@tescione Haha typisch hoe elke dealer er zn eigen invulling aan geeft. Wel lekker wat extra omzet draaien zo met zo'n verbouwing, terwijl stukje eraf schuren een prima oplossing is gebleken. En je ziet er niks van.
Was bij mijn dealer 10 minuten werk om een stukje weg te slijpen.. En het werkt uitstekend!tescione schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:09:
[...]
Vandaag staat mijn auto ook voor de eerste standaard beurt bij de dealer. Echter ik werd zojuist gebeld dat voor het probleem van de laadklep een "modificatie" geldt. Dus complete vervanging. Hiervoor moet wel de hele bumper eraf en mag de auto een nachtje blijven.
Ik heb nog gemeld dat dit ook vaak werd afgeslepen zoals hier al vaker besproken, maar dat was niet de bedoeling.
Mag hopen dat oplossen van zo'n laadklep onder de garantie valt? Beetje raar als je ook nog dik uurloon moet betalen voor zo'n ontwerpfout, of zie ik dat verkeerd in de 7-jaar garantie?CyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:32:
@tescione Haha typisch hoe elke dealer er zn eigen invulling aan geeft. Wel lekker wat extra omzet draaien zo met zo'n verbouwing, terwijl stukje eraf schuren een prima oplossing is gebleken. En je ziet er niks van.
Daar ga ik ook vanuit, maar de dealer krijgt van de importeur/fabrikant betaald neem ik aan. Beetje opschuren krijgen ze niks voor, maar de hele voorkant onderhanden nemen tikt wel aan dan.Seroendeng schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:17:
[...]
Mag hopen dat oplossen van zo'n laadklep onder de garantie valt? Beetje raar als je ook nog dik uurloon moet betalen voor zo'n ontwerpfout, of zie ik dat verkeerd in de 7-jaar garantie?
Maar goed kan ook gewoon de geldende instructie vanuit Kia zijn die misschien niet elke dealer heeft gehad of opvolgt. Ik was in elk geval blij dat ik meteen terecht kon en na 15min weer buiten stond met een soepel openende laadklep
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2020 20:22 ]
Vandaag bericht van leverende dealer van me E-Niro MY 2020 met 3-fase. Dat verwachtte levering Juni of misschien zelfs Mei zal zijn. Bestelling gedaan in Februari 2019. Dus het aftellen kan beginnen. Geduld is een schone zaak.
Welke dealer is dat, als je dat wil delen? Ik had besteld eind februari 2019 en levering in maart, misschien april....stefan01984 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:41:
Vandaag bericht van leverende dealer van me E-Niro MY 2020 met 3-fase. Dat verwachtte levering Juni of misschien zelfs Mei zal zijn. Bestelling gedaan in Februari 2019. Dus het aftellen kan beginnen. Geduld is een schone zaak.
Dealer VDNS Hansen in Venray is mijn leverende. Scheelt misschien dat nog lopend leasecontract heb op mijn 308.plips schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:58:
[...]
Welke dealer is dat, als je dat wil delen? Ik had besteld eind februari 2019 en levering in maart, misschien april....
Of krijgen ze de stukken van Kia en de loonkost betalen ze (deels) zelfCyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:20:
[...]
Daar ga ik ook vanuit, maar de dealer krijgt van de importeur/fabrikant betaald neem ik aan. Beetje opschuren krijgen ze niks voor, maar de hele voorkant onderhanden nemen tikt wel aan dan.
Maar goed kan ook gewoon de geldende instructie vanuit Kia zijn die misschien niet elke dealer heeft gehad of opvolgt. Ik was in elk geval blij dat ik meteen terecht kon en na 15min weer buiten stond met een soepel openende laadklep
Weet er iemand hoe vaak er een boot vertrekt vanuit Korea naar Rotterdam met E-niro's? Of is dat geen vast schema?
Ja ben inderdaad benieuwd hoe ze dat doorberekenen.CyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:20:
[...]
Daar ga ik ook vanuit, maar de dealer krijgt van de importeur/fabrikant betaald neem ik aan. Beetje opschuren krijgen ze niks voor, maar de hele voorkant onderhanden nemen tikt wel aan dan.
Had overigens ook melding gemaakt van een (ik noem het) zingend geluid vanaf 50 - 86 km/h. En ik was benieuwd of ze hier iets mee konden omdat er voor mij niet echt de vinger op te leggen is of dit bij een elektromotor hoort of dat er iets niet goed is.
Maar met de kia app is het wel grappig om te zien dat ze er heel druk mee zijn. Ik krijg steeds meldingen dat de portieren niet gesloten zijn en in de rittenhistorie zie ik meerdere ritjes in de buurt van de dealer. Ben heel benieuwd of ze iets gevonden hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door tescione op 28-01-2020 11:59 ]
Ik mag toch hopen dat ze dat bij mij niet gaan doen! Ik heb net via de app een beurt afgesproken met onder andere de opmerking dat het laadklepje klemt. Bij mijn rode auto heb ik de nep-grille -en dus ook het laadklepje- zwart laten wrappen. Als ze de hele boel gaan vervangen dan ben ik m’n wrap kwijt. Die opmerking heb ik er dus ook maar bij gezet voor de zekerheid.tescione schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:09:
Vandaag staat mijn auto ook voor de eerste standaard beurt bij de dealer. Echter ik werd zojuist gebeld dat voor het probleem van de laadklep een "modificatie" geldt. Dus complete vervanging. Hiervoor moet wel de hele bumper eraf en mag de auto een nachtje blijven.
Ik heb nog gemeld dat dit ook vaak werd afgeslepen zoals hier al vaker besproken, maar dat was niet de bedoeling.
Het zou me trouwens verbazen als ze werkelijk de hele boel gaan demonteren en er nieuw spul op zetten, want dan moet de auto ook nog eens naar de spuiter! Dan ben je ‘m dus een paar dagen kwijt voor iets dat ook met een simpele slijpactie van twee minuten gedaan kan worden.
Kortom: ik betwijfel ten zeerste of er werkelijk iets gedemonteerd en vervangen gaat worden. Die jongens aan de balie brabbelen af en toe ook maar wat, niet gehinderd door een overmaat aan kennis van zaken.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Hippe Lip meen ergens gelezen te hebben dat er ergens een kabel te dicht op het klepje zou zitten als onderliggende oorzaak van het probleem. Kan me voorstellen dat in dat geval er het nodige los moet om die kabel anders te laten lopen of beter vast te zetten. En dan alles origineel weer terugplaatsen.
Maar zoals gezegd is een stukje afvijlen een prima oplossing.
Misschien meer een vraag voor in het algemene Kia topic, maar is er ervaring met het plaatsen van een beter dan standaard interieurfilter?
Dat filter is zeer eenvoudig zelf te bereiken: handschoenenkastje openen en legen, dan aan beide kanten 2 knopjes een kwartslag draaien. Vervolgens zit het filter los achter het handschoenenkastje achter een klepje met 2 klik-sluitingen.
Af en toe zit je echt in de stank van diesels op de snelweg, zou er een filter zijn die dit wel goed weet te reinigen?
Maar zoals gezegd is een stukje afvijlen een prima oplossing.
Misschien meer een vraag voor in het algemene Kia topic, maar is er ervaring met het plaatsen van een beter dan standaard interieurfilter?
Dat filter is zeer eenvoudig zelf te bereiken: handschoenenkastje openen en legen, dan aan beide kanten 2 knopjes een kwartslag draaien. Vervolgens zit het filter los achter het handschoenenkastje achter een klepje met 2 klik-sluitingen.
Af en toe zit je echt in de stank van diesels op de snelweg, zou er een filter zijn die dit wel goed weet te reinigen?
[ Voor 50% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-01-2020 12:39 ]
Vraag: Heeft iemand al eens gehad dat je tijdens AC laden, op een gegeven moment de laadsnelheid terugzakt naar 0,5kW. (geen locatiegebonden laden, geen laadlimiet op AC, en geen tijdsgebonden laadschema actief). Zodra je de deur ontgrendeld en opent, dan gaat de snelheid weer terug naar 3,5kW binnen enkele seconden.
Dat hoort zoNiro-E schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:48:
Vraag: Heeft iemand al eens gehad dat je tijdens AC laden, op een gegeven moment de laadsnelheid terugzakt naar 0,5kW. (geen locatiegebonden laden, geen laadlimiet op AC, en geen tijdsgebonden laadschema actief). Zodra je de deur ontgrendeld en opent, dan gaat de snelheid weer terug naar 3,5kW binnen enkele seconden.
Zolang de laadpoort ontgrendeld is, is de laadstroom beperkt. De laadpoort is alleen de eerste 15s na openen ontgrendeld. Zo kun je de stekker veilig lostrekken zonder dat je allerlei vonken trekt
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-01-2020 12:52 ]
Ah wacht, dus waarschijnlijk is de snelheid gewoon "hoog", maar zodar je de deuren opent schiet hij terug naar 0,5, en dan is ook pas het display actief, waardoor dit zo lijkt?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:51:
[...]
Dat hoort zo
Zolang de laadpoort ontgrendeld is, is de laadstroom beperkt. Zo kun je de stekker veilig lostrekken zonder dat je allerlei vonken trekt
En als je dan de deuren even open hebt, dan loopt hij weer op waarschijnlijk.
Dat klinkt wel enigzins logisch. Thnx
[ Voor 7% gewijzigd door Niro-E op 28-01-2020 12:54 ]
@Niro-E klopt. Iedereen komt hier vroeg of laat wel achter, soms denkt men ten onrechte dat er wat mis is met de laadpaal. Zou leuker zijn geweest als er expliciet was gemeld dat de snelheid tijdelijk verlaagd is ivm geopende laadpoort.
Weer wat geleerd, blijft jammer dat de App geen laadsnelheid meegeeft.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:58:
@Niro-E klopt. Iedereen komt hier vroeg of laat wel achter, soms denkt men ten onrechte dat er wat mis is met de laadpaal. Zou leuker zijn geweest als er expliciet was gemeld dat de snelheid tijdelijk verlaagd is ivm geopende laadpoort.
Had tot nu toe bijna alleen DC fast chargers gehad. Eerste trip nadat ik de Niro een dag had was namelijk 850km naar Oostenrijk. Dat beviel trouwens prima. 3 laadstops, en 9,5uur onderweg incl. stops.
Als je nog in het eerste jaar van de Kia Connected Services zit, dan kun je notificaties krijgen via de MijnKia app. Die notificatie geeft dan de laadsnelheid mee die ie bij aanvang heeft (afgerond naar beneden op hele kW). Thuis laad ik met 4,4kW en ik kreeg melding dat ik met 4kW begon met laden.Niro-E schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:02:
[...]
Weer wat geleerd, blijft jammer dat de App geen laadsnelheid meegeeft.
Had tot nu toe bijna alleen DC fast chargers gehad. Eerste trip nadat ik de Niro een dag had was namelijk 850km naar Oostenrijk. Dat beviel trouwens prima. 3 laadstops, en 9,5uur onderweg incl. stops.
Mijn abonnement zit er inmiddels alweer op, en geen zin om het te verlengen.
Ik heb juist die notificaties uit staan... erg irritant. En wat zegt de laadsnelheid in de eerste minuut nou over de rest.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:18:
[...]
Als je nog in het eerste jaar van de Kia Connected Services zit, dan kun je notificaties krijgen via de MijnKia app. Die notificatie geeft dan de laadsnelheid mee die ie bij aanvang heeft (afgerond naar beneden op hele kW). Thuis laad ik met 4,4kW en ik kreeg melding dat ik met 4kW begon met laden.
Mijn abonnement zit er inmiddels alweer op, en geen zin om het te verlengen.
Ik vind het sowieso een erg matige app zou veel meer informatie live willen kunnen bekijken.
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Heb hem gisteravond weer opgehaald, probleem verholpen dit keer.Levinius schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:34:
[...]
Beetje late reactie, maar ik ervaar dit ook. Als ik de voorruit een klein stukje open en weer sluit is het een seconde of 10 weg, daarna begint het weer... Het lijkt dus alsof de ruit niet ver genoeg in het rubber komt en dan gaat trillen.
De auto is er al voor bij de dealer geweest en die gaf aan dat het rubber strakker 'gebogen' is omdat de ruit niet goed klemt of iets dergelijks. Ik zit nu op 9000 km dus ik ga nog even wachten totdat de 10k beurt uitgevoerd moet worden, maar ga er dan zeker weer iets van zeggen.
Ben benieuwd wat er bij jou uitgekomen is?
Iets uitgebreidere ingreep, de chromen lijst van de deur is verwijders, deurrubbers gevet en daarna lijst opnieuw gemonteerd. > 100 km verder incl klinkertjes; geen kraakje gehoord tot nu toe
Het zingende geluid dat ik hierboven meldde is ook door de monteurs opgemerkt. Er ligt nu een verzoek bij Kia Nederland om de "versnellingsbak" te vervangen. Dat was niet helemaal wat ik verwacht had, maar op zich ben ik blij dat het goed wordt opgepakt. Ben benieuwd of dit daadwerkelijk ook gaat gebeuren want de auto rijdt op zich prima.
Zojuist vernomen dat de ETA van mijn e-niro MY'20 3-fase is aangepast van eind Maart naar mid April.
Goed idee. Een actief koolstoffilter zou het wel beter doen denk ik, als je hem geregeld vervangt. Ik ga even zoeken.[b]CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:31:[/b
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Wat was de oorspronkelijke leverdatum en wanneer had je besteld?Gotta schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:11:
Zojuist vernomen dat de ETA van mijn e-niro MY'20 3-fase is aangepast van eind Maart naar mid April.
...
[ Voor 130% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:39 ]
Er zit al standaard een koolstof filter in. Laatst wat bladeren eraf gehaald.JvdBosch schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:19:
[...]
Goed idee. Een actief koolstoffilter zou het wel beter doen denk ik, als je hem geregeld vervangt. Ik ga even zoeken.
Ik heb wel ergens gelezen dat een koolstof filter niet goed functioneert bij een hoge luchtvochtigheid.
Daarmee is je auto wel een lange tijd weg neem ik aan. Heb je daar ook een vervangende auto voor gekregen of valt dat buiten de garantiestelling? Nu maar hopen dat het na die ingreep weg is...tescione schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:00:
Het zingende geluid dat ik hierboven meldde is ook door de monteurs opgemerkt. Er ligt nu een verzoek bij Kia Nederland om de "versnellingsbak" te vervangen. Dat was niet helemaal wat ik verwacht had, maar op zich ben ik blij dat het goed wordt opgepakt. Ben benieuwd of dit daadwerkelijk ook gaat gebeuren want de auto rijdt op zich prima.
Ik kreeg vanmiddag eindelijk een telefoontje dat mijn e-niro bij de dealer stond. Na een belletje afgelopen zaterdag van mij uit werd er gezegd dat de auto nog niet eens in de haven was, terwijl een week ervoor 'de levering volgens plan' ging... Twee werkdagen later toch een ander verhaal gelukkig!
Ik ben in ieder geval heel blij dat ik volgende week woensdag kan wegrijden in een fluisterstille supercomfortabele auto 😄
For the record. Ik had een eerdere MY20 bestelling via een importeur (niet Kia) met richtlijn eind Q4 2019. Dat werd al heel snel verzet naar 'levering niet te zeggen maar we bellen zodra we meer weten'. Na lezen van alle verhalen van vertraging en beperkte beschikbaarheid voor buitenlandse dealers toch maar besloten om half december rond te bellen. Toen bleek dat de laatste geannuleerde MY19's opeens voor het uitkiezen waren waarop ik er mooi eentje hier om de hoek bij een Kia dealer heb besteld. Nu dus begin februari op te halen.
Uiteindelijk blij dat ik nog een MY19 kon kiezen omdat het toch in kosten scheelt tegenover beperkte extra's voor mijn gebruik. Iets groter infotainment en betere app zijn superleuk maar ook erg prijzig voor 2000,- extra. En voor 500,- daarbij 3-fase laden die ik thuis nooit ga gebruiken was ook te overkomen. Nu dus maar een bestelling voor extra zonnepanelen voor dat geld :-)
Ik ben in ieder geval heel blij dat ik volgende week woensdag kan wegrijden in een fluisterstille supercomfortabele auto 😄
For the record. Ik had een eerdere MY20 bestelling via een importeur (niet Kia) met richtlijn eind Q4 2019. Dat werd al heel snel verzet naar 'levering niet te zeggen maar we bellen zodra we meer weten'. Na lezen van alle verhalen van vertraging en beperkte beschikbaarheid voor buitenlandse dealers toch maar besloten om half december rond te bellen. Toen bleek dat de laatste geannuleerde MY19's opeens voor het uitkiezen waren waarop ik er mooi eentje hier om de hoek bij een Kia dealer heb besteld. Nu dus begin februari op te halen.
Uiteindelijk blij dat ik nog een MY19 kon kiezen omdat het toch in kosten scheelt tegenover beperkte extra's voor mijn gebruik. Iets groter infotainment en betere app zijn superleuk maar ook erg prijzig voor 2000,- extra. En voor 500,- daarbij 3-fase laden die ik thuis nooit ga gebruiken was ook te overkomen. Nu dus maar een bestelling voor extra zonnepanelen voor dat geld :-)
...
[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:38 ]
@IvoB2 Tja maar jij bent inmiddels al zo ervaren met EV dat je niet meer weet hoe luidruchtig een ICE met dezelfde netto kosten was 
En op Belgische wegen is geen enkele auto stil. Ik hoor het altijd meteen als ik de grens over ga. Van het strakke biljartlaken door op de grindbak..
En op Belgische wegen is geen enkele auto stil. Ik hoor het altijd meteen als ik de grens over ga. Van het strakke biljartlaken door op de grindbak..
Ligt eraan wat je met netto kosten bedoelt, maar een MB c-klasse of Audi A4 zijn een stuk stiller, ondanks de verbrandingsmotor.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:58:
@IvoB2 Tja maar jij bent inmiddels al zo ervaren met EV dat je niet meer weet hoe luidruchtig een ICE met dezelfde netto kosten was
Bedoel je niet de VESS die aanstaat bij lage snelheden? Als je die uitzet vindt ik de auto toch wel aardig stil. In ieder geval geen zoemende omwentelingen, wel wind en bandengeluid inderdaad boven de 90 km/uur.IvoB2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:48:
[...]
Alles is relatief natuurlijk en het hangt er maar vanaf hoe hard je fluisteren ervaart.![]()
Volgens mijn persoonlijke (dus subjectieve) ervaring is de e-Niro niet zo bijzonder geluidsarm.
Windgeruis boven 30 km/uur en rolgeluiden banden (op Belgische wegen) steeds nadrukkelijk aanwezig.
En wat minder gunstig is, bij de Kona EV hoorde ik de elektromotor bijna nooit (in de praktijk zeer uitzonderlijk). In de e-Niro zijn de (zoemende) omwentelingen van de motor daarentegen steeds nadrukkelijk aanwezig.
De radio moet al op een normaal luistervolume aanstaan om dit geluid te overstemmen.
Had bijna een Kona EV besteld, 2x proefgereden, daar hoorde ik de motor (fluittoon) bij accelereren juist duidelijker.
Ik rijd nu in een Fordje uit 2003 dus ik ga er voldoende op vooruit denk ik zo :-DIvoB2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:48:
[...]
Alles is relatief natuurlijk en het hangt er maar vanaf hoe hard je fluisteren ervaart.![]()
Volgens mijn persoonlijke (dus subjectieve) ervaring is de e-Niro niet zo bijzonder geluidsarm.
Gisteren voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) ook de schildpad gezien. Wat mij vooral tegenviel was de (on)betrouwbaarheid van de GOM. Ondanks hypermilen achter een vrachtwagen liep de GOM het laatste stuk veel harder terug dan verwacht. IPV met 15km marge kwam ik aan met nog 4km op de GOM en dus schildpadmode over de vluchtstrook, heuvelop met 7km/u waarbij je denkt, nog even dan komen ook de schildpadden nog inhalen. Oftewel goed om een keer te hebben meegemaakt, maar wel in de categorie eens maar nooit weer => minimaal 20km marge op de GOM vereist dus.
En levert mij toch wel wat vraagtekens op als de GOM op een rit van 400km (grotendeels snelweg) in de laatste km zo in elkaar stort.
En levert mij toch wel wat vraagtekens op als de GOM op een rit van 400km (grotendeels snelweg) in de laatste km zo in elkaar stort.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
...
[ Voor 143% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:38 ]
Half April 2019 de MY19 besteld waarbij werd aangegeven dat levering 2020 zou worden (en zodoende ook het MY2020 model). In November/December aangegeven dat ik de 3-fase wilde hebben. Leverindicatie was toen eerst Mei/Juni (mogelijk Juli). Na enig pushen bij de dealer zou ik op de eerste boot met MY2020 / 3fase zitten.sonzter schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Wat was de oorspronkelijke leverdatum en wanneer had je besteld?
De eerste ETA van de boot in Rotterdam zou eind Maart zijn voor levering mid April. Nu is blijkbaar de eta van de boot 2 weken naar achteren verschoven. Hopelijk dan nog wel levering voor eind April.....
Precies dat ja!eltron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:53:
Oftewel goed om een keer te hebben meegemaakt, maar wel in de categorie eens maar nooit weer => minimaal 20km marge op de GOM vereist dus.
Welkom bij de turtleclub
Voor de zomervakantie zou ik bij ABRP de marge wat opschroeven...
Met mijn rijgedrag hou ik met deze weersomstandigheden 340 snelweg kilometers aan op een volle accueltron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:53:
Gisteren voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) ook de schildpad gezien. Wat mij vooral tegenviel was de (on)betrouwbaarheid van de GOM. Ondanks hypermilen achter een vrachtwagen liep de GOM het laatste stuk veel harder terug dan verwacht. IPV met 15km marge kwam ik aan met nog 4km op de GOM en dus schildpadmode over de vluchtstrook, heuvelop met 7km/u waarbij je denkt, nog even dan komen ook de schildpadden nog inhalen. Oftewel goed om een keer te hebben meegemaakt, maar wel in de categorie eens maar nooit weer => minimaal 20km marge op de GOM vereist dus.
Afgelopen weekend na een ritje Amsterdam heen en weer ook nog met de turtle mode de oprit op gereden, dit keer wel bewust uitgerekend
Voor de helderheid, de totale rit was ca. 400km maar ik had dus inderdaad de snellader hard nodig na ca. 350kmcypher21 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:27:
[...]
Met mijn rijgedrag hou ik met deze weersomstandigheden 340 snelweg kilometers aan op een volle accu
Afgelopen weekend na een ritje Amsterdam heen en weer ook nog met de turtle mode de oprit op gereden, dit keer wel bewust uitgerekend
Yep, ze gaan er maandag mee beginnen en de auto ben ik dan sowieso de hele week kwijt. Ik rijd nu al een paar dagen een Stonic maar krijg vandaag een Ceed station zodat ik nog een beetje mobiel blijf met het hele gezin.Seroendeng schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:56:
[...]
Daarmee is je auto wel een lange tijd weg neem ik aan. Heb je daar ook een vervangende auto voor gekregen of valt dat buiten de garantiestelling? Nu maar hopen dat het na die ingreep weg is...
Verder goede service en opvolging van Kia.
Herkenbaar....eltron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:32:
[...]
Voor de helderheid, de totale rit was ca. 400km maar ik had dus inderdaad de snellader hard nodig na ca. 350km
Daarom vertrouw ik ook niet meer op GOM, zeker niet omdat ik inmiddels de boel wat beter kan inschatten.
Heb toevallig afgelopen week veel snelweg kilometers gemaakt, nu klopt de GOM inmiddels wel aardig.
Maar komende week rij ik weer meer binnendoor, dan vertrouw ik niet meer op die meter als ik de snelweg op ga.
Blijf dit toch wel af en toe wat lastiger vinden
Bij meer dan 300km op snelwegen altijd ervanuit gaan dat je bij moet laden. In de zomer red je het vaak wel, in de winter wordt het krap.
@IvoB2 Op zich is het knap dat de ACC van de Kona stopt voor een stilstaand voertuig. Alle acc's die ik tot nu toe had konden dat niet.. Wel eens na gevraagd waarom : antwoord techneuten was, dan zou die ook stoppen bij elk viaduct, boom, paal, etc die langs of boven de weg stilstaat. Zij moeten iets bedacht hebben maar ik weet niet wat.
Verschil regeneratie kan ik beoordelen. Bij de Kona vrij heftig inderdaad, maar niet altijd. Als de motor warmer wordt is het minder volgens mij. Hij staat nog op 2, maar mogelijk zit ik m op 1 (meer vergelijkbaar met onze andere auto's).
Verschil regeneratie kan ik beoordelen. Bij de Kona vrij heftig inderdaad, maar niet altijd. Als de motor warmer wordt is het minder volgens mij. Hij staat nog op 2, maar mogelijk zit ik m op 1 (meer vergelijkbaar met onze andere auto's).
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ben nog wachtende op mijn E-niro. Ik rijd regelmatig een stuk tussen Noord Holland en Friesland. 113KM heen en dan 113KM terug waarvan ~80km snelweg.CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:09:
Bij meer dan 300km op snelwegen altijd ervanuit gaan dat je bij moet laden. In de zomer red je het vaak wel, in de winter wordt het krap.
Zou ik dat heen en weer kunnen redden zonder lading maar wel 150km/uur rijden op de snelweg (afsluitdijk)?
Maak je geen zorgen..... straks mag je nog maar 100Gotta schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:45:
[...]
Ben nog wachtende op mijn E-niro. Ik rijd regelmatig een stuk tussen Noord Holland en Friesland. 113KM heen en dan 113KM terug waarvan ~80km snelweg.
Zou ik dat heen en weer kunnen redden zonder lading maar wel 150km/uur rijden op de snelweg (afsluitdijk)?
Ja joh , 300km met sportieve rijstijl en stukken 150 is prima te doen.Gotta schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:45:
[...]
Ben nog wachtende op mijn E-niro. Ik rijd regelmatig een stuk tussen Noord Holland en Friesland. 113KM heen en dan 113KM terug waarvan ~80km snelweg.
Wel ff zorgen dat je met een volle accu weg rijdt.
Ik heb het geluk nog een enkele fase 35a hoofdaansluiting te hebben, en een laadpaal die 32a kan laden (7KWh)
maar als ik laat thuis kom en weer vroeg weg moet is het vaak de grootste uitdaging een volle accu te hebben bij vertrek.
Afsluitdijk is wel berucht om de harde wind. Als je windkracht 6 tegen hebt en dan nog veel harder dan 100km/u gaat rijden dan gaat het wel hard met je verbruik..
Maar onder normale omstandigheden is het prima te doen.
Maar onder normale omstandigheden is het prima te doen.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-01-2020 11:58 ]
Heb ik ook meegemaakt. De auto gaat heel langzam vertragen naar 0 km/u. (Met nog 5km range op de GOM) Wat overigens wel hielp is de auto even uit en daarna weer aanzetten. Ik kon daarna op normale snelheid (<90km/u) thuis komen.eltron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:53:
...
[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:39 ]
Wel de verwarming uit gezet ? Langzaam rijden met de verwarming aan = langere tijd verwarmen.eltron schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:53:
[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 29-01-2020 14:05 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik rij in de eNiro manueel in autoregenmodus 1. Enkel kort aan de flip trekken en die staat stil*IvoB2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:00:
[...]
Eigenaardige is dat de Kona EV dat in het begin ook nauwelijks deed (en ik heb bijna een jaar geleden in het Kona topic bijna dezelfde uitleg daarover gegeven dan jij nu). Maar hij leek "bij te leren" (wat ik zelf niet geloof) maar om een of andere reden deed hij het de laatste maanden bijna altijd wel.
Kona stond bij mij altijd op 3 (automodus en regen in eco naar standaard 3 bijgesteld). De drie van de e-Niro komt maar nauwelijks overeen (in afremkracht) met de 2 van de Kona EV. Met de Kona kon ik - door te remmen met de linker flipper - in 95% van de gevallen ook one pedal rijden en tijdig halt houden. Met de e-Niro moet ik bijna altijd met de voet bijremmen of ik kom er niet met de linker flipper.
Meestal (90%) zelfs in ACC met 3 of 4 afstandsblokjes (snelheid of mist is bepalend) en tot op heden maar 2 keer moeten ingrijpen voor een front collision détection (tijdens het rijden) voor de rest stop hij perfect ook voor stilstaande voertuigen. Eerste keer is wel scary om nog aan 90 naar een voertuig toe te rijden, maar stoppen doet hij quasi altijd op regen.
*De laatste tijd zet ik eerder ACC terug op ipv linker flip wanneer de wagen regent
[ Voor 3% gewijzigd door bruneelm op 29-01-2020 14:38 ]
Da's denk ik kwestie van anticiperen. Met regeneratie op standje 3 en extra bijremmen met de linker flipper kan ik met mijn e-Niro ook 95% one-pedal rijden.IvoB2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:00:
[...]
Kona stond bij mij altijd op 3 (automodus en regen in eco naar standaard 3 bijgesteld). De drie van de e-Niro komt maar nauwelijks overeen (in afremkracht) met de 2 van de Kona EV. Met de Kona kon ik - door te remmen met de linker flipper - in 95% van de gevallen ook one pedal rijden en tijdig halt houden. Met de e-Niro moet ik bijna altijd met de voet bijremmen of ik kom er niet met de linker flipper.
Ik hoor bij de e-Niro de elektromotor echt alleen wanneer ik het pedaal hard intrap, anders echt nooitIvoB2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:48:
[...]
Windgeruis boven 30 km/uur en rolgeluiden banden (op Belgische wegen) steeds nadrukkelijk aanwezig.
En wat minder gunstig is, bij de Kona EV hoorde ik de elektromotor bijna nooit (in de praktijk zeer uitzonderlijk). In de e-Niro zijn de (zoemende) omwentelingen van de motor daarentegen steeds nadrukkelijk aanwezig.
De radio moet al op een normaal luistervolume aanstaan om dit geluid te overstemmen.
Het piepen van de ruitenwisser motor is beduidend harder dan de rest van het geluid in de auto ... ah .. first world problems
De autoradio staat normaal dan ook op 5/6 geloof ik en dat is echt heel zacht.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
...
[ Voor 126% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:38 ]
Ja, alles uit wat redelijkerwijs uit kon, t/m de radio aan toe, al was dat eigenlijk meer symbolisch.kdeboois schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:04:
[...]
Wel de verwarming uit gezet ? Langzaam rijden met de verwarming aan = langere tijd verwarmen.
@IvoB2 Vanmiddag hier nog even getest op smalle weg waar 1 auto geparkeerd stond.. Reed op acc met 50 er op af en stoppen op 3 meter (wel ging het oranje driehoekje branden op het laatst branden).
Mijn ruitenwissermotor is onder garantie vervangen vanwege het storende geluid.AeoIus schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:48:
[...]
Het piepen van de ruitenwisser motor is beduidend harder dan de rest van het geluid in de auto
Dat is toch een kwestie van anticiperen want ik rem echt nooit (behalve in noodgevallen). Ook met regen op 3 en linker flipper. Overigens mis ik wel heel erg de e-pedal (one pedal drivve) van de Leaf daarmee kon het gewoon met stroompedaal tot stilstand.IvoB2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:00:
[...]
Eigenaardige is dat de Kona EV dat in het begin ook nauwelijks deed (en ik heb bijna een jaar geleden in het Kona topic bijna dezelfde uitleg daarover gegeven dan jij nu). Maar hij leek "bij te leren" (wat ik zelf niet geloof) maar om een of andere reden deed hij het de laatste maanden bijna altijd wel.
Bij de Leaf 40kWh is dit ook het geval. De laatste 30km op de GOM gaan harder dan verwacht.cypher21 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:57:
[...]
Herkenbaar....
Daarom vertrouw ik ook niet meer op GOM, zeker niet omdat ik inmiddels de boel wat beter kan inschatten.
Heb toevallig afgelopen week veel snelweg kilometers gemaakt, nu klopt de GOM inmiddels wel aardig.
Maar komende week rij ik weer meer binnendoor, dan vertrouw ik niet meer op die meter als ik de snelweg op ga.
Blijf dit toch wel af en toe wat lastiger vinden
Ik heb een paal op mijn werk waar de e-Niro niet wil gaan laden. Dit is een New Motion paal met 2 sockets. Aan de rechterkant laad de e-Niro prima op. Maar de linkerkant zegt het voertuig wel dat hij is aangesloten maar het laden start niet. Een aantal collega's herkent mijn probleem niet dus ben eens expliciet gaan testen. Blijkt een andere collega, ook met een e-Niro hetzelfde probleem te hebben bij deze paal. Tesla rijders ervaren dit probleem dus niet, die starten gewoon met laden aan de linker socket op deze paal. Ik heb al eens gebeld met New Motion en een aantal tests met ze gedaan. Maar zij zien niets vreemds en volgens hen functioneert alles zoals het moet. Er wordt door hen dan ook geen actie ondernomen. Er moet dus specifiek iets anders zijn aan de e-Niro waarom deze niet start met laden en bijvoorbeeld een Tesla wel. Iemand een suggestie waar de e-Niro gevoelig voor is wat hij niet krijgt bij deze paal?
Ik heb de laatste tijd ook last van het niet starten op sommige palen. Voornamelijk triple en HPC palen én die hebben een scherm die meer info geven.fredari schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:07:
Ik heb een paal op mijn werk waar de e-Niro niet wil gaan laden. Dit is een New Motion paal met 2 sockets. Aan de rechterkant laad de e-Niro prima op. Maar de linkerkant zegt het voertuig wel dat hij is aangesloten maar het laden start niet. Een aantal collega's herkent mijn probleem niet dus ben eens expliciet gaan testen. Blijkt een andere collega, ook met een e-Niro hetzelfde probleem te hebben bij deze paal. Tesla rijders ervaren dit probleem dus niet, die starten gewoon met laden aan de linker socket op deze paal. Ik heb al eens gebeld met New Motion en een aantal tests met ze gedaan. Maar zij zien niets vreemds en volgens hen functioneert alles zoals het moet. Er wordt door hen dan ook geen actie ondernomen. Er moet dus specifiek iets anders zijn aan de e-Niro waarom deze niet start met laden en bijvoorbeeld een Tesla wel. Iemand een suggestie waar de e-Niro gevoelig voor is wat hij niet krijgt bij deze paal?
Een maand terug op dezelfde palen geladen zonder 1 probleem.
Hetgeen ik nu aanloop is dat er een melding komt van 'de auto moet uit staan', terwijl die uit is en zelfs op slot. Mogelijks bots je tegen hetzelfde aan.
Gisteren aan een triple geladen, ik hoorde wat geluid en zag een geperforeerde plaat en dacht de ventilator is gestart in de paal. Dus hield ik mijn hand ervoor zonder een luchtstroom te voelen. Ik heb blijkbaar kort de geperforeerde plaat aangeraakt want de lader ging meteen in error. Dus mogelijks nog een andere oorzaak mogelijk.
Ik stoorde me in het begin wel aan het geluid van de electromotor in de e-Niro, maar ik ben er nu blijkbaar aan gewend.IvoB2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:03:
[...]
[...]
Het is niet zo dat het motorgeluid in de e-Niro mij stoort. Was het mijn eerste EV, ik zou niet beter weten dan dat het behoorlijk stil was. Als ik er aandacht aan schenk hoor ik de motor van de e-Niro zacht zoemen, ook in eco-rijden. Bij de Kona was dit alleen het geval bij heel hard op de pedaal trappen (wat dus alleen de eerste testdag van belang was, normaal rij ik gewoon met de flow mee in ecostand). Bij normaal verkeersgedrag hoorde ik totaal niets van de motor, zelfs niet met de radio uit.
als ik er bewust een keer op let dan hoor ik het weer en blijf ik het ook horen. Het is het een irritant hoge fluittoon, zoals de turbo van een dieselmotor.
Vreemd in onze KONA hoor je geen hoge fluittoon, maar in onze Prius plug in hoor je die ook(herkenbaar dus).
Je zou zeggen dat de Kona en Niro dezelfde motor hebben
Je zou zeggen dat de Kona en Niro dezelfde motor hebben
Tsja, ik heb zelf een soort aanlopend geluid, wat sneller gaat wanneer je harder rijdt, dus iets met banden of zo. Volgens garage een niet recht afgesleten band, maar lijkt me niet. Wordt ook erger.
Verwijderd
Ik krijg dezelfde melding bij mijn Samsung S9.
De app werkt op mijn telefoon, maar zodra ik de USB kabel insteek, krijg ik de melding:
Telefoon reageert niet.
Iemand die dit ook heeft gehad en het op heeft kunnen lossen?
De app werkt op mijn telefoon, maar zodra ik de USB kabel insteek, krijg ik de melding:
Telefoon reageert niet.
Kan ook de elektromotor/reductiebak zijn. Bij mij is deze vervangen omdat er een ratel in zat, maar na het vervangen is de auto ook een stuk stiller.beschuit schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:40:
Tsja, ik heb zelf een soort aanlopend geluid, wat sneller gaat wanneer je harder rijdt, dus iets met banden of zo. Volgens garage een niet recht afgesleten band, maar lijkt me niet. Wordt ook erger.
Ik hoor de elektromotor compleet niet, alleen bij hard optrekken/afremmen (het bekende pffiiieeeuuuww geluid). Ik denk dus ook dat het verschil in geluid niks met Kona/Niro te maken heeft maar met de kwaliteit van de elektromotor. Wellicht zijn er ook meerdere leveranciers van elektromotoren.
[ Voor 6% gewijzigd door Snirpo op 30-01-2020 22:14 ]
...
[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:38 ]
Ik heb hier ook 'last' van. Vooral zomers met de ramen open langs een muurtje of auto klinkt het bij mij als een nest jonge vogeltjes. De dealer heeft de remschijven schoongemaakt en toen ik wegreed exact hetzelfde geluid. Het lijkt meer bij de wielen vandaan te komen dan motorisch.
Vorige week liep ik op straat en toen kwam er een kona langs (+- 30 km per uur) met exact hetzelfde geluid. Boven de 30 km per uur hoor je het niet meer vanwege het geluid van de banden waarschijnlijk.
Verder is de motor trillingsvrij op alle snelheden.
Wat zal het toch zijn?
Vorige week liep ik op straat en toen kwam er een kona langs (+- 30 km per uur) met exact hetzelfde geluid. Boven de 30 km per uur hoor je het niet meer vanwege het geluid van de banden waarschijnlijk.
Verder is de motor trillingsvrij op alle snelheden.
Wat zal het toch zijn?
beschuit schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:40:
@IvoB2 Geluid in mn BMW 2AT van 50000 hoorde je zelfs minder. (BMW heeft meer en betere isolatie en speciale ruiten die geluidswerend zijn). het is vooral het banden geluid en windgeruis. Hoewel het geluid van de banden nu met de michelins heel veel minder is.
Overigens is een Tesla S ook niet stil
Overigens is een Tesla S ook niet stil
Die "vogeltjes" hoor ik ook, denk niet dat het aan de wielen/schijven zit. Ik hoor het ook alleen op een lagere snelheid...
Ik zit daags voor de eerste vervanging van mijn voorbanden van de e-Niro. Welke Michelins heb je? Door dealer geleverd? En zijn het zomerbanden?nessio schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:49:
Hoewel het geluid van de banden nu met de michelins heel veel minder is.
Primacy 3
De primacy 4 zijn al op de markt en zijn merkelijk stiller
Ik gebruik Android auto ook niet meer met mijn S9. Hij doet het initieel gewoon goed maar na een paar minuten krijg ik dat ook en dan moet ik de kabel weer er uit en er in doen. Niks helpt en ik heb het maar opgegeven...Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:59:
Telefoon reageert niet.
Ik had het met de S9+. Van alles geprobeerd. Nieuw kabeltje, telefoon aan/uit, oudere versies van Android auto, volgorde van inpluggen, etc. Eerder in dit topic lees je dat ik elke keer dacht dat ik het had gevonden maar dan bleek het toch gewoon wispelturigheid.aph3x2n schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:53:
[...]
Ik gebruik Android auto ook niet meer met mijn S9. Hij doet het initieel gewoon goed maar na een paar minuten krijg ik dat ook en dan moet ik de kabel weer er uit en er in doen. Niks helpt en ik heb het maar opgegeven...
Uiteindelijk heb ik Google play services opnieuw geinstalleerd (of geüpdate, dat weet ik niet meer) op de telfoon en sindsdien werkt het weer feilloos.
Ah. De primacy 3 liggen er nu onder volgens mij. Zal eens informeren bij de dealer.bruneelm schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:39:
Primacy 3
Ja het heeft te maken met Android 10, je moet spotity, waze, android auto instellen dat er geen optimization plaatsvindt (i.e. dat ze wel op de achtergrond actief mogen zijn). Anders werken apps niet of bevriezen ze.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:59:
Telefoon reageert niet.
Heb het met mijn S9 ook gehad, weliswaar niet in een e-Niro maar een andere auto met Android Auto.joepie de p schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:23:
[...]
Ik had het met de S9+. Van alles geprobeerd. Nieuw kabeltje, telefoon aan/uit, oudere versies van Android auto, volgorde van inpluggen, etc. Eerder in dit topic lees je dat ik elke keer dacht dat ik het had gevonden maar dan bleek het toch gewoon wispelturigheid.
Uiteindelijk heb ik Google play services opnieuw geinstalleerd (of geüpdate, dat weet ik niet meer) op de telfoon en sindsdien werkt het weer feilloos.
Bij mij loste het probleem zich op door de cache te clearen van de Google Play Service. Daarna werkte het in iedere Auto, inclusief een e-Niro van een collega, naar behoren.
Vijf sterren bij de eco test van de ADAC ! https://www.adac.de/rund-...-ranking-sauberste-autos/
Dat is mooi, maar ook triest om te zien dat anderen nog veel huiswerk hebben. Audi E-tron komt niet verder dan een magere 3 sterren, en dat in een Duitse test.kdeboois schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:54:
Vijf sterren bij de eco test van de ADAC ! https://www.adac.de/rund-...-ranking-sauberste-autos/
Dan moet je maar eens kijken waar vergelijkbare SUVs met ICE aandrijving op de lijst staan.eltron schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:06:
[...]
Dat is mooi, maar ook triest om te zien dat anderen nog veel huiswerk hebben. Audi E-tron komt niet verder dan een magere 3 sterren, en dat in een Duitse test.
Dat zijn millieurampen op wielen.kdeboois schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:02:
[...]
Dan moet je maar eens kijken waar vergelijkbare SUVs met ICE aandrijving op de lijst staan.
Ik denk dat bij De Etron het aantal sterren op dit moment hun minste zorg is.eltron schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:06:
[...]
Dat is mooi, maar ook triest om te zien dat anderen nog veel huiswerk hebben. Audi E-tron komt niet verder dan een magere 3 sterren, en dat in een Duitse test.
Ik heb een week of wat terug een reset gehad van het onboard systeem. Ik was een podcast aan het luisteren via carplay, toen die blokkeerde en tweemaal achter elkaar het systeem resette. Auto bleef rijden, dashboard info ook gewoon goed. Ik dacht dus alleen een entertainment systeem reset, maar kwam er gisteren achter dat de regeneratie ook gereset is (had ik op 1 in eco staan, stond terug op 2).
Blij dat zo'n reset het rijden ongemoeid liet (moet natuurlijk ook), maar toch apart dat het ook rij-gerelateerde zaken kan beinvloeden.
Moet nog een keer door alle menu's lopen om te zien of er nog meer gereset is.
(Edit: auto is iets meer dan een half jaar oud, 11kkm)
Blij dat zo'n reset het rijden ongemoeid liet (moet natuurlijk ook), maar toch apart dat het ook rij-gerelateerde zaken kan beinvloeden.
[ Voor 4% gewijzigd door TechLight op 01-02-2020 14:31 ]
Die reset heb ik volgens mij ook een keer gehad. Bij mij waren ook de locatie en tijdinstellingen voor het laden niet goed meer na de reset.
Mijn vrouw krijgt een MY20 geleverd zonder drie fase lader. We overwegen om een MY20 te bestellen incl. 3 fase.
Geschatte levertijd augustus 2020. (We wachten al vanaf mei 2019 op de auto)
De MY20 zonder drie fase kan toch op (maximaal) 32A laden? Dus circa 10-12 uur weer een volle accu?
Hoe kom ik erachter hoeveel A de publieke laadpalen hier in de buurt zijn ?
Volgens de laadpaal apps zijn het 22kw laders. Dan moet het toch 3x32A zijn right?
Geschatte levertijd augustus 2020. (We wachten al vanaf mei 2019 op de auto)
De MY20 zonder drie fase kan toch op (maximaal) 32A laden? Dus circa 10-12 uur weer een volle accu?
Hoe kom ik erachter hoeveel A de publieke laadpalen hier in de buurt zijn ?
Volgens de laadpaal apps zijn het 22kw laders. Dan moet het toch 3x32A zijn right?
@knights16 ja met 1 fase is het max 32A, maar het aantal openbare palen die 22kW zijn is schaars. Op chargemap of in de NewMotion app kun je de snelheid vaak wel zien, maar vaak ontbreken de details over het vermogen dat je werkelijk kunt halen.
Hoeveel km denk je het vaakste per dag te rijden? Met max 200km/dag ben je met 1 fase 16A ook de volgende ochtend weer vol.
Als je van openbaar laden afhankelijk bent is 3 fase wel fijn tov 1 fase.
Hoeveel km denk je het vaakste per dag te rijden? Met max 200km/dag ben je met 1 fase 16A ook de volgende ochtend weer vol.
Als je van openbaar laden afhankelijk bent is 3 fase wel fijn tov 1 fase.
Als je werkelijk met 32A kunt laden is de accu binnen een uur of 8 vol. In de praktijk zal het 6-7 uur zijn aangezien je waarschijnlijk nooit met een 100% lege accu zal thuiskomen.
32A is 7.4kW.
32A is 7.4kW.
...
[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:37 ]
Maar die 9 uur is alleen bij een volledig lege batterij. Hoe vaak kom je thuis met minder dan 20% SOC?
Ja dat begrijp ik. Maar met 3x16A heb je natuurlijk ook verliezen, dat zal ook geen 11kW zijn.IvoB2 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:34:
[...]
In de praktijk haal je tijdens een volledige sessie nooit constant 7.4 kW.
Het zal eerder 7 kW zijn en naar de 100% toe haal je die ook niet meer.
Bovendien heb je nog eens laadverliezen waardoor 7 kW uit niet gelijk aan 7 kW in is.
Maak er in de praktijk dus maar een royale negen uur van.
(hoeveel het in de echte praktijk zal zijn hangt af van de startsoc en dat kan voor iedereen dus anders zijn en is geen tijdsduur op te plakken).
@joepie de p Ik heb nu michelin cross climates (all-weather) maar de Kona werd afgeleverd met Nexen (zomerbanden, heel slecht en lawaaiig). Ik heb die vervangen.
De Niro wordt afgeleverd op michelin primacy 3 (dan zijn wel goede zomerbanden). De 4 is ook goed, maar niet all-weather.
De Niro wordt afgeleverd op michelin primacy 3 (dan zijn wel goede zomerbanden). De 4 is ook goed, maar niet all-weather.
Vraagje aan de kilometervreters hier: wie heeft er al voorbanden en achterbanden moeten vervangen? Hoe lang doe je met voor en hoe lang met achter?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik kreeg bij mijn wissel naar winterbanden te horen dat van mijn zomer voorbanden er na 14.000 km er nog 4 van de 8mm over was. Van mijn achterbanden weet ik het niet.Hippe Lip schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:37:
Vraagje aan de kilometervreters hier: wie heeft er al voorbanden en achterbanden moeten vervangen? Hoe lang doe je met voor en hoe lang met achter?
Maar de voorbandjes gaan dus vrij hard.
Ik zit nu op 35.000km en zit op minder dan 2 mm van de slijtindicator van de originele voorbanden. Denk ze bij 40.000 te gaan vervangen. Achter verwacht ik ergens bij 50.000.Hippe Lip schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:37:
Ik maak in verhouding redelijk wat snelwegkilometers in de randstad en trek doorgaans 'normaal' op.
[ Voor 11% gewijzigd door joepie de p op 02-02-2020 10:51 ]
Hallo Ik had gisteren ook spontaan een reset van het media systeem, en ik rij eigenlijk altijd op Eco, maar nu staat zoals jij zei mijn regeneratie standaard op 2 en ik wil graag dat hij standaard op 1 staat , hoe zet je dat ook weer vast, dat hij o 1 staat. Ik heb niet veel zin om de encyclopedieTechLight schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:30:
Ik heb een week of wat terug een reset gehad van het onboard systeem. Ik was een podcast aan het luisteren via carplay, toen die blokkeerde en tweemaal achter elkaar het systeem resette. Auto bleef rijden, dashboard info ook gewoon goed. Ik dacht dus alleen een entertainment systeem reset, maar kwam er gisteren achter dat de regeneratie ook gereset is (had ik op 1 in eco staan, stond terug op 2).
door te nemen?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Wisselen van rijmodus. Dat geeft als het goed is ook een knop naar de instellingen.
Snelweg km en optrekken hebben invloed maar ik denk servo of het 'foutievelijk' gebruik er van nog veel meer invloed heeft.joepie de p schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:47:
[...]
Ik zit nu op 35.000km en zit op minder dan 2 mm van de slijtindicator van de originele voorbanden. Denk ze bij 40.000 te gaan vervangen. Achter verwacht ik ergens bij 50.000.
Ik maak in verhouding redelijk wat snelwegkilometers in de randstad en trek doorgaans 'normaal' op.
Ik heb leren rijden met een wagen zonder servo en daar kon je niet aan het stuur draaien (wielen verdraaien) zonder dat de wagen in beweging was.
Nu kan dit wel en gezien mijn initiële opleiding wagen beheersing rij ik nog steeds zoals ik het geleerd heb.
Zo kwam ik met de ICE voor de voorbanden gemakkelijk tot 75000km, achterbanden het dubbele.
Binnenkort zit ik aan de 30kkm en ik zou eens moeten meten, ga ik straks eens doen als het gestopt is met regenen.
Uitlijning van de wielen heeft nog het meeste invloed. Als die te schuin staan slijten de banden snel.
Nu zetten ze de wielen voor een betere wegligging iets schuin.
Bij mijn vorige auto heb ik de uitlijning eens op 0% afgeregeld en moest de voorbanden pas vervangen bij 110k km vervangen. Achterbanden 70k km, maar daarvan lag de uitlijning vast.
Nu zetten ze de wielen voor een betere wegligging iets schuin.
Bij mijn vorige auto heb ik de uitlijning eens op 0% afgeregeld en moest de voorbanden pas vervangen bij 110k km vervangen. Achterbanden 70k km, maar daarvan lag de uitlijning vast.
Het is eigenlijk voor het eerst dat mij opvalt dat ik de e-motor hoor bij rustig optrekken en afremmen. Het is zo rond de 50 km/u dat ik het nu hoor. Bij heel snel acceleren hoor je altijd wel iets van een turbo-piep.
Het lijkt mij overigens wel normaal, alleen had ik het beeld dat de e-Niro fluisterstil op dat moment.
Het gaat niet om een ratel, maar om een geluid dat op zich wel past bij een e-motor.
Het lijkt mij overigens wel normaal, alleen had ik het beeld dat de e-Niro fluisterstil op dat moment.
Het gaat niet om een ratel, maar om een geluid dat op zich wel past bij een e-motor.
[ Voor 11% gewijzigd door joepie de p op 02-02-2020 13:18 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.