 's morgens en 's middags hangt af van welk brood in de aanbieding is. Zo eet ik elke keer ander brood, en vaak een stukje goedkoper :). Mijn vriendin verklaart me voor gek trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:29
Arjant2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:09:
Als ik dit zo allemaal lees dan begin ik mij toch lichtelijk te schamen.
Ik ben zo niet zuinig wat al deze dingen betreft. Waarschijnlijk deels veroorzaakt doordat ik het mij kan veroorloven, maar dan nog. Hoe vaak ik wel eten weggooi uit mijn koelkast omdat ik het gekocht heb in het weekend maar uiteindelijk toch wat anders heb gegeten door de weeks :$
Ik rij een dikke auto, omdat het kan en omdat het lekker rijdt, maar niet omdat het nodig is. Wat dat betreft ben ik wel gewoon een levensgenieter en denk ik totaal niet aan zuinig zijn.
En dit is niet om mensen tegen het hoofd te stoten hier, ik lees graag mee, want soms denk ik wel eens van waar blijft mijn geld toch, dus beetje wake up call.
Vroeger altijd opgegroeid in een setting waarbij elk dubbeltje 7 keer omgedraaid moest worden en nu samen met mijn vriendin is die noodzaak er (gelukkig) niet.

Dit in de quote hierboven geldt dan ook voor mij.. Al let mijn vriendin er wat beter op en zie ik er inmiddels ook wel de lol van in om het wat zuiniger aan te doen.
Maar echt ook wel respect voor mensen die dat, tot in extreme toe, volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Interessant topic!

Toevallig gisteren weer eens bezig geweest met een nieuw maandoverzicht van ons gezin (2 dochters van 0,3 en 2,5 jaar) en daar kwam weer eens naar voren dat wij echt niet mogen klagen, maar dat er toch maar weinig geld overblijft per maand...
Mijn vrouw werkt niet en zorgt voor onze kinderen.

Bizar als je ziet hoe snel je geld eigenlijk opgaat: we hebben netto € 1.325 over na alle vaste lasten. Die vaste lasten zijn ook luxe producten/diensten: Abbo van de Efteling voor het gezin, F1TV, Videoland, Netflix en dergelijke. Dus we zouden het echt goed moeten kunnen redden (inclusief spaargeld), maar toch merk je daar zo doorheen bent. Zeker met de (dure) december maanden die eraan komen, waren we het er gisteren weer over eens: we moeten echt wat zuiniger gaan leven.

Ook wij gooien te veel eten weg, wat oud is en toch niet is opgegaan. Oud brood gebruiken we wel altijd voor tosti's of panpizza's, dus dat is al fijn.

Wij hebben maar 1 auto en ik rij op mijn scooter naar mijn werk: scheelt zoveel geld t.o.v. een tweede auto Beste keuze die ik ooit heb gemaakt! En als ik dan auto rij (Golf 2010 benzine), zorg ik altijd dat ik zo zuinig mogelijk rijd.

Douchen (regendouche) doe ik op halve kracht en ik ga vaak tegelijk in bad met mijn dochter(s). Ook hebben we een Quooker genomen omdat mijn vrouw zeker 3 liter thee drinkt op een dag (en zij hergebruikt haar theezakje ook 2 of 3 keer).

Bulk inkopen (zeker bij luiers kan je daar tientallen euro's mee besparen) en kleding koop ik vaak op sample sales, discount nights of via websites als Veepee of Zalando Lounge. Gewoon prima kleding, maar dan niet meer de nieuwste mode. Boeit me dan ook niet. Maar ik merk dat er echt kwaliteitsverschil zit tussen het goedkopere segment (H&M, J&J) en net daarboven (PME, PVH).

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 05-11-2019 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Hier gebruiken we ook een aantal manieren om zuiniger te leven. Ik moet zeggen dat ik iets minder fanatiek ben dan m'n vader, die wel eens tot ergernis aan toe hierin doorslaat.

- Zuivelpakken van vla/yoghurt knippen wij vanaf jongs af aan al uit. Ik weet niet eens beter.

- We halen na wat flinke regenbuien water uit de regenton om de wc er mee door te spoelen. Ook water uit de badkuip wordt "gerecycled" door dit ook door de wc door te spoelen. Lijkt een beetje debiel om iedere keer met emmers naar de wc te sjouwen, maar het heeft zeker effect. We gebruiken rond de 100m3 per jaar, voor een 4-persoons huishouden.

- Aan het eind van de dag boodschappen doen. De lokale AH/Lidl prijst dan veel producten met 35% af, wat behoorlijk kan aantikken.

Echter zijn er ook nog punten die hier in huis beter kunnen;

- Zo zijn de koelkast en vriezer +20 jaar oud en vreten deze stroom.

- We hebben nog "ouderwetse" sta-lampen van 300W per stuk. Overal in huis spaarlampen en LED vanwege het verbruik, maar deze stroomvreters mogen dan weer niet "vervangen" worden.

- We stoken niet veel, maar de CV-ketel is ruim 20 jaar oud.
Wij wonen op het zuiden en hebben overdag de hele dag de zon op ons huis. Overdag stoken we dus bijna niet. In de avond staat de verwarming op 18 graden en geen graadje hoger. M'n buurman woont op de koude kant en heeft de verwarming de hele dag aan, maar verbruikt ongeveer evenveel gas, hij heeft z'n ketel onlangs laten vervangen.

Ook hadden we veel te dure abonnementen voor internet/tv. Ruim 80 euro per maand, jaren lang, totdat ik een keer de boel naar 1 provider heb gemigreerd. M'n vader was vooral huiverig, maar wil nu niet meer terug (in dit geval van schotel naar KPN iTV). Besparing van 30 euro per maand.

En zo zijn er nog wel enkele dingen waarvan ik die al lang vervangen zou hebben. Maar daar gaan m'n ouders niet in mee. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eigenlijk helemaal niet zuinig. Vorige week voor de grap eens opgeteld wat ik aan supermarkt en restaurant heb uitgegeven in 1 maand en kwam op 450 euro voor een éénpersoonshuishouden zonder huisdieren :X
Dit heeft de ogen wel iets geopend en ga nu wel wat beter opletten zodat ik rond de 250 euro per maand uitkom.

Wel ben ik redelijk zuinig met geld uitgeven aan extra dingen. Ik leef dan ook redelijk minimalistisch en koop bijna alleen wat ik nodig heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 05-11-2019 13:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
krakendmodem schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:52:
- We halen na wat flinke regenbuien water uit de regenton om de wc er mee door te spoelen. Ook water uit de badkuip wordt "gerecycled" door dit ook door de wc door te spoelen. Lijkt een beetje debiel om iedere keer met emmers naar de wc te sjouwen, maar het heeft zeker effect. We gebruiken rond de 100m3 per jaar, voor een 4-persoons huishouden.
Lijkt inderdaad een beetje maf, maar aan de andere kant helemaal geen raar idee. Waarom vangt elk huis niet standaard regenwater op voor het doorspoelen van de wc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
@Sjaak_Trekhaak veel modernere huizen doen dit wel al, maar werken met een pomp. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het knap vind dat krakendmodem telkens met emmers gaat lopen, dat zou mij opbreken.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De prijs van water is in NL heel erg laag (1,10 euro per m3), dus om nu met je badwater je wc door te gaan spoelen vind ik wel heel erg ver gaan.

Als je 200 keer je wc met badwater doorspoelt (5ltr per keer) heb je 1,10 euro bespaart

toevoeging 22-11-'19:
rioolheffing is ook afhankelijk van het watergebruik en bij mij zou er dan 2,30 euro per m3 bij op komen.

Dus na 200 keer spoelen heb je 3,40 euro bespaard, wat imo nog niet de moeite.

[ Voor 64% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2019 14:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:55:
[...]

Lijkt inderdaad een beetje maf, maar aan de andere kant helemaal geen raar idee. Waarom vangt elk huis niet standaard regenwater op voor het doorspoelen van de wc?
Omdat water nu eenmaal geen drol kost. Het achteraf aanleggen van een grijs water systeem zou je never nooit niet terug verdienen.
Dus tenzij je het uit een ideologie doet of vanuit nieuwbouw bespaar je er gewoon niet mee.

Wat @krakendmodem doet is echt verkeerd bezuinigen. Het jezelf moeilijk maken omdat je er de centen niet voor over hebt om je energie en gasverbruik terug te brengen. Het is net alsof je de ramen open zet en de kachel op 23gr. om vervolgens de hele week droog brood te vreten zodat je het extra gasverbruik kan compenseren. 8)7 |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 05-11-2019 11:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19
Ik ben helemaal niet zuinig, maar de WC doorspoelen met een emmer badwater is voor mij armoe troef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
99ruud99 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:57:
@Sjaak_Trekhaak veel modernere huizen doen dit wel al, maar werken met een pomp. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het knap vind dat krakendmodem telkens met emmers gaat lopen, dat zou mij opbreken.
Nu is mijn vader hier iets extremer in dan ik ben. Ik spoel het toilet ook wel op "de gewone manier" door. Maar af en toe ook gewoon een emmer erdoor om de afvoer door te spoelen.
Ernemmer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:58:
De prijs van water is in NL heel erg laag (1 euro per m3), dus om nu met je badwater je wc door te gaan spoelen vind ik wel heel erg ver gaan.

Dus als je 200 keer je wc met badwater doorspoelt heb je 1 euro bespaart
Helemaal mee eens. M'n vader is wat dat betreft een echte cheapskate, zeker als je nagaat dat we qua stroomverbruik nog behoorlijke stappen kunnen maken.

[ Voor 33% gewijzigd door krakendmodem op 05-11-2019 11:02 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Basekid
Ik probeer in de weekenden trouwens eten te halen via de toogoodtogo app. Daarmee haal je eten af van restaurants en winkel etc voor een paar euro en smaakt super lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:59:
[...]

Omdat water nu eenmaal geen drol kost. Het achteraf aanleggen van een grijs water systeem zou je never nooit niet terug verdienen.
Dus tenzij je het uit een ideologie doet of vanuit nieuwbouw bespaar je er gewoon niet mee.

Wat @krakendmodem doet is echt verkeerd bezuinigen. Het jezelf moeilijk maken omdat je er de centen niet voor over hebt om je energie en gasverbruik terug te brengen. Het is net alsof je de ramen open zet en de kachel op 23gr. om vervolgens de hele week droog brood te vreten zodat je het extra gasverbruik kan compenseren. 8)7 |:(
Geld is het probleem echt niet. Het is eerder de stugge houding van mijn ouders om die investering niet te doen. Die hebben daar dan geen zin in of het is te veel gedoe. Daar heb ik al vaak genoeg wat van gezegd, maar daar gaan ze hier niet echt in mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@krakendmodem Ik zeg niet dat je de centen niet hebt, ik zeg dat ze die er niet voor over hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
btw, die "ouderwetse" stalampen hebben een 100% rendement.
1) ze leveren licht waar nodig
2) ze leveren warmte waar nodig
Dus iedereen die zegt "je hebt veel warmte productie", ja dat klopt, maar wel in de ruimte / vlakbij waar jij bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:40:
Ik sta bekend als behoorlijke cheapskate, en vandaag, toen ik het halve literpak yoghurt open knipte om de restjes eruit te kunnen schrapen (er blijft behoorlijk veel inzitten als je dat niet doet), vroeg ik me af:

Wij zijn thuis zeker met voedsel erg zuinig. In principe wordt er geen eten weggegooid. Bakken kwark worden helemaal leeggeveegd en de pannenlikkers worden hier veel gebruikt.

Er zijn een paar gerechten die we wekelijks wel maken en daarvoor haal ik in het weekend de benodigde spullen. Als dan de planning doordeweeks anders loopt en gekochte groente toch iets langer is blijven liggen, dan maken we een ander gerecht waarbij dat geen issue is. Bijvoorbeeld paprika's die net iets slapper worden, die worden dan niet in een salade gebruikt, maar die gaan even in de contactgrill en eindigen op een zelfgemaakte pizza. Bij de pizza overigens wel graag een glas goede (en dus niet zo goedkope) wijn. Life is too short to drink bad wine. Niet veel, dus dat is geen grote 'zonde'.

Brood ligt thuis altijd in de vriezer. Ik smeer 's avonds mijn brood voor de volgende dag en leg de broodtrommel dan in de koelkast. Dan heb ik de volgende dag lekker brood en wordt er niets weggegooid. Soms blijft er net één kapje over en dat gaat dan buiten in een vogelvoederhuisje.

Qua broodbeleg eet ik een paar dagen per week vlees en dat zou dus of minder moeten (lees: geen vlees) of net iets meer. Wat nu gebeurt is dat ik op een gegeven moment het laatste plakje weggooi omdat het niet goed meer is. Dat vind ik eigenlijk zonde. Met kaas speelt dat probleem niet, want die kun je meestal gewoon eten. Beter gezegd: bij de supermarkt bij ons in de buurt liggen regelmatig mooie Franse kaasjes die bijna over datum zijn met een 50% korting-sticker. Die nemen we mee en gooien we in de vriezer. Als we op vrijdag zo'n kaasje eruit pakken, hebben we in het weekend wat lekkers voor weinig geld. En de kans is groot dat het anders weggegooid zou worden.

Mijn auto is een zuinig 1.2 B-segmentertje dat voor ons tweeën prima voldoet en ook voldoende is voor de 25.000 km per jaar die ik privé en zakelijk rijd. Je kunt je afvragen of werken op 55 km afstand zo'n zuinige beslissing is, maar in mijn vakgebied liggen de banen niet helemaal voor het oprapen.

Op elektra probeer ik goed te letten, maar voor een tweepersoons huishouden is het verbruik vrij fors. In de avond staat vrij vaak een zware high-end audioset aan en is mijn vriendin vaak aan het gamen op haar niet bepaald zuinige PC. De elektrische warmtepomp vreet natuurlijk ook veel stroom, maar daarvoor in de plaats verbruiken we nauwelijks gas. Aanstaande vrijdag worden eindelijk onze 14 zonnepanelen geleverd, dus komend weekend gaat er voor bijna 5000 WP op het dak. Maar goed, op het gebied van 'stroomverbruik voor multimedia' zijn we dus niet zo heel zuinig.

In diezelfde lijn ligt iets waar we best veel geld aan uitgeven: leuke momenten. Theaterbezoek, hapje eten erbij, dat soort werk. En als blijkt dat een voorstelling bij ons in de buurt uitverkocht is, dan gaan we gewoon ergens anders heen. Zo zijn we vrijdag van Nijmegen naar Groningen gereden voor Bill Bailey, met eerst lekker een vrijmibo in een kroegje, dan een lekker diner, later in de avond een hotelletje en zaterdag een lekker ontbijtje in de stad. Financieel is dat zeker niet zuinig, maar ik geef liever daar geld aan uit dan aan voedsel dat ik weggooi of dure spullen die weer vervangen worden door iets beters.

Misschien is dat ook meteen een grote zonde: vakanties, theaterbezoek, concerten en uit eten. Allemaal 'ervaringen' waar we stiekem wel veel geld aan uitgeven. Niet nodig, maar wel leuk :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Niet. Mijn auto loopt 1:5, ik vreet veel, geniet van goede drank.

Enige waar we zuinig mee zijn is ons huis, die is minder dan de helft van wat we kunnen betalen. Daardoor meer ruimte voor andere luxe.

Woon alsnog vrijstaand en heb een grote tuin vlakbij de stad, dus het is niet zo erg als het klinkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:56
@krakendmodem ik zou je ouders eens kennis laten maken met de engelse uitspraak: "Pennywise, poundfoolish". Want dat is precies wat hier aan de hand lijkt te zijn.

@99ruud99 ja die warmte heb je hard nodig in de zomer als het in huis al boven de 25 graden is. OF in die bijkeuken.

Nog los van dat het rendement van een CV hoger is dan van een gloeilamp :+

Volgens mijn vader ben ik erg zuinig.... omdat ik altijd jaarlijks wissel van verzekeringen/abbonementen tv enzo. Dat noem ik eerder "quick-wins". Aangezien het bedrag dat ik er met 10 minuten mee bespaar niet in verhouding staat tot mijn uurloon :+

Zo zie je ook dat zuinig maar een geval van perspectief is. Wij gooien best vaak eten weg, best zonde. Maar we kopen vaak wel relatief goedkoop (250 euro boodschappen voor 3 personen per maand). Mijn ouders geven zo'n 800 euro per maand aan boodschappen uit :X

Ik kan wel zuinig zijn met aankopen overigens. Als ik een product wil hebben, kan ik uren of dagen bezig zijn met de beste prijs/kwaliteitverhouding vinden. Waardoor ik, als ik het product dan heb, vaak denk: waarom heb ik dit niet eerder gekocht!?

Tweakers prijsvergelijker, dan op Pepper kijken... Amazon.de historie, niet goedkoper op andere amazons? Cashback-mogelijkheid? iets kopen is een hele uitdaging hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
@Waah Sta lampen zijn van die lampen die je alleen aandoet voor sfeer in de winter, in de zomer blijven ze uit. En qua rendement KAN je niet boven die gloeilampen uitkomen, want ze leveren ook meteen het licht dat je nodig hebt. Dus 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:26
Ik probeer zo min mogelijk eten weg te gooien. Kijk heel bewust naar de hoeveelheden die we kopen. We kopen niet meer dan we zullen gebruiken (eventueel 2x achter elkaar dezelfde groenten).

Daarnaast behoeden we ons voor (dure) impulsaankopen door onszelf een afkoelingsperiode te geven. Als we iets na bijvoorbeeld 3 maanden nog steeds graag willen dan kopen we het pas (tenzij we het meteen nodig hebben, bijvoorbeeld als de wasmachine het begeeft).

Proberen zoveel mogelijk kwaliteit te kopen en zo min mogelijk wegwerpspul. Hierdoor doen we over het algemeen langer met spullen (TV gaat hier gemakkelijk >8 jaar mee).

Ondanks dat ik een koukleum ben, staat de verwarming gewoon op 18,5 graden. Dan maar een vestje of een trui aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik heb al jaren een budget opgemaakt met inkomend en uitgaand dus weet precies waar het geld heen gaat. Zuinig, Mwah, qua stroom/gas probeer ik wel goed op te letten en met een 4 persoonshuishouden vrijstaand gebruik ik minder energie dan een 3 persoons huishouden tussenwoning. Dat is zonder zonnepanelen etc.

Verder kijken we wel redelijk bewust naar wat we echt nodig hebben en worden grote bedragen goed bekeken wat het beste is en waarom dan deze. Dus niet even naar een winkel en op gevoel kopen.
Qua boodschappen proberen we altijd wel netjes rond een vast bedrag te blijven wat over het algemeen redelijk lukt.

Met een tweeling is doorschuiven van kleding wat lastig, maar we kopen niet altijd nieuw bijvoobeeld. Fietsjes vaak via MP. Andere zaken ook vaak eerst via MP zoeken en anders nieuw kopen.

Tsja echt goedkoop leven niet, ook geen noodzaak, maar ook niet overbodig spenderen.

Valt me nog tegen hoor. Ik gebruik ca. 120 m3 met 4 personen en doe alles met kraanwater en gebruik zeker 20 m3 om het gras te sproeien in de zomer om de boel levend te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door nldls op 05-11-2019 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
99ruud99 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:15:
@Waah Sta lampen zijn van die lampen die je alleen aandoet voor sfeer in de winter, in de zomer blijven ze uit. En qua rendement KAN je niet boven die gloeilampen uitkomen, want ze leveren ook meteen het licht dat je nodig hebt. Dus 100%.
Dat is een enorme aanname. Misschien voor jou, maar wij hebben niet eens een plafondlamp in de voorkamer. Is zo ongezellig... dus een stalamp (met LED-lamp).

En het blijft onzuiniger, op electra stoken ipv gas..... En het is zo'n kleine investering voor zo'n groot verschil.

@dreamscape de hele reden dat ik zuinig ben met aankoop van spullen, is zodat ik vaker op vakantie kan en dagjes weg kan :+ Dat is waar ik voor leef, leuke dingen doen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
@nldls Hier gaat de tuin gewoon uit de regenton :+ Hier de tuin met kraanwater besproeien is hetzelfde als vloeken in de kerk. Not done.

Wat dat betreft gaat de stugge houding hier boven het "verstand". Die houding ga je niet aanpassen. Zelfs als er met cijfers kunt aantonen wat de daadwerkelijke besparing is.

Overigens hebben we wel een grotere besparing gehad, maar na de verbouwing hier zijn de toiletten voorzien van de "bespaarknop" en gebruiken we die ook gewoon.

Ik kan overigens nog wel meer "besparingen" hier neer zetten, maar met de huidige (soms idiote) manier van denken gaat dat alleen maar meer "kritiek" opleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 05-11-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

- Overgestapt naar HelloFresh omdat het per persoon 15% goedkoper was in vergelijking met belgische supermarkt
- Bijna panisch alle deuren dicht houden en verwarming staat max op 20
- Nooit snacks kopen in de supermarkt, met de gedachte dat ik 't dan moet gaan halen te voet als ik er wel zin in heb en dus vaker ga zeggen: ik moet niets
- Bij aanschaf nieuwe keuken gekeken naar het elektriciteitsverbruik van elk apparaat
- 1x per week van de Hellofresh leftovers een groentenmix maken om niets weg te gooien
- Zelf brood bakken (scheelt HEEL veel)

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 05-11-2019 11:41 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:29
matthewk schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:33:
- Overgestapt naar HelloFresh omdat het per persoon 15% goedkoper was in vergelijking met belgische supermarkt
- Bijna panisch alle deuren dicht houden en verwarming staat max op 20
- Nooit snacks kopen in de supermarkt, met de gedachte dat ik 't dan moet gaan halen te voet als ik er wel zin in heb en dus vaker ga zeggen: ik moet niets
- Bij aanschaf nieuwe keuken gekeken naar het elektriciteitsverbruik van elk apparaat
- 1x per week van de Hellofresh leftovers een groentenmix maken om niets weg te gooien
Ik weet niet hoeveel maaltijdpakket aanbieders er in België zijn, maar wat goed werkt is om te switchen tussen de aanbieders. Ze hebben vaak een zeer goede prijzen voor nieuwe leden. Als je dat hebt gedaan, niet verlengen maar overstappen naar een andere service. Daar hetzelfde doen tot dat de eerste aanbiede jou weer benadert met "we missen je" en je opnieuw een (tijdelijke) goede aanbieding krijgt :) (dit kan je niet eeuwig herhalen natuurlijk, maar een paar maanden werkt prima. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:30
krakendmodem schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:25:

Ik kan overigens nog wel meer "besparingen" hier neer zetten, maar met de huidige (soms idiote) manier van denken gaat dat alleen maar meer "kritiek" opleveren.
Doe het gewoon. Ik ben wel benieuwd. Op zijn minst is het vermakelijk. Dat het niet rationeel is, tja. Mijn vader vind energiebesparing ook belangrijk / leuk maar hij staat wel elke dag een half uur onder de douche en no way dat dat gaat veranderen. En er is een compleet tuinhuis van 20m2 uit de grond gestampt, inclusief wifi, deurbel, tv, koelkast en houtkachel "omdat het dak van het huis niet geschikt lag voor zonnepanelen". Voordat dat terugverdiend is .. :P

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 05-11-2019 11:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

greg-a schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:37:
[...]

Ik weet niet hoeveel maaltijdpakket aanbieders er in België zijn, maar wat goed werkt is om te switchen tussen de aanbieders. Ze hebben vaak een zeer goede prijzen voor nieuwe leden. Als je dat hebt gedaan, niet verlengen maar overstappen naar een andere service. Daar hetzelfde doen tot dat de eerste aanbiede jou weer benadert met "we missen je" en je opnieuw een (tijdelijke) goede aanbieding krijgt :) (dit kan je niet eeuwig herhalen natuurlijk, maar een paar maanden werkt prima. )
Heb ik heel lang gedaan, helaas sta ik (denk ik) ondertussen op een zwarte lijst :P

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:49
Wij vouwen pakken yoghurt/vla zodanig dat er nog zeker een half kommetje uit kan
Ik knip tandpasta tubes op 3/4 doormidden en dan doe je er nog flink wat dagen mee.
Zelfde met tubes haargel.

Verder ook zoveel mogelijk in vriezen en groenten die over zijn pureren tot pastasaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:49
interessante topic, die ik zeker even blijf volgen.

Mijn eigen duit: Ik probeer zoveel mogelijk te besparen, recentelijk een nieuwbouwhuis ingetrokken, weliswaar nog wel met gas. Echter kook ik op electra, heb ik een Quooker aangeschaft waarbij ik het water van de kraan beneden meng met het kokend water van de Quooker voor warm water. Heb verder 16 zonnepanelen aangeschaft om vervolgens weer op 0 te komen met verbruik, ook al het apparatuur in mijn woning is wel voorzien van A label en in de meeste gevallen A met meerdere plusjes.Alle lampen natuurlijk LED en een besparende douchekop om niet teveel water te verspillen.

Ik let er ook op dat vaatwasser, wasmachine of als we de droger gebruiken(zelden) dat dit gebeurd als de zon schijnt. We hebben geen auto omdat we beide op fiets afstand van het werk wonen en als ik voor het werk moet reizen doe ik dit met OV.

We gaan daarentegen wel regelmatig even weekendjes weg en koop ik regelmatig nieuw elektronica ver voor het einde van de levensduur(TV, Computer, telefoon). Ik verkoop de oude dan wel weer op marktplaats, maar dat is natuurlijk ver van zuinig.

@Ernemmer Wel interessante invalshoek. Ik zelf bezuinig omdat ik zoveel mogelijk mijn belasting op de natuur wil verminderen en daar mijn steentje aan bij wil dragen. Dat iets betaalbaar is maakt mij niet zoveel uit, ik heb net 16 zonnepanelen aangeschaft, de ROI ligt op dit moment erg ver in de toekomst vanwege de salderingsregeling die waarschijnlijk zal verdwijnen, dat is voor mij echter niet het belangrijkste, zoveel mogelijk zelfvoorzienend wel. Ook van het gas af was op dit moment helaas niet betaalbaar voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:18:
@dreamscape de hele reden dat ik zuinig ben met aankoop van spullen, is zodat ik vaker op vakantie kan en dagjes weg kan :+ Dat is waar ik voor leef, leuke dingen doen. :9
Klopt inderdaad. Al zit dat bij ons in de zuinigheid wat betreft huis en hypotheek. Toen we drie jaar geleden met de bank gingen praten, bleek dat we bijna twee keer zoveel konden lenen als we nu doen.

Direct zeiden we tegen elkaar: 'Ja, da's leuk. Maar we willen ook een paar keer per maand uit eten of naar concerten en drie keer per jaar op vakantie. Als het even kan twee keer wintersport...' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als het gaat om eten gaat wel alles op wat we kopen, tenzij we het echt te laat door hebben qua houdbaarheidsdatum. Dat gezegd hebbende ben ik totaal niet zuinig in aanschaf er van. We kopen wat we willen, wat we lekker vinden en waar we zin in hebben. Proberen wel te besparen door eerst naar de Aldi/Lidl te gaan en daarna pas alles wat je daar niet kan vinden, of als die producten echt niet lekker zijn, dan gaan we naar de AH of Jumbo om de rest te kopen.

Niet eens voor alle producten geldt per definitie dat het goedkoper is maar ik heb ook geen zin en tijd om een complete studie te moeten gaan doen welk product je waar het goedkoopst kan krijgen. Aanbiedingen en bonussen merk ik dan ook eigenlijk pas tijdens het winkelen en zorgt er wel voor dat je dan wel iets sneller of meer meeneemt. Met name ook voor 2+1 of 1+2 gratis dingen (tandpasta etc).

Verder geldt het overigens voor andere dingen ook dat we niet zuinig zijn en makkelijk en veel geld uitgeven. Als we iets willen, zien, of ergens heen gaan, dan kopen we het gewoon. Betekent dus veel concerten, festivals, geregeld naar de film. Uit eten doen we dan op zich weer niet zo gek vaak maar soms wat meer. Thuisbezorgd.nl komt ook niet zo vaak voor omdat we wel echt op ons eten proberen te letten en mijn vriendin goed kan koken (en dat ook leuk vindt).

Wonen nu nog in een appartementje maar gaan volgende maand intrekken in een relatief groot vrijstaand huis in de Randstad. Dus ja, daar komen ook nogal hoge maandlasten bij kijken. Ook iets waar ik niet op beknibbel als het gaat om abo's als spotify, netflix, di.fm, en straks bij de kabel kiezen we voor een relatief uitgebreid zenderpakket en internetsnelheid (was mijn vriendin weer minder van, maar goed).

Toen ik nog single was heb ik wel vrij 'sober' geleefd als het ging om nieuwe gadgets en elektrische apparaten maar voor ons nieuwe huis hebben we wel weer een nieuwe TV en ecosysteem van Sonos aangeschaft.

Afgelopen 2 jaar heb ik heel veel nieuwe kleding aangeschaft maar dat was wel nodig na 40 kg afgevallen te zijn. Hetzelfde geldt nu voor mijn vriendin die in precies hetzelfde schuitje zit.

Eigenlijk zou het wel wat beter zijn om iets minder decadent te leven, daar moeten en gaan we elkaar ook wel wat scherper op aanspreken denk ik als we eenmaal écht alle financiën op één hoop hebben en we gewoon flink meer gaan uitgeven, maar gelukkig hebben we allebei een goede baan (zij helemaal als medisch specialist) waar het allemaal ook van kan.

Persoonlijk willen we echter allebei wel iets 'bewuster' met het geld omgaan, en met name ook als het gaat om sparen. Zijn we allebei nooit echt van geweest maar ik vind het belangrijk dat we straks een goede buffer opbouwen. Maar niet zo makkelijk als je allebei best makkelijk geld als water uitgeeft (en dan toch eigenlijk nooit in financiële problemen geweest...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ligretto
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 14:20
Leuk topic! Ik lees hier veel over zuinig zijn voor de portemonnee, maar waar ik voornamelijk in ben geïnteresseerd is hoe zuinig we (bewust) zijn voor het milieu.

Twee persoons huishouden, binnenkort drie persoons. Redelijk bewust doen wij het volgende:
- Verwarming uit doen ruim voor we naar bed gaan, vaak een uur van tevoren
- Eten en drogisterij artikelen in bulk kopen
- Zo weinig mogelijk eten weg gooien door dit de volgende dag mee te nemen naar werk of in te vriezen
- Auto kan zuiniger, Skoda Fabia 1.2 verbruik ongeveer 1:15 maar tevreden mee
- Nieuwe spullen kopen en oude spullen verkopen via marktplaats of de kringloop voor hergebruik
- Bewuste keuze veel op de fiets te doen, auto eigenlijk alleen in het weekend nodig
- Geen droger maar twee wasrekjes

Waar we nog naartoe werken:
- Nul op de meter d.m.v. all-electric en zonnepanelen - kleine kans dat dat in dit huis gebeurt
- We eten vrijwel elke avond vlees, en ook vrijwel dagelijks vleeswaren op brood. Dit kan veel minder
- Huishoudelijke apparaten zijn over het algemeen 5 tot 10 jaar oud, niet heel zuinig maar ook niet vervuilend
- Voor de portemonnee zijn we denk ik redelijk hoog verzekerd, wat niet echt nodig is maar wel een prettige gedachte
- Verminderen van vliegvakanties, heel burgelijk met de vouwwagen naar de camping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

Overigens hebben we wel een grotere besparing gehad, maar na de verbouwing hier zijn de toiletten voorzien van de "bespaarknop" en gebruiken we die ook gewoon.
In 2 verschillende nieuwbouwwoningen een opleverkeuring gehad van Vereniging Eigen Huis; beide te horen gekregen om ook "bij een plasje" de gewone knop te gebruiken omdat je dan in verhouding vaker de ontstopper langs moet laten komen; en dat verdien je niet terug met het water wat je bespaart (financieel gezien; dus om milieutechnische redenen begrijp ik het wel dat mensen de bespaarknop gebruiken of een emmer "oud" water gebruiken om door te spoelen.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
Vloeibare boter: produktfolie van de verpakking knippen en dan de fles onder de hete kraan, bijna alle boter komt dan netjes onderin de fles. Kokend water is niet aan te bevelen, dan vervormt de verpakking. Water wat gekookt heeft voor thee o.i.d. kan natuurlijk ook, ik gebruik meestal de kraan omdat de fles dan in een keer leeggaat in de pan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@99ruud99 Een LED levert per Watt opgenomen vermogen net zoveel warmte, maar 10x zoveel licht als een gloeilamp.
Een warmtepomp levert per Watt opgenomen vermogen 3 tot 5 keer zoveel warmte als een gloeilamp.

Dus zowel als lichtbron als als warmtebron is een gloeilamp ruimschoots ingehaald.
Maarja, dat heb je nou eenmaal met uitvindingen uit de 19e eeuw...

Ontopic: eigenlijk alle 'standaard'/makkelijke besparingen: geen wasdroger, LED verlichting, op de fiets naar het werk, verwarming alleen aan als we thuis zijn en als een trui niet genoeg is, etensresten in de koelkast om later op te eten, etc... Zonder veel luxe in te leveren kan je een hoop besparen; niet alleen geld maar ook energie dus goed voor het milieu.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 05-11-2019 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:59

Punkrocker

Mostly harmless

Warmtepomp
PV
Grijswater

En alle audio- en videoapparatuur achter een echte uitschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Finventdesign.nl%2F2448-thickbox_default%2Fschuko-verdeelblok.jpg&f=1&nofb=1

Wat kan beter:
Verwarming zou wat lager kunnen. Maar zoals veel vrouwen is Mrs Punkrocker een koukleum...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ernemmer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:55:
Eigenlijk helemaal niet zuinig. Vorige week voor de grap eens opgeteld wat ik aan supermarkt en restaurant heb uitgegeven in 1 maand en kwam op 450 euro voor een éénpersoonshuishouden zonder huisdieren :X
Dit heel de ogen wel iets geopend en ga nu wel wat beter opletten zodat ik rond de 250 euro per maand uitkom.

Wel ben ik redelijk zuinig met geld uitgeven aan extra dingen. Ik leef dan ook redelijk minimalistisch en koop bijna alleen wat ik nodig heb.
Zo ben ik ook. Ik kom niet aan de 450 euro maar ik ben met eten niet erg zuinig. Ik let natuurlijk wel op wat ik daadwerkelijk nodig heb maar ik koop zeker niet de goedkoopste dingen en als na 3 dagen nog brood in de kast ligt gooi ik het weg. Heb de laatste tijd wel wat aanpassingen gedaan om meer te eten wat ik daadwerkelijk heb. Als ik nog brood en beleg heb liggen ga ik niet iets anders kopen omdat ik er zin in heb, zonde van het geld en eten weggooien voelt altijd slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:29
Punkrocker schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:22:

En alle audio- en videoapparatuur achter een echte uitschakelaar:
[Afbeelding]
Scheelt dit echt veel ja?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb dit topic juist geopend om de ‘rare’ besparingen te bespreken. De standaarden zijn overal wekte vinden. Dus, voel je vrij om ze te noemen, graag zelfs :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Als de fles shampoo leeg is, dan doe ik daar terug wat water in, schud de fles, en dan kan ik me nog 3 keer wassen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik ben ook behoorlijk zuinig, alleen dat is niet altijd even goed te combineren in een relatie/huwelijk. Zo vind ik uiteten best duur en kook ik liever zelf, omdat immers veel goedkoper is. De afgelopen tijd ben ik dus nauwelijks met mijn vrouw wezen uiteten, want het zijn toch iedere keer weer even € 30 met zijn tweetjes voor lunch. Als je dat iedere week doet ben je uiteindelijk maandelijks zo'n € 120 kwijt. Geld wat ik liever besteed aan eten als wij in Hongkong zijn _/-\o_

Maar ik heb door mijn arbeidsbeperking nogal een laag inkomen: netto wellicht € 1200 inclusief de € 200 die ik maandelijks krijg van mijn werkgever, waar ik 15 uurtjes per week werk. Dus het is natuurlijk best knap dat ik daarmee rond weet te komen en nog geld kan sparen ook, al is dat natuurlijk niet zo heel veel. En uiteindelijk word het toch aan vakantie en dergelijke besteed.

Auto

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een oude rammelbak juist duurkoop kan zijn: dure reparaties, hogere benzineverbruik etc. Uiteindelijk is benzine de hoogste kostenpost en daar valt veel op te besparen: door je rijstijl aan te passen. Ik weet dat ik nu uiteraard allerlei vooroordelen naar mijn hoofd geslingerd krijg en dat ik een gevaar op de weg zou zijn....

Maar ik ben voorstander van de club van 90: nou hoef ik absoluut geen sticker op mijn auto van deze club, want dat past niet bij mijn zuinigheid omdat die sticker immers niet gratis is. En 90km/u is eigenlijk te snel, omdat vrachtwagens gemiddeld 85km/u rijden en het eigenlijk beter is om gezellig achter het vrachtverkeer te blijven wanneer je echt zuinig wilt rijden.

Ik heb dus ook heel rationeel mijn auto uitgekozen: de criteria waren goedkoop in vaste lasten, ruim en zo zuinig mogelijk. Kon dus niet anders dat ik uitkwam bij de Suzuki Celerio, welke ik nu alweer 1.5 jaar in bezit heb en de kosten per km zijn momenteel € 0,345 en ik heb er ruim 36775km meegereden. Daarbij heb ik dus niet uitgerekend wat ik terug zou krijgen als ik de auto zou verkopen. Want dat ben ik immers niet van plan :X

Het lukt mij zelfs soms om zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave: die is 3.6L per 100KM en ik heb een tijdje terug, 3.54L per 100KM gereden 8) Zie ook brandstofmonitor waar ik het verbruik bij hou. Momenteel verbruik ik trouwens helemaal geen benzine, want iemand die minder zuinig op zijn auto is zat tegen mijn auto aan. Waardoor ik al een week met de fiets naar het werk ga, omdat ik zelfs bij een leenauto nog 25% van de kosten zou moeten dragen... zo zuinig ben ik dus.

Boodschappen

Ik koop geen cola meer, want ongezond en water kan ik gewoon uit de kraan drinken. Ook koop ik geen verspakketten en snij gewoon zelf de groente en ik ga bij de concurrentie in Duitsland inkopen, ookal krijg ik op mijn werk 10% extra korting op de boodschappen. Het scheelt gewoon enorm veel geld en daarom koop ik dus in over de grens: dan neem ik het voor lief, dat Duitse supermarkt medewerkers vaak niet zo klantvriendelijk zijn en soms letterlijk de boodschappen in je winkelwagentje gooien.

En ik probeer te vermijden zoetigheid te kopen: omdat als ik het eenmaal in huis heb, het dan dan ook vrij snel op is :+ Natuurlijk gun ik mij wel wat luxe van tijd tot tijd, maar dan koop ik het in de Bonus :)

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:27:
[...]

Ik heb dit topic juist geopend om de ‘rare’ besparingen te bespreken. De standaarden zijn overal wekte vinden. Dus, voel je vrij om ze te noemen, graag zelfs :)
Mijn droger staat in de badkamer en gebruik ik hooguit 2x per week. Als ik de droger aanzet zet ik de deur van de badkamer wagenwijd open om van de warmte te profiteren.

Mijn oven heeft een afkoelstand. Dan blijft de fan nog even draaien om rustig af te koelen. Dat is niet uit te zetten. Ik zet dan de deur van de oven open om wederom van de warmte te profiteren in huis en om te zorgen dat de fan zo kort mogelijk draait.

Ik woon alleen en heb geïnvesteerd in wat wat meer stuks kleding zodat ik niet zo vaak hoef te wassen omdat ik geen sokken of shorts meer heb. Zo hoef ik geen halve wasjes te draaien en draait de machine hier alleen maar in het weekend 2x. Dat is dan de was van de hele week.

Oh ja, ik koop al mijn schoonmaak en drogisterij artikelen op Amazon.de in grootverpakking. Dat scheelt echt een berg geld ten opzichte van die zogenaamde aanbiedingen van de Etos/Kruidvat/etc.

dus gewoon 5 dezelfde flessen shampoo/deo/tandpasta en dat soort spul. Zelfde voor handzeep/allesreiniger/waspoeder/ontkalker en wat al niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 05-11-2019 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:59

Punkrocker

Mostly harmless

Mwoa... Geen giga besparingen maar al die apparatuur heeft, ook al staan ze uit, nog steeds verbruik.
TV, Receiver en vooral de ontvanger/decoder.

Internetmodem laat ik dan weer dag en nacht aanstaan. Kan eigenlijk best uit als we niet thuis zijn.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
Tommie12 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:28:
Als de fles shampoo leeg is, dan doe ik daar terug wat water in, schud de fles, en dan kan ik me nog 3 keer wassen.
Bij een nieuwe fles shampoo wordt er meestal meer shampoo gebruikt dan nodig is. Zodra de fles leger aanvoelt gaat men er zuiniger mee om. Dus wil je daar op besparen, moet je de oude fles bijvullen tot een kwart en dan terugzetten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
Wat mij overigens opvalt is dat mensen hier voornamelijk op echt minuscule dingen letten, maar waar ik zelf voornamelijk veel geld aan uitgeef (behalve roken) zijn de vele abonnementen en andere vaste maandelijkse lasten.

Nu zou je zeggen dat voor iedereen voor de hand ligt, maar zelf mis ik toch een soort van beheer erop. Er lopen zoveel abonnementen, verzekeringen, andere vaste kosten waardoor ik toch het overzicht kwijt ben en maar alles zo laat als het is. Hoe gaan anderen daar mee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Audiowaste schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:37:
Wat mij overigens opvalt is dat mensen hier voornamelijk op echt minuscule dingen letten, maar waar ik zelf voornamelijk veel geld aan uitgeef (behalve roken) zijn de vele abonnementen en andere vaste maandelijkse lasten.

Nu zou je zeggen dat voor iedereen voor de hand ligt, maar zelf mis ik toch een soort van beheer erop. Er lopen zoveel abonnementen, verzekeringen, andere vaste kosten waardoor ik toch het overzicht kwijt ben en maar alles zo laat als het is. Hoe gaan anderen daar mee om?
Is dat niet gewoon een kwestie van je bank 'afschriften' na te lopen en een lijstje maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:33:
[...]

Mijn droger staat in de badkamer en gebruik ik hooguit 2x per week. Als ik de droger aanzet zet ik de deur van de badkamer wagenwijd open om van de warmte te profiteren.
Droogrekje kopen en dat gebruiken. Je hebt het qua stroomverbruik binnen een jaar terugverdiend, en ik merk t.o.v. de droger dat je huis langer naar schoon wasgoed ruikt :)

@Audiowaste Ik heb een rekening die speciaal voor abonnementen / vast lasten etc is. Ik loop alle abonnementen jaarlijks even na of ze relevant zijn. In sommige dingen zijn niet makkelijk te snijden, maar het geintje van elk jaar overstappen wbt energie is gewoon zo gepiept en makkelijk verdiend.

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 05-11-2019 12:43 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:33
Ik doe alle lampen uit in een kamer als ik er niet ben, word soms ook geirriteerd als mijn vriendin ze aan laat. Maar vervolgens zit ik wel te gamen op een game pc wat volgens mij meer slurpt dan al die lampjes bij elkaar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:30:
Auto
Maar ik ben voorstander van de club van 90: nou hoef ik absoluut geen sticker op mijn auto van deze club, want dat past niet bij mijn zuinigheid omdat die sticker immers niet gratis is. En 90km/u is eigenlijk te snel, omdat vrachtwagens gemiddeld 85km/u rijden en het eigenlijk beter is om gezellig achter het vrachtverkeer te blijven wanneer je echt zuinig wilt rijden.
Bij de meeste moderne auto's zit er nauwelijks verschil tussen 80 en 110.
Ik heb dus ook heel rationeel mijn auto uitgekozen: de criteria waren goedkoop in vaste lasten, ruim en zo zuinig mogelijk. Kon dus niet anders dat ik uitkwam bij de Suzuki Celerio, welke ik nu alweer 1.5 jaar in bezit heb en de kosten per km zijn momenteel € 0,345 en ik heb er ruim 36775km meegereden. Daarbij heb ik dus niet uitgerekend wat ik terug zou krijgen als ik de auto zou verkopen. Want dat ben ik immers niet van plan :X
Dat vind ik nog vrij duur: mijn Daihatsu Cuore rijdt voor € 0,16 per kilometer (incl. aankoopprijs die volledig over de nu gereden kilometers is uitgesmeerd, dat wordt dus steeds goedkoper), ik heb er nu ruim 45.000 mee gereden. Ik rij 1 op 21. Helaas moet ik nu, sinds 1 oktober, wel over naar super. Overigens is de DirectLease app ook een goede besparing: daarin kun je de goedkoopste pomp in de buurt vinden. 5-10 km omrijden voor 10 cent per liter prijsverschil kan prima uit.
Momenteel verbruik ik trouwens helemaal geen benzine, want iemand die minder zuinig op zijn auto is zat tegen mijn auto aan. Waardoor ik al een week met de fiets naar het werk ga, omdat ik zelfs bij een leenauto nog 25% van de kosten zou moeten dragen... zo zuinig ben ik dus.
Dan kan je ook dagelijks naar je werk fietsen ;)
Ik koop geen cola meer, want ongezond en water kan ik gewoon uit de kraan drinken. Ook koop ik geen verspakketten en snij gewoon zelf de groente en ik ga bij de concurrentie in Duitsland inkopen, ookal krijg ik op mijn werk 10% extra korting op de boodschappen. Het scheelt gewoon enorm veel geld en daarom koop ik dus in over de grens: dan neem ik het voor lief, dat Duitse supermarkt medewerkers vaak niet zo klantvriendelijk zijn en soms letterlijk de boodschappen in je winkelwagentje gooien.
Ik heb een hekel aan koffie: stiekem is dat echt onwijs veel duurder dan thee (en zeker dan water). Verder heb ik aanmaak-limonade in huis (voor visite, niet omdat ik ze niks anders gun, maar omdat iets anders echt nooit op gaat. Zelf drink ik het niet.)

Ik heb ook HelloFresh, maar ben een hele kleine eter. Regelmatig haal ik uit een 2-persoonsmaaltijd (€ 6 pp) rustig 3 maaltijden, waarmee de prijs per maanltijd alweer daalt naar € 4. Nog steeds niet de goedkoopste, maar voor mij wél een luxe (en praktisch gemak: ik kan geen dingen zwaarder dan 'n paar kilo sjouwen, dat maakt boodschappen doen al snel lastig) die ik mezelf graag gun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Nat-Water schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:39:
[...]

Droogrekje kopen en dat gebruiken. Je hebt het qua stroomverbruik binnen een jaar terugverdiend, en ik merk t.o.v. de droger dat je huis langer naar schoon wasgoed ruikt :)
Het enige wat bij in de droger gaat zijn handdoeken en matrasovertrek. En die doe ik bewust in de droger en laat ze niet te drogen hangen.

De rest hangt gewoon te drogen in het trappegat.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 05-11-2019 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter

Ik maak maandelijks mijn budgetplan op, en kijk jaarlijks wat de goedkoopste verzekeringen en abonnementen zijn. Zo betaal ik € 8,50 voor m'n telefoon (en krijg ik nooit een naheffing), € 30 voor m'n internet, € 2,69 voor m'n inboedelverzekering, € 2,24 voor m'n WA-verzekering, € 22 voor m'n auto-verzekering. Verdere abonnementen heb ik niet, ik mag wel van de Netflix van m'n ex gebruik maken. Momenteel heb ik een all-in huur (nog een paar weken), maar ook voor energie stap ik jaarlijks over en heb ik een Excell-sheet waarin ik de totale prijzen van de aanbieders (incl. geld-terug-acties) vergelijk. Waar ik (bewust) niet op bezuinig zijn m'n rechtsbijstandsverzekering en ziektekostenverzekering. Ik heb nogal wat ziektekosten, dus een goede ziektekostenverzekering is gewoon een besparing. En met mijn verleden met rechtszaken, is een goede rechtsbijstandsverzekering ook een must. Deze heeft me al heel veel stress bespaard, en geld opgeleverd.

Wat voor mij ook een "besparing" is, is mijn vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis en een pop-podium. Door de eerste kom ik gratis (en krijg zelfs nog vaak te eten) op de leukste evenementen, door de tweede kan ik gratis uit en zelfs mensen tracteren op drank. Dit scheelt stiekem echt veel geld. Ja, het kost je vrije tijd, en je kan op de evenementen niet zomaar alles doen wat je wilt, maar je krijgt wel vrijwel alles mee, en er is toch vaak genoeg tijd om even langs kraampjes te gaan of van de muziek te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Het is goed om bij te houden wat je hebt en ook daadwerkelijk gebruikt. Ik heb een lijstje met al mijn abonnementen en verzekeringen. Ik vind het het meestal niet waard om te switchen naar de goedkoopste, maar wel om dingen te stoppen die ik niet gebruik. Zo heb ik een tijd geleden mijn Xbox Live abbo gestopt want ik gebruikte hem niet meer. Aan de andere kant ga ik als huurder die op zich wel wil verhuizen binnen 1-3 jaar geen contract van 3 jaar afsluiten bij een prijsvechter, dan blijf ik liever waar ik zit en kan ik per maand opzeggen. Vind het het bijvoorbeeld ook niet waard om 80 cent per maand te besparen op een WA verzekering waarbij je dan weer veel minder bent gedekt met het (kleine) risico dat je je leven lang mag betalen vanwege een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
De volgende zaken doe ik of laat ik om te besparen.

Koop uitsluitend spullen van hoge kwaliteit, deze gaan veel langer mee.
Kijk elk jaar of de energieboer goedkoper kan, idem voor zorg verzekering.
Stook een kachel (85% rendement), die krijgt de belangrijkste vertrekken in het huis in no-time warm.
Kook op inductie.
Repareer dingen mochten ze toch stuk gaan, lukt eigenlijk in bijna alle gevallen.
Investeer in goed gereedschap.
Ik geef pertinent niets aan "goede doelen", daar blijft teveel aan de strijkstok hangen, ik geef liever elke maand wat aan de dorpskerk, dan blijft die tenminste behouden.
Naar mijn werk ga ik op de fiets en dan doe ik onderweg meteen de boodschappen.
Maandelijks duizend euro sparen want werken tot ons 67ste gaan de Hindelaufentjes beslist niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Wat betreft roken ben ik best raar om geld te kunnen besparen. Zo rook ik standaard sigaren (cigarellos) van €3 per pakje. Iedereen verklaart me voor gek maar een pakje normaal sigaretten roken kan ik niet over mijn hart strijken. Verder voor thuis gebruik koop ik potten sigaretten. Zo blijft het nog een "beetje" goedkoop. Wat het niet is natuurlijk, roken is naast slecht nog steeds een dure hobby. :P

Deze week ook een voorbeeldje gehad met vrijwilligerswerk. Ik krijg OV vergoeding van vrijwilligerswerk en vandaag is de laatste dag dat ik het voor afgelopen maand kon declareren. Dus ipv Woensdag waar ik normaal gesproken zou afspreken met mijn bezoekmaatje heb ik gisteren afgesproken. Zo heb ik nog enkele euro's extra voor de tiende van deze maand. Het reizen met OV doe ik op rekening dus dat betaal ik wel met het storten van salaris. De vergoeding gebruik ik ipv te sparen voornamelijk om het net ietsjes breed te hebben op mijn bankrekening waar ik nu niet zo veel meer op heb staan. Deze 10e is dat 30 euro en dat kan ik gebruiken voor een snelle boodschap als ik onderweg ergens ben bijvoorbeeld.

Nu ik toch bezig ben. :P Ik ga altijd naar de WC in de bibliotheek van Rotterdam mocht ik echt nodig naar de toilet moeten. Normaal betaal je ongeveer 70 cent voor de WC in Rotterdam bij publieke urinoirs maar bij de bibliotheek kost het 20 cent. Ben ik helemaal skeer/arm dan ga ik naar Rotterdam Beurs bij een McDonalds waar het gratis is. :P Blijft één van de dingen die nooit is weggegaan sinds mijn studententijd om die rot centen te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:39:
[...]

Daar zit wel degelijk verschil in hoor: ik weet niet of jouw auto een verbruiksmeter heeft? Maar mijn auto verbruikt wel degelijk meer bij 110KM/u. Al loopt mijn auto op 120KM/u nog steeds zuinig heb ik gemerkt toen ik naar Duinkerke reed, daar moest ik de veerboot halen en toen heb ik het zuinig rijden totaal los gelaten :) ( Maar vlak voor de roadtrip heb ik juist extreem zuinig gereden ).

[...]
Dat vind ik nog vrij duur: mijn Daihatsu Cuore rijdt voor € 0,16 per kilometer (incl. aankoopprijs die volledig over de nu gereden kilometers is uitgesmeerd, dat wordt dus steeds goedkoper), ik heb er nu ruim 45.000 mee gereden. Ik rij 1 op 21. Helaas moet ik nu, sinds 1 oktober, wel over naar super. Overigens is de DirectLease app ook een goede besparing: daarin kun je de goedkoopste pomp in de buurt vinden. 5-10 km omrijden voor 10 cent per liter prijsverschil kan prima uit.
Is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken: met alle respect van dien. Mijn auto is van bouwjaar 2015 en die van jou is van 2007 en mag iedere jaar op APK keuring, terwijl mijn auto om de 2 jaar op APK keuring dient te gaan. Pas als de auto 8 jaar oud is dient hij jaarlijks op APK keuring te gaan. Daarnaast heeft mijn auto een vervangingswaarde van € 6700 bij totalloss. ( Als ik dat bedrag er vanaf trek, dan zit ik ook op € 0,16 )

Gemoedsrust is mij ook iets waard hoor: als ik met een auto rondreed die € 1500 gekost had, dan was die auto nu dus totalloss verklaard en dan krijg je enkel de dagwaarde uitgekeerd. Ik heb dus een schade aan mijn auto momenteel, die meer kost dan wat jij betaalde voor je auto. Overigens tank ik in Duitsland in Dusseldorf voor gemiddeld € 1,35 per liter 8)

Ik kom eigelijk ook totaal niet graag bij autogarages: heb altijd het gevoel, dat ze je een poot uitdraaien. Maar ik kom dus wel met de auto bij de dealer, omdat een netjes ingevuld onderhoudsboekje ook wat waard is. Anders deed ik wel de oliewissel in Dusseldorf: want luchtfilter, interieurfilter etc kan ik allemaal zelf doen. En onderhoud is iets anders dan een reparatie.
Het zijn toch 10km heen en weer 10km terug en vooral de terugweg is met alle stijgingen best intensief, want ik woon in zuid limburg waar niet alles plat als een dubbeltje is :+ Maar ik zou de auto inderdaad kunnen laten staan op dagen dat het mooi weer is: nadeel van fietsen is echter dat ik bezweet op werk aan kom, of zoals gisteren als een bezopen kat.

Maar ik heb de auto wel degelijk nodig: mijn vrouw woont immers in Dusseldorf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:05:
[...]
Maar ik heb de auto wel degelijk nodig: mijn vrouw woont immers in Dusseldorf.
:? Getrouwd maar niet samenwonend? Dat kan een fikse besparing opleveren aan woonlasten als je wél samen gaat wonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik zou zelf ook niet al te snel voor de kaasschaafmethode gaan en op echt hele kleine dingetjes beknibbelen.

Abonnementen is inderdaad een kwestie van je bankafschriften aflopen en even in een google sheet een overzichtje maken.

Wat ook helpt is dat als je een jaarlijks abonnement afsluit maar waar je nu eigenlijk al vanaf weet dat je er vanaf wilt om dan gewoon net voor einde looptijd een herinnering in je telefoon zet. En gewoon zsm actie ondernemen als je ineens beseft dat je nog ergens een abo x hebt lopen waar je niks meer mee doet maar toch zo slapend blijft bestaan (zo heb ik al sinds begin BNN een abo lopen maar heb ik die pas vorig jaar eindelijk opgezegd. Deels overigens ook omdat ik het ideologisch ook niet meer zo met ze heb sinds het samengaan met de VARA maar dat terzijde :P).

Toen ik nog single was en ik best wel lekker verdiende maar toch altijd richting nulpunt ging van mijn bankrekening ben ik in Excel eens bij gaan houden waar het allemaal aan opging. Het resultaat wat zo'n beetje gelijk aan dat van Fable. Schrikken, en vooral veel eten en drinken, met name buitenshuis. Visje van de markt hier, broodje op station daar. Je kent het wel. Dat loopt echt heel snel op (en zeker omdat ik toen nog in mijn dikke vreetperiode zat).

Les 1 om zuiniger te worden, zeker als het uit noodzaak is omdat je het eigenlijk niet kan veroorloven is om keihard inzicht te krijgen in je uitgaven en inkomsten. Dat betekent bij heel veel mensen kop uit het zand en jezelf confronteren met wat je allemaal uitgeeft. Gewoon alles loggen/van je bankafrekening op een rij zetten en dan eens kritisch kijken wat je allemaal beter niet meer kan doen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:19:
[...]

:? Getrouwd maar niet samenwonend? Dat kan een fikse besparing opleveren aan woonlasten als je wél samen gaat wonen :)
Ja dat was vroeger normaal: eerst trouwen en dan pas samenwonen. Nu is het blijkbaar wereldvreemd en moet je aan iedereen verantwoording afleggen, waarom je getrouwd bent en niet samen woont |:(

Wij willen wel gaan samenwonen: maar of je het gelooft of niet, apart blijven wonen is momenteel voordeliger voor ons. Omdat mijn vrouw belastingplichtig is in Duitsland en ik in Nederland. Sowieso zou ik mijn inkomen verliezen als ik naar Duitsland verhuisde. Dus uiteindelijk is het doel dat zij naar Nederland komt, alleen pendelen tussen Nederland en Duitsland is ook niet gratis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Welk effect? Wij gebruiken met een 3-persoons huishouden rond de 78m3 per jaar. En dat is dan inclusief een bad wat geregeld gebruikt wordt en een aantal keer per zomer een 4mx3m zwembad vullen.

Wij gebruiken per persoon per jaar dus slechts 1m3 meer, dat gebruik van je badwater heeft dus eigenlijk geen effect?

Ontopic:
Ik heb zonnepanelen, puur voor het geld en niet het milieu. Voor de rest ben ik niet echt zuinig, gooi genoeg eten weg en met meerdere auto's loop je ook goed leeg.

Maar ik maak het liever met warme hand op dan dat ik het met koude hand weggeef.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Ardana ik reken bij benzine-prijs zelfs de Freebees mee in de prijs (want die zijn 1 cent per bestede euro, los van acties voor extra freebees).

Met de auto-zoektocht kijk ik altijd naar de goedkoopste auto op lange termijn... aangezien 45 km enkele reis niet echt te fietsen is. Dus een Chevrolet Spark (Aziatische auto, eigenlijk een Deawoo Matiz namelijk) met LPG. Ik zit nu, na slechts 1 jaar, al op 17 cent/km. En dat is inclusief de aanschafprijs van 4200 euro.

Hij trekt niet snel op, en ik rijd meestal 110 (want zuiniger dan 130... langzamer lijkt weinig effect te hebben op verbruik). Maar hij brengt me betrouwbaar van A naar B. Dat kan ik van de vorige auto (21 ct/l na een jaar) niet zeggen. Leuk zo'n peugeot 206 diesel, lekker zuinig voor een goedkope auto.... maar in 1 jaar 3x laten staan.

@Ruben0s wel jaarlijks ;-) maandelijks met autoverzekering is niet handig, want dan bouw je geen schadevrije jaren op 8) Omdat verzekeraars dan vaak omlaag afronden en dan beginnen te tellen....

Sowieso is dat een boevensysteem, die schadevrije jaren. Waarom niet gewoon rekenen met dagen ipv afronden? Maar dat is een andere discussie.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 05-11-2019 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Zijn er ook mensen die elke maand, via een cashback site, een nieuwe maandelijkse opzegbare verzekering afsluiten en dan cashback innen.

Volgens mij is het dan zelfs mogelijk om geld toe te krijgen op je inboedel, opstal, avp en autoverzekering.

Voorbeeld cashback bij maandelijkse opzegbare verzekeringen:

https://www.shopbuddies.nl/cashback/fbto-autoverzekering-nl

https://www.shopbuddies.nl/cashback/ohra-inboedelverzekering

Etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:55
Basekid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:43:
Ik gebruikt mijn theezakje 2-3 dagen (a 3 koppen per dag) omdat ik het zo licht drink dat het goed te doen is.
Zakje ziet er misschien wel verschrompeld uit etc maar doet niks af aan de smaak en kwaliteit. Je moet wel van lichte thee houden natuurlijk :)
Dit schijnt wel enorm ongezond te zijn, aangezien gebruikte theezakjes vaak een bron van bacterien zijn.

Ontopic:
Ik ben erg zuinig in dingen uitbesteden. Elke keer als ik een offerte aanvraag om iets te laten doen aan m'n huis, besluit ik om het toch maar zelf te doen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:56
Ik heb de afgelopen 5 jaar geen nieuwe kleren meer gekocht. Behalve ondergoed... als er te veel onderbroeken waren met gaten er in.
De rits van mijn winter(sport)jas van 6 jaar oud is zojuist stuk gegaan. Daar komt dus een nieuwe rits in.
Ik heb werkschoenen waar sinds kort gaten in de zolen zitten... ik denk er serieus over om deze gaten vol te purren of kitten zodat ik er weer even mee door kan.

Zo cheap als ik ben met kleding, des te meer geef ik uit aan gereedschap. Ik koop meestal toch (semi)professioneel spul met de gedachte dat ze toch heel lang mee zullen gaan. Daarbij doe ik veel reparaties/opknappen in en rond het huis zelf, waardoor het gereedschap zich ook wel weer terug betaald omdat ik niemand hoef in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Waah schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:41:
@Ardana ik reken bij benzine-prijs zelfs de Freebees mee in de prijs (want die zijn 1 cent per bestede euro, los van acties voor extra freebees).

Met de auto-zoektocht kijk ik altijd naar de goedkoopste auto op lange termijn... aangezien 45 km enkele reis niet echt te fietsen is. Dus een Chevrolet Spark (Aziatische auto, eigenlijk een Deawoo Matiz namelijk) met LPG. Ik zit nu, na slechts 1 jaar, al op 17 cent/km. En dat is inclusief de aanschafprijs van 4200 euro.

Hij trekt niet snel op, en ik rijd meestal 110 (want zuiniger dan 130... langzamer lijkt weinig effect te hebben op verbruik). Maar hij brengt me betrouwbaar van A naar B. Dat kan ik van de vorige auto (21 ct/l na een jaar) niet zeggen. Leuk zo'n peugeot 206 diesel, lekker zuinig voor een goedkope auto.... maar in 1 jaar 3x laten staan.
Klopt, het wordt pas onzuinig vanaf 110. Daarnaast kan je, indien je met 90 niet uiterst rechts rijdt, een bekeuring krijgen. Ik spreek uit ervaring met mijn oldtimertje :+ Dan wordt het geen besparing meer :P Te traag rijden en daarmee op de linkerbaan rijden valt dan onder onverantwoord rijgedrag. Dat is het ook, maar ik dacht niemand in de buurt te zien..

[ Voor 6% gewijzigd door matthewk op 05-11-2019 13:43 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
virtualJac schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:41:
[...]

Dit schijnt wel enorm ongezond te zijn, aangezien gebruikte theezakjes vaak een bron van bacterien zijn.

Ontopic:
Ik ben erg zuinig in dingen uitbesteden. Elke keer als ik een offerte aanvraag om iets te laten doen aan m'n huis, besluit ik om het toch maar zelf te doen.
Hm zou best kunnen, is natuurlijk allemaal vochtig en veel organisch materiaal.

Heb er zelf nog nooit last van gehad maar misschien is het niet slim om dit te doen als je heel oud/jong bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:33:
[...]
Mijn oven heeft een afkoelstand. Dan blijft de fan nog even draaien om rustig af te koelen. Dat is niet uit te zetten. Ik zet dan de deur van de oven open om wederom van de warmte te profiteren in huis en om te zorgen dat de fan zo kort mogelijk draait.
Haha, die vind ik leuk gevonden. Het is alleen jammer dat het echt amper tot geen zin heeft, het openzetten van de oven maakt niet uit. De oven heeft namelijk geen directe verbinding naar buiten, wat er dus per definitie voor zorgt dat de warmte binnenshuis blijft. Open of dicht maakt helemaal niets uit.

De tijd van de fan zal op jaarbasis misschien 20 cent zijn, dus ook daar zit de besparing niet.
Oh ja, ik koop al mijn schoonmaak en drogisterij artikelen op Amazon.de in grootverpakking. Dat scheelt echt een berg geld ten opzichte van die zogenaamde aanbiedingen van de Etos/Kruidvat/etc.
Tip, plan geregeld een tripje naar Duitsland in om daar oa. drogisterij artikelen te kopen. Standaard al 50% goedkoper dan Nederland. Aangezien het lang houdbaar is kan je er veel van meenemen. Tevens tank je een stuk goedkoper daar en heb je gelijk een leuk dagje uit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
Ruben0s schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:41:
Zijn er ook mensen die elke maand, via een cashback site, een nieuwe maandelijkse opzegbare verzekering afsluiten en dan cashback innen.

Volgens mij is het dan zelfs mogelijk om geld toe te krijgen op je inboedel, opstal, avp en autoverzekering.

Voorbeeld cashback bij maandelijkse onzegbare verzekeringen:

https://www.shopbuddies.nl/cashback/fbto-autoverzekering-nl

https://www.shopbuddies.nl/cashback/ohra-inboedelverzekering

Etc.
Ligt het nou aan mij of is dit een gekke voorwaarde voor die cashback actie?
FBTO Autoverzekering cashback ontvang je voor daadwerkelijke, geregistreerde aankopen/aanmeldingen die direct, zonder het tussentijds bezoeken van andere websites, en volledig online, zonder telefonisch of anderszins contact met FBTO Autoverzekering, zijn afgerond. Gebruik nooit kortingscodes van andere websites, accepteer cookies voor onze website en voor de webshop waar je gaat shoppen en gebruik altijd een internet browser waarbij de opgeslagen cookies en geschiedenis zijn verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nat-Water
Basekid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:44:
[...]

Heb er zelf nog nooit last van gehad maar misschien is het niet slim om dit te doen als je heel oud/jong bent?
Ik zou ze niet een week laten liggen, maar even kan wel. Sowieso mik je het zakje in kokend water. Vinden bacteriën niet leuk.

Maar zoals met elk product. Ruik en bekijk. Als je rooiboszakje is getransformeerd in champignonnenthee is vervanging wenselijk.

Volgens het Voedingscentrum kan het ook geen kwaad.

[ Voor 23% gewijzigd door Nat-Water op 05-11-2019 13:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik gebruik ook regenwater uit zuinigheid. Geen financiële zuinigheid (water kost geen drol en ik rij privé een nieuwe Tesla :P), maar uit mijn overtuiging dat het van de zotte is om schoon drinkwater te gebruiken om je schijt door te spoelen. Ik doe het al langer, maar houd het sinds maart 2017 ook nog bij: tot op heden ruim 6000 liter water uit mijn regenton opgehaald met mijn 10 liter gietertje gebruikt om mijn WC door te spoelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Drardollan schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:45:
[...]

Haha, die vind ik leuk gevonden. Het is alleen jammer dat het echt amper tot geen zin heeft, het openzetten van de oven maakt niet uit. De oven heeft namelijk geen directe verbinding naar buiten, wat er dus per definitie voor zorgt dat de warmte binnenshuis blijft. Open of dicht maakt helemaal niets uit.

De tijd van de fan zal op jaarbasis misschien 20 cent zijn, dus ook daar zit de besparing niet.
Dat weet en snap ik maar daar gaat het in deze niet om. Soms geven de kleinste zaken de meeste voldoening. It's all in your head. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:55
Basekid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:44:
[...]

Of je bouwt er een enorme weerstand van op :9 Geen idee, maar ik kreeg zelf als aanrader om dit niet te doen ivm de grote bron van bacterien. Doe het daarna als braaf kuddedier niet meer.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

antonboonstra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:47:
[...]

Ik gebruik ook regenwater uit zuinigheid. Geen financiële zuinigheid (water kost geen drol en ik rij privé een nieuwe Tesla :P), maar uit mijn overtuiging dat het van de zotte is om schoon drinkwater te gebruiken om je schijt door te spoelen. Ik doe het al langer, maar houd het sinds maart 2017 ook nog bij: tot op heden ruim 6000 liter water uit mijn regenton opgehaald met mijn 10 liter gietertje gebruikt om mijn WC door te spoelen.
Toch een besparing van 6 euro, heb je die gieter er al bijna uit! ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ardana schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:39:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb een hekel aan koffie: stiekem is dat echt onwijs veel duurder dan thee (en zeker dan water). Verder heb ik aanmaak-limonade in huis (voor visite, niet omdat ik ze niks anders gun, maar omdat iets anders echt nooit op gaat. Zelf drink ik het niet.)

Ik heb ook HelloFresh, maar ben een hele kleine eter. Regelmatig haal ik uit een 2-persoonsmaaltijd (€ 6 pp) rustig 3 maaltijden, waarmee de prijs per maanltijd alweer daalt naar € 4. Nog steeds niet de goedkoopste, maar voor mij wél een luxe (en praktisch gemak: ik kan geen dingen zwaarder dan 'n paar kilo sjouwen, dat maakt boodschappen doen al snel lastig) die ik mezelf graag gun.
toon volledige bericht
Ik heb dat met de snelheid getest een paar weken geleden (over een autorit van 500km retour) en het maakt wel degelijk heel veel uit of je 90 of 120/130 rijdt hoor :) Hoe modern een auto ook is, luchtweerstand is voor iedere auto hetzelfde. Dit was dan met een auto die sowieso niet het allerzuinigst is (Golf 7 GTI) maar 6.7l/100km gemiddeld is als ik naar Spritmonitor kijk héél netjes. Mijn record over lange afstand blijft overigens 4.0l/100km met een Kia Picanto 1.0 uit 2012. Met die wat ik nu heb (1.2 4-potter uit 2014) haal ik dat overigens nooit meer :+

Zelf doen we thuis wel van alles qua 'zuinig leven'. Verwarming staat meestal niet warmer dan 17,5/18 graden, droger staat amper aan per jaar, overal LED-lampen en nooit aan als je niet in de ruimte bent (buiten wat verlichting als we weg zijn op timers), in België tanken (nu DE vanwege E10 in BE), in DE bepaalde boodschappen halen (afbakbroodjes etc.). We gaan amper uiteten en ook bij de boodschappen wordt handig gebruik gemaakt van aanbiedingen.

Verder zonnepanelen, deels voor het geld natuurlijk maar ook om wat van ons wagenpark te compenseren qua milieu. Klusjes doen we zo veel mogelijk zelf (verven, lampje ophangen). Tuin verbouwen hebben we bijvoorbeeld de helft mee bespaard t.o.v. gemiddelde van 3 offertes door bijna alles zelf te regelen en te helpen waar mogelijk.

We hadden het er laatst thuis over hoe belachelijk veel eigenlijk weggegooid wordt van eten, en dan hadden we het met name over alle verpakkingen die de meest onmogelijke vormen hebben. Kijk naar een pak hagelslag, daar kun je gewoon 100% van gebruiken. Maar kijk naar iets als een mayo-fles met van die handige anti-rotzooi doppen waar je zonder pardon tussen de 5-10% van de inhoud weg gooit.. Reken dat eens uit over alle verpakkingen en 10 jaar tijd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Paitor schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:50:
[...]
Toch een besparing van 6 euro, heb je die gieter er al bijna uit! ;)
Zoals ik al zei, niet om de financiële besparing. Waarom moet zuinigheid altijd op geld slaan?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
boxlessness schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:42:
Ik heb werkschoenen waar sinds kort gaten in de zolen zitten... ik denk er serieus over om deze gaten vol te purren of kitten zodat ik er weer even mee door kan.
Kleding repareren in plaats van weggooien, dat is helemaal prima. Maar bij werkschoenen is je idee volgens mij niet heel verstandig. Een en ander is afhankelijk van op wat voor plaatsen je werkt, maar veiligheidsschoenen moeten natuurlijk wel aan bepaalde eisen voldoen. Zo ook de zool, die voldoende slipweerstand moet bieden en niet zomaar doorboord moet kunnen worden door iets scherps. Volkliederen met pur of kit, dat lijkt me niet de veiligste methode...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22

Ik heb dit opgelost door alles in Excel onder elkaar te gooien. Van auto, tot tel abo's, verzekeringen en andere zaken. Dat aanvullen met inkomen en er ontstaat een huishoud budget waardoor je weet waar je geld blijft en welke abo's er lopen.

Als je dit wat completer maakt kun je direct ook de abo referentie nummers en einddata toevoegen zodat je op tijd ziet dat je iets moet verlengen of overstappen (met name NUTS). Ik kan zo een rijtje ophalen met welke abo's er lopen.

Tevens heb ik een schatting van de pin uitgaven per maand (al snel VEEL!) en match dat periodiek door een afschrift te downloaden en te analyseren / categoriseren op type om zo te weten of bijvoorbeeld de pin uitgaves nog matchen met de prognose in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Waah schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:41:
Sowieso is dat een boevensysteem, die schadevrije jaren. Waarom niet gewoon rekenen met dagen ipv afronden? Maar dat is een andere discussie.
Mijn verzekeraar die kende mij al 3 schadevrije jaren toe, terwijl ik nog niet eend drie jaar auto rij. Schijnbaar is dat toch niet helemaal zwart wit: ik heb hiervoor twee andere auto's gehad, beide verzekerd gehad bij dezelfde verzekeraar.

Maar bij mijn huidige auto heb ik een andere verzekering gekozen en de schadevrije jaren, die waren in mijn voordeel naar boven toe afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Kuusj is 18 graden niet gewoon erg koud? Ik bedoel: tuurlijk wen je aan temperatuur, maar 18 graden??
Of draag je speciale kleding? (Heb zelf een "chill pakje" van synthetisch materiaal. En daarin heb ik het nooit koud, want het ademt niet :+ )

@XiaomiGlobal daarom is het zo'n krom systeem. De ene verzekeraar rond vanaf 0,5 jaar al naar boven af. Maar anderen met 10 maanden niet eens.

Waarom ze de schadevrije jaren niet gewoon in dagen/maanden bij houden is mij een raadsel. Zo ingewikkeld lijkt het mij niet. Maar het is vast in het voordeel van de verzekeraars ;-)

[ Voor 40% gewijzigd door Waah op 05-11-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
. dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Waah op 05-11-2019 14:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, ik ben wel een cheapskate, maar de rest van het gezin niet... dus resistance is futile.

Maar "belachelijke dingen die ik doe" kunnen zijn:
- Ik vind de kapper te duur en stel de afspraak daardoor soms te lang uit.
- Als kleren nog enigszins bruikbaar zijn, blijf ik ze aandoen. Ik heb op dit moment bijvoorbeeld een trui aan waarvan ik niet eens meer durf te zeggen hoe oud deze is. Mijn inschatting is 10+ jaar. Zolang er geen gaten inzitten vind ik het best.
- Hetzelfde geldt voor mijn schoenen. Nu heb ik daar ook wat mee, dat ik het verschrikkelijk vind om nieuwe te kopen omdat ze nooit lekker zitten. Dus meestal blijf ik op mijn oude schoenen doorlopen totdat ze letterlijk uit elkaar vallen. De schoenen die ik nu aan heb zijn 3 jaar oud.
- Van de TV hoek gaat elke avond de stroom af. Daar heb ik een schakelaar tussen gezet.
- Ik heb bijna alleen maar zuinige computerapparatuur. Game PC's e.d. zijn verboden hier. Voor de meeste taken kun je prima met een NUC of laptop af.

Mijn zonden draaien voornamelijk om het gezin. Dus ik heb een gezinsauto gekocht een aantal jaar geleden. Hij moest wel betrouwbaar zijn etc en ik ging steeds hogere eisen stellen, dus uiteindelijk Toyota Auris van 2014 gekocht. Ter vergelijking: ik heb bijna 10 jaar lang in een Renault Twingo rondgereden.

Niet omdat ik arm ben, maar omdat ik het gewoon zonde van het geld vond.

Wat op zich wel grappig is... want er is een periode geweest dat ik in Delfshaven woonde in een flat die ik binnen 5 jaar had kunnen afbetalen, Twingo'tje voor de deur, rondlopen in oude kleren, etc. Niemand die überhaupt zou denken dat ik ook maar iets van geld had.

Ik was niet eens bang beroofd te worden 's nachts in de stad. Mensen keken mij eerder argwanend aan _O- Al helemaal als ik me een aantal dagen niet geschoren had.

In de tussentijd zat mijn inkomen al ruim boven de 3k per maand en spaarde ik 1000 euro per maand netto. Dat had ik toen gewoon over.

