Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.754 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Al eens nagedacht hoe men 'de beloofde 7 jaar terugverdientijd' zou willen registreren/administreren ? Mede denkend aan overgangsregeling bestaande gevallen ? Ik ben niet zo slim, maar ik kan in ieder geval geen 'regeling' voor 'afbouw saldering' bedenken, misschien dat anderen er wel een oplossing voor hebben.
Per geregistreerd kWh salderen telkens 1 of 2 of 3 cent terug betalen etc.....
Maar maak je niet druk, nieuwe regeling en wetten zijn er nog lang niet door en worden vast nog twee keer veranderd door andere ministers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:07:
[...]

Per geregistreerd kWh salderen telkens 1 of 2 of 3 cent terug betalen etc.....
Maar maak je niet druk, nieuwe regeling en wetten zijn er nog lang niet door en worden vast nog twee keer veranderd door andere ministers
Ja dat snap ik wel, wat bepaald de ingangs-/installatiedatum ? Wat is de aanschafwaarde ? Wie heeft die gegevens en wie gaat dat verrekenen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

herofruit schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:00:
[...]

Zo dacht ik er ook over.. Als ik Oost/West kon bijleggen had ik het gelijk gedaan (betere verdeling over de dag), echter heb ik alleen maar ruimte om te leggen op een lager stuk van het dak Zuid (met nog meer schaduw in de winter) of Noord. Zuid (zonder schaduw) = 0,899, Noord = 0,402 instralingsfactor. Dan zou ik twee keer zo veel panelen moeten plaatsen..

[...]

Op de SE5000 kan ik (volgens SE designer) 2 strings aansluiten, toch? Daar heb ik dus 2 strings van 11 panelen van gemaakt, omdat 1x22 sowieso niet kon volgens SE Designer..

[...]

Volgens mij ligt er nu 1 x 25A. Dat wordt binnenkort dus binnenkort 3 x 25A. Ik snap alleen niet waarom ik op de SE5000 wel 6 kan bijplaatsen, maar dat dat niet kan i.c.m. de 3-fase aansluiting? Kan je dat uitleggen a.u.b.? :? Dat is namelijk een beetje de crux.. Bedankt!

[...]

Wups, rekenfout. Je hebt gelijk!
Maak eens een foto hoe het nu in je meterkast is afgezekerd?
Als er nu een 1x25A op de groep van je panelen zit en je hoofdaansluiting wordt 3x25A gaat dat natuurlijk niet goed (althans het mag niet) en dan moet je dus 20A op de omvormer groep hebben en dat laat maar 20x230/240=4600/4800W door en dan begrens je hem behoorlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:10:
[...]

Ja dat snap ik wel, wat bepaald de ingangs-/installatiedatum ? Wat is de aanschafwaarde ? Wie heeft die gegevens en wie gaat dat verrekenen ?
Daar waar jij nu over droomt is niet te realiseren en ook al lang van de baan.
Langzaam afbouwen salderen is daar voor in de plaats gekomen tot 2030 dacht ik...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder noemer niet geschoten is altijd mis: Een vraagje. Als VvE gaan we zonnepanelen nemen, met alle bewoners een eigen installatie. Nu hebben we het voordeel dat alle meterkasten met de meters bij elkaar staan, en hier ook de omvormers gaan komen. (Iedereen heeft in zijn/haar eigen appartement nog een meterkast waar dingen als de groepenkast, coax/glasvezel aansluiting is, etc).

Nu is het 'probleem': Wifi dekking bij de gezamenlijke meterkast ruimte is heel slecht. Misschien kan één bewoner met een extra router daar vanuit zijn woning voor dekking zorgen, maar dan ben je ook weer afhankelijk van diegene. Het is een optie, maar een andere optie is met een 4G router erbij, dan heb je een neutrale verbinding voor iedereen. Uiteraard zijn er omvormers met 2G/3G/4G optie ingebouwd, maar gewoon het op de Wifi versie houden en dan één centrale 4G router moet een stuk handiger zijn.

En dan na de inleiding nu de vraag: Heeft iemand een idee hoeveel een inverter met wifi verbruikt aan data? Ik ben namelijk 'bang' dat de wifi versies veel minder geoptimaliseerd zijn voor beperkt data gebruik dan de cellular versies. Specifiek gaat het hier over een GoodWe inverter, maar als iemand een keer gemeten heeft van een andere zou dat ook al helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Sissors schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:32:
Onder noemer niet geschoten is altijd mis: Een vraagje. Als VvE gaan we zonnepanelen nemen, met alle bewoners een eigen installatie. Nu hebben we het voordeel dat alle meterkasten met de meters bij elkaar staan, en hier ook de omvormers gaan komen. (Iedereen heeft in zijn/haar eigen appartement nog een meterkast waar dingen als de groepenkast, coax/glasvezel aansluiting is, etc).

Nu is het 'probleem': Wifi dekking bij de gezamenlijke meterkast ruimte is heel slecht. Misschien kan één bewoner met een extra router daar vanuit zijn woning voor dekking zorgen, maar dan ben je ook weer afhankelijk van diegene. Het is een optie, maar een andere optie is met een 4G router erbij, dan heb je een neutrale verbinding voor iedereen. Uiteraard zijn er omvormers met 2G/3G/4G optie ingebouwd, maar gewoon het op de Wifi versie houden en dan één centrale 4G router moet een stuk handiger zijn.

En dan na de inleiding nu de vraag: Heeft iemand een idee hoeveel een inverter met wifi verbruikt aan data? Ik ben namelijk 'bang' dat de wifi versies veel minder geoptimaliseerd zijn voor beperkt data gebruik dan de cellular versies. Specifiek gaat het hier over een GoodWe inverter, maar als iemand een keer gemeten heeft van een andere zou dat ook al helpen.
Het verbruikt zo weinig dat ik met prepaid kaart zou beginnen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 14:11
Sissors schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:32:

Zijn powerline adapters geen optie om ieder z'n eigen omvormer in zijn eigen netwerk op te laten nemen?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DjaRoel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:22:
[...]

Zijn powerline adapters geen optie om ieder z'n eigen omvormer in zijn eigen netwerk op te laten nemen?
Het goede nieuws is dat datasnelheid natuurlijk niet er toe doet, als er maar iets doorheen komt. Het is één van de mogelijkheden om uit te zoeken. Punt is wel dat hij dan door de zekeringsautomaat heen moet gaan naar de hoofdzekering toe, en daar dan op de nieuw aan te leggen groep de andere kant moet komen. Nu schijnen die dingen sowieso het al niet geweldig te doen tussen verschillende groepen, maar als er ook nog eens een omvormer daar staat die niet echt het schoonste signaal terugleveren, ben ik bang dat die het niet gaan doen.

Edit: Met wat Googlen blijkt dat het wel al vaak wordt toegepast voor zonnepanelen, misschien toch dat maar plan A maken. Blijft wel dat ze bekend staan om niet al te betrouwbare verbinding te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 21-06-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:38:
@HellStorm666 zoveel mogelijk wp uit je euro. Dan snap ik niet dat je in solar edge blijft hangen.
Heb je al gekeken wat de tip van @AUijtdehaag kost? Goeie sma omvormer met kuro panelen?
SolarEdge of Enphase twijfel ik nu tussen.
Beide omdat ik met verschillende windrichtingen zit.
Wat maakt ene Kuro paneel zo speciaal?
Kan ik 5x een Kuro paneel op Oost op 1 MPPT zetten van een omvormer.
En dan 5x een Kuro paneel op West op de andere MPPT zetten van dezelfde omvormer.
En dan dus nog 9x een Kuro op Zuid op een andere omvormer op een eigen MPPT?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 14:11
Sissors schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:44:
[...]

Het goede nieuws is dat datasnelheid natuurlijk niet er toe doet, als er maar iets doorheen komt. Het is één van de mogelijkheden om uit te zoeken. Punt is wel dat hij dan door de zekeringsautomaat heen moet gaan naar de hoofdzekering toe, en daar dan op de nieuw aan te leggen groep de andere kant moet komen. Nu schijnen die dingen sowieso het al niet geweldig te doen tussen verschillende groepen, maar als er ook nog eens een omvormer daar staat die niet echt het schoonste signaal terugleveren, ben ik bang dat die het niet gaan doen.

Edit: Met wat Googlen blijkt dat het wel al vaak wordt toegepast voor zonnepanelen, misschien toch dat maar plan A maken. Blijft wel dat ze bekend staan om niet al te betrouwbare verbinding te hebben.
Ik ken de exacte situatie niet, maar ik neem aan dat er vanuit de hoofdverdeler bekabeling loopt naar de meterkasten in de appartementen? Als je op deze afgaande groepen wcds zet met hierin de powerline adapters gaat dat werken. Tussen verschillende fases lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat werkt.

Misschien tijd voor een eigen topic als het plan wat verder gerijpt is?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:15:
[...]

En dan 5x een Kuro paneel op West op de andere MPPT zetten van dezelfde omvormer.
Ja dat kan allemaal, 5×59 volt is ideaal voor omvormer één fase.
Wil je graag drie fase kan het ook nog maar dan is 300 volt aan lage kant. Je zet dan gewoon 2×5 parallel op één mpp. Andere mpp die 9 panelen in één string.
Maar twee enkel fase is beter rendement en beter voor mpp voor schaduw beheer. Die negen panelen splits je op naar 4 en 5 in één string.
Hogere opbrengst kun je niet realiseren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-09 19:45

Helhond

Grunn

HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Waarom geen APS i.p.v. Enphase?

Ik ben zelf niet zo'n fan van Enphase omdat je tussen al die micro omvormers (per paneel al een micro omvormer bij Enphase) zo'n relatief dure trunk kabel moet hebben (±17,50 p.s.). Die is bij APS paar euro goedkoper (±16,50 p.s.), maar omdat je al 2 (YC600) of 4 (QS1) panelen hebt, heb je dus ook stuk (de helft of kwart) minder van die kabels nodig.

In mijn ogen is Enphase leuk voor paar panelen, maar al heel gauw zou ik sneller naar APS neigen bij een veelvoud van 2 of 4 panelen.

Kosten technisch aspect:
12x (Enphase IQ7 + Qcable) = 1518 incl. btw
of
3x (APS QS1 + Y kabel) = 1063 incl. btw
of
6x (APS YC600 + Y kabel) = 1337 incl. btw
of
12x P300 + SE3500HD = 1391 incl. btw

Om maar wat te roepen voor bijvoorbeeld 12 panelen.
(Als je monitoring erbij wilt komt er nog bij de micro omvormers 200 euro bij op, maar is natuurlijk geen vereiste voor functioneren van het systeem)

[ Voor 16% gewijzigd door Helhond op 21-06-2019 15:52 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DjaRoel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:22:
[...]

Ik ken de exacte situatie niet, maar ik neem aan dat er vanuit de hoofdverdeler bekabeling loopt naar de meterkasten in de appartementen? Als je op deze afgaande groepen wcds zet met hierin de powerline adapters gaat dat werken. Tussen verschillende fases lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat werkt.

Misschien tijd voor een eigen topic als het plan wat verder gerijpt is?
Niet verschillende fases, dat gaat niet werken, verschillende groepen moet kunnen werken, maar zal minder zijn. Vanaf hoofdzekering die in de gemeenschappelijke ruimte gaat, gaat het naar de appartementen, en de meterkast daar heeft de groepenkast. Dus je moet na de groepenkast dan de powerline daar zetten.

In principe is het zonnepaneel plan redelijk gaande, ook met hulp van alle topics hier hebben we (eindelijk) een fatsoenlijke offerte van een partij die daarna ook nog reageert. Bewoners geinformeerd, binnenkort nog informatie avondje, en dan kijken hoeveel er mee willen doen (schatting is 7 of misschien 8 van de 10 appartementen, dus best een hoop).

Op een enkel dingetje na wordt installatie dan gedaan voor ons, alleen internet daar krijgen is onze zaak. Ik heb wel aantal opties in gedachten, maar het belangrijkste is dat het simpel en robuust is. Voor nu heb ik weer een nieuwe optie erbij (ik had het wel eerder overwogen, maar dacht dat dat niet ging werken, nu blijkt echter dat het mogelijk wel werkt). Misschien maak ik later nog een topic in Netwerken subforum hiervoor, maar eerst eens zelf verder dingen bij elkaar zoeken. (En bijvoorbeeld of powerline in dit specifieke geval betrouwbaar werkt is iets waar je denk ik alleen achterkomt door te proberen, moeten we wel zorgen dat er uberhaupt bij de nieuwe groep voor zonnepanelen ook een contactdoos komt).
Edit: En snelle Google leert ons dat zonnenpanelengroep niet zomaar een extra stopcontact mag hebben, daar gaat dat plan.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 21-06-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:29:
[...]

Ja dat kan allemaal, 5×59 volt is ideaal voor omvormer één fase.
Wil je graag drie fase kan het ook nog maar dan is 300 volt aan lage kant. Je zet dan gewoon 2×5 parallel op één mpp. Andere mpp die 9 panelen in één string.
Maar twee enkel fase is beter rendement en beter voor mpp voor schaduw beheer. Die negen panelen splits je op naar 4 en 5 in één string.
Hogere opbrengst kun je niet realiseren.
Even terugkomend hierop.

In de SMA web designer even deze panelen gezet en geconfigureerd.
1x SB3.0 met op MPPT1 5x oost en op MPPT2 5x west
1x SB3.0 met op MPPT1 5x zuid en op MPPT2 4x zuid

Totaal gaat dat 5456 kwh/jaar opleveren.
Dat is iets meer dan de 5317kwh/jaar van de IQ7+, maar minder dan de 5651kwh/jaar van de 2x 3kw SE

Totale aanschafprijs van de IQ7+ systeem is 6477,- (€1,22 per wp) (winst na 12jr = €5460,-)
van de 2x SE is dat 6682,- (€1,18 per wp) (winst na 12jr = €5737,-)
en de 2x SMA met Kuro is dat 6833,- (€1,25 per wp) (winst na 12jr = €5304,-)

In dat geval blijft toch de 2x 3kwp SE versie met P505's het interessants.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Helhond schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:39:
[...]

Ik ben zelf niet zo'n fan van Enphase omdat je tussen al die micro omvormers (per paneel al een micro omvormer bij Enphase) zo'n relatief dure trunk kabel moet hebben (±17,50 p.s.). Die is bij APS paar euro goedkoper (±16,50 p.s.), maar omdat je al 2 (YC600) of 4 (QS1) panelen hebt, heb je dus ook stuk (de helft of kwart) minder van die kabels nodig.

In mijn ogen is Enphase leuk voor paar panelen, maar al heel gauw zou ik sneller naar APS neigen bij een veelvoud van 2 of 4 panelen.

Kosten technisch aspect:
of
of
of

(Als je monitoring erbij wilt komt er nog bij de micro omvormers 200 euro bij op, maar is natuurlijk geen vereiste voor functioneren van het systeem)
Zeker interessant.
Begrijp ik het goed dat dan het volgende mogelijk moet zijn.
QS1(a)=4xOost
QS1(b)=4xWest
QS1(c)=4xZuid
QS1(d)=4xZuid
QS1(e)=1xOost, 1xWest en 1x Zuid

Qua fases dan QS1(a)+QS1(c)+QS1(e) op Fase1 en QS1(b)+QS1(d) op Fase2?

EDIT:

Als dit inderdaad klopt, dan is dit het meest interessant tot nu toe.
Thnx!

[ Voor 3% gewijzigd door HellStorm666 op 21-06-2019 16:51 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:53:
[...]

Even terugkomend hierop.

In de SMA web designer even deze panelen gezet en geconfigureerd.
1x SB3.0 met op MPPT1 5x oost en op MPPT2 5x west
1x SB3.0 met op MPPT1 5x zuid en op MPPT2 4x zuid

Totaal gaat dat 5456 kwh/jaar opleveren.
Dat is iets meer dan de 5317kwh/jaar van de IQ7+, maar minder dan de 5651kwh/jaar van de 2x 3kw SE

Totale aanschafprijs van de IQ7+ systeem is 6477,- (€1,22 per wp) (winst na 12jr = €5460,-)
van de 2x SE is dat 6682,- (€1,18 per wp) (winst na 12jr = €5737,-)
en de 2x SMA met Kuro is dat 6833,- (€1,25 per wp) (winst na 12jr = €5304,-)

In dat geval blijft toch de 2x 3kwp SE versie met P505's het interessants.
En met drie fase?
Maar geloof wat je wilt geloven, het is onmogelijk dat solar edge meer oplevert. Ik denk eerder 200/300 kWh minder. Maar het is jou feestje.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:15:
[...]

En met drie fase?
Maar geloof wat je wilt geloven, het is onmogelijk dat solar edge meer oplevert. Ik denk eerder 200/300 kWh minder. Maar het is jou feestje.
Met de3-fase oplossing zoals je m noemde komt ie ietsie hoger (5497kwh/jaar) en zakt de prijs €300,-

Ik geloof wat die calulators er uit gooien.
Dus die van SE geeft een waarde, die neem ik voor waar aan.
Die van SMA geeft een waarde, die neem ik voor waar aan.

Prijzen gooi ik bij elkaar op en dan heb je een resultaat.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Met de3-fase oplossing zoals je m noemde komt ie ietsie hoger (5497kwh/jaar) en zakt de prijs €300,-

Ik geloof wat die calulators er uit gooien.
Dus die van SE geeft een waarde, die neem ik voor waar aan.
Die van SMA geeft een waarde, die neem ik voor waar aan.

Prijzen gooi ik bij elkaar op en dan heb je een resultaat.
Dan kun je toch wel eens bedrogen uit gaan komen over paar jaar..... Calculator pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Bij APS hoef je ook niet verplicht een monitoring unit te kopen, in tegenstelling tot Enphase. Geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:26:
[...]

Dan kun je toch wel eens bedrogen uit gaan komen over paar jaar..... Calculator pfff
Welk alternatief heb ik dan?
Ik wil geen appels met peren vergelijken, dus zal ergens harde waardes vandaan moeten halen.

Een SE-fanboy zal altijd zeggen dat SE beter is.
Een SMA-fanboy zegt dat SMA beter is.
En dat doet een Enphase-fanboy uiteraard ook weer.

Dus zomaar op iemands woord af gaan vind ik wat moeilijk.

Als ik zo'n calculator nareken met info die te vinden is (paneel op zuid@35gr is 100%, op oost@10gr is 85%
omvormer is vervolgens xx,x% dan kom ik op een elke watt na op dezelfde waardes uit.

Praktijk zal uiteraard altijd anders zijn.
En daarom zit ik hier met m'n vragen.

En adviezen neem ik zeker wel serieus en neem ik ook mee in m'n berekeningen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

marteltor schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:29:
Bij APS hoef je ook niet verplicht een monitoring unit te kopen, in tegenstelling tot Enphase. Geloof ik.
Lijkt er inderdaad op van niet.
Bij Enphase lijkt dat wel verplicht te zijn ja.

Maar voor die net geen €200,- bij APS er voor, zou ik die wel er bij nemen. Gewoon voor de cijfertjes-freak-factor :)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:42

BlueTooth76

Let the sun shine!

HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Ik wil geen appels met peren vergelijken, dus zal ergens harde waardes vandaan moeten halen.

Als ik zo'n calculator nareken met info die te vinden is (paneel op zuid@35gr is 100%, op oost@10gr is 85%
omvormer is vervolgens xx,x% dan kom ik op een elke watt na op dezelfde waardes uit.

Ik geloof geen van die calculators, er zijn teveel factoren om rekening mee te houden om zoiets een nauwkeurige voorspelling te laten maken. Zelfs 100km meer naar het noorden of zuiden geeft alweer heel andere resultaten, zijn ze zo nauwkeurig?

SolarEdge heeft enig nut als je forse schaduwen hebt, voor de rest is het vooral extra risico op defecten.

(en ja, ik heb SolarEdge)

Panelen met een hogere opbrengst en panelen die goed kunnen omgaan met warmte zullen wss meer effect hebben dan die 97% of 98% van een omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-06-2019 16:59 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:13:
[...]

Zeker interessant.
Begrijp ik het goed dat dan het volgende mogelijk moet zijn.
QS1(a)=4xOost
QS1(b)=4xWest
QS1(c)=4xZuid
QS1(d)=4xZuid

Ik zie geen reden waarom dat niet goed zal gaan.

Voordeel van een micro-omvormer is dus elke paneel z'n eigen MPPT.
Na veel gekloot met calculators enzo i.v.m. strings en optitrac ben ik zelf maar over gestapt naar het idee van micro-omvormers, het idee leverde mij de rust dat ik alles uit de panelen haal (ook i.v.m. schaduwval) en het hoeft zoals je ziet, niet eens (veel) duurder te zijn.

Ik ga voor zelf voor 3x (2x3) Oostwest schansen = 18 panelen, i.v.m. schaduwval ga ik voor micro-omvormers:

Met 6 panelen per schans:
Schans 1: QS1 + YC600 (Fase 1) (6/18de)
Schans 2: QS1 + YC600 (Fase 2) (6/18de)
Schans 3: QS1 + YC600 (Fase 3) (6/18de)

Ik verspreid het dan direct mooi evenredig over de 3 fases.
Zit dan op 1628 euro incl. btw

Twijfel nog twee YC600 in te ruilen voor een extra QS1
Dus 4x QS1 en 1x YC600
Kost 1554 euro incl. btw.

Laatste optie is goedkoper 74 euro goedkoper maar is dan niet mooi verspreid over 3 fasen: 8)7
Schans 1: QS1 + QS1 (Fase 1) (8/18de)
Schans 2: QS1 + YC600 (Fase 2) (6/18de)
Schans 3: QS1 (Fase 3) (4/18de)

Een SMA Tripower 5.0 zou me ook iets van 1450 euro incl. btw gaan kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 21-06-2019 17:11 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
[...]

Ik heb uitsluitend ervaring met Sunny Design (SMA, 4 systemen) en ben tot de conclusie gekomen dat deze calculator behoorlijk aan de voorzichtige kant is. Zie hier de echte data op basis van hele jaren voor mijn zuid systeem:

2015 2016 2017 2018 jaar
3428 3428 3428 3428 SunnyDesign
3889 3787 3569 3996 werkelijke opbrengst
13.5% 10.5% 4.1% 16.6% verschil

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Helhond
Dit had je ook gezien toch?
Radiostoring door microomvormers
(geen idee of het van belang is voor je)

Er zijn meerdere fabrikanten van string omvormers.
Er is maar 1 fabrikant van APS micro omvormers. Er is maar 1 fabrikant van SE optimizers. Er is maar 1 fabrikant van Enphase micro omvormers.
Ik wil ermee zeggen: gaat de boel failliet, hang je niet makkelijk iets anders op.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Je hebt geen alternatief, alleen praktijk ervaringen. En als je hier al aantal jaar de plussen en de minnen op vangt dan krijg je daar aardig idee van.
Er is maar één goeie truc en dat is panelen technisch in balans brengen met je omvormer.
Dus een willekeurige string omvormer met kuro of andere panasonic hit combi werkt goed. (Vanwege benodigde spanning )
De aps werkt ook super eigenlijk in alle situaties, heb ik je week geleden al getipt.
Enphase is ook prima maar met te zware paneel keuze verlies je wat en is gewoon prijzig.
Solar edge moet je alleen nemen als alle bovenstaande opties niet werken. Als je weet hoe het technisch functioneerd weet je ook dat het altijd verlies geeft. Laatste tijd ook nogal berichten van kapotte omvormers en vooral optimiser. Dus nee ik wil dat spul beslist niet.
Kort samengevat denk ik dat aps voor jou het beste is, je kunt de fase gebruiken die je wilt, je kunt paneel keuze nemen die je maar wilt, en je kunt later uitbreiden zoveel je wilt, heel eenvoudig, en het gaat eigenlijk nooit kapot, ik hoor geen berichten daar over

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:16:
@Helhond
Dit had je ook gezien toch?
Radiostoring door microomvormers
(geen idee of het van belang is voor je)

Er zijn meerdere fabrikanten van string omvormers.
Er is maar 1 fabrikant van APS micro omvormers. Er is maar 1 fabrikant van SE optimizers. Er is maar 1 fabrikant van Enphase micro omvormers.
Ik wil ermee zeggen: gaat de boel failliet, hang je niet makkelijk iets anders op.
Van de radiostoring is een goede, weet niet of het op ons (of de buren) van toepassing is, maar ik zal het doornemen. (EDIT: Is overigens schijnbaar gemakkelijk met ferriet ringen of ferriet kralen om de PV kabels)

Wat betreft failliet gaan is van twee doom scenario's uit gaan:
1. je installatie is kaduuk,
2. de toevallig bijbehorende fabrikant ook nog eens failliet.

In dat geval kan je dan als nog alles in de container flikkeren, en voor een ander (nog niet-failliet) fabrikant gaan. De panelen worden er in ieder geval niet anders van.

In het geval dat de fabrikant failliet is kan je altijd fluiten naar je centen, ook bij een string omvormer kan je een nieuwe (string) omvormer bij een andere fabrikant aanschaffen.

Ja er zal initieel een prijs verschil zijn tussen string-, SE-, optitrac- en micro-omvormer maar het risico blijft wat dat betreft hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 21-06-2019 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
teacher schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:03:
[...]

Beetje late reactie, maar dat vind ik dus ook top. Volgens mij is het "de" manier.
En inderdaad, je had mn buurman moeten horen toen de boel hier het dak op ging: belachelijk! Veel te veel, je krijgt bijna niks terug voor je overschot....
ik: 11 cent
"Dat kan niet".....

En nu er een elektrische auto staat is hij verdacht stil :+
Dat is hier niet anders... (9920 WP op ZW)

Als ik dan vertel dat fase 2 al klaar ligt in de schuur en er na het vernieuwen van het dak direct 16 panelen op N-O bij komen snappen ze er al helemaal niets meer van.
en als ik vertel dat de TVT nog geen 0,2 jaar is toegenomen met die NO panelen, geloven ze me al helemaal niet. "klopt niet, zonnepanelen moeten op het zuiden zijn gericht." 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HellStorm666 Misschien nog iets om mee te nemen, voor jou als zelfbenoemde 'cijferfreak'.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cct8s1d2tmzn.58.31.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:55
marteltor schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:29:
Bij Enphase ook niet. Ging je nog op mijn post reageren over welke storing met micro's waar je het laatst over had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:44
Helhond schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:39:
[...]
[...]
Kosten technisch aspect:
of
of
of

Als je appels met appels wilt vergelijken moet je de monitoring natuurlijk wel erbij rekenen!

Het nadeel wat ik vind van al die micro-omvormers is dat de Wp van de panelen sneller omhoog gaat dan dat de micro-omvormers dat doen (lopen achter).
En dat de micro-omvormer dan de beperkende factor is.
Ja, onderdimentioneren met string omvormers wordt ook vaak gedaan, maar dat is dan een eigen keuze.
HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:15:
[...]
Maar ik weet niet of die tool rekening houdt met panelen die al wel of nog niet in de zon liggen of schaduw.
Moet of kan je ook omliggende objecten in de SE webtool plaatsen? Dan eventueel de rij huizen achter je 50m hoog maken of een hoge losstaande muur voor je panelen plaatsen en je weet of de tool ook met de schaduw rekening houdt.

De SMA tool doet dat sowieso niet.

5x O en 5x W (beide op 10°) samen in 1 string met p505 gaat geen issues geven als de zon alleen op O of W staat. Door de lage hoek van 10° gaat de andere kant al snel meedoen en worden de power verschillen van beide kanten niet groot, in ieder geval niet in de orde 300W om 10W.
En dit is qua bekabeling ook wat eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Basement schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:42:
[...]

Bij Enphase ook niet. Ging je nog op mijn post reageren over welke storing met micro's waar je het laatst over had?
De storing waar ik aan refereerde was iemand hier op het forum die aangaf dat zijn omvormers eruit klapten als zn panelen meer dan 275 watt opwekten.
Proton_ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:48:
@raugustijn
Is dit een aardige samenvatting?
* inverters vallen altijd uit vlak na 275 watt AC geleverd te hebben
* Ze herstellen altijd vanzelf
* Netspanning zoals gelezen door de inverter komt niet boven de 250V
* Temperatuur komt niet boven de 50 graden
* Er wordt geen error gelogd (tab Events in Enlighten)
* Op je hoofdmeter is te zien dat er geen opbrengst is

[ Voor 36% gewijzigd door marteltor op 21-06-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:55
raugustijn schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:35:
[...]

Bij mij dus maximaal zo'n 276Watt. Maar het is mij onduidelijk of dat uit het paneel komt en in de omvormer gaat, of dat dit is wat de omvormer levert aan het net. Maar omdat het om Watt gaat, denk ik dat laatste.
Het lijkt mij wel interessant om ff mee te puzzelen met je.

Heb je een q-relay geïnstalleerd? Wat ik de grafiek zie, is niet dat ie eruit knalt, maar inzakt met ruim 100 watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Basement op 22-06-2019 01:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
@HellStorm666
Ik zou wel goed opletten met de Vmpp van de panelen en de micro inverter combinatie.
Volgens mij gaat een Panasonic Kuro paneel niet met APS samen vanwege veel te hoge MPP voltage.

Enphase heeft wel een unit voor 96 cellen: IQ7X-96-2-INT

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

jacovn schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 06:20:
@HellStorm666
Ik zou wel goed opletten met de Vmpp van de panelen en de micro inverter combinatie.
Volgens mij gaat een Panasonic Kuro paneel niet met APS samen vanwege veel te hoge MPP voltage.

Die Panasonic Kuro gaat inderdaad niet goed daarmee.
Maar de Q.Cell gaar wel prima.

Ik denk dat dit m gaat worden
Panelen Q.Cell Q.Peak DUO-G5 325Wp

QS1(a)=4xOost
QS1(b)=4xWest
QS1(c)=4xZuid
QS1(d)=4xZuid

Nog een vraag.
Vanaf de meterkast ga ik een 3-fase + N automaat 16A plaatsen met 5x 2,5mm2 (of 5x 4mm2) naar de garage.
Hier ga ik die QS1's dan op aansluiten.

In de garage wilde ik sowieso nog stroom hebben voor mn werkbank, de tuinverlichting en stroom in de schuur.
Kan/mag ik die direct aftappen van deze kabel. Of kan ik dat beter over een nieuwe kabel en automaat doen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 06:20:
@HellStorm666

De kuro tip kwam voort uit het feit dat hij q-cel wilde gebruiken met een p505 voor 74 euro extra, en dat je in plaats daarvan een kuro kon nemen voor 61 euro extra en dan met gewone string omvormer waarmee je dus ook niet meer de pieken van de panelen hoeft te verliezen tov de micro / optimiser die eigenlijk niet toereikend zijn voor die hoge vermogen panelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 07:31:
[...]

Die Panasonic Kuro gaat inderdaad niet goed daarmee.
Maar de Q.Cell gaar wel prima.

Ik denk dat dit m gaat worden

[...]

Nog een vraag.
Vanaf de meterkast ga ik een 3-fase + N automaat 16A plaatsen met 5x 2,5mm2 (of 5x 4mm2) naar de garage.
Hier ga ik die QS1's dan op aansluiten.

In de garage wilde ik sowieso nog stroom hebben voor mn werkbank, de tuinverlichting en stroom in de schuur.
Kan/mag ik die direct aftappen van deze kabel. Of kan ik dat beter over een nieuwe kabel en automaat doen?
Maak gewoon zelf een pv verdeler.
https://www.groepenkastbestellen.nl/leeg/waterdicht
https://www.sandervunderi...al-lege-groepenkast-ip65/

Hanwha heeft een "donker" randje he?
Er zijn ook jasolar 325 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Nog even ter info, zo verloopt de schaduw tussen 8u en 9u15
https://imgur.com/gallery/nS8IERP

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niets byzonder dus.
Heb ik ook tot 10.30 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:29
In het kader van de nieuwsberichten over stroom uitval. Ik neem aan dat de omvormer een net nodig heeft om te leveren. Wat zou nodig zijn om je eigen net te maken? Een installatie met batterijen en omvormer lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Titus schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:24:
In het kader van de nieuwsberichten over stroom uitval. Ik neem aan dat de omvormer een net nodig heeft om te leveren. Wat zou nodig zijn om je eigen net te maken? Een installatie met batterijen en omvormer lijkt me?
Zoeken op off grid installaties.
Heb je zo vaak stroom uitval dan ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lardman schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:49:
@Fairy
Maandag even bellen of mailen :

Nederland:

ondersteuning.nederland@solar-inverter.com
0800 022 1104 (Free Call)
Raar bedrijf dat Delta.

Mijn vader heeft een RMA aangemaakt en aangegeven wat er aan de hand is. Zonder enig overleg heeft ie een paar dagen een nieuwe inverter in huis, met een rekening erbij van bijna 900 euro.

Uiteindelijk contact gezocht met Delta en die vonden het ook allemaal raar. Nu blijkt dus dat hij de andere inverter moet terugsturen ergens naar Polen meen ik en als ze daar vinden dat het defect een fabrieksfout is dan is het daarmee afgedaan, maar als zij vinden dat het een gebruikersfout is, dan krijgt hij een rekening van bijna 400 euro.

Ik vind dit een héle rare manier van zaken doen. Nu is mijn vader dus eigenlijk vogelvrij, want hij kan zomaar een rekening krijgen en er is niemand die er op toe kan zien dat dit eerlijk en onafhankelijk gebeurd.

De zon schijnt volop maar hij durft deze inverter niet uit te pakken, want dan kan hij niet meer terug.

Als hij op marktplaats een 2e hands 2kW inverter opzoekt is hij nog steeds goedkoper uit en die Delta is waarschijnlijk makkelijk te herstellen.

Vervelend detail is ook dat het zegel verbroken is, maar aan de inverter zelf is nooit wat gedaan. Ik vermoed dat dit puur komt door warmte en koud wat het stikkertje uiteindelijk heeft losgesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Fairy schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:57:
[...]

Raar bedrijf dat Delta.

Mijn vader heeft een RMA aangemaakt en aangegeven wat er aan de hand is. Zonder enig overleg heeft ie een paar dagen een nieuwe inverter in huis, met een rekening erbij van bijna 900 euro.

Uiteindelijk contact gezocht met Delta en die vonden het ook allemaal raar. Nu blijkt dus dat hij de andere inverter moet terugsturen ergens naar Polen meen ik en als ze daar vinden dat het defect een fabrieksfout is dan is het daarmee afgedaan, maar als zij vinden dat het een gebruikersfout is, dan krijgt hij een rekening van bijna 400 euro.

Ik vind dit een héle rare manier van zaken doen. Nu is mijn vader dus eigenlijk vogelvrij, want hij kan zomaar een rekening krijgen en er is niemand die er op toe kan zien dat dit eerlijk en onafhankelijk gebeurd.

De zon schijnt volop maar hij durft deze inverter niet uit te pakken, want dan kan hij niet meer terug.

Als hij op marktplaats een 2e hands 2kW inverter opzoekt is hij nog steeds goedkoper uit en die Delta is waarschijnlijk makkelijk te herstellen.

Vervelend detail is ook dat het zegel verbroken is, maar aan de inverter zelf is nooit wat gedaan. Ik vermoed dat dit puur komt door warmte en koud wat het stikkertje uiteindelijk heeft losgesneden.
Steca heeft soortgelijk iets, maar is afhankelijk van jou hoe snel je vervangend wil, als je hem niet kan missen maak je iets van 900,- over en sturen ze je een vervanger, als je de oude terug stuurt storten ze het bedrag weer terug op je rekening. (Zal ook na controle van de defecte zijn)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Fairy schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:57:
[...]

Raar bedrijf dat Delta.

Hij heeft die RMA toch zelf aangemaakt?
Er is door diverse personen hier geadviseerd om eerst Delta te bellen, waarom dan eerst zelf een RMA aanmaken?
Je schrijft zelf dat je in de omvormer hebt gekeken dus dan is het niet raar dat de zegel is doorgesneden, dit doorsnijden komt echt niet door warmte en koude.
Hij krijgt er een rekening bij van €900,00 maar als het geen garantie is dan kost het hem €400,00 ??
Je vind het een rare manier van zaken doen maar je vader bewandeld zelf de omgekeerde weg.
Als hij twijfelt dan gewoon de doos dicht terug sturen en de leverancier die de Delta geleverd heeft alles laten opknappen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

klump4u schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:23:
[...]

Hij heeft die RMA toch zelf aangemaakt?
Er is door diverse personen hier geadviseerd om eerst Delta te bellen, waarom dan eerst zelf een RMA aanmaken?
Je schrijft zelf dat je in de omvormer hebt gekeken dus dan is het niet raar dat de zegel is doorgesneden, dit doorsnijden komt echt niet door warmte en koude.
Hij krijgt er een rekening bij van €900,00 maar als het geen garantie is dan kost het hem €400,00 ??
Je vind het een rare manier van zaken doen maar je vader bewandeld zelf de omgekeerde weg.
Als hij twijfelt dan gewoon de doos dicht terug sturen en de leverancier die de Delta geleverd heeft alles laten opknappen.
De zegel was al verbroken voordat ik er in keek. Verder heb ik zelf niet de RMA aangemaakt. Ik heb de info doorgezet, mijn vader heeft telefonisch contact gezocht met Delta en hem is verteld dat hij een RMA aan moest maken en dat heeft hij gedaan. Daarna is er geen overleg meer geweest en werd er een inverter op de post gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Fairy schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:37:
[...]

De zegel was al verbroken voordat ik er in keek. Verder heb ik zelf niet de RMA aangemaakt. Ik heb de info doorgezet, mijn vader heeft telefonisch contact gezocht met Delta en hem is verteld dat hij een RMA aan moest maken en dat heeft hij gedaan. Daarna is er geen overleg meer geweest en werd er een inverter op de post gedaan.
Je schrijft het in je vorige post dus andersom.
Je vader heeft dus na telefonisch overleg met Delta (er vanuit gaande dat hij de storingscode e.d. heeft vermeld) een gereviseerde omvormer gekregen en moet de kapotte terug sturen, precies zoals de voorwaarden op de RMA site van Delta vermelden, wat is dan het probleem nu?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

klump4u schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:46:
[...]

Je schrijft het in je vorige post dus andersom.
Je vader heeft dus na telefonisch overleg met Delta (er vanuit gaande dat hij de storingscode e.d. heeft vermeld) een gereviseerde omvormer gekregen en moet de kapotte terug sturen, precies zoals de voorwaarden op de RMA site van Delta vermelden, wat is dan het probleem nu?
Er miste een stukje, hij had eerst gebeld, daarna een RMA gemaakt, inverter (nieuw!) gekregen met een rekening erbij, daarna nogmaals gebeld. Delta Nederland bevestigd dat dit een rare gang van zaken is, maar de status is nu wel dat hij tegen de 400 euro moet betalen als ze vinden dat de inverter niet onder garantie valt, 330 euro plus 55 euro verzendkosten die niet worden vergoed.

Nu eerst maar even afwachten wat er uit gaat komen, misschien valt het allemaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Alfa! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Zojuist geïnformeerd naar een offerte bij een elektricien. Wat denk je...hij bedankte vriendelijk voor het verzoek om een extra losse aardlekschakelaar met automaat te plaatsen. Als reden gaf hij aan dat hij verantwoordelijk werd voor de hele installatie zodra hij er werkzaamheden aan verricht. Dus aansprakelijkheid ivm branden e.d.
Aangezien ikzelf de installatie van het pv systeem heb gedaan had ik een vrijgave van aansprakelijkheid aangeboden.

Hij vroeg of ik een mail wilde sturen en zou erop terugkomen.

Ik was op zoek naar een offerte, maar ik moet ik op zoek gaan iemand die het überhaupt wilt gaan doen. Is dit herkenbaar bij andere?
Hij heeft er gewoon geen zin in.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Fairy schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Er miste een stukje, hij had eerst gebeld, daarna een RMA gemaakt, inverter (nieuw!) gekregen met een rekening erbij, daarna nogmaals gebeld. Delta Nederland bevestigd dat dit een rare gang van zaken is, maar de status is nu wel dat hij tegen de 400 euro moet betalen als ze vinden dat de inverter niet onder garantie valt, 330 euro plus 55 euro verzendkosten die niet worden vergoed.

Nu eerst maar even afwachten wat er uit gaat komen, misschien valt het allemaal mee.
Zo is het bij mij in 2015 ook gegaan, bellen, RMA aanmaken, drie dagen erna omvormer thuis met rekening in de doos (€750,00 toen) en een label om retour te zenden via DHL. Ook via Delta NL toen geregeld dus zo raar is het niet. En in de RMA voorwaarden staat deze gang van zaken ook precies zo beschreven.
Weet je zeker dat het een nieuwe inverter is? Want eigenlijk is het een gereviseerde die ze sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kwam dit op Reddit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/nbtf2dru2w531.jpg

Waarom wordt dit niet verplicht bij huizen boven de twee ton? Ziet er prachtig uit en mits de projectontwikkelaar er bovenop zit kan je prachtige schaalvoordeel behalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tsurany schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:22:
[Afbeelding]

Waarom wordt dit niet verplicht bij huizen boven de twee ton? Ziet er prachtig uit en mits de projectontwikkelaar er bovenop zit kan je prachtige schaalvoordeel behalen.
Oh daar bouwen ze er hier tientallen van, bijna honderden, zelfs huurwoningen voor 1100 euro met 0 op meter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:31:
[...]

Oh daar bouwen ze er hier tientallen van, bijna honderden, zelfs huurwoningen voor 1100 euro met 0 op meter
Ik heb het zelf amper gezien. Hele nieuwbouwwijken hier in Leidsche Rijn maar hooguit een paar schaampanelen terwijl ze een perfecte zuidligging hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Tsurany schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:35:
[...]

Ik heb het zelf amper gezien. Hele nieuwbouwwijken hier in Leidsche Rijn maar hooguit een paar schaampanelen terwijl ze een perfecte zuidligging hebben.
Hier een nieuwe wijk aan het bouwen, komen er 900 bij en zeker derde deel ligt zo vol, zijkanten met kunstof stroken afgewerkt, dakramen vallen er perfect in, en zelfs oost of west word mee genomen. Twee maanden geleden trafo huis uitgefikt,die kon het niet aan. Spanning in die wijk met regen al op 245 volt. Gelukkig zit ik op oud netwerk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
[Afbeelding]

Zijn dit van die dakpannen met ingebouwde PV? Heb je wel eens een offerte daarvan opgevraagd? Ikke wel. Dat systeem kostte (nog zonder uurloon) 20.000 euro meer dan het 8 kWp systeem waar ik toen zelf naar zat te kijken. En dan heb je nog het probleem met de levensduur. Normaliter gaan dakpannen makkelijk 100 jaar mee. Zonnepanelen niet. Hoe ga je dat over 25 jaar oplossen?
Daar zou ik dus nooit aan beginnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 20:39
(foutje)

[ Voor 99% gewijzigd door botn op 22-06-2019 21:02 . Reden: Foutje ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raugustijn
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05-2021
Basement schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 01:53:
[...]

Het lijkt mij wel interessant om ff mee te puzzelen met je.

Heb je een q-relay geïnstalleerd? Wat ik de grafiek zie, is niet dat ie eruit knalt, maar inzakt met ruim 100 watt.
Hi Basement,

Ondertussen heb ik gisteren met de Enphase helpdesk aan de lijn gezeten. Zij kunnen niets vreemds zien aan hoe ik mijn systeem geinstalleerd heb. Ze zien mijn probleem, en erkennen dat dit zo niet hoort. Ook mijn panlen/omvormer dimensionering bekeken. Klopt ook.
Zij gooien het op een software fout, en ze hebben een issue ingeschoten bij hun R&D afdeling in Amerika. A.s. dinsdag hoop ik hier feedback op te krijgen.
Net zat ik even naar het gedrag van vandaag te kijken, en het lijkt nu goed te werken. Ik heb maximaal 4.04kW opgewekt met 14 panelen --> 289 Watt per paneer gemiddeld. Ook in de Toolkit manager zie ik geen foutmelding dat ze uitgeschakeld zijn wegens te veel vermogen. Het lijkt vandaag dus (voor het eerst) goed te zijn gegaan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit lijkt me typisch iets dat met een software update vanuit Amerika te verhelpen is, dus wellicht is het al gefixt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
MethinX schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:00:
Goedemorgen,

Ik ben sinds een weekje online met 7 QCELL panelen (3x 300wp black en 4x325wp half cell) met APS YC600 micro omvormers en ECU-R monitoring kastje. Allemaal zelf geïnstalleerd op plat dak met montage systeem van chiko solar. De schans van 4 heeft last van schaduw door een muur op de west kant. Foto's:

[Afbeelding: 4x qcell]

[Afbeelding]

Het ECU-R kastje haalt de data op van de omvormers via zigbee. Het kastje zelf hangt op internet via ethernet kabel of wifi. Nadat alles aangesloten was kon ik op de private wifi van het ECU kastje verbinding met de ECU APP. Je krijgt dan in de app lokaal data te zien van je opbrengst. Als je vervolgens een account aanmaakt (dat hoort via je installateur te gaan, maar ik kon moeiteloos mezelf als installateur registreren) voor de EMA website https://apsystemsema.com dan kun je daar ook alle statistieken terug zien. Het ECU-R kastje upload vanzelf alle data daarheen. Er is daarvoor ook een tweede app, namelijk de EMA APP. Die haalt de data vanuit de cloud, dus die werkt ook als je niet op die private wifi van het ECU-R kastje zit.

Ik wilde vervolgens nog een koppeling met PV Output maken, maar in tegenstelling tot de APS YC500 (de oude versie), kon ik voor de YC600 geen bestaande manier vinden om data door te sturen nar PV Output. Ik heb daarom zelf een python scriptje geschreven hiervoor.

Het is mij niet gelukt om op lokaal netwerk het ECU-R kastje uit te lezen. Vanuit mijn eigen netwerk kan ik het ding wel pingen maar er staat verder geen enkele poort open. Vanuit het private wifi netwerk is er een web based configuratie mogelijk en kun je een tcp connectie maken om data op te halen. Ik heb het verkeer van de ECU APP gesnift maar dit lijkt geen eenvoudig uit te lezen data. Het lijkt een serial over wifi verbdining of iets dergelijks te zijn. 8)7

Gelukkig vond ik een api om via de EMA website data op te kunnen halen. Hiermee heb ik mijn scriptje geschreven, die ik graag met jullie wil delen: https://github.com/willemstoker/aps-to-pvoutput

En hier het resultaat: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=73836&sid=65518 8)
Gebruik het al een tijdje met succes. Ik zie dat jij gisteren en vandaag hetzelfde probleem hebt. Er ontbreken behoorlijk wat datapunten. Lijkt erop dat aps de data slecht verwerkt sinds gistermiddag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:02:
[...]

Zijn dit van die dakpannen met ingebouwde PV? Heb je wel eens een offerte daarvan opgevraagd? Ikke wel. Dat systeem kostte (nog zonder uurloon) 20.000 euro meer dan het 8 kWp systeem waar ik toen zelf naar zat te kijken. En dan heb je nog het probleem met de levensduur. Normaliter gaan dakpannen makkelijk 100 jaar mee. Zonnepanelen niet. Hoe ga je dat over 25 jaar oplossen?
Nee gewoon indak panelen. die dakpannen is idd een slechte in terugverdienen enzo.
Hier worden huurhuizen ook allemaal gerenoveerd en nieuw gebouwd met daken vol. Gewone koophuizen hebben meestal maar max 3 panelen. Omdat het moet :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:20
[Afbeelding]

Omdat we dan in een ander topic moeten klagen dat huizen zo duur zijn.
Daarnaast lees je hier toch iets te vaak van brand bij indak systemen. Dus laat iedereen zelf de keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12

MethinX

't is wat!

jerh schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:46:
[...]

Gebruik het al een tijdje met succes. Ik zie dat jij gisteren en vandaag hetzelfde probleem hebt. Er ontbreken behoorlijk wat datapunten. Lijkt erop dat aps de data slecht verwerkt sinds gistermiddag.
Ik had het nog niet gezien, maar er mist wat inderdaad. Ook via de ema zelf zie je niet alle data. Het totaal klopt ook niet bij ema. Hopelijk is het een tijdelijk probleem.

Je kunt ook proberen de MAX_NUMBER_HISTORY te verhogen. Als de data dan later alsnog wel binnen komt dan zal hij verder terug nog updaten. Ik verwacht niet dat dat veel helpt want het lijkt erop dat de data dus ook mist in de ema.

[ Voor 6% gewijzigd door MethinX op 23-06-2019 14:09 ]

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:02:
[...]

Nee, die zijn smal en lang, al lijkt dit ook geen standaard paneeltje te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:22:
[...]
Na een herstart word je mpp gereset. En met 1500 watt loopt er dus 7 ampère of meer door je omvormer, en dan gaat het altijd goed want dan hoeft je mpp ook weinig te doen .ook de afdeling boost in je omvormer heeft een makkie . Maar precies in de avond als jou spanning kwakkelt en ook nog eens de ampère zakken naar 0.1 of 0.2 ampère dan kan je omvormer niks meer. P=UxI ,en als zowel u als de i niet te controleren zijn houd het gewoon op.
Met een hogere string spanning zal het geen probleem zijn.
Je uitleg klinkt heel logisch. Maar dan is de verklaring dus een te lage resolutie van de stroommeting in de omvormer bij lage stroom. Die moet niet stoppen bij 0,1A-0,0A maar moet minstens 0,05A en liefst 0,01A kunnen meten. Geen 3-digit (10,0 max scale, 0,1 resolutie) maar minstens 3 1/2 digit. (10,0 max scale, 0,05 resolutie) Of beter en goedkoper, autorange in 2 of 3 stappen.
JoeZuCK schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:54:
[...] hahaha wat voel ik me dom .. dus eigenlijk had ik een 3.6 moeten nemen?
Aanvullend op de anderen; zit er niet een begrenzing op die er nog af kan?
B2 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:33:
[...]
Ik zie trouwens in de 'nieuwe' NEN1010 dat mijn bedachte oplossing rechtstreeks in een bestaande groep niet meer mag.. ik ben blijkbaar een beetje blijven hangen in de oude systemen.
Gaat mij dat nog problemen opleveren?
Is je huis onder de vorige of eerdere NEN1010 opgeleverd? Dan mag het wel...
Als je je solar met een stekker aansluit is het geen wijziging van de electrische installatie maar een apparaat dat je erop aansluit. Hou je wel aan de 500W.
HellStorm666 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 07:31:
[...] Nog een vraag.
Vanaf de meterkast ga ik een 3-fase + N automaat 16A plaatsen met 5x 2,5mm2 (of 5x 4mm2) naar de garage. [...] In de garage wilde ik sowieso nog stroom hebben voor mn werkbank, de tuinverlichting en stroom in de schuur. Kan/mag ik die direct aftappen van deze kabel. Of kan ik dat beter over een nieuwe kabel en automaat doen?
Met 4mm2 naar de schuur, daar een solar verdeler. (auomaat voor je garage en één voor solar)

[ Voor 35% gewijzigd door onetime op 23-06-2019 14:14 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 23:55

JoeZuCK

_Fonz > all.

@onetime Is je vraag algemeen of weet jij zeker dat er een begrenzer op zit en dus ook weet hoe dat uitgeschakeld moet worden?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26

B2

wa' seggie?

onetime schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:11:
[...]

Is je huis onder de vorige of eerdere NEN1010 opgeleverd? Dan mag het wel...
Als je je solar met een stekker aansluit is het geen wijziging van de electrische installatie maar een apparaat dat je erop aansluit. Hou je wel aan de 500W.
De vorige, mooi dat het dan nog mag. 500W ga ik mij inderdaad aan houden. Ga eerst kijken wat 1 310Wp paneel op Oost gaat doen, en als er dan ruimte is evt een tweede aansluiten (West) op een YC600. Mijn verwachting is dat ze tegelijkertijd niet boven de 500W zullen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 14:41
Zijn er kleine omvormers op de markt die met hoge stroom en lage spanning overweg kunnen?

Context:
Wij hebben een woning gekocht in een nieuwbouwwijk waar alle woningen van Exasun X-Roof panelen worden voorzien. Het zuidelijkste dakvlak ligt helemaal vol, maar afhankelijk van de gekozen opties worden er bij sommige woningen 1, 2 of 3 rijen van 6 panelen op het ongunstige dakvlak bijgeplaatst om de NOM garantie waar te maken.

De panelen zijn 75Wp/s en hebben een Vmpp = 8V en een Impp = 9,4A. Ik heb nu van mensen gehoord dat de woningen met extra panelen een extra omvormer krijgen, maar dat deze bij de woningen met 1 extra rij slecht werkt. Volgens mij niet heel gek, want ik kan geen omvormer vinden die met 6*8=48V en 9,4A overweg kan. 2 rijen levert 96V mpp spanning op en dat is volgens mij nog steeds vrij weinig voor een omvormer die 900W aan moet kunnen op WNW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoeZuCK schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:30:
@onetime Is je vraag algemeen of weet jij zeker dat er een begrenzer op zit en dus ook weet hoe dat uitgeschakeld moet worden?
Als je 2997 W met een 3000 W omvormer haalt, lijkt me niet dat het begrenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Paul C Dat werkt waarschijnlijk het best met optimizers (Tigo?) om de verschillende richtingen samen op één omvormer aan te sluiten. Omdat die op het mindere dakvlak wordt aangesloten hoeft hij waarschijnlijk alleen daar. Zolang de Voc binnen de grenzen van de omvormer blijft kunnen er veel meer panelen op een omvormer dan veel mensen denken. Lees het stukje uit de openingspost maar. (zie ook mijn .sig)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:05:
Zijn er kleine omvormers op de markt die met hoge stroom en lage spanning overweg kunnen?

Context:
Wij hebben een woning gekocht in een nieuwbouwwijk waar alle woningen van Exasun X-Roof panelen worden voorzien. Het zuidelijkste dakvlak ligt helemaal vol, maar afhankelijk van de gekozen opties worden er bij sommige woningen 1, 2 of 3 rijen van 6 panelen op het ongunstige dakvlak bijgeplaatst om de NOM garantie waar te maken.

De panelen zijn 75Wp/s en hebben een Vmpp = 8V en een Impp = 9,4A. Ik heb nu van mensen gehoord dat de woningen met extra panelen een extra omvormer krijgen, maar dat deze bij de woningen met 1 extra rij slecht werkt. Volgens mij niet heel gek, want ik kan geen omvormer vinden die met 6*8=48V en 9,4A overweg kan. 2 rijen levert 96V mpp spanning op en dat is volgens mij nog steeds vrij weinig voor een omvormer die 900W aan moet kunnen op WNW.
https://static.webshopapp...heet-goodwe-1-fase-ns.pdf

6 lijkt me niet te gaan, maar ja wat heb je daar aan? 6 x 75Wp, dan kan je beter 2 paneeltjes van 300Wp op een micro omvormer doen, levert meer op ook.

Edit
6 en 2x 6 zou kunnen met een aps micro, 3x6 en 4x6 ook maar dan top je wel af.
https://zaanzon.nl/wp-con...9/01/APS-QS1-datablad.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 23-06-2019 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
onetime schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:19:
@Paul C Dat werkt waarschijnlijk het best met optimizers (Tigo?) om de verschillende richtingen samen op één omvormer aan te sluiten. Omdat die op het mindere dakvlak wordt aangesloten hoeft hij waarschijnlijk alleen daar. Zolang de Voc binnen de grenzen van de omvormer blijft kunnen er veel meer panelen op een omvormer dan veel mensen denken. Lees het stukje uit de openingspost maar. (zie ook mijn .sig)
Ja dat snap ik ook wel! ;)

Maar er zijn geen optimizers gebruikt v.z.i.w., dus ik ben vooral benieuwd of er überhaupt een omvormer bestaat die die aankan, zodat het probleem opgelost kan worden zonder dat de panelen van het dak moeten.
Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:21:
[...]

https://static.webshopapp...heet-goodwe-1-fase-ns.pdf

6 lijkt me niet te gaan, maar ja wat heb je daar aan? 6 x 75Wp, dan kan je beter 2 paneeltjes van 300Wp op een micro omvormer doen, levert meer op ook.

Edit
6 zou kunnen met een aps micro
https://zaanzon.nl/wp-con...9/01/APS-QS1-datablad.pdf
Tja, ik heb er niet voor gekozen. Dat heeft de aannemer/ontwikkelaar gedaan (BAM Wonen/AM). "Waarom?" is niet een vraag die je teveel moet stellen bij projectmatige nieuwbouw (als koper) heb ik wel gemerkt. :X

De panelen liggen er nu al op. De helft van de wijk is al opgeleverd, dus het zou ook mooi zijn om te weten dat het kan werken. Als het niet kan, dan moeten we inderdaad eens wat gaan navragen bij de bouwer, dus daarom probeer ik er achter te komen of het kan. Daar heb ik dus wel wat aan. :)

Edit:
Ah, tof. Het kan dus wel! Idd maar net. Niet zo tof, maar het kan.
2 rijen van 6 kan dus wel prima op die Goodwe.
/Edit

Het gaat trouwens om deze wijk :D :
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/nbtf2dru2w531.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 23-06-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Paul C
Zie mijn edit, dat lijkt wel te kunnen voor beide systemen, 6 en 12 :)

Dus het hele vlak wat vol ligt is 6,9kWp ?

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 23-06-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:05:

Context:

Aps1000 heeft twee mpp voor 500 watt ieders tot 55 volt en tien of twaalf ampère, weet niet exact.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:33:
@Paul C
Zie mijn edit, dat lijkt wel te kunnen voor beide systemen, 6 en 12 :)
Idem voor jou. :P

Maar nu ik er nog een beetje over nadenk wordt het toch nog lastig, want die 48V MPP-spanning is bij 20C. Bij lagere temperaturen gaat die MPP-spanning omhoog en buiten de specificaties. De string in 2-en splitsen betekend weer werk op het dak... en dan wordt de spanning weer kritiek rond de ondergrens van de MPPT, omdat die panelen in-dak zijn dus best wel flink warm kunnen worden. Als ze warm worden zakt de MPP-spaning. Theoretisch wordt dat een probleem al bij een cell temperatuur van 43C. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:48:
[...]

Idem voor jou. :P

Maar nu ik er nog een beetje over nadenk wordt het toch nog lastig, want die 48V MPP-spanning is bij 20C. Bij lagere temperaturen gaat die MPP-spanning omhoog en buiten de specificaties. De string in 2-en splitsen betekend weer werk op het dak... en dan wordt de spanning weer kritiek rond de ondergrens van de MPPT, omdat die panelen in-dak zijn dus best wel flink warm kunnen worden. Als ze warm worden zakt de MPP-spaning. Theoretisch wordt dat een probleem al bij een cell temperatuur van 43C. :'(
Operation voltage range 16-55V met een max van 60V dus lijkt me geen probleem, Voc van de panelen is 10V.
Daarom had ik ook die Qs1, dan kan je 6-12-18-24 doen tot max 1200W, al top je met de laatste 2 wel af, maar als je verschillende dakvlakken doet kan het weer prima.
Of je gebruikt alleen 2 ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:54:
[...]

Operation voltage range 16-55V met een max van 60V dus lijkt me geen probleem, Voc van de panelen is 10V.
Daarom had ik ook die Qs1, dan kan je 6-12-18-24 doen tot max 1200W, al top je met de laatste 2 wel af, maar als je verschillende dakvlakken doet kan het weer prima.
Of je gebruikt alleen 2 ingangen.
Qs1 is 4 mpp keer 300 watt, de 1000 is 2 mpp keer 500 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:00:
[...]

Qs1 is 4 mpp keer 300 watt, de 1000 is 2 mpp keer 500 watt
Ja daar kon ik weinig van vinden, als ik 2 mpp gebruik kan hij geen 600 per mppt aan? En de 1000 zie ik niet meer (bij zaanzon dan) wel de 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Rol-Co Dat is inderdaad waar. Je loopt dan misschien niet op piek efficiency, omdat je het ware MPP niet kunt bereiken, maar de kans dat de temperatuur <20C is terwijl de instraling hoog is, is inderdaad verwaarloosbaar.

Dat aftoppen met 18 of 24 panelen zal wel meevallen. Denk dat dat bij 18 panelen helemaal niet gebeurt, want de panelen liggen onder 45 graden helling op het WNW, dus enkel door de cosine verliezen met die oriëntatie haal je bij lange na niet het STC vermogen.

@reneeke1970 Welke APS1000 bedoel je? Ik kon alleen de YC1000 vinden en die lijkt me niet compatibel met NL'se net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:04:
@Rol-Co Dat is inderdaad waar. Je loopt dan misschien niet op piek efficiency, omdat je het ware MPP niet kunt bereiken, maar de kans dat de temperatuur <20C is terwijl de instraling hoog is, is inderdaad verwaarloosbaar.

Dat aftoppen met 18 of 24 panelen zal wel meevallen. Denk dat dat bij 18 panelen helemaal niet gebeurt, want de panelen liggen onder 45 graden helling op het WNW, dus enkel door de cosine verliezen met die oriëntatie haal je bij lange na niet het STC vermogen.

@reneeke1970 Welke APS1000 bedoel je? Ik kon alleen de YC1000 vinden en die lijkt me niet compatibel met NL'se net.
De yc1000 inderdaad, is de voorloper van qs1 ,hij is wel gelijk drie fase. Zijn feitelijk twee 500 in één behuizing. Heeft welliswaar vier aansluitingen maar is 2×2 parallel op twee aparte mpp. Dus jij kan daar 2×6 panelen op aansluiten. 4×6 kan ook maar dan top je wat af als het op zuid is.
https://solargarant.nl/pr...cro-inverter-20-jaar-gar/

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 23-06-2019 16:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:12:
[...]

De yc1000 inderdaad, is de voorloper van qs1 ,hij is wel gelijk drie fase. Zijn feitelijk twee 500 in één behuizing. Heeft welliswaar vier aansluitingen maar is 2×2 parallel op twee aparte mpp. Dus jij kan daar 2×6 panelen op aansluiten. 4×6 kan ook maar dan top je wat af als het op zuid is.
https://solargarant.nl/pr...cro-inverter-20-jaar-gar/
4x6 niet denk ik, dan moet hij 19A aan kunnen en zal 12 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:14:
[...]

4x6 niet denk ik, dan moet hij 19A aan kunnen en zal 12 zijn.
14 ampère keer vier volgens data sheet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:15:
[...]

14 ampère keer vier volgens data sheet
Ja zie het, als ik de gegevens zo bekijk is het niet veel anders als die qs1, dua vraag me af of het veel uit maakt.
Zal dan bij de QS1 ook wel 2x600W zijn, gewoon een nieuwere versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:21:
[...]

Ja zie het, als ik de gegevens zo bekijk is het niet veel anders als die qs1, dua vraag me af of het veel uit maakt.
Zal dan bij de QS1 ook wel 2x600W zijn, gewoon een nieuwere versie?
Nee die heeft vier aparte mpp van300 watt ,dus daar kan hij zijn string niet op aansluiten want dan moet hij splitsen naar halve spanning. Nu heeft hij mooi die 48 volt en kan hij naar 500 watt duwen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag een string van 8 mono panelen parallel bijgezet op een string van 8 poly panelen :)

Bestaand was een string van 8 poly waarvan 6 op schuin dak en 2 op de dakkapel met een andere hoek, ooit zo door een istallatiebedrijf aangelegd, ook een haard pijp die in het midden van de 6 panelen op het schuine dak staat dus in de morgen schaduw en in de middag, verre van ideaal dus.

Daar hebben we een string van 8 mono bijgeplaats, 2 op de dakkapel bij, 2 op plat dak met dezelfde hoek en 4 op schuin dak schuur, ook niet ideaal dus. :)

Dit alles op een omnik 2.0 dus het zou wat moeten aftoppen, ik ben reuze benieuwd morgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2019 @ 23:06:
Vandaag een string van 8 mono panelen parallel bijgezet op een string van 8 poly panelen :)

Bestaand was een string van 8 poly waarvan 6 op schuin dak en 2 op de dakkapel met een andere hoek, ooit zo door een istallatiebedrijf aangelegd, ook een haard pijp die in het midden van de 6 panelen op het schuine dak staat dus in de morgen schaduw en in de middag, verre van ideaal dus.

Daar hebben we een string van 8 mono bijgeplaats, 2 op de dakkapel bij, 2 op plat dak met dezelfde hoek en 4 op schuin dak schuur, ook niet ideaal dus. :)

Dit alles op een omnik 2.0 dus het zou wat moeten aftoppen, ik ben reuze benieuwd morgen. :)
Dus nu heb je alle windrichtingen wat liggen?
Welke hellingshoeken zijn het?
Ik ben ook wel benieuwd. Als dit alles op een omnik 2.0 zit denk ik ook dat deze dat nooit gaat trekken. Als in, aftoppen to the max.

Stel dat het (ik reken voorzichtig) 270Wp panelen allemaal zijn heb je dus 16x270=4320Wp.
Als er een groot deel op Noord ligt met een hellingshoek van meer dan 40 graden zal het aftoppen wel meevallen. Vandaag heb je ook nog het temperatuur Coëfficiënt. Dus wellicht valt het nog wel mee nu ik zo typ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 20:16
Sinds enkele weken heb ik zonnepanelen met twee APS QS1 micro-omvormers. Nu valt mij de laatste tijd op dat de data in de APS EMA App en website niet goed verwerkt worden en nu vraag ik me af of meer mensen hier last van hebben of dat het aan de verbinding ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:39
rabe83 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:58:
Sinds enkele weken heb ik zonnepanelen met twee APS QS1 micro-omvormers. Nu valt mij de laatste tijd op dat de data in de APS EMA App en website niet goed verwerkt worden en nu vraag ik me af of meer mensen hier last van hebben of dat het aan de verbinding ligt?
Zie melding op https://apsystemsema.com/ema/index.action.
Net als met de warmte, vooral rustig blijven. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37

timovd

Voorsprong door techniek

@rabe83, hoe kom je aan een EMA account? Ik gebruik alleen maar de (waardeloze) ECU app. Registreren voor een account is mij tot nu toe niet gelukt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:39
timovd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:12:
@rabe83, hoe kom je aan een EMA account? Ik gebruik alleen maar de (waardeloze) ECU app. Registreren voor een account is mij tot nu toe niet gelukt.
Heeft bij mij de installateur voor me gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

RvV

Ik heb vorige week rechtstreeks contact gehad met APS in Nederland. Je krijgt per mail een formuliertje om in te vullen en als het goed is maken ze dan een account voor je aan. Ik ben nog in afwachting... Tot nu toe de meest teleurstellende ervaring tov de super simpele en fijne plug&play installatie van de inverters.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37

timovd

Voorsprong door techniek

@RvV, aan je onderschrift te zien, hebben we de zelfde omvormers. Toen ik ze heb geïnstalleerd was de QS1 er nog niet. Mijn andere systeem is een SolarEdge en een enorm verschil qua monitoring. Ik hoop een EMA-account te kunnen krijgen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Waar hebben jullie de APsystems QS1 (of YC600) gekocht?
Ben nu aan het rondzoeken om m'n PV set te gaan kopen. Maar kan niet direct iets vinden die ook de Q.Cell verkoopt. (Zonnepanelen-voordelig, heeft alleen de QS1, maar geen info er over en geen bekabeling. Winkelman lijkt redelijk compleet, Zaanzon, lijkt niet alle kabels te hebben en wat prijzen (wel 20jr garantie mogelijk) en Sellect, welke ook wel compleet lijkt.)
Advies hierin?

ps. Kan ook nog steeds geen degelijk systeem vinden voor Portret op platdak met 30 tot 40gr (voorkeur voor 35gr). Iemand hier nog een tip? (Als last-resort zou 2x landscape boven elkaar op 35gr ook mogen.)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JoeZuCK schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:06:
Mensen; even een vraagje. Al dagen zie ik dat mijn Actueel PV-vermogen 2997 W is en er niet overheen komt (echt nooit eens een keer hoger). Mijn piekvermogen is 335 w per paneel (heb er 10). Is dit normaal? Wordt ik gekapt? Is een paneel mogelijk niet goed aangesloten? Je zou toch verwachten dat ik meer zou moeten kunnen halen?
Rouske schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:39:
[...] Niet vreemd toch als je een SMA Sunny Boy 3.0 1AV-40 hebt 8)7
JoeZuCK schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:54:
[...] hahaha wat voel ik me dom .. dus eigenlijk had ik een 3.6 moeten nemen?
https://files.sma.de/dl/28329/SB30-50-1AV-40-BE-nl-10.pdf
p.38, punt 4.
p.52, punt f.
p.59, 9:12.
De omvormer kan begrenzen, hoe hij staat ingesteld moet je zelf even bekijken, ik verwacht dat hij aan het begrenzen is en dat dat niet hoeft. Laat je het nog even weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:31

ericplan

5180 Wp PV

HellStorm666 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:08:
[...]
ps. Kan ook nog steeds geen degelijk systeem vinden voor Portret op platdak met 30 tot 40gr (voorkeur voor 35gr). Iemand hier nog een tip? (Als last-resort zou 2x landscape boven elkaar op 35gr ook mogen.)
Nog steeds heel tevreden over K2 Systems. Beproefd systeem met grondrail waar ballast op past (tegels 40x60), aluminium driehoeken van 50x50x5 hoekprofiel en een profielrail voor de panelen. Besteld bij een Nederlandse webwinkel. Wel moeite moeten doen om de grondrail met brede flens (K2 Planschiene) te krijgen. Meeste webshops bieden K2 Speedrail aan. Lijkt hetzelfde, maar heeft een smalle flens waar geen ballast op past.

Let er op dat een grotere helling ook betekent dat de installatie meer wind vangt en dat er dus meer ballast nodig is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 20:16
@Dapdodo Dank je...had ik nog niet gezien (waarschijnlijk door de hitte 8)7 )

@timovd & @HellStorm666 Via Zaanzon...

Daarnaast eens met @RvV dat de interface nogal bedroevend eruit ziet.

[ Voor 2% gewijzigd door rabe83 op 24-06-2019 11:37 . Reden: onjuiste respondent ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
MethinX schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:05:
[...]

Ik had het nog niet gezien, maar er mist wat inderdaad. Ook via de ema zelf zie je niet alle data. Het totaal klopt ook niet bij ema. Hopelijk is het een tijdelijk probleem.

Je kunt ook proberen de MAX_NUMBER_HISTORY te verhogen. Als de data dan later alsnog wel binnen komt dan zal hij verder terug nog updaten. Ik verwacht niet dat dat veel helpt want het lijkt erop dat de data dus ook mist in de ema.
Der website van aps zegt nu dat het tot 25 juni, 6.25 CET delayed is, maar recovered wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

HellStorm666 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:08:
Waar hebben jullie de APsystems QS1 (of YC600) gekocht?
Ben nu aan het rondzoeken om m'n PV set te gaan kopen. Maar kan niet direct iets vinden die ook de Q.Cell verkoopt. (Zonnepanelen-voordelig, heeft alleen de QS1, maar geen info er over en geen bekabeling. Winkelman lijkt redelijk compleet, Zaanzon, lijkt niet alle kabels te hebben en wat prijzen (wel 20jr garantie mogelijk) en Sellect, welke ook wel compleet lijkt.)
Advies hierin?

Winkelman verkoopt zowel APS als QCell. O-)

Maar waarom wil je 30 tot 40 graden?
(Winkelman heeft overigens gewoon de Flatfix Fusion in 10, 20 en 30 graden (landscape)).

Platdak kan je beter benutten door bijvoorbeeld Oost/West systeem.
(= ook nog een stuk goedkoper en minder ballast benodigd.)
(en dan heb je het ook nog in portrait liggen vanuit het zuiden gezien, mocht dat een must zijn.)

Oost/West = meer panelen op het dak, en ook nog hoger/langer eigen verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 24-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Helhond schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Winkelman verkoopt zowel APS als QCell. O-)

Maar waarom wil je 30 tot 40 graden?
Platdak kan je beter benutten door bijvoorbeeld Oost/West systeem.
Dat is meer panelen op het dak, en ook nog hoger/langer eigen verbruik.
Op t afdak komt 5x oost en 5x west onder 10gr.
Maar mn uitbouw is 2m diep en 9,5m breed en recht op het zuiden gericht. Hier wil ik de panelen dus ook op het zuiden hebben.
(heb dan 5x oost, 9(of10)x zuid en 5x west.)
35gr. omdat dat het meest effectief is.
30gr. kan evt. ook nog.
Met 15 of 10gr verlies ik te veel aan efficientie wat gewoon zonde is.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

HellStorm666 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Maar mn uitbouw is 2m diep en 9,5m breed en recht op het zuiden gericht. Hier wil ik de panelen dus ook op het zuiden hebben.
30gr. kan evt. ook nog.
Ik ga zelf met Flatfix Fusion (Oost/West) een Noord/Zuid opstelling maken.
(Waardoor ik 18 panelen kwijt kan op mijn garage dak en anders maar 12 panelen kwijt kon (4 rijen van 3 panelen) bij een zuid georiënteerde opstelling.

Je verliest waarschijnlijk een stuk minder dan je denkt. :9

Als je in de openingspost kijkt naar rendement onder 10 graden (flatfix fusion)

Rendement:
N: 79%
O: 86%
Z: 93%
W: 86%

Kom je met een N/Z opstelling op het zelfde rendement als een O/W opstelling.
onetime schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:40:
Relatieve instraling als functie van windstreek en azimuth hoek.2
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/azdpbAfRYZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Helhond op 24-06-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn als Domoticz en Sunny Portal (sma) wel de correcte opwekking laten zien en PVoutput niet?

1 van m'n 2 systemen lijkt sinds gisterenavond 'vast' de hangen in pvoutput.

@AUijtdehaag

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 24-06-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HellStorm666 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:00:
[...]

30gr. kan evt. ook nog.
Die uitbouw had toch schaduw in winter vanwege omliggende gebouwen?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw