IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:10:
Zelf rij ik een Kona EV zonder warmtepomp en altijd in eco mode. En bij gebruik van de auto/heater/airco krijg ik bijna dezelfde verbruikskarakteristieken.
Bij gebrek aan een WP werkt de weerstandsverwarming daar wel degelijk in eco modus (zoniet zou het anders nooit warm worden in de auto).
Maar bij heater on stijgt het verbruik eerst ook naar 2-3 kW om daarna te zakken naar 600 W.
In auto modus gaat het heater lampje ook aan en de airco uit.
Vandaag met alleen 'airco' gereden. Vanochtend en vanavond werd het netjes warm, vanochtend redelijk lang nét onder de 1kW vermogen, vanavond iets meer op 0.6kW (was ook iets warmer denk ik). Alleen op het laatst terug een korte stop gehad en daarna de laatste paar km leek de airco wel alleen koude lucht te blazen (zachtjes). Nu weet ik niet hoe snel de warmtepomp zijn hitte verliest en weer op gang moet komen, dus daar zou het aan gelegen kunnen hebben dat stukje.
Maar het verbruik met alleen 'airco verwarming' ligt dus wel degelijk lager dan met 'heat' (ook) aan. Zou nog moeten testen of het rendement ook beter is met de 'airco' verwarming, maar dan heb ik twee dagen met dezelfde buitentemp, verkeersdrukte en rijstijl nodig om goed te vergelijken

Kan misschien wel ongeveer naar het % verbruik van de rit kijken, misschien scheelt het 'genoeg' om toch wat effect te zien. Maar ik vermoed na vandaag twee dingen:
- de warmtepomp kan wel meer dan 600W, wellicht tot 1kW, misschien meer als het nodig is (maar dus nog niet meer dan 1kW gezien)
- bij 'heat' gaat wel degelijk een resistief element aan (maar ik hoop toch in ieder geval samen met de warmtepomp als die er is!). Als de warmtevraag daalt kan het zijn dat alleen de WP overblijft, gezien het geconstateerde verbruik lager wordt dan het maximale WP verbruik.
Uiteindelijk zal het totaalplaatje dan afhangen van: of de WP zelfstandig voldoende is om de auto op temperatuur te houden tijdens het rijden, en hoe lang de resistieve toevoeging aan is om wat sneller op te warmen in het begin. Voor lange ritten zal het dan weinig meer uitmaken, voor korte ritten juist wel.