PV - advies aantal en type panelen gewenst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04-2024
Voor mijn woning wil ik op het platte en schuine dak zonnepanelen laten leggen. Mijn huidige verbuik is voor mij minder relevant, omdat ik denk dat dit gaat stijgen, én ik het niet exact weet (ik woon hier nog niet zo lang)

Voor het oog ben ik wel op zoek naar zwarte panelen.

De daken liggen op het zuiden en de garage op het oosten.

Plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tZyBWTafk2wOexWEWPHGdRwc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NViIqpV5aJEH1yeCPIt0OD19/full.jpg

Aangezien ik al een aantal behulpzame medetweakers gevonden had in het andere topic, een aantal quotes zodat geen dingen dubbel gaan 8) :
FD2 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:00:
[...]

[Afbeelding: legplan]

Ik hoop dat je je huis herkent in dit plaatje
Ik denk dat er 29 panelen op je dak passen.

1 t/m 16 liggen op het schuine dak.   Nr 15 over de ventilatiepan heen.
17, 19, 21 en 23 liggen op het westen.
18, 20, 22, 24 en 25 t/m 29 liggen op het oosten gericht.
Eventueel kan je voor de panelen op het platte dak panelen van 2.1 meter kiezen. Die leveren iets van 410 Wp !
Ik neem aan dat je het pijpje op het platte dak kan inkorten. Dan valt hij onder het paneel 29.

De opbrengst komt in de buurt van 8500 kWh per jaar. _/-\o_
^^ dat was met de oude (verkeerd door mij berekende 8)7 ) maten.
onetime schreef op donderdag 12 december 2019 @ 01:52:
Het pijpje naast paneel 10 vervangen door ventilatiepan. Paneel 1-16 kleinere, passende maat. Paneel 17-29(30) kunnen groot. 17-24 op 200, of meer.
Paneel 25-29(30) op een micro. ? Paneel 3 & 6 een Tigo? Of de cv-pijp naar noord-dak.
Ik heb offertes opgevraagd bij Sun-Solar en Winkelman, iig Sun-Solar verwacht ik vandaag. Suggesties om bij andere bedrijven offertes op te vragen zijn ook welkom! (als ze maar monteren in het oosten)

Daarnaast dus graag advies over welke panelen en omvormers enz en de hoeveelheid (legplan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
jacovn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:27:
[...]

Stuur vrouw of kind dak op :)

Ik heb wat onrendabele daken en door het jaar heen maar foto's gemaakt. Dan kun je een beetje een gefundeerde beslissing maken. Zo heb ik een dak achter ons huis wat toch wel redelijk in de zon lag, tot half november de zon net achter een buurhuis onder gaat. Daar worden volgende week 6 panelen gelegd, nu maar hopen op wat sluier bewolking om ze te kunnen testen met diffuus licht.
Hier maar even verder. Vrouw zelfde verhaal, kind is nog maar anderhalf, dus laten we dat maar niet doen :P

Ik zal morgen wat foto's schieten. Nog nooit op dat dak geweest, dus dan heb ik dat ook maar gedaan!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
MinasM schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:05:
[...]

Hier maar even verder. Vrouw zelfde verhaal, kind is nog maar anderhalf, dus laten we dat maar niet doen :P

Ik zal morgen wat foto's schieten. Nog nooit op dat dak geweest, dus dan heb ik dat ook maar gedaan!
Morgen veel meer regen helaas. Volgende week vrijdag lijkt het nu nog goed te zijn, als je dan weer thuis werkt maar weekje uitstellen. Ben je gelijk op 1 na korstste dag van het jaar aan het kijken. Daarna wordt het alleen maar beter.

En laat een kindje van 1.5 jaar maar niet op het platte dak gaan :) Het was meer omdat het vandaag (ochtend) een mooie dag hier leek, maar de bewolking komt al weer.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 12-12-2019 15:13 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:23

ericplan

5180 Wp PV

@MinasM Je kan meer kwijt als de pijpjes naar het voordak gaan. Bovendien zou het pijpje van je HR-ketel wel voor schaduw op een paneel zorgen. En ben je erg gehecht aan je dakraam?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

Verbeterd legplan:

Legplan MinasM

Het dak is getekend met een lengte van 5.90, onder een hoek van 45 graden; de breedte 5.90 meter tussen het zinkwerk en de erfgrens.
De panelen op het schuine dak zijn getekend onder een hoek van 45 graden.

De zuidelijke panelen op het platte dak zijn tegen de gevel aan geschoven om te
voorkomen dat voetballen, katten en vogels tussen de panelen en de gevel komen, en er is nu een looppad op het platte dak.

Hier een plaatje van FlatFix (op het zuidelijke deel plat dak)

FlatFix

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

MinasM schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:05:
[...]

......

Neem een rolmaat, en een kladblok mee het dak op !!!

En een potlood :X

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
ericplan schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:19:
@MinasM Je kan meer kwijt als de pijpjes naar het voordak gaan. Bovendien zou het pijpje van je HR-ketel wel voor schaduw op een paneel zorgen. En ben je erg gehecht aan je dakraam?
1 pijpje kan sowieso vervangen worden door een dakpan dacht ik (WTW installatie), de ander is de cv ketel. Om die te verplaatsen naar Noord, moet je binnen door een muur. Kan wel, liever niet.

En ik ben wel erg gehecht aan licht boven, dus dat dakraam blijft :P

@FD2 thanks, ga ik thuis even goed bekijken!

@jacovn Dankje, ga ik doen :)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
FD2 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:35:
[...]

Neem een rolmaat, en een kladblok mee het dak op !!!

En een potlood :X
Laserafstandsmeter, groot deel van de maten piep je er dan zo even uit :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
MinasM schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:19:
[...]

1 pijpje kan sowieso vervangen worden door een dakpan dacht ik (WTW installatie), de ander is de cv ketel. Om die te verplaatsen naar Noord, moet je binnen door een muur. Kan wel, liever niet.

En ik ben wel erg gehecht aan licht boven, dus dat dakraam blijft :P

@FD2 thanks, ga ik thuis even goed bekijken!

@jacovn Dankje, ga ik doen :)
WTW kun je toch niet zomaar vervangen voor een dakpan, dat kan je ventilatie van het huis aardig in de war brengen.
(ik betwijfel of het echt WTW is?
WTW zijn namenlijk ook 2 van dat soort pijpen. ;)
geen ventilatie of ontluchting?
passief of actief?)

CV, die kan ook door de muur heen, rechtstreeks naar buiten, heb je speciale pijpen voor die dat kunnen.
(kost wel een bak, pijp is al snel 300+€, en 100€ gat boren + loodgieter en zo.
dus zie dat maar als prijzig.
aarg, wou het linkje er bij zetten, is ander merk geworden.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 12-12-2019 16:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Even een zonneroos over de foto van het huis geplakt.

Vanaf 10:00 zon op de oost paneel op voorste paneel op het zijdak (dan komt de zon om hoek huis heen) in de zomer als de zon hoger staat eerder.
tot rond 12:45 direct licht op de oost panelen.

Voor achter plat dak komt de zon er al rond 07:30 op terecht en tot 18:30 in de avond.

Het schuine dag krijgt dan iets meer licht in de avond.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 12-12-2019 19:14 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Typo uit topictitel gehaald :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
migjes schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:28:
[...]

WTW kun je toch niet zomaar vervangen voor een dakpan, dat kan je ventilatie van het huis aardig in de war brengen.
(ik betwijfel of het echt WTW is?
WTW zijn namenlijk ook 2 van dat soort pijpen. ;)
geen ventilatie of ontluchting?
passief of actief?)

CV, die kan ook door de muur heen, rechtstreeks naar buiten, heb je speciale pijpen voor die dat kunnen.
(kost wel een bak, pijp is al snel 300+€, en 100€ gat boren + loodgieter en zo.
dus zie dat maar als prijzig.
aarg, wou het linkje er bij zetten, is ander merk geworden.)
(en @jobr ) Het is toch echt een WTW installatie :) het andere pijpje zit door de zijmuur.
CV door de zijmuur had ik nog niet aangedacht, maar deze bedragen... Kan ik wellicht in een later stadium alsnog doen.
jacovn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:35:
Even een zonneroos over de foto van het huis geplakt.

Vanaf 10:00 zon op de oost paneel op voorste paneel op het zijdak (dan komt de zon om hoek huis heen) in de zomer als de zon hoger staat eerder.
tot rond 12:45 direct licht op de oost panelen.

Voor achter plat dak komt de zon er al rond 07:30 op terecht en tot 18:30 in de avond.

Het schuine dag krijgt dan iets meer licht in de avond.
Dank voor de moeite! Dus feitelijk hebben we het over 3 uur zon op de oost panelen (op zomer na)? Is dat de moeite? Na 12:45 liggen ze ook meteen in de schaduw van het huis namelijk

[ Voor 40% gewijzigd door MinasM op 12-12-2019 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
MinasM schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:09:

Dank voor de moeite! Dus feitelijk hebben we het over 3 uur zon op de oost panelen (op zomer na)? Is dat de moeite? Na 12:45 liggen ze ook meteen in de schaduw van het huis namelijk
Ik heb je een pm gestuurd met de link van een zonneroos die je over je foto kunt zetten.
Dat had ik even gedaan op mijn werk pc en daar komen die tijden vandaan.

Van indirect licht door reflectie heb je wel wat langere tijd opbrengs op de panelen.
En de tijd is worst case paneel. Maar het hangt ook ervan af wat voor inverter systeem je gebruikt. Met micro omvormers gaan ze keurig per stuk aangestuurd worden.

Je zou als je genoeg opbrengst van de panelen denkt te hebben even aanzien met schuin dak en plat dak achter huis. Die liggen wel mooi voor langere uren zon.
Nadeel van later bijleggen is de naar verhouding hogere kosten.

Panelen leggen voor 3 a 4 uur directe zon is een beetje iets wat wringt met de gedachte voor terugverdientijd. Het is wel zo dat je eigen verbruik in de ochtend wel goed/beter dekt met de extra opbrengst.
Je kunt natuurlijk met minder investering van 6 zijkant panelen de rest er wat wattpeak bij doen. Dan ligt dat wel langer in de zon.

Ik denk dat de zijkant je ook best wel veel kost als je micro inverters toe past. APS is beste te betalen, maar dat is ruwweg €100 per paneel incl bekabeling. Nog een keer €30 voor paneelsteun en €30-40 voor werk als ze het meenemen met de rest. (Los betaal je snel €500 werk voor 6 panelen) als ze er voor moeten komen. Stel paneel is €150, dan is het 6x €320 = €1920.

Als je die €1920 deelt door de andere panelen dan kun je met €80 per paneel erbij wellicht een vermogensklasse omhoog gaan. Stel naar panasonic hit panelen die iets beter met diffuus licht om kunnen gaan. Kom je op string omvormer ook beter op uit met del hogere Vmpp van de panelen.

[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 12-12-2019 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tussen het huis, zouden ze ook in portrait liggen naar oost, als we het voorbeeld van FD2 aanhouden.
Dus de schaduw van eigen huis en van buren, doorkruist de rijen met diodes.
Paneel werkt pas goed, wanneer dat niet gebeurt. Dus opwek tijd wordt daarmee al korter

Dus landscape naar oost is dan een beter idee. Of portrait naar zuid.
Maar nog beter is daar geen panelen maar een l/w warmtepomp wegzetten.

Op platdak aan de achterkant huis, idem dito.
Daar leg je oost/west in landscape. Ook de schaduw van het huis , in de ochtend en avond, gaat daar de rijen met diodes doorkruizen. Gevolg: geen opwek meer.
Daar moeten ze dus in landscape op zuid liggen. Met dual betonvoeten ofzo.
Zuid blijft ook in de winter, wanneer de warmtepomp moet werken, de hoogste opbrengst.
Zomer boeit eigenlijk niet. winter wel. Helaas is de opbrengst dan ook wel ruk. Maar minder ruk, dan oost/west.

Enige uitzondering op doorkruizen van rijen met diodes van monopanelen is SF (solar frontier)
Daarbij werkt het net andersom. Maar helaas, die worden niet meer gemaakt.

Met "halfcell" panelen, kan het wel een voordeeltje geven.
Maar "ik" zou gewoon alles op zuid plaatsen. En tussen de huizen niets. (ja een L/W warmtepomp)
Panelen tussen de huizen, geven ook weinig opbrengst met diffuus licht. Te laag bij de grond en te donker.
En zoals eerder gezegd, een erg korte opwek duur.
Is het allemaal voor de hobby, dan kan het. :)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2019 21:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

In feite is dat de halve dag, want in de winter heb je ook maar 6 uur per dag opbrengst.

Ik geef onmiddelijk toe dat het de minst presterende panelen in deze opstelling zijn, maar ook zonder direct zonlicht zullen ze toch wat opbrengen als je er in het ontwerp van de strings rekening mee houdt.

Ik kan mij voorstellen dat je alle panelen op het platte dak optimizers geeft en aan een kleine SE omvormer hangt. Op het schuine dak dan 1 string met een SMA omvormer, en misschien met een paar tigo's.

Maar, ..... daar weten anderen hier veel meer vanaf.

Kom er maar in heren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Als je panelen wilt die beter om kunnen gaan met schaduw in portrait en landscape de al eerder genoemde half-cell type overwegen.

Ik neem sunpower p19 panelen in opzet mee voor de schaduw problemen.
Zonder schaduw:
P19 normal

Schaduw over korte zijde: (portrait)
p19 portrait shading
In.3 blokken Van 100% naar 66% naar 33% naar uit.

Schaduw over lange zijde: (landscape)
P19 landscape shading
6 banen tegen 3 banen.

Het blijven reclame plaatjes, een max 335 wattpeak paneel (wat niet leverbaar is) tegen een generatie ouder paneel van 295 wattpeak gebruiken zodat de cijfers verder uiteen lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 12-12-2019 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

AUijtdehaag schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:58:

.....
Zuid blijft ook in de winter, wanneer de warmtepomp moet werken, de hoogste opbrengst.
Zomer boeit eigenlijk niet. winter wel. Helaas is de opbrengst dan ook wel ruk. Maar minder ruk, dan oost/west.
........
Jouw idee met betonvoeten even in tekening gezet.
Het lijkt inderdaad beter want:
Groter oppervlak in de zon met goedkope panelen.
Minder kans op vervuiling door blad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mkbi4aeoLlDFHj749e0CSf5D/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:58:
Tussen het huis, zouden ze ook in portrait liggen naar oost, als we het voorbeeld van FD2 aanhouden.
Dus de schaduw van eigen huis en van buren, doorkruist de rijen met diodes.
Paneel werkt pas goed, wanneer dat niet gebeurt. Dus opwek tijd wordt daarmee al korter

Dus landscape naar oost is dan een beter idee. Of portrait naar zuid.
Maar nog beter is daar geen panelen maar een l/w warmtepomp wegzetten.

Op platdak aan de achterkant huis, idem dito.
Daar leg je oost/west in landscape. Ook de schaduw van het huis , in de ochtend en avond, gaat daar de rijen met diodes doorkruizen. Gevolg: geen opwek meer.

Enige uitzondering op doorkruizen van rijen met diodes van monopanelen is SF (solar frontier)
Daarbij werkt het net andersom. Maar helaas, die worden niet meer gemaakt.

Met "halfcell" panelen, kan het wel een voordeeltje geven.
Maar "ik" zou gewoon alles op zuid plaatsen. En tussen de huizen niets. (ja een L/W warmtepomp)
Panelen tussen de huizen, geven ook weinig opbrengst met diffuus licht. Te laag bij de grond en te donker.
En zoals eerder gezegd, een erg korte opwek duur.
Is het allemaal voor de hobby, dan kan het. :)
Dat van de lage opbrengst van de panelen naast mijn huis dacht ik gevoelsmatig ook. Een warmtepomp is een interessante, maar volgens mij ben ik er nog niet met alleen die pomp uit jouw link toch? Het is wel waar ik in de toekomst naar toe wil. Voordat we in dit huis trokken heb ik ook al alle radiatoren uit de benedenverdieping gehaald en er vloerverwarming in laten leggen. Laag temp, mede met een warmtepomp in het achterhoofd.

De panelen op zuid op het platte dak ziet er denk ik goed uit. @FD2 thanks voor het plaatje bij het praatje!

@AUijtdehaag wat ik me al een tijdje af vraag: waarom ben jij "fan" van Panasonic HIT panelen? Als ik (niet gehinderd door enige kennis) kijk naar de wp, dan zijn ze behoorlijk duur. 325Wp voor €210 - €225, terwijl ik dezelfde Wp ook tegenkom voor minstens €50 minder. Misschien meer een algemene vraag ook: wat is nou eigenlijk het verschil bij de panelen? Los van dat ik snap dat het bedrijf erachter meer of minder betrouwbaar kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
[...]
(en @jobr ) Het is toch echt een WTW installatie :) het andere pijpje zit door de zijmuur.
CV door de zijmuur had ik nog niet aangedacht, maar deze bedragen... Kan ik wellicht in een later stadium alsnog doen.
oke, echt WTW.
dan word het lastig om die pijp te vervangen.
(je wil niet je ventilatie van het huis verstoren, dat kan ongezond zijn, en gezondheid is het duurzaamste wat je hebt. ;) )
en CV pijp, dat is een dure optie om te doen. (te duur voor het verlies.)

ik heb zelf de zelfde 2 pijpen voor mijn oost zitten, op zuid.
maar echt last van, nop, iets verlies maar zo hard gaat dat niet.

@AUijtdehaag is niet speciaal "fan" van panasonic.
maar wel van de juiste Vmpp op de juiste omvormer. ;)

kijk je dan naar de "andere" panelen, dan zie je vaak dat die 32Vmpp leveren.
kijk je naar panasonic, dan zie je 55Vmpp.
een 1fase omvormer wil graag 350Vmpp krijgen per mpp.
dus dan wil je graag 7x55Vmpp of 12x32Vmpp per mpp ophangen.
dus panasonic geeft je de mogelijkheid om kleinere stringen te maken, en dat kan soms erg tof zijn met onze relatieve kleine daken die veel mensen hebben. ;)
(3fase omvormer wil dan weer 600-720Vmpp)
zie ook deze grafiek van omvormer rendement:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dus het is eerder wat komt het lekkerste uit, op dat dak. ;)

verder:
hier mijn opbrengsten van de laatste jaren (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg
dan kun je goed zien dat ik stukken heb gehad aan mijn panelen.
en wanneer ik de 2x7x190Wp heb vervangen voor 245Wp panasonic.
(de 245Wp is 20cm kleiner, was voor mij een betere maat. ;) )

door meer ervaring, weten wij dat voor een dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten.
niet altijd het verstandigste is, soms is goedkoop al snel duur koop.
maar te duur werken is nu ook niet nodig. ;)

wij zijn al jaren niet meer bang gewoon een beetje te investeren, het is een leuke hobby.
en terugverdienen doe je het toch wel, alleen duurt het soms een jaartje langer, maar dat boeit niet.
(is panasonic het geld waard, mmoeaaaa het is wel wat duur en eigenlijk iets te duur.
maar als je het nodig hebt, dan is het geniaal ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-12-2019 10:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
@migjes ah, helder! Dan is voor het platte dak met "maar" 10 panelen de Panasonic wel nodig/gewenst? (1 fase vermoedelijk) en de overige 1 zou net goedkoper kunnen? Mooie grafiek btw, lekkere stijging idd vanaf vorig jaar!

@AUijtdehaag my bad dat ik je weg probeerde te zetten als Panasonic fan :9 :o

Investeren vind ik overigens ook niet erg en een jaar meer of minder is ook niet spannend, maar idd als het niet hoeft.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@MinasM
lol, je hebt het al aardig door.
plan voor je zelf een goede set, daar heb je jaren plezier van.
kost het per ongeluk iets meer, jammer.
liever jaren plezier, als jaren maar net aanwerken, dat is eigenlijk elk jaar een beetje balen. ;)

lol, maar je weet nog niet alles.
10x panasonic op een 1fase, dat is een geroosterde omvormer (beetje overdreven). >:)

b.v.:
10x https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
met
https://www.winkelman-zon...splay=detail&merk=Growatt

in de ochtend checkt de omvormer hoeveel Voc hij uit de string krijgt.
voor een paneel zo als dit is dat 70Voc.
10x70Voc=700V.
en nu denkt de omvormer, dat is veel te veel, ik start gewoon niet op.
(heb je dan iets van schaduw en is de Voc daar door lager, dan start hij wel, maar dan krijgt hij te veel Vmpp en verbrand hij. :-(
dus de beveiliging is niet 100% dekkend. hellaas)

en dan heb je ook nog het probleem:
het paneel levert 70Voc, maar dat is als hij 25 graden warm is, is hij kouder dan levert hij meer.
is hij warmer dan levert hij minder.
dus die moet je wel even berekenen.
(grof weg 10x55Vmpp = +/- 490 tot 630Vmpp
en: 10x70Voc = +/- 600 tot 900Voc.)

maar je kunt ook nog 2 stringen parallel maken (dus 2x5).
en dan heb je:
5x55Vmpp=275Vmpp
en
2x5,5Ampp=11Ampp
275Vmpp x 11Ampp = Wp
snap je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
MinasM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:49:

@AUijtdehaag wat ik me al een tijdje af vraag: waarom ben jij "fan" van Panasonic HIT panelen? Als ik (niet gehinderd door enige kennis) kijk naar de wp, dan zijn ze behoorlijk duur. 325Wp voor €210 - €225, terwijl ik dezelfde Wp ook tegenkom voor minstens €50 minder. Misschien meer een algemene vraag ook: wat is nou eigenlijk het verschil bij de panelen? Los van dat ik snap dat het bedrijf erachter meer of minder betrouwbaar kan zijn.
HIT panelen zijn combinatie van mono cell en thin film en hebben zodoende op 2 frequenties
Licht opbrengst.
Verder zijn ze 96 cellen en hebben een hoge Vmpp zodat je met 6 panelen in een string al op het optimale voltage voor 1 fase inverter zit.
Voor een 3 fase zou je 580 / 58 = 10 panelen nodig hebben. (SMA tripower)

Een 60 cell paneel heeft 33 volt Vmpp en dan heb je 350/33 = 11 panelen voor 1 fase en 580/33=17 panelen nodig.

Dus als je weet hoe veel panelen je kunt plaatsen moet je nadenken over optimale indeling op een inverter. Je kunt vanwege de Impp van een paneel vaak geen 3 strings parallel zetten omdat de stroomsterkte max van de inverter het niet aan kan etc. (met lagere Vmpp hogere Impp bij zelfde Wattpeak panelen)

Bijvoorbeeld de hierboven geadviseerde Growatt 3000 kan ‘maar’ 10A op een input aan. Het 4200 model en groter kan 15A per input.

Een SMA sunnyboy 3000 kan wel 15A per input aan bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 13-12-2019 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
@migjes Ah, teveel is ook niet goed natuurlijk! veel cijfers, maar ik denk dat ik het redelijk begrijp, ik ga het iig nog een keer of zes lezen ;)

Eerste offerte is inmiddels binnen, ga ik hier zo even plaatsen. Hoofdlijnen: 21 panelen 310Wp, € 6.679 incl BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
De offerte:

21 panelen: Yingli Solar Mono 310Wp PERC full black zonnepanelen 12BB
( Afm. 1650X992 mm ) (
2 Growatt omvormers (Growatt 3000-S omvormer ( 2mppt ) met wifi stick 1 fase)

Voor de 10 panelen op het platte dak:
Dual betonvoeten 10 graden hellingshoek.

16A aardlekautomaat 300mA

Totaal komt (incl montage en kabeltjes, klemmetjes enz) op € 6679 incl BTW.

Op verzoek van @migjes ;) Prijs per Wp (ex BTW): € 0,85

Het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6dn0yFMohtPEC8VeSGJP6Mg8/full.png

Mij vallen twee dingen op: 310Wp panelen (van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb, maar dat zegt minder). Klinkt toch weinig.
11 panelen portrait op het schuine dak, ipv landscape. (en dan 13)

[ Voor 4% gewijzigd door MinasM op 13-12-2019 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:23

ericplan

5180 Wp PV

Moet zeggen dat ik landscape panelen op een pannendak nooit mooi vind, of ze nu zwart zijn of niet. Iets met verhoudingen die niet kloppen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MinasM
In januari komen deze van 340 Wp uit, schijnbaar
BekSide in "Advies gevraagd zonnepanelen"
Iets andere maat.

Ik reageer niet meer zoveel op het forum. Te druk met het werk (gehad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@MinasM
zou je de prijs in € per Wp er bij willen zetten.
(ex BTW)
dat vergelijkt voor ons een stuk sneller.
(geen zin in elke keer die berekening te moeten doen, liever lui dan moe >:) )

Yingli is een oud bekend merk, zijn de laatste jaren een beetje ondergesneeuwd geraakt onder de vele andere merken die er bij zijn gekomen.
niks speciaal, maar zeker niks mis mee.
(mijn persoonlijk hoogst producerende set is toevallig gedaan met yingli, maar dat was niet speciaal yingli die dat heeft veroorzaakt.)

ik vind zelf het plan van @FD2 eigenlijk ook iets netter er uit zien.
(maar we moeten het doen met de gegevens die jij geeft, en dat maakt het wel wat lastig.)

persoonlijk heb ik liever dat het dak set en plat dak set op 1 omvormer zit.
(wel 2xmpp)
gewoon omdat:
1. in de lente werkt het setje op het dak het beste, die heeft een steilere hoek.
de set op het plat dak werkt beter in de zomer.
dus de omvormer kan 10% kleiner zijn als totaal aantal Wp.

2. in de zomer is het warmer en daar door heb je iets minder W uit de panelen.
en dan kun je een omvormer gebruiken die 30% kleiner is.

voeg je die gegevens samen, dan zou je (met FD2 zijn leg plan) best 8000Wp op een 6000W omvormer kunnen hangen.
(als je extreem wil doen kan het ook op een 5000W omvormer, maar dat is niet mijn ding.)

het grote voordeel: met bewolking maakt de richting niet veel meer uit.
de opbrengst is dan maar 1/5 van wat je in de zon hebt.
maar 8000Wp op een 6000W omvormer, wat werkt dan wel goed met aardig rendement.

helaas heeft FD2 zijn leg plan maar 1 probleem.
13 panelen in een string, dat is wel een beetje veel voor de simpele omvormers.
het hangt een beetje af van het precieze type paneel wat gekozen word.
een fronius omvormer kan wel meer en is dan wel aan te raden.
b.v.:
https://www.fronius.com/n...primo/fronius-primo-6-0-1

maar het hangt allemaal een beetje af van de precieze planning.
(sunsolar levert je ook wel fronius als je dat wil. ;) )

edit:
je zou ook de fronius omvormer kunnen doen, en dan 13x340Wp op het hoge dak laten leggen.
de omvormer kan goed hinkelen op 1 mpp.

koop je later nog wel een keer 10x370-400Wp bij en leg je zelf op het platte dak.
die is niet te moeilijk om te doen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 13-12-2019 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:34:
@MinasM
In januari komen deze van 340 Wp uit, schijnbaar
BekSide in "Advies gevraagd zonnepanelen"
Iets andere maat.

Ik reageer niet meer zoveel op het forum. Te druk met het werk (gehad)
En toch reageer je weer, wordt enorm gewaardeerd! :) Dat is wel een interessante, als de prijs goed is. Nu ik dat topic beter doorlees, zie ik dat daar ook veel te doen is om meer dan 20 panelen op 1 fase. Dat zou bij mij ook gaan gebeuren, in deze situatie al 6510Wp, en met de panelen hierboven nog meer. (7140Wp). Mocht 23 panelen lukken, dan gaan we richting de 8000Wp. Is dan 3-fase een must, of begrijp ik het verkeerd? (technisch kun je me een hoop wijsmaken, ligt niet mn kracht ;) )
migjes schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:57:
@MinasM
zou je de prijs in € per Wp er bij willen zetten.
(ex BTW)
dat vergelijkt voor ons een stuk sneller.
(geen zin in elke keer die berekening te moeten doen, liever lui dan moe >:) )

Yingli is een oud bekend merk, zijn de laatste jaren een beetje ondergesneeuwd geraakt onder de vele andere merken die er bij zijn gekomen.
niks speciaal, maar zeker niks mis mee.
(mijn persoonlijk hoogst producerende set is toevallig gedaan met yingli, maar dat was niet speciaal yingli die dat heeft veroorzaakt.)

ik vind zelf het plan van @FD2 eigenlijk ook iets netter er uit zien.
(maar we moeten het doen met de gegevens die jij geeft, en dat maakt het wel wat lastig.)

persoonlijk heb ik liever dat het dak set en plat dak set op 1 omvormer zit.
(wel 2xmpp)
gewoon omdat:
1. in de lente werkt het setje op het dak het beste, die heeft een steilere hoek.
de set op het plat dak werkt beter in de zomer.
dus de omvormer kan 10% kleiner zijn als totaal aantal Wp.

2. in de zomer is het warmer en daar door heb je iets minder W uit de panelen.
en dan kun je een omvormer gebruiken die 30% kleiner is.

voeg je die gegevens samen, dan zou je (met FD2 zijn leg plan) best 8000Wp op een 6000W omvormer kunnen hangen.
(als je extreem wil doen kan het ook op een 5000W omvormer, maar dat is niet mijn ding.)

het grote voordeel: met bewolking maakt de richting niet veel meer uit.
de opbrengst is dan maar 1/5 van wat je in de zon hebt.
maar 8000Wp op een 6000W omvormer, wat werkt dan wel goed met aardig rendement.

helaas heeft FD2 zijn leg plan maar 1 probleem.
13 panelen in een string, dat is wel een beetje veel voor de simpele omvormers.
het hangt een beetje af van het precieze type paneel wat gekozen word.
een fronius omvormer kan wel meer en is dan wel aan te raden.
b.v.:
https://www.fronius.com/n...primo/fronius-primo-6-0-1

maar het hangt allemaal een beetje af van de precieze planning.
(sunsolar levert je ook wel fronius als je dat wil. ;) )

edit:
je zou ook de fronius omvormer kunnen doen, en dan 13x340Wp op het hoge dak laten leggen.
de omvormer kan goed hinkelen op 1 mpp.

koop je later nog wel een keer 10x370-400Wp bij en leg je zelf op het platte dak.
die is niet te moeilijk om te doen. ;)
Prijs per Wp staat erbij :) (€ 0,85 ex)

Ik vind het plan van @FD2 er ook beter uit zien, uiteraard omdat het meer panelen zijn, maar ook voor de looks. De gegevens die ik hier geef, zijn overigens exact dat wat ik naar de bedrijven heb gestuurd. In mijn beleving moet het dan ook kunnen. O-)

Je schrijft dat je 8000Wp op een 6000W omvormer kunt doen, maar dat je in de winter de omvormer 10% kleiner kan zijn. Dan lukt dit toch niet?

Fronius houd ik in mijn achterhoofd, scheelt niet eens heel veel met 2 keer een Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

MinasM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:37:
......
Dat zou bij mij ook gaan gebeuren, in deze situatie al 6510Wp, en met de panelen hierboven nog meer. (7140Wp). Mocht 23 panelen lukken, dan gaan we richting de 8000Wp. Is dan 3-fase een must, of begrijp ik het verkeerd? (technisch kun je me een hoop wijsmaken, ligt niet mn kracht ;) )

[...]

Prijs per Wp staat erbij :) (€ 0,85 ex)

......
Die aanbieder van € 0.85 ex moet je goed bewaren. Die kan je nog wel eens nodig hebben.

Onder je dakraam past geen solarpanel in portrait, of het moet een hele rare maat zijn.
Als je portrait-panelen wil hebben valt het paneel onder het dakraam weg.
( en toen waren er nog maar 10 .... >:) )

Ik had zelf een 1 x 35A aansluiting.
Dit was ik kwijt om de meterkast op te waarderen naar 3 x 25A.

Installatiebedrijf:
Herplaatsen van een nieuwe groepenkast daarin het volgende gemonteerd:
8 installatie automaten 16A 2-polig fase + nul 230V merk Schneider
2 aardlekschakelaars 30 mA 40A 2-polig merk Schneider
1 beltransformator
1 hoofdschakelaar 40A 4-polig merk Schneider
€685,00 inclusief btw

Liander:
Omzetten 1 x 35A naar 3 x 25A
€280 inclusief btw

Het lijkt me dat je op de langere termijn ( energietransitie ) niet ontkomt aan de omzetting naar 3 fasen.
Met de huidige rentestand is het niet echt een probleem die uitgave naar voren te halen.
Ik zou zeggen DOEN.
En als je dat dan doet, nu je nog kan salderen, ga dan minimaal voor het laatste plan.

En eventueel een airco of warmtepomp op de vloerverwarming zodat je in het voor- en najaar kan verwarmen uit jouw saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MinasM
@FD2 Deze aanbieder lijkt me idd ook top, dus misschien is het wel gelijk raak (maar dan met een andere opstelling/inhoud)

Ik ga het straks nog even opmeten, maar ik denk dat je gelij hebt en dat er geen paneel in portrait past onder het dakraam. Nog een reden om alles in landscape te doen, want dan scheelt et al 3 panelen (en ziet er beter uit imho.

gezien de kosten denk ik dat het een goed idee om maar gelijk om te laten bouwen naar 3 fase, maar waarom denk je dat we daan niet aan ontkomen met de energietransitie?

En wat bedoel je met het laatste plan? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MinasM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:37:
[...]
Je schrijft dat je 8000Wp op een 6000W omvormer kunt doen, maar dat je in de winter de omvormer 10% kleiner kan zijn. Dan lukt dit toch niet?
lol, ik vraag me af welke tekst jij gelezen hebt?
ik gebruik het woordje winter b.v. al helemaal niet.

ik zeg allen:
als je panelen plant: dan moet je niet alleen kijken naar de STC waarden.
maar ook naar de NOCT waarde.
daar zit een 30% verschil tussen en zo veel STC momenten hebben we per jaar niet.
die 30% kun je dus een lagere W omvormer gebruiken, mocht het handig zijn om dat te doen.
dit heeft een groot gedeelte met de temperatuur te maken.
(hier een beetje mee oppassen, zie het als plan marge)

de 10% die komt uit het feit dat je panelen op het hoofd dak een steilere hoek hebben.
die doen het dus beter in de lente en de herfst.
de panelen op het platte dak krijgen een flink plattere hoek, dus die doen het beter als de zon hoog staat.
dus in de zomer.
(in de winter doet geen enkel paneel fatsoenlijk leveren.
pas op, winter in PV land, is december/januari, niet januari - maart ;) )
hoe rechter de zon op de panelen de hoger de opbrengst.
zie dan ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Charts/Zonnestand.gif
in juni / juli hoogste opbrengst uit je platte dak, en in maart / september hoogste opbrengst ui je hoofd dak.

voeg je dat samen kun je dus een 40% lagere W omvormer gebruiken als je Wp hebt.
(ik heb alleen liever dat je niet dat je te gek doet, dus ik raad aan er iets tussen te pakken. ;) )

of je nu 8000Wp ophangt en dat hangt aan een omvormer die 3000W verwerkt.
of je dat doet op een omvormer die 8000W verwerkt.
ze gaan er allebei niet stuk van.
(zolang je Vmpp en Voc maar niet te hoog worden)

ik heb zelf 6,430Wp op een 4000W omvormer.
maar dat wel oost-west (zelfde als jouw dak maar dan verdeeld over de dag en niet over de seizoenen)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

of je dit nu met 1fase of met 3fase doet.
het boeit niet voor je zonnepanelen, dat moet je doen voor iets anders als je dat wil. ;)
als je de materie beter begrijpt dan zie je dat het eigenlijk geen bal uit maakt.
maar soms word 3fase wel krachtstroom genoemd, maar jij kunt in je huis geen krachtstroom apparaten gebruiken.
een kook toestel b.v. is dus 3x1fase, en geen krachtstroom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@migjes
Een inductieplaat kan ook 400V zijn hé.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ja79rq93i.jpeg

Tussen de fase is 400 hier, met een enkele nul, kookgroep is vaak 2x230 met 2xnul.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FD2

FD2

@MinasM
De bestaande groepenkast van 1-fase naar 3-fase laten ombouwen was ook een optie maar dat zou met meer arbeidsloon gepaard gaan. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe groepenkast. Het was duurder dan noodzakelijk, maar wel allemaal nieuwe onderdelen.

Energietransitie:
Ik denk dat we allemaal zou snel mogelijk de productie van CO2 zouden moeten afbouwen.   Zelf ben ik 67, zonder kinderen, dus die klimaatverandering zal mij waarschijnlijk niet meer deren, maar ik wil mijn overmijdelijke negatieve impact op mijn omgeving zo klein mogelijk houden. De generaties na mij gaan echt de negatieve gevolgen van de klimaatverandering en grondstoftekorten ondervinden.
Het lijkt me dat de overheid alle gedrag dat CO2-uitstoot met zich meebrengt gaat ontmoedigen, vermoedelijk d.m.v. belastingen. Hieruit volgt dat we op termijn sommige dingen niet meer gaan/kunnen doen (weekje Gran Canaria), of elektrisch gaan doen, bijvoorbeeld verwarmen.
Met jouw huidige 1-fase aansluiting zal elektrisch koken en verwarmen niet mogelijk zijn.
Je moet een keer over naar een 3-fase aansluiting, denk ik.

Met 'laatste plan' bedoel ik
13 panelen in landscape op het schuine dak en
10 panelen in landscape op het platte dak, zoals AUijtdehaag opperde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ugnxCiHZTSvHWXtH6Ba6IZ1h/full.jpg

Ik heb dat plan ingevoerd in Sunny-Design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tt6l8tyYmR3xs2e9AVM2drra/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mdIPvlJEEVFyDoluMunSxT6s/full.jpg

Het zal nog wel verbeterd kunnen worden, maar ik zie nog even niet zo gauw hoe dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@FD2 Elektrisch koken en verwarmen kan zeker wel op 1x 25A. Dus zeker op 1x 35A.
Ja je moet er wel een beetje rekening mee gaan houden of aan loadmanagement doen. Geen probleem.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor ideeën.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

onetime schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:33:
@FD2 Elektrisch koken en verwarmen kan zeker wel op 1x 25A. Dus zeker op 1x 35A.
Ja je moet er wel een beetje rekening mee gaan houden of aan loadmanagement doen. Geen probleem.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor ideeën.
Ik bedoelde de combinatie: Koken EN verwarmen.
En dan nog iemand die de föhn aan zet .... , zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FD2 Ja je moet er wel een beetje rekening mee gaan houden of aan loadmanagement doen.
Geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

@onetime

Ik twijfel er niet aan dat je gelijk hebt, ALS je er rekening mee houd en bepaalde zaken na elkaar doet ipv
in willekeurige volgorde en op willekeurige tijdstippen.

Maar wil je zo wonen ?
Vooral als je weet dat je het met een éénmalige investering kan verhelpen ?
Ik heb een andere keuze gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FD2 Dat is allemaal te automatiseren, van daar mijn verwijzing naar dat topic. Niet denken, regelen.
Zonder verder iets van je te weten verdenk ik je leeftijd voor het missen van de automatiserings optie.
En ja, zo woon ik graag. Bewust van mijn verbruik. Lage belasting voor het net en milieu.
Ik heb er zelfs over gedacht om terug te gaan naar 1x 10A. Lagere netbeheerkosten.
Maar het scheelt te weinig in combinatie met ombouw kosten. En dan wel erg opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zondag 15 december 2019 @ 00:18:
@FD2 Dat is allemaal te automatiseren, van daar mijn verwijzing naar dat topic. Niet denken, regelen.
Zonder verder iets van je te weten verdenk ik je leeftijd voor het missen van de automatiserings optie.
En ja, zo woon ik graag. Bewust van mijn verbruik. Lage belasting voor het net en milieu.
Ik heb er zelfs over gedacht om terug te gaan naar 1x 10A. Lagere netbeheerkosten.
Maar het scheelt te weinig in combinatie met ombouw kosten. En dan wel erg opletten.
Niet voor 2023, al liggen er wel wat plannen klaar.

Wat is jou maximale netbelasting (piek) als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Rol-Co Dat soort logging heb ik nog steeds niet. Maar 1x 25A is er nog nooit uitgegaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@migjes Mijn Wijas doorstroomverwarmer is krachtstoom.
Nul is niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zondag 15 december 2019 @ 01:56:
@Rol-Co Dat soort logging heb ik nog steeds niet. Maar 1x 25A is er nog nooit uitgegaan...
25A smelt zekering? Nee die gaan er niet zomaar uit, ik heb eens minuten lang 35A gemeten over een 20A smeltzekering dus je kan ver gaan.

Als ik hier kijk, en dan heb ik even van nu terug gebladerd naar oktober zie ik dat ik mijn best moet doen om 6000W te halen, heel af en toe halen we dat en kwam 1 piek tegen van 7992W.
Dat is dan nog bruto, als de panelen wat doen gaat dat er nog af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MinasM
FD2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:59:
@MinasM
De bestaande groepenkast van 1-fase naar 3-fase laten ombouwen was ook een optie maar dat zou met meer arbeidsloon gepaard gaan. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe groepenkast. Het was duurder dan noodzakelijk, maar wel allemaal nieuwe onderdelen.

Energietransitie:
Ik denk dat we allemaal zou snel mogelijk de productie van CO2 zouden moeten afbouwen.   Zelf ben ik 67, zonder kinderen, dus die klimaatverandering zal mij waarschijnlijk niet meer deren, maar ik wil mijn overmijdelijke negatieve impact op mijn omgeving zo klein mogelijk houden. De generaties na mij gaan echt de negatieve gevolgen van de klimaatverandering en grondstoftekorten ondervinden.
Het lijkt me dat de overheid alle gedrag dat CO2-uitstoot met zich meebrengt gaat ontmoedigen, vermoedelijk d.m.v. belastingen. Hieruit volgt dat we op termijn sommige dingen niet meer gaan/kunnen doen (weekje Gran Canaria), of elektrisch gaan doen, bijvoorbeeld verwarmen.
Met jouw huidige 1-fase aansluiting zal elektrisch koken en verwarmen niet mogelijk zijn.
Je moet een keer over naar een 3-fase aansluiting, denk ik.

Met 'laatste plan' bedoel ik
13 panelen in landscape op het schuine dak en
10 panelen in landscape op het platte dak, zoals AUijtdehaag opperde.

[Afbeelding]

Ik heb dat plan ingevoerd in Sunny-Design.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zal nog wel verbeterd kunnen worden, maar ik zie nog even niet zo gauw hoe dan.
Dank voor je duidelijke uitleg!! _/-\o_ Dat is ook de variant waar ik voor wil gaan (en dan het liefst met de 340Wp panelen waar @AUijtdehaag naar linkte) en eigenlijk wil ik me niet druk hoeven maken over dat ik mogelijk de vaatwasser, föhn, droger, whatever niet tegelijk aan kan zetten. 3 fase lijkt dus een goede optie.

Maar weer eens een vernieuwde offerte opvragen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:27:
@migjes

[Afbeelding]

Tussen de fase is 400 hier, met een enkele nul, kookgroep is vaak 2x230 met 2xnul.
Deze plaat moet je op een 3fase groep aansluiten (2,5mm2, 400V) of met 16A afzekeren (liefst 4mm2, 230V).
Door die enkele nul. edit: Tenzij de hoofdzekering groot genoeg is en je een grotere zekering met dikkere bedrading kunt combineren.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 16-12-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinasM
Dat is wel een extra reden ook om toch te gaan voor 3fase: ik denk dat inductie koken en een warmtepomp (elektrische auto?) ook best een optie zijn in de komende <2 jaren.

Ik zie op de site van Liander dat de periodieke kosten hetzelfde zijn (1fase vs 3fase 25A), dat lijkt bij meer aanbieders zo, is dat standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:27:
@migjes

[Afbeelding]

Volgens mij pakt die plaat in de 2L-1N aansluiting géén 400V tussen de fasen, maar pakt hij 2x 230V (L1&N en L2&N).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

MinasM schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:00:
.....

Dat is ook de variant waar ik voor wil gaan (en dan het liefst met de 340Wp panelen waar @AUijtdehaag naar linkte) en eigenlijk wil ik me niet druk hoeven maken over dat ik mogelijk de vaatwasser, föhn, droger, whatever niet tegelijk aan kan zetten. 3 fase lijkt dus een goede optie.

Maar weer eens een vernieuwde offerte opvragen! :)
Die Yingli-panelen van 340Wp zijn wel 107 cm breed hè !
Dan wordt het wel krap daar boven op het dak. Dat scheelt 35 cm t.o.v. de standaard panelen.

Indien het de "340Wp" is dat die panelen voor jou aantrekkelijk maakt, dan zijn er wel alternatieven, zoals
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MinasM schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:31:
Dat is wel een extra reden ook om toch te gaan voor 3fase: ik denk dat inductie koken en een warmtepomp (elektrische auto?) ook best een optie zijn in de komende <2 jaren.

Ik zie op de site van Liander dat de periodieke kosten hetzelfde zijn (1fase vs 3fase 25A), dat lijkt bij meer aanbieders zo, is dat standaard?
Ja is standaard, je betaald alleen eenmalige kosten, ik was 187,10 kwijt bij stedin. Of je op 3 fase moet weet je zelf het beste natuurlijk maar als ik hier kijk kom ik zelden boven de 6000W uit, toen we nog in de wacht stonden en 1 fase hadden hing ik wel een wattcher in de kamer zodat we konden zien hoeveel vermogen we trekken, nu met de 3 fase niet meer.
En toch heb ik 7,2kW inductieplaat, 7kW warmtepomp, 2 e-boilers, magnetron combi, oven 3,2kW, kokend waterkraan 2kW, koffieautomaat 1,6 kW en de normale dingen zoals vaatwasser, wasmachine, droger, hd strijkijzer enz enz wat ook niet niks trekt.
Op 3 fase is het gewoon minder erg als het tegelijk komt, mits goed verdeeld.

@Glenfiddich
Of hij echt de 400V gebruikt vraag ik mij ook af, maar heb hem toen wel van kookgroep naar 3 fase automaat omgezet en de perilex plus kookplaat aansluiting ook omgezet, dus hij heeft hier wel 2 verschillende fase. Maar als je die dus dezelfde fase geeft heb je weer een dikkere nul nodig, of 2x.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MinasM
Even een laagje stof hier van af blazen, want inmiddels ligt het dak vol en het resultaat wilde ik hier toch ook even delen! Afgelopen dinsdag is Daniël van Sun-solar de panelen komen leggen.

Daarnaast is ook de meterkast aangepast naar een 3fase aansluiting.
Deze setup is het geworden:

24 (14 + 10) x Yingli Solar Mono 340Wp full black shingled op een Growatt 8000TL3

Plaatje (van bovenop de overkapping, anders zie je die 10 panelen op het platte dak niet ;) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ91rtXo8PeGasZes7dXXLxQES8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51FbIu3IRKgi8ttj4moVTXue.jpg?f=fotoalbum_large

ToDo:
BTW terug vragen
En nog de data automatisch naar PVoutput sturen en dan ben ik voor nu even klaar! (los van elk uur even kijken hoeveel ze opgebracht hebben natuurlijk ;) )

@FD2 @migjes @onetime @AUijtdehaag @jacovn @Rol-Co Dank voor alle adviezen, die hebben enorm geholpen!! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1