Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01-2021
Goedemorgen,

Ik heb een huis gekocht buiten Funda om direct met de verkopende partij. De voorlopige koopovereenkomst is getekend etc, allemaal super blij mee. Haalbaarheid van de financiering is ook geen probleem, ik zit ruim boven de koopprijs met mijn hypotheek. Ik heb vroeger veel kredieten gehad zoals creditcard, roodstaan, persoonlijke lening, wehkamp, auto etc. Ik heb wel al deze leningen altijd netjes op tijd betaald, ik sta niet negatief geregistreerd bij het BKR, enkel positief. Nu vroeg mijn hypotheekadviseur een rentebod aan bij de bank en kreeg hij de melding ‘aanvrager heeft meer dan 7 kredieten geregistreerd staan bij het BKR’. Mijn vraag; kan dit eventueel een probleem vormen? Kan de bank op basis van leengedrag uit het verleden een hypotheek niet verstrekken? Of is dit juist positief voor aan bank omdat ik altijd netjes aan mijn verplichtingen heb voldaan? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Knip irritante reactie

[ Voor 70% gewijzigd door Rukapul op 12-12-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het zal afhankelijk zijn van de codes van de kredieten.
Code 2, 3 en 4 zijn bijzondere situaties die ervoor zorgen dat kredietverleners extra zorgvuldig moeten kijken of de persoonlijke situatie dusdanig is verbeterd dat een nieuwe krediet passend is bij de portemonnee van de consument.
Zonder meer info dan je nu geeft is er weinig over te zeggen. knip. ook crew laat dergelijke opmerkingen achterwege uiteraard

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 12-12-2020 11:20 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
Even ter info, alle kredieten zijn volledig afgelost. Er staat niks open nu op dit moment. Mijn hypotheekadviseur zei dat het geen probleem op moest leveren, maar ik wil toch wat geruststelling,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:39
Ik ken de exacte termijnen niet. Een afgelost krediet wordt uit het bkr gehaald. Dus als ze er 7 zien? Telefoon?

Rood staan kun je even stop zetten. Scheelt weer 1. Hoe meer kredieten er zijn, hoe groter de impact op je besteedbaar inkomen hoe kleiner de hoofdsom van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
jan43971 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:06:
Even ter info, alle kredieten zijn volledig afgelost. Er staat niks open nu op dit moment. Mijn hypotheekadviseur zei dat het geen probleem op moest leveren, maar ik wil toch wat geruststelling,.
Sinds kort afgelost?
Of al geruime tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
Mij is altijd verteld dat bijv. een creditcard altijd invloed heeft op een hypotheek aanvraag.
Ook als het saldo 0 is en alles volledig betaald is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ja, elke faciliteit om te lenen kan invloed hebben op je hypotheekaanvraag. Mijn advies: eerst bij bkr gratis aanvragen welke kredieten er geregistreerd staan. Vervolgens alles stopzetten wat je niet meer zult gebruiken (vraag een papieren bevestiging hiervan, want de bkr is niet snel met verwerken). Rood staan op je rekening kan je ook stopzetten en later weer aanzetten indien nodig. Creditcard levert over het algemeen geen registratie op, tenzij je niet elke maand afbetaalt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

_Arthur

blub

rimave schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:14:
Mij is altijd verteld dat bijv. een creditcard altijd invloed heeft op een hypotheek aanvraag.
Dat is dus niet waar. Alleen als je van de "gespreid betalen" mogelijkheid gebruik maakt van de creditcard. Anders staat hij niet eens geregistreerd (want dan is het geen krediet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:19
Het kan zomaar zijn dat je met 7 kredieten een flinke handmatige controle gaat krijgen, in plaats van dat zaken bijna volautomatisch afgehandeld kunnen worden. Het is namelijk wel een risico voor een hypotheekverstrekker, want nu ontstaat de indruk dat je wel heel makkelijk leent en eigenlijk boven je stand leeft.

Dus vraag bij het BKR op wat er allemaal geregistreerd staat en kijk of je daar dingen van kan stopzetten (rood staan) of schrappen (afbetaalde Wehkamp spullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
rimave schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:14:
Nee alleen indien je je creditcard schuld per maand kan aflossen.

