Qua besparen heb ik een paar jaar gelden een investering gedaan in woningisolatie, zonnepanelen en warmtepomp waardoor de gemiddelde maandelijkse kosten op één hand te tellen is. Zuinig stoken, nachtverlaging en 'doe maar een trui aan als je het koud hebt' doe ik niet aan omdat het niet nodig is. De zonnepanelen en warmtepomp zijn beide gedimensioneerd op gewoon 20 graden in de huiskamer en 18 graden op de bovenverdieping. Zuinig aan doen met warmte doen bespaart amper wat dan wanneer je op gas zou verwarmen (ik moet de temperatuur met bijna 5 graden verlagen om dezelfde financiele besparing te hebben als dat ik met één graad op gas zou hebben)
Ik rij een kleine zuinige auto; ruim 25.000 km per jaar. Echter kan ik alle kosten (inc afschrijving) betalen van de reiskostenvergoeding die ik voor die 13.000 km krijg die ik per jaar maak aan woon-werk. Ofwel; de auto kost niks.
Met boodschappen en koken ben ik zeer effectief met geld en middelen. Als er een goede supermarktaanbieding is van een houdbaar product (bijv droge pasta) trek ik het schap leeg om de voorraad thuis aan te vullen tot iets voor de tht datum. Bij de supermarkt wordt je dan wel raar aangekeken als je 20 pakken pasta af kom rekenen
Dit doe ik nooit met snacks; meer snacks in huis betekend meer snacks eten waardoor je de aanbieding teniet hebt gedaan, en je enkel jezelf nodeloos aan het volproppen bent.
In de keuken kook ik altijd met een weegschaal. Niet om de gerechten elke keer exact te kunnen reproduceren maar om verspilling tegen te gaan. Vriendin en ik hebben samen 850 gram aan avondeten nodig. Alles meer dan dat is verspilling en wordt opgegeten "omdat het anders weggegooid zou worden". Maar hierdoor is alles meer dan 850 gram aan avondeten onnodig gekookt, en dat zie ik als verspilling.
Het voordeel is ook dat je met het plannen van de boodschappen ook heel nauwkeurig kan inkopen en niet teveel koopt (wat je anders maar weer moet opeten omdat het anders weggegooid moet worden)
Veelal kook ik groot voor meerdere dagen en gaat het gelijk de vriezer in. Het is niet abnormaal als ik twee kilo pastasaus maak, om vervolgens één portie te eten en vier de vriezer in gaan.
Protip voor besparen in de keuken: zorg voor een grote vriezer! Drie laden zijn echt niet voldoende.
Vlees haal ik alleen maar, en altijd bij de grootslager/slachter zelf; ééns in de zoveel tijd haal ik zo'n 25 kilo rundvlees en gaat dat in kleine porties de vriezer in. Hun prijzen liggen onder de supermarktaanbiedingsprijzen terwijl het wel slagersvlees is. (bijv kogelbiefstuk voor 13 euro/kg)
Aardappels schil ik nooit; met het schillen gooi je 15% van de aardappel weg. Ik maak ze schoon en bereid ze met schil en al (wat ook nog eens veel lekkerder is!) Zelfs de stamppot wordt gemaakt met schil!
Boodschappen doe ik één keer in de week. Boodschappenlijst die maak ik 's avonds na het eten op een volle maag en de boodschappen doe ik bij meerdere supermarkten; afhankelijk van de aanbiedingen die ze hebben.
En mijn zonde: Ik heb pas 5 kilo appelmoes gemaakt (zonder toegevoegd suiker). Dat leverde zo'n 750 gram aan appelschillen op. De helft heb ik opgegeten; de andere helft heb ik weg gegooid
[
Voor 7% gewijzigd door
Theo op 06-11-2019 08:03
]