Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DKoenders
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 12:15
Mijn dealer gaf aan dat vanaf maart 2020 het MY2020 model in de showroom staat, zodat je hem kunt bewonderen. Iemand iets anders gehoord?
Kreeg de vraag van de dealer of ik de 3 fasen lader wilde hebben voor €800,-. Ik heb toch gekozen voor de enkel fase lader omdat de huisinstallatie ook enkel fase is en ik niet verwacht veel gebruik te maken van 11KW publieke laders.

DKoenders wijzigde deze reactie 26-11-2019 07:55 (46%)

• willemvdvliet
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:58
Zonet zelf maar weer een mailtje uitgedaan naar de lease maatschappij of ze het kunnen achterhalen voor mijn auto.
Er lijken dit jaar nog wel auto's aan te komen, al wil dat natuurlijk niet zeggen of er nog E-Niro's opstaan:

Vessel / Voyage Port of Loading Port of Discharging
Port Departure EUKOR Agent Port Arrival EUKOR Agent
MORNING LISA V-102 PYEONGTAEK 2019-10-19 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2019-11-27 E A
MORNING PEACE V-023 PYEONGTAEK 2019-10-29 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2019-12-12 E A
MORNING LILY V-077 PYEONGTAEK 2019-11-21 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2020-01-07 E A
GLOVIS COMPANION V-019 PYEONGTAEK 2019-11-28 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2020-01-06 E A

Begin toch een beetje spijt te krijgen dat ik voor een Kia heb gekozen .....

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:26
Mijn Kia e-Niro wordt als het goed is 17 december geleverd. Vorige week gehoord van de dealer. Heeft iemand enige ervaring over waar mijn e-Niro nu dan is? Nog op de boot? In de haven? En wat is de tijd die de dealer nodig heeft om de auto rijklaar te maken?

Kia e-Niro Aurora Black besteld op 27 maart 2019, verwachte levering J̶a̶n̶u̶a̶r̶i̶ ̶2̶0̶2̶0̶ December 2019

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:07
Kuo schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:29:
[...]

Als je AC en Heat allebei aanzet, wordt er flink verwarmd. Het lijkt me onwaarschijnlijk, dat dan de knop AC voor koeling zorgt. Dat zou niet handig zijn, als dan tegelijkertijd gekoeld wordt door AC en verwarmd door een warmte-element. Weet je zeker, dat gebruik van AC-knop altijd leidt tot koelen?

Wat doet de instelling van temperatuur eigenlijk bij handmatige AC? Ik heb uitgeprobeerd met hoge instelling van temperatuur (25 graden of zo) met AC-knop actief, maar er gebeurde vaak weinig vooral ventilatie, want het verbruik van de AC-groep bleef dan meestal onder de 0,1 kW. Dat lijkt me te weinig voor koelen of verwarmen.
Gisteren nog even getest. willemoldemans heeft gelijk. AC koelt alleen maar, zowel met standje AUTO aan of uit. Bovendien slaat die airco niet aan als de buitentemperatuur beneden ca. 5 graden is.
Beste tip is hier al eerder geschreven: Kies de laagste temperatuur die voor jou nog comfortabel is en druk op AUTO (in mijn geval 18 graden). Als de buitentemperatuur beneden de 10 graden is redt je het niet meer met alleen stoel/stuurverwarming. Of je moet houden van koude voeten ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Vanochtend is m’n infotainmentsysteem tijdens het rijden 2x kort achter elkaar gereset. Zag ineens een regenboog op het scherm, daarna zwart en daarna de normale opstart: logo en dan de disclaimerknop.
Daarna werkte het weer gewoon.
Iemand anders al eens gehad?

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10:44
Kuo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:46:
[...]

Dat valt niet zo te zeggen, omdat het afhankelijk is meerdere variabelen:
  • Hoe kouder het is, des te meer energie zal winterstand gebruiken.
  • Als je flink doorrijdt, zal de accu ook meer opwarmen (wel weer afhankelijk van weer en wind).
  • Rijd je een grote afstand achter elkaar, of zit er een werkdag tussen (bij forenzen).
  • Maak je gebruik van voorverwarmen of niet.
Zo zijn er misschien nog wel andere zaken te bedenken, die er invloed op kunnen hebben. Zo gemakkelijk lijkt het mij niet om een "sweet spot" te bepalen.
Ik zou dit dus vooral aan de auto overlaten. Daar is echt over nagedacht en ingeregeld in het BMS. En winterstand kun je dus rustig aan laten staan, die treed alleen in werking als het echt nuttig is.

e-Niro

• eltron
blottle schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:55:
Mijn Kia e-Niro wordt als het goed is 17 december geleverd. Vorige week gehoord van de dealer. Heeft iemand enige ervaring over waar mijn e-Niro nu dan is? Nog op de boot? In de haven? En wat is de tijd die de dealer nodig heeft om de auto rijklaar te maken?
Waarschijnlijk al in de haven. Als ze een harde afleverdatum geven houden ze vrij ruime marges aan voor de handling in NL. Overigens ook mede afhankelijk van hier nog aan te brengen accesoires zoals draaghaak etc.. En aflevertijdstip wordt mede bepaald door agenda verkoper en aantal afleveringen dat hij in een week moet inplannen.

e-Niro

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13-12 15:49
Vandaag het bericht meegekregen dat ik de auto op 7 dec kan ophalen!
Dat werd eens tijd, besteld op 31 dec en na een aantal keer uitgesteld te hebben is het eindelijk zover. Een Runway Red komt erbij!

Mooie marge tussen de installatiedatum van de laadpaal thuis en levering. Mooi geregeld!

Xepos wijzigde deze reactie 26-11-2019 10:16 (18%)

• MadMikey85
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11-12 14:16
Gisteren de auto van de dealer terug gekregen na de eerste beurt.

Met onder andere een software update. Nu viel mij op dat ik toen ik moest laden, en de auto had ingesteld op voorverwarmen, de auto wel bleef laden ondanks dat dit voorheen niet zo was en ik nog op de knop moest duwen om het laden uit te schakelen.
Ik hou dit in de gaten, maar als dit werkt... ben ik blij dat de bug er uit is en dus iedereen hier tzt geen last meer van heeft!

Laadklep was enkel gesmeerd i.p.v. met de dremel bewerkt, had de monteur ook aangeven om het zo even aan te kijken. Op zich wel begrijpelijk, het komt van de fabriek zo en je wilt niet direct er stukken uit halen. Zal het aankijken, anders moet ik toch echt terug :(

• Hoogie65
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 26-11 11:39
vorige week gebeld door dealer amsterdam dat niro 11 december wordt verwacht.
auto zou dan op boot morning lisa moeten zitten die 27 november 1630 uur in rotterdam wordt verwacht.
als alles meezit kan ik dan ca. 16 december rijden.
net op tijd dus nog ....

