Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:58
delius schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Iemand dit al laten fixen? Het probleem doet zich af en toe voor, maar natuurlijk niet als je bij de garage bent, waardoor er geen oplossing voor is.
Heb het na die ene keer ook nooit meer gehad. Typisch..
Misschien kun je de volgende keer de motorkap openen en proberen te lokaliseren waar het vandaan komt?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 13-01-2020 14:05 (13%)

• AeoIus
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 17-02 13:31
JvdBosch schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:54:Het zal wel van de persoon afhangen, maar ik vind dit levensgevaarlijk. Wat als je ineens wél harder moet remmen in een noodsituatie? Probeer je dan de flipper harder aan te trekken? Druk je per ongeluk het gas in omdat je jezelf hebt aangeleerd dat dat pedaal ook voor remmen is? Of verplaats je je voet naar de rem en rem je?
Ik weet niet helemaal waar je vandaan haalt dat ik het gaspedaal gebruik om te remmen :? , want ik heb daar bij mijn weten geen enkele melding van gemaakt.
Behalve bij "gas los" maar dat is volgens mij een redelijk geaccepteerde manier van remmen die wordt aangeleerd bij je rijlessen. Althans, wel bij die van mij.

Vreemd genoeg begeeft mijn voet zich dan automatisch (en aangeleerd) naar het rempedaal zodat ik klaar ben om bij te remmen indien nodig.
Heb mijn rijbewijs 31 jaar en rijdt 25 jaar lang bijna 55.000km per jaar, dus ben niet helemaal onervaren 8) En ik heb wel genoeg stomme dingen gedaan hoor in die periode 8)7, maar ze nooit herhaald :)
Vertrouwen op de AEB van de eNiro kun je niet, boven de +- 90 km/u remt hij maximaal af met 0.3g, daaronder met 1g (lees noodstop).
Ik weet het niet. Ik rijd er al een jaar en 40.000km mee en weet hoe de auto reageert met regeneratie. Hij heeft me nog niet teleurgesteld of anders gereageerd als verwacht behalve na veel afdalen in Italie/Oostenrijk dat de batterij echt vol zat en de auto zelf aangaf dat regeneratie niet meer mogelijk was en dus was uitgezet en je moest remmen met je normale rem. Maar ook daar dus voorspelbaar en aangekondigd.
Hoe dan ook, als je voet al op het juiste pedaal is is er niets aan de hand (en ben je eerder bij de rem). Dat mijn remlichten aan gaan boeit me niet. Ik rem toch ook af, niet dan?
Zoals aangegeven is mijn voet daar al. O-)
Maar als er iets ruk is op de snelweg, is het wel remlichten als eigenlijk alleen het gas wordt losgelaten en er op de motor/regen 1 wordt afgeremd. De paniek bij achterliggers (meestal door onoplettendheid) zorgt voor nog hardere remacties en uiteindelijk files. Dus het hoeft jou niet te interesseren, maar mijn ervaring is anders.

BF5: MrKlinkers Steam/Dirt Rally/Assetto Corsa: MrKlinkers

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:50
Steeck03 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:20:
[...]
De 13e lijkt me sterk, maar er komen komende week 2 boten aan. Een weekje of 2 later zou moeten kunnen.
Bericht dat hij (e-Niro More luxe pack electric long range - silky silver ) inderdaad vanaf heden af te halen is bij de lokale dealer. ;)
6 weken vroeger dan bij bestelliing en exact op datum van communicatie in oktober ll. _/-\o_

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-01-2020 16:25 (19%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 17:57
Vanaf heden..... 8)7
Knap staaltje planning informeren....

Maar gefeliciteerd!

joepie de p wijzigde deze reactie 13-01-2020 16:20 (11%)

• IvoB2
Zoals ik schreef was de datum van 13/01/2020 in oktober ll al doorgegeven aan ons. 8)

Wanneer we hem exact gaan afhalen weten we nog niet (Kona dient ingeleverd op werk en e-Niro afgehaald bij lokale dealer dus even goed plannen :*) ).

Met felicitaties zullen we nog maar even wachten tot hij voldoende is uitgetest.
Ikzelf ga toch met moeite afscheid kunnen nemen van de HUD uit de Kona EV. :9~
En na 10 maanden gebruik bleek in de praktijk de kofferruimte en achterzitbank van de Kona EV eigenlijk voor ons geen issue.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-01-2020 16:41 (51%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• DekkerM
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20:09
Van LM bericht gehad dat de verwachte leverdatum 14 februari is geworden.

Als mijn auto op de Morning Camilla zou staan die 6 Februari in Rotterdam aankomt, kan hij nooit door de Dealer op 14 Februari geleverd worden. Maar als hij op de Glovis Companion stond, die 9 of 10 Januari gelost is in Rotterdam, lijkt me 14 Februari leveren wel heel erg laat.

Of is het redelijk normaal dat er ruim een maand word aangehouden tussen aankomst haven en leveren door de dealer?

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:46
petertenboer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:44:
[...]
Zelf gebruik ik het hele regenereren niet en rem gewoon als met een brandstofauto. Vindt het zelf beter te doseren, net als mijn meerijdende passagiers en win er ook energie mee terug als ik in het energiesysteem kijk. Heb ook niet het idee dat ik er veel kilometers mee verlies.
Bij de Niro kan je het regenereren niet uitzetten. Bij het vertragen wordt altijd geregenereerd. Ook als je 'regen' op nul hebt staan en met rempedaal remt. Alleen als je hard remt en de maximale regeneratie overschrijdt, worden de mechanische remmen ook in werking gesteld. De instellingen van 0 tot 3 is alleen de sterkte van regenereren, als je het 'gas'-pedaal helemaal loslaat.

Zuinig rijden heeft weinig of niets te maken van deze instelling van de regeneratie. Bij een zelfde gemiddelde snelheid (en gelijke andere omstandigheden), zal je zuiniger rijden, als je een vrij constante snelheid aanhoudt dan wanneer er telkens flink versneld en afgeremd wordt, omdat bij regenereren natuurlijk wel wat verlies optreedt bij het omzetten van kinetische energie naar energie opgeslagen in de accu. Voor de zuinigheid maakt het niet uit, hoe je de regeneratie instelt.

Instelling van de regeneratie is dus een kwestie van wat je prettig vindt rijden. Zelf vind ik het net als jij prettiger rijden met stand 0, omdat ik het afremmen dan beter kan doseren. Ik ben het meer gewend om het remmen te doseren met de mate van intrappen van rempedaal dan met het langzaam oplaten komen van de gaspedaal. Hierdoor kan ik waarschijnlijk zuiniger mee rijden, omdat ik zo gemakkelijker een constantere snelheid kan aanhouden. Mensen die het zelfde kunnen bereiken door zeer gedoseerd gas los te laten met stand 3 van regeneratie, zullen dan ongeveer net zo zuinig rijden. Voor mij werkt stand 3 gewoon niet lekker, omdat ik dan te vaak harder afrem dan nodig en daarna weer moet versnellen. Dit zal dus zeker voor mij niet zuiniger zijn en ook niet comfortabeler.

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:43
Kuo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Bij de Niro kan je het regenereren niet uitzetten. Bij het vertragen wordt altijd geregenereerd. Ook als je 'regen' op nul hebt staan en met rempedaal remt. Alleen als je hard remt en de maximale regeneratie overschrijdt, worden de mechanische remmen ook in werking gesteld. De instellingen van 0 tot 3 is alleen de sterkte van regenereren, als je het 'gas'-pedaal helemaal loslaat.
Precies dat, daarom geef ik ook aan dat dat ik energie terugwin bij het remmen gelijk aan regenereren. Kortom, in feite rij ik naar mijn mening net zo zuinig als met regenereren.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat het ook prima voor een ander kan werken om wel te regenereren en nagenoeg alleen met het gaspedaal te rijden zoals in reacties hiervoor wordt aangegeven. Ik zal nog wel van de “oude school” zijn met mijn uitrollen :)

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:57

Hippe Lip

+ + + NL + + +

DekkerM schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:53:

Als mijn auto op de Morning Camilla zou staan die 6 Februari in Rotterdam aankomt, kan hij nooit door de Dealer op 14 Februari geleverd worden. Maar als hij op de Glovis Companion stond, die 9 of 10 Januari gelost is in Rotterdam, lijkt me 14 Februari leveren wel heel erg laat.

Of is het redelijk normaal dat er ruim een maand word aangehouden tussen aankomst haven en leveren door de dealer?
Dat kan best wel redelijk zijn. Tussen aankomst van de boot en het afleveren door de dealer moet er nogal wat gebeuren:
1. Ontschepen; dat is niet in een uurtje gebeurd.
2. In de haven worden een paar aanpassingen aan de auto's gedaan, waaronder inbouw van de communicatiemodule en mogelijk nog wat aanpassingen om te voldoen aan de wetgeving hier. daarvoor staan dacht ik twee dagen.
3. Transport naar de dealer. Er moeten heel wat auto's getransporteerd worden, dus kan het zomaar gebeuren dat dit nog eens 2 weken of langer duurt. Er is natuurlijk geen transportcapaciteit om alles in een paar dagen te verplaatsen, waarna de transportbedrijven vervolgens stilzitten wachten op de volgende boot. Het werk wordt geleidelijk verdeeld tussen de aankomsttijden van de boten.
4. Dan moet je dealer de auto nog klaarmaken voor aflevering. Daar trekken ze ook nog wel een weekje voor uit vanaf het moment dat ze 'm binnen krijgen.

Dus is alles bij elkaar een maand tussen aankomst boot en aflevering niets vreemds.

Hippe Lip wijzigde deze reactie 13-01-2020 22:03 (9%)

Taal is makkelijker als je denkt...

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 09:11

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

DekkerM schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:53:

Ik heb van mijn dealer begrepen dat zodra de E-Niro aan land is, deze BINNEN 4 weken bij de klant moet zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Onderzoek toont aan dat elektrisch rijden over de hele linie van fabricage tot en met ‘opruimen’ het schoonste is.

De werkelijkheid wijkt op twee essentiële punten af:

1. Er wordt gerekend met 100% groene stroom; in werkelijkheid zal dat vaak een mix zijn, hoewel het aandeel groen hoe dan ook in de loop der jaren zal toenemen. Het resultaat zal hierdoor iets minder uitvallen, maar ik denk dat de EV daarmee nog steeds bovenaan scoort.

2. Er wordt gerekend met een levensduur van de auto van 200.000 km. We weten inmiddels dat een EV wel heel wat langer meegaat, inclusief zijn (eerste) batterij. Een verdubbeling van die afstand lijkt me een reëlere schatting. Dat is natuurlijk een enorme verbetering en laat de EV nog verder boven de rest uitsteken.

https://www.vrt.be/vrtnws...ace-om-groenste-auto-cng/

• Niro-E
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 09:34
Qua uitstoot heb ik een tijdje terug een berekening gemaakt, en het blijkt inderdaad dat EV's, zelfs met de nederlandse energiemix beter scoren dan andere energiedragers..

Uitstoot ICE vs BEV (en FCEV).

Rekenwaarden CO2:
Grijze stroom: 0,649 kg /kwh
onbekende stroom: 0,413 kg /kwh
groene stroom: 0,000 kg /kwh
https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/
Productie accu’s: 61 – 106 kg /kwh
https://www.ivl.se/downlo...70/1574923989017/C444.pdf

Uitstoot diesel: 2,7 kg /liter
Uitstoot benzine: 2,4kg /liter
Wikipedia: Benzine
Wikipedia: Dieselolie
Productie benzine: 0,471 kg /liter
Productie diesel: 0,62 kg /liter
Productie H2 (grijs): 12,00 kg /kg
Productie H2 (groen): 26,845 kg/kg (65kwh voor productie + compressie met electrolyse)

Praktijkwaarden verbruik:
Verbruik dieselauto: 5,5 liter/100km (1 op 18)
Verbruik benzineauto: 6,5 liter/100km (1 op 15)
Verbruik BEV: 18kwh/100km (gecombineerd zomer/winter)
Verbruik FCEV: 1,5 kg /100km

Benzineauto:
Per 100km:
6,5 x (2,4kg+0,471) = 18,66 kg/100km
Per 1km: 0,1866 kg.

Dieselauto:
Per 100km:
5,5 x (2,7kg+0,62) = 18,26 kg/100km
Per 1km: 0,1826 kg.

FCEV (waterstof grijs):
Per 100km:
1,5 x 12 = 18 kg/100km
Per 1km: 0,18 kg.
FCEV (waterstof “groen”):
Per 100km:
1,5 x 26,845 = 40,275 kg/100km
Per 1km: 0,40275 kg.
(Productie van waterstof met electrolyse, verbruikt 65kwh per kg waterstof inclusief compressie benodigd voor transport. Als er 100% duurzaam opgewekte stroom beschikbaar zou zijn, is de uitstoot hiervan 0. We hebben in NL echter geen 100% duurzaam opgewekte stroom, en dus wordt deze waterstof gewoon opgewekt met de Nederlandse energiemix. Hierbij is gerekend met 0,413kg CO2 / kwh net zoals voor het gebruik van een BEV)

BEV (grijze stroom):
Per 100km:
18 x 0,649 = 11,682 kg/100km
Per 1km: 0,117 kg.
BEV (onbekende stroom):
Per 100km:
18 x 0,413 = 7,434 kg/100km
Per 1km: 0,074 kg.

Totalen:
Benzine Per 1km: 0,1866 kg.
Diesel Per 1km: 0,1826 kg.
FCEV(grijs) Per 1km: 0,18 kg.
BEV Per 1km: 0,117 kg. (puur grijze stroom)
BEV Per 1km: 0,074 kg. (onbekende stroom)

Verschil Diesel – BEV: 0.1086 kg / km (onbekende stroom)
Of
Verschil Diesel – BEV: 0,0656 kg /km (puur grijze stroom)

Accu productie voor 65kwh accu: (meest verkochte auto’s zoals Hyundai Kona, Kia E-niro, Tesla Model 3, en Nissan Leaf+ hebben zo rond deze capaciteit accu’s)

65 x 61kg/kwh = 3.965 kg CO2 (best case)
Of
65 x 106kg/kwh = 6.890 kg CO2 (worst case)

Best case break-even: 3.965/0,1086 = 36.510 km
Worst case break-even: 6.890/0,0656 = 105.030 km
Alle getallen zijn op basis van CO2. Uiteraard is het ontbreken van andere uitstoot zoals benzeen, CO, fijnstof, zwavelzuur, NOx en andere stoffen sowieso een voordeel van een BEV. Een FCEV op grijze waterstof is marginaal een verbetering, op basis van electolyse dus overduidelijk niet totdat we 100% duurzame energie tot onze beschikking hebben)

ps.. onbekende stroom is als term gebruikt voor stroom zonder bekende herkomst vanuit de nederlandse energiemix. dus eigenlijk wat er normaal gewoon uit ons stopcontact komt.

• Steeck03
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 20:23
[quote]Niro-E schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:08:
Qua uitstoot heb ik een tijdje terug een berekening gemaakt, en het blijkt inderdaad dat EV's, zelfs met de nederlandse energiemix beter scoren dan andere energiedragers..

Mooie berekening, maar volgens mij is het nog iets gunstiger.
Je houdt namelijk wel rekening met de uitstoot bij het opwekken van elektriciteit, maar hoor je dan ook geen rekening te houden met de uitstoot bij de productie van benzine en/of diesel?

• Niro-E
Steeck03 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:10:
[quote]Niro-E schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:08:

Mooie berekening, maar volgens mij is het nog iets gunstiger.
Je houdt namelijk wel rekening met de uitstoot bij het opwekken van elektriciteit, maar hoor je dan ook geen rekening te houden met de uitstoot bij de productie van benzine en/of diesel?
Staat er al bij,

Productie H2 (groen): 26,845 kg/kg (65kwh voor productie + compressie met electrolyse)

het niet meerekenen van productie uitstoot, en het rekenen met achterhaalde waarden voor accu productie, en het vergelijken van fabrieksopgave voor brandstof, i.c.m. parktijkuitstoot van energie productie maakt dat sommige "onderzoeken" met zulke rare "diesel is schoner dan EV" resultaten komen. Daarom maar eens een eigen berekening gemaakt, want tja, het is nou eenmaal niet heel ingewikkeld.

Niro-E wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:18 (17%)

• Steeck03
Niro-E schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:12:
[...]

Staat er al bij,

het niet meerekenen van productie uitstoot, en het rekenen met achterhaalde waarden voor accu productie, en het vergelijken van fabrieksopgave voor brandstof, i.c.m. parktijkuitstoot van energie productie maakt dat sommige "onderzoeken" met zulke rare "diesel is schoner dan EV" resultaten komen. Daarom maar eens een eigen berekening gemaakt, want tja, het is nou eenmaal niet heel ingewikkeld.
Je hebt gelijk. Niet goed opgelet. Inderdaad is het appels met peren vergelijken de belangrijkste reden voor de vreemde waardes. Bedankt voor het verduidelijken

• joepie de p
Zit in de uitstoot voor productie van brandstoffen en elektriciteit ook de uitstoop van winning en transport?

• Niro-E
joepie de p schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:54:
Zit in de uitstoot voor productie van brandstoffen en elektriciteit ook de uitstoop van winning en transport?
Ja, in de bron referentie: https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/
is rekening gehouden met het aandeel van winning, transport, en bewerking naast de uitstoot van de verbranding etc. weergegeven in Kg CO2/eenheid Productie brandstof(fen) (WTT) en opgeteld bij de totale uitstoot. Voor de duidelijkheid in de berekening heb ik dit voor diesel en benzine apart benoemd, omdat autofabrikanten vaak alleen de uitlaat uitstoot opgeven, en hier vaak mee geschermd wordt. voor electriciteitsproductie zit deze in het totaal verwerkt.

Dit aandeel is: 0,361 uitstoot bij verbranding per kwh, en 0,053 voor productie per kwh. Het enige wat nu niet specifiek is meegerekend is transport na productie, maar voor zowel ICE, als BEV en FCEV is transport noodzakelijk. ik verwcht dat de 6% verlies in het electriciteitsnet niet zo ver van de verliezen van het transport van brandstoffen afliggen. Wat feitelijk ook nog meegenomen moet worden is 10% laadverliezen (+- 1,8kwh/100km) dit zou 7,4gram per km toevoegen aan de BEV, en dan moet worden aangenomen dat brandstoffen tijdens de div. laad en los operaties (+ tijdens oppompen) er niks verloren gaat.

• giancarlo_f
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:00
Graag wil ik het volgende Youtube filmpje onder de aandacht breng... valt helaas weinig te tweaken, wel leuke informatie. Opmerkelijk is de plaats van de OBD-aansluiting bij deze KIA in het filmpje ;-)

• DekkerM
Hippe Lip schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:01:
[...]

Dat kan best wel redelijk zijn. Tussen aankomst van de boot en het afleveren door de dealer moet er nogal wat gebeuren:
1. Ontschepen; dat is niet in een uurtje gebeurd.
2. In de haven worden een paar aanpassingen aan de auto's gedaan, waaronder inbouw van de communicatiemodule en mogelijk nog wat aanpassingen om te voldoen aan de wetgeving hier. daarvoor staan dacht ik twee dagen.
3. Transport naar de dealer. Er moeten heel wat auto's getransporteerd worden, dus kan het zomaar gebeuren dat dit nog eens 2 weken of langer duurt. Er is natuurlijk geen transportcapaciteit om alles in een paar dagen te verplaatsen, waarna de transportbedrijven vervolgens stilzitten wachten op de volgende boot. Het werk wordt geleidelijk verdeeld tussen de aankomsttijden van de boten.
4. Dan moet je dealer de auto nog klaarmaken voor aflevering. Daar trekken ze ook nog wel een weekje voor uit vanaf het moment dat ze 'm binnen krijgen.

Dus is alles bij elkaar een maand tussen aankomst boot en aflevering niets vreemds.
Dank voor de info. Ben benieuwd hoelang het uiteindelijk duurt.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:53
Vandaag met de ANWB gebeld over verzekering MY20 Executive Line. Ze hanteren voor all-risk een beveiligingsklasse 2 voor auto's van 45k+. Eerder in dit topic genoemd dat ze over de € 500,= overschrijding bij MY19 niet moeilijk doen. Met € 2k ligt dat kennelijk anders :?
Betekent dus dat je moet upgraden naar de optie SCM klasse 3 en dat kost je € 1.100,= in de optielijst.
Weet niet eens of dit twee maanden voor levering nog wel kan (inbouw dealer), of dat je deze optie voor productie aan had moeten geven.
Dealer belt niet terug :|

• Steeck03
Marcva schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:05:
Vandaag met de ANWB gebeld over verzekering MY20 Executive Line. Ze hanteren voor all-risk een beveiligingsklasse 2 voor auto's van 45k+. Eerder in dit topic genoemd dat ze over de € 500,= overschrijding bij MY19 niet moeilijk doen. Met € 2k ligt dat kennelijk anders :?
Betekent dus dat je moet upgraden naar de optie SCM klasse 3 en dat kost je € 1.100,= in de optielijst.
Weet niet eens of dit twee maanden voor levering nog wel kan (inbouw dealer), of dat je deze optie voor productie aan had moeten geven.
Dealer belt niet terug :|
Inbouwen via een ander? Fleetaccess heeft het ooit voor mij gedaan. toen 1000 euro. Ik heb even snel gecheckt 659 euro klasse 3 alarm

• Marcva
Steeck03 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Inbouwen via een ander? Fleetaccess heeft het ooit voor mij gedaan. toen 1000 euro. Ik heb even snel gecheckt 659 euro klasse 3 alarm
Fleetaccess gebeld: EV's gaan niet :| Alleen af fabriek zegt de beste man.

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 26-02 13:28
giancarlo_f schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:05:
Graag wil ik het volgende Youtube filmpje onder de aandacht breng... valt helaas weinig te tweaken, wel leuke informatie. Opmerkelijk is de plaats van de OBD-aansluiting bij deze KIA in het filmpje ;-)
Volgens mij is de auto in het filmpje een Kona.

• Steeck03
Marcva schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:28:
[...]

Fleetaccess gebeld: EV's gaan niet :| Alleen af fabriek zegt de beste man.
Dan moeten ze site aanpassen

"Klasse 3 alarm geschikt voor elk merk, model en type auto, vergelijkbaar met af-fabriek alarmsysteem;"

klopt dus niet

• CyBeRSPiN
deejeebv schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is de auto in het filmpje een Kona.
Kijk nog eens goed op 3:45 ;)
Het is absoluut geen Kona.

• deejeebv
Je hebt gelijk.

• ArieL
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-02 13:24
Steeck03 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:42:
[...]

Dan moeten ze site aanpassen

"Klasse 3 alarm geschikt voor elk merk, model en type auto, vergelijkbaar met af-fabriek alarmsysteem;"

klopt dus niet
Inderdaad. In mijn e-niro is ook achteraf een alarm ingebouwd. In eerste instantie waren er inderdaad problemen met de startonderbreking (kerstverlichting met allerlei storingen), maar uiteindelijk hebben ze bij het inbouwstation de juiste onderbreking gevonden en werkt het nu goed.

Ik heb een versie met een extra handzender met knop.

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:28
Bij een nieuwe bestelling van een nieuwe eNiro, wat is nu volgens jullie de levertijd? krijg daar via mijn leasemaatschappij geen concreet antwoord op.

ehhhh..HOI

• Niro-E
krizzziz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:47:
Bij een nieuwe bestelling van een nieuwe eNiro, wat is nu volgens jullie de levertijd? krijg daar via mijn leasemaatschappij geen concreet antwoord op.
waarschijnlijk is dat omdat Kia ook geen duidelijk antwoord kan geven... hier besteld in maart 2019. levering zu november 2019 zijn. Nu nog steeds niet geleverd, ze verwachten mogelijk vogende week, maar niemand doet harde uitspraken. Houd dus rekening met minimaal een jaar.

Niro-E wijzigde deze reactie 15-01-2020 09:50 (4%)

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:23
@Marcva Koop je de auto als particulier?

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+

• IvoB2
Niro-E schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:49:
[...]
waarschijnlijk is dat omdat Kia ook geen duidelijk antwoord kan geven... hier besteld in maart 2019. levering zu november 2019 zijn. Nu nog steeds niet geleverd, ze verwachten mogelijk vogende week, maar niemand doet harde uitspraken. Houd dus rekening met minimaal een jaar.
Inderdaad geen eenduidig antwoord op te geven.
Zelfde tijdstip besteld (eind maart 2019)
Bij bestelling werd levertijd van 11 maanden aangegeven (dus eind februari 2020)
Effectieve levering 13/01/2020 (en gecommuniceerd in oktober 2019).
Effectieve levertijd was dus 10 maanden.

Disclaimer: Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor toekomstige bestellingen. :o

IvoB2 wijzigde deze reactie 15-01-2020 10:15 (10%)

• mfjnab
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 18:42
Ik heb hem in oktober 2019 besteld. Verwachte levertijd is nog steeds 1 jaar...

• Marcva
ArieL schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:42:
[...]
Ik heb een versie met een extra handzender met knop.
Geloof dat ik dat wat minder aantrekkelijk vind. Waar heb jij het laten doen?
Dealer zoekt nog uit of zij het kunnen doen. Wist van niks.
Nee, zakelijk.

Marcva wijzigde deze reactie 15-01-2020 13:08 (48%)

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 09:11

Murzeltje

Ik heb besteld bij de leasemaatschappij 13-05-2019, kreeg op 04-01-2020 de melding dat deze nu daadwerkelijk bij Kia is besteld, en de levering in Juni 2020 plaats gaat vinden.

Dus , levertijd.. in mijn ogen 5 maanden, maar, gezien vanaf moment van offerte goedkeuren 13 maanden :)

• bomajo
  • Nu online
https://www.autoblog.nl/n...wereld-136556#post-136556

Interessant! Kia doet het niet verkeert in vergelijking met Mercedes, Jaguar, Nissan en tesla.

bomajo wijzigde deze reactie 15-01-2020 20:51 (35%)

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:36
Murzeltje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb besteld bij de leasemaatschappij 13-05-2019, kreeg op 04-01-2020 de melding dat deze nu daadwerkelijk bij Kia is besteld, en de levering in Juni 2020 plaats gaat vinden.

Dus , levertijd.. in mijn ogen 5 maanden, maar, gezien vanaf moment van offerte goedkeuren 13 maanden :)
Ik zie geen gelijkenissen bij de wachtende tweakers. Ik heb op 1 april 2019 besteld. Status nog altijd 'in afwachting productie' en levering staat gepland in de week van 29 maart dit jaar. Zal mij benieuwen.

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
GVR schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Ik zie geen gelijkenissen bij de wachtende tweakers. Ik heb op 1 april 2019 besteld. Status nog altijd 'in afwachting productie' en levering staat gepland in de week van 29 maart dit jaar. Zal mij benieuwen.
De leasemij heeft mijn order eind maart geplaatst bij de dealer, 24 december is die daadwerkelijk besteld bij Kia en aflevering " in maart " . Ik gok op dezelfde boot als jij. Met 4 weken uitscheen / inklaren/ afleveren en 5 weken varen, zou ik verwachten dat die boot in de week van 26 januari vertrekt....

• nessio
@Marcva Ik ook zakelijk. Dan verzeker je de auto altijd ex btw en dan is ie onder de 45000 Dan hoef je geen Alarm klasse 3. ik hoefde daardoor ook geen klasse 3 alarm op mijn Kona.incl btw en trekhaak bijna 50000 incl.

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16:46
In de kerstvakantie bij Kia dealer geweest voor een proefrit, die gaf 6 tot 8 maanden levertijd aan.

Frij5fd wijzigde deze reactie 15-01-2020 22:18 (26%)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
GVR schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Klinkt als Arval. Die sturen rustig een week voor de datum een bericht dat het toch twee maanden later wordt. De Kia dealer is de enige die iets zinnigs kan zeggen er over.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:36
kdeboois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:33:
[...]

Klinkt als Arval. Die sturen rustig een week voor de datum een bericht dat het toch twee maanden later wordt. De Kia dealer is de enige die iets zinnigs kan zeggen er over.
Jup, Arval. Moet ik wel weten bij welke dealer hij is besteld. Kan ik wel eens gaan navragen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

bomajo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:49:
https://www.autoblog.nl/n...wereld-136556#post-136556

Interessant! Kia doet het niet verkeert in vergelijking met Mercedes, Jaguar, Nissan en tesla.
Niet helemaal een goed vergelijk. Ten eerste wordt heel veel snelweg gereden, wat meer is dan het gemiddelde van snelweg, buitenweg en stadsverkeer.

En dan rijden ze niet allemaal evenveel snelwegkilometers. Het verbruik gaat evenredig met het kwadraat van de snelheid, dus bij 130 verbruik je twee keer zoveel als bij 90 km/h. De auto’s die in deze test veel langzame kilometers rijden, zoals de Tesla, komen uiteraard verder. Als de e-Niro precies hetzelfde had gereden, dan was die misschien wel even ver (of verder?) als die Tesla gekomen. Op een kleinere batterij dus.

Voor mij is die e-Niro nog steeds kampioen in range, werkelijke range vs WLTP (90% in deze test), zuinigheid, en prijs/prestatie. Niet alleen omdat ik ‘m zelf rijd, want zou ik nu opnieuw kopen, dan staat-ie weer bovenaan de lijst. Het enige echte minpunt is de levertijd: minimaal een jaar! Maar als je ‘m eenmaal hebt, heb je gewoon veel waar voor je geld.

• Mabion
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:42
Murzeltje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Deze ochtend een reactie ontvangen van de dealer waar mijn bestelling uitstaat. Had hem gevraagd wanneer hij verwacht dat de eerste MY20 te ontvangen en hoe het stond met de verwachte levertijd van mijn bestelling, antwoord:

De eerste verwachten we medio april, levertijd staat altijd vast bij een Niro ev aangezien deze per maand worden geproduceerd.

Ik heb mijn bestelling op 6 november 2019 geplaatst bij de dealer - en de levertijd is rond Juli/Augustus 2020.

• kdeboois
Hippe Lip schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:13:
[...]

Het enige echte minpunt is de levertijd: minimaal een jaar! Maar als je ‘m eenmaal hebt, heb je gewoon veel waar voor je geld.
En het laadklepje dat na verloop van tijd wat stroef gaat.

kdeboois wijzigde deze reactie 16-01-2020 17:25 (56%)

• CyBeRSPiN
kdeboois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:24:
[...]

En het laadklepje dat na verloop van tijd wat stroef gaat.
Haha, daar is een simpele fix voor he.. Hij spring bij mij nu enthousiaster open dan ooit :P

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:32:
[...]

Haha, daar is een simpele fix voor he.. Hij spring bij mij nu enthousiaster open dan ooit :P
Wat een geweldige auto is het toch. Ik ga snel weer meelezen in een ander EV topic voor alle mogelijke problemen die andere merken hebben. Zo saai hier soms.

• petertenboer
Tot zover lekker laden bij IONITY. Jammer van die mooie palen https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Van € 8,- per lading naar € 0,79 per KWh

• CyBeRSPiN
petertenboer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:51:
Tot zover lekker laden bij IONITY. Jammer van die mooie palen https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Hyundai/Kia worden daarin nog niet als mede-eigenaar genoemd maar ik reken erop dat de Kia laadpas straks een mooi tarief zal bieden bij Ionity. Laden per sessie was leuk voor doorreis, maar minder handig als je maar 10kWh nodig hebt om thuis te komen.

• joepie de p
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:59:
[...]

Hyundai/Kia worden daarin nog niet als mede-eigenaar genoemd maar ik reken erop dat de Kia laadpas straks een mooi tarief zal bieden bij Ionity. Laden per sessie was leuk voor doorreis, maar minder handig als je maar 10kWh nodig hebt om thuis te komen.
In de tekst staat ook dat ze open staan voor andere MSP's. Vraag me af of Maingau hun Europese tariefstelling kan behouden.

En ik ben benieuwd naar wat VandeBron gaat rekenen (als ze kunnen contracteren natuurlijk). Ik heb als eenmanszaak liever niet te veel factuurtjes te boeken, dus ik doe veel met VandeBron. Eén factuur per maand, doorgaans prima prijsstelling. Voor Fastned werd mij € 0,48 in rekening gebracht. Dat is dus tussen de minimum- en de maximumprijs in. Prijsverschil met Maingau voor een paar kW-uurtjes per maand is dan wel te verteren.

Op doorreis naar de Alpen of Spanje wordt straks een stuk duurder met Ionity als zij vasthouden aan € 0,79. Dat is ruim vijf keer zo duur als nu (snel gerekend wordt dat iets van € 0,12 per km).

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 26-02 13:32
Huh 0,79 per kWh ?
Zijn ze wel goed snik ?
Dan kan ik beter met mijn Audi A3 diesel naar Oostenrijk gaan
Dat is zo ongeveer € 140 voor 1800 km
Bij Ionity ben ik dan het dubbele kwijt ....

• joepie de p
kdeboois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Wat een geweldige auto is het toch.
Zeker!
Ik heb net de ICE voor een beurtje weggebracht bij 150.000 km:
  • Grote beurt: €285. (Dat is zonder bougies maar met interieurfilter).
  • Multiriem: €217
  • Remschijven en blokken €365
E-Niro heeft na 32.000 km een kleine en een grote beurt gehad. Kosten €47 en €138 (met interieurfilter).

• beschuit
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:43

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:32:
[...]

Wat is die fix precies dan?

• plips
  • Nu online
Stukje afvijlen. Als je in dit topic zoekt op laadklep komt je de postings tegen..
https://imgur.com/a/JSd7LMo

• CyBeRSPiN
plips schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:35:
[...]

Stukje afvijlen. Als je in dit topic zoekt op laadklep komt je de postings tegen..
https://imgur.com/a/JSd7LMo
Inderdaad. En @beschuit de dealer doet dit kosteloos voor je.

• Marcva
nessio schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:30:
@Marcva Ik ook zakelijk. Dan verzeker je de auto altijd ex btw en dan is ie onder de 45000 Dan hoef je geen Alarm klasse 3. ik hoefde daardoor ook geen klasse 3 alarm op mijn Kona.incl btw en trekhaak bijna 50000 incl.
Voor ANWB geen oplossing. Hebben een aparte tabel ex btw.
Zitten er strak in: klasse 2 minimaal.
Op zoek naar een alternatieve maatschappij, want nog geen antwoord van de dealer over upgrade alarmsysteem.

• Niro-E
petertenboer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:51:

Dit is de prijs zonder contract.. is even afwachten dus wat de prijs is als je of: een contract bij Ionity hebt, of een andere laadpas provider die goede roaming afspraken heeft gemaakt met Ionity. De prijs is een ad-hoc tarief, dus ben benieuwd.

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 23:39
Ook al hoort dit misschien in het laadpastopic thuis, toch even een vraagje over de Kia laaddrupel (van Plugsurfing) Sinds juni gebruik ik deze met het abonnement van €9,99 p/mnd voor een KWh prijs van €0,24. Prima deal, maar er deugt nog steeds een hoop niet:
- App laadhistorie is niet uptodate.
- Nog nooit een faktuur ontvangen. Begin het zo langzamerhand toch wel vervelend te vinden. Die faktuur zal er zeker komen, maar het wordt lastig te controleren of er fouten in zitten.
- Abonnement wordt sinds 2 maanden nu wel automatisch verlengd
Ik heb sinds juli vorig jaar een ticket hierover open staan. Zijn er andere gebruikers van de Kia laaddruppel die hier iets meer over weten?

• nessio
Het was te verwachten. Die 8,-- kan niet uit.
Nou ja, wij houden de Prius Plug In er toch voorlopig bij, daar Frankrijk, Noord Spanje en Portugal pet is wat betreft laden

• deejeebv
connos schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:38:
Ook al hoort dit misschien in het laadpastopic thuis, toch even een vraagje over de Kia laaddrupel (van Plugsurfing) Sinds juni gebruik ik deze met het abonnement van €9,99 p/mnd voor een KWh prijs van €0,24. Prima deal, maar er deugt nog steeds een hoop niet:
- App laadhistorie is niet uptodate.
- Nog nooit een faktuur ontvangen. Begin het zo langzamerhand toch wel vervelend te vinden. Die faktuur zal er zeker komen, maar het wordt lastig te controleren of er fouten in zitten.
Dit probleem hebben alle laadpassen volgens mij last van, de onderlinge verrekening tussen leveranciers gaat na afloop van de maand. Een laadsessie met mijn Vanderbron sleutel bij Fastned van 20 november kwam pas in januari in de app te voorschijn en heb ik met de factuur van 15 januari moeten betalen.
Bij Newmotion heb ik soortgelijke ervaringen.

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 23:39
deejeebv schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:59:
[...]

Dit probleem hebben alle laadpassen volgens mij last van, de onderlinge verrekening tussen leveranciers gaat na afloop van de maand. Een laadsessie met mijn Vanderbron sleutel bij Fastned van 20 november kwam pas in januari in de app te voorschijn en heb ik met de factuur van 15 januari moeten betalen.
Bij Newmotion heb ik soortgelijke ervaringen.
Ja maar in dit geval heb ik sinds juni (dus al 7 maanden) geen faktuur ontvangen.

• IvoB2
Niro-E schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Dit is de prijs zonder contract.. is even afwachten dus wat de prijs is als je of: een contract bij Ionity hebt, of een andere laadpas provider die goede roaming afspraken heeft gemaakt met Ionity. De prijs is een ad-hoc tarief, dus ben benieuwd.
YouTube: Ionity changed the price model

• HJKJ
Iemand enig idee hoe je de granny lader van ampere verandert ?
Hij staat nu op 10A maar 12 of 16 A moet toch ook kunnen ?
Bedankt voor de reacties...

• aph3x2n
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 26-02 07:21
HJKJ schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:00:
Iemand enig idee hoe je de granny lader van ampere verandert ?
Hij staat nu op 10A maar 12 of 16 A moet toch ook kunnen ?
Bedankt voor de reacties...
zit een knop aan de onderkant

• HJKJ
Top , moest inderdaad de knop wat harder indrukken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Gaat toch niet verder dan 12A?

• HJKJ
Klopt , gaat tot 12A .

• ArieL
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-02 13:24
Marcva schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:01:
[...]

Geloof dat ik dat wat minder aantrekkelijk vind. Waar heb jij het laten doen?
Dealer zoekt nog uit of zij het kunnen doen. Wist van niks.
Valt op zich wel mee die extra ab. Nadat je op die knop gedrukt hebt, kun je met een druk op deurhendelknop auto openen.
Het inbouwen is gedaan door een "auto alarm inbouw" te arnhem.... ;)

• IvoB2
ArieL schreef op zondag 19 januari 2020 @ 00:00:
Valt op zich wel mee die extra ab. Nadat je op die knop gedrukt hebt, kun je met een druk op deurhendelknop auto openen.
Wat bedoel je daar precies mee?
(Met een druk op de deurhendelknop de auto openen - zelfs als hij centraal vergrendeld is - is toch gewoon een standaard gegeven? Dat hoop ik toch want in de Kona EV was dat gewoon standaard).

IvoB2 wijzigde deze reactie 19-01-2020 09:12 (7%)

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

IvoB2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:11:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
(Met een druk op de deurhendelknop de auto openen - zelfs als hij centraal vergrendeld is - is toch gewoon een standaard gegeven? Dat hoop ik toch want in de Kona EV was dat gewoon standaard).
Met dat extra alarm ingebouwd doet die knop op de deurhendel nix, totdat je eerst de ontgrendelknop op de extra afstandbediening van dat alarm hebt ingedrukt. Dat is de manier om dat ‘hengelen’ naar het signaal van de sleutel te voorkomen. Dat werkt dan niet meer, omdat je dus eerst op die knop van het alarm moet drukken.

• IvoB2
Ah, bedankt.
Dus eigenlijk een probleemoplosser voor een probleem dat er in eerste instantie niet was. :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

IvoB2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:28:
Ah, bedankt.
Dus eigenlijk een probleemoplosser voor een probleem dat er in eerste instantie niet was. :)
“Een probleem dat er in eerste instantie niet was” inderdaad, als je het stelen van je auto met hulp van je sleutel (die binnen ligt) geen probleem vindt....

De ANWB legt het je uit:
https://www.consumentenbo.../sleutelloze-autodiefstal

En het is niet alleen theorie:
https://opsporingverzocht...aan-op-slinkse-wijze-toe/

Hippe Lip wijzigde deze reactie 19-01-2020 21:12 (23%)

• DekkerM
Gewoon even nieuwsgierig: Wat is eigenlijk de status van het "ratel" geluid in de aandrijflijn, waarvoor de meeste vroeg geleverde niro's terug naar de dealer moesten? Is dat bij de latere leveringen al opgelost? Ik lees er nl. Niets meer over.

• CyBeRSPiN
@DekkerM zeker niet “de meeste”. Er zijn mij een paar verhalen bekend waarbij de reductiebak vervangen is. Meen hier of op Kiaclub te hebben gelezen.
In elk geval @Sigmasailor heeft er ervaring mee.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 19-01-2020 22:26 (14%)

• bomajo
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:14:
@DekkerM zeker niet “de meeste”. Er zijn mij een paar verhalen bekend waarbij de reductiebak vervangen is. Meen hier of op Kiaclub te hebben gelezen.
In elk geval @Sigmasailor heeft er ervaring mee.
Bij mij is er een nieuwe gemodificeerde motor ingekomen waarmee het probleem is opgelost. Ik mag toch aannemen dat de latere Niro’s zijn voorzien van deze aangepaste motor.

• IvoB2
Hippe Lip schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:08:
[...]

“Een probleem dat er in eerste instantie niet was” inderdaad, als je het stelen van je auto met hulp van je sleutel (die binnen ligt) geen probleem vindt....

De ANWB legt het je uit:
https://www.consumentenbo.../sleutelloze-autodiefstal

En het is niet alleen theorie:
https://opsporingverzocht...aan-op-slinkse-wijze-toe/
De ANWB moet mij dat niet uitleggen. Ik weet beter dan de ANWB hoe dat "trukje" werkt (en hoe je een alarm omzeilt). :X
Een EV is evenwel (nog) niet zo populair als "doelwit". :)
+ lease is altijd omnium verzekerd. _/-\o_
In de praktijk heb je meer last van valse alarmmeldingen dan effectief voordeel. Volgens mij dus weggegooid geld bij een EV. Maar ieder zijn "geloof" natuurlijk. :)
Persoonlijk steek ik er liever (een veel goedkopere en tenminste geluidloos) tracker in.

IvoB2 wijzigde deze reactie 20-01-2020 00:30 (4%)

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:03
IvoB2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:27:
[...]
... Persoonlijk steek ik er liever (een veel goedkopere en tenminste geluidloos) tracker in.
Maar een GPS tracker zit er toch al in? is feitelijk ook onderdeel van je mijn Kia app, waar je dus kunt zien waar je auto is. Of is dat in België weer anders?

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• komkommertijd
  • Laatst online: 27-02 22:20
Ik heb begrepen dat op 4 januari een schip is vertrokken met in ieder geval een aantal MY20's aan boord. Aankomst op 6 feb in Rotterdam

• IvoB2
eltron schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:33:
[...]

Maar een GPS tracker zit er toch al in? is feitelijk ook onderdeel van je mijn Kia app, waar je dus kunt zien waar je auto is. Of is dat in België weer anders?
Geen flauw idee. Ik rij minstens tot aanstaande donderdag nog in een Kona EV :) (dus geen app).

Maakt overigens ook niet veel uit.
Met zo'n standaard app kan je:
1. Niet zien of je auto werd "bezocht".
2. Bij eventuele ontvreemding is het verwijderen/onklaar maken van de fabriekstracking module het eerste wat zo'n gespecialiseerd bedrijf doet. Ze kennen zo'n auto doorgaans beter dan de gebruiker zelf.

Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat er al een markt is voor het ontvreemden van een BEV Kona of Niro. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 20-01-2020 11:20 (35%)

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

[...]
In de praktijk heb je meer last van valse alarmmeldingen dan effectief voordeel. Volgens mij dus weggegooid geld bij een EV. Maar ieder zijn "geloof" natuurlijk. :)
Persoonlijk steek ik er liever (een veel goedkopere en tenminste geluidloos) tracker in.
Dat van die valse meldingen ben ik helemaal met je eens. Heel vervelend. Het is alleen zo dat sommige verzekeraars (in NL tenminste) zo’n alarm eisen als de auto boven een bepaalde waarde uitkomt. Anders accepteren ze ‘m simpelweg niet. Tja....

Hippe Lip wijzigde deze reactie 20-01-2020 13:22 (8%)

• plips
  • Nu online
komkommertijd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:02:
Ik heb begrepen dat op 4 januari een schip is vertrokken met in ieder geval een aantal MY20's aan boord. Aankomst op 6 feb in Rotterdam
Yep, dat is de Morning Camilla die nu met 18.2 knopen ten zuiden van Sri Lanka vaart. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: zijn Somalische warlords geinteresseerd, en de één na belangrijkste: wiens auto's staan daar aan boord? Staat 'mijn' auto hier op, of op degene die nog niet vertrokken is, en wordt het dus een maandje later ...

Mijn dealer zegt er niks over en houdt het op uitlevering "in de maand maart"

• Levinius
  • Registratie: januari 2019
  • Nu online
[...]
Natuurlijk is hij verzekerd, maar als mijn auto gestolen wordt moet ik eerst 9 maanden wachten op een nieuwe en moet ik afhankelijk van de levertijd 8% of 12% bijtelling betalen ipv de huidge 4%. Dus ik snap wel dat mensen toch een alarm in willen laten bouwen...

• Marcva
plips schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:54:
[...]

Yep, dat is de Morning Camilla [...]
Waar haal je die info vandaan?
Zit ook op een MY20 te wachten, levering in maart.

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-02 16:17
Levinius schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Natuurlijk is hij verzekerd, maar als mijn auto gestolen wordt moet ik eerst 9 maanden wachten op een nieuwe en moet ik afhankelijk van de levertijd 8% of 12% bijtelling betalen ipv de huidge 4%. Dus ik snap wel dat mensen toch een alarm in willen laten bouwen...
Exact dit... Ik heb overigens geen alarm in laten bouwen.

Wat ik echter wel heb gedaan is mijn rechtsbijstandverzekering even gebeld dat mocht mijn auto buiten mijn schuld total loss gereden worden of ik kans maak om het bijtellingsverschil 4-8%-12% over de resterende jaren in een rechtzaak te kunnen verhalen op de veroorzaker.
Hier konden ze helaas geen duidelijk antwoord op geven, wel dat ze een eventuele gang naar de rechter verzekeren

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• plips
  • Nu online
Marcva schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Waar haal je die info vandaan?
Zit ook op een MY20 te wachten, levering in maart.
Uit de topic starter post... Daarin twee linkjes naar EUKOR en Marine Traffic.

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
eltron schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:33:
[...]

zit dat niet standaard in iedere auto die voorzien is van GPS met bijhorende software?

• RWO1
  • Laatst online: 21:10
cypher21 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Wat ik echter wel heb gedaan is mijn rechtsbijstandverzekering even gebeld dat mocht mijn auto buiten mijn schuld total loss gereden worden of ik kans maak om het bijtellingsverschil 4-8%-12% over de resterende jaren in een rechtzaak te kunnen verhalen op de veroorzaker.
Hier konden ze helaas geen duidelijk antwoord op geven, wel dat ze een eventuele gang naar de rechter verzekeren
In 2016 mijn outlander (destijds met 0%) total loss gereden buiten mijn schuld om, de extra bijtelling die ik daarna kreeg gewoon kunnen verhalen op de veroorzaker. Zou niet weten waarom dat nu niet meer kan 8)

• deejeebv
RWO1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:20:
[...]

In 2016 mijn outlander (destijds met 0%) total loss gereden buiten mijn schuld om, de extra bijtelling die ik daarna kreeg gewoon kunnen verhalen op de veroorzaker. Zou niet weten waarom dat nu niet meer kan 8)
Omdat bij diefstal de veroorzaker meestal niet te achterhalen is. Je eigen verzekeraar zal de extra bijbetaling niet uitbetalen.

• petertenboer
cypher21 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Even op google zoeken: https://www.vzr.nl/nieuws..._bij_total_loss_leaseauto

• IvoB2
Levinius schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:59:
Ah andere situatie dus. Gezien het een lease is wordt hier onmiddellijk een vervangwagen ter beschikking gesteld (idem bij ongeval of pech). Daarom zijn de laadkaarten hier ook allemaal multikaarten (om desnoods onmiddellijk en tijdelijk fossiel te kunnen tanken in de vervangwagen).
Bijtelling is hier uiteraard geen punt van overweging.

Maar een alarm houdt een goed geïnformeerde en gedreven belangstellende heus niet tegen om een auto te ontvreemden hoor. Kan net zo goed gescand worden als je sleutel.
bruneelm schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:51:
zit dat niet standaard in iedere auto die voorzien is van GPS met bijhorende software?
Nee.
En zo ja is het dan soms nog een hele klus om als gebruiker - na diefstal - tijdig aan de bruikbare gegevens te geraken.

IvoB2 wijzigde deze reactie 20-01-2020 16:29 (25%)

• Marc Both
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-02 08:52
Zojuist van mijn werkgever te horen gekregen dat mijn auto 1 februari geleverd wordt (besteld april 2019)

• RWO1
  • Laatst online: 21:10
deejeebv schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:42:
[...]

Omdat bij diefstal de veroorzaker meestal niet te achterhalen is. Je eigen verzekeraar zal de extra bijbetaling niet uitbetalen.
De eigen verzekeraar zeker niet (hoewel je daar destijds een separate verzekering voor kon afsluiten). Maar dat was niet de vraagstelling, het voorbeeld was bij total loss......

• Tacovdh
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-02 21:15
komkommertijd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:02:
Interessant! :)F Hoe weet je dat daar MY20's op staan? Is er al iemand die een MY20 is toegezegd in februari?

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:03
bruneelm schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:51:
[...]

Dat is niet voldoende, er moet ook een communicatiemogelijkheid bij voor de verbinding die jou laat weten waar de auto is. Anders weet de auto het alleen zelf (GPS) en daar heb je bij diefstal niets aan als hij niet kan communiceren.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• sonzter
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 18:45
Tacovdh schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Interessant! :)F Hoe weet je dat daar MY20's op staan? Is er al iemand die een MY20 is toegezegd in februari?
Mijn collega heeft de toezegging voor 13 Februari. Ben benieuwd. Ik krijg hem begin April.

• Tacovdh
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-02 21:15
Ik ben ook benieuwd! ik zou na een jaar wachten (besteld 6 feb 2019) nu een MY19 kunnen krijgen... liever een MY20, dus de dealer zoekt wanneer er een beschikbaar kan komen. Wachten wachten wachten :z

• sonzter
Tacovdh schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:49:
Ik ben ook benieuwd! ik zou na een jaar wachten (besteld 6 feb 2019) nu een MY19 kunnen krijgen... liever een MY20, dus de dealer zoekt wanneer er een beschikbaar kan komen. Wachten wachten wachten :z
Wij hebben besteld in Februari en Maart/April. Ons is altijd gezegd dat wij het MY20 model krijgen (daar was in offerte bij LM rekening gehouden). We hebben 2 weken terug nog hierover geïnformeerd maar ze verwachten nog steeds te kunnen leveren op de opgegeven datums.

Met alle wisselende verhalende hier zou het bijna een wonder zijn :) . We gaan het zien.. nog even afwachten dus.

• Niro-E
sonzter schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Wij hebben besteld in Februari en Maart/April. Ons is altijd gezegd dat wij het MY20 model krijgen (daar was in offerte bij LM rekening gehouden). We hebben 2 weken terug nog hierover geïnformeerd maar ze verwachten nog steeds te kunnen leveren op de opgegeven datums.

Met alle wisselende verhalende hier zou het bijna een wonder zijn :) . We gaan het zien.. nog even afwachten dus.
Volgens mij is MY20 pas in Mei/Juni 2019 gepubliceerd? Hoe kan het dan dat ze in Februari/maart al voorgehouden hebben dat het MY20 zou worden? Ik heb zelf ook in Maart besteld, en toen hadden ze MY19 pas 2 maanden ofzo in de showroom. Van MY20 was toen helemaal nog geen sprake. Begin Juni nagevraagd, en toen waren er bij de dealers nog geen verdere info qua specs, en gaven toen aan dat het sowieso nog MY19 zou worden.

• sonzter
Niro-E schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Volgens mij is MY20 pas in Mei/Juni 2019 gepubliceerd? Hoe kan het dan dat ze in Februari/maart al voorgehouden hebben dat het MY20 zou worden? Ik heb zelf ook in Maart besteld, en toen hadden ze MY19 pas 2 maanden ofzo in de showroom. Van MY20 was toen helemaal nog geen sprake. Begin Juni nagevraagd, en toen waren er bij de dealers nog geen verdere info qua specs, en gaven toen aan dat het sowieso nog MY19 zou worden.
Ik weet niet exact hoe en wat maar ze wisten dat er een nieuw model aan kwam en daarbij hebben ze +- 2000 euro speling gehouden in de offerte. Toen MY20 (ergens na de zomer) definitief bekend was kregen wij al te horen dat wij die versie kregen. Ongeveer anderhalve maand geleden hebben wij ook de (verwachte) leverdatums gekregen en die zijn 2 weken geleden nog eens bevestigd door de LM, evenals dat het gaat om MY20 modellen.

Desondanks is ook onze ervaring omtrent bestellen, op de hoogte houden niet helemaal zoals je zou wensen. Ik had al een zwarte in bestelling staan en een collega van mij een rode. Deze rode is uiteindelijk omgezet naar een grijze om even later weer omgezet te worden naar ook een zwarte (leveringsproblemen).

We moeten maar afwachten en zien... :|

sonzter wijzigde deze reactie 21-01-2020 17:59 (20%)
Reden: Uitbreiden informatie

• patrickvdweide
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 27-02 12:18
Ter info: ik heb mijn MY19 2-3 weken voor leverdatum nog om mogen wisselen voor een MY20 (koop, geen lease). Ik moest uiteraard wel circa 2K bijbetalen en moet nu opnieuw een aantal maanden wachten op de MY20. Dit was bij Durmi Auto.

Dit was begin januari, terwijl ik in april/mei '19 had besteld.

patrickvdweide wijzigde deze reactie 21-01-2020 18:52 (18%)

• Marc Both
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-02 08:52
Niro-E schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Mijn dealer wist me in april ook al te vertellen dat er facelift aan zat te komen volgend jaar (dit jaar dus). Ze wisten me toen nog niet te vertellen wat die in zou gaan houden overigens.
Pagina: 1 ... 72 ... 79 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True