Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.172 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Voor mij dient FO/FMA voor mijn gemoedsrust.

Ik sta soms echt verbaasd te kijken naar werkgerelateerde situaties (meestal ook over geld) waar de emoties hoog oplopen.

Dan denk ik bij mezelf: wat heeft die persoon al allemaal meegemaakt dat ie zo door het dak gaat.

Ja, sommige mensen hebben gewoon zo'n karakter maar ik denk dat het ook wel in veel gevallen te maken heeft met financiële stress. Als je hoge vaste kosten hebt: grote woning, grote auto,... Icm weinig buffer dan heb je toch een constante druk om geld samen te harken om de rekeningen te betalen.

En eens je jezelf met een dure levensstijl aan de buitenwereld gepresenteerd hebt is andere keuzes maken niet gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 18:22
Je moet nu genieten nu het nog kan. Niet wachten tot je met pensioen gaat. Kans is aanwezig dat je dan niet meer leeft. Dan heb je dus nooit genoten van je leven. Wat niet wil zeggen dat je nu alles moet verbrassen. Je moet daar financieel een balans in vinden.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

stormbreaker schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:03:
Je moet nu genieten nu het nog kan.
Ik moet niets
Niet wachten tot je met pensioen gaat.
Genieten is niet hetzelfde als geld uitgeven
Kans is aanwezig dat je dan niet meer leeft.
Maar die kans is extreem klein (zoek maar op). Zeker als je dus op je 50e met pensioen gaat.
Dan heb je dus nooit genoten van je leven.
Waar is deze conclusie op gebaseerd?
Wat niet wil zeggen dat je nu alles moet verbrassen. Je moet daar financieel een balans in vinden.
Uiteraard. Dat zal niemand ontkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Wat een bizar wereldbeeld

[...]

Sorry maar dit klinkt toch wel erg verongelijkt.
Hard werken in de genen? Das wel erg makkelijk om eigen luiheid of gebrek aan ambitie te verdedigen.
Tuurlijk heb je een punt en ligt een deel vast, maar je hebt zeker wel een flinke invloed op de rest van je leven. Opgroeien in een achterbuurt kan je ook juist de motivatie geven om iets te gaan bereiken zodat je eigen kinderen het later beter hebben.
?
Dit is de eeuwige discussie interne vs externe locus of control en nature vs. nurture. Gaan we in dit topic ook niet uitkomen. Maar ik denk dat we het allemaal wel eens kunnen zijn dat je startpositie in het leven van invloed is.

Persoonlijk vind ik dat je 'moet' erkennen dat je geluk of pech kan hebben (externe factoren) en dat je binnen de ruimte die je krijgt moet kijken hoe je je eigen leven zo goed mogelijk vorm kan geven. En de definitie van 'goed' is voor iedereen weer anders.

Velen vinden het stiekem wel fijn om niet na te denken over de langere termijn, ook buiten de financiële aspecten van het leven. Ik zie het ook bij kersverse/aanstaande vaders. Vaak is het toch de vrouw die de knoop heeft doorgehakt en zij laten zich wel meeslepen in het besluit om (op dat moment) aan kinderen te beginnen.
de Peer schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Ik moet niets

[...]

Genieten is niet hetzelfde als geld uitgeven

[...]

Maar die kans is extreem klein (zoek maar op). Zeker als je dus op je 50e met pensioen gaat.

[...]

Waar is deze conclusie op gebaseerd?

[...]

Uiteraard. Dat zal niemand ontkennen.
Het is een verzameling oneliners die vaak door sceptici wordt gebruikt, maar gezien zijn laatste zin lees ik zijn post wat positiever.

Er zijn ook voldoende mensen, soms ook lui die nooit van FO gehoord hebben, die nu de spreekwoordelijke (of letterlijke) 80 uur per week maken 'voor later'. Maar dat 'later' komt in veel gevallen nooit, omdat het zo'n gewoonte is geworden zoveel te werken of waarde te hechten aan werken. Maar goed, dat is ook niet de doelgroep van FO.

Een aspirant-FO'er zou ten hoogste nog kunnen denken: "nu kan en wil ik (graag) veel/hard werken zonder dat het mijn geluk aantast, dus waarom zou ik dat niet doen zodat het straks niet meer hoeft".

Imho natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53
Een heel rijtje reacties met regelmatig betweters en aannames... met alle respect.
Laten we niet gaan verkondigen hoe anderen zouden moeten denken en leven, toch? Het lijkt bijna een religie...
De één haalt zijn geluk uit een baan, waar de ander te lui voor is.
Elon Musk is al jaren FO, maar iets in hem zorgt ervoor dat hij keihard doorgaat.

Ben zelf met het FO iets afwachtender. Ik blijf investeren waar mogelijk en geef het geld bewust uit. Ik steek niet te veel tijd in alles doorrekenen, in verband met alle onzekerheden op dat vlak de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-08 14:00
Ik zit zelf al enige tijd naar FO te kijken en ben van plan te gaan investeren in een aantal ETF's. Ik zit alleen te twijfelen over het juiste moment van instappen. Naast een startbedrag (12x maandbedrag), wil ik iedere maand een vast bedrag inleggen. Op die manier probeer ik het risico te spreiden. Echter, met de huidige signalen van een op handen zijnde recessie vind ik het lastig om een goed moment te kiezen. Ik ben van plan het geld weg te zetten voor enkele decennia, dus was dat betreft moet ik misschien gewoon maar instappen en niet twijfelen. Wie heeft een goed advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25
stuyt schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:38:
Ik zit zelf al enige tijd naar FO te kijken en ben van plan te gaan investeren in een aantal ETF's. Ik zit alleen te twijfelen over het juiste moment van instappen. Naast een startbedrag (12x maandbedrag), wil ik iedere maand een vast bedrag inleggen. Op die manier probeer ik het risico te spreiden. Echter, met de huidige signalen van een op handen zijnde recessie vind ik het lastig om een goed moment te kiezen. Ik ben van plan het geld weg te zetten voor enkele decennia, dus was dat betreft moet ik misschien gewoon maar instappen en niet twijfelen. Wie heeft een goed advies?
Zoek eens op VWRL of kijk bij Meesman.nl. De laatste is het meest makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 21:53
Niemand weet het zeker. Ik zou zeggen als je echt niks anders met je geld kan, gooi het dan in ETF's en kijk over twintig jaar hoe het lijkt.
Als je actiever wil zijn, kun je andere producten zelf gaan beheren, waardoor je ook op elk moment kan uitstappen.
Je kunt extra geld op veel manieren besteden: huizen, aandelen, hypotheek wegwerken, zonnepanelen, crypto's, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
Playa del C. schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Niemand weet het zeker. Ik zou zeggen als je echt niks anders met je geld kan, gooi het dan in ETF's en kijk over twintig jaar hoe het lijkt.
Als je actiever wil zijn, kun je andere producten zelf gaan beheren, waardoor je ook op elk moment kan uitstappen.
Je kunt extra geld op veel manieren besteden: huizen, aandelen, hypotheek wegwerken, zonnepanelen, crypto's, enz.
Ik heb al een deel in crypto's zitten. Ik ben zelf nog steeds een groot liefhebber van Ethereum en de achterliggende technologie en zie ook nog wel heel veel potentie. Ik zoek dus meer iets voor ernaast om in de lange termijn te investeren en niet zoveel omkijken naar te hebben. Ik heb alleen te weinig vermogen voor het investeren in huizen en huur op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Sowieso beginnen met je maandbedrag te investeren, als die loopt dan kan je daarna altijd nog grotere plukken erbij kopen.

Wij hebben deze maand voor >10% van onze portefeuille extra bijgekocht ondanks alle geluiden. Voor het einde van het jaar staat er nog zoiets op de planning.h

Ik vraag me wel af hoe je FO kan zijn maar niet genoeg geld hebt voor een koophuis

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 14:02
Je vraag doet mij denken aan een column van Meesman, die je goed onderbouwd kan vertellen waarom je beter vandaag nog kan beginnen met maandelijks beleggen.

Maandelijks beleggen is dé manier om vermogen op te bouwen. U kunt op elk moment beginnen. Mochten de koersen kort nadat u van start gaat (fors) onderuit gaan, dan pakt dit juist gunstig voor u uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Lud0v1c op 12-10-2019 12:32 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
CaLeX schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Ik vraag me wel af hoe je FO kan zijn maar niet genoeg geld hebt voor een koophuis
Ik heb niet gezegd dat ik al FO ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

stuyt schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Ik heb niet gezegd dat ik al FO ben?
Excuus, dat heb ik dan even verkeerd gelezen

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
Post in verkeerde draadje

[ Voor 88% gewijzigd door ColeJ op 14-10-2019 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Vandaag weer eens wat gelezen over de hedonistische tredmolen en adaptatie.

Toevallig mocht mijn vrouw een nieuwe leaseauto uitzoeken en al snel bleek dat ze toch in eerste instantie wilde gaan voor het merk met de reputatie en naam, terwijl het 50 euro op maandbasis scheelde met de goedkopere optie. Mede doordat ik wat open vragen stelde had ze zelf ook wel zoiets dat die 50 euro per maand aan inkomstenderving het extra oppervlakkige genot niet waard was. Andersom doet ze dat bij mij ook met gadgets enz.

In het begin even leuk en shiny, maar na verloop van tijd levert het geen enkele vorm van voldoening of genot meer op.

Ik laat bewust de bedragen en merken maar weg, omdat dat verder van secundair belang is. Maar wel weer goed om dit ihkv FO in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik rij zelf met een auto bj 2005. Kleine Mazda.

In die tijd heb ik al twee keer een auto gehuurd voor op vakantie.

Dat zijn meestal zeer recente modellen. (Een keertje een Nissan Qashqai, en dit jaar een Renault Mégane)

Ivgl met mijn kar zijn dat natuurlijk computers op wielen en ik kan mij best een paar dagen amuseren met alles eens lekker uittesten.

Dan is het nieuwe er weer vanaf en denk ik gewoon: leuk, maar ik ga dat niet kopen.

Ik denk wel dat ik ooit eens ga gek doen en een Tesla huren voor op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Als het gaat om technische snufjes in auto's dan worden die in veel gevallen niet gebruikt. Enkele jaren terug was dat in het nieuws, o.a. hier:
https://nos.nl/artikel/22...-nauwelijks-gebruikt.html

Ook een leuke, meer (en hogere) schades door parkeersensoren:
https://www.verzekeringen...er-schade-parkeersensoren

Voor mij is een auto slechts bedoeld om van a naar b te komen. Ik heb ook eens in een moderne huurauto gereden waar veel technische snufjes in zaten. Het kom me (gelukkig) niet bekoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

finsdefis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:17:
Vandaag weer eens wat gelezen over de hedonistische tredmolen en adaptatie.

Toevallig mocht mijn vrouw een nieuwe leaseauto uitzoeken en al snel bleek dat ze toch in eerste instantie wilde gaan voor het merk met de reputatie en naam, terwijl het 50 euro op maandbasis scheelde met de goedkopere optie. Mede doordat ik wat open vragen stelde had ze zelf ook wel zoiets dat die 50 euro per maand aan inkomstenderving het extra oppervlakkige genot niet waard was. Andersom doet ze dat bij mij ook met gadgets enz.

In het begin even leuk en shiny, maar na verloop van tijd levert het geen enkele vorm van voldoening of genot meer op.

Ik laat bewust de bedragen en merken maar weg, omdat dat verder van secundair belang is. Maar wel weer goed om dit ihkv FO in de gaten te houden.
Ben benieuwd, is ze voor elektrisch gegaan? Dat scheelt toch aanzienlijk met de bijtelling.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:09:
[...]
Ben benieuwd, is ze voor elektrisch gegaan? Dat scheelt toch aanzienlijk met de bijtelling.
Nee, voor ons helaas niet zo praktisch (geen laadplekken / oprit). Was anders inderdaad best gunstig geweest. Hoewel, nu is het ook maar 155 euro p/m netto.
Tweezitsbank schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:46:
Als het gaat om technische snufjes in auto's dan worden die in veel gevallen niet gebruikt. Enkele jaren terug was dat in het nieuws, o.a. hier:
https://nos.nl/artikel/22...-nauwelijks-gebruikt.html

Ook een leuke, meer (en hogere) schades door parkeersensoren:
https://www.verzekeringen...er-schade-parkeersensoren

Voor mij is een auto slechts bedoeld om van a naar b te komen. Ik heb ook eens in een moderne huurauto gereden waar veel technische snufjes in zaten. Het kom me (gelukkig) niet bekoren :)
Ja, herkenbaar. Zelf boeit het me ook niet zoveel, maar mijn vrouw vindt het allemaal een stuk interessanter. Ook qua uitstraling enz. Maar daar hebben we dus doorheen gekeken. Uiteindelijk is het ook voor haar maar een middel om naar de werkplek te komen en er zijn verder geen bijzonderheden qua eisen (rugklachten of een groot gezin ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

finsdefis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:17:
[...]

Nee, voor ons helaas niet zo praktisch (geen laadplekken / oprit). Was anders inderdaad best gunstig geweest.

[...]
Ook zonder eigen oprit is het prima boeren met een elektrische auto, helemaal als je op het werk kan laden. En anders zijn er altijd wel openbare palen in de buurt of kun je er een aanvragen via de gemeente.

Kom anders nog eens buurten in [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen en Elektrische auto's - deel 5, daar zitten meer gebruikers zonder oprit. Het scheelt niet alleen mucho euro's per maand het rijdt ook nog eens veel lekkerder.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkG87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-09 10:23
Beste mede-tweakers,

Ik volg de Financiële Onafhankelijkheid reeks al geruime tijd met veel belangstelling om inspiratie op te om financieel duurzaam te leven en tegelijkertijd te genieten. Ik zit nu voor het eerst met een situatie waarbij ik graag om jullie advies vraag, namelijk:

Mijn vriendin en ik overwegen om samen te gaan wonen. Hierbij hebben we de volgende opties:

1) Mijn appartement verhuren en in haar appartement wonen.

2) Mijn appartement verkopen en in haar huurappartement wonen;

3) Samen wonen in mijn koopappartement;

Voor al deze opties is het uitgangspunt om vanaf daar verder te zoeken naar een grotere woning (kinderwens :) )

Om inzichtelijk te krijgen wat het financiële effect zou zijn van verhuur (optie 1)heb ik het volgende overzicht gemaakt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vragen aan jullie:
- Zie ik nog grote (of kleine) dingen over het hoofd?
- Wat denken jullie van de optie tot verhuur? Het Kapitaal effect is in mijn ogen leuk, maar koop je niks van omdat het in bakstenen zit. Het Cash effect is leuk, maar de winst zit hem vooral in de besparing van de kosten die je hebt als je gaat samenwonen. Over lange termijn, wat de insteek van de verhuur is, tikt het natuurlijk allemaal wel aan.

Overige:
- Voor de impact op een 2e hypotheek heb ik een 1e gesprek gehad. Dit lijkt geen serieuze impact te hebben op het bedrag wat we willen lenen voor een nieuw huis.
- Wil ik huisjes melker worden? Hangt van het rendement af. Het lijkt me een mooie manier om over lange tijd een stijgend rendement te maken. Ik wil echter eerst alles scherp hebben. Zie ik niks over het hoofd? Het risico van leegstand (in mijn ogen zou dit zeer uitzonderlijk zijn als dit meer dan 4 maanden is) ben ik bereid te dragen. Instorten van de huizen markt zou uiteraard wel vervelend zijn....

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen en ideeën!

[ Voor 25% gewijzigd door MarkG87 op 15-10-2019 07:07 . Reden: Vragen verwerkt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Je hebt volgens jou drie opties, maar vervolgens gaat het alleen over het verhuren.

Wat ik mis is: wat is het netto huur rendement? Hoeveel is het rendement op eigen vermogen? Hoeveel is de LTV? (Risico).
Hoe ziet e.e.a eruit tov andere investeringen?
Heb je gekeken of je met puntenstel wel boven de liberaliseringsgrens zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@MarkG87 Op zich een aardig overzicht, al vind ik de huuropbrengst wel laag ingeschat. Waar komt de 205 Euro overige kosten per maand vandaan? Belastingen en verzekeringen zijn niet zo hoog.
Ook onderhoud van 103 Euro (mooi rond getal) lijkt me veel, tenzij het een oud apartement is.

Dus ik sluit me bij @rube aan met nog wat vragen:
  • Wil je wel huisjesmelker worden? Gaat soms best wat tijd in zitten.
  • Leent het apartement zich om te verhuren? Is het onderhoudsarm, op een goede lokatie?
  • Wat zijn de gevolgen voor een box1 hypotheek aanvraag als je voor het verhuurpand een box3 financiering hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Tazzios

..

@MarkG87
Voordeel voor samenwonen heb je bij alle 3 de opties; of niet mee nemen of de andere 2 ook berekenen met dat voordeel. En wat @rube aangeeft, je hebt er maar 1 doorgerekend.

Geen HRA is niet zo spannend gezien de lage rente en het feit dat het geld gewoon van de ene in de andere woningen gaat. (Nu heb je toch ook geen HRA over je overwaarde) Indien je het echt wilt voorkomen kun je eerst een paar jaar huren maar dat lijkt mij duurder (huur, box3 e.d.).

Mag je verhuren van de VvE?

Indien je nu verkoopt heb je ook winst/ rendement (de overwaarde- de aflossing) verwacht je dat de prijzen gaan stijgen of dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
De belasting in box 3 wordt vanaf 2022 waarschijnlijk anders. Op basis van het huidige voorstel betaal je dan over de woning 5,33% x 33%. En aftrek van de hypotheek tegen 3,03% x 33%.
Waarschijnlijk is er dan ook nog wel een waardedrukkende factor op de woz wegens verhuur van toepassing. Stel dat deze tegen 80% wordt meegenomen dan is de belasting box 3 over de woning € 3.042, minus de schuld € 1.250 = € 1.792 belasting box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik zat in dezelfde situatie als jij en heb toen besloten om mijn appartement een jaar te verhuren, dat is heel goed bevallen. Wij gaan nu verhuizen naar mijn appartement (groter) en haar appartement verhuren (betere locatie). De markt is nu zo goed om te verhuren dat je je huurders letterlijk kunt uitkiezen. Kies dus een persoon/stelletje waar jij je goed bij voelt.

Ook al hou je er cashwise niet zo heel veel aan over is het natuurlijk wel een mooi extra pensioenpotje. Aangezien het allemaal annuitair is ben je over 30 jaar gewoon vrij, om over de waarde van de woning over 30 jaar nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@MarkG87 ik vind je rekenvoorbeeld niet heel verhelderend.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Lange post i.v.m. mogelijke overstap van Meesman -naar ABN AMRO zelfbeleggen.

Op dit moment zit ik al een aantal jaren bij Meesman tot volle tevredenheid. Echter de markt is de afgelopen jaren flink veranderd. De tarieven van concurrenten zijn flink omlaag gegaan tegen eenzelfde service level. Als ik kijk naar welke aanbieder een gelijkwaardig aanbod, hetzelfde gemak en lagere kosten heeft. Dan kom ik bij ABN AMRO zelf beleggen uit. Ik laat DeGiro even buiten beschouwing (dit is de goedkoopste optie) omdat je hierbij niet automatisch kan beleggen.

Kosten:
Aanbieder / Aankoopkosten / Beheerkosten / Verkoopkosten
Meesman / 0,25% / 0,5% / 0,25%
ABN AMRO / 0% / 0,2%+ TER fonds* / 0%

* 0,12% boven de 100.000 euro. 0,06% boven de 400.000 euro.
De 0% kosten gelden enkel voor de 200 beleggingsfondsen die zij aanbieden.

Aanbod:
Zoals gezegd biedt ABN 200 beleggingsfondsen aan. Hierin zitten ook de 3 Northern Trust fondsen die Meesman al lange tijd aanbied (wereldwijd, europe, opkomende landen). Meesman heeft onlangs het fonds "Aandelen kleine bedrijven" toegevoegd. Dit is een fonds dat de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index volgt. Deze kan ik niet vinden bij ABN.

Gemak:
Bij ABN kan je in de online omgeving makkelijk een maandelijkse inkooporder opgeven. Ik heb nog geen ervaring met het gebruik maar denk dat koop/verkoop makkelijker te wijzigen is dan bij Meesman. Hier zit nogal wat vertraging bij hun in de verwerking.

Risico's:
  • ABN doet nu zeer lage prijzen aanbieden. Blijven deze ook zo laag in de toekomst?
  • Blijven de fondsen altijd beschikbaar? Ik heb geen zin om volgend jaar weer mijn portfolio te moeten aanpassen en andere fondsen te gaan zoeken als ABN amro voor welke reden dan ook ervoor kiest om er een aantal niet meer aan te bieden.
  • De core business van Meesman is het aanbieden van index beleggen. Dit is niet het geval bij ABN. Mochten er verandering in wetgeving komen of het bedrijfs onderdeel/pakket niet winstgevend genoeg zijn voor de bank. Dan kunnen ze er makkelijk voor kiezen om hier mee te stoppen. Waardoor wederom ik opgezadeld ben met een oplossing te zoeken. Meesman zal altijd zorgen dat de dienst voortgezet kan blijven
Voordelen:
  • Groter aanbod in fondsen (mogelijk zitten er betere fondsen tussen dan Meesman aanbied. Vanguard biedt bijvoorbeeld fondsen aan met lagere beheerkosten. Een andere fondsverdeling kan mogelijk de spreiding vergroten.
  • ABN heeft nu een actie dat je 150 euro start bonus krijgt
  • ABN vergoedt de overstap kosten van een andere aanbieder.
Op basis van bovenstaande heb ik toch besloten om mij eens te gaan starten met ABN. Ik kan nu simpelweg mijn bestaande portfolio kopiëren bij ABN met de Northern Trust fondsen (aandelen kleine bedrijven had ik niet bij Meesman).

Echter nu ik meer keuze heb is het misschien wel interessant om geheel andere fondsen te kiezen of een uitgebreidere spreiding aan te houden:

Andere fondsen: ABN biedt bijvoorbeeld ook VANGUARD GLOBAL STOCK INDEX FD aan. Dit is qua inhoud bijna hetzelfde als het wereldwijd fonds van Meesman. De kosten hiervan zijn 0,15% i.p.v. 0,5% bij Meesman. Echter is het Vanguard fonds in Ierland gevestigd. Dit heeft mogelijk gevolgen i.v.m. dividend lekkage. Maar mijn kennis hierover is beperkt. Is er iemand hier die kan zeggen welke nou de beste keuze zou zijn?

Uitbreiding spreiding: de komst bij Meesman van het nieuwe fonds Aandelen kleine bedrijven. Vind ik wel interessant het liet zien dat de spreiding nog beter kon. Dus een soortgelijk fonds zou ik ook graag willen opnemen bij ABN. Die optie die Meesman aabiedt volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index. Dit fonds is zo nieuw dat er nog geen resultaten van bekend zijn. Bij ABN worden volgende 2 Smal cap fondsen aangeboden:
  • BNP EUROPE SMALL CAPS CAP V (LU0212180813)
  • FIDELITY EUROPEAN SMALLER COMPANIES (LU0936578029)
beide zitten enkel in kleine Europese bedrijven. Zo ver ik kan zien biedt ABN dus geen wereldwijde small cap fonds aan?

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die al via ABN beleggen en welke portfolio zij aanhouden en misschien ook antwoorden hebben op bovenstaande vragen.

Dit neigt mogelijk iets meer richting beleggen maar denk dat het toch het beste past in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Vooral het risico wat ABN in de toekomst gaat doen is de meest onzekere factor. Ik volg dit even want zit ook bij Meesman maar als het goedkoper kan dan kan het goedkoper. Kun je bij ABN ook een bedrag ingeven, of moet je daar hele participaties kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel ABN goedkoper is, ben je nu wel te optimistisch, omdat je beheerskosten met Meesman kosten vergelijkt en fondskosten met Meesman kosten vergelijkt, maar wat je moet doen is beheerskosten + fondskosten met Meesman vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Sissors schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:32:
Hoewel ABN goedkoper is, ben je nu wel te optimistisch, omdat je beheerskosten met Meesman kosten vergelijkt en fondskosten met Meesman kosten vergelijkt, maar wat je moet doen is beheerskosten + fondskosten met Meesman vergelijken.
Terechte opmerking! In principe dus 0,2% + bijv 0,15% voor het NT wereldwijd fonds? Dat zou het verschil bij aankoop + beheer + verkoop (zonder rendement mee te rekenen) 0,65% zijn in totaal tussen ABN en Meesman?
ColeJ schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:25:
Vooral het risico wat ABN in de toekomst gaat doen is de meest onzekere factor. Ik volg dit even want zit ook bij Meesman maar als het goedkoper kan dan kan het goedkoper. Kun je bij ABN ook een bedrag ingeven, of moet je daar hele participaties kopen?
Kan je ook een bedrag ingeven.

Ik ga er vanuit dat wijzigingen in beleid bij ABN niet direct doorgevoerd kunnen worden maar dat ze klanten eerst moeten informeren. Dat zou je dus nog tijd kunnen geven om weer te vertrekken bij ABN tegen 0% verkoopkosten.

[ Voor 42% gewijzigd door Mirved op 16-10-2019 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
@Mirved ABN Amro i.c.m. Northern Trust is op dit moment de voordeligste manier om wereldwijd gespreid te beleggen (tenzij je met opties aan de slag wil). Zeker met de 150 bonus is overstappen nu interessant.

Welke aanbieder volgend jaar het goedkoopst is weet niemand maar bij ABN heb je geen transactiekosten dus je kan dan makkelijk overstappen.

Overzicht kosten fondsen en etfs: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
ABN AMRO lijkt me als alternatief voor Meesman alleen interessant als je daar al een bankrekening hebt, want die moet je als je er alleen wilt beleggen volgens mij eerst openen.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Exar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:01:
ABN AMRO lijkt me als alternatief voor Meesman alleen interessant als je daar al een bankrekening hebt, want die moet je als je er alleen wilt beleggen volgens mij eerst openen.
Dat heb ik speciaal gedaan. De kosten van die rekening haal je er makkelijk uit met de besparing op de /aankoop/verkoop/beheerkosten. De 150 euro bonus is al goed voor 3 jaar aan bankkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Mirved op 16-10-2019 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Omslagpunt lag ruwweg bij €14k ofzo uit mijn hoofd. Daarboven is het dus ook eerst nog een kwestie van een paar euro, voor mij persoonlijk iig geen reden om nu over te stappen, al moet iedereen die keuze zelf nemen uiteraard. (Zo ga ik weleens binnenkort mijn betaalpakket een stapje verlagen, terwijl het dan ook over €2 per maand gaat).

Kom je boven de ton uit dan wordt het allemaal wel echt significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Sissors waarom is er een omslagpunt?
Voor zover ik lees zijn er bij Meesman 0.25% transactiekosten bij aankoop én verkoop. En daarnaast nog de hogere vaste kosten van 0.5%. Bij ABN heb je alleen 0.2% bewaarloon. Lijkt me dan altijd goedkoper. Of je moet kosten van de bankrekening meenemen. Zie ik misschien iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kosten bankrekening inderdaad. En dus niet de kosten van het fonds zelf vergeten, voor NT Wereld is die 0.15%, dus dan kom je op 0.35% ABN vs 0.5% Meesman (aan en verkoop kosten zijn normaal gesproken stuk minder significant voor buy and hold belegger). Dan betaal je iets van €20 per jaar uit mijn hoofd voor een rekening, en je komt op €13k uit. Zit vast ergens een euro'tje ernaast hoor, maar op die orde grootte zit het. En daaruit volgt dat elke ruim €10k erbij je €20 extra kost bij Meesman, en boven de €100k ruwweg €30 extra. Voorlopig vind ik het nog wel prima bij Meesman, wordt het verschil te groot dan stap ik over.

Overigens uit nieuwsgierigheid eens bij de Rabo gekeken (gezien ik daar nu bankier), en daar lees ik 0.06% beheerskosten en 0.1% transactiekosten. Mis ik nu iets, of is de Rabo significant goedkoper? Ze hebben ook gewoon NT fondsen zo te zien. Zie: https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf, Zelf Beleggen. En automatisch inleggen is mogelijk volgens de Rabo website.

Edit: Ah oeps, is per kwartaal. Dan nog steeds gaat het uiteindelijk over 0.04% nog (en 0.1% transactiekosten). Als je toch bij de Rabo zit lijkt het mij niet onredelijk om daar te beleggen als dit inderdaad de tarieven zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Sissors op 16-10-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Bij hele grote bedragen wordt Rabo goedkoper doordat de bewaarkosten max. 100 eur per kwartaal zijn. Voor kleinere portefeuilles is ABN goedkoper. Waar het omslagpunt lag ben ik vergeten. Je kunt de bankrekening kosten inderdaad meenemen maar ik denk dat de meeste toch wel een bankrekening bij een van de grootbanken willen hebben. Ik heb die kosten daarom niet meegenomen.

Bij Meesman zijn ze wel slim dat ze de 0.25% uitstapkosten rekenen. Veel mensen blijven daardoor langer zitten terwijl het elders al goedkoper is.

Ik verwacht eigenlijk dat er binnen afzienbare tijd wel een broker zal zijn waar je gratis zonder dividendlek wereldwijd kan beleggen. Bij De Giro en Flatex is het al gratis maar er is voor zowel ik weet geen mogelijkheid om zonder dividendlek te beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Sissors schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:57:
Kosten bankrekening inderdaad. En dus niet de kosten van het fonds zelf vergeten, voor NT Wereld is die 0.15%, dus dan kom je op 0.35% ABN vs 0.5% Meesman (aan en verkoop kosten zijn normaal gesproken stuk minder significant voor buy and hold belegger). Dan betaal je iets van €20 per jaar uit mijn hoofd voor een rekening, en je komt op €13k uit. Zit vast ergens een euro'tje ernaast hoor, maar op die orde grootte zit het. En daaruit volgt dat elke ruim €10k erbij je €20 extra kost bij Meesman, en boven de €100k ruwweg €30 extra.
Ik heb het in excel door gerekend voor mij maakt het op 25 jaar een verschil van bijna 30.000 euro.
Pistachenootje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:38:

Bij Meesman zijn ze wel slim dat ze de 0.25% uitstapkosten rekenen. Veel mensen blijven daardoor langer zitten terwijl het elders al goedkoper is.
Die kan je dus laten vergoeden bij een overstap naar een andere aanbieder. ABN vergoed tot iets van 1500 euro aan overstap kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door Mirved op 16-10-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Mirved schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:41:
[...]
Die kan je dus laten vergoeden bij een overstap naar een andere aanbieder. ABN vergoed tot iets van 1500 euro aan overstap kosten.
Biedt ABN dat aan? Niet alle aanbieders voor zover ik weet.

edit: ah Ninja edit ;) da's mooi, dan wordt de keuze helemaal makkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2019 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb in juli met de €100 zomerbonus bij ABN daar een beleggingsrekeningen geopend. Was al ABN klant dus met 4 minuten geregeld. Daarvoor altijd bij Meesman ingelegd, voordeel van ABN vind ik dat ik nu alles ook mooi in m'n bankierenapp in 1 overzicht zie staan (en itt bij Meesman kan je hier dagelijks de koersschommelingen zien ipv wekelijks wat in het begin ook wel grappig is :) ). Daarnaast vind ik ABN ook flexibeler qua aankoopmomenten, al boeit dat voor lange termijn niet heel veel.

Heb m'n Meesman rekening overigens ook nog gewoon aangehouden en hier alleen de maandelijkse incasso stopgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@Thetallguy Ik neem nu het risico om een beetje snarky over te komen. Maar zijn je beweegredenen om te stoppen met Meesman inleg en naar ABN te gaan louter gebaseerd op:
- dat het in 1 app staat (wat wellicht met PSD2 straks voor Meesman misschien ook zo is)
- dat je dagelijkse schommelingen kan zien, wat totaal niet relevant is voor de beleggingshorizon waar FO bij hoort
- de aankoopmomenten, maar waarvan je zelf zegt dat dat voor de lange termijn niet boeit

?

[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-10-2019 17:27 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:27:
@Thetallguy Ik neem nu het risico om een beetje snarky over te komen. Maar zijn je beweegredenen om te stoppen met Meesman inleg en naar ABN te gaan louter gebaseerd op:
- dat het in 1 app staat (wat wellicht met PSD2 straks voor Meesman misschien ook zo is)
- dat je dagelijkse schommelingen kan zien, wat totaal niet relevant is voor de beleggingshorizon waar FO bij hoort
- de aankoopmomenten, maar waarvan je zelf zegt dat dat voor de lange termijn niet boeit

?
Zeker weten ;)
Dat plus eerder genoemde redenen wbt. lagere kosten, meer aanbod qua fondsen/etfs en spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mirved schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:06:
[...]

Dat heb ik speciaal gedaan. De kosten van die rekening haal je er makkelijk uit met de besparing op de /aankoop/verkoop/beheerkosten. De 150 euro bonus is al goed voor 3 jaar aan bankkosten.
Tja in het verleden ook bij de ABN gezeten, maar daar verhoogde ze toen zo maar ineens een paar keer achter elkaar de kosten.
Zit nu prima bij Meesman.nl waar de kosten al heel lang relatief laag zijn en alleen maar lager worden.
Thetallguy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:02:
[...]

Zeker weten ;)
Dat plus eerder genoemde redenen wbt. lagere kosten, meer aanbod qua fondsen/etfs en spreiding.
Onzin bij Meesman is de Wereldwijd Totaal de meest gespreide ETF die er is!

[ Voor 22% gewijzigd door HereIsTom op 16-10-2019 19:25 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Het "risico" van dagelijkse koersschommelingen kunnen zien lijkt me juist dat je je toch laat verleiden tot (paniek)verkopen. Meesman wordt niet dagelijks bijgewerkt.
Resultaat: maandag -10% dinsdag nog 2% eraf, maar gelukkig krabbelt het eind van de week weer een beetje bij netto verschil eind vd week -5%. (tussentijdse schommelingen niet zichtbaar)

ABN: maandag -10% (reactie shiiiit....) Dinsdag -2% (foute boel jongens, misschien toch maar uitstappen -> paniekverkoop). koers krabbelt op -> eind van de week duurder bijkopen.

Ik zeg niet dat de FO-ers bovenstaande zullen doen maar dit is wel een risico. Ik vind het persoonlijk wel prettig dat je niet elk uur van de dag koerswijzigingen ziet bij Meesman, geeft stukje rust. Ook omdat een verkooporder niet direct uitgevoerd wordt heb je niet het gevoel dat je kan "ingrijpen" bij een dalende markt. Oftewel, daarmee creëert Meesman een belangrijk iets: Time in the market is more important than timing the market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Tja de fondsen van Northern Trust, waar Meesman ook in belegt, kun je gewoon iedere dag opzoeken. Bij Morningstar bijv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Ik moet bekennen dat ik al zeker 3 maanden al niet naar de koersen van Meesman gekeken heb, dat zie ik over enkele jaren wat er dan opstaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 18:20

oscar82

De ondertitel

Beste tip over dit onderwerp heb ik gekregen van @Miki :
laten we overigens wel reëel blijven, dit type fondsen koop je voor de lange termijn, +5 jaar >buy and hold. Je hoeft echt niet iedere dag te kijken, stel je periodieke order in en kijk er voorlopig niet meer naar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Ik ken dat wel, in het begin wat meer bovenop de koers zitten om te zien wat er gebeurt, en wat indruk van volatiliteit te krijgen. Na een paar weken is die 'lol' er van af, en kijk ik alleen incidenteel nog, of per jaar rond de jaarwisseling.

Overigens duren de NT transacties bij ABN ook best lang, denk dat dat ook aan het fonds ligt. Als ik een aankoop order inschiet, duurt het een (werk)dag of vier voor de aankoop daadwerkelijk plaats gevonden heeft en geboekt is (wellicht met een iets eerdere koers, dat is niet helemaal duidelijk). Maar per dag handelen is er op die manier toch niet echt bij - en dat is voor een lange termijndoel ook prima.

Lekker laten staan, en alleen een beetje in de gaten houden of de lopende kosten martkconform blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Tip: Je kan van de gangbare fondsen de ticker symbol opzoeken en die gebruiken in je spreadsheet. (Google docs / Apple numbers). Vervolgens met een formule ook nog de USD naar EUR conversie doen. De stock koersen worden dan automatisch voor je geupdate en het enige wat je moet doen is je hoeveelheid aandelen in de sheet af en toe aanpassen als je hebt bijgekocht. Mijn eigen rapport (wat sommige van jullie al weleens gezien hebben) update zichzelf nu ook. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:57
Ik ben nu ook een keuze aan het maken voor indexbeleggen. Meesman gaat erg in op hun mogelijkheid dividendbelasting terug te krijgen. In hoeverre is dit bijzonder, of kunnen de ABN en Rabo dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Jealgu schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:36:
Ik ben nu ook een keuze aan het maken voor indexbeleggen. Meesman gaat erg in op hun mogelijkheid dividendbelasting terug te krijgen. In hoeverre is dit bijzonder, of kunnen de ABN en Rabo dit ook?
Bij ABN of Rabo Northern Trust kopen, en je hebt 100% hetzelfde als meesman.. zoals hierboven in dit topic ook beschreven staat

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Mirved schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:06:

Andere fondsen: ABN biedt bijvoorbeeld ook VANGUARD GLOBAL STOCK INDEX FD aan. Dit is qua inhoud bijna hetzelfde als het wereldwijd fonds van Meesman. De kosten hiervan zijn 0,15% i.p.v. 0,5% bij Meesman. Echter is het Vanguard fonds in Ierland gevestigd. Dit heeft mogelijk gevolgen i.v.m. dividend lekkage. Maar mijn kennis hierover is beperkt. Is er iemand hier die kan zeggen welke nou de beste keuze zou zijn?

Uitbreiding spreiding: de komst bij Meesman van het nieuwe fonds Aandelen kleine bedrijven. Vind ik wel interessant het liet zien dat de spreiding nog beter kon. Dus een soortgelijk fonds zou ik ook graag willen opnemen bij ABN. Die optie die Meesman aabiedt volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index. Dit fonds is zo nieuw dat er nog geen resultaten van bekend zijn. Bij ABN worden volgende 2 Smal cap fondsen aangeboden:
  • BNP EUROPE SMALL CAPS CAP V (LU0212180813)
  • FIDELITY EUROPEAN SMALLER COMPANIES (LU0936578029)
beide zitten enkel in kleine Europese bedrijven. Zo ver ik kan zien biedt ABN dus geen wereldwijde small cap fonds aan?
Wat uitzoek werk gedaan en de antwoorden op bovenstaande vragen:
Vanguard fonds is niet gunstig. Bij niet Nederlandse fondsen heb je door dividend lekkage ongeveer 0,4/0,5% minder rendement.

ABN heeft op dit moment geen wereldwijd small cap fonds met lage TER in hun basispakket. Mogelijk dus handig om Meesman aan te houden voor het fonds "Kleine bedrijven wereldwijd".

Het verschil in beheerkosten heb ik doorgerekend en zou in mijn geval op 25 jaar 30.000 euro extra rendement opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Mirved Volgens deze informatie is het dividendlek op VWRL 0.3%, op IWDA 0.26%. Hoe kom je aan 0.4-0.5%?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:51
Pistachenootje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:41:
Tja de fondsen van Northern Trust, waar Meesman ook in belegt, kun je gewoon iedere dag opzoeken. Bij Morningstar bijv.
Je kunt trouwens ook direct op de site* van Northern Trust de koersen aflezen. Rond het middaguur zijn de meeste koersen al verwerkt in het overzicht. Bij ING worden de koersen rond einde beursdag pas verwerkt in de app en soms ook pas op de volgende werkdag in de ochtend.
Naast Morningstar kun je trouwens ook terecht bij Financial Times.

* https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/
** https://markets.ft.com/da...ummary?s=NL0011225305:EUR

Maar goed, ik blijf erbij kijk er niet teveel naar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 17-10-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:15
Torgo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:20:
Tip: Je kan van de gangbare fondsen de ticker symbol opzoeken en die gebruiken in je spreadsheet. (Google docs / Apple numbers). Vervolgens met een formule ook nog de USD naar EUR conversie doen. De stock koersen worden dan automatisch voor je geupdate en het enige wat je moet doen is je hoeveelheid aandelen in de sheet af en toe aanpassen als je hebt bijgekocht. Mijn eigen rapport (wat sommige van jullie al weleens gezien hebben) update zichzelf nu ook. 😀
Jep. Maar juist die meesman / net fondsen zijn niet te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
Thetallguy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:23:
Ik heb in juli met de €100 zomerbonus bij ABN daar een beleggingsrekeningen geopend. Was al ABN klant dus met 4 minuten geregeld. Daarvoor altijd bij Meesman ingelegd, voordeel van ABN vind ik dat ik nu alles ook mooi in m'n bankierenapp in 1 overzicht zie staan (en itt bij Meesman kan je hier dagelijks de koersschommelingen zien ipv wekelijks wat in het begin ook wel grappig is :) ). Daarnaast vind ik ABN ook flexibeler qua aankoopmomenten, al boeit dat voor lange termijn niet heel veel.

Heb m'n Meesman rekening overigens ook nog gewoon aangehouden en hier alleen de maandelijkse incasso stopgezet.
Idem maar twijfel wel om alles naar Abn over te hevelen. Voor de eenvoud alhoewel meesman idd vertrouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
HereIsTom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:20:
[...]

Tja in het verleden ook bij de ABN gezeten, maar daar verhoogde ze toen zo maar ineens een paar keer achter elkaar de kosten.
Zit nu prima bij Meesman.nl waar de kosten al heel lang relatief laag zijn en alleen maar lager worden.

[...]

Onzin bij Meesman is de Wereldwijd Totaal de meest gespreide ETF die er is!
Meesman heeft al heel lang geen verlaging van kosten doorgevoerd (behoudens nu iets met dat nieuwe fonds tijdelijk). Dit terwijl de fondsen onderliggend wel goedkoper lijken te worden, maar dit voordeel niet aan de belegger bij meesman toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-09 06:19
Gisteren even gekeken wat beleggen bij ING qua kosten doet en vond het toch wel erg gortig. Ik heb een betaalrekening bij ING en een beleggingsrekening bij de giro. Zou overwegen op enig moment een tweede beleggingsrekening te openen om het tegenpartij risico te spreiden. Maar dat moet dan wel tegen lage kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:52
Ik vindt het bij ING wel meevallen, maar misschien vergeet ik iets? ING Zelf Beleggen kost:
  • een vaste jaarlijkse servicefee van 16 euro
  • een variabele jaarlijkse servicefee van 0,24% t/m 75K
  • een variabele jaarlijkse servicefee van 0,12% t/m 500K
  • géén aan- en verkoopkosten voor beleggingsfonden en trackers
Zie https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html

[ Voor 8% gewijzigd door upje op 17-10-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-09 06:19
upje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:51:
Ik vindt het bij ING wel meevallen, maar misschien vergeet ik iets? ING Zelf Beleggen kost:
  • een vaste jaarlijkse servicefee van 16 euro
  • een variabele jaarlijkse servicefee van 0,24% t/m 75K
  • een variabele jaarlijkse servicefee van 0,12% t/m 500K
  • géén aan- en verkoopkosten voor beleggingsfonden en trackers
Zie https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Nou ja, stel dat je er 10k in hebt zitten, dan ben je dus al 40 euro in het jaar kwijt als je niks doet.
Bij degiro betaal je niks.
Aankoopkosten voor trackers zijn gratis maar voor andere effecten zijn ze ook weer aan de prijzige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 12:46
Thetallguy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:23:

Heb jij die bonus al ontvangen? Ik heb namelijk nog niets gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
roda_djavulen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Heb jij die bonus al ontvangen? Ik heb namelijk nog niets gezien.
Staat gewoon op de pagina van die actie.
https://www.abnamro.nl/nl...ooruitbankieren_bonus_ank
Wanneer wordt de bonus uitgekeerd?

U dient uw inleg minmaal 3 maanden te laten staan. maar u ontvangt uw bonus op uw betaalrekening in de 1e week van de 4e kalendermaand na inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pazienza schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Nou ja, stel dat je er 10k in hebt zitten, dan ben je dus al 40 euro in het jaar kwijt als je niks doet.
Bij degiro betaal je niks.
Aankoopkosten voor trackers zijn gratis maar voor andere effecten zijn ze ook weer aan de prijzige kant.
En wat hebben geleerd als je niks betaald voor een dienst? Dan ben jij het product ;)

DeGiro gaat niet zomaar een complex platform aanbieden waaraan allerlei strenge regelgeving is verbonden omdat ze het leuk vinden om jou “gratis” te laten beleggen. Er wordt genoeg aan je verdiend alleen dat is niet direct zichtbaar.
Bij de “traditionele brokers” zijn de kosten upfront zichtbaar en dat kan wellicht tegenvallen. Echter €40 op €10.000 vind ik niet schokkend als je ziet wat ING aanbiedt. Je bent zeer flexibel als het gaat om het aan- en verkopen van etf’s en fondsen. Daar waar DeGiro werkt met een fair use policy icm kernselectie. Uitlenen van aandelen, conversie van valuta, enz. enz.

Het is alleen dat de discussie al zo vaak hier heeft plaats gevonden dat je beter even de search kunt gebruiken. Naast DeGiro kun je ook Flatex overwegen. Succes met de keuze van een broker :)

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 17-10-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 12:46
@longcat, thanks had ik zelf wel op kunnen zoeken... Ik ga eens de maanden tellen want volgens mij is het al zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ga er ook steeds meer aan denken om met Meesman te stoppen en te verkopen (sta daar behoorlijk aan het begin met slechts paar 1.000 belegd) en alleen nog maar bij degiro trackers aan te schaffen. Ik heb wel de discipline om gewoon elke paar maanden daar standaard transacties te doen (IWDA+EMIM) en weet inmiddels wel zeker dat me dit over een horizon van circa 20 jaar behoorlijk wat aan fees zal besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Zijn er geen mensen die met meerdere brokers werken? Dan kan je het beste eruit pakken (bijvoorbeeld kosteloos maandelijks inleggen bij Binck en de kernselectie van Degiro, geen aankoopkosten voor individuele aandelen elders). Als de kostenstructuur vervolgens verandert kan je daarop ook inspelen. Dit is wellicht niet geschikt voor kleine portefeuilles, maar kan dat wel zijn bij vanaf 100-200/k. Dit zal vast niet de goedkoopste optie zijn, maar houd je wel flexibel.
Overigens ga ik de exercitie van @mirved rond de impact van kosten over tijd ook nog eens maken. Flexibiliteit moet natuurlijk niet te veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 21:26
Miki schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

En wat hebben geleerd als je niks betaald voor een dienst? Dan ben jij het product ;)

DeGiro gaat niet zomaar een complex platform aanbieden waaraan allerlei strenge regelgeving is verbonden omdat ze het leuk vinden om jou “gratis” te laten beleggen. Er wordt genoeg aan je verdiend alleen dat is niet direct zichtbaar.
Bij de “traditionele brokers” zijn de kosten upfront zichtbaar en dat kan wellicht tegenvallen. Echter €40 op €10.000 vind ik niet schokkend als je ziet wat ING aanbiedt. Je bent zeer flexibel als het gaat om het aan- en verkopen van etf’s en fondsen. Daar waar DeGiro werkt met een fair use policy icm kernselectie. Uitlenen van aandelen, conversie van valuta, enz. enz.

Het is alleen dat de discussie al zo vaak hier heeft plaats gevonden dat je beter even de search kunt gebruiken. Naast DeGiro kun je ook Flatex overwegen. Succes met de keuze van een broker :)
Onzinnige praat dit zeg..

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
KW25 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Onzinnige praat dit zeg..
Nou verrijk ons met je kennis als dit onzinnige praat is...

Of wil je hier beweren dat DeGiro en Flatex uit volle liefde voor de belegger een gratis platform aanbiedt?

[ Voor 21% gewijzigd door Miki op 17-10-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

JURIST schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:38:
Zijn er geen mensen die met meerdere brokers werken? Dan kan je het beste eruit pakken (bijvoorbeeld kosteloos maandelijks inleggen bij Binck en de kernselectie van Degiro, geen aankoopkosten voor individuele aandelen elders). Als de kostenstructuur vervolgens verandert kan je daarop ook inspelen. Dit is wellicht niet geschikt voor kleine portefeuilles, maar kan dat wel zijn bij vanaf 100-200/k. Dit zal vast niet de goedkoopste optie zijn, maar houd je wel flexibel.
Overigens ga ik de exercitie van @mirved rond de impact van kosten over tijd ook nog eens maken. Flexibiliteit moet natuurlijk niet te veel geld kosten.
Nog niet, op het moment dat onze maandelijkse inleg over een bepaald bedrag gaat. Dan ga ik me daar wel in verdiepen.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Miki schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:25:
[...]

Nou verrijk ons met je kennis als dit onzinnige praat is...

Of wil je hier beweren dat DeGiro en Flatex uit volle liefde voor de belegger een gratis platform aanbiedt?
Ik denk dat De Giro vooral verdient aan mensen die later meer diensten/producten gaan afnemen.

Aan iemand die begint met een custody account en vooral altijd alleen maar stukken IWDA koopt kunnen ze geen geld verdienen. Of denk jij van wel?

Maar wat er gebeurt is dat sommige mensen meer willen: bijv. EM erbij, small caps, individuele aandelen, dividend betalingen etc. En dan valt er wel wat te verdienen voor De Giro.

Zelfde geldt voor Flatex. Als je daar alleen VWRL koopt kunnen ze weinig aan je verdienen (behalve een klein beetje commissie op tradegate). Ga je andere producten zoals bijv. beleggingsfondsen afnemen dan kan er wel wat verdiend worden. Je kunt er ook geld lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
JURIST schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:38:
Zijn er geen mensen die met meerdere brokers werken? Dan kan je het beste eruit pakken (bijvoorbeeld kosteloos maandelijks inleggen bij Binck en de kernselectie van Degiro, geen aankoopkosten voor individuele aandelen elders).
Bijna. Ik wilde een combinatie van flatex voor individuele aandelen en degiro voor de ETFs. Later kwam ik tot de conclusie dat flatex niet altijd goedkoper is dan degiro op individuele aandelen. Soms kun je beter gewoon de transactiekosten betalen bij degiro. Dit is met name het geval voor smallcaps (grote spread) en bij grote transacties (spread is klein, maar kan groter zijn dan degiro en daardoor alsnog duurder in totaal).

Uiteindelijk maar gewoon alles bij degiro. Ik vind het ook wel fijn om alles in een overzicht te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 17-10-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 21:44
https://www.telegraaf.nl/...-moet-aan-negatieve-rente

Benieuwd of andere volgen...

[ Voor 16% gewijzigd door Flexion1 op 17-10-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Ik denk dat De Giro vooral verdient aan mensen die later meer diensten/producten gaan afnemen.

Aan iemand die begint met een custody account en vooral altijd alleen maar stukken IWDA koopt kunnen ze geen geld verdienen. Of denk jij van wel?

Maar wat er gebeurt is dat sommige mensen meer willen: bijv. EM erbij, small caps, individuele aandelen, dividend betalingen etc. En dan valt er wel wat te verdienen voor De Giro.

Zelfde geldt voor Flatex. Als je daar alleen VWRL koopt kunnen ze weinig aan je verdienen (behalve een klein beetje commissie op tradegate). Ga je andere producten zoals bijv. beleggingsfondsen afnemen dan kan er wel wat verdiend worden. Je kunt er ook geld lenen.
Uiteraard verdienen ze geld aan de klanten die professionele producten afnemen dan wel van klanten die risicovollere aandelen kopen. Maar daarmee dekken ze echt niet de kosten af.
Het businessmodel zit echt in het “gratis” platform aanbieden. Dat doen ze echt niet voor de lol. Het zit hem in de kleine dingen waar haarfijne marges aan verdient worden maar door het grote aantal basic klanten lucratief is. AutoFX koersconversie is zo’n voorbeeld. De marges zijn haarfijn maar iedere aankoop, verkoop en dividend uitkeringen waarbij een koersconversie plaatsvind zijn inkomsten.
Uitlenen van aandelen is een andere waaraan verdient wordt. Er zijn brokers die de winst van het uitlenen delen met hun klanten als je er voor kiest deze uit te lenen. DeGiro basic is standaard dat je aandelen worden uitgeleend tenzij je kiest voor een custody account. Daarbij wat velen vergeten is dat mocht het goed fout gaan de klant zelf opdraait voor het verlies en niet de DeGiro. Lees de voorwaarden er nog maar eens op na.
Intern matchen van vraag en aanbod scheelt ook enorm in de kosten tov alleen handelen op de beurs. Op zichzelf niets mis mee voor de klanten onderling maar het geeft een goed beeld wat voor type broker ze daadwerkelijk zijn.
De FUP policy icm kernselectie waarbij klanten die toch nog een extra aandelen uit de kernselectie willen verkopen dan wel aankopen kunnen ook met extra kosten te maken krijgen. Ik vermoed dat er aardig verdient worden op de dagen dat de beurzen flinke dips maken en klanten uit angst aandelen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Miki uiteraard ben ik op de hoogte dat De Giro stukken uitleent bij de basic account. Daarom ging mijn voorbeeld ook over een custody account met maandelijks IWDA aankopen. Dan heb je dus niets te maken met uitlenen en ook niet met AutoFX. Ik zie echt niet in hoe De Giro daar geld aan kan verdienen. Dan is gratis dus echt gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

-

[ Voor 124% gewijzigd door i7x op 18-10-2019 09:39 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 21:26
Miki schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Uiteraard verdienen ze geld aan de klanten die professionele producten afnemen dan wel van klanten die risicovollere aandelen kopen. Maar daarmee dekken ze echt niet de kosten af.
Het businessmodel zit echt in het “gratis” platform aanbieden. Dat doen ze echt niet voor de lol. Het zit hem in de kleine dingen waar haarfijne marges aan verdient worden maar door het grote aantal basic klanten lucratief is. AutoFX koersconversie is zo’n voorbeeld. De marges zijn haarfijn maar iedere aankoop, verkoop en dividend uitkeringen waarbij een koersconversie plaatsvind zijn inkomsten.
Uitlenen van aandelen is een andere waaraan verdient wordt. Er zijn brokers die de winst van het uitlenen delen met hun klanten als je er voor kiest deze uit te lenen. DeGiro basic is standaard dat je aandelen worden uitgeleend tenzij je kiest voor een custody account. Daarbij wat velen vergeten is dat mocht het goed fout gaan de klant zelf opdraait voor het verlies en niet de DeGiro. Lees de voorwaarden er nog maar eens op na.
Intern matchen van vraag en aanbod scheelt ook enorm in de kosten tov alleen handelen op de beurs. Op zichzelf niets mis mee voor de klanten onderling maar het geeft een goed beeld wat voor type broker ze daadwerkelijk zijn.
De FUP policy icm kernselectie waarbij klanten die toch nog een extra aandelen uit de kernselectie willen verkopen dan wel aankopen kunnen ook met extra kosten te maken krijgen. Ik vermoed dat er aardig verdient worden op de dagen dat de beurzen flinke dips maken en klanten uit angst aandelen verkopen.
Weleens gehoord van MIFID II, intern matchen ed gebeurt niet meer.

Daarnaast verdient degiro aan actieve beleggers niet aan de buy&hold.

Daarnaast verdient degiro natuurlijk aan kleine marges, zelfde als de grootbanken doen alleen daar zijn de marges stukken hoger wat je als klant betaalt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30
Is er geen topic over brokers en beleggingsproducten?
Dacht dat deze topic over Financiële onafhankelijkheid gaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

buiter schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:43:
Is er geen topic over brokers en beleggingsproducten?
Dacht dat deze topic over Financiële onafhankelijkheid gaat.....
Ja je hebt gelijk, ik heb in de verkeerde gepost per ongeluk.

[ Voor 7% gewijzigd door i7x op 18-10-2019 09:44 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mirved
ThePoorSwiss een PF blogger heeft de Trinity studie aangevuld met gegevens tot en met 2018 (de Trinity studie is een bekende studie door 3 professoren van Trinity University waarop de veilige 4% withdrawal rate gebaseerd is).

Zie hier zijn conclusies: https://thepoorswiss.com/updated-trinity-study/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjobse
Mirved schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Ik heb het in excel door gerekend voor mij maakt het op 25 jaar een verschil van bijna 30.000 euro.
Weet je zeker dat je ook de NT fondskosten van 0,15% erbij hebt meegenomen?
Om een verschil van ruwweg 30k in 25jr te krijgen heb je een belegd vermogen nodig van ruim 6 ton. Kan natuurlijk, maar dan ben je wellicht al FO ;-)
Verschil is 0,5% vs 0,35% (meesman vs abn). En dat per jaar...
Idealiter neem je nog groei in je portefeuille mee etc, maar ook dan heb je het over meerdere tonnen om op zo'n groot verschil tussen die twee uit te komen. Ik dacht eerst ook dat het verschil groter was, totdat ik merkte dat kosten ABN 0,2% van abn zelf plus de kosten van NT world zijn en Meesman een all-in tarief hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
henkjobse schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

Om een verschil van ruwweg 30k in 25jr te krijgen heb je een belegd vermogen nodig van ruim 6 ton. Kan natuurlijk, maar dan ben je wellicht al FO ;-)
Idealiter neem je nog groei in je portefeuille mee etc, maar ook dan heb je het over meerdere tonnen om op zo'n groot verschil tussen die twee uit te komen. Ik dacht eerst ook dat het verschil groter was, totdat ik merkte dat kosten ABN 0,2% van abn zelf plus de kosten van NT world zijn en Meesman een all-in tarief hanteert.
Het is idd 0,35% en mijn eind bedrag moet op mijn 55ste idd rond de 650k liggen. Met dat bedrag zou ik 26k per jaar kunnen opnemen. Oftewel 2100 netto per maand om van te leven de rest van mijn leven. Even grof gezegd. AOW/Pensioen tel ik niet mee is mij te onzeker op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
Ok helder, dan komen we op hetzelfde uit, mooi.
overigens is bij zo'n bedrag de jaarlijkse besparing van ABN tov Meesman dus ~1k en indien je dus verwacht inderdaad 30 jaar lang aan te houden (en te besparen) dus ongeveer 30k. Ik ben benieuwd hoe de tarieven dan weer veranderd zijn overigens.
Voor mij is het verschil nu te klein om geheel over te stappen. heb wel recent een groter (nieuw) deel bij ABN belegd ivm de bonus actie. En vind het ergens ook wel fijn dat het gesplitst is over 2 partijen.
Mirved schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Het is idd 0,35% en mijn eind bedrag moet op mijn 55ste idd rond de 650k liggen. Met dat bedrag zou ik 26k per jaar kunnen opnemen. Oftewel 2100 netto per maand om van te leven de rest van mijn leven. Even grof gezegd. AOW/Pensioen tel ik niet mee is mij te onzeker op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
henkjobse schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

Bij Meesman negeer je nu wel de transactiekosten die er bij de ABN niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
Rolletjedrop schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Nee, moet je zeker niet negeren, maar afhankelijk van je inleg zijn die lager dan de servicekosten. Zeker als je gaat kijken vanaf RE naar de toekomst (waarbij je waarsch. niet meer inlegt).

Edit: terechte opmerking wel hieronder van Sissors mbt het withdrawen. Ofwel; tzt goed kijken naar welke broker dan het beste is. Volgens mij is het verschil in de opbouwfase nog relatief beperkt.
En voor mijzelf blijft mijn argument dat enige spreiding tussen brokers ook wel prettig is.

[ Voor 26% gewijzigd door henkjobse op 18-10-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rolletjedrop schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Bij €2100 per maand eruit halen = €25k per jaar. Daar 0.25% over is een extra €63 kosten per jaar. Daarom wordt die vaak erbuiten gelaten. Natuurlijk het is wel iets, maar voor buy & hold zijn je jaarlijkse kosten veel relevanter.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 18-10-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Sissors schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Bij €2100 per maand eruit halen = €25k per jaar. Daar 0.25% over is een extra €63 kosten per jaar. Daarom wordt die vaak erbuiten gelaten. Natuurlijk het is wel iets, maar voor buy & hold zijn je jaarlijkse kosten veel relevanter.
Als ik het gemiste rendement meereken van de aankoopkosten en alles zou verkopen in een keer op einddatum zou de 0,25% aankoop/verkoopkosten mij ongeveer 4100 euro kosten op 25jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Beschouw je dat als veel of weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 09:46
Aantal interessante gedachtes, die mogelijk helpen:

https://www.intermediair....-tegen-de-belastingdienst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik overweeg een vakantiehuis in het buitenland. De waarde voer ik dan op in box 3 maar mag dit weer aftrekken om dubbele belasting te voorkomen. Per saldo zijn de vaste lasten van dit vakantiehuis lager dan de VRH die ik anders zou moeten aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 10:08
Heeft er iemand wel eens een vergelijking gedaan van een youngtimer vs eletrische auto? Zakelijk op eenmanszaak. Voordat ik zelf een sheet ga bouwen, wellicht kan iemand die delen :)

[ Voor 7% gewijzigd door tony-stark op 19-10-2019 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Probleem in die berekening is de onderhoudskosten van de youngtimer, dat maakt of breekt de business case. Initiële investering bij EV is natuurlijk veel hoger, maar de kosten per km veel lager.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 09:55
Ik ben van mijn FO geloof af gevallen. Of mogelijk ben ik er al, afhankelijk van hoe je het ziet..

Ik ben gaan samenwonen met iemand die ook een hypotheekvrije woning had. Toen heb ik mijn flat verkocht, en het vrijgekomen kapitaal daaruit belegd, kwam ik op ~500K totaal. Lang niet genoeg volgens de rekenmodellen voor volledige FO met kapitaalbehoud (ben 35), dus ik was allemaal spreadsheets aan het maken om te kijken of ik de AOW zou kunnen halen als ik het kapitaal zou opmaken tegen die tijd.. 8)7

Toen zijn we getrouwd, en hebben een grote huwelijksreis gemaakt van 6 maanden. Dit vond mijn baas niet zo tof, dus ik moest ontslag nemen om het te kunnen doen.

Maar ik heb 2 dingen ontdekt: vrije tijd en reizen is geweldig, maar mijn werk vond ik toch ook erg leuk! Begon na een paar maanden de omgang met leuke collega's, hun inzichten, de herhaalde dagelijkse interacties met veel grappige, intelligente mensen, ze beter persoonlijk leren kennen, het samen bouwen aan iets (ben developer), de techniek bijhouden.. allemaal een beetje te missen.

Ik heb daarom besloten om te stoppen met het bouwen naar FO als hoofddoel te hebben. In plaats daarvan ben ik gelijk begonnen aan wat ik mijn deeltijd pensioen noem. Ik ben begonnen als zelfstandige. Heb een eenmanszaak opgericht en ben begonnen met opdrachten doen. Het idee is nu om werken onder mijn eigen voorwaarden te combineren met reizen en veel vrije tijd. Ik neem alleen de echt leuke opdrachten aan, voor kortere periodes, 3 tot 6 maanden, en ga de rest van het jaar de wereld zien, en in eigen land genieten van de vrijheid, vrienden en familie.

Bijkomend voordeel: ik kan veel nieuwe mensen ontmoeten als ik vaak van opdracht wissel, en van ze leren. Bij veel bedrijven in de keuken kijken. Opdrachten uitzoeken op hoeveel ik er wijzer van word, en hoe leuk ze me lijken, niet perse op het hoogste uurtarief. Toen ik nog in loondienst was, merkte ik dat het eerste ~jaar dat je ergens werkt het leukst is, daarna kom je in een soort stramien terecht. Dat nadeel heb ik nu niet.

Het moet nog blijken, maar gezien de uurtarieven, moet het zelfs ook nog lukken om een beetje bij te sparen richting FO.. Dus ik geef het niet helemaal op :)

Als je je werk leuk vindt: deeltijd pensioen > FO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Herkenbaar,

Afgelopen 4 jaar heb ik eigenlijk ook zo'n soort stramien gehad als zelfstandige: ik werkte niet elke dag maar over het algemeen kwam ik toch wel aan 30 tot 40h per week omdat de werkdagen redelijk lang waren door verplaatsingen.
Een ander iets wat mij een beetje stoorde is dat als je zelfstandig wordt dat de overheid zo'n beetje je werkgever wordt; regeltjes, betalingen,...
Het zelfstandig statuut in België heeft ook redelijk wat overhead.

Ik werk nu weer full-time als werknemer. Maar ik zie mijn stramien al weer opduiken: eerst twee jaar opbouwen(alles is nieuw, veel bijleren, spannend) dan twee jaar stabiliteit, en dan het jaar er na uitkijken naar iets anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 05:16
bumble_bee schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 02:44:
Maar dan verwar je FO (en FMA) met het vroegpensioen (de RE in FIRE). Jij bent blijkbaar al financieel onafhankelijk of ten minste minder afhankelijk, en dat betekent niet dat je moet stoppen met werken.
Maar om te kunnen doen wat jij beschrijft zul je wel al eerst een aardig eindje op weg moeten zijn op het FO/FMA-pad.
Immers:
-Als je niets opgebouwd hebt is het lastig om tijdens je niet-werkende maanden te leven en je reizen te financieren.
-Als je niets opgebouwd hebt kan het ontbreken van pensioenopbouw tijdens je niet-werkende maanden wel eens een probleem zijn
-Als het beetje geld dat je opgebouwd hebt op is na een paar maanden reizen en je kunt geen nieuwe baan vinden, dan heb je een probleem.

Ofwel:
"Als je al bijna FO bent maar je vindt je werk nog erg leuk/waardevol, dan is nu alvast genieten van deeltijdpensioen een goed alternatief t.o.v. nog even doorgaan en dan helemaal stoppen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
bumble_bee schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 02:44:
Ik ben van mijn FO geloof af gevallen. Of mogelijk ben ik er al, afhankelijk van hoe je het ziet..

Ik ben gaan samenwonen met iemand die ook een hypotheekvrije woning had. Toen heb ik mijn flat verkocht, en het vrijgekomen kapitaal daaruit belegd, kwam ik op ~500K totaal. Lang niet genoeg volgens de rekenmodellen voor volledige FO met kapitaalbehoud (ben 35), dus ik was allemaal spreadsheets aan het maken om te kijken of ik de AOW zou kunnen halen als ik het kapitaal zou opmaken tegen die tijd.. 8)7

Toen zijn we getrouwd, en hebben een grote huwelijksreis gemaakt van 6 maanden. Dit vond mijn baas niet zo tof, dus ik moest ontslag nemen om het te kunnen doen.

Maar ik heb 2 dingen ontdekt: vrije tijd en reizen is geweldig, maar mijn werk vond ik toch ook erg leuk! Begon na een paar maanden de omgang met leuke collega's, hun inzichten, de herhaalde dagelijkse interacties met veel grappige, intelligente mensen, ze beter persoonlijk leren kennen, het samen bouwen aan iets (ben developer), de techniek bijhouden.. allemaal een beetje te missen.

Ik heb daarom besloten om te stoppen met het bouwen naar FO als hoofddoel te hebben. In plaats daarvan ben ik gelijk begonnen aan wat ik mijn deeltijd pensioen noem. Ik ben begonnen als zelfstandige. Heb een eenmanszaak opgericht en ben begonnen met opdrachten doen. Het idee is nu om werken onder mijn eigen voorwaarden te combineren met reizen en veel vrije tijd. Ik neem alleen de echt leuke opdrachten aan, voor kortere periodes, 3 tot 6 maanden, en ga de rest van het jaar de wereld zien, en in eigen land genieten van de vrijheid, vrienden en familie.

Bijkomend voordeel: ik kan veel nieuwe mensen ontmoeten als ik vaak van opdracht wissel, en van ze leren. Bij veel bedrijven in de keuken kijken. Opdrachten uitzoeken op hoeveel ik er wijzer van word, en hoe leuk ze me lijken, niet perse op het hoogste uurtarief. Toen ik nog in loondienst was, merkte ik dat het eerste ~jaar dat je ergens werkt het leukst is, daarna kom je in een soort stramien terecht. Dat nadeel heb ik nu niet.

Het moet nog blijken, maar gezien de uurtarieven, moet het zelfs ook nog lukken om een beetje bij te sparen richting FO.. Dus ik geef het niet helemaal op :)

Lees eens het boek: het nieuwe werken aan je pensioen van Sjaak zonneveld. Ik weet zeker dat je je hierin herkent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
tony-stark schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:30:
Heeft er iemand wel eens een vergelijking gedaan van een youngtimer vs eletrische auto? Zakelijk op eenmanszaak. Voordat ik zelf een sheet ga bouwen, wellicht kan iemand die delen :)
Kijk even in het Freelance Topic, daar worden dit soort discussies/berekeningen met regelmaat gemaakt en gevoerd :-)

edit: Zit net dat topic bij te lezen, zie dat je hem daar ook hebt gepost. Kan dit bericht niet verwijderen volgens mij

[ Voor 12% gewijzigd door BennyV op 21-10-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Inderdaad heel herkenbaar, ik kan me ook niet voorstellen dat ik nooit meer zou werken maar dan na m'n 50e wel écht wat ik leuk vind en wanneer ik wil (in elk geval grotendeels).

Ben dan ook meer bezig om me langzaamaan voor te bereiden op hoe ik dat qua m'n werkzaamheden voor elkaar krijg - nu controller in loondienst - dan het echte pad richting FO.

[ Voor 31% gewijzigd door Kluifjes op 21-10-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
tony-stark schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:30:
Je kan daar in zetten wat je wil, de onzekerheid bij de youngtimer is gewoon verschrikkelijk groot.
Bij een auto van 25 jaar oud kan elke dag de motor of de versnellingsbak in de prak gaan, en dan is je model niks meer waard.

Als je met brikken van 1000€ gaat rijden, dan kan je er gewoon eentje in reserve stallen (als je plaats hebt), maar anders weegt die onzekerheid te zwaar door.
Ik ken de wet in NL niet, maar in België geraak je met een youngtimer niet meer binnen in meer en meer steden, en met een oldtimer mag je geen beroepsverplaatsingen doen tenzij je die inzet voor ceremonies (maar dan mag je weer geen privé ritten doen)....
Er zijn al vaders geklist die met de oldtimer hun kinderen aan school gaan afhalen, of boodschappen doen... mag niet dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Tommie12 Hier is een youngtimer, voor de zakelijke bijtelling, 15 jaar oud. Dan betaal je bijtelling over dagwaarde ipv nieuwprijs. Dat is nogal een verschil. Vooral de wat grotere auto na 15 jaar kopen kan prima, want je hebt keuze zat en de prijzen liggen laag, en er zit wel wat degelijk spul tussen. Men kiets dan vaak een luxe auto.
Daar zit alsnog genoeg risico in, en het zijn vaak niet de zuinigste auto's. Ook al houdt niks je tegen om een zuinig kleine Japanse auto te kopen van 15 jaar oud.

Zo komt het dus voor dat mensen dus kiezen tussen een Tesla (of andere elektrische auto) of een 15 jaar oude luxe bak met grote benzine of diesel motor, bijvoorbeeld een Mercedes of zelfs een Range Rover.
Gaat natuurlijk nergens over.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 39 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.