Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.965 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hans72 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:38:
Goedendag,

ik zou graag eens willen klankborden over de brandveiligheid van indak.

Ik "krijg" binnekort de sleutel van ons nieuwbouw huis welke voorzien is van een indak systeem van IRFTS Easyroof Evolution. En ik en de andere in dit project worden daar niet heel blij van... Maar de architect vind het geweldig. 8)7 Ik zit mooi met een indak systeem onder 51° (te steil conform installatievoorschrift) met daaronder dampremmende folie klasse E (brandbaar) 8)7

Nu valt er normtechnisch weinig af te dwingen aan het brandrisico aan de onderzijde van het paneel. Domweg omdat er geen regels zijn. Ik kan mbv zogenaamde ""kapstok"" of ""vangnet"" artikelen uit het bouwbesluit wel een jurdische discussie aan gaan. Echter een pallet dakpannen en een nieuw draagsysteem is een goedkopere oplossing.

Normtechnisch heeft een dak een brandscheidende functie. Zodat vliegvuur of een verdwaalde vuurpijl niet gelijk tot problemen leidt. Dit testen ze door er een vuurkorf op de overgang tussen de panelen te zetten en te kijken wat er gebeurt (nen 7250). Alleen nu valt me op dat Easyroof ook leverbaar is fire retardant. Nergens op de site staat een verwijzing naar de test conform NEN 7250. 2 vragen: Heeft iemand de artikelcodes ( laatste 2 cijfers staan voor de materiaal keuze) van de elementen die fire retardent zijn? Heeft iemand de Indak discussie gevoerd met zijn aannemer op basis NEN 7250 ?
Ik zou om die reden ook zeker geen indak oplossing willen.

Als je niets kan regelen zou ik ook kiezen om de panelen te laten verwijderen, dakpannen te leggen en een mooi PV-systeem op rails. Maar dat geeft natuurlijk wel extra kosten waar je mogelijk niet op zit te wachten.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Vandaag de eerste offerte binnen voor zonnepanelen. Dak ligt op zuid met hellingshoek van 35%.

14 x Zonnepanelen 320 Wp (geen idee welk merk)
1 x Omvormer SolarEdge SE5K
14 x SolarEdge Optimizer P404 (omdat blijkbaar niet in serie geschakeld kan worden vanwege ligging :? )

Inclusief plaatsen komt het op iets minder dan €5400,00 na BTW teruggave.

Is dit een reële prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Goedendag,

Ik "krijg" binnekort de sleutel van ons nieuwbouw huis welke voorzien is van een indak systeem van IRFTS Easyroof Evolution. En ik en de andere in dit project worden daar niet heel blij van... Maar de architect vind het geweldig. 8)7 Ik zit mooi met een indak systeem onder 51° (te steil conform installatievoorschrift) met daaronder dampremmende folie klasse E (brandbaar) 8)7

Nu valt er normtechnisch weinig af te dwingen aan het brandrisico aan de onderzijde van het paneel. Domweg omdat er geen regels zijn. Ik kan mbv zogenaamde ""kapstok"" of ""vangnet"" artikelen uit het bouwbesluit wel een jurdische discussie aan gaan. Echter een pallet dakpannen en een nieuw draagsysteem is een goedkopere oplossing.

Normtechnisch heeft een dak een brandscheidende functie. Zodat vliegvuur of een verdwaalde vuurpijl niet gelijk tot problemen leidt. Dit testen ze door er een vuurkorf op de overgang tussen de panelen te zetten en te kijken wat er gebeurt (nen 7250). Alleen nu valt me op dat Easyroof ook leverbaar is fire retardant. Nergens op de site staat een verwijzing naar de test conform NEN 7250. 2 vragen: Heeft iemand de artikelcodes ( laatste 2 cijfers staan voor de materiaal keuze) van de elementen die fire retardent zijn? Heeft iemand de Indak discussie gevoerd met zijn aannemer op basis NEN 7250 ?
Ik zou samen met de buren lekker de boel er af laten halen en dan op de dakpannen terug plaatsen. lekker slapen is ook wat waard!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Highfive95 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:40:
Vandaag de eerste offerte binnen voor zonnepanelen. Dak ligt op zuid met hellingshoek van 35%.

14 x SolarEdge Optimizer P404 (omdat blijkbaar niet in serie geschakeld kan worden vanwege ligging :? )

Is dit een reële prijs?
Op zich is €1,20 per Wp wel "reëel".

Is er een reden dat je optimizers nodig zou hebben?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:59:
[...]

Dit zou nodig zijn omdat in serie schakelen niet zou kunnen vanwege de ligging van de panelen. Ze liggen namelijk verspreid over het dak, met wat ramen/dakkapel ertussen. De afvoer van de ketel zit ook nog in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Highfive95 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:15:
[...]

Dit zou nodig zijn omdat in serie schakelen niet zou kunnen vanwege de ligging van de panelen. Ze liggen namelijk verspreid over het dak, met wat ramen/dakkapel ertussen. De afvoer van de ketel zit ook nog in de weg.
Het is eigenlijk wel een eigen topic waard met wat foto's van het dak, denk ik.

Soms zijn er andere opties mogelijk, bijvoorbeeld een "normale" stringomvormer met wat strategisch geplaatste Tigo optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
@BlueTooth76 Zo ziet het dak eruit.

zonnepanelen

[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 10-12-2019 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
BlueTooth76 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:59:
[...]

let op dat dit ex BTW is, ik vind het duur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:47
Highfive95 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:40:

Is dit een reële prijs?
Ik vind het 1500 tot 2000 te duur als dit na btw aftrek is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
@reneeke1970
Ik heb nu nog een offerte ontvangen en die is nog duurder. Waar vind ik ze goedkoper dan? Mag eventueel in PM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Highfive95
Is 14x Panasonic hit kuro geen beter idee?
2 (onafhankelijke) strings van 7 op een SMA 4.0
Die mogen ook op de smalle kant van het paneel, rails hebben.
Kan ook op een tripower 4.0 of 2x SMA 2.0
Ik heb er zelf ook 14 op zuid op 2x SMA 2.5

Linkjes:
https://solargarant.nl/zo...anasonic-zwart-fullblack/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/
https://www.winkelman-zon...rid/51646/?display=detail
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/panasonic/
https://www.sun-solar.nl/...s-e275-incl-btw-sunsolar/

Edit:
Highfive95 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:15:
[...]
Ook met SE moet alles aan elkaar liggen (minimaal = 14 met P404 op een 3-fase, dus dat maakt weinig uit.

