Leuk weer een afwegingsdiscussie over pensioen opbouw versus eigen vrijheid.
Ik ben zelf ook een groot fan van pensioen opbouwen vanwege de fiscale voordelen. Mijn plan is (in grote lijn) om van eigen opgebouwd vermogen de tijd tot pensioen/aow te overbruggen, en daarna van pensioen en aow verder te kunnen gaan.
Door flink op pensioen in te leggen is dat laatste geen probleem (ik zal tegen mijn 68e toch wel wat minder actief gaan worden, of minder 'dure' activiteiten willen ontplooien) en haal ik naar verwachting 30-50% fiscaal voordeel over die inderdaad ca 30 jaar die Oilman al noemde (vrh icm lager verwacht belastingtarief bij lagere inkomsten).
Bovendien kan ik met eigen vermogen in box 3 ook prima schakelen tot aan pensioen, omdat ik mijn 'lang leef risico' voor daarna opgelost heb, dus redelijk makkelijk kan sturen op niets over hoeven te houden (wat ik waarschijnlijk wel zal doen, maar dus eigenlijk niet of nauwelijks nodig is).
Overigens is dit wel pensioen beleggen in mijn individuele pot, bij een partij die inzichtelijk heeft hoe belegd wordt (offensief grotendeels in aandelenfondsen met lage kostenstructuur en eenvoudige wereldwijde spreiding). Via mijn eigen 'box 3' beleggingsstrategie kan ik dan voldoende diversificeren of veranderen als ik dat wil, dus kan ik voor dat pensioen-vermogensdeel net zo goed het fiscaal voordeel pakken.
Als ik nog in een ouderwets 'defined benefit' systeem zou zitten (of bij een partij met hoge kosten waardoor een groot fiscaal voordeel teniet gedaan zou worden), zou ik dat overigens zeker niet doen.
En natuurlijk, wellicht een beetje in de gelukkige situatie dat spaarquote goed is, en het werk nog niet vervelend, dus ik verwacht eigenlijk zowel in box 1 als 3 uiteindelijk wat ruim uit te komen. Geen zorgen en voldoende FU money dus