Het antwoord op je laatste vraag kan je wel raden natuurlijkbeschuit schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:25:
Is dit van "heb ik gelezen op internet" of zijn er daadwerkelijk testen over? Met resultaten over 10 jaar gebruik?
Bij de meeste testen die ik tegenkomen gaat het om laad-ontlaad cycles van losse Li-Ion cellen, zonder BMS. En bij die tests blijkt inderdaad dat helemaal nokje vol en helemaal leeg tot de laatste snik inderdaad heel slecht zijn.
Tesla mag wel als ervaringsexpert gezien worden en die laden hun auto's standaard op tot 90% (zonder marge) en je hebt de optie om tot 100% te gaan (en dan neem ik aan ook echt de volle 100%).
Maar ook hun guru raadt aan om tot 70% te laden als je de degradatie wilt minimaliseren https://electrek.co/2018/...battery-degradation-data/
Maar 1000 laadcycles, dan zit je dus met een e-Niro al op 350.000km. En dan zit je dus op 70% van de capaciteit, alsnog goed voor dik 200km range dan dus.
Dus in hoeverre het alle moeite waard gaan zijn. We weten ook niet wat een vervangende batterij straks gaat doen. Misschien komt er wel een nieuwe soort accu die sneller kan worden geladen, lichter is, etc en die dan voor relatief weinig geld kan worden ingebouwd.