Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Mich46 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:11:
Eerste onderhoudsbeurt gehad, na 15.000 km: 67,35 euro.
Dik tevreden. Zowel over de prijs als over de auto.
Range in de wintermaanden bedraagt 410km. ( met winterbanden)In de zomermaanden schommelt dit rond de 500 km. Ik rijd steeds op eco en tracht binnen de snelheidslimieten te blijven.
Ik rijd in ECO met standje 3 terugwinning en (volgens de MijnKia app) 85% economisch, 14% normaal en 1% sportief. Ik laad iedere dag op tot 100% en heb nog nooit een snellader hoeven gebruiken.

Zit nu op 11.300 km. Begon in augustus met een range van 455km, wat nu al is teruggevallen naar <340km.

De -grote- verschillen zitten denk ik met name in snelweg of stadsverkeer.
Zo doe ik dagelijks meer dan 100 km met een snelheid van 104-134km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik zit op 350 km nu met 100%

Ik rij op Eco met de klimaatbeheersing op normaal.
Bij iedere rit test ik de tractie van de voorwielen uitvoerig en doe ik onderzoek of er auto’s sneller zijn dan de e-Niro bij het stoplicht. Snelheid is Vmax + 8 bij trajectcontrole en +15 op rustige snelwegen. Binnen de bebouwde kom hou ik me aan alle regels t.b.v. Fiets- en voetgangers.

Kom bij veel ritten op 20 kWh/100 km uit.

[ Voor 63% gewijzigd door kdeboois op 22-12-2019 08:37 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
*oeps*

[ Voor 98% gewijzigd door kdeboois op 22-12-2019 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:09
Zit rond de 17,5 kWh/100km met 100km uur met 150km per dag. GoM staat op 415 sinds vrijdag zal wel door het warme weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik begrijp steeds beter waarom het zo moeilijk is het exacte verbruik te bepalen van een elektrische auto. Volgende elementen spelen daarbij een rol ( in dalende volgorde van belangrijkheid):
Temperatuur
Soort route ( snelweg, stedelijke route,...)
Snel ophalen
Snelheid
Randapparatuur ( airco, zetelverwarming...)
Banden (winter of zomerbanden)
Geladen gewicht (personen, bagage)

Nog andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12
@Mich46 tegenwind (uiteindelijk is de luchtweerstand een van de grootste factoren), nat wegdek (meer rolweerstand), verwarming interieur (zeker zonder warmtepomp is dat killing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mich46 schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:13:
Ik begrijp steeds beter waarom het zo moeilijk is het exacte verbruik te bepalen van een elektrische auto. Volgende elementen spelen daarbij een rol ( in dalende volgorde van belangrijkheid):
Temperatuur
Soort route ( snelweg, stedelijke route,...)
Snel ophalen
Snelheid
Randapparatuur ( airco, zetelverwarming...)
Banden (winter of zomerbanden)
Geladen gewicht (personen, bagage)

Nog andere?
De rechtervoet.... Rijgedrag bestuurder, rechtsrijden achter vrachtwagen zoveel mogelijk verwarming uit (of opwarmen aan de laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik zit op 330 km rijbereik nu in de winter. En dan rijd ik nog steeds vrij conservatief, als ik zou rijden zoals ik in de benzine auto reed (vrij hard optrekken) dan zou het nog erger zijn :p

Wat ik merk na 8 maanden elektrisch rijden is dat range ondergeschikt is aan laadsnelheid, en dat is bij de Kia toch een drama. Ik zou nu, ondanks het mindere interieur en slechtere afwerking, toch voor de model 3 hebben gekozen puur vanwege de laadsnelheid.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:32
Vanmorgen Android10 geïnstalleerd op mijn Samsung S10+. Lijkt erop dat Android Auto nu onderdeel is van het besturingssysteem (vooraf geladen). Nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
matthewk schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:44:
Ik zit op 330 km rijbereik nu in de winter. En dan rijd ik nog steeds vrij conservatief, als ik zou rijden zoals ik in de benzine auto reed (vrij hard optrekken) dan zou het nog erger zijn :p

Wat ik merk na 8 maanden elektrisch rijden is dat range ondergeschikt is aan laadsnelheid, en dat is bij de Kia toch een drama. Ik zou nu, ondanks het mindere interieur en slechtere afwerking, toch voor de model 3 hebben gekozen puur vanwege de laadsnelheid.
Hard optrekken is het probleem niet. Niet uitrollen en je kinetische energie in warmte omzetten door de frictierem te gebruiken wel.

De hoge snelheid is veruit de grootste verbruiker. Als je netjes 90 gaat rijden komt het helemaal goed.

Als je meer dan 1 keer per week aan een snellader hangt zou ik zeker een auto overwegen met een hogere DC laadsnelheid, maar ik red mijn ritjes met 1x per week naar 100% laden aan de laadpaal in de buurt.

Met mijn PHEV reed is als een ouwe sok omdat ik zoveel mogelijk km's uitstootvrij wilde doen. De bevrijding door de 64 kWh is heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:21
Ik rij de Niro net zoals als mijn vorige auto's en heb nu een bereik van 340 kilometer. Rijdt gewoon 135 km/h op de snelweg, regeneratie op "0" (je wint ook terug op de normale rem) en lekker snel optrekken vind ik ook leuk. Opladen doe ik op het werk aan een 22 Kw paal en zo af en toe op een moment dat ik het handig vind aan een snellader.

De laadsnelheid is natuurlijk niet zo hoog als bij een Tesla, maar mijn collega die zo'n Standard Range + heeft moet in deze tijd van het jaar al na 190 km km aan de laadpaal (bereik van 220 km) en is uiteindelijk 40 minuten sneller op de wintersport dan ik. Nou voor één of twee keer per jaar rij ik dan liever in mijn Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
petertenboer schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:48:
Ik rijdt de Niro net zoals als mijn vorige auto's en heb nu een bereik van 340 kilometer. Rijdt gewoon 135 km/h op de snelweg, regeneratie op "0" (je wint ook terug op de normale rem) en lekker snel optrekken vind ik ook leuk. Opladen doe ik op het werk aan een 22 Kw paal en zo af en toe op een moment dat ik het handig vind aan een snellader.

De laadsnelheid is natuurlijk niet zo hoog als bij een Tesla, maar mijn collega die zo'n Standard Range + heeft moet in deze tijd van het jaar al na 190 km km aan de laadpaal (bereik van 220 km) en is uiteindelijk 40 minuten sneller op de wintersport dan ik. Nou voor één of twee keer per jaar rij ik dan liever in mijn Kia.
bereik van 220km met de SR+ :? Dat klopt echt niet... Of hij rijdt overal volgas.
Met normaal rijden red je prima een 300km met de model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
ybos schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:11:
[...]

bereik van 220km met de SR+ :? Dat klopt echt niet... Of hij rijdt overal volgas.
Met normaal rijden red je prima een 300km met de model 3 SR+
Hij rijdt net als ik stevig door met 140 km/h op de teller en heeft een verbruik bij rond de 4 graden van 24 KWh. Van het zomer zat hij zo rond de 19 à 20 KWh met een 52 KW accu zit je dan op deze verbruikscijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Met winterse omstandigheden is de Tesla gewoon net wat minder efficiënt dan de e-Niro, waarschijnlijk door gebrek aan een warmtepomp. Collega, zeker geen coureur maar gewoon braaf vmax aanhoudend, haalt met de Model 3 LR een retourtje Utrecht Friesland (dik 300km) net niet, moet op terugweg even kort bij Emmeloord laden. Had ik ook niet verwacht..
Van de zomer zullen de rollen weer omgedraaid zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:30:
Met winterse omstandigheden is de Tesla gewoon net wat minder efficiënt dan de e-Niro, waarschijnlijk door gebrek aan een warmtepomp. Collega, zeker geen coureur maar gewoon braaf vmax aanhoudend, haalt met de Model 3 LR een retourtje Utrecht Friesland (dik 300km) net niet, moet op terugweg even kort bij Emmeloord laden. Had ik ook niet verwacht..
Fijne aan de e-Niro is dat de GoM dat ook gewoon aangeeft en de Tesla Model 3 SR+ blijft gewoon 415 km aangeven. De LR claimt zelfs 560 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:30:
Dat niet alleen maar de Tesla heeft AC motoren voor de normale versie (SR) en AC+DC voor de LR versie.
Verschil is dat AC motoren meer vermogen geven (0-100 sprintjes) tegen een hoger verbruik. DC is precies omgekeerd. Dat maakt het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

h4bd04 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:09:
[...]

Ja, dit zijn de maten van de plank. De vloerbedekking heb ik dus nog iets over laten steken. Ik heb zojuist bij mijn post het resultaat toegevoegd.
Ik zie bij de foto’s die je hebt bijgeplaatst dat je ook de onderste schuimbak eruit hebt gehaald. Dat zou ik niet zo snel doen. Ten eerste ligt al het spul nu tegen de kale lak (behalve in het midden) die daardoor kan beschadigen. Ook liggen die spullen aan de zijkant op een harde ondergrond en dat lijkt me niet zo best voor wat daar ligt.

Maar verder heb je nu ook meer kans op condensvorming daar onderin. Hou daar dus ook rekening mee. Wat daar ligt kan dus nat worden en bij de meeste spullen lijkt me dat niet prettig. Als er ook iets van stof ligt (doekje of zo) dan komt daar makkelijk het weer in.

Als je er toch voor kiest om die onderste bak eruit te laten kun je ‘m als frunk gebruiken. Er moet ergens een klein stukje van afgesneden worden geloof ik (en je moet de kunststof ‘kap’ van de steuntjes op de motor halen), maar dan duw je ‘m zó op de steuntjes op de ‘motor’. Daar kan je dan bijvoorbeeld je laadkabels (grannylader en die voor de laadpaal) bewaren, wat weer meer ruimte achterin geeft.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:01:
[...]

Ik zie bij de foto’s die je hebt bijgeplaatst dat je ook de onderste schuimbak eruit hebt gehaald. Dat zou ik niet zo snel doen. Ten eerste ligt al het spul nu tegen de kale lak (behalve in het midden) die daardoor kan beschadigen. Ook liggen die spullen aan de zijkant op een harde ondergrond en dat lijkt me niet zo best voor wat daar ligt.

Maar verder heb je nu ook meer kans op condensvorming daar onderin. Hou daar dus ook rekening mee. Wat daar ligt kan dus nat worden en bij de meeste spullen lijkt me dat niet prettig. Als er ook iets van stof ligt (doekje of zo) dan komt daar makkelijk het weer in.

Als je er toch voor kiest om die onderste bak eruit te laten kun je ‘m als frunk gebruiken. Er moet ergens een klein stukje van afgesneden worden geloof ik (en je moet de kunststof ‘kap’ van de steuntjes op de motor halen), maar dan duw je ‘m zó op de steuntjes op de ‘motor’. Daar kan je dan bijvoorbeeld je laadkabels (grannylader en die voor de laadpaal) bewaren, wat weer meer ruimte achterin geeft.
Nee er hoeft niets eraf gehaald te worden past zo, rij er al een half jaar mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Vaevictis_ schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:15:
[...]

Dat niet alleen maar de Tesla heeft AC motoren voor de normale versie (SR) en AC+DC voor de LR versie.
Verschil is dat AC motoren meer vermogen geven (0-100 sprintjes) tegen een hoger verbruik. DC is precies omgekeerd. Dat maakt het verschil.
Volgens mij heeft de LR geen AC+DC motoren. Beide motoren zijn AC. Verschil is: de motor voorin is een asynchroon motor (veld wordt opgewekt in zowel stator als rotor) en de motor achterin is een permanent magneet motor. (veld wordt alleen in stator opgewekt, en rotor heeft neodymium magneten)

De laatstgenoemde is een stuk efficienter (98% t.o.v. 95% voor de asynchroon motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Niro-E schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:15:
[...]

Volgens mij heeft de LR geen AC+DC motoren. Beide motoren zijn AC. Verschil is: de motor voorin is een asynchroon motor (veld wordt opgewekt in zowel stator als rotor) en de motor achterin is een permanent magneet motor. (veld wordt alleen in stator opgewekt, en rotor heeft neodymium magneten)

De laatstgenoemde is een stuk efficienter (98% t.o.v. 95% voor de asynchroon motor)
En wat is het nut van de asynchrone motor? Die moet een ander voordeel hebben, als die een lager rendement heeft. Tesla kennende zal het niet om ‘goedkoper’ gaan....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Hippe Lip schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:27:
[...]

En wat is het nut van de asynchrone motor? Die moet een ander voordeel hebben, als die een lager rendement heeft. Tesla kennende zal het niet om ‘goedkoper’ gaan....
Meer power, directere response, en het beter kunnen 'instellen' van regeneratief remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:18
Nu is dit het e-Niro topic. Hoe zit dit in de e-Niro?

Ik was in de veronderstelling dat DC motoren logischer zouden zijn dan AC, omdat je anders de DC uit de accu weer om moet zetten naar AC. Bij regeneratie is dit weer precies andersom. Het aantal momenten met omzetingsverliezen wordt zo best groot.

Laden: AC naar DC
Rijden: DC naar AC
Regen: AC naar DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
joepie de p schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:38:
Nu is dit het e-Niro topic. Hoe zit dit in de e-Niro?

Ik was in de veronderstelling dat DC motoren logischer zouden zijn dan AC, omdat je anders de DC uit de accu weer om moet zetten naar AC. Bij regeneratie is dit weer precies andersom. Het aantal momenten met omzetingsverliezen wordt zo best groot.

Laden: AC naar DC
Rijden: DC naar AC
Regen: AC naar DC
Voor zover ik weet heeft de E-niro ook een asynchroon wisselstroom (AC) motor.
De reden dat voor AC wordt gekozen is vaak de mogelijkheid dit met een frequentieregelaar te kunnen aansturen. Dit geeft veel regel mogelijkheden voor een soepel rijgedrag. Ook zijn AC motoren compact, betrouwbaar, en goedkoop.

DC motoren kunnen niet op frequentie geregeld worden, en dus alleen op spanning/stroom.
De accuspanning varieert ook bij het leeglopen (wordt steeds lager bij lagere SoC) en compliceert de regeling nog meer. AC is dus een prima keuze als het gaat om een goed regelgedrag op je pedaal, en goed verkrijgebare en betaalbare componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdstelt
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-10-2022
Goedemorgen,

Ik heb afgelopen zaterdag mijn Kia Niro EV (Dynamics line) opgehaald. Maar kwam tot de conclusie dat hier geen granny lader bij geleverd is. Is dit standaard of moet deze er daadwerkelijk wel bijzitten. Ook lukt het me niet om de auto in de uvo app te registreren met de melding Wrong VIN. Hebben jullie tips. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ergens lijkt er iets niet te kloppen. Een asynchrone motor is een inductiemotor. Die heeft in de rotor inderdaad geen permanente magneten, maar elektromagneten. De stroom voor die magneten in de rotor wordt opgewekt door de ‘slip’ tussen het draaiende magneetveld in de stator en de langzamer draaiende rotor. Het draaiveld van de stator loopt dus sneller dan dat de rotor draait, vandaar de naam ‘asynchrone’ motor.

Maar met zo’n motor kun je toch niet regeneratief remmen? Want als je remt laat je geen stroom door de stator lopen en is er dus geen veld om een stroom in de rotor op te wekken en kun je dus niet remmen.

Of wordt er om te remmen een langzamer draaiend veld in de stator gecreëerd, zodat daarmee toch een stroom (en dus veld) in de rotor wordt opgewekt waarmee je kunt remmen? Dat zou dan verklaren waarom een asynchrone motor minder zuinig is dan eentje met permanente magneten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
rvdstelt schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:08:
Goedemorgen,

Ik heb afgelopen zaterdag mijn Kia Niro EV (Dynamics line) opgehaald. Maar kwam tot de conclusie dat hier geen granny lader bij geleverd is. Is dit standaard of moet deze er daadwerkelijk wel bijzitten. Ook lukt het me niet om de auto in de uvo app te registreren met de melding Wrong VIN. Hebben jullie tips. :)
NL of Belgie?
In Belgie is er helemaal geen app voor MY19. Voor NL moet je de MijnKia app hebben. De UVO app is voor MY20, daar rijdt er nu nog geeneen van rond in Europa.

Granny Charger hoort er bij te zitten, terug naar je dealer dus! Ook voor uitleg over de MijnKia app (indien NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Hippe Lip schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:09:
Ergens lijkt er iets niet te kloppen. Een asynchrone motor is een inductiemotor. Die heeft in de rotor inderdaad geen permanente magneten, maar elektromagneten. De stroom voor die magneten in de rotor wordt opgewekt door de ‘slip’ tussen het draaiende magneetveld in de stator en de langzamer draaiende rotor. Het draaiveld van de stator loopt dus sneller dan dat de rotor draait, vandaar de naam ‘asynchrone’ motor.

Maar met zo’n motor kun je toch niet regeneratief remmen? Want als je remt laat je geen stroom door de stator lopen en is er dus geen veld om een stroom in de rotor op te wekken en kun je dus niet remmen.

Of wordt er om te remmen een langzamer draaiend veld in de stator gecreëerd, zodat daarmee toch een stroom (en dus veld) in de rotor wordt opgewekt waarmee je kunt remmen? Dat zou dan verklaren waarom een asynchrone motor minder zuinig is dan eentje met permanente magneten.
Je kunt laten remmen door negatief koppel te genereren met de motor. De rotor remt hierdoor actief af.
Om een motor af te remmen moet de rotor sneller draaien dan het draaiveld. De slip is nu negatief. Een negatieve slip wekt elektriciteit op: hoe hoger de negatieve slip, hoe meer stroom er wordt opgewekt. Dit principe wordt ook gebruikt bij het elektrodynamisch remmen bij bijvoorbeeld treinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdstelt
  • Laatst online: 26-10-2022
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:29:
[...]

NL of Belgie?
In Belgie is er helemaal geen app voor MY19. Voor NL moet je de MijnKia app hebben. De UVO app is voor MY20, daar rijdt er nu nog geeneen van rond in Europa.

Granny Charger hoort er bij te zitten, terug naar je dealer dus! Ook voor uitleg over de MijnKia app (indien NL).
Ik ga de MijnKia app is proberen. Niks van vernomen van de Dealer. Granny Charger ga ik achteraan.
Net als mijn pedalenset. Even snel afleveren lijkt het op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Vanmorgen nadat de auto al bijna 2 maanden stond te wachten ook eindelijk opgehaald

maar eens even goed verdiepen in alle mogelijkheden.... maar wat een rijgenot

even met SCC en line assist gereden, maar op 80km wegen werkt dat toch niet zo denderend. Snelweg was wel top

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Niro-E schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:43:
[...]
DC motoren kunnen niet op frequentie geregeld worden, en dus alleen op spanning/stroom.
De accuspanning varieert ook bij het leeglopen (wordt steeds lager bij lagere SoC) en compliceert de regeling nog meer. AC is dus een prima keuze als het gaat om een goed regelgedrag op je pedaal, en goed verkrijgebare en betaalbare componenten.
Er bestaat naar mijn weten geen ‘echte’ DC motor. PM motoren met commutatie via koolborstels worden DC motoren genoemd, maar het draaien en ompolen van de spoelen zorgen voor het omdraaien van de stroom richting. Dus AC als je het zuiver bekijkt.

Inductie of PM zijn volgens mij de belangrijkste keuzes die een EV bouwer moet maken. Inductie staat dan voor de methode waarbij de stator het magnetisch veld opwekt en de rotor met pure inductie werkt.

Kia gebruikt één PM motor, de dual motor Model 3 één PM motor achter en één inductie motor voor.

De PM zorgt voor de snelle response op het stroom pedaal en is het efficiëntst. De magneten zorgen wel voor de noodzaak van ‘rare earth’ materialen wat weer een prijs nadeel kan geven.

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 23-12-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
kdeboois schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:43:
[...]

Er bestaat naar mijn weten geen DC motor. PM motoren met commutatie via koolborstels worden DC motoren genoemd, maar het draaien en ompolen van de spoelen zorgen voor het omdraaien van de stroom richting. Dus AC.

Inductie of PM zijn volgens mij de belangrijkste keuzes die een EV bouwer moet maken. Inductie staat dan voor de methode waarbij de stator het magnetisch veld opwekt.
Zie deze video, ook voor iedereen die zich voor BEV interesseerd aanbevolen https://youtu.be/9XHiZTFDhQY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:43:
[...]

Er bestaat naar mijn weten geen DC motor. PM motoren met commutatie via koolborstels worden DC motoren genoemd, maar het draaien en ompolen van de spoelen zorgen voor het omdraaien van de stroom richting. Dus AC.

Inductie of PM zijn volgens mij de belangrijkste keuzes die een EV bouwer moet maken. Inductie staat dan voor de methode waarbij de stator het magnetisch veld opwekt.
Het gaat niet om DC PM motoren, maar AC PM motoren (PMAC). Werking is nagenoeg gelijk aan inductiemotor, maar zonder de slipverliezen. Een PM AC motor heeft ook geen koolborstels. Snelheid van de motor is een functie van de frequentie (AC dus) Een PMAC is gewoon een inductiemotor (maar dan synchroon)

Bij een DC motor is de snelheid een functie van spanning/stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Niro-E schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:55:
[...]

Het gaat niet om DC PM motoren, maar AC PM motoren (PMAC). Werking is nagenoeg gelijk aan inductiemotor, maar zonder de slipverliezen. Een PM AC motor heeft ook geen koolborstels. Snelheid van de motor is een functie van de frequentie (AC dus) Een PMAC is gewoon een inductiemotor (maar dan synchroon)

Bij een DC motor is de snelheid een functie van spanning/stroom.
Behalve bij borstelloze DC motoren. 😁 Veel namen voor hetzelfde.

@joepie de p de motor zal altijd met iets van AC aangestuurd worden. Koolborstels is een no-go en de Kia heeft een synchrone permanente magneet wisselstroom motor.

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 23-12-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niro-E
Niro-E schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:43:
[...]

Voor zover ik weet heeft de E-niro ook een asynchroon wisselstroom (AC) motor.
De reden dat voor AC wordt gekozen is vaak de mogelijkheid dit met een frequentieregelaar te kunnen aansturen. Dit geeft veel regel mogelijkheden voor een soepel rijgedrag. Ook zijn AC motoren compact, betrouwbaar, en goedkoop.

Nog even opgezocht:

https://www.evspecifications.com/en/model/42896e

E-niro heeft schijnbaar permanent magneet synchroon motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
rvdstelt schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:08:
Goedemorgen,

Ik heb afgelopen zaterdag mijn Kia Niro EV (Dynamics line) opgehaald. Maar kwam tot de conclusie dat hier geen granny lader bij geleverd is. Is dit standaard of moet deze er daadwerkelijk wel bijzitten.
Bij aflevering van mijn e-Niro zei de dealer dat de granny lader er niet bij hoorde. Later ontdekte ik dat hij er wel degelijk in zat, helemaal onderin, waar ook de compressor en reparatieset zich bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Niro-E schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:37:
[...]

Je kunt laten remmen door negatief koppel te genereren met de motor. De rotor remt hierdoor actief af.
Om een motor af te remmen moet de rotor sneller draaien dan het draaiveld. De slip is nu negatief. Een negatieve slip wekt elektriciteit op: hoe hoger de negatieve slip, hoe meer stroom er wordt opgewekt. Dit principe wordt ook gebruikt bij het elektrodynamisch remmen bij bijvoorbeeld treinen
Dat je op deze manier kunt remmen is duidelijk, maar zo kun je toch niet regeneratief remmen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niro-E
Hippe Lip schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:49:
[...]

Dat je op deze manier kunt remmen is duidelijk, maar zo kun je toch niet regeneratief remmen?
Waarom niet? Er komt energie vrij in de vorm van een spanning en stroom vanuit de wikkelingen van de motor. De inverter/regelaar van de motor zal iets van een brake chopper hebben die de AC vanuit de motor naar de DC bus terugvoert. Een DC/DC laadregelaar zal deze gecontroleerd naar de accu's sturen. Mogelijk wordt er een bank met super condensatoren als tussen buffer gebruikt, maar dit weet ik niet zeker in deze toepassing / e-niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
De batterij is in deze de brake chopper. De inverter draait gewoon de stroom richting om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:15:
De batterij is in deze de brake chopper. De inverter draait gewoon de stroom richting om.
nope, de inverter maakt d.m.v. IGBT's van DC uit de accu een AC frequentiegeregelde spanning.
De teruggevoerde energie is ook AC, die door de IGBT's wordt doorgelaten door de inverter heen. De brake chopper heeft ook IGBT's, en deze maakt van het AC component weer DC dat naar de accu's toe kan.

In weze heb je deels gelijk, want de brake chopper is vaak een onderdeel van de inverter, maar de brake chopper wordt niet gebruikt bij het aandrijven, en dit is dus een ander component ervan.

De batterij is nooit de brake chopper, net zo min als een remweerstand dit is. dit is namelijk de belasting. Dit is ook de rden dat bij een volle accu, of koud weer de remenergie minder kan zijn, omdat je dan niet voldoende vermogen (belasting) kwijt kan in de accu. de DC spanning na de inverter wordt dan te hoog, dus wordt er minder geremd door het motormanagement systeem om de spanning binnen de limiet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
deejeebv schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:36:
[...]

Bij aflevering van mijn e-Niro zei de dealer dat de granny lader er niet bij hoorde. Later ontdekte ik dat hij er wel degelijk in zat, helemaal onderin, waar ook de compressor en reparatieset zich bevinden.
Bij mij zat de granny lader er ook gewoon bij. De verkoper heeft hem zelfs nog even laten zien tijdens de uitleg bij de aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Niro-E Dank! Weer een hoop geleerd!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@e-Niro Ik snap hoe een inverter werkt, maar de ‘brake chopper’ zal er mijn inziens niet inzitten. De e-Niro kan in bijna alle gevallen de energie die de DC bus boven zijn maximale waarde stuwt naar de batterij dumpen. Het regeneratief remmen zit er niet alleen voor het terugwinnen van de energie in maar ook om een traditionele remweerstand uit te sparen. Heb de auto niet ontworpen dus kan niets met 100% zekerheid zeggen.

Overigens zeggen we voor het overgrote deel hetzelfde alleen zijn sommige definities wat anders. Jij ziet een brake chopper als een schakelelement, ik zie het schakelelement en de belasting als de ‘chopper’

Wellicht maar weer de Weber Auto video van de Chevy Bolt kijken. Die is onderdeel voor onderdeel gestript.

[ Voor 16% gewijzigd door kdeboois op 23-12-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKoenders
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 18:45
IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:33:
[...]

Maar die extra's worden eerst ook nog eens door de constructeur doorgerekend. Je betaalt er gewoon voor.

Ik weet niet precies hoe het in NL werkt maar hier in België wordt de 'bijtelling' verrekend op de catalogusprijs, je betaalt voor een MY2020 dus twee keer extra (éénmaal door een hogere verkoopprijs tov MY 2019 en een tweede keer omdat de 4% verrekend wordt op een hogere catalogusprijs). Dan moet je die extra's toch al echt missen in een 2019 model om er twee keer voor te gaan betalen. Voor mij persoonlijk zou een 2020 dan een 'no go' zijn.
Is voor een ieder persoonlijk natuurlijk, maar als ik dan toch 8% bijtelling moet betalen, dan vind ik het wel lekker dat ik er dan ook wat meer voor terug krijg in de vorm van de nieuwe features op het MY2020 model.
Keus 4% voor MY2019 of 8% voor MY2020 zou voor mij ook niet zo moeilijk zijn, maar die keus heb ik helaas niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
@DKoenders idd.... ik krijg de MY2019 met 8%
Daar baal ik wel een beetje van. Maar de werkgever is Kia een beetje zat (en dat begrijp ik ook wel)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
DekkerM schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:18:
[...]

Dat is Zeeuw & Zeeuw in Schiedam. Heb de indruk dat dealers pas weten wat er komt, op moment dat zij hem mogen bestellen bij de fabriek. Zo'n 6 weken voor levering. Deze dealer gaf toe dat ze heel weinig informatie krijgen van Kia motors NL.
Zelfde dealer als ik, besteld eind februari (Alphabet). Levering staat op april 2020. "Als er iets verandert laten we dat weten" en totaal nooit proactief geïnformeerd. Wel de vraag gehad of ik een 3 fasen lader wilde. Dus dat wordt een MY20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 108% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Wacht ff. Ik heb eind feb besteld en leverdatum wordt ergens zomer 2020. Lees ik goed dat je dan een my2020 krijgt? Maar je moet dus ook nog bijbetalen terwijl je van niks weet? Rare gang van zaken dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
IUser schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:48:
Wacht ff. Ik heb eind feb besteld en leverdatum wordt ergens zomer 2020. Lees ik goed dat je dan een my2020 krijgt? Maar je moet dus ook nog bijbetalen terwijl je van niks weet? Rare gang van zaken dit.
Ik had ook in februari besteld. En binnen een week kwam het bericht dat het een MY2020 zou worden die ca.1800,- duurder zou zijn. Er is toen gelijk een nieuw koopcontract gemaakt. Dat heeft mijn dealer dus heel netjes gedaan.
Nog veel netter was dat hij me in juni belde dat ik een contract van een ander kon overnemen voor levering september 2019. Een MY2019 dus. Ik ben akkoord gegaan en weer een aangepast koopcontract getekend waardoor ik inmiddels sinds september al in een E-niro rijdt.
Mijn dealer heeft mij dus altijd zeer correct en actief geïnformeerd over alle ontwikkelingen voor zover zij zelf op de hoogte waren. De informatie die zij vanuit Kia-Nederland en Kia-Korea krijgen laat nog wel eens te wensen over.

Maar even over jou bestelde E-niro..... Daarvan is al vanaf eind februari bekend dat dat een duurdere MY2020 zou worden. Dus vreemd dat de dealer dat niet heeft gemeld en dat je dus blijkbaar over een koopcontract beschikt met de verkeerde info.

[ Voor 10% gewijzigd door Minxz op 23-12-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
https://cleantechnica.com...__twitter_impression=true
Test van de Niro EV vanuit de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
De e-Niro wordt in deze video redelijk de grond ingestampt. Goedkoop interieur, te weinig bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:57:
@e-Niro Ik snap hoe een inverter werkt, maar de ‘brake chopper’ zal er mijn inziens niet inzitten. De e-Niro kan in bijna alle gevallen de energie die de DC bus boven zijn maximale waarde stuwt naar de batterij dumpen. Het regeneratief remmen zit er niet alleen voor het terugwinnen van de energie in maar ook om een traditionele remweerstand uit te sparen. Heb de auto niet ontworpen dus kan niets met 100% zekerheid zeggen.

Overigens zeggen we voor het overgrote deel hetzelfde alleen zijn sommige definities wat anders. Jij ziet een brake chopper als een schakelelement, ik zie het schakelelement en de belasting als de ‘chopper’

Wellicht maar weer de Weber Auto video van de Chevy Bolt kijken. Die is onderdeel voor onderdeel gestript.
Probleem met rechtstreeks DC naar de accu is dat de spanningen dan meestal niet kloppen. En de inverter is geen rectifier, die kan geen DC maken van de AC motor spanning die de motor as zijnde generator dan opwekt. De motor inverter zoals deze in de auto wereld als component heet, bestaat eigenlijk uit meerdere componenten.

1. een DC/DC converter die de (varierende) accu spanning omzet naar een "lagere" vaste spanning. (bij de E-niro gok ik zo rond de 300V) De eigenlijke inverter maakt hiervan dan +-250V 3-fase wisselspanning. Wanneer de motor regeneratief remt, zal deze energie opwekken, en zal de spanning van de DC voor de inverter stijgen naar +-350V DC. Je kunt dit niet 1 op 1 de accu in duwen, omdat deze een hogere spanning heeft. Na de chopper (ander wordt voor omzetten AC component uit de inverter naar DC) zal dus nog een tweede DC/DC converter/laadregelaar nodig zijn om de spanning weer naar de laadspanning van de accu te zetten.

Dit alles zit in een pakketje, van 1 fabrikant die de motor inverter wordt genoemd. vandaar misschien de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Alles wat je zegt klopt, behalve dat stukje over de verwarring.

Een van de innovaties van Nissan destijds was om deze DC/DC converter in de motor inverter op te nemen. Daarom noem ik heb ‘inverter’.

Als de daadwerkelijke inverter zijn richting omdraait en energie uit de motor gaat trekken (stroom pedaal los laten of berg afrijden, en de DC/DC converter vervolgens samen met de batterij de motor gaat afremmen door deze energie in de batterij op te gaan slaan, kan je stellen dat de inverter (3 fase brug en synchrone gelijkrichter = motor inverter + DC/DC converter) samen met de batterij de ‘brake chopper’ zijn ?

Dat was mijn stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:09:
Alles wat je zegt klopt, behalve dat stukje over de verwarring.

Een van de innovaties van Nissan destijds was om deze DC/DC converter in de motor inverter op te nemen. Daarom noem ik heb ‘inverter’.

Als de daadwerkelijke inverter zijn richting omdraait en energie uit de motor gaat trekken (stroom pedaal los laten of berg afrijden, en de DC/DC converter vervolgens samen met de batterij de motor gaat afremmen door deze energie in de batterij op te gaan slaan, kan je stellen dat de inverter (3 fase brug en synchrone gelijkrichter = motor inverter + DC/DC converter) samen met de batterij de ‘brake chopper’ zijn ?

Dat was mijn stelling.
ok, ken de toepassing als dusdanig niet, maar in feite lijkt het erop dat je een soort bidirectionele DC/DC converter gebruikt, wat zou kunnen. blijf erbij dat de DC/DC converter dan in staat moet zijn om het wisselspanningscomponent om te zetten in gelijkspanning die hoger is als de accuspanning. (want anders gaat er geen laadstroom lopen) Een accu is echt een belasting. elektrisch gezien in een vervangingsschema kun je dit gewoon als een weerstand zien. chopper is een woord, dat gebruikt wordt om te omschrijven dat de het wisselspanningscomponent door snel te schakelen met bijv. IGBT's wordt afgechopt, zodat een gelijkspanning overblijft. Dit gebeurt niet in de accu, en ook niet in een DC/DC converter. Dus zeggen dat de accu onderdeel van de chopper is, is onjuist.

De chopper en de DC/DC laadregelaar en de belasting (accu) zijn wel samen de "brake"

Dat ze dingen in hetzelfde doosje combineren wil niet zeggen dat het dezelfde componenten zijn.
Maar misschien gaan we inmiddels wel een beetje off-topic op het moment :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
IUser schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:48:
Welke dealer heb je? Als ik de diverse draadjes zo lees zijn sommige dealers nog enigszins klantgericht en informeren ze je, maar andere (zoals de mijne) totaal niet. Mijn dealer gaf op het bestelmoment in februari al aan dat het zeker levering in 2020 zou worden, hopelijk april. Geen sprake toen van prijsverhogingen. Mijn dealer heeft me nog steeds niet verteld dat er MY20 zou bestaan, maar alleen aan de leasemij gevraagd of ik een 3-fasen lader zou willen. Omdat ik financieel binnen de leasevorm van mijn bedrijf blijf maakt de hogere aanschaf niet uit.

Alleen voor de belastingbijtelling maakt het voor mij uit. Toen ik bestelde ging ik nog uit van 1840 bijtelling en door MY20 en belastingmaatregelen wordt dat 8%*45000+22%*1970=4033 bijtelling. En bij die fiscale prijs (afkomstig van de leasemij) heb ik mijn twijfels omdat ze de metallic lak zijn vergeten denk ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@e-Niro Chopper kan je gebruiken voor alles wat schakelt in de motor inverter. Ook weer zo’n definitie dingetje. Zonder de batterij valt er niks te remmen, of je moet de motor kortsluiten wat een wel heel abrupte rem actie gaat worden 😁

Hoe dan ook, om het weer in-topic te halen, de Kia e-Niro heeft een breed scala aan mogelijkheden om regeneratief te remmen. Zelfs tot stilstand is volledig elektrisch mogelijk. Goed in te stellen naar wens en prima te moduleren met het rempedaal. Werkt allemaal prima en efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:18:
@e-Niro Chopper kan je gebruiken voor alles wat schakelt in de motor inverter. Ook weer zo’n definitie dingetje. Zonder de batterij valt er niks te remmen, of je moet de motor kortsluiten wat een wel heel abrupte rem actie gaat worden 😁

Hoe dan ook, om het weer in-topic te halen, de Kia e-Niro heeft een breed scala aan mogelijkheden om regeneratief te remmen. Zelfs tot stilstand is volledig elektrisch mogelijk. Goed in te stellen naar wens en prima te moduleren met het rempedaal. Werkt allemaal prima en efficiënt.
De inverter schakelt ook, en is niet per definitie een chopper zoals gedefinieerd in de vermogenselectronica van frequentieregelaars. De gebruikte componenten zijn vaak wel gelijk, maar doordat er om kortsluitingen te voorkomen vaak diodes in inverters zijn toegepast kan bi-directioneel meestal niet. De inverter maakt van een gelijkspanning een 3 fase wisselspanning, en de "remchopper" maakt van een wisselspanning een gelijkspanning. Maar toch is een remchopper niet hetzeflde als een gelijkrichter (die maakt ook van een wisselspanning een gelijkspanning) de gelijkrichter is namelijk passief (schakelt niet)

Ik begrijp heel goed dat elektrisch remmen in auto's afhankelijk is van de accu, maar in principe werkt een ohmse weerstand net zo goed, en eigenlijk nog beter (is linear) In heel veel toepassingen (maritiem, industrie) worden ohmse weerstanden ook heel veel gebruikt voor het regeneratief opgewekte vermogen in electro motoren. De energie wordt dan niet opgeslagen, maar omgezet in warmte. (onlangs nog een project opgeleverd met meerdere MegaWatt aan electrisch vermogen waar dit toegepast is)

De accu is slechts de belasting waar je de energie in kwijt kunt. (gelukkig voor ons EV rijders)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Dat verklaart de Babylonische spraakverwarring. Jij komt uit de vermogens hoek en ik uit de lichte electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:45:
Dat verklaart de Babylonische spraakverwarring. Jij komt uit de vermogens hoek en ik uit de lichte electronica.
komt goed..we komen er wel. Ik ben overigens heel benieuwd hoe dit in de praktijk werkt in de E-niro, behalve de proefrit nog niet echt kunnen testen hoeveel energie er terug komt. Denk zo rond de 50 tot 80kW maximaal ofzo. nog 3 weken geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:18:
Hoe dan ook, om het weer in-topic te halen, de Kia e-Niro heeft een breed scala aan mogelijkheden om regeneratief te remmen. Zelfs tot stilstand is volledig elektrisch mogelijk.
Leuke discussie! :)

Is al bevestigd dat de laatste meters tot stilstand inderdaad volledig elektrisch kan?
De Tesla Model 3 heeft laatst een update gehad waarmee je volledig 'one pedal' kan rijden en door gas los te laten volledig tot stilstand kan komen. Dat kan de e-Niro helaas niet (enkel met flipper of door met SCC achter een auto te plakken), en zal ook geen update voor komen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:57:
[...]

Leuke discussie! :)

Is al bevestigd dat de laatste meters tot stilstand inderdaad volledig elektrisch kan?
De Tesla Model 3 heeft laatst een update gehad waarmee je volledig 'one pedal' kan rijden en door gas los te laten volledig tot stilstand kan komen. Dat kan de e-Niro helaas niet (enkel met flipper of door met SCC achter een auto te plakken), en zal ook geen update voor komen ook.
Met de flipper is de rem actie volledig elektrisch. Als je het met de SCC doet voel en hoor je het verschil daar die wel de mechanische rem gebruikt.

@e-Niro Ik heb een video gemaakt met het instant power display tijdens een rit naar mijn werk. Daar zie je volgens mijn vage herinnering tot boven de 100 kW terug de batterij in gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 24-12-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:07:
[...]

Met de flipper is de rem actie volledig elektrisch. Als je het met de SCC doet voel en hoor je het verschil daar die wel de mechanische rem gebruikt.

@e-Niro Ik heb een video gemaakt met het instant power display tijdens een rit naar mijn werk. Daar zie je volgens mijn vage herinnering tot boven de 100 kW terug de batterij in gaan.
Klopt, dus het stil zetten van de auto met de flipper kost energie, want de electromotor remt de auto af tot stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Z___Z schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:27:
[...]

Klopt, dus het stil zetten van de auto met de flipper kost energie, want de electromotor remt de auto af tot stilstand.
Nee, ik denk dat ze het laatste stukje doen met het kortsluiten van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:31:
[...]

Wat mijn ervaring is, met dit soort regelingen is dat ze vaak op basis van tijd gestuurd zijn.
1kwh aan energie remmen, kan 1kw zijn in een uur, maar ook 60kw voor een minuut of 3,6MW voor een seconde. Die 3,6MW ga je natuurlijk niet halen, maar de volledige potentiele remenergie van de motor is waarschijnlijk 150Kw (zelfde als de aandrijving)

Als je dit met pulsen remt, (bijv. 0,2sec 150kW remmen, 0,2s uit enz. ) dan krijg je 50% duty cycle, en is remenergie 75kw. andere verhouding kan zijn 0,1s 150kw remmen, 0,4 sec uit) voor 20% duty cycle met 30kW remmen. het laatste stuklje kan 0,5s of 1 sec volledige belasting zijn waardoor de motor tot stilstand komt. (oftewel, flipper zet de timing naar 100% duty cycle)

De intervallen zijn te snel om letterlijk wwar te nemen voor de gebruiker, (zeker omdat de DC bus naar de accu voorzien is van een forse condensator die dit effect behoorlijk afvlakt) maar werkt wel effectief. door deze timing aan te passen op basis van pedaalstand en regen stand krijg je een vrij nauwkeurige regeling. Veel meer is met de PM motor ook lastiger, omdat je in deze niet met de slip kunt regelen zoals wel bij een asynchrone inductiemotor.

[ Voor 5% gewijzigd door Niro-E op 24-12-2019 11:45 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• petertenboer
Voor de liefhebbers is er nu ook een app van ABRP.
Android en Iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

kdeboois schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:31:
[...]

Nee, volgens mij wordt het veld gewoon steeds langzamer rondgedraaid. Het gaat idd helemaal elektrisch en je merkt dat ook als je zo op een lichte helling tot stilstand komt. Dan blijft de auto hangen op zijn magneten (dus een stilstaand veld). Met kortsluiting kun je wel heel veel remmen (maar in één keer heel hard en ongecontroleerd), maar nét niet helemaal tot stilstand. En er al helemaal niet blijven staan op een helling.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:22:
[...]

Nee, volgens mij wordt het veld gewoon steeds langzamer rondgedraaid. Het gaat idd helemaal elektrisch en je merkt dat ook als je zo op een lichte helling tot stilstand komt. Dan blijft de auto hangen op zijn magneten (dus een stilstaand veld). Met kortsluiting kun je wel heel veel remmen (maar in één keer heel hard en ongecontroleerd), maar nét niet helemaal tot stilstand. En er al helemaal niet blijven staan op een helling.
Op een helling heb ik juist gemerkt dat hij dan door rolt. Nog eens testen. Eens kijken of er een canbus tool is die wat sneller de data bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oh, @kdeboois , ga je met canbus tooltjes aan de gang? Heb je al eens geprobeerd of je het commando (de commando’s) kunt vinden voor de (voor)verwarming/koeling? Als die er is, dan kunnen we de e-Niro eindelijk op afstand voorverwarmen/koelen, in combinatie met de OVMS. Die kan wel al op afstand de deuren ver- en ontgrendelen!

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 24-12-2019 23:54 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
plips schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:43:
[...]

Zelfde dealer als ik, besteld eind februari (Alphabet). Levering staat op april 2020. "Als er iets verandert laten we dat weten" en totaal nooit proactief geïnformeerd. Wel de vraag gehad of ik een 3 fasen lader wilde. Dus dat wordt een MY20.
Nou kleine update. Op kerstavond een mail van de dealer dat de auto nu toch echt besteld is, en vrijwel zeker geleverd wordt in Maart, MY20 met 3 fase lader, Platinum Graphite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:44:
Oh, @kdeboois , ga je met canbus tooltjes aan de gang? Heb je al eens geprobeerd of je het commando (de commando’s) kunt vinden voor de (voor)verwarming/koeling? Als die er is, dan kunnen we de e-Niro eindelijk op afstand voorverwarmen/koelen, in combinatie met de OVMS. Die kan wel al op afstand de deuren ver- en ontgrendelen!
Een snellere canbus tool of gewoon de stromen zelf gaan meten. Ik heb nu alleen een suffe ELM327 dongle. Werkt te slecht, kwa update frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 19:58
[quote]petertenboer schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:30:
Android en Iphone.

Top dankjewel 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
petertenboer schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:30:
Android en Iphone.
Gaaf!

Ik wacht wel nog even, mis nog wat handige dingen zoals bijv. het skippen van een specifieke lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

kdeboois schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:44:
[...]

Een snellere canbus tool of gewoon de stromen zelf gaan meten. Ik heb nu alleen een suffe ELM327 dongle. Werkt te slecht, kwa update frequentie.
Ik heb wel een technische achtergrond, maar ben niet thuis in de canbustechniek. Heb er de spullen niet voor en weet het ook niet te interpreteren. Ik houd me meer bezig met de grote lijnen.

Heb je al eerder gemeten aan de canbus van de e-Niro? Leuke dingen uitgevonden?
En kan je dan ook eens kijken of je commando’s kan vinden voor voorverwarmen/koelen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
En dan vooral de commando’s om het preconditionen te starten zonder dat de auto gestart is. Ik vrees dat dat heel lastig wordt. Het kan ingepland worden maar alleen als de auto gestart is, vervolgens wordt er een tijd ingepland die de auto ergens opslaat en als het zover is de verwarming aan zet. Dit kan maar per 10/15 minuten van het uur.
Zouden dit soort commando’s überhaupt via de canbus lopen waarop de OBD poort inprikt? En waarom werkt het EV menu alleen maar als de auto gestart is? Is er wellicht een beveiligd gedeelte van de canbus die vereist dat de auto gestart is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Geen idee nog. Ik ga me er eens rustig in verdiepen. Nogmaals in de e-Niro nog niets mee gedaan. Slechts een paar appjes getest met een ODB dongle.

• Hippe Lip

Hippe Lip

kdeboois schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:44:
Geen idee nog. Ik ga me er eens rustig in verdiepen. Nogmaals in de e-Niro nog niets mee gedaan. Slechts een paar appjes getest met een ODB dongle.
We volgen je vorderingen met spanning.
Hou ons op de hoogte!

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
Mn e-Niro staat nu precies 1 week stil zonder aan de laadpaal te hangen. De SoC is onveranderd op 53% gebleven, 0 “vampire drain” dus. Netjes :)
Dus 3 weken tijdens een vakantie laten staan zal ook geen enkel issue zijn dan.

• TDeVee
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-02-2023
Toevallig op kerstavond bericht gehad.
April word er een my20 met 3 fase geleverd :)
Nog heel even wachten dus!
Minxz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:18:
[...]

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Alles wat in 2020 geleverd gaat worden betreft een 2020 model. Op misschien die te laat geleverde versies van die vertraagde boot.
Dat hij niet veel veranderd is ten opzicht van het 2019 model klopt. Alleen het dashboard met navigatie en de achterlichten zijn anders.
Als je in juni nog een echt 2019 model krijgt word je voor de gek gehouden.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:55
CyBeRSPiN schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:07:
Mn e-Niro staat nu precies 1 week stil zonder aan de laadpaal te hangen. De SoC is onveranderd op 53% gebleven, 0 “vampire drain” dus. Netjes :)
Dus 3 weken tijdens een vakantie laten staan zal ook geen enkel issue zijn dan.
Ik verwacht wel dat de 12V accu terugloopt.
Die KIA connect box staat altijd aan.

• CyBeRSPiN
ningalloon schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:54:
[...]

Ik verwacht wel dat de 12V accu terugloopt.
Die KIA connect box staat altijd aan.
Die wordt dan wel weer bijgeladen vanuit de 64kWh accu. Heb niet het idee dat die connect box veel stroom gebruikt, denk dat ze die wel slim hebben gemaakt dat ie niet zo vaak zendt als de auto uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
plips schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:30:
[...]

Welke dealer heb je? Als ik de diverse draadjes zo lees zijn sommige dealers nog enigszins klantgericht en informeren ze je, maar andere (zoals de mijne) totaal niet. Mijn dealer gaf op het bestelmoment in februari al aan dat het zeker levering in 2020 zou worden, hopelijk april. Geen sprake toen van prijsverhogingen. Mijn dealer heeft me nog steeds niet verteld dat er MY20 zou bestaan, maar alleen aan de leasemij gevraagd of ik een 3-fasen lader zou willen. Omdat ik financieel binnen de leasevorm van mijn bedrijf blijf maakt de hogere aanschaf niet uit.

Alleen voor de belastingbijtelling maakt het voor mij uit. Toen ik bestelde ging ik nog uit van 1840 bijtelling en door MY20 en belastingmaatregelen wordt dat 8%*45000+22%*1970=4033 bijtelling. En bij die fiscale prijs (afkomstig van de leasemij) heb ik mijn twijfels omdat ze de metallic lak zijn vergeten denk ik zo ;)
Ik heb het bij een leasemaatschappij besteld en daarom heb ik ook geen flauw idee welke dealer daarbij betrokken is. De LM doet namelijk de inkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotta
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-08-2020
Zojuist ook geinformeerd dat mijn auto eind Maart in NL moet arriveren (volgens de actuele planning). Levering in April moet dan mogelijk zijn. Precies 12 maanden na bestelling leasemaatschappij.
Gelukkig dat de 3-fase optie uiteindelijk toch geen vertragend effect heeft gehad (voor mij althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
IUser schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:11:
[...]

Ik heb het bij een leasemaatschappij besteld en daarom heb ik ook geen flauw idee welke dealer daarbij betrokken is. De LM doet namelijk de inkoop.
Jammer, mijn leasemaatschappij liet me wel weten via welke dealer het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:04:
[...]

Die wordt dan wel weer bijgeladen vanuit de 64kWh accu. Heb niet het idee dat die connect box veel stroom gebruikt, denk dat ze die wel slim hebben gemaakt dat ie niet zo vaak zendt als de auto uit staat.
Hmm, das wel een leuke. Het zou zelfs wel kunnen dat de connect box gewoon helemaal uit staat als de auto uit staat en de laadkabel niet aangesloten is.

De enige manier om dat te testen lijkt me door de auto op een aanhanger te zetten (uit en op slot) en er dan een eindje mee te gaan rijden. Als je dat kunt volgen op de app, dan staat die toch nog aan...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:24:
[...]

Hmm, das wel een leuke. Het zou zelfs wel kunnen dat de connect box gewoon helemaal uit staat als de auto uit staat en de laadkabel niet aangesloten is.

De enige manier om dat te testen lijkt me door de auto op een aanhanger te zetten (uit en op slot) en er dan een eindje mee te gasn rijden. Als je dat kunt volgen op de app, dan staat die toch nog aan...
Ik heb sinds ik de data log nog geen updates vernomen als ie op slot en niet aan de laadpaal staat. Behalve allerlei loze meldingen doordat de api regelmatig snachts eruit ligt en/of foutieve data teruggeeft (zoals deur open).
Maar idd bij stilstand is er weinig te updaten. Misschien dat de frequentie op z’n minst flink omlaag gaat om energie (en data) te sparen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-12-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Zojuist bij het starten van de auto een display vol foutmeldingen 8)7
Fout in dode hoekdetectie, fout in ev-systeem...en nog veel meer.
Na het uit, en weer aanzetten van de auto is alles weer normaal, hopelijk was dit eenmalig.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
henkNL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:54:
Na het uit, en weer aanzetten van de auto is alles weer normaal, hopelijk was dit eenmalig.
Zou het toch even bij je dealer melden. Klinkt alsof er ergens een stekker niet goed vast zit, mogelijk die van de Kia Connected Services module die ze er in NL nog bij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GagdetGrunn
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09-2021
henkNL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:54:
Zou het ook melden, voor het geval er toch meer op je pad komt later. Zo ga ik melden dat mijn ruitenwisser op auto bijzonder laat begint en dan soms steeds sneller gaat tot hij op hol lijkt te slaan. Terwijl het miezert🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
CyBeRSPiN schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:04:
[...]

Ik meet bij mijn 12V accu geen lagere stroom dan 0,1A. Dat zou na 9 dagen 21,6 Ah moeten zijn.
Dat is ongeveer tot hoever je de loodaccu 45Ah mag ontladen.
Tussendoor wordt je 12V accu opgeladen en dat is max 10 keer 20 min x 9A (vermoedt ik)= 30Ah-25% laadverliezen= 22,5 Ah. Dan kom ik op ongeveer 18 dagen als deze berekening een beetje klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
@CyBeRSPiN en @GagdetGrunn So far so good, maar inderdaad ik zal de dealer alvast inlichten hierover.

Buiten dat... het blijft een fantastische auto :)

[ Voor 20% gewijzigd door henkNL op 28-12-2019 20:38 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:24:
[...]

De enige manier om dat te testen lijkt me door de auto op een aanhanger te zetten (uit en op slot) en er dan een eindje mee te gaan rijden. Als je dat kunt volgen op de app, dan staat die toch nog aan...
Hij staat altijd aan. Als je je deuren open laat zie je het ook. Verbruikt niet meer dan een GSM in stand-by en de beste draaien meer dan een week op een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
kdeboois schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:43:
[...]

Hij staat altijd aan. Als je je deuren open laat zie je het ook. Verbruikt niet meer dan een GSM in stand-by en de beste draaien meer dan een week op een batterij.
Wat ik bij OVMS las is dat daar de 12V kan leeglopen als ze de CAN bus verkeerd pollen. Door berichten te sturen blijven sommige componenten wakker, en dan verbruikt de auto bijvoorbeeld ineens 27W ipv 1W.
Ik vermoed dat de connect module een goede manier gebruikt om te detecteren of de auto “aan” staat en pas dan actief bepaalde zaken gaat uitvragen. En anders gewoon meeleest met wat er voorbijkomt, zoals het event dat een deur open/dicht gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-12-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Mijn meting was niet helemaal juist. Heb een dun kabeltje die ook naar de min van de 12V accu gaat gemist.
Kom nu uit op 0,21A als de E-Niro helemaal in slaap is gegaan.
Iemand uit Noorwegen kwam uit op 0,17A. Hierin zit geen connect box.
Dus die connect box verbruikt iets van 0,5 W in slaap stand.
Volgens die Noor gaat de E-Niro niet in volledige slaapstand als de keyfob te dicht bij is ook al zit de auto op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempies8
  • Laatst online: 10-04 18:31
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:43:
Gisteren (vanuit Zutphen) op en neer naar helemaal bovenin Groningen geweest. Aanvankelijk dacht ik dat zonder tussendoor laden te kunnen, maar omdat ik op de heenweg iets harder moest rijden dan ik eigenlijk wilde (tijdgebrek) haalde ik het niet.

Op de terugweg probeerde ik het nog te redden door achter een vrachtwagen te blijven hangen, maar een eindje boven Apeldoorn werd me duidelijk dat ik het niet zou redden. Koos toen om te laden aan de zuidkant van Apeldoorn. Dat was nog 14 km te gaan met een Gom van 18 of 19. Geen probleem, dacht ik.

Bij een GoM van 10 km werd de turtle mode actief. Die had ik verwacht, maar de manier waarop die werkte had ik niet verwacht! De SCC stond op 100 en toen turtle mode actief werd zakte de snelheid naar 85 op de teller (80 echte kms), ondanks dat de SCC nog steeds op 100 stond. Maar tot mijn stomme verbazing zakte de snelheid vrij rap steeds verder! Bij een GoM van 7 km wilde de snelheidsmeter niet meer dan 70 aangeven, bij 6 nog maar 47. Inmiddels reed ik maar op de vluchtstrook. Uiteindelijk kwam de auto niet harder dan 25 km/h vooruit. En bij het stoplicht optrekken ging vrijwel niet; ik vroeg me zelfs af of het ding nog wel vooruit wilde. Een fiets zou harder optrekken.

Uiteindelijk met 4 km (1%!) resterend bij de Ionitypaal aangekomen. 9 minuutjes aan de paal waren toen ruim voldoende om thuis te komen, maar dit was wel een goede ervaring om eens mee te maken. Ik wist dat het minder werd, maar niet zó erg! Als er een heuvel of viaduct in die laatste kilometer had gezeten dan was ik die misschien niet eens meer op gekomen. Op de een of andere manier had ik wel het vertrouwen dat ik het zou halen, maar dat werd wel op de proef gesteld.... :?

Ter lering ende vermaeck van andere EV-rijders.....
Ik heb dit nu ook meegemaakt op de snelweg! Met 50km/u op de snelweg rijden is geen pretje. Uiteindelijk heb ik de afslag gehaald en het laatste stuk naar de laadpaal wilde hij idd niet harder dan 25 km/u. Mijn inziens moet iedereen die een E-Niro rijd bekend zijn met dit fenomeen!
Het is ontzettend gevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers. Eigenlijk zouden ze de range op de teller moeten verminderen met 10km, zodat de turtle modus echt een last resort wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44
Afgelopen zaterdag van Rotterdam naar CentrO (Oberhausen) gereden. Ongeveer 220km.
Thuis weggereden met 100% batterij. Bij aankomst in CentrO Parkhaus 7 de auto aan de lader gehangen. Ik kon op dit moment nog ongeveer 130 km (37% batterij). Heb netjes op de SCC gereden met 110km/h.
Bij Centro kunnen laden aan een paal van Ionnigy, totaal 2 en half uur aan de lader gehangen en 18 kWh bijgeladen. Kosten: €7,14
Op de terugweg geplande stop bij Ionity Sevenum (hier is ook een KFC en LaPlace). Hier naartoe toch nog even de auto getest en de 170 aangetikt. Zag wel mijn range erg snel teruglopen. Hadden nog 40% toen we hier aankwamen. In Sevenum 50 minuten geladen, totaal 34kWh voor €6,28. Weer opweg naar huis met toen 80% batterij.
Terug naar huis gewoon 130-140 gereden (nog 170km) en thuis aangekomen met 33% batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Gisteren had ik waarschijnlijk last gehad van de kou bij snelladen. We stonden bij Ionity Eisentratten (Oostenrijk) bij 2 graden en het laden ging slechts met 40 kW bij SOC 40% en daalde naar ongeveer 20 kW bij 70%. Dit is wat Tesla-Bjorn cold-gate noemde. Bij koude accu wordt de laadsnelheid ook sterk verlaagd door BMS van de Niro. Ik stond al ruim een uur geparkeerd bij een waterval en van daar was het slechts een half uurtje rijden naar Ionity. Met de bochtige wegen kon ik niet snel rijden en de accu kon dus weinig opwarmen. Achteraf had ik dus beter nog een kwartier langer op de snelweg heen en weer kunnen rijden 😁 om daarna pas te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44
Kuo schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:20:
Gisteren had ik waarschijnlijk last gehad van de kou bij snelladen. We stonden bij Ionity Eisentratten (Oostenrijk) bij 2 graden en het laden ging slechts met 40 kW bij SOC 40% en daalde naar ongeveer 20 kW bij 70%. Dit is wat Tesla-Bjorn cold-gate noemde. Bij koude accu wordt de laadsnelheid ook sterk verlaagd door BMS van de Niro. Ik stond al ruim een uur geparkeerd bij een waterval en van daar was het slechts een half uurtje rijden naar Ionity. Met de bochtige wegen kon ik niet snel rijden en de accu kon dus weinig opwarmen. Achteraf had ik dus beter nog een kwartier langer op de snelweg heen en weer kunnen rijden 😁 om daarna pas te gaan laden.
Ik heb denk ik hetzelfde gehad van het weekend bij Ionity in Sevenum. 10km van tevoren flink doorgereden, 130-140km/h maar kwam 2 km voor de afslag in de file en moest een paar minuten wachten bij de snellader. Dus ik denk dat alles weer was afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
blottle schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:49:
... Bij Centro kunnen laden aan een paal van Ionnigy, totaal 2 en half uur aan de lader gehangen en 18 kWh bijgeladen. Kosten: €7,14....
Ionnigy?? ken ik niet
bedoel je Ionity of Inogy?
en dan een langzame bestemmingspaal? Dat heeft Ionity bij mijn weten niet.

Wel duur 18kWh voor 7,14 aan een langzame paal.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
blottle schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:11:
[...]

Ik heb denk ik hetzelfde gehad van het weekend bij Ionity in Sevenum. 10km van tevoren flink doorgereden, 130-140km/h maar kwam 2 km voor de afslag in de file en moest een paar minuten wachten bij de snellader. Dus ik denk dat alles weer was afgekoeld.
Ik heb dit inderdaad ook gehad op Sevenum. Is er nog iets wat je kan doen om dit te verhelpen of is het gewoon maar zo?
Pagina: 1 ... 69 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.