Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01
Kuo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:11:
Bij mij werkt de Heat-knop wel als weerstandsverwarming. Zodra deze knop aan staat, loopt het verbruik op naar 2 of 3 kW en wordt er duidelijk verwarmd.
Heb je de 'Eco' drive mode aangepast ? of gebruik je een andere drive mode ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Ik heb gewoon maar een paar dingen uitgeprobeerd m.b.t. verwarming. Jullie kunnen vast wel zelf kijken, of het met jullie eigen settings veel scheelt in verbruik. Misschien zijn er nog diverse combinaties mogelijk. Als er nog tips zijn, waarmee het verbruik significant lager wordt, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Ik ben het even gaan testen en waar het op lijkt is dat met een koude auto eerst de warmtepomp ingeschakeld wordt en hij dan even aankijkt wat er aan extra verwarming nodig is. De regeling voert dan langzaam het vermogen van het PTC element op tot zo'n 2.3 kW totaal (600 W daarvan is volgens mij de WP)

Ik zal morgen met mijn rit van 130 km het eens in de gaten houden. Heb wel een pre-heat timer aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is echt echt niet mogelijk dat ding in 2019 nog op kenteken te zeggen? Met 13 Jan heb je miss nog kans dat hij eind december is gelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
aph3x2n schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:00:
[...]

Ik heb alles wat je noemt, dus de Platinum Graphite, met bumperfolie, achterbak mat en ook alle rubberen voet matten. Ben met alles erg blij er zit regelmatig 36 kilo natte hond achterin dus die mat wordt goed gebruikt. De voetenmatten in rubber scheelt ook weer wat moeite met schoon houden, loop zelf ook graag door de modder... een foto heb ik nu niet paraat en in het donker lijkt het me niet zo representatief. Als je mij een prive berichtje stuurt (puur ter reminder) dan zal ik binnenkort met licht een foto voor je maken als je dat nog wilt hebben.
Idem, ook erg blij mee maak je makkelijk schoon. Ook die bumper stickers heeft ook al weer een paar krassen van fietsen beschermd. Top spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 18:16
De auto is meestal 3-6 weken voor aflevering bij dealer al in Nederland, er kan dan vast een kenteken aangevraagd worden. Is vrij gebruikelijk. Er worden eind december massa's auto's op kenteken gezet die later pas aan de klant worden overhandigd.

[ Voor 24% gewijzigd door wowter1976 op 20-11-2019 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb geen technische achtergrond, dus misschien valt dit in de categorie 'domme vragen': als ik met een 3fase aansluiting een 3fase laadpaal wil aansluiten en die optimaal wil benutten, moet ik dan 1 (16a) groep vrij beschikbaar hebben of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
komkommertijd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:28:
Ik heb geen technische achtergrond, dus misschien valt dit in de categorie 'domme vragen': als ik met een 3fase aansluiting een 3fase laadpaal wil aansluiten en die optimaal wil benutten, moet ik dan 1 (16a) groep vrij beschikbaar hebben of 3?
Met niet veel meer elektra kennis dan jij zeg ik 4. 3x fase en 1 x nul. Bijvoorbeeld: https://www.groepenkastco...olig-nul-b-karakteristiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
maakt het nog iets uit dat ik geen automaten heb maar nog old skool smeltzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
@komkommertijd
Voor een 3 fase aansluiting heb je een 3 fase automaat nodig. Die bevat 3 16A automaten, maar wel alledrie op een eigen fase. Wat voor hoofdaansluiting heb je. 3x 25A?

Smeltschakelaars of automaten maakt niet uit, maar een upgrade naar moderne automaten is wel aan te raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
ja, ik heb 3x25 A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:38:
Ik ben het even gaan testen en waar het op lijkt is dat met een koude auto eerst de warmtepomp ingeschakeld wordt en hij dan even aankijkt wat er aan extra verwarming nodig is. De regeling voert dan langzaam het vermogen van het PTC element op tot zo'n 2.3 kW totaal (600 W daarvan is volgens mij de WP)
Kuo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:22:
Ik heb gewoon maar een paar dingen uitgeprobeerd m.b.t. verwarming.
Interessant. Ik hoef het ook niet zo warm te hebben in de auto, maar met koude airco om vocht te verminderen was het toch wel erg koud. Ik rijd in eco mode, zonder eventueel aangepaste climate mode. Als ik op het 'auto' knopje van de climate control druk, gaat hier het 'heat' lampje aan, maar blijft 'airco' uit. Dan zie je inderdaad het vermogen eerst langzaam in een paar stappen oplopen, en komt tot 2 of meer kW uit. Na enige tijd (paar minuten) als de auto opwarmt daalt dat verbruik weer tot zo'n 0.5kW, volgens mij de rest van de rit (ca 35 minuten). Ik zet wel vaak 'airco' ook aan, om vocht laag te houden (auto wordt best snel vochtig zonder ventilatie). Ik zou in eco mode niet verwachten dat hij nog met weerstandsverwarming werkt. Maar kan de warmtepomp niet hoger dan die 600W dan?

Vanavond had ik voor het eerst op een gegeven moment dat met alleen 'airco' aan de lucht warm bleef. Het lijkt er op dat er dus eea geregeld wordt afhankelijk van omstandigheden, maar waar het precies van afhankelijk is weet ik niet. Misschien moet 'heat' inderdaad even aan om daarna de 'airco' ook te laten verwarmen...

Ik ga er ook wat beter op proberen te letten. Misschien helpt het ook nog om de temperatuur niet te hoog in te stellen (stond voorheen hier op 19, nu terug naar 18 gezet). Overigens heb ik ook meestal 'driver only' aan.

Ten slotte vroeg ik me nog af of de ventilatiestand zichzelf blijft regelen als 'auto' uit gaat. Want op 'auto' doet hij zoals gezegd alleen 'heat' aan. Als ik dan 'airco' bijschakel, dan gaat het 'auto' lampje uit. Maar ik wil wel graag dat hij de ventilatiesnelheid blijft regelen. Beetje lastig om al die mogelijkheden tijdens het rijden in de gaten te houden om te leren hoe het nu precies werkt 8)7 en ik ben er nog niet aan toe om gewoon toe te geven aan het gemak en te vertrouwen dat de auto het zelf op z'n zuinigst regelt.

• kdeboois
Door de warmtepomp hoef je je daar niet zo druk over te maken. Stel de laagst acceptabele temperatuur in en laat het aan de auto. Eventueel ‘Driver Only’ aan en je bent klaar.

• Kuo

Kuo

Ik ben ook nog een "control freak", die denkt, dat "automatische" standen vaak nog te verbeteren zijn door zelf handmatig te regelen. Misschien zijn ze bij Kia best wel slim bezig geweest en moet ik ook eens wat meer de automatische standen gaan uitproberen. Tot nu toe heb ik me al verbaasd, dat de eNiro best goed ontworpen is qua energiezuinigheid, zoals het volledig gebruiken van de warmte van snelladen voor verwarming.
Voor sommige andere zaken blijf ik het onhandig vinden, dat sommige instellingen niet bewaard blijven. Voor elke rit moet ik nu "Auto Hold" weer aanzetten en de regeneratie op nul zetten.
Daarnaast zorgen de noodzakelijke handmatige bevestigingen ook wel voor lichte irritaties:
- Als ik een adres ingesteld heb in de navigatie, moet ik nog 2x bevestigen om de navigatie te starten.
- Bij het navigeren moet ik toch nog handmatig bevestigen om een nieuwe route te kiezen, die sneller en korter is.

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik haal de laatste tijd echt nog maar 320 km op een volle lading, ondanks dat ik nooit te hard rijd en vrijwel altijd cruise control gebruik om zo gelijkmatig mogelijk gas te geven.
Dit in combinatie met het trage laden op fastned punten heeft me toch weer wat extra irritaties gegeven. Echter sprak ik gisteren met een Tesla rijder die zei dat hij ondanks het interieur en de paintjob / dunne aluminium toch voor Tesla had gekozen. Bleek dat dit dus ALLEEN vanwege het snelle laden is. Elektrisch rijden lijkt mij een stuk fijner als je na 10 minuten gewoon 40KW hebt geladen... Je ziet ze bij fastned ook gewoon kort na elkaar wegrijden terwijl de Kona's en E-niro's er gewoon lijken te kamperen.

Ben nu zelf aan het nadenken: Mijn grootste irritatie aan het rijden met de niro is range en het trage laden... misschien toch maar niet terug gaan naar een hybrid maar bewust kiezen voor een model 3. Dan heb ik nog steeds de leukere bijtelling, maar wel het voordeel van veel sneller te laden. Voor de LM is het geen probleem, collega's willen een e-niro vanwege de ruimte en afwerking, dus ik zou gewoon mijn auto met 10k op de teller gewoon weer kunnen afstaan en een nieuwe bestellen.

Consultant - Autogek

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@matthewk hoe vaak laad je bij een snellader dan? Kan me de irritatie dan wel voorstellen.
De Tesla’s doen tegenwoordig de accu goed warm stoken onderweg naar een SuperCharger (maar niet naar een Fastned/Ionity), dit zorgt voor betere laadsnelheden in de kou.
Als ik je ondertitel lees dan vraag ik me af of je van een model 3 ineens wel blij gaat worden. 30% duurder en komt wat verder en kan in theorie sneller laden maar dat wisselt in de praktijk. Maar die auto heeft ook zo z’n nukken. Bijvoorbeeld deurhendels die vastvriezen ondanks dat de auto op afstand ontdooid was.
Het lijkt erop dat met de km’s die je maakt en de laadmogelijkheden die je hebt een EV nog niet hetzelfde comfort voor je biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 116% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:59 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
@matthewk 40kWh in 10 minuten is met een Tesla natuurlijk ook wel een uitdaging op dit moment. Het zal zeker sneller gaan dan een e-Niro maar in 10 minuten pak je nu eerder 20kWh met een Tesla. Met wat geluk bij ionity tot 25kWh per 10 minuten. Voor 40kWh in 10 minuten zal er eerst een SuC v3 moeten zijn in NL.

Als ik je ondertitel lees dan snap ik niet dat je een Model 3 überhaupt overweegt. Als ik ongelukkig was dan zou ik lekker een ICE of PHEV pakken.

@IvoB2 snelladen doe je met name ook niet dicht bij huis toch? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 21-11-2019 09:12 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 100% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:00 ]

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:22:
Dubieus verhaal, levering e-Niro besteld in januari 2019 zou 30 december geleverd worden. Plots via LM te horen gekregen levering pas 21 januari 2020.. Maar de auto staat wel al op de boot.. volgens mij spelletje met uitstoot regels 2020. LM pissig, schijnt bij meerdere mensen nu gebeurd te zijn. Meer ervaringen?
Ik heb eind maart 2019 besteld. levering zou Q4 2019 zijn, met latere melding van November 2019. Nu is levering aangegeven 2de week December vooralsnog. Hopen dat t goed komt.

Verwijderd

Zou nog maar even navragen. Schijn recent allemaal verlaat te zijn...

• Niro-E
  • Laatst online: 04-02-2021
laatste navraag dateert van afgelopen dinsdag

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:23
Kuo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:32:
Ik ben ook nog een "control freak", die denkt, dat "automatische" standen vaak nog te verbeteren zijn door zelf handmatig te regelen. Misschien zijn ze bij Kia best wel slim bezig geweest en moet ik ook eens wat meer de automatische standen gaan uitproberen. Tot nu toe heb ik me al verbaasd, dat de eNiro best goed ontworpen is qua energiezuinigheid, zoals het volledig gebruiken van de warmte van snelladen voor verwarming.
Voor sommige andere zaken blijf ik het onhandig vinden, dat sommige instellingen niet bewaard blijven. Voor elke rit moet ik nu "Auto Hold" weer aanzetten en de regeneratie op nul zetten.
Daarnaast zorgen de noodzakelijke handmatige bevestigingen ook wel voor lichte irritaties:
- Als ik een adres ingesteld heb in de navigatie, moet ik nog 2x bevestigen om de navigatie te starten.
- Bij het navigeren moet ik toch nog handmatig bevestigen om een nieuwe route te kiezen, die sneller en korter is.
Je regeneratie kan je voor elke rij-modus instellen. Scheelt weer 1 puntje ;)

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Niro-E schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:40:
laatste navraag dateert van afgelopen dinsdag
Als er een chassis nummer bekend is, kan er al een kenteken aangevraagd worden.

Zo zou mijn leasemaatschappij het iig gaan regelen voor mij wanneer de levering na 1 januari zou zijn.
"mijn" niro staat nu echter al 3 weken bij de dealer... Nog 4 weken wachten tot mijn huidige ingeleverd mag worden

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• IvoB2
...

[ Voor 100% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 11:00 ]

• RKruk
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-07 11:12
Zojuist terug van de dealer want na 1 week wachten nog steeds niets gehoord over status. December 2018 besteld voor levering januari 2020. Hij wordt nu pas in februari 2020 geproduceerd, vervolgens op schip en zal de levering in maart of april zijn. Maar sowieso de 2020 versie incl. 3 fase lader (meerprijs 700 euro). Communicatie vanuit de dealer blijft beroerd. Twee maanden geleden nog verkondigen aan mij dat het echt januari werd en nu toch weer verschoven.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@RKruk balen zeg. Enige mazzel is dat jij dus wel gegarandeerd de nieuwe versie krijgt, met betere app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Rogar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:51:
[...]
Je regeneratie kan je voor elke rij-modus instellen. Scheelt weer 1 puntje ;)
Dat is zo, maar dan kan je alleen tussen 1 en 3 instellen. Ik wil geen regeneratie, want dat bepaal ik zelf wel met het rempedaal. Op nul kan je het niet standaard instellen.

• RKruk
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:49:
@RKruk balen zeg. Enige mazzel is dat jij dus wel gegarandeerd de nieuwe versie krijgt, met betere app.
Ja, balen alhoewel ik denk ik het meest zou balen als ik oorspronkelijk in december de auto zou krijgen en dat het uiteindelijk januari/februari zou worden, dit ivm de gewijzigde bijtelling. Dit moet bij meerdere bestellingen het geval zijn lijkt mij. De nieuwe versie met 3 fase lader is dan een beetje de pleister op de wond :).

Verwijderd

cypher21 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:26:
[...]

Als er een chassis nummer bekend is, kan er al een kenteken aangevraagd worden.

Zo zou mijn leasemaatschappij het iig gaan regelen voor mij wanneer de levering na 1 januari zou zijn.
"mijn" niro staat nu echter al 3 weken bij de dealer... Nog 4 weken wachten tot mijn huidige ingeleverd mag worden
Kan dat echt met het chassis nummer? Zou de dealer die weten als hij op de boot staat? Dacht dat de auto fysiek langs de keuring moet in Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:34
Zo even een feedback van mijn kant ....
Voor 1 week terug geschreven dat mijn auto niet oplaadde , nu een nieuwe laadpaal dus
dat probleem is opgelost...
Mijn complimenten aan de leverancier, zeer vlotte en nette afhandeling.
Hij levert nu aan huis netjes 7,2kW
Het is de 8kW Magnum Smart Charger V2

Afgelopen weekend naar Oostenrijk geweest , wat een heerlijke auto
De adaptieve cruise control bevalt ook uitstekend , dat rijdt wel heel relaxt .....
Wel is het stuurgedrag wat minder , het is net of je dan een beetje speling in het stuur voelt
Grootlicht assistent werkt ook super !
File rijden is nu zeer aangenaam ....

Ook het opladen onderweg ging probleemloos
Bij zo’n 220 km even 3 kwartier stekkeren en dan weer verder
Dan heb ik nog zo’n 100km over voor het geval een laadpaal niet werkt ..
Totaal nu al zo’n 2700 km gereden

Morgen de dubbele bediening erin en hij wordt mede ingezet als lesauto...
We gaan het meemaken ...

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 07:53
RKruk schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:08:
[...]

Ja, balen alhoewel ik denk ik het meest zou balen als ik oorspronkelijk in december de auto zou krijgen en dat het uiteindelijk januari/februari zou worden, dit ivm de gewijzigde bijtelling. Dit moet bij meerdere bestellingen het geval zijn lijkt mij. De nieuwe versie met 3 fase lader is dan een beetje de pleister op de wond :).
Helaas deze week te horen gekregen dat mijn auto half januari ipv half december komt. Het zal ook geen my20 worden daardoor.

Nederlandse importeur krijgt blijkbaar niet de beloofde 3000 auto’s geleverd. Als ik de dealer mag geloven lopen hierdoor alle dealers een aantal auto’s mis in 2019.

Het op kenteken zetten voor de auto aan land is kan blijkbaar ook niet.

• TechLight
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:10:
Zelf rij ik een Kona EV zonder warmtepomp en altijd in eco mode. En bij gebruik van de auto/heater/airco krijg ik bijna dezelfde verbruikskarakteristieken.
Bij gebrek aan een WP werkt de weerstandsverwarming daar wel degelijk in eco modus (zoniet zou het anders nooit warm worden in de auto).
Maar bij heater on stijgt het verbruik eerst ook naar 2-3 kW om daarna te zakken naar 600 W.
In auto modus gaat het heater lampje ook aan en de airco uit.
Vandaag met alleen 'airco' gereden. Vanochtend en vanavond werd het netjes warm, vanochtend redelijk lang nét onder de 1kW vermogen, vanavond iets meer op 0.6kW (was ook iets warmer denk ik). Alleen op het laatst terug een korte stop gehad en daarna de laatste paar km leek de airco wel alleen koude lucht te blazen (zachtjes). Nu weet ik niet hoe snel de warmtepomp zijn hitte verliest en weer op gang moet komen, dus daar zou het aan gelegen kunnen hebben dat stukje.

Maar het verbruik met alleen 'airco verwarming' ligt dus wel degelijk lager dan met 'heat' (ook) aan. Zou nog moeten testen of het rendement ook beter is met de 'airco' verwarming, maar dan heb ik twee dagen met dezelfde buitentemp, verkeersdrukte en rijstijl nodig om goed te vergelijken :) Kan misschien wel ongeveer naar het % verbruik van de rit kijken, misschien scheelt het 'genoeg' om toch wat effect te zien. Maar ik vermoed na vandaag twee dingen:
- de warmtepomp kan wel meer dan 600W, wellicht tot 1kW, misschien meer als het nodig is (maar dus nog niet meer dan 1kW gezien)
- bij 'heat' gaat wel degelijk een resistief element aan (maar ik hoop toch in ieder geval samen met de warmtepomp als die er is!). Als de warmtevraag daalt kan het zijn dat alleen de WP overblijft, gezien het geconstateerde verbruik lager wordt dan het maximale WP verbruik.

Uiteindelijk zal het totaalplaatje dan afhangen van: of de WP zelfstandig voldoende is om de auto op temperatuur te houden tijdens het rijden, en hoe lang de resistieve toevoeging aan is om wat sneller op te warmen in het begin. Voor lange ritten zal het dan weinig meer uitmaken, voor korte ritten juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:44
emielvh schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:01:
Wie heeft er de Achterbumper beschermfolie transparant laten plaatsen en zou hier een foto kunnen plaatsen van het resultaat? Een foto van de folie op een Platinum Graphite versie is helemaal mooi.

En heeft iemand ervaring met de Anti-slipbak?

Gezien we sinds een tijdje een hond hebben leken me dit twee goede opties om toe te voegen. :)
Ja ik heb zo'n anti slip bak achterin. Past perfect met een uitlopend stukje aan de rechterkant en het oplopende stuk bij de klep. Ik heb die bij aanschaf erin laten leggen, want ik voorzag dat het tapijt van de achterbak er gauw slecht zou uitzien anders en dat vind ik zonde. Denk aan een natte laadkabel etc. Nu heb ik zoiezo een oude Ikea handdoek achterin liggen om me laadkabel droog te maken als het regent en om de dopjes die aan de kabel zitten om de stekkers af te dekken. Dit ter bescherming van de contacten. Zou ik doen, wil er wel een foto van plaatsen hoor. Kost iets van 50 euro. Maar past precies en zeker met een hond beschermd het, _/-\o_

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:15:
[...]

Kan dat echt met het chassis nummer? Zou de dealer die weten als hij op de boot staat? Dacht dat de auto fysiek langs de keuring moet in Nederland?
Absoluut, het chassisnummer moet bekend zijn bij de dealer. Als de auto geproduceerd is kan de delaer het nummer opvragen, en dus de meldcode. Dan kan er ook een 2019 kenteken aangevraagd worden Een kennis van mij zijn zoon heeft die oerlelijke BMW aangeschaft, wordt pas in maart geleverd maar chassisnummer is nu al bekend en wordt op 2019 aangevraagd vanwege de 4%! Laat je dus niet foppen door een niet meewerkende dealer. Het zijn jou centen!!! >:) maal 48 kun je leuk van op vakantie hoor !! 4 of 8 % _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door marc4547 op 22-11-2019 07:53 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marc4547 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:50:
[...]

Absoluut, het chassisnummer moet bekend zijn bij de dealer. Als de auto geproduceerd is kan de delaer het nummer opvragen, en dus de meldcode. Dan kan er ook een 2019 kenteken aangevraagd worden Een kennis van mij zijn zoon heeft die oerlelijke BMW aangeschaft, wordt pas in maart geleverd maar chassisnummer is nu al bekend en wordt op 2019 aangevraagd vanwege de 4%! Laat je dus niet foppen door een niet meewerkende dealer. Het zijn jou centen!!! >:) maal 48 kun je leuk van op vakantie hoor !! 4 of 8 % _/-\o_
Ja je hebt groot gelijk. Ik ga er gelijk achteraan. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb100
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 16:18
Ik heb iets geks:

Als ik bij mijn huis aan een openbare Allego paal aansluit en het laden start dan wordt de paal blauw maar reageert de auto niet. Ik krijg geen groene lampjes welke aangeven dat de auto aan het laden is.
In de app SMOOV zie ik echter wel dat de laadsessie gestart is.
Ook in de Kia app zie ik niet dat de auto aan het laden is.
Wanneer ik het zo achterlaat dan blijkt dat de auto wel gaat laden 's morgens vroeg wanneer de voorverwarming aan gaat.

Ik heb geen voorwaarden ingesteld voor het laden, dus ongeacht het accupercentage zou het laden gewoon moeten starten volgens mij. Het laadgedrag van de auto lijkt alsof er echter wel een voorwaarde is ingesteld.

Op mijn werk hebben we ook een (eigen) laadpaal staan en daar begint de auto wel meteen te laden.

Komt dit jullie bekend voor? Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb100
Nog iets:

Gebruikt iemand de Kia UVO app ?
Ik krijg de auto daarin niet aangemeld, de app reageert dat mijn VIN niet geldig is.

Ik heb deze al 20x nagekeken en die klopt toch echter wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Je bent ook op de bug gestuit: als je gepland voorverwarmen instelt dan gaat ie ook gepland laden ook al staat dat uit.
Dus of de daluren voor de hele dag instellen, of op het knopje linksonder het stuur drukken om het laden meteen te starten.
erwinb100 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:53:
Nog iets:

Gebruikt iemand de Kia UVO app ?
Ik krijg de auto daarin niet aangemeld, de app reageert dat mijn VIN niet geldig is.

Ik heb deze al 20x nagekeken en die klopt toch echter wel!
Je moet de MijnKia app hebben, de UVO app is voor MY20.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-11-2019 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:08:
[...]

Leuk :), houd je ook een log van de afgelegde route bij? Of bedoel je dat je de positie van de auto op de kaart kunt zien?
Ik heb alleen een kaartje met positie vooralsnog. Maar er is zoveel meer uit te halen, verbruikscijfers per snelheid en wegtype en afgezet tegen de buitentemperatuur bijvoorbeeld..
Nee maar dat zou wel kunnen i.c.m. owntracks. Op zich heb ik de route van de auto al want owntracks staat aan op mijn smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus3110
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09-2020
Dus dat verklaart het laadprobleem dat ik heb! Inderdaad sinds ik de functie voorverwarmen heb ingesteld. Ik snapte er al helemaal niks van dat de auto niet aan het laden was. Volgende vraag is natuurlijk, kan de bug eruit gehaald worden en, zo ja, hoe?

Je bent ook op de bug gestuit: als je gepland voorverwarmen instelt dan gaat ie ook gepland laden ook al staat dat uit.
Dus of de daluren voor de hele dag instellen, of op het knopje linksonder het stuur drukken om het laden meteen te starten.

[...]

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barend_berg
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:09:
[...]

Ik heb zojuist het RDW gebeld, omdat er nogal wat verschillende verhalen zijn.

De auto moet fysiek in Nederland aanwezig zijn voor mogelijke identificatie door RDW. Dealers die op kenteken zetten voordat de auto aanwezig is in Nederland overtreden de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Regels regels...… jouw auto is dan toch fysiek in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:54:

[...]

Cyberspin , ik loop daar ook tegen aan dat hij niet altijd direct begint met laden als je een vertrektijd ingesteld hebt. SVP een foto van het juiste knopje om het laadmoment direct te starten?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-03-2021
marc4547 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:37:
[...]

Cyberspin , ik loop daar ook tegen aan dat hij niet altijd direct begint met laden als je een vertrektijd ingesteld hebt. SVP een foto van het juiste knopje om het laadmoment direct te starten?? O-)
RTFM...

Pagina 1-20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb100
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:54:

[...]

Super, ga ik inderdaad de daluren instellen op de hele dag. Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasselhoff
  • Laatst online: 06-06 09:40
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:09:
[...]

Heb ik ook meteen even gedaan. Onderstaand de reactie:

Bedankt voor u mail. Uiteraard realiseren wij ons het verschil in bijtelling. Echter kan er geen kenteken worden aangevraagd van een voertuig dat nog niet officieel het land is binnen getreden en dat gebeurt pas als het voertuig van de boot is gelost en in de haven klaar staat van transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vanochtend laadproblemen met een snellader van allego. Ev lampje ging ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-11-2022
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:57:
[...]

Heb je er software bijgeplaatst in het multimediasysteem van de auto? Begin dit jaar zijn er een paar mensen geweest die daar ook mee bezig zijn geweest (maar niet voor een dashcam), maar uiteindelijk is gebleken dat je daar beter vanaf kunt blijven als je niet het risico wilt lopen om je auto te bricken. Er zijn al mensen (niet hier of op het Kiaforum) die dat voor elkaar hebben gekregen. Dat betekende de aanschaf van een nieuw multimediasysteem van een paar duizend euro. En dat waren figuren die heel goed bekend waren met Android, dus niet zomaar wat zaten te klooien.

Tis maar dat je weet welke risico’s je neemt....
Ja, weet ik, heb zelf ook al van alles erop gehad tot aan ziggo aan toe, maar ook weer verwijderd, was niet meer vooruit te branden, zo traag was ie geworden.
Nu met 1 bestandje in het multimediasysteem gaat het goed.. kan alleen geen commando geven aan mijn camera..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:15:
[...]

Hmmm... De leasemaatschappij gaf bij mij aan daar alles aan te doen, maar lees net in een verdere post dat dat dus niet mogelijk was....

en in een nog verdere post dat het toch mogelijk is!

Dat gaf de leaseaatschappij bij mij dus ook aan.

Scheelt tochongeveer 48x70 euro aan bijtelling

[ Voor 23% gewijzigd door cypher21 op 22-11-2019 18:15 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heeft de LM nog aan mij gemaild:

“De truc is dat de boot genationaliseerd moet worden in een EU land. We wachten nog op hun reactie”

Hoe dit precies in de praktijk geregeld zou moeten geen idee. Maar er dus wel een verschil met die BMW uit Duitsland, dat is al een EU land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:39:
Dit heeft de LM nog aan mij gemaild:

“De truc is dat de boot genationaliseerd moet worden in een EU land. We wachten nog op hun reactie”

Hoe dit precies in de praktijk geregeld zou moeten geen idee. Maar er dus wel een verschil met die BMW uit Duitsland, dat is al een EU land.
Helpt het dan als de laatste boten van dit jaar, na het Suez kanaal, in Griekenland aanmeren om te nationaliseren? Scheelt wellicht net dat weekje dat nodig is voor de 4%. Zie ze alleen nog niet die extra kosten maken om jou een voordeel te bezorgen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee denk dat ze dat nooit zullen doen. Maar wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKruk
Vandaag een gewijzigde offerte ontvangen. Gister in de showroom niets over de meerprijs ivm de nieuwe versie maar wel dat de 3 fase lader 700 euro extra kost. Nu in de offerte 1800 euro extra ivm het nieuwe model plus 700 euro voor de fase 3 lader. Nu maar hopen dat mijn werkgever akkoord gaat hiermee. Een communicatie van lik mijn &@€! deze dealer. Moet bijna op mijn knieën om een E-Niro te mogen kopen daar. Na akkoord levering begin april (vermoedelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan01984
  • Laatst online: 14-11-2020
https://www.autobedrijflammerts.nl/detail/?car=146

Als iemand nog een Kia E-niro zoekt! Verkoper zei dat hij er misschien nog een binnen kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
stefan01984 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:36:
https://www.autobedrijflammerts.nl/detail/?car=146

Als iemand nog een Kia E-niro zoekt! Verkoper zei dat hij er misschien nog een binnen kreeg.
gezien de prijs is dat waarschijnlijk een model 2021 :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb100
Vaevictis_ schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:09:
Vanochtend laadproblemen met een snellader van allego. Ev lampje ging ook aan.
Zie de reactie van cyberspin een paar forumtopivmcs naar boven..
Heeft voor mij geholpen. Hij ging nu meteen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:23
marc4547 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:50:
[...]

Dit dus, de LM wil niet aangeven of de bestelde auto nog voor 1-1-2020 op kenteken gezet kon worden, laat staan geleverd, dus heb hem in het geheel geannuleerd.

Nu even afwachten op 2020 modellen, maar het wordt dan geen Kia meer en zeker een andere LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuktukker
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Wat ik in de specs zie staan op de kia site is dat 3-fase gewoon standaard is op de MY20. https://www.kia.com/nl/mo...prijzen-en-specificaties/
iemand hier al eens navraag naar gedaan? Mijn Kia staat voor 06-20 in de planning, besteld 06-19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
erwinb100 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 23:12:
[...]

Zie de reactie van cyberspin een paar forumtopivmcs naar boven..
Heeft voor mij geholpen. Hij ging nu meteen laden
@erwinb100 @CyBeRSPiN Kan de post niet vinden.... Bij allego (Efacec 50kW lader) sprong de laadspelheid van 22 naar 4 naar 1 naar 8 etc. 0,5kWh in 4 min geladen daarna EV fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 23-11-2019 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:29:
[...]

@erwinb100 @CyBeRSPiN Kan de post niet vinden.... Bij allego (Efacec 50kW lader) sprong de laadspelheid van 22 naar 4 naar 1 naar 8 etc. 0,5kWh in 4 min geladen daarna EV fout.
Sorry maar de verwijzing naar mijn oplossing is totaal ongerelateerd. Dat ging om het starten met laden als “gepland laden” (door een bug) actief is. Heeft niks met snelladen te maken.
Je zou Allego kunnen bellen. Bij snelladers zit vaak een goede klantenservice die mee kunnen kijken en denken.
Zit nu trouwens ergens een bij een laadpaal van EVBox die maar 1,7kW levert. Gelukkig heb ik het hele weekend voor ik weer terug ga.. maar dit laadt trager dan met de Granny.. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-11-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:50:
[...]

Sorry maar de verwijzing naar mijn oplossing is totaal ongerelateerd. Dat ging om het starten met laden als “gepland laden” (door een bug) actief is. Heeft niks met snelladen te maken.
Je zou Allego kunnen bellen. Bij snelladers zit vaak een goede klantenservice die mee kunnen kijken en denken.
Ja die had ik wel gelezen van de laadtimer. Ik was even nieuwsgierig of iemand anders met een e-Niro dit euvel al eens heeft meegemaakt. Ook gezien de EV storing laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
TechLight schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:37:
Vandaag met alleen 'airco' gereden. Vanochtend en vanavond werd het netjes warm, vanochtend redelijk lang nét onder de 1kW vermogen, vanavond iets meer op 0.6kW (was ook iets warmer denk ik). Alleen op het laatst terug een korte stop gehad en daarna de laatste paar km leek de airco wel alleen koude lucht te blazen (zachtjes). Nu weet ik niet hoe snel de warmtepomp zijn hitte verliest en weer op gang moet komen, dus daar zou het aan gelegen kunnen hebben dat stukje.
Vrijdag weer geprobeerd op airco-only op te warmen, maar gebeurde niets, 5 a 6 minuten lang laten lopen. bleef koud. Erg vreemd. Temperatuur van 6 a 7 graden, dus niet zo warm dat ie het niet zou moeten doen. Ook nog even geprobeerd 'heat' aan en uit te zetten om te zien of hij daarop zou 'triggeren' maar geen resultaat. Weet nu dus niet of het verwarmen of níet verwarmen een bug is, of er toch nog iets anders aan de hand was.

Ben nu wel benieuwd naar andere ervaringen met op airco alleen verwarmen (werkt het wel, niet of inconsistent?)

[ Voor 5% gewijzigd door TechLight op 23-11-2019 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Ik heb ook gemerkt, dat het bij de Niro anders werkt dan bij de Ioniq. Het is niet zo, dat de AC-knop bij de Niro de warmtepomp regelt. Ik heb nog geen duidelijke lijn bij de Niro kunnen ontdekken: soms werkt verwarming wel op AC-stand, maar soms ook niet. Tot nu toe is de automatische stand van climate control met alleen keuze voor temperatuur de beste stand. Dan wordt er energiezuinig verwarmd. Als ik slechts een beetje wil verwarmen, zet ik climate control op 17 of 18 graden en er wordt meestal niet meer dan 0,4 kW gebruikt voor de AC-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al ervaring met de e-Niro naar het buitenland. Wil deze zomer (als ik hem dan eindelijk heb hopelijk..:)) naar zuid Frankrijk. Makkelijk te doen? Voor tesla hebben ze zo’n mooie app voor een route en laadpunten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:58:
Iemand al ervaring met de e-Niro naar het buitenland. Wil deze zomer (als ik hem dan eindelijk heb hopelijk..:)) naar zuid Frankrijk. Makkelijk te doen? Voor tesla hebben ze zo’n mooie app voor een route en laadpunten. Thanks!
Zoek op ABRP (routeplanner voor EV) :)
En zoek wel een uitvalsbasis waar voldoende laadpunten zijn, dat kan per plaats verschillen.
Naar Noorwegen en naar de Alpen echt geen enkel probleem. Naar het zuiden is het nog net wat meer puzzelen maar er komen in rap tempo meer laders bij overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Om het even naar welk land je reist: kijk uit naar Ionity laadpalen. Snel, goedkoop en er staan er steeds meerdere. In Frankrijk hou je best steeds een alternatief laadpunt achter de hand: een niet onbelangrijk deel van de laadpunten werkt gewoonweg niet.
Ik laad bijna steeds op reis met de Newmotion kaart ( nu Shell). Uiteraard heb ik ook de Ionity app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39
Ik mag vrijdag a.s. mijn e-Niro ophalen oOo . Het is een MY19, volledig in de lijn der verwachting.

Ik wil alvast een brodit houder aanschaffen, die heb ik in mijn e-golf ook. Kan iemand bevestigen dat ik dan onderstaande mount moet hebben? e-Niro is officieel geen optie in het keuzemenu, maar ik ga er vanuit dat dit deel van het dashboard gelijk is aan een "normale" Niro.

https://www.broditcenter....ia-niro-2017-center-mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@pekelveld waarom een mount voor je mobiel als je Apple CarPlay of Android Auto hebt?
Ook block je zo de helft van alle roosters aan de bestuurderszijde af.
Maar als je perse wilt, het zou idd moeten passen, dashboard is gelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-11-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39
CyBeRSPiN schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:50:
@pekelveld waarom een mount voor je mobiel als je Apple CarPlay of Android Auto hebt?
Ook block je zo de helft van alle roosters aan de bestuurderszijde af.
CarPlay is (inderdaad) echt een verbetering, en de telefoon is niet meer per se nodig voor bijvoorbeeld de navigatie. Toch merk ik dat ik dat ik op de telefoon vaak een 2e scherm open heb staan (Flitsmeister, Spotify, o.i.d., geen whatsapp uiteraard ;)), zeker nu die twee schermen onafhankelijk van elkaar hun ding kunnen doen sinds de nieuwste carplay versie. Dat er een rooster deels wordt afgedekt, daar baal ik ook van ja. Helaas is er geen andere - fatsoenlijke - plaats vanuit Brodit aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJTH
  • Laatst online: 07-03-2022
pekelveld schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:34:
Ik mag vrijdag a.s. mijn e-Niro ophalen oOo . Het is een MY19, volledig in de lijn der verwachting.

Ik wil alvast een brodit houder aanschaffen, die heb ik in mijn e-golf ook. Kan iemand bevestigen dat ik dan onderstaande mount moet hebben? e-Niro is officieel geen optie in het keuzemenu, maar ik ga er vanuit dat dit deel van het dashboard gelijk is aan een "normale" Niro.

Het afdekken van het rooster is voor mij reden geweest af te haken. Ik had de Kuda console als alternatief besteld maar deze past niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

cypher21 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:09:
Scheelt tochongeveer 48x70 euro aan bijtelling
Dus ruim 3300 euro aan bijtelling; het scheelt dus belasting over 3300 euro. Bij 50% scheelt dat 1650 euro netto.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
Hippe Lip schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:03:
[...]

Dus ruim 3300 euro aan bijtelling; het scheelt dus belasting over 3300 euro. Bij 50% scheelt dat 1650 euro netto.
Volgens mij is die 70€ al netto, 4% van 45000€ = 1800€ is 150€ per maand, scheelt een slok op een borrel.
Blij dat mijn e-Niro begin december geleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 15:47
Het is nog meer..... fiscale waarde wordt 47000
Over die 2000 krijg je 22% :'(

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog hoop, de eerste kamer... of is dit ijdele hoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 21:11

Ja die heb ik ook. Werkt top met Waze en CarPlay. Dan heb je de kaart op CarPlay en op je Mob, de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmaas370
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 13:03
Weet iemand of het aan te raden is om de winterstand standaard aan te zetten? Er wordt vermeld dat dit beter zou zijn voor het opladen ed maar meer energie kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04:36
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:58:
Ik had een verslagje gemaakt van mijn reis met de e-Niro naar Spanje (en v.v.) verleden zomer. Zal ergens rond 1 augustus zijn geweest dat ik dat postte. Heenweg was met overnachtingen. Terug in 1 ruk van Andorra naar Rdam gereden en dan nog ontspannen uitstappen.
Verder naar de Vogezen geweest, de Franse ardennen, de Harz, Zwitserland en een keer naar Oostenrijk. Prima te doen, als je maar geen weestand of stress voelt bij het idee dat je om de ca 2,5 uur even een pauze moet inlassen.

De app die jij nodig hebt heet abetterrouteplanner, en je moet dan even Ionity laders prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GagdetGrunn
  • Laatst online: 15-09-2021
Straks om half 11 mag ik mijn e-Niro ophalen bii de dealer.

Besteld op 28 jan 2019, zou losdatum 20-10-2019 worden en is vertraagd vorige week vrijdag bij de dealer afgeleverd.

Kleur is een Gravity Blue, kon enkel kiezen uit White, Black of GB.

Ga direct naar mijn bandenboer voor Nokian winterbanden. Nog even getwijfeld over dashcam en trekhaak maar beiden niet gedaan.

Ook ik baalde wel beetje dat UVO en 3 fasen niet voor MY19 geldt. Maar aan de andere kant, dat wist ik toen ik bestelde. En heel veel meer dan een gadget is UVO niet.

Dat MY20 het wel heeft gaf mij kortdurend het gevoel van “relatieve armoede”

Maar ik voel me straks de koning te rijk met een auto die €1.500 goedkoper is, met Fivari 24A=5,5 kW laadt en 4% bijtelling heeft.

Grootste zorg op dit moment of die handelaar vanavond komt opdagen om mijn BMW (419.000km) mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

martijnmaas370 schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:01:
Weet iemand of het aan te raden is om de winterstand standaard aan te zetten? Er wordt vermeld dat dit beter zou zijn voor het opladen ed maar meer energie kost...
Volgens mij zorgt winterstand voor verwarming van de accu bij winterse omstandigheden (temperaturen onder vriespunt). Verwarming kost natuurlijk wel energie, maar door de iets hogere temperatuur presteert de accu wel beter, zowel de laadsnelheid aan de snellader als de overige prestaties van de accu. Bij zeer lage temperatuur lopen de reacties in de accu nu eenmaal moeizamer.
Ik zou de winterstand gewoon altijd aanzetten, want bij hogere temperaturen is het niet actief en bij kou zorgt het voor iets minder slechte prestaties van de accu. Alleen als je bij kou nooit hoeft te snelladen en het ook niet erg vindt, dat de prestaties van de accu minder worden, dan kan je de winterstand uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat versta je precies onder 'prestaties van de accu'?
Kuo schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:36:
[...]

Volgens mij zorgt winterstand voor verwarming van de accu bij winterse omstandigheden (temperaturen onder vriespunt). Verwarming kost natuurlijk wel energie, maar door de iets hogere temperatuur presteert de accu wel beter, zowel de laadsnelheid aan de snellader als de overige prestaties van de accu. Bij zeer lage temperatuur lopen de reacties in de accu nu eenmaal moeizamer.
Ik zou de winterstand gewoon altijd aanzetten, want bij hogere temperaturen is het niet actief en bij kou zorgt het voor iets minder slechte prestaties van de accu. Alleen als je bij kou nooit hoeft te snelladen en het ook niet erg vindt, dat de prestaties van de accu minder worden, dan kan je de winterstand uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie foto ook.... vieze auto te koop extra duur ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:30
joepie de p schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:09:
[...]

De app die jij nodig hebt heet abetterrouteplanner, en je moet dan even Ionity laders prefereren.
Hoe geef je voorkeur aan voor laders? Ik heb dat eerder geleden maar nooit kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:59
ducolwd schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:47:
[...]

Hoe geef je voorkeur aan voor laders? Ik heb dat eerder geleden maar nooit kunnen vinden.
Rechter muisklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:28:
[...]

Goeie foto ook.... vieze auto te koop extra duur ;w
Ik heb het (in overleg met de dealer) zo: https://www.kiaclub.nl/to...ige-accessoires/#comments opgelost. Vanuit de rij positie ziet het er prima uit. Pas als je foto's gaat maken (meer licht dan er ooit zal komen) lijkt het wat rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:12
ducolwd schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:47:
[...]

Op telefoon of tablet een voorkeursstation (ionity, Fastned, etc.) ingedrukt houden en dan krijg je een keuzemenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:24
Kuo schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:52:
Ik heb ook gemerkt, dat het bij de Niro anders werkt dan bij de Ioniq. Het is niet zo, dat de AC-knop bij de Niro de warmtepomp regelt. Ik heb nog geen duidelijke lijn bij de Niro kunnen ontdekken: soms werkt verwarming wel op AC-stand, maar soms ook niet. Tot nu toe is de automatische stand van climate control met alleen keuze voor temperatuur de beste stand. Dan wordt er energiezuinig verwarmd. Als ik slechts een beetje wil verwarmen, zet ik climate control op 17 of 18 graden en er wordt meestal niet meer dan 0,4 kW gebruikt voor de AC-groep.
Zoals wellicht bekend is de "kachel" in de e-niro een lucht-lucht warmte pomp, dit is het zelfde circuit als de airco (een airco is ook een warmtepomp ). enkel is de stroom richting van het koudemiddel omgekeerd dmv een zogenaamd cross-over valve. (de verdamper wordt de condensor en visa versa)

In het geval van koelen onttrekt het circuit de warmte uit de cabine (warmte is het afval product en wordt buiten geblazen) in geval van verwarmen wordt de warmte energie uit de buitenlucht (en opwarming van de electrische componenten) gehaald. (er is uiteraard veel meer te vertellen over de warmte pomp, e.g. wanneer deze wel of niet efficient is)

conclusie: De knop AC, doet eigenlijk niets anders dan richting van het koude middel forceren in de koel stand en daardoor de lucht actief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 10:30

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Dus het is niet mogelijk om warme lucht uit de airco te krijgen? Dit ivm beslaan ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Laatst online: 04-04-2021
beschuit schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:01:
Dus het is niet mogelijk om warme lucht uit de airco te krijgen? Dit ivm beslaan ruiten.
Jawel hoor, dat regelt de auto volledig automatisch, dan brandt het lampje bij verwarming ipv bij AC.
Tegen het beslaan van ruiten kan je de warmtepomp forceren om te koelen; het koelen zorg namelijk ook voor het ontvochtigen van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:59
'beslaan ruiten' auto-detectie zit normaliter op de uitvoering
Aan/uitzetten door 3sec op de voorruitontwasemingsknop drukken (zie handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GagdetGrunn schreef op maandag 25 november 2019 @ 03:53:
Straks om half 11 mag ik mijn e-Niro ophalen bij de dealer.
Gefeliciteerd met dit mooie moment!
Een verandering van tijdperk.
Nooit meer tanken, nooit meer een nieuwe uitlaat en dergelijk ouderwets gedoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

hbolten schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:19:
Wat versta je precies onder 'prestaties van de accu'?
[...]
Onder prestaties van de accu versta ik maximale snelheid laden/ontladen en capaciteit.
Bij zeer koude accu heb je mindere prestaties en dat heeft gevolgen:
  • langzamer laden bij snellader
  • minder vermogen (vanwege lagere maximale ontlaadstroom)
  • minder bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

willemoldemans schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:41:
[...]
conclusie: De knop AC, doet eigenlijk niets anders dan richting van het koude middel forceren in de koel stand en daardoor de lucht actief koelen.
Als je AC en Heat allebei aanzet, wordt er flink verwarmd. Het lijkt me onwaarschijnlijk, dat dan de knop AC voor koeling zorgt. Dat zou niet handig zijn, als dan tegelijkertijd gekoeld wordt door AC en verwarmd door een warmte-element. Weet je zeker, dat gebruik van AC-knop altijd leidt tot koelen?

Wat doet de instelling van temperatuur eigenlijk bij handmatige AC? Ik heb uitgeprobeerd met hoge instelling van temperatuur (25 graden of zo) met AC-knop actief, maar er gebeurde vaak weinig vooral ventilatie, want het verbruik van de AC-groep bleef dan meestal onder de 0,1 kW. Dat lijkt me te weinig voor koelen of verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
Iemand hier met meer info over onderstaande? Ik kan helaas dat artikel niet lezen

https://automotive-online...levering-elektrische-niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kuo schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:11:
[...]

Onder prestaties van de accu versta ik maximale snelheid laden/ontladen en capaciteit.
Bij zeer koude accu heb je mindere prestaties en dat heeft gevolgen:
  • langzamer laden bij snellader
  • minder vermogen (vanwege lagere maximale ontlaadstroom)
  • minder bereik
Voor mij is vooral rijbereik interessant. Dus als je de winterstand niet gebruikt gaat je rijbereik achteruit (verminderde accuprestaties) en als je de winterstand wel gebruikt gaat je rijbereik ook achteruit (verbruikt energie).

Waar ligt de sweet spot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuktukker
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik kan niet het hele artikel lezen maar dit is slecht nieuws voor degenen die hem dit jaar nog verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuktukker schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:11:
Ik kan niet het hele artikel lezen maar dit is slecht nieuws voor degenen die hem dit jaar nog verwachten...
Jup dit is volgens mij ook waarom mijn e-Niro vertraagd is. Hij lijkt 7 januari aan te komen. Wellicht kunnen ze toch nog iets regelen met die kentekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKoenders
  • Laatst online: 09-09 18:45
barend_berg schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:07:
Iemand hier met meer info over onderstaande? Ik kan helaas dat artikel niet lezen

Ondanks dat dit erg zuur is, is dat dan niet gewoon een kwestie van pech hebben?
Vergeet niet dat onze regering de oorzaak hiervan is door tijdens het spel de spelregels te veranderen voor 2020.
Ik dacht ook op tijd te zijn voor 2020 en ben ook op tijd, verwachte levering e-Niro mei-juni, maar wordt ook even een extra oor aangenaaid van dik €70 in de maand, nadat ik de auto al besteld had.
Ik krijg wel het MY2020 model, dat is bevestigd door de dealer, het is extra zuur als je de 8% bijtelling moet betalen en een MY2019 krijgt. Niets extra's voor je geld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

hbolten schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:10:
[...]
Voor mij is vooral rijbereik interessant. Dus als je de winterstand niet gebruikt gaat je rijbereik achteruit (verminderde accuprestaties) en als je de winterstand wel gebruikt gaat je rijbereik ook achteruit (verbruikt energie).

Waar ligt de sweet spot?
Dat valt niet zo te zeggen, omdat het afhankelijk is meerdere variabelen:
  • Hoe kouder het is, des te meer energie zal winterstand gebruiken.
  • Als je flink doorrijdt, zal de accu ook meer opwarmen (wel weer afhankelijk van weer en wind).
  • Rijd je een grote afstand achter elkaar, of zit er een werkdag tussen (bij forenzen).
  • Maak je gebruik van voorverwarmen of niet.
Zo zijn er misschien nog wel andere zaken te bedenken, die er invloed op kunnen hebben. Zo gemakkelijk lijkt het mij niet om een "sweet spot" te bepalen.
Pagina: 1 ... 64 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.