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2019 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Highfive95 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:20:
@reneeke1970
Ik heb nu nog een offerte ontvangen en die is nog duurder. Waar vind ik ze goedkoper dan? Mag eventueel in PM.
Als je zelf even in de online shop kijkt wat één en ander kost, doe daarbij 1000 euro montage en dan weet je het.
Uit de losse pols
14×120 euro paneel
14×40 optimiser
700 omvormer
14×25 montage rails
1000 montage

Helaas is de markt zo druk dat ze woeker prijzen kunnen vragen. Zelfs op marktplaats staan tientallen monteurs gevraagd, het is gewoon een gekkenhuis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelflap600
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik ben aan het orienteren voor uitbreiding op een klein dakje van 4 meter lang en 3 meter breed. Hier zou een schans van 4 op kunnen naar zuid, maar ik heb al zat op zuid. Om de opwek wat over de dag te spreiden ben ik eigenlijk aan het kijken naar een oost-west opstelling in portret. Ik kom echter weinig oost-west in portret tegen. Van der Valk heeft wat in hun gamma maar lijkt mij vrij duur, hebben jullie nog andere ideeeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:01
Appelflap600 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:24:
Ik ben aan het orienteren voor uitbreiding op een klein dakje van 4 meter lang en 3 meter breed. Hier zou een schans van 4 op kunnen naar zuid, maar ik heb al zat op zuid. Om de opwek wat over de dag te spreiden ben ik eigenlijk aan het kijken naar een oost-west opstelling in portret. Ik kom echter weinig oost-west in portret tegen. Van der Valk heeft wat in hun gamma maar lijkt mij vrij duur, hebben jullie nog andere ideeeen?
Zo heb ik 4 panelen op het zuiden want ik heb al oost west😉 https://i.imgur.com/Z2eE9DK.jpg
Hout van de Gamma, bouten en moeren van toolstation. Rond de 90 euro.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:23:
@Highfive95
Is 14x Panasonic hit kuro geen beter idee?
2 (onafhankelijke) strings van 7 op een SMA 4.0
Die mogen ook op de smalle kant van het paneel, rails hebben.
Kan ook op een tripower 4.0 of 2x SMA 2.0
Ik heb er zelf ook 14 op zuid op 2x SMA 2.5

Linkjes:
https://solargarant.nl/zo...anasonic-zwart-fullblack/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/
https://www.winkelman-zon...rid/51646/?display=detail
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/panasonic/
https://www.sun-solar.nl/...s-e275-incl-btw-sunsolar/

Edit:

[...]

Ook met SE moet alles aan elkaar liggen (minimaal = 14 met P404 op een 3-fase, dus dat maakt weinig uit.
Panasonic en SMA fanboy! :>

Met SE bedoelt hij omdat de panelen ook naast dakkapel en pijpjes ( = schaduw)
Dus een perfect dak voor Solar Edge! 8)
wizzopa schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:37:
[...]

Zo heb ik 4 panelen op het zuiden want ik heb al oost west😉 https://i.imgur.com/Z2eE9DK.jpg
Los van het feit dat het prima voor jullie is, vind ik het een gedrocht van een bouwsel. Mag toch hopen dat mijn buren niet zoiets bouwen :X

[ Voor 12% gewijzigd door ApC_IcE op 10-12-2019 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
wizzopa schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:37:
[...]
Bonuspunten voor de minimalistische opzet en nette afwerking, maar realiseer je dat het een flinke vleugel is en dat de balken die de hele lengte overbruggen niet heel erg geschikt lijken voor de wind en sneeuw belasting. En ja, de panelen komen zo ook erg hoog. Plat leggen (voor meer ondersteuning) met wat gewicht eraan, en/of goed vastgeschroefd lijkt mij verstandiger en zeker ook sympathieker voor de buren.
Vind je dit toch de beste oplossing, overweeg dan op zijn minst een extra ondersteuning in het midden, halverwege de lange zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Appelflap600 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:24:
Ik ben aan het orienteren voor uitbreiding op een klein dakje van 4 meter lang en 3 meter breed. Hier zou een schans van 4 op kunnen naar zuid, maar ik heb al zat op zuid. Om de opwek wat over de dag te spreiden ben ik eigenlijk aan het kijken naar een oost-west opstelling in portret. Ik kom echter weinig oost-west in portret tegen. Van der Valk heeft wat in hun gamma maar lijkt mij vrij duur, hebben jullie nog andere ideeën?
Van der Valk zou niet duur moeten zijn, daar bouwen wij hele grote velden mee.
Misschien rekent de verkoper die jij trof een beetje met een vork.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:01
itchin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:01:
[...]

Bonuspunten voor de minimalistische opzet en nette afwerking, maar realiseer je dat het een flinke vleugel is en dat de balken die de hele lengte overbruggen niet heel erg geschikt lijken voor de wind en sneeuw belasting. En ja, de panelen komen zo ook erg hoog. Plat leggen (voor meer ondersteuning) met wat gewicht eraan, en/of goed vastgeschroefd lijkt mij verstandiger en zeker ook sympathieker voor de buren.
Vind je dit toch de beste oplossing, overweeg dan op zijn minst een extra ondersteuning in het midden, halverwege de lange zijde.
Bedankt voor de bonus punten. 😉
Van het voorjaar ga ik het een en ander aanpassen, dan gaat het van 15 graden naar 10 graden en gaat het aan de lage kant verder naar beneden en komt er een steun in het midden. Gewicht is niet nodig omdat alles met slotbouten en draadeinde vast zit.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@wizzopa Je moet wel een erg goede verstandshouding hebben met de buren.
Het voldoet volgens mij niet aan de regels van, zoveel uit de kant blijven, als de hoogte...
Of is dat reeds versoepeld?
Niet om te zeuren, maar ik zou geen ruzie willen creëren voor die paar kWh die het opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Appelflap600

Ik zou nog eens goed naar kijken naar Van der Valk spul. Ga niet af op bruto adviesprijzen.

Schletter (Duits merk, kwalitatief goed)
https://schletter-group.com/flachdachsysteme/
Heb ik ook voor mijn 15 graden oost/west systeem. Maak het niet te plat of je moet het leuk vinden de panelen schoon te maken.

Nederlands ("minimalistisch"):
http://www.aluminiumshop....lar-bevestigingsmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Hoe gaan jullie nu om met overproductie bij nieuwe aanschaf. Zoals eerder aangegeven kan ik 14 panelen kwijt op het dak. Echter met 12 zou het precies rond mijn verbruik zitten. Dus de 2 panelen zijn eigenlijk overproductie. Is het verstandig deze toch te laten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:15
Highfive95 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:29:
Hoe gaan jullie nu om met overproductie bij nieuwe aanschaf. Zoals eerder aangegeven kan ik 14 panelen kwijt op het dak. Echter met 12 zou het precies rond mijn verbruik zitten. Dus de 2 panelen zijn eigenlijk overproductie. Is het verstandig deze toch te laten leggen?
Meer is altijd beter.
Als je echt niet uitkomt dan koop je keukenboiler / Quooker / Airco / iets wat veel stroom verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 17-10 15:50
2 panelen overproductie?
nop dat is geen overproductie, dat is een afrondings-probleempje. ;)

gewoon lekker om te doen, elk jaar heeft een beetje andere opbrengst.
soms heb je een iets betere maand die toevallig perfect is voor je type set.
(denk aan steilere panelen die het beter doen in de lente, en platter beter in de zomer.)
en elk jaar is je gebruik ook net iets anders, dat kan een beetje meer zijn of een beetje minder.
en niet elk jaar dat je afrekent heeft ook 365 dagen.
(energie leveranciers rekenen soms om de 340 dagen af en soms pas na 380 dagen.
dat wisselt soms ook nog)

ik heb zelf 2000kWh overproductie, dus heb het maar een warmtepomp gekocht om zo ook weinig gas te gebruiken. ;)

edit:
meer op de techniek manier gekeken, 12x340Wp panelen gebruiken is wel beter als 2x7x300Wp.
omdat dan je mpp een betere V krijgt. 12x32Vmpp = perfect voor veel omvormers.
7x32Vmpp is voldoende, maar wel wat laag.
dit is vooral zo als je een 1fase omvormer gebruikt, met 3fase is dat anders. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 11-12-2019 10:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04-2024
Ligt ook voor een deel aan je persoonlijke situatie: gaat het verbruik mogeijk stijgen? (vaak wel). Daarnaast moet je twee extra panelen natuurlijk wel kunnen betalen.

En er was iets met: leg het dak maar vol!, want spijt, want verslavend >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:37
MinasM schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:43:
[...]

Ligt ook voor een deel aan je persoonlijke situatie: gaat het verbruik mogeijk stijgen? (vaak wel). Daarnaast moet je twee extra panelen natuurlijk wel kunnen betalen.

En er was iets met: leg het dak maar vol!, want spijt, want verslavend >:)
Hoeveel meerkosten zijn nu twee panelen op zo'n hele installatie... ik zou denken als je er twee méér kunt plaatsen dan doe dat gewoon!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
@migjes
Uitgaande van verbruik is 10 eigenlijk voldoende. Dus had al iets extra met 12 stuks. Er kunnen er maximaal 14 op het dak.

@MinasM
Verbruik zal waarschijnlijk minder worden. Alle apparaten worden vervangen door energiezuinigere. Of ketel moet de deur uitgaan, maar die mag nog wel even mee.

@Glenfiddich
Maar hoe zit dan als de salderingsregeling eruit gaat? Loont het dan nog wel om meer panelen te hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Highfive95 op 11-12-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:37
Goedendag,

BlueTooth76 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:09:
[...]

Ik zou om die reden ook zeker geen indak oplossing willen.

Als je niets kan regelen zou ik ook kiezen om de panelen te laten verwijderen, dakpannen te leggen en een mooi PV-systeem op rails. Maar dat geeft natuurlijk wel extra kosten waar je mogelijk niet op zit te wachten.
Het bedrijf dat onlangs bij ons langs is geweest voor een offerte voor zonnepanelen (offerte moeten we nog krijgen) levert op zich wel indak en hebben ons uitgelegd hoe zij dat doen.

Wat zij doen is zij maken een soort "bak" van damwandplaat op het dak, en daarboven liggen dan de panelen. Op die manier liggen de panelen niet direct boven de dakisolatie.

Nu gaan wij zelf indak sowieso niet doen ivm de meerkosten, maar áls je het toch doet dan klinkt hun systeem toch wat veiliger dan die easyroof systemen met hun open verbinding met daklatten/dakisolatie en hun kunststof frames waarvan je maar moet afwachten hoe waterdicht dat blijft als het kunststof misschien hard en broos gaat worden na langdurige blootstelling aan warmte/zonlicht.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:19
Sinds februari 13x LG NeON 320 WP op jet dak liggen. Deze week de eindafrekening (Nov 18 - Nov 19) en een dikke 1100 kWh terug geleverd (-130,39).
Afgenomen stroom 2400
Opgewekte stroom 3300
Omvormer totaal sinds februari 4200 kwh, dus zo'n 900 kWh direct verbruikt en 3300 KwH gesaldeerd

Leuke besparing!
Nu nog iets gaan doen met die 1100 kWh die we "over hebben".

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
Highfive95 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:30:
@migjes
Uitgaande van verbruik is 10 eigenlijk voldoende. Dus had al iets extra met 12 stuks. Er kunnen er maximaal 14 op het dak.

@MinasM
Verbruik zal waarschijnlijk minder worden. Alle apparaten worden vervangen door energiezuinigere. Of ketel moet de deur uitgaan, maar die mag nog wel even mee.

@Glenfiddich
Maar hoe zit dan als de salderingsregeling eruit gaat? Loont het dan nog wel om meer panelen te hebben?
4 panelen overproductie is nog steeds, een afronding in mijn ogen. ;)

voor een paar 100€ koop je al snel een simpele boiler.
(of verstandiger ga voor een warmtepomp(boiler) is gewoon 3 tot 4x effectiever met de kWh's.
en krijg je nog subsidie op ook.)
en heb je het overschot opgemaakt en minder gas nodig.
overschot opmaken is veel simpeler als iets opgewekt krijgen. ;)
maar het verkopen aan energieleverancier kan ook zonder problemen. ;)
(oke je krijgt dan maar 33% tot 50% van de prijs, maar dat boeit eigenlijk geen klap meer met de lage prijzen die je vandaag de dag voor PV betaald.)

of simpeler gezegd, zolang je niet+/-200% van je gebruik opwekt, kun je maar amper spreken over een overschot.
dat zijn eerder afrondings-foutjes, die je juist moet gebruiken om zo goedkoper af te zijn. ;)

dan is er nog wel de techniek.
de meeste 1fase omvormer werken het beste als ze +/-350V(tussen de 300-400V) krijgen van de panelen.
zie ook de efficiëntie grafiek van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
laat je dan 2x7x300Wp leggen.
dan krijgt de omvormer 7x32Vmpp= 224Vmpp.
(met 1x14x300Wp of 1x14x340Wp, dat kunnen veel goedkope omvormers niet hebben.)
maar vervang je de panelen voor b.v:
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles
dan kun je er 12 ophangen.
en dat kan wel 1x12x340Wp=4080Wp
wat je dan weer op een erg simpeler goedkope omvormer kan hangen, b.v.:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
dit geeft dan weer 12x34Vmpp = 408Vmpp.
maar als panelen warm worden (en dat worden ze als ze liggen te bakken in de zon) dan daalt de Vmpp naar ongeveer 30Vmpp.
12x30Vmpp = 360Vmpp
dus als je panelen heet liggen te bakken in de zon, dan werkt je systeem optimaal. d:)b
dit levert dus al snel 5% meer kWh op per Wp. >:)
met dit voorbeeld is dat een gratis 200kWh extra opwekking.

het kan haast niet simpeler en goedkoper als dit verzonnen worden.
zelfs de aanleg kosten zijn zo ook nog het goedkoopst, zo goedkoop dat als saldering straks er afgaat het nog steeds geen ramp is. ;)
maar je mag van mij gerust gaan voor 14 panelen, no prob.
(maar kijk dan wel naar een duurdere omvormer, zodat je wel 1x14 kunt doen.
2x7 is het hem eigenlijk alleen als je niet anders kunt doen een leuke oplossing.)

edit:
voor de duidelijkheid.
ik geef nu een omvormer van 3,6kW, daar kan zonder problemen 4000Wp aangehangen worden.
de omvormer heeft wel 2x een mpp.
maar die kun je samen voegen tot 1 grote mpp, door middel van een paar parallel stekkers.
dus kun je er 1x12x340Wp aan hangen.
en dit kan ook lekker simpel op een 16A groep worden gezet worden.
dus erg goedkope installatie, simpel en erg goedkoop door zijn eenvoud.
of te wel dit is het optimum wat er nu te krijgen is. ;)

edit:
@MinasM en @Glenfiddich
lees ook mijn technische ondersteunend verhaal.
normaal ik ook voorstander van leg er nu 14X, je kunt niet genoeg aan Wp hebben.
er bestaat niet zoiets als overschot, dat kun je altijd handig gebruiken. >:)

maar de 1x12x340Wp levert meer kWh per jaar op als de 2x7x300Wp.
en ook voor minder kosten. (en zeker als je het laat aanleggen, 12 panelen is goedkoper als 14 laten leggen)
dat maakt jullie discussie over of je in iemands portemonnee kunt kijken eigenlijk een beetje onzinnig. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 11-12-2019 13:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-07-2024
Andre1973 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:56:
[...]

Ik zou samen met de buren lekker de boel er af laten halen en dan op de dakpannen terug plaatsen. lekker slapen is ook wat waard!
Ik slaap heerlijk maar dan is de zon onder... maar dat is niet het geval voor de onvermijdelijke (nieuwbouw)geboortegolfbaby's ;)

Het is dan ook mijn /ons idee om de boel om te bouwen naar opdak. Maar eerst de aannemer kans geven om aan te laten tonen dat het veilig is conform de norm voordat hij zijn laatste 3% garantietermijn krijgt 8) . En als laatste dan maar aanpassen en gelijk de boel opgraden met extra panelen op andere dakvlakken . Maar dat doe ik zelf wel. Ik ben ontwerpdeskundige PV (grootschalig) en heb teveel "prutswerk" gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Hans72 op 11-12-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinasM
Glenfiddich schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:21:
[...]

Hoeveel meerkosten zijn nu twee panelen op zo'n hele installatie... ik zou denken als je er twee méér kunt plaatsen dan doe dat gewoon!
Ja, eens, maar ik kan nog steeds niet in iemands portemonnee kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:59:
[...]

4 panelen overproductie is nog steeds, een afronding in mijn ogen. ;)

voor een paar 100€ koop je al snel een simpele boiler.
(of verstandiger ga voor een warmtepomp(boiler) is gewoon 3 tot 4x effectiever met de kWh's.
en krijg je nog subsidie op ook.)
en heb je het overschot opgemaakt en minder gas nodig.
overschot opmaken is veel simpeler als iets opgewekt krijgen. ;)
maar het verkopen aan energieleverancier kan ook zonder problemen. ;)
(oke je krijgt dan maar 33% tot 50% van de prijs, maar dat boeit eigenlijk geen klap meer met de lage prijzen die je vandaag de dag voor PV betaald.)

of simpeler gezegd, zolang je niet+/-200% van je gebruik opwekt, kun je maar amper spreken over een overschot.
dat zijn eerder afrondings-foutjes, die je juist moet gebruiken om zo goedkoper af te zijn. ;)
Zelfs met meer dan 200% is het geen overschot, maar passief inkomen en energetische beweegruimte binnen een onstuimig politiek klimaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:39:
[...]

Zelfs met meer dan 200% is het geen overschot, maar passief inkomen en energetische beweegruimte binnen een onstuimig politiek klimaat :+
En vergeet niet te vermelden dat als salderen vervalt het woord overschot ook niet meer bestaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
Iemand hier enige arvaring met hoe lang het duurt voor offertes doorgaans gestuurd worden? Ik heb er vorige week 2 opgevraagd (Winkelman en Sun-Solar), want het begint toch wel wat te kriebelen nu ik het hier allemaal zo lees :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
MinasM schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:00:
[...]
Ja, eens, maar ik kan nog steeds niet in iemands portemonnee kijken.
Dat is hier gelukkig het probleem niet. Dus 2 meer is geen enkel probleem.

@MinasM
Ik heb nu 5 offertes aangevraagd. Twee heb ik na 2 dagen binnen. De andere nog niks van gehoord.
Volgens mij zijn sommige bedrijven te druk of willen geen geld verdienen.

Maar dat is hetzelfde met kunststof kozijnen. Heb er 6 aangevraagd. 1 niks gehoord, 2 waren te beroerd om te komen kijken of vonden dat ik zelf alles maar moest meten. 2 komen meten, waarvan pas 1 offerte en anders was hem "kwijtgeraakt" en niet verzonden. Komt nog als het goed is :X 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinasM
Ja, met kunststof kozijnen herken ik idd. Bij mijn vorige huis laten doen (uiteindelijk door Kura), maar dat was hetzelfde verhaal. Zijn er naast de twee die ik noemde nog partijen die ik niet moet vergeten? (en installeren in het oosten van het land (Borne)

@migjes ik laat me iig graag overtuigen corrigeren door de feiten die je beschrijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MinasM Sun-solar moet je even nabellen, dan lig je weer bovenop de stapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
@AUijtdehaag dat ga ik iig doen, en bij Winkelman ook. Die zitten hier letterlijk op loopafstand. Lokaal kopen zou ik ergens ook wel leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MinasM Ik heb je daksituatie nog niet voorbij zien komen hier? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
@AUijtdehaag scherp ;) Als ik wat offertes heb, maak ik een eigen topic met de vragen, maar voor nu:

Schuin en plat dak op het zuiden:

Afmetingen dak

Ben benieuwd hoe jij het zou doen :)

edit: ohja, mijn idee is iig wel volledig volleggen. Overproductie is prima (los van dat ik het verbruik niet precies weet, we wonen hier nog niet zo lang), kan ik daarna na gaan denken over hoe ik dat ga opmaken >:)

[ Voor 35% gewijzigd door MinasM op 11-12-2019 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:11
voorstad schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:52:
Ik lees hier erg weinig over de panelen met Maxim technologie (bijvoorbeeld Jinko Maxim). Terwijl het dezelfde voordelen als een systeem met optimizers biedt voor wat betreft schaduwwerking. Monitoring per paneel is er niet mee mogelijk. Maar het lijkt me een betaalbaar alternatief (vrije keus String converter) met minder kan op storing (van de optimizers). Zijn er hier ervaringen mee?
Niemand hier ervaringen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wat noem jij betaalbaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

MinasM schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:00:
@AUijtdehaag scherp ;) Als ik wat offertes heb, maak ik een eigen topic met de vragen, maar voor nu:

[Afbeelding: Afmetingen dak]

edit: ohja, mijn idee is iig wel volledig volleggen. Overproductie is prima (los van dat ik het verbruik niet precies weet, we wonen hier nog niet zo lang), kan ik daarna na gaan denken over hoe ik dat ga opmaken >:)
@MinasM

Ik heb vrijwel dezelfde situatie.
Ik denk dat jij, ten onrechte, de mogelijkheden voor Oost panelen negeert.
Op het garagedak kan je best wat Oost-panelen kwijt, ook op het zuidelijke deel.
Dat je op het verlengde van je schuine dak Zuid-panelen wil leggen, daar kan ik in meegaan.
Maar ook het zuidelijke deel van je garage verdient Oost-panelen.

Gebruik de decembermaand om te kijken hoe de schaduw valt.
En leg inderdaad "Het dak vol".

Je hebt zelf misschien niet alle stroom nodig, maar veel mensen benijden je om deze mogelijkheden.
Benut de mogelijkheid om CO2 vrij stroom op te wekken.

Edit:

NIET OP SCHAAL !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EIGiiEgNmW10ZT1VSKJ4Of7v/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door FD2 op 11-12-2019 20:45 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nieksiero schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:57:
[...] Leuke besparing!
Nu nog iets gaan doen met die 1100 kWh die we "over hebben".
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
FD2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:01:
[...]

@MinasM

Ik heb vrijwel dezelfde situatie.
Ik denk dat jij, ten onrechte, de mogelijkheden voor Oost panelen negeert.
Op het garagedak kan je best wat Oost-panelen kwijt, ook op het zuidelijke deel.
Dat je op het verlengde van je schuine dak Zuid-panelen wil leggen, daar kan ik in meegaan.
Maar ook het zuidelijke deel van je garage verdient Oost-panelen.

Gebruik de decembermaand om te kijken hoe de schaduw valt.
En leg inderdaad "Het dak vol".

Je hebt zelf misschien niet alle stroom nodig, maar veel mensen benijden je om deze mogelijkheden.
Benut de mogelijkheid om CO2 vrij stroom op te wekken.

Edit:

NIET OP SCHAAL !

[Afbeelding]
Dank iig voor je uitgebreide reactie! De reden dat ik oost panelen heb genegeerd is dat ik op dat stuk van de garage schaduw verwacht van het huis van de buren. Als je naar deze screenshot vanuit google maps kijkt dan zie je de schaduw al, maar nog net niet op de garage. Nu weet ik niet van wanneer deze beelden zijn, maar ik zie een trampoline en een zwembad bij mijn huis, dus dat moet zomer zijn, (en van voordat ik er woonde ;) )

Zomer en dan die schaduw, dan zou ik toch een erg groot deel van het jaar veel opbrengst missen? Of is dat te kort door de bocht? Ik zie trouwens dat je alle panelen op het schuine dak in landscape zet, is dat bewust? Ik had ze staand in gedachten en denk dat er dan 11 op kunnen. (buren hebben er 12, maar geen dakraam)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

@MinasM
Ik heb juist het dak van de buren als leidraad genomen.
10 panelen in landscape zal passen (volgens mij), en je kan eventueel tegen de dakgoot nog 2 panelen in landscape kwijt. Dan voorkom je portrait en landscape op hetzelfde dakvlak. Het oog wil ook wat !

Wanneer de saldering op zijn retour is, dan is een verdeling van opbrengst over de dag het meest gunstig.
Nu is 7 panelen op Oost een beetje weinig, maar met micro-omvormers los je dan gelijk het schaduwprobleem op.

Als je zegt: "Doe mij maar zoveel mogelijk panelen", dan zou je het hele platte dak met Oost-West panelen vol kunnen leggen. Ik zal die mogelijkheid nog even uit werken, maar dan in CAD.

Edit:
Die foto van jou is vermoedelijk om 11uur in de ochtend genomen. Om half 10 heb je dus bijna geen schaduw meer (in de zomer). De winter zal beduidend anders zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door FD2 op 11-12-2019 21:36 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MinasM schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:00:

[Afbeelding: Afmetingen dak]

schuine dak: 3x 5 - obstakels
platte zuid dak: 2x 4 Oost - West >= 200
Oostdak: 6 stuks.
Afhankelijk van de maten van de gekozen panelen...

@MinasM en pijpjes koppensnellen met bv een ventilatiedakpan, zodat er een paneel overheen kan...

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 11-12-2019 21:44 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
FD2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:27:
@MinasM
Ik heb juist het dak van de buren als leidraad genomen.
10 panelen in landscape zal passen (volgens mij), en je kan eventueel tegen de dakgoot nog 2 panelen in landscape kwijt. Dan voorkom je portrait en landscape op hetzelfde dakvlak. Het oog wil ook wat !

Wanneer de saldering op zijn retour is, dan is een verdeling van opbrengst over de dag het meest gunstig.
Nu is 7 panelen op Oost een beetje weinig, maar met micro-omvormers los je dan gelijk het schaduwprobleem op.

Als je zegt: "Doe mij maar zoveel mogelijk panelen", dan zou je het hele platte dak met Oost-West panelen vol kunnen leggen. Ik zal die mogelijkheid nog even uit werken, maar dan in CAD.
Portrait en landscape op een dakvlak wil ik idd niet, maar ik had verwacht dat er 11 panelen in portrait zouden passen. Ik snap de gedachte, goed punt. Of dat wel of niet past, daar heb je de exacte locatie van het dakraam voor nodig.

Oost/west op de zuidkant van het platte dak, daar heb ik ook over nagedacht, maar op de rest van het platte dak? Dan zit de "west" kant naar de muur van het huis. (dat is nog ong 6 meter muur omhoog)

Zoals iedereen lijkt zoveel mogelijk panelen me een goed idee, wel afhankelijk van de kosten uiteraard.

Ik waardeer de moeite die je erin steekt om mee te denken!

edit:

@onetime De obstakels zijn een pijpje van de wtw installatie en een pijpje van de cv ketel. is dat weg te halen/verkorten denk je?

Hier even een achteraanzicht van het huis, is het wat beter te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NViIqpV5aJEH1yeCPIt0OD19/full.jpg

edit 2:

lol, je had mijn vraag beantwoord op hetzelfde moment dat ik hem stelde ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MinasM op 11-12-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@MinasM Tenzij je de cv-pijp naar Noord kan verplaatsen alleen de wtw-pijp vervangen door een ventilatie pan. Verder overal overheen. En om het raam heen. Inderdaad alles vol...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

MinasM schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:37:
[...]

.....
Portrait en landscape op een dakvlak wil ik idd niet, maar ik had verwacht dat er 11 panelen in portrait zouden passen. Ik snap de gedachte, goed punt. Of dat wel of niet past, daar heb je de exacte locatie van het dakraam voor nodig.
......
legplan

Ik hoop dat je je huis herkent in dit plaatje
Ik denk dat er 29 panelen op je dak passen.

1 t/m 16 liggen op het schuine dak.   Nr 15 over de ventilatiepan heen.
17, 19, 21 en 23 liggen op het westen.
18, 20, 22, 24 en 25 t/m 29 liggen op het oosten gericht.
Eventueel kan je voor de panelen op het platte dak panelen van 2.1 meter kiezen. Die leveren iets van 410 Wp !
Ik neem aan dat je het pijpje op het platte dak kan inkorten. Dan valt hij onder het paneel 29.