Het is pas misgegaan toen de buurt steeds meer achteruitging en ik dat zat was. En toen ik papa werd. Vanaf dat moment moest alles ineens "goed" zijn. Dus ik moest en zou in een nette buurt wonen, ik had een normale auto nodig, etc, etc.

Maar goed, voor de rest geef ik dus nog steeds weinig om bepaalde dingen. We hebben ook nog steeds een 32" HD ready TV uit het jaar 0. Ik zit er 4 meter 50 vanaf ofzo. Volgens collega's moet ik dan een 55" hebben... yeah sure.

Ik vind het best zo. En ik kijk toch bijna elke avond TV.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Waah schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:22:
@Kuusj is 18 graden niet gewoon erg koud? Ik bedoel: tuurlijk wen je aan temperatuur, maar 18 graden??
Of draag je speciale kleding? (Heb zelf een "chill pakje" van synthetisch materiaal. En daarin heb ik het nooit koud, want het ademt niet :+ )
Verbaas me er wel eens over hoe andere mensen de thermostaat op 20-21 graden hebben staan, dan zouden we hier echt het huis uit zweten ben ik bang :+ Het is hier gewoon een behaaglijke temperatuur imho, hoor er ook nooit iemand over klagen qua bezoek. Nu loop ik thuis sowieso altijd in joggingsbroek en hoodie rond en dus niet in een t-shirt, wat dan wel iets te fris is denk ik.

In de avond in wintermaanden (of bij temperaturen zoals de afgelopen dagen) hebben we in de woonkamer wel een elektrische sfeerhaard aan op 1000W, welke i.c.m. de CV op 18 graden een temperatuur geeft waarbij je echt geen deken nodig hebt. Dit doen we omdat we in een groot vrijstaand huis wonen (ongeveer 220-230m2 woonoppervlak) en als we in de avond een kop koffie of wat dan ook drinken in de woonkamer hoeft de andere paar 100m3 lucht niet ook verwarmd te worden :+ Icm de zonnepanelen kost dat qua stroom ook nog niks (hebben 15 SunPower X21-335BLK panelen liggen, goed voor 24,5m2 dakoppervlak en 5025Wp.)

Het is niet dat we dit doen omdat iedere cent 3x moet worden omgedraaid maar 'ons bin zunig' zit toch een beetje in de familie. We vinden het ongeacht de besparing in geld ook gewoon belachelijk om bewust met een zo breed mogelijke voetafdruk te leven.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 05-11-2019 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
antonboonstra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:52:
[...]

Zoals ik al zei, niet om de financiële besparing. Waarom moet zuinigheid altijd op geld slaan?
Ik snap dat het niet om het geld gaat, maar hoe doe je dat precies? Zet je een emmer water al klaar voor je naar de WC gaat? Of vul je de stortbak na gebruik direct bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:47
Waah schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:22:

@XiaomiGlobal daarom is het zo'n krom systeem. De ene verzekeraar rond vanaf 0,5 jaar al naar boven af. Maar anderen met 10 maanden niet eens.

Waarom ze de schadevrije jaren niet gewoon in dagen/maanden bij houden is mij een raadsel. Zo ingewikkeld lijkt het mij niet. Maar het is vast in het voordeel van de verzekeraars ;-)
In mijn huis is het in de winter 16,5 graden... warm zat! Qua stoken ben ik een enorme cheapskate.
Verder repareer ik alles wat er maar te fixen valt, en probeer ik onder het motto te leven "wat ik een week niet mis, heb ik ook eigenlijk niet nodig".
qua eten: aanbiedingen zijn geduldig, ik woon alleen dus ik kook in porties van 3 (de rest gaat de vriezer in). als je goed op aanbiedingen let leef je voor 30 euro per week. Ik drink slechts koffie, thee, en water. Rook niet, drink niet. Laatst de auto de deur uit gedaan. Kleding is rustig 5 jaar oud. Douch net aan 3 minuutjes. Geen TV abbo. Netflix via een vriend, spotify kost 2,5 euro de maand. Ik zou heel veel geld over moeten houden, tot ik op het idee kwam om een VW T3 te kopen en te gaan ombouwen naar camper... Oeps! :X

Belangrijkste: zorg dat je de uitgaven inzichtelijk hebt, snij alleen in dingen die echt nut hebben. toilet ombouwen qua spoelwater is idealistisch, maar kosten technisch niet te verantwoorden. Ik heb wel via BVA 2 zonnepaneeltjes gekocht, een kappote inverter gerepareerd, en nu voor 300 euro een 500 W piek systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalephsis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-01 18:32
Ik weet dat ik een stuk zuiniger zou moeten leven, maar ik heb sinds ik mijn professionele carrière ben begonnen nooit meer gelet op hoe ik er financieel voor sta, iets wat ik nu betreur.

Ik ben echt veel te lui met bijvoorbeeld de thermostaat terugzetten op 17graden als ik naar bed ga, die staat soms s'nachts dus nog aan op 20 graden. Soms vergeet ik zelfs de ramen dicht te doen in de kamers waar de kachel brandt..

In de supermarkt let ik eigenlijk nooit op met wat ik aanschaf en pak ik gewoon alles op ooghoogte en met kleding kijk ik eigenlijk pas wat ik heb uitgegeven als ik moet afrekenen ( doet soms erg pijn.. )

Maar daarom dit topic gaan volgen, want ik moet echt beter op letten en nog meer sparen dan ik nu doe. Ik zet echt amper 300,- per maand op de spaar rekening terwijl het naar mijn idee wel een kleine 1000,- zou kunnen zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Kuusj schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:34:
[...]

Verbaas me er wel eens over hoe andere mensen de thermostaat op 20-21 graden hebben staan, dan zouden we hier echt het huis uit zweten ben ik bang :+ Het is hier gewoon een behaaglijke temperatuur imho, hoor er ook nooit iemand over klagen qua bezoek. Nu loop ik thuis sowieso altijd in joggingsbroek en hoodie rond en dus niet in een t-shirt, wat dan wel iets te fris is denk ik.

In de avond in wintermaanden (of bij temperaturen zoals de afgelopen dagen) hebben we in de woonkamer wel een elektrische sfeerhaard aan op 1000W, welke i.c.m. de CV op 18 graden een temperatuur geeft waarbij je echt geen deken nodig hebt. Dit doen we omdat we in een groot vrijstaand huis wonen (ongeveer 220-230m2 woonoppervlak) en als we in de avond een kop koffie of wat dan ook drinken in de woonkamer hoeft de andere paar 100m3 lucht niet ook verwarmd te worden :+

Het is niet dat we dit doen omdat iedere cent 3x moet worden omgedraaid maar 'ons bin zunig' zit toch een beetje in de familie. We vinden het ongeacht de besparing in geld ook gewoon belachelijk om bewust met een zo breed mogelijke voetafdruk te leven.
Een thermostaat heeft ook geen geijkte meting. Ik heb mijn Toon thermostaat met 1,2 graden moeten bijstellen naar beneden. Dus als die op 20 stond, was het werkelijk 18,8 op een meting die er 1 cm vanaf hing. En dan wordt het echt te koud in ons huis, met name als het donker is en even stil zit (maar wel makkelijk voor eneco om te zeggen dat je gas bespaard met Toon :z).

Ofwel voor hetzelfde geld meet jouw thermostaat 18 graden, terwijl het in werkelijkheid 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 19:58
virtualJac schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:41:
[...]

Ontopic:
Goed voor het immuunsysteem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

FunFair schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:40:
[...]

Een thermostaat heeft ook geen geijkte meting. Ik heb mijn Toon thermostaat met 1,2 graden moeten bijstellen naar beneden. Dus als die op 20 stond, was het werkelijk 18,8 op een meting die er 1 cm vanaf hing. En dan wordt het echt te koud in ons huis, met name als het donker is en even stil zit (maar wel makkelijk voor eneco om te zeggen dat je gas bespaard met Toon :z).

Ofwel voor hetzelfde geld meet jouw thermostaat 18 graden, terwijl het in werkelijkheid 20 graden is.
Precies om die reden hebben we ook een thermometer op 1,5 meter ervan af staan, scheelt max. een halve graad. Zoals nu staat de thermostaat op 18,0 en geeft de thermometer 18,3 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
LuNaTiC schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:29:
[...]
Ik zou zelf ook niet al te snel voor de kaasschaafmethode gaan en op echt hele kleine dingetjes beknibbelen.
Op de grote dingen bezuinig ik al zoveel mogelijk, dus blijven enkel de echt kleine dingetjes over ;)
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:30:
[...]

Ja dat was vroeger normaal: eerst trouwen en dan pas samenwonen. Nu is het blijkbaar wereldvreemd en moet je aan iedereen verantwoording afleggen, waarom je getrouwd bent en niet samen woont |:(

Wij willen wel gaan samenwonen: maar of je het gelooft of niet, apart blijven wonen is momenteel voordeliger voor ons. Omdat mijn vrouw belastingplichtig is in Duitsland en ik in Nederland. Sowieso zou ik mijn inkomen verliezen als ik naar Duitsland verhuisde. Dus uiteindelijk is het doel dat zij naar Nederland komt, alleen pendelen tussen Nederland en Duitsland is ook niet gratis....
|:( is niet nodig hoor volgens mij. Het is precies het laatste wat je zegt: pendelen tussen Nederland en Duitsland kost ook de nodige centen. En ja, het is nogal ongebruikelijk om wel getrouwd te zijn, maar niet samen te wonen, maar wat werkt, werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
nldls schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:08:

Ik heb dit opgelost door alles in Excel onder elkaar te gooien. Van auto, tot tel abo's, verzekeringen en andere zaken. Dat aanvullen met inkomen en er ontstaat een huishoud budget waardoor je weet waar je geld blijft en welke abo's er lopen.

Als je dit wat completer maakt kun je direct ook de abo referentie nummers en einddata toevoegen zodat je op tijd ziet dat je iets moet verlengen of overstappen (met name NUTS). Ik kan zo een rijtje ophalen met welke abo's er lopen.

Tevens heb ik een schatting van de pin uitgaven per maand (al snel VEEL!) en match dat periodiek door een afschrift te downloaden en te analyseren / categoriseren op type om zo te weten of bijvoorbeeld de pin uitgaves nog matchen met de prognose in het budget.
Dit zal denk ik ook mijn manier moeten worden, nu het nog daadwerkelijk in mijn eigen systeem krijgen. Ik weet zeker dat ik daar alleen door onnodige abonnementen stop te zetten, ik al zeker 100 euro per maand kan besparen.

Nog idealer zou een eigen boekhoudsysteem (kleinschalig) zijn, ik merk dat ik een Excel vaak te veel werk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dingen als een Ziggo Box staan er bekend om een debiel groot standby verbruik te hebben, al zou de nieuwste dat moeten hebben opgelost. Een TV die de laatste 10 jaar is gemaakt heeft zo'n laag standby verbruik dat je meer energie verbruikt door naar de stekkerdoos te lopen dan wat je bespaard door hem met de stekkerdoos uit te zetten.

Helemaal leuk zijn van die smartplugs die goed zouden zijn om op die manier energie te besparen, al is hun standby verbruik hoger dan dat van je TV 8)7
Pagina: 1 2 3 4 Laatste