Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:06

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
Ik twijfelde tussen HK en PFSL, maar omdat ik toch graag serieuze antwoorden wil, toch in PFSL geplaatst. Het is dus niet de bedoeling dat mensen met opzet grappige of belachelijke antwoorden gaan geven! De antwoorden die gegeven worden zullen op zichzelf vermoedelijk al grappig of belachelijk zijn.

Ik sta bekend als behoorlijke cheapskate, en vandaag, toen ik het halve literpak yoghurt open knipte om de restjes eruit te kunnen schrapen (er blijft behoorlijk veel inzitten als je dat niet doet), vroeg ik me af:

Wat voor dingen doe jij uit zuinigheid? En wat is je grootste "zonde"?

Ik ben dus op gebied van eten (keuken) extreem zuinig, ik ga behoorlijk in extremen om niks weg te gooien. Brood: halfje bewaar ik in de koelkast (vind bevroren brood niet lekker), en daar kan ik dan 2 weken mee doen. Dan is 't echt niet lekker meer, maar nog wel goed te eten - en weggooien is zonde.

Daarentegen: ik rook af en toe, en ik ben een koukleum, dus ik kan bij vlagen de verwarming best hoog zetten.

Mijn auto is spotgoedkoop: 2007, € 1.500 aanschaf, € 15 wegenbelasting, € 22 verzekering en rijdt 1 op 22. Daarentegen rij ik weer 25.000 km privé op jaarbasis.

Uit eten is voor mij weer 'n dingetje: ik ben vaak niet thuis, en dientengevolge eet ik vaak buitenshuis. Dat moet dan wel een vleug van gezond hebben, maar moet ook weer: zo goedkoop mogelijk. Voor 2-3 dagen brood mee nemen (zo lang ben ik regelmatig van huis) is geen optie.

Maak er geen opsomlijst van, maar zet ook je motivatie erbij, zodat anderen er ook wat aan hebben.

[Voor 5% gewijzigd door Ardana op 05-11-2019 09:42]

Note to self: being good is often more important than being right.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
krakendmodem schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:25:
Ik kan overigens nog wel meer "besparingen" hier neer zetten, maar met de huidige (soms idiote) manier van denken gaat dat alleen maar meer "kritiek" opleveren.
Ik heb dit topic juist geopend om de ‘rare’ besparingen te bespreken. De standaarden zijn overal wekte vinden. Dus, voel je vrij om ze te noemen, graag zelfs :)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:30:
Auto
Maar ik ben voorstander van de club van 90: nou hoef ik absoluut geen sticker op mijn auto van deze club, want dat past niet bij mijn zuinigheid omdat die sticker immers niet gratis is. En 90km/u is eigenlijk te snel, omdat vrachtwagens gemiddeld 85km/u rijden en het eigenlijk beter is om gezellig achter het vrachtverkeer te blijven wanneer je echt zuinig wilt rijden.
Bij de meeste moderne auto's zit er nauwelijks verschil tussen 80 en 110.
Ik heb dus ook heel rationeel mijn auto uitgekozen: de criteria waren goedkoop in vaste lasten, ruim en zo zuinig mogelijk. Kon dus niet anders dat ik uitkwam bij de Suzuki Celerio, welke ik nu alweer 1.5 jaar in bezit heb en de kosten per km zijn momenteel € 0,345 en ik heb er ruim 36775km meegereden. Daarbij heb ik dus niet uitgerekend wat ik terug zou krijgen als ik de auto zou verkopen. Want dat ben ik immers niet van plan :X
Dat vind ik nog vrij duur: mijn Daihatsu Cuore rijdt voor € 0,16 per kilometer (incl. aankoopprijs die volledig over de nu gereden kilometers is uitgesmeerd, dat wordt dus steeds goedkoper), ik heb er nu ruim 45.000 mee gereden. Ik rij 1 op 21. Helaas moet ik nu, sinds 1 oktober, wel over naar super. Overigens is de DirectLease app ook een goede besparing: daarin kun je de goedkoopste pomp in de buurt vinden. 5-10 km omrijden voor 10 cent per liter prijsverschil kan prima uit.
Momenteel verbruik ik trouwens helemaal geen benzine, want iemand die minder zuinig op zijn auto is zat tegen mijn auto aan. Waardoor ik al een week met de fiets naar het werk ga, omdat ik zelfs bij een leenauto nog 25% van de kosten zou moeten dragen... zo zuinig ben ik dus.
Dan kan je ook dagelijks naar je werk fietsen ;)
Ik koop geen cola meer, want ongezond en water kan ik gewoon uit de kraan drinken. Ook koop ik geen verspakketten en snij gewoon zelf de groente en ik ga bij de concurrentie in Duitsland inkopen, ookal krijg ik op mijn werk 10% extra korting op de boodschappen. Het scheelt gewoon enorm veel geld en daarom koop ik dus in over de grens: dan neem ik het voor lief, dat Duitse supermarkt medewerkers vaak niet zo klantvriendelijk zijn en soms letterlijk de boodschappen in je winkelwagentje gooien.
Ik heb een hekel aan koffie: stiekem is dat echt onwijs veel duurder dan thee (en zeker dan water). Verder heb ik aanmaak-limonade in huis (voor visite, niet omdat ik ze niks anders gun, maar omdat iets anders echt nooit op gaat. Zelf drink ik het niet.)

Ik heb ook HelloFresh, maar ben een hele kleine eter. Regelmatig haal ik uit een 2-persoonsmaaltijd (€ 6 pp) rustig 3 maaltijden, waarmee de prijs per maanltijd alweer daalt naar € 4. Nog steeds niet de goedkoopste, maar voor mij wél een luxe (en praktisch gemak: ik kan geen dingen zwaarder dan 'n paar kilo sjouwen, dat maakt boodschappen doen al snel lastig) die ik mezelf graag gun.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
Audiowaste schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:37:
Wat mij overigens opvalt is dat mensen hier voornamelijk op echt minuscule dingen letten, maar waar ik zelf voornamelijk veel geld aan uitgeef (behalve roken) zijn de vele abonnementen en andere vaste maandelijkse lasten.

Nu zou je zeggen dat voor iedereen voor de hand ligt, maar zelf mis ik toch een soort van beheer erop. Er lopen zoveel abonnementen, verzekeringen, andere vaste kosten waardoor ik toch het overzicht kwijt ben en maar alles zo laat als het is. Hoe gaan anderen daar mee om?
Ik maak maandelijks mijn budgetplan op, en kijk jaarlijks wat de goedkoopste verzekeringen en abonnementen zijn. Zo betaal ik € 8,50 voor m'n telefoon (en krijg ik nooit een naheffing), € 30 voor m'n internet, € 2,69 voor m'n inboedelverzekering, € 2,24 voor m'n WA-verzekering, € 22 voor m'n auto-verzekering. Verdere abonnementen heb ik niet, ik mag wel van de Netflix van m'n ex gebruik maken. Momenteel heb ik een all-in huur (nog een paar weken), maar ook voor energie stap ik jaarlijks over en heb ik een Excell-sheet waarin ik de totale prijzen van de aanbieders (incl. geld-terug-acties) vergelijk. Waar ik (bewust) niet op bezuinig zijn m'n rechtsbijstandsverzekering en ziektekostenverzekering. Ik heb nogal wat ziektekosten, dus een goede ziektekostenverzekering is gewoon een besparing. En met mijn verleden met rechtszaken, is een goede rechtsbijstandsverzekering ook een must. Deze heeft me al heel veel stress bespaard, en geld opgeleverd.

Wat voor mij ook een "besparing" is, is mijn vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis en een pop-podium. Door de eerste kom ik gratis (en krijg zelfs nog vaak te eten) op de leukste evenementen, door de tweede kan ik gratis uit en zelfs mensen tracteren op drank. Dit scheelt stiekem echt veel geld. Ja, het kost je vrije tijd, en je kan op de evenementen niet zomaar alles doen wat je wilt, maar je krijgt wel vrijwel alles mee, en er is toch vaak genoeg tijd om even langs kraampjes te gaan of van de muziek te genieten.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:05:
[...]
Maar ik heb de auto wel degelijk nodig: mijn vrouw woont immers in Dusseldorf.
:? Getrouwd maar niet samenwonend? Dat kan een fikse besparing opleveren aan woonlasten als je wél samen gaat wonen :)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
LuNaTiC schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:29:
[...]
Ik zou zelf ook niet al te snel voor de kaasschaafmethode gaan en op echt hele kleine dingetjes beknibbelen.
Op de grote dingen bezuinig ik al zoveel mogelijk, dus blijven enkel de echt kleine dingetjes over ;)
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:30:
[...]

Ja dat was vroeger normaal: eerst trouwen en dan pas samenwonen. Nu is het blijkbaar wereldvreemd en moet je aan iedereen verantwoording afleggen, waarom je getrouwd bent en niet samen woont |:(

Wij willen wel gaan samenwonen: maar of je het gelooft of niet, apart blijven wonen is momenteel voordeliger voor ons. Omdat mijn vrouw belastingplichtig is in Duitsland en ik in Nederland. Sowieso zou ik mijn inkomen verliezen als ik naar Duitsland verhuisde. Dus uiteindelijk is het doel dat zij naar Nederland komt, alleen pendelen tussen Nederland en Duitsland is ook niet gratis....
|:( is niet nodig hoor volgens mij. Het is precies het laatste wat je zegt: pendelen tussen Nederland en Duitsland kost ook de nodige centen. En ja, het is nogal ongebruikelijk om wel getrouwd te zijn, maar niet samen te wonen, maar wat werkt, werkt :)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
Typhone schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:23:
Dit is een vreemde:
[...]
Hoe ziet het onderhoud uit met die kilometers? En die aanschaf was die zakelijk of privé? Omdat er over privé kilometers op jaarbasis wordt gesproken.
Alle kosten zitten hierin verwerkt: onderhoud, reparaties, APK, tot en met de overschrijvingskosten aan toe, maar ook alle reguliere kosten, zoals benzine, verzekering, wegenbelasting. En ik spreek over privé-kilometers omdat ik geen woon-werk-kilometers maak. De aankoop was dan ook volledig privé. Het enige dat ik niet mee genomen heb in die berekening is de potentiëel misgelopen opbrengsten als ik die kosten had geïnvesteerd. Maar dan had ik ook de kosten die ik had gehad, zou ik met OV gegaan zijn, daar tegenover moeten zetten, en OV is nog veel duurder.

Overigens heb ik de afgelopen anderhalf jaar 15.000 km gereden voor medische dingen. Die kilometers worden wél vergoed, en daarvoor kreeg ik € 0,30 per kilometer, onbelast. Dus daar heb ik ook m'n spaarrekening flink mee kunnen spekken.
Jampot007 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:27:
@Ardana mag ik vragen welke auto je dan hebt? ben ook wat aan t rondkijken naar een autotje met lage maandlasten.
Ik rij een Daihatsu Cuore, 3-deurs.
doomtech schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:49:
Heb zelf geanalyseerd wanneer in onze AH de 35% stickers worden geplakt. Dat is dus op zondag tussen 9 en 10 uur. Om kwart over 10 kom ik dan binnen (die van de kaasafdeling beginnen blijkbaar later en zijn dan pas klaar met stickeren, kan ik als kaasliefhebber natuurlijk niet laten schieten). En mik de kar vol met alle afgeprijsde spullen. Thuis alles wat in de vriezer kan daarin deponeren. Dan in 1 ruk door naar de markt voor “vers” groente en fruit.
Waar is er 'n markt op zondag dan?

Ik moet zeggen dat ik daar dan weer niet op let: te slechte inspanning/opbrengstverhouding. Ook persoonlijke hygiëne producten koop ik zelden in de aanbieding: ik heb een vast merk, en geen zin om wekelijks de aanbiedingen door te spitten. Daarnaast: ik verbruik 1-2 flessen wasmiddel per jaar, 1 fles shampoo per jaar, 1-2 tubes tandpasta per jaar, 1 fles douchegel per jaar, 1 fles afwasmiddel per jaar én woon erg klein (nog wel). Ik heb simpelweg niet de ruimte om van alles 4 flessen op te slaan.

Als ik toevallig in de supermarkt ben, kijk ik wel naar aanbiedingen (maar koop het enkel als ik het écht nodig heb, niet omdat het misschien wel van pas komt of misschien ooit wel op komt), maar ik ga er zeker niet voor naar de supermarkt op tijdstip X.

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 05-11-2019 19:07]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
President schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:50:
Hmm, we zijn nou niet bepaald 'zuinig'.

Uiteraard behandelen we onze eigendommen wel voorzichtig, zo mogen de kinderen niet op de bank spelen. Boodschappen voornamelijk in de Lidl en als er goede acties zijn dan kopen we meteen in grote hoeveelheden.... Tandpasta en deodorant kopen we alleen met een 1+1 actie bijvoorbeeld. En kleding voornamelijk c&a, HEMA en Primark. Mijn witte shirts zijn ook al jaren oud met gele vlekken bij de oksels: boeiend. Verder veel marktplaats aankopen en uitgestelde aankopen (kerst spullen koop ik pas na kerst). Verwarming gaat alleen aan als het <18 graden is en we lang thuis zijn. Heb de thermostaat expres 2 graden hoger ingesteld dan de temperatuur daadwerkelijk is, dus als het 18 graden is dan geeft die 20 graden aan voor mijn vrouw waardoor ze dus denkt dat het al 20 graden is :-P

Doel is wel om over 20 jaar minimaal 250.000 op de spaarrekening te hebben zodat we onze kinderen beiden 100.000 kunnen schenken voor een huis!
Zulk bedrog binnen je huwelijk... voor mij zou het vermoedelijk reden tot scheiding zijn, waarbij ik écht het onderste uit de kan zou halen. Ik heb het al koud bij 20 graden (ja, mijn interne kachel is stuk), dus als het dan 18 graden is, is het echt niet uit te houden. En ja, dat is al met dekentje en gevoerd vest.

Leuk dat je een ton wil schenken aan je kinderen, maar 'n kléin beetje levensgemak mag best en bij langdurige lage temperaturen dan ik aan kan, kan ik écht gaan huilen van de kou en pijn en ellende.

Overigens is mijn energierekening nooit echt hoog geweest: ik ben nl. ook van het "houd de deuren dicht", "ventileer slim", "zet de kachel uit als je weg gaat of gaat slapen", en "investeer in energie zuinige of besparende zaken".

[Voor 3% gewijzigd door Ardana op 05-11-2019 20:14]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
President schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:12:
[...]

Haha, maar goed dat we niet getrouwd zijn... En we hebben het hier allemaal nooit koud, maar als je altijd in 21 graden zit dan zal het wel anders zijn. En zal vast ook anders zijn op jouw leeftijd uiteraard, wij zijn nog jong.
Au... we schelen 11 jaar hoor... dat noem ik niet oud... ik heb gewoon wegens medische ellende weinig mogelijkheden mijn interne kacheltje brandende te houden.
Ik zit inderdaad in het FO topic, we zijn bewust ermee bezig maar slaan absoluut niet door. We vinden een weekje CenterParcs in de zomervakantie voor 1400 euro gewoon zonde geld, dus gaan we in het naseizoen waarbij mijn vrouw, kinderen en ik er in het weekend ben en mijn schoonmoeder er doordeweeks is terwijl ik dan gewoon alleen thuis ben :-)
Voor mij geldt hetzelfde. FO zal ik (zeer waarschijnlijk) nooit bereiken, maar leren hoe je beter met goed en financiën kan omgaan, heeft altijd m’n belangstelling gehad: meer doen met minder, bewuste keuzes maken, zowel op lange als korte termijn.

Ik ben alleenstaand, heb straks een huur van € 580, en een inkomen van € 1.800 netto, voor de rest geen recht op toeslagen enzo. Maar zeker het ERE is iets wat ik (zo even snel gescanned) al enigszins toepas: veel leren, veel vaardigheden opdoen, bewuste keuzes maken. Hierdoor leef ik - voor mijn gevoel - redelijk ongelimiteerd / als een God in Frankrijk, en ik wil graag moeite doen dat in de toekomst zo te houden.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
Jordyz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:37:
Zoals duurzame producten kopen, kleding geef ik veel geld aan uit maar daar doe ik meestal dik 2 jaar mee.
Ik vind 2 jaar doen met kleding niet lang eigenlijk... goed, t-shirts die ik dagelijks draag gaan meestal idd zo’n tijd mee, maar mijn jas heb ik bijv. al zeker 6, zo niet 8 jaar. Spijkerbroeken gaan minimaal 5 jaar mee.

Verder: in bulk in slaan, betekent ook dat je een groter huis nodig hebt en kosten kwijt bent aan koelkast/vriezer/stroom en vervoer van dat spul. Ik vraag me af wat uiteindelijk goedkoper is.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
waah schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:19:
@Ardana een volle vriezer houd de kou beter vast dan een halflege vriezer. Dus ALS je een vriezer hebt, kan je hem beter volstoppen.

Zelf halen we vlees bij de horeca slager. Net zo duur als de supermarkt, betere kwaliteit en een beter leven gehad. Al proberen we nog wel minder vlees te eten (kleinere hoeveelheden)
I know, en mijn 3 lades zitten ook redelijk gevuld. Maar als ik hoor wat mensen hier invriezen omdat ze in bulk kopen, heb je het niet over 3 lades maar hele vrieskisten. Ik ben overigens nog nooit een vriezer tegengekomen waaruit niet af en toe iets weggegooid moest worden omdat vergeten was dat het er lag (of omdat de vriezer zo vol lag, dat het 'kwijt' was). Dan is je prijsvoordeel ook snel weg.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
Kunnen we een beetje focussen op de scope van het topic: algemene, ietwat bijzondere of extreme vormen van bezuiniging. Focussen op welk apparaat zuiniger is, is niet echt het doel van het topic :)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
jordyc schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:43:
[...]

Dat is niet zuinig zijn, dat is gierig zijn.

Maarja jammer dat er genoeg mensen zijn die zo denken.
Wat voor de een zuinig is, is voor de ander gierig. Wat voor de een spilziek is, is voor de ander een basis-uitgavepatroon.

Zullen we het name-caling achterwege laten verder?

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True