Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Boudewijn

omdat het kan

Nah het boeit me niet genoeg , dat is het vooral. Ik kan prima doen wat ik wil en ben er eigenlijk wel happy mee. Enige is dat ik inderdaad relatief weinig geld overhoud tov anderen, waar er best wat geld in komt.

Is dat wilskracht? Wellicht.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18:12
Boudewijn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:03:
offtopic:
Grappig dat we heel lastig doen over de ene digitale inbreuk (een crack) maar over de andere (gratis tv kijken) totaal niet vallen
Kijk eens naar de post boven je ;)

• Ronster
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:48
Leuk topic!

Ik ben zuinig in de zin van dat ik uuuren / dagen kan spenderen om uit te zoeken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is van een product dat ik wil kopen en waar ik deze het voordeligst kan doen.
Eten weggooien heb ik een hekel aan, iets wat ik van thuis uit heb meegekregen, daarentegen koop alle boodschappen biologisch voor zover beschikbaar. Ik ben wel (al zeg ik het zelf) heel bedreven in het verzinnen van 'koelkastrestjesgerechten' :D

Het heeft in mijn geval alles te maken met wat je te besteden hebt. Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik nooit een nieuwe auto zou kopen, ook al zou ik een super inkomen hebben. Maar nu het ons financieel goed gaat hebben we onlangs een nieuwe auto gekocht van 60k (na schaamteloos 2 dealers tegen elkaar uit te spelen, dat dan weer wel). Dat vond ik voorheen ondenkbaar.

Een nieuwe TV van 3k? Belachelijk heb ik altijd geroepen, maar er hangt een nog duurdere.

Kortom, ik ben heel zuinig opgevoed en kan dat heel goed zijn, maar sinds ik het te besteden heb geef ik het veel makkelijker uit. Kanttekening is wel dat ik een bepaald bedrag op de spaarrekening moet overhouden, anders begin ik me redelijk ongemakkelijk te voelen :)

Een duur huis zie ik dan weer niet zitten. We wonen in een dorp in een 2 onder 1 kap en dat vind ik prima.
Voor ons hoeft het echt niet groter / duurder, ook al kunnen we ons dat makkelijk veroorloven.

Afdingen probeer ik altijd en overal, vaak met plaatsvervangende schaamte van mijn vrouw, maar ook dat komt nu eenmaal voort uit mijn opvoeding en ik heb er lol aan.

Dus wat is de definitie van zuinig zijn? Denk niet dat ik het ben, maar ik haat het wel om het gevoel te hebben dat ik ergens teveel voor heb betaald en ga heel ver om dat proberen te voorkomen. Dus in die zin ben ik het dan ook weer wel...

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:43

T-Infinity

Heen en weer....

Maverick! schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:55:
Leuk topic!

Ik ben zuinig in de zin van dat ik uuuren / dagen kan spenderen om uit te zoeken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is van een product dat ik wil kopen en waar ik deze het voordeligst kan doen.
Eten weggooien heb ik een hekel aan, iets wat ik van thuis uit heb meegekregen, daarentegen koop alle boodschappen biologisch voor zover beschikbaar. Ik ben wel (al zeg ik het zelf) heel bedreven in het verzinnen van 'koelkastrestjesgerechten' :D

Het heeft in mijn geval alles te maken met wat je te besteden hebt. Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik nooit een nieuwe auto zou kopen, ook al zou ik een super inkomen hebben. Maar nu het ons financieel goed gaat hebben we onlangs een nieuwe auto gekocht van 60k (na schaamteloos 2 dealers tegen elkaar uit te spelen, dat dan weer wel). Dat vond ik voorheen ondenkbaar.

Een nieuwe TV van 3k? Belachelijk heb ik altijd geroepen, maar er hangt een nog duurdere.

Kortom, ik ben heel zuinig opgevoed en kan dat heel goed zijn, maar sinds ik het te besteden heb geef ik het veel makkelijker uit. Kanttekening is wel dat ik een bepaald bedrag op de spaarrekening moet overhouden, anders begin ik me redelijk ongemakkelijk te voelen :)

Een duur huis zie ik dan weer niet zitten. We wonen in een dorp in een 2 onder 1 kap en dat vind ik prima.
Voor ons hoeft het echt niet groter / duurder, ook al kunnen we ons dat makkelijk veroorloven.

Afdingen probeer ik altijd en overal, vaak met plaatsvervangende schaamte van mijn vrouw, maar ook dat komt nu eenmaal voort uit mijn opvoeding en ik heb er lol aan.

Dus wat is de definitie van zuinig zijn? Denk niet dat ik het ben, maar ik haat het wel om het gevoel te hebben dat ik ergens teveel voor heb betaald en ga heel ver om dat proberen te voorkomen. Dus in die zin ben ik het dan ook weer wel...
Klassiek gevalletje Hedonic treadmill: je past je uitgaven aan aan je inkomen.
Zelf vind ik tv van 3k en auto van 60k nog stééds belachelijk, ook met hoog inkomen. Het blijft een keuze om dat wel/niet te doen natuurlijk. De vraag is of het je nu écht gelukkig maakt.
Dat had ik vroeger ook, toen ik nog student was. Tegenwoordig is vooral 'tijd' hetgeen waar ik zuinig mee ben, en duren de zoektochten naar hoogste prijs/kwaliteit korter gelukkig.

T-Infinity wijzigde deze reactie 12-11-2019 16:05 (8%)

• Ronster
T-Infinity schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:01:
[...]

Zelf vind ik tv van 3k en auto van 60k nog stééds belachelijk, ook met hoog inkomen. Het blijft een keuze om dat wel/niet te doen natuurlijk. De vraag is of het je nu écht gelukkig maakt.
Ik vind het heerlijk om in mijn auto te rijden en super om op de TV film te kijken en te gamen.
Dus ja, het voegt wel degelijk wat aan mijn levensvreugde toe. Ik kan het geld ook op de bank laten staan, maar juist dat voegt niets toe aan mijn levensvreugde.
Maar echt gelukkig maken, dat doen in mijn optiek enkel gezondheid en een goede relatie.

• wimjongil
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Maverick! schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ik vind het heerlijk om in mijn auto te rijden en super om op de TV film te kijken en te gamen.
Dus ja, het voegt wel degelijk wat aan mijn levensvreugde toe. Ik kan het geld ook op de bank laten staan, maar juist dat voegt niets toe aan mijn levensvreugde.
Maar echt gelukkig maken, dat doen in mijn optiek enkel gezondheid en een goede relatie.
60k is ongeveer een nieuwe BMW 5, een tweedehands van 20k lijkt me niet heel veel minder heerlijker rijden en dan hou je ook nog 40k over voor seks, drugs en rock n' roll. Ik weet wel wat ik zou kiezen. :P

• Ronster
wimjongil schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:34:
[...]

