Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:44
AeoIus schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:56:
Nog even een vraagje want we willen gaan skieën in Oostenrijk dit jaar.
Hebben jullie ervaringen met sneeuwkettingen op de e-Niro?
Zijn daar nog restricties op vanwege de elektrische aandrijving?
Ik heb hiervoor gekeken voor mijn reis in finland. In de handleiding adviseren ze sokken. Maar volgensmij mag je die niet gebruiken in duitsland en oostenrijk. Dus ik heb gewoon sneeuwkettingen.

Kia e-Niro Aurora Black

• Niro-E
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 09:16
niet te hard t pedaal indrukken zodat ze gaan slippen.. :-)
verder niet dat ik weet.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-02 11:05

Hippe Lip

+ + + NL + + +

blottle schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Ik heb hiervoor gekeken voor mijn reis in finland. In de handleiding adviseren ze sokken. Maar volgensmij mag je die niet gebruiken in duitsland en oostenrijk. Dus ik heb gewoon sneeuwkettingen.
En heb je ook met die kettingen gereden, of had je ze alleen bij je?

Taal is makkelijker als je denkt...

• Gotta
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 02-02 20:19
Iemand ervaringen met de dashcam en Media/Schermpjes in hoofdsteun ingebouwd bij/door KIA?

Ik heb beide opties aangeklikt maar kan er verder weinig over vinden op het web qua functionaliteit etc.

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:03
Op dit punt geen verschil tussen EV en ICE. Ze moeten wel passen natuurlijk ;) maar dat is niet anders dan bij ICE. En E-Niro slipt ook zonder winterseomstandigheden al snel door als je een dot gas geeft.
Ik had ze wel bij me maar gelukkig niet nodig in kerstvakantie. Wel een moment gehad met wat lichte sneeuw op de weg dat ik moeite had om weer op gang te komen (bergop) nadat ik even was gestopt voor een bus.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15:07
Ik ben net terug van Oostenrijk en heb wel even een benauwd momentje gehad op de eerste dag. Het was aan het eind van de middag en het was dus al donker. Het had gesneeuwd en de kleinere wegen waren (nog) niet geveegd en voor mij was dit de eerste keer rijden met de e-Niro in sneeuw. De auto heeft Michelin CrossClimate+ all-seasons banden, die ook geschikt zijn als winterbanden. Ik had wel sneeuwkettingen bij me, maar durfde ze nog niet te gebruiken, omdat ik net een bord had gezien, dat sneeuwkettingen alleen nog toegestaan zijn voor vrachtwagens en bussen.

Ondanks de sneeuw bleven de 4x4 auto's wel flink hard doorrijden en sommigen houden daarbij zeer weinig afstand. Daarom ging ik bij een iets breder gedeelte van de weg meer naar rechts om zo'n auto voorbij te laten gaan. Helaas was de sneeuw daar nog veel dikker en door de duisternis op deze onverlichte weg had ik het te laat in de gaten, dat de weg daar redelijk steil omhoog ging. Bij het naar rechts gaan liet ik mijn snelheid ook teruglopen, omdat ik merkte, dat het veel gladder was met zo'n dikkere laag half aangereden sneeuw. Toen had ik heel veel moeite om die heuvel op te komen. De Niro heeft dan teveel koppel op de voorwielen en deze slipten al heel snel door. Het ESP-lampje brandde dan bijna continu, maar het systeem hielp niet echt, want ik kwam helemaal niet vooruit. Uiteindelijk ben ik de heuvel op gekomen door zeer voorzichtig "gas" te geven. Dan hebben de voorwielen nog net een beetje grip en als de auto weer een beetje snelheid heeft, slippen de voorwielen ook minder door.

Zorg dus dat je niet stil komt te staan, want dan heb je echt problemen om weer weg te komen. Later op de vakantie heb ik ook altijd gezorgd, dat ik niet langzamer dan zo'n 10 km/u reed bij besneeuwde wegdek heuvel opwaarts en sindsdien is het goed gegaan.

• Niro-E
"omdat ik net een bord had gezien, dat sneeuwkettingen alleen nog toegestaan zijn voor vrachtwagens en bussen."

dit bord is volgens mij een sneeuwketting plicht voor vrachtwagens en bussen, dus als je dat wilt of da t de omstandigheden daarom vragen mag ook gewoon onder personenauto's. (blauw bord met sneeuwketting symbol, met daaronder een wit bord met daarop vrachtwagen en bus)

• eltron
@Kuo Het doorslippen van de voorwielen van de E-Niro is volgens mij niet alleen teveel koppel, maar ook te weinig druk/gewicht op de voorwielen. In elk geval in vergelijking met een Ice waar een zware motor voorin ligt. Dat wordt nog versterkt door bergop en veel bagage achterin. Ik deel jouw advies om te zorgen dat je bergop niet stil komt te staan als er sneeuw ligt.

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15:07
Niro-E schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:07:
dit bord is volgens mij een sneeuwketting plicht voor vrachtwagens en bussen, dus als je dat wilt of da t de omstandigheden daarom vragen mag ook gewoon onder personenauto's. (blauw bord met sneeuwketting symbol, met daaronder een wit bord met daarop vrachtwagen en bus)
Wanneer mag je met sneeuwkettingen rijden?

Ik kan me voorstellen, dat je dat niet zomaar mag doen, omdat je dan de wegdek misschien kan beschadigen en het verkeer kan ophouden, omdat je niet hard kan rijden met sneeuwkettingen.

• Kelnarath
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16:08
Mijn dealer geeft aan dat mijn MY20 Kia e-Niro DynamicLine + 1 Fase lader besteld is in December 2019 ( Bestelling gedaan September 2019 ), geschatte levertijd: Net zoals vele bovenstaande posts: Eind Maart 2020.

Toch een beetje skeptisch, we gaan het zien!

• Niro-E
Kuo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:17:
[...]

Wanneer mag je met sneeuwkettingen rijden?

Ik kan me voorstellen, dat je dat niet zomaar mag doen, omdat je dan de wegdek misschien kan beschadigen en het verkeer kan ophouden, omdat je niet hard kan rijden met sneeuwkettingen.
Voor zover bij mij bekend, zodra de omstandigheden erom vragen, en je snelheid mag dan niet meer dan 50km/h bedragen. er zijn sommige gebods borden, blauw met ketting symbool en rode streep, maar dit wil zeggen einde plicht. het blauwe bord met de ketting symbool, met de rode gladheidsdriehoek erboven op bijv. bergpassen wil zeggen dat je onder die omstandigheden verplicht bent ze bij je te hebben.

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:43
Ik heb de eerste duizend kilometer erop zitten

Verbruik (range) van de auto valt me eerlijk gezegd tegen. Kom absoluut niet verder dan 350km op een volle accu.
En vannacht op de terugweg van Schiphol 1 acculading was billenknijpen . Het was 115km met nog 57% accu. Verwachtte range was ongeveer 190km. Ruimte zat zou je zeggen, maar met 130 a 140 liep het bereik toch wel heel drastisch terug.
Uiteindelijk in turtle mode met nog 3km accu over thuis de oprit op gekropen. Viel me best tegen.

Merk dat ik daar toch wel echt rekening mee moet gaan houden met mijn rijstijl, of onderweg even snelladen voor lief nemen.
Maar goed, met dagelijks woon werk verkeer hoef ik geen rijstijl aan te passen en sta ik 's avonds gewoon aan de stekker thuis.

Rijdt wel fantastisch zeg!

Wat ik wel mis is dat je niet even terug kunt zien hoeveel KW een rit gekost heeft in de mijn KIA app/.

En wat ik mooi vond aan de tesla is dat deze aangeeft dat je niet harder dan XXX km/h moet rijden om op je bestemming te kunnen komen. Dat mistte ik vannacht wel, had gehoopt dat daar wel wat voor in de software zou zitten eigenlijk

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Niro-E
ten eerste, 350km voor de winter is nog redelijk bereik. zeker als dit veel snelweg is met 120km/h +

Ten tweede, als je langer als een dag op schiphol hebt gestaan (wat ik even aanneem) dan was je accu temp. vannacht bij aanvang waarschijnlijk zo rond de 4 graden. hier zul je de eerste tientallen km's last van hebben qua bereik. dit is iets om rekening mee te houden. iets langzamer rijden, (bijv. 125) dan hou je waarschijnlijk een goede marge over.

Als laatste, de 190km die die aangeeft is op basis van het verbruik wat daarvoor gemeten is, als je dan 130-140 gaat rijden dan is het logisch dat het aantal km's op de GOM wat terugloopt.

al met al zie ik geen hele buitengewone dingen qua range.

• Nelis13
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:06
@cypher21
Als je straks in de zomer overal nog maar max 100km/uur mag rijden zul je zien dat je range zomaar 450+km kan worden.

• cypher21
Niro-E schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:59:
ten eerste, 350km voor de winter is nog redelijk bereik. zeker als dit veel snelweg is met 120km/h +

Ten tweede, als je langer als een dag op schiphol hebt gestaan (wat ik even aanneem) dan was je accu temp. vannacht bij aanvang waarschijnlijk zo rond de 4 graden. hier zul je de eerste tientallen km's last van hebben qua bereik. dit is iets om rekening mee te houden. iets langzamer rijden, (bijv. 125) dan hou je waarschijnlijk een goede marge over.

Als laatste, de 190km die die aangeeft is op basis van het verbruik wat daarvoor gemeten is, als je dan 130-140 gaat rijden dan is het logisch dat het aantal km's op de GOM wat terugloopt.

al met al zie ik geen hele buitengewone dingen qua range.
ooh het is ook niet iets abnormaals.
En het is absoluut mijn rijstijl, maar had niet verwacht dat 130+ zo'n grote impact zou hebben. Anders was ik wel wat langzamer gaan rijden. Wilde alleen zsm naar bed

Als je alleen maar snelweg rijdt met 130 dan kom je niet verder dan 300 op een accu denk ik. Maar goed, voor normaal woon werk hoef ik maar 2 keer te laden in een week

• Rogar
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:05
Kuo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:04:
Ik ben net terug van Oostenrijk en heb wel even een benauwd momentje gehad op de eerste dag. Het was aan het eind van de middag en het was dus al donker. Het had gesneeuwd en de kleinere wegen waren (nog) niet geveegd en voor mij was dit de eerste keer rijden met de e-Niro in sneeuw. De auto heeft Michelin CrossClimate+ all-seasons banden, die ook geschikt zijn als winterbanden. Ik had wel sneeuwkettingen bij me, maar durfde ze nog niet te gebruiken, omdat ik net een bord had gezien, dat sneeuwkettingen alleen nog toegestaan zijn voor vrachtwagens en bussen.

Ondanks de sneeuw bleven de 4x4 auto's wel flink hard doorrijden en sommigen houden daarbij zeer weinig afstand. Daarom ging ik bij een iets breder gedeelte van de weg meer naar rechts om zo'n auto voorbij te laten gaan. Helaas was de sneeuw daar nog veel dikker en door de duisternis op deze onverlichte weg had ik het te laat in de gaten, dat de weg daar redelijk steil omhoog ging. Bij het naar rechts gaan liet ik mijn snelheid ook teruglopen, omdat ik merkte, dat het veel gladder was met zo'n dikkere laag half aangereden sneeuw. Toen had ik heel veel moeite om die heuvel op te komen. De Niro heeft dan teveel koppel op de voorwielen en deze slipten al heel snel door. Het ESP-lampje brandde dan bijna continu, maar het systeem hielp niet echt, want ik kwam helemaal niet vooruit. Uiteindelijk ben ik de heuvel op gekomen door zeer voorzichtig "gas" te geven. Dan hebben de voorwielen nog net een beetje grip en als de auto weer een beetje snelheid heeft, slippen de voorwielen ook minder door.

Zorg dus dat je niet stil komt te staan, want dan heb je echt problemen om weer weg te komen. Later op de vakantie heb ik ook altijd gezorgd, dat ik niet langzamer dan zo'n 10 km/u reed bij besneeuwde wegdek heuvel opwaarts en sindsdien is het goed gegaan.
Op een zanderige ondergrond is dat ook inderdaad. Je moet echt langzaam blijven rollen en vooral geen extra "gas" geven...
Ik vertrek volgende week vrijdag naar Oostenrijk (incl. sneeuwkettingen), zal ook de berg op niet te veel de snelheid laten zakken.

• Niro-E
haha, dat snap ik. De luchtweerstand is hier de grote boosdoener helaas.

Ik ben zelf bezig om met een ODB dongle de data te integreren in ABRP om zo de live SoC te gebruiken en de aankomst SoC te berekenen op langere trips. Kan het helaas pas testen als ik me auto heb. :-(
maar er zijn vast wel mensen die dit al doen.

• eltron
Niro-E schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Ik ben zelf bezig om met een ODB dongle de data te integreren in ABRP om zo de live SoC te gebruiken en de aankomst SoC te berekenen op langere trips. Kan het helaas pas testen als ik me auto heb. :-(
Ja dat klopt. Ben één van die mensen.

• Nelis13
Ik ook

• DekkerM
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20-02 19:42
[...]

Kan dat gewoon met Zo'n AliExpress bluetooth dongle?

• eltron
DekkerM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:20:
[...]
In principe wel, al is er verschil in kwaliteit en o.a. frequentie waarmee de data worden ververst.
Uit te lezen met bijvoorbeeld EV-Notify dat weer kan worden gekoppeld met ABRP.

• beschuit
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:21

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

cypher21 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:26:
[...]

ooh het is ook niet iets abnormaals.
En het is absoluut mijn rijstijl, maar had niet verwacht dat 130+ zo'n grote impact zou hebben. Anders was ik wel wat langzamer gaan rijden. Wilde alleen zsm naar bed

Als je alleen maar snelweg rijdt met 130 dan kom je niet verder dan 300 op een accu denk ik. Maar goed, voor normaal woon werk hoef ik maar 2 keer te laden in een week
Ik ben laatst met vijf man in de auto op een neer naar Doetinchem gereden, voornamelijk snelweg, en terug flink doorgereden, lees 130. De afstand heen en terug was 200 kilometer, het bereik ging met 300 km omlaag....

• cypher21
beschuit schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Ik ben laatst met vijf man in de auto op een neer naar Doetinchem gereden, voornamelijk snelweg, en terug flink doorgereden, lees 130. De afstand heen en terug was 200 kilometer, het bereik ging met 300 km omlaag....
Ja dit bedoel ik, ik vind het nog wel lastig hiermee rekening te houden.

Ik had laatst een enkele rit van 175km, had de auto net en de accu was nog voor 70% vol, aardig doorgereden, vaak zelfs 150, maar ook toen moest ik een paal opzoeken.
bereik gaf aan 340 maar nog maar een paar % accu over na 175km

Ach het zal met de tijd en ervaring beter inschatten zijn, maar vind dat de software van de auto dit wel beter had kunnen aangeven.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:17
@cypher21 de GoM werkt op basis van een X aantal voorgaande ritten. Dus die moet nog even moeten wennen aan jouw "sportieve" rijstijl icm koud weer.
340km bij 70% vol is niet realistisch namelijk, alleen in de zomer als je max 80 rijdt. In Noorwegen ben ik boven de 500km range beland omdat je daar simpelweg niet harder kan dan 70-80km/u.

Maar je zal zeker even moeten leren om je aan de max. snelheid te houden en soms nog wat langzamer als je zonder laden (en dus sneller) je bestemming wilt halen.

Ik hoop dat de ABRP app uiteindelijk geschikt gemaakt wordt voor CarPlay. Die kan namelijk wel aangeven om je aan een lagere snelheid te houden om de volgende laadpaal/bestemming te halen, net zoals een Tesla dat standaard doet.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 07-01-2020 16:02 (30%)

• Niro-E
cypher21 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:51:
[...]

Ach het zal met de tijd en ervaring beter inschatten zijn, maar vind dat de software van de auto dit wel beter had kunnen aangeven.
Denk het ook, maar belangrijk is om te beseffen dat je SoC als je wegrijd, niet kan weten met hoeveel man je in de auto zit (extra gewicht) en hoe hard je gaat rijden, en andere factoren zoals tegenwind etc. Daarom is het ook fijn om ingeschatte SoC aan het einde van je rit te zien. (die dan wel wordt berekend op je huidige verbruik, mogelijk gecombineerd met je gemiddelde verbruik van de laatste 1000km, en het gemiddelde over de huidige rit tot zo ver, en bij voorkeur ook temperatuur en geografie richting je route) maar ja, dit is echt nog een brug te ver voor klassieke auto fabrikanten gok ik.

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-02 07:08
Vandaag had ik een afspraak in Zuid Limburg, 200 km. Bij aankomst 46%, daar kunnen laden, aan 11kW paal, dus met 3kW, bij vetrek 250 km SoC thuisgekomen met 16% ofwel 55 km.
Heb op de teller 128 gereden, dat is gps 120 km/h waar dat mocht, kachel op 18 graden. Het valt mij niets tegen.

• Nelis13
Kachel op 18 valt mij altijd wel tegen. Liever 20-21 graden en stoelverwarming op 1 en in het begin vaak stuurverwarming nog aan.

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 20-02 21:33
[...]

In OVMS kan je nu ook een script plaatsen die live data naar ABRP stuurt.
https://github.com/openve...0ae0ce7a2bd77500465e20077

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:44
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:31:
[...]

En heb je ook met die kettingen gereden, of had je ze alleen bij je?
Nee was niet nodig. Had ze alleen bij. Mijn oude kettingen passen onder de Niro en dus geen nieuwe gekocht.

Kia e-Niro Aurora Black

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-02 16:06
[quote]eltron schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:13:
@Kuo Het doorslippen van de voorwielen van de E-Niro is volgens mij niet alleen teveel koppel, maar ook te weinig druk/gewicht op de voorwielen. In elk geval in vergelijking met een Ice waar een zware motor voorin ligt. Dat wordt nog versterkt door bergop en veel bagage achterin. Ik deel jouw advies om te zorgen dat je bergop niet stil komt te staan als er sneeuw ligt.

Inderdaad te weinig druk op de voorwielen , denk dat dat het is
Vroeger losten we dat op om iemand op het linker spatscherm en op het rechter spatscherm te zetten
Moet je wel met minimaal 3 personen zijn natuurlijk 😀
Het is toen indertijd wel gelukt ....

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12:41
HJKJ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:39:
Vroeger losten we dat op om iemand op het linker spatscherm en op het rechter spatscherm te zetten
Moet je wel met minimaal 3 personen zijn natuurlijk 😀
Het is toen indertijd wel gelukt ....
Jamaar vroeger konden mensen het een en ander wel aan. Vind nu nog maar eens 2 mensen die tegen vriestemperaturen kunnen zonder na 50 meter dood van dat spatscherm te vallen. :)
(Nu worden ze blijkbaar al niet goed als ze in een auto moeten rijden, windvrij dus, bij een binnentemperatuur van minder dan 21°C + stoelverwarmling en stuurverwarming :+ ).

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Nelis13
Zekers

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-02 16:06
Ook las ik dat het op all season banden was
Wij gaan zelf ook naar Oostenrijk op wintersport en heb daarvoor wel
speciaal sneeuwbanden eronder laten zetten , dus geen all seasons
Denk toch dat ik hierdoor meer tractie heb in de sneeuw .

• deejeebv
Vandaag de snellader van Ionity in Stroe uitgetest. Ik startte met 28%, opgenomen vermogen was 53kW, lang niet het door Kia opgegeven maximum van 80 kW.
Batterij temperatuur was bij start ongeveer 20 graden.
Was trouwens druk bij de snellader. Toen ik kwam stond er een MG te laden, die werd opgevolgd door een Tesla, en ik heb plaats gemaakt voor een Audi E-Tron.

• cypher21
deejeebv schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:08:
Vandaag de snellader van Ionity in Stroe uitgetest. Ik startte met 28%, opgenomen vermogen was 53kW, lang niet het door Kia opgegeven maximum van 80 kW.
Batterij temperatuur was bij start ongeveer 20 graden.
Was trouwens druk bij de snellader. Toen ik kwam stond er een MG te laden, die werd opgevolgd door een Tesla, en ik heb plaats gemaakt voor een Audi E-Tron.
100% toen je wegging? hoe lang heb je daar gestaan?

• deejeebv
Ik heb maar een minuut of 10 gestaan tot 38%, ik heb plaats gemaakt voor de Audi e-tron. Opgenomen vermogen bleef gelijk. EVNotify gaf daar een mooie grafiek van. Hij begon volgens EVNotify bij 26% zie ik nu, dus in 10 minuten 12% bijgeladen.

• CyBeRSPiN
Het viel me net pas op, maar de MijnKia app geeft tegenwoordig in de melding aan wat de laadsnelheid is :)
Toch leuk dat ze toch nog wat verbeteren.

• ArieL
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-02 13:24
DekkerM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Mijn ervaring, doe jezelf een plezier en koop er 1 van betere kwaliteit.
Waarom geen goedkope:
1) lage refreshrate, gegevens komen soms niet door waardoor live data niet werkt bij abrp
2) zo onveilig als maar kan, pairing mogelijkheid blijft altijd actief met een code die iedereen weet/kan raden, gebruiken allemaal zelfde mac adressen etc..

Koop in ieder geval een dongle met een pairing knop. Zodat je alleen met fysieke toegang kunt pairen.
Ali heeft deze ook vanaf een euro of 50, maar of je dan een echte hebt?
Voor een paar tientjes meer kun je er zeker ook in europa scoren.

• Levinius
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14:08
Een irritatie die ik ervaar met de Mijn Kia app is dat hij voor elke scheet een bericht wil sturen, dat is nog tot daar aan toe.

Maar er is geen mogelijkheid om alle berichten in één keer te accepteren/verwijderen, ik moet ze echt stuk voor stuk doen.

Of zie ik iets obvious over het hoofd?

• CyBeRSPiN
Levinius schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:01:
Een irritatie die ik ervaar met de Mijn Kia app is dat hij voor elke scheet een bericht wil sturen, dat is nog tot daar aan toe.

Maar er is geen mogelijkheid om alle berichten in één keer te accepteren/verwijderen, ik moet ze echt stuk voor stuk doen.

Of zie ik iets obvious over het hoofd?
Stuur een email naar KCS@kia.nl, heb ze een aantal suggesties gedaan die inmiddels geïmplementeerd zijn.
Als ze niks horen dan weten ze ook niet wat er beter moet.

• Levinius
  • Laatst online: 14:08
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Stuur een email naar KCS@kia.nl, heb ze een aantal suggesties gedaan die inmiddels geïmplementeerd zijn.
Dank voor de tip, heb ik gedaan!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Ben wel benieuwd naar wat je voor suggesties hebt gedaan. Ik heb namelijk niet echt het idee dat er iets veranderd is in de app sinds 1 jaar geleden.

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:09:
[...]

Ben wel benieuwd naar wat je voor suggesties hebt gedaan. Ik heb namelijk niet echt het idee dat er iets veranderd is in de app sinds 1 jaar geleden.
-Start-SoC en kW laadvermogen bij aanvang laden (dit is inmiddels geimplementeerd)
-Status meldingen, niet alles beginnen met "Let Op!". In het begin kreeg je "Let Op! Batterij wordt opgeladen" (ja duh.. Is inmiddels aangepast)
-kunnen kiezen welke meldingen je wilt ontvangen (pushberichten van het laden uitzetten bijvoorbeeld), kan nu ook al een tijd.

Maar had ook om dingen gevraagd die nog steeds niet kunnen, wie weet helpt het als ik niet de enige ben:
-tijdstip van laatste update vanuit auto zodat je ziet als de app achterloopt
-verbruik in kWh per rit in de historie
-verloop laadbeurt, grafiekje van kW over de tijd, aantal kWh geladen in totaal
-opt-in voor de rithistorie ipv standaard actief
-kunnen verwijderen van ritten uit de historie
-verwijderen van Facebook koppeling en andere privacyschendende tracker code in de app
-kachel/airco kunnen bedienen (bleek uiteindelijk onmogelijk)

• aph3x2n
  • Laatst online: 18-02 11:05
deejeebv schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:58:
Ik heb maar een minuut of 10 gestaan tot 38%, ik heb plaats gemaakt voor de Audi e-tron. Opgenomen vermogen bleef gelijk. EVNotify gaf daar een mooie grafiek van. Hij begon volgens EVNotify bij 26% zie ik nu, dus in 10 minuten 12% bijgeladen.
Ik ben rondom de jaarwisseling ook langer op pad geweest en ook veel gebruik gemaakt van de Ionity laders. Ik krijg het laden ook niet hoger dan 50kw. Nou moet ik zeggen het was buiten rond de 0 graden maar toch...

Wat me wel opviel is dat ik hem 1 keer langere tijd op de 79kw heb gekregen onder dezelfde koude omstandigheden. Het enige verschil was dat ik dit keer in de auto ben blijven zitten en alles aan heb laten staan. Na een aantal minuten begon er ook een flinke fan te draaien (zo klonk het in ieder geval). Zou dit iets met batterij verwarming te maken hebben? Het zal toch niet zo zijn dat dat alleen goed gaat werken als ik de auto aan laat staan en er zelf in blijf zitten?! Wel opvallend...

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

En daarbij dan nog de vuistregel hanteren dat je verbruik evenredig is met het kwadraat van de snelheid. Dat houdt in dat je bij 130 twee keer zoveel verbruikt als bij 90!

• CyBeRSPiN
@aph3x2n waren dat Ionity laders in NL of daarbuiten? Begreep dat ze in NL op gratis staan en mogelijk beperkt zijn in vermogen? Kan het mis hebben hoor..

• giancarlo_f
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:06
Hippe Lip schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:18:
En daarbij dan nog de vuistregel hanteren dat je verbruik evenredig is met het kwadraat van de snelheid. Dat houdt in dat je bij 130 twee keer zoveel verbruikt als bij 90!
kleine aanvulling : de snelheid is zelfs "snelheid ten opzichte van de lucht"

Bij een tegenwind van bijvoorbeeld windkracht 4 (circa 20-28 km/u) moet je die er zelfs bij optellen

Bij ABRP (abetterroutepalnner.com) kun je hier leuk mee spelen (bij more settings headwind).

Tesla Bjorn houdt hier mooi rekening mee met zijn 'test route' ; hij keert om en rijdt dezelfde route in omgekeerde richting terug :)

giancarlo_f wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:03 (10%)

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13:47
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:20:
@aph3x2n waren dat Ionity laders in NL of daarbuiten? Begreep dat ze in NL op gratis staan en mogelijk beperkt zijn in vermogen? Kan het mis hebben hoor..
Ik stond dinsdag bij de gratis Ionity Nieuwegein. Naast een e-tron. Buitentemperatuur een graad of 8. Ik had zover ik kon zien de gewone karakteristiek, vanaf 17% tot ca 28% ongeveer 51 kW, toen 76 kW wat weer werd afgebouwd via iets van 56 kW en 35 kW.

Had daarvoor 100 km gereden, niet heel hard. De laatste 20 km tussen 50 en 80 km/u.

• aph3x2n
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:20:
Beide, die 79kw haalde ik in NL (Sevenum) waar ik de week ervoor ook daar maar 50kw haalde onder dezelfde omstandigheden (maar niet in de auto gebleven)

• giancarlo_f
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:06
aph3x2n schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:15:
[...]

Beide, die 79kw haalde ik in NL (Sevenum) waar ik de week ervoor ook daar maar 50kw haalde onder dezelfde omstandigheden (maar niet in de auto gebleven)
Ionity Apeldoorn / 76kw gehaald / niet in auto

Om de hogere laadsnelheid te halen moet de batterij 'op temperatuur' zijn VOORDAT je gaat laden. Ik had er een rit van 160km opzitten alvorens ik ging laden.

• NiroNiro
  • Niet online
aph3x2n schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:58:
[...]

Ik ben rondom de jaarwisseling ook langer op pad geweest en ook veel gebruik gemaakt van de Ionity laders. Ik krijg het laden ook niet hoger dan 50kw. Nou moet ik zeggen het was buiten rond de 0 graden maar toch...

Wat me wel opviel is dat ik hem 1 keer langere tijd op de 79kw heb gekregen onder dezelfde koude omstandigheden. Het enige verschil was dat ik dit keer in de auto ben blijven zitten en alles aan heb laten staan. Na een aantal minuten begon er ook een flinke fan te draaien (zo klonk het in ieder geval). Zou dit iets met batterij verwarming te maken hebben? Het zal toch niet zo zijn dat dat alleen goed gaat werken als ik de auto aan laat staan en er zelf in blijf zitten?! Wel opvallend...
Ik heb zelf het idee dat omdat je in de auto blijft zitten met verwarming aan dat dat de verwarming van de accu bevordert, viel me ook op inderdaad. Verder denk ik dat de fans dat je hoort voor koeling zorgen, maarja, who knows.. Kia is hierin niet echt transparant dus we weten niet zo goed wat er gebeurt helaas...

• aph3x2n
giancarlo_f schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:46:
[...]

Ionity Apeldoorn / 76kw gehaald / niet in auto

Om de hogere laadsnelheid te halen moet de batterij 'op temperatuur' zijn VOORDAT je gaat laden. Ik had er een rit van 160km opzitten alvorens ik ging laden.
Ik had in alle etappes ongeveer 200 km gereden waarvan de laatste 50km op snelheid van 130km per uur... maar goed het is dus blijkbaar toeval met die ene keer :)

aph3x2n wijzigde deze reactie 10-01-2020 08:54 (4%)

• CyBeRSPiN
aph3x2n schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:51:
[...]

Ik had in alle etappes ongeveer 200 km gereden waarvan de laatste 50km op snelheid van 130km per uur... maar goed het is dus blijkbaar toeval met die ene keer :)
Temperatuur zal wel een rol spelen. Ben in augustus naar Noorwegen gereden en altijd boven de 70kW kunnen laden op een HPC en voldoende lage SoC.

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:54
locloc schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:58:
Hoi allemaal, wij hebben sinds donderdag eindelijk onze E-Niro binnen. Met dakkoffer, fietsendrager, twee fietsen, drie kinderen en een volle achterbak meteen op pad gegaan. Verbruik viel me mee. Maar ik heb inmiddels wel een aantal newbievragen. Wie wil/kan ze beantwoorden?

- Wat is het maximale kWh wat je kunt laden bij een snellader? 175?
- Wat is de optimale snelheid op de snelweg? 105km/u? Lees: wanneer daalt accu rapppp?
- Waarom gaf de auto gisterochtend na laden aan: vol, 434km bereik, en vandaag na laden 383? Zelfde weersomstandigheden en settings.
- Hoe ver kom je op een ‘volle tank’ als je continu 130 rijdt?
- Waarom krijg ik de achterdeuren nooit open van buitenaf?
- Klopt het dat je in de lijst met laadpalen niet kunt selecteren op het aantal kWh dat de palen kunnen leveren?
- Kun je tijdens het rijden actueel verbruik in beeld zien (dus de data die je ziet ná een rit, als je de auto uitzet?
Hoe gaat dat met drie kinderen? Hebben ze nog stoeltjes?

Memento mori

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:23
Vanochtend een raar software probleem.
Ik start de auto en het multimedia scherm blijft een tijdje zwart. Start daarna verder wel normaal op.
De volgafstand van de ACC is opeens 3 streepjes ipv 1 streepje, regeneratielevel staat opeens op standaard 1 ipv de door mij geconfigureerde 2 onder de normale stand en locatiegebaseerd laden staat opeens andersom ingesteld, waarbij ik eerst de instelling alleen thuis toegepast wilde hebben was het nu juist dat vinkje uit.
Maar het was niet zo dat alles gereset was, want mijn navigatie kende alle favoriete bestemmingen nog wel en het locatiegebaseerde laden kende mijn thuisadres ook nog gewoon.
Iemand anders dit wel eens gehad?

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:58
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:28:
[...]
Maar had ook om dingen gevraagd die nog steeds niet kunnen, wie weet helpt het als ik niet de enige ben:
-tijdstip van laatste update vanuit auto zodat je ziet als de app achterloopt
-verbruik in kWh per rit in de historie
-verloop laadbeurt, grafiekje van kW over de tijd, aantal kWh geladen in totaal
-opt-in voor de rithistorie ipv standaard actief
-kunnen verwijderen van ritten uit de historie
-verwijderen van Facebook koppeling en andere privacyschendende tracker code in de app
-kachel/airco kunnen bedienen (bleek uiteindelijk onmogelijk)
De vraag is natuurlijk hoeveel er nog in de ontwikkeling van de app wordt gestoken nu KIA vanaf MY2020 overstapt op UVO Connect :/

• CyBeRSPiN
Marcva schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:47:
[...]

De vraag is natuurlijk hoeveel er nog in de ontwikkeling van de app wordt gestoken nu KIA vanaf MY2020 overstapt op UVO Connect :/
Dat vrees ik ook, maar er rijden tienduizenden Kia’s rond in NL met die Connected Services module. Plus er zit een abonnement aan vast waardoor het mogelijk wel lucratief is om klanten te behouden. Wie weet..

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:53:
[...]

Dat vrees ik ook, maar er rijden tienduizenden Kia’s rond in NL met die Connected Services module. Plus er zit een abonnement aan vast waardoor het mogelijk wel lucratief is om klanten te behouden. Wie weet..
Dit toont dus de kwetsbaarheid / afhankelijkheid aan van dit soort diensten: gedwongen winkelnering, maar qua ondersteuning en continuïteit is het maar afwachten.
Een Europese verplichting om dit soort diensten universeel te maken zou mooi zijn. De de sensoren / communicatie e.d. volgens standaard protocol. Je kiest er zelf een aanbieder bij die de data verwerkt / communicatie verzorgt. Dat maakt je onafhankelijk van het automerk.
Maar dat is meer de discussie: van wie is de data die de auto genereert. Het antwoord van KIA zal zijn: van ons. Ik denk daar anders over ;)

• CyBeRSPiN
Het staat je vrij om een systeem als OVMS, AutoPi etc in te bouwen natuurlijk. Of om het helemaal niet te gebruiken, het is geen Tesla die onbruikbaar wordt als de fabrikant zou stoppen met support.
Maar snap je punt. Meer een meer digitale diensten worden aan een auto gekoppeld, hoe blijft dat werken na 5, 10, 15 jaar? Het is geen mobieltje die je na 3 jaar recyclet.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-01-2020 11:24 (30%)

• beschuit
  • Laatst online: 00:21

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Tsja, de huidige app is leuk, maar niet essentieel, en werkt ook zeer matig met weinig opties. Dus als support stopt kan ik me er niet over opwinden.

Ik blijf het verbluffend vinden dat je een auto van 48K ontwerpt en niet de mogelijkheid biedt om op afstand b.v. de verwarming aan te zetten. Of een juiste zichzelf bijwerkende oplaadtijd te genereren. Of de deuren op slot te doen (niet van het slot).

En de navigatie mbt elektrisch rijden is ook niet al te best. Live verbonden is regelmatig niet up to date qua opladers, en ik kan niet vragen om een lijst snelladers plus afstanden langs de ingestelde route.

Dat gezegd hebbende, fijnste auto die ik ooit heb gehad!

• Marcva
beschuit schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:36:
[...]
Dat gezegd hebbende, fijnste auto die ik ooit heb gehad!
:) Hoop dat ik je dat binnekort na kan zeggen.
Net gebeld met de dealer. Kan waarschijnlijk in de tweede week maart mijn MY2020 rijden :9~ Hij "had het gevoel" dat ze al in NL zijn :9
Kennelijk zijn ze dus eerder met de productie van het nieuwe model begonnen: zou half december starten. Lijkt me niet dat ze dan nu al in NL kunnen zijn. Communicatie is bij KIA wel vaag, intern en extern.

• Niro-E
Marcva schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Kennelijk zijn ze dus eerder met de productie van het nieuwe model begonnen: zou half december starten. Lijkt me niet dat ze dan nu al in NL kunnen zijn. Communicatie is bij KIA wel vaag, intern en extern.
Denk het ook niet nee, 4 januari is er een schip vertrokken richting Rotterdam. Deze komt pas 6 februari aan.
De schepen daarvoor zijn eind november gaan varen (met aankomst onlangs op 6 en 9 januari)

Dus Februari op zijn voegst.

• RKruk
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15:49
Het valt wel op dat er sinds een week veel advertenties zijn verschenen (AutoScout) met MY19 E-Niro’s die leverbaar zijn in februari (de boot die nu onderweg is). Schijnbaar toch veel annuleringen geweest door vertraagde leveringen voor eind 2019.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

beschuit schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:36:k blijf het verbluffend vinden dat je een auto van 48K ontwerpt en niet de mogelijkheid biedt om op afstand b.v. de verwarming aan te zetten. Of een juiste zichzelf bijwerkende oplaadtijd te genereren. Of de deuren op slot te doen (niet van het slot).
Met OVMS in je e-Niro kun je wél op afstand je deuren sluiten.
EN openen overigens, maar dat is dan wel weer met een pincode beveiligd.

Helaas krijgt ook OVMS het (nog) niet voor elkaar om die verwarming op afstand aan te zetten... |:(

• HeEvert
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 05-02 16:20
Even inhaken op de levertijden: eind januari 2018 is mijn e-Niro besteld, deze kon helaas niet meer geleverd worden in 2019. Nu kreeg ik gister bericht van de dealer (Fase uit Woerden) dat de levering ergens April wordt (als het goed is....) Er is met geen woord gerept over een my2020.... dus ga ik er alsnog vanuit dat dit een 2019 model is. Alhoewel je het nooit weet met Kia en hun summiere berichtgeving

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-02 22:42
Ik heb mijn e-Niro nu een jaar, heb er ruim 43.000 km mee gereden en ben zeer tevreden over de auto. Dat wil niet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de app. Mijn app is na een jaar zo aangepast dat de rittenregistratie niet meer wordt weergegeven. Ook kan ik niet meer zien waar mijn auto staat.

Afgelopen jaar waren dat uitgerekend de functies die het minst betrouwbaar waren. De rittenregistratie deugde voor geen meter en hetzelfde gold voor de locatie waar mijn auto stond: af en toe stond mijn auto volgens de app midden in de zee!

Ga ik nu €3,99 per maand betalen voor deze onbetrouwbare app? Nee, uiteraard niet. Het had KIA echter gesierd als ze de app met alle ‘functionaliteiten’ gratis ter beschikking hadden gesteld totdat die functionaliteiten ook daadwerkelijk functioneren.

• Ronaldpvandijk
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19-02 18:07
Ben wel heel benieuwd ik wacht met smart op de Esoul die in november besteld is. Zou 14 januari bij de dealer staat, later werd dit 29 januari.....
Hoop dat hij op 1 van die eerdere boten stond

• CyBeRSPiN
Ronaldpvandijk schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:21:
Ben wel heel benieuwd ik wacht met smart op de Esoul die in november besteld is. Zou 14 januari bij de dealer staat, later werd dit 29 januari.....
Hoop dat hij op 1 van die eerdere boten stond
Dat is ook echt een leuke wagen, gek genoeg zie je ze hier niet zoveel. In Noorwegen kwam ik er er heel veel tegen met de gekste kleurcombinaties :)

• Steeck03
  • Laatst online: 06:28
HeEvert schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:19:
Even inhaken op de levertijden: eind januari 2018 is mijn e-Niro besteld, deze kon helaas niet meer geleverd worden in 2019. Nu kreeg ik gister bericht van de dealer (Fase uit Woerden) dat de levering ergens April wordt (als het goed is....) Er is met geen woord gerept over een my2020.... dus ga ik er alsnog vanuit dat dit een 2019 model is. Alhoewel je het nooit weet met Kia en hun summiere berichtgeving
Voor een MY2020 vragen ze een meerprijs, dus tenzij de dealer dat erbij zegt, kun je uitgaan van een 2019

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Steeck03 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:27:
[...]

Voor een MY2020 vragen ze een meerprijs, dus tenzij de dealer dat erbij zegt, kun je uitgaan van een 2019
Geldt die meerprijs ook voor een MY20 met éénfaselader?

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Steeck03 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:27:
[...]

Ik heb hem in feb/maart 2019 besteld. Mijn LM zegt dat ik een my2020 met drie fase krijg. Er wordt geen woord gerept over bijbetalen. Ik vraag me af wat nou waar is. De 2019 model wordt dan toch niet meer gemaakt... tenzij ze een batch gebruiken van de geannuleerde orders?...

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:44:
[...]

Die versie is er niet meer. Als ik nu op de site kijk heb je maar twee versies. Een dynamic en executive. Beiden hebben 3 fasen en my2020

• eltron
IUser schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Ik heb hem in feb/maart 2019 besteld. Mijn LM zegt dat ik een my2020 met drie fase krijg. Er wordt geen woord gerept over bijbetalen. Ik vraag me af wat nou waar is. De 2019 model wordt dan toch niet meer gemaakt... tenzij ze een batch gebruiken van de geannuleerde orders?...
Volgens mij zeuren de meeste leasemaatschappijen niet over meerprijs naar de berijders. Ze krijgen ongetwijfeld korting en zetten de meerprijs ook af tegen de meerwaarde die terugkomt als de auto aan het eind van de lease weer verkocht moet worden. Kosteneffect is dan marginaal.
Een dergelijke afweging is ook prima te maken bij een directe aanschaf, zakelijk of privé. Een deel van de meerprijs zie je terug als restwaarde en een paar keer minder tijdverlies als anders snellader nodig zou zijn geweest, is over het algemeen voldoende compensatie voor de rest (nog afgezien van hogere kosten van het snelladen zelf). Economisch gezien is het saldo in de meeste gevallen positief.

• bonkie1964
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07-02 13:29
IUser schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Die versie is er niet meer. Als ik nu op de site kijk heb je maar twee versies. Een dynamic en executive. Beiden hebben 3 fasen en my2020
Ik had ook in februari besteld, kreeg de keus voorgelegd om ipv gravity blue voor een zwarte te kiezen, en of een 2019 model, dan krijg ik hem in ieder geval voor 31 maart geleverd.
Zou ik kiezen voor een my2020, dan volgt er bijbetaling, en geen garantie wanneer hij geleverd gaat worden.Heb maar gekozen voor de 2019, die dus nog steeds geleverd worden op dit moment.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:53
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Volgens mij zeuren de meeste leasemaatschappijen niet over meerprijs naar de berijders. Ze krijgen ongetwijfeld korting en zetten de meerprijs ook af tegen de meerwaarde die terugkomt als de auto aan het eind van de lease weer verkocht moet worden. Kosteneffect is dan marginaal.
Een dergelijke afweging is ook prima te maken bij een directe aanschaf, zakelijk of privé. Een deel van de meerprijs zie je terug als restwaarde en een paar keer minder tijdverlies als anders snellader nodig zou zijn geweest, is over het algemeen voldoende compensatie voor de rest (nog afgezien van hogere kosten van het snelladen zelf). Economisch gezien is het saldo in de meeste gevallen positief.
Dat hangt ook van je werkgever af. Mijn werkgever rekent de kosten gewoon door aan de berijder, ik heb dan ook een nieuwe prijs ontvangen.

• eltron
GVR schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:24:
[...]

Dat hangt ook van je werkgever af. Mijn werkgever rekent de kosten gewoon door aan de berijder, ik heb dan ook een nieuwe prijs ontvangen.
Die profiteert dan dubbel. 8)7

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 08:27
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Mijn leasemaatschappij heeft gezien de hogere aanschafwaarde wel een herberekening gedaan en gaat die bij mijn werkgever in rekening brengen. Staat ook netjes in de voorwaarden, dat definitieve calculatie pas gemaakt wordt bij aflevering. Misschien komt de waarde terug aan het eind van de lease, misschien niet. Zeker is dat er een kapitaalbeslag is van x euro gedurende de looptijd van de auto. Wat een EV over 4 jaar waard is, gezien de massa's die dan uit de lease komen, is nog maar de vraag. Daarnaast moeten ze de berijder wel informeren omdat de fiscale waarde stijgt. Ik heb van mijn leasemij, geïnitieerd door de dealer, de keus gekregen, model 2019 met 1 fase lader, of model 2020 met 3 fase lader (en hogere fiscale waarde). In beide gevallen bleef ik binnen mijn lease-norm bedrag.

• Tacovdh
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-02 00:25
bonkie1964 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:04:
[...]

Ik had ook in februari besteld, kreeg de keus voorgelegd om ipv gravity blue voor een zwarte te kiezen, en of een 2019 model, dan krijg ik hem in ieder geval voor 31 maart geleverd.
Zou ik kiezen voor een my2020, dan volgt er bijbetaling, en geen garantie wanneer hij geleverd gaat worden.Heb maar gekozen voor de 2019, die dus nog steeds geleverd worden op dit moment.
Met mij precies hetzelfde: in feb 2018 besteld, kreeg in dec de keus om ipv Moss Grey voor een zwarte te kiezen, model 2019, levering ongeveer 15 jan 2020. Dan heb ik dus NIET de gewenste kleur, NIET de 4% bijtelling en NIET MY20. Liever niet dus.
Ik hoor binnen enkele dagen of het toch een MY20 kan worden, waarschijnlijk iets later. Heeft er iemand in zo'n geval de meerprijs omlaag gekregen?

• Minxz
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Tacovdh schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Met mij precies hetzelfde: in feb 2018 besteld, kreeg in dec de keus om ipv Moss Grey voor een zwarte te kiezen, model 2019, levering ongeveer 15 jan 2020. Dan heb ik dus NIET de gewenste kleur, NIET de 4% bijtelling en NIET MY20. Liever niet dus.
Ik hoor binnen enkele dagen of het toch een MY20 kan worden, waarschijnlijk iets later. Heeft er iemand in zo'n geval de meerprijs omlaag gekregen?
Maar dan heb je nog steeds geen Moss grey straks... Die worden al een tijdje niet meer gemaakt.

• Steeck03
  • Laatst online: 06:28
Hippe Lip schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:44:
[...]

MY2020 is duurder met 1 fase lader. Scheelt volgens mij iets van 1800 euro. Voor de 3 fase komt daar nog een kleine 700 bij.

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 08:27
Steeck03 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:25:
[...]

MY2020 is duurder met 1 fase lader. Scheelt volgens mij iets van 1800 euro. Voor de 3 fase komt daar nog een kleine 700 bij.
Ik denk dat het een landen-dingetje is.

Een MY20 met een 1-fase lader komt in de Nederlandse prijslijst niet voor als extra optie met een meer- of minderprijs. MY20 is 3 fasen, zowel in Dynamic- als Executivelijn.
Dus volgens mij kan je in NL niet kiezen voor een MY20 met 1-fase laden.

In België (kia.be) wel. Daar zie je de 11 KW onboard lader (3-fasen dus) als optie terug bij de " MUST" versies. Meer verschillen tussen BE en NL:
DynamicLine heet in Vlaanderen "Must"; Executive Line heet in Vlaanderen "More".
De 39 kWh versie staat in België op de site
De open-dak optie is in België verkrijgbaar.
https://www.kia.com/be/nl...27e-b2c4593610e4/#/versie

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

En in België (tenminste in de MY19-versie) krijg je een 230V stopcontact achterop de middenconsole. Die is in NL niet eens een optie....

• marc4547
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:42
Ik heb mijn Niro sinds 12 april en heb er nu 30800 op staan. Ik belde mijn dealer ( fase ) om een afspraak voor een 30k beurt. Toen gaf de werkplaats chef aan dat er naast de gewone dingen zoals het interieurfilter ook de remvloeistof vervangen gaat worden en als terugroep actie staat er voor mijn auto controle op lekkage van de warmtepomp, en eventueel vervanging... . Dat waterpompje zou kunnen, maar de remvloeistof vind ik wel snel. Ik dacht dat om de 4 jaar was, omdat er zich water zou kunnen bevinden door condens. Zijn er meer waar het waterpompje gecontroleerd is of vervangen?

Kia e-Niro Executive - Gravity Blue

• deejeebv
Volgens Kia, zie https://www.kia.com/nl/we...13ab7df&checkmobile=false moet de remvloeistof elke 2 jaar of 30000 km vervangen worden à 55€.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Tja, dat is omdat het nu eenmaal zo is voorgeschreven.

Voor zover ik weet heeft de veroudering van die remvloeistof (door aantrekking van vocht) alleen met tijd te maken en niet met het aantal gereden kilometers. En al helemaal niet bij een EV, waar er veel minder werkelijk hydraulisch geremd wordt dan bij een ICE. Maar ja, niet uitvoeren daarvan = einde garantie.... 8)7

• DKoenders
  • Laatst online: 20-02 21:26
Ik vind het allemaal erg raar hoe dat gaat met leveringen, en ik verbaas mij ook elke keer weer over de diverse ervaringen door de leden hier.
De mijne is besteld in april 2019 en op 27-12-2019 te horen gekregen dat de hij geleverd gaat worden in de 2e week maart 2020 en dat dit zeker een MY2020 is. Ik heb gekozen voor de 1 fase lader toen de dealer dat gevraagd heeft, dit vanwege de 1 fase huisinstallatie. Dit is echter alleen mogelijk als de bestelling al liep voordat de MY2020 (met 3-fase lader) is uitgebracht. Bestel je hem nu, krijg je automatisch de driefase lader. Ik vind het verder raar dat wij hier in NL niet kunnen kiezen voor een open dak en de 220V aansluiting in middenconsole achterin. Zo moeilijk kan dat toch allemaal niet zijn denk ik dan :-(

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Nee, zo moeilijk kan het idd allemaal niet zijn, maar wist je dat dit soort keuzes bij alle importeurs van alle merken gedaan wordt? Het aantal opties dat de fabrikant -ongeacht merk en type- heeft is gewoon veel te veel. De importeur kiest er een aantal uit die op de standaard (lees: goedkoopste) versie zitten, stelt zo een aantal uitvoeringen samen (en geeft iedere uitvoering een naam) en bepaalt voor welke opties je kunt kiezen. Zo zie je vaak dat bepaalde opties alleen samen met andere opties te kiezen zijn.

Jaren geleden kwam ik als motorrijder bij een treffen in Duitsland waar één deelnemer een heel bijzondere BMW had. Die bleek bij de fabriek te werken. Hij had juist alle leuke, mooie en zinvolle opties bij elkaar op één fiets, een combinatie die in geen enkel land te koop was.

Maar het is soms ook een bescherming tegen de koper. Sommige opties zijn of zinloos of zelfs verboden in een bepaald land. En dan niet te vergeten dat er ook nog speciale aanpassingen in de software gedaan worden om aan de lokale wetgeving te voldoen. Zo kunnen wij die LDW (of was het een andere optie die daarop lijkt) niet permanent uitzetten, terwijl er ongetwijfeld landen zijn waar dat wel kan.

• CyBeRSPiN
Het zal de combinatie van fabriek en importeur zijn in dit geval. Ik vermoed dat de fabriek heeft verzocht om zo min mogelijk variaties (alleen kleur en dynamic/executive) in ruil voor een aanzienlijk deel van de totale productie. Ons kikkerlandje heeft 10% van de totale wereldwijde productie van de e-Niro in 2019 ontvangen, in andere landen is de wachtlijst ook lang.
Met elke fabrieksoptie extra wordt de bestelling ingewikkelder.
Zo’n 12V -> 220V omvormer kun je ook los kopen en een schuifdak kan ook achteraf nog ingebouwd.
Hier een van 3 tientjes en dan is ie zelfs 300W ipv 180W: https://www.amazon.de/dp/B00JGJL4ZQ

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 20-02 21:33
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:32:
Het zal de combinatie van fabriek en importeur zijn in dit geval. Ik vermoed dat de fabriek heeft verzocht om zo min mogelijk variaties (alleen kleur en dynamic/executive) in ruil voor een aanzienlijk deel van de totale productie. Ons kikkerlandje heeft 10% van de totale wereldwijde productie van de e-Niro in 2019 ontvangen, in andere landen is de wachtlijst ook lang.
Met elke fabrieksoptie extra wordt de bestelling ingewikkelder.
Zo’n 12V -> 220V omvormer kun je ook los kopen en een schuifdak kan ook achteraf nog ingebouwd.
Hier een van 3 tientjes en dan is ie zelfs 300W ipv 180W: https://www.amazon.de/dp/B00JGJL4ZQ
Wel op letten waarvoor je die omvormer gaat gebruiken.
De goedkopere versies geven geen zuivere wisselspanning.
Sommige apparaten kunnen daar niet tegen.

• eltron
Hippe Lip schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:06:
Tja, dat is omdat het nu eenmaal zo is voorgeschreven.

Voor zover ik weet heeft de veroudering van die remvloeistof (door aantrekking van vocht) alleen met tijd te maken en niet met het aantal gereden kilometers. En al helemaal niet bij een EV, waar er veel minder werkelijk hydraulisch geremd wordt dan bij een ICE. Maar ja, niet uitvoeren daarvan = einde garantie.... 8)7
Misschien is het weinig hydraulisch remmen juist wel een reden om die service-interval te verkorten. Mijn zorg is in elk geval dat de remmen vastroesten omdat ik ze nagenoeg niet gebruik.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Vastroesten niet, maar ik ben wel bang voor teveel roestvorming op mijn remschijven. Je zal de eerste niet zijn die zijn remschijven, nog vrijwel nagelnieuw, moet vervangen wegens een overmaat aan roest.

Dus gebruik ik zo nu en dan de voetrem echt; en dan ff goed remmen, zodat dit niet louter regeneratief gebeurt -> remschijven weer gepoetst... 8)

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:55
Hippe Lip schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:26:
Vastroesten niet, maar ik ben wel bang voor teveel roestvorming op mijn remschijven. Je zal de eerste niet zijn die zijn remschijven, nog vrijwel nagelnieuw, moet vervangen wegens een overmaat aan roest.

Dus gebruik ik zo nu en dan de voetrem echt; en dan ff goed remmen, zodat dit niet louter regeneratief gebeurt -> remschijven weer gepoetst... 8)
Zelf gebruik ik het hele regenereren niet en rem gewoon als met een brandstofauto. Vindt het zelf beter te doseren, net als mijn meerijdende passagiers en win er ook energie mee terug als ik in het energiesysteem kijk. Heb ook niet het idee dat ik er veel kilometers mee verlies.

• CyBeRSPiN
petertenboer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:44:
[...]

Zelf gebruik ik het hele regenereren niet en rem gewoon als met een brandstofauto. Vindt het zelf beter te doseren, net als mijn meerijdende passagiers en win er ook energie mee terug als ik in het energiesysteem kijk. Heb ook niet het idee dat ik er veel kilometers mee verlies.
Als je regenereren uit zet dan is het alsof je in Neutraal rijdt als je "gas" los laat. Ik vind het subtiel kunnen afremmen wel prettig in wat drukker verkeer, scheelt een hele hoop remlicht-acties naar je achterliggers toe.
In elk geval fijn dat het allemaal in te stellen is, ik wil niet meer zonder, en zou nog wel een aggressievere regeneratie willen om tot stilstand te kunnen komen. Pas dan heb je "one pedal driving".

• JvdBosch
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:16
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:58:
[...]

Als je regenereren uit zet dan is het alsof je in Neutraal rijdt als je "gas" los laat. Ik vind het subtiel kunnen afremmen wel prettig in wat drukker verkeer, scheelt een hele hoop remlicht-acties naar je achterliggers toe.
In elk geval fijn dat het allemaal in te stellen is, ik wil niet meer zonder, en zou nog wel een aggressievere regeneratie willen om tot stilstand te kunnen komen. Pas dan heb je "one pedal driving".
Door licht je rempedaal in te drukken kun je ook de mate van regeneratie instellen. Ja, er kan misschien heel licht met de frictieremmen mee worden geremd, maar dit is zeer miniem. En je zit ook met je voet boven het juiste pedaal als er ineens harder moet worden geremd. Ik het de auto-regen op 2 staan en doe de rest met de voetrem.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

In het begin stond het bij mij ook op regen stand 2 ingesteld. Dat heb ik een paar maanden geleden naar stand 1 verlaagd en tegenwoordig zet ik ‘m vaak zelfs op nul. Mijn indruk is dat je dan in stadsverkeer nog eens zo’n 10% bespaart. Je leert vanzelf om het gaspedaal eerder los te laten omdat de auto vrijwel ongehinderd doorrolt. En mocht er iemand voor je vaart minderen, dan remt de auto automatisch toch wat af; te zien in het rechthoekje linksonder, achter je stuur. Je gaat zo steeds meer anticiperen en het rijdt eigenlijk best wel ontspannen.

• CyBeRSPiN
JvdBosch schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Door licht je rempedaal in te drukken kun je ook de mate van regeneratie instellen. Ja, er kan misschien heel licht met de frictieremmen mee worden geremd, maar dit is zeer miniem. En je zit ook met je voet boven het juiste pedaal als er ineens harder moet worden geremd. Ik het de auto-regen op 2 staan en doe de rest met de voetrem.
Dat snap ik, dat klopt. Maar mn punt is dat het remlicht bij intrappen rempedaal onmiddelijk aanspringt. Terwijl je met balanceren van het gaspedaal icm regeneratie wel licht kan afremmen zonder het remlicht te activeren.

• JvdBosch
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Dat snap ik, dat klopt. Maar mn punt is dat het remlicht bij intrappen rempedaal onmiddelijk aanspringt. Terwijl je met balanceren van het gaspedaal icm regeneratie wel licht kan afremmen zonder het remlicht te activeren.
Klopt ja, maar dat maakt mij persoonlijk helemaal niets uit. Als mensen daar last van hebben dan zitten ze er te dicht op. :)
En ik trap de rem pas in als ik meer wil afremmen dan de regen stand doet.

• AeoIus
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 17-02 13:31
Ben nu (18 jan) een jaar en ruim 40.000 km verder en heb de regeneratie stand op auto (rechterpeddel ingedrukt houden) en gebruik binnen bebouwde kom dan nog regen 2 of af en toe 3 en op snelweg regen 1 (dit kun je ook in auto stand nog bijregelen).

Verder rem ik vrijwel uitsluitend met de linkerpeddel tot volledige stilstand. De normale rem gebruik ik bijna niet. Volgens mij is uitgezocht dat in regen 1 je remlichten niet aanspringen en hoger dan dat wel.

Verder voelt regen 1 zeker op de snelweg ook wel heel normaal voor mij en op 0 uitrollen niet.
Op 1 is het of je in dezelfde versnelling gas los laat.
Op 2 of je een versnelling terugschakelt en op de motor remt
Op 3 of je de rem intrapt.

BF5: MrKlinkers Steam/Dirt Rally/Assetto Corsa: MrKlinkers

• JvdBosch
AeoIus schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:47:
Verder rem ik vrijwel uitsluitend met de linkerpeddel tot volledige stilstand. De normale rem gebruik ik bijna niet. Volgens mij is uitgezocht dat in regen 1 je remlichten niet aanspringen en hoger dan dat wel.
Het zal wel van de persoon afhangen, maar ik vind dit levensgevaarlijk. Wat als je ineens wél harder moet remmen in een noodsituatie? Probeer je dan de flipper harder aan te trekken? Druk je per ongeluk het gas in omdat je jezelf hebt aangeleerd dat dat pedaal ook voor remmen is? Of verplaats je je voet naar de rem en rem je?

Vertrouwen op de AEB van de eNiro kun je niet, boven de +- 90 km/u remt hij maximaal af met 0.3g, daaronder met 1g (lees noodstop).

Hoe dan ook, als je voet al op het juiste pedaal is is er niets aan de hand (en ben je eerder bij de rem). Dat mijn remlichten aan gaan boeit me niet. Ik rem toch ook af, niet dan?

• delius
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:52
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:13:
Toevallig vandaag ook hard gebrom van de ventilatie waargenomen. Was even paar tellen, maar herkende meteen dat het om hetzelfde moest gaan als hier al vaker voorbijgekomen. Even aanzien nog voor ik het bij de dealer ga aankaarten.
Iemand dit al laten fixen? Het probleem doet zich af en toe voor, maar natuurlijk niet als je bij de garage bent, waardoor er geen oplossing voor is.
Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True