• zwoelie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03-12 09:00
DKoenders schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:45:
[...]
....
Ik krijg wel het MY2020 model, dat is bevestigd door de dealer, het is extra zuur als je de 8% bijtelling moet betalen en een MY2019 krijgt. Niets extra's voor je geld :'(
Weet je zeker dat je een 2020 model krijgt?
Mijn auto is in maart van dit jaar bestelt, levering half februari 2020
Per ongeluk verkeerde dealer aangeschreven over een mogelijke update van de levering. Deze wist te melden dat de 2020 modellen nog niet in productie zijn en dat de eerste leveringen april/mei 2020 staan.
De juiste dealer gaf aan dat mijn auto nog niet is ingedeeld door Kia Nederland, over 1-2 maanden is er wellicht meer bekend.
Kortom, ik hou rekening met 2e kwartaal 2020, kan het niet tegenvallen :o

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-12 13:11

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

DKoenders schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:49:
Mijn dealer gaf aan dat vanaf maart 2020 het MY2020 model in de showroom staat, zodat je hem kunt bewonderen. Iemand iets anders gehoord?
Kreeg de vraag van de dealer of ik de 3 fasen lader wilde hebben voor €800,-. Ik heb toch gekozen voor de enkel fase lader omdat de huisinstallatie ook enkel fase is en ik niet verwacht veel gebruik te maken van 11KW publieke laders.
Hoe kan een dealer €800 euro extra vragen voor iets wat standaard is? Volgens de brochure op de website van Kia is 3-fase laden nu standaard.

• Polygone
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 11:14
zwoelie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:49:
[...]

Weet je zeker dat je een 2020 model krijgt?
Mijn auto is in maart van dit jaar bestelt, levering half februari 2020
Per ongeluk verkeerde dealer aangeschreven over een mogelijke update van de levering. Deze wist te melden dat de 2020 modellen nog niet in productie zijn en dat de eerste leveringen april/mei 2020 staan.
De juiste dealer gaf aan dat mijn auto nog niet is ingedeeld door Kia Nederland, over 1-2 maanden is er wellicht meer bekend.
Kortom, ik hou rekening met 2e kwartaal 2020, kan het niet tegenvallen :o
Ook ik heb in maart 2019 besteld. Mijn dealer verwacht dat de auto medio februari wordt geleverd en dat het zowiezo een MY2020 wordt.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Murzeltje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:19:
[...]

Hoe kan een dealer €800 euro extra vragen voor iets wat standaard is? Volgens de brochure op de website van Kia is 3-fase laden nu standaard.

[Afbeelding]
Misschien omdat er al een offerte lag voor het model waarin dat nog niet standaard was? Er er dus een minderprijs van 800 gehanteerd wordt tov het model dat NU standaard is?

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:50
MadMikey85 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:19:
Gisteren de auto van de dealer terug gekregen na de eerste beurt.

Met onder andere een software update. Nu viel mij op dat ik toen ik moest laden, en de auto had ingesteld op voorverwarmen, de auto wel bleef laden ondanks dat dit voorheen niet zo was en ik nog op de knop moest duwen om het laden uit te schakelen.
Ik hou dit in de gaten, maar als dit werkt... ben ik blij dat de bug er uit is en dus iedereen hier tzt geen last meer van heeft!

Laadklep was enkel gesmeerd i.p.v. met de dremel bewerkt, had de monteur ook aangeven om het zo even aan te kijken. Op zich wel begrijpelijk, het komt van de fabriek zo en je wilt niet direct er stukken uit halen. Zal het aankijken, anders moet ik toch echt terug :(
kun je aangeven welke software/kaart versies. Het kan handig zijn om te weten wat de nieuwste versies zijn. dan kunnen we daar bij de dealer om gaan zeuren.

• Beusie
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 17:07
DKoenders schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:49:
Wat ik alleen niet snap, overal lees je dat het ca 25 dagen varen is vanuit Korea, dan moeten die schepen toch eind december nog binnen komen. Ik zou als Kia zijnde daar iig nog mijn best voor doen..

• driel24
  • Laatst online: 17:46
Beusie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:56:
[...]

Wat ik alleen niet snap, overal lees je dat het ca 25 dagen varen is vanuit Korea, dan moeten die schepen toch eind december nog binnen komen. Ik zou als Kia zijnde daar iig nog mijn best voor doen..
Als Kia zijnde juist niet.
Kia dealer vertelde mij het volgende :
Er is regelgeving dat de uitstoot van nieuw verkochte auto's, per merk/per jaar gemeten wordt.
Als kia de uitstoot van 2019 gemakkelijk gehaald heeft, hebben ze er belang bij om nul-uitstoot auto's
juist volgend jaar uit te leveren. Dan halen ze de totaal-uitstoot van 2020 (weer) gemakkelijker.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• MadMikey85
driel24 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:07:
[...]

Als Kia zijnde juist niet.
Kia dealer vertelde mij het volgende :
Er is regelgeving dat de uitstoot van nieuw verkochte auto's, per merk/per jaar gemeten wordt.
Als kia de uitstoot van 2019 gemakkelijk gehaald heeft, hebben ze er belang bij om nul-uitstoot auto's
juist volgend jaar uit te leveren. Dan halen ze de totaal-uitstoot van 2020 (weer) gemakkelijker.
Exact dat, of dacht je dat iedereen die begin 2020 geleverd krijgt toch echt niet eind 2019 geleverd kon worden? KIA heeft er alle belang bij ze in 2020 uitgeleverd te krijgen aangezien de quotum voor 2019 gehaald lijkt te zijn. Of gehaald wordt.

• Beusie
MadMikey85 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:20:
[...]

Exact dat, of dacht je dat iedereen die begin 2020 geleverd krijgt toch echt niet eind 2019 geleverd kon worden? KIA heeft er alle belang bij ze in 2020 uitgeleverd te krijgen aangezien de quotum voor 2019 gehaald lijkt te zijn. Of gehaald wordt.
Ja zoiets vermoedde ik ook al. Maar hier kunnen we dus helemaal niks aan doen...

• Beusie
Beusie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:44:
[...]

Ja zoiets vermoedde ik ook al. Maar hier kunnen we dus helemaal niks aan doen...
Zouden de juridische acties zin hebben die in het artikel worden gesteld? Feitelijk wordt je expres namelijk opgezadeld met een extra last de komende 4 a 5 jaar. Maarja hoe toon je aan dat dit expres is gegaan. Iemand hier meer verstand van? Of iemand die het hele artikel kan lezen?

• Murzeltje

Murzeltje

Beusie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:50:
[...]

Zouden de juridische acties zin hebben die in het artikel worden gesteld? Feitelijk wordt je expres namelijk opgezadeld met een extra last de komende 4 a 5 jaar. Maarja hoe toon je aan dat dit expres is gegaan. Iemand hier meer verstand van? Of iemand die het hele artikel kan lezen?
Ik denk dat het weinig zin heeft, ik heb even mijn offerte er bij gepakt, mei 2019, daar staat al in dat de kans bestaat dat de bijtelling naar 8% zou gaan in 2020.

Je tekent een offerte, en ook staat er wss ergens in de kleine lettertjes iets over evt. prijs/modelwijzigingen die je accepteert.

Maar.. iedereen is natuurlijk vrij om een rechtzaak te beginnen :)

• Beusie
Murzeltje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:58:
[...]

Ik denk dat het weinig zin heeft, ik heb even mijn offerte er bij gepakt, mei 2019, daar staat al in dat de kans bestaat dat de bijtelling naar 8% zou gaan in 2020.

Je tekent een offerte, en ook staat er wss ergens in de kleine lettertjes iets over evt. prijs/modelwijzigingen die je accepteert.

Maar.. iedereen is natuurlijk vrij om een rechtzaak te beginnen :)
Mijn bestelling was eind januari toen speelde dat nog niet. Daarbij zou mijn bestelling initieel op kenteken 2019 komen. Dat is dan net even een ander verhaal denk ik.

Ben meer benieuwd naar de mensen die juridische acties van plan zijn.

• MadMikey85
Beusie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:00:
[...]

Mijn bestelling was eind januari toen speelde dat nog niet. Daarbij zou mijn bestelling initieel op kenteken 2019 komen. Dat is dan net even een ander verhaal denk ik.

Ben meer benieuwd naar de mensen die juridische acties van plan zijn.
Meh...

Ik moet het eerste contract nog tegen komen waar niets in staat over levertijd of prijs wijzigingen. Er staat nergens een gegarandeerde leverdatum zonder uitzonderingen. Anders had je wellicht nog wel iets kunnen doen.

• beschuit
  • Laatst online: 09:40

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb in 2013 bij aankoop gewoon laten opnemen dat wanneer de Outlander niet in 2013 geleverd kon worden ik het contract kon annuleren. En dat is dan ook gebeurd, Prius gekocht.
En nu de lekkerste auto ooit, de e-Niro.

• StenilsoN
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:24
Ik heb besteld in maart en had voor de zekerheid zelf ook een clausule laten opnemen, dat bij wijziging bijtelling ik eventueel van de auto af zou kunnen. Gelukkig kan ik de mijne morgen op gaan halen.
Hoewel ik het zelf ook niet fijn zou vinden als ik grofweg 2x zoveel zou moeten gaan betalen, bedenk wel dat je nog steeds relatief weinig bijtelling betaalt in verhouding tot niet elektrische auto's

• eltron
StenilsoN schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:02:
Ik heb besteld in maart en had voor de zekerheid zelf ook een clausule laten opnemen, dat bij wijziging bijtelling ik eventueel van de auto af zou kunnen. Gelukkig kan ik de mijne morgen op gaan halen.
Hoewel ik het zelf ook niet fijn zou vinden als ik grofweg 2x zoveel zou moeten gaan betalen, bedenk wel dat je nog steeds relatief weinig bijtelling betaalt in verhouding tot niet elektrische auto's
Dat is maar net wat je dan vergelijkt. Veel mensen nemen een veel duurdere EV dan ze als BEV zouden nemen. BEV kost in die gevallen bijvoorbeeld maar de helft waardoor het effectieve verschil in bijtelling marginaal is. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die door bestelling EV hun leasebudget overschrijden en het meerdere als eigen bijdrage moeten betalen. Het sommetje is dan geweest dat het prijsverschil en de eigen bijdrage worden goedgemaakt door de lagere bijtelling. Bij 4% klopte dat sommetje maar bij 8% niet meer.

e-Niro

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:13:
[...]

Dat is maar net wat je dan vergelijkt. Veel mensen nemen een veel duurdere EV dan ze als BEV zouden nemen. BEV kost in die gevallen bijvoorbeeld maar de helft waardoor het effectieve verschil in bijtelling marginaal is. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die door bestelling EV hun leasebudget overschrijden en het meerdere als eigen bijdrage moeten betalen. Het sommetje is dan geweest dat het prijsverschil en de eigen bijdrage worden goedgemaakt door de lagere bijtelling. Bij 4% klopte dat sommetje maar bij 8% niet meer.
Het is “maar” een verschil van 80 euro/maand, 2019 vs 2020. Dat is voor de meeste mensen hetzelfde als de salarisverhoging van 2019 naar 2020. Als je door die 80 euro verschil in financiële problemen komt heb je IMHO een te dure auto gekozen.

Ook volgend jaar is de e-Niro nog een prima aanbieding tegen 8% bijtelling. Ik denk dan vanaf 2021 er zoveel concurrentie is, dat de prijzen wel omlaag gaan.

• Beusie
Z___Z schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:22:
[...]

Het is “maar” een verschil van 80 euro/maand, 2019 vs 2020. Dat is voor de meeste mensen hetzelfde als de salarisverhoging van 2019 naar 2020. Als je door die 80 euro verschil in financiële problemen komt heb je IMHO een te dure auto gekozen.

Ook volgend jaar is de e-Niro nog een prima aanbieding tegen 8% bijtelling. Ik denk dan vanaf 2021 er zoveel concurrentie is, dat de prijzen wel omlaag gaan.
Eens van de 80 euro wordt je niet arm, maar het blijft toch gek. En je maakt wel beslissingen op basis hiervan. Wat ik ook echt heel wonderlijk vind hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat iemand die in maart bestelt de auto eerder krijgt dan iemand in januari. Alhoewel ik het deze persoon uiteraard ook gun :)

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:03
Vergeleken met een simpele polo op 22% is de kia natuurlijk nog steeds goedkoop op 8% ja.

Maar.. het is toch bijna 1000 NETTO per jaar. Toch een leuke weekendtrip of korte vakantie :)

En dat terwijl je dat vantevoren meeneemt.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• StenilsoN
Beusie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:42:
[...]

Wat ik ook echt heel wonderlijk vind hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat iemand die in maart bestelt de auto eerder krijgt dan iemand in januari.
Dat is moeilijk uit te leggen inderdaad, maar volgens mij is dat een kwestie van geluk hebben dat besteld wordt bij de juiste dealer. Sommige dealers mogen per periode meer auto's bestellen dan andere vertelde mijn dealer.

• delius
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-12 19:32
Gisteren en vandaag weer problemen met de laadklep, helemaal klemvast.
Zelfs met een zuignap uit de wasstraat niet open te trekken. Na een paar harde klappen op de bumper bij de sluiting kwam er beweging in.

Maar weer een ritje naar de dealer...

• CyBeRSPiN
  • Nu online
delius schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:30:
Gisteren en vandaag weer problemen met de laadklep, helemaal klemvast.
Zelfs met een zuignap uit de wasstraat niet open te trekken. Na een paar harde klappen op de bumper bij de sluiting kwam er beweging in.

Maar weer een ritje naar de dealer...
Of zelf doen wat de dealer gaat doen: een stukje afslijpen van de bovenkant van het dikke stukje van het scharnier aan de kant van de laadklep.

• Snirpo
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:56
CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:41:
[...]

Of zelf doen wat de dealer gaat doen: een stukje afslijpen van de bovenkant van het dikke stukje van het scharnier aan de kant van de laadklep.
Bij mij issie ook alleen gesmeerd, vooralsnog floept hij weer soepel.

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 13-12 23:38
connos schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:32:
[...]
Gisteren nog even getest. willemoldemans heeft gelijk. AC koelt alleen maar, zowel met standje AUTO aan of uit. Bovendien slaat die airco niet aan als de buitentemperatuur beneden ca. 5 graden is.
Beste tip is hier al eerder geschreven: Kies de laagste temperatuur die voor jou nog comfortabel is en druk op AUTO (in mijn geval 18 graden). Als de buitentemperatuur beneden de 10 graden is redt je het niet meer met alleen stoel/stuurverwarming. Of je moet houden van koude voeten ;)
Vandaag regenachtig en bij een graad of 10 heb ik nog wat geprobeerd. De automatische stand op 17 graden werkte toen niet goed, omdat de ruiten dan wat beslaan. Blower blaast dan namelijk vrij zacht en niet naar de voorruit.
Uiteindelijk werkte een handmatige instelling in deze situatie toch beter:
  • AC aan
  • temperatuur op 27
  • blower op voorruit
  • blower stand op 4 of 5
Dan wordt er redelijk hard geblazen met droge (iets of niet verwarmde) lucht naar de voorruit en het verbruik van de AC-groep bleef beperkt: schommelde tussen de 0,00 en 0,2 kW

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Kuo Temperatuur op 27? Moet dat niet 17 zijn?

• Kuo
Nee bij 27 graden had ik het gevoel, dat op AC-stand niet gekoeld werd en misschien iets verwarmd.
Temperatuur instellen bij niet automatische Climate control is voor mij nog steeds niet erg logisch in de Niro. Het blijft altijd een beetje gokken, wat er dan gebeurd.

Kuo wijzigde deze reactie 27-11-2019 09:42 (46%)

• Kelnarath
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:45
Mijn contact met de dealer/leasemaatschappij loopt wat stroef, in september een Dynamic-Line e-Niro MY2020 Clear White besteld.
Nu was ik benieuwd of ik standaard ook een 3 fase lader aan boord zal hebben, echter de leasemaatschappij kan mij geen duidelijk antwoord geven en verwijst mij naar de dealer.
Deze geeft aan de bestelling niet in te kunnen zien want de " systemen staan vast", al twee weken lang....

• delius
  • Laatst online: 13-12 19:32
CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:41:
[...]

Dat was vorige maand al gedaan door de dealer, maar ondanks dat zat hij vaster dan ooit.
Er is nu nog wat afgeslepen en de laadklep is weer ok.

En het scheelt weer gewicht natuurlijk O-)

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Gisteren nog even getest. willemoldemans heeft gelijk. AC koelt alleen maar, zowel met standje AUTO aan of uit.
Ik ben toch vrij zeker dat ik gezien heb dat AC aan stond, heat uit, en er toch (lange tijd) warme lucht werd geblazen. Misschien kan de situatie nog zo zijn: Als je AC aan zet wordt de stand van de kleppen zo gezet dat hij koelt, als je heat aan zet dat hij verhit. Als je dan eerst AC aan zet, dan heat aan, en dan heat uit, verandert door die laatste handeling misschien de klep instelling niet, zodat hij kan blijven verwarmen, terwijl je wel alleen het AC lampje ziet. Weet niet of dat dan een bug of feature zou zijn :) en of dat te ver gedacht is. Ga het misschien nog eens proberen, maar anders wordt het inderdaad tijd om de temperatuurinstelling te kiezen, en de auto maar op auto te laten (het is ten slotte een auto :P )

• connos
TechLight schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:52:
[...]
Ik ben toch vrij zeker dat ik gezien heb dat AC aan stond, heat uit, en er toch (lange tijd) warme lucht werd geblazen. Misschien kan de situatie nog zo zijn: Als je AC aan zet wordt de stand van de kleppen zo gezet dat hij koelt, als je heat aan zet dat hij verhit. Als je dan eerst AC aan zet, dan heat aan, en dan heat uit, verandert door die laatste handeling misschien de klep instelling niet, zodat hij kan blijven verwarmen, terwijl je wel alleen het AC lampje ziet. Weet niet of dat dan een bug of feature zou zijn :) en of dat te ver gedacht is. Ga het misschien nog eens proberen, maar anders wordt het inderdaad tijd om de temperatuurinstelling te kiezen, en de auto maar op auto te laten (het is ten slotte een auto :P )
Had je heat kort daarvoor uitgezet? Kan restwarmte zijn.

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
connos schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:58:
Had je heat kort daarvoor uitgezet? Kan restwarmte zijn.
Nee, daarom had ik het over 'lange tijd' warme lucht. Maar ik kan de film ook niet meer precies terugspoelen, dus als het experiment niet herhaalbaar is, heeft het nooit plaatsgevonden en ben ik kennelijk toch gek :o

• Schimanski81
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Kan de climate control op auto stand ook lucht blazen uit andere roosters dan bij de voeten? Sowieso krijg ik het op de auto stand niet voor elkaar (ook niet in de normale drivemode) ook warme lucht uit de roosters bij de achterbank te krijgen. Deze blijven koud en enige wat lijkt te werken is handmatig temp instellen en roosters instellen op recht de cabine in.

Doe ik wat verkeerd?

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17:26
[...]

Gisteren nog even getest. willemoldemans heeft gelijk. AC koelt alleen maar, zowel met standje AUTO aan of uit.
En ben je zeker dat je een versie hebt met een warmtepomp?
Mijn Kona EV koelt ook alleen maar met de "airco" en verwarmt alleen maar met de "heat". In "auto" gaat bij een temperatuur die hoger is dan de gevraagde de airco branden en als de binnentemperatuur lager is dan de ingestelde de "heat". Maar ik heb dan ook een versie (Kona EV) zonder warmtepomp.
Zonder WP is dat dus geheel normaal en logisch.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Kuo
Schimanski81 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:12:
Kan de climate control op auto stand ook lucht blazen uit andere roosters dan bij de voeten? Sowieso krijg ik het op de auto stand niet voor elkaar (ook niet in de normale drivemode) ook warme lucht uit de roosters bij de achterbank te krijgen. Deze blijven koud en enige wat lijkt te werken is handmatig temp instellen en roosters instellen op recht de cabine in.
Dat was voor mij ook de reden om wat te experimenteren met de instellingen in niet-auto-standen van Climate Control. Iets eerder had ik al gepost, wat voor mij werkte Kuo in "Het grote Kia e-Niro topic"

• connos
IvoB2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:12:
[...]

En ben je zeker dat je een versie hebt met een warmtepomp?
Mijn Kona EV koelt ook alleen maar met de "airco" en verwarmt alleen maar met de "heat". In "auto" gaat bij een temperatuur die hoger is dan de gevraagde de airco branden en als de binnentemperatuur lager is dan de ingestelde de "heat". Maar ik heb dan ook een versie (Kona EV) zonder warmtepomp.
Zonder WP is dat dus geheel normaal en logisch.
Onder de motorkap zit een warmtepomp. Ik zal nog eens wat meer testen.
Zojuist weer getest. Met Airco aan en Heat uit en ingestelde temperatuur op 27 graden gebeurd er helemaal niets. Ik krijg alleen maar buitenlucht naar binnengeblazen en in het energie verbruik-scherm staat bij airco vrijwel geen verbruik.

connos wijzigde deze reactie 28-11-2019 19:14 (16%)

• DekkerM
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 16:06
Bestelling op 11 Februari, Executive Line, Platinum Graphite. Destijds bevestigd door LM dat hij in November 2019 geleverd zou worden. Helaas zeggen ze inmiddels week 5 2020. Dealer zegt dat hij in December geproduceerd wordt. Weet iemand of dat realistisch is? Krijg heel slecht informatie los van de dealer, maar ze hebben mij gezegd dat het de MY2020 word met 1 Fase lader.

• Kuo
connos schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:48:
[...]
Onder de motorkap zit een warmtepomp. Ik zal nog eens wat meer testen.
Zojuist weer getest. Met Airco aan en Heat uit en ingestelde temperatuur op 27 graden gebeurd er helemaal niets. Ik krijg alleen maar buitenlucht naar binnengeblazen en in het energie verbruik-scherm staat bij airco vrijwel geen verbruik.
Ik had toch ook al aangegeven, dat er niet of weinig verwarmd werd met deze instelling. Airco verbruik loopt af en toe even op naar ongeveer 0.15 kW. Daardoor heb ik het gevoel, dat er wel ontvochtigd wordt. In elk geval kan ik hiermee probleem van beslagen voorruit redelijk mee oplossen. Het gaat in elk geval beter dan Climate Control op Automatisch met 18 graden.

• Nelis13
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Nou dat voorverwarmen krijg ik dit jaar nauwelijks voor elkaar.

* gepland opladen staat aan (voorkeur voor daluren aan (tussen 23:00 en 08:00))
* ik zie ook dat volgende vertrek de volgende ochtend 7:00 uur is.
* gepland verwarmen staat aan (22C)
* Stekker erin
* Laadpaal zonder restricties (geen pasje of code invoeren)

Resultaat:
* Auto heeft wel geladen en is "vol"
* Auto is ijskoud.

Er is een bug, maar dat ging over dat hij ook gepland gaat laden als er gepland verwarmen aanstaat toch?
Vorig jaar lukte het me wel.
Wat doe ik fout?!

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
misschien die daluren eruit proberen te halen? Niet gezien in je settings maar heb je locatie laden ook uitstaan? deze kan soms ook roet in het eten gooien.

• Nelis13
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Nee Locatie laden ook uitgezet. Deed het in het begin echt heel slecht. Sindsdien niet meer aan gehad.
Ik zal die daluren eens helemaal eruit halen.
Maar eigenlijk wil ik wel laden in de daluren ... (scheelt toch weer iets)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Nelis13 het voorverwarmen zou 30min voor de vertrektijd moeten starten. Werkt hier wel goed.
Je kunt ook de voorruitontwaseming aanzetten bij het instellen (waar je ook de temp instelt), dat had ik recent pas door.

• MadMikey85
Nelis13 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:42:
Nou dat voorverwarmen krijg ik dit jaar nauwelijks voor elkaar.

* gepland opladen staat aan (voorkeur voor daluren aan (tussen 23:00 en 08:00))
* ik zie ook dat volgende vertrek de volgende ochtend 7:00 uur is.
* gepland verwarmen staat aan (22C)
* Stekker erin
* Laadpaal zonder restricties (geen pasje of code invoeren)

Resultaat:
* Auto heeft wel geladen en is "vol"
* Auto is ijskoud.

Er is een bug, maar dat ging over dat hij ook gepland gaat laden als er gepland verwarmen aanstaat toch?
Vorig jaar lukte het me wel.
Wat doe ik fout?!
Die zou ik even met de dealer oppakken als ik jou was. Ik doe namelijk exact hetzelfde en iedere keer als ik dat gebruik is de auto lekker warm, geen vorst of waas op de ramen. Precies zoals je het wilt dus. En ik doe echt exact hetzelfde (wat settings betreft).

• markweb4871
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-12 16:02
Bestelling op 25 februari, Executive Line, Gravity Blue. Verwachte leverdatum februari 2020. Net door dealer bevestigd dat dit april 2020 wordt en een MY2020 met 3 fasen.

Echter catalogusprijs wel van €45.270 naar €48.790.....

markweb4871 wijzigde deze reactie 29-11-2019 12:38 (3%)

• IvoB2
Als je al die "leveringstermijnen" (of beter de berichten er rond) op een rijtje zet kan je alleen maar besluiten dat er geen lijn inzit en dat je niet echt weet wat je al dan niet gaat krijgen.
Het beste wat je kan doen is gewoon afwachen tot hij effectief geleverd is en dan zien wat er effectief staat. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 29-11-2019 13:18 (6%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Murzeltje

Murzeltje

markweb4871 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:26:
Bestelling op 25 februari, Executive Line, Gravity Blue. Verwachte leverdatum februari 2020. Net door dealer bevestigd dat dit april 2020 wordt en een MY2020 met 3 fasen.

Echter catalogusprijs wel van €45.270 naar €48.790.....
Exact mijn configuratie.. Alleen krijg ik 'm pas in juni 2020

• IvoB2
Hier "verwacht" op 13/01/2020.
Geen idee of het 2019 of 2020 zal worden. Hoogstwaarschijnlijk geen 3-fase (geen vragende partij en voor de Belgische markt is tot op heden nog geen 3-fase of MY 2020 aangekondigd).
En de catalogusprijs is nu 48.850 € (met 8" navigatiescherm en 1 fase - alle opties excl. open dak).

IvoB2 wijzigde deze reactie 29-11-2019 14:47 (19%)

• Mathij5
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 13-12 18:37
Vanmiddag de auto opgehaald! Stond prachtig te schijnen in het najaarszonnetje.

Eerste indruk; heerlijk rijden! Wat een rust. Heb 5 jaar Skoda Octavia gereden en sinds september in een Ibiza. Ben benieuwd hoe de overstap van VAG-auto naar KIA bevalt.

Week 13 2019 besteld, week 48 geleverd. Mooi gelopen dus.
De dealer bevestigde overigens de willekeur in het toekennen van de orders door de importeur.

• mcost
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Zojuist telefoontje van dealer over bestelde auto. Deze wordt ivm 2020 model 1800 euro duurder en nogmaals 700 extra voor de 3 fase lader. Ze moeten volgens hem voor 16 december doorgeven of er nog auto's zonder 3f geleverd moeten worden daarna wordt het standaard 3f. Levering staat nog steeds voor 1/2 2020. Besteld in April

• beschuit

beschuit

Ik zou zeer graag 700 uitgeven en wel meer ook voor een 3 fase in mijn Niro.

• Snirpo
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:56
+1 op locatie laden is nu praktisch nutteloos omdat vrijwel de meeste openbare palen 11kw 3 fase zijn.

• beschuit

beschuit

Exact.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:22
Snirpo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:17:
+1 op locatie laden is nu praktisch nutteloos omdat vrijwel de meeste openbare palen 11kw 3 fase zijn.
Heb een klant 200km verderop zitten. Er naar toe rijden kost 2/3 accu. Op locatie kan ik bijladen tot 80% voor ik weer naar huis ga en dan kom ik met 10% accu thuis. Erg nuttig die 11kWh lader ter plaatse, want het zorgt er mooi voor dat ik niet langs de snellader hoef

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:32
Frustratie al om, had de auto een 5 dagen uitgeleend aan iemand die wel eens in een Zoe rijdt. Ging naar Denemarken. Dus ik heb mijn laadpassen meegegeven en met Goingelectric de optimale route laten uitrekenen met de laadpassen (waarvan 1 met Allego abonnement). Nog 1 uur de auto uitgelegd en dat laden tot 80% bij snelladers zin heeft.

Onderweg een paar keer gebeld voor hulp met laden. Nu zie ik dat hij 3x de auto tot 100% heeft opgeladen aan de snellader. En flink hoog energieverbruik, want de GOM stond nog maar op 280km met 100% lading. Daarnaast net een rekening van Maingau gekregen voor 61 euro. (1 euro per kWh in DK). En dan nog klagen dat het laden zo lang duurt. Waardeloos.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dat valt tegen voor iemand die al ervaring heeft.. in DK moet je eigenlijk alleen bij IONITY laden en liefst zoveel mogelijk ineens.

• Mabion
  • Laatst online: 11-12 21:25
De model brochure is geüpdatet, op de https://www.kia.com/nl/br...492a-a4c4-851df654dcb7/#/website.

• ElectricAlex
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:23
280 km met 100 % lading. Dat gaat mij nooit lukken denk ik.
Ik heb de auto nu een maand (2700 km gereden) en ik heb net geladen tot 100% uit nieuwsgierigheid naar de actieradius: nou dat is dus 437 km. volgens de KIA app. Valt me zeker niet tegen.

• GagdetGrunn
  • Laatst online: 12-12 22:01
Na 5 dagen rijden en 694 km verder heb ik inmiddels een aardige indruk van de pros en cons van de auto.

Al met al heel tevreden, goede wegligging, verbruik heel redelijk. Ik rijd bijna alleen maar snelweg 110-130 km/uur, gespeeld met de LFA, LKA en SCC. Verbruik tussen 18 en 22 kW/100km op 85 km woon-werk verkeer. Gezien de omstandigheden, koud, donker, regen, alle feautures onderweg uitproberen heel redelijk. Als ik mijn best doe en het weer minder slecht wordt moet < 17 kw/100km ook te halen zijn.

De Lane Keeping and Steering Assistance *LFA /SCC is even stoeien in het begin maar ik begin het door tr krijgen, ook dat de LFA/LKA zomaar uit/ op wit kan gaan zonder hele duidlijke waarschuwing, blijven opletten dus. Deze week met veel regen en enorm druk op de weg had hij er veel moeite mee. Bij droog weer werkte het wel prettig. Invoegend en uitvoegend verkeer kan hij wel heftig oop reageren. Filerijden is heerlijk met deze optie. Veel gebruiken zal ik het wel maar met een zekere terughoudenheid bij slechte weersomstandigheden.

Gisteren wilde ik weg, kreeg ik de auto niet van de kabel. Enorm lang geklooid met die laadknopjes, auto aan./ uit. Uiteindelijk gelukt. Later op mijn werk de USA handleiding gegoogled en blijkt dat je na het ontgrendelen van de portieren 15 seconden hebt om de ontgrendelde laadkabel eruit te trekken, daarna vergrendelt hij weer....pfff. Weer wat geleerd. Dus niet eerst paar keer heen en weer lopen voor koffiebeker en tassen maar in het vervolg eerst de laadkabel.

De stoelverwarming vind ik een tegenvaller. Ten eerste is standje 1 al veel te heftig voor een standje 1. Geldt ook voor de stoelverkoeling trouwens. Daarnaast zit de stoelverwarming in het zitvlak niet aan de zijkanten en aan de voorkant waar je benen zitten. Dat resulteert in een tempverschil en lijken die delen in no-time relatief koud aan te voelen. Overkomelijk maar overstappend uit een BMW5 is dit wel inleveren.

Het lampje bij de laadklep deed het vanavond ook in een keer niet. Geen idee hoe dat nou weer kan, later moest ik nog even weg en bij aankomst thuis deed hij het wel weer.

Verder had ik wat gedoe met Spotify/Car Play, geluid was zacht, hol en blikkerig. Dit was makkelijk te verhelpen door Audionormalisatie in de Spotify App uit te zetten. Daarna perfect geluidje!

De Geus-O Meter (GOM) is van 434 naar 410 naar 380 naar 366 gegaan in 4 dagen tijd. Komt overeen met mijn verbruik van 20-22 kW/100 km. Ik laad in 7-8 uur weer naar 100% elke avond/nacht. Bij thuiskomst nog 190-220 over.

Al met al is deze criticaster heel tevreden! Value for money.

• GagdetGrunn
ElectricAlex schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:18:
Ik heb de auto nu een maand (2700 km gereden) en ik heb net geladen tot 100% uit nieuwsgierigheid naar de actieradius: nou dat is dus 437 km. volgens de KIA app. Valt me zeker niet tegen.
Dat is heel netjes. Zo heb ik hem ook opgehaald maandag. Wat voor soort 2700 kilometers waren dat dan als ik vragen mag?

• beschuit

beschuit

OK, zie dat de nieuw ook gewoon de Kia sim gebruikt voor verkeers info etc. dus geen aparte verbinding meer nodig. En da app kan ook meer.... Toch beetje jaloers op de nieuwe modelbezitters!

• ElectricAlex
GagdetGrunn schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:29:
[...]

Dat is heel netjes. Zo heb ik hem ook opgehaald maandag. Wat voor soort 2700 kilometers waren dat dan als ik vragen mag?
Veel woon-werkverkeer tot nu toe (85 km enkele reis). En dan probeer ik de spits te mijden. 6 uur vertrekken van huis en op tijd weer terug. Maar ook dan is tegenwoordig een beetje doorrijden er niet bij :(

• StenilsoN
Heeft iemand ervaring met de originele dakdragers voor de e-niro. Geven die veel wind geluid als je ermee rijdt of zijn ze redelijk stil?

• elpedro21
  • Laatst online: 13:24
Ik las met verbazing de discrepanties in bestelling/levertijden. Ik heb op 17/01/2019 besteld en kreeg de E-Niro op 16/10 geleverd. Ik ben nu 2891 kilometers verder met een gemiddeld verbruik van 16.7 kWh/100 km. Ik rijd voornamelijk woon-werk verkeer, c.a. 100 km. Het wordt nu kouder dus het energieverbruik zal vast gaan oplopen.

De E-Niro is een geweldige auto. Maar het zal nog wel even duren voordat ik alle toeters en bellen ken. De manual ziet er ... niet echt uitnodigend uit :)

• Beusie
elpedro21 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:44:
Ik las met verbazing de discrepanties in bestelling/levertijden. Ik heb op 17/01/2019 besteld en kreeg de E-Niro op 16/10 geleverd. Ik ben nu 2891 kilometers verder met een gemiddeld verbruik van 16.7 kWh/100 km. Ik rijd voornamelijk woon-werk verkeer, c.a. 100 km. Het wordt nu kouder dus het energieverbruik zal vast gaan oplopen.

De E-Niro is een geweldige auto. Maar het zal nog wel even duren voordat ik alle toeters en bellen ken. De manual ziet er ... niet echt uitnodigend uit :)
Ja het is frustrerend idd hoe dat kan. Maar wat ik wel kan lezen is dat het het wachten waard is :)

• aph3x2n
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13-12 20:53
Ik was vandaag in de buurt van een Fastned 175kW lader en dacht laten we dat eens testen...

Ik begon met een SOC van rond de 50%, precies 0 graden en het laden vanaf het begin is nooit sneller geweest dan 49kW, het zou toch voor deze auto iets sneller moeten gaan dan dit of doe ik iets verkeerd?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@aph3x2n onder ideale omstandigheden (lees: bij voldoende hoge buitentemperaturen) haal je bij een SoC van 50% net geen 60kW op een 175kW charger.
Zie https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro
Met de huidige temperaturen is 49kW gewoon prima.
De SoC moet onder de 40% zijn wil je hoger kunnen halen, maar dan alleen als de accu voldoende warm is.

• fewips
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13-12 14:56

fewips

Huurautospecialist

aph3x2n schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:29:
Ik was vandaag in de buurt van een Fastned 175kW lader en dacht laten we dat eens testen...

Ik begon met een SOC van rond de 50%, precies 0 graden en het laden vanaf het begin is nooit sneller geweest dan 49kW, het zou toch voor deze auto iets sneller moeten gaan dan dit of doe ik iets verkeerd?
Een SoC van 50% is véél te hoog om te gaan snelladen. Snelladen is om aan te komen op een bestemming (of bij de volgende lader als je écht een lange dag maakt). Snelst is snelladen (ongeacht het voertuig) altijd tussen de 0% en de 50%.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• mattijs_010
  • Laatst online: 08-12 19:45
StenilsoN schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:03:
Heeft iemand ervaring met de originele dakdragers voor de e-niro. Geven die veel wind geluid als je ermee rijdt of zijn ze redelijk stil?
Ik heb ze erop gehad afgelopen zomer. Forse fluittoon op de snelweg, eigenlijk niet te doen. Maar ik heb de rubberen strips aan de onderzijde (nog) niet op maat geknipt.en geplaatst, misschien lost dat het euvel volledig op.

• Sigmasailor
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:39
ElectricAlex schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:18:
Ik heb dat gisteren ook weer eens geprobeerd; ik kwam op 475 op de GOM; die goede tijden van 500+ zijn wel over nu ik af en toe de verwarming toch maar aan zet. Mijn totaal verbruik (kleine 13.000 km) staat nu op 13,8 kWh/100 km (dit was ooit 13,6). Het zit hem allemaal in de rechtervoet.

• stefan01984
  • Laatst online: 15:25
Dilemma: ook de keuze gekregen om de E-Niro 2020 te laten upgraden naar 3-fase laden. Of toch 1-fase te laten. Rij ongeveer 200 km per dag nu en heb een 1x 35A aansluiting. Als voor 3-fase ga moet dezec ook aangepast worden naar 3x25A. Wat zouden jullie doen, is leaseauto met contract van 5 jaar. Levering E-Niro MY 2020 in Juli/Augustus. Graag jullie advies.

Groeten Stefan

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:05
Sigmasailor schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:02:
[...]

Ik heb dat gisteren ook weer eens geprobeerd; ik kwam op 475 op de GOM; die goede tijden van 500+ zijn wel over nu ik af en toe de verwarming toch maar aan zet. Mijn totaal verbruik (kleine 13.000 km) staat nu op 13,8 kWh/100 km (dit was ooit 13,6). Het zit hem allemaal in de rechtervoet.
Toen ik nog een 7,2 kWh mini batterij had deed ik het ook, maar met 64 kWh gaat lekker de kachel aan en is 20 kWh/100 km prima.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-12 22:46
Verder had ik wat gedoe met Spotify/Car Play, geluid was zacht, hol en blikkerig. Dit was makkelijk te verhelpen door Audionormalisatie in de Spotify App uit te zetten. Daarna perfect geluidje!

Onder welk menu van spotify valt dit ?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
stefan01984 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:37:
Dilemma: ook de keuze gekregen om de E-Niro 2020 te laten upgraden naar 3-fase laden. Of toch 1-fase te laten. Rij ongeveer 200 km per dag nu en heb een 1x 35A aansluiting. Als voor 3-fase ga moet dezec ook aangepast worden naar 3x25A. Wat zouden jullie doen, is leaseauto met contract van 5 jaar. Levering E-Niro MY 2020 in Juli/Augustus. Graag jullie advies.

Groeten Stefan
3fase is handig als je ook onderweg overdag snel wilt kunnen bijladen aan een publieke paal.
Je meterkast naar 3x25A ombouwen is sowieso een goede investering in je woning lijkt me?
Maar ja, je kan thuis dus nu max 7,2kW laden met 1fase (wel “slimme” laadpaal nodig), en daar moet je die 200km doorgaans wel in een nachtje bij kunnen laden.
Ik zou zelf wel voor 3fase gaan, scheelt een paar euro in de lease. Maar wel eenmalig een paar honderd euro voor meterkast upgrade. De paal kan daarentegen wel iets goedkoper omdat je voor 3x16A geen loadbalancing nodig hebt.

• ElectricAlex

Groeten Stefan
Mijn E-niro is 1 fase en k heb ook 1X35 A. Dat werkt prima met een thuislader en loadbalancing.
Opladen gaat zo met ongeveer 7 Kw dus met max. 9 uur laden zit de batterij weer 100% vol.
Daar kan ik goed mee leven.
Maar ik heb mij niet verdiept in de voordelen (snelheid) van 3 fase laden onderweg aan openbare laadpalen.
Gezien de relatief geringe meerprijs van 700/800 Euro uitgesmeerd over 5 jaar zou ik dat gewoon doen.
Thuis aanpassen naar 3x25A is gratis. Maar dat moet je dus juist niet doen als je alleen1 fase kunt laden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@ElectricAlex aanpassen is niet gratis. Zitten eenmalige kosten aan vast, iets van 225 euro voor de netbeheerder, en ik denk een zelfde soort bedrag voor een elektricien die de meterkast verbouwt voordat de netbeheerder langskomt.
Maar qua vastrecht (leveringskosten) is het inderdaad even duur.

• ElectricAlex
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:23:
@ElectricAlex aanpassen is niet gratis. Zitten eenmalige kosten aan vast, iets van 225 euro voor de netbeheerder, en ik denk een zelfde soort bedrag voor een elektricien die de meterkast verbouwt voordat de netbeheerder langskomt.
Maar qua vastrecht (leveringskosten) is het inderdaad even duur.
Ja klopt helemaal. Ik wilde mezelf al corrigeren :)
Ik bedoelde inderdaad het vastrecht is even duur.

• IvoB2

Groeten Stefan
Bwa, hangt gewoon af van wat je zelf wil.
Kan je niet zonder al te veel kosten overschakelen naar 1 x 40A?
Geen idee welke thuislaadpaal je in NL kan/mag aansluiten op 1 x 35A.

Zelf heb ik een 1x40A thuisnetwerk en een 1x32A laadpaal. Gezien ik geen loadbalancer heb laad ik (ingesteld in de EV zelf) aan 17-18A. Kom ik ruim mee toe (tijdens een laadsessie laadt de EV in één ruk tot 40 kWh bij, goed voor 260 Km.
Moet wel niet regelmatig 200 km per dag doen en heb een DC50 in de omgeving waar ik gemiddeld aan 23-30 kW kan laden. Openbaar laden aan 11 kW palen doe ik bijna nooit. En als het eens voorvalt is het als ik toch genoeg tijd heb om traag voldoende bij te laden (hotelovernachting, stadsbezoek,....) Dus verschillend uitgangspunt.

IvoB2 wijzigde deze reactie 30-11-2019 20:32 (7%)

• Beusie
Door vertraging e-Niro aan het kijken of ik nog een model 3 op de kop kan tikken. Scheelt al met al 3 tientjes in de maand dus niet noemenswaardig. Maar vind de model 3 ook wel een gaaf ding. Iemand hier die ook de keuze had en nog tips en meningen over de model 3 vs de e-Niro? Zit met name met de ruimte achterin en dat je een kofferbak hebt met de model 3.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Beusie nu nog voor 2019 bedoel je? Dat wordt heel tricky.
Verder totaal verschillende auto’s. De kofferbak van een Model 3 is nog best ruim trouwens, maar wel beperkt qua hoogte zoals elke sedan.
De LR komt verder, de SR+ minder ver dan een e-Niro. De LR is wel wat duurder dan “een paar tientjes”, en vergeet ook de bijtelling boven de 50k niet. Wel voordeel van het SuperCharger netwerk en sneller kunnen snelladen (eigenlijk merk je daar alleen wat van op vakantie, want waarom zou je anders aan een snellader staan met een range van zeker 300km).
Heb zelf nog geen spijt van de e-Niro, had mogelijkheden om naar een Model 3 te wisselen maar heb daar van af gezien. Vond het de meerprijs (LR AWD) niet waard, de SR+ vind ik net te weinig range hebben.

• Beusie
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:41:
@Beusie nu nog voor 2019 bedoel je? Dat wordt heel tricky.
Verder totaal verschillende auto’s. De kofferbak van een Model 3 is nog best ruim trouwens, maar wel beperkt qua hoogte zoals elke sedan.
De LR komt verder, de SR+ minder ver dan een e-Niro. De LR is wel wat duurder dan “een paar tientjes”, en vergeet ook de bijtelling boven de 50k niet. Wel voordeel van het SuperCharger netwerk en sneller kunnen snelladen (eigenlijk merk je daar alleen wat van op vakantie, want waarom zou je anders aan een snellader staan met een range van zeker 300km).
Heb zelf nog geen spijt van de e-Niro, had mogelijkheden om naar een Model 3 te wisselen maar heb daar van af gezien. Vond het de meerprijs (LR AWD) niet waard, de SR+ vind ik net te weinig range hebben.
Ja zou om de sr+ gaan dan. Qua range (werkelijk) valt verschil wel mee dacht ik. Moet wel wat regelen om ea voor elkaar te krijgen. Dus ook nog niet zeker. Stiekem heb ik nog hoop op een truc dat de e-Niro’s op de boot nog op kenteken gezet kunnen worden.

• GagdetGrunn
HJKJ schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:08:

Onder welk menu van spotify valt dit ?
“Afspelen“ , in de iPhone app tenminste

• GagdetGrunn

Groeten Stefan
3-fase ⚡️⚡️⚡️ for sure.

Ik rijd bijna net zoveel (170km/dag) en het is met 1-fase wel te doen. 7-8 uur per dag bijladen alleen woon-werkverkeer (5,3kW met Fivari lader op max 24A, 1 amp marge gehouden).

Maar als ik 3-fase zou kunnen hebben dan zou ik het onmiddellijk doen, met name voor de voordelen op publieke laadpaal. Daar haal ik slechts 3,7 kW op een 11kW paal. Dat schiet niet echt op. Met een 3-fase lader in de auto zou ik met mijn lader 17kW kunnen trekken, dat is bijna 80- 100km /uur. Nu dus slechts 1/3 daarvan.

Huisaansluiting om laten zetten naar 3 fasen lijkt me sowieso goed idee, krachtstroom. Verdeling van zware apparaten over verschillende fasen. 3x25 >>1x40 tenslotte.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@GagdetGrunn de boordlader met 3-fase kan max 11kW aan, dus max. 2x sneller dan je nu kan thuis.

• GagdetGrunn
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 december 2019 @ 00:30:
@GagdetGrunn de boordlader met 3-fase kan max 11kW aan, dus max. 2x sneller dan je nu kan thuis.
In dat geval heb je gelijk. Ik ging uit van 22 kW zoals in de ModelX. Die laadde bij mij 17kW volgens de mijn max instellingen 3x24Ax230V.

Voor de Niro MY20 met 3f geldt dus blijkbaar max 3x16Ax230V. Dan kan deze auto dus op een 1 fase aansluiting max 3,7 kW🤨 laden. Terwijl de MY19 en MY201f 7,4 kW halen op 1 fase.

Dan nog zou ik voor 3 fasen gaan. Ook als ik het allemaal zelf moest betalen (zakelijk, ZZP) en niet alleen terugzag in de bijtelling.

Omzetten huisaansluiting zal niet zo duur zijn. Niet in verhouding tot aanpassen meterkast (aparte groep + type B aardlek en evt kWh meter) en de kosten van een lader.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@GagdetGrunn nee, 1fase zou ie op 32A (7,2kW) moeten kunnen. Net als elke andere EV met 3fase boordlader. De 11kW is de beperking, niet de 16A.

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-12 22:46
[quote]GagdetGrunn schreef op zondag 1 december 2019 @ 00:08:
[...]

“Afspelen“ , in de iPhone app tenminste

Top , dankjewel!

• DKoenders
  • Laatst online: 12-12 12:15
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 december 2019 @ 07:52:
@GagdetGrunn nee, 1fase zou ie op 32A (7,2kW) moeten kunnen. Net als elke andere EV met 3fase boordlader. De 11kW is de beperking, niet de 16A.
Is dat zo? De dealer was er niet helemaal van overtuigd en dit was de reden voor mijn om voor enkelfase te gaan zodat ik met 32A kan laden thuis.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DKoenders schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:27:
[...]

Is dat zo? De dealer was er niet helemaal van overtuigd en dit was de reden voor mijn om voor enkelfase te gaan zodat ik met 32A kan laden thuis.
Niet 100% zeker, maar 99,99% zeker. En belachelijk dat de dealer je hier geen uitsluitsel over kan geven? Een belletje van de importeur naar het hoofdkantoor in Korea is voldoende. Zou het telefoontarief te hoog voor ze zijn? :?

• Beusie
Ga het toch nog 1 keer proberen hier. Iemand echt kennis van op kenteken zetten als een auto nog op de boot staat. Zie dat de boot 17 december vlakbij het Suez kanaal is. Ik zou verwachten dat de boot dan voor 31 december in Europese wateren is. Kan het kenteken dan toch niet worden aangevraagd?

• Beusie
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:30:
[...]

Niet 100% zeker, maar 99,99% zeker. En belachelijk dat de dealer je hier geen uitsluitsel over kan geven? Een belletje van de importeur naar het hoofdkantoor in Korea is voldoende. Zou het telefoontarief te hoog voor ze zijn? :?
Ja durf bijna te stellen eens (als die nog komt) maar nooit meer voor Kia. Nog nooit zo’n slechte service gehad.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Beusie schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:24:
[...]

Ja durf bijna te stellen eens (als die nog komt) maar nooit meer voor Kia. Nog nooit zo’n slechte service gehad.
Dan zou ik serieus nog eens heel goed nadenken voordat je switcht naar Tesla ;)
Pagina: 1 ... 65 ... 68 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True