Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
beschuit schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:25:
Is dit van "heb ik gelezen op internet" of zijn er daadwerkelijk testen over? Met resultaten over 10 jaar gebruik?
Het antwoord op je laatste vraag kan je wel raden natuurlijk ;)
Bij de meeste testen die ik tegenkomen gaat het om laad-ontlaad cycles van losse Li-Ion cellen, zonder BMS. En bij die tests blijkt inderdaad dat helemaal nokje vol en helemaal leeg tot de laatste snik inderdaad heel slecht zijn.
Tesla mag wel als ervaringsexpert gezien worden en die laden hun auto's standaard op tot 90% (zonder marge) en je hebt de optie om tot 100% te gaan (en dan neem ik aan ook echt de volle 100%).

Maar ook hun guru raadt aan om tot 70% te laden als je de degradatie wilt minimaliseren https://electrek.co/2018/...battery-degradation-data/

Maar 1000 laadcycles, dan zit je dus met een e-Niro al op 350.000km. En dan zit je dus op 70% van de capaciteit, alsnog goed voor dik 200km range dan dus.
Dus in hoeverre het alle moeite waard gaan zijn. We weten ook niet wat een vervangende batterij straks gaat doen. Misschien komt er wel een nieuwe soort accu die sneller kan worden geladen, lichter is, etc en die dan voor relatief weinig geld kan worden ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:27
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:59:
[...]
Maar 1000 laadcycles, dan zit je dus met een e-Niro al op 350.000km. En dan zit je dus op 70% van de capaciteit, alsnog goed voor dik 200km range dan dus.
Dus in hoeverre het alle moeite waard gaan zijn. We weten ook niet wat een vervangende batterij straks gaat doen. Misschien komt er wel een nieuwe soort accu die sneller kan worden geladen, lichter is, etc en die dan voor relatief weinig geld kan worden ingebouwd.
Ja, of een regeneratie service zoals je nu ook al ziet voor batterijen van electrische fietsen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

We weten dat de productie van een accupakket veel resources kost en dat het voor de beeldvorming van BEV /rest waarde het van belang is dat ook de consumenten ervaringen op de tweedehands markt (ook bij hogere kilometrages) positief zijn.

Het help niet mee mee als jan modaal straks een auto uit de lease overneemt waarbij het accupakket bij 250.000km al gaar begint te worden omdat de leaserijder nergens naar om keek.

Het is een kleine moeite om wat aandacht te geven aan je accupakket. De voorlichting op dit vlak vanuit fabrikanten schiet naar mijn inziens ook enorm tekort.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 129% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:28:
Die aandacht is er in de Kona EV en de e-Niro (van de rest weet ik het niet) sowieso al fabriek af ingebouwd. Bij deze voertuigen krijg je immers een bruikbare capaciteit van 64 kWh. Dit in tegenstelling waar de BEV verkocht wordt met een max. capaciteit (o.a. de Leaf) waar het blijkbaar aan de bestuurder wordt overgelaten (of de bruikbare capaciteit lager is dan de geadverteerde capaciteit).

Als je een BEV hebt met een bruikbare capaciteit (en dus nog een extra verborgen capaciteit waar je als bestuurder geen vat op hebt en dus ook geen "misbruik" van kan maken) is het een beetje onzinnig om extra voorzichtig te gaan zijn en zelfs nog te gaan beknibbelen op de bruibare capaciteit (waarvan 100% geladen niet gelijk is aan 100% van de max. capaciteit).
Die overcapaciteit is meestal niet zo groot (5% ofzo). Extra afstand houden is dus zeker niet "onzinnig". Of je het waard vind als je van plan bent minder dan 6 jaar in je auto te rijden is de vraag.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 117% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
Ik kijk gewoon naar de batterij van mijn eerste laptop of telefoon op basis van Li Ion. Na 3 jaar normaal gebruik volledig kapot en onbruikbaar. Daarna van mijn Opel Ampera en de Audi A3 E-tron.

De Ampera gebruikte slechts 10 kWh van de beschikbare 16 kWh. Geen enkele degradatie gemerkt na 140k km. De daadwerkelijke degradatie was 15% overigens, maar dat merkte je niet.
De Audi gebruikte bijna alles van de 7.2 kWh batterij. Na 3.5 jaar batterij kapot en vervangen (1 maand ik een rugzak met fietsbandjes moeten rijden)

Ik wil mijn auto 5 jaar voor de volle 100% kunnen gebruiken en wellicht overnemen van de LM. Dus ik laad tot 70% als ik geen range nodig heb en tot 100% als ik 100-400 km+ ga rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 18-11-2019 15:41 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:44:
[...]

Ja en wat bewijs je daar mee? :)
Dat de Battery University link ergens over gaat. Batterijen slecht behandelen sloopt ze, ze vertroetelen maakt ze lang bruikbaar.

Volledige no-brainer en als techneut voelt het gewoonweg dom om niets met die kennis te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
De tijd zal het leren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik heb gewoon al een kapote Li Ion batterij in mijn vorige auto gehad = lesje geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
kdeboois schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:50:
[...]

Dat de Battery University link ergens over gaat. Batterijen slecht behandelen sloopt ze, ze vertroetelen maakt ze lang bruikbaar.

Volledige no-brainer en als techneut voelt het gewoonweg dom om niets met die kennis te doen.
Ja maar die university link gaat over losse cellen, niet over een BMS dat een pack van 98 cellen heeft en met thermal management en een buffer aan beide kanten?
Maar wel met jou en @revolution-nl eens, er is vanuit de fabrikant te weinig sturing.
Ik lever mn e-Niro ook over 4 jaar weer in, maar wil wel mn steentje bijdragen aan duurzaamheid. Als mn e-Niro door bewuster te laden met een veel hogere capaciteit over blijft dan doe ik dat.
Voor nu is dat tot 90% laden als standaard, en snelladen doe ik gedurende een paar dagen per jaar op vakantie.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-11-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:50:
[...]

Ik sta aan jouw kant, maar als techneut moet je natuurlijk ook weten dat je met een lagere "full-charge" natuurlijk "diepere" cycles maakt als iemand die naar 100% charged. Dat heeft ook significante invloed op de batterij.

https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Wat mij betreft blijf ik het liefst tussen de 50% en 80%, als ik van plan ben onder de 50% te komen laad ik naar 100%. Als techneut vind ik dat "leuk" :) Ook al scheelt het me maar 2% over 6 jaar :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
_eLMo_ schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:03:
[...]

Ik sta aan jouw kant, maar als techneut moet je natuurlijk ook weten dat je met een lagere "full-charge" natuurlijk "diepere" cycles maakt als iemand die naar 100% charged. Dat heeft ook significante invloed op de batterij.

https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Wat mij betreft blijf ik het liefst tussen de 50% en 80%, als ik van plan ben onder de 50% te komen laad ik naar 100%. Als techneut vind ik dat "leuk" :) Ook al scheelt het me maar 2% over 6 jaar :+
Daarom laad ik met alle gemak meer als ik wel de km's ga maken.

@CyBeRSPiN Natuurlijk doet de BMS veel goeds en maakt het thermische managment systeem een boel goed, maar ze zijn prima een handje te helpen. Als ik dan hier verhalen lees van mensen die hem tot 'turtle-mode' leegrijden bloedt mijn technische hart...

Verder maak ik met regelmaat rondjes van 450 km+ door NL en NRW en daar zal ik veel moeten snelladen (1x per week noem ik vaak)

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 18-11-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:23
Fingers crossed dat jij met je inschatting met de GOM nooit bedrogen uitkomt komende winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 108% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:11:
Nou als ik lees dat je best je BEV gebruikt tussen 50-80% bedenkt ik gewoon wat is de praktische bruikbaarheid van dat ding? En al zeker bij een BEV met een kleinere accu capaciteit.

Kopers worden nu al afgeschrikt door de range van een BEV (en dan gaan ze nog af op de WLTP cyclus).
Laat staan dat ze er van overtuigd geraken dat ze eigenlijk maar best 30% van die capaciteit gaan gebruiken.
Denk dat ze die dingen dan alleen nog aan techneuten kwijt geraken die niets beter te doen hebben dan statistieken uit te pluizen en het ergste scenario verhopen. :)

Een auto is voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp. Geen troetel waar je dag in dag uit mee moeten lopen rekenen.
Daarom heb ik gekozen voor een 64 kWh auto en niet een 24 kWh. Die 50% is een droom scenario in mijn gebruik, maar ben nog niet onder de 17% geweest en dat was prima te doen. 10-15% is een veilige grens opweg naar een laadinrichting (snel of traag). Ik kijk nauwelijk naar de GoM, en des te meer naar de SoC.

Voor snelladen kan je dan rustig naar het snelle laadtraject kijken. Daar is de kennis van de fabrikant volledig in gebruik en geeft de laadsnelheid aan of de batterij in zijn sweetspot gebruikt wordt. Dus 10-75% of te wel 65% van de capaciteit non-stop bruikbaar i.p.v. jouw 30%

[ Voor 16% gewijzigd door kdeboois op 18-11-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:20:
Maar de discussie, dacht ik toch, was dat je best niet naar 100% kon laden.
Klopt, maar de motivatie daarvoor was weer een lange levensduur voor elkaar krijgen en daar snijdt het mes aan twee kanten. Laden & Ontladen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Het is volgens mij niet zo, dat snelladen schadelijk is voor de levensduur van de accu. Hoge temperatuur is schadelijk en bij EV's, waarbij gekoeld wordt bij het snelladen, is het dus lang niet zo erg als bij EV's zonder accukoeling (Leaf, eGolf etc.). Daarom zijn de accu's van Tesla taxi's met heel veel snelladen vaak na paar 100k kms vaak nog in redelijk goede staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus3110
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09-2020
Even aansluitend aan de laaddiscussie. Ik heb sinds februari een thuislaadstation van New Motion. Helaas heb ik sindsdien al heel veel storingen gehad. Eerst de hoofdzekering eruit doordat was vergeten de load balancing in te stellen. Vervolgens wéérde hoofdzekering eruit vanwege te trage reactie load balancing systeem. Na plaatsen ander systeem opgelost. Maar nog steeds vaak storingen. Vaak start hetladen niet na aansluiten op de auto(heb de paslezer al uit laten schakelen,laadt nu direct na aansluiten). Laden stopt soms ook voortijdig(op tijd laten staat uit). Kan nu al 2 dagen niet meer laden, duurt 3 á 4 dagen voor dat de technische dienst van New Motion langs kan komen. Ze denken dat de Kw meter van de laadpaal kapot is? Zijn er meer mensen met deze ervaring? Misschien tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
@CyBeRSPiN

Het leuke van de custom integratie met Home Assistant is dat ik nu ook de locatie van de auto op een kaart heb en de route kan volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R0LJCHpctonFBDThhWOBNlb1/thumb.png

[ Voor 38% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-11-2019 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:27
Paulus3110 schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:40:
Even aansluitend aan de laaddiscussie. Ik heb sinds februari een thuislaadstation van New Motion. Helaas heb ik sindsdien al heel veel storingen gehad. Eerst de hoofdzekering eruit doordat was vergeten de load balancing in te stellen. Vervolgens wéérde hoofdzekering eruit vanwege te trage reactie load balancing systeem. Na plaatsen ander systeem opgelost. Maar nog steeds vaak storingen. Vaak start hetladen niet na aansluiten op de auto(heb de paslezer al uit laten schakelen,laadt nu direct na aansluiten). Laden stopt soms ook voortijdig(op tijd laten staat uit). Kan nu al 2 dagen niet meer laden, duurt 3 á 4 dagen voor dat de technische dienst van New Motion langs kan komen. Ze denken dat de Kw meter van de laadpaal kapot is? Zijn er meer mensen met deze ervaring? Misschien tips?
wellicht beter om deze vraag in EV-laadpalen topic te plaatsen https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Kuo schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:11:
Het is volgens mij niet zo, dat snelladen schadelijk is voor de levensduur van de accu. Hoge temperatuur is schadelijk en bij EV's, waarbij gekoeld wordt bij het snelladen, is het dus lang niet zo erg als bij EV's zonder accukoeling (Leaf, eGolf etc.). Daarom zijn de accu's van Tesla taxi's met heel veel snelladen vaak na paar 100k kms vaak nog in redelijk goede staat.
Waar stel ik dat dan ? Te diep ontladen en te ver opladen was de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

@kdeboois Ik had het niet specifiek voor jou bedoeld, maar het was wel langsgekomen in de discussie. Ik heb net even teruggelezen en zag o.a.:
eltron schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:14:
[...]
Wat wel schadelijk is, is teveel ontladen en DC laden. Hiervoor wordt ook in instructieboekje gewaarschuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 107% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 18:16
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:27:
[...]

Gezien wij blijkbaar de 2 uitersten zijn (jij heel voorzichtig tussen 50-80% en ik zorgeloos alle dagen naar 100%) stel ik voor dat we over 6 jaar afspreken en proefondervindelijk de capaciteit van beide accu's met elkaar vergelijken en hier publiceren. :)
Welles/nietes discussies of testen onder labo omstandigheden leiden tot weinig praktische wijsheid. ;)
Wel doen dan hè, ik zet het vast op de kalender.

Wij laden hier ook gewoon (bijna) iedere dag naar 100, benieuwd of we daar spijt van gaan krijgen.......

(Niet binnen de 5 jaar van het leasecontract gok ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Gezien wij blijkbaar de 2 uitersten zijn (jij heel voorzichtig tussen 50-80% en ik zorgeloos alle dagen naar 100%) stel ik voor dat we over 6 jaar afspreken en proefondervindelijk de capaciteit van beide accu's met elkaar vergelijken en hier publiceren. :)
Welles/nietes discussies of testen onder labo omstandigheden leiden tot weinig praktische wijsheid. ;)

edit: maak er maar 5 jaar van want over 6 jaar ben ik waarschijnlijk aan de derde EV toe.
Welles nietes ? Ik schets gewoon mijn gebruik en de motivatie daarvoor min of meer 😁 ik doe tot 10% maar er was een ander die 50% aanhield. Je mag zelf uitzoeken wie.

Ik ben hier nog over 4,5 jaar dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:21:
[...]

En "den Bjorn" heeft zelfs al een nieuwe Mercedes EQC als testmodel gekregen waarbij er Li ion cellen stuk bleken. Welke les moeten we daar dan uit trekken? ;(
Vroeg productie model van hun eerste eigen EV. Kan van alles zijn. connector, BMS, de cel zelf, een extreme test etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:02
[...]

Een onderzoek met 2 populaties van elk n=1 levert uitkomsten op maar of je daar dan wel iets mee kan is maar de vraag. Dit ook in het licht van de argumenten die in het bovenstaande gekibbel staan genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 104% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:42:
En wat was er dan mis met je vorige batterij dat je je lesje geleerd hebt?
Werd er aangetoond dat deze stuk ging doordat je ze niet "vertroetelde" of was het iets anders?

[...]
Elke dag 2x vol naar leeg en laden op 0,5 C. Het bereik was zo klein dat het niet anders kon. Ze noemen het PHEV batterijen.

Ik sukkel lekker verder van 10-100% 😁 alleen als ik het bereik niet, lees wel, NIET nodig heb ga ik tot 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefriedNoodle
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-09 09:29
Ik heb vandaag mijn e-Niro opgehaald (sinds januari in bestelling). Ben er blij mee!

Maar het enige waar ik me toch aan stoor, is dat er elke paar minuten zo’n gsm interferentie-geluidje door de speakers klinkt. Ik heb geprobeerd hier wat over te vinden, maar kom niet heel veel hits tegen, en wat ik lees is dat het waarschijnlijk de Connect-box is, maar weinig oplossingen gevonden.

Is dit een bekende issue (en heb ik niet goed gezocht)? Is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:02
RefriedNoodle schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:58:
Ik heb vandaag mijn e-Niro opgehaald (sinds januari in bestelling). Ben er blij mee!

Maar het enige waar ik me toch aan stoor, is dat er elke paar minuten zo’n gsm interferentie-geluidje door de speakers klinkt. Ik heb geprobeerd hier wat over te vinden, maar kom niet heel veel hits tegen, en wat ik lees is dat het waarschijnlijk de Connect-box is, maar weinig oplossingen gevonden.

Het gaat dan wel niet over een e-Niro. Maar ik heb ditzelfde in mijn huidige tijdelijke auto, een Peugeot 308. Van arval met een arval connectie kastje erin. Enorm vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Voor wie van getalletjes wil zien bij mijn huis -> werk ritje bij een buitentemperatuur van 7 graden en Soul EV Spy Lite gecombineerd met het Instant Power display heb ik vanmorgen zoals aangeven een videootje gemaakt. Dodelijk saai, dus wees gewaarschuwd.

Battery Care heeft niets gedaan dus de video is niet echt interessant, maar het geeft wel inzicht in dat de Kia bij deze temperaturen nog niets met Winter Mode doet.

Ik hoop het te herhalen als er wel iets gebeurt en wat het effect dan op de GoM / Range is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:17
Ik ga binnen afzienbare tijd 4 weken weg en staat de auto voor de deur stil,met de kou vriezen etc, zou het nou beter zijn om de accu b.v. op 50 % te zetten of op 80% of op 100% . IK lees allerlei verhalen ove gebruik van de accu maar wat zou nu "gezonder "zijn?? Bedankt voor de tip.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 113% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
marc4547 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:24:
Ik ga binnen afzienbare tijd 4 weken weg en staat de auto voor de deur stil,met de kou vriezen etc, zou het nou beter zijn om de accu b.v. op 50 % te zetten of op 80% of op 100% . IK lees allerlei verhalen ove gebruik van de accu maar wat zou nu "gezonder "zijn?? Bedankt voor de tip.
50 of 80 is prima. Gevaar van 100% is dat als het buiten warmer wordt de batterij dan heel veel stress krijgt. Rampenscenario voor Li ion is redelijk koud tot 100% laden en dan opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

mfjnab schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:31:
Mijn dealer meldde me vandaag terug dat in principe alle my2020 modellen met 3 fase geleverd worden, behalve als de klant specifiek om een 1 fase heeft gevraagd. Moet nog wachten tot Oct 2020 helaas maar ben wel blij dat 3 fase erin zit.
Ik heb exact hetzelfde gehoord van mijn dealer, die had het nog wel over dat er keuze zou zijn, maar op de website van Kia staat nu duidelijk dat de Kia E-Niro MY20 inderdaad standaard een 3-fase lader zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:19
Kan de discussie over het wel of niet volledig opladen van de accu en laadpaal problemen in de daarvoor bestemde topics worden gedaan?

Het gaat wel erg veel over andere dingen dan de E-Niro de laatste tijd.
RefriedNoodle schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:58:

Ik begrijp niet helemaal welk geluid je bedoeld maar je kan verschillende waarschuwingsgeluiden uit zetten zoals de geluidswaarschuwing bij het verlaten van de baan dat er een auto in je dode hoek zit.

Die waarschuwing ging zelfs nog af als je een auto al 5 meter voorbij was, dus vond ik irritant en overdreven.

Kijk even in de handleiding volgens mij was het ergens in het menu wat je via het stuur kan bereiken als je in de P stand staat.

[ Voor 71% gewijzigd door BrainZz op 19-11-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is (en de dealer kan me ook geen duidelijkheid geven), is wanneer je een auto hebt besteld in 2019, nog voordat er sprake was van een 2020 model, en de geplande levering is in 2020, of je dan een 2019 of een 2020 model krijgt. Ik heb destijds ná het bestellen wel al een verwachte prijsstijging doorgevoerd gekregen. Of stopt Kia (of ze zijn al gestopt?) met het produceren van 2019 modellen en wordt vanaf datum x alleen nog maar modeljaar 2020 geleverd? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@komkommertijd
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is (en de dealer kan me ook geen duidelijkheid geven), is wanneer je een auto hebt besteld in 2019, nog voordat er sprake was van een 2020 model, en de geplande levering is in 2020, of je dan een 2019 of een 2020 model krijgt. Ik heb destijds ná het bestellen wel al een verwachte prijsstijging doorgevoerd gekregen. Of stopt Kia (of ze zijn al gestopt?) met het produceren van 2019 modellen en wordt vanaf datum x alleen nog maar modeljaar 2020 geleverd? Weet iemand dat?

Hele goede vraag, en per wanneer zijn de modellen 2020 actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefriedNoodle
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-09 09:29
BrainZz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:15:
Ik begrijp niet helemaal welk geluid je bedoeld maar je kan verschillende waarschuwingsgeluiden uit zetten zoals de geluidswaarschuwing bij het verlaten van de baan dat er een auto in je dode hoek zit.
Nee, het is geen waarschuwingsgeluidje. Het is zo'n geluidje wat je krijgt als je je telefoon te dicht bij een speaker zet. Zoiets als dit: YouTube: Cell Phone Interference Sound Effects All Sounds

Maar ik heb net een uur gereden, en hoorde het geluid niet meer. Tevens zag ik nu *wel* de gegevens van mijn auto in de app, gisteravond nog niet, dus wellicht heeft het te maken met de Connect-box die vaker probeerde verbinding met Kia te leggen. Nou ja, ik hoop dat het weg blijft.
Kijk even in de handleiding volgens mij was het ergens in het menu wat je via het stuur kan bereiken als je in de P stand staat.
Ja, over handleidingen... Ik heb alleen een papieren boekwerk van 2cm dik over de navigatie (met een dun boekje over Apple Carplay en Android Auto) gekregen, maar geen instructieboekje over de auto zelf. Via de app heb ik wel een PDF van 590 bladzijden gevonden, maar klopt het dat je dat niet meer op papier krijgt, of is Kia die bij mij vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
RefriedNoodle schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:33:
[...]

Nee, het is geen waarschuwingsgeluidje. Het is zo'n geluidje wat je krijgt als je je telefoon te dicht bij een speaker zet. Zoiets als dit: YouTube: Cell Phone Interference Sound Effects All Sounds

Maar ik heb net een uur gereden, en hoorde het geluid niet meer. Tevens zag ik nu *wel* de gegevens van mijn auto in de app, gisteravond nog niet, dus wellicht heeft het te maken met de Connect-box die vaker probeerde verbinding met Kia te leggen. Nou ja, ik hoop dat het weg blijft.

[...]

Ja, over handleidingen... Ik heb alleen een papieren boekwerk van 2cm dik over de navigatie (met een dun boekje over Apple Carplay en Android Auto) gekregen, maar geen instructieboekje over de auto zelf. Via de app heb ik wel een PDF van 590 bladzijden gevonden, maar klopt het dat je dat niet meer op papier krijgt, of is Kia die bij mij vergeten?
De handleiding van de auto zou er gewoon bij moeten zitten :/

Over die geluiden: tja, dat weet ik ook niet wat dat kan zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komkommertijd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:21:
Hele goede vraag, en per wanneer zijn de modellen 2020 actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:40
komkommertijd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:21:
April 2019 is mijn bestelling geplaatst, ik heb bevestigd gekregen vanuit de LM dat het MY20 met 3-fase laden zal zijn. Rekening houdend met meerdere reacties uit het forum (Marcva, Polygone, Vdb.tim (tweemaal), Rkruk en ondergetekende) lijkt het erop dat productie MY20 op z'n vroegst deze maand start. Aanname hierin is dat productie MY19 stopt (ook vanwege het feit dat bij meerdere bestellingen een upgrade naar MY20 is bevestigd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
BrainZz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:15:
Kan de discussie over het wel of niet volledig opladen van de accu en laadpaal problemen in de daarvoor bestemde topics worden gedaan?

Het gaat wel erg veel over andere dingen dan de E-Niro de laatste tijd.

[...]
Volgens mijn bescheiden mening staat dit in het correcte draadje: het opladen en het gedrag van de accu van een e-Niro of zou je dit nu bij de leaf of Tesla willen onderbrengen?
En ik denk ook dat je de Soul Spy lite of de EVNotify niet op andere voertuigen dan de ioniq, kona, soul of e-Niro kan gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door bruneelm op 19-11-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-11-2022
Heeft er iemand een dashcam via usb aangesloten? , ik heb er 1 gehaald, waarbij ik software op de media heb geïnstalleerd, dit werkt, echter wanneer in iets vraag aan de dashcam (beelden terugkijken of videolengte wil instellen) kan hij dat niet weergeven omdat het een read only usb is. Weet iemand of er achterop de media een read/write usb zit ? of waar ik dit eventueel kan tweaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
bruneelm schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:28:
[...]

Volgens mijn bescheiden mening staat dit in het correcte draadje: het opladen en het gedrag van de accu van een e-Niro of zou je dit nu bij de leaf of Tesla willen onderbrengen?
En ik denk ook dat je de Soul Spy lite of de EVNotify niet op andere voertuigen dan de ioniq, kona, soul of e-Niro kan gebruiken.
Wat de juiste manier van laden is (als die er al is) lijkt mij meer iets voor het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683, dat is niet iets wat specifiek anders is voor de E-Niro ten op zichte van andere EV auto's. Dus vind ik meer passen in een generiek topic dan een specifiek topic over 1 auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@BrainZz ik zie zover geen reden om dit soort discussies naar meer algemene topics te verplaatsen. Het gaat om het laden / degradatie van de e-Niro accu.
We hebben hier geen subforums voor de e-Niro, dus je houdt altijd discussies die je soms wel of niet interessant vindt.

Vandaag de winterbandjes eronder gekregen. Michelin Alpin 6.
De originele banden hadden na 24.000km nog 3,5mm profiel voor, en 5,6mm achter.
Qua bandengeluid nog geen oordeel kunnen vormen, viel me niet negatief op in elk geval.
Wel in deze natte omstandigheden wheelspin kunnen forceren, dus het is geen wondermiddel zo'n winterband ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-11-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:51:
@BrainZz ik zie zover geen reden om dit soort discussies naar meer algemene topics te verplaatsen. Het gaat om het laden / degradatie van de e-Niro accu.
We hebben hier geen subforums voor de e-Niro, dus je houdt altijd discussies die je soms wel of niet interessant vindt.

Vandaag de winterbandjes eronder gekregen. Michelin Alpin 6.
De originele banden hadden na 24.000km nog 3,5mm profiel voor, en 5,6mm achter.
Qua bandengeluid nog geen oordeel kunnen vormen, viel me niet negatief op in elk geval.
Wel in deze natte omstandigheden wheelspin kunnen forceren, dus het is geen wondermiddel zo'n winterband ;)
Ok prima, maar het gaat wel vaak off-topic moet ik zeggen, wat niet echt het topic ten goede komt vind ik.

Ik ging gisteren de bocht enigzins sportief door en voelde mijn auto licht weg slippen. De afspraak voor winterbanden is inmiddels gemaakt, moet wel zeggen dat bij nat weer het weg slippen wel snel ontstaat. Of misschien trek ik gewoon vrij sportief op. Ik rij wel altijd in ECO stand overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:46:
@CyBeRSPiN

Het leuke van de custom integratie met Home Assistant is dat ik nu ook de locatie van de auto op een kaart heb en de route kan volgen.

[Afbeelding]
Leuk :), houd je ook een log van de afgelegde route bij? Of bedoel je dat je de positie van de auto op de kaart kunt zien?
Ik heb alleen een kaartje met positie vooralsnog. Maar er is zoveel meer uit te halen, verbruikscijfers per snelheid en wegtype en afgezet tegen de buitentemperatuur bijvoorbeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 106% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bruneelm
Ok prima, maar het gaat wel vaak off-topic moet ik zeggen, wat niet echt het topic ten goede komt vind ik.
Waar wil je dan de info van de accu invloeden zien?
De e-Niro en zijn neefje (voor de Vlamingen zal ik het maar geen nichtje noemen) de Kona hebben dezelfde aandrijflijn maar een verschillende leverancier van accu's. Dit op 1 hoop gooien geeft alleen al spraakverwarring. En dat die totaal anders kunnen zijn zien we al bij de leaf vs e-NV200. En stationeren met een hoge SoC, we weten ondertussen dat een Tesla in winterslaap moet gaan of dat die na anderhalve week tot 2 weken luizeplat is. En dat sommigen zich niet realiseren dat bv een open laadklep verhindert om in winterslaap te gaan. Al deze modelgebonden (hinderlijke) features horen bij het desbetreffende model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:11:
[...]

Als de productie van model 2019 al eind 2019 stopt en MY 2020 vangt al aan in 2019 heeft dat toch niet automatisch tot gevolg dat je in 2020 MY2020 (zeker niet begin 2020) zal uitgeleverd krijgen?

Voor hetzelfde geld staat het model 2019 al ergens maanden te wachten om pas geleverd te worden in 2020 (gewoon om aan de nieuwe EU uitstootnormen per fabrickant te voldoen).

Waarschijnlijk heb je in NL wel meer kans om een MY2020 uitgeleverd te krijgen (ivm de vraag naar 3-fase omvormer).
Precies: ik heb februari besteld, volgens LM levering in Maart2020, maar wie zegt mij dat ik een MY2020 model krijg? Ben je dan ook verplicht meer te betalen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
Heb ook de Niro ev half mrt besteld en vlgs Arval is de levertijd ook 13 Jan.
Volgens de dealer is hij reeds productieklaar sinds half oct en dus vlgs hun kans aanwezig dat hij medio dec op kenteken wordt geschreven. (Vlgs Arval geen probleem)
Naar mij idee is de uitspraak 13-01 alleen maar bedoeld om evt teleurstelling bij klanten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:17
kdeboois schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:33:
[...]

50 of 80 is prima. Gevaar van 100% is dat als het buiten warmer wordt de batterij dan heel veel stress krijgt. Rampenscenario voor Li ion is redelijk koud tot 100% laden en dan opwarmen.
Bedankt voor de tip

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 19:36
kdeboois schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 00:55:
Voor wie van getalletjes wil zien bij mijn huis -> werk ritje bij een buitentemperatuur van 7 graden en Soul EV Spy Lite gecombineerd met het Instant Power display heb ik vanmorgen zoals aangeven een videootje gemaakt. Dodelijk saai, dus wees gewaarschuwd.

[YouTube: Kia e-Niro - Battery temperature while driving with temps below 10 deg C]

Battery Care heeft niets gedaan dus de video is niet echt interessant, maar het geeft wel inzicht in dat de Kia bij deze temperaturen nog niets met Winter Mode doet.

Ik hoop het te herhalen als er wel iets gebeurt en wat het effect dan op de GoM / Range is.
Bedankt voor de video.
Morgenochtend duikt de temperatuur onder de 0. Misschien is dan wel iets te zien bij battery care.
Welke OBD2 dongle gebruik je? Die van mij wordt niet herkend door soul EV spy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Morgen blijf ik thuis werken maar donderdag heb ik wel een 260 km ritje. Ik heb een ELM327 oid. Niet de meest stabiele maar af en toe werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Raar, ik heb ook die ELM327 maar die werkt hier alleen met EV notify en car scanner. En Torque werkt alleen bij een andere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Bij mij een konnwei zou de enige zijn die wel stabiel is Elm327 en nog een andere werkte niet goed bij mij.
Ik denk dat in de spec's van beide app's wel een notitie vermeld staat naar dongles
Voor de Spy heb ik de polling op 6 sec gezet anders denk ik dat de datatrein van de vorige poll nog niet is afgelopen.

[ Voor 23% gewijzigd door bruneelm op 19-11-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
En de eerste (en hopelijk laatste) schade gereden 😔. Vanavond bij het achteruit uitparkeren tegen een Tesla model S gereden. Balen! De sensoren gaven geen kik. Rechter lampunit is gescheurd en de bumper bij het blauwe accent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

koekerk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:37:
Heeft er iemand een dashcam via usb aangesloten? , ik heb er 1 gehaald, waarbij ik software op de media heb geïnstalleerd, dit werkt, echter wanneer in iets vraag aan de dashcam (beelden terugkijken of videolengte wil instellen) kan hij dat niet weergeven omdat het een read only usb is. Weet iemand of er achterop de media een read/write usb zit ? of waar ik dit eventueel kan tweaken ?
Heb je er software bijgeplaatst in het multimediasysteem van de auto? Begin dit jaar zijn er een paar mensen geweest die daar ook mee bezig zijn geweest (maar niet voor een dashcam), maar uiteindelijk is gebleken dat je daar beter vanaf kunt blijven als je niet het risico wilt lopen om je auto te bricken. Er zijn al mensen (niet hier of op het Kiaforum) die dat voor elkaar hebben gekregen. Dat betekende de aanschaf van een nieuw multimediasysteem van een paar duizend euro. En dat waren figuren die heel goed bekend waren met Android, dus niet zomaar wat zaten te klooien.

Tis maar dat je weet welke risico’s je neemt....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Vandaag nog niet koud genoeg voor de 'Battery Care'

Ben niet gaan rijden maar wel even gekeken of de Kia iets deed met batterij verwarming na aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-12-2024
Wie heeft er de Achterbumper beschermfolie transparant laten plaatsen en zou hier een foto kunnen plaatsen van het resultaat? Een foto van de folie op een Platinum Graphite versie is helemaal mooi.

En heeft iemand ervaring met de Anti-slipbak?

Gezien we sinds een tijdje een hond hebben leken me dit twee goede opties om toe te voegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:25:
[...]

Precies: ik heb februari besteld, volgens LM levering in Maart2020, maar wie zegt mij dat ik een MY2020 model krijg? Ben je dan ook verplicht meer te betalen? 8)
Je hebt in februari besteld ja, maar de bestelling naar de fabriek is veel later, en MY2019 word voor zover mij bekend al niet meer gemaakt. Alles wat nu geleverd word zal MY2020 zijn (aldus meerdere dealers)

En ja je gaat dus meer betalen denk ik, er staat altijd in de kleine lettertjes wel iets over "onder voorbehoud van prijs/model wijzigingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murzeltje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:16:
[...]

Je hebt in februari besteld ja, maar de bestelling naar de fabriek is veel later, en MY2019 word voor zover mij bekend al niet meer gemaakt. Alles wat nu geleverd word zal MY2020 zijn (aldus meerdere dealers)

En ja je gaat dus meer betalen denk ik, er staat altijd in de kleine lettertjes wel iets over "onder voorbehoud van prijs/model wijzigingen"
Thanx Murzeltje, we krijgen daar dan ook wel 3 fase laden voor terug en een groter scherm. ;), alleen jammer dat het boven de 45k komt en op 8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Murzeltje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:16:
[...]

Volgens mij is de productie van MY19 gestopt per November. Alles wat nu geproduceert wordt is MY20, en niet alles wat geleverd wordt. Alles wat sinds begin november op transport en/of overslag staat (transport per boot duurt week of 4) zal dus nog MY19 zijn. In principe komt het er dan dus op neer dat vanaf begin januarie MY20 geleverd zal gaan worden.. althans, dat is wat ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Gisteren zag ik een vreemd negatief verbruik voor de airco. Toen ik even stilstond voor een stoplicht heb ik even een foto gemaakt. Pas na een tijdje begreep ik wat er aan de hand was.
Wie begrijpt ook, waardoor er een negatief verbruik voor de airco is? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niro-E
Kuo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:37:
Gisteren zag ik een vreemd negatief verbruik voor de airco. Toen ik even stilstond voor een stoplicht heb ik even een foto gemaakt. Pas na een tijdje begreep ik wat er aan de hand was.
Wie begrijpt ook, waardoor er een negatief verbruik voor de airco is? 8)7
Het enige wat ik kan bedenken, omdat je batterij conditie aanstaat (en ook exact 14% heeft verbruikt) is dat de energie die door het accupakket is ontrokken aan het koelsysteem om op te warmen, is gebruikt door middel van de warmtewisselaar om de lucht voor het interieur te koelen. (de WP hoeft dan zelf niet te werken, maar de koelt toch de lucht) = verplaatste energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Kuo apart. Ik zie wel dat je accuverzorging juist op (positief) 14% staat, toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wel apart, want warmte die in de batterij zit heb je echt niets aan in de cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:07:
Wel apart, want warmte die in de batterij zit heb je echt niets aan in de cabine.
Het is andersom, de "warmte" die in je cabine zit (ook al is die lucht maar 10 graden ofzo) kan langs de warmtewisselaar geleid worden om het conditioneringssysteem van de accu op te warmen. Dit werkt net zoals de warmtepomp thuis die buitenlucht of bronwater gebruikt om warm water te maken.

De lucht in je cabine koelt hierdoor af zonder de airco compressor (of WP compressor) aan te spreken. de gekoelde lucht kan je als ramen ontwasemer weer gebruiken. (als het beslagen is zet je toch vaak de airco erbij aan)

i.p.v. energie te gebruiken om en, de accu te verwarmen, en energie te gebruiken om de airco aan te zetten, gebruik je nu de relatieve warmte uit de cabine om de accu te conditioneren. Dus maar 1 x gebruik van energie (accu conditionering WP gebruik) en het airco systeem werkt wel, maar verbuikt geen energie (want warmte wordt afgestaan aan de accu zonder gebruik van airco)

edit: ik weet ook niet of dit de redenis, maar zou wel verklaren waarom er een negatieve waarde verschijnt.

[ Voor 5% gewijzigd door Niro-E op 20-11-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Het is net andersom. Ik had net aan een snellader geladen en de accu is daardoor opgewarmd en moest gekoeld worden. Daarom staat de accuverzorging aan.
Blijkbaar hebben de Kia-ontwerpers goed aan de details gedacht, want de warmte uit de accu werd gebruikt voor de verwarming van de auto (airco verbruik is dus inclusief verwarming). Netto heb je dus geen verbruik (op een heel klein beetje vanwege rondpompen van deze warmte, maar dat is waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar t.o.v. de hoeveelheid energie uit de warme accu).
Volgens mij is dit een voorbeeld, waarom de EV's van Kia (en Hyundai) relatief efficiënt zijn t.o.v. bijvoorbeeld Jaguar en Audi. Bij het ontwerp hebben ze gewoon goed aan details gedacht om zo min mogelijk energie te verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Kuo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:46:
Het is net andersom. Ik had net aan een snellader geladen en de accu is daardoor opgewarmd en moest gekoeld worden. Daarom staat de accuverzorging aan.
Blijkbaar hebben de Kia-ontwerpers goed aan de details gedacht, want de warmte uit de accu werd gebruikt voor de verwarming van de auto (airco verbruik is dus inclusief verwarming). Netto heb je dus geen verbruik (op een heel klein beetje vanwege rondpompen van deze warmte, maar dat is waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar t.o.v. de hoeveelheid energie uit de warme accu).
Volgens mij is dit een voorbeeld, waarom de EV's van Kia (en Hyundai) relatief efficiënt zijn t.o.v. bijvoorbeeld Jaguar en Audi. Bij het ontwerp hebben ze gewoon goed aan details gedacht om zo min mogelijk energie te verspillen.
ok, cool. dat kan ook idd, kon er niet uit opmaken dat je snelgeladen had ervoor. ging uit van stilstand positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Ik heb niet meteen alles verklapt ;)
Ik was weg gereden van de snellader en zag na een minuut, de vreemde negatieve waarde staan bij de airco. Vanwege de veiligheid heb ik gewacht tot een stoplicht om een foto te maken.

Ik had alleen weggelaten, dat ik net aan een snellader geladen had om het raadseltje iets uitdagender te maken voor jullie.

[ Voor 80% gewijzigd door Kuo op 20-11-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
emielvh schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:01:
Wie heeft er de Achterbumper beschermfolie transparant laten plaatsen en zou hier een foto kunnen plaatsen van het resultaat? Een foto van de folie op een Platinum Graphite versie is helemaal mooi.

Gezien we sinds een tijdje een hond hebben leken me dit twee goede opties om toe te voegen. :)
folie is momenteel niet leverbaar (volgens dealer) en is dus nog steeds niet gemonteerd bij ons. maarja, hij is transparant he, dus wat wil je zien? bovendien staat er op de kia accesoire website een klein fototje.

De anti slipmat is erg fijn, zeer stroef (als ie schoon is). Als de laadkabel achterin ligt dan schuift ie helemaal niet, zelfs niet bij enthousiast optrekken. De anti slip bak is wel erg aan de prijs voor een klein gammel stukkie rubberised plastic. maar toch blij mee.

MIddelgrote hond gaat net, maar de ruimte is natuurlijk wel beperk. Zelf inspringen is voor de meeste honden niet aan te raden, net te hoog. Leggen bij in en uitstappen een handdoek over de achterbumper, om nagelkrassen te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door wowter1976 op 20-11-2019 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:20:
[...]

Thanx Murzeltje, we krijgen daar dan ook wel 3 fase laden voor terug en een groter scherm. ;), alleen jammer dat het boven de 45k komt en op 8%
En UVO Connect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dubieus verhaal, levering e-Niro besteld in januari 2019 zou 30 december geleverd worden. Plots via LM te horen gekregen levering pas 21 januari 2020.. Maar de auto staat wel al op de boot.. volgens mij spelletje met uitstoot regels 2020. LM pissig, schijnt bij meerdere mensen nu gebeurd te zijn. Meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net gebeld door dealer: kan kiezen voor een my19 model in een andere kleur dan dat ik besteld had(nu zwart ipv gravity blue), dan krijg ik hem in ieder geval voor eind maart, OF ik kies voor een my20 model, maar dan wordt de levertijd langer. Alle auto's voor het jaar 2020 zijn al besproken. Verder betaal je fiscale waarde 46.900k +metalic lac+900 euro 3 fasen lader. Dus ongeveer 48.700K
Ik heb maar eieren voor mijn geld gekozen en ga maar voor het 2019 model, dan krijg ik hem in ieder geval volgend jaar, en scheelt het mij 30 euro bijtelling per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJTH
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-03-2022

Ja, ik heb die rubberen kofferbakmat (ik neem aan dat je die bedoelt). Ik ben er erg blij mee, de lading schuift een stuk minder en de vloerbedekking blijft mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28

Ik heb alles wat je noemt, dus de Platinum Graphite, met bumperfolie, achterbak mat en ook alle rubberen voet matten. Ben met alles erg blij er zit regelmatig 36 kilo natte hond achterin dus die mat wordt goed gebruikt. De voetenmatten in rubber scheelt ook weer wat moeite met schoon houden, loop zelf ook graag door de modder... een foto heb ik nu niet paraat en in het donker lijkt het me niet zo representatief. Als je mij een prive berichtje stuurt (puur ter reminder) dan zal ik binnenkort met licht een foto voor je maken als je dat nog wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist def datum 13-01-2020 doorgekregen voor de Niro ev😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:20:
Zojuist def datum 13-01-2020 doorgekregen voor de Niro ev😢
Maar wel 31/12 op kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
Hoe zie je dat voor je? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Ik weet niet, of de mensen hier ook op forum van Hyundai Ioniq Electric komen. Zelf kom ik daar ook, omdat we thuis beide EV's hebben. Daar was ruim een week geleden een post geweest, die ook interessant is voor eNiro rijders:
Zelf heb ik het ook uitgeprobeerd, omdat veel zaken van Hyundai ook bij Kia toegepast worden. Volgens mij klopt het wel. Bij gebruik van "Heat" zie ik een hoog verbruik bij "Airco" van een paar kW, terwijl je ook alleen de airco (zonder Heat) kan aanzetten op bijvoorbeeld 20 graden. Dan blijft verbruik bij "Airco" onder de kW. Dat is dus energiezuiniger, maar het warmt wel iets langzamer op dan bij gebruik van Heat.

Wel merkte ik wel een paar keer, dat alleen het aanzetten van de airco er soms niet echt verwarmd werd. Pas na het even aan- en uitzetten van de Heat ging de airco ook echt verwarmen.
Het lijkt dus er wel op, dat met de Heat-knop niet de warmtepomp wordt aangezet maar de onzuinige weerstandsverwarming. Aangezien het nu weer kouder wordt, leek het me een zinvolle tip om ook hier bij de eNiro forum te vermelden.

Bij het uitproberen zat ik dus op het energieverbruiksscherm, waar het vreemde negatieve verbruik van de Airco-groep mij opviel.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuo op 20-11-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Kuo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:39:
Ik weet niet, of de mensen hier ook op forum van Hyundai Ioniq Electric komen. Zelf kom ik daar ook, omdat we thuis beide EV's hebben. Daar was ruim een week geleden een post geweest, die ook interessant is voor eNiro rijders:

[...]

Zelf heb ik het ook uitgeprobeerd, omdat veel zaken van Hyundai ook bij Kia toegepast worden. Volgens mij klopt het wel. Bij gebruik van "Heat" zie ik een hoog verbruik bij "Airco" van een paar kW, terwijl je ook alleen de airco (zonder Heat) kan aanzetten op bijvoorbeeld 20 graden. Dan blijft verbruik bij "Airco" onder de kW. Dat is dus energiezuiniger, maar het warmt wel iets langzamer op dan bij gebruik van Heat.

Wel merkte ik wel een paar keer, dat alleen het aanzetten van de airco er soms niet echt verwarmd werd. Pas na het even aan- en uitzetten van de Heat ging de airco ook echt verwarmen.
Het lijkt dus er wel op, dat met de Heat-knop niet de warmtepomp wordt aangezet maar de onzuinige weerstandsverwarming. Aangezien het nu weer kouder wordt, leek het me een zinvolle tip om ook hier bij de eNiro forum te vermelden.
Heb je al eens gekeken dat als je de heat knop indrukt de ventilator aan de voorzijde van de auto gaat draaien? Misschien dat bij hele lage temperaturen de PTC heater alleen aangaat.
Ik heb alleen vast gesteld dat hier de ventilator gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Dat heb ik verder niet uitgeprobeerd (mag jij zelf doen, als je het interessant vindt ;) )

Ik heb alleen de laatste dagen wat met de Heat-knop en de Airco-knop lopen te spelen en daarbij op het verbruik van de Airco-groep gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Kuo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:04:
Dat heb ik verder niet uitgeprobeerd (mag jij zelf doen, als je het interessant vindt ;) )

Ik heb alleen de laatste dagen wat met de Heat-knop en de Airco-knop lopen te spelen en daarbij op het verbruik van de Airco-groep gelet.
Dat zeg ik net, heb ik al gedaan. Dus de heat knop is niet een weerstandsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Volgens mij gaat hij niet aan in de default 'Eco' drive mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Bij mij werkt de Heat-knop wel als weerstandsverwarming. Zodra deze knop aan staat, loopt het verbruik op naar 2 of 3 kW en wordt er duidelijk verwarmd.
Dit heb ik uitgeprobeerd in de Eco-mode, wat ik bijna altijd gebruik. Heat-knop heb ik uitgeprobeerd met handmatige stand van verwarming, dus niet met climate control.

[ Voor 35% gewijzigd door Kuo op 20-11-2019 20:13 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 349 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.