Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Olé!

Afleverafspraak op donderdag 9 juli 11.00.

Zou het dan toch gaan gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
Murzeltje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:34:
Olé!

@Murzeltje Gefeliciteerd, fijne wagen. Ondertussen ga ik week 2 in zonder e-Niro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
matthewk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:06:
Heb hem nu net iets meer dan een jaar:
......
- Laadsnelheid > capaciteit. Ik merk dat het 40 minuten stilstaan bij een tankstation bloedirritant is, ik zou dan ook nooit meer een 2-fase auto nemen. Maar zelfs met 3-fase vind ik het erg lang duren.
....
Dat dit bloedirritant kan zijn snap ik, maar hoe vaak komt dit voor?
Heb dat zelf eigenlijk alleen bij vakantieritten van meer dan 1000km. En ook dan zijn de meeste stops volgens ABR minder dan 40 min.
Bij 40min is het meestal eigenlijk wel fijn om even rustig te kunnen eten.

in de dagelijks praktijk heb ik hoogst zelden een snellader nodig en meestal volstaat 10-15min om thuis te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 01-07-2020 18:57 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

eltron schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Dat dit bloedirritant kan zijn snap ik, maar hoe vaak komt dit voor?
Heb dat zelf eigenlijk alleen bij vakantieritten van meer dan 1000km. En ook dan zijn de meeste stops volgens ABR minder dan 40 min.
Bij 40min is het meestal eigenlijk wel fijn om even rustig te kunnen eten.

in de dagelijks praktijk heb ik hoogst zelden een snellader nodig en meestal volstaat 10-15min om thuis te komen.
Vaak genoeg blijkbaar, maar tot het eigenlijk 5 minuten duurt is het nog geen echt volwassen product. Ik verwachtte er misschien ook te veel van. Het is immers nog geen volwaardige vervanger van een benzinewagen als je afgaat op gebruiksgemak (en voor mij rijplezier (niet rijcomfort!), maar dat is subjectief :+ ).

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
matthewk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:03:
[...]

Vaak genoeg blijkbaar, maar tot het eigenlijk 5 minuten duurt is het nog geen echt volwassen product. Ik verwachtte er misschien ook te veel van. Het is immers nog geen volwaardige vervanger van een benzinewagen als je afgaat op gebruiksgemak (en voor mij rijplezier (niet rijcomfort!), maar dat is subjectief :+ ).
@matthewk Beginnende EV rijder? Want dit is precies de mindset van een ICE rijder. Als je goed planned dan zorg je b.v. dat je bij parkeren (of in de avond) kunt laden. Dan valt die ene keer dat je toch lang en ver moet rijden ook mee. Kun je mooi in een rustpauze of tijdens eten laden. Mij boeit laadtijd absoluut niet zeker niet met een range van 450km. Persoonlijk vind ik tanken veel vervelender dan laden dat zit nu in mijn systeem na 4 jaar BEV rijden. Dus ik ben het niet met je eens dat het geen volwassen product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 22:44
Ik laad geregeld (elke maand 3x denk ik) op bij een fastned/ionity. Totaal geen problemen mee. Ik ben er dan ook wel op voorbereid:
- iPad mee met gedownloade serie of film
- ik plan van te voren waar ik ga laden. Zodat er een Subway/restaurant is
- als ik weet dat ik de volgende dag ver weg moet, zet ik de auto 12 uurtjes van te voren (lees als: de dag ervoor) aan de laadpaal. Dan weet ik dat de auto de volgende dag is opgeladen.

Rij hierdoor enorm relaxed en niet gehaast. Als ik op de snelweg rij, cc aan op 105km/h. Merk hierdoor ook wel veel uitgeruster te rijden dan ik hiervoor deed.

Van de week ritje van 80km gehad, bij aankomst gaf de GoM nog 390 km aan. Niet verkeerd :-). Verbruik was 13.9 kWh/100km.

[ Voor 12% gewijzigd door blottle op 01-07-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Vaevictis_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:12:
[...]

@matthewk Als je goed planned dan ... Dus ik ben het niet met je eens dat het geen volwassen product is.
Die twee passen niet bij elkaar vind ik.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuktukker
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Murzeltje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:34:
Olé!

Donderdag 9 juli 10.00 uur 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:00
Vaevictis_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:06:
[...]

@Murzeltje Gefeliciteerd, fijne wagen. Ondertussen ga ik week 2 in zonder e-Niro.
Al zicht op een oplossing voor je 12V probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Marcva schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Al zicht op een oplossing voor je 12V probleem?
@Marcva Nee nog niet ze kunnen de oorzaak niet vinden, het is ook lastig reproduceerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:51
matthewk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:45:
[...]

Die twee passen niet bij elkaar vind ik.
Dan ben jij nog niet rijp voor een EV (of andersom, maar daarop heb jij geen invloed).

De beleving zal voor iedereen anders zijn, mede door gebruik. Ik rijd zelden meer dan 300km op een dag, dus ik kan mij met de thuislader volledig redden. Dus plannen hoef ik niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:44
https://www.autoblog.nl/n...andse-hulpdiensten-161344

Ik ben overtuigd, ik ga naar de dealer om er eentje op te halen :*)
ok, misschien heb ik hem al 9 maanden geleden besteld, maar toch :+

/edit: grmmbl, toch niet, doordat de leasemaatschappij hem via fleetsales heeft besteld staat hij nu niet bij de vestiging waar ik de offerte op heb laten maken, maar bij een vestiging waar ik niet zomaar heen kan (ik heb immers geen auto totdat zij er een aan mij geven)...hoop dat ze hem vandaag alsnog op kantoor kunnen leveren, anders wordt het nog een paar dagen extra wachten... |:(

/edit2:
Yes, ze konden hem langsbrengen. Ben nu ook officially Kia Gang! 8)

[ Voor 49% gewijzigd door Coocoocachoo op 02-07-2020 13:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-09 19:18
Zo.. de eerste 500 km zijn een feit! Geweldige auto, wat een power en stilte in vegelijking met mijn 5 jr oude Seat Leon diesel. En die addaptive cc ook top!
Alleen het gepiep op wegen met een "fiets-suggestie" strook is jammer. Tot nu toe erg tevreden.
Het ophalen was bij mij behoorlijk rommelig/onpersoonlijk. Bij de VAG-dealer voel je je iets meer klant oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv4cNlA_Gxx963S5z4UwOy9h_Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRl30ColpE3VAvLSVMfKRTlR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Maarten-WL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:56:

Het ophalen was bij mij behoorlijk rommelig/onpersoonlijk.
Hou er ook rekening mee dat door de corona-maatregelen er maar weinig ruimte is tot goed / fijn contact. Ik heb het toevallig aan m'n dealer gevraagd hoe de aflevering in z'n werk gaat, en hoe lang het duurt.Hij gaf aan dat het in principe afgeven van de sleutels en papieren is en dan is het veel plezier er mee.

Maar goed, je hebt de auto, dát is wat telt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Bij de VAG-dealer voel je je iets meer klant oid.
Die spraken met ook altijd aan met een kenteken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 18:19
Coocoocachoo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:49:
https://www.autoblog.nl/n...andse-hulpdiensten-161344

Ik ben overtuigd, ik ga naar de dealer om er eentje op te halen :*)
ok, misschien heb ik hem al 9 maanden geleden besteld, maar toch :+

/edit: grmmbl, toch niet, doordat de leasemaatschappij hem via fleetsales heeft besteld staat hij nu niet bij de vestiging waar ik de offerte op heb laten maken, maar bij een vestiging waar ik niet zomaar heen kan (ik heb immers geen auto totdat zij er een aan mij geven)...hoop dat ze hem vandaag alsnog op kantoor kunnen leveren, anders wordt het nog een paar dagen extra wachten... |:(

/edit2:
Yes, ze konden hem langsbrengen. Ben nu ook officially Kia Gang! 8)
Die tweede accu heb ik ook nodig of moet ik zeggen derde accu 8)
Ik heb ook extra meetapparatuur en diagnostische apparatuur: OVMS, enirodashboard en niet te vergeten een dashcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Zo.. de eerste 500 km zijn een feit! Geweldige auto, wat een power en stilte in vegelijking met mijn 5 jr oude Seat Leon diesel. En die addaptive cc ook top!
Alleen het gepiep op wegen met een "fiets-suggestie" strook is jammer. Tot nu toe erg tevreden.
Het ophalen was bij mij behoorlijk rommelig/onpersoonlijk. Bij de VAG-dealer voel je je iets meer klant oid.
[Afbeelding]
Fijn!

Dat knopje om de rijbaan-detectie uit te zetten zit in het knoppencluster linksonder het stuur. Die had ik ook snel gevonden, aangezien ik een dergelijke weg heb bij het uitrijden van het dorp.
Alleen jammer dat je die iedere keer moet uitzetten, wordt niet onthouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
De accuproblemen doen me denken aan de dag waarop mijn auto “dood” was. Het was zelfs niet mogelijk om het portier met de afstandsbediening te openen. De pechverhelper heeft dan de 12v batterij gereset en alles werkte weer. Tot dan beweerde men, had niemand dergelijk probleem gehad. Ik plaatste hierover een bericht op het forum, maar niemand reageerde erop.
Ondertussen is de auto meer dan 1 jaar in gebruik, en ik ben bijzonder tevreden; Ik bolde 22000 km. Mijn gemiddeld verbruik is ongeveer 13 kWh. De onderhoudskosten bedroegen 45 euro (onderhoudsbeurt na 15000 km)
Vanmorgen - na een nachtje opladen - bedroeg mijn range 514 km. Geen spoor van accu degeneratie.
Ik zou hier een lans willen breken voor het overwegen van aankoop van de auto door particulieren ( zoals ik)
Ik berekende dat ik na 5 jaar de volledige meerkost terugverdien, vergeleken met een brandstofauto. Daarenboven is elektrisch rijden veel meer ontspannen, om het nog niet te hebben over de milieuvoordelen.
Morgen het eerste na-Corona reisje: Duitsland. Zowat 320 km van huis ( omgeving Gent, Vlaanderen) Het opladen gebeurt bij de Ionity - snellaadpalen. Een stuk duurder dan vorig jaar, maar met de Maingau-pas nog betaalbaar (0,40 cent)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mich46 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:32:
De accuproblemen doen me denken aan de dag waarop mijn auto “dood” was. Het was zelfs niet mogelijk om het portier met de afstandsbediening te openen. De pechverhelper heeft dan de 12v batterij gereset en alles werkte weer. Tot dan beweerde men, had niemand dergelijk probleem gehad. Ik plaatste hierover een bericht op het forum, maar niemand reageerde erop.
Ondertussen is de auto meer dan 1 jaar in gebruik, en ik ben bijzonder tevreden; Ik bolde 22000 km. Mijn gemiddeld verbruik is ongeveer 13 kWh. De onderhoudskosten bedroegen 45 euro (onderhoudsbeurt na 15000 km)
Vanmorgen - na een nachtje opladen - bedroeg mijn range 514 km. Geen spoor van accu degeneratie.
Ik zou hier een lans willen breken voor het overwegen van aankoop van de auto door particulieren ( zoals ik)
Ik berekende dat ik na 5 jaar de volledige meerkost terugverdien, vergeleken met een brandstofauto. Daarenboven is elektrisch rijden veel meer ontspannen, om het nog niet te hebben over de milieuvoordelen.
Morgen het eerste na-Corona reisje: Duitsland. Zowat 320 km van huis ( omgeving Gent, Vlaanderen) Het opladen gebeurt bij de Ionity - snellaadpalen. Een stuk duurder dan vorig jaar, maar met de Maingau-pas nog betaalbaar (0,40 cent)
@Mich46 Maingau heeft zijn prijs verlaagd naar 0,34 cent vanwege de BTW verlaging in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Was laatst bij de dealer voor onderhoud, en die legde uit dat deze 'feature' pas vanaf 60km/u geactiveerd wordt. Gezien je op dit soort wegen maar 60 km/u (of minder) mag rijden lijkt dat dus eigenlijk wel oke. Ware het niet dat 60 op de teller minder is, en het bij een kleine 'bump' daarop al meteen aanstaat. Je 'mag' dus eigenlijk van de auto dan maar net boven de 50 rijden. Ik heb ook gevraagd om dat 'echt' uit te kunnen zetten, want het menu onthoudt deze instelling dus niet. Als voldoende mensen dat doen, is er wellicht een kans dat het in een update nog eens aangepast wordt.

Nu is het voor mij ook altijd de eerste actie bij het aanzetten/wegrijden: rijbaanhulp uit (knop links tussen deur en stuur), en ook de paddle om regen op nul te zetten (standaard in eco kan die niet op nul... zinloze product beperking?)

Maar daar is natuurlijk allemaal uiteindelijk wel mee te leven, gezien de rest zo geweldig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Kreeg net een belletje dat de e-Niro weer klaar staat. Ze hebben het achterslotje vervangen en de dashcam (die uit is als de auto uit staat) ook losgehaald. De accu zelf was verder in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28
@Vaevictis_ ok en nu mag je zelf gaan experimenteren met je dashcam?

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:03:
@Vaevictis_ ok en nu mag je zelf gaan experimenteren met je dashcam?
Tsja, ze hebben het ook zonder dashcam kunnen reproduceren dus het is nu hopen dat dit het heeft opgelost. Ik heb ze de rekeningen gestuurd voor de acculader en jumpstarter. Met een mail dat ik teleurgesteld ben in het merk KIA en dat het zo vaak in het eerste jaar is voorgekomen. Even afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 22:44
@Vaevictis_ Bij mij was het het slotje in de kofferbak inderdaad. Hopelijk verhelpt dat ook jouw problemen. Zonde dat het zo lang heeft moeten duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 21:59
De Plugsurfing app heeft nu een update uitgebracht. In de app zit nu een relatief eenvoudige routeplanners die op de achtergrond gebruik maakt van ABRP. Ziet er erg goed en overzichtelijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Nou, het aftellen gaat beginnen.
Ik weet m'n kenteken.. Begint met een J.

Nu de auto nog..

Gravity Blue is wel populair trouwens, 8 kentekens gecontroleerd in mijn reeks, allemaal E-Niro's in gravity blue :)

[ Voor 48% gewijzigd door Murzeltje op 03-07-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
TechLight schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Was laatst bij de dealer voor onderhoud, en die legde uit dat deze 'feature' pas vanaf 60km/u geactiveerd wordt. Gezien je op dit soort wegen maar 60 km/u (of minder) mag rijden lijkt dat dus eigenlijk wel oke. Ware het niet dat 60 op de teller minder is, en het bij een kleine 'bump' daarop al meteen aanstaat. Je 'mag' dus eigenlijk van de auto dan maar net boven de 50 rijden. Ik heb ook gevraagd om dat 'echt' uit te kunnen zetten, want het menu onthoudt deze instelling dus niet. Als voldoende mensen dat doen, is er wellicht een kans dat het in een update nog eens aangepast wordt.

Nu is het voor mij ook altijd de eerste actie bij het aanzetten/wegrijden: rijbaanhulp uit (knop links tussen deur en stuur), en ook de paddle om regen op nul te zetten (standaard in eco kan die niet op nul... zinloze product beperking?)

Maar daar is natuurlijk allemaal uiteindelijk wel mee te leven, gezien de rest zo geweldig is :)
Handleiding lezen ;).

Voor de regeneratie kun je per drivemode (eco, normal, sport) de STANDAARD regeneratie instellen. Staat ergens in de menu's. Ik heb voor eco en normal de regeneratie standaard op 3.

Edit: ik moet beter lezen 8)7 . Je wilt hem standaard op '0'. Ik weet zo niet of dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Bitaktus19 op 03-07-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:01:
Kreeg net een belletje dat de e-Niro weer klaar staat. Ze hebben het achterslotje vervangen en de dashcam (die uit is als de auto uit staat) ook losgehaald. De accu zelf was verder in orde.
In ieder geval fijn dat je weer kunt rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 13:31
Murzeltje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:04:
Nou, het aftellen gaat beginnen.
Ik weet m'n kenteken.. Begint met een J.

Nu de auto nog..

Gravity Blue is wel populair trouwens, 8 kentekens gecontroleerd in mijn reeks, allemaal E-Niro's in gravity blue :)
Ik weet mijn kenteken ook sinds gisteren. Het is ook een gravity blue geworden i.p.v. Graphite grey (voorraad). Dealer gaat een rmc trekhaak monteren en belt dan volgende week voor een afhaal afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Murzeltje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:04:

Net zo populair als zwart en grijs hoor :)
Stats 12-05-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bitaktus19 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Handleiding lezen ;).

Voor de regeneratie kun je per drivemode (eco, normal, sport) de STANDAARD regeneratie instellen. Staat ergens in de menu's. Ik heb voor eco en normal de regeneratie standaard op 3.

Edit: ik moet beter lezen 8)7 . Je wilt hem standaard op '0'. Ik weet zo niet of dat kan.
@Bitaktus19 Ik heb regen op AUTO staan, linkerflipper naar je toehalen paar seconden. Dan beweegt regen mee met de adaptive CC. Wil geen andere stand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:29:
[...]

@Bitaktus19 Ik heb regen op AUTO staan, linkerflipper naar je toehalen paar seconden. Dan beweegt regen mee met de adaptive CC. Wil geen andere stand meer.
Staat ie bij mij ook op sinds dag 1. Niet alleen met adaptive CC, maar in het algemeen als je op een voorligger af komt, dan gaat ie automatisch extra regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Ik zal dat eens proberen. Maar de regeneratie werkt toch sowieso flexibel met de adaptive cc?

Persoonlijk vind ik de stevige motorrem juist erg fijn. Doet me denken aan motorrijden met een grote tweecilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
matthewk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:03:
[...]

Toch ligt dit voor mijn gevoel dicht bij. Ik had gisteren een rit van in totaal een kleine 400km en was niet vol vertrokken. Op terugweg de conclusie dat ik ongeveer 20km tekort ging komen. En dat leidt dan tot ca. 5min stop om dit er bij te prikken.
Ik vergelijk het eigenlijk ook niet met benzinewagen. Het is gewoon een nieuwe manier van rijden waarbij ik normaal gesproken langzaam laadt als hij toch stilstaat en dan dus ook geen tijd verlies (zoals je overigens bij een benzine-auto wel hebt als je stopt om te tanken). En een hoogst enkele keer 5-15min snelladen onderweg. Net genoeg voor een sanitaire stop en een snelle hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
petertenboer schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:36:
De Plugsurfing app heeft nu een update uitgebracht. In de app zit nu een relatief eenvoudige routeplanners die op de achtergrond gebruik maakt van ABRP. Ziet er erg goed en overzichtelijk uit.
misschien goed om ook even in het grote openbaar laden topic te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniswkok
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-04 19:20
Bitaktus19 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Ik zal dat eens proberen. Maar de regeneratie werkt toch sowieso flexibel met de adaptive cc?

Persoonlijk vind ik de stevige motorrem juist erg fijn. Doet me denken aan motorrijden met een grote tweecilinder.
Ik dacht al die naam "Bitaktus" is zo uniek in zijn soort..... Heerlijke machine die Aprilia RSV 1000 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonzter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2024
Vanmiddag ook gebeld. 13 Juli ophalen mag ik ‘m dan eindelijk ophalen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Handleiding lezen ;).

Inderdaad, bij de meeste drive modes kan je het volgens mij wel op nul zetten, maar bij eco dus niet. terwijl uitrollen als het kan toch echt het meest eco is (niet dat ik discussies daarover weer wil oprakelen :) )

@CyBeRSPiN @Vaevictis_ Ik heb 'm overigens ook op 'auto regen' staan, maar dan is de instelling van de drive mode volgens mij effectief de minimale instelling die hij toepast. Fijn dat hij meer afremt als het nodig is, maar als ik gewoon kan uitrollen wil ik dat graag, en dat gaat standaard in eco dus niet, ook niet op 'auto'... (En ik vind de rustigere pedaalrespons van eco vs normaal/sport wel fijn, en dat is helemaal niet instelbaar los van 'eco' kiezen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TechLight ok, dan moet je dus elke keer eenmalig je rechterflipper bedienen om (auto)regen op 0 te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:57:
@TechLight ok, dan moet je dus elke keer eenmalig je rechterflipper bedienen om (auto)regen op 0 te zetten?
Precies. Zoals ik schreef niet het einde van de wereld, maar eigenlijk een product beperking zonder reden (want in de andere modes kan het wel op nul ingesteld worden) en dus best irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
denniswkok schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Ik dacht al die naam "Bitaktus" is zo uniek in zijn soort..... Heerlijke machine die Aprilia RSV 1000 :-)
En zo heb je overal weer bekenden :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
TechLight schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Inderdaad, bij de meeste drive modes kan je het volgens mij wel op nul zetten, maar bij eco dus niet. terwijl uitrollen als het kan toch echt het meest eco is (niet dat ik discussies daarover weer wil oprakelen :) )
Net geprobeerd, maar zelfs in sport is de standaard regeneratie minimaal stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsp
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-02-2023
w00d schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Heb 8mm berken multiplex gebruikt, was ongeveer 40 euro kwijt:
- 15 euro voor het hout (2x 122x61x8mm, laten zagen op 120 breed, strook 50cm en strook 32cm)
- 8 euro voor stukje stof bij de kwantum (1mtr bij 4mtr)
- 18 euro voor pot contactlijm van 750ml (die bijna helemaal op ging)

Ik zou alleen volgende keer een lijm spray gebruiken, die pot was echt teveel werk om aan te brengen.
Dank voor de uitleg.
Let op! Laten zagen op 102 breed in plaats van 120, zag het gelukkig net op tijd. Scheelt weer wat zagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
TechLight schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:39:
[...]
en ook de paddle om regen op nul te zetten (standaard in eco kan die niet op nul... zinloze product beperking?)
Waarom zou je regeneration in een EV standaard/altijd op 0 willen hebben? Het is negatief voor zowel het bereik als de slijtage van de remmen. Ik snap dat af-fabriek eco geen 0 stand heeft, omdat je simpelweg niet eco bezig bent.
Als je denkt dat uitrollen zuiniger is, denk ik dat dat in de praktijk vies tegenvalt. Wellicht als je ver van tevoren stopt met accelereren, maar vaak rem je ook zonder mogelijkheid tot uitrollen (fietsers, file, verkeerslichten, drempels) of je rijdt gemiddeld zo traag dat je anderen hindert.
Kortom, gewoon leren rijden met regeneratief remmen. ;) weekje wennen, that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@geekeep nee denk dat uitrollen wel degelijk zuiniger is. Want bij regenereren verlies je energie. En als je rustig bijremt dan regenereer je ook. Het is ook een kwestie van of je liever met je gaspedaal balanceert of liever gas los laat en waar nodig bijremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:37:
@geekeep nee denk dat uitrollen wel degelijk zuiniger is. Want bij regenereren verlies je energie. En als je rustig bijremt dan regenereer je ook. Het is ook een kwestie van of je liever met je gaspedaal balanceert of liever gas los laat en waar nodig bijremt.
De geregenereerde energie had je toch al 'verloren', en win je dan dus deels terug in de accu. Remmen levert 0,0 kilometers bereik terug.
Hoeveel is "rustig bijremmen"? Ik zie dan niet hoe balanceren op het rempedaal principieel anders is dan belanceren op het gaspedaal? :P
Plus, als ecologische automobilist is wat minder giftig remstof in de lucht ook weer een stap vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

geekeep schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:57:
[...]

De geregenereerde energie had je toch al 'verloren', en win je dan dus deels terug in de accu. Remmen levert 0,0 kilometers bereik terug.
Hoeveel is "rustig bijremmen"? Ik zie dan niet hoe balanceren op het rempedaal principieel anders is dan belanceren op het gaspedaal? :P
Plus, als ecologische automobilist is wat minder giftig remstof in de lucht ook weer een stap vooruit.
Het remsysteem van de e-Niro is een vrij geavanceerd systeem. De specialist van de werkplaats heeft het me uitgelegd. Dat systeem is vrij ingewikkeld, omdat als je 'gewoon' remt, niet heel hard dus, je dan eerst alleen regenereert. Pas als je het rempedaal heel hard intrapt, dán pas worden de remschijven gebruikt. En de overgang tussen regenereren en remschijven erbij voel je niet. Dat is het complexe en mooie aan dit systeem.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredari
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-03-2022
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:35:
[...]

Het remsysteem van de e-Niro is een vrij geavanceerd systeem. De specialist van de werkplaats heeft het me uitgelegd. Dat systeem is vrij ingewikkeld, omdat als je 'gewoon' remt, niet heel hard dus, je dan eerst alleen regenereert. Pas als je het rempedaal heel hard intrapt, dán pas worden de remschijven gebruikt. En de overgang tussen regenereren en remschijven erbij voel je niet. Dat is het complexe en mooie aan dit systeem.
Vandaar ook de melding van de e-Niro dat regenereren niet beschikbaar is als je accu 100% vol. Waarschijnlijk gebruik je dan wel alleen de remschijven bij gebruik van de rem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Uitrollen is het efficiëntst maar alleen op een lege weg aan te bevelen. Zeer irritant voor achteropkomend verkeer.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 20:10
Fietsp schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:02:
[...]

Dank voor de uitleg.
Let op! Laten zagen op 102 breed in plaats van 120, zag het gelukkig net op tijd. Scheelt weer wat zagen :)
Oeps, sorry. Klopt helemaal, 102 breed inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Laatst online: 12-01 20:50
Nu aan het laden bij Ionity Le Roeulx / Thieu. Moest wel 2 laadpalen proberen en bellen met de helpdesk.
Paar keer "interne communicatie fout" beleefd nadat je de lader hoort opstarten.

Toch lichte euforie toen ie het deed :-)

Overigens het gebruik neemt fors toe met die harde wind! Nu 220

[ Voor 12% gewijzigd door delius op 05-07-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
delius schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:16:
Nu aan het laden bij Ionity Le Roeulx / Thieu. Moest wel 2 laadpalen proberen en bellen met de helpdesk.
Paar keer "interne communicatie fout" beleefd nadat je de lader hoort opstarten.

Toch lichte euforie toen ie het deed :-)

Wacht maar tot je wind mee hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
delius schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:16:

Vanmorgen ook met 5 personen, de kofferbak vol en 3 fietsen achterop tegen de wind in gereden. 24kWh/100km :/
Niet dat je er in het rijden wat van merkt, hij trekt 't makkelijk. Kost wat, maar heb je ook wat ;)
Frankrijk laat ik ev-technisch nog even links liggn. Wacht wel tot ze de boel een beetje op orde hebben daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4zv3kcCkxEKVNOUDKbhg5EAV84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y50uFJmYyGFELydKYINouFeP.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de laatste versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 21:42

GVR

De kaart wel, bij software heb ik andere waarden staan maar weet niet of dat wat uitmaakt. Misschien verschil tussen my 19 en 20? Heb de mijne begin juni laten bijwerken (kaart en software)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK9UHcBgp41c5gUc06fSGzS1KaQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGE3CKi5m4Pm6SFde3Abif3G.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bitaktus19 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:45:
[...]
Wacht maar tot je wind mee hebt ;)
Nou, dat is maar de vraag. Je weet dat Murphy altijd meerijd op de achterbank? Tegen de tijd dat je terugrijdt is de wind gekeerd... :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
GVR schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:57:
[...]

De kaart wel, bij software heb ik andere waarden staan maar weet niet of dat wat uitmaakt. Misschien verschil tussen my 19 en 20? Heb de mijne begin juni laten bijwerken (kaart en software)
[Afbeelding]
Geen idee. Ik moet toch nog even naar de dealer om het rode tasje op te halen (was even niet voorradig). Kan ik direct even vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mazda-Flip
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 11:20
Vandaag de Kia E-Niro ExecutiveLine besteld in Aurora Black. Van zichzelf eigenlijk zeer compleet als uitvoering en het autonoom rijden (voor zover je deze optie daadwerkelijk gebruikt) werkt zeer goed.

Waarschijnlijk september/oktober leveren, hopelijk nog voor het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Mazda-Flip zou het geen autonoom rijden willen noemen. Maar de adaptive cruise control met lane follow assistent werkt idd erg fijn. Voorspelbaar en betrouwbaar. Op lange ritten of met files zou ik niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 16:53
Grappig, ik vind de lane follow assist echt waardeloos, moet telkens checken of hij überhaupt nog wat doet, hij heeft namelijk nogal de neiging om zomaar niet meer te werken, ik hou telkens als ik bij een vrachtwagen in de buurt kom mijn hart vast.
Heb de lane follow assist uitgezet en de lane keeping assist zet ik ook structureel uit.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@pica in plaats van je hart kun je beter je stuur vasthouden :P Het is een assistent, geen autonoom rijdende auto. Maar wat werkt er dan niet bij jou in de buurt van een vrachtwagen? Bedoel je dat ie dan niet langer de bochten in de weg volgt? Dat kan kloppen aangezien ie met een camera de wegbelijning in beeld brengt, als je dan te dicht op een voorligger rijdt dan werkt dat niet meer. Is niet mijn ervaring overigens, maar ik houd altijd wel contact met het stuur.

[ Voor 67% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 16:53
Het gaat mij er meer om dat ik dan bang ben hij dan ineens niet meer zou werken terwijl ik wel verwacht dat hij werkt. Daarnaast heb ik ook het idee dat hij mij tegen aan het sturen is, sowieso is het sturen zwaarder.
Ik vind het lastig onder woorden te brengen. Ik vind hem gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Het is in mijn geval zo dat het meer moeite is om te rijden met het systeem aan als met het systeem uit en dan heeft het systeem in mijn ogen gefaald.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
Uit de proefrit van ongeveer 3 kwartier waarmee ik o.a. de bebouwde kom en de snelwegen heb gecheckt vond ik de auto "veiliger" aanvoelen dan de elektrische broeders van Hyundai. Daar vond ik het effect van "tegensturen" veel zwaarder en vervelender dan bij de Kia.

Natuurlijk moet je er ook niet geheel op bouwen. Ik heb altijd voor de zekerheid mijn hand in de buurt van het stuur en mijn voet in de buurt van het rempedaal.

Overigens, weet iemand waarom de optie tot schuifdak niet meer leverbaar is op de E-Niro? Ik weet dat mijn collega er nog wel 1 heeft, wel een MY19 model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Mazda-Flip dat zal een import zijn geweest want in NL is het schuifdak nooit een optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:16
Wij hebben een kona en mijn echtgenote heeft ook "last " van dat tegensturen.
Heel logisch want zij wil meer rechts op rijstrook rijden ipv in het midden zoals de auto wil.
Rij je in het midden dan is er nauwelijks sprake van tegenstuur.
Handen van het stuur?? Dat vind de KIA/ Kona niet leuk -> piep piep en doe je het niet -> gooit ie m er af.
Het is zoals gemeld een assistent niet als de ACC.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 20:12
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:44:
@Mazda-Flip dat zal een import zijn geweest want in NL is het schuifdak nooit een optie geweest.
Of Mazda-Flip is een collega van mij; ik heb een after market schuifdak laten plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
niroot schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Of Mazda-Flip is een collega van mij; ik heb een after market schuifdak laten plaatsen...
Is dat betaalbaar?
Ik zag opgaves van om en nabij de 2500,-. Dat vind ik een hoop geld voor een dakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 20:12
Bitaktus19 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Is dat betaalbaar?
Ik zag opgaves van om en nabij de 2500,-. Dat vind ik een hoop geld voor een dakje.
Dat klopt wel zo'n beetje (beide uitspraken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GagdetGrunn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2alQGjIONITmEezYOT-Ll01Lwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oi90CGdLBGhyH47hayrUt4fp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j37jlywAqbEWUIP0qUR1r8t2Qbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSVxpR3QXVT1vnZxv3Tg6aLf.jpg?f=fotoalbum_large

Heb vandaag ideetje opgedaan voor een nieuwe wrap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fredari schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:27:
[...]

Vandaar ook de melding van de e-Niro dat regenereren niet beschikbaar is als je accu 100% vol. Waarschijnlijk gebruik je dan wel alleen de remschijven bij gebruik van de rem.
Dat doen meer elektrische auto's, je kunt niet regenereren als je accu al vol is. Dat had ik opeens heel snel door toen ik het "gas" los liet om een oprit in te draaien. :o

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Voor degene die Hassio, of Home Assistant gebruiken en de Kia telemetrie erin willen opnemen:

https://github.com/peet47/hassio_kia#entitie-card

Voorbeeld van resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_thsegtj2nAz5epEDgKgjxC8ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WM25CWGZslWj6UZuOtpBCPjB.png?f=fotoalbum_large

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:44
Ik krijg het gepland laden niet aan de gang. Ik wil bij voorkeur alleen in daluren laden. Maar of ik dat nu als voorkeur of harde eis instel, hij start altijd gelijk aan mijn paal. Locatiegebonden aan en uit geprobeerd. Alle opties opnieuw aan en uit. Maar zodra hij aan mijn paal hangt, start ie gelijk. Het is wel een domme paal, dus pluggen en laden. Maalt dat nog uit? Moet ook eens testen of het voorverwarmen werkt, zou toch wel fijn zijn in de winter. Die optie heb ik nu niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@The__Virus heb je wel de daluren ingesteld? Anders werkt het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
xenobia12345 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:24:
Voor degene die Hassio, of Home Assistant gebruiken en de Kia telemetrie erin willen opnemen:

Voorbeeld van resultaat:
[Afbeelding]
Hoe vaak ververst ie de data? Zie dat nergens in de code terug namelijk. Vaker dan 1x per minuut heeft sowieso geen zin.
Zie ook Vaevictis_ in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 21:59
You can’t beat an Italian woman with a good opinion. Hele mooie en simpele verklaringen waarom een Kia Niro beter is dan een Tesla. In ieder geval voor deze dame die haar man enigszins teleurstelt heb ik het idee.

https://youtu.be/wuyH6wehnTs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_

Voorbeeld van resultaat:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv1f2I9WTbjhcV5Cj2kxt_P8uDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7feLMk45gp32fiL4CoA2YIA1.png?f=fotoalbum_large

Goed begin maar kan nog wat uitgebreider. @xenobia12345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:00:
@The__Virus heb je wel de daluren ingesteld? Anders werkt het ook niet.
Vergeten te melden, maar ja inderdaad ingesteld (23.00u-6.00u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
The__Virus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Vergeten te melden, maar ja inderdaad ingesteld (23.00u-6.00u).
Waarom stop je met laden om 6:00 als de daluren doorlopen to 7:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Andere regio denk ik :P. Nee kan ook tot 7u, maar dat is niet mijn vraag :P
Als je het echt wilt weten: Ik rijdreed (voor de lockdown) altijd rond 7.00u weg. Ik wilde het juist kijken of er een verschil is tussen 'preferred' laden (en dus doorladen) en stoppen met laden na 6.00u. Dus was eigenlijk bij wijze van proef, maar tot nu toe nog geen enkel succes met gepland laden. Ik lees mijn slimme meter uit, dan hoopte ik dit verschil te kunnen zien zonder veel accusap te missen.
Nog aanvullend: in het display staat ook ON bij gepland laden. Locatiegebonden gaf ie niet altijd aan op locatie te zijn, maar uiteindelijk maakte dat allemaal geen verschil.

[ Voor 100% gewijzigd door The__Virus op 07-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:16
@The__Virus Bij voorkeur start de auto altijd meteen met laden, hij rekent niet terug van einde daluren om te starten! Wil je alleen tussen 23-7 laden dan moet je aanvinken :alleen laden in daluren
Domme laadpaal maakt niet. De auto bepaalt de laadtijd. Instellen, laadkabel erin, na sluiten auto moet dan de ring om de laadstekker gaan knipperen en brand er een oranje lampje om de daluren te overulen. het knipperen gaat na een tijdje uit. Op het dashboard kun je zien dat de laadtijd start op de ingestelde tijd (door ruit, niet deur open doen)
Wekt bij Kia precies het zelfde als bij de Kona

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 07-07-2020 15:33 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
nessio schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:32:
@The__Virus Bij voorkeur start de auto altijd meteen met laden, hij rekent niet terug van einde daluren om te starten! Wil je alleen tussen 23-7 laden dan moet je aanvinken :alleen laden in daluren
Domme laadpaal maakt niet. De auto bepaalt de laadtijd. Instellen, laadkabel erin, na sluiten auto moet dan de ring om de laadstekker gaan knipperen en brand er een oranje lampje om de daluren te overulen. het knipperen gaat na een tijdje uit. Op het dashboard kun je zien dat de laadtijd start op de ingestelde tijd (door ruit, niet deur open doen)
Wekt bij Kia precies het zelfde als bij de Kona
Thnx, goed om te weten. Dit is alleen exact wat ik ql dacht hoe het zou moeten werken en zo ingesteld, maar toch ging je gelijk laden. Maar ik ga het gewoon voor de 4e keer weer proberen! Ik laad nu gewoon net niet vaak genoeg om dit 100% scherp te hebben denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 07-07-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:27
Mazda-Flip schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:41:
Vandaag de Kia E-Niro ExecutiveLine besteld in Aurora Black. Van zichzelf eigenlijk zeer compleet als uitvoering en het autonoom rijden (voor zover je deze optie daadwerkelijk gebruikt) werkt zeer goed.

Waarschijnlijk september/oktober leveren, hopelijk nog voor het eind van het jaar.
Dat zou mooi zijn. Ik heb de mijne begin februari besteld, en ze verwachten eind oktober te leveren. Rare jongens bij Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
upje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Dat zou mooi zijn. Ik heb de mijne begin februari besteld, en ze verwachten eind oktober te leveren. Rare jongens bij Kia.
Komt natuurlijk ook omdat de fabrieken een tijdje zijn dicht geweest door Corona. Inmiddels zou een gedeelte weer up&running moeten zijn gaf Kia NL aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:27
Even gebeld met de dealer. Mijn in februari bestelde e-Niro is "bijna" in Nederland. De auto staat in de haven, alleen is nog niet door de Nederlandse douane. En dat gaat waarschijnlijk voorlopig ook niet gebeuren. Dat heeft te maken met de verhouding benzine/elektrische auto's die de importeur wil toelaten.

Zo dichtbij, en toch zo veraf ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:24
Bijna iedereen die eind vorig jaar of begin dit jaar zijn e-niro heeft besteld krijgt hem nu binnen. Schijnt te komen door het het wijzigen van aantallen die Nederland krijgt. Waarschijnlijk verkoopt hij in NL beter dan elders.

Ik krijg hem ook een paar maanden eerder dan gepland. Over 2 weken, ik ben erg benieuwd naar het elektrisch rijden. Laadpaal heb ik aangevraagd bij de gemeente maar zal nog wel een paar maanden duren. Maar goed de e-Niro heeft zo'n goede actieradius dat op mijn werk 1 of 2 keer per week al voldoende zou zijn. In de winter is de laadpaal wel erg prettig ivm voorverwarmen. Dat doet hij alleen wanneer hij aan de oplader zit begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 13:57
t2012 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:14:
Bijna iedereen die eind vorig jaar of begin dit jaar zijn e-niro heeft besteld krijgt hem nu binnen. Schijnt te komen door het het wijzigen van aantallen die Nederland krijgt. Waarschijnlijk verkoopt hij in NL beter dan elders.

Ik krijg hem ook een paar maanden eerder dan gepland. Over 2 weken, ik ben erg benieuwd naar het elektrisch rijden. Laadpaal heb ik aangevraagd bij de gemeente maar zal nog wel een paar maanden duren. Maar goed de e-Niro heeft zo'n goede actieradius dat op mijn werk 1 of 2 keer per week al voldoende zou zijn. In de winter is de laadpaal wel erg prettig ivm voorverwarmen. Dat doet hij alleen wanneer hij aan de oplader zit begreep ik.
De MY20 kan ook voorverwarmen (of koelen met airco) zonder fysiek aan de lader te hangen. Mede vanwege 3-fase laden en deze wijziging in vergelijking met de MY19 heb ik destijds gekozen om te upgraden naar MY20. Ook ik ben afhankelijk van publieke laadpalen namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Unknown90 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:54:
[...]

De MY20 kan ook voorverwarmen (of koelen met airco) zonder fysiek aan de lader te hangen. Mede vanwege 3-fase laden en deze wijziging in vergelijking met de MY19 heb ik destijds gekozen om te upgraden naar MY20. Ook ik ben afhankelijk van publieke laadpalen namelijk ;)
Maar dan moet je hem wel via de app starten, toch? Volgens mij werkt het via het schema voorverwarmen alleen als hij aan de laadpaal hangt...nog niet vaak geprobeerd (MY20)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Mabion schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Maar dan moet je hem wel via de app starten, toch? Volgens mij werkt het via het schema voorverwarmen alleen als hij aan de laadpaal hangt...nog niet vaak geprobeerd (MY20)
Ook zonder de lader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Hoe vaak ververst ie de data? Zie dat nergens in de code terug namelijk. Vaker dan 1x per minuut heeft sowieso geen zin.
Heb er een crontab entry voor aangemaakt. Inderdaad 1x per minuut.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Sinds een maandje ook eigenaar van een Executive line. Bevalt tot nu toe prima. Het is nog even behelpen met laden want de laadpaal gaat eind deze maand komen.

Er zijn 2 zaken die me opvallen/irriteren.
Ik ben qua laden nog niet boven de 53kw uit gekomen. Voor zover ik weet moet de 2020 editie tot de 77kw komen. In dit topic zie ik ook uitschieter(s) tot 80kw. Bvb bij de laadpaal hier links op de foto kwam ik maar tot 53kw. Hij zat op dat moment op 20% lading en het was een graadje of 18 (gister 08/07). Terwijl de paal 300kw zou moeten kunnen leveren. Mis ik hier iets en is het niet zo zwart/wit?

Andere frustratie is het slot. Ik was gewend dat als ik uit stap dat alle deuren van het slot gaan. In mijn geval handig want dan kan ik mijn dochters eruit laten (kinderslot). Maar de Niro houd alles op slot totdat ik bewust het slot eraf haal met de knop in mijn deur. Hebben jullie dit ook en kan ik dit anders (laten) instellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Craven op 09-07-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Craven laadsnelheid bij DC laders hangt ook af van de temp van de accu zelf. Dat de lader 300kW kan leveren betekent niet dat de auto dan alles wat die kan pakken, pakt. Hoe lang heb je gereden voordat je ging laden?

Voor wat betreft het slot. Je kunt in de menu's achter het stuur (volgens mij iets met drivers comfort) instellen dat als je op P drukt dat de slot eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
@NiroNiro auto had net 5 minuutjes gereden. 10 minuutjes stil gestaan met "draaiende motor" en nog is 15 minuten gereden. Laatste 5 op de snelweg. De rest allemaal in de bebouwde kom. Kan ik ergens de temp van de accu uitlezen?

Die instelling ga ik straks even opzoeken, alvast bedankt. Menu's achter het stuur had ik nog niet gevonden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Craven schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:07:
Sinds een maandje ook eigenaar van een Executive line. Bevalt tot nu toe prima. Het is nog even behelpen met laden want de laadpaal gaat eind deze maand komen.

Er zijn 2 zaken die me opvallen/irriteren.
Ik ben qua laden nog niet boven de 53kw uit gekomen. Voor zover ik weet moet de 2020 editie tot de 77kw komen. In dit topic zie ik ook uitschieter(s) tot 80kw. Bvb bij de laadpaal hier links op de foto kwam ik maar tot 53kw. Hij zat op dat moment op 20% lading en het was een graadje of 18 (gister 08/07). Terwijl de paal 300kw zou moeten kunnen leveren. Mis ik hier iets en is het niet zo zwart/wit?

Andere frustratie is het slot. Ik was gewend dat als ik uit stap dat alle deuren van het slot gaan. In mijn geval handig want dan kan ik mijn dochters eruit laten (kinderslot). Maar de Niro houd alles op slot totdat ik bewust het slot eraf haal met de knop in mijn deur. Hebben jullie dit ook en kan ik dit anders (laten) instellen?
Ik heb een MY2019, maar daar is het instelbaar via het menu. Van het slot bij inschakelen P of bij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
. dubbele post...

[ Voor 98% gewijzigd door NiroNiro op 09-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42

Voorbeeld van resultaat:
[Afbeelding]
Even de python code bekeken, dat werkt niet voor de MY20 met UVO, wel voor de MY19.
Maar ik heb lotgenoten gevonden die hyundai UVO integratie mee willen ombouwen naar Kia.. We houden hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Nu ik het zo zie is de Vaevictis_ variant van deze integratie een stuk prettiger, heeft geen additionele scripts/jobs en MQTT broker nodig. Ik ga eens kijken of er zo meer zaken gemakkelijker te integreren zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Craven schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:20:
@NiroNiro auto had net 5 minuutjes gereden. 10 minuutjes stil gestaan met "draaiende motor" en nog is 15 minuten gereden. Laatste 5 op de snelweg. De rest allemaal in de bebouwde kom. Kan ik ergens de temp van de accu uitlezen?

Die instelling ga ik straks even opzoeken, alvast bedankt. Menu's achter het stuur had ik nog niet gevonden namelijk.
Dat is te kort denk ik? Volgens mij moet je minimaal half uurtje op de snelweg knallen en dan zit ie goed op temp. of de buitentemp moet al goed warm zijn dat helpt ook (had laatst met 30% gelijk 77kW, maar toen was het ook 30 graden buiten). de accu koeling van de e-niro is heel goed en het helpt ook niet dat de accu niet echt goed geisoleerd is, dus als de temperatuur buiten koud is dan moet je wat moeite doen om de accu warm te krijgen. Tijdens DC laden wordt ie ook warm, maar rond de tijd dat ie goed warm is heb je dan al genoeg bijgeladen dat de BMS de laadstroom weer omlaag gooit. (Zie het als een glas water die je vult...)

Hoe je de temp uit kan lezen? Met bijv een dongle aan te sluiten op het obd poort en dan uit te lezen met een app als bijv EVNotify.

Ik weet niet welk MY je hebt, maar volgens mij is dat niet zo verschillend tussen 19 en 20. Er zit een knop op je stuur aan de rechterkant, lijkt op een kladblok icoon. Als je daarop drukt cycle je tussen de verschillende menu's in je dashboard. 1 van die menu's is instellingen en daar zitten weer allemaal mogelijkheden in.. daar moet je zoeken...

EDIT: Je moet dan gebruikersinstellingen > bestuurdershulp > centrale ontgrendeling hebben. Bij het uitschakelen en drukken op P wordt er dan automatisch ontgrendeld.

(Wel auto in P stand om in die menu's te komen)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Het lange wachten is beloond!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T9GWZIlXcEaZC1PxsUC0QVcfXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fJi71YoYRKyCHHIHEdSE9je.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Eindelijk! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Mabion schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Eindelijk! Veel plezier ermee!
Dat gaat wel lukken,de eerste 100km zit er al weer op 8)

Pagina: 1 ... 96 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.