Lange post i.v.m. mogelijke overstap van Meesman -naar ABN AMRO zelfbeleggen.
Op dit moment zit ik al een aantal jaren bij Meesman tot volle tevredenheid. Echter de markt is de afgelopen jaren flink veranderd. De tarieven van concurrenten zijn flink omlaag gegaan tegen eenzelfde service level. Als ik kijk naar welke aanbieder een gelijkwaardig aanbod, hetzelfde gemak en lagere kosten heeft. Dan kom ik bij ABN AMRO zelf beleggen uit. Ik laat DeGiro even buiten beschouwing (dit is de goedkoopste optie) omdat je hierbij niet automatisch kan beleggen.
Kosten:
Aanbieder / Aankoopkosten / Beheerkosten / Verkoopkosten
Meesman / 0,25% / 0,5% / 0,25%
ABN AMRO / 0% / 0,2%+ TER fonds* / 0%
* 0,12% boven de 100.000 euro. 0,06% boven de 400.000 euro.
De 0% kosten gelden enkel voor de 200 beleggingsfondsen die zij
aanbieden.
Aanbod:
Zoals gezegd biedt ABN 200 beleggingsfondsen aan. Hierin zitten ook de 3 Northern Trust fondsen die Meesman al lange tijd aanbied (wereldwijd, europe, opkomende landen). Meesman heeft onlangs het fonds "Aandelen kleine bedrijven" toegevoegd. Dit is een fonds dat de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index volgt. Deze kan ik niet vinden bij ABN.
Gemak:
Bij ABN kan je in de online omgeving makkelijk een maandelijkse inkooporder opgeven. Ik heb nog geen ervaring met het gebruik maar denk dat koop/verkoop makkelijker te wijzigen is dan bij Meesman. Hier zit nogal wat vertraging bij hun in de verwerking.
Risico's:
- ABN doet nu zeer lage prijzen aanbieden. Blijven deze ook zo laag in de toekomst?
- Blijven de fondsen altijd beschikbaar? Ik heb geen zin om volgend jaar weer mijn portfolio te moeten aanpassen en andere fondsen te gaan zoeken als ABN amro voor welke reden dan ook ervoor kiest om er een aantal niet meer aan te bieden.
- De core business van Meesman is het aanbieden van index beleggen. Dit is niet het geval bij ABN. Mochten er verandering in wetgeving komen of het bedrijfs onderdeel/pakket niet winstgevend genoeg zijn voor de bank. Dan kunnen ze er makkelijk voor kiezen om hier mee te stoppen. Waardoor wederom ik opgezadeld ben met een oplossing te zoeken. Meesman zal altijd zorgen dat de dienst voortgezet kan blijven
Voordelen:
- Groter aanbod in fondsen (mogelijk zitten er betere fondsen tussen dan Meesman aanbied. Vanguard biedt bijvoorbeeld fondsen aan met lagere beheerkosten. Een andere fondsverdeling kan mogelijk de spreiding vergroten.
- ABN heeft nu een actie dat je 150 euro start bonus krijgt
- ABN vergoedt de overstap kosten van een andere aanbieder.
Op basis van bovenstaande heb ik toch besloten om mij eens te gaan starten met ABN. Ik kan nu simpelweg mijn bestaande portfolio kopiëren bij ABN met de Northern Trust fondsen (aandelen kleine bedrijven had ik niet bij Meesman).
Echter nu ik meer keuze heb is het misschien wel interessant om geheel andere fondsen te kiezen of een uitgebreidere spreiding aan te houden:
Andere fondsen: ABN biedt bijvoorbeeld ook VANGUARD GLOBAL STOCK INDEX FD aan. Dit is qua inhoud bijna hetzelfde als het wereldwijd fonds van Meesman. De kosten hiervan zijn 0,15% i.p.v. 0,5% bij Meesman. Echter is het Vanguard fonds in Ierland gevestigd. Dit heeft mogelijk gevolgen i.v.m. dividend lekkage. Maar mijn kennis hierover is beperkt.
Is er iemand hier die kan zeggen welke nou de beste keuze zou zijn?
Uitbreiding spreiding: de komst bij Meesman van het nieuwe fonds Aandelen kleine bedrijven. Vind ik wel interessant het liet zien dat de spreiding nog beter kon. Dus een soortgelijk fonds zou ik ook graag willen opnemen bij ABN. Die optie die Meesman aabiedt volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index. Dit fonds is zo nieuw dat er nog geen resultaten van bekend zijn. Bij ABN worden volgende 2 Smal cap fondsen aangeboden:
- BNP EUROPE SMALL CAPS CAP V (LU0212180813)
- FIDELITY EUROPEAN SMALLER COMPANIES (LU0936578029)
beide zitten enkel in kleine Europese bedrijven.
Zo ver ik kan zien biedt ABN dus geen wereldwijde small cap fonds aan?
Ben benieuwd of er hier mensen zijn die al via ABN beleggen en welke portfolio zij aanhouden en misschien ook antwoorden hebben op bovenstaande vragen.
Dit neigt mogelijk iets meer richting beleggen maar denk dat het toch het beste past in dit topic.