Highfive95 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:30:
@
migjes
Uitgaande van verbruik is 10 eigenlijk voldoende. Dus had al iets extra met 12 stuks. Er kunnen er maximaal 14 op het dak.
@
MinasM
Verbruik zal waarschijnlijk minder worden. Alle apparaten worden vervangen door energiezuinigere. Of ketel moet de deur uitgaan, maar die mag nog wel even mee.
@
Glenfiddich
Maar hoe zit dan als de salderingsregeling eruit gaat? Loont het dan nog wel om meer panelen te hebben?
4 panelen overproductie is nog steeds, een afronding in mijn ogen.
voor een paar 100€ koop je al snel een simpele boiler.
(of verstandiger ga voor een warmtepomp(boiler) is gewoon 3 tot 4x effectiever met de kWh's.
en krijg je nog subsidie op ook.)
en heb je het overschot opgemaakt en minder gas nodig.
overschot opmaken is veel simpeler als iets opgewekt krijgen.
maar het verkopen aan energieleverancier kan ook zonder problemen.
(oke je krijgt dan maar 33% tot 50% van de prijs, maar dat boeit eigenlijk geen klap meer met de lage prijzen die je vandaag de dag voor PV betaald.)
of simpeler gezegd, zolang je niet+/-200% van je gebruik opwekt, kun je maar amper spreken over een overschot.
dat zijn eerder afrondings-foutjes, die je juist moet gebruiken om zo goedkoper af te zijn.
dan is er nog wel de techniek.
de meeste 1fase omvormer werken het beste als ze +/-350V(tussen de 300-400V) krijgen van de panelen.
zie ook de efficiëntie grafiek van de omvormer:

laat je dan 2x7x300Wp leggen.
dan krijgt de omvormer 7x32Vmpp= 224Vmpp.
(met 1x14x300Wp of 1x14x340Wp, dat kunnen veel goedkope omvormers niet hebben.)
maar vervang je de panelen voor b.v:
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles
dan kun je er 12 ophangen.
en dat kan wel 1x12x340Wp=4080Wp
wat je dan weer op een erg simpeler goedkope omvormer kan hangen, b.v.:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
dit geeft dan weer 12x34Vmpp = 408Vmpp.
maar als panelen warm worden (en dat worden ze als ze liggen te bakken in de zon) dan daalt de Vmpp naar ongeveer 30Vmpp.
12x30Vmpp = 360Vmpp
dus als je panelen heet liggen te bakken in de zon, dan werkt je systeem optimaal.

dit levert dus al snel 5% meer kWh op per Wp.

met dit voorbeeld is dat een gratis 200kWh extra opwekking.
het kan haast niet simpeler en goedkoper als dit verzonnen worden.
zelfs de aanleg kosten zijn zo ook nog het goedkoopst, zo goedkoop dat als saldering straks er afgaat het nog steeds geen ramp is.
maar je mag van mij gerust gaan voor 14 panelen, no prob.
(maar kijk dan wel naar een duurdere omvormer, zodat je wel 1x14 kunt doen.
2x7 is het hem eigenlijk alleen als je niet anders kunt doen een leuke oplossing.)
edit:
voor de duidelijkheid.
ik geef nu een omvormer van 3,6kW, daar kan zonder problemen 4000Wp aangehangen worden.
de omvormer heeft wel 2x een mpp.
maar die kun je samen voegen tot 1 grote mpp, door middel van een paar parallel stekkers.
dus kun je er 1x12x340Wp aan hangen.
en dit kan ook lekker simpel op een 16A groep worden gezet worden.
dus erg goedkope installatie, simpel en erg goedkoop door zijn eenvoud.
of te wel dit is het optimum wat er nu te krijgen is.
edit:
@
MinasM en @
Glenfiddich
lees ook mijn technische ondersteunend verhaal.
normaal ik ook voorstander van leg er nu 14X, je kunt niet genoeg aan Wp hebben.
er bestaat niet zoiets als overschot, dat kun je altijd handig gebruiken.
maar de 1x12x340Wp levert meer kWh per jaar op als de 2x7x300Wp.
en ook voor minder kosten. (en zeker als je het laat aanleggen, 12 panelen is goedkoper als 14 laten leggen)
dat maakt jullie discussie over of je in iemands portemonnee kunt kijken eigenlijk een beetje onzinnig.
[
Voor 16% gewijzigd door
migjes op 11-12-2019 13:28
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)