Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.965 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-10 20:05
Grolsch schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:11:
Tnx voor de tip, dat ga ik ff uitzoeken, in 2017 een woning laten bouwen met 40 panelen dus daar moet wat te halen zijn :)
Hier nu bijna (a.s. woensdag) een jaar bewoner van een nieuwbouwwoning waar we ook 18 zonnepanelen hebben liggen. De aangifte voor de btw aanschaf en montage is al gedaan en ook al uitbetaald maar ik vraag me dus wat er gebeurd af als je nog een suppletie aangifte doet op basis van deze uitspraak. Als het echt zo is zou dit een hele mooie meevaller zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als 'PV-Rooky' heb ik, na het lezen van de fijne 'elektriciteit opwekken met zonnepanelen' topics, een eigen topic aangemaakt.

Omdat ik lees dat een verwijzing naar een eigen topic mag, hier de link, in de hoop op jullie visie/advies:
Zonnepanelen > Is deze offerte netjes (oa euro-per-wattpiek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-10 20:05
onetime schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:02:
@BertP Dat betekent zo ongeveer een gratis zonnepanelen dak op nieuwbouw.
Een dief van je eigen portomonnee als je niet je hele dak vol legt.
Hier nog wat informatie, ik snap nog niet helemaal hoe het exact werkt maar het maakt de puzzel iets duidelijker.

https://www.bdo.nl/nl-nl/...epanelen-deels-aftrekbaar

https://www.accountancyva...chtigen-met-zonnepanelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-10 22:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GabrielZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:43:
[...]

Een van de panelen zal een beetje schaduw pakken met het draaien van de zon, daarom zijn mij deze micro omvormers geadviseerd..
:F
Neem gewoon een string omvormer met schaduwmanagement en je bent klaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BertP @Andre1973 @Dre Door jullie aangedragen punten in de openingspost verwerkt.
BTW, platdak montage, maximaal terugleveren.
@Mr3MrsSmith Voor jou van belang punt aangepast op aandragen van Dre. (terugleveren)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 16:55
onetime schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:38:
@BertP @Andre1973 @Dre Door jullie aangedragen punten in de openingspost verwerkt.
BTW, platdak montage, maximaal terugleveren.
@Mr3MrsSmith Voor jou van belang punt aangepast op aandragen van Dre. (terugleveren)
yes daar was ook een vraag van mij op gebaseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@onetime Ah de BTW weer:)

Ik mocht van de belasting geen forfait gebruiken (teveel WP) link
Vervolgens alles moeten berekenen en hoewel het even een ding was om op exact het juiste moment de juiste info te hebben (de teller info van de slimme meter op het einde van het kwartaal)
link 2

Maar dan de verrassing:
Doordat ik nog maar 3 weken kwartaal had was mijn opbrengst niet heel hoog en dus ook de btw extreem laag. Ik heb een paar tientjes betaald voor bijna 15000 WP ik denk dat het voor iedereen met meer dan 5000 WP die aangiften doen in de slechte kwartalen qua opbrengst of maar enkele weken draaien behoorlijk wat kan schelen t.o.v. het forfait bedrag.
Of alles goed gaat met het geen aangifte meer te hoeven doen, moet ik nog even afwachten. op het moment dat alles rond is zal ik je wel even een stukje sturen, mocht je willen kan je het ook in de TS mikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 14:28

Helhond

Grunn

Vraagje:

Ik ga wil alvast de onderverdeler gaan plaatsen in de garage hierop zullen ook 18 panelen worden geplaatst., i.v.m. schaduwval ga ik voor micro-omvormers.

Er zullen 6 panelen per schans worden geplaatst en elke schans wordt op een eigen alamat aangesloten per fase.
Schans 1: QS1 + YC600 (Fase 1)
Schans 2: QS1 + YC600 (Fase 2)
Schans 3: QS1 + YC600 (Fase 3)

Doe ik er goed aan om (3x) een 16A 1P+N B-Kar 30mA te plaatsen?
Of is het toch beter om een 100 of 300mA Alamat te plaatsen?

Is het nodig zowel de zonnepanelen als de (APS) micro-omvormers nog extra te aarden?
Ik had ergens gelezen dat de panelen via de omvormers waren geaard, maar kan dit niet meer terug vinden.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:16
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan nog scherper.
SMA is 5 jaar garantie idd. Ook geen probleem.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:16
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:31:
[...]

Kan nog scherper.
SMA is 5 jaar garantie idd. Ook geen probleem.
Is 5 jaar niet een beetje weinig? De meeste geven allemaal 10 jaar. Toch lullig als dat ding na 5 jaar kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Highfive95 als er iets stuk gaat aan die elektronica is het vaak in de eerste jaren.
Blikseminslag kan altijd, maar dan heb je zowiezo geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:47
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:01:
@Highfive95 als er iets stuk gaat aan die elektronica is het vaak in de eerste jaren.
Blikseminslag kan altijd, maar dan heb je zowiezo geen garantie.
Jawel, opstal....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
DAT is geen Garantie...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 17:06
twain4me schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 02:14:
@onetime Ah de BTW weer:)

Ik mocht van de belasting geen forfait gebruiken (teveel WP) link
Vervolgens alles moeten berekenen en hoewel het even een ding was om op exact het juiste moment de juiste info te hebben (de teller info van de slimme meter op het einde van het kwartaal)
link 2

Maar dan de verrassing:
Doordat ik nog maar 3 weken kwartaal had was mijn opbrengst niet heel hoog en dus ook de btw extreem laag. Ik heb een paar tientjes betaald voor bijna 15000 WP ik denk dat het voor iedereen met meer dan 5000 WP die aangiften doen in de slechte kwartalen qua opbrengst of maar enkele weken draaien behoorlijk wat kan schelen t.o.v. het forfait bedrag.
Of alles goed gaat met het geen aangifte meer te hoeven doen, moet ik nog even afwachten. op het moment dat alles rond is zal ik je wel even een stukje sturen, mocht je willen kan je het ook in de TS mikken.
Ik krijg mijn panelen pas volgende week. Zit niet boven de 5kw maar zou dus ook graag het daadwerkelijke opgewekte bedrag opvoeren i.p.v. het forfait. Scheelt me zo'n 100 euro.

Dat kan dus gewoon?

Heb dit al gevonden. Lijkt me prima dus.

https://www.futd.nl/fisca...t-toepassing-btw-forfait/

[ Voor 4% gewijzigd door Frankvbr op 18-12-2019 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Frankvbr schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:06:
[...]

Ik krijg mijn panelen pas volgende week. Zit niet boven de 5kw maar zou dus ook graag het daadwerkelijke opgewekte bedrag opvoeren i.p.v. het forfait. Scheelt me zo'n 100 euro.

Dat kan dus gewoon?
volgens mij wel, ik zou de belasting telefoon even bellen. volgens mij stond het er een paar maanden geleden net iets anders omschreven. (ik heb aangiften gedaan over kwartaal 2)
(en laat het dan hier even weten, misschien hoef ik dan niets te typen :+ )

letop: je heb de volgende data in iedergeval nodig en die is het makkelijkste op 1 jan af te lezen/ te bewijzen / foto's van te maken
De stand(en) van de teruglevermeter(s) (wat is er terug geleverd) (foto is handig)
Wat de zonnepanelen hebben opgewekt (foto/screenshot)
Informatie over het tarieven van een kWh

Met een meter zonder terugtelwerk heb je denk ik een probleem met het aantonen van het eigen gebruik etc.. maar dan misschien alles als eigen gebruik invullen. :S
Ik heb wel het idee dat ze beter kijken waar mijn schoonvader met forfait rekende en het binnen een paar weken was geregeld ben ik al een half jaar bezig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 17:06
twain4me schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:25:
[...]

volgens mij wel, ik zou de belasting telefoon even bellen. volgens mij stond het er een paar maanden geleden net iets anders omschreven. (ik heb aangiften gedaan over kwartaal 2)
(en laat het dan hier even weten, misschien hoef ik dan niets te typen :+ )

letop: je heb de volgende data in iedergeval nodig en die is het makkelijkste op 1 jan af te lezen/ te bewijzen / foto's van te maken
De stand(en) van de teruglevermeter(s) (wat is er terug geleverd) (foto is handig)
Wat de zonnepanelen hebben opgewekt (foto/screenshot)
Informatie over het tarieven van een kWh

Met een meter zonder terugtelwerk heb je denk ik een probleem met het aantonen van het eigen gebruik etc.. maar dan misschien alles als eigen gebruik invullen. :S
Ik heb wel het idee dat ze beter kijken waar mijn schoonvader met forfait rekende en het binnen een paar weken was geregeld ben ik al een half jaar bezig ;)
Zie mijn edit. Is al rechtzaak over geweest.

Standen van slimme meter kan ik van de factuur halen van de energieleverancier.

Opwekking zal inderdaad vanuit de omvormer moeten. Eigen gebruik zie je toch ook niet op de meter.

• onetime
  • Niet online
Dank voor deze info. Btw verder in het specifieke topic? Nieuws: Zonnepanelen en de btw

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 14:28

Helhond

Grunn

Helhond schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:29:
Micro omvormers:
Doe ik er goed aan om (3x) een 16A 1P+N B-Kar 30mA te plaatsen?
Of is het toch beter om een 100 of 300mA Alamat te plaatsen?
Niemand? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 19-12-2019 11:21 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• onetime
  • Niet online
Wat geeft de fabrikant van de omvormer(s) aan? Liefst 30mA, maar moet wel eens meer zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Frankvbr dank voor btw-forfait link.
Aanpassing kopje omvormer openingspost:

De omvormer is één van de twee belangrijkste onderdelen van je installatie. Je wilt licht omzetten in DC en vervolgens in AC wat je thuis kan gebruiken. Hoe betrouwbaarder en efficiënter dit gebeurt hoe hoger je rendement. Zolang het aangesloten Wp vermogen tussen de 70% en 200% van de omvormer is kan dit goed genoeg zijn. Dat komt doordat het slechts zelden gebeurd dat de zoninstraling echt hoog is. Zie in het stukje verderop over mogelijke piekverliezen met name de daar genoemde analyse van antonboonstra.
SMA: ‘Bij een overdimensionering van 200 procent is er bij een oost-westopstelling een aftopping van 8 tot 10 procent’, duidt Hoylaerts. ‘Dit neemt niet weg dat extra zonnepanelen de totale opbrengst blijven verhogen en er dus ergens een optimum ligt tussen de kosten van meer zonnepanelen en de extra opbrengst van de installatie. In de praktijk is het dus mogelijk om op een netaansluiting van 1,75 megavoltampère tot zelfs 4 megawattpiek zonnepanelen aan te sluiten. Door de dalende prijzen van zonnepanelen is het interessant om steeds meer zonnepanelen aan te sluiten op een kleinere aansluiting. Voor projecten waar men in het verleden koos voor een overdimensionering van 120 procent zien we nu dat het financieel optimum al vrij gemakkelijk richting een overdimensionering van 170 procent gaat. Bij marktpartijen moet het besef nog wel groeien dat het niet erg is om een kleinere omvormercapaciteit te gebruiken op de locaties waar netcapaciteit een probleem is. Het is een van de belangrijkste troeven die de sector in handen heeft om een antwoord te kunnen bieden aan de groeiende problemen met de netcapaciteit. Overdimensionering tot 200 procent is bij alle omvormers uit ons productportfolio mogelijk.
Bij een Oost-West opstelling kan eventueel, bijvoorbeeld bij een dakhelling van 450of hoger, een omvormer vanaf 50% al genoeg zijn omdat Oost en West op verschillende momenten hun maximale opbrengst hebben. Dit kan echter zijn weerslag hebben op de levensduur van de dan relatief zwaar belaste omvormer. Omdat electronica boven de 30o voor iedere 10o in levensduur halveert is het een goed idee een extra (temperatuur geregelde) fan op de omvormer te richten. Hoe beter de omvormer past bij de panelen, hoe lager je prijs/Wp. Kies een omvormer welke past bij je set én je toekomstplannen. Aangezien er in België een belasting is op het omvormer vermogen, is het daar beter om een relatief kleine omvormer te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

TFHfony

Professional Weirdo

En dan hangt het nog af van de verzekeraar. Sommige verzekeraars zien op plat dak geplaatste panelen niet altijd als zijnde "aan huis verankerd",

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:40:
[...]

En dan hangt het nog af van de verzekeraar. Sommige verzekeraars zien op plat dak geplaatste panelen niet altijd als zijnde "aan huis verankerd",
Meestal liggen de panelen op een platdak ook 'los' en zijn ze niet vastgemaakt aan de dakconstructie zelf, in dat geval klopt dit ook wel.
Maar je moet per verzekeraar inderdaad kijken in de voorwaarde. Zelf moet ik hier ook nog even in duiken aangezien we volgend jaar panelen gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Viper® schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:45:
[...]

Meestal liggen de panelen op een platdak ook 'los' en zijn ze niet vastgemaakt aan de dakconstructie zelf, in dat geval klopt dit ook wel.
Maar je moet per verzekeraar inderdaad kijken in de voorwaarde. Zelf moet ik hier ook nog even in duiken aangezien we volgend jaar panelen gaan krijgen.
Daarom. Mijn verzekeraar heeft in ieder geval op schrift bevestigd dat het "ondanks" deze constructie onder de opstalverzekering valt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
onetime schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:55:
@Frankvbr dank voor btw-forfait link.
Aanpassing kopje omvormer openingspost:

De omvormer is één van de twee belangrijkste onderdelen van je installatie. Je wilt licht omzetten in DC en vervolgens in AC wat je thuis kan gebruiken. Hoe betrouwbaarder en efficiënter dit gebeurt hoe hoger je rendement. Zolang het aangesloten Wp vermogen tussen de 70% en 200% van de omvormer is kan dit goed genoeg zijn. Dat komt doordat het slechts zelden gebeurd dat de zoninstraling echt hoog is. Zie in het stukje verderop over mogelijke piekverliezen met name de daar genoemde analyse van antonboonstra.
SMA: ‘Bij een overdimensionering van 200 procent is er bij een oost-westopstelling een aftopping van 8 tot 10 procent’, duidt Hoylaerts. ‘Dit neemt niet weg dat extra zonnepanelen de totale opbrengst blijven verhogen en er dus ergens een optimum ligt tussen de kosten van meer zonnepanelen en de extra opbrengst van de installatie. In de praktijk is het dus mogelijk om op een netaansluiting van 1,75 megavoltampère tot zelfs 4 megawattpiek zonnepanelen aan te sluiten. Door de dalende prijzen van zonnepanelen is het interessant om steeds meer zonnepanelen aan te sluiten op een kleinere aansluiting. Voor projecten waar men in het verleden koos voor een overdimensionering van 120 procent zien we nu dat het financieel optimum al vrij gemakkelijk richting een overdimensionering van 170 procent gaat. Bij marktpartijen moet het besef nog wel groeien dat het niet erg is om een kleinere omvormercapaciteit te gebruiken op de locaties waar netcapaciteit een probleem is. Het is een van de belangrijkste troeven die de sector in handen heeft om een antwoord te kunnen bieden aan de groeiende problemen met de netcapaciteit. Overdimensionering tot 200 procent is bij alle omvormers uit ons productportfolio mogelijk.
Bij een Oost-West opstelling kan eventueel, bijvoorbeeld bij een dakhelling van 450of hoger, een omvormer vanaf 50% al genoeg zijn omdat Oost en West op verschillende momenten hun maximale opbrengst hebben. Dit kan echter zijn weerslag hebben op de levensduur van de dan relatief zwaar belaste omvormer. Omdat electronica boven de 30o voor iedere 10o in levensduur halveert is het een goed idee een extra (temperatuur geregelde) fan op de omvormer te richten. Hoe beter de omvormer past bij de panelen, hoe lager je prijs/Wp. Kies een omvormer welke past bij je set én je toekomstplannen. Aangezien er in België een belasting is op het omvormer vermogen, is het daar beter om een relatief kleine omvormer te plaatsen.
Voor de garantie stelt dacht ik de leverancier nog wel een maximum. Bij Fronius is dat bijv inderdaad 200%. Maar of dat bij allemaal zo is weet ik niet.
Dus kan ook nog een rol spelen bij overdimensionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik ben van plan om 22 panelen te leggen in oost west opstelling (35 graden dak). Als ik van deze opstelling echter bekijk wat de opbrengst is met en zonder micro-optimizers zie ik een verschil van zo'n 10%. En dat terwijl er alleen in avond schaduw valt door een grote boom die een aantal tuinen verderop staat.
Nu vraag ik me af in hoeverre die 10% kan kloppen. Met micro-optimizers is dan weliswaar wat aanschaf betreft duurder, maar door de extra opbrengst is dat in een jaar of 7 terugverdiend. En dan is dat wel leuk omdat je dan per zonnepaneel een overzicht krijgt wat natuurlijk altijd leuk is :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redwing Zet de gegevens even hier weg. Welke panelen, lokatie etc.
Dan vullen we dat even in, in sunnydesignweb en kijken wat daaruit komt.
Iets in me zegt dat je het nooit meer terugverdiend tov een stringomvormer.
11 panelen in een string is al een aardig perfecte Vmpp voor een stringomvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 20:46
Een vraag voor de personen die APS QS1 gebruiken of installeren.

In de datasheet staat een plaatje met 2x een QS1 op een trunk, in de verkorte handleiding 3 (of meer).

Maar dan lees ik dit:
Max. Continue uitgangsstroom 5.22A
Opstart stroom 12.5A

en dan iets verder onder Mechanische gegevens:
AC Bus Maximale Stroomsterkte 20A

Iemand die mij kan uitleggen hoeveel er op 1 trunk mogen als je op 20A afzekerd, dat kan ik namelijk niet vinden.
Als ik de continu uitgangsstroom zie zou ik zeggen 3 á 4, maar zie ik opstart stroom... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:40:
@redwing Zet de gegevens even hier weg. Welke panelen, lokatie etc.
Dan vullen we dat even in, in sunnydesignweb en kijken wat daaruit komt.
Iets in me zegt dat je het nooit meer terugverdiend tov een stringomvormer.
11 panelen in een string is al een aardig perfecte Vmpp voor een stringomvormer.
Omgeving Eindhoven, achterkant huis ligt naar het noorden (net iets schuin naar het oosten), dus de westkant ligt op zo'n 80 graden. Het type zonnepanelen is nog niet bekend, maar gezien de ruimte die ik heb en de prijs denk ik aan 320Wp panelen. Het 1e idee is 10 oost en 10 west, maar er kunnen er evt. 12 per kant op.
En dan staat in het westen een hoge boom, maar die geeft pas laat in de avond schaduw en dan ook snel over het hele dak.

Ik had trouwens ook al wat zitten spelen met sunnydesign, maar ik kon niet vinden hoe ik aan kan geven dat ik micro-omvormers wil gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redwing SMA doet niet meer in micro omvormers, enkel stringomvormers (en optimizers van tigo)
Dus vandaar dat je dat niet in kunt vullen.
Maar hoe kom je aan die 10% dan, als je geen berekening hebt? Blauwe ogen van een verkoper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

@redwing lekker 12 per kant plaatsen dan, komt wel op hoor. Binnen een jaar kan je waarschijnlijk "jouw" paneel al niet meer krijgen.
Je verdient een paar procentjes door de verschillen in de panelen, en de rest door die boom.
En als je ook de opbrengst per paneel leuk vind (en niet je spaargeld tot het laatste duppie uitgeeft, maar die indruk krijg ik niet) dan zou ik het gewoon doen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:10:
@redwing SMA doet niet meer in micro omvormers, enkel stringomvormers (en optimizers van tigo)
Dus vandaar dat je dat niet in kunt vullen.
Maar hoe kom je aan die 10% dan, als je geen berekening hebt? Blauwe ogen van een verkoper?
Tijdje geleden via een of andere site die ook hoogte, ligging e.d. meenam. Het leek me toen niet echt te kloppen, maar hetzelfde kreeg ik echter ook te horen bij een van de offertes omdat hun programma een 10% extra rendement aangaf met micro-omvormers. Aangezien die ook gelijk aangaf dat dit precies binnen de verwachte terugverdientijd viel en het daarmee een eigen keuze was, leek het mij niet op een verkooptruc en zette het me toch aan het denken. Zeker aangezien het als techneut leuk is om veel data uit te kunnen lezen ;)

Andere vraag is hoeveel kwaliteitsverschil er tussen panelen zit. Ik zie dat b.v. Sun-solar met Yingli's een stuk goedkoper uit is dan andere bekendere merken. De garantie is een stuk korter (wat niet erg hoopvol is ;) ) maar zijn ze dan ook echt zoveel slechter.

@Andre1973 Het gaat inderdaad vooral over wat praktisch en slim is, de extra kosten voor omvormers en een paar panelen meer of minder zijn het probleem niet.

[ Voor 19% gewijzigd door redwing op 20-12-2019 23:22 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redwing Je kan niet uitgaan van wat een verkoper je voorspelt aan opbrengst.
Die zullen altijd te voorzichtig voorspellen, zodat de klant niet ontevreden is en er op terug komt.
Enkel via sunnydesignweb krijg je (redelijk) een idee wat het op gaat brengen.

De kosten die je uitspaart met string omvormer tov micro omvormers, kan je beter in meer panelen steken.
Als je oost en west gelijk aantal panelen maakt, kan je nog makkelijk vergelijken ook. (-boom, wat het iets lastiger maakt om te vergelijken)

Leuk, per paneel logging, als je dat wilt natuurlijk. Maar kost wel meer centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:21:
@redwing Je kan niet uitgaan van wat een verkoper je voorspelt aan opbrengst.
Die zullen altijd te voorzichtig voorspellen, zodat de klant niet ontevreden is en er op terug komt.
Enkel via sunnydesignweb krijg je (redelijk) een idee wat het op gaat brengen.

De kosten die je uitspaart met string omvormer tov micro omvormers, kan je beter in meer panelen steken.
Als je oost en west gelijk aantal panelen maakt, kan je nog makkelijk vergelijken ook. (-boom, wat het iets lastiger maakt om te vergelijken)

Leuk, per paneel logging, als je dat wilt natuurlijk. Maar kost wel meer centen.
Ik ga ook niet zozeer uit van de voorspelling van de daadwerkelijke opbrengst als wel dat er aan wordt gegeven dat micro-omvormers voldoende rendabel zijn om de extra kosten ervan ook in een jaar of 7 uit te hebben. En als dat het geval is, is het wat mij betreft financieel ongeveer hetzelfde (en zelfs iets beter omdat na die 7 jaar/als het salderen weg valt je ook echt meer opbrengst hebt)

En het dak volleggen is het probleem niet. het gaat er mij echt om of er echt een opbrenstverschil kan zijn van 10% :) Ik kan het zo niet zo makkelijk verklaren nl. Die boom die er staat geeft pas in de avond schaduw en dat halve uur tussen de tijd waarbij de 1e panelen schaduw pakken en de rest ook in de schaduw valt lijkt mij niet echt zo'n groot verschil in opbrengst te maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
@redwing Je gebruikt micro-omvormers en micro-optimizers door elkaar.
- micro=omvormer maakt direct 230VAC
- optimizers regelt de DC spanning tov stroom, naar optimale werkpunt paneel

micro=omvormers 10% beter tov van een goed opgelijnde stringomvormer en dan 10% verschil?
APS is 96% dan zou een string maar 86% mogen zijn. Ik heb wel het idee dat ze iets eerder opstarten en langer doorgaan, maar heb daar nog geen bewijzen voor. Aan de andere kant lijkt het of, als ze eenmaal draaien, stringomvormers er iets meer uit halen. Ik vind het wel heel veel verschil en geloof er dan ook niet in. De uitlezer voor internet verbruikt ook continue 2,xx Watt, terwijl stringomvormers volgens mij echt uit gaan en in rust minder verbruiken.

Micro-optimizers is zo afhankelijk van je schaduw situatie daar durf ik geen uitspraken in te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
@Rouske
Jij rekent alles maximaal, maar hoe zit het met je panelen?
Bij de https://usa.apsystems.com...S1-Datasheet-11.20.19.pdf
Staat 3, is weliswaar Amerika met 60 hz. Maar met 4 ga je over de 20A trunk kabel stroom.
Als je nu zeker weet dat je dat nooit gaat halen ivm je zonnepanelen(oost-west), kun je er 4 op kwijt. Mogelijk dat ze het daarom in de Nederlandse versie niet vermelden. Let ook op je spanning/cells, die panasonic-HIT mogen er niet op. En je gaat met de 310W panelen al onderdimensioren, als je zuid 36gr legt.
Hoewel ze bij de Y600 tot 375Wp aanbevelen (nl datasheet), Dat is dan 300/375=0,8 wat dan bij het instralingsdiagram weer geen ongewone waarde is.

Ze komen bij mij 310Wp op Zuid-Oost en Noord-West leggen (45gr) in februari. Op Y600 4xper kant, omdat ze op rij liggen zijn kabels anders tekort voor QS1 en dan ben je dat verschil in geld daaraan kwijt en je hebt extra stekker verbindingen op je dak liggen. In theorie zal ik dus niet onderdimensioneren op Oost, maar verwacht het op piekmomenten wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Dapdodo op 21-12-2019 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58

RvV

Ik heb ze allebei, een string inverter en APS micro inverters en merk vooral tijdens de donkere maanden dat de opbrengst flink minder is op de micro's. Ze starten wel op, de spanning is hoog genoeg maar er is dan te weinig stroom om iets terug te leveren.

As we speak:
APS micro's: 0 watt
Growatt string: 254,3 watt

Micro's zijn dan wel weer grandioos als je veel harde schaduw hebt of ergens een paar panelen neer wilt ploffen.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
RvV schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:11:
Ik heb ze allebei, een string inverter en APS micro inverters en merk vooral tijdens de donkere maanden dat de opbrengst flink minder is op de micro's. Ze starten wel op, de spanning is hoog genoeg maar er is dan te weinig stroom om iets terug te leveren.

As we speak:
APS micro's: 0 watt
Growatt string: 254,3 watt

Micro's zijn dan wel weer grandioos als je veel harde schaduw hebt of ergens een paar panelen neer wilt ploffen.
Dat ligt dan eerder aan je panelen, full black?, of anders aan het nieuwe model aps want ik zie het hier precies andersom.
Maar ik heb de 500 a en i modellen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Nope, ik weet het ook niet. Zelfde orientatie, zelfde 325W panelen. Geen full-black want daar geef ik niets om. Dan zal het wel de YC600 zijn.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
De Sunpower P19 panelen heb ik inmiddels liggen.
Voorste blok 4 noord oost 10 graden

Van dichtbij zie je wel de ‘shingled’ cellen, maar van paar meter lijken ze redelijk zwart.
Ligt op roofbox delux, tegenwoordig van kunstof gemaakt (vroeger aluminium) alle ballast ligt binnen de behuizing.

Edit:

Dichtbij:
Sunpower p19 close

Iets
Sunpower p19 paar meter

Het lijkt ook echt de hoek waaronder je kijkt..
Kom je de straat inrijden zie je ze wel net liggen maar is het een zwart vlak.

[ Voor 51% gewijzigd door jacovn op 22-12-2019 06:26 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
RvV schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:59:
Nope, ik weet het ook niet. Zelfde orientatie, zelfde 325W panelen. Geen full-black want daar geef ik niets om. Dan zal het wel de YC600 zijn.
Kijk maar eens op pvo naar @TFHfony ,dan zie je hoe snel ze daar starten. Ik denk al vanaf 2 watt per paneel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:22:
[...]

Kijk maar eens op pvo naar @TFHfony ,dan zie je hoe snel ze daar starten. Ik denk al vanaf 2 watt per paneel.
Ja, daar ziet het er wel normaal uit. De 16e dec bijvoorbeeld, een slechte dag...dan heeft hij gewoon in de ochtend al een kleine output.

Die van mij dus de heledag dag niets! 0 watt output..

16december

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
RvV schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:39:
[...]

Ja, daar ziet het er wel normaal uit. De 16e dec bijvoorbeeld, een slechte dag...dan heeft hij gewoon in de ochtend al een kleine output.

[Afbeelding: 16december]
Dat is dus iets wat niet zou moeten kunnen in mijn ogen. Denk dat je de kabels eens moet checken, of je kWh meter.....
Spanning van panelen past wel bij aps?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn met de bekabeling? In de zomer toppen ze netjes af op 319W.

yc600

Ingangsgegevens (DC)
YC600-EU
Aanbevolen vermogensbereik (STC) PV module 250Wp-375Wp
Spanningsbereik MPPT 22V-45V
Bedrijfsspannings bereik 16V-55V
Maximale Ingangsspanning 55V
Maximale Ingangsstroom 12A x 2

Paneeltjes zijn de JAM60S03-325W

Rated Maximum Power(Pmax) [W] 325
Open Circuit Voltage(Voc) [V] 40.56
Maximum Power Voltage(Vmp) [V] 33.65
Short Circuit Current(Isc) [A] 10.22
Maximum Power Current(Imp) [A] 9.66

Ik zie niets geks?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Dapdodo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:49:
@redwing Je gebruikt micro-omvormers en micro-optimizers door elkaar.
- micro=omvormer maakt direct 230VAC
- optimizers regelt de DC spanning tov stroom, naar optimale werkpunt paneel

micro=omvormers 10% beter tov van een goed opgelijnde stringomvormer en dan 10% verschil?
APS is 96% dan zou een string maar 86% mogen zijn. Ik heb wel het idee dat ze iets eerder opstarten en langer doorgaan, maar heb daar nog geen bewijzen voor. Aan de andere kant lijkt het of, als ze eenmaal draaien, stringomvormers er iets meer uit halen. Ik vind het wel heel veel verschil en geloof er dan ook niet in. De uitlezer voor internet verbruikt ook continue 2,xx Watt, terwijl stringomvormers volgens mij echt uit gaan en in rust minder verbruiken.

Micro-optimizers is zo afhankelijk van je schaduw situatie daar durf ik geen uitspraken in te doen.
Yup, sorry, ik haal ze inderdaad door elkaar (toe aan vakantie zullen we maar zeggen ;) ). Degene die aangaf 10% extra rendement te kunnen halen gebruikte optimizers (SolarEdge)

Ik blijf dus nog even twijfelen, gevoel zegt dat als ik 2 strings pak, 1 op oost en 1 op west ik met een SMA omvormer prima vooruit kan. En dat is toch een verschil in prijs van een paar duizend euro bij 24 panelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

RvV schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding: 16december]
Ik verwacht eigenlijk niet dat die YC600's zo veel anders zijn de dan de YC500 & YC500i's die ik hier heb. Wellicht dat ze niet lekker combineren met jouw panelen? Zo te zien eb je ook de beschikking over een ECU om ze direct uit te lezen. Wat geeft deze aan op zo'n dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Die geeft ook niet veel aan. Alsof ze gewoon te weinig licht krijgen. In de zomer vind ik ze ook laat opstarten tov de string hoor.
Dus ja, eigenlijk zou ik een nieuwe yc600/500 moeten testen of een nieuw/ ander type paneel erop aansluiten. Die heb ik helaas niet op de plank liggen. Als iemand anders met yc600's ze nog eens wilt vergelijken (met ecu data) dan is dat natuurlijk ook interessant.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RvV schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:28:
Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn met de bekabeling? In de zomer toppen ze netjes af op 319W.

[Afbeelding: yc600]

Ingangsgegevens (DC)
YC600-EU
Aanbevolen vermogensbereik (STC) PV module 250Wp-375Wp
Spanningsbereik MPPT 22V-45V
Bedrijfsspannings bereik 16V-55V
Maximale Ingangsspanning 55V
Maximale Ingangsstroom 12A x 2

Paneeltjes zijn de JAM60S03-325W

Rated Maximum Power(Pmax) [W] 325
Open Circuit Voltage(Voc) [V] 40.56
Maximum Power Voltage(Vmp) [V] 33.65
Short Circuit Current(Isc) [A] 10.22
Maximum Power Current(Imp) [A] 9.66

Ik zie niets geks?
Ik kan alleen maar verzinnen dat het met de halve cellen te maken heeft. Misschien ergens oud paneel ritselen en er op aan sluiten desnoods vanaf de grond/tuin.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duitsedog
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 09:53
RvV schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:58:
Die geeft ook niet veel aan. Alsof ze gewoon te weinig licht krijgen. In de zomer vind ik ze ook laat opstarten tov de string hoor.
Dus ja, eigenlijk zou ik een nieuwe yc600/500 moeten testen of een nieuw/ ander type paneel erop aansluiten. Die heb ik helaas niet op de plank liggen. Als iemand anders met yc600's ze nog eens wilt vergelijken (met ecu data) dan is dat natuurlijk ook interessant.
Ik heb 2x YC600 en een QS1, de QS1 start wel eerder op en gaat later uit dan de YC600's maar die doen het in de winter bij mij ook gewoon. Ik lig in de winter volledig in de schaduw van een flat dus moet het van indirect licht hebben.

Op 16 december begonnen de YC600's om 9.33 te leveren, maximaal op de dag 23W per paneel en om 16.33 gingen ze uit. Ik heb overigens AUO 320Wp full black panelen.

7x320Wp 5xZ 2xN 20° op APS QS1 en YC600 plat dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
@redwing Ik zou gewoon die optimizers nemen met SMA. Als de bomen alleen west of alleen Oost zijn zou je daar kunnen halveren. Die datahonger komt toch een keer in de vorm van als... als.... als.... En dan heet het hobby en die mag toch geld kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dapdodo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:14:
@redwing Ik zou gewoon die optimizers nemen met SMA. Als de bomen alleen west of alleen Oost zijn zou je daar kunnen halveren. Die datahonger komt toch een keer in de vorm van als... als.... als.... En dan heet het hobby en die mag toch geld kosten ;)
Je mag mijn paneel logging hebben, als ik nog eens per maand naar kijk ist veel....
Totaal productie is enige wat ik volg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:20:
[...]

Je mag mijn paneel logging hebben, als ik nog eens per maand naar kijk ist veel....
Totaal productie is enige wat ik volg.
Doe maar pm, ik heb namelijk nog geen 0 dag vanaf de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dapdodo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:27:
[...]

Doe maar pm, ik heb namelijk nog geen 0 dag vanaf de zomer.
Wacht maar na twee jaar....
Word data honger snel minder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:47:
[...]

Wacht maar na twee jaar....
Word data honger snel minder
Inmiddels na ruim 4 jaar nog steeds geen 0-dag. Wel een keertje slechts 4Wh, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:33:
[...]

Inmiddels na ruim 4 jaar nog steeds geen 0-dag. Wel een keertje slechts 4Wh, maar toch :)
Dag zonder productie bedoel je?
Nee hier was op een sneeuw dag in de loop van de dag toch een paar panelen sneeuw vrij dus ook nog geen 0 dag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik zoek een betrouwbare lokale leverancier die eind volgend jaar (na oktober 2020) het dak van mijn nieuwbouw woning voor een realistische prijs vol wilt leggen.

Wie heeft ervaring met een lokale leverancier uit West-Friesland?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bravertal schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:35:
Ik zoek een betrouwbare lokale leverancier die eind volgend jaar (na oktober 2020) het dak van mijn nieuwbouw woning voor een realistische prijs vol wilt leggen.

Platdak, of pannendak?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@reneeke1970 @TFHfony
In Tholen wel op mijn ouwe setje.
10 december 2017.
https://pvoutput.org/intr...103&sid=50776&dt=20171210

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:58
Ik ken er 2 en met beiden heb ik goede ervaringen.
- Met De Zon uit De Rijp (heeft in 2013 mijn platte dak voorzien)
- Sunforce uit Oosthuizen. (dak bij mijn ouders, waar ik de (technische)contactpersoon was)

Bij beide installaties heb ik zelf de 230 aansluiting (CEE) naar de omvormer gelegd (in het 2e geval was het ruim 28 meter kruip-door-sluip-door-kabel van 4mm2 incl vervanging van de 'jaren 60' meterkast)

Bij mijn eigen installatie vond de monteur mijn B16 automaat niet goed genoeg en heeft die vervangen door een C16. (na verbouw van de kast in '15, draait de omvormer (max 2kW) al jaren via een B10 ;) )

Beide installaties zijn aangeschaft via een collectieve inkoop actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
Pannendak.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je moet ook lint verwarming onder panelen aanbrengen, dat weet je toch....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-10 16:01
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op de grond en het eventuele vergunningstraject? Begrijp dat dit per gemeente kan verschillen, maar probeer even wat algemene informatie in te winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:56:
[...]

Je moet ook lint verwarming onder panelen aanbrengen, dat weet je toch....
Verhuizen naar de kust leek me een betere optie ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Niek_ schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:06:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op de grond en het eventuele vergunningstraject? Begrijp dat dit per gemeente kan verschillen, maar probeer even wat algemene informatie in te winnen.
Waarom algemeen als je het ook specifiek kan vragen ;)
Situatie tekening maken (op schaal), wat foto's nemen en een vooroverleg aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

http://www.roemerinstallatie.nl/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:02

mb1

Weet iemand of heeft iemand nog vier SF165 / 170 / 175 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mb1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:18:
Weet iemand of heeft iemand nog vier SF165 / 170 / 175 panelen?
Voor de hoofdprijs wel.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
Bij ons is de kogel nu ook door de kerk en zal er medio februari 8 x Sunpower Maxeon 3 Wht 390 Wp met Fronius Primo 3.0 1-fase omvormer op ons dak geplaatst worden. *O* Ik weet dat deze panelen wat duurder zijn maar het hoge rendament, de garanties en cradle tot cradle gaven de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:02

mb1

Vertel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee da mag hier niet haha, voor de hoofdprijs per mail ga ik wel het dak op. Dus bied maar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sithlord76 Proficiat.
De fronius heeft een push service naar pvoutput.
Kunnen we meteen kijken of de beweringen ook kloppen. >:)

@mb1
Ik heb nog 3 groene sf-165, misschien niet iets wat je wilt.
Had @Rol-Co er geen in de tuin staan? En doen die het ook nog?

@reneeke1970 hoofdprijs is onzin.
Opbrengst per m2 is achterhaald, tenzij je het een collectors item vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

In dedemsvaart staan nog 8 nieuwe 165-s voor 600,- (mp)

Ik heb er hier ook nog 15-20. (170-s) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 23-12-2019 17:09 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Stuur je hem nou naar die opl..,ter toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:11:
@Rol-Co Stuur je hem nou naar die opl..,ter toe?
Tja, zolang ik dat zelf niet meegemaakt heb kan ik er weinig van zeggen toch? Je moet er toch heen dus kan je het gelijk zien, 75,- per stuk nu, eerst vroeg hij 130,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
Hi allemaal, ik heb een aantal bedrijven gevraagd een offerte te maken. Situatie: schaduwvrij dak 6m hoog en 10m breed op het westen. Ik wil 1 of 2 rijen met zwarte panelen. De eerste offerte is inmiddels binnen:

Aantal Omschrijving Prijs
18 Suntech STP320S-20/Wfh HyPro (5BB) € 1.920,96
1 Growatt omvormer 5500 MTL-S € 793,69
1 Clickfit Evo montagesysteem € 493,35
10 draka pv kabel rood € 13,00
10 draka pv kabel zwart € 13,00
15 ymvk 3g2,5 € 27,77
1 EA aardlekautomaat PKN6-16/1N/B/003 € 34,89
1 growatt shinelink € 17,48
16 arbeid/veiligheid € 975,20
3 installatiebuis grijs € 9,49
1 mepac beugel grijs 19mm € 19,93
1 plug 6 mm ds100 € 6,21
1 schroef 4x40 ds200 € 9,37
2 Weidmüller MC4 PV-STICK SET Conn. v insteekbare gebouwinstall. | 1422030000 € 15,40
1 Norwesco SA Werkschakelaar | 310010 € 25,97
2 Wiska ESKV ESKV20 Wartel kabel-/buisinvoer | 10066412 € 1,10

Totaal excl. BTW: € 4.376,81
BTW 21%: € 919,13
Totaal incl. BTW: € 5.295,93

Met de prijs ben ik wel tevreden, maar volgens mij zijn dit geen zwarte panelen en de omvormer zegt mij niet zoveel.. daarnaast denk ik dat optimizers ondanks dat ik geen schaduw heb toch wel zin zullen hebben. Wat is jullie mening?

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Zelfs de all black suntech is niet geheel black.. maar je moet ze op afstand zien over algemeen, en niet recht op paneel kijken.

Suntech 305 Wp Full Black 120 Half Cell
Afbeeldingslocatie: https://natec.nl/wp-content/uploads/2018/07/Suntech-STP305-FBHC.jpg

Die je aangeboden krijgt zie je de cellen op
Afbeeldingslocatie: https://natec.nl/wp-content/uploads/2018/06/STP320S-20_Wfh-Hypro-mono-kopie%CC%88ren.jpg

Gewoon gaan rondkijken welke panelen je wel zwart genoeg zijn, al is het soms moeilijk een goed beeld te krijgen.

Algemene opmerking, bij de meeste panelen waar ze bushbars aan de voorkant van de cellen hebben zie je ze zitten. Maar zelfs panelen met de bushbar aan de achterkant (Sunpower bijvoorbeeld) zie je onder sommige hoeken ook de cellen afzonderlijk.

Geen schaduw en toch optimizers is niet zinvol tenzij je bijvoorbeeld met Solaredge monitoring per paneel wil.
Alleen heb je dan een inverter die €500 duurder is, en per paneel een optimizer van €50 nodig, dus €1400 meerprijs om per paneel te kunnen monitoren.

[ Voor 114% gewijzigd door jacovn op 25-12-2019 08:42 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
jacovn schreef op woensdag 25 december 2019 @ 08:28:

Geen schaduw en toch optimizers is niet zinvol tenzij je bijvoorbeeld met Solaredge monitoring per paneel wil.
Alleen heb je dan een inverter die €500 duurder is, en per paneel een optimizer van €50 nodig, dus €1400 meerprijs om per paneel te kunnen monitoren.
Je eerste afbeelding daar kan ik wel mee leven, maar wat ze nu aanbieden is niet wat ik op mijn dak wil.

2e offerte die ik krijg gaat uit van 12 panelen van 360 met optimizers en solaredge omvormer. Zal na de feestdagen worden. Kan ik ze mooi naast elkaar leggen.

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Pelox schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:04:
[...]

Je eerste afbeelding daar kan ik wel mee leven, maar wat ze nu aanbieden is niet wat ik op mijn dak wil.

2e offerte die ik krijg gaat uit van 12 panelen van 360 met optimizers en solaredge omvormer. Zal na de feestdagen worden. Kan ik ze mooi naast elkaar leggen.
Maak even eigen topic met wat foto’s van google maps. Dan kunnen mensen je tips geven wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
jacovn schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:06:
[...]

Maak even eigen topic met wat foto’s van google maps. Dan kunnen mensen je tips geven wellicht.
Zal ik doen, maar vandaag gaat dat niet lukken ;)

Fijne dagen!

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15

Greeny Bros.
Sunforce
Compleet Duurzaam
en zo zijn er nog wel meer

Hier kun je aan de hand van je postcode lokale leveranciers zoeken: https://www.duurzaambouwloket.nl/bedrijven

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

No Hands schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:14:
[...]

Greeny Bros.
Sunforce
Compleet Duurzaam
en zo zijn er nog wel meer

Hier kun je aan de hand van je postcode lokale leveranciers zoeken: https://www.duurzaambouwloket.nl/bedrijven
Volgens mij gaat het hier om betrouwbare leveranciers, dus iemand die je durft aan te bevelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andre1973 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:21:
[...]

Volgens mij gaat het hier om betrouwbare leveranciers, dus iemand die je durft aan te bevelen.
Precies, ik noem er dus een aantal waarvan ik zeker weet dat ze betrouwbaar zijn. Verder is die link de link naar het gemeentelijk Energieloket van ongeveer elke gemeente in West Friesland. De bedrijven die daar op de website staan staan daar omdat ze betrouwbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pelox schreef op woensdag 25 december 2019 @ 08:04:
Hi allemaal, ik heb een aantal bedrijven gevraagd een offerte te maken. Situatie: schaduwvrij dak 6m hoog en 10m breed op het westen. Ik wil 1 of 2 rijen met zwarte panelen. De eerste offerte is inmiddels binnen:

Aantal Omschrijving Prijs
18 Suntech STP320S-20/Wfh HyPro (5BB) € 1.920,96
1 Growatt omvormer 5500 MTL-S € 793,69
1 Clickfit Evo montagesysteem € 493,35
10 draka pv kabel rood € 13,00
10 draka pv kabel zwart € 13,00
15 ymvk 3g2,5 € 27,77
1 EA aardlekautomaat PKN6-16/1N/B/003 € 34,89
1 growatt shinelink € 17,48
16 arbeid/veiligheid € 975,20
3 installatiebuis grijs € 9,49
1 mepac beugel grijs 19mm € 19,93
1 plug 6 mm ds100 € 6,21
1 schroef 4x40 ds200 € 9,37
2 Weidmüller MC4 PV-STICK SET Conn. v insteekbare gebouwinstall. | 1422030000 € 15,40
1 Norwesco SA Werkschakelaar | 310010 € 25,97
2 Wiska ESKV ESKV20 Wartel kabel-/buisinvoer | 10066412 € 1,10

Totaal excl. BTW: € 4.376,81
BTW 21%: € 919,13
Totaal incl. BTW: € 5.295,93

Met de prijs ben ik wel tevreden, maar volgens mij zijn dit geen zwarte panelen en de omvormer zegt mij niet zoveel.. daarnaast denk ik dat optimizers ondanks dat ik geen schaduw heb toch wel zin zullen hebben. Wat is jullie mening?
Dat shine van de growatt kan je wel weglaten, koop dan een wifi stick als hij er niet bij zit, kan je online kijken.
De prijzen die er staan ging ik uit van incl btw maar tot mijn verbazing komt die er onder nog bij 8)7

Een growatt 5500 mtl-s kost nog geen 700 incl de btw namelijk.
https://www.jenm-zonnepan...3aRQTlEAQYAiABEgLFJPD_BwE

15 meter 2,5mm2 ymvk is ook goed betaald voor die 27 ex btw en ook aan de lichte kant voor 5500WAC omvormer.
Alsmede de uren, 975 is redelijk normaal voor installatie maar dan wel incl btw.

Al met al geen fraaie offerte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Rol-Co schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:34:
[...]

Dat shine van de growatt kan je wel weglaten, koop dan een wifi stick als hij er niet bij zit, kan je online kijken.
Maakt niet zoveel uit, met beide kun je online bekijken. de shine-link is een stick in je omvormer en dan nog een extra kastje wat je via lan op je internet aansluit.
De Wifi-S stick gaat direct op je wifi, dus als je omvormer binnen wifi bereik hangt, scheelt dat je een extra kastje en stroomadapter.

o<:) Kerst-tip: standaard staat de stick op 5 minuten data doorgeven ingesteld, dit kun je terugzetten naar 1 minuut. Op de Growatt website zie je dit niet terug, die blijft met 5 minuten interval werken, maar als je net als ik ook Domoticz gebruikt, zie je de waardes daar wel per 1 minuut terug.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

No Hands schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:44:
[...]

Precies, ik noem er dus een aantal waarvan ik zeker weet dat ze betrouwbaar zijn. Verder is die link de link naar het gemeentelijk Energieloket van ongeveer elke gemeente in West Friesland. De bedrijven die daar op de website staan staan daar omdat ze betrouwbaar zijn.
Iets dat op de site van de gemeente staat en dat ze betrouwbaar zijn zijn in mijn ogen 2 (heel) verschillende dingen.
Ik heb zelf het prutswerk gezien en deels opgelost, (paar keer gedaan, maar het was ze waarschijnlijk te kostbaar om mij het zover te laten oplossen dat ik het acceptabel vond) van bedrijven die door de gemeente werden aanbevolen.
Prijs was vaak doorslaggevend, en de belofte 5 particuliere installaties per dag te kunnen leveren, dat de uitvoerenden zich niet in de nederlandse taal konden uitdrukken naar de bewoner, en wel een 30+ pagina tellend uitvoerings draaiboek tekende, maar nog niet de basis van elektrotechniek begrepen, was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andre1973 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:33:
[...]

Iets dat op de site van de gemeente staat en dat ze betrouwbaar zijn zijn in mijn ogen 2 (heel) verschillende dingen.
Ik heb zelf het prutswerk gezien en deels opgelost, (paar keer gedaan, maar het was ze waarschijnlijk te kostbaar om mij het zover te laten oplossen dat ik het acceptabel vond) van bedrijven die door de gemeente werden aanbevolen.
Prijs was vaak doorslaggevend, en de belofte 5 particuliere installaties per dag te kunnen leveren, dat de uitvoerenden zich niet in de nederlandse taal konden uitdrukken naar de bewoner, en wel een 30+ pagina tellend uitvoerings draaiboek tekende, maar nog niet de basis van elektrotechniek begrepen, was geen probleem.
Ik zeg niet dat ze betrouwbaar zijn omdat ze op een site van de gemeente staan.

Ik weet niet welk prutswerk jij aanduidt maar de website die ik link is niet van de gemeente zelf.
Het Duurzaam Bouwloket is een bedrijf wat werkt voor ruim 100 gemeentes in Nederland als onafhankelijk Energieloket. De bedrijven die daarbij aangesloten zijn moet aantonen dat ze de juiste certificaten hebben en werken volgens de geldende regels en voorschriften. Ik ben van mening dat daar een bepaalde betrouwbaarheid uit voortvloeit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

No Hands schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:49:
[...]

Ik zeg niet dat ze betrouwbaar zijn omdat ze op een site van de gemeente staan.

Ik weet niet welk prutswerk jij aanduidt maar de website die ik link is niet van de gemeente zelf.
Het Duurzaam Bouwloket is een bedrijf wat werkt voor ruim 100 gemeentes in Nederland als onafhankelijk Energieloket. De bedrijven die daarbij aangesloten zijn moet aantonen dat ze de juiste certificaten hebben en werken volgens de geldende regels en voorschriften. Ik ben van mening dat daar een bepaalde betrouwbaarheid uit voortvloeit.
Ik kijk naar het eind resultaat bij de klant, en niet naar het papierwerk dat er aan vooraf gaat. Er zijn papieren die je kunt halen doordat 1 persoon die cursus heeft gedaan. Dat er dan 3 lagen / bedrijven tussen zitten naar diegenen die het uitvoeren ..... veel van deze bedrijven werken met een hoop wisselende ZZP'ers, zeker als er in een keer ene hoop klussen voor de deur staan.
Het komt zelfs voor dat degene die de papieren had er niet meer werkt / of enige link heeft met de uitvoering.
Maar goed, ik had het idee dat hier gevraagd werd naar bedrijven die jij (Tweaker) durft aan te bevelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 25-12-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 10:06
zijn er hier mensen die weten of je met een omvormer van Trannergy ook naast de standaard app Trannergy-log ook gebruik kunt maken van een andere app? De ui op iOS van Trannergy-log is echt om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Andre1973 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:33:
[...]

Helemaal mee eens!
Veel prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Blackraven schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:30:
[...]

Maakt niet zoveel uit, met beide kun je online bekijken. de shine-link is een stick in je omvormer en dan nog een extra kastje wat je via lan op je internet aansluit.
De Wifi-S stick gaat direct op je wifi, dus als je omvormer binnen wifi bereik hangt, scheelt dat je een extra kastje en stroomadapter.

o<:) Kerst-tip: standaard staat de stick op 5 minuten data doorgeven ingesteld, dit kun je terugzetten naar 1 minuut. Op de Growatt website zie je dit niet terug, die blijft met 5 minuten interval werken, maar als je net als ik ook Domoticz gebruikt, zie je de waardes daar wel per 1 minuut terug.
Ik dacht dat die shine alleen voor op de tafel was en niet online kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andre1973 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:57:
[...]

ik had het idee dat hier gevraagd werd naar bedrijven die jij (Tweaker) durft aan te bevelen.
en ik noemde Greeny Bros, Sunforce en Compleet Duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Rol-Co schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:59:
[...]

Ik dacht dat die shine alleen voor op de tafel was en niet online kan.
Ze zijn niet heel consequent in de benamingen, dus het is soms wat lastig te achterhalen wat ze bedoelen...
De eerste Wifi-S sticks noemden ze ook wel shine-wifi(-s).
Volgens mij nog Shine-Lan stick waar je rechtsreeks de RJ45 LAN in plugt;
en dan nog de Shine-link LAN-box, die heeft een eigen RF kanaal, zoals ik al in de eerdere post uitlegde.
Maar de data gaat uiteindelijk allemaal naar de Growatt server,
als je een echte tweaker bent naar je eigen server 8)
In het geval van een wannabe-tweaker als ik, haal ik de data weer terug van de Growatt server voor m'n Domoticz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Blackraven schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:15:
[...]

Ze zijn niet heel consequent in de benamingen, dus het is soms wat lastig te achterhalen wat ze bedoelen...
De eerste Wifi-S sticks noemden ze ook wel shine-wifi(-s).
Volgens mij nog Shine-Lan stick waar je rechtsreeks de RJ45 LAN in plugt;
en dan nog de Shine-link LAN-box, die heeft een eigen RF kanaal, zoals ik al in de eerdere post uitlegde.
Maar de data gaat uiteindelijk allemaal naar de Growatt server,
als je een echte tweaker bent naar je eigen server 8)
In het geval van een wannabe-tweaker als ik, haal ik de data weer terug van de Growatt server voor m'n Domoticz ;)
Ik ben er ook niet zo in thuis maar kennis van me had een displaytje op de tafel en kon dat niet op internet krijgen toen, de installateur gaf toen aan dat dat ook niet kon met die versie en stick. Dus heeft hij een andere gekocht.
Vorig jaar nog een growatt gedaan en daar zat een wifi stick bij, die is wel met de app beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Nu je het zegt, begint er een lampje te branden...

Shine-Vision heet-ie, maar de meeste zonnepaneel verkopers hier in NL hebben hem niet meer in het assortiment volgens mij.
Toen ik m'n eerste set aanschafte begin dit jaar, stond die bij Stralendgroen nog op de website, ondertussen niet meer...
De 2e set bij Winkelman gekocht, maar ook daar staat hij niet (meer?) op de site.

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 10:06
Op mijn nieuwbouwwoning zitten in totaal 7 panelen aangesloten op een Trannenery omvormer. 2 van de 7 panelen liggen op de schuur en de overige 5 op het dak. Deze laatste 5 zijn dus direct aangesloten op de omvormer, die op de schuur zitten via een micro omvormer op het net aangesloten. Omdat de twee panelen op de schuur niet zijn aangesloten op de omvormer mis ik van deze de opbrengst in de app. Is er een mogelijkheid om een totaal opbrengst van alle panelen in een app te krijgen? Daarnaast is de app van Trannenery ook drama, zou graag een andere gebruiken als dat kan.
@rorie
Zit alles op een aparte groep die je kan uitlezen met kWh meters?
Dan zou je die met modbus kunnen uitlezen en de waarden kunnen loggen.
Domoticz, pvoutput, node-red, home assistant enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

No Hands schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:05:
[...]

en ik noemde Greeny Bros, Sunforce en Compleet Duurzaam.
Let ook op dat dit gewoon over geld gaat.
Dit is bij wet verplicht om dit soort collectieven op basis van inschrijving te doen.
Alles draait om het zo goedkoop mogelijk te leveren.
Merk panelen staat niet op de offertes, omvormer soms. Wie komt plaatsen is een raadsel soms.
Sunforce heeft slechts 10(!) beoordelingen en andere bedrijven die op die site stonden zijn allemaal failliet of onder een andere naam verder gegaan.
Betrouwbaar is dan niet het eerste woord wat bij mij naar binnen schiet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartRsk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-03 23:37
Ik ga een aantal extra Tigo optimizers plaatsen op een bestaande installatie. Waar moet ik op letten ivm hoogspanning naast het uitschakelen van de omvormer en de automaat in de meterkast?
Kan ik na uitschakeling een aantal MC4 stekkers vervangen of blijft er spanning op de bedrading staan?
Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw