Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.170 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb een youngtimer. Een grijs kenteken bus met 6 stoelen en een flinke laadbak.
ideaal.

Aanschaf was ±2800 euro, met nog iets van 1200 euro reparaties ed. 4.000 euro heeft het me ongeveer gekost. Bijtelling 35% bijtelling over 2.800 euro. per jaar. Netto iets van 50 euro per maand?
Tankpas erbij op de zaak. Ik lach me dood. Rijdt nog fijn ook zo'n bus.

Ding is van half 2003 en mag bv gewoon Utrecht centrum nog in (mag vanaf bouwjaar ±2001).

Wil wel eens een berekening zien met de vergelijking met Elektrisch. Kan me niet echt voorstellen dat dat economisch interessanter zal zijn. Alleen al niet qua aanschaf...

Setje winterbanden, hesjes, hamertje etc. Alles kan op de zaak weggeschreven worden (ex BTW en scheelt weer VPB). Dus interessanter ook. Ideaal met vakanties en ook gewoon in de buurt met 2 kids. Alle zooi gooi je gewoon achterin.

Enige nadeel is dat de bus 2m04cm hoog is. Daardoor vallen de meeste overdekte parkeergarages wel af. Meestal hebben ze alleen overdekt parkeren in het centrum van een stad (ivm ruimte begrijpelijk). Dus wat vooruit plannen is dan wel gewenst

[ Voor 27% gewijzigd door netfast op 21-10-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
netfast schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:39:
Ik heb een youngtimer. Een grijs kenteken bus met 6 stoelen en een flinke laadbak.
ideaal.

Aanschaf was ±2800 euro, met nog iets van 1200 euro reparaties ed. 4.000 euro heeft het me ongeveer gekost. Bijtelling 35% bijtelling over 2.800 euro. per jaar. Netto iets van 50 euro per maand?
Tankpas erbij op de zaak. Ik lach me dood. Rijdt nog fijn ook zo'n bus.

Ding is van half 2003 en mag bv gewoon Utrecht centrum nog in (mag vanaf bouwjaar ±2001).

Wil wel eens een berekening zien met de vergelijking met Elektrisch. Kan me niet echt voorstellen dat dat economisch interessanter zal zijn. Alleen al niet qua aanschaf...

Setje winterbanden, hesjes, hamertje etc. Alles kan op de zaak weggeschreven worden (ex BTW en scheelt weer VPB). Dus interessanter ook. Ideaal met vakanties en ook gewoon in de buurt met 2 kids. Alle zooi gooi je gewoon achterin.

Enige nadeel is dat de bus 2m04cm hoog is. Daardoor vallen de meeste overdekte parkeergarages wel af. Meestal hebben ze alleen overdekt parkeren in het centrum van een stad (ivm ruimte begrijpelijk). Dus wat vooruit plannen is dan wel gewenst
Het is goedkoop idd, maar je merkt dat er wat haken en ogen aan zitten.
Niet iedereen wil met een grote bus rijden die een parkeergarage niet binnen kan, en iemand moet de tankkosten betalen die makkelijk 2-3 keer zo hoog zullen zijn als een electrische auto. Maar in totaal zal je zeker goedkoper af zijn als je niet te veel rijdt. En dan is er nog de betrouwbaarheid....
Het is gewoon appelen met peren vergelijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Je kan daar in zetten wat je wil, de onzekerheid bij de youngtimer is gewoon verschrikkelijk groot.
Bij een auto van 25 jaar oud kan elke dag de motor of de versnellingsbak in de prak gaan, en dan is je model niks meer waard.
Wil toch even in gaan hierop. Als je het onderhoud gewoon laat doen bij een goede garage, en alle aanbevolen reparaties laat uitvoeren, is een oude wagen net zo betrouwbaar als een hagelnieuwe. Je hebt geen kinderziektes meer.

Iedereen die gedoe heeft met zijn oudere auto slaat ook veel onderhoud over. Dat is dus een keuze die de rijder zelf maakt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een oude auto gaat gewoon meer kuren krijgen. Dat lijkt me een feit, en onderhoud beperkt dat, maar gaat het echt niet voorkomen. Natuurlijk kan een nieuwe auto kinderziektes hebben, maar dat valt onder garantie.

Maar het lijkt mij nogal een appels met peren vergelijking, een 15+ jaar oude auto met een splinternieuwe auto. Ik heb ook weleens op LinkedIn een rant gelezen richting de overheid (sterker nog, die kwam zelfs op het journaal), omdat een 15+ jaar oude auto minder kostte dan een splinternieuwe elektrische auto 8)7. Dat je uberhaupt die vergelijking kan maken laat zien hoeveel belastingvoordeel / subsidie er gaat naar elektrische auto's als je geen particulier bent, maar onder de streep is natuurlijk een oud ding goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
fonsoy schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Wil toch even in gaan hierop. Als je het onderhoud gewoon laat doen bij een goede garage, en alle aanbevolen reparaties laat uitvoeren, is een oude wagen net zo betrouwbaar als een hagelnieuwe. Je hebt geen kinderziektes meer.

Iedereen die gedoe heeft met zijn oudere auto slaat ook veel onderhoud over. Dat is dus een keuze die de rijder zelf maakt.
Dit is onzin.
Je hebt slijtage onderdelen, en die gaan langzaam kapot, dat zie je aan olieverbruik bv, of gewoon een verhoging van het verbruik. Maar ook wiellagers, stofkappen, ophangingsrubbers etc verslijten gewoon.
Waterpomp, radiator en slangen slijten ook, en als je 's morgens zonder water zit, dan sta je stil, of je laat de motor vast lopen.
Meestal zitten die onderdelen wel in een onderhoudsschema, of worden ze periodiek gecontroleerd.

En dan heb je onderdelen die werken of niet werken zoals de meeste electrische delen.
Een startrelais kan kapot gaan, en dan sta je stil. Een alternator slijt en geeft het op een bepaald moment geen stroom meer. De motorelectronica gaat het ook ooit opgeven, dan sta je dus ook stil. De kans dat die uitvalt in de volgende 1000km of volgende maand stijgt gewoon over de levensduur van de auto.
Dat zijn de onderdelen die normaal niet vervangen worden op vaste tijdstippen, maar wel een behoorlijke invloed hebben op de betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
Of dit soort elektrische delen kapot gaan is echter niet zozeer afhankelijk van de leeftijd van de auto. Die heeft elke dag een bepaalde kans om defect te raken.
De meeste voertuigen worden afgeschreven omdat de reparaties te duur worden. Of omdat de wagen er niet meer zo mooi uitziet. Of omdat de veiligheid te wensen overlaat.
Maar bijna nooit omdat er een elektronisch probeem is dat de auto verhindert te functioneren.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
fonsoy schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:13:
Maar bijna nooit omdat er een elektronisch probeem is dat de auto verhindert te functioneren.
Tenzij je een Franse auto hebt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Grote voordeel van een "klusbus" is dat deze toch best stevig zijn... Ben nu inmiddels de 324.000 km op t klokje voorbij, gaat nog steeds prima. Afgelopen 4 maanden denk ik bijna 35.000 km gereden in de bus.
Over 2.000 km weer een beurtje. APK glansrijk.
Onderhoud heb je met alle auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:05

Perkouw

Moderator General Chat
Graag vanaf hier weer ontopic. Het verzaakt nu teveel in een welke auto moet ik halen om zo voordelig mogelijk uit te zijn topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Het Fantoom schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:39:
[...]

Is dat erg? Ik vind dit een veel interessanter onderwerp dan hypotheken waar hier wel steeds oeverloos over door mag worden gepraat.
Of hoe goedkoop je kunt eten, op vakantie kan of je kunt kleden.... :>

Ctrl+k

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zwelgje schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:15:
kosten drukken om met minder geld eerder te kunnen stoppen met werken. of het nu over hypotheken gaat, auto's.
Het is een beetje een merkwaardig topic in die zin; het gaat over van alles en nog wat, en vaak moet je de diepte in. Iedereen begrijpt dat het gaat over een beetje beleggen, een goedkopere auto, maandelijkse kosten besparen, enzovoort.

Dat gebeurde een tijdje terug over beleggen. Toen ging het over obligaties en de rol die ze spelen in een portefeuille qua volatiliteit. Maar àls je dan dieper op de stof in gaat, krijg je klachten. Tsja...
geen kinderen nemen.
Hier is een grap over, in FO verband.

"Mijn vrouw en ik hebben besloten dat we geen kinderen willen."
spoiler:
"We gaan het ze morgen vertellen."

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53
FO zijn/worden betekent niet dat alles wat je doet goedkoop moet zijn. Juist niet naar mijn mening. Ik koop juist zaken van hoge kwaliteit en/of met nieuwe techniek, omdat het op termijn goedkoper is. Alle aankopen zijn een investering. Juist als je FO-plan en FO-mentaliteit goed werken, hoef je niet gierig te zijn.

Slimme uitgaven > lage uitgaven.

Je kunt elke maand zuinig zijn en 30 euro op elektriciteit besparen. Dat kan door een beetje geld uit te geven aan zuinigere apparatuur. Of je investeert in eigen opwekking met zonnepanelen en bespaart elke maand de volledige stroomkosten. De eerste optie is zuinig, maar blijft geld kosten. De tweede optie is duur, maar levert op termijn een veel grotere besparing op.

Een dure nieuwe elektrische auto kan op termijn meer geld besparen dan een goedkope oudere benzine-auto. Je kunt voor een gezin rekenen op >1000 euro per jaar aan minder brandstof/energie-kosten. Daarnaast veel minder onderhoud, wat >500 euro per jaar bespaart. Een nieuwe elektrische auto bespaart mij na 10 jaar dus >15000 euro. Dus... ik koop een elektrische auto zodra de prijs van een goed en nieuw model zakt onder de 15000+huidig budget voor een auto.

Op dit moment heeft het weinig rendement om nog te onderzoeken welke auto met verbrandingsmotor het beste is om FO te worden. Binnen drie jaar zal het antwoord daarop volledig binnen elektrische auto's vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is toch het hele idee van FO worden? kosten drukken om met minder geld eerder te kunnen stoppen met werken. [..]
Het is natuurlijk wel zo dat als je bereid bent om goedkoper te leven, je minder geld nodig hebt om je FO doel te bereiken. Maar goedkoop leven is niet onlosmakelijk verbonden met FO. Het maakt het alleen sneller bereikbaar.
Playa del C. schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:20:
FO zijn/worden betekent niet dat alles wat je doet goedkoop moet zijn. Juist niet naar mijn mening. Ik koop juist zaken van hoge kwaliteit en/of met nieuwe techniek, omdat het op termijn goedkoper is. Alle aankopen zijn een investering. Juist als je FO-plan en FO-mentaliteit goed werken, hoef je niet gierig te zijn.
Ik zie het vaak gebeuren dat men alleen naar de aanschafprijs kijkt, en niet naar de totale kosten op jaarbasis. En inderdaad, als je FO nastreeft dan is de initiële aanschafprijs vaak geen belemmering meer.
Je kunt elke maand zuinig zijn en 30 euro op elektriciteit besparen. Dat kan door een beetje geld uit te geven aan zuinigere apparatuur. Of je investeert in eigen opwekking met zonnepanelen en bespaart elke maand de volledige stroomkosten. De eerste optie is zuinig, maar blijft geld kosten. De tweede optie is duur, maar levert op termijn een veel grotere besparing op.
Optie drie: neem zowel zuinigere apparatuur als zonnepanelen. Het sluit elkaar niet uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 23-10-2019 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
[...]

Dat is toch het hele idee van FO worden? kosten drukken om met minder geld eerder te kunnen stoppen met werken. of het nu over hypotheken gaat, auto's. geen kinderen nemen. hele dagen rondlopen met 3 truien in huis om maar geen verwarming aan te hoeven zetten,etc,etc
Het idee van FO is dat je netto inkomsten (waar je niet actief voor hoeft te werken) groter zijn dan je uitgaven.

Dat kan inderdaad door het verminderen van je uitgaven, zodat je met dezelfde inkomsten langer kunt doen. Of je verhoogd je inkomsten waardoor je dezelfde uitgaven gemakkelijker kunt dekken.

Idealiter werk je aan beide kant van de vergelijking: verhogen van je inkomsten + het verlagen van je uitgaven, Daarmee behaal je sneller, en een groter, resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
Verminderen op uitgaven, verminderen op uitgaven om eerder FO te zijn. Helemaal waar.

Ik maak echter een groot onderscheid tussen reccuring uitgaven en incidentele uitgaven. Besparingen zoek ik in aanschaf auto, nemen van kinderen - te laat, haha-, hypotheek, energie, abonnementen etc. Ik heb een HEKEL aan lease, service contracten, abonnementen etc.

Nieuwe fiets, gekke vakantie... geen probleem. Incidenteel, en ja, de spaar quota is die maand lager, maar heeft geen impact voor de maanden erna.

En hofleverancier voor incidentele spullen is nog altijd marktplaats

[ Voor 6% gewijzigd door flyingdutchboy op 23-10-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Ik vind zelf het emotionele aspect een grotere uitdaging.

- hoe ga je om met het commentaar van anderen in je omgeving.
- hoe je leven inrichten als werken voor geld een minimale plaats in neemt.

