Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Beusie
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 17:07
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:33:
[...]

Dan zou ik serieus nog eens heel goed nadenken voordat je switcht naar Tesla ;)
Haha dat is zo, maar die leveren tenminste :)

• GagdetGrunn
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-12 22:01
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 december 2019 @ 07:52:
@GagdetGrunn nee, 1fase zou ie op 32A (7,2kW) moeten kunnen. Net als elke andere EV met 3fase boordlader. De 11kW is de beperking, niet de 16A.
1x32A=7360 watt (7.4)
3x230X16A=11040 Watt.

Tesla’s hebben dus wel 32A 3fase laders (22kW)

We bedoelen hetzelfde ?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
GagdetGrunn schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:11:
[...]

1x32A=7360 watt (7.4)
3x230X16A=11040 Watt.

Tesla’s hebben dus wel 32A 3fase laders (22kW)

We bedoelen hetzelfde ?
Nee. Een Tesla Model 3 kan bijvoorbeeld 3x16A=11kW laden, maar OOK 1x32A=7,4kW.
Er zijn volgens mij geen Tesla’s die 22kW AC kunnen laden, hooguit 17kW (3x25A).
Maar ik val in herhaling, is al paar keer behandeld in dit topic :)
Long story short: hele grote kans dat de 3fase e-Niro net als de Model 3, de BMW i3, Audi e-Tron etc zowel 3x16A als 1x32A kan doen (maar niet 3x32A, dit omdat de boordlader beperkt is tot 11kW, dat is inmiddels bekend uit de gegevens van Kia).
Maar Kia zal snel uitsluitsel moeten geven.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 01-12-2019 18:29 (3%)

• elpedro21
  • Laatst online: 13:24
Beusie schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:17:
Ga het toch nog 1 keer proberen hier. Iemand echt kennis van op kenteken zetten als een auto nog op de boot staat. Zie dat de boot 17 december vlakbij het Suez kanaal is. Ik zou verwachten dat de boot dan voor 31 december in Europese wateren is. Kan het kenteken dan toch niet worden aangevraagd?
Volgens mij moet de wagen 'officieel' binnenkomen in Nederland en krijgt daarna het kenteken. Je kan dat niet doen terwijl hij nog in transport is. De locatie van de boot zegt helaas niet alles. Lees a.u.b. dit even: https://www.autointernati...traging-elektrische-niro/.

• Beusie
elpedro21 schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:55:
[...]

Volgens mij moet de wagen 'officieel' binnenkomen in Nederland en krijgt daarna het kenteken. Je kan dat niet doen terwijl hij nog in transport is. De locatie van de boot zegt helaas niet alles. Lees a.u.b. dit even: https://www.autointernati...traging-elektrische-niro/.
Yes artikel had ik al gelezen. LM zei dat het kon als de boot in Europese wateren is. Maar hij had het ook over nationaliseren. Dus weet het niet precies maar aangezien Kia 0,0 meedenkt of meewerkt denk ik niet dat ze zullen meewerken als zo’n optie er zou zijn.

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
elpedro21 schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:55:
[...]

Als ik de Tesla levering topic mag geloven, krijgen mensen al een kenteken terwijl de auto nog ergens op de oceaan dobbert, waar precies op de oceaan is dan de andere vraag

• CyBeRSPiN
  • Nu online
NiroNiro schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:25:
[...]

Als ik de Tesla levering topic mag geloven, krijgen mensen al een kenteken terwijl de auto nog ergens op de oceaan dobbert, waar precies op de oceaan is dan de andere vraag
Kan wel zijn, maar dan is ie nog niet tenaamgesteld. En de datum tenaamstelling bepaalt in welk bijtellingsregime je valt.
Erg zuur dat Kia (en andere merken) nu shit te verwerken krijgen die veroorzaakt werd doordat onze overheid de spelregels tijdens het spelen heeft aangepast..

• NiroNiro
  • Niet online
Daar heb je wel een punt @CyBeRSPiN . Ik vind het verder ook lelijk dat het nu zo gaat. De echte reden van het vertragen van de leveringen zullen we ook nooit weten vrees ik.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17:26
CyBeRSPiN schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:01:
[...]

Erg zuur dat Kia (en andere merken) nu shit te verwerken krijgen die veroorzaakt werd doordat onze overheid de spelregels tijdens het spelen heeft aangepast..
Toch een beetje nuanceren:
- Uiteraard is het niet netjes van een overheid om tijdens het spel de spelregels te wijzigen. Maar daar is uw overheid absoluut geen alleenstaand geval in. ;)
- En ook de automerken hebben boter op hun hoofd. Ik kan mij nog goed de tijd herinneren (één auto terug) dat je gewoon bij de dealer binnenstapte, hem de pieren uit de neus vroeg betreffende je keuzemodel (en daar ook een gepast antwoord op kreeg), je keuze bepaalde en hoogstens een maand later met het model van keuze buitenreed (toen kreeg je al woedende reacties als het meer dan drie dagen duurde voor je auto op kenteken stond :) ). En de prijs bij offerte was de prijs bij aflevering.

Mensen wennen blijkbaar vlug aan een nieuwe situatie. Het is tegenwoordig heel normaal dat:
- regels om de haverklap veranderen en dan nog met terugwerkende kracht,
- een automodel in de pers gelanceerd wordt zonder dat iemand weet wanneer je hem precies kan kopen,
- er met plezier voorschotten betaald worden op een auto die geen koper al in werkelijkheid gezien heeft, laat staan uitgeprobeerd,
- je na bestelling een jaar moet wachten op de levering van je auto,
- geen dealer je exact kan vertellen wanneer je wat krijgt;
- dat tussen bestelling en levering je zo maar een ander model kan krijgen, tegen een andere prijs en met een andere uitrusting. Een uitrusting (bv. de functionaliteit van 3-fase bij sommige nieuwe modellen) waarvan noch het merk noch de verdeler details kan verstrekken: you see it when you get it?
- eenmaal in bezit het merk zomaar kan beslissen de functionaliteiten van je eigen bezit te wijzigen en dit draadloos aan te passen,
- je energie gaat opslaan in je voertuig zonder exact te weten hoe lang het precies gaat duren voor je auto is volgeladen, de exacte kostprijs bij openbaar laden soms een zoektocht is (als je het al te weten komt) en je pas maanden na datum van aankoop energie een factuur ontvangt.

Het nieuwe normaal. :)
Als je als klant een verkoper een vinger geeft moet je niet verbaasd zijn dat hij het na een tijd het normaal vindt dat hij je arm erbij mag nemen. :+

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12-12 14:03
NiroNiro schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:08:
(...)De echte reden van het vertragen van de leveringen zullen we ook nooit weten vrees ik.
Wij hebben een tegengesteld belang aan dat van KIA. KIA heeft voor 2019 zijn Europeese targets al gehaald t.a.v. het verminderen van CO2 uitstoot. Ze hebben geen enkel belang om om meer E-Niro's te leveren dit jaar. Lees: op kenteken te zetten. Dat maakt het target voor 2020 alleen maar lastiger te halen. Elk jaar moet er een x percentage van de "merk-uitstoot" af.
De E-Niro's compenseren volgend jaar mooi de stijgende verkoop van populaire ICE SUV's en dalende dieselverkoop. Dat vermindert dus de kans op een EU boete.
Het idee achter de regels is prima, maar ze worden altijd uitgelegd in het belang van de fabrikant. Zo heeft Fiat Chrysler de recht van Tesla gekocht omdat zij hun CO2 targets niet haalden. Daar schiet het klimaat natuurlijk niks mee op. Net als de actie van KIA overigens.
In september heb ik hierover ook al gepost o.b.v. een artikel in de Volkskrant: Marcva in "Het grote Kia e-Niro topic"

Marcva wijzigde deze reactie 02-12-2019 12:48 (1%)
Reden: dalende dieselverkoop toegevoegd

• Niro-E
  • Laatst online: 13-12 13:39
Als zoals het artikel vermeld, de auto's na November meetellen voor het komende jaar, dan is er weinig voordeel te behalen voor de fabrikant door deze in januari op kenteken te zetten i.p.v. december.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Marcva toch is dat puur speculatie. Feit is dat er veel minder worden geproduceerd dan dat er vraag is, ook volgend jaar. Ze hebben te weinig accu’s ingekocht lijkt het, en nu alle fabrikanten ineens aan de slag gaan wordt het er niet makkelijker op om op te schalen.

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:50:
@Marcva toch is dat puur speculatie. Feit is dat er veel minder worden geproduceerd dan dat er vraag is, ook volgend jaar. Ze hebben te weinig accu’s ingekocht lijkt het, en nu alle fabrikanten ineens aan de slag gaan wordt het er niet makkelijker op om op te schalen.
Niet als je het artikel leest. De Spaanse krant zou over een brief van de importeur beschikken.
Als zoals het artikel vermeld, de auto's na November meetellen voor het komende jaar, dan is er weinig voordeel te behalen voor de fabrikant door deze in januari op kenteken te zetten i.p.v. december.
@Niro-E Dat is idd opmerkelijk. Ik noemde dit eind september bij mijn dealer en die zei dat er gewoon per kalenderjaar geteld wordt. :?

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 december 2019 @ 07:52:
@GagdetGrunn nee, 1fase zou ie op 32A (7,2kW) moeten kunnen. Net als elke andere EV met 3fase boordlader. De 11kW is de beperking, niet de 16A.
Je bent wel een volhoudertje hè :)
"Sure" is bij mij toch pas als een merkdealer het op papier zet of ik het zelf kan vaststellen. ;)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Rondb
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 02-12 13:20
-.-
Als je als klant een verkoper een vinger geeft moet je niet verbaasd zijn dat hij het na een tijd het normaal vindt dat hij je arm erbij mag nemen. :+
[/quote]

Ja, En vergeet niet om Dank U wel te zeggen....

mijn story tot nu:
18-02-19 bericht gehad van LM dat er maandelijks een gelimiteerd aantal e-niro en (totaal 10 stuks) Kona op voorhand gereserveerd waren voor ons bedrijf en we, mits snel besteld, redelijk gegarandeerde levering konden verwachten. (+-2 maanden, onder voorbehoud uiteraard)
Direct toegang gevraagd en gekregen voor de bestel/bereken site LM.
05-03-19 order goedgekeurd bij LM ingediend (e-niro ExecutiveLine 64kw, Platinum Gray)
18-03-19 (persoonlijke) bevestigingsmail dat gewenste auto gereserveerd, besteld is en op de gewenste leverdatum (03-10-2019) geleverd gaat worden :) :)

Medio april, mei en juni gebeld omdat op de LM site geen wijziging van status te zien was in het bestelproces.... Iedere keer gerustgesteld door LM medewerker. Komt goed, heeft te maken met afwijkend orderproces i.v.m. ander reservering proces etc. etc. Ik toch niet helemaal gerust maar hoe vaak moet je bevestiging krijgen wil je het geloven. Dacht dat 3x wel voldoende was.

Tijdens mijn vakantie begin september wordt ik gebeld door dealer:
De bestelde auto gaat het niet worden....
Optie 1: Auto, zelfde uitvoering, kan waarschijnlijk nog wel dit jaar geleverd worden... wordt dan wel een Gravity Blue. i.p.v. Platinum Grey, of ik akkoord kan gaan?
Optie 2: order annuleren en nieuw bestelproces opstarten, wordt de levering gegarandeerd 2020.

SLIK, Ok, dus niet oktober. Levering wordt misschien dit jaar december... rond de 7e. En andere kleur. Graag of heel niet...

Nou, doe maar een autootje.... (bijna € 50K en niet krijgen wat je besteld hebt...)

Toch optie 1 akkoord gegeven.

Terug van vakantie direct op de site LM gekeken....
Besteldatum auto: 19-09-2019 (?)
Verwachte leverdatum niet rond de 7e maar 27-12-2019 :|
LM gebeld: de "bevestigingsmail" had nooit vanuit LM verstuurd mogen worden, en een mooi verhaal over toewijzing van auto's door Kia (KMNL) ....

Met alle berichtgeving omtrent leveringen rekende ik dus maar niet meer op dit jaar.

Verbaast en blij verrast!
Dealer heeft gebeld dat ik de auto 5 december op kan halen. (Gravity Blue) _/-\o_

Zou het dan toch nog? Hoe raar kan het lopen...

• BrainZz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-12 16:39
Sigmasailor schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:02:
[...]

Ik heb dat gisteren ook weer eens geprobeerd; ik kwam op 475 op de GOM; die goede tijden van 500+ zijn wel over nu ik af en toe de verwarming toch maar aan zet. Mijn totaal verbruik (kleine 13.000 km) staat nu op 13,8 kWh/100 km (dit was ooit 13,6). Het zit hem allemaal in de rechtervoet.
Hoe haal je dit, overal 80 rijden?!

Ik rij 108 km per dag. 98% snelweg meeste op CC 106 en klein stuk 136 (130 op gps) verbruik zit nu rond de 18 kWh/100km.

• IvoB2
BrainZz schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:18:
[...]

klein stuk 136 (130 op gps) verbruik zit nu rond de 18 kWh/100km.
Hij zegt het toch al?
Het zit hem allemaal in de rechtervoet

IvoB2 wijzigde deze reactie 02-12-2019 15:57 (11%)

• BrainZz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-12 16:39
IvoB2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:56:
[...]

Hij zegt het toch al?

[...]
Daarom zeg ik ook: ik rij op de cruise control :) Dus ik ben niet sportief aan het rijden.

• Beusie
Rondb schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:20:
-.-
[/quote]

Ja, En vergeet niet om Dank U wel te zeggen....

mijn story tot nu:
18-02-19 bericht gehad van LM dat er maandelijks een gelimiteerd aantal e-niro en (totaal 10 stuks) Kona op voorhand gereserveerd waren voor ons bedrijf en we, mits snel besteld, redelijk gegarandeerde levering konden verwachten. (+-2 maanden, onder voorbehoud uiteraard)
Direct toegang gevraagd en gekregen voor de bestel/bereken site LM.
05-03-19 order goedgekeurd bij LM ingediend (e-niro ExecutiveLine 64kw, Platinum Gray)
18-03-19 (persoonlijke) bevestigingsmail dat gewenste auto gereserveerd, besteld is en op de gewenste leverdatum (03-10-2019) geleverd gaat worden :) :)

Medio april, mei en juni gebeld omdat op de LM site geen wijziging van status te zien was in het bestelproces.... Iedere keer gerustgesteld door LM medewerker. Komt goed, heeft te maken met afwijkend orderproces i.v.m. ander reservering proces etc. etc. Ik toch niet helemaal gerust maar hoe vaak moet je bevestiging krijgen wil je het geloven. Dacht dat 3x wel voldoende was.

Tijdens mijn vakantie begin september wordt ik gebeld door dealer:
De bestelde auto gaat het niet worden....
Optie 1: Auto, zelfde uitvoering, kan waarschijnlijk nog wel dit jaar geleverd worden... wordt dan wel een Gravity Blue. i.p.v. Platinum Grey, of ik akkoord kan gaan?
Optie 2: order annuleren en nieuw bestelproces opstarten, wordt de levering gegarandeerd 2020.

SLIK, Ok, dus niet oktober. Levering wordt misschien dit jaar december... rond de 7e. En andere kleur. Graag of heel niet...

Nou, doe maar een autootje.... (bijna € 50K en niet krijgen wat je besteld hebt...)

Toch optie 1 akkoord gegeven.

Terug van vakantie direct op de site LM gekeken....
Besteldatum auto: 19-09-2019 (?)
Verwachte leverdatum niet rond de 7e maar 27-12-2019 :|
LM gebeld: de "bevestigingsmail" had nooit vanuit LM verstuurd mogen worden, en een mooi verhaal over toewijzing van auto's door Kia (KMNL) ....

Met alle berichtgeving omtrent leveringen rekende ik dus maar niet meer op dit jaar.

Verbaast en blij verrast!
Dealer heeft gebeld dat ik de auto 5 december op kan halen. (Gravity Blue) _/-\o_

Zou het dan toch nog? Hoe raar kan het lopen...
Rare jongens die Kia dealers :) congrats!

• MadMikey85
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11-12 14:16
Had vandaag het tegenovergestelde meegemaakt van wat de meeste meemaken...

Ik wou de auto niet laden maar wel voorverwarmen, dus ik had de auto ingeprikt. Vertrektijd ingesteld maar de auto ging direct laden... Dus vervolgens gepland laden ingesteld op 30min voor het voorverwarmen, en het laden stopte.

Toen ik vanochtend in de auto stapte was de auto gewoon volgeladen (en warm). Maar het lijkt me sterk dat ik de halve accu heb bijgeladen in 30min 8)7 8)7

Tijd om de manual er bij te pakken en eens kijken wat nu de procedure zou moeten zijn.

• IvoB2
Beusie schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:40:
[...]
Rare jongens die Kia dealers :) congrats!
Bij Hyundai lijkt het me toch dat het er ongeveer hetzelfde aan toe gaat?
(En bij o.a. Sonos gaat het er blijkbaar nog eigenaardiger aan toe O-) )

IvoB2 wijzigde deze reactie 03-12-2019 09:51 (13%)

• beschuit
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:40

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb zelf een een fase lader in mijn Niro, er is hier al eerder over geschreven, kleine/geen kans dat je je Niro kan upgraden met een 3 fase lader. Maar.... Zijn er veel mensen die daar wel belangstelling voor hebben? We kunnen natuurlijk altijd vragen aan Kia NL of het mogelijk is om voor xx aantal eigenaars een upgrade te regelen.

• Niro-E
beschuit schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:53:
Maar.... Zijn er veel mensen die daar wel belangstelling voor hebben?
Zeker, dit is technisch gezien minder een uitdaging,maar de vraag is of KA er aan wil. De AC/DC omvormer zit voorin,de motorcompartiment. Redelijk bovenin. Mogelijk is er wel een update van het BMS voor nodig. (nieuwe laadcurves etc.)

Wat nog wel een vraag is, is of ook de DC/DC lader vervangen moet worden. Ze kunnen twee keuzes maken, keuze 1, is 3 aparte fasen gelijkrichten (3x230V) DC spanning is dan zo rond de 200V. Dit moet worden opgevoerd naar +- 400V om de accu te kunnen laden. Nadeel is de efficientie van deze omzetting, voordeel is dat je ook op 1 fase kunt laden zonder problemen. De lader in de auto zal deze optie aankunnen waarschijnlijk.

Optie 2 is een 3-fase omzetter. Deze gebruikt de spanning tussen de fasen (400V) en slaat dus de conversie naar 400V over waardoor dit efficienter wordt. (minder laadverliezen) maar 1 fase aansluiten op een 3-fase gelijkrichter werkt niet zomaar. De omvormer die nu in de auto zit zal hiervoor niet geschikt zijn.

Maar misschien zijn hybride versies hiervan ook wel verkrijgbaar. die op 1 fase + nul 230V, of op 3 fase 400V werken. de DC/DC converter moet dan voor beide spanningen geschikt zijn.

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10:44
Ik heb zelf een een fase lader in mijn Niro, er is hier al eerder over geschreven, kleine/geen kans dat je je Niro kan upgraden met een 3 fase lader. Maar.... Zijn er veel mensen die daar wel belangstelling voor hebben? We kunnen natuurlijk altijd vragen aan Kia NL of het mogelijk is om voor xx aantal eigenaars een upgrade te regelen.
Ik zou meedoen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het om grote aantallen zal gaan. Er zijn denk ik in NL ca. 4.000 KIA's met 1-faselader. Grootste deel hiervan is leaserijder waarbij het budget een dergelijke aanpassing waarschijnlijk niet toelaat.
Simpelste optie zou zijn inruilen, als de levertijd niet zo lang was....

e-Niro

• berendhaan
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13-12 16:00
Hier zou ik zeker interesse in hebben.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Is het niet waard. Er is een 800 euro meerprijs. Mogelijk kost de hele set van de nieuwe boord lader 3000-4000 euro, en daar komen dan de inbouwkosten en alle uitzoekwerk om het in te passen nog bij.
Er is door Kia al uitgesloten dat het achteraf door hen ingebouwd kan worden.
Dan kun je beter een losse 3-fase DC lader nemen als je echt heel graag sneller wil kunnen laden (nee, just kidding, dat is ook niks..)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:40 (13%)

• BaSsDruM
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 13-12 21:17
Iemand hier de Kia laadpas die 'm niet gebruikt (en dus ook niet geactiveerd heeft) die ik mag overnemen? O-)

Model 3 SR+ rood, 18” aero sinds 28-08-2019 - Tesla telegram group voor Nederlandstalige tesla eigenaren: https://t.me/tesla_nl

• Sigmasailor
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:39
BrainZz schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:18:
[...]

Ik rij 108 km per dag. 98% snelweg meeste op CC 106 en klein stuk 136 (130 op gps) verbruik zit nu rond de 18 kWh/100km.
Nee hoor, valt wel mee. 80 Op de snelweg zou gevaarlijk zijn. Ik denk dat ik 50% op de snelweg zit en altijd in de spits in de randstad (wisselende adressen); ik neem dan genoegen met de rechter baan en haal bijna nooit vrachtwagens in, Dat scheelt in mijn geval hooguit minuten. Zijn er geen vrachtwagens: dan oefen ik alvast onze nieuwe nationale snelheid (ik kom niet boven de 105 km/uur op de teller is ongeveer 100 op de GPS). Verder 30/50/60 en 80 kilometer wegen waar ik de aangegeven max. ook netjes aanhoud. Ik laat het 'gas' zo snel mogelijk los en laat zoveel mogelijk regenereren op standje 1; auto en ECO staan bij mij altijd aan. Verder is het een kwestie van rustig versnellen en niet teveel aan 'petjes' laten zien dat accelereren best snel kan (het blijft leuk!).

• TDeVee
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 06-12 10:35
Het volgende,

Ik heb in juni 2019 een E-niro besteld via de LM, gaat geleverd worden in Juli 2020.
Vandaag contact gehad met de dealer en die vertelde mij dat er gewoon een 2019 model geleverd gaat worden, of dit eventueel nog iets eerder gaat zijn konden ze ook niks over zeggen..
Andere verkopen heeft tijdens bestelling verteld dat als ik toen zou bestellen er een 2020 model geleverd zal worden.
Zullen ze dan echt nog in Juli een 2019 model leveren?

• Minxz
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:56
TDeVee schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:36:
Het volgende,

Ik heb in juni 2019 een E-niro besteld via de LM, gaat geleverd worden in Juli 2020.
Vandaag contact gehad met de dealer en die vertelde mij dat er gewoon een 2019 model geleverd gaat worden, of dit eventueel nog iets eerder gaat zijn konden ze ook niks over zeggen..
Andere verkopen heeft tijdens bestelling verteld dat als ik toen zou bestellen er een 2020 model geleverd zal worden.
Zullen ze dan echt nog in Juli een 2019 model leveren?
Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Alles wat in 2020 geleverd gaat worden betreft een 2020 model. Op misschien die te laat geleverde versies van die vertraagde boot.
Dat hij niet veel veranderd is ten opzicht van het 2019 model klopt. Alleen het dashboard met navigatie en de achterlichten zijn anders.
Als je in juni nog een echt 2019 model krijgt word je voor de gek gehouden.

• barend_berg
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Minxz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:18:
[...]

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Alles wat in 2020 geleverd gaat worden betreft een 2020 model. Op misschien die te laat geleverde versies van die vertraagde boot.
Dat hij niet veel veranderd is ten opzicht van het 2019 model klopt. Alleen het dashboard met navigatie en de achterlichten zijn anders.
Als je in juni nog een echt 2019 model krijgt word je voor de gek gehouden.
Betaald voor een 2019 model is 2019 model krijgen. Productie van 2019 modellen is nog niet gestopt. Zou vreemd zijn als je nu nog een 2019 model kan bestellen dat je dan toch een 2020 model krijgt.

• Niro-E
barend_berg schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:31:
[...]

Betaald voor een 2019 model is 2019 model krijgen. Productie van 2019 modellen is nog niet gestopt. Zou vreemd zijn als je nu nog een 2019 model kan bestellen dat je dan toch een 2020 model krijgt.
wat is hiervan feit, en wat is aanname? ik begreep (ergens gelezen) dat per November de productie van MY19 zou stoppen.

• barend_berg
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Echte bevestiging zal natuurlijk pas bij levering zijn. Dealers kunnen nu nog steeds 2019 bestellen.

• TDeVee
  • Laatst online: 06-12 10:35
Dat is inderdaad wat ik ook gelezen heb op meerdere forum, vandaag mijn vraag.
Niro-E schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:42:
[...]

wat is hiervan feit, en wat is aanname? ik begreep (ergens gelezen) dat per November de productie van MY19 zou stoppen.

• Magnirostris
  • Niet online
Wauw, dit is geen draadje maar een gans wandtapijt! Heb me er doorheen geworsteld en heel wat nuttige informatie verzameld.
Even aanmelden: e-Niro besteld op 20/4/19 24/04/2019 in België (64kWh, platinum graphite, "more"). Leveringstermijn 9 maand, dus eind januari 2020.
Tot nu geduldig gewacht maar ik overweeg toch eens de dealer te interpelleren i.v.m. MY20. De verschillen zijn volgens mij minimaal maar de mogelijkheid van een 3-fasenlader spreekt me wel aan.
Ik heb nog wat vragen omtrent telemetrie, laden etc. maar daar zijn meer specifieke topics voor zag ik.

Renault Twizy 80 | e-Niro begin 2020

• Minxz
Niro-E schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:42:
[...]

Inderdaad, die productie is gestaakt. Ik kreeg in februari al de mededeling dat ik ca 1800,- meer moest betalen omdat er geen My2019 meer geleverd kon worden in de eerste week januari.
Dus het lijkt me vreemd dat mensen die daarna hebben besteld gewoon een MY2019 kunnen krijgen nog met levering 2020. Iedereen Die na februari heeft besteld heeft als het goed is die 1800,- euro meer betaald... dus levering van de MY2020 in 2020.

• Niro-E
ja, maar mijn bestelde auto in eind maart 2019, zou wel een MY19 worden. Levering was aangegeven nog in 2019 (November) dat werdt vorige week December, en vandaag bericht gekregen dat dit half Januari gaat worden. 2020 dus. Ik ga uit van een My19 vooralsnog.

• Minxz
Niro-E schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:16:
ja, maar mijn bestelde auto in eind maart 2019, zou wel een MY19 worden. Levering was aangegeven nog in 2019 (November) dat werdt vorige week December, en vandaag bericht gekregen dat dit half Januari gaat worden. 2020 dus. Ik ga uit van een My19 vooralsnog.
Dat is dan gewoon een vertraagde levering dus dat zal wel een 2019 zijn inderdaad.

Bij mij ging het overigens andersom. Ik zou een My2020 krijgen in januari 2020. Maar ik werd gebeld dat ik al in September kon rijden in een My2019. Uiteraard heb ik daarvoor gekozen en rij nu al ruim 2 maanden in de E-niro. En dat is elke dag weer een feest :)

• martijn74
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13-12 10:21
2 weken geleden gebeld door dealer. Kon kiezen uit een MY20 en dan kon er niets over de levertijd worden aangegeven. Of een MY19 met gegarandeerde levering in Q1 2020 maar dan wel in het zwart ipv de door mij bestelde Platinum Graphite.
Auto besteld in februari 2019.

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:03
joepie de p schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:09:
[...]

Ik had een verslagje gemaakt van mijn reis met de e-Niro naar Spanje (en v.v.) verleden zomer. Zal ergens rond 1 augustus zijn geweest dat ik dat postte. Heenweg was met overnachtingen. Terug in 1 ruk van Andorra naar Rdam gereden en dan nog ontspannen uitstappen.
Verder naar de Vogezen geweest, de Franse ardennen, de Harz, Zwitserland en een keer naar Oostenrijk. Prima te doen, als je maar geen weestand of stress voelt bij het idee dat je om de ca 2,5 uur even een pauze moet inlassen.

De app die jij nodig hebt heet abetterrouteplanner, en je moet dan even Ionity laders prefereren.
Heb je een aparte pas nodig voor die Ionity laders?
Ik heb via de leasemaatschappij een Travelcard.

Ga in maart op wintersport in Oostenrijk. Gaan met z'n vieren in één auto. Optie is elektrisch met mijn Kia, of met z'n vieren in een Clio.....
Twijfel een beetje wat handig is :)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Nelis13
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:44
@cypher21 Naar Oostenrijk is prima te doen. Gebruik The New Motion app voor alle palen. Gebruik de goedkoopste pas (Leasemaatschappij als die gratis is) En anders Maingau (www.laadpastop10.nl) Je kunt gebruik maken van www.abetterrouteplanner.com als routeplanner. En dan zou ik voor de ionity laders gaan.
Werkt prima. 4-5 keer laden denk ik zo. (a 25-30 min). Kopje koffie en plassen en door.
Fijne wintersport.

• Beusie
Via de leasemaatschappij een Kona electric aangeboden gekregen. Succes allen met de levering van de e-Niro!

• bonkie1964
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:39
martijn74 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:25:
2 weken geleden gebeld door dealer. Kon kiezen uit een MY20 en dan kon er niets over de levertijd worden aangegeven. Of een MY19 met gegarandeerde levering in Q1 2020 maar dan wel in het zwart ipv de door mij bestelde Platinum Graphite.
Ik precies hetzelfde:

3 weken geleden gebeld door dealer. Kon kiezen uit een MY20 en dan kon er niets over de levertijd worden aangegeven. Of een MY19 met gegarandeerde levering in Q1 2020 maar dan wel in het zwart ipv de door mij bestelde Graphity Blue :O

• Polygone
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 11:14
Minxz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:13:
[...]

Inderdaad, die productie is gestaakt. Ik kreeg in februari al de mededeling dat ik ca 1800,- meer moest betalen omdat er geen My2019 meer geleverd kon worden in de eerste week januari.
Dus het lijkt me vreemd dat mensen die daarna hebben besteld gewoon een MY2019 kunnen krijgen nog met levering 2020. Iedereen Die na februari heeft besteld heeft als het goed is die 1800,- euro meer betaald... dus levering van de MY2020 in 2020.
Vandaag bij de dealer geweest om na te vragen over de optie voor 3 fase voor MY2020. Auto zou begin februari 2020 geleverd worden en al bij bestelling werd me verzekerd dat het een MY2020 zou worden met alle leuke upgrades (groter scherm, UVO app etc.) die daar bij horen. Dat was dan een kleine troost voor de verdubbeling in bijtelling. Vandaag een andere verkoper gesproken en hij wist me te vertellen dat de auto al op de boot staat en het daarom zeker een MY2019 zou worden. In mei is al bericht naar alle dealers gegaan dat de productie van MY2020 medio december zou beginnen ipv november en dat de eerste leveringen in maart gaan plaats vinden. Ik ben dus het hele jaar voor de gek gehouden. :(

*Edit*
De boot zal op 6 januari aankomen in Rotterdam. Misschien toch maar eens bij de LM gaan informeren over het eerder op kenteken zetten van de auto.

Polygone wijzigde deze reactie 04-12-2019 20:32 (5%)

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:57
Ik kan in Duitsland bij 90% van de laders terecht met de travelcard sleutelhanger van Leaseplan, waaronder de IONITY laders. Verder heb ik op de achterhand, zoals meer leden aangeven, de newmotion en plugsurfing pasjes.
cypher21 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:49:
[...]

Heb je een aparte pas nodig voor die Ionity laders?
Ik heb via de leasemaatschappij een Travelcard.

Ga in maart op wintersport in Oostenrijk. Gaan met z'n vieren in één auto. Optie is elektrisch met mijn Kia, of met z'n vieren in een Clio.....

• eltron
cypher21 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:49:
[...]

Dat is wel grappig, wij gaan al in de kerstvakantie op wintersport naar Oostenrijk met een e-Niro en een Clio. Met zijn negenen. En op de Kia de dakkoffer met de ski's. We zullen ca. om de 2u een halfuurtje moeten stoppen om te laden, maar het advies is toch al, ook met ICE, om na 2u een kwartier te rusten. Dat wordt dan een kwartiertje langer; lekker relaxt tijd om een bakkie te doen of te eten bij een wegrestaurant.

e-Niro

• IvoB2
Magnirostris schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:07:
Wauw, dit is geen draadje maar een gans wandtapijt! Heb me er doorheen geworsteld en heel wat nuttige informatie verzameld.
Even aanmelden: e-Niro besteld op 20/4/19 in België (64kWh, platinum graphite, "more"). Leveringstermijn 9 maand, dus eind januari 2020.
Tot nu geduldig gewacht maar ik overweeg toch eens de dealer te interpelleren i.v.m. MY20. De verschillen zijn volgens mij minimaal maar de mogelijkheid van een 3-fasenlader spreekt me wel aan.
Ik heb nog wat vragen omtrent telemetrie, laden etc. maar daar zijn meer specifieke topics voor zag ik.
Het is hier wel overwegend een NL site en ik vermoed dat die 3fase echt iets is voor de NL markt.
De Belgische Kia site ziet er ook heel anders uit dan de NL site. Op de Belgische site is niet eens een verschil tussen de 2019 versie en de 2020 versie. Van driefase laden is helemaal geen sprake.
(e-Niro More Electric Longe range luxe pack - aluminium silver - besteld op 15/3/2019 met een levertijd van 11 maanden. Laatste dealerbericht omstreeks 1/11 dat de 'voorziene' levering van 15/11/19 is uitgesteld naar 13/1/2020 (MY 2019 uitvoering).
Nu we zullen wel zien wat dat in het echt geeft. :) (en wanneer :+ )

Over 2 weken moet de Kona EV toch binnen voor zijn eerste onderhoud. Maak ik van de gelegenheid gebruik om even bij de Kia dealer binnen te springen of ze meer weten over MY 2020 model in België.
(Hyundai en Kia dealer liggen op slechts 200 m van elkaar).

IvoB2 wijzigde deze reactie 05-12-2019 09:27 (9%)

• henkNL
  • Niet online
Vanmorgen was de auto dik bevroren (niet opgewarmd aan de paal) maar daarna wel weer heerlijk snel ontdooid.
Wat mij opviel toen ik de auto startte dat er een enorme brede lichtbundel vanuit de voorkant zichtbaar was, dus niet zoals normaal rechtuit. Er zat dus nog ijs op de koplampen.

Bij auto's met normale gloeilamp koplampen ontdooit de koplamp snel door de warmte van de lamp, echter bij LED gaat dit niet zo snel :)

Toen met de ijskrabber ook de koplampen ontdaan van ijs, toen weer normaal licht.

Iemand nog een slimme truc? Ik denk dat 5 winters op de koplamp krabben niet echt bevordelijk is voor de kwaliteit van het glas (krassen).

Kia e-Niro 2019 | 2100Wp oost/1800Wp west

• driel24
  • Laatst online: 17:46
Met de-icer inspuiten en een theedoek in de auto klaar leggen.
Krabben op je koplamp is idd niet handig.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• BasDongen
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 16:19
Graag jullie gedachte!

Ik sta op het punt om de E-Niro Dynamic MY2020 te bestellen bij de LM maar heb nog enkele twijfels door de Tesla SR+ model 3.

Situatie:
Wintersport hoogseizoen
Reisafstand: Brabant - Oostenrijk, Tirol; ca. 900km.
Temperatuur: om/nabij vriespunt
Gezelschap: Auto goed bepakt zonder skikoffer

Kan ik qua laden beter voor de SR+ kan gaan als de E-niro? Met de gedachte dat ik met de SR+ van zowel o.a. Ionity als Superchargers gebruik kan maken en met de E-niro geen gebruik kan maken van de Superchargers dus ben aangewezen op de o.a. Ionity laders.

Tevens speelt bij mij de gedacht dat de Model 3 SR+ door Superchargers sneller zijn opgeladen vergeleken met de max 77kw van de E-niro.

Voordeel van de E-niro is grotere actieradius.

Wat is jullie gedachte hierover?

• cypher21
eltron schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:43:
[...]

Dat is wel grappig, wij gaan al in de kerstvakantie op wintersport naar Oostenrijk met een e-Niro en een Clio. Met zijn negenen. En op de Kia de dakkoffer met de ski's. We zullen ca. om de 2u een halfuurtje moeten stoppen om te laden, maar het advies is toch al, ook met ICE, om na 2u een kwartier te rusten. Dat wordt dan een kwartiertje langer; lekker relaxt tijd om een bakkie te doen of te eten bij een wegrestaurant.
Ben benieuwd naar je bevindingen!
2 van de 4 kiezen bij ons voor de clio... ik ben echter 1.98m en ga liever met mijn auto...

• IvoB2
BasDongen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:53:
Graag jullie gedachte!

Ik sta op het punt om de E-Niro Dynamic MY2020 te bestellen bij de LM maar heb nog enkele twijfels door de Tesla SR+ model 3.

Wil je dat wel echt weten? :)
Persoonlijk (je vroeg tenslotte ons gedacht) zou ik nooit een auto kiezen op basis van de situatie van één reis maar op basis van de meest voorkomende situaties.
Op basis van mijn persoonlijke testbevindingen en eisen ben ik tenslotte bij de e-Niro premium long range uitgekomen, nipt gevolgd door de Kona EV en de Tesla 3 als laatste in de top 3.De Renault Zoë, Jaguar I-pace, Audi e-tron en Opel e-Ampera hebben de top 3 - om uiteenlopende redenen - niet gehaald.

Maar ja, aan mijn persoonlijke eisen heb je niets. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 05-12-2019 13:47 (26%)

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:22
Graag jullie gedachte!

Situatie:
Wintersport hoogseizoen

Kan ik qua laden beter voor de SR+ kan gaan als de E-niro? Met de gedachte dat ik met de SR+ van zowel o.a. Ionity als Superchargers gebruik kan maken en met de E-niro geen gebruik kan maken van de Superchargers dus ben aangewezen op de o.a. Ionity laders.

Tevens speelt bij mij de gedacht dat de Model 3 SR+ door Superchargers sneller zijn opgeladen vergeleken met de max 77kw van de E-niro.

Voor deze specifieke situatie de Tesla. Die kan de accu op weg naar de Supercharger op de ideale temperatuur voor snellader voorverwarmen. De Niro doet dat niet, waardoor bij winterse temperaturen de snellaadsnelheid fors afneemt en je dus veel langer bezig bent met laden. Sowieso kan de Tesla ook sneller snellader.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
PeaceNlove schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:35:
[...]

Voor deze specifieke situatie de Tesla. Die kan de accu op weg naar de Supercharger op de ideale temperatuur voor snellader voorverwarmen. De Niro doet dat niet, waardoor bij winterse temperaturen de snellaadsnelheid fors afneemt en je dus veel langer bezig bent met laden. Sowieso kan de Tesla ook sneller snellader.
Maar als je doorrijdt op de snelweg is er best kans dat de accu van de e-Niro wel degelijk op temperatuur is waardoor snelladen acceptabel snel kan gaan. Je kan zo 20kW continue gebruiken en dat 2 uur lang, dan krijg je wel wat warmteontwikkeling in de accu.
De SR+ heeft géén stoelverwarming achter*, en geen warmtepomp. Qua efficiency lever je daar dus in als je de passagiers achterin wat warmte wilt gunnen. Ook is het zitcomfort achterin (van horen zeggen) minder in de Model 3 omdat de bank lager is waardoor je niet met je bovenbenen op de zetel rust.
Onder de streep zal het niet veel uitmaken. Ik denk dat de Niro net wat meer bereik heeft en de Tesla waarschijnlijk net wat sneller kan laden (ook afhankelijk van drukte, want de laadsnelheid wordt gedeeld met andere snelladers, totdat ze in de toekomst "V3" gaan uitrollen).
Qua laadruimte zal het elkaar ook niet veel ontlopen.
Of achterwielaandrijving fijner is in winterse omstandigheden dan voorwielaandrijving kan ik ook geen uitspraken over doen, maar kan ook een afweging zijn.

*) Maar lees nu dat je de Kia e-Niro DynamicLine overweegt, die heeft ook geen stoelverwarming achter (maar wel een warmtepomp)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 05-12-2019 18:02 (7%)

• AspinMartin
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 05-12 18:23
Hier ook bericht van de dealer.

Mijn vorig jaar januari bestelde e Niro in de gravity Blue, zou in februari 2020 komen. De leveringsdatum is verzet naar Q2 met een prijsverhoging en een mogelijkheid voor 3 fasen lader model my2020. Als ik wel in Q1 een e Niro wil rijden is het een model my2019 in kleur zwart.

Aangegeven dat ik dit met de LM wil bespreken en kijken wat de financiële consequenties zijn.

• IVIaarten
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:47
Graag jullie gedachte!

als ik heel eerlijk ben, dan zou ik de auto kiezen op basis van het gebruik in de overige 99,5% van het jaar, niet op basis van 1 wintersport.....

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:38
Graag jullie gedachte!

Situatie:
Wintersport hoogseizoen

Model 3 laadt wel met 170kw (bij ionity) ipv 77 bij de e-niro.

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:25
Gisteren mijn e-Niro ExecutiveLine Gravity Blue opgehaald. Ik had in 2018 al een reservering gedaan voor de prijzen bekend waren. Ik twijfelde toen tussen de Kona en de Niro. Vanwege de ruimte toch voor de Niro gekozen.
Levering precies op het afgesproken moment, omdat op 5-12 mijn oude leasecontract afliep.
Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief, ook wat betreft de actieradius.
Nu nog twee weken wachten voor mijn laadpaal (7.4kW met load-balancing) wordt aangesloten. Tot die tijd behelpen met 11kW paal. Gelukkig is er een op korte afstand van huis.

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-12 22:46
[quote]tomas123 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:49:
[...]

Ben zelf voor 2 weken terug naar Oostenrijk geweest, ook geladen bij Ionity
70 a 75 kw gaat echt snel genoeg hoor ....
Gemiddeld ongeveer 3 kwartier en dan weer weg
Heb wel het idee dat laden bij Ionity sneller gaat dan bij fastned .

• BasDongen
HJKJ schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:24:
[...]

Leuk te lezen!
Wat is de totale reisafstand die u voor deze rit heeft moeten maken en hoeveel stops heeft u gedaan met hoeveel tijd per stop gemiddeld? Ik begrijp dat uw rijstijl anders kan zijn als bij mij en dat ik daar niet veel houvast aan heb maar ben wel nieuwsgierig:)

• BasDongen
Iedereen overigens bedankt voor de reacties tot nu!

• petertenboer
Eindhoven naar St. Johan in Tirol even ingevoerd in abr

Kia Niro: https://abetterrouteplann...bd-4c9c-b74d-21678a27bbd4

Tesla Model 3 SR+: https://abetterrouteplann...b5-47a2-bf77-33089f3e090b
Graag jullie gedachte!

Situatie:
Wintersport hoogseizoen

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:38
HJKJ schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:24:
[...]

Klopt is ook redelijk vlot, het scheelt echter wel veel.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
tomas123 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:33:
[...]

Klopt is ook redelijk vlot, het scheelt echter wel veel.
Dat wel, maar 20 ipv 40 minuten maakt toch in de praktijk weinig uit. Je stapt uit, gaat naar de wc, bestelt een bakkie koffie, je drinkt die rustig op. Dan zit je echt dichterbij de 40 dan de 20 minuten is mijn ervaring. Qua aantal stops is er niet zoveel verschil, met de LR wel, maar die is een pak duurder.

• eltron
@petertenboer e.a., ik vind de instellingen wat wonderlijk, met minimum batterijniveau op 20% is laden niet optimaal en eindstand Oostenrijk op 70% lijkt me ook zinloos.
Als je dat aanpast naar 10% minimum en 20% eindstand doe je er met beide auto's al een uur korter over volgens ABRP. en 10u en 25 min naar Oostenrijk met de Kia schrik ik niet van, jullie wel?
Was eigenlijk van plan om er op mijn gemak ongeveer 12u over te doen.
En aan het eind van de rit zet ik de auto rustig een heel weekend aan de granny in de garage van het chalet. Maakt me eigenlijk niet uit of dat dan start met 5, 10 of 20% maar 70% zou echt zonde zijn.

De laadsnelheid van de Tesla ben ik dan wel jaloers op, maar voor die paar uur per jaar zou de keus voor mij niet anders uit vallen. Afgezien van vakantieritten is er in de praktijk geen verschil. Ik rijd ook nu af en toe meer dan 500km/dag zonder snellader nodig te hebben.

eltron wijzigde deze reactie 05-12-2019 22:13 (39%)

e-Niro

• petertenboer
Je kunt het altijd tweaken naar je eigen behoeftes.
Ik heb even snel een route in ABR gezet omdat niemand anders nog op die gedachte was gekomen in dit specifieke geval en daarbij de standaardinstellingen gebruikt waar ABR mee opende op mijn laptop.
eltron schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:04:
@petertenboer e.a., ik vind de instellingen wat wonderlijk, met minimum batterijniveau op 20% is laden niet optimaal en eindstand Oostenrijk op 70% lijkt me ook zinloos.
Als je dat aanpast naar 10% minimum en 20% eindstand doe je er met beide auto's al een uur korter over volgens ABRP. en 10u en 25 min naar Oostenrijk met de Kia schrik ik niet van, jullie wel?
Was eigenlijk van plan om er op mijn gemak ongeveer 12u over te doen.
En aan het eind van de rit zet ik de auto rustig een heel weekend aan de granny in de garage van het chalet. Maakt me eigenlijk niet uit of dat dan start met 5, 10 of 20% maar 70% zou echt zonde zijn.

De laadsnelheid van de Tesla ben ik dan wel jaloers op, maar voor die paar uur per jaar zou de keus voor mij niet anders uit vallen. Afgezien van vakantieritten is er in de praktijk geen verschil. Ik rijd ook nu af en toe meer dan 500km/dag zonder snellader nodig te hebben.

• CP84
  • Laatst online: 06-12 15:26
Ik heb sinds deze week een laadpaal in de straat (pas in december 2018 aangevraagd, dus gemeente was lekker snel haha).

Gisteravond aan de laadpaal gezet met 2 instellingen, weggaan om
8.00 en 12.30 met daarbij de verwarming op 23. Ik heb niet gekozen op het opladen uit te stellen, want de tarieven zijn dag en nacht hetzelfde.

Nu zie ik dat de auto nog niet opgeladen is. Staat op 77%. Waar kan dit aan liggen?
Als deze om 12.30 uur 100% moet zijn, had deze ondertussen ooo al aan moeten gaan, het is een 11kw paal.

• eltron
Die 77% is natuurlijk afhankelijk van je SOC gisteravond en de traagheid van de paal. De paal kan max 3,7kW leveren, daar gaat nog wat laadverlies af en blijkbaar ook om 8u verwarmen tot 23 graden.
Als je gisteravond met 10 a 20% SOC bent begonnen is 77% niet zo gek.

e-Niro

• beschuit
  • Laatst online: 09:40

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik reken het zo uit, bij een 11kW paal duurt iedere 5% een uur. Dan een uur erbij. Dus van 20% naar vol is plm. 17 uur.

• HJKJ
[quote]BasDongen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:36:
[...]

Leuk te lezen!
Wat is de totale reisafstand die u voor deze rit heeft moeten maken en hoeveel stops heeft u gedaan met hoeveel tijd per stop gemiddeld? Ik begrijp dat uw rijstijl anders kan zijn als bij mij en dat ik daar niet veel houvast aan heb maar ben wel nieuwsgierig:)

De totale afstand was zo,n 1000km
Onderweg 4 keer geladen , elke keer hou ik zo,n 100km over voor het geval dat .......
Qua rijstijl gemiddeld zo ongeveer 120 a130 km/u gereden
En wat ook het mooiste is dat je nu op de Duitse autobahn ook al op de borden ziet waar je kunt stekkeren...
Over enige tijd heb je helemaal geen app of wat dan ook nodig om te zien waar je kunt laden
De ontwikkelingen gaan nu echt wel snel ...😀

• martijnmaas370
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12-12 08:06
Misschien een vraag die meer in het laadpaal-forum thuishoort.. Maar ik heb momenteel nu 1x25A thuis, en kan laden met 5,5Kw. Omdat bij mij al 2x de hoofdzekering is gesprongen heb ik met de netbeheerder contact opgenomen om dit aan te passen naar 3x25A. Maar hiermee kan ik dus als ik het goed begrijp niet meer laden dan ik nu al doe? Aangezien de maximale belasting blijft op 25A? Zou een set-up van 1x35A dan beter zijn? Zit een beetje in dubio, want 3x25 is overall meer natuurlijk, maar daar schiet ik qua laadcapaciteit dan volgens mij niets mee op.

• Niro-E
5,5kW is ongeveer 24A. Met laadverliezenga je dus over de 25A heen. Met een 1x 25A aansluiting mag je laadpaal maximaal 16A (of 20A met de juiste selectiviteits curve) zijn. 5,5kW kan en mag dus helemaal niet.
Of terugaan naar 16A laadpaal aansluiting (3,7kW) of een 1x35A aanvragen. 3x25 heeft weinig zin, omdat je dan ook je meterkast moet aanpassen.

• Levinius
  • Laatst online: 13-12 14:20
martijnmaas370 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:39:
Misschien een vraag die meer in het laadpaal-forum thuishoort.. Maar ik heb momenteel nu 1x25A thuis, en kan laden met 5,5Kw. Omdat bij mij al 2x de hoofdzekering is gesprongen heb ik met de netbeheerder contact opgenomen om dit aan te passen naar 3x25A. Maar hiermee kan ik dus als ik het goed begrijp niet meer laden dan ik nu al doe? Aangezien de maximale belasting blijft op 25A? Zou een set-up van 1x35A dan beter zijn? Zit een beetje in dubio, want 3x25 is overall meer natuurlijk, maar daar schiet ik qua laadcapaciteit dan volgens mij niets mee op.
Als je 1x 25A hoofzekering hebt mag je helemaal niet laden met 5,5 Kw, je mag dan eigenlijk je laadpaal maximaal afzekeren op 20A (wat neerkomt op 4,5 Kw). Als je naar 3x25A gaat levert het inderdaad niet veel op aangezien de Niro maar op 1 fase kan laden.

Ik heb zelf ook 3x25A en de laadpaal dus afgezekerd op 20A (met een loadbalancer) en kom eigenlijk altijd wel uit. Alleen als ik 's avonds om 22u thuis kom met een SOC van 10% krijg ik hem uiteraard niet vol voor de volgende ochtend, maar altijd voldoende om op pad te gaan.

Als je verder geen grootverbruikers in huis hebt of verwacht te krijgen dan zou je naar 1x 35A kunnen gaan inderdaad.

• martijnmaas370
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12-12 08:06
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik begrijp er op den duur niets meer van, de monteur van de laadpaal (EV company) is al 2x langs geweest om het ding opnieuw af te stellen. Eerst stond deze op 7.2Kw! Nu vond ik 5,5Kw al een achteruitgang, maar blijkbaar is zelfs dat nog te veel :)

Ik ga er dan nog eens over nadenken. De netbeheerder gaf wel aan dat een upgrade naar 1x25A namelijk wel kosteloos is, terwijl 1x35A dat niet is.

• HJKJ
[quote]Levinius schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:46:
[...]

Als je 1x 25A hoofzekering hebt mag je helemaal niet laden met 5,5 Kw, je mag dan eigenlijk je laadpaal maximaal afzekeren op 20A (wat neerkomt op 4,5 Kw). Als je naar 3x25A gaat levert het inderdaad niet veel op aangezien de Niro maar op 1 fase kan laden.

Ik heb zelf ook 3x25A en de laadpaal dus afgezekerd op 20A (met een loadbalancer) en kom eigenlijk altijd wel uit. Alleen als ik 's avonds om 22u thuis kom met een SOC van 10% krijg ik hem uiteraard niet vol voor de volgende ochtend, maar altijd voldoende om op pad te gaan.

Als je verder geen grootverbruikers in huis hebt of verwacht te krijgen dan zou je naar 1x 35A kunnen gaan inderdaad.

Hoezo levert 3a25A niet veel meer op ?
Ik laad elke keer 7,4 Kw op ....
Kijk eens bij snelautoladen.nl
Ik heb zelf de 8Kw Magnum Smart Charger V2 en hij bevalt uitstekend!

• Levinius
  • Laatst online: 13-12 14:20
HJKJ schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:05:
Hoezo levert 3a25A niet veel meer op ?
Ik laad elke keer 7,4 Kw op ....
Kijk eens bij snelautoladen.nl
Ik heb zelf de 8Kw Magnum Smart Charger V2 en hij bevalt uitstekend!
Klopt, ik mocht het niet ivm een verplichting tot back-office abonnement van mijn werkgever waardoor ik beperkt bleef tot New Motion.

En in dit geval levert het martijnmaas ook niet veel op aangezien hij al een laadpaal heeft en daar reageerde ik op.

Levinius wijzigde deze reactie 06-12-2019 12:35 (6%)

• Pople
  • Laatst online: 13-12 16:08
martijnmaas370 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:56:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik begrijp er op den duur niets meer van, de monteur van de laadpaal (EV company) is al 2x langs geweest om het ding opnieuw af te stellen. Eerst stond deze op 7.2Kw! Nu vond ik 5,5Kw al een achteruitgang, maar blijkbaar is zelfs dat nog te veel :)

Ik ga er dan nog eens over nadenken. De netbeheerder gaf wel aan dat een upgrade naar 1x25A namelijk wel kosteloos is, terwijl 1x35A dat niet is.
Ivm wijziging elektriciteitsaansluiting heb ik nog een Ratio omvormer beschikbaar voor de liefhebber, maakt van 2*16A (3 fasen) 1x32A. ideaal voor de e-niro. 10M kabel en ingebouwde KWH Meter. Ik neem mijn verlies, dus dat kan jullie voordeel zijn. nieuwprijs 1900 euro.

• Gotta
  • Laatst online: 13-12 13:16
AspinMartin schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:23:
Hier ook bericht van de dealer.

Mijn vorig jaar januari bestelde e Niro in de gravity Blue, zou in februari 2020 komen. De leveringsdatum is verzet naar Q2 met een prijsverhoging en een mogelijkheid voor 3 fasen lader model my2020. Als ik wel in Q1 een e Niro wil rijden is het een model my2019 in kleur zwart.

Aangegeven dat ik dit met de LM wil bespreken en kijken wat de financiële consequenties zijn.
Bij mij hetzelfde verhaal. Levering MY2020 pas vanaf April op gang.
Hopelijk hoor ik dan bij de eerste met MY2020 met 3 fase!

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:26
Zojuist gebeld door de dealer, mijn e-Niro kan ik volgende week donderdag ophalen :-D

Kia e-Niro Aurora Black besteld op 27 maart 2019, verwachte levering J̶a̶n̶u̶a̶r̶i̶ ̶2̶0̶2̶0̶ December 2019

• Niro-E
blottle schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:43:
Zojuist gebeld door de dealer, mijn e-Niro kan ik volgende week donderdag ophalen :-D
Blijft echt vreemd dat selectieproces. Hier besteld op 20 maart, en levering zou November zijn, toen December en nu pas januari. Bij jou is januari gezegd, en nu in december?? Heel vreemd KIA. :?

mr gefeliciteerd haha

Niro-E wijzigde deze reactie 06-12-2019 13:57 (3%)

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:26
Niro-E schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:57:
[...]

Blijft echt vreemd dat selectieproces. Hier besteld op 20 maart, en levering zou November zijn, toen December en nu pas januari. Bij jou is januari gezegd, en nu in december?? Heel vreemd KIA. :?

mr gefeliciteerd haha
Ik snap er ook niet zoveel van. Kleine tijdlijn van mijn bestel-traject:
6 maart bestelling bij de LM
7 maart bericht dat de bestelling is ontvangen door LM
27 maart bericht van LM dat auto is besteld, leverdatum: 28 januari 2020
27 maart telefoontje van mijn voorkeursdealer dat ze een bestelling hebben ontvangen op mijn naam, leverdatum: eind januari 2020
10 juli door dealer geinformeerd dat ze gaan proberen alle auto's van januari-februari 2020 nog in 2019 te kunnen leveren
16 juli heeft de dealer bevestigd dat Kia NL bevestiging heeft gegeven op het nog in 2019 leveren van mijn auto
23 oktober bericht dat de LM de leverdatum officieel heeft aangepast naar 23 december 2019
19 november bericht van de dealer dat de auto waarschijnlijk op 17 december 2019 wordt geleverd
6 december telefoontje van de dealer dat de auto er al is, kenteken doorgekregen, afhaal-afspraak gemaakt voor 12 december

Kia e-Niro Aurora Black besteld op 27 maart 2019, verwachte levering J̶a̶n̶u̶a̶r̶i̶ ̶2̶0̶2̶0̶ December 2019

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-12 13:11

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

Ik had deze nog niet voor bij zien komen:
https://www.kiapressoffice.com/en-gb/releases/1129

Let op: gaat over het UK model van de E-Niro

Murzeltje wijzigde deze reactie 06-12-2019 14:28 (20%)

PSN : Murzeltje1976

• Coocoocachoo
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13-12 17:37
Murzeltje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:28:
Ik had deze nog niet voor bij zien komen:
https://www.kiapressoffice.com/en-gb/releases/1129

Let op: gaat over het UK model van de E-Niro
The original allocation of e-Niro models for the UK sold out within weeks of going on sale in 2019. In 2020, Kia Motors (UK) Limited has been promised sufficient supply to clear the existing 3,000 customer waiting list during the first six months of the year, with even more supply promised during the second half.
Klinkt interessant, maar ben benieuwd of dat gewoon een grotere batch naar UK inhoud, of dat er uberhaubt een schaalvergroting is qua levering en ook NL dus potentieel sneller zou gaan.

Geen bezwaar tegen H1 2020 ipv wachten tot week 40 O-)

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13-12 21:01

Hippe Lip

+ + + NL + + +

martijnmaas370 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:39:
Heb je werkelijk 1x25A, of is dit wat je via het internet hebt opgezocht? In de praktijk blijken die installaties niet zelden toch een grotere hoofdzekering te hebben.
Alleen zeer oude installaties hebben werkelijk 1x25A, bij mijn weten. De laatste jaren is dat meestal 3x25A en daarvóór was het meestal 1x35 of zelfs 1x40A. Daar zou je goed mee uit de voeten moeten kunnen.

Als je wat gaat aanpassen zou ik je niet zo snel aanraden om op 3x25A over te stappen. Dan moet je namelijk je hele groepenkast aanpassen (alle groepen over de 3 fasen verdelen) en als je een wat oudere groepenkast hebt moeten er nog veel meer dingen gedaan worden om de boel op het peil van de huidige eisen te brengen. Je bent alles bij elkaar zomaar 1000 euro (of veel meer) hieraan kwijt.

Een alternatief is om een upgrade naar 1x40A aan te vragen (gesteld dat je werkelijk maar 1x25A hebt). Dan hoeft er helemaal nix in je groepenkast gedaan te worden. Dit kost je wel een eenmalige vergoeding, maar daar blijft het dan ook bij.

En als je je auto zo snel mogelijk wilt kunnen laden, dan is gebruik van een laadpaal met loadbalancing een goede optie. Die meet de belasting van je hoofdaansluiting (wat er door de hoofdzekering gaat) en zorgt dat je nooit over de waarde van je hoofdzekering heen gaat omdat de laadpaal teveel gebruikt.

Heb je hier wat aan?

Hippe Lip wijzigde deze reactie 06-12-2019 15:38 (3%)

Taal is makkelijker als je denkt...

• Niro-E
maar dan moet je toch je beveiliging voor je laadpaal aanpassen. De hoofdzekering mag er namelijk nooit uitgaan doordat de paal teveel trekt vanwege selectiviteit. De beveiliging van de laadpaal mag dus niet meer dan 16/20A zijn, load balancing of niet. (bij 1x25A althans)

Niro-E wijzigde deze reactie 06-12-2019 15:52 (3%)

• IvoB2
Ik neem aan dat hij in huis toch wat meer elektrisch verbruik heeft dan zijn laadpaal?
Dan kan de hoofdzekering er wel degelijk aangaan. Ook als deze op 20A afgezekerd is (en de hoofdzekering maar 25A is). Als je gelijktijdig met EV laden ietwat waterkoker aanzet gaat de hoofdzekering er toch al uit?

IvoB2 wijzigde deze reactie 06-12-2019 16:54 (3%)

• cypher21
dan moet je een paal met load balancing aanschaffen

Hier een zappi v2 op een 1x35a aansluiting. zappi eigen 32a groep dus kan met 7KW laden

dit kun je ook toepassen op een 1x25a aalnsluiting met 25a groep voor de paal

cypher21 wijzigde deze reactie 06-12-2019 18:00 (22%)

• komkommertijd
  • Laatst online: 13-12 22:14
wat een wirwar aan 'feiten' over levering....ik heb bericht gehad van de dealer dat vanaf maart 2020 model 2020 standaard met 3fase lader wordt geleverd.In eerste instantie zou in januari 2020 worden begonnen met de productie van het 2020 model, maar dit is nu maart 2020 geworden. Ik kan nu nog kiezen voor een 2020 model met 1fase lader als ik dat zou willen....en anders meer bijtelling door hogere fiscale waarde. Oh ja, in 2020 komen meer auto's naar Nederland dan in 2019 (zegt ie....)

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:07
BaSsDruM schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:31:
Iemand hier de Kia laadpas die 'm niet gebruikt (en dus ook niet geactiveerd heeft) die ik mag overnemen? O-)
Je bedoelt de 'gratis' laadpas van PlugSurfing? Die is goud waard ;) Gebruik 'm sinds juni en heb nog nooit een rekening gezien en ik ben niet de enige. Ik heb al maanden tickets openstaan bij PlugSurfing, ook omdat het abonnement van €9,99 p/mnd niet automatisch verlengd wordt en de app nauwelijks laadbeurten laat zien in de historie. Als je d'r eentje te pakken krijgt, zuinig op zijn ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@connos Pas maar op! Was het niet Maingau die in het begin ook maar niet op gang kwam met het factureren en toen na een jaar opeens alle facturen ging verzenden?

• Vdhoog
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-12 21:16
komkommertijd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:55:
Oh ja, in 2020 komen meer auto's naar Nederland dan in 2019 (zegt ie....)
Dat heb ik ook begrepen van medewerkers van Kia Nederland. Zelf heb ik er de afgelopen weken ook één besteld. Dealer gaf aan dat juli/augustus het wordt geleverd. Echter verschilt de indicatie per dealer. Sommige dealers gaven aan dat ze er maar een paar per maand mogen afleveren en zo plande ze vooruit. Één dealer was in november met plannen. Ik hou daar in m'n hoofd ook rekening mee dan kan het altijd meevallen wanneer deze in oktober geleverd wordt.

• GagdetGrunn
  • Laatst online: 12-12 22:01
Niro-E schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:46:
maar dan moet je toch je beveiliging voor je laadpaal aanpassen. De hoofdzekering mag er namelijk nooit uitgaan doordat de paal teveel trekt vanwege selectiviteit. De beveiliging van de laadpaal mag dus niet meer dan 16/20A zijn, load balancing of niet. (bij 1x25A althans)
Van wie niet?

Ik heb de lader ingesteld op max 24 A , smart lader, load balancing.(Fivari)
Gaat prima met mijn 3x25. Laadt nu altijd met 5,3 kW. Good enough.

Zou ook oeten kunnen bij 1x25, dan trekt de lader gewoon minder als er verbruikt wordt in huis,

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:05
GagdetGrunn schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:40:
[...]

Van wie niet?

Zou ook oeten kunnen bij 1x25, dan trekt de lader gewoon minder als er verbruikt wordt in huis,
Van de zomer niet. Als het nu met lage temperaturen allemaal prima werkt, klapt op een warme zomer dag de zekering er uit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Marcva
Hoe houdt de LKA zich bij zijwind met het onstuimige weer van de laatste dagen?

• bomajo
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:10
Marcva schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:11:
Hoe houdt de LKA zich bij zijwind met het onstuimige weer van de laatste dagen?
Ligt als een blok op de weg

• Niro-E
cypher21 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:00:
dan moet je een paal met load balancing aanschaffen

Hier een zappi v2 op een 1x35a aansluiting. zappi eigen 32a groep dus kan met 7KW laden

dit kun je ook toepassen op een 1x25a aalnsluiting met 25a groep voor de paal
Nee, dit mag dus niet. Load balancing of niet. Alle elektrische installaties in NL moeten conform de NEN1010 zijn. Selectiviteit maakt dat je met een 25A hoofdautomaat, je geen 25A groep mag aansluiten omdat deze dan niet selectief zijn. De installatie moet zo geaakt zijn dat deze correct is beveiligd tegen overbelasting, en kosrtsluiting. Met name de kortsluitbeveiliging is bij geen selectiviteit niet goed ingericht.

in het ergste geval, wanneer brand ontstaat door kortsluiting omdat je groepenkast niet correct is beveiligd, kan je verzekering besluiten niet uit te keren.

https://www.ew-installati...iviteit-van-beveiligingen

• Niro-E
GagdetGrunn schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:40:
[...]

Van wie niet?

Van de wet niet, alle installaties moeten voldoen aa de NEN1010. Wat j hierboven beschrijft voldoet daar niet aan. Kortsluitbeveilging is hierdoor niet toereiekend, en kan tot problemen/gevaar leiden.

Misschien moet je meterkast uitbreidingen door een gekwalificeerde installateur laten doen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Niro-E schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:09:
Nee, dit mag dus niet. Load balancing of niet. Alle elektrische installaties in NL moeten conform de NEN1010 zijn. Selectiviteit maakt dat je met een 25A hoofdautomaat, je geen 25A groep mag aansluiten omdat deze dan niet selectief zijn. De installatie moet zo geaakt zijn dat deze correct is beveiligd tegen overbelasting, en kosrtsluiting. Met name de kortsluitbeveiliging is bij geen selectiviteit niet goed ingericht.

in het ergste geval, wanneer brand ontstaat door kortsluiting omdat je groepenkast niet correct is beveiligd, kan je verzekering besluiten niet uit te keren.

https://www.ew-installati...iviteit-van-beveiligingen
<zucht...> Daar gaan we weer. Dit is een veelverspreid en hardnekkig misverstand.
Ja, je elektrische installatie moet hier in NL voldoen aan de NEN 1010.
Nee, er is geen enkel artikel dat verbied om een laadpaal met loadbalancing aan te sluiten en af te zekeren op 25A (bij 25A hoofdzekering(en)).
Ik ben er al langere tijd naar op zoek, maar heb nog geen artikel gevonden dat dit in de weg staat. Kun je artikelnummer + tekst hier eens noemen als ik het mis heb?

De term selectiviteit komt overigens dacht ik niet eens voor in de NEN 1010. Die komt overigens uit de tijd van de smeltzekeringen. Bij de tegenwoordig gebruikte zekeringautomaten speelt een heel ander spel.

En dan het dreigende argument over "wanneer brand ontstaat door kortsluiting" is ook helaas wat tendentieus. als je bekabeling dik genoeg is (overeenkomstig de voorschriften) en alle schroefklemmen goed zijn aangedraaid (geen te hoge overgangsweerstand door slecht contact) is er geen enkele reden voor brand. n het ergste geval gaat je hoofdzekering eruit, maar verder niets.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Hippe Lip ik weet dat het verleidelijk is ;), maar gelieve de discussie (die in het laadpalen topic thuishoort en meermaals gevoerd is) niet steeds te herhalen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@CyBeRSPiN Tuurlijk, je hebt gelijk. Ik trap er makkelijk in en haal bovendien de topics wel eens door elkaar. Heb er een paar in tabbladen naast elkaar staan. Makkelijk, maar ook soms eenvoudig te verwarren...

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True