Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Coocoocachoo
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 16:31
@CyBeRSPiN thanks!
Ik bedoelde inderdaad voordelig als de meest handige optie, niet qua financieel voordeel :$

• Unknown90
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 24-01 14:20
Mijn e-Niro zal in mei worden geleverd, n.a.v. dit topic meermaals navraag gedaan omtrent MY20/3-fase.
Zojuist bevestigd door de leasemaatschappij: MY2020 met 3-fase laden. oOo

• zwoelie
  • Laatst online: 12-01 19:35
Blijf het lastig vinden, daarom de volgende vraag: thuis heb ik 3x25, ga ik thuis dan 3x sneller laden als mijn e-niro voorzien is van 3 faselader?

• Judaz
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

zwoelie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:51:
Blijf het lastig vinden, daarom de volgende vraag: thuis heb ik 3x25, ga ik thuis dan 3x sneller laden als mijn e-niro voorzien is van 3 faselader?
max

3.7 kW (1-fase 16A)
7.4 kW (2-fase 16A)
11 kW (3-fase 16A)

Ik heb zelf een Zappi v2 1fase 32A aansluiting is ook 7.4kW

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23:54
Mabion schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:05:
Dit zal ik dan eerst via de leasemaatschappij moeten doorgeven, alvorens de dealer dit gaat doen.
Eerst maar wat bel-menuutjes door |:(
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
Zou sjiek zijn als ze alle bestellers nabellen met deze info zodat iedereen in staat wordt gesteld om 3-fase aan de bestelling toe te voegen.
Ben niet goed mee.
De 3-fase hangt toch vast aan twee modellen en is geen optie?

Als je dan in 2020 het e-Niro topmodel geleverd krijgt (maar besteld volgens de voorwaarden 2019) en je geeft niet door dat je een 3-fasig eomvormer wenst (of er word je niets gevraagd) krijg je dan gewoon een 2019?

Of andersom, als je in 2019 een lagere uitvoering bestelde (die in MY2020 ook nog een monofase omvormer heeft) en je wenst een 3-fasige omvormer voor levering in 2020 moet je dan upgraden naar een hoger model (met alle bijkomende kosten)?

En vanaf welke datum stopt het MY2019 en begint het MY2020 leveren?

Uiteraard gewoon vragen uit nieuwsgierigheid. Op de Belgische site is er niets noemenswaardig gewijzigd tov 2019 model.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 14:11 (22%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:34
zwoelie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:51:
Maximaal 3x, maar hangt er vanaf. Met het 1-fase model kun je max 1x25A (5,5kW) laden op een 3x25A huisaansluiting, als je een "load balancing" laadpaal gebruikt en ook echt de grens opzoekt. Zelf laad ik op 1x20A (4,4kW) en red me daar prima mee.
Met 3x16A kun je max 11kW laden, en het grote voordeel: je hebt afhankelijk van de verdere apparatuur in huis geen speciale load balancing laadpaal nodig. Je zit met 16A ver genoeg onder de 25A van de hoofdzekering per fase dat je er prima een andere verbruiker bij kan hebben (wel uitkijken met een combi-oven of warmtepomp etc)

@Judaz ik betwijfel of je ook met 2-fase kan laden. Het is volgens mij of 1 fase of 3 fase. De VW e-Golf kan wel op 2-fase, maar dan juist weer niet met 3-fase laden ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 13-11-2019 14:18 (4%)

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:03:
[...]

[...]

Ben niet goed mee.
De 3-fase hangt toch vast aan twee modellen en is geen optie?
We hebben het hier over Nederland.
https://www.kia-samenstellen.nl/02-uitvoering/59-e-niro/
Er zijn dus 2 uitvoeringen per MY2020 model. Er zijn in NL 2 keuzes: DynamicLine of ExecutiveLine, en nu dus ook een met en een zonder de 3-fase boordlader.
Wanneer de nieuwe geleverd gaan worden weet niemand volgens mij..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 13-11-2019 14:22 (6%)

• Coocoocachoo
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:03:

Of andersom, als je in 2019 een lagere uitvoering bestelde (die in MY2020 ook nog een monofase omvormer heeft) en je wenst een 3-fasige omvormer voor levering in 2020 moet je dan upgraden naar een hoger model (met alle bijkomende kosten)?
Ik heb net met mijn dealer gebeld. Ik heb in 2019 besteld, maar wel toen MY20 al op de site stond. De dealer heeft toen volgens mij de MY19 prijs genomen en een kostenpost van €2000 in de offerte meegenomen voor voorziene prijsverhoging. De dealer gaf aan dat als ik nu naar het duurdere 3-fase model over wilde stappen dat dan een meerprijs van ~€400,- zou zijn.

• IvoB2
Top. Lijkt me dan een koopje (want het verschil MY2019 en MY2020 3-fase bedraagt 2.495 €)?

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 14:32 (52%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:14:
[...]

@Judaz ik betwijfel of je ook met 2-fase kan laden. Het is volgens mij of 1 fase of 3 fase. De VW e-Golf kan wel op 2-fase, maar dan juist weer niet met 3-fase laden ;)
Ik zou niet weten of dat kan of niet met een Kia. Zelf heb ik een 1fase lader, 32A versus 3x16A maakt mij niet niet zoveel uit. Zeker niet bij huis waar je over het algemeen tijd genoeg hebt om te laden. Sterker nog met de grannykabel van 12A gaat het ook prima als je niet meer dan 200km per dag nodig hebt. Wordt pas een issue als je structureel veel km maakt.

Snelladen langs de snelweg kan natuurlijk niet snel genoeg gaan.

Maar kun je met een 3 fase lader ook 3 x 32A laden? Ik vind de voordelen maar beperkt van een 3fase lader. Vastrecht wordt ook weer vors duurder bij 3x32A.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:20:
[...]

We hebben het hier over Nederland.
https://www.kia-samenstellen.nl/02-uitvoering/59-e-niro/
Er zijn dus 2 uitvoeringen per MY2020 model. Er zijn in NL 2 keuzes: DynamicLine of ExecutiveLine, en nu dus ook een met en een zonder de 3-fase boordlader.
Wanneer de nieuwe geleverd gaan worden weet niemand volgens mij..
Ze hebben het er niet eenvoudiger op gemaakt. :)
Twee uitvoeringen maar telkens met drie subuitvoeringen onder één naam. :)

In België is (voorlopig) alles ongewijzig met MY2019 (of staat 2020 er gewoon nog niet op). Daarentegen staat het model met het kleine accupack dan weer wel op de Belgische site.

• CyBeRSPiN
Judaz schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:27:
[...]

Maar kun je met een 3 fase lader ook 3 x 32A laden? Ik vind de voordelen maar beperkt van een 3fase lader. Vastrecht wordt ook weer vors duurder bij 3x32A.
Nee, 11kW is de maximale snelheid die de onboard charger accepteert. 3x32A zou 22kW betekenen.
Als je thuis kan laden en niet teveel op 1 dag rijdt dan is 1fase prima.
Als je niet thuis kan laden of (heel) veel onderweg bent en ook tussendoor bij moet laden dan is laden met 11kW vs 3,7kW (= snelheid bij meeste 11kW laadpalen op 1 fase) wel echt een flink verschil.
Dan heb je er 50% bij in 3 uur tijd.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:39
Vanochtend een nare ervaring, het LCD scherm (entertainment) ging niet meer aan. Ook niet na een aantal keer opnieuw starten. Is er handmatige handeling om het scherm weer aan te zetten of er is defect? Iemand al eens zoiets gehad?

• CyBeRSPiN
@Vaevictis_ aan-knop (volumeknop) ingedrukt houden? Reset-knopje indrukken (naast SD kaart reader achter het klepje)?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 13-11-2019 15:02 (5%)

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Unknown90 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:17:
Mijn e-Niro zal in mei worden geleverd, n.a.v. dit topic meermaals navraag gedaan omtrent MY20/3-fase.
Zojuist bevestigd door de leasemaatschappij: MY2020 met 3-fase laden. oOo
Wanneer heb je besteld? Heb je toen specifiek voor my2020 gekozen?

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:35:
[...]

11kW vs 3,7kW (= snelheid bij meeste 11kW laadpalen op 1 fase) wel echt een flink verschil.
In de praktijk haal ik bijna nooit meer dan 2 kW.
DC50 is in de praktijk gemiddeld ook nooit meer den 25 kW (overlaatst startte het laden bij 51% onmiddellijk op aan 42 kW. Bij terugkomst (80%) bleek de gemiddelde laadsnelheid 26,9 kW te bedragen.

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Ik heb de mijne ergens in feb 2020 besteld. Toen was er nog geen my2020 en 3 fase laden. Heeft iemand toevallig zijn order aan laten passen? Ik durf het niet zo goed. Wat als ik het aanpas. Kom ik weer achteraan de wachtrij? De mijne wordt ongeveer medio 2020 geleverd.

• Unknown90
  • Laatst online: 24-01 14:20
IUser schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:15:
[...]

Wanneer heb je besteld? Heb je toen specifiek voor my2020 gekozen?
Originele bestelling komt uit april 2019, toen was nog niets over MY2020 bekend. Ik heb navraag gedaan bij de leasemaatschappij welke versie het zou zijn. In eerste instantie wisten zij het niet (afhankelijk van productiejaar) maar vandaag wisten zij mij het mede te delen.

Ik zou navraag doen bij de leasemaatschappij/dealer en vragen naar de mogelijkheden. :)

• Minxz
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Unknown90 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:36:
[...]

Originele bestelling komt uit april 2019, toen was nog niets over MY2020 bekend. Ik heb navraag gedaan bij de leasemaatschappij welke versie het zou zijn. In eerste instantie wisten zij het niet (afhankelijk van productiejaar) maar vandaag wisten zij mij het mede te delen.
Wel apart aangezien mijn dealer me half februari al informeerde over het My2020 model wat 1800 euro meer zou gaan kosten. Verdere specificaties behalve een upgrade van het dashboard met 10inch navi waren toen nog niet bekend,

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:27:
[...]

In de praktijk haal ik bijna nooit meer dan 2 kW.
DC50 is in de praktijk gemiddeld ook nooit meer den 25 kW (overlaatst startte het laden bij 51% onmiddellijk op aan 42 kW. Bij terugkomst (80%) bleek de gemiddelde laadsnelheid 26,9 kW te bedragen.
Oef dan tref je het wel, is totaal niet mijn ervaring (in NL en Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, zelfs in centrum Antwerpen trof ik een mooie 22kW paal waar ik met 7,2kW kon laden). Op DC50 kom ik vaak in de buurt van de 50kW, en op DC175 heb ik geregeld de 77kW gezien (in de zomer, SoC < 30%)
De SoC en de batterijtemperatuur zijn zeer bepalend voor de snellaad-snelheid.

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:41
Marty12345 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:31:
Sinds een paar dagen problemen met Android auto. De assistent zegt niets meer terug. Nieuwe update erop gezet. Nu doet ook Spotify het niet meer. Volg ook het aa forum hierover. Iemand hier ook last van?
Ik heb al meer dan een week problemen met Android auto. Ik heb de app verwijderd , opnieuw geinstalleerd en alle instellingen opnieuw ingesteld. De e-Niro zegt dat de telefoon niet reageert. De telefoon (S9+, up-to-date) zegt dit:

Klok van de auto staat goed (wintertijd)

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:39
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:02:
@Vaevictis_ aan-knop (volumeknop) ingedrukt houden? Reset-knopje indrukken (naast SD kaart reader achter het klepje)?
Beide gedaan. Niet geholpen. Vanmiddag ging het wel weer aan.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:51:
[...]

Oef dan tref je het wel, is totaal niet mijn ervaring (in NL en Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, zelfs in centrum Antwerpen trof ik een mooie 22kW paal waar ik met 7,2kW kon laden). Op DC50 kom ik vaak in de buurt van de 50kW, en op DC175 heb ik geregeld de 77kW gezien (in de zomer, SoC < 30%)
De SoC en de batterijtemperatuur zijn zeer bepalend voor de snellaad-snelheid.
De voorlaatste paal waar ik openbaar aan geladen heb was trouwens aan een hotel in Maastricht (NL) . Betrof een Tesla charger zonder pasje noch opschriften. Dus geen idee wat het vermogen van die paal was. Hele nacht aan 2 kW staan laden (nu ja toch toen ik ging kijken, ben niet de hele nacht terug gaan kijken en 's morgens was hij voolgeladen). De laatste paal was ook op de parking van een zaak (met TNM pasje en daar had ik op 12 uur 23 kW bijgeladen. DC 175 heb ik nog nooit gebruikt en DC 50 is altijd aan de Lidl. Hoogste dat ik daart eens gehaald had was 45 kW (te beginnen aan 15%).
Aan de omvormer van de Kona kan het niet liggen want thuis haal ik altijd 7 kW.

• martijnst002
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-12-2019
Bij mij is de laadklep ook bij geslepen. Verkoper wist niet af van de problemen die ermee zijn. Monteur zei dat die al een flink aantal auto’s onder handen had genomen met dit probleem. Gaat nu Allemaal weer soepel

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 25-01 06:52
joepie de p schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:55:
[...]

Ik heb al meer dan een week problemen met Android auto. Ik heb de app verwijderd , opnieuw geinstalleerd en alle instellingen opnieuw ingesteld. De e-Niro zegt dat de telefoon niet reageert. De telefoon (S9+, up-to-date) zegt dit:

[Afbeelding]

Klok van de auto staat goed (wintertijd)
Ik heb een S10+ en ook laatste update geïnstalleerd van Samsung. Heb laatste AA niet geïnstalleerd vanwege problemen die werden gesignaleerd. Ik heb versie 4.5.592854. Heb je al geprobeerd die versie (weer) te installeren?

• delius
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-01 15:53
martijnst002 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:44:
Bij mij is de laadklep ook bij geslepen. Verkoper wist niet af van de problemen die ermee zijn. Monteur zei dat die al een flink aantal auto’s onder handen had genomen met dit probleem. Gaat nu Allemaal weer soepel
Vandaag ook langs de dealer geweest voor de laadklep, gaat iets gemakkelijker open maar nog steeds max 1,5cm.

Daarnaast is er gekeken voor de ventilatieratel maar hier kon de monteur geen afwijkingen ontdekken.🤔

• joepie de p
Harvest2002 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb een S10+ en ook laatste update geïnstalleerd van Samsung. Heb laatste AA niet geïnstalleerd vanwege problemen die werden gesignaleerd. Ik heb versie 4.5.592854. Heb je al geprobeerd die versie (weer) te installeren?
Ik had de problemen ook met een oudere versie van AA. Mogelijk dat na na een update van Samsung de storing is begonnen, ik kan die relatie niet helemaal leggen. Ik heb nu versie 4.5.592854 geinstalleerd maar hou het probleem. Kabel lijkt te werken want de telefoon laadt er wel mee op.

Er op vertrouwen dat Google Analytics de problemen detecteert en dat er een oplossing komt met een volgende update?

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 25-01 06:52
Ik heb even snel op internet gekeken en het schijnt al een behoorlijk oud probleem zijn. De meest logische oplossing die ik heb gevonden is een update van Google Services. Er zijn een aantal mensen die het volgende hebben gedaan en bij wie het probleem is opgelost. YouTube openen op je telefoon. Je schijnt dan een bericht te krijgen dat je Google Services moet updaten. Updaten en dan was het probleem verholpen.

Misschien dat dit helpt. Succes.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:14:
[...]

Maximaal 3x, maar hangt er vanaf. Met het 1-fase model kun je max 1x25A (5,5kW) laden op een 3x25A huisaansluiting, als je een "load balancing" laadpaal gebruikt en ook echt de grens opzoekt. Zelf laad ik op 1x20A (4,4kW) en red me daar prima mee.
Met 3x16A kun je max 11kW laden, en het grote voordeel: je hebt afhankelijk van de verdere apparatuur in huis geen speciale load balancing laadpaal nodig. Je zit met 16A ver genoeg onder de 25A van de hoofdzekering per fase dat je er prima een andere verbruiker bij kan hebben (wel uitkijken met een combi-oven of warmtepomp etc)
Je hebt niet echt een loadbalancing in de paal nodig om op veilig te spelen (uiteraard wel om er steeds de max. uit te halen, maar dat vind ik thuis niet zo'n prioriteit).
Zelf heb ik een 1 x 40A aansluiting en een 1x32A laadpaal (zonder loadbalancer want nog geen digitale meter beschikbaar en een Zappi kon niet voor de werkgever). Ik laad de EV thuis ook steeds standaard aan 4 kW. Gewoon door dit in te stellen in het voertuig en te koppelen (via de EV) aan locatie.

• joepie de p
Harvest2002 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:19:
Ik heb even snel op internet gekeken en het schijnt al een behoorlijk oud probleem zijn. De meest logische oplossing die ik heb gevonden is een update van Google Services. Er zijn een aantal mensen die het volgende hebben gedaan en bij wie het probleem is opgelost. YouTube openen op je telefoon. Je schijnt dan een bericht te krijgen dat je Google Services moet updaten. Updaten en dan was het probleem verholpen.

Misschien dat dit helpt. Succes.
Opgelost! *O*
Alles was al up-to-date, dus daar zat geen oplossing.

Ik kwam er ineens achter dat Google assistant op de telefoon niet reageert. Die via de App store geïnstalleerd en voila..... Android Auto werkt weer.
(Raadsel is dan wel waarom GA ineens niet meer op de telefoon blijkt te staan. Raadsel is dan ook de melding dat de tijdsinstelling in de auto niet zou kloppen).

• hbolten
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
In Nederland mag je een groep max op 70% van het maximum van je aansluiting afzekeren (ivm met selectiviteit). In de praktijk is dat dus 25A bij een 1x40A aansluiting, en 16A bij een 3x25A aansluiting. Tenzij je een loadbalancer gebruikt, dan mag je daar overheen, bv met een 32A groep om je e-Niro te laden.
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:59:
[...]

Je hebt niet echt een loadbalancing in de paal nodig om op veilig te spelen (uiteraard wel om er steeds de max. uit te halen, maar dat vind ik thuis niet zo'n prioriteit).
Zelf heb ik een 1 x 40A en een 1x32A laadpaal (zonder loadbalancer want nog geen digitale meter beschikbaar en een Zappi kon niet voor de werkgever). Ik laad de EV thuis ook steeds standaard aan 4 kW. Gewoon door dit in te stellen in het voertuig en te koppelen (via de EV) aan locatie.

• IvoB2
Ah ok.
Hier is dat 32A (en zelfs afzonderlijk te keuren door een erkende instantie).
Overigens kan je hier (Vlaanderen) de Alfen EVE Single Pro line alleen krijgen in 32A en 16A versie (zowel monofase als 3-fase). Volgens jullie regelgeving zou dat de max. laadsnelheid bij monofase 40A dan beperken tot 3.7 kW (Hier heeft bijna niemand een digitale meter. De uitrol vanwege de distributienetbeheerder is gratis maar duurt nog jaren. Op aanvraag kan het vlugger maar volledig ten laste van de aanvrager).

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-11-2019 11:06 (80%)

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 00:16
Mijn E-Niro staat in bestelling met verwachte leverdatum eind maart 2020. Gebeld met leasemaatschappij en te horen gekregen dat Kia er alles aan doet om de 2020 leveringen zoveel mogelijk met 3-fasen uit te gaan leveren. 100% zekerheid geven ze nog niet. Dat betekent dat ik er voor nu maar even vanuit moet gaan dat ik een 3 fase versie ga krijgen en over een maand opnieuw ga navragen wat dan de status is. Dat betekent ook dat de lease duurder wordt, maar er zat sowieso al een verhoging aan te komen omdat ik besteld heb met de 2019 prijzen.

• Mabion
  • Laatst online: 25-01 11:05
driel24 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:14:
[...]

Aangezien hij expliciet aangeeft dat het een wijziging is in bestaande bestelling,
ga je nu weer achteraan in de rij ?
Heb een reactie ontvangen van de dealer, ik citeer:
"Zover nu bekend heeft dit geen vertraging. De orders worden toch pas 2 maanden voor uitlevering besteld."

Dus in mijn geval wordt de definitieve bestelling pas doorgeven 2 maanden voor juli/aug 2020.

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:25
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:23:
[...]
De voorlaatste paal waar ik openbaar aan geladen heb was trouwens aan een hotel in Maastricht (NL) . Betrof een Tesla charger zonder pasje noch opschriften. Dus geen idee wat het vermogen van die paal was. Hele nacht aan 2 kW staan laden (nu ja toch toen ik ging kijken, ben niet de hele nacht terug gaan kijken en 's morgens was hij voolgeladen). De laatste paal was ook op de parking van een zaak (met TNM pasje en daar had ik op 12 uur 23 kW bijgeladen. DC 175 heb ik nog nooit gebruikt en DC 50 is altijd aan de Lidl. Hoogste dat ik daart eens gehaald had was 45 kW (te beginnen aan 15%).
Aan de omvormer van de Kona kan het niet liggen want thuis haal ik altijd 7 kW.
Laadpalen kunnen ook lager ingesteld worden, zodat de aanbieder dan zonder loadbalancing meer zekerheid heeft, dat de totale maximale belasting van zijn elektriciteitsaansluiting niet overschreden wordt. De beperking zit dan in de instelling van betreffende laadpaal en zeker niet in je Kona, als die thuis wel met 7 kW laadt.

Bij DC snelladen wordt de omvormer in de auto helemaal niet gebruikt. Wel heb ik uit eigen ervaring ondervonden, dat bij sommige snelladers de maximale laadsnelheid lager staat ingesteld dan op de snellader staat. In alle gevallen gaat het om gratis snelladers bij o.a. Lidl. Vooral bij Lidl ben ik vaak tegengekomen, dat er DC 50 staat, maar daadwerkelijk maximale vermogen 30 of 40 kW is. Dan heb ik het niet over het beperken van laadsnelheid door de auto vanwege accutemperatuur, hoge SoC o.i.d. Daar ben ik bekend mee en in die gevallen weet ik zeker, dat het daar niet aan ligt, maar dat de snellader door de aanbieder "afgeknepen" ingesteld staat.

Overigens heb ik bij gratis snelladers geen moeite mee, dat ze iets geknepen worden, want de stroom krijg je gratis en als je echt haast hebt, kan je ook gebruik maken van een betaalde HPC of zo. Het is al heel mooi, dat sommige bedrijven gratis snelladen aanbieden en 30 of 40 kW is toch al veel sneller dan bijvoorbeeld 7 kW, waarmee mijn Niro maximaal AC kan laden. Deze bedrijven stimuleren het elektrisch rijden met hun gratis snelladers en dat is al een mooi initiatief.

Het omgekeerde maak ik ook mee. In de parkeergarages van Zoetermeer Centrum kon je tot half september gratis AC laden. Dat is opeens stiekem veranderd naar betaald laden zonder enig communicatie naar de gebruikers. Ik heb daarover geklaagd bij de beheerder van de parkeergarages (Interparking) en bij laadpaal exploitant (EVBOX), maar beiden schuiven de verantwoordelijkheid af naar de eigenaar van de parkeergarages en hebben tot nu toe ook helemaal niets gedaan met mijn suggestie om deze tariefswijziging in elk geval duidelijk te communiceren (bijvoorbeeld sticker op de laadpaal). Meeste EV-rijders met wat meer ervaring weten, dat de openbare laadsessies vaak met vertraging van ongeveer een maand gefactureerd worden. Dan kan je, net zoals ik, onbedoeld al veel betaalde laadsessies hebben gedaan, terwijl je uit het verleden wist, dat het gratis laadpalen waren. Dit soort bedrijven zijn (uit laksheid?) het elektrisch rijden juist aan het tegenwerken.

• IvoB2
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er helemaal niets tegen dat bij welke openbare laadpaal dan ook de laadsnelheid afgeknepen wordt. Ik wou alleen mlaar aangeven dat uit mijn ervaring de laadsnelheid bij derden overwegend lager is dan theoretisch wordt weergegeven. Niet meer, niet minder.

Bij mijn vaste Lidl laadpaal (Waar ik overigens alleen laad omdat ik er toch 1x week moet zijn, dus leuk meegenomen en geen gedoe met pasjes e.a. , maar geen noodzaak. Ik laad nl. in de hele Benelux sowieso gratis. En neen ik stoor daarbij geen andere EV gebruikers. Het is hier Vlaanderen. Op 6 maanden tijd heb ik tweemaal meegemaakt dat er een andere EV stond te laden en nooit dat er achter mij iemand anders moest laden) heb ik al max. 47 kW zien verschijnen. Ook meermaals bij begin laden 40-44 kW. Maar het hoogste gemiddelde (gedurende een half uur want langer ben ik er bijna nooit) was 33 kW en overwegend is het rond de 20-25 kW. Op dezelfde paal. Laden aan de DC Lidl paal doe ik dan ook nooit boven de 80% en liefst met een zo laag mogelijke batterijinhoud (gezien het laden dan sneller gaat).

Het was mij dus meer te doen om de vraag naar het "waarom" dan om de praktische bruikbaarheid en kostprijs (Wat in mijn geval er gelukkig niet toe doet. Het is zelfs omgekeerd. Iedere keer dat ik thuis niet laad leid ik eigenlijk "verlies" of beter gezegd maak ik minder "winst". - Nogmaals, vlaamse situatie, ik weet inmiddels dat dit in NL blijkbaar niet mag O-) ).

• BrainZz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-12-2019
Zullen we het weer over de E-Niro hebben?

• joepie de p
joepie de p schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:13:
[...]

Opgelost! *O*
Alles was al up-to-date, dus daar zat geen oplossing.

Ik kwam er ineens achter dat Google assistant op de telefoon niet reageert. Die via de App store geïnstalleerd en voila..... Android Auto werkt weer.
(Raadsel is dan wel waarom GA ineens niet meer op de telefoon blijkt te staan. Raadsel is dan ook de melding dat de tijdsinstelling in de auto niet zou kloppen).
En de storing is weer terug. Grmbl.

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

joepie de p schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:01:
[...]

En de storing is weer terug. Grmbl.
Heb je een andere kabel geprobeerd? Kabel kan gevoelig zijn.

• Niro-E
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 22-01 08:42
hbolten schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:26:
In Nederland mag je een groep max op 70% van het maximum van je aansluiting afzekeren (ivm met selectiviteit). In de praktijk is dat dus 25A bij een 1x40A aansluiting, en 16A bij een 3x25A aansluiting. Tenzij je een loadbalancer gebruikt, dan mag je daar overheen, bv met een 32A groep om je e-Niro te laden.

[...]
Niet helemaal waar, als je de juiste automaten met de correcte karakteristiek selecteerd dan kan je iets ruimer gaan als de vuistregel. Een C-karakteristiek 25A automaat met daarachter een B-karakteristiek 20A automaat is (meestal) ook selectief. dus even goed naar de uitschakelkarakteristieken kijken, om te zien of de curves elkaar niet overlappen.

en een load balancer maakt niet dat je ineens niet selectief mag afzekeren. ook met load balancer moet je gewoon selectief zijn. dus met load balancer mag je zeker ook niet meer dan 16A/20A afzekeren op een 25A groep.

Niro-E wijzigde deze reactie 15-11-2019 09:21 (12%)

• komkommertijd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:52
Nu op kia.nl, nieuwe prijslijst per november 2019: 2 prijzen, te weten MY 2020 Dynamic LIne en Executive Line en 3fase is standaard. Prijs voor Executive Line is 47.995. Wijkt dus af van de configurator die 6 opties laat zien en een hogere prijs voor MY2020

• Coocoocachoo
komkommertijd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:20:
Nu op kia.nl, nieuwe prijslijst per november 2019: 2 prijzen, te weten MY 2020 Dynamic LIne en Executive Line en 3fase is standaard. Prijs voor Executive Line is 47.995. Wijkt dus af van de configurator die 6 opties laat zien en een hogere prijs voor MY2020
Interessant; ik moet van de leasemaatschappij een geupdate offerte aanvragen om mijn bestelling te kunnen wijzigen naar 3-fase. Ben benieuwd wat er uit die offerte aan prijs komt.

• komkommertijd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:52
Toen ik bestelde in april 2019 was de prijs voor een MY19 Executive Line 45.510. Wordt dus nu (incl 3 fase) 47.995 Toch een verschil van 2.485....iets meer dan de 2.000 Euro die de dealer destijds voorspelde. Met de nieuwe fiscale regels bruto zo'n 550 Euro erbij per jaar....

• Kelnarath
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 00:50
komkommertijd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:20:
Het word er naar mijn idee niet duidelijker op.

Folder: Standaard fase 3 voor MY2020 model.
Configurator: Optioneel?

Ten tijde van mijn bestelling was de Dynamic Line MY20 43.275, volgens de folder komt hier zometeen 700 boven op,
Mijn werkgever deed al moeilijk over de 43.275 ( mag 10% boven budget als eigen bijdrage hanteren ) dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren... fase 3 is een nobrainer voor mij, allen denkt mijn werkgever hier anders over als het op de kosten aankomt.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:31

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Gisteren (vanuit Zutphen) op en neer naar helemaal bovenin Groningen geweest. Aanvankelijk dacht ik dat zonder tussendoor laden te kunnen, maar omdat ik op de heenweg iets harder moest rijden dan ik eigenlijk wilde (tijdgebrek) haalde ik het niet.

Op de terugweg probeerde ik het nog te redden door achter een vrachtwagen te blijven hangen, maar een eindje boven Apeldoorn werd me duidelijk dat ik het niet zou redden. Koos toen om te laden aan de zuidkant van Apeldoorn. Dat was nog 14 km te gaan met een Gom van 18 of 19. Geen probleem, dacht ik.

Bij een GoM van 10 km werd de turtle mode actief. Die had ik verwacht, maar de manier waarop die werkte had ik niet verwacht! De SCC stond op 100 en toen turtle mode actief werd zakte de snelheid naar 85 op de teller (80 echte kms), ondanks dat de SCC nog steeds op 100 stond. Maar tot mijn stomme verbazing zakte de snelheid vrij rap steeds verder! Bij een GoM van 7 km wilde de snelheidsmeter niet meer dan 70 aangeven, bij 6 nog maar 47. Inmiddels reed ik maar op de vluchtstrook. Uiteindelijk kwam de auto niet harder dan 25 km/h vooruit. En bij het stoplicht optrekken ging vrijwel niet; ik vroeg me zelfs af of het ding nog wel vooruit wilde. Een fiets zou harder optrekken.

Uiteindelijk met 4 km (1%!) resterend bij de Ionitypaal aangekomen. 9 minuutjes aan de paal waren toen ruim voldoende om thuis te komen, maar dit was wel een goede ervaring om eens mee te maken. Ik wist dat het minder werd, maar niet zó erg! Als er een heuvel of viaduct in die laatste kilometer had gezeten dan was ik die misschien niet eens meer op gekomen. Op de een of andere manier had ik wel het vertrouwen dat ik het zou halen, maar dat werd wel op de proef gesteld.... :?

Ter lering ende vermaeck van andere EV-rijders.....

Hippe Lip wijzigde deze reactie 15-11-2019 10:46 (3%)

Taal is makkelijker als je denkt...

• BrainZz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-12-2019
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:43:
Gisteren (vanuit Zutphen) op en neer naar helemaal bovenin Groningen geweest. Aanvankelijk dacht ik dat zonder tussendoor laden te kunnen, maar omdat ik op de heenweg iets harder moest rijden dan ik eigenlijk wilde (tijdgebrek) haalde ik het niet.

Op de terugweg probeerde ik het nog te redden door achter een vrachtwagen te blijven hangen, maar een eindje boven Apeldoorn werd me duidelijk dat ik het niet zou redden. Koos toen om te laden aan de zuidkant van Apeldoorn. Dat was nog 14 km te gaan met een Gom van 18 of 19. Geen probleem, dacht ik.

Bij een GoM van 10 km werd de turtle mode actief. Die had ik verwacht, maar de manier waarop die werkte had ik niet verwacht! De SCC stond op 100 en toen turtle mode actief werd zakte de snelheid naar 85 op de teller (80 echte kms), ondanks dat de SCC nog steeds op 100 stond. Maar tot mijn stomme verbazing zakte de snelheid vrij rap steeds verder! Bij een GoM van 7 km wilde de snelheidsmeter niet meer dan 70 aangeven, bij 6 nog maar 47. Inmiddels reed ik maar op de vluchtstrook. Uiteindelijk kwam de auto niet harder dan 25 km/h vooruit. En bij het stoplicht optrekken ging vrijwel niet; ik vroeg me zelfs af of het ding nog wel vooruit wilde. Een fiets zou harder optrekken.

Uiteindelijk met 4 km (1%!) resterend bij de Ionitypaal aangekomen. 9 minuutjes aan de paal waren toen ruim voldoende om thuis te komen, maar dit was wel een goede ervaring om eens mee te maken. Ik wist dat het minder werd, maar niet zó erg! Als er een heuvel of viaduct in die laatste kilometer had gezeten dan was ik die misschien niet eens meer op gekomen. Op de een of andere manier had ik wel het vertrouwen dat ik het zou halen, maar dat werd wel op de proef gesteld.... :?

Ik heb hiervoor een Nissan Leaf gehad (de 40kWh versie) en die heb ik ook wel eens tot 1% leeg gereden, maar bij die auto had ik niet het gedrag wat jij nu beschrijft. Iemand een idee wat het verschil zou kunnen zijn?

• rlp.jaspers
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 24-01 09:29
Best gek, ik heb de mijne laatst tot 2% leegereden (5km op GoM) en had geen merkbaar verschil tussen normaal ('eco') en de turtle mode (mooi ook dat schildpad lampje dat brandt). Dit was wel binnendoor dus max 80, maar optrekken enzo ging niet merkbaar langzamer. Misschien dat het door de SCC komt of doordat het huidig verbruik té hoog wordt bevonden?

...

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip oef.. Hoe hoog staat je GoM normaalgesproken bij 100% vol?
Wat het misschien zou kunnen zijn is dat de GoM te optimistisch was door vele zuinige ritjes, en deze rit ineens veel onzuiniger was en zich daardoor verslikte in hoeveel range er nog over was?
Heb je de kachel/airco ook meteen uitgezet toen de range krap leek?
Ik durf zelf niet onder de 10% uit te komen op de eindbestemming, en terecht nu blijkt, dank voor het delen.
En er is toch ook nog een soort techneuten-skill voor nodig om goed met de range om te gaan, wat jammer is.
Ik doe bij lange rit zelf steeds monitoren hoeveel verschil er tussen de overgebleven reisafstand en de GoM zit. Als dat verschil steeds kleiner wordt is dat een teken om eerder al actie te nemen door langzamer te rijden, of toch eerder dan gepland ergens te laden. Zoiets zou gewoon beter ingebouwd moeten worden in de navigatie.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-11-2019 11:54 (32%)

• Rogar
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:10

Dat heb ik ook