60k is ongeveer een nieuwe BMW 5, een tweedehands van 20k lijkt me niet heel veel minder heerlijker rijden en dan hou je ook nog 40k over voor seks, drugs en rock n' roll. Ik weet wel wat ik zou kiezen. :P
Hahaha, nouja, ik heb wel een heel goede inruilprijs gekregen voor mijn vorige auto, dus heb maar 32k hoeven bijleggen :)

• Neobuq
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19:44
[...]

Maar vind je het ook echt heerlijker om in een auto van 60K te rijden dan in een van 10K? En is TV kijken / gamen op een TV van 3K écht leuker dan op een van 800 euro?

Ik ben bijvoorbeeld enorm fan van wielrenfietsen en zal als ik de loterij win dezelfde dag nog een fietsje kopen van 10K. Ik kan het me nu ook al veroorloven, maar zal er wel andere dingen voor moeten laten. Denk dat zo'n fiets mijn fietsplezier echt maar marginaal zou verhogen t.o.v. mijn huidige fiets van 300 euro.

• Ronster
Neobuq schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:57:
[...]

Maar vind je het ook echt heerlijker om in een auto van 60K te rijden dan in een van 10K? En is TV kijken / gamen op een TV van 3K écht leuker dan op een van 800 euro?

Ik ben bijvoorbeeld enorm fan van wielrenfietsen en zal als ik de loterij win dezelfde dag nog een fietsje kopen van 10K. Ik kan het me nu ook al veroorloven, maar zal er wel andere dingen voor moeten laten. Denk dat zo'n fiets mijn fietsplezier echt maar marginaal zou verhogen t.o.v. mijn huidige fiets van 300 euro.
Ja, dat vind ik echt.
Of het het prijsverschil rechtvaardigt? Nee, dat niet. En dat wist ik voor de aanschaf ook wel. In dat opzicht ben ik dus helemaal niet zuinig om maar even on-topic te blijven.
Jullie hoeven me heus niet te overtuigen van het feit dat het kopen van een auto van 60k in feite een hoop geld ‘weggooien’ is, daar ben ik me terdege van bewust ;)
Ik heb er helemaal geen spijt van en dat ga ik ook niet krijgen. Het is een heerlijke auto waar ik met een big smile in rond rij.

We houden bv ook van leuke (merk)kleding, maar we betalen vrijwel nooit de volle prijs. We shoppen altijd in een latere fase van de uitverkoop.

• flyingdutchboy
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 24-01 06:55
Levensmiddelen kopen wij met name in Turkse supermarkten. Bij voorkeur s-morgens. Het fruit wat niet meer zo mooi is wordt dan verkocht voor 50 cent (1 - 3 kg). AH enkel tijdens de hamsterweken (1 + 1) en dan specifiek op zoek naar 35% korting stickers. Toch leuk om te zien wanneer het 'totale bonus / kortingsbedrag' hoger is dan het 'te betalen' bedrag.

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:36
Volgens mij ben ik te oud om die referentie direct te snappen, maar als je bedoelt dat je het draad aan een theezakje als flosdraad kan gebruiken, geef ik je gelijk 8)

Van een zeker theemerk die piramidevormige theezakjes verkoopt stoorde ik me al langer dat het gebruikte materiaal zo stevig was (kunstof??). Aan de voorraad thuis lijkt dat ze dat nu niet meer doen. Toch zeker eenmaal succesvol de draad gebruikt om te flossen...

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:03
[...]

Ik kan het geld ook op de bank laten staan, maar juist dat voegt niets toe aan mijn levensvreugde.
Ligt eraan of je tot 67'ste of 73ste wilt doorwerken of niet. Ik spaar/beleg zodat ik voor mijn 60ste met pensioen kan en tevens mij niet druk hoef te maken bij een ontslag, ziekte of een andere zware tegenvaller. Ik leef nu een fijn leven en laat niks liggen. Ik spendeer echter niet aan overdadige luxe enkel omdat ik het zou kunnen. Dat geld dat ik hiermee bespaar (en rendeert) gaat mij straks een hoop extra geluk brengen (en nu al vrijheid).

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:02

_Apache_

For life.

Wij gebruiken nog wel eens de TooGoodToGo app, bij onze bakker hier ind e buurt, of hotels in de stad.

Die geven pakketten weg voor een zacht prijsje. Hotels doen bijvoorbeeld lunchpakketen die niet genuttigd zijn, en bakkers wat men niet wil meenemen naar de volgende dag.

Zo hebben we regelmatig bij de bakker

3/4 pistoletjes
2 krentenbollen
3 appelgebakjes
2 hele broden
2 halve broden
en soms nog een brownie of cake'je.

Voor 5 euro.

Groente en fruit halen we op de grootmarkt hier op de rand van het dorp. Een doos met 5 KG trostomaten voor 2,50EUR, en een doos mango's van 5 kg voor 5 EUR.
De kans dat er een keer een rotte tussenzit is wat groter dan bij je supermarkt, maar 2,5KG paprika voor 3EUR is toch echt een stuk beter dan 1 grote paprika bij de AH voor 1,50EUR :X
Dit hakt mevr Apache vervolgens om in porties voor mini-Apache.
Spacecowboy schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:10:
[...]

3200kwh? Weet je dat zeker? Wij hebben in 2018 ~5800kwh gebruikt met z’n tweeën. Al het bruin en witgoed is relatief nieuw, behalve de kookplaat en de Qooker (2012).
Dan zou ik toch eens met een wattmeters aan de haal, en wellicht is die Qooker nog te optimaliseren.

Wij doen met een rijtjes huis (eind jaren 90) in het jaar 600m3 gas, en 2300kWh. Twee volwassenen en een dreumesje.
Het stroomverbruik word waarschijnlijk naar de 0kWh gehakt met 2700Wp aan zonnepanelen in een ideale zuidenhoek, maar ze liggen er nog geen heel jaar op, dus nog even geduld. Prognoses zijn in ieder geval erg goed.

Hoofdzaken voor laagverbruik.
  • Veel halogeen-lampen vervangen met LED's
  • Verwarming snachts uit
  • Zomers doet de CV weinig (van vanaf maart niet meer nodig), maar dan neemt de zonneboiler het over tot zo aan oktober
  • Verwarming van 0600hrs tot 2030hrs ingesteld op 18,5C. Na 2030hrs blijft er nog genoeg warmte over voordat we slapen gaan
  • Elektrische keukenboiler staat maar 20min per dag aan, schakeltimer FTW
  • CV houd geen warm water warm, vanwege zonneboiler
  • Verwarming gaat laag of uit als we langer dan een paar uur weg zijn
  • Deuren naar koelere ruimtes gaan altijd dicht, en hebben goede tochtstrips
  • Auto beschouw is als een verbruiksvoorwerp, en kopen we voor max 2500EUR. We zijn nu aan de tweede auto, en tuffen al 11 jaar rond.

_Apache_ wijzigde deze reactie 19-11-2019 11:58 (77%)

3 zonnecollectoren voor SWW en CV ondersteuning met een 200L buffervat & 2700Wp PV Panelen. | PVOutput

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 20:55
Verwarming snachts uit lijkt mij toch heel normaal?
Wij zetten hem ook altijd 1 uur voordat we gaan slapen uit.
Zowiezo warme kamer om in te slapen bevorderd slapen niet hoor, dan slaap je gewoon kut.
Je moet lucht in de lucht hebben, je kan beter een extra deken erover gooien dan dat je gaat stoken tijdens het slapen.

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:14

Punkrocker

Mostly harmless

_Apache_ schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:35:
Wij gebruiken nog wel eens de TooGoodToGo app, bij onze bakker hier ind e buurt, of hotels in de stad.

...
Prima initiatief.
Kan ik ook ergens online zien welke bakkers/restaurants/... er bij mij in de buurt aan mee doen?
Of kan dat alleen als ik de app installeer?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• _Apache_

_Apache_

For life.

Punkrocker schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:43:
[...]

Prima initiatief.
Kan ik ook ergens online zien welke bakkers/restaurants/... er bij mij in de buurt aan mee doen?
Of kan dat alleen als ik de app installeer?
Zoals ik het zo zie heb je dan de app nodig. Bij ons in het dorp was er een half jaar geleden nog niets. Nu doen er al een aantal ondernemers mee.

Ohja, en ik koop meubels vaak tweedehands. Of via MP, of refurbished. Mijn huidige bureau (80 bij 180cm, met zwendel verstelbaar in hoogte) was 140EUR.

Of zo heb ik laatst een zitbankje gemaakt van hout dat over was na het plaatsen van een draagmuur. Schroeven had ik ook al, dus 'kostte' netto een paar uur klussen.

_Apache_ wijzigde deze reactie 19-11-2019 14:44 (27%)

3 zonnecollectoren voor SWW en CV ondersteuning met een 200L buffervat & 2700Wp PV Panelen. | PVOutput

• FrankTM
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-01 17:03
Mark31 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:05:
Verwarming snachts uit lijkt mij toch heel normaal?
Wij zetten hem ook altijd 1 uur voordat we gaan slapen uit.
Zowiezo warme kamer om in te slapen bevorderd slapen niet hoor, dan slaap je gewoon kut.
Je moet lucht in de lucht hebben, je kan beter een extra deken erover gooien dan dat je gaat stoken tijdens het slapen.
Zat de CV ook uit snachts hoor.
Slaapkamer stook ik sowieso niet (zit niet eens een radiator).

Maar ik vraag me wel eens af of het zuiniger is om snachts door te stoken tov savonds uit en smorgens dus extra op moeten warmen.

iRacing Profiel

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 20:55
FrankTM schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:37:
[...]

Zat de CV ook uit snachts hoor.
Slaapkamer stook ik sowieso niet (zit niet eens een radiator).

Maar ik vraag me wel eens af of het zuiniger is om snachts door te stoken tov savonds uit en smorgens dus extra op moeten warmen.
Dat weet ik niet, ik stook zowiezo niet boven, ook niet in de gang, ook niet op de douche, alleen in de huiskamer.
Wij stoken overdag als we thuiskomen van het werk, voor het werken stook ik ook niet.
Heeft helemaal geen zin, voordat het in huis warm en wel is, dan loop je de deur uit.
Nee, dan doe ik hem niet aan sterker nog ik stook eigenlijk amper, nu ook hij staat nu op 17,5 graden , ben nu thuis maar zet hem echt niet aan.
Maar ik heb het wel snel warm, nouja ben veel buiten, scheelt ook natuurlijk.

• _Apache_

_Apache_

For life.

FrankTM schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:37:
[...]
Volgens de cijfers van mn gasmeter kost het smorgens 0,6m3 gas om het eea warm te krijgen. Dat is het verbruik tussen 6 en 7, precies als de cv aanspringt.

Gedurende de dag heeft ie tussen 0,15 en 0,2m3 per uur nodig om het warm te houden.
Het loont dus voor mij om de cv uit te zetten als het langer dan 3-4uur duurt.
Let wel, dit laat een lagere buitentemperatuur snachts nog buiten beschouwing, want gemeten overdag.
Dat het eea nog ongunstiger zal maken.

Dit voordeel zal wel linear oplopen als de temperatuur verder wegzwkt.

Bijkomend voordeel. Wij slapen met de deur open richting de zolder, je zal dus constant dat dingen horen aanspringen, en getikt van radiatorbuizen

_Apache_ wijzigde deze reactie 19-11-2019 21:30 (9%)

• Ronster
Mirved schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:29:
[...]

Ligt eraan of je tot 67'ste of 73ste wilt doorwerken of niet. Ik spaar/beleg zodat ik voor mijn 60ste met pensioen kan en tevens mij niet druk hoef te maken bij een ontslag, ziekte of een andere zware tegenvaller. Ik leef nu een fijn leven en laat niks liggen. Ik spendeer echter niet aan overdadige luxe enkel omdat ik het zou kunnen. Dat geld dat ik hiermee bespaar (en rendeert) gaat mij straks een hoop extra geluk brengen (en nu al vrijheid).
Helemaal mee eens, maar ook dat doen we. We willen zo vroeg mogelijk met pensioen en van het leven genieten.
Het klinkt wellicht vreemd, maar toch vind ik mezelf zuinig. In de huidige situatie kunnen we met gemak 60k per jaar opzij kunnen leggen. Ook betalen we af aan ons huis dat we over een paar jaar vrij proberen te hebben. Dat rechtvaardigde voor mij de aankoop van bv de (redelijk) luxe auto waarvan ik altijd heb geroepen dat ik die niet nodig heb en niet eens zou kopen ook al zou ik het geld ervoor hebben. Al bleef het zeker even slikken bij het intikken van de pincode :P

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:56
Ik loop regelmatig in de avond de Albert Heijn even in om te kijken of ze nog vlees/vis voor 35 procent korting hebben liggen. Gaat gewoon lekker de vriezer in. Weet nou niet of dit onder zuinig of bezuiniging valt... :)

• Ruben0s
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:34

PSN: Baklapper

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:01
Hierboven wordt wel vaker verteld dat water besparen niet zoveel uitmaakt omdat het toch niks kost, in onze gemeente (en waarschijnlijk elke gemeente) is dit ook nog gekoppeld aan de rioolbelasting...

