Voor mijn woning wil ik op het platte en schuine dak zonnepanelen laten leggen. Mijn huidige verbuik is voor mij minder relevant, omdat ik denk dat dit gaat stijgen, én ik het niet exact weet (ik woon hier nog niet zo lang)
Voor het oog ben ik wel op zoek naar zwarte panelen.
De daken liggen op het zuiden en de garage op het oosten.
Plaatjes:

Aangezien ik al een aantal behulpzame medetweakers gevonden had in het andere topic, een aantal quotes zodat geen dingen dubbel gaan
:
) maten.
Daarnaast dus graag advies over welke panelen en omvormers enz en de hoeveelheid (legplan).
Voor het oog ben ik wel op zoek naar zwarte panelen.
De daken liggen op het zuiden en de garage op het oosten.
Plaatjes:

Aangezien ik al een aantal behulpzame medetweakers gevonden had in het andere topic, een aantal quotes zodat geen dingen dubbel gaan
^^ dat was met de oude (verkeerd door mij berekendeFD2 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:00:
[...]
[Afbeelding: legplan]
Ik hoop dat je je huis herkent in dit plaatje
Ik denk dat er 29 panelen op je dak passen.
1 t/m 16 liggen op het schuine dak. Nr 15 over de ventilatiepan heen.
17, 19, 21 en 23 liggen op het westen.
18, 20, 22, 24 en 25 t/m 29 liggen op het oosten gericht.
Eventueel kan je voor de panelen op het platte dak panelen van 2.1 meter kiezen. Die leveren iets van 410 Wp !
Ik neem aan dat je het pijpje op het platte dak kan inkorten. Dan valt hij onder het paneel 29.
De opbrengst komt in de buurt van 8500 kWh per jaar.

Ik heb offertes opgevraagd bij Sun-Solar en Winkelman, iig Sun-Solar verwacht ik vandaag. Suggesties om bij andere bedrijven offertes op te vragen zijn ook welkom! (als ze maar monteren in het oosten)onetime schreef op donderdag 12 december 2019 @ 01:52:
Het pijpje naast paneel 10 vervangen door ventilatiepan. Paneel 1-16 kleinere, passende maat. Paneel 17-29(30) kunnen groot. 17-24 op 200, of meer.
Paneel 25-29(30) op een micro. ? Paneel 3 & 6 een Tigo? Of de cv-pijp naar noord-dak.
Daarnaast dus graag advies over welke panelen en omvormers enz en de hoeveelheid (legplan).