Ik ben wel ff bezig geweest om dit topic door te lezen
Om niet in herhaling te vallen, de meeste hiervoor beschreven bezuinigingen doe ik ook.
Maar jammer van de reacties dat zuinig zijn gelijk wordt gesteld met gierig en zielig.
Ik ben van huis uit opgevoed met zuinig zijn en sparen en daar heb ik heel veel aan gehad.
Mijn vader zei vroeger al ‘Groot huis, nooit thuis’.
Wij kwamen thuis nooit iets te kort, maar mijn vader kon wel met met 50 stoppen met werken.
Zuinigheid heb ik dus door de opvoeding ook overgenomen.
Zo haal ik 95% van de boodschappen bij de Lidl en Aldi, prima spullen en bij de XXL aanbiedingen gaat er natuurlijk extra mee, nog geen 200 euro in de maand. Ik gooi eigenlijk nooit eten weg.
Ook ik ben zuinig met water, gas en elektra.
Mijn vaste lasten heb ik nu onder de 500 euro, hypotheek ook in 15 jaar afgelost.
Witgoed allemaal A+++ geen droger, inductie koken, spaardouchekop, kort douchen.
Verlichting allemaal LED, KlikAanKlikUit op stekkerdozen, alles uit bij afwezigheid, behalve koelkast/vriezer natuurlijk, is gemiddeld sluipverbruik van 15 Watt.
Toen ik 5 jaar geleden hier kwam wonen nieuwe HR CV ketel en gelijk goed ingeregeld, ‘s nacht en bij afwezigheid op 12°
Daardoor gas, elektra, water rekening van 50 euro per maand.
Heb nog wel een tweedehands Kia, oude auto van 16 jaar nog verkocht voor 2500 (wilde nu wel een een airco ;-) en de Kia gekocht voor 7000 is nu 5 jaar. Kosten € 50,- p.mnd. verzekering en wegenbelasting. Rij maar 3500km per jaar omdat ik alles binnen de 25km op de fiets doe, heb ik gelijk de sportschool gehad
Openbaarvervoer vind ik helaas te duur en deelauto ook.
Waarvoor ik dus zuinig ben, zodat ik met mijn 50ste nog maar 50% werk en straks met 55 met vervroegd pensioen ga.
En ja ik ga ook nog een paar keer per jaar op vakantie, niet luxe, maar in de winter naar een warm land en in de zomer een paar keer naar een B&B in eigen land.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W