Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

• aph3x2n
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18-03 07:28
eltron schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:16:
[...]

Ionnigy?? ken ik niet
bedoel je Ionity of Inogy?
en dan een langzame bestemmingspaal? Dat heeft Ionity bij mijn weten niet.

Wel duur 18kWh voor 7,14 aan een langzame paal.
Nou op verschillende plekken rekent Ionity nog 8 euro per sessie dus dat loopt ook aardig in de kosten als je even een paar kwh nodig hebt...

• aph3x2n
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18-03 07:28
Vraag over het laden aan de stekker thuis; Als de auto 100% is volgeladen en je laat hem aan de stekker hangen (bijv. om gebruik te kunnen maken van voorverwarmen) wordt er dan nog wel stroom verbruikt (los van het moment dat de auto gaat verwarmen uiteraard). Zo ja is dit veel of verwaarloosbaar?

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
blottle schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:49:
...Op de terugweg geplande stop bij Ionity Sevenum (hier is ook een KFC en LaPlace). Hier naartoe toch nog even de auto getest en de 170 aangetikt. Zag wel mijn range erg snel teruglopen. Hadden nog 40% toen we hier aankwamen. In Sevenum 50 minuten geladen, totaal 34kWh voor €6,28. Weer opweg naar huis met toen 80% batterij....
laden van 40% naar 80% = 40% x 64kWh=25,6. Als jij toch 34kWh moet afrekenen dan is dat wel een enorm laadverlies (bijna 35%)?

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 10:27
aph3x2n schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:19:
[...]
Nou op verschillende plekken rekent Ionity nog 8 euro per sessie dus dat loopt ook aardig in de kosten als je even een paar kwh nodig hebt...
Als je maar weinig kWh wil laden bij snellader is de Maingau-pas vaak wel een goedkoop alternatief. Dan kost het vaak €0,35 per kWh. Bij Ionity werkt de Maingau-pas.

• eltron
  • Nu online
aph3x2n schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:19:
[...]

Eens, maar daar hoef je dus geen gebruik van te maken. Alsdan is Maingau voordeliger als je minder dan 23kWh laadt. :)

• Kuo
aph3x2n schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:17:
[...]
Ik heb dit inderdaad ook gehad op Sevenum. Is er nog iets wat je kan doen om dit te verhelpen of is het gewoon maar zo?
Volgens mij is hier niets aan te doen. Zo staat de BMS van de Niro ingesteld. Bij lage temperaturen verlopen veel chemische reacties moeizamer en dus gaat het opladen ook moeizamer. BMS is zo ingesteld, dat er geen schade kan ontstaan bij het snelladen. Als de accu redelijk vol is, kan er ook minder snel geladen worden. Daarom zie je de laadsnelheid ook teruglopen, als de SOC hoger wordt. Hiervan kan je bij Fastned grafieken zien. Bij de Niro zie je, dat laadsnelheid in een paar trappen afneemt. Sommige fabrikanten (o.a. Tesla) hebben hun BMS op een andere manier ingesteld en dan zie je laadsnelheid geleidelijker afnemen t.o.v. SOC.

Je moet dus zorgen, dat je accu redelijk opgewarmd is (hard rijden en hard remmen zorgen voor grote stroomsterktes en dan warmt de accu op), als je wilt dat de accu snel kan laden.

• eltron
  • Nu online
Kuo schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:36:
[...]

Volgens mij is hier niets aan te doen. Zo staat de BMS van de Niro ingesteld. Bij lage temperaturen verlopen veel chemische reacties moeizamer en dus gaat het opladen ook moeizamer. BMS is zo ingesteld, dat er geen schade kan ontstaan bij het snelladen. Als de accu redelijk vol is, kan er ook minder snel geladen worden. Daarom zie je de laadsnelheid ook teruglopen, als de SOC hoger wordt. Hiervan kan je bij Fastned grafieken zien. Bij de Niro zie je, dat laadsnelheid in een paar trappen afneemt. Sommige fabrikanten (o.a. Tesla) hebben hun BMS op een andere manier ingesteld en dan zie je laadsnelheid geleidelijker afnemen t.o.v. SOC.

Je moet dus zorgen, dat je accu redelijk opgewarmd is (hard rijden en hard remmen zorgen voor grote stroomsterktes en dan warmt de accu op), als je wilt dat de accu snel kan laden.
Ben benieuwd hoe dit precies werkt en welke temperatuur de batterij dan zou moeten hebben.
Het BMS kan toch ook de batterij opwarmen? In dat geval zou er bij de start een extra verbruik zijn om de batterij op te warmen en zou je de laadsnelheid moeten zien stijgen.
Ik heb afgelopen week een keer of 8 aan de snellader gestaan, heen en weer naar Oostenrijk en heb alle snelheden tussen ca. 20kW en ca. 75kW voorbij zien komen. Waarbij de laagste inderdaad bij SOC ca. 80%. Maar toch vrij vaag hoe ik zou kunnen zorgen dat de eerste tientallen procenten (vanaf 10-15% SOC) met meer dan 70kW zouden laden. Dat hard rijden en hard remmen kan toch ook niet de bedoeling zijn?

• Kuo
Volgens mij verlopen deze reacties optimaal tussen ongeveer 15 en 30 graden. Dan kan je dus met hoge laadsnelheden opladen. Bij de Niro gaat het maximaal met ongeveer 75 kW tot iets van 50% SOC. Dan neemt het af tot ongeveer 55 kW tot ongeveer 75% SOC. Iets boven de 80% neemt het weer af tot ongeveer 30 kW en daarboven gaat het helemaal langzaam. Daarom is het vaak ook niet handig om tot boven de 80% te laden bij een snellader. Je kan dan beter verder rijden tot je 10 of 20% SOC hebt, want dan gaat het laden veel sneller. Overigens wordt de laadstroom beperkt en niet laadvermogen. Bij de Niro is de maximale stroom 200A, wat dus mogelijk is tot iets van 50% bij goede temperaturen.

Bij de Niro wordt de accu volgens mij voornamelijk gekoeld, omdat hoge temperaturen tot degradatie van de accu leidt. Er is wel iets van verwarming, maar dat is alleen om de accu tegen zeer lage temperaturen te beschermen. Dat is wat ze met accuverzorging bedoelen in het scherm met 4 actuele vermogens (aandrijving, airco, electronica en accuverzorging).

Grafiek van Fastned voor laadsnelheid bij optimale omstandigheden met toevoeging van mijn schatting van laadsnelheid bij 2 graden bij Ionity Eisentratten in Oostenrijk.

[Voor 11% gewijzigd door Kuo op 31-12-2019 08:32. Reden: toevoeging link naar grafiek laadsnelheid]

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 29-03 10:22
eltron schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:16:
[...]

Ionnigy?? ken ik niet
bedoel je Ionity of Inogy?
en dan een langzame bestemmingspaal? Dat heeft Ionity bij mijn weten niet.

Wel duur 18kWh voor 7,14 aan een langzame paal.
Sorry. Het was Innogy. Al die namen die zo op elkaar lijken haha.
En inderdaad niet goed koop. 39 cent per kWh volgens de app. Was een 22 kWh paaltje.

Kia e-Niro Aurora Black

• blottle
eltron schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:23:
[...]

laden van 40% naar 80% = 40% x 64kWh=25,6. Als jij toch 34kWh moet afrekenen dan is dat wel een enorm laadverlies (bijna 35%)?
Ik heb de gegevens uit de app van New Motion, mijn laadpas. En volgens de Kia app was de auto 40% toen ik heb aan de laadpaal zette.

[Voor 10% gewijzigd door blottle op 30-12-2019 18:10]

Kia e-Niro Aurora Black

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 30-03 17:44
eltron schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:23:
[...]

Dat verlies heb ik ook eens gehad, maar bij mij was het te verklaren doordat ik de kachel aan had staan.

• JvdBosch
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:22
aph3x2n schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:22:
Vraag over het laden aan de stekker thuis; Als de auto 100% is volgeladen en je laat hem aan de stekker hangen (bijv. om gebruik te kunnen maken van voorverwarmen) wordt er dan nog wel stroom verbruikt (los van het moment dat de auto gaat verwarmen uiteraard). Zo ja is dit veel of verwaarloosbaar?
De auto verbruikt dan geen enkele Watt meer van je net, tot dat hij eventueel gaat voorverwarmen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• DekkerM
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-03 22:57
Zijn er mensen die voor de e-Niro een rubberen kofferbakmat hebben gekocht, zoja welke en past hij goed?

• StenilsoN
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 06-03 00:18
DekkerM schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:20:
Zijn er mensen die voor de e-Niro een rubberen kofferbakmat hebben gekocht, zoja welke en past hij goed?
Ik heb de originele bij de Kia delaer gekocht en deze past prima. Nadeel hiervan is wel dat de ruimte onder de laadvloer wat lastiger te bereiken is. Je klapt de rubberen mat niet makkelijk om, zoals de laadvloer. Ik leg tegenwoordig de laadkabel daarom meestal gewoon op de rubberen mat in plaats van eronder.
Ik heb overigens ook de originele rubberen vloermatten en die passen ook prima.

• DekkerM
StenilsoN schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:38:
[...]

Ik heb de originele bij de Kia delaer gekocht en deze past prima. Nadeel hiervan is wel dat de ruimte onder de laadvloer wat lastiger te bereiken is. Je klapt de rubberen mat niet makkelijk om, zoals de laadvloer. Ik leg tegenwoordig de laadkabel daarom meestal gewoon op de rubberen mat in plaats van eronder.
Ik heb overigens ook de originele rubberen vloermatten en die passen ook prima.
Thanks, ga inderdaad toch niet steeds die kabel netjes opruimen. Weet je nog wat deze ongeveer kost bij de dealer?

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 25-03 08:31

Hippe Lip

+ + + NL + + +

DekkerM schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:51:
[...]

Thanks, ga inderdaad toch niet steeds die kabel netjes opruimen. Weet je nog wat deze ongeveer kost bij de dealer?
Heb je gewoon op de site van de dealer gekeken? Daar staan alle opties en prijzen, hoor....

Taal is makkelijker als je denkt...

• StenilsoN
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 06-03 00:18
DekkerM schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:51:
[...]

65,29 ex BTW zie ik op de factuur

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
DekkerM schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:20:
Ik heb laatst bij Kaufland in Duitsland voor iets van 5 euro een rubberen mat (vooral voor de antislip voor boodschappen kratten e.d. op de laadvloer) gekocht die iets groter is dan de kofferbak, en je eenvoudig op maat kunt knippen/snijden. Is ook niet zo dik, zodat je nog prima onder de vloer kunt. Niet zo mooi en stug als de originele Kia, maar ben er wel heel blij mee, zeker voor het geld.

Geen idee of ze weer langskomen, maar het is typisch zo'n aldi/lidl/action product hier in NL, of even verder googlen op rubber kofferbak matten.

[Voor 4% gewijzigd door TechLight op 31-12-2019 21:07]

• DekkerM
TechLight schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:03:
[...]

Ik heb laatst bij Kaufland in Duitsland voor iets van 5 euro een rubberen mat (vooral voor de antislip voor boodschappen kratten e.d. op de laadvloer) gekocht die iets groter is dan de kofferbak, en je eenvoudig op maat kunt knippen/snijden. Is ook niet zo dik, zodat je nog prima onder de vloer kunt. Niet zo mooi en stug als de originele Kia, maar ben er wel heel blij mee, zeker voor het geld.

Geen idee of ze weer langskomen, maar het is typisch zo'n aldi/lidl/action product hier in NL, of even verder googlen op rubber kofferbak matten.
Nog niet zo'n gek idee. Gaat mij er vooral om dat de kofferbak niet zo smerig word als je er blubberige schoenen enz. In zet. Thanks!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

DekkerM schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:34:
[...]

Nog niet zo'n gek idee. Gaat mij er vooral om dat de kofferbak niet zo smerig word als je er blubberige schoenen enz. In zet. Thanks!
Daarvoor kun je dan ook een stuk (zwart?) tapijt pakken en op maat snijden. Makkekijk uit te kloppen en zonodig met de tuinspuit schoon te spoelen. En als het ding te smerig, kaal of lelijk wordt knip je voor een paar euro weer een nieuw stukje.

• Kuo
eltron schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:44:
[...]
Maar toch vrij vaag hoe ik zou kunnen zorgen dat de eerste tientallen procenten (vanaf 10-15% SOC) met meer dan 70kW zouden laden. Dat hard rijden en hard remmen kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Vandaag heb ik bij 4 graden redelijk snel gereden. Harder dan 180 op de teller wil de Niro echt niet, want dan grijpt de snelheidsbegrenzer in. Zelfs bergaf kan de Niro niet sneller dan 180, ook niet wanneer er weinig vermogen gevraagd werd. Zelfs bij hard rijden kan de accu niet voldoende warm worden om de normale laadsnelheid te halen. Bij een snellader van 50 kW (gratis lader van BMW bij München) is de maximale snelheid ongeveer 37 kW, terwijl ik bij hogere temperaturen toch wel 47 kW zie (rond 70% SOC).

Hard rijden warmt de accu dus toch nog niet voldoende op, maar het is wel leuk om dat te doen 😁, wanneer dat ook veilig kan en toegestaan is.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16:13
Kuo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:29:
[...]

Bij een snellader van 50 kW (gratis lader van BMW bij München) is de maximale snelheid ongeveer 37 kW, terwijl ik bij hogere temperaturen toch wel 47 kW zie (rond 70% SOC).
Aan de laadsnelheid van een gelijkaardige Kona EV geraak ik ook niet echt wijs uit.
Meestal ligt mijn laadsnelheid aan een DC50 (na een rit van 6 km en 40-80% SOC) rond de 20-25 kW bij 0-6°C en 25-30 kW boven de 10°C.
Hoogste wat ik aan een DC50 heb vastgesteld was 48 kW (na een rit van 32 km, buitentemp. van 6°C maar een begin-SOC van 28%. Maar dat was redelijk uitzonderlijk.
Nog een paar keer rond de 40-43 kW gehad maar de afgelopen 8 maanden was 20-30 kW (op basis van 1x per week na 6 km rijden), de regel.

Benieuwd of het onder dezelfde omstandigheden met de e-Niro anders gaat verlopen.

[Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2020 21:44]

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:07
@IvoB2 snelladen doe je het beste met een lage SoC, 40-80% is dat niet echt. Kona en e-Niro hebben verder gelijke specs als het om laden gaat.

• Niro-E
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 08:49
IvoB2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Aan de laadsnelheid van een gelijkaardige Kona EV geraak ik ook niet echt wijs uit.
Meestal ligt mijn laadsnelheid aan een DC50 (na een rit van 6 km en 40-80% SOC) rond de 20-25 kW bij 0-6°C en 25-30 kW boven de 10°C.
Hoogste wat ik aan een DC50 heb vastgesteld was 48 kW (na een rit van 32 km, buitentemp. van 6°C maar een begin-SOC van 28%. Maar dat was redelijk uitzonderlijk.
Nog een paar keer rond de 40-43 kW gehad maar de afgelopen 8 maanden was 20-30 kW (op basis van 1x per week na 6 km rijden), de regel.

Benieuwd of het onder dezelfde omstandigheden met de e-Niro anders gaat verlopen.
Een 50kW lader, is vaak als dusdanig gespecificeerd, maar je moet er rekening mee houden, dat deze op stroom begrensd is. Dit omdat de auto's verschillende accu spannigen kunnen hebben, en de interne electronica en kabls beschermd moeten worden op een te hoge stroom. Praktijk is: DC50 laders zijn ontworpen tot bijv. 100A bij 500V(=50kW). of sommige zijn beperkt tot 125A bij 400V (=50kW).
Dit is dus nog los van laadcurve bij verschillende SoC, en temperatuursinvloeden.

De E-niro heeft een accu spanning die zo rond de 370V ligt. Bij lader uit eerste voorbeeld kom je niet veder als 37kW. (vanwege 100A limiet) en bij lader2 kom je tot 46,25kW (bij 125A limiet) Dus simpelweg gezegd, bij 50kW laders, is de ene de andere niet.(vooral merkafhankelijk) Bij snelladers oven de 150kW is dit probleem minder zichtbaar omdat deze qua snelheid en amperage ver geoeg van de E-niro zijn eigen 200A limiet af liggen.

ps. net nog even wat datasheets van vershillende DC laders bekeken.. eentje was DC50, output bereik 150-750V DC met max. stroom van 100A. (ontwerpspanning is dus 500V) Een andere was een 60kW lader en had een 75V - 750V DC output met 100A max. (deze heeft dus een ontwerpspanning van 600V) De tweede is eigenlijk dus voor de meeste auto's ook een 50kW lader, of eigenljk nog minder. maar als je 50kW "ontwerpt" met ontwerpspanning van 400V, dan is deze duurder dan bij 500V. Dit vanwege dikte van kabels, koper busbars, en power electronics. Verwacht bij DC50 en DC75 laders dus niet al te veel toverwerk, omdat de meeste een stroombeperking hebben van 100 - 150A.

[Voor 18% gewijzigd door Niro-E op 02-01-2020 09:22]

• Kuo
Nu sta ik bij 0 graden bij Ionity Bad Honnef (vlak bij Bonn) te laden met 73 kW. 199A is wel de maximale stroomsterkte, die de Niro toelaat bij het laden. Nu heb ik eerst een uur op de autobahn goed door gereden met 150 en waarschijnlijk hielp het ook, dat er een stuk heuvel op is de laatste km's vlak voor de afrit.

Voor het eerst heb ik tot grote hilariteit van mijn vrouw en kinderen de 🐢 gezien vlak voor de afrit, toen het bereik tot 8 km gedaald was. Ik heb dit ook alleen aangedurfd, omdat er 4 snelladers bij deze Ionity staan en ik verwachtte, dat er een zeer grote kans was, dat ik meteen kon gaan laden. Dat klopte ook, want ik was de enige.

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:35
Kuo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:54:
Nu sta ik bij 0 graden bij Ionity Bad Honnef (vlak bij Bonn) te laden met 73 kW. 199A is wel de maximale stroomsterkte, die de Niro toelaat bij het laden. Nu heb ik eerst een uur op de autobahn goed door gereden met 150 en waarschijnlijk hielp het ook, dat er een stuk heuvel op is de laatste km's vlak voor de afrit.

Voor het eerst heb ik tot grote hilariteit van mijn vrouw en kinderen de 🐢 gezien vlak voor de afrit, toen het bereik tot 8 km gedaald was. Ik heb dit ook alleen aangedurfd, omdat er 4 snelladers bij deze Ionity staan en ik verwachtte, dat er een zeer grote kans was, dat ik meteen kon gaan laden. Dat klopte ook, want ik was de enige.
Heb jij even geluk gehad.
Laatst bij Ionity:
Eerste paal morsdood
Tweede paal wou niet starten met mijn wagen
Derde paal, eerste 2 pogingen melding onvoldoende vermogen ook al was ik de enige maar 3* was blijkbaar scheepsrecht

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:08:
@IvoB2 snelladen doe je het beste met een lage SoC, 40-80% is dat niet echt. Kona en e-Niro hebben verder gelijke specs als het om laden gaat.
Ik bedoel uiteraard starten aan 40% en stoppen aan 80%.
DC50 +80% heeft geen zin want veel te traag.

[Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2020 11:46]

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:45:
[...]

Ik bedoel uiteraard starten aan 40% en stoppen aan 80%.
Ja dat snap ik, en ik bedoel dat beginnen aan 40% al “te hoog” is om echt snel te laden :)
Na 40% doet de laadcurve reeds een eerste trede omlaag, op een 175kW+ lader bedoel ik dan.
Op een 50kW snellader valt het mee, maar ook dan is het beter om met een lagere SoC aan te vangen omdat de accu door het laden warmer wordt en dan steeds sneller zal kunnen laden.

[Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-01-2020 11:50]

• IvoB2
40% al “te hoog” is om echt snel te laden
Ah ok. Maar het DC laden hangt af of ik bij de paal moet zijn of niet. Ga er niet speciaal voor rondrijden of wachten tot hij echt leeg is (en dan onverwacht een afstand moeten afleggen). Zo laag mogelijke SOC is dan een betrachting en geen echt doel. Er is hier in de ruime omtrek geen enkele snellaadpaal (+DC50) in de buurt dus nul ervaring mee noch de gelegenheid om "snel" wat bij te laden indien nodig (de DC50 is trouwens ook alleen maar beschikbaar tijdens winkeluren en niet op zondag). De lokale openbare palen laden tegen 2 kW.
Het is dus of bij gelegenheid aan de DC50 of thuis.

Op de curves van een DC50 heb ik - gezien ik alleen begin laden, laden tijdens inladen koffer, gemiddelde laadsnelheid en laadsnelheid voor ontkoppelen zie.

Van 3/12 op 01/01 trouwens in twee keer "thuis" 54 kWh geladen aan 3.8-4.1 kW. Daar is de laadsnelheid op de laatse % na steeds stabiel (omdat de snelheid sowieso al laag is). Gaat dan slechts de laatse 15 min. getrapt omlaag.

ps. op 01/01/2020 zijn hier trouwens "bij gebrek aan belangstelling" de subsidies geschrapt voor EV's.

[Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2020 12:00]

• IvoB2
Niro-E schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:51:
[...]
Een 50kW lader, is vaak als dusdanig gespecificeerd, maar je moet er rekening mee houden, dat deze op stroom begrensd is. Dit omdat de auto's verschillende accu spannigen kunnen hebben, en de interne electronica en kabls beschermd moeten worden op een te hoge stroom. Praktijk is: DC50 laders zijn ontworpen tot bijv. 100A bij 500V(=50kW). of sommige zijn beperkt tot 125A bij 400V (=50kW).
Dit is dus nog los van laadcurve bij verschillende SoC, en temperatuursinvloeden.
Ik laad altijd aan dezelfde DC50 laadpaal. Dat sluit het verschil tussen laadsnelheid door instellingen aan de paal zelf al uit.
De E-niro heeft een accu spanning die zo rond de 370V ligt. Bij lader uit eerste voorbeeld kom je niet veder als 37kW. (vanwege 100A limiet) en bij lader2 kom je tot 46,25kW (bij 125A limiet)
Daaruit kan ik dan besluiten (e-Niro en Kona EV hebben dezelfde accu spanning?) dat "mijn" DC50 zeker geen 100A limiet heeft maar eerder een 125A limiet (gezien ik er al aan 45-47 kW geladen heb).

[Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2020 12:09]

• eltron
  • Nu online
bruneelm schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:45:
[...]

Heb jij even geluk gehad.
Laatst bij Ionity:
Eerste paal morsdood
Tweede paal wou niet starten met mijn wagen
Derde paal, eerste 2 pogingen melding onvoldoende vermogen ook al was ik de enige maar 3* was blijkbaar scheepsrecht
Mijn ervaring helaas ook dat het bij Ionity niet probleemloos verloopt (gebaseerd op keer of 6 in afgelopen 2 weken). Of de techniek werkt niet, paal out of service (staat dan met rood licht) danwel combinatie pas en paal, danwel combinatie auto en paal levert problemen op. In aantal gevallen op te lossen door volgende paal te nemen (die moet dan wel vrij zijn) en/of andere laadpas. Per saldo meestal wel gelukt uiteindelijk maar vaak niet in één keer.

• Kuo
Dan heb ik meer geluk gehad met Ionity. Bijna overal heb ik direct kunnen laden. Een keer heb ik een andere paal bij Ionity moeten gebruiken, omdat de eerste het niet deed.
Nu sta ik bij Ionity De Kroon bij Nieuwegein te laden. Net kwam nog een Kona om te laden, maar dat lukte niet. Bij de andere paal blijft scherm zwart.

• eltron
  • Nu online
Kuo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:14:
Dan heb ik meer geluk gehad met Ionity. Bijna overal heb ik direct kunnen laden. Een keer heb ik een andere paal bij Ionity moeten gebruiken, omdat de eerste het niet deed.
Nu sta ik bij Ionity De Kroon bij Nieuwegein te laden. Net kwam nog een Kona om te laden, maar dat lukte niet. Bij de andere paal blijft scherm zwart.
Nieuwegein is nog gratis toch?

• Kuo
Ja nu is Ionity Nieuwegein nog gratis.

• bruneelm
Kuo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:14:
Zoals je zelf zegt en vast stelt, je moet het geluk mee hebben als je er aankomt met een GOM van 7%

• Kuo
GOM was 8 km. De SOC zal misschien 2% geweest zijn. Mijn zoontje was al wat zenuwachtig, dat hij moest gaan duwen ;)
Door het afremmen bij de afrit verdween de turtle mode weer. Mijn vrouw was teleurgesteld, dat ze het niet meer kon fotograferen.

[Voor 35% gewijzigd door Kuo op 02-01-2020 16:50]

• willemvdvliet
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:19
Ik rij inmiddels alweer twee weken naar volle tevredenheid in de E-Niro!
Bij mijn vorige auto een Audi A3 E-tron had ik de optie van Autohold erbij genomen en deze was automatisch ingeschakeld zodra je de auto start, echter bij de Kia moet je eerst het knopje indrukken.
Weet iemand of je ervoor kan zorgen dat de Autohold automatisch geactiveerd wordt?

• IvoB2
Iedere keer als je de motor uitschakelt reset de "autohold" zich automatisch naar "off".
(Idem voor de parkeersensoren (activeren alleen door in "R" te plaatsen of door op de P-knop te drukken.)

• Tacovdh
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 30-03 23:33
Tacovdh schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:45:
[...]
Dit is zeker actueel voor een paar honderd komende eNiro rijders, er komen twee schepen aan op 6 en 7 januari _/-\o_ . Ik koop mijn Niro zakelijk voor mijn eigen bedrijf en heb dus groot belang bij die registratie in 2019. Het gaat maar om een paar dagen! En ik begrijp dat je bijtelling afhangt van de datum eerste kenteken (en dus niet de datum eerste tenaamstelling). Dat moet toch kunnen? Werkt de RDW hier aan mee? Is er iemand die echt wéét hoe dit moet?
Inmiddels weet ik meer. De technische man van de RDW zegt dat aanmelden voor de fysieke aankomst 'wel kan maar eigenlijk niet mag'. De man die het 'kentekenen' doet bij KIA NL zegt dat hij de auto pas kan kentekenen als de douane de auto gezien heeft (dwz een of twee dagen na aankomst in R'dam). Dat zou dus dan pas mogelijk worden in zijn computersysteem. Dit klopt niet helemaal met wat de RDW zegt.
Maar kortom: mijn Niro is 7 dagen te laat binnen in Rotterdam en dat kost mij dus zo'n € 1000 per jaar aan extra bijtelling. |:( ;w

• elpedro21
  • Laatst online: 22-03 17:34
eltron schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Mijn ervaring helaas ook dat het bij Ionity niet probleemloos verloopt (gebaseerd op keer of 6 in afgelopen 2 weken). Of de techniek werkt niet, paal out of service (staat dan met rood licht) danwel combinatie pas en paal, danwel combinatie auto en paal levert problemen op. In aantal gevallen op te lossen door volgende paal te nemen (die moet dan wel vrij zijn) en/of andere laadpas. Per saldo meestal wel gelukt uiteindelijk maar vaak niet in één keer.
Ik ging vorige week naar Duitsland. Ik heb vrijwel alleen Ionity laders gebruikt en dat werkte vlekkeloos. Op de terugweg waren er wel wat perikelen met de laders bij Sevenum. De oorzaak zit in het gewicht van de kabels waardoor de 'stekker' er een beetje uit valt. De comunicatie stap mislukt daardoor. Een E-tron wisselde om die reden van lader. Ik heb de lader die de E-tron niet kon gebruiken dus maar aangesloten, maar drukte tijdens de pasverificatie gewoon de stekker goed aan. En dan werkt het gewoon.

• eltron
  • Nu online
elpedro21 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:13:
[...]

Ik ging vorige week naar Duitsland. Ik heb vrijwel alleen Ionity laders gebruikt en dat werkte vlekkeloos. Op de terugweg waren er wel wat perikelen met de laders bij Sevenum. De oorzaak zit in het gewicht van de kabels waardoor de 'stekker' er een beetje uit valt. De comunicatie stap mislukt daardoor. Een E-tron wisselde om die reden van lader. Ik heb de lader die de E-tron niet kon gebruiken dus maar aangesloten, maar drukte tijdens de pasverificatie gewoon de stekker goed aan. En dan werkt het gewoon.
Was toen ik 20/12 in Sevenum laadde ook zo. Stond nog een andere E-Niro die mij de tip gaf om tijdens het proces de stekker iets op te lichten. Bleek dan wel te werken maar niet echt handig als je niet met zijn tweeën bent.

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 28-03 08:59
Ook wij zijn vorig jaar met de e- Niro naar Oostenrijk geweest.
Geen enkel probleem bij Ionity, laden ging elke keer perfect en ook nog snel.
We moeten altijd wel een tussenstop maken bij fastned in Paderborn
Dat is wel een duur station helaas
Wat ik mij wel afvraag is , wat het verschil is tussen Ionity en Innogy ?
Iemand die het weet ?

• CyBeRSPiN
@HJKJ Ionity is een Europees netwerk van snelladers. Joint venture van een aantal grote fabrikanten.
Innogy is volgens mij een Duitse energieleverancier, zoals Eneco, Nuon etc, die ook laadpalen hebben staan.

• Inspired
  • Laatst online: 15:39
HJKJ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:30:
Wat ik mij wel afvraag is , wat het verschil is tussen Ionity en Innogy ?
Iemand die het weet ?
Kun je Fastned niet skippen en een Ionity pakken? Zijn er in die regio ook wel toch? Daarbij, je weet dat Fastned met de juist pas 35 cent is per kWh?

• HJKJ
[quote]CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:45:
@HJKJ Ionity is een Europees netwerk van snelladers. Joint venture van een aantal grote fabrikanten.
Innogy is volgens mij een Duitse energieleverancier, zoals Eneco, Nuon etc, die ook laadpalen hebben staan.
[

Okay dank voor de uitleg !

• HJKJ
[quote]Inspired schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Kun je Fastned niet skippen en een Ionity pakken? Zijn er in die regio ook wel toch? Daarbij, je weet dat Fastned met de juist pas 35 cent is per kWh?

Dit antwoord had ik al verwacht 😀
De eerste Ionity is al bij Rheine dus eigenlijk te vroeg op de route en de volgende is pas bij Kassel in de buurt
Maar misschien weet jij nog een snellader daar in de buurt ?

Ja ik weet dat ik met de maingau pas goedkoper kan laden echter ik heb mijn account gekoppeld aan fastned Wanneer is de slang aan de auto verbind hoef ik verder niets meer te doen , de auto wordt meteen herkend
Nadeel is dan inderdaad dat ik de maingau pas dan niet kan gebruiken ☹️
Of hoe kan ik dit omzeilen ?

• Kuo
HJKJ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:30:
Je kan in A Better Route Planner ook instellen, dat je exclusief gebruik wil maken van Ionity snelladers. Dan kan je kijken, of die route goed te doen is en, of je niet wat andere snelladers wil plannen.

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:12
HJKJ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:45:
[quote]Inspired schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Dit antwoord had ik al verwacht 😀
De eerste Ionity is al bij Rheine dus eigenlijk te vroeg op de route en de volgende is pas bij Kassel in de buurt
Maar misschien weet jij nog een snellader daar in de buurt ?

Ja ik weet dat ik met de maingau pas goedkoper kan laden echter ik heb mijn account gekoppeld aan fastned Wanneer is de slang aan de auto verbind hoef ik verder niets meer te doen , de auto wordt meteen herkend
Nadeel is dan inderdaad dat ik de maingau pas dan niet kan gebruiken ☹️
Of hoe kan ik dit omzeilen ?
Bij Fastned even je auto uit hun systeem verwijderen. Dan ziet de lader je weer als “anonieme” gebruiker en kun je pas laden als je er een pas voorhoudt.

• Rogar
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:22
Kuo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Je kan in A Better Route Planner ook instellen, dat je exclusief gebruik wil maken van Ionity snelladers. Dan kan je kijken, of die route goed te doen is en, of je niet wat andere snelladers wil plannen.
Hoe doe je dat als ik vragen mag? Ik kan alleen het type stekker selecteren volgens mij...
Zowel via de site als de app.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-03 20:50
Had gisteren een lege startaccu (12v, gaf nog maar 5V aan). Helaas met een acculader van 1A niet te recoveren heb nu een krachtigere acculader besteld van 7A die geschikt is tot 200Ah te laden.

Uiteindelijk moest er een berger aan te pas komen om een jumpstart te geven. Dus het verhaal dat de hoogvoltage batterij de startaccu kan opladen als deze te weinig vermogen heeft tijdens stilstand is hiermee ook ontkracht.

Boodoener was een dashcam die 2 dagen lang vuurwerk en mist heeft opgenoen.

• Kuo
Rogar schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:17:
[...]
Hoe doe je dat als ik vragen mag? Ik kan alleen het type stekker selecteren volgens mij...
Zowel via de site als de app.
Ik heb het via de site gedaan door eerst een route te plannen. Daarna kan je op de laders op de kaart klikken en krijg je een keuzemenu, waarin je kan kiezen, of je deze lader wil toevoegen aan je route, lange pauze, vermijden etc.

• Kuo
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:43:
Uiteindelijk moest er een berger aan te pas komen om een jumpstart te geven. Dus het verhaal dat de hoogvoltage batterij de startaccu kan opladen als deze te weinig vermogen heeft tijdens stilstand is hiermee ook ontkracht.
Volgens mij werkt de functie van opladen van de 12V accu wel, maar de implementatie is vrij simpel. Op vaste interval (misschien elke 5 dagen of zo) wordt gekeken, of de 12V accu opgeladen moet worden. Als je dus een relatief grote verbruiker hebt, die de 12V accu kan leegtrekken, voordat er gecheckt wordt, dan heb je pech, want de 12V accu moet de stroom leveren om deze check te doen.
Deze functie werkt dus wel, maar de interval is niet berekend op extra grote verbruikers, die later aangesloten zijn.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:09
Ik heb bij mijn Niro wel een keer gezien dat de hoogspannings batterij de 12V aan het bijladen was. 1 van de 3 leds in het dashboard knippert dan.
Het schijnt overigens ook zo te zijn dat als de 12V batterij te vaak bijgeladen moet worden dit na een aantal keer niet meer gedaan wordt. Waarschijnlijk is de aanname dan dat er ergens wat fout zit of sluiting maakt waardoor de 12V te snel leeg loopt en door dan niet meer bij te laden zou erger moeten worden voorkomen.

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Nu online
Had gisteren een lege startaccu (12v, gaf nog maar 5V aan). Dus het verhaal dat de hoogvoltage batterij de startaccu kan opladen als deze te weinig vermogen heeft tijdens stilstand is hiermee ook ontkracht.
Dat zou dan verklaren waarom je bij de e-Niro al zo zenuwachtig snel een waarschuwing krijgt als je de stroomverbruikers (radio) aan hebt staan terwijl de auto niet is 'gestart'.

• Niro-E
Tacovdh schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:38:
[...]

Inmiddels weet ik meer. De technische man van de RDW zegt dat aanmelden voor de fysieke aankomst 'wel kan maar eigenlijk niet mag'. De man die het 'kentekenen' doet bij KIA NL zegt dat hij de auto pas kan kentekenen als de douane de auto gezien heeft (dwz een of twee dagen na aankomst in R'dam). Dat zou dus dan pas mogelijk worden in zijn computersysteem. Dit klopt niet helemaal met wat de RDW zegt.
Maar kortom: mijn Niro is 7 dagen te laat binnen in Rotterdam en dat kost mij dus zo'n € 1000 per jaar aan extra bijtelling. |:( ;w
join the club.. denk dat die van mij op dezelfde schuit staat (die overigens al 2 volle dagen voor de kust van Portugal (setubal) doelloos ronddobberd.)

• HJKJ
[quote]petertenboer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Bij Fastned even je auto uit hun systeem verwijderen. Dan ziet de lader je weer als “anonieme” gebruiker en kun je pas laden als je er een pas voorhoudt.

Top , heb het zojuist gedaan ....

• DekkerM
Niro-E schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:41:
[...]

join the club.. denk dat die van mij op dezelfde schuit staat (die overigens al 2 volle dagen voor de kust van Portugal (setubal) doelloos ronddobberd.)
Op welke boot staat die van jou?

• Niro-E
DekkerM schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Op welke boot staat die van jou?
weet niet precies, maar er zijn er 2 onderweg di kandidaat kunnen zijn. of de Morning Lily (die ligt nu vlakbij Londen, en komt over 2 dagen aan in rotterdam) of het is de Glovis Companion (die zou 7 jnauari aankomen, maar is vertraagd tot nu 9 januari voorlopig)

• DekkerM
Niro-E schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:16:
[...]

weet niet precies, maar er zijn er 2 onderweg di kandidaat kunnen zijn. of de Morning Lily (die ligt nu vlakbij Londen, en komt over 2 dagen aan in rotterdam) of het is de Glovis Companion (die zou 7 jnauari aankomen, maar is vertraagd tot nu 9 januari voorlopig)
Verwacht dat de mijne ook op 1 van deze staat. Wat is jou verwachte leverdatum?

• Niro-E
DekkerM schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Verwacht dat de mijne ook op 1 van deze staat. Wat is jou verwachte leverdatum?
Dealer denkt lossen op de 14de. duan nog klaar maken en op kenteken. geen vaste datum gehad.

• IvoB2
Onze laatst gecomuniceerde ( oktober 2019) leverdatum was 13/01/2020.
Sindsdien niets meer gehoord. Zal waarschijnlijk weer in stilte voorbijglijden. :)

• Steeck03
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 06:34
IvoB2 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:41:
Onze laatst gecomuniceerde ( oktober 2019) leverdatum was 13/01/2020.
Sindsdien niets meer gehoord. Zal waarschijnlijk weer in stilte voorbijglijden. :)
De 13e lijkt me sterk, maar er komen komende week 2 boten aan. Een weekje of 2 later zou moeten kunnen.

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 30-03 17:44
Had gisteren een lege startaccu (12v, gaf nog maar 5V aan). Helaas met een acculader van 1A niet te recoveren heb nu een krachtigere acculader besteld van 7A die geschikt is tot 200Ah te laden.

Boodoener was een dashcam die 2 dagen lang vuurwerk en mist heeft opgenoen.
Met zo'n hardwire kit schakelt je dashcam uit als de 12V onder de 11,6V komt.

https://nl.aliexpress.com...1602_5,searchweb201603_55

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:06
vraagje over locatiegebaseerd laden:

dit staat ingesteld op het huisadres, harde beperking op laden in daluren. Toch begint de auto gewoon met laden als ik hem insteek thuis.....

procedure:

-auto van contact
-stekker erin
-pas aanbieden aan alfen pro line
-auto begint met laden (terwijl de auto weet dat ie thuis is, locatie klopt in app)
-auto op slot

werkt niet zou je zeggen, maar dan ga ik terug naar auto, deur open, contact aan, druk op knop EV en voila auto stopt meteen met laden en geeft aan dat ie pas om 21.00 begint....

dan werkt het opeens wel

doe ik iets fout, kan het anders, werkt het bij jullie wel in 1x ???

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:09
Bij mij gaat het ook wel eens zo. Wil er nog wel eens dieper induiken, maar mijn vermoeden is dat het beter werkt als je met de ingebouwde navigatie of het EV menu op het scherm aan komt rijden bij huis.
Ook kan je bij het uitschakelen van de auto kort zien of de auto het programma oppakt op het scherm achter het stuur.

• eltron
  • Nu online
wowter1976 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:34:
vraagje over locatiegebaseerd laden:

dit staat ingesteld op het huisadres, harde beperking op laden in daluren. ....
Ik neem aan dat je bedoelt een harde beperking op laden in piekuren (dus niet laden buiten de daluren)? Anders begrijp ik wel dat hij meteen begint te laden ;)

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:06
PeaceNlove schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:18:
Bij mij gaat het ook wel eens zo. Wil er nog wel eens dieper induiken, maar mijn vermoeden is dat het beter werkt als je met de ingebouwde navigatie of het EV menu op het scherm aan komt rijden bij huis.
Ook kan je bij het uitschakelen van de auto kort zien of de auto het programma oppakt op het scherm achter het stuur.
Kwam toevallig vandaag thuis met ingebouwde navigatie, maar dat hielp dus niet. Hij stopt pas met laden (en begint met de planning) op het moment dat ik dat auto nogmaals op contact zet en de ev knop aanraak.

• IvoB2
Steeck03 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:20:
[...]

De 13e lijkt me sterk, maar er komen komende week 2 boten aan. Een weekje of 2 later zou moeten kunnen.
Mag van mij gerust twee maanden later zijn hoor. :)
Kan ik misschien zelf het resultaat van een driefase omvormer aan een 1-fase laadpaal eens uittesten. ;)
(Blijkbaar vermeldt na Hyundai België ook Kia België nu de driefase omvormer op zijn B-website. Alleen is het - zeker bij Kia - nogal een onduidelijk gegeven. Zo ver ik er aan uit kan is het standaard een monofase omvormer voor de 39.2 kWh batterij en standaard driefase voor een 64 kWh.

Bij een levering over 10 dagen (en een auto die al maanden onderweg is) ga ik er van uit dat het voor de Belgische markt dan sowieso een MY 2019 zal zijn.

• Steeck03
IvoB2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:14:
[...]

Bij een levering over 10 dagen (en een auto die al maanden onderweg is) ga ik er van uit dat het voor de Belgische markt dan sowieso een MY 2019 zal zijn.
Voor maart komt er geen MY2020 in onze richting. Dus die 2 maanden is voor jou dan beter. Voor mij als Nederlander gelden iets andere regels, dus ik ben er blij mee. Eind januari is voor mij een mooie leverdatum. Zeker aangezien hij las in oktober is besteld.

• mfjnab
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 30-03 22:39
Wat zijn over het algemeen nu de gecommuniceerde leverdata voor auto's die in Q4 2019 besteld zijn? . De mijne is besteld begin october, met een verwachte levertijd van 12 maanden. Rond juni zou hij pas officieel besteld worden...

• IvoB2
Steeck03 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:49:
[...]

Voor maart komt er geen MY2020 in onze richting. Dus die 2 maanden is voor jou dan beter. Voor mij als Nederlander gelden iets andere regels, dus ik ben er blij mee. Eind januari is voor mij een mooie leverdatum. Zeker aangezien hij las in oktober is besteld.
Nu ben je me volledig kwijt. :)
Waarom zou die 2 maanden dan voor mij beter zijn?* Als er voor maart 2020 geen MY2020's uitgeleverd worden krijg ik - waar ik al sinds maart 2019 vanuit ga - toch gewoon wat ik besteld heb, nl. een MY2019?

Welke andere regels? Als ik goed kan volgen is het voor jullie vanaf nu toch 8% bijtelling? Of je een EV nu in januari of later in 2020 krijgt afgeleverd maakt voor jullie dan toch niet meer uit (inzake regelgeving)?

Levering eind januari met bestelling in oktober (2019?) zou inderdaad vlug zijn. Onze e-Niro werd besteld maart 2019 en toen was de vooropgestelde levertijd 11 maanden (normaliter dus februari 2020). In oktober 2020 communiceren ze out of the blue dat de levertijd van 15 november 2019 (waarschijnlijk geteld volgens de Aziatische kalender :+ ) niet gehaald zal worden en de nieuwe leverdatum 13/01/2020 zal worden.
Datum die ze - zoals het er nu uitziet, want volkomen stilte op het communicatiefront - ook niet zullen halen.

* Enige meerwaarde aan MY2020 zou voor mij het 10" scherm zijn. Maar dat is een gimmick (en het 8" scherm voldoet nu ook al ruim). De meerprijs heb ik er dan wel niet echt voor over. alhoewel dit in het geval van de e-Niro nogal meevalt. De Belgische meerprijs voor MY2020 tov MY2019 valt nogal mee. De Kona EV is pas echt veel duurder geworden. Komt hier al (voor de premium zonder open glazen dak) boven de 50.000€ uit. In plaats van goedkoper worden middenklasse EV's met een +60 kWh accu dus blijkbaar eerder duurder. :(

• Steeck03
IvoB2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Nu ben je me volledig kwijt. :)
Waarom zou die 2 maanden dan voor mij beter zijn?* Als er voor maart 2020 geen MY2020's uitgeleverd worden krijg ik - waar ik al sinds maart 2019 vanuit ga - toch gewoon wat ik besteld heb, nl. een MY2019?

Welke andere regels? Als ik goed kan volgen is het voor jullie vanaf nu toch 8% bijtelling? Of je een EV nu in januari of later in 2020 krijgt afgeleverd maakt voor jullie dan toch niet meer uit (inzake regelgeving)?

Levering eind januari met bestelling in oktober (2019?) zou inderdaad vlug zijn. Onze e-Niro werd besteld maart 2019 en toen was de vooropgestelde levertijd 11 maanden (normaliter dus februari 2020). In oktober 2020 communiceren ze out of the blue dat de levertijd van 15 november 2019 (waarschijnlijk geteld volgens de Aziatische kalender :+ ) niet gehaald zal worden en de nieuwe leverdatum 13/01/2020 zal worden.
Datum die ze - zoals het er nu uitziet, want volkomen stilte op het communicatiefront - ook niet zullen halen.

* Enige meerwaarde aan MY2020 zou voor mij het 10" scherm zijn. Maar dat is een gimmick (en het 8" scherm voldoet nu ook al ruim). De meerprijs heb ik er dan wel niet echt voor over. alhoewel dit in het geval van de e-Niro nogal meevalt. De Belgische meerprijs voor MY2020 tov MY2019 valt nogal mee. De Kona EV is pas echt veel duurder geworden. Komt hier al (voor de premium zonder open glazen dak) boven de 50.000€ uit. In plaats van goedkoper worden middenklasse EV's met een +60 kWh accu dus blijkbaar eerder duurder. :(
Voor mij is het de bijtelling van de nieuwe auto vergeleken met die van nu. Dus een heel groot voordeel.
Ik begreep dat jij de 3 fase belangrijk vind. Dan heb je MY2020 nodig.
Als je de auto krijgt die 13/1 is beloofd is het een MY2019. De eerstvolgende boten in Rotterdam komen komende week aan. Of de Belgische Kia via Rotterdam of Antwerpen komt weet ik niet.

• IvoB2
Steeck03 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:09:
[...]
Ik begreep dat jij de 3 fase belangrijk vind. Dan heb je MY2020 nodig.
Nope, ik ben de uitzondering op de regel :) .
(Ik laad nauwelijks openbaar AC en laad thuis aan een monofase 32A laadpaal, dus niet echt een voordeel met 3-fase omvormer.)

• DekkerM
IvoB2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Nope, ik ben de uitzondering op de regel :) .
(Ik laad nauwelijks openbaar AC en laad thuis aan een monofase 32A laadpaal, dus niet echt een voordeel met 3-fase omvormer.)
Volgens mij ga je er dan zelfs op achteruit, omdat de 3 fase autolader maximaal op 1 fase 16A laad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
DekkerM schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:47:
[...]
Volgens mij ga je er dan zelfs op achteruit, omdat de 3 fase autolader maximaal op 1 fase 16A laad.
Ssssst! :) Dat is nog een fabrieksgeheim! O-)

[Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2020 14:03]

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:46

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

Yay! Zojuist bericht gehad dat mijn E-Niro besteld is in Korea, en in juni 2020 geleverd gaat worden. en 3 fase laden is..

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

DekkerM schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Bijna goed O-)

Bij driefaseladen gaat dat idd met 16A per fase. Maar het is vrijwel zeker dat als je de driefaseversie van de e-Niro aan een éénfaselader hangt, dat de auto de laadcircuits van twee fases parallel schakelt, waardoor je dan met 32A kunt laden. Veel auto’s met driefaseladers doen dat zo.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Murzeltje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:39:
Yay! Zojuist bericht gehad dat mijn E-Niro besteld is in Korea, en in juni 2020 geleverd gaat worden. en 3 fase laden is..
Jeetje! Nu werkelijk besteld in Korea en toch pas in juni geleverd worden? Dat betekent dus 5 maanden levertijd vanaf de fabriek. Dat was tot nu toe dacht ik iets van 2-3 maanden (na het werkelijk bij de fabriek bestellen), toch?

• Murzeltje

Murzeltje

Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:44:
[...]

Jeetje! Nu werkelijk besteld in Korea en toch pas in juni geleverd worden? Dat betekent dus 5 maanden levertijd vanaf de fabriek. Dat was tot nu toe dacht ik iets van 2-3 maanden (na het werkelijk bij de fabriek bestellen), toch?
Geen idee.. ik ben al blij dat ik íets van een richtdatum heb :p

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Bijna goed O-)

Bij driefaseladen gaat dat idd met 16A per fase. Maar het is vrijwel zeker dat als je de driefaseversie van de e-Niro aan een éénfaselader hangt, dat de auto de laadcircuits van twee fases parallel schakelt, waardoor je dan met 32A kunt laden. Veel auto’s met driefaseladers doen dat zo.
Jep, en alleen IvoB2 trekt dit in twijfel ;) en zeg maar gerust alle auto’s met 3fase laders.
Door de brochure van de MY20 Kona (zelfde fabriek/moederbedrijf) uit het VK is reeds bevestigd dat je op 1 fase gewoon 32A kunt laden. Of dat nu met parallel schakelen of met een zwaardere AC-DC trap gebeurt is mij geen bewijs van bekend, zou wel interessant zijn als iemand daar achter kan komen.

[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-01-2020 18:49]

• DekkerM
Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Bijna goed O-)

Oké, dat scheelt dan weer. Ben benieuwd wanneer de eerste 3 Fase Niro in Nederland arriveert.

• IvoB2
:X
Wat wel zeker is dat de klanteninformatie/marketing en levertijden van Hyundai/Kona stilaan een kleine komedie aan het worden zijn.

[Voor 255% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2020 19:50]

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:28:
[...]

Wat wel zeker is dat de klanteninformatie/marketing en levertijden van Hyundai/Kona stilaan een kleine komedie aan het worden zijn.
Ja dat sowieso.
Ook geen idee waarom de informatievoorziening zo belabberd is. Misschien zitten ze in een speciale positie en willen ze niet als “lastige” importeur overkomen? Ze strijden natuurlijk wereldwijd met andere importeurs om zoveel mogelijks exemplaren hierheen te krijgen.
Maar een klein beetje meer moeite mag er wel vanaf, het is alsnog geen goedkope auto.

• IvoB2
Lastige importeur?
Dan zeg je gewoon dat je niet beschikt over de nodige info. Nog altijd beter dan - volgens jou dan toch* - verkeerde info verspreiden.

* tot bewijs van tegendeel kan ik ze alleen het voordeel van de twijfel gunnen.

Ik had trouwens de informatie over het 1x16A laden aan een 32A monofase thuislader van de Hyundai importeur en niet van de Kia importeur.
En wat betreft de levering van de Kona had ik al helemaal geen problemen. Stond er drie weken na bestelling in drie uit te kiezen kleuren. _/-\o_ (ze waren wel de WP vergeten zichtbaar te monteren :+ ).

[Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2020 19:57]

• bruneelm
[...]

Even terug rekenen
Je dealer heeft 1-2 weken nodig om die rijklaar te krijgen .
Eenmaal op kaai in Rotterdam heeft de transporteur 14d de tijd om hem af te leveren bij de dealer
1-2d om hem uit het schip te rollen en in te klaren en het signaal te geven aan de transporteurs
(Let wel uitrollen uit het schip 's avonds is pas volgende dag behandeling en de werkdag na het signaal loopt pas de transporteurs tijd)
De route over zee al of niet bij stormweer
Inladen op kaai in Zuid-Korea
Wachten op kaai tot het schip aanmeert
Het maken van de wagen op afroep

• stefan01984
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 00:15
Van de week ook bericht gekregen van leverende dealer, dat mijn E-Niro MY2020 met 3-fase officieel besteld is. Levering eind juli/begin augustus. Ook ivm nog lopend leasecontractvan me Peugeot 308. Dus nog paar maandjes wachten.

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 14:32
[...]

'
Dat zou te maken kunnen hebben met het aantal orders wat al ingelegd is. Het orderboek 2020 is pas eind december weer open gegaan. Een hoop mensen/leasemaatschappijen hebben bij dealers nog besteld toen de orderportefeuille 2019 vol zat (zeg na 1 maart vorig jaar). De fabriek draait op volle toeren denk ik.

Ik heb geen verhalen gehoord dat KIA megafabrieken uit de grond aan het stampen is om de productie op te voeren, wat men bij Tesla wel doet.

• CyBeRSPiN
plips schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Ik heb geen verhalen gehoord dat KIA megafabrieken uit de grond aan het stampen is om de productie op te voeren, wat men bij Tesla wel doet.
Kia heeft al megafabrieken :) Ze hebben 2.800.000 auto's verkocht in 2018. Tegenover een schamele (maar respectabele) 367.500 van Tesla in 2019.

Maar je doelt op de accuproductie denk ik, wat mogelijk de bottleneck vormt. Zou goed kunnen dat ze daar qua inkoop niet meer kunnen bestellen omdat die accufabrieken de vraag moeilijk aankunnen.
Kan ook zijn dat het een keuze is om niet meer te produceren, niet overal ter wereld is EV al doorgebroken.

• Murzeltje

Murzeltje

mfjnab schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:58:
Wat zijn over het algemeen nu de gecommuniceerde leverdata voor auto's die in Q4 2019 besteld zijn? . De mijne is besteld begin october, met een verwachte levertijd van 12 maanden. Rond juni zou hij pas officieel besteld worden...
De mijne is vorige week pas echt besteld bij de fabriek in Korea, en is vooralsnog met levering in juni 2020 doorgegeven aan mij..

• CyBeRSPiN
Toch fijn hoe goed de service bij Kia is. Mn laadklep opende slecht. Ik bel de dealer, telefoon werd meteen opgenomen en kon direct langskomen :) Stond 20min later weer buiten. Zo kan het dus ook.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:43:
Toch fijn hoe goed de service bij Kia is. Mn laadklep opende slecht. Ik bel de dealer, telefoon werd meteen opgenomen en kon direct langskomen :) Stond 20min later weer buiten. Zo kan het dus ook.
Mooi! Minstens zo belangrijk: wat is eraan gedaan? Afvijlen/schuren/slijpen of montage van een aangepast klepje?

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Mooi! Minstens zo belangrijk: wat is eraan gedaan? Afvijlen/schuren/slijpen of montage van een aangepast klepje?
Cyber zat gewoon koffie te drinken en daarna werkte het :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Gewoon de standaardactie: bovenkant van het scharnier van de klep beetje afvijlen en smeren. Maar het vijlen is de truc.

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:52
Vandaag ook bij de dealer geweest. De trekhaak (draaghaak) moest nog gemonteerd worden, het leasebedrijf was deze vergeten te bestellen bij de dealer.
Het is een afneembare trekhaak. (https://webshop.kia.nl/ac...KDEE99663245&modelid=139/) Wanneer hij niet gemonteerd is, is hij volledig onzichtbaar, ook de aansluiting voor de bekabeling wordt netjes weggeklapt.
Mijn fietsdrager bleek gelukkig te passen op de kogel met RMC-pin.

• blottle
Ben nu op vakantie in Finland. En de Granny charger aangesloten. Deze stopt constant na zo’n 2% te hebben bijgeladen. Iemand enig idee hoe dit komt? Heb al verschillende instellingen geprobeerd (10 en 12A) en in de instellingen in het menu ook al alle drie de instelingen gebruikt (minimum, verminderd en maximaal)

Iemand een idee?

Kia e-Niro Aurora Black

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

blottle schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:23:
Ben nu op vakantie in Finland. En de Granny charger aangesloten. Deze stopt constant na zo’n 2% te hebben bijgeladen. Iemand enig idee hoe dit komt? Heb al verschillende instellingen geprobeerd (10 en 12A) en in de instellingen in het menu ook al alle drie de instelingen gebruikt (minimum, verminderd en maximaal)

Iemand een idee?
Het enige dat ik me kan bedenken is dat de stekker niet met alle polen goed contact maakt met de auto. Kijk eens of er vuil zit aan de stekker- of autokant?
En als het laden begonnen is moet de stekker aan de kant van de auto vergrendeld zijn; die mag je daar dan niet los kunnen trekken.

Gelukkig hebben onze granny laders voor zover ik weet geen last van het ‘neuterprobleem’. Dat treedt op bij sommige laders als die gekoppeld zijn aan een stopcontact dat geen echte nul heeft. Dat komt in delen van België (en Frankrijk?) voor. Daar heb je 220 (230) Volt tussen de fasen, waar wij 380 (400) Volt tussen de fasen hebben en 230 tussen fase en nul.
Je gebruikt wel de originele grannylader van Kia?

Oh, dan bedenk ik me nog een mogelijkheid: zit je op een stopcontact met een goede aardaansluiting? Ik weet niet wat de Kia-lader doet als er geen of geen goede aarde is....

[Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 06-01-2020 21:39]

• blottle
Hippe Lip schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:37:
[...]

Het enige dat ik me kan bedenken is dat de stekker niet met alle polen goed contact maakt met de auto. Kijk eens of er vuil zit aan de stekker- of autokant?
En als het laden begonnen is moet de stekker aan de kant van de auto vergrendeld zijn; die mag je daar dan niet los kunnen trekken.

Gelukkig hebben onze granny laders voor zover ik weet geen last van het ‘neuterprobleem’. Dat treedt op bij sommige laders als die gekoppeld zijn aan een stopcontact dat geen echte nul heeft. Dat komt in delen van België (en Frankrijk?) voor. Daar heb je 220 (230) Volt tussen de fasen, waar wij 380 (400) Volt tussen de fasen hebben en 230 tussen fase en nul.
Je gebruikt wel de originele grannylader van Kia?

Oh, dan bedenk ik me nog een mogelijkheid: zit je op een stopcontact met een goede aardaansluiting? Ik weet niet wat de Kia-lader doet als er geen of geen goede aarde is....
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb net alles even goed schoon gemaakt. Ik gebruik de originele Kia lader.

De aarding weet ik niet. De auto is op dit moment aan het opladen met 2,5kW. Zal morgen eens kijken hoe het nu gaat en of de aarding goed zit.

Kabel lag net wel in de sneeuw. Nu heb ik de kabel om het laadklepje gehangen. (Alleen de kabel lag in de sneeuw, dat kastje niet). Misschien dat dit niet goed ging.

Kia e-Niro Aurora Black

• CyBeRSPiN
Ik dacht dat de lader ook zonder aarde werkt, en heb dat net even getest. Geen aarde nodig om het te laten werken (maar wel aan te raden natuurlijk..).
Ander grappige constatering: als gepland laden aan staat gaat ie wel meteen laden met de granny, maar aan de normale laadpaal blijft ie netjes wachten. Hij herkent de granny dus? :) of zou het toeval zijn?

Mogelijk is het stopcontact slecht bedraad aan de binnenkant. Als de 230V stekker heet wordt slaat ie ook af.
Was er een foutmelding te zien op het laadkastje?

[Voor 79% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-01-2020 21:50]

• blottle
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:47:
Ik dacht dat de lader ook zonder aarde werkt, en heb dat net even getest. Geen aarde nodig om het te laten werken (maar wel aan te raden natuurlijk..).
Ander grappige constatering: als gepland laden aan staat gaat ie wel meteen laden met de granny, maar aan de normale laadpaal blijft ie netjes wachten. Hij herkent de granny dus? :) of zou het toeval zijn?

Mogelijk is het stopcontact slecht bedraad aan de binnenkant. Als de 230V stekker heet wordt slaat ie ook af.
Was er een foutmelding te zien op het laadkastje?
Alles is helemaal koud. Krijg melding dat laden is gestopt en ga er gelijk heen. Maar is gewoon koud.

Het laadkastje is na het stoppen met laden gewoon uit. Niets op te zien. Zal morgen eens een binnen-stopcontact proberen. Maak nu gebruik van een buiten stopcontact. (2 geprobeerd)

Edit:
Vannacht na ongeveer een uur is het opladen weer gestopt.
Kan mij herinneren dat de dealer bij afleveren aangaf dat ze de stekker niet goed in het stopcontact hadden gestopt, want ‘s ochtends was de auto niet aan het opladen bij de dealer. Misschien hebben die hetzelfde gehad als ik. Dus dat de auto eerst begint met laden en er dan na 3 kwartier of anderhalf uur mee stopt.
Maar even een mailtje naar de dealer gestuurd. Misschien is de granny charger gewoon kapot.
Dat wordt dan maar even de auto vol laden bij een snellader dan.

[Voor 23% gewijzigd door blottle op 07-01-2020 07:28]

Kia e-Niro Aurora Black

• AeoIus
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:50
Nog even een vraagje want we willen gaan skieën in Oostenrijk dit jaar.
Hebben jullie ervaringen met sneeuwkettingen op de e-Niro?
Zijn daar nog restricties op vanwege de elektrische aandrijving?

BF5: MrKlinkers Steam/Dirt Rally/Assetto Corsa: MrKlinkers

Pagina: 1 ... 70 ... 84 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True