Begrijp me niet verkeerd; ik zie dit als een positieve uitdaging!
En ik het vermoeden dat wie nu bezig is met fo zeker een streepje voor heeft want ik denk toch dat het niet meer zo lang zal duren voor het begrip arbeid echt in vraag zal gesteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Wozmro wat voor commentaar krijg je uit je omgeving?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32
Wozmro schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:37:

En ik het vermoeden dat wie nu bezig is met fo zeker een streepje voor heeft want ik denk toch dat het niet meer zo lang zal duren voor het begrip arbeid echt in vraag zal gesteld worden.
@Wozmro inderdaad is het emotionele aspect ook zeer interessant. Vandaar dat ik mij niet alleen op financiële planning heb gestort maar ook naar life planning heb gekeken (cursus in gedaan). Financiën zijn natuurlijk interessant en je kunt hele bomen opzetten over lijfrentes, aflossen of beleggen etc. Echter uiteindelijk is geld alleen maar het gereedschap dat je gebruikt om je leven in te richten.
Hoe dat te doen. Kom daar maar eens achter. :)
In het life planning stuk kijk je veel meer naar je authentieke ik (en dat van je partner natuurlijk als je die hebt). Wat wil ik, wat zijn mijn geprioriteerde (financiële) levensdoelen. Hier zijn allerlei gesprekstechnieken voor en vragenlijsten om hier in te duiken. Dat gaat diep en er komt veel emotie bij kijken. Dat is nog al iets anders dan rentestanden en heffingskortingen. Maar wel heel interessant en uiteindelijk ook waarvoor je leeft (niet voor de nummers op de bankrekening)
Wanneer je dat allemaal helder hebt dan komt pas de echte financiële planning om de hoek kijken.

Het samengestelde geheel heet financial life planning. Of zoals ze in amerika zeggen financial life planning is financial planning done right.

P.S. voor je eerste vraag -->hoe ga je om met het commentaar van anderen in je omgeving. Hiervoor bestaan ook simpele technieken om dat voor jezelf helder te krijgen. Zoek maar eens op socratische methode of "the works" van katie byron.
.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wozmro schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:37:

Ik snap beide vragen niet?
Er zijn bij ons positieve en negatieve commentaren, de negatieve zijn veelal jaloers of ze geloven niet dat het kan.
Maar het is ons leven dus die commentaren leggen we gewoon naast ons neer.
En als je echt niet weet wat je wil of kunt gaan doen als je niet meer werkt dan kun je proberen eerst minder te gaan werken en kijken of die vrije tijd je bevalt en een invulling kunt geven, zo niet dan blijf je gewoon werken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Mijn leven werd zoveel beter op het moment toen ik (grotendeels) stopte met mij iets aan te trekken van wat andere van mij vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Toen ik 12 was, woonde er in onze buurt een ecologisch gezin.
Vader was leraar, er waren 4 kinderen, en alle groenten kwamen uit de eigen tuin, en biologisch geteelt.
Ze hadden geen auto, en deden alles te voet en met de bus.
Boodschappen, gewoon met de fiets.

Ze maakten gewoon duidelijk dat dat hun keuze was, en ze leefden er naar.
Van wat moest en zou trokken ze zich niks aan.

Privé vind ik dat zoiets nu veel beter geaccepteerd wordt dan 20-30 jaar geleden. Je was veel sneller een buitenbeentje als je geen auto had.
Op het werk vind ik het moeilijker om "alternatief" te zijn. Ik werk op een hoofdkwartier, en een hemd is toch een minimum vereiste. De meeste komen overigens in pak (zonder das).
Werk je in advokatenkantoren, consultingfirma's of bij een bank in België, dan is pak en das echt wel de standaard.
Maar ook dat is een keuze. Als je dat niet wil doen, dan ga je elders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
In principe is dat laatste niet echt een probleem toch.
In Azië heb ik wel eens jongens op de bus zien wachten, helemaal netjes gekleed en verzorgd, terwijl je dan weet dat ze uit letterlijk uit een hutje komen en er niet eens stromend water is. Eigenlijk maakt dat ook niks uit, als je maar gewoon netjes op je werk verschijnt. Hoe je je leven in richt, is dan toch niet belangrijk.

Al zul je inderdaad niet met alles mee kunnen praten, of niet alles van je collega's even interessant vinden.
Maar je hebt gelijk, er is denk ik veel meer begrip voor dan vroeger.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:05:
Toen ik 12 was, woonde er in onze buurt een ecologisch gezin.
Vader was leraar, er waren 4 kinderen, en alle groenten kwamen uit de eigen tuin, en biologisch geteelt.
Ze hadden geen auto, en deden alles te voet en met de bus.
Boodschappen, gewoon met de fiets.

Ze maakten gewoon duidelijk dat dat hun keuze was, en ze leefden er naar.
Van wat moest en zou trokken ze zich niks aan.

Privé vind ik dat zoiets nu veel beter geaccepteerd wordt dan 20-30 jaar geleden. Je was veel sneller een buitenbeentje als je geen auto had.
Op het werk vind ik het moeilijker om "alternatief" te zijn. Ik werk op een hoofdkwartier, en een hemd is toch een minimum vereiste. De meeste komen overigens in pak (zonder das).
Werk je in advokatenkantoren, consultingfirma's of bij een bank in België, dan is pak en das echt wel de standaard.
Maar ook dat is een keuze. Als je dat niet wil doen, dan ga je elders werken.
Er zijn pakken voor 150eur en er zijn pakken voor 1500eur. Gekleed in een pak naar werk gaan hoeft echt niet zoveel duurder te zijn dan een 'normale' outfit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
Volgens mij zitten hier wel wat mensen die met YNAB werken. Kan iemand me misschien met iets helpen?

Ik gebruik het nu bijna een maand en wil ook gewoon een abonnement afnemen omdat het toch wel érg handig is. Waar ik echter tegen aan loop is dat ik niet weet hoe ik om moet gaan met een spaarrekening en dan specifiek het verschuiven van geld van een betaalrekening naar een spaarrekening terwijl ik in die maand geld "gespaard" heb dmv een budget.

Situatie:

Ik spaar voor iets groots, daarvoor wil ik in Juli 6K gespaard hebben, hiervoor heb ik een spaardoel gezet.

- We hadden nog €1.500 apart staan op de spaarrekening;
- We hebben een schenking van €1000 gekregen in Oktober;
- We hebben €500 gespaard in Oktober.

Als we nu géén spaargeld hadden gehad voor dit specifieke doel, zou dat betekenen dat ik t/m Juli elke maand €666,- moet budgetteren.

Vragen:

- Zou ik nu het 'startbedrag' van de spaarrekening meteen moeten koppelen naar dit specifieke budget?
- Als ik het geschonken bedrag 'binnen' krijg op de gezamelijke rekening en categoriseer als 'to be budgetted' en vervolgens move naar de spaarrekening, klopt er volgens mij niets meer van. Moet ik het budget van die maand dan ook verhogen met het bedrag dat geschonken is? Of alleen als transactie van 1k laten staan?
- Is het handiger om zo'n schenking dan meteen in te boeken op de spaarrekening en op die category te boeken?

Wat ik wil bereiken is dat het maandelijkse bedrag voor het spaardoel naar ~375 gaat omdat ik al 3 van de 6k aan de kant heb gezet.

Gaat YNAB eigenlijk er eigenlijk van uit dat alles op één rekening staat? Ik krijg nu namelijk een beetje de indruk dat het allemaal lekkerder werkt wanneer je gewoon werkt vanuit één rekening en dat YNAB dan je leidraad is voor welk bedrag nu voor welk spaardoel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Er zijn pakken voor 150eur en er zijn pakken voor 1500eur. Gekleed in een pak naar werk gaan hoeft echt niet zoveel duurder te zijn dan een 'normale' outfit
Klopt, zo'n pak van 150€ heb ik ook gehad. 1 keer naar de stomerij, en het ziet er niet meer uit.
Een goed pak dat lang mee kan en er een beetje goed uit ziet kost minstens 350-500€.
1500€ is echt wel een andere klasse, en het kan nog duurder, maar dan betaal je merknaam, of het feit dat het in Italië gemaakt is.
Mijn laaste 2 pakken zijn op maat gemaakt, en dat is echt wel een leuke ervaring.
Kostprijs is dan een kleine 800€, maar dan zit het ook perfect. Met mijn lange maten is dat echt een verschil in comfort en pasvorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:49:
Mijn leven werd zoveel beter op het moment toen ik (grotendeels) stopte met mij iets aan te trekken van wat andere van mij vonden.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je iets aantrekken van andere is vaak niet een bewust iets waar je voor kiest.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig net als @Verwijderd wat voor een commentaar mensen dan uberhaupt uit de omgeving krijgen. Er zijn wel een paar mensen die redelijk mijn financiele status kennen, maar overall ga ik het echt niet bij iedereen vertellen. Mijn buurman heeft geen flauw idee hoeveel hypotheek ik al dan niet heb. En dat is niet omdat ik het per se geheim wil houden, maar gewoon omdat het niet relevant is.
Playa del C. schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:20:
In 90% van de situaties dat ik zulk soort zaken lees van andere is het imo gewoon dure uitgaven goed praten voor jezelf. En natuurlijk, in 10% van de gevallen is het wel omdat je daadwerkelijk op termijn goedkoper uit ben, maar in de meeste van wat ik langs zie komen is het vooral jezelf voor de gek houden dat die duurdere uitgave echt goedkoper is.

En natuurlijk iets als zonnepanelen is een investering, maar een 65" OLED TV van €2500 kopen omdat die langer mee gaat dan zo'n budget LCD TV van €500 van Samsung is geen besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je iets aantrekken van andere is vaak niet een bewust iets waar je voor kiest.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig net als @Verwijderd wat voor een commentaar mensen dan uberhaupt uit de omgeving krijgen. Er zijn wel een paar mensen die redelijk mijn financiele status kennen, maar overall ga ik het echt niet bij iedereen vertellen. Mijn buurman heeft geen flauw idee hoeveel hypotheek ik al dan niet heb. En dat is niet omdat ik het per se geheim wil houden, maar gewoon omdat het niet relevant is.

[...]

In 90% van de situaties dat ik zulk soort zaken lees van andere is het imo gewoon dure uitgaven goed praten voor jezelf. En natuurlijk, in 10% van de gevallen is het wel omdat je daadwerkelijk op termijn goedkoper uit ben, maar in de meeste van wat ik langs zie komen is het vooral jezelf voor de gek houden dat die duurdere uitgave echt goedkoper is.

En natuurlijk iets als zonnepanelen is een investering, maar een 65" OLED TV van €2500 kopen omdat die langer mee gaat dan zo'n budget LCD TV van €500 van Samsung is geen besparing.
Krijg over mijn auto wel veel commentaar van collega's. Waarom geen leasebak? Waarom zo klein/langzaam/lelijk/oud/oncomfortabel? Je wil toch gewoon "lekker rijden"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Tja, in zo'n pak van 150€ wil ik niet begraven worden. Dat is na 1 keer stomerij uit model.
Ik laat ze nu op maat maken, en dan betaal ik 700-800€, maar dat gaat ook jaren mee.

Als ik Roy Robson koop van 400€, dan past het nooit (lange armen, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Het gaat erom dat je een uitgave bewust doet.
Als je een enorme filmliefhbber bent, kun je jarenlang veel meer genieten van een OLED TV dan een LCD.
Prima uitgave lijkt me.

Als je hem koopt omdat je gehoord hebt dat het "de beste" is, maar verder alleen heel holland bakt kijkt, dan is het niet zo slimme uitgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Tja, in zo'n pak van 150€ wil ik niet begraven worden. Dat is na 1 keer stomerij uit model.
Ik laat ze nu op maat maken, en dan betaal ik 700-800€, maar dat gaat ook jaren mee.

Als ik Roy Robson koop van 400€, dan past het nooit (lange armen, ...).
Ik heb voor mijn vorige werk ook elke dag in een pak gelopen. Waar ik ooit begon met pakken uit het rek voor EUR 150 (I kid you not!), deze liet 'vermaken' en het best wel 'prima' zat, ben ik steeds opgeschoven richting semi-maatwerk (half canvas) naar maatwerk (full canvas, gestikte revers, minder schoudervulling, opgeplakte zakken, zijtrekkers op de pantalon, omslagje, dubbele plooi - lekker op z'n maffia's) voor iets beneden de EUR 1000. Verschil is day en night. Waar mijn EUR 150 pak na een aantal maanden al vaal begon te worden en niet meer lekker zat, zit mijn maatpak na bijna 2 jaar nog net zoals in het begin: perfect.
Henkiejoo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:39:
Als je een enorme filmliefhbber bent, kun je jarenlang veel meer genieten van een OLED TV dan een LCD.
Prima uitgave lijkt me.

Als je hem koopt omdat je gehoord hebt dat het "de beste" is, maar verder alleen heel holland bakt kijkt, dan is het niet zo slimme uitgave.

[...]
Helemaal eens, heb 2,5 jaar geleden de LG C7 55 inch gehaald voor EUR 2.000, vrijwel m'n gehele vakantiegeld aan besteed. Heb er nu nog steeds geen spijt van en geniet iedere dag van mijn bioscoopervaring, webOS en IPTV (heb geen coax-aansluiting in mijn studio en TV afnemen via de verhuurder kost mij klauwen met geld).
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Krijg over mijn auto wel veel commentaar van collega's. Waarom geen leasebak? Waarom zo klein/langzaam/lelijk/oud/oncomfortabel? Je wil toch gewoon "lekker rijden"?
Dat kreeg ik ook bij mijn vorige werkgever, waar heel wat gesprekken bij de koffieautomaat neerkwamen op 'hem', aka de auto van de zaak. "Hij" trekt flink op, "hij" is elektrisch en maar 4% bijtelling. "Waarom heb je een A1 genomen in plaats van een Polo?".

Ik moet ook wel zeggen, je kon vanaf instapniveau al voor vrijwel iedere auto kiezen (als het maar binnen je budget lag), dus deze luxe moedigde men ook wel aan om het met elkaar erover te hebben. Ter illustratie, ik was 24, vers uit de schoolbanken en mijn lease-auto was gelijk al een Golf GTE met 7% bijtelling.

Fast forward naar 4 jaar later en ik heb nu geen auto meer en rijd soms lekker mee met mijn vriendin in haar auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De_Bastaard schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:48:
Volgens mij zitten hier wel wat mensen die met YNAB werken. Kan iemand me misschien met iets helpen?

Ik gebruik het nu bijna een maand en wil ook gewoon een abonnement afnemen omdat het toch wel érg handig is. Waar ik echter tegen aan loop is dat ik niet weet hoe ik om moet gaan met een spaarrekening en dan specifiek het verschuiven van geld van een betaalrekening naar een spaarrekening terwijl ik in die maand geld "gespaard" heb dmv een budget.
Je spaarrekening is een rekening die meetelt voor je budget. Als zodanig kan je gewoon geld verschuiven tussen je betaalrekening en je spaarrekening zonder dat dit invloed heeft op je budget of op je categorieën. Op welke rekening het geld precies staat maakt voor je budget niets uit.

Als je echter wil dat je spaarrekening buiten je budget valt, dan moet je kiezen voor een rekening van het type 'Asset'. Als je dan overboekt van of naar deze rekening, dan ziet YNAB dit als inkomsten of uitgaven die je moet toewijzen aan een categorie.
- Zou ik nu het 'startbedrag' van de spaarrekening meteen moeten koppelen naar dit specifieke budget?
- Als ik het geschonken bedrag 'binnen' krijg op de gezamelijke rekening en categoriseer als 'to be budgetted' en vervolgens move naar de spaarrekening, klopt er volgens mij niets meer van. Moet ik het budget van die maand dan ook verhogen met het bedrag dat geschonken is? Of alleen als transactie van 1k laten staan?
In principe zijn beide gevallen gewoon geld dat je beschikbaar hebt om te budgetteren. Als je het wil oormerken voor je spaardoel, dan kan dat op twee manieren: Categoriseren als 'To be budgeted' en dan toewijzen aan de categorie voor dit spaardoel, of je kan direct de categorie selecteren. Het resultaat is hetzelfde maar het ziet er net iets anders uit. In het eerste geval budgetteer je dat bedrag voor de categorie, in het tweede geval ziet het er uit als een negatieve uitgave voor die categorie.
- Is het handiger om zo'n schenking dan meteen in te boeken op de spaarrekening en op die category te boeken?
Dat is eigen voorkeur. Zelf doe ik het meestal via 'To be budgeted' zodat mijn gemiddelden per maand nog ergens op lijken, maar soms doe ik het ook direct op de categorie. Bijvoorbeeld wanneer ik een betaling ontvang voor gedeclareerde kosten op het werk.
Wat ik wil bereiken is dat het maandelijkse bedrag voor het spaardoel naar ~375 gaat omdat ik al 3 van de 6k aan de kant heb gezet.
Kijk eens rond bij de verschillende typen categorie goals. Met 'Target Balance By Date' zie je hoeveel je maandelijks zou moeten budgetteren om in die maand het opgegeven doel te behalen. Zonder 'By Date' zie je hoeveel maanden het nog duurt met je huidige maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
Zr40 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Je spaarrekening is een rekening die meetelt voor je budget. Als zodanig kan je gewoon geld verschuiven tussen je betaalrekening en je spaarrekening zonder dat dit invloed heeft op je budget of op je categorieën. Op welke rekening het geld precies staat maakt voor je budget niets uit.

Als je echter wil dat je spaarrekening buiten je budget valt, dan moet je kiezen voor een rekening van het type 'Asset'. Als je dan overboekt van of naar deze rekening, dan ziet YNAB dit als inkomsten of uitgaven die je moet toewijzen aan een categorie.

[...]

In principe zijn beide gevallen gewoon geld dat je beschikbaar hebt om te budgetteren. Als je het wil oormerken voor je spaardoel, dan kan dat op twee manieren: Categoriseren als 'To be budgeted' en dan toewijzen aan de categorie voor dit spaardoel, of je kan direct de categorie selecteren. Het resultaat is hetzelfde maar het ziet er net iets anders uit. In het eerste geval budgetteer je dat bedrag voor de categorie, in het tweede geval ziet het er uit als een negatieve uitgave voor die categorie.

[...]

Dat is eigen voorkeur. Zelf doe ik het meestal via 'To be budgeted' zodat mijn gemiddelden per maand nog ergens op lijken, maar soms doe ik het ook direct op de categorie. Bijvoorbeeld wanneer ik een betaling ontvang voor gedeclareerde kosten op het werk.

[...]

Kijk eens rond bij de verschillende typen categorie goals. Met 'Target Balance By Date' zie je hoeveel je maandelijks zou moeten budgetteren om in die maand het opgegeven doel te behalen. Zonder 'By Date' zie je hoeveel maanden het nog duurt met je huidige maandbedrag.
Cool, thanks voor je snelle reply! Ik ga straks even kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Prima uitgave lijkt me.

[...]
Oh helemaal mee eens, als je graag een mooie TV hebt en je het geld ervoor over hebt, kopen die handel (bij mij staat ook een OLED). Maar als je denkt dat je geld bespaard doordat je een OLED TV koopt die dan langer meegaat als een goedkopere LCD, dan ben je jezelf voor de gek aan het houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32
[...]

[...]

g.
Dat klopt je krijgt in je leven van je ouders en van andere (gezags) personen heel veel financiële en andere levens wijsheden mee. In de gedragspsychologie worden dit onder andere scrips, drivers, stoppers en allowers genoemd.
Echter kloppen deze financiële en andere levens wijsheden wel? Komt het echt vanuit jezelf of leef je ernaar omdat je het zo hebt meegekregen?

Voor jezelf kunt je hier wel aan werken. Bijvoorbeeld door jezelf (of de andere) kritisch te ondervragen als je merkt dat er ergens iets "dwars" zit. Je hebt maar twee vragen nodig:
1. Klopt dit?
2. Als het al zou kloppen brengt deze zichtswijze/wijsheid mij verder in het leven?

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

MicroWhale

The problem is choice

Prima uitgave lijkt me.

[...]
Ja, deels. Het is pas een prima uitgave als je hem slim koopt. Koop je hem zodra hij uitkomt ben je 500-1000 euro meer kwijt. Koop je hem een jaar later of wacht je tot de technologie mainstream is geworden, dan heb je hem voor een prikkie.

Ik kan echt geen 2500+ euro uitgeven aan een televisie. Die uitgave is (voor mij) totaal onevenredig. Aan een televisie/scherm geef ik het liefst max. 500-700 euro uit. En daar koop je echt geen 'budget rommel' voor als je je goed inleest.

Voor andere mensen zal dat misschien anders liggen hoor... en terecht, maar zo werkt het bij mij. En dat komt vooral door de vragen die ik me voor een aankoop stel:
1. Word ik er gelukkiger van? (Nee = niet kopen, Ja = door naar 2)
2. Heb ik het echt nodig? (Nee = niet kopen, Ja = door naar 3)
3. Wat is het me waard? (wat wil ik er maximaal aan uitgeven?)
4. Wat moet het kunnen? (welke specs?)

Eerst bepalen wat je er voor uit wilt geven en dan pas gaan bepalen welke specs e.e.a. moet hebben levert al veel op. Dat toont je hoe realistisch je verwachtingen zijn. Dan ga je uit van de monetaire waarde van iets (met die specs of meer) wil je de uitgave doen in plaats van andersom.
En zolang er een mismatch is tussen 3 en 4, koop ik niks. Als ik niet die specs kan krijgen voor die prijs, dan houdt het op en wacht ik. En ja, er zijn altijd uitzonderingen. 8)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat niet zozeer om hoeveel vermogen je hebt, meer om de zichtbare keuzes die je maakt.

Het is in mijn branch normaal dat je een leaseauto neemt. Waarom doe je dat dan niet?
Je kunt toch vakanties ver weg betalen, waarom doe je dat dan niet?
Je kunt toch voor zoveel aan huis kopen, waarom koop je dan een goedkoper huis?

Je ziet het hier op Tweakers ook. Ga maar eens in het wielrenervaringtopic zeggen dat je een fiets van de Decathlon hebt. Of in private lease topic dat het financieel niet handig is. Vraag in het roadtrip in de USA topic of men echt gelukkiger wordt van die vakantie. Of die spiegelreflex camera van 4k nou echt mooiere foto's maakt? Het show je auto topic verschijnen met een tweedehands barrel. Die oLed tv, is die zijn geld nou echt wel waard? Etc etc.

Met name als je vrienden en kennissenkring relatief goed geld verdient komt er op een gegeven moment een verwachting dat je meedoet aan de ratrace. Bij mijn vriendin haar vriendengroep is het motorrijden, daar is iedereen op een bestek van drie jaar opeens bezig met motorrijbewijs en motor kopen. Waarom doet zij dat dan niet? Mijn vriendengroep is van de mooie auto's, dat kun jij toch ook betalen Euler212? Op het werk bij mij zijn ze vooral bezig met dure vakanties, waarom ga jij niet twee maanden backpacken door Azie?

Als je probeert uit te leggen dat die zaken er voor jou minder toe doen tast je hun overtuiging aan. Hoezo je wordt niet gelukkig van een auto/motor/huis/vakantie? Natuurlijk moet jij daar gelukkig van worden want ik wordt dat ook. Altans daar is men van overtuigd. Beste vermijd je het onderwerp dus ook of reken op onbegrip.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Het gaat niet zozeer om hoeveel vermogen je hebt, meer om de zichtbare keuzes die je maakt.

Het is in mijn branch normaal dat je een leaseauto neemt. Waarom doe je dat dan niet?

Je ziet het hier op Tweakers ook. Ga maar eens in het wielrenervaringtopic zeggen dat je een fiets van de Decathlon hebt. Of in private lease topic dat het financieel niet handig is. Vraag in het roadtrip in de USA topic of men echt gelukkiger wordt van die vakantie. Of die spiegelreflex camera van 4k nou echt mooiere foto's maakt? Het show je auto topic verschijnen met een tweedehands barrel. Die oLed tv, is die zijn geld nou echt wel waard? Etc etc.

Met name als je vrienden en kennissenkring relatief goed geld verdient komt er op een gegeven moment een verwachting dat je meedoet aan de ratrace. Bij mijn vriendin haar vriendengroep is het motorrijden, daar is iedereen op een bestek van drie jaar opeens bezig met motorrijbewijs en motor kopen. Waarom doet zij dat dan niet? Mijn vriendengroep is van de mooie auto's, dat kun jij toch ook betalen Euler212? Op het werk bij mij zijn ze vooral bezig met dure vakanties, waarom ga jij niet twee maanden backpacken door Azie?

Als je probeert uit te leggen dat die zaken er voor jou minder toe doen tast je hun overtuiging aan. Hoezo je wordt niet gelukkig van een auto/motor/huis/vakantie? Natuurlijk moet jij daar gelukkig van worden want ik wordt dat ook. Altans daar is men van overtuigd. Beste vermijd je het onderwerp dus ook of reken op onbegrip.
Heel herkenbaar ja. Ik merk ook altijd dat mensen er heel ongemakkelijk van worden als ik vertel dat ik geen rijbewijs heb, liever met de fiets ga (ja ook door de regen), maximaal eigen risico kies voor zorgverzekering, geen inboedelverzekering, geen uitvaartverzekering, zo min mogelijk wil aflossen, gekozen heb voor 50% aflossingsvrije hypotheek, niet wil trouwen, niet zo van 'luxe' houd, voorkeur voor fietsvakantie en kamperen, financiën gescheiden houd, een hekel heb aan voetbal, niet erg gevoelig ben voor muziek.

Mensen vinden het eng als je anders bent, want dan gaan ze aan zichzelf twijfelen.
Zelf vind ik het juist fascinerend als mensen andere keuzes (durven te) maken en ben dan altijd benieuwd (oprecht geinteresseerd, zonder indirect verwijt) naar de beweegredenen. :)

Ik vind het zelf soms wel moeilijk dat ik daardoor vaak niet kan meepraten over bepaalde zaken. En andersom, dat niemand (nou ja, collega's bijvoorbeeld) enige interesse heeft in de zaken die ik interessant vind.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-10-2019 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Heel herkenbaar ja. Ik merk ook altijd dat mensen er heel ongemakkelijk van worden als ik vertel dat ik geen rijbewijs heb, liever met de fiets ga (ja ook door de regen), maximaal eigen risico kies voor zorgverzekering, geen inboedelverzekering, geen uitvaartverzekering, zo min mogelijk wil aflossen, gekozen heb voor 50% aflossingsvrije hypotheek, niet wil trouwen, niet zo van 'luxe' houd, voorkeur voor fietsvakantie en kamperen, financiën gescheiden houd, een hekel heb aan voetbal, niet erg gevoelig ben voor muziek.

Mensen vinden het eng als je anders bent, want dan gaan ze aan zichzelf twijfelen.
Zelf vind ik het juist fascinerend als mensen andere keuzes (durven te) maken en ben dan altijd benieuwd (oprecht geinteresseerd, zonder indirect verwijt) naar de beweegredenen. :)

Ik vind het zelf soms wel moeilijk dat ik daardoor vaak niet kan meepraten over bepaalde zaken. En andersom, dat niemand (nou ja, collega's bijvoorbeeld) enige interesse heeft in de zaken die ik interessant vind.
Ik heb vorig jaar gekozen om voorlopig geen auto meer te rijden. Ik word er door mijn familie en schoonfamilie nog steeds scheef op aangekeken :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Herkenbaar. Ik en mijn vriendin geven bijvoorbeeld niks om trouwen en gaan dat ook niet doen. Mijn vriendin is hier nog feller in dan ik. Waar ik het misschien wel gedaan had als het haar gelukkig had gemaakt wilt zij het absoluut niet. Als je soms ziet hoe mensen daar op reageren. Het wordt dan ook vaak op mij afgeschoven want dat een vrouw geen trouwerij wilt dat kan echt niet. Trouwerij is in de ogen van veel mensen het toppunt in het leven van een vrouw. Iets waar ze al haar hele leven naar uitkijkt. Zelfde dat ik in een 20 jaar oude honda rij, terwijl ik veel beter kan betalen. Absoluut onvatbaar voor sommige mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
Fantastische gespreksonderwerpen in dit topic! Zo kan ik volgens mijn kennissen geen ''auto-liefhebber'' zijn omdat ik geen dure en mooie auto heb. Ik leg mij er altijd maar bij neer, want de discussie aangaan heeft absoluut geen zin. Desondanks speur ik bijna dagelijks Autoweek, Autovisie en dito Youtube-kanalen af om op de hoogte te zijn van al het interessante in die wereld, want ik ben erg geïnteresseerd in de betreffende branche.

Als je meningen van anderen jezelf aantrekt zul je mee worden gesleept in hun ratrace. Iets waar een hoop forumleden hier bewust voor hebben gekozen daar geen deel meer van uit te willen maken. Het is moeilijk en vereist een hoop bewustzijn.

Het is niet altijd alleen maar negatief natuurlijk. Er zijn natuurlijk ook kennissen / collega's die stiekem toch wel interesse hebben als je door hun initiële reactie heen prikt en ik over mijn visie vertel in de oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablo1973
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-08-2024
De reacties die ik van andere mensen krijg als het FO onderwerp wel eens ter sprake zijn meestal in de orde van “ja maar je moet nu ook leven”. Er zijn aan de andere kant ook best veel mensen die in eerste instantie enthousiast reageren en aangeven dit ook te willen, maar al snel stranden.

Het is 99 van de 100 keer een te grote opgave voor de meeste mensen. Ik observeer veel op bijv. mijn werk en zie ze gewoon het geld er doorheen jagen. Ze zitten vrijwel dagelijks in de spendeer treadmill en klagen vaak waar het geld toch allemaal blijft. Dure broodjes met de lunch, drie keer in de week de vraag of ik mee wil gaan lunchen in de stad ipv de goedkope(re) bedrijfskantine etc. Toch maar weer langs de non food aanbiedingsbakken in de Lidle of Action voor het zoveelste pak boortjes die je waarschijnlijk nooit ga gebruiken etc. etc. Het gaat ongemerkt bij ze. Ik stip het incidenteel wel eens aan en ze knikken keer op keer begrijpend maar er veranderd niets. Terwijl ze wel aangeven het graag te willen.

Ik snap het wel, je moet ook wel sterk in je schoenen staan want de sociale druk om steeds maar weer geld uit te geven is groot. Tis net als met roken denk ik. Als je al niet zelf de hand in probeert te houden dan vragen de mensen in je omgeving wel of je mee wilt doen met uitgeven. Daarom is FO voor de meeste mensen gewoon niet weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MrWilliams schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:11:
[...]
Voor andere mensen zal dat misschien anders liggen hoor... en terecht, maar zo werkt het bij mij. En dat komt vooral door de vragen die ik me voor een aankoop stel:
1. Word ik er gelukkiger van? (Nee = niet kopen, Ja = door naar 2)
2. Heb ik het echt nodig? (Nee = niet kopen, Ja = door naar 3)
3. Wat is het me waard? (wat wil ik er maximaal aan uitgeven?)
4. Wat moet het kunnen? (welke specs?)
Maar als je die echt volgt, dan heb je verrekte weinig dingen echt nodig. Heb je als filmliefhebber nou echt een OLED TV nodig als je CRT TV nog prima werkt?
[...]

Ik denk dat bij die eerste echt niemand vreemd opkijkt, nu ben ik niet bij deze specifieke actief, maar de gemiddelde wielrenner snapt best dat de ene veel meer eraan uitgeeft als de ander.

Je andere voorbeelden zijn van het type: Ga naar mensen toe die enthousiast zijn over X, en vertel ze dat X waardeloos is. Ja no shit dat je dan geen positieve reactie van ze gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Grappigste wat ik tegenkwam qua hokjesdenken was dat mijn partner en ik naar een spelletjes middag gingen in het dorp, waar we nog niet al te lang woonden. Bij binnenkomst werd gevraagd welke spellen we speelde. Wij, Catan, Bonanza, Carcassonne enz. Gelijk draaide de hele zaal zich richting ons met een afkeurende blik, waarna we in ontvangst werden genomen door twee personen die het minder erg vonden om met types als ons (onwetende beginners) een spel te spelen.

Wij waren stonden echt perflex. Wij verkeerden in de illusie dat bordspellen spelen gewoon een gezellige sociale activiteit was, maar we hebben in die middag vrijwel niemand anders gesproken dan de personen die zich vrijwillig hadden gesteld om ons welkom te laten voelen. Terwijl we er juist kwamen voor het laagdrempelig leggen van sociaal contact.

Oftewel, als je spel X, Y of Z nog nooit gedaan had kan toch je echt geen spellen liefhebber zijn en was alle moeite die er in ons gestopt werd verspilde tijd :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat bij die eerste echt niemand vreemd opkijkt, nu ben ik niet bij deze specifieke actief, maar de gemiddelde wielrenner snapt best dat de ene veel meer eraan uitgeeft als de ander.

Je andere voorbeelden zijn van het type: Ga naar mensen toe die enthousiast zijn over X, en vertel ze dat X waardeloos is. Ja no shit dat je dan geen positieve reactie van ze gaat krijgen.
Dat is toch precies mijn punt. Als je vriendengroep enthousiast wordt van auto's en jij zegt dat je er niks aan vindt, dan wordt je raar aangekeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is al heel iets anders. Dan gaat het over een algemene setting. Er is nogal een verschil of je zegt dat je niks aan auto's vindt in de koffiekamer op het werk, of wanneer je mensen bij een formule 1 race gaat vragen of ze niet beseffen hoe zinloos het is om heel hard rondjes te rijden.

Net als wanneer je bij een groep FO'ers zit en ze gaat vertellen dat je beter nu al je geld kan uitgeven, dan wordt je ook vreemd aangekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

[...]
Beste vermijd je het onderwerp dus ook of reken op onbegrip.
Ik begrijp het als iemand een grote telelens koopt van 20k, omdat hij graag vliegtuigen fotografeert. Ik begrijp het als een gezin ook 20k uitgeeft aan een campertrip van een paar maanden door de USA. Het maakt me ook niet koud of warm wat iemand waar aan uitgeeft. Dat is zijn/haar goed recht. Als ik zie dat ze er een glimlach van op hun gezicht krijgen is het voor mij goed...

... maar dat betekent niet dat ik van dezelfde dingen dezelfde glimlach op mijn gezicht krijg. Waarom ik in mijn huis woon, in mijn auto rijd, mijn dingen koop en mijn vakanties vier? Ja, daar heeft iedereen wel een mening over, maar ik hoef me toch niet te verantwoorden tegenover mijn vrienden, familie of kennissen? Ze zoeken maar lekker zelf uit wat ze er van vinden en of ze er jaloers van worden of niet. Ik kan enkel uitleggen hoe ik ertoe gekomen ben en dat ik er gelukkig van word.

En als ik mensen tegenkom die me proberen te overtuigen dat ik ook een motor, boot, cabrio, <vul-maar-in>-vakantie moet nemen, dan mogen ze dat best doen... en dan levert dat ook zeker een onderhoudend gesprek op. (Altijd leuk om kritische vragen te stellen, zoals: Waarom huur je die boot/motor/cabrio niet, die paar keer per jaar dat je er mee weg gaat?)

Je laten gekmaken door anderen is een ziekte van deze tijd. Het gaat ook heel gemakkelijk met apps als insta. Ik ben inmiddels gelukkig allergisch voor reclame en immuun voor pocherij. Het gaat toch om hoe je het zelf beleeft. En dat is (helaas of gelukkig?) aan niemand uit te leggen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:12:
Dat is al heel iets anders. Dan gaat het over een algemene setting. Er is nogal een verschil of je zegt dat je niks aan auto's vindt in de koffiekamer op het werk, of wanneer je mensen bij een formule 1 race gaat vragen of ze niet beseffen hoe zinloos het is om heel hard rondjes te rijden.

Net als wanneer je bij een groep FO'ers zit en ze gaat vertellen dat je beter nu al je geld kan uitgeven, dan wordt je ook vreemd aangekeken.
De context is dat je in een vriendengroep die bezig is met onderwerp X snel wordt meegetrokken in X. Dus vriendengroep rijdt dure auto's en vind dat leuk, dan sta je er als buitenbeetje bij als je zegt dat je geen dure auto wil.

Net zoals de fotograaf die zichzelf met een goedkope camera amuseert (maakt die duurdere echt mooiere plaatjes?) of de vakantieganger die een roadtrip maakt in Europa ipv naar de VS (maakt de VS trip je echt gelukkiger?).

Natuurlijk ga ik niet in een topic met fotografen vragen of die duurdere camera hun nou echt gelukkiger maakt, maar als je hele vriendengroep fotografeert en jij niet, of je fotografeert wel maar met een goedkope camera, dan wordt je raar aangekeken. Dat is mijn punt. Dat is die ratrace die genoemd wordt door andere hier.
MrWilliams schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Ik begrijp het als iemand een grote telelens koopt van 20k, omdat hij graag vliegtuigen fotografeert. Ik begrijp het als een gezin ook 20k uitgeeft aan een campertrip van een paar maanden door de USA. Het maakt me ook niet koud of warm wat iemand waar aan uitgeeft. Dat is zijn/haar goed recht. Als ik zie dat ze er een glimlach van op hun gezicht krijgen is het voor mij goed...

... maar dat betekent niet dat ik van dezelfde dingen dezelfde glimlach op mijn gezicht krijg. Waarom ik in mijn huis woon, in mijn auto rijd, mijn dingen koop en mijn vakanties vier? Ja, daar heeft iedereen wel een mening over, maar ik hoef me toch niet te verantwoorden tegenover mijn vrienden, familie of kennissen? Ze zoeken maar lekker zelf uit wat ze er van vinden en of ze er jaloers van worden of niet. Ik kan enkel uitleggen hoe ik ertoe gekomen ben en dat ik er gelukkig van word.

En als ik mensen tegenkom die me proberen te overtuigen dat ik ook een motor, boot, cabrio, <vul-maar-in>-vakantie moet nemen, dan mogen ze dat best doen... en dan levert dat ook zeker een onderhoudend gesprek op. (Altijd leuk om kritische vragen te stellen, zoals: Waarom huur je die boot/motor/cabrio niet, die paar keer per jaar dat je er mee weg gaat?)

Je laten gekmaken door anderen is een ziekte van deze tijd. Het gaat ook heel gemakkelijk met apps als insta. Ik ben inmiddels gelukkig allergisch voor reclame en immuun voor pocherij. Het gaat toch om hoe je het zelf beleeft. En dat is (helaas of gelukkig?) aan niemand uit te leggen.
Je bevestigd mijn punt. Je hoeft je niet gek te laten maken, maar daar moet je wel actief mee bezig zijn en daar is werk voor nodig. Nee ik hoef me niet te verantwoorden, ja ze mogen een mening hebben, maar mijn punt is dat die mening er wel is en dat soms lastig is. Als ze je weer eens vragen waarom je een oud barrel rijdt terwijl je ook een leasebak kan krijgen. Of een oud kennis tegenkomt en het eerste wat men vraagt is "of je dat autotje" nog hebt. Tuurlijk hoef je je daar niks van aan te trekken maar het speelt duidelijk wel mee.

Dat was volgens mij ook het punt van @Wozmro .

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Klopt inderdaad.

Als men je voor de zoveelste keer vraagt wanneer je nu eindelijk eens een tv zal kopen, zal veranderen van auto, naar een groter huis zal uitkijken,...

Nu kom ik waarschijnlijk wat arrogant over maar ik heb soms het gevoel dat ik bezig met zaken waarvoor ik raar bekeken wordt en waarbij ik dan jaren later anderen hetzelfde zie doen.
12 jaar geleden stond men bijna in de rij om te zeggen dat ik gek was om zoveel isolatie te plaatsen, tegenwoordig is dit heel gewoon.
Nu krijg ik opmerkingen als : jij hebt het gemakkelijk met je energiezuinige woning, je verbruikt 'niets'.

Zelfde met veranderen van (internet)bank of energieleverancier; zou je dat wel doen?, Is dat wel betrouwbaar,...

Het is een vorm van communicatie dat weet ik ook wel. En het is een luxe-probleem maar het is wel soms vermoeiend voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wozmro schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:54:
Nu kom ik waarschijnlijk wat arrogant over maar ik heb soms het gevoel dat ik bezig met zaken waarvoor ik raar bekeken wordt en waarbij ik dan jaren later anderen hetzelfde zie doen.
Dat noemen ze in de tech wereld gewoon de early adopters. Niet iedereen voelt zich er prettig bij.

Vergelijkbaar met de mode. Zolang je stoïcijns je eigen keuzes maakt in kleding, dan ben je elke X jaar weer een trendsetter :p

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 24-10-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:00:
[...]

Dat noemen ze in de tech wereld gewoon de early adopters. Niet iedereen voelt zich er prettig bij.

Vergelijkbaar met de mode. Zolang je stoïcijns je eigen keuzes maakt in kleding, dan ben je elke X jaar weer een trendsetter :p
Idd, wilde net hetzelfde posten. Juist de 'omgeving' die blijkbaar zoveel bevestiging nodig heeft van anderen, zullen zelf nooit early adopters zijn of worden. Deze mensen volgen dus (uiteindelijk) niet op rationele gronden maar vanwege 'go with the flow'. Kan soms de meest veilige optie zijn, maar ook wel saai ;) en je loopt kansen mis. En het ergste: de argwaan jegens de early adopters, die dus juist opties verkennen waar de meute later van profiteert.

'gelukkig' is de samenleving tegenwoordig meer individualistisch waar je lekker kunt doen wat je wil, maar vroeger werd je dus gewoon echt buitengesloten (of erger) als je anders was. Nu ben je gewoon de weirdo en is het aan jezelf of je daar mee kunt leven. Je dient wel wat steviger in je schoenen te staan.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 24-10-2019 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Mijn punt was ongeveer hetzelfde: Als mensen je niet begrijpen dan is dat niet jouw probleem maar hun probleem.

Schaapjes lopen het liefst achter elkaar aan en doen elkaar na. Als je daar dan als vos (ik noem maar een dier) tussen gaat staan, en ze willen dat je ook een schaap bent en schapendingen doet.
Wiens probleem is dat dan?
Je kunt niet zomaar van een vos in een schaap veranderen. Je kunt misschien wel begrijpen waarom schapen schapendingen doen maar zelf gras eten in plaats van kippen (en schapen }) )? Nee. Dat komt misschien ook wel bedreigend over voor ze, maar dat is ook hun probleem.

Hetzelfde geldt ook andersom... als je niet begrijpt waarom al die schapen schapendingen doen dan is dat jouw probleem. En als je het bedreigend of vervelend vind om constant dat gemekker om je heen aan te horen, dan is het misschien handig om (tijdelijk) ergens anders te gaan kijken of je misschien andere vossen tegenkomt die ook vossendingen doen en over vossendingen willen praten. Of je zoekt uit wat je als vos en schaap wel gemeen hebt en gaat daar over praten.... en zodra er een ander schaap aankomt dat over schapendingen wilt praten.

(Moet zeggen dat ik nooit zo'n last heb gehad van dit soort dingen. Mijn vrienden hebben ook heel uiteenlopende achtergronden en interesses, maar die hebben nooit zo'n gemeenschappelijke hobby gehad waar ze het altijd over hebben. Behalve kinderen dan. :))

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
MrWilliams schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:11:
[...]

Ja, deels. Het is pas een prima uitgave als je hem slim koopt. Koop je hem zodra hij uitkomt ben je 500-1000 euro meer kwijt. Koop je hem een jaar later of wacht je tot de technologie mainstream is geworden, dan heb je hem voor een prikkie.
Met deze redenatie stel ik aankopen voor TV en smartphone altijd maximaal uit. Er komt volgend jaar altijd een nieuw model uit dat nóg beter is en het bestaande model is volgend jaar goedkoper. Het is dus altijd beter om nog een jaar te wachten. Dat herhaal ik tot in het oneindige, of tot m'n toestel het begeeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MrWilliams schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:27:
Mijn punt was ongeveer hetzelfde: Als mensen je niet begrijpen dan is dat niet jouw probleem maar hun probleem.
Volgens mij gaat het nu juist over de Minotaurussen. Mensen die geen vossen én geen schapen zijn. Dus zoeken naar alleen vossen dingen heeft geen zin net zo min als naar alleen schapen dingen. Want zowel de vossen en de schapen vinden het beiden maar raar dat je zowel open staat voor vossen- als voor schapendingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

CurlyMo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:33:
[...]

Volgens mij gaat het nu juist over de Minotaurussen. Mensen die geen vossen én geen schapen zijn. Dus zoeken naar alleen vossen dingen heeft geen zin net zo min als naar alleen schapen dingen. Want zowel de vossen en de schapen vinden het beiden maar raar dat je zowel open staat voor vossen- als voor schapendingen.
Klopt. Dit kun je in het oneindige doorvoeren, want vlinders, tijgers en nijlpaarden kwamen ook niet in het verhaal voor. Het gaat erom dat je mensen om je heen hebt die je gewoon laten zijn. En vice versa. En er zijn genoeg mensen die dat doen.

En ook: Als je je een dag meer schaap voelt ga je naar de schapen, als je je een dag meer vos voelt ga je naar de vossen... voel je je dat moment een vos bij de schapen, dan is de keuze aan jou of je blijft staan of op zoek gaat naar een like-minded vos of toch over schapendingen gaat praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
Interessant over hoe de sociale druk werkt de laatste pagina's. Ik herken het ook, zelf doe ik er niet zo aan mee, het zal me een worst wezen wat anderen er van vinden.
Ook qua carriere wordt er natuurlijk naar je gekeken in je sociale kring. Opleiding, functie, wat je allemaal niet gedaan hebt etc.. Er zijn er maar weinig die echt tevreden zijn met wat ze hebben, het moet altijd beter, hoger. Dat is aan de ene kant goed, zo blijft er ontwikkeling in bepaalde dingen. Maar niet iedereen heeft daar zin in, sommige willen niet meer verder groeien bij hun baas en zijn tevreden met hun huidige functie. Ook dat wil niet bij iedereen doordringen. Dan wordt je vaak als ambitieloos weggezet, dat is dan maar zo.

De een gaat elk weekend flink stappen en gooit er honderden euro's uit, de ander lost het extra af op z'n hypotheek. Dat zijn keuzes die iedereen zelf mag bepalen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PM_Petrol schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:33:
[...] het moet altijd beter, hoger. [...]
Want dan ben je sneller FAO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
CurlyMo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:13:
[...]

Want dan ben je sneller FAO ;)
Zeker, maar wat als je dat met tegenzin gaat doen. Ik heb liever een functie die ik leuk vind dan een functie waar ik meer verdien, maar minder plezier heb.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Zullen we de borstklopperij bij het klimaattopic laten waar het hoort?

Van sociale druk merk ik maar heel weinig.
Maar ik vind relaties dan ook wat belangrijker dan FO. Dus als sommigen gin&tonic drinken en ik bier, haal ik net zo veel rondjes.

We moeten niet vergeten dat consumeren in onze maatschappij een uiting is van groepsvorming. Als je er persoonlijk niets mee hebt, dan prima. Maar een delicaat stelsel van ongeschreven regels naar je hand zetten omwille van een paar centen kan er ook snel toe leiden dat je als vrek gezien wordt.
En daardoor zou je best wat interessante contacten kunnen mislopen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sociale druk ervaar ik bij materiële zaken ook weinig. Juist bij immateriële zaken zie ik die druk veel meer. Mensen die elkaar bijna opzwepen van enthousiasme als het gaat om hun verste reizen omdat dat zo'n geweldige ervaring is. Laatst nog een collega die was gaan hiken in Peru (of was het IJsland? Of toch Australië?) en heel trots vertelde dat hij na twee dagen hiken op een plek was aanbeland waar hij echt niets van de menselijke beschaving meer om zich heen zag. Alleen hij en de elementen. Links een storm en rechts de ondergaande zon en dat was SUH-GITTEREND! En iedereen die dat bijvalt met "oh ja dat heb je ook in Noord Canada / Siberië / Sahara / Narnia". Toen ik bescheiden vertelde dat ik recent ook zo'n ervaring had, na 10 minuten oostwaards lopen op het strand van Ameland en daar overvallen werd door een intens gevoel van geluk vanwege het mooie weer, de wind, zee en duinen was dat volgens de meesten toch "anders" (waarin duidelijk de ondertoon "minder" doorklonk).
Op dezelfde manier bestaat mijn familie uit echte globetrotters. Stages in uithoeken van deze aardbol, jaren backpacken / reizen / werken in het buitenland, de PCT lopen, de zijderoute volgen per trein... Alleen mijn broer snapt dat ik daarin nooit geluk zal vinden. Op sommige momenten ben ik blij dat ik sterk in mijn schoenen sta, anders zou ik bijna nog gaan twijfelen of ik niet ook............

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Baytep schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:25:
Zullen we de borstklopperij bij het klimaattopic laten waar het hoort?

Van sociale druk merk ik maar heel weinig.
Maar ik vind relaties dan ook wat belangrijker dan FO. Dus als sommigen gin&tonic drinken en ik bier, haal ik net zo veel rondjes.

We moeten niet vergeten dat consumeren in onze maatschappij een uiting is van groepsvorming. Als je er persoonlijk niets mee hebt, dan prima. Maar een delicaat stelsel van ongeschreven regels naar je hand zetten omwille van een paar centen kan er ook snel toe leiden dat je als vrek gezien wordt.
En daardoor zou je best wat interessante contacten kunnen mislopen
Je trekt meteen de conclusie dat als men niet mee wil doen in de gekte van verre vakanties, dat men dan ook meteen een vrek is wat rondjes betreft.

Niemand hier heeft het over netjes je aandeel betalen in de kroeg. Het gaat over meedoen aan de ratrace van auto's/motoren/vakanties/huizen/gadgets. Niet rondjes in de kroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
Tehh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:53:
Toen ik bescheiden vertelde dat ik recent ook zo'n ervaring had, na 10 minuten oostwaards lopen op het strand van Ameland en daar overvallen werd door een intens gevoel van geluk vanwege het mooie weer, de wind, zee en duinen
:9~ ik snap je collega's wel; waarom moest je bovenstaande opmerking nou weer maken _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik denk dat de kern van het verhaal vooral moet zijn dat je moet doen waar je gelukkig van wordt. De activiteiten van anderen beschrijven als een ratrace is wat denigrerend. Dat jij niet gelukkig wordt van een mooie auto of verre vakantie, helemaal prima, maar je kan andere mensen die daar wel gelukkig van worden in hun waarde laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:02:
Ik denk dat de kern van het verhaal vooral moet zijn dat je moet doen waar je gelukkig van wordt. De activiteiten van anderen beschrijven als een ratrace is wat denigrerend. Dat jij niet gelukkig wordt van een mooie auto of verre vakantie, helemaal prima, maar je kan andere mensen die daar wel gelukkig van worden in hun waarde laten.
Ik durf wel te betwijfelen of iemand inherent gelukkig wordt van een verre vakantie.

Ik durf zeker te betwijfelen of die verre vakantie nodig is voor je geluk.

Naar mijn mening zijn veel van die zaken die ik ratrace noem afleidingen, niet inherente geluksbrengers en daarmee vaak ook hun geld niet waard. Een vakantie op Texel is ook afleiding. Maar dat is een mening, geen feit.

Begrijp me niet verkeerd, heb ook zo'n periode gehad van "veel en ver reizen maakt me gelukkig", uiteindelijk deed het dat niet. Misschien dat ik er daarom zo cynisch insta.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49
Krijg het gevoel dat een soort aversie tegen het uitgeven van geld goedgepraat moet worden door inderdaad denigrerend naar anderen te kijken die wel gelukkig van dit soort uitgaven worden. Eigenlijk precies hetzelfde wat deze anderen doen. (denigrerend kijken naar diegene die gelukkig is van niets uit geven). Het menselijk brein is hier erg goed in (dingen voor onszelf goedpraten) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Ik durf wel te betwijfelen of iemand inherent gelukkig wordt van een verre vakantie.

Naar mijn mening zijn veel van die zaken die ik ratrace noem afleidingen, niet inherente geluksbrengers en daarmee vaak ook hun geld niet waard. Een vakantie op Texel is ook afleiding. Maar dat is een mening, geen feit.

Begrijp me niet verkeerd, heb ook zo'n periode gehad van "veel en ver reizen maakt me gelukkig", uiteindelijk deed het dat niet. Misschien dat ik er daarom zo cynisch insta.
Ik denk dat je wat te vast zit in je eigen belevingswereld. Natuurlijk, je kan gelukkig zijn zonder verre vakanties. Ik denk zelfs dat er weinig mensen zijn die zullen zeggen dat ze echt perse zo'n verre vakantie nodig hebben om gelukkig te zijn. Maar laten we nou niet doen alsof een vakantie op Texel dezelfde belevenis is als backpacken door Azië, het beklimmen van een actieve vulkaan, een safari in Afrika etc etc. Dat zijn voor de meeste mensen fantastische ervaringen waar ze graag een paar euro's aan uitgeven (en verre vakanties hoeven overigens ook helemaal niet zo duur te zijn om toch weer even de link naar dit topic te leggen. Zet je appartement op AirBnB en als je wilt kom je bijna rijker thuis dan je vertrok...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Haha... precies dit!
En dat ik een goedkoop oud autootje heb en vaak met de fiets naar het werk komt is volgens collega’s omdat ik waarschijnlijk zo’n klimaatgek ben :+
En sparen voor later, wat later je leeft niet en later krijg je AOW en pensioen. Wat? Eerder stoppen met werken? Wat moet je al die tijd thuis doen en mijn vrouw ziet me al aankomen! _/-\o_

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hielko schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:17:
[...]
Maar laten we nou niet doen alsof een vakantie op Texel dezelfde belevenis is als backpacken door Azië, het beklimmen van een actieve vulkaan, een safari in Afrika etc etc.
[...]
Ik denk dat je wat te vast zit in je eigen belevingswereld.
;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Bulldock schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:11:
[...]

Krijg het gevoel dat een soort aversie tegen het uitgeven van geld goedgepraat moet worden door inderdaad denigrerend naar anderen te kijken die wel gelukkig van dit soort uitgaven worden. Eigenlijk precies hetzelfde wat deze anderen doen. (denigrerend kijken naar diegene die gelukkig is van niets uit geven). Het menselijk brein is hier erg goed in (dingen voor onszelf goedpraten) .
Ik kijk helemaal niet denigrerend naar mensen die andere keuzes maken. Sterker nog, ik zeg er nog zo'n 4 keer bij dat het een mening/bewering is, wat al aangeeft dat ik het niet als absolute waarheid zie.

Kijk, heb gisteren nog een lift in de Tesla van een collega gehad. Mooi spul, oprecht, kan echt wel begrijpen dat je naar een Tesla verlangt en oprecht gelooft dat het je gelukkig maakt. Als ik 100 miljoen op de bank had zou ik er zo een nemen. Ik ga die beste man ook niet vertellen dat ik denk dat hem dat niet gelukkig zou maken of dat het onderdeel van een ratrace is ofzo. Dat moet hij helemaal zelf weten.
[...]

Ik denk dat je wat te vast zit in je eigen belevingswereld. Natuurlijk, je kan gelukkig zijn zonder verre vakanties. Ik denk zelfs dat er weinig mensen zijn die zullen zeggen dat ze echt perse zo'n verre vakantie nodig hebben om gelukkig te zijn. Maar laten we nou niet doen alsof een vakantie op Texel dezelfde belevenis is als backpacken door Azië, het beklimmen van een actieve vulkaan, een safari in Afrika etc etc. Dat zijn voor de meeste mensen fantastische ervaringen waar ze graag een paar euro's aan uitgeven (en verre vakanties hoeven overigens ook helemaal niet zo duur te zijn om toch weer even de link naar dit topic te leggen. Zet je appartement op AirBnB en als je wilt kom je bijna rijker thuis dan je vertrok...).
Hoezo zit ik vast in mijn eigen belevingswereld. Ik heb meer gereisd in mijn leven dan mijn collega's die gek gaan op backpacken in Azie. Ja dat zijn andere belevingen, ik ben echter van mening (nogmaals, mening) dat de waarde die mensen daaraan hechten te groot wordt ingeschat. Van die verre reizen van tien jaar geleden zijn nog wat herinneringen en een paar foto's over. Kan niet zeggen dat ik er een ander of gelukkiger mens door ben geworden.

En nogmaals, ik heb dat in een betoog pagina's geleden al eens gezegd, ik ben net zo gevoelig voor die belevenissen. Volgend jaar staat er een verre reis gepland met mijn vriendin. Niet omdat ik denk dat dat me gelukkig maakt of nodig is om een voltooid mens te zijn maar omdat ik het graag wil zien. Niet meer dan dat. Is dat die duizenden euro's nou echt waard? Ik betwijfel het, maar wil het wel doen.

Mijn scherpe opvattingen zijn meer een filosofische overtuiging dat mensen niet gebouwd zijn om gelukkig te worden van consumeren en materialisme. Als je vraagt waar mensen ongelukkig van worden stelt men bijna altijd, gebrek aan vrienden/partner/familie, geen sociale contacten etc. Nooit zal dan vallen dat iemand ongelukkig is omdat men geen Tesla heeft. Maar draai je het om, wat maakt mensen gelukkig, dan zie je veel mensen (inclusief ik!) opeens de overtuiging hebben dat materialisme helpt.

Maar nogmaals, ik zou nooit iemand denigrerend behandelen omdat men keuzes maakt die niet in die filosofie passen. Ik durf dat wel in kringen zoals deze te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
PM_Petrol schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:33:
Interessant over hoe de sociale druk werkt de laatste pagina's. Ik herken het ook, zelf doe ik er niet zo aan mee, het zal me een worst wezen wat anderen er van vinden.
Ook qua carriere wordt er natuurlijk naar je gekeken in je sociale kring. Opleiding, functie, wat je allemaal niet gedaan hebt etc.. Er zijn er maar weinig die echt tevreden zijn met wat ze hebben, het moet altijd beter, hoger. Dat is aan de ene kant goed, zo blijft er ontwikkeling in bepaalde dingen. Maar niet iedereen heeft daar zin in, sommige willen niet meer verder groeien bij hun baas en zijn tevreden met hun huidige functie. Ook dat wil niet bij iedereen doordringen. Dan wordt je vaak als ambitieloos weggezet, dat is dan maar zo.

De een gaat elk weekend flink stappen en gooit er honderden euro's uit, de ander lost het extra af op z'n hypotheek. Dat zijn keuzes die iedereen zelf mag bepalen.
Soepel omgaan met sociale druk is een wel een handige vaardigheid als het gaat om FO. Dat betekent vooral dat je je eigen keuzes weloverwogen maakt en niet omdat de buren of wie dan ook daar aanleiding toe geven. Het is fijn als je van nature die neiging hebt en voor sommigen is dat misschien ook een proces van inzicht.

Misschien heb ik het mis, maar als het gaat om de druk voelen om wereldreizen te maken dan lijken vooral twintigers en dertigers daar last van te hebben. Maar ja, op het schoolplein krijg je wel weer te maken met andere sociale druk rondom kinderen. Het blijft ook in andere levensfases op een andere manier spelen.
Het is niet altijd makkelijk, zeker als het in de familisfeer speelt. Maar met (te veel) toegeven aan sociale beperk je je vrijheid en dat staat haaks op onafhankelijk worden.

Wij gaan nu verhuizen naar een flink groter huis, waarover ik persoonlijk wel een tijdje heb getwijfeld. Het is nodig vanwege kamers voor kinderen en thuiswerken, maar voor FO versneld het niet en wat ik niet wil is tegenover anderen een nieuwe standaard neerzetten voor alle uitgaven. Je bent er natuurlijk zelf bij hoe regeert op verwachtingspatronen, maar je moet er wel scherp op blijven dat je er niet door laat beinvloeden.

Ik heb trouwens ook de indruk dat veel mensen met hun keuzes voor statusgevoelige uitgaven aan anderen willen zien dat ze hard hebben gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

President schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:01:
[...]

:9~ ik snap je collega's wel; waarom moest je bovenstaande opmerking nou weer maken _O-
Misschien omdat het feitelijk gewoon kan kloppen. Jammer dat anderen er tig duizend euro voor betaald hebben, maar dan hoef je toch niet je mond te houden en het buitenbeentje te zijn? Dit is dus precies waar het om gaat. Mag je volgens jou alleen mee praten als je ook zo'n dure vakantie geboekt hebt?

Op een afgelegen plek op Ameland kun je echt dezelfde sensatie hebben. Uiteindelijk gaat het om dopamine-aanmaak. Als je niet 2x per jaar wereldreizen maakt en dus niet 'verslaafd' bent aan je dopamine-shot (steeds verder, exclusiever reizen), dan kun je evenveel of zelfs meer genieten van een minder 'spectaculaire' uitstap.

Ik pas dit principe zelfs bewust toe. Als ik nu een jaar lang zeer exclusief ga rondreizen naar alle highlights wereldwijd, dan ben ik 'verpest' en zal ik minder genot ervaren bij een weekendje ardennen. Daarom doseer ik mijn reizen liever en bouw ik het langzaam een beetje op en met tussenpozen (niet elk jaar verre reis) zodat alles weer een beetje normaliseert en ik weer veel genot ervaar van een simpel/kort reisje.
Ik snap wat je zegt, maar het punt is misschien ook wel dat die anderen zelf niet beseffen dat ze niet gelukkig worden van de ratrace (het consumeren) en dat feitelijk vastgesteld kan worden (dopamine verhaal) dat er met een andere levensstijl meer geluk te behalen valt. Ik ben dus van menining dat de ratrace wel als (iets) mindere kwaliteit van leven beschouwd kan worden, minder geluk.

Is een verslaafde gelukkiger met zijn drugs? Is dat zo anders dan verslaafd zijn aan luxe?
Heeft men straks ruimtereizen nodig om geluk te vinden? Waar gaat het heen...
[...]

Dat zijn voor de meeste mensen fantastische ervaringen waar ze graag een paar euro's aan uitgeven (en verre vakanties hoeven overigens ook helemaal niet zo duur te zijn om toch weer even de link naar dit topic te leggen. Zet je appartement op AirBnB en als je wilt kom je bijna rijker thuis dan je vertrok...).
Het topic gaat misschien wel meer om het maximaliseren van geluk per uitgegeven euro. Niet alleen om wel/niet geld uitgeven. Met deelnemen aan de ratrace lijkt geluk per uitgegeven euro lager te zijn, en onderhevig aan geluksinflatie.

[ Voor 49% gewijzigd door de Peer op 25-10-2019 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:04:
[...]

Misschien omdat het feitelijk gewoon kan kloppen. Jammer dat anderen er tig duizend euro voor betaald hebben, maar dan hoef je toch niet je mond te houden en het buitenbeentje te zijn? Dit is dus precies waar het om gaat. Mag je volgens jou alleen mee praten als je ook zo'n dure vakantie geboekt hebt?

Op een afgelegen plek op Ameland kun je echt dezelfde sensatie hebben. Uiteindelijk gaat het om dopamine-aanmaak. Als je niet 2x per jaar wereldreizen maakt en dus niet 'verslaafd' bent aan je dopamine-shot (steeds verder, exclusiever reizen), dan kun je evenveel of zelfs meer genieten van een minder 'spectaculaire' uitstap.

Ik pas dit principe zelfs bewust toe. Als ik nu een jaar lang zeer exclusief ga rondreizen naar alle highlights wereldwijd, dan ben ik 'verpest' en zal ik minder genot ervaren bij een weekendje ardennen. Daarom doseer ik mijn reizen liever en bouw ik het langzaam een beetje op en met tussenpozen (niet elk jaar verre reis) zodat alles weer een beetje normaliseert en ik weer veel genot ervaar van een simpel/kort reisje.

[...]

Ik snap wat je zegt, maar het punt is misschien ook wel dat die anderen zelf niet beseffen dat ze niet gelukkig worden van de ratrace (het consumeren) en dat feitelijk vastgesteld kan worden (dopamine verhaal) dat er met een andere levensstijl meer geluk te behalen valt. Ik ben dus van menining dat de ratrace wel als (iets) mindere kwaliteit van leven beschouwd kan worden, minder geluk.

Is een verslaafde gelukkiger met zijn drugs? Is dat zo anders dan verslaafd zijn aan luxe?
Heeft men straks ruimtereizen nodig om geluk te vinden? Waar gaat het heen...

[...]

Het topic gaat misschien wel meer om het maximaliseren van geluk per uitgegeven euro. Niet alleen om wel/niet geld uitgeven. Met deelnemen aan de ratrace lijkt geluk per uitgegeven euro lager te zijn, en onderhevig aan geluksinflatie.
Jij verwoordt mijn punt heel goed met de dopamine.

Duurzaam geluk versus kortstondig geluk.
Rust door gebrek aan stress of rust door dat ene sigaretje.
Altijd gelukkig zijn of alleen gelukkig zijn als je bergen beklimt.

Consumeren is (naar mijn mening!) kortstondig geluk. Dat gevoel als eindelijk dat nieuwe gadget binnen is, heerlijk. Maar de week erop normaliseert dat weer, net zoals die ene sigaret maar tijdelijk fijn is. Je kunt er voor kiezen altijd die korte high na te streven (de hedonic treadmill), of je ontdekt wat nodig is om duurzaam gelukkig te worden.

Dat is FO voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Jij verwoordt mijn punt heel goed met de dopamine.

Duurzaam geluk versus kortstondig geluk.
Rust door gebrek aan stress of rust door dat ene sigaretje.
Altijd gelukkig zijn of alleen gelukkig zijn als je bergen beklimt.

Consumeren is (naar mijn mening!) kortstondig geluk. Dat gevoel als eindelijk dat nieuwe gadget binnen is, heerlijk. Maar de week erop normaliseert dat weer, net zoals die ene sigaret maar tijdelijk fijn is. Je kunt er voor kiezen altijd die korte high na te streven (de hedonic treadmill), of je ontdekt wat nodig is om duurzaam gelukkig te worden.

Dat is FO voor mij.
Heb ook wel eens gelezen dat je het meest gelukkig wordt (cumulatief) van het kopen van een huis dat je dan nog stap voor stap gaat (of eventueel laat) opknappen. Telkens weer een geluksmomentje als je iets waardevols toevoegt aan het huis.
Dit in tegenstelling tot het kopen van een nieuwbouwhuis met alles er op en er aan vanaf dag 1. Dan heb je een kortdurende 'high' terwijl bij het opknaphuis je telkens weer nieuwe 'highs' hebt. Opgeteld heb je dan meer geluksmomenten van het opknaphuis.

Dit zijn principes die dus goed zelf toe te passen zijn (bij allerlei aspecten) bij het inrichten van je leven.
No offence trouwens, niets mis met een nieuwbouwhuis.

Heeft ook betrekking op kinderen. Beter geen 10 cadeaus tegelijk in december maar sowieso verspreid over het jaar en opbouwend.

Geluk/genot is uiteindelijk chemisch :)

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-10-2019 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

de Peer schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

Heb ook wel eens gelezen dat je het meest gelukkig wordt (cumulatief) van het kopen van een huis dat je dan nog stap voor stap gaat (of eventueel laat) opknappen. Telkens weer een geluksmomentje als je iets waardevols toevoegt aan het huis.
Dit in tegenstelling tot het kopen van een nieuwbouwhuis met alles er op en er aan vanaf dag 1. Dan heb je een kortdurende 'high' terwijl bij het opknaphuis je telkens weer nieuwe 'highs' hebt. Opgeteld heb je dan meer geluksmomenten van het opknaphuis.

Dit zijn principes die dus goed zelf toe te passen zijn (bij allerlei aspecten) bij het inrichten van je leven.
No offence trouwens, niets mis met een nieuwbouwhuis.

Heeft ook betrekking op kinderen. Beter geen 10 cadeaus tegelijk in december maar sowieso verspreid over het jaar en opbouwend.

Geluk/genot is uiteindelijk chemisch :)
Aanvulling: zelfs met een nieuwbouwhuis kun je daar gebruik van maken. Wanneer je met jouw 'oude' meubels overgaat en pas daarna stap voor stap nieuwe meubels koopt, is het plezier vaak net zo groot. Bovendien weet je zo beter wat je zoekt, omdat je een betere indruk hebt van de ruimtes en mogelijkheden. Ook tape op de vloer helpt om snel een goede indruk te krijgen van de grootte van een meubel. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Koppensneller

winterrrrrr

Samenvattend: de snelste manier om FO te worden is een klein apartementje in een goedkoop gedeelte van het land met een paar ampullen dopamine in de koelkast. Got it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
@Koppensneller dat is niet helemaal correct. Het gaat om de verhouding inkomsten - uitgaven. Als jij dus in een goedkoop appartementje gaat zitten (of zelfs onder een brug) met of zonder ampullen, maar je hebt geen inkomsten, dan ben je niet snel FO ;).

Welkom trouwens, heb je zelf FO ambities?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Koppensneller

winterrrrrr

@rube Dank je. Mijn opmerking was natuurlijk semi-sarcastisch. Ergens snap ik de gedachtegang wel (ik heb zelf ook vaak de neiging om dingen zo rationeel mogelijk te benaderen), maar zo wordt je leven wel een heel kille berekening, als je het mij vraagt.

Ik zie mezelf verder meer als een FO-light geïnteresseerde. Sinds het begin van mijn werkende leven ben ik bewust bezig met vermogensopbouw (overigens mét bovengenoemde verre reizen, met mate) en zie ik mezelf best eerder stoppen met werken, of in ieder geval minder werken. Het gebrek aan kinderwens helpt daarbij ;) Daarbij ga ik niet zover als sommige anderen, maar ik vind het mooi om te zien hoe jullie er allemaal mee bezig zijn en wat de verschillen in benadering zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Diablo1973 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:51:
De reacties die ik van andere mensen krijg als het FO onderwerp wel eens ter sprake zijn meestal in de orde van “ja maar je moet nu ook leven”. Er zijn aan de andere kant ook best veel mensen die in eerste instantie enthousiast reageren en aangeven dit ook te willen, maar al snel stranden.

Het is 99 van de 100 keer een te grote opgave voor de meeste mensen. Ik observeer veel op bijv. mijn werk en zie ze gewoon het geld er doorheen jagen. Ze zitten vrijwel dagelijks in de spendeer treadmill en klagen vaak waar het geld toch allemaal blijft. Dure broodjes met de lunch, drie keer in de week de vraag of ik mee wil gaan lunchen in de stad ipv de goedkope(re) bedrijfskantine etc. Toch maar weer langs de non food aanbiedingsbakken in de Lidle of Action voor het zoveelste pak boortjes die je waarschijnlijk nooit ga gebruiken etc. etc. Het gaat ongemerkt bij ze. Ik stip het incidenteel wel eens aan en ze knikken keer op keer begrijpend maar er veranderd niets. Terwijl ze wel aangeven het graag te willen.

Ik snap het wel, je moet ook wel sterk in je schoenen staan want de sociale druk om steeds maar weer geld uit te geven is groot. Tis net als met roken denk ik. Als je al niet zelf de hand in probeert te houden dan vragen de mensen in je omgeving wel of je mee wilt doen met uitgeven. Daarom is FO voor de meeste mensen gewoon niet weggelegd.
Totaal mee eens, zoiets heb ik (in iets 8) ) andere verwoordingen ook eens vermeld (poehee in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4") - daar werd ik compleet op afgemaakt, o.a. door T-Infinity. Als je niet inziet dat de vrije wil beperkt is (of geheel afwezig is) dan zijn we het op voorhand al oneens. Mensen kopen een huis op basis van wat hun financiele ruimte is in plaats van wat ze nodig hebben (en dat geldt voor alle andere materiele zaken ook).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Ben het inderdaad niet mee eens dat de vrije wil hierin maar beperkt is.
poehee schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Mensen kopen een huis op basis van wat hun financiele ruimte is in plaats van wat ze nodig hebben (en dat geldt voor alle andere materiele zaken ook).
Dat is precies wat mensen die FIRE willen worden dus niet doen. Die maken bewust de keuze om dit niet te doen. Het is een bewuste keuze om minder te consumeren en een hele hoop mensen zouden dit makkelijk ook kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirved op 25-10-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mirved schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:58:

[...]

Dat is precies wat mensen die FIRE willen worden dus niet doen. Die maken bewust de keuze om dit niet te doen. Het is een bewuste keuze om minder te consumeren en een hele hoop mensen zouden dit makkelijk ook kunnen.
En het is ook een keuze hoe ver je daar in wil gaan.

Buffer is goed, genoeg geld om wat vroeger op pensioen te gaan is ook prima, maar als je echt verder wil gaan, dan moet je ofwel héél hard werken, of zo zuinig worden als een krent en soms heel harde keuzes maken, zoals bv geen relatie en geen kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:07:
[...]
...dan moet je ofwel héél hard werken..
In plaats van heel hard te gaan werken, kun je beter slimmer gaan werken (en wellicht ook hard). Als je leraar bent of brandweerman dan kun je wel heel veel harder gaan werken maar dat zal niet (veel) meer gaan opleveren.
Slimmer (of gerichter), inclusief nieuwe richtingen, zal meestal meer effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
Die snap ik niet, want met twee personen verdubbelt het inkomen terwijl de uitgaven niet verdubbelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:07
Hallo,

Ik heb een vraag over financiën, waarbij ik het eigenlijk zonde vindt om er apart een topic voor te openen. knip. Topics kapen we onder geen beding.

[ Voor 83% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2019 18:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Mirved schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:58:

[...]

Het is een beetje een religieuze discussie wellicht, maar dat "bewust" is helemaal niet zo bewust. Mensen gaan niet bewust roken en drinken. Ze zouden het liever niet doen. Mensen lenen liever niet voor een auto, ze gaan een lening aan (er wordt een worst voorgehouden), en de consequenties negeren ze (bewust?)

Schwaab (jij mag hem verbeteren):
De opvatting van hersenwetenschapper Dick Swaab, emeritus-hoogleraar neurobiologie aan de UvA over onze vrije wil komt sterk overeen met die van Lamme. Volgens Swaab, auteur van Wij zijn ons brein, houdt het begrip vrije wil in dat je onder precies dezelfde omstandigheden ook een andere keuze had kunnen maken.

“Er bestaat geen twijfel over dat wij het gevoel hebben ons gedrag weloverwogen te sturen”, zegt Swaab. “Uit de wijze waarop onze hersenen zich ontwikkelen en de manier waarop wij onze beslissingen nemen, blijkt dit gevoel echter slechts een plezierige illusie te zijn. Het gevoel van vrije wil ontstaat doordat onze rechter hersenhelft onbewust een beslissing neemt en de linker hemisfeer, achteraf, een al dan niet logisch verhaaltje maakt over de vraag waarom we dit besluit hebben genomen.’

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@poehee
allemaal leuk en aardig maar dat lijkt me te gaan om onbewuste beslissingen. Als ik onder druk of vervelende omstandigheden iets moet kiezen is dat niet weloverwogen.

Maar als ik wel/niet een auto koop dan heb ik daar weken de tijd voor. Maak ik voor/tegen lijstjes en hang ik een zwaarte aan elke voor en tegen. Uiteindelijk neem ik de voor mij meest verstandige beslissing op basis van de data die ik heb.

Wel /niet roken is ook een keuze. En als je eenmaal rookt kun je stoppen. Begint met erkennen dat je verslaafd bent. Dan kun je zelf stoppen of daar hulp voor zoeken.

Wat jij beschrijft is gewoon impulsiviteit en ja veel mensen zijn daar veel gevoeliger voor. Maar dat wil niet zeggen dat je geen controle hebt over hoe je je leven inricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Verander in de hele discussie ineens het woord reizen voor geld.

Zie verre reizen ineens als beschikken over een bedrag dat gelijk staat aan volledig FO

Een reis iets dichter bij huis als een soort FMA barista FO style

Een wandeling om de hoek als leven zonder geldzorgen maar wel moeten werken voor de cashflow (kleine buffer salaris gaat niet volledig op maar zo nu en dan een uitschieter qua bedragen om 'toch wel nu te leven')

Ik durf te betwijfelen of iedereen wel inherent gelukkig wordt van FO en een zorgeloos bestaan qua geld weleens veel gelukkiger kan maken...

Zelfde discussie maar dan ineens in het eigen interesseveld en dan ligt de mening toch ineens anders...

Moraal: zoveel mensen zoveel wensen, waar de 1 gelukkig van wordt komt de ander zijn bed nog niet voor uit...weer een ander komt liefst zo min mogelijk dat bed uit...zullen veel denken ik word daar niet gelukkig van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Behalve dat reizen dan gelijk staat aan consumeren, en geld aan uitgestelde consumptie.
Met consumeren geniet je van je huidige vrijheid terwijl je met FO inzet op toekomstige vrijheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
Baytep schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:15:
Behalve dat reizen dan gelijk staat aan consumeren, en geld aan uitgestelde consumptie.
Met consumeren geniet je van je huidige vrijheid terwijl je met FO inzet op toekomstige vrijheid
Mis je nu echt de boodschap? Het staat nog samengevat onderaan het bericht...
Of wil je mijn punt van 'ja maar' in zulke discussies alleen maar bevestigen?

'Het is toch anders (waarin duidelijk de ondertoon "minder" doorklonk)'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Yep, denk dat ik de boodschap mis. Vind het ook een slechte analogie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Geluk/voldoening en FO zijn staan niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De ironie is dat mensen doorgaans het meeste voldoening (en dus ook duurzaam geluk) halen uit hun werk, terwijl velen aangeven dat ze het werk als last zien. Dat eerste is in elk geval zo als je je kwaliteiten kan gebruiken in je werk.

Bij het streven naar FO zijn we hier hopelijk nauwkeuriger in en scheiden we de bezigheid van werk an sich van de druk om te moeten werken. Dat laatste is zeer waarschijnlijk de oorzaak van het gevoel van onbehagen rondom het werk.

Wel grappig dat we in het Westen zo prat gaan op het scheiden van werk/privé, terwijl dat vroeger en in sommige culturen veel minder het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Voor mij gaat het bij werken vooral om grenzen stellen.
In de huidige economische omstandigheden is er in mijn branche veel werk voor te weinig mensen (techniek).

Ik wil best flexibel zijn: eens wat vroeger beginnen of later werken als dat de klant helpt.
Maar als ik op alles wat en mij vraagt ja zou zeggen dan kan ik 7/7 12h per dag werken.

Moest ik nu iemand zijn die graag veel consumeert dan zou ik ook veel werken maar ik word eerder gelukkig van steeds minder materieel gedoe rondom mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jsuijker schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Verander in de hele discussie ineens het woord reizen voor geld.

Zie verre reizen ineens als beschikken over een bedrag dat gelijk staat aan volledig FO

Een reis iets dichter bij huis als een soort FMA barista FO style

Een wandeling om de hoek als leven zonder geldzorgen maar wel moeten werken voor de cashflow (kleine buffer salaris gaat niet volledig op maar zo nu en dan een uitschieter qua bedragen om 'toch wel nu te leven')

Ik durf te betwijfelen of iedereen wel inherent gelukkig wordt van FO en een zorgeloos bestaan qua geld weleens veel gelukkiger kan maken...

Zelfde discussie maar dan ineens in het eigen interesseveld en dan ligt de mening toch ineens anders...

Moraal: zoveel mensen zoveel wensen, waar de 1 gelukkig van wordt komt de ander zijn bed nog niet voor uit...weer een ander komt liefst zo min mogelijk dat bed uit...zullen veel denken ik word daar niet gelukkig van
Niemand beweert dat geld inherent gelukkig maakt. Dus nee is het antwoord op je vraag.

Ik beweer wel dat je met geld tijd kan kopen, tijd die je kan inzetten om dingen te doen die je duurzaam geluk brengen. Nu schiet contact met vrienden door een gebrek aan tijd er vaak bij in want iedereen is druk met werk, om een voorbeeld te noemen.

FO is niet de enige manier om tijd te kopen, je kan ook parttime gaan werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
Op de huidige onderwerpen wil ik jullie eens adviseren om eens naar Johann Hari te luisteren. Hij haalt o.a. de definitie van duurzaam geluk aan en zijn tegenpool: het hedonisme. Uiteraard vrijblijvend, maar voor mij heeft het gevoelsmatig veel raakvlak met het eea wat hier wordt besproken.

https://www.youtube.com/watch?v=MB5IX-np5fE
https://www.youtube.com/watch?v=uXG4bBydx8U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:40
Wozmro schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:56:
maar ik word eerder gelukkig van steeds minder materieel gedoe rondom mij.
Wat een mooie uitspraak ik heb precies hetzelfde gevoel.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Niemand beweert dat geld inherent gelukkig maakt. Dus nee is het antwoord op je vraag.

Ik beweer wel dat je met geld tijd kan kopen, tijd die je kan inzetten om dingen te doen die je duurzaam geluk brengen. Nu schiet contact met vrienden door een gebrek aan tijd er vaak bij in want iedereen is druk met werk, om een voorbeeld te noemen.

FO is niet de enige manier om tijd te kopen, je kan ook parttime gaan werken bijvoorbeeld.
En sommigen halen nu net waardering uit ontwikkeling/werk/resultaatgericht zijn, i.e. zoveel mensen zoveel wensen.

Het bericht laat precies ook de reactie zien die bij consumeren (reizen auto woning whatever) gegeven wordt door de mensen. De uitleg/kijk wordt gegeven vanuit de eigen wensen/geluksdoening.

Dat de reacties hier zijn 'toekomstige vrijheid' en 'tijd kopen' vanuit de eigen wensen om de eigen keuzes te verantwoorden.

Een ander kan de 5 weken vakantie per jaar naar een of ander ver land en de weekenden voor activiteiten/vrienden/familie helemaal prima vinden en lekker de focus daarop houden. Zo'n iemand kan veel minder geldzorgen ervaren dan iemand op weg naar FO maar waarbij een gestreefde datum/SR/rendement niet gehaald wordt.

Evengoed kan je andersom door interesses en capaciteit een inkomen binnenhalen die vele malen hoger is dan wat je nodig acht en je rolt eigenlijk in FO en gaat daar steeds bewuster mee om.

Doet de 1 het beter dan de ander? Duidelijk nee. Ze halen beiden het geluk uit hun eigen behoeften.

Zelfs binnen dit topic zal de 1 inkomsten op bijstand niveau prima vinden omdat ze daarmee kunnen voldoen aan wat ze willen. De ander streeft naar 3-5 of hoeveel duizend dan ook per maand omdat dat nodig is voor wat hun gelukkig maakt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:47

GG85

.......

Als we het dan toch over duurzaam geluk hebben en het feit dat onze samenleving wel heel erg is ingericht op Hedonisme, ik kan iedereen onderstaand boek van William B Irvine over Stoïcisme aanraden:

https://www.amazon.com/Gu...ient-Stoic/dp/0195374614/

Stoïcisme is in het kort:
The core of the philosophy seems to be this: To have a good and meaningful life, you need to overcome your insatiability.
Most people, at best, spend their lives in a long pursuit of happiness. So today’s successful person writes out a list of desires, then starts chasing them down and satisfying the desires. The problem is that each desire, when satisfied, tends to be replaced by a new desire. So the person continues to chase. Yet after a lifetime of pursuit, the person ends up no more satisfied than he was at the beginning. Thus, he may end up wasting his life.
The solution, the Stoics realized, is to learn to want the things you already have, rather than wanting other things.
Ik ben zelf nogal van de ratio ipv de emoties en een glas half leeg type (realist noem ik het zelf ;)) en Stoïcisme helpt mij heel erg om die persoonlijkheidstrekken om te buigen naar duurzaam geluk/tevredenheid.

Bovenstaand boek is een heel goed begin voor mensen die er meer over willen weten of wat eerste stappen willen zetten qua Stoïcisme.
Het balletje is overigens gaan rollen door onderstaande post van @Euler212 en een post van MrMoneyMustache waarvoor heel erg bedankt :).
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:13:
[...]

Dat stoïcisme wordt hier vaak vergeten lijkt het.

Ik ben geen gelukkig man, al wordt het wel beter. Stoïcisme (aangewakkerd door Enchiridion) was mijn eerste interesse en die zoektocht bracht mij bij Mr Money Mustache en FO in het algemeen.

Het stoïcisme leerde me dat geluk vanuit je zelf moet komen en maar amper beïnvloed wordt door externe factoren. In mijn jongere leven heb ik iedere cent die ik had uitgegeven aan gadgets vakanties en weet ik niet wat, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat ik daar niet gelukkiger van werd. Waarom moet ik die uitgaven dan nog doen? Of zoals Diogenes gezegd zou hebben toen Alexander de Grote hem kwam vragen of hij hem een gunst kon doen; "stap alstublieft uit mijn zonlicht". Diogenes had alles al wat hij begeerde, wat zou Alexander de Grote dan nog voor hem kunnen doen?

Ik beweer overigens niet dat ik het stoïcisme onder de knie heb. Sterker nog, Epictetus zelf zou gezegd hebben dat je filosofie moet uitdragen in wat je doet, niet in wat je zegt, daar ga ik al compleet de mist in. Dus nee, ik ben geen goed stoic, al is het een doel in het leven dat wel te worden.

Financiële bewustwording, maar ook materialistische bewustwording hoort daar bij. We kunnen het hier jaren hebben over of NT fondsen met ABN goedkoper is dan De Giro en VWRL. Of je beter schoolgaande kinderen kunt hebben voor vakanties omdat de kosten van de kinderdagopvang hoger zijn dan de opslag die gerekend wordt tijdens het hoogseizoen. Dit zijn allemaal praktische zaken waar we lekker Excel op los kunnen laten en antwoorden op kunnen formuleren, maar worden we daar Financieel Onafhankelijk door? Als je constant moet afvragen of die ene vakantie in het FO plaatje past, dan ben je niet Onafhankelijk. Dan ben je gewoon vermogend. Mr Money Mustache heeft hier een mooie blog over: “Getting rich is more mental than it is tactical“

Dan staat ons twee dingen te doen, genoeg geld verdienen om die vakantie zorgeloos te kunnen maken, of simpelweg niet meer naar die vakantie verlangen. De "hedonic treadmill" leert ons dat ons geluk snel stabiliseert na een grote verandering in ons leven. Dus, zodra we genoeg geld verdienen om die vakantie zorgeloos te maken, stabiliseert ons geluk weer naar het oude niveau. Ons brein gaat ons dan wijs maken dat we verder weg moeten op vakantie en zo blijft menig Nederlander in de rat-race. Verlangen naar dat wat we niet hebben, waar dat wat we nu hebben we ooit verlangde. De makkelijkste weg naar FO is dus simpelweg minder verlangen. Dan hoeven we het ook niet te missen/in te leveren/minimaliseren.

Veel mensen hoor ik zeggen dat hun studententijd de gelukkigste tijd van hun leven was. Zodra ze zijn gaan werken moest het geluk opeens komen van de lease-auto en de verre vakanties. Waarom stoppen we met goedkoop bier drinken en simpel vermaak met vrienden als we gaan werken? Als je zo gelukkig was op je studenten inkomen, waarom ben je nu met het veelvoud daarvan niet gelukkig?

Tijd is de enige currency in ons leven waar een max op zit. Je hebt, als je geluk hebt, maximaal 110 jaar in je leven, waarschijnlijk een stuk minder. Benut die jaren en wees gelukkig, ipv die jaren te benutten om geld te verdienen wat je vervolgens uitgeeft aan zaken waarvan je stiekem ook wel weet dat ze je niet gelukkig maken. Jezelf beperken om Starbucks te kopen is vervelend, 10 maanden extra werken is zonde. Niet naar Starbucks verlangen is de ware onafhankelijkheid.

Dit topic draait uiteindelijk toch vaak om de cijfertjes, number crunching, theoretiseren wat de markten gaan doen en of we betere lump-sum of DCA de markt in kunnen stappen. Die zaken zijn belangrijk, maar brengen je geen geluk als je je mind-set niet verandert. Dat zijn simpelweg hulpmiddelen om zo snel mogelijk vermogend te worden, echt Financieel Onafhankelijk wordt je pas als je tevreden bent met wat je hebt en niet het gevoel hebt dat je zaken niet mag doen omdat je "FO moet worden".

[ Voor 89% gewijzigd door GG85 op 26-10-2019 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20

oscar82

De ondertitel

GG85 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:10:
Als we het dan toch over duurzaam geluk hebben en het feit dat onze samenleving wel heel erg is ingericht op Hedonisme, ik kan iedereen onderstaand boek van William B Irvine over Stoïcisme aanraden:

[...]
Vergeet ook niet de persoonlijke notities van Marcus Aurelius en de nieuwsbrief van the daily stoic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Gerry1982 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Wat een mooie uitspraak ik heb precies hetzelfde gevoel.
Ik merk dat vooral op vakantie; wanneer alles wat je nodig hebt in een tas of koffer past. Zoveel rust geeft dat. Thuis verzamel ik toch ongemerkt een hoop meuk. Dat betekent eens in de zoveel tijd rigoureus opruimen. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Iets wat ik graag nog eens zou willen doen: alles wat ik nodig heb in een rugzak stoppen, liefst zo weinig mogelijk, en dan naar van thuis naar Portugal(of andere richting) wandelen.
Zo weinig mogelijk plannen, enkel ongeveer in de goede richting wandelen. Overnachten in een tentje, jeugdherberg,...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:55
Wozmro schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:48:
Iets wat ik graag nog eens zou willen doen: alles wat ik nodig heb in een rugzak stoppen, liefst zo weinig mogelijk, en dan naar van thuis naar Portugal(of andere richting) wandelen.
Zo weinig mogelijk plannen, enkel ongeveer in de goede richting wandelen. Overnachten in een tentje, jeugdherberg,...
Wat houd je tegen?

Ik kan je vertellen dat het super tof is. In oktober 2016 ben ik gestart met Te Araroa. 3.000 kilometer tocht van het puntje van het noordereiland van Nieuw Zeeland, tot aan het puntje van het zuidereiland. Ongeveer 4 a 4,5 maanden over gedaan en het was awesome!

Het fijne van een bestaande trail lopen is dat je het voor jezelf makkelijk maakt - je hoeft niet na te denken over waar je heen wil / moet. Vanuit je rugzak leven is heerlijk minimalistisch.

Mijn huis heb ik in die periode verhuurt waardoor de reis weinig tot niets gekost heeft.

Korte foto impressie: https://imgur.com/gallery/89mDw
Meer foto's (verdeeld over 4 pagina's) bij mijn vriendin op d'r site: http://www.bibiveth.nl/portfolio/reizen-te-araroa-dl1/

[ Voor 8% gewijzigd door Jasper op 27-10-2019 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
GG85 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:10:

https://www.amazon.com/Gu...ient-Stoic/dp/0195374614/

Stoïcisme is in het kort:

[...]

Ik ben zelf nogal van de ratio ipv de emoties en een glas half leeg type (realist noem ik het zelf ;)) en Stoïcisme helpt mij heel erg om die persoonlijkheidstrekken om te buigen naar duurzaam geluk/tevredenheid.

Bovenstaand boek is een heel goed begin voor mensen die er meer over willen weten of wat eerste stappen willen zetten qua Stoïcisme.
Het balletje is overigens gaan rollen door onderstaande post van @Euler212 en een post van MrMoneyMustache waarvoor heel erg bedankt :).

[...]
Gracias! Hoewel het misschien vooral om financiële onafhankelijkheid gaat, denk ik dat de meesten hier juist ook wel een bovengemiddeld filosofische inslag hebben. Ik ben zelf wat minder thuis in het stoïcisme, maar dit wakkert mijn nieuwsgierigheid wel aan. Ben vooral "aanhanger" van het absurdisme van Camus, dat draagt ook wel bij aan mijn onafhankelijke gevoel dat het leven zinloos is (in de positieve zin hiervan), maar ga me ook nu wat meer verdiepen in het stoïcisme.
Pagina: 1 ... 40 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.