De opbrengst komt in de buurt van 8500 kWh per jaar. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door FD2 op 12-12-2019 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het pijpje naast paneel 10 vervangen door ventilatiepan. Paneel 1-16 kleinere, passende maat. Paneel 17-29(30) kunnen groot. 17-24 op 200, of meer.
Paneel 25-29(30) op een micro. ? Paneel 3 & 6 een Tigo? Of de cv-pijp naar noord-dak.

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 12-12-2019 02:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
@onetime @FD2 _/-\o_ _/-\o_

cv pijpje verplaatsen naar Noord wordt wat ingewikkeld, dan moet ik binnen door een muur. Als ik naar de tekening van @FD2 kijk, zou hij kunnen blijven zitten, maar met kans op schaduw in de ochtend?

Pijpje onder 29 is van de afzuiging: vrij breed, maar wel al laag, dus ik denk dat die er al onder valt.

Dit zijn wel echt een stuk maar panelen dan waar ik rekening mee gehouden heb. >:)

edit: De lengte van de garage is overigens 6.75m, dus bij panelen van 1m breed denk ik dat er wel een paneel af gaat vallen aan de oostkant bij gebruik van 2,1m lange panelen aan de zuidkant (?)

[ Voor 18% gewijzigd door MinasM op 12-12-2019 09:17 ]

• voorstad
Bij 12 panelen een Wp prijs van ~ 1,00 i.p.v. ~ 1,15 (ex btw). Op basis van een omvormer met 10 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
ik kom er net achter dat ik een nogal stomme rekenfout heb gemaakt: het schuine dak is 5,90m bij 5,90m, dus dat scheelt iig een rijtje panelen helaas.

• reneeke1970
voorstad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:41:
[...]

Bij 12 panelen een Wp prijs van ~ 1,00 i.p.v. ~ 1,15 (ex btw). Op basis van een omvormer met 10 jaar garantie.
Je kunt beter alleen naar paneel kijken. Dus een maxim versus regulier paneel met bv tigo(40 euro )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
reneeke1970 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:15:
[...]

Je kunt beter alleen naar paneel kijken. Dus een maxim versus regulier paneel met bv tigo(40 euro )
Ik hoor vooral graag of er ervaringen van anderen zijn met panelen met Maxim technologie. Ik heb eigenlijk geen schaduw, maar overweeg 12 panelen op 32 graden (dak, zzo) en 3 op 15 graden (dakkapel, zuid of zzo). Deze combinatie schijnt beter te functioneren met optimizers vanwege de afwijking van de instraling van de zon (is dat zo?). Meeste aanbieders komen met SolarEdge en Optimizers, maar ik heb ook een voordeligere aanbiedieng met Maxim technologie panelen. Vandaar dat ik me dus afvroeg of er meer ervaringen mee waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjw77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-03 22:03
voorstad schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:52:
Ik lees hier erg weinig over de panelen met Maxim technologie (bijvoorbeeld Jinko Maxim). Terwijl het dezelfde voordelen als een systeem met optimizers biedt voor wat betreft schaduwwerking. Monitoring per paneel is er niet mee mogelijk. Maar het lijkt me een betaalbaar alternatief (vrije keus String converter) met minder kan op storing (van de optimizers). Zijn er hier ervaringen mee?
Alleen dat het niet samengaat met Enphase micro omvormers. Als test had ik 1 Maxim paneel. Deze begaf het vrijwel direct. Dat gold ook voor een tweede. Omdat ze vrijwel niet duurder waren en in theorie door een iets betere omgang met deelschaduw binnen het paneel zelf zouden zorgen, toch een keer als test geprobeerd, maar dus zonder succes. Je kunt je dus wel afvragen hoe robuust en betrouwbaar qua electronica deze panelen zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
voorstad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:24:
[...]

Ik hoor vooral graag of er ervaringen van anderen zijn met panelen met Maxim technologie. Ik heb eigenlijk geen schaduw, maar overweeg 12 panelen op 32 graden (dak, zzo) en 3 op 15 graden (dakkapel, zuid of zzo). Deze combinatie schijnt beter te functioneren met optimizers vanwege de afwijking van de instraling van de zon (is dat zo?). Meeste aanbieders komen met SolarEdge en Optimizers, maar ik heb ook een voordeligere aanbiedieng met Maxim technologie panelen. Vandaar dat ik me dus afvroeg of er meer ervaringen mee waren.
er is ervaring genoeg hier met die panelen, maar er valt eigenlijk weinig over te vertellen.
het werkt, no prob, maar niemand heeft er ook nog andere panelen naast en kan ze appart loggen.
dus verschil vertellen kan bijna niemand. ;)
(en als ze dat wel doen, pas dan op dat het niet te te mooi verhaal word, omdat de beste persoon natuurlijk altijd het beste heeft gekocht voor zich zelf.)

de instraling van de zon is op je linker kant van het dak precies het zelfde als de rechter kant. >:)
dus daar hoef je het niet voor te doen.

en jep, elk paneel word eerst gemaakt, dan gaat het een test machine in en word het aantal Wp bepaald.
dus elk paneel heeft een andere hoeveelheid Wp, geen enkel paneel is precies het zelfde.
maar als de fabrikant een paneel maakt van 330Wp, dan verkoopt hij hem als 330Wp en niet als 325Wp.
dus die verschillen zijn zo klein dat boeit eigenlijk niks. (het verschil staat ook in de specificaties van de panelen. ;) )
daar hoef je het niet voor te doen.

je hebt veel aanbieders, die solaredge aan bieden, dat klopt.
er zal wel een lekkere winst te halen zijn op dat spul. (als ik de prijzen bekijk dan lijkt dat ook zo te zijn.)
en niets wetende zonnepanelen aspiranten, die zijn snel bang voor een beetje schaduw.
dus de verkoper krijgt met solaredge de koper zo om geluld.
niks mis verder met solaredge (kan zelfs heel leuk zijn), maar ook:
daar hoef je het niet voor te doen.

deze weet ik niet helemaal zeker, maar mijn vermoeden is wel heel hoog.
normaal heb je altijd problemen als je te lange strings maakt.
in de ochtend start de omvormer, en checkt hij de Voc uit de strings.
is deze te hoog, dan gaat de omvormer in error (er is ook een heel kleine kans dat hij kapot gaat.) en zal hij niks leveren.
dit gebeurd vooral als het koud is buiten.
de maxim chip beschermt hier wel tegen, maar ze gebruiken het niet als verkoop argument.
de max Voc is wel lager als je de specs goed leest, dus een string van 14 inplaats van 12 op een 1fase omvormer?
dat soort dingen geeft wel leuke mogenlijkheden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46

Oost/west op de zuidkant van het platte dak, daar heb ik ook over nagedacht, maar op de rest van het platte dak? Dan zit de "west" kant naar de muur van het huis. (dat is nog ong 6 meter muur omhoog)

Hier even een achteraanzicht van het huis, is het wat beter te zien:

[Afbeelding]
Als er vandaag geen wolken komen kun je mooi een paar foto's maken op je platdak achter je huis vanuit een raam. Zijkant wellicht niet, dus even uit raam klimmen en foto's maken van de schaduw van de buren op dat dak. Beste is om uur of half uur een foto te maken zodat je de schaduw weet.

November, December en Januari zijn niet echt de maanden om veel opbrengst in te halen natuurlijk, maar de vorm van de schaduw verschuift eigenlijk gewoon. En in de zomer maanden heb je er wellicht geen last van.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MinasM
@jacovn Dat wordt morgen, vandaag moet er gewoon gewerkt worden ;) Morgen ook, maar dan thuis.

@AUijtdehaag Net gesproken met sun-solar, die offerte mag ik vandaag waarschijnlijk ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
voorstad schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:24:
[...]

Oh zeg dat dan meteen. Maxim regelt per 1/3 deel dus zou ik niet doen. Het beste zou zijn die 3 panelen een tigo te geven. Echter een string van 15 is toch te lang dus ik zou die 12 op willekeurige string omvormer plaatsen, dat geeft een perfecte string spanning. En die 3 op kapel hang je aan een aps micro omvormer voor ruim 200 euro maar dan werkt alles wel perfect.

En ja het verhaal van verschillende zon in straling dat klopt wel. Lees als verschillende hoek of richting....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
MinasM schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:35:
@jacovn Dat wordt morgen, vandaag moet er gewoon gewerkt worden ;) Morgen ook, maar dan thuis.
Stuur vrouw of kind dak op :)

Ik heb wat onrendabele daken en door het jaar heen maar foto's gemaakt. Dan kun je een beetje een gefundeerde beslissing maken. Zo heb ik een dak achter ons huis wat toch wel redelijk in de zon lag, tot half november de zon net achter een buurhuis onder gaat. Daar worden volgende week 6 panelen gelegd, nu maar hopen op wat sluier bewolking om ze te kunnen testen met diffuus licht.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

MinasM schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:10:
ik kom er net achter dat ik een nogal stomme rekenfout heb gemaakt: het schuine dak is 5,90m bij 5,90m, dus dat scheelt iig een rijtje panelen helaas.
Maak nu maar eerst een eigen topic, dan krijg je ook een nieuwe tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
Done! @FD2

PV - advies aantal en type panelen gewest

En ja, daar had gewenst moeten staan, maar dat kan ik volgens mij niet meer wijzigen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
De obstakels zijn een pijpje van de wtw installatie en een pijpje van de cv ketel. is dat weg te halen/verkorten denk je?
Pijp verlegen naar een muurdoorvoer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eerst moest zwartepiet het veld ruimen, nu zijn de zonnepanelen aan de beurt.
https://nieuwspaal.nl/eur...zonnepanelen-ondergronds/
Nep nieuws? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 12:14
PClop schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:46:
Eerst moest zwartepiet het veld ruimen, nu zijn de zonnepanelen aan de beurt.
https://nieuwspaal.nl/eur...zonnepanelen-ondergronds/
Nep nieuws? 🤔
;) Lees nieuwspaal.nl maar eens en trek zelf je conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinasM
Zonnepanelen ondergronds, klinkt goed! :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Ooit van satire gehoord ? :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:37

timovd

Voorsprong door techniek

Het energielabel van je huis is gebaseerd op het aantal m2 aan panelen. Dus panelen opstapelen in de kruipruimte levert een beter energielabel op. Prima plan! :*)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 11:41
Ik heb de afgelopen 2 dagen bezoek gehad van 2 firma's met een bijpassende offerte
https://imgur.com/XkHkX7E

Gaat om 5 panelen op een plat dak, hoek van 15graden richting het zuiden
Een van de panelen zal met het draaien van de zon voor een klein gedeelte in de schaduw liggen.
https://imgur.com/JBKCI8h

Hierbij de offerte en de situatie
Zou dit systeem een prima systeem zijn voor deze prijs of kan ik beter even verder kijken?

[ Voor 12% gewijzigd door GabrielZ op 13-12-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinasM
timovd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:30:
Het energielabel van je huis is gebaseerd op het aantal m2 aan panelen. Dus panelen opstapelen in de kruipruimte levert een beter energielabel op. Prima plan! :*)
Oude panelen opkopen voor weinig en... best een goed plan! :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zonnepanelen onder de grond dan kun je echt niet meer om SolarEdge heen gezien de schaduw .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:40:
Ik heb de afgelopen 2 dagen bezoek gehad van 2 firma's met een bijpassende offerte

Een van de panelen zal met het draaien van de zon voor een klein gedeelte in de schaduw liggen.

Zou dit systeem een prima systeem zijn voor deze prijs of kan ik beter even verder kijken?
2 eur/Wp.... dat is ingeveer 2x teveel imho! Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij een kleine installatie relatief veel kwijt bent, maar dit kost bijna evenveel als mijn 12x 320Wp ander half jaar geleden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabrielZ
borft schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:47:
[...]

2 eur/Wp.... dat is ingeveer 2x teveel imho! Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij een kleine installatie relatief veel kwijt bent, maar dit kost bijna evenveel als mijn 12x 320Wp ander half jaar geleden...
Bedankt voor je reactie, andere aanbieder zoeken dus.
Is het systeem zelf wel een geschikt systeem?
Eventueel kan ik ook zelf de spullen bestellen op solar outlet, het gaat om een plat dak dus zelf alles monteren zou eventueel ook wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 10:45
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:56:
[...]

Bedankt voor je reactie, andere aanbieder zoeken dus.
Eventueel kan ik ook zelf de spullen bestellen op solar outlet, het gaat om een plat dak dus zelf alles monteren zou eventueel ook wel lukken.
Is prima te doen en nog leuk ook. Ik heb het zelf gedaan voor EUR0.75/Wp EX BTW

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabrielZ
cville schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:00:
[...]

Is prima te doen en nog leuk ook. Ik heb het zelf gedaan voor EUR0.75/Wp EX BTW
Ik heb hetzelfde systeem als van de offerte samengesteld
https://imgur.com/ryhWFJj

Klopt dit zo ongeveer een beetje met wat ik nodig ben en is dit een degelijk systeem?

Alle tips en opmerkingen zijn welkom..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 10:45
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:28:
[...]

Klopt dit zo ongeveer een beetje met wat ik nodig ben en is dit een degelijk systeem?

Ik heb geen kennis van de door jou opgevoerde componenten behalve de FlatFix die prima te monteren is.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-10 00:32
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:28:
[...]

Heb je micro omvormers omdat je schaduw heb? anders kan je ook een losse omvormer nemen, scheelt ook weer geld https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
Speedfightserv schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:38:
[...]

Heb je micro omvormers omdat je schaduw heb? anders kan je ook een losse omvormer nemen, scheelt ook weer geld https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
Een van de panelen zal een beetje schaduw pakken met het draaien van de zon, daarom zijn mij deze micro omvormers geadviseerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:43:
[...]

Een van de panelen zal een beetje schaduw pakken met het draaien van de zon, daarom zijn mij deze micro omvormers geadviseerd..
Als er maar een paneel schaduw heeft, kan je overwegen om voor dat paneel een optimizer te nemen, en dan daarna een gewone stringomvormer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:40:

GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:56:
[...] Bedankt voor je reactie, andere aanbieder zoeken dus.
Zelf doen. Ik weet niet of geld het probleem was, maar dan heb je nu meteen genoeg geld voor een volgelegd dak.
Veel goedkoper. Heb je ook meer aan, electra nul-op-de-meter en misschien genoeg om gas ook...

edit: string met optimizer, 5x 300Wp? 1k5 omvormer? Maar beter meer panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 13-12-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Dan kan je zelfs een nog iets kleinere omvormer nemen en 1 Tigo optimizer,

bijvoorbeeld: https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe

https://www.winkelman-zon...fit/51759/?display=detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
Bedankt voor de hulp!

Dit in plaats van de 5 enphase optimizers en de enphase envoy-S standaard?

Kan ik hier later zonder problemen nog 5 panelen op aansluiten?

Hoe zijn hier de ervaringen met URE panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:54:
[...]

Bedankt voor de hulp!

Dit in plaats van de 5 enphase optimizers en de enphase envoy-S standaard?
Ja, klopt.
Kan ik hier later zonder problemen nog 5 panelen op aansluiten?
Kan, maar dan is je omvormer te 'klein' dan kan je beter een omvormer nemen die wat meer WP aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Iemand wel eens een puk code aangevraagd bij sma? Hoe snel gaat dat? Lukt dat in het weekend?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co
Ja ik.
Maandag (uiterlijk dinsdag) heb je antwoord, als je een fototje van ingevuld puk formulier maakt en opstuurt naar Service@SMA-Benelux.com
In het weekend werken ze niet.
De rekening komt dan per post.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:25:
@Rol-Co
Ja ik.
Maandag (uiterlijk dinsdag) heb je antwoord, als je een fototje van ingevuld puk formulier maakt en opstuurt naar Service@SMA-Benelux.com
In het weekend werken ze niet.
De rekening komt dan per post.
Ja gedaan, ben jij de enige die dit gedaan hebt hier op het forum? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co
Die anderen hebben ook weekend denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:35:
@Rol-Co
Die anderen hebben ook weekend denk ik.
Ow die reageren alleen onder werktijd? dat is een indrukwekkende baan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-10 20:40
rorie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:26:
Vandaag mijn account voor SolarEdge gekregen van mijn installateur, de installatie staat al vanaf vrijdagmiddag te leveren. Na het toevoegen van het piek en dal tarief via de Admin pagina klopt jammer genoeg de totale opbrengst niet op de portal. Deze staat nu op 3,29 euro terwijl de totaal opgewekte energie op 60 kWh staat. Het lijkt er op dat hij alleen de opbrengst van vandaag mee neemt in de berekening, dieis dus 15,81 kWh. Bij het toevoegen van het piek en dal tarief moest ik een ingangsdatum opgeven, deze is dus in het verleden, afgelopen vrijdag. Gaat dit nog automatisch worden recht getrokken dat iemand weet?
Ik heb precies dit zelfde probleem, alleen draait mijn installatie al 3 jaar. Ik heb de nieuwe energietarieven ingevoerd, een maand later dan dat ze eigenlijk van kracht werden. De totale opbrengsten in € worden de 1e 24u goed weergegeven, maar daarna start hij overnieuw. Als ik de laatst ingevoerde waarde verwijder, en deze weer toevoeg, gaat het wél weer goed...tot de volgende dag.

Solar Edge geeft aan dat ik dan maar het actuele tarief moet invoeren, en alle waardes uit het verleden moet verwijderen. Daarmee krijg ik echter wel een flink verkeerd beeld, want in 2017 betaalde ik per kWh 25% minder dan nu.

Mbt de nieuwe belastingen per volgend jaar heb ik de nieuwe tarieven per kWH alvast ingevoerd met datum 01-01-2020...eens zien of dat beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
[...]

Eén van de panelen wat schaduw? Dan kan je een stringomvormer gebruikt die een soort schaduwmanagement heeft. SMA, ABB, en (ik dacht) een paar chinezen hebben zo’n ingebouwde MPPT optimalisator. En dan is een optimizer eigenlijk overbodig. Zolang je voltage hoog genoeg blijft lost het systeem de schaduwproblemen zelf op.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 20:35
Hi All,

Ik ben van plan een x aantal zonnepanelen te kopen en te laten installeren via solar bouwmarkt. Nu heb je de keuze om de stichting deelname aan te schaffen. Jullie dit weleens gedaan? Ik twijfel dit te doen, iemand ervaring mee en weleens aanspraak op gedaan? "Stichting GarantieFonds Duurzame Energie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Hmm op hun homepage staat

"De basis voor de Stichting GFDE is gelegd in 2018 met de overtuiging, dat een klant die een duurzame investering doet in de toekomst er zeker van moet zijn dat de garantieverplichtingen van de leverancier worden nagekomen. Voor 2019 verwachten we veel meer deelnemers te verwelkomen, die staan voor kwaliteit en (financiele) duurzaamheid."

Dat lijkt niet op een erg actief beheerde site.... Al is het idee sympathiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 20:35
exroosje schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:11:
Hmm op hun homepage staat

"De basis voor de Stichting GFDE is gelegd in 2018 met de overtuiging, dat een klant die een duurzame investering doet in de toekomst er zeker van moet zijn dat de garantieverplichtingen van de leverancier worden nagekomen. Voor 2019 verwachten we veel meer deelnemers te verwelkomen, die staan voor kwaliteit en (financiele) duurzaamheid."

Dat lijkt niet op een erg actief beheerde site.... Al is het idee sympathiek.
Ja maar het kost ongeveer 80 euro extra om hier aan deel te nemen :) Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
Welke soort bevestigingsysteem word er meestal gebruikt voor een platdak?
Welke is prijs kwaliteit verhouding aan te raden?
Zijn er naast het flat fix fusion nog andere opties die wat goedkoper zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

GabrielZ schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:17:
Welke soort bevestigingsysteem word er meestal gebruikt voor een platdak?
Welke is prijs kwaliteit verhouding aan te raden?
Zijn er naast het flat fix fusion nog andere opties die wat goedkoper zijn?
Flatfix fusion geeft een hele lage dakbelasting, en van der Valk pro bijvoorbeeld gebruiken wij bij grote systemen, ook omdat aarding dan makkelijker is.
Sunstruction is denk ik een van de goedkopere. Maar ook heel goed te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-10 20:05
Alvast excuus voor deze ‘crosspost’ maar omdat wellicht niet alle posters hier ook zicht hebben op andere topics toch even deze link ook hier posten. Zijn er mensen die meer informatie hebben over deze uitspraak/regeling? Zo niet, wellicht wel érg interessant. Ik probeer uit te zoeken hoe het werkt met de aangifte van dit jaar.

https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BertP Dat betekent zo ongeveer een gratis zonnepanelen dak op nieuwbouw.
Een dief van je eigen portomonnee als je niet je hele dak vol legt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 23:26
Tnx voor de tip, dat ga ik ff uitzoeken, in 2017 een woning laten bouwen met 40 panelen dus daar moet wat te halen zijn :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw