f.heinen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:34:
[...]
Maar dat is toch raar? Is het een "wie het hardst roept komt eerst" verhaal bij de dealers? Waar komen deze verschillen vandaan dan?
@Rostares heeft gehoord dat het Q3 / Q4 wordt. Met de beloftes van afgelopen jaar welke niet nagekomen zijn, durf ik dat al niet aan. Als ik Q3/Q4 van Kia hoor dan denk ik: waarschijnlijk Q1 2021.
Of ben ik nu te achterdochtig?
Het blijft een beetje wazig, maar ik doe een poging:
Zie dit gedeelte in de topicstart:
Het grote Kia e-Niro topic
Door de enorme schaarste van e-Niro's heeft de importeur de regie over de bestellingen die dealers mogen plaatsen bij de fabriek. Elke dealer krijgt, afhankelijk van de grootte, een x aantal e-Niro's toebedeeld die dan verspreid over het jaar besteld mogen worden. (Dit is anders dan de bestelling die een klant bij een dealer plaatst, de dealer kan deze uiteindelijk pas op een later moment doorzetten in het bestelsysteem van de importeur/fabriek en weet dan pas iets over een leverdatum). Afgelopen jaar zijn er dik 3000 e-Niro's uitgeleverd. Met bijna 100 dealers is dat gemiddeld 30 e-Niro's per dealer. Maar sommige grote dealers (met meerdere vestigingen) zullen er 100+ hebben afgeleverd en anderen maar een handvol.
Sommige dealers hebben hun quota voor 2020 al vol staan, mogelijk ivm grote bestellingen van leasemaatschappijen, terwijl andere dealers blijkbaar nog ruimte hebben om dit jaar nog een bestelling in het systeem te plaatsen. Op basis van hun eigen planning kunnen ze dan een inschatting maken wanneer de levering plaatsvindt. Als ze bijv nog ruimte hebben om een e-Niro in augustus te bestellen dan weten ze dat die bijvoorbeeld in oktober in NL binnenkomt.
[
Voor 6% gewijzigd door
CyBeRSPiN op 27-01-2020 11:23
]