Zie bv hier voor openstaande kredieten (wel of niet geheel opgenomen, wat telt is je maximum krediet)
https://www.geld.nl/lenen...oed-schulden-op-hypotheek

TS zou idd beste alles stopzetten voordat hij aan zijn hypotheek aanvraag begint

[ Voor 27% gewijzigd door mvrhrln op 12-12-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
Ik heb alle kredieten afgelost, niks staat meer open. Er zijn ook geen coderingen, alles is altijd netjes betaald. Ik heb deze melding gekregen omdat mijn hypotheekadviseur zei de bank enkel de registraties te kunnen zien, zonder andere informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
Aflossen is niet (altijd) voldoende, ze moeten daadwerkelijk afgesloten zijn,
Dus dat je niks meer kan opnemen.
Voor hypotheek tellen ze gewoon als je kredieten op die je maximaal kan opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan43971
Ze zijn allemaak beindigd, alles in het bkr staat op beindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jan43971 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:19:
Goed bewijs dat je je leningen af kan lossen, ik denk niet dat het een probleem gaat zijn voor een hypotheekaanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
jan43971 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:19:
Stress om niets dus!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:11
jan43971 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:06:
Dus jij vertrouwt meer op mensen op het forum dan op je eigen hypotheekadviseur? Dan zou ik toch even een andere adviseur zoeken. Hoe kunnen tweakers hier met de beperkte informatie die jij geeft nou beter adviseren dan een hypotheekadviseur die over alle informatie en ervaring beschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Je kan volgens mij inzage krijgen [gratis] wat er precies genoteerd staat bij het BKR: https://www.bkr.nl/inloggen/

Mochten er dingen bij staan die niet kloppen- i.e een krediet wat afgelost is maar nog niet afgemeld door de credietverstrekker- dan kan je bij de kredietverlener vragen of hij de registratie wil laten verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Is lastig te zeggen. Ze kunnen ook zien hoe vaak je getoetst bent en dat zegt ook weet wat.
In principe is geen negatieve registratie positief. Maar ik denk ook dat er wordt gekeken naar de bedragen en hoeveel je totaal aan leningen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat t nog wel eens moeilijk kan worden om een hypotheek te krijgen. 😡

Een jaar of 8, 9 geleden, toen telefoonabonnementen ook nog bij BKR geregistreerd stonden, had ik 12 positieve registraties. Wat bleek: ik had zowel abonnement voor mijzelf en mijn toenmalige vriendin op mijn naam staan. Bij elke verlenging van het abonnement kreeg je een nieuwe BKR registratie. Aangezien deze registratie pas worden opgeschoond 5 jaar na einddatum verlenging had ik dus een probleem.

Ik ben bij een aantal grotere hypotheekverstrekkers geweigerd, soms direct maar ook na gesprek met hypotheekadviseur. Uiteindelijk met moeite hypotheek gekregen bij één van de kleinere hypotheekverstrekkers, nu onderdeel van de volksbank.

Totale doorlooptijd was toen iets van 12-13 weken, houd er rekening mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 27-05 10:27
@jan43971 wat je kan doen is de desbetreffende kredietverstrekkers even bellen en vragen de kredieten ook daadwerkelijk helemaal te verwijderen bij het BKR. Aangezien het geen actieve kredieten zijn, zou ik sowieso je hypotheekadviseurs volgen kwa advies en niet wat random mensen hier (veel mensen weten niet dat afgelosten leningen er ook nog een tijd geregistreerd staan bijvoorbeeld), maar als je het meer rust geeft kan je vragen of die kredietverstrekkers die BKR registratie helemaal laten verwijderen. Heb ik ook gedaan toen 6 jaar terug bleek dat er nog een herstelde roodstand van de ABN bij het BKR stond.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TweakersOnly schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:23:
Een jaar of 8, 9 geleden, toen telefoonabonnementen ook nog bij BKR geregistreerd stonden, had ik 12 positieve registraties. Wat bleek: ik had zowel abonnement voor mijzelf en mijn toenmalige vriendin op mijn naam staan. Bij elke verlenging van het abonnement kreeg je een nieuwe BKR registratie. Aangezien deze registratie pas worden opgeschoond 5 jaar na einddatum verlenging had ik dus een probleem.
Een abonnement is een lening als je het toestel daarin meeneemt, dus niet bij het aangaan van een nieuw abonnement het toestel zelf betaalt. Afgeloste leningen (waar niks op terug te betalen is) kunnen gewoon afgemeld worden door het bedrijf die de registratie gedaan heeft. Is meestal een kwestie van even laten bellen. Als deze afgemeld worden, hebben ze geen effect op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Waar het om gaat is dat als je openstaande kredietmogelijkheden hebt, dus waar je geld uit zou kunnen opnemen ook al doe je dat nu niet, dat de hoogte van deze kredietmogelijkheden van je leencapaciteit afgetrokken wordt.

Maar als ze alle afgesloten zijn, zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:12
Tip, bel de kredietmaatschappijen even op om het dan ook het BKR ten laten schrappen. Had laatst ook eens gekeken of ik nog geregistreerd stond, ja dus. Mijn studentenlening (die al in 2009 was beëindigd) stond er nog steeds in. Even met de bank gebeld, en binnen 2 dagen was de registratie ook verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
CrazyOne schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:47:
Tip, bel de kredietmaatschappijen even op om het dan ook het BKR ten laten schrappen. Had laatst ook eens gekeken of ik nog geregistreerd stond, ja dus. Mijn studentenlening (die al in 2009 was beëindigd) stond er nog steeds in. Even met de bank gebeld, en binnen 2 dagen was de registratie ook verwijderd.
Bedankt voor je antwoord! Ik lees meerdere reacties hierboven dat het dus mogelijk is een postief, reeds afgeloste BKR registratie volledig uit je persoonlijke BKR overzicht te verwijderen? Ik hoor het graag, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
Hydra schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:56:
@jan43971 wat je kan doen is de desbetreffende kredietverstrekkers even bellen en vragen de kredieten ook daadwerkelijk helemaal te verwijderen bij het BKR. Aangezien het geen actieve kredieten zijn, zou ik sowieso je hypotheekadviseurs volgen kwa advies en niet wat random mensen hier (veel mensen weten niet dat afgelosten leningen er ook nog een tijd geregistreerd staan bijvoorbeeld), maar als je het meer rust geeft kan je vragen of die kredietverstrekkers die BKR registratie helemaal laten verwijderen. Heb ik ook gedaan toen 6 jaar terug bleek dat er nog een herstelde roodstand van de ABN bij het BKR stond.
Thanks voor je antwoord! Ik begrijp dus dat een positief, reeds afgeloste BKR volledig uit je overzicht verwijderd kan worden als je de kredietverstrekker belt? Ik hoor het graag, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31
Kredieten die zijn ingelost, geen A- of AH codering hebben, en geen mogelijkheid om ze opnieuw op te nemen, hebben nooit een negatieve invloed op je aanvraag.

Je zou zo'n BKR geschiedenis zelfs kunnen opvatten als een dossier van goede betalingsmoraal, al betwijfel ik op banken op die manier kijken. AFAIK is het niet van belang op je uberhaupt meldingen bij BKR hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
t_captain schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:42:

Je zou zo'n BKR geschiedenis zelfs kunnen opvatten als een dossier van goede betalingsmoraal, al betwijfel ik op banken op die manier kijken. AFAIK is het niet van belang op je uberhaupt meldingen bij BKR hebt staan.
En met jouw opmerking raak je precies het punt waar ik tegenaan gelopen ben.

Ik had ook 12 kredieten, ook allemaal ingelost. Maar banken zijn tegenwoordig zo terughoudend met verstrekken van hypotheek, dat zij mensen met > 7 BKR registraties, positief of negatief, ingelost of nog openstaand, automatisch afwijzen.

In plaats van mensen te belonen voor goed gedrag (netjes je schulden aflossen), straffen ze mensen (want met > 7 positieve bkr registraties ben je een potentiële krediet stapelaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan43971
Wat wellicht wel goed is om erbij te vermelden, is dat ik t.o.v. 2 jaar geleden mijn salaris heb verdrievoudigd. Ik zat eerst op €30k bruto per jaar, nu is dat €90k, zou dat een positieve invloed hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
jan43971 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:15:
Wat wellicht wel goed is om erbij te vermelden, is dat ik t.o.v. 2 jaar geleden mijn salaris heb verdrievoudigd. Ik zat eerst op €30k bruto per jaar, nu is dat €90k, zou dat een positieve invloed hebben?
Huh? Hoe kan je een huis kopen en tegelijkertijd nog niets eens een keer gegoogled hebben hoe zoiets gaat?

Je geeft aan dat je een huis gekocht hebt en de hypotheek geen probleem is. Maar je laatste vraag wekt de indruk dat je de relatie tussen inkomen en hoogte van een maximale hypotheek niet begrijpt...?

Om antwoord te geven: Ja, een hoger (stabiel!) inkomen heeft een positief effect op je maximale hypotheek.

Dit is overigens niet zo relevant meer, want het gaat niet om de maximale hypotheek, maar om de hoogte van het bedrag in de koopovereenkomst. Dat bedrag moet je ‘kunnen/mogen’ lenen bij een hypotheekverstrekker...

Overigens koopt iedereen z’n huis buiten Funda om, Funda is namelijk een website om huizen te bekijken, geen handelsplatform ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
Smobbo schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:33:
[...]

Huh? Hoe kan je een huis kopen en tegelijkertijd nog niets eens een keer gegoogled hebben hoe zoiets gaat?

Je geeft aan dat je een huis gekocht hebt en de hypotheek geen probleem is. Maar je laatste vraag wekt de indruk dat je de relatie tussen inkomen en hoogte van een maximale hypotheek niet begrijpt...?

Om antwoord te geven: Ja, een hoger (stabiel!) inkomen heeft een positief effect op je maximale hypotheek.

Dit is overigens niet zo relevant meer, want het gaat niet om de maximale hypotheek, maar om de hoogte van het bedrag in de koopovereenkomst. Dat bedrag moet je ‘kunnen/mogen’ lenen bij een hypotheekverstrekker...

Overigens koopt iedereen z’n huis buiten Funda om, Funda is namelijk een website om huizen te bekijken, geen handelsplatform ofzo.
Ik snap heel goed het verschil tussen het bedrag in de koopovereenkomst en mijn maximale hypotheek. Mijn maximale hypotheek is €750k, het huis heb ik gekocht voor €350k. Ik zei dit meer omdat mijn inkomenstijging een aanduiding kan zijn voor de bank dat ik geen lening meer nodig heb in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die aanvraag mag geen probleem zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 16:25
Gezien de verhouding tussen de prijs van dat huis en jullie inkomen zal een kredietverstrekker niet moeilijk doen, mits er geen openstaande schuld codes bij het BKR geregistreerd staan. Voor hun is verhouding hypotheekschuld vs. getaxeerde waarde huis belangrijker, als het huis (veel) lager getaxeerd wordt dan jij er voor hebt betaald kunnen ze nog wel eens moeilijk gaan doen en heb je meer cash nodig. Maar in de praktijk is zelfs dit geen issue: de taxerende makelaar zal vaak meegaan met jou geboden prijs, dat is op dit moment immers de huidige marktwaarde.

(ik typ 'jullie' inkomen, met 90k bruto kun je geen 750k lenen)

[ Voor 3% gewijzigd door EvaluationCopy op 13-12-2020 12:46 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan43971
EvaluationCopy schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:46:
Gezien de verhouding tussen de prijs van dat huis en jullie inkomen zal een kredietverstrekker niet moeilijk doen, mits er geen openstaande schuld codes bij het BKR geregistreerd staan. Voor hun is verhouding hypotheekschuld vs. getaxeerde waarde huis belangrijker, als het huis (veel) lager getaxeerd wordt dan jij er voor hebt betaald kunnen ze nog wel eens moeilijk gaan doen en heb je meer cash nodig. Maar in de praktijk is zelfs dit geen issue: de taxerende makelaar zal vaak meegaan met jou geboden prijs, dat is op dit moment immers de huidige marktwaarde.

(ik typ 'jullie' inkomen, met 90k bruto kun je geen 750k lenen)
Huis is getaxeerd ook op de €350k, ik vergat partner hierin mee te nemen, gezamenlijk komen we op 125k per jaar uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18
Met zo'n inkomen is die hypotheek echt geen probleem, al heb je 100 bkr registraties. Maar ik snap nog steeds niet waarom je dat hier komt vragen, je bent al bij een adviseur geweest, die heeft je dit toch ook allemaal verteld als het goed is?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
sig69 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:55:
Met zo'n inkomen is die hypotheek echt geen probleem, al heb je 100 bkr registraties. Maar ik snap nog steeds niet waarom je dat hier komt vragen, je bent al bij een adviseur geweest, die heeft je dit toch ook allemaal verteld als het goed is?
Ik mocht toch echt geen registraties hebben, ondanks dat mijn ltv 50% was en mijn inkomen meer dan genoeg. En dat terwijl mijn adviseur en zelfs de bank eerst zeiden dat het geen probleem was. Pas aan het einde bleek het een showstopper te zijn voor de bank. Kortom, neem het heft in eigen hand en sluit alle onnodige kredieten (met officiele bevestiging waar je naam, rekeningnr en datum op staan). Kost je een beetje tijd, maar kan veel stress voorkomen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Was je inkomen ook met de openstaande krediet(en) voldoende?

Een doorlopend krediet met een limiet van 10k staat in de boeken als netto maandlast van 200 euro. Het effect daarvan is gelijk aan dat van 4500 a 5000 lager bruto jaarinkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
De vraag die je stelt moet je niet aan ons stellen maar aan je adviseur, je betaald hem toch om het te regelen? Daarnaast zal iedere bank anders zijn dus vraag offertes op van meerdere aanbieders, en diegene die lastig doen om BKR registraties die niet meer relevant zijn moeten dan afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

t_captain schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:41:
Die aanvraag mag geen probleem zijn toch?
Zou je denken...Wij hebben recent een huis gekocht ruim binnen de maximale hypotheek. Een getaxeerde waarde en hypotheek <4 ton en een gezamenlijk jaarinkomen van >150k, beide vast contract en (semi)rijksoverheid. Zowel ik als mijn vriendin geen schulden of BKR-registraties.
We hebben uiteindelijk een verlenging van de deadline voorbehoud financiering moeten aanvragen omdat eerst onze tussenpersoon onduidelijk was in de aan te leveren documenten en daarna moest dat hele circus nog een een keer (met dezelfde gemaakte fouten) met de hypotheekverstrekker. Wat een ellende...

@jan43971 Ik weet niet of er al een koopcontract is ondertekend, maar de financiering heeft mij veel stress opgeleverd. Uiteindelijk heb ik dagelijks mijn tussenpersoon en de hypotheekverstrekker gemaild om de druk op de ketel te houden.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Tijdens mijn hypotheekaanvraag dit jaar vertelde ze dat een positieve registratie niet erg is.

Elke 1000 euro dat je positief staat, kan je 5000 euro minder lenen. Dingen als studieschuld worden maximaal berekenend. Dus niet de schuld dat je nu hebt, maar wat het ooit was.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:26
Luchtbakker schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:17:
Tijdens mijn hypotheekaanvraag dit jaar vertelde ze dat een positieve registratie niet erg is.

Elke 1000 euro dat je positief staat, kan je 5000 euro minder lenen. Dingen als studieschuld worden maximaal berekenend. Dus niet de schuld dat je nu hebt, maar wat het ooit was.
Studieschuld is niet BKR geregistreerd en in principe niet op te vragen door de hypotheek verstrekker, mits je natuurlijk niet de maandelijkse afbetaling vanaf een rekening bij diezelfde bank aan DUO betaald.

• Luchtbakker

Luchtbakker

49euro schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:18:
[...]

Studieschuld is niet BKR geregistreerd en in principe niet op te vragen door de hypotheek verstrekker, mits je natuurlijk niet de maandelijkse afbetaling vanaf een rekening bij diezelfde bank aan DUO betaald.
Het is inderdaad geen BKR registratie maar de bank heeft zeker wel de mogelijkheid dat in te zien en op te vragen. Je kan het weglaten maar 100% zeker dat je hypotheek dan afgekeurd wordt als het blijkt dat je wel een schuld open hebt staan.

Overigens, als het goed is betaal je die schuld terug. Dat staat op je afschriften, en dat moet je inleveren bij een aanvraag. Dus ze komen er toch wel achter.

[ Voor 12% gewijzigd door Luchtbakker op 17-12-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannez
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-05-2021
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van TS. Is het gelukt met de aanvraag van de hypotheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Luchtbakker schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:20:
Het is inderdaad geen BKR registratie maar de bank heeft zeker wel de mogelijkheid dat in te zien en op te vragen. Je kan het weglaten maar 100% zeker dat je hypotheek dan afgekeurd wordt als het blijkt dat je wel een schuld open hebt staan.
Sorry dat ik reageer op een heel oud bericht maar ik wil hierbij nog wel opmerkingen dat als de hypotheekverstrekker daar later alsnog achter komt, je alsnog in de problemen kan komen. Dit staat vaak ook gewoon expliciet in de algemene voorwaarden; liegen over zaken kan betekenen dat je hypotheek opgeheven wordt met alle gevolgen van dien.

Liegen over een openstaande studieschuld is gewoon heel erg dom. M.i. moeten mensen die dat hier als tip geven van de mods een flinke tik op de vingers krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Sorry dat ik reageer op een heel oud bericht maar ik wil hierbij nog wel opmerkingen dat als de hypotheekverstrekker daar later alsnog achter komt, je alsnog in de problemen kan komen. Dit staat vaak ook gewoon expliciet in de algemene voorwaarden; liegen over zaken kan betekenen dat je hypotheek opgeheven wordt met alle gevolgen van dien.

Liegen over een openstaande studieschuld is gewoon heel erg dom. M.i. moeten mensen die dat hier als tip geven van de mods een flinke tik op de vingers krijgen.
Is ook zo. Liegen daar over is gewoon dom. Ook omdat de regels er niet voor niets zijn. Ze zijn er om je te beschermen.

Of ze er later nog iets mee zullen doen betwijfel ik erg hoor. Jouw aanvraag is gewoon een dossier. Eenmaal verwerkt dan kijkt niemand er meer naar om zolang je de rekeningen maar blijft betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mannez schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:09:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van TS. Is het gelukt met de aanvraag van de hypotheek?
@jan43971 met een tag iets grotere kans dat hij het ziet, maar gezien zijn account geschiedenis is er een goede kans dat hij inactief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:17
sig69 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:55:
Dit was ook mijn ervaring. 100k/j inkomsten, een aantal 'oudere' bkr registraties (rood staan, creditcard, mobiel je kent het wel) maar niks negatiefs.

De automatische controle faalde (want ze kregen alleen terug dat er 'een aantal waren') maar, het was verder geen probleem.

Ik had 250k nodig, mocht 600k lenen samen met mijn partner en het was allemaal binnen 2 weken geregeld/rond via de ING.

Hoe meer eigen geld, hoe hoger je inkomen in vergelijking met wat je probeert te lenen hoe makkelijker het allemaal is was mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Ik mis bij dit soort berichten altijd het belang van de bank. Wat voor belang heeft de bank erbij om een hypotheek te beëindigen van een klant die netjes zijn termijnen betaald maar inderdaad iets verzwegen heeft bij de aanvraag?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Glashelder schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:23:
[...]

Ik mis bij dit soort berichten altijd het belang van de bank. Wat voor belang heeft de bank erbij om een hypotheek te beëindigen van een klant die netjes zijn termijnen betaald maar inderdaad iets verzwegen heeft bij de aanvraag?
Nul belang.

Staat wel meer in dat contract. Ook dat je samenwonen officieel moet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
[...]

Tegenhouden van glijdende schaal, anders kunnen ze net zo goed niks vragen van te voren.
Gaat er natuurlijk om dat je alles eerlijk opgeeft zodat zij een goede inschatting kunnen maken. Als iedereen dan maar wat invult omdat het allemaal niks uitmaakt, wordt het een soep zooitje denk ik.
Is met 200KM per uur door rood rijden over een kruising waar niks aan komt ernstig ? je doet immers niemand wat aan.

[ Voor 8% gewijzigd door mvrhrln op 26-05-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:20
Het is sowieso allemaal niet waar, want je studieschuld staat alleen geregistreerd bij DUO en de hypotheekverstrekker kan daar helemaal niet gaan vragen of je een studieschuld heb. Dus 'ze komen er toch wel achter' is gewoon niet waar.

Het is natuurlijk niet slim om het te verzwijgen, dat staat buiten kijf.

Overigens heb ik zelf mijn studieschuld wel verzwegen, wij gingen netto hetzelfde betalen voor onze hypotheek als het huur appartement waar we toen woonden, voor ruim 2x zoveel huis en een tuin. Als ik erg mijn best had gedaan had ik het denk in 3 jaar kunnen aflossen, alleen dan had ik dus 3 jaar later een huis kunnen kopen en dat had me waarschijnlijk 80-100k meer gekost.

Ze hebben bij onze aanvraag ook nooit gevraagd of ik een studieschuld had, ook niet om bankafschriften of zulke dingen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ozzie schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:48:
Het is sowieso allemaal niet waar, want je studieschuld staat alleen geregistreerd bij DUO en de hypotheekverstrekker kan daar helemaal niet gaan vragen of je een studieschuld heb. Dus 'ze komen er toch wel achter' is gewoon niet waar.
Bij mij is bij meerdere hypotheek aanvragen gevraagd om een kopie aangifte inkomstenbelasting. Ik neem aan dat een DUO studieschuld daar toch gewoon instaat als onderdeel van box 3?

Of is een kopie ib-aangifte niet standaard (heb zzp inschrijving)??

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:50

Koekfabriek

King Billy on the wall

bombadil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Bij mij is bij meerdere hypotheek aanvragen gevraagd om een kopie aangifte inkomstenbelasting. Ik neem aan dat een DUO studieschuld daar toch gewoon instaat als onderdeel van box 3?

Ik heb het beide keren niet hoeven doen als loonslaaf :)
Dus ik vermoed niet standaard nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

@bombadil dat komt omdat ze normaal werken met de jaaropgaaf van je werkgever in jouw geval is die er niet dus vallen ze terug op je ib aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ozzie schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:48:

Het is natuurlijk niet slim om het te verzwijgen, dat staat buiten kijf.
Je spreekt jezelf nogal tegen dan. Als ze er toch niet achter komen, waarom niet verzwijgen dan?

Ik zeg ook niet dat ze de registratie zelf kunnen zien. Het issue is tweeledig. Ten eerste kan het gewoon gebeuren dat je zelf een fout maakt, bijvoorbeeld dat je je hypotheek bij de rabo hebt, en je de afschrijving van je studielening over 5 jaar overzet naar je rabo rekening.

Ten tweede is er al langer sprake van dat banken hier inzicht in willen hebben juist omdat sommige mensen het verbergen en hun lasten dus veel hoger zijn dan de bank denkt. De kans is zeer aanwezig dat banken deze informatie wel gaan krijgen over een poosje.

Er dus nu op gokken dat je hypotheekverstrekker, waar je zo 10-20 jaar aan vast zit, er niet achter gaat komen is gewoon niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Ik heb dat 6 jaar geleden niet hoeven doen en nu wel (ben nu ook ZZPer) dus ik vermoed dat dat te maken heeft met dat je ZZPer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Nee, daar is niet om gevraagd. Overigens gaf ik mijn studieschuld in die tijd ook niet op aan de belastingdienst want ik had toch niet meer dan ~25.000 euro spaargeld dus maakte geen enkel verschil om die schuld wel of niet op te geven.

Ik heb nog even de hypotheek-offerte terug gezocht in mijn e-mail (09-03-2016) en daar staat het volgende in:
6. Wat hebben wij nog van u nodig?

Van Ozzie
· Een kopie van uw paspoort of identiteitskaart. Uw hypotheekadviseur moet de kopie waarmerken en ondertekenen.
· Een werkgeversverklaring (maximaal drie maanden oud) waaruit uw inkomen uit vast dienstverband blijkt. Vraag uw werkgever om de verklaring volgens NHG-model op te stellen. Het model is te vinden op www.nhg.nl.
· De meest recente salarisstrook.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hydra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Je spreekt jezelf nogal tegen dan. Als ze er toch niet achter komen, waarom niet verzwijgen dan?

[...]

Er dus nu op gokken dat je hypotheekverstrekker, waar je zo 10-20 jaar aan vast zit, er niet achter gaat komen is gewoon niet slim.
Volgens mij zeg ik juist dat het niet slim is, toch? Jij geeft alleen een hele argumentatie erbij, waar ik het helemaal mee eens ben, maar in feite zeg je hetzelfde.

Bangmakerij zoals 'ze komen er toch wel achter' is gewoon niet waar.

Overigens zou het voor mijn hypotheek en studieschuld nu helemaal niets meer uitmaken als de bank er nu achter komt. Salaris is gestegen, huiswaarde is (enorm) gestegen en bijna de helft van onze hypotheekschuld is al afgelost. dus met de huidige normen kunnen we makkelijk hetzelfde bedrag lenen zelfs als mijn studieschuld nog 3x zo hoog zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan de hypotheek opeisen terwijl we gewoon netjes elke maand betalen. Dat interesseert de bank echt niets, die willen gewoon hun geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 16:25
Bij het afsluiten van mijn eerste hypotheek heb ik de studieschuld verzwegen. Bij de huidige hypotheek meldde ik het netjes en was de reactie (nota bene van de hypotheekadviseur van de betreffende bank): 'aaah joh, hou maar gewoon stil, we vullen gewoon in dat je geen studieschuld hebt' 8)7

Het zal aan mijn sociale kring liggen (veel sales boefjes), maar ik ken echt meer mensen die er wél over gelogen hebben dan níet. Nog nooit gehoord van wie dan ook dat dat later een probleem werd.

Maar doe vooral waar je jezelf fijn bij voelt, uiteraard.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ozzie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:15:
Bangmakerij zoals 'ze komen er toch wel achter' is gewoon niet waar.
Wie zegt dat dan?
Overigens zou het voor mijn hypotheek en studieschuld nu helemaal niets meer uitmaken als de bank er nu achter komt.
Het gaat niet om de hoogte van het bedrag. Het probleem is dat je valsheid in geschrifte gepleegd hebt en je hypotheekbedrag nu opeisbaar is voor de bank.

[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 27-05-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Die hypotheek gaat echt niet beeindigd worden als een bank erachter komt dat een studieschuld verzwegen is. Wat wel mee kan spelen is dat er door de bank een renteaanbod gedaan is, die oa. gebasseerd is op het risico wat een bank loopt. Als een bank meer risico loopt, vraagt men vaak een iets hoger rente percentage.

Het grootste probleem zit hem in de NHG. Stel dat om wat voor reden dan ook de hypotheek niet meer kan worden opgebracht (baanverlies, scheiding, etc), dan is de kans groot dat het NHG je niet gaat helpen. Je hebt immers bewust schulden achtergehouden.

Tegenwoordig is men overigens hard bezig om instellingen automatisch na toestemming zelf te laten controleren of een persoon een studieschuld heeft. Dan zal deze discussie een stuk minder spelen. Als die toestemming geweigerd wordt, dan weet een bank wel genoeg...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Het is wel iets minder binair dan gewoon domweg een hypotheek opzeggen natuurlijk maar je moet je wel realiseren dat je bank eigenlijk eigenaar is van het huis waarin je woont. Een bedrijf met een puur winstoogmerk dat je toch al bij de ballen heeft gaan voorliegen over dit soort simpele zaken is gewoon onverstandig.

Is de kans dat ze erachter komen en het een issue wordt laag? Absoluut. Is de impact als ze er wel een issue van maken, al is het maar om een voorbeeld te stellen, erg groot? Vind ik wel.

Begrijp me niet verkeerd; iedereen moet dat voor zichzelf beslissen. Waar het mij om gaat is dat sommige mensen dat in dit soort topics aanraden, en dat vind ik verkeerd.

Verder ben ik niet de enige die er zo over denkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 27-05-2021 11:15 ]

Pagina: 1