Rioolheffing in 2019
Rioolheffing is gebaseerd op 90% van de afrekening waterverbruik van Vitens ontvangen in 2018 omgerekend naar 12 maanden.
U betaalt:
  • 0 tot en met 75 m3 € 177,70
  • 76 tot en met 150 m3 € 241,17
  • boven de 300 m3 € 356,52 plus € 89,57 voor elke hoeveelheid van 100m³ of een gedeelte daarvan
Simpel gezegd, gebruik je meer dan 75m3, krijg je ongeveer € 65 superheffing, ongeveer een Euro per kuub extra. Gebruik je meer dan 150 kuub, dan komt er nog € 105 extra bij, € 1,40 de kuub extra. In dit opzicht wordt het eerder lonend om grijs water als spoelwater te gebruiken. Laat staan je tuin besproeien met drinkwater.

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
In de categorie boodschappen:

Ik ben laatste maand druk met een gestructureerde opzet (met excel sheets) om de uitgaven in de perken te houden. Lidl is gewoon echt een topzaak als je spullen goedkoop wilt hebben, zeker wanneer ze de XXL aanbiedingen erin gooien.

Voor de 'snelle hap' vind ik Iglo goed te nassen (de bak, niet de ping&klaar :r ). Met name Kip/Zalm icm pasta. En zo heb je nog meerdere varianten. Normaal kost een zak 4,5-5 euro. Laatste weken schuiven de supermarkten met 3 euro aanbiedingen van dit merk. Dus ik heb al best wat ingeslagen. Kwam ik toevallig een Lidl variant tegen van dit soort maaltijden: 2-2,5. Goed, ik ben goedkoper uit dat de Iglo's los te kopen, maar Lidl heeft het dus al standaard -O-

Nog een mooie: Pommes Duchesse. Dit eten we niet zo vaak, maar vinden we wel lekker. Nu was er van een bekend A merk (ff vergeten) een aanbieding: nu voor 1.70 bij de Ah, dus ik dacht, die neem ik mee in de aanbiedingsronde. Ligt de AH versie van 1.10 ernaast. Die maar meegenomen. ZIe ik net in de folder dat ze de Pommes voor 1 euro verkopen bij Lidl. Nu hanteer ik bij de normale aardappelproducten (schijfjes/blokjes) in de vriezer de 1 euro regel, die koop ik dan. Dus bij deze aardappelsoort ook :P

Nog een mooie: Crystal Clear verkopen ze ook regelmatig voor 3=2 betalen. Dus dan zit je rond de 80 cent per fles. Lidl verkoopt een alternatief voor 65 cent onder het merk Saskia. Niks mis mee. Ik vond de burrito/taco mixen (knorr) ook flink aan de prijs, ook deze zie je regelmatig in de aanbieding voor 2 stuks a 3.5 euro, anders betaal je 3 nogwat. Bij de Lidl is dat al standaard 1.50, Jumbo huismerk is 2 euro.

Vlees koop ik ook steeds goedkoper: bij Lidl 2 euro 4 stuks, dus 50 cent per stuk. Kan ik mooi per 2 gelabeld invriezen, neemt amper ruimte in, ik hou een max invriestijd aan van 3 maanden (volgens mij is 6 maanden het aanbevolen maximum)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Samsung 50ru7170

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
T-Infinity schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:01:
[...]

[...]

Dat had ik vroeger ook, toen ik nog student was. Tegenwoordig is vooral 'tijd' hetgeen waar ik zuinig mee ben, en duren de zoektochten naar hoogste prijs/kwaliteit korter gelukkig.
Een tv van 1000 euro die je nooit gebruikt is duurder en een tv van 3000 euro die je dagelijks meerdere uren gebruikt. Duur relatief. Een pen van 10 euro is duur ten opzichte van een tv van 200 euro. Maar als die tv totaal niet bij je past, maar die van 1000 euro wel dan is de duurdere tv weer beter.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:26

Fable

Professioneel prutser

pep_82 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:04:
Hierboven wordt wel vaker verteld dat water besparen niet zoveel uitmaakt omdat het toch niks kost, in onze gemeente (en waarschijnlijk elke gemeente) is dit ook nog gekoppeld aan de rioolbelasting...

Rioolheffing in 2019
Rioolheffing is gebaseerd op 90% van de afrekening waterverbruik van Vitens ontvangen in 2018 omgerekend naar 12 maanden.
U betaalt:
  • boven de 300 m3 € 356,52 plus € 89,57 voor elke hoeveelheid van 100m³ of een gedeelte daarvan
Simpel gezegd, gebruik je meer dan 75m3, krijg je ongeveer € 65 superheffing, ongeveer een Euro per kuub extra. Gebruik je meer dan 150 kuub, dan komt er nog € 105 extra bij, € 1,40 de kuub extra. In dit opzicht wordt het eerder lonend om grijs water als spoelwater te gebruiken. Laat staan je tuin besproeien met drinkwater.
Ah, die was even vergeten, ik dacht dat dat al lang niet meer zo was en dat het gewoon een vast bedrag per maand was voor een huishouden.
Hier kost het 2,30 euro per m3

Is de prijs van water toch ineens van 1,10 naar 3,40 gegaan.

Bouwtekening nodig? stuur even een DM.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:27
grote_oever schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:58:
[...]

Een tv van 1000 euro die je nooit gebruikt is duurder en een tv van 3000 euro die je dagelijks meerdere uren gebruikt. Duur relatief. Een pen van 10 euro is duur ten opzichte van een tv van 200 euro. Maar als die tv totaal niet bij je past, maar die van 1000 euro wel dan is de duurdere tv weer beter.
dit _/-\o_

Ik ben zuinig, maar dat is zodat ik, wat ik bespaar, kan uitgeven aan dingen waar ik echt blij van word.

Zo kan ik enorm genieten van de beamer op zolder. Is het nodig? nee, ik heb beneden ook een goede tv. Maar ik kan echt genieten als ik daar zit te gamen/films kijk. dat heeft ook waarde.

Idem met een stofzuiger. Jarenlang elke 2/3 jaar een goedkope gehaald. Nu een Dyson gekocht. Nu is stofzuigen opeens geen klusje meer. Mijn auto is nu veel schoner (want met accu pak je hem zo ff om de auto door te gaan) en nu pak ik de trap en boven ook meteen ff mee. Ipv het gehannes met het snoer.

Daarentegen heb ik het goedkoopste ultra-wide monitortje dat er is. gewoon 60hz 1080p. Omdat ik veel hoger nauwelijks merk voor wat IK er mee doe.

Zelf snap ik ook niet dat mensen 60.000 euro voor een auto neertellen. Maarja, ik heb ook niets met auto's. Die 60.000 auto kan iemand anders zijn Dyson zijn :+

Maar eens een excel gemaakt met alle abbonementen, verzekeringen etc. Das samen toch een aardig bedrag :+

waah wijzigde deze reactie 22-11-2019 14:05 (4%)

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 10:28
ApexAlpha schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:33:
Ik steel droog hout bij mijn ouders elke paar weken zodat ik thuis met hun hout stook ipv mijn gas. :)

:+

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

pep_82 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:04:

Rioolheffing in 2019
U betaalt:
In mijn gemeente geldt dit niet, maar ter vergelijking: mijn jaarverbruik 2018/2019 was 30 m3. Zelfde in voorgaande jaren. Met dit verbruik bestaat mijn jaarafrekening voor driekwart uit vastrecht. Eenpersoonshuishouden, en afgezien van standaard common sense dingen zoals niet de kraan onnodig open laten staan ben ik niet extreem zuinig met water. Wasmachine draait meerdere keren per week. En op echt hete zomerdagen sproei ik de planten af en toe.
webgangster schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:58:
Ik loop regelmatig in de avond de Albert Heijn even in om te kijken of ze nog vlees/vis voor 35 procent korting hebben liggen. Gaat gewoon lekker de vriezer in. Weet nou niet of dit onder zuinig of bezuiniging valt... :)
Ik heb zelfs regelmatig alleen maar artikelen met 35% korting in mijn mandje zitten. Blijkbaar doe ik boodschappen op het juiste tijdstip :)

Voor mij valt het onder 'zuinig'. Het wordt toch vandaag of morgen opgegeten, het hoeft niet veel langer houdbaar te zijn. En de supermarkt is er ook blij mee, minder bijna-onverkoopbare artikelen :P

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 24-01 09:48
@ApexAlpha Wanneer en op welk traject heb je deze foto genomen? Dat lijkt verdacht veel op mijn schoenen :+

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 10:28
CuBras schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:11:
[...]

@ApexAlpha Wanneer en op welk traject heb je deze foto genomen? Dat lijkt verdacht veel op mijn schoenen :+
Ergens tussen Weert en Ehv denk ik.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zie niet veel reden om zuinig te zijn. Ben alleen en heb een bovenmodaal inkomen, een hypotheek die voor mijn pensioen afgelost zal zijn, en mijn pensioen is (denk ik) ook goed geregeld, dus waarom zou ik geld over willen houden?

Wel denk ik na hoe ik het meeste plezier van mijn geld heb. Ik drink zelden alcohol maar als ik drink dan is het whisky omdat ik het spul lekker vind.
Aan de andere kant gooi ik nooit eten weg. Ik koop niet meer dan ik op kan eten en van alles in de koelkast houd ik de houdbaarheidsdatum in de gaten zodat ik maar zelden iets weg hoef te gooien. Ik vind het weggooien van voedsel echt zonde.
Maar ik kijk niet eens naar de prijs van de boodschappen en ik heb geen idee wat ik eraan uitgeef. Ik kom meestal bij dezelfde supermarkt, omdat de locatie gewoon goed is, en ik koop de producten die me bevallen zonder echt op prijs te letten. Al zijn er ook spullen waar ik gewoon huismerk koop omdat ik nooit verschil met een A-merk heb gemerkt.
Ook aanbiedingen doen me niet veel. Hooguit koop ik wat extra, of een grootverpakking, als het producten zijn die ik toch koop en ze lang genoeg houdbaar zijn om ze op te maken.

Dito met licht in huis. Er branden geen lampen in ruimtes waar ik niet ben, echt nooit, en als ik niet naar de TV kijk dan gaat ie uit maar als ik het koud heb gaat de CV een graad (en desnoods twee) omhoog. Ik ben niet zuinig met de dingen die het leven prettiger maken.

Aan de andere kant bezit ik weer geen auto omdat ik op een goede locatie woon en ik me goed zonder auto kan verplaatsen. Dat bespaart op termijn veel geld en, wat ik nog belangrijker vind, vervelende verrassingen omdat een auto soms met onverwachte kosten komt. Maar 5K aan een maand vakantie uitgeven vind ik dan weer geen punt. Daar spaar ik dan wel voor.

Dus ja, het is een wisselend en soms onlogisch beeld, waarbij ik vooral let op uitgaven die me niks opleveren. Zaken als een abonnement op een blad wat me niet meer interesseert, een verzekering die ik niet echt nodig heb, het TV-abbo terwijl de reality shows me tot hier zitten, dat soort zaken zeg ik op. Maar ik doneer wel maandelijks aan meerdere goeie doelen want ik denk (hoop) dat die iets nuttigs met mijn geld kunnen doen.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@downtime Dat vind ik persoonlijk de juiste vorm van zuinigheid. Geen verspilling, geen zaken kopen waar je toch niets aan hebt, en verder gewoon verstandig nadenken over de zaken die je wel gebruikt of zinvol vindt.

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:43

T-Infinity

Heen en weer....

downtime schreef op maandag 25 november 2019 @ 02:09:
Ik zie niet veel reden om zuinig te zijn. Ben alleen en heb een bovenmodaal inkomen, een hypotheek die voor mijn pensioen afgelost zal zijn, en mijn pensioen is (denk ik) ook goed geregeld, dus waarom zou ik geld over willen houden?
Euh 10 jaar eerder stoppen met werken, of weggeven aan een goed doel of kennis, wereldreis maken. Genoeg te bedenken :-)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

T-Infinity schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:20:
[...]

Euh 10 jaar eerder stoppen met werken, of weggeven aan een goed doel of kennis, wereldreis maken. Genoeg te bedenken :-)
10 jaar eerder stoppen met werken betekent voor mij 30 jaar krom liggen om genoeg kapitaal op te bouwen in de hoop dat ik oud genoeg wordt om ervan te profiteren. De wereldreis doe ik al, maar opgeknipt in stukjes en verdeeld over flink wat jaren. En mijn kennissen hebben een verantwoordelijk voor hun eigen leven. Dus ja, er is genoeg te bedenken, maar ik heb een afweging gemaakt die bij mij past.

• waah
@downtime tja dat meld je er niet bij ;-)

T-Infinity geeft genoeg redenen om zuiniger te leven. Dat jij content bent is naturlijk prima. Maar "krom liggen" is natuurlijk onzin. Minder uitgeven en sparen/beleggen zorgt er wel voor dat je eerder kan gaan stoppen met werken, of mínder kan gaa werken. En dat minder werken kan natuurlijk vanaf vandaag al ;-)

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Ik ben fervent bezoeker van het FO topic maar laten we de evangelie van het minder werken daar laten en het hier over zuinigheid hebben. Met welk doel je dat doet is irrelevant.

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:24

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Afval binnen mijn gemeente gaat voor GFT en huis afval via containers.
Kosten: vast jaarlijks bedrag + bedrag per lichting + bedrag per kilogram.

Binnen de gemeente van mijn ouders wordt er voor de GFT container een vast bedrag per jaar betaald, ongeacht hoevaak die geleegd wordt en hoeveel kilo, huis afval gaat via plastic zakken die 1,- per zak kosten.

3x raden waar ik mijn afval en gft breng....

[specs]

• waah
@Fanatic_FS Dat is wel een prachtig voorbeeld van ongebruikelijk zuinig zijn.

Details! hoe ver is het rijden? Hoe vaak rijd je er dan heen en gaat het altijd goed? geen lekke zakken, opengescheurde zak vol gras/bladeren gehad?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:44

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Daar is zelfs een term voor, 'afvaltoerisme'. Zo heb je ook mensen die hun huisvuilzak langs de snelweg in een prullenbak gooien.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ThinkPad schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:19:
Daar is zelfs een term voor, 'afvaltoerisme'. Zo heb je ook mensen die hun huisvuilzak langs de snelweg in een prullenbak gooien.
Denk vooral heel irritant als je zelf in zo'n buurt woont waar de containers altijd vol zitten door shit van mensen buiten jouw wijk.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

waah schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:14:
@Fanatic_FS Dat is wel een prachtig voorbeeld van ongebruikelijk zuinig zijn.

Details! hoe ver is het rijden? Hoe vaak rijd je er dan heen en gaat het altijd goed? geen lekke zakken, opengescheurde zak vol gras/bladeren gehad?
Het is 9km rijden, De plastic afvalzak breng ik als hij vol is, GFT om de andere week zodat het niet te lang blijft liggen en gaat stinken/rotten.
Het GFT afval doe ik in zo'n bladzak, tot nu toe nog geen lekkages gehad.

Hier nog even de tarieven van mijn gemeente:
Vast tarief - € 156,00 per perceel
Aangeboden GFT-afval - € 0,10 per kilogram
Aangeboden restafval - € 0,26 per kilogram
Aangeboden restafval - € 0,80 per lediging

Het tarief bij mijn ouders kan ik zo snel niet meer vinden, maar dit vaste tarief was zelfs iets lager als bij mij.

[specs]

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22:28

LankHoar

Professionele amateur

Fanatic_FS schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:32:
[...]

Het is 9km rijden, De plastic afvalzak breng ik als hij vol is, GFT om de andere week zodat het niet te lang blijft liggen en gaat stinken/rotten.
Het GFT afval doe ik in zo'n bladzak, tot nu toe nog geen lekkages gehad.
[Afbeelding]

Hier nog even de tarieven van mijn gemeente:
Vast tarief - € 156,00 per perceel
Aangeboden GFT-afval - € 0,10 per kilogram
Aangeboden restafval - € 0,26 per kilogram
Aangeboden restafval - € 0,80 per lediging

Het tarief bij mijn ouders kan ik zo snel niet meer vinden, maar dit vaste tarief was zelfs iets lager als bij mij.
Ik weet niet of je een tuin hebt, maar if so, wellicht is het dan een idee om te gaan composteren? Geen bi-weekly rit naar je ouders + gratis compost = win-win :)

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 24-01 11:36
Wij zijn een 2 persoons huis houden, wij zijn niet zuinig voor het geld maar wij kijken alleen naar prijs / kwaliteit. We hebben een graf hekel aan supermarkt vlees / vis / groente, als ik 2 euro betaal voor 3 limoenen dan doet dat echt aan pijn aan het hart.

Wij kopen dus alle kaas, groente, vis, noten en fruit op de markt (50 euro per week, en dan hebben we een complete trolley tot de nok toe vol). Al het vlees kopen we online in bulk (alles Bio en direct vanaf de boer), het liefst in hoge kwaliteit (MRIJ / Limousin vlees rassen etc. alleen premium spul.)

Meel kopen wij bij de lokale molen en hier bakken we altijd ons eigen brood mee. Paneer meel maken we zelf van oud brood in de blender (veel lekkerder), of we maken bruchetta etc. etc. etc.

Pindakaas maken we gewoon zelf in de blender :9 Is helemaal niet goedkoper maar wel 10 x lekkerder
Jam maken we ook zelf

Zelf schep ik vooral genoegen uit het repareren van oude apparatuur

Vaatwasser uit 2012 stuk: Bleek floatswitch te zijn, voor 25 euro nieuwe in gezet werkt weer uitstekend.
Quick esspresso machine (500 euro nieuwprijs) uit 1980 gekocht, voor 50 euro op markplaats. Stoompijp defect, voor een paar tientjes nieuwe in gezet, werkt al bijna 10 jaar weer top.
Oven kapot ? Gewoon opschroeven dat ding je ziet snel genoeg wat er mis is, onderdelen zijn online vaak goed te krijgen.

We kopen van alle apparatuur de hoogste kwaliteit als dat nodig is (Bijvoorbeeld blender van 700 euro, vitamix blender), als het maar gebouwd is als een tank en 15 jaar meegaat. Checken ook altijd marktplaats voor dat soort premium apparatuur, maar soms kopen we het nieuw. Ik heb een pest hekel aan budget troep van de action die je na een jaar weer weggooit.

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Fanatic_FS schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:58:
Afval binnen mijn gemeente gaat voor GFT en huis afval via containers.
Kosten: vast jaarlijks bedrag + bedrag per lichting + bedrag per kilogram.

Binnen de gemeente van mijn ouders wordt er voor de GFT container een vast bedrag per jaar betaald, ongeacht hoevaak die geleegd wordt en hoeveel kilo, huis afval gaat via plastic zakken die 1,- per zak kosten.

3x raden waar ik mijn afval en gft breng....
Exact hetzelfde hier. Bij Gemeente Leusden mag je flink aftikken, bij Amersfoort mag ik gewoon doorrijden en lekker daar de boel achterlaten.

In deze gemeente zijn ze ook wel extreem qua scheiden: ik moest 1m3 grond kwijt, dan moet je zelfs grasklompen scheiden :') En dan mag je ook nog eens ~1200 kilo a 0.70 cent/10 kilo => 84 euro dokken, like WTF :X. Wederom in Afoort in een hoekje bij de ROVA geloosd zonder gezeur.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Samsung 50ru7170

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

ByteMe_ schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:29:
[...]

Exact hetzelfde hier. Bij Gemeente Leusden mag je flink aftikken, bij Amersfoort mag ik gewoon doorrijden en lekker daar de boel achterlaten.

In deze gemeente zijn ze ook wel extreem qua scheiden: ik moest 1m3 grond kwijt, dan moet je zelfs grasklompen scheiden :') En dan mag je ook nog eens ~1200 kilo a 0.70 cent/10 kilo => 84 euro dokken, like WTF :X. Wederom in Afoort in een hoekje bij de ROVA geloosd zonder gezeur.
Schei uit over milieuparken, kan je een mooie vertellen.
Hier in Stein puin, hout allemaal aftikken per kilo, vraag je hoeveel kilo is het dan? Ja geen idee we hebben geen weegschaal |:(
Gelukkig kun je puin ook voor 7,50 per enkelasser bij Dirix brengen, maar ook daar hout en gips per kilogram.

Gelukkig rekenen ze in Maastricht per aanhanger/kuub met wat natte vingerwerk, dus daar gaat mijn hout van de verbouwing naartoe.

[specs]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hier gelukkig geen kosten voor gebruik milieustraat. Je mag 12x/jaar onbeperkt dumpen. Zolang het maar particulier is.
Ook GFT / plastic gaat niet per kg/volume.
Alleen restafval is nu 1eu per zak.
Maar als ik het in kleinere zakken (10L) doe, passen er drie zakken in de klep van de ORAC voordat ik hem dicht doe.

Restafval hebben we nu ongeveer 1 gift per maand, voornamelijk poepluiers.

• JK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:58
ByteMe_ schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:29:
[...]

Op een gegeven moment zijn mensen het ook zat.

In Amersfoort kan je trouwens tuinzakken bestellen van 1 kuub, om je tuinafval in te doen en dan halen ze het gratis op. Ik dacht dat het er altijd 2 per jaar waren, maar het zijn 2 zakken per keer.
Ideaal als ik in de winter de boom in de tuin ga snoeien, daar komen veel takken en bladeren van af en de groene kliko is piepklein, dat kost waarschijnlijk 2 a 3 maanden voor het weg is. Dus een tuinzak. Goed geregeld. Maar nu blijkt dat het de gemeente veel meer geld kost dan vooraf gedacht en vragen ze dus vanaf volgend jaar 25 euro om de zak op te komen laten halen. Wat denk je dat iedereen gaat doen? De fik er in of ergens dumpen. Heb nu in elk geval een jaar de tijd om een mooie plek te vinden om alles te dumpen. Kan ik er meteen wat bij smijten wat ik normaal in de grijze container gooide, maar wat nu niet in de restafvalcontainer van de hele straat past. :+

JK wijzigde deze reactie 26-11-2019 16:44 (5%)

• Crasheeee
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21:11
JK schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:44:
[...]

In Amersfoort kan je trouwens tuinzakken bestellen van 1 kuub, om je tuinafval in te doen en dan halen ze het gratis op. Ik dacht dat het er altijd 2 per jaar waren, maar het zijn 2 zakken per keer.
Ideaal als ik in de winter de boom in de tuin ga snoeien, daar komen veel takken en bladeren van af en de groene kliko is piepklein, dat kost waarschijnlijk 2 a 3 maanden voor het weg is. Dus een tuinzak. Goed geregeld. Maar nu blijkt dat het de gemeente veel meer geld kost dan vooraf gedacht en vragen ze dus vanaf volgend jaar 25 euro om de zak op te komen laten halen. Wat denk je dat iedereen gaat doen? De fik er in of ergens dumpen. Heb nu in elk geval een jaar de tijd om een mooie plek te vinden om alles te dumpen. Kan ik er meteen wat bij smijten wat ik normaal in de grijze container gooide, maar wat nu niet in de restafvalcontainer van de hele straat past. :+
Dan ben je niet zuinig, maar heel erg lief als je serieus bent m.b.t. het afval dumpen om €25 niet te betalen :)

Houden we het netjes?

Ardana wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:31 (2%)

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:39

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

Crasheeee schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:17:
[...]

Dan ben je niet zuinig, maar quote aangepast als je serieus bent m.b.t. het afval dumpen om €25 niet te betalen :)
Uberhaupt afval 'dumpen' op plekken waar dat niet hoort.

Ardana wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:32 (4%)

R5 2600x / Vega 56

• JK
Crasheeee schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:17:
[...]

Dan ben je niet zuinig, maar quote aangepast. als je serieus bent m.b.t. het afval dumpen om €25 niet te betalen :)
Mensen gaan het wel doen. Juist misschien wel de mensen die zuinig zijn, maar dan met geld. :D

Ardana wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:32 (3%)

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
Flames zijn hier niet op z'n plaats.

Ardana wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:29 (80%)

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:20
Och, ik zou de WC ook liever doorspoelen met regenwater. Niet uit geldbesparingsoverwegingen maar eerder omdat ik het een bizar idee vind om daar drinkwater voor te gebruiken. Plus als je regenwater (tijdelijk) opslaat wordt de gemeente ook weer blij want dan raakt het riool minder snel overbelast bij een heftige stortbui. Win-win.

Oja en je bespaart 2 cent :P

Ardana wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:30 (15%)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
Wat heeft het dumpen van afval met regenwater te maken??

Zelf gaat het mij om het experiment (en voor het milieu is het ook niet slecht): zal er nu minder kalkaanslag in de toiletpot ontstaan nu ik regelmatig regenwater gebruik. Ik zie dit soort projectjes gewoon als hobby die me niets anders kost dan een halve minuut "inspanning".

• jordyc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 15:29
JK schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:55:
[...]

Mensen gaan het wel doen. Juist misschien wel de mensen die zuinig zijn, maar dan met geld. :D
Dat is niet zuinig zijn, dat is gierig zijn.

Maarja jammer dat er genoeg mensen zijn die zo denken.

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:56
Polycom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:19:
Ik denk dat we bijna zover zijn dat we de titel van dit topic kunnen aanpassen naar ‘Hoe zielig ben jij?’ n.a.v. het doorspoelen van de wc met regenwater en het dumpen van afval.
Het is toch bizar dat we met schoon water (harstikke duur om het zo schoon te krijgen, heel veel landen zijn er jaloers op!) het toilet mee doorspoelen?

• Ghanghis

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

Ik denk dat we bijna zover zijn dat we de titel van dit topic kunnen aanpassen naar ‘Hoe zielig ben jij?’ n.a.v. het doorspoelen van de wc met regenwater en het dumpen van afval.
2 compleet verschillende dingen.

Wc doorspoelen met regenwater en dit verplaatsen dmv emmers is voor velen van ons wellicht vergezocht of 'overdreven' maar in de kern is het een principe waar ik zeker achter sta. Beter voor milleu en portomonee..

Afval in de natuur dumpen is illigaal en slecht voor het milleu..

R5 2600x / Vega 56

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
Ghanghis schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:05:
[...]

En uiteindelijk kostenverhogend voor iedereen, want de opruim/schoonmaakkosten moeten middels belastingen weer worden teruggehaald.

• JK
Ghanghis schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:05:
[...]

Takken en bladeren?

• Ghanghis

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

afval generiek gezien ja.. Voor elk scenario is wel en uitzondering te bedenken. Tevens is ook het willekeurig dumpen van takken en bladeren in de natuur niet legaal.

Daarnaast heeft niemand iets aan het advocaatje van de duivel hier. Laten we de boel weer onttopic duwen en deze achterlijke discussie over afval in de natuur dumpen achter ons laten.

R5 2600x / Vega 56

• GZFan
  • Laatst online: 23:03
Ja, dat is slecht ja. Gewoon een keer een tak of wat bladeren: Prima! Maar hij heeft het over het snoeien van een boom, waar een kuub afval vanaf komt.
Gewoon een klein karretje vol dus. Dat moet je toch niet ergens willen dumpen?! 8)7

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• JK
GZFan schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:03:
[...]

Ja, dat is slecht ja. Gewoon een keer een tak of wat bladeren: Prima! Maar hij heeft het over het snoeien van een boom, waar een kuub afval vanaf komt.
Gewoon een klein karretje vol dus. Dat moet je toch niet ergens willen dumpen?! 8)7
Ja dat zei ik. :) Maar ik ga het niet ergens dumpen, want als ik het ergens kan dumpen, kan ik het ook naar het afvalbrengstation brengen.

Maar laten we hier maar niet meer over door gaan, anders worden er andere Tweakers boos. 8)

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-01 19:48
In onze gemeente hebben we een paar keer per jaar een takkenroute. Je kunt dan takken en kleine bomen langs de weg leggen en die worden dan door een trekker met versnipperaar afgevoerd. Dit jaar heb ik mijn boomgaard gesnoeid en ongeveer 15 karretjes met takken langs de weg gelegd. Het was binnen 5 minuten weg. Eén van ambtenaren nog gevraagd de gemorste snippers even weg te blazen. De gemeente zal er wel mee ophouden, de biomassa verwarming blijkt teveel uitstoot te hebben en is uit gezet.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:05

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Topicstarter
jordyc schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:43:
[...]

Dat is niet zuinig zijn, dat is gierig zijn.

Maarja jammer dat er genoeg mensen zijn die zo denken.
Wat voor de een zuinig is, is voor de ander gierig. Wat voor de een spilziek is, is voor de ander een basis-uitgavepatroon.

Zullen we het name-caling achterwege laten verder?

Note to self: being good is often more important than being right.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:10
[mbr]Flames zijn hier niet op z'n plaats.[/]
Wat betreft het dumpen van afval ben ik het met je eens.

Puntje over doorspoelen van de WC met regenwater niet. Men doet er helemaal niemand kwaad mee als ze er voor kiezen om regenwater door de pot te gooien. Voor de één een manier om iets te besparen, voor de ander niet.

Zeker wat betreft het punt dat de rioolheffing in sommige gemeentes is gekoppeld aan het waterverbruik; dan is water weer wat duurder. Blijft natuurlijk nog steeds een centenkwestie, maar toch

Ik zal het de volgende keer niet weer opnoemen, uiteindelijk wordt er toch lacherig om gedaan ;).

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21:24
Hippocampus schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:40:
Dit is een van mijn favoriete stukje keukengereedschap :P

[Afbeelding]

Verder gooi ik moeilijk dingen weg, dan moet het op marktplaats of naar de kringloop.
Zelfs als iets stuk is neem ik er niet zomaar afscheid van, zeker als het door een onderdeel te vervangen weer werkend te krijgen is.
(staat hier nog een 32'' tv te wachten op een stukje elektronica.... al twee jaar ondertussen :F )
Wat is dat ding op de foto?

Hier ook redelijk zuinig denk ik:

- autootje bj 2005 benzine. Ik ga die oprijden tot je echt niet meer economisch te herstellen is. Ik gebruik die +30.000km/j voor het werk en ik krijg daar 36cent netto per km voor waarvan ik ongeveer de helft nodig heb om er mee te rijden.
- spaardouchekop in combinatie met drukregelaar komt op ongeveer 3l/min aan waterverbruik.
- alles uit-knop aan de voordeur en in de slaapkamer, elektriciteit verbruik 1250kWh/j.
- temperatuur in huis 19gr, wel met overal vloerverwarming.
- eten weggooien doen we bijna nooit maar dat is vooral de verdienste van de vriendin.
- zaken die per ongeluk toch kort over datum zijn ga ik zelf toch proberen te eten na eerst te checken. Nog nooit problemen gehad daarmee.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23:10

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21:24
Tof! Lijkt mij een mooi cadeau voor mijn vriendin, de feestdagen komen er aan! :)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 13:02
Ik ben wel ff bezig geweest om dit topic door te lezen :+
Om niet in herhaling te vallen, de meeste hiervoor beschreven bezuinigingen doe ik ook.
Maar jammer van de reacties dat zuinig zijn gelijk wordt gesteld met gierig en zielig.
Ik ben van huis uit opgevoed met zuinig zijn en sparen en daar heb ik heel veel aan gehad.
Mijn vader zei vroeger al ‘Groot huis, nooit thuis’.
Wij kwamen thuis nooit iets te kort, maar mijn vader kon wel met met 50 stoppen met werken.
Zuinigheid heb ik dus door de opvoeding ook overgenomen.
Zo haal ik 95% van de boodschappen bij de Lidl en Aldi, prima spullen en bij de XXL aanbiedingen gaat er natuurlijk extra mee, nog geen 200 euro in de maand. Ik gooi eigenlijk nooit eten weg.
Ook ik ben zuinig met water, gas en elektra.
Mijn vaste lasten heb ik nu onder de 500 euro, hypotheek ook in 15 jaar afgelost.
Witgoed allemaal A+++ geen droger, inductie koken, spaardouchekop, kort douchen.
Verlichting allemaal LED, KlikAanKlikUit op stekkerdozen, alles uit bij afwezigheid, behalve koelkast/vriezer natuurlijk, is gemiddeld sluipverbruik van 15 Watt.
Toen ik 5 jaar geleden hier kwam wonen nieuwe HR CV ketel en gelijk goed ingeregeld, ‘s nacht en bij afwezigheid op 12°
Daardoor gas, elektra, water rekening van 50 euro per maand.
Heb nog wel een tweedehands Kia, oude auto van 16 jaar nog verkocht voor 2500 (wilde nu wel een een airco ;-) en de Kia gekocht voor 7000 is nu 5 jaar. Kosten € 50,- p.mnd. verzekering en wegenbelasting. Rij maar 3500km per jaar omdat ik alles binnen de 25km op de fiets doe, heb ik gelijk de sportschool gehad ;)
Openbaarvervoer vind ik helaas te duur en deelauto ook.
Waarvoor ik dus zuinig ben, zodat ik met mijn 50ste nog maar 50% werk en straks met 55 met vervroegd pensioen ga.
En ja ik ga ook nog een paar keer per jaar op vakantie, niet luxe, maar in de winter naar een warm land en in de zomer een paar keer naar een B&B in eigen land.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:02:
Tof! Lijkt mij een mooi cadeau voor mijn vriendin, de feestdagen komen er aan! :)
Het is in ieder geval een zuinig cadeau. ;)

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

Is het hout te drogen voor een haard? Vast niet alles, maar de stronken misschien wel?
Dan is het vast in trek in je omgeving. Ik ken zelf al enkele die wel eens wat hout branden.
Anders vast ergens kwijt te raken voor een bbq oid.

• Packardhell
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-01 08:05
[...]

Je kunt toch nog steeds je afval gratis bij de Rova kwijt. Gewoon even naar de Nijverheidsweg-Noord.
Als anderen hun snoeiafval dumpen hoef jij door nog niet aan mee te doen.