http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 19-06-2019 23:29 ]
Wordt er nog niet wijzer van. Ben morgenavond pas weer thuis. Ga eerst die 4 weer eens proberen of dat nog werkt zoals eerder.
Wellicht de optimizer van de 5e die niet lekker werkt..?
@Megalodon_67
@ApC_IcE
Passen jullie zelf je berichten aan of moet ik het doen?
Iets met goede sfeer op het forum enzo...
[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 19-06-2019 19:48 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 109% gewijzigd door teacher op 19-06-2019 23:30 ]
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 19-06-2019 23:36 ]
Kwam een lokale toko langs, aap uit de mouw; hij kreeg betaald voor garantie gevallen door SE. Daarmee veel aantrekkelijker, ook al gaat het kapot hij kreeg betaald. Van andere partijen kreeg hij niets, dan kan het statistisch minder vaak kapot gaan maarja als je niet betaald krijgt. Blijkbaar hebben veel toko's liever een grotere kans op defecten maar wel betaald krijgen dan een kleinere kans maar niet betaald krijgen.
Snap ik vanuit hun perspectief ook wel weer. Overigens vind ik 30 a 40% niet SE als weinig klinken. Waarom heeft 60 - 70 % wel SE nodig?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Misschien netvervuiling? Heb je een apparaat in huis wat met dimmers/ vermogensregeling werkt? Bijvoorbeeld stofzuiger? Of een flinke serie leds op 1 dimmer?
Die kunnen nuldoorgangen onduidelijk maken, vooral bij inductieve lasten. Is een beetje een gok, kan niet verklaren waarom het juist bij hoge geleverde vermogens gebeurd.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
[ Voor 189% gewijzigd door teacher op 19-06-2019 23:36 ]
Maandag hebben we de kabels naar binnen en naar de omvormer gebracht. Vandaag was de meterkast aan de beurt. Alles is nu aangesloten en sinds vanmiddag ben ik een elektriciteitsproducent. Het was een rare dag qua weer in Noord Brabant, in de middag nog redelijk wat zon, vanaf 16:30 bewolkt, regen, onweer en dan weer kleine opklaringen. As we speak is mijn systeem nog steeds wat aan t opwekken, het is niet veel (205W), maar goed: wie t kleine niet eert, is .........
Voor degene die ook de panelen zelf willen gaan leggen en misschien nog een beetje twijfelen (door kennis gebrek, ervaring), kan ik je zeggen: gewoon doen het is mij alleszins meegevallen (zeker op een platdak). Had op het Tweakers forum natuurlijk al veel kennis vandaan gehaald, maar had totaal geen praktijk ervaring. Vond het achteraf daarom erg prettig en fijn dat ik mijn PV spullen bij Zonnekompas gekocht had.
Was zelf een leek op PV aansluit gebied en dan is het erg fijn als je iemand hebt aan wie je al je vragen kunt stellen. Al was het soms alleen maar ter confirmatie. Patrick was altijd bereid om mijn vragen te beantwoorden, zowel via de telefoon en Whatsapp. Toen ik op zaterdagavond een probleempje met het in elkaar zetten van het frame had, dacht Patrick met me mee, en toen bleek dat er een tweetal onderdeeltjes vervangen moesten worden (hoogstwaarschijnlijk een stommiteit van mij) kon ik gewoon bij hem langskomen om nieuwe op te halen ook al was het 20:30 uur 's avonds. Dat vind ik nou TOP service. Ik kan Patrick van Zonnekompas iedereen van harte aanbevelen.
Nu nog even uitzoeken hoe ik de gegevens makkelijk vanuit de Growatt naar PVOutput kan krijgen en ik de Tweakers lijst kan komen.
[ Voor 3% gewijzigd door knarf_st op 19-06-2019 20:51 ]
Mocht je daar achter komen, dan verneem ik het graag. Mijn IT skills liggen ver onder de gemiddelde Tweaker.knarf_st schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:39:
Nu nog even uitzoeken hoe ik de gegevens makkelijk vanuit de Growatt naar PVOutput kan krijgen en ik de Tweakers lijst kan komen.
Betekend dit dat aan de ac zijde de 10% limiet overschreden wordt (boven de 252volt)?
Ter info, ik ga de aardlek wel vervangen naar terzijde tijd. Deze is nu beveiligd tot 0,03.
[ Voor 4% gewijzigd door Alfa! op 19-06-2019 21:25 ]
3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning
Bij mij dus maximaal zo'n 276Watt. Maar het is mij onduidelijk of dat uit het paneel komt en in de omvormer gaat, of dat dit is wat de omvormer levert aan het net. Maar omdat het om Watt gaat, denk ik dat laatste.
Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line
Een kWh meter in de meterkast en er een youless aan hangen, ben je voor 100,- klaar.Freakie1NL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:20:
[...]
Mocht je daar achter komen, dan verneem ik het graag. Mijn IT skills liggen ver onder de gemiddelde Tweaker.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De temperatuur blijft nu netjes onder de 45 graden.
Nu ben ik technisch slecht onderlegd maar hoe zou ik een kleine ventilator onder de omvormer kunnen hangen die start als de temperatuur boven de 45 graden komt en harder gaat blazen als dat nodig is?
Kan iemand mij op weg helpen?
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Waar hangt je omvormer en heb je hierbij rekening gehouden met de vrije ruimte?Flanky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:47:
Ik heb ontdekt dat mijn omvormer (Growatt 4200 MTL-S) te warm wordt, nu heb ik er een ventilator op staan die vanf de onderkant lucht blaast over de koelribben aan de achterkant.
Nu ben ik technisch slecht onderlegd maar hoe zou ik een kleine ventilator onder de omvormer kunnen hangen die start als de temperatuur boven de 45 graden komt en harder gaat blazen als dat nodig is?
de omvormer hangt in het midden op de zolder tegen een muur.Freakie1NL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:03:
[...]
Waar hangt je omvormer en heb je hierbij rekening gehouden met de vrije ruimte?
Onderruimte vrij ongeveer 40 cm, bovenruimte ongeveer 60 cm,links enkele meters en rechts ongeveer 80 cm.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Klinkt bekend.Freakie1NL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:04:
Ik ga niet in op de specifieke discussie maar ik herken wel vanuit de discussie het signaal over verkopers die perse SE moeten/willen verkopen.
Offerte bij Ikea ging standaard uit van SE.
Ik heb moeten zeuren om een offerte te krijgen voor een string inverter (scheelde €700 voor 12 panelen-systeem).
Ik had trouwens het vermoeden dat de medewerker aan de telefoon het in Keulen hoorde donderen toen ik over diodes in de panelen begon)
Dat is grappig, bij mij raadde ikea/solarcentury SE gewoon af...LooneyTunes schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:25:
[...]
Klinkt bekend.
Offerte bij Ikea ging standaard uit van SE.
Ik heb moeten zeuren om een offerte te krijgen voor een string inverter (scheelde €700 voor 12 panelen-systeem).
Ik had trouwens het vermoeden dat de medewerker aan de telefoon het in Keulen hoorde donderen toen ik over diodes in de panelen begon)
12 panelen zuidwest (230), 31 gradendak, schoorsteen op de punt naar het zuidoosten.
[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-06-2019 06:59 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Zijn er mensen hier met een SMA omvormer waarvan ze in de Sunny Portal zien dat er geen gegevens beschikbaar zijn (no data available), maar waarvan het actueel PV-vermogen wel wordt getoond? Ik kan geen historische gegevens meer zien, maar heb verder niets geconfigureerd. Misschien dat er een nieuwe firmware update is dat hierdoor de verbinding met Sunny Portal niet meer tot stand komt?
En kan iemand bevestigen dat 1.03.36.R de laatste firmware update voor de SB3.0-1AV-40 070 is? Nergens kan ik een changelog zien...
[ Voor 13% gewijzigd door JoeZuCK op 20-06-2019 13:33 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Een aardlek gaat er uit bij aardlek, en reageert niet op hoge of lage spanning.Alfa! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:22:
Vanmiddag rond 17:00 ging de aardlek eruit. Fout code 101 netoverspanning (spotwaarde) gevolgd door foutcode 203 Netonderspanning langzaam, SMA 3.6 av-41.
Betekend dit dat aan de ac zijde de 10% limiet overschreden wordt (boven de 252volt)?
Ter info, ik ga de aardlek wel vervangen naar terzijde tijd. Deze is nu beveiligd tot 0,03.
Wat wel kan zijn door de te hoge netspanning en de omvormer afschakelt wat ongecontroleerd gedrag ontstaat. Helemaal als hij net op full power staat te pompen.
Hoe meet/lees je de temperatuur (af)?Flanky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:47:
Ik heb ontdekt dat mijn omvormer (Growatt 4200 MTL-S) te warm wordt, nu heb ik er een ventilator op staan die vanf de onderkant lucht blaast over de koelribben aan de achterkant.
Hier een uitleg over growatt, een rs232 kabel en een RaspBerry Pi.
https://forum.pvoutput.or...verter-to-pvoutput/552/17
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Waar hangt je omvormer?Flanky schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:47:
Is er een mogelijkheid dat ding te verhangen?
Mijn Growatt via diezelfde partij draait al een aantal jaren, mede dankzij zijn fijne hulp en inzet.knarf_st schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:39:
Ik kan Patrick van Zonnekompas iedereen van harte aanbevelen.
Tot voor kort had ik de logging van mijn growatt naar pvoutput werkend, helaas heeft de vervanging van mijn telfort-glasvezel mij een domme experiabox opgedrongen waar ik geen scripts meer op kan draaien.
Er zijn in dit topic wel ergens de methodes te vinden, en sowieso via Google ook.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
knarf_st schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:39:
Afgelopen zondag hebben we de panelen op het dak gelegd (zie https://gathering.tweaker...message/59161702#59161702)
Ik heb sinds maandag ook een Growatt hangen. Moet nog even een keer naar een PI gaan kijken om het te fixen. Neem aan dat ik op de Ziggo connectbox ook geen scripts kan draaiensjimmie schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Mijn Growatt via diezelfde partij draait al een aantal jaren, mede dankzij zijn fijne hulp en inzet.
Tot voor kort had ik de logging van mijn growatt naar pvoutput werkend, helaas heeft de vervanging van mijn telfort-glasvezel mij een domme experiabox opgedrongen waar ik geen scripts meer op kan draaien.
Er zijn in dit topic wel ergens de methodes te vinden, en sowieso via Google ook.
Let's keep each other posted
Iemand?herofruit schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:44:
Ik heb een vraagje over het bijleggen van panelen.
Onze huidige PV installatie:
Solar Edge 5000 HD Wave (1-fase)
16 x Trina Solar 300 Wp & P300 optimizers,
51 graden dak, 182 graden zuid.
Bovenstaande ligt nu bijna een jaar op het dak en de opbrengst komt ongeveer overeen met het verbruik. Rond de 4.8Mwh. Alles werkt naar behoren al hebben we in de winter meer schaduw dan verwacht dus de opbrengst is dan erg mager. En omdat de panelen op 51 graden liggen, hebben we maar een hele korte periode op de dag het piekvermogen, dus qua aftoppen zouden we redelijk weinig 'opbrengst' weggooien.
Nu komt binnenkort een EV leaseauto die we op 3-fase laden. Daarvoor bouwen we de meterkast om van 1 naar 3 fase. Vraag is: wat nu slim?
Solar Edge documentatie zie pagina 2, eerste alinea, geeft aan dat het HD 1-fase systeem tot 155% mag worden overgedimensioneerd. Met de Solar Edge designer heb ik 6 extra panelen op 2 strings (2x11) gezet. Dat is 6.6Kwp = 117%.
22 panelen = 5.8Mwh (jaarlijks)
16 panelen = 4.2Mwh (jaarlijks)
Dus 1.6Mwh (jaarlijks) extra opbrengst voor 2Kwp bijplaatsen.
Mijn vraag: Wat is verstandig om in deze te doen? Nu al uitbreiden? Of nog wachten tot 2023 en bijleggen in het huidige systeem? (levert dat geen veiligheidsissues op?) Of wachten tot 2023 en dan een grotere 3-fase omvormer?
Dank alvast!

Zoals bekend neem ik een 19 tal panelen Q.Cell Q.Peak Duo G5 325wp.
9x portret op zuid @35gr, 5x landscape op west en 5x landscape op oost @10gr.
2 opties weet ik (nagenoeg) zeker dat gaat werken
#1 - Enphase IQ7+ micro-omvormer per paneel
#2 - 1x SolarEdge SE3000H met P505 optimizers. 4 panelen van zuid en 5 panelen van oost in 1 string.
1x SolarEdge SE3000H met P505 optimizers. 5 panelen van zuid en 5 panelen van west in 1 string.
(ik kies hier voor de 1-fase ivm lagere sting-spanning die nodig is t.o.v. 3-fase)
Gaat dit ook werken met bijv een SMA 3.0 zonder optimizers ipv een SE met P505's ?
Welk van de opties gaat in werkelijkheid het meeste kwh opleveren?
Kan iemand een reële schatting geven over de hoeveelheid kwh per jaar die ik voor deze opties kan verwachten? (locatie Barneveld, foto's
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Het bestaande script dat op internet rondging heb ik iets aangepast zodat:
1) Hij overweg kon met meerdere Growatt omvormers op 1 netwerk. Default gaan alle proxies hier niet goed mee om waardoor de data van drie omvormers door elkaar gaan lopen. Dus je moet de drie data stromen goed uit elkaar halen en afzonderlijk tellers etc bijhouden.
2) Hij data via MQTT kan posten, zodat je elk willekeurig systeem kan gebruiken om de waardes te tonen. Daarnaast stuurt hij de data van drie omvormers naar PvOutput en naar Growatt zelf voor hun dashboard.
Hoge temperaturen van Growatt omvormers herken ik totaal niet. Ik heb drie Growatt omvormers en alle drie blijven onder de 39 graden, ook op warme dagen van afgelopen week.
Dit zijn mijn waardes die ik visualiser in Home assistant:

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 20-06-2019 13:18 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Wat is wijsheid betreft de aardlekschakelaar.habbekrats schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:50:
[...]
Een aardlek gaat er uit bij aardlek, en reageert niet op hoge of lage spanning.
Wat wel kan zijn door de te hoge netspanning en de omvormer afschakelt wat ongecontroleerd gedrag ontstaat. Helemaal als hij net op full power staat te pompen.
100 mA geeft SMA aan als aardlek. Deze zijn niet of heel slecht verkrijgbaar of een 300 mA kopen maar dan zit ik boven de aanbevolen waarde, geeft 300 mA dan evt problemen of valt dat wel mee omdat deze alleen op de PV staat aangesloten.
3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning
100 in min en 300 is max. Vast aangesloten mag zelfs zonder, maar dat zou ik persoonlijk niet fijn vindenAlfa! schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Wat is wijsheid betreft de aardlekschakelaar.
100 mA geeft SMA aan als aardlek. Deze zijn niet of heel slecht verkrijgbaar of een 300 mA kopen maar dan zit ik boven de aanbevolen waarde, geeft 300 mA dan evt problemen of valt dat wel mee omdat deze alleen op de PV staat aangesloten.
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html
https://www.groepenkastbe...kautomaat-B-16A-100ma-1PN (deze heb ik geanulleerd. Levertijd duurde te lang)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 14:00 ]
Hier zit de SMA achter een 30 mA. Sinds einde 2010 nog nooit een probleem mee gehad.reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:53:
[...]
100 in min en 300 is max. Vast aangesloten mag zelfs zonder, maar dat zou ik persoonlijk niet fijn vinden
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Er lagen een paar mc4 connectors in een plas die waterdicht heten te zijn, dit was na het dak onderhoud toen alles even snel op z'n plek was gezet.
Opgelost door ze verhoogd te leggen of hoger vast te binden.
Sinds oktober geen last meer gehad
Tegen die 9 jaar van @Schinnen-groen kan ik niet op maar ik ben niet de eerste met 30mA.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De SMA gewoon op een eigen aardlekautomaat. (heb ook 3 Sma's op een eigen 30 mA zitten. Geen probleem)
[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 14:28 ]
Daarom ben ik vertrokken bij Telfortsjimmie schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Mijn Growatt via diezelfde partij draait al een aantal jaren, mede dankzij zijn fijne hulp en inzet.
Overigens bij Tweak een 5490 router gehad waar mijn Asus achter hangt, nu heb ik even de tijd om naar een oplossing te zoeken voor het fibertje dat direct in de 5490 zit ipv een ethernet wan.
Mijn broer heeft zijn eigen router achter dat Experia brol gezet en dat werkt goed, wifi uit op de V10a.
Ik weet niet of de Experia alsnog beperkingen geeft met poorten, maar dat script kan draaien tot je het anders hebt opgelost.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
slightly offtopic, maar je kan bij telfort ook je eigen glasvezel modem gebruiken met enige creativiteit. Ik heb twee jaar een fritzbox gedraaid.Speedy-Andre schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:36:
[...]
Daarom ben ik vertrokken bij Telfort![]()
Overigens bij Tweak een 5490 router gehad waar mijn Asus achter hangt, nu heb ik even de tijd om naar een oplossing te zoeken voor het fibertje dat direct in de 5490 zit ipv een ethernet wan.
Mijn broer heeft zijn eigen router achter dat Experia brol gezet en dat werkt goed, wifi uit op de V10a.
Ik weet niet of de Experia alsnog beperkingen geeft met poorten, maar dat script kan draaien tot je het anders hebt opgelost.
Nu weer ontopic; ik ben wel benieuwd of het issue van de enphase omvormers die eruit klappen al opgelost is. Ik overweeg zelf een paar panelen met enphase omvormer aan te sluiten.
offtopic: Ik ben puur voor telefonie (nog) afhankelijk van de experiabox.marteltor schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:41:
[...]
slightly offtopic, maar je kan bij telfort ook je eigen glasvezel modem gebruiken met enige creativiteit. Ik heb twee jaar een fritzbox gedraaid.
ontopic: Voorheen had ik op mijn eigen router een combi draaien van tcpdump die puur de relevantie datapackets van de Growatt opsloeg en een bash scriptje die die packets dan uitploos en de data doorstuurde naar PVOutput.
Geen aparte rPi nodig, puur op de bestaande spullen dus (scheelt weer stroom).
Op dit moment neem ik genoegen met de standaard App van Growatt, die mijzelf in ieder geval inzicht geeft.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Er zit toch gewoon een READ_ME.pdf in de firmware zipfile?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| READ ME Inverter SB3.0-1AV-40 / SB3.6-1AV-40 / SB4.0-1AV-40 / SB5.0-1AV-40 FW-Version PACK 1.03.36.R Update feature/reason - Smart Inverter Screen (Inverter Homepage) o have to be activated after FW update - Webconnect 1.5 o TCP connection with Sunny Portal (no SIP communication anymore) - New Country settings: G59/3-4:2018 G83/2-1:2018 TR3.2.1 TOR D4:2016 (cosPhi =1) Ley 20.571 - U and I of string B are available in Sunny Portal Pro (avail. 12/2018) - Bugfixes solved Update medium - SB3.0_5.0-1AV-40-V1.03.36.R.up2 file update via integrated webserver File Name FW1.03.36.R_SBx.x-1AV-40.zip Update manual 1. Activate the user interface of the inverter. 2. Log in as Installer. 3. Select the menu Device Configuration. 4. In line Inverter click on the gear icon and select Update firmware. 5. Select the update package made available for the inverter and select Update firmware. 6. Follow the instructions in the dialog. Note - The package includes an update file (*.up2). The file can be downloaded directly to the inverter via Webserver interface using a smartphone or notebook. - The update file contains all features of former firmware versions. |
Ik zou zoals eerder aangegeven een Solar Edge 4000/5000 doen op een 20A.HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:01:
Even nog een check voor de zekerheid.
#2 - 1x SolarEdge SE3000H met P505 optimizers. 4 panelen van zuid en 5 panelen van oost in 1 string.
1x SolarEdge SE3000H met P505 optimizers. 5 panelen van zuid en 5 panelen van west in 1 string.
(ik kies hier voor de 1-fase ivm lagere sting-spanning die nodig is t.o.v. 3-fase)
Gaat dit ook werken met bijv een SMA 3.0 zonder optimizers ipv een SE met P505's ?
Kan iemand een reële schatting geven over de hoeveelheid kwh per jaar die ik voor deze opties kan verwachten? (locatie Barneveld, foto's
Dit kan gewoon prima en nergens staat dat dit niet mag.
Een Solar Edge mag volgens de datasheet 7750Wp hebben alvorens hij uit de garantie is.herofruit schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:44:
Ik heb een vraagje over het bijleggen van panelen.
Onze huidige PV installatie:
Solar Edge 5000 HD Wave (1-fase)
16 x Trina Solar 300 Wp & P300 optimizers,
51 graden dak, 182 graden zuid.
Bovenstaande ligt nu bijna een jaar op het dak en de opbrengst komt ongeveer overeen met het verbruik. Rond de 4.8Mwh. Alles werkt naar behoren al hebben we in de winter meer schaduw dan verwacht dus de opbrengst is dan erg mager. En omdat de panelen op 51 graden liggen, hebben we maar een hele korte periode op de dag het piekvermogen, dus qua aftoppen zouden we redelijk weinig 'opbrengst' weggooien.
Nu komt binnenkort een EV leaseauto die we op 3-fase laden. Daarvoor bouwen we de meterkast om van 1 naar 3 fase. Vraag is: wat nu slim?
Solar Edge documentatie zie pagina 2, eerste alinea, geeft aan dat het HD 1-fase systeem tot 155% mag worden overgedimensioneerd. Met de Solar Edge designer heb ik 6 extra panelen op 2 strings (2x11) gezet. Dat is 6.6Kwp = 117%.
Dus 1.6Mwh (jaarlijks) extra opbrengst voor 2Kwp bijplaatsen.
Mijn vraag: Wat is verstandig om in deze te doen? Nu al uitbreiden? Of nog wachten tot 2023 en bijleggen in het huidige systeem? (levert dat geen veiligheidsissues op?) Of wachten tot 2023 en dan een grotere 3-fase omvormer?
Dank alvast!
Je hebt nu al 4800 dus je mag nog 2950Wp aansluiten.
Als dit alles op hetzelfde dak dezelfde kant op ligt zou ik dus niet zoveel extra doen op deze omvormer.
Dit 7720 is bedoelt als je nog panelen op oost of west gaat neerleggen. Of in ieder geval op andere momenten in de zon.
Deze omvormer zal nooit meer dan 5000W uitsturen (korte piekjes hoger kan).
Kan je uitleggen wat je precies bedoelt met:
Met de Solar Edge designer heb ik 6 extra panelen op 2 strings (2x11) gezet. Dat is 6.6Kwp = 117%.
Het is weer zo wat om een 3 fase SE7K te gaan kopen en de 5000 te verkopen voor die extra kWh.
Als ik het goed begrijp wil je 6 panelen bijplaatsen? Dat zou wel kunnen op de 5000 maar dan niet in combinatie met je 3 fase aansluiting.
Op wat voor groep zit je SE 5000 nu aangesloten? Met jouw pieken lijkt ie op 20A begrenst. Of is het een 25A?
In het laatste geval mag dat niet met een 3 fase aansluiting en moet je al naar een 20A groep of dus de omvormer verkopen en een 3fase SE 7K.
[ Voor 51% gewijzigd door ApC_IcE op 20-06-2019 18:49 ]
En hoe gaat de zaak uitgeschakeld worden bij een sluiting naar aarde ?reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:53:
[...]
100 in min en 300 is max. Vast aangesloten mag zelfs zonder, maar dat zou ik persoonlijk niet fijn vinden
Ik heb sinds een week nu 12 IQ7's en nog geen omvormers gehad die eruit klappen.marteltor schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:41:
[...]
Nu weer ontopic; ik ben wel benieuwd of het issue van de enphase omvormers die eruit klappen al opgelost is. Ik overweeg zelf een paar panelen met enphase omvormer aan te sluiten.
Dit zijn 12x URE 310wp op Enphase IQ7. Van de 12 panelen liggen er 6 op oost en 6 op west. Hoogste piek was bijna 2300W.
Ik heb er wel een Q relay 3 fase tussen zitten.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
74,50 euro extra voor een P505 optimizer.HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:01:
of 61 euro extra voor een 96 cell paneel zonder optimizers van 1590 x 1053.
Dat kan ook op een 3-fase stringomvormer.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)
Edit: ik zou op zuid dual betonvoeten gebruiken op 10 graden (als dat past).:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Passen er dan geen 10 panelen in landscape (2x 5) op 9,5 mtr breedte?

Je overburen gaan niet blij zijn met de licht weerkaatsing (mogelijke verblinding) op 35 graden helling
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 19:45 ]
met een Trannergy SGN5400TL, omvormer
Nu heb ik mij aangemeld op de site van trannergy en werkt alles baar behoren alleen vraag ik mij af waarom de efficiënty op 0 blijft staan? Zie bijgevoegde foto:

Welke issue was dat dan? Sinds half mei heb ik 21 IQ7 geïnstalleerd die tot nu zonder problemen werkenmarteltor schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:41:
[...]
slightly offtopic, maar je kan bij telfort ook je eigen glasvezel modem gebruiken met enige creativiteit. Ik heb twee jaar een fritzbox gedraaid.
SE site designer gebruiken, dan heb je ook meteen een indicatie wat wel en wat niet kan.HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:01:
Ik zou O/W en Z gescheiden houden.
Voor string omvormer (sma) heeft @AUijtdehaag de link van de tool al gegeven.
Bij iedere sluiting komt automaat in werkinghabbekrats schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:52:
[...]
En hoe gaat de zaak uitgeschakeld worden bij een sluiting naar aarde ?
1 PVoutput . Dongen NB
dus met een aardverspreidingsweerstand van 50 ohm gaat de automaat er uit ?reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:37:
[...]
Bij iedere sluiting komt automaat in werking
Ik heb dan 6175wp liggen.ApC_IcE schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:41:
[...]
Ik zou zoals eerder aangegeven een Solar Edge 4000/5000 doen op een 20A.
Dit kan gewoon prima en nergens staat dat dit niet mag.
Dan is een 4kw omvormer toch veel te weinig?
Zelfs een 5kw lijkt me krap.
M'n hoofdzekering is 3x25A.
De grootste automaat is dan 25/1,6=16A (en subautomaat daaronder weer 10A).
Ook worden de verliezen over de kabel heen met zulke hoge stromen veel groter.
Scientia Potentia Est
Als je de regel van 20% onder dimensioneren aanhoud kan je toch keurig op een drie fase omvormer van 5kw.HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:51:
[...]
Ik heb dan 6175wp liggen.
Blijf je tevens mooi onder de 16A voor je selectiviteit.
De optimizers gebruik ik niet om t op 3-fase aan te kunnen sluiten, maar om verschillende windrichtingen op 1 string te doen aangezien 5 panelen op 1 windrichting net niet ideaal is.AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:07:
[...]
74,50 euro extra voor een P505 optimizer.
of 61 euro extra voor een 96 cell paneel zonder optimizers van 1590 x 1053.
Dat kan ook op een 3-fase stringomvormer.
[Afbeelding]
Wat biedt 96-cell extra qua voordeel?
Die had ik al gebruikt, samen met die van SolarEdgehttps://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)
Zou moeten passen, maar ik wil nog tussen het huis en de panelen door kunnen ivm schilderen en ramen lappen.Edit: ik zou op zuid dual betonvoeten gebruiken op 10 graden (als dat past).:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Passen er dan geen 10 panelen in landscape (2x 5) op 9,5 mtr breedte?
[Afbeelding]
10gr is véél minder efficient dan 35gr, dus zonde (gratis 800W meet per jaar)
Je overburen gaan niet blij zijn met de licht weerkaatsing (mogelijke verblinding) op 35 graden helling.
Geeft niet 😉 hun dakpannen doen precies hetzelfde (en die van m'n buren aan de zijkant ook)
Scientia Potentia Est
Voor een 3-fasr omvormer kan ik toch gewoon de SE6k pakken dan. Hoef ik niet te onderdimmensioneren.Basement schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:56:
[...]
Als je de regel van 20% onder dimensioneren aanhoud kan je toch keurig op een drie fase omvormer van 5kw.
Blijf je tevens mooi onder de 16A voor je selectiviteit.
Maar het nadeel van de 3-fase is de veel hogere benodigde string spanning.
Ga ik daardoor 's ochtends en' s avonds niet opbrengst mislopen?
Scientia Potentia Est
Dat het op een 3-fase string omvormer kan. (59 Vmpp)
Maar ik vraag me af, of je in de winter maanden wel opbrengst haalt met die huizen ervoor.
Het is een laag dak. (maar ach, winter is toch ruk)
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2019 21:05 ]
Het onderdimmensioneren doe je juist om vroeger opbrengst te generen.HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:59:
[...]
Voor een 3-fasr omvormer kan ik toch gewoon de SE6k pakken dan. Hoef ik niet te onderdimmensioneren.
Maar het nadeel van de 3-fase is de veel hogere benodigde string spanning.
Ga ik daardoor 's ochtends en' s avonds niet opbrengst mislopen?
De nominale en maximaal stringspanning is bij alle 3-fase omvormers van de SE*K gelijk.Basement schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:02:
[...]
Het onderdimmensioneren doe je juist om vroeger opbrengst te generen.
Hoe werkt dat dan?
Scientia Potentia Est
Als het goed is wel, maar de omvormer is tegen die tijd al lang uit gegaan.habbekrats schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:44:
[...]
dus met een aardverspreidingsweerstand van 50 ohm gaat de automaat er uit ?
Maar vandaar zei ik ook dat een 300 prettiger slaapt dan met niks.
1 PVoutput . Dongen NB
Haha die vind ik goed....Basement schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:02:
[...]
Het onderdimmensioneren doe je juist om vroeger opbrengst te generen.
1 PVoutput . Dongen NB
Is de opstart spanning ook hetzelfde bij allemaal?HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:09:
[...]
De nominale en maximaal stringspanning is bij alle 3-fase omvormers van de SE*K gelijk.
Hoe werkt dat dan?
Moet ik hier serieus op in gaan??Basement schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:19:
[...]
Ik heb geleerd dat als je onderdemensionseerd, je eerder je opstartspaning bereikt in de ochtend.
Ik zit echt te lachen op de bank, dank je hi
De panelen bepalen wanneer de omvormer start, en niet andersom.
1 PVoutput . Dongen NB
Het staat toch nooit tegelijk in de zon of wel?HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:51:
[...]
In de ochtend de oost kant en een beetje zuid. In de middag vol zuid en beetje oost en west. En in de avond west. Dit kan prima.
Van 3x25 naar 20 kan ook.
Verwijderd
Bij mij 9350Wp, alle ook nog op zuid onder 10graden hoek, op een SE 6K ruim 35% ondergedimensioneerd, het aantal uren van aftoppen v.a. eind februari valt heel erg mee.HellStorm666 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:51:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2019 21:54 ]
aardlekautomaat of aardlek schakelaar?habbekrats schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:50:
[...]
Een aardlek gaat er uit bij aardlek, en reageert niet op hoge of lage spanning.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb de string van 4 en 5 stuks ook even op de andere mppt en de andere omvormer getest. Zelfde foutmelding. Toen bedacht ik opeens dat de mppt werkt tussen 175 en 500V bij deze SMA's. Dus ben ik tot net nog bezig geweest met 2 stuks extra bij plaatsen tegen de zijgevel. Dat gaf als resultaat 240V bij de omvormer ( 7 panelen). Die ziet dat nu ook. Bij 5 stuks gaf hij 0V aan.reneeke1970 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:22:
[...]
Vreemd, zolang er geen stroom loopt corrigeerde tigo nog niks dus zou omvormer gewoon moeten starten met 176 volt.
Maar pll ??
Wat is dat? @habbekrats vind er ook al iets vreemds van
Heb alleen wel een string van 5 stuks SF even los moeten halen, omdat ik Sunclix stekkers te kort kwam.
Blijf ik alleen met vraagteken zitten waarom de omvormer eerst wel gewoon aan het werk ging met slechts 4 stuks paneeltjes. En bij 5 niet thuis gaf. Houd mijn vingers gekruist, is inmiddels te laat om ze door de zon te laten testen..
Ho, ho daar gaan we weer, (de aardlek discussie) zonder kennis van de woning en MK mag je dat NOOIT beweren.reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:53:
[...]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
300 mA is de max voor een woning, en mag geplaatst worden mits je daar geen licht of WCD op aansluit.Alfa! schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Wat is wijsheid betreft de aardlekschakelaar.
Staat de datum in de omvormer goed? Ik Ken Tannergy niet, maar bij Fronius heeft de netwerk kaart een eigen datum en tijd los van de omvormer (echt waar), die je moet instellen via de app, de tijd in de omvormer stel je in via het display. anders kijk je naar een verkeerde dag.Roe!and schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:07:
Hè hoi wij hebben sinds vorige week vrijdag zonnepanelen 8x Suntech 310Wp STP310S- 20/Wfhb full black (1860Wp) en 8x Suntech 320Wp STP320S-20/Wfh mono (3200Wp)
met een Trannergy SGN5400TL, omvormer
Nu heb ik mij aangemeld op de site van trannergy en werkt alles baar behoren alleen vraag ik mij af waarom de efficiënty op 0 blijft staan? Zie bijgevoegde foto:
[Afbeelding: Trannergy omvormer]
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 20-06-2019 22:17 ]
Drie andere groepen waarvan 1 in gebruik. Dus daar zal het wel aan liggen. Ik had bij de verbouw een vrije groep voor de airco laten aanleggen. Nooit een airco aangeschaft omdat de hitte wel meeviel. Hier de pv op aangesloten. Nu ga ik de pv toch op een aparte aardlek aansluiten omdat deze 2 maal per maand uit schakeld.AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:25:
@Alfa! heeft het over een aardlekschakelaar. Wat zit er nog meer op die schakelaar? (dat kan net de druppel zijn van de overlopende emmer)
De SMA gewoon op een eigen aardlekautomaat. (heb ook 3 Sma's op een eigen 30 mA zitten. Geen probleem)
[ Voor 98% gewijzigd door Alfa! op 20-06-2019 22:31 ]
Een PV systeem op een 30 mA aardlek die ook ergens anders voor gebruikt word is een grote gok. Vaak gaan die uit met het in / uit schakelen van de omvormer.Alfa! schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:25:
[...]
Drie andere groepen waarvan 1 in gebruik. Dus daar zal het wel aan liggen. Ik had bij de verbouw een vrije groep voor de airco laten aanleggen. Nooit een airco aangeschaft omdat de hitte wel meeviel. Hier de pv op aangesloten. Nu ga ik de pv toch op een aparte aardlek aansluiten omdat deze 2 maal per maand uit schakeld.
Het zijn best huizen waar dat jaren goed gaat, maar ook waar ze meer dan wekelijks uit gaan. (en daar kwam in dan wel een een service klusje doen)
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 20-06-2019 22:34 ]
Volgens mij heeft @Basement het bij het rechte eind. Zie hieronder de MPP range van 4 SMA inverters van resp. 3, 4, 5, 6 kW. Hoe kleiner de inverter, hoe lager de MPP range start.reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:21:
[...]
Moet ik hier serieus op in gaan??
MPP voltage range
140 V to 800 V
175 V to 800 V
215 V to 800 V
260 V to 800 V
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja alleen 2 solar edge omvormers voor dit? Dit is juist waar solar edge sterk in is.Rouske schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:40:
@ApC_IcE omdat 1x22 op de huidige omvormer meer is dan de max per string van 5700W, vandaar dan 2x11.
@herofruit 6,6kWp op een 5000 is 132% en niet 117%.
En je kan prima 6600wp aansluiten op een 5000.
Op een 20A in de mk en klaar. Zoals ik al zei staan er geen 19 panelen constant op hun max. Deel oost deel zuid en deel west.
Dus stel.... Je string is 400 volt, ergens bij nog half licht komt er pas 200 volt uit de string. Dan gaan er dus twee omvormers wel aan omdat die onder 200 zitten, en de andere twee gaan dan niet aan volgens jou?cville schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:50:
[...]
Volgens mij heeft @Basement het bij het rechte eind. Zie hieronder de MPP range van 4 SMA inverters van resp. 3, 4, 5, 6 kW. Hoe kleiner de inverter, hoe lager de MPP range start.
MPP voltage range
140 V to 800 V
175 V to 800 V
215 V to 800 V
260 V to 800 V
1 PVoutput . Dongen NB
- Bij mij is de Growatt om een uur of 05:00 wakker met een hele toffe stringspanning van 460V. Maar daar komt echt geen stroom uit richting de meterkast.
[ Voor 56% gewijzigd door RvV op 20-06-2019 22:58 ]
Y'24
De omvormer bepaalt wanneer de panelen aangaan?reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:21:
[...]
Moet ik hier serieus op in gaan??
Bedoelt ie niet gewoon het concept waarbij een kleinere omvormer met een lagere opstart spanning eerder aangaat met dus minder V?
Bijv een stringomvormer met 80V opstart spanning itt een grotere die pas bij 120V begint en dus meer panelen vereist?
Ik snap de verwarring wel hoor.

[ Voor 31% gewijzigd door ApC_IcE op 20-06-2019 22:58 ]
Je mpp van de omvormer staat buiten spel, tigo neemt dit over. Mogelijk gaven enkel die vier op dat moment meer ampère af en deed hij het daarom wel. Iets anders kan ik niet verzinnen.Noord27 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:58:
[...]
Ik heb de string van 4 en 5 stuks ook even op de andere mppt en de andere omvormer getest. Zelfde foutmelding. Toen bedacht ik opeens dat de mppt werkt tussen 175 en 500V bij deze SMA's. Dus ben ik tot net nog bezig geweest met 2 stuks extra bij plaatsen tegen de zijgevel. Dat gaf als resultaat 240V bij de omvormer ( 7 panelen). Die ziet dat nu ook. Bij 5 stuks gaf hij 0V aan.
Heb alleen wel een string van 5 stuks SF even los moeten halen, omdat ik Sunclix stekkers te kort kwam.
Blijf ik alleen met vraagteken zitten waarom de omvormer eerst wel gewoon aan het werk ging met slechts 4 stuks paneeltjes. En bij 5 niet thuis gaf. Houd mijn vingers gekruist, is inmiddels te laat om ze door de zon te laten testen..
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is in ieder geval wat ik altijd begrepen heb. Daarom is over/onder dimensioneren een tradeoff: onder dimensioneren geeft aftopping maar ook meer opbrengst aan het begin/eind van de dag terwijl over dimensioneren het omgekeerde doet.reneeke1970 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:54:
[...]
Dus stel.... Je string is 400 volt, ergens bij nog half licht komt er pas 200 volt uit de string. Dan gaan er dus twee omvormers wel aan omdat die onder 200 zitten, en de andere twee gaan dan niet aan volgens jou?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja best komisch zinnetjeApC_IcE schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:56:
[...]
De omvormer bepaalt wanneer de panelen aangaan?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan moet ik je toch teleurstellen, geen van de vier zal aan gaan want in dat stadium leveren panelen nog geen ampère. En dat heb je toch nodig om vermogen te creëren. Neem aan dat je de formule kent p=u×icville schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:57:
[...]
Dat is in ieder geval wat ik altijd begrepen heb. Daarom is over/onder dimensioneren een tradeoff: onder dimensioneren geeft aftopping maar ook meer opbrengst aan het begin/eind van de dag terwijl over dimensioneren het omgekeerde doet.
Panelen bouwen eerst spanning op, zodra ze rond 85 procent van hun max zitten begint de ampère omhoog te komen, en dat is het punt waar een omvormer iets mee kan.
Dus alle vier de omvormers gaan aan als de string tegen 400 volt zit.
Omvormers hebben ook nog start wattage, ene zal aan gaan vanaf 20 watt, en er zijn er ook die springen pas aan vanaf 35 watt, maar ook dat is slechts minuten werk.
Aanvulling, een omvormer heeft een rendement bij bepaalde vermogen belasting. Tussen 30/70 procent van zijn max vermogen is hoogste rendement. Onder de tien procent gaat het heel hard onderuit richting 80 procent rendement. Dus hoe kleiner de omvormer, des te eerder zit je aan die tien procent of hoger.
Maar opstart spanning is een totaal waardeloze informatie uit de folder.
[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 20-06-2019 23:10 ]
1 PVoutput . Dongen NB
weet ik niet omvormer is ingesteld voor leverancier die hem op de groepen kast kwam aansluiten. heb me zelf aangemeld bij de Trannergy log site meestal doet het bedrijf dat ook maar kon niet wachten haha. zal morgen hun effe bellen.Andre1973 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:15:
[...]
Staat de datum in de omvormer goed? Ik Ken Tannergy niet, maar bij Fronius heeft de netwerk kaart een eigen datum en tijd los van de omvormer (echt waar), die je moet instellen via de app, de tijd in de omvormer stel je in via het display. anders kijk je naar een verkeerde dag.
Je haalt 2 verhalen door elkaar (denk ik) of jouw gedachte over '2x11' is anders.ApC_IcE schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:53:
[...]
Ja alleen 2 solar edge omvormers voor dit? Dit is juist waar solar edge sterk in is.
En je kan prima 6600wp aansluiten op een 5000.
Op een 20A in de mk en klaar. Zoals ik al zei staan er geen 19 panelen constant op hun max. Deel oost deel zuid en deel west.
@herofruit heeft en SE5000H en 16x300Wp (p300) en wil er 6 bij, wat dan totaal 6600Wp wordt.
Maar aangezien een string niet meer dan 5700W mag zijn, worden het 2 stringen van 11, maar nog steeds op dezelfde SE5000H en ja dat zal vast aftoppen.
En dan heb je @HellStorm666 die niet weet wat die wil
SolarEdge offline site designer komt met voorstel SE5K met p370 allemaal in 1 string, zonder Yield melding, uiteraard met p505 ook zonder Yield melding.
of SE5000H met string O/W en string Zuid met p370 en ook zonder Yield melding of 2x een kleinere SE omvormer voor elke string 1.
Geen idee of de webversie met andere voorstellen komt.
Alleen zou ik niet een oost-west string maken maar een oost-deel zuid en een west-deel zuid.Rouske schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:28:
[...]
Je haalt 2 verhalen door elkaar (denk ik) of jouw gedachte over '2x11' is anders.
@herofruit heeft en SE5000H en 16x300Wp (p300) en wil er 6 bij, wat dan totaal 6600Wp wordt.
Maar aangezien een string niet meer dan 5700W mag zijn, worden het 2 stringen van 11, maar nog steeds op dezelfde SE5000H en ja dat zal vast aftoppen.
Ahh helder. Nu snap ik wat ie bedoelde met zijn 2x11.![]()
En dan heb je @HellStorm666 die niet weet wat die wil![]()
SolarEdge offline site designer komt met voorstel SE5K met p370 allemaal in 1 string, zonder Yield melding, uiteraard met p505 ook zonder Yield melding.
of SE5000H met string O/W en string Zuid met p370 en ook zonder Yield melding of 2x een kleinere SE omvormer voor elke string 1.
Zodat die zuidkant ondersteunend functioneert met de oost en west kanten. Omdat daar nou juist het probleem zit.
Als ie 6 panelen oost en 6 zuid zou kunnen is alles opgelost. Gewoon P505 (weten we zeker dat die panelen op een P505 moeten) en klaar
Zo dacht ik er ook over.. Als ik Oost/West kon bijleggen had ik het gelijk gedaan (betere verdeling over de dag), echter heb ik alleen maar ruimte om te leggen op een lager stuk van het dak Zuid (met nog meer schaduw in de winter) of Noord. Zuid (zonder schaduw) = 0,899, Noord = 0,402 instralingsfactor. Dan zou ik twee keer zo veel panelen moeten plaatsen..ApC_IcE schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:41:
[...]
Een Solar Edge mag volgens de datasheet 7750Wp hebben alvorens hij uit de garantie is.
Je hebt nu al 4800 dus je mag nog 2950Wp aansluiten.
Als dit alles op hetzelfde dak dezelfde kant op ligt zou ik dus niet zoveel extra doen op deze omvormer.
Dit 7720 is bedoelt als je nog panelen op oost of west gaat neerleggen. Of in ieder geval op andere momenten in de zon.
Deze omvormer zal nooit meer dan 5000W uitsturen (korte piekjes hoger kan).
Op de SE5000 kan ik (volgens SE designer) 2 strings aansluiten, toch? Daar heb ik dus 2 strings van 11 panelen van gemaakt, omdat 1x22 sowieso niet kon volgens SE Designer..ApC_IcE schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:41:
Kan je uitleggen wat je precies bedoelt met:
Met de Solar Edge designer heb ik 6 extra panelen op 2 strings (2x11) gezet. Dat is 6.6Kwp = 132%(correctie).
Volgens mij ligt er nu 1 x 25A. Dat wordt binnenkort dus binnenkort 3 x 25A. Ik snap alleen niet waarom ik op de SE5000 wel 6 kan bijplaatsen, maar dat dat niet kan i.c.m. de 3-fase aansluiting? Kan je dat uitleggen a.u.b.?ApC_IcE schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:41:
Het is weer zo wat om een 3 fase SE7K te gaan kopen en de 5000 te verkopen voor die extra kWh.
Als ik het goed begrijp wil je 6 panelen bijplaatsen? Dat zou wel kunnen op de 5000 maar dan niet in combinatie met je 3 fase aansluiting.
Op wat voor groep zit je SE 5000 nu aangesloten? Met jouw pieken lijkt ie op 20A begrenst. Of is het een 25A?
In het laatste geval mag dat niet met een 3 fase aansluiting en moet je al naar een 20A groep of dus de omvormer verkopen en een 3fase SE 7K.
Wups, rekenfout. Je hebt gelijk!Rouske schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:40:
@herofruit 6,6kWp op een 5000 is 132% en niet 117%.
ik heb nog effe gekeken maar kan nergens in de app of bij in de omvormer de datum tijd aanpassen.Andre1973 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:15:
[...]
Staat de datum in de omvormer goed? Ik Ken Tannergy niet, maar bij Fronius heeft de netwerk kaart een eigen datum en tijd los van de omvormer (echt waar), die je moet instellen via de app, de tijd in de omvormer stel je in via het display. anders kijk je naar een verkeerde dag.
Ik zie ook wel gewoon dat mijn omvormer werkt en dat de panelen stroom leveren. alleen vroeg ik me af waarom de efficienty op 0 staat of ik dat nog ergens aan moet zetten....
Ik weet wel wat ik wil. Zoveel mogelijk WP uit m'n €Rouske schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:28:
[...]
En dan heb je @HellStorm666 die niet weet wat die wil![]()
En daarom dus voorkomen dat ik opbrengst mis door een verkeerde keuze.
Ik heb hier op m'n werk, waar HTS elektrotechnischie zitten, gevraagd over de 20A automaat na een 25A hoofdzekering. Die zeggen allemaal... tja, theoretisch kan het, maar de richtlijn is toch echt anders en we zouden dat niet doen.
Het lijkt mij zo zonde om opbrengst te missen omdat er nog niet genoeg panelen al in de zon liggen.
de SE webversie gaf in zowel 1x SE6K met P505's en dan alles in 1 string, als 2x een 3000HD met P505's verdeeld over 4x zuid + 5x oost en 5x zuid + 5x west geen problemen.
De oplossing met 2x een 3000HD gaf een paar kwh op jaar basis meer aan opbrengst.
Maar ik weet niet of die tool rekening houdt met panelen die al wel of nog niet in de zon liggen of schaduw.
Scientia Potentia Est
Heb je al gekeken wat de tip van @AUijtdehaag kost? Goeie sma omvormer met kuro panelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Zojuist geïnformeerd naar een offerte bij een elektricien. Wat denk je...hij bedankte vriendelijk voor het verzoek om een extra losse aardlekschakelaar met automaat te plaatsen. Als reden gaf hij aan dat hij verantwoordelijk werd voor de hele installatie zodra hij er werkzaamheden aan verricht. Dus aansprakelijkheid ivm branden e.d.Andre1973 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:34:
[...]
Een PV systeem op een 30 mA aardlek die ook ergens anders voor gebruikt word is een grote gok. Vaak gaan die uit met het in / uit schakelen van de omvormer.
Het zijn best huizen waar dat jaren goed gaat, maar ook waar ze meer dan wekelijks uit gaan. (en daar kwam in dan wel een een service klusje doen)
Aangezien ikzelf de installatie van het pv systeem heb gedaan had ik een vrijgave van aansprakelijkheid aangeboden.
Hij vroeg of ik een mail wilde sturen en zou erop terugkomen.
Ik was op zoek naar een offerte, maar ik moet ik op zoek gaan iemand die het überhaupt wilt gaan doen. Is dit herkenbaar bij andere?
Als je toch alles zelf gedaan hebt waarom doe je dit zelf ook niet even er in klikken?Alfa! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Zojuist geïnformeerd naar een offerte bij een elektricien. Wat denk je...hij bedankte vriendelijk voor het verzoek om een extra losse aardlekschakelaar met automaat te plaatsen. Als reden gaf hij aan dat hij verantwoordelijk werd voor de hele installatie zodra hij er werkzaamheden aan verricht. Dus aansprakelijkheid ivm branden e.d.
Aangezien ikzelf de installatie van het pv systeem heb gedaan had ik een vrijgave van aansprakelijkheid aangeboden.
Hij vroeg of ik een mail wilde sturen en zou erop terugkomen.
Ik was op zoek naar een offerte, maar ik moet ik op zoek gaan iemand die het überhaupt wilt gaan doen. Is dit herkenbaar bij andere?
1 PVoutput . Dongen NB
Het lijkt erop dat de data wel binnenkomt (peak power), maar de definitie van efficiency (kWh/KW/day) doet me vermoeden dat het over meerdere dagen wordt berekend.Roe!and schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:16:
[...]
weet ik niet omvormer is ingesteld voor leverancier die hem op de groepen kast kwam aansluiten. heb me zelf aangemeld bij de Trannergy log site meestal doet het bedrijf dat ook maar kon niet wachten haha. zal morgen hun effe bellen.
Staat er wel ergens in die portal wat het totaal opgewekte kWh is?
ps: ik ken die portal totaal niet dus ik moet het doen met de informatie uit je afbeelding.
EV6 Plus
Ik heb niet de aansluiting in de meterkast gedaan. Ik had nog een vrije groep beschikbaar. Wilde bij de verbouwing evt een airco installeren. Is er nooit van gekomen. Heb de pv installatie op deze groep aangesloten.reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:37:
[...]
Als je toch alles zelf gedaan hebt waarom doe je dit zelf ook niet even er in klikken?
Draden aansluiten en verbinden vind ik geen probleem. Maar wel maar een extra aardlekschakelaar aansluiten op de meterkast met automaat vind ik een stuk spannender.
Ik doe hier 7310 Wp verdeeld over 3650 Wp oost en 3660 Wp west met 2x se3000 over een eigen onder verdeler https://imgur.com/BHEfi8k 2x 16 Amp. naar een 20-0,03 B Alamat via 4mm2 in de meterkast. Maximaal gemeten stroom https://imgur.com/abfaK2O.HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:15:
[...]
Ik weet wel wat ik wil. Zoveel mogelijk WP uit m'n €
En daarom dus voorkomen dat ik opbrengst mis door een verkeerde keuze.
Ik heb hier op m'n werk, waar HTS elektrotechnischie zitten, gevraagd over de 20A automaat na een 25A hoofdzekering. Die zeggen allemaal... tja, theoretisch kan het, maar de richtlijn is toch echt anders en we zouden dat niet doen.
Het lijkt mij zo zonde om opbrengst te missen omdat er nog niet genoeg panelen al in de zon liggen.
de SE webversie gaf in zowel 1x SE6K met P505's en dan alles in 1 string, als 2x een 3000HD met P505's verdeeld over 4x zuid + 5x oost en 5x zuid + 5x west geen problemen.
De oplossing met 2x een 3000HD gaf een paar kwh op jaar basis meer aan opbrengst.
Maar ik weet niet of die tool rekening houdt met panelen die al wel of nog niet in de zon liggen of schaduw.
Ik heb verzwaring aangevraagd maar dat zou betekenen dat de ferraris weg zou moeten dus dan maar even zo.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Die ferraris is over een jaar of 3/4 sowieso weg, is de verwachting.wizzopa schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:08:
[...]
Ik doe hier 7310 Wp verdeeld over 3650 Wp oost en 3660 Wp west met 2x se3000 over een eigen onder verdeler https://imgur.com/BHEfi8k 2x 16 Amp. naar een 20-0,03 B Alamat via 4mm2 in de meterkast. Maximaal gemeten stroom https://imgur.com/abfaK2O.
Ik heb verzwaring aangevraagd maar dat zou betekenen dat de ferraris weg zou moeten dus dan maar even zo.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat klopt, daarom blijft hij ook voorlopig lekker zitten. Als er dan toch een andere meter in "moet" dan gelijk naar 3x25 Amp.BlueTooth76 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:11:
[...]
Die ferraris is over een jaar of 3/4 sowieso weg, is de verwachting.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Verwijderd
Verschil is wel dat het nu is aangekondigd omdat anders afbouw saldering vanaf 2023 niet kan.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:39:
Als ik het me goed herinner was die 3/4 jaar ook al in 2012 'de verwachting'. Voorspellen is moeilijk vooral als het over de toekomst gaat.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Een opdak systeem maken wat lijkt op een indak systeem.DeWâl schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:10:
Goedemiddag allen,
Om het ontwerp van onze nieuwe aanbouw, waarvan ik de zichtkant van het dak vol met panelen wil, er door te krijgen bij de Welstandscommissie, moesten we toezeggen dat dit een indak set gaat worden.
Dus daar zitten we nu mee! Nadelen zijn volgens mij dat de opbrengst lager is, het brandgevaarlijker is en dat ik maar 1/3 van de BTW terug kan krijgen. Voordeel is en dat ben ik met de Welstand eens, dat het mooier is.
Ik zoek een manier om panelen iets van het dak af te plaatsen waardoor je meer ventilatie hebt, het beschouwd wordt als panelen op i.p.v. in dak én het geheel daarmee veiliger wordt, terwijl het optisch nog steeds naar wens van mijn vrienden van de welstand is..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het dakoppervlak is 4,25 x 11,5 in een hoek van 45graden pal op het zuiden zonder schaduw.
We krijgen LTV en een warmtepomp.
Wat raden jullie me hierin aan?
Alvast hartelijk bedankt!
Zelf doe ik het met behulp van een stalen sandwichdakplaat, de plaat is de waterkering, daarop komen de panelen (bevestiging is ook niet duur) en er komt een randafwerking omheen. Dit is geen indak systeem voor de belasting, voor welstand wel. Omdat ik het vlak netjes wilde vullen heb ik een bak overproductie waar je u tegen zegt, dus eventueel een klein beetje verlies omdat het slechter zou ventileren is in mijn geval niet het einde van de wereld, maar daarnaast hou ik er ook rekening mee in de details.
Er ligt in mijn geval geen hout/ kuststof of ander brandbaar spul onder de panelen welke kunnen vlamvatten bij een spetterende connector.
Verwijderd
Al eens nagedacht hoe men 'de beloofde 7 jaar terugverdientijd' zou willen registreren/administreren ? Mede denkend aan overgangsregeling bestaande gevallen ? Ik ben niet zo slim, maar ik kan in ieder geval geen 'regeling' voor 'afbouw saldering' bedenken, misschien dat anderen er wel een oplossing voor hebben.BlueTooth76 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:47:
[...]
Verschil is wel dat het nu is aangekondigd omdat anders afbouw saldering vanaf 2023 niet kan.
Verwijderd
Wellicht dat je hier wat van je gading vindt Wat kost 1kWh van jouw PV-installatie ? Maximale Wp/€ is voor zo ver mij bekend bij Winkelman:HellStorm666 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:15:
[...]
Ik weet wel wat ik wil. Zoveel mogelijk WP uit m'n €

Beetje late reactie, maar dat vind ik dus ook top. Volgens mij is het "de" manier.SkyFlyer schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:02:
[...]
Ik vind dit kanaal juist het zalige dat er niet geroepen wordt: maximaal je gebruik! Dit hoort ik n.b. zelfs bij veel Installateurs, die vervolgens verbaast zijn dat je €0,11 terug kan krijgen.
En inderdaad, je had mn buurman moeten horen toen de boel hier het dak op ging: belachelijk! Veel te veel, je krijgt bijna niks terug voor je overschot....
ik: 11 cent
"Dat kan niet".....
En nu er een elektrische auto staat is hij verdacht stil
Wise enough to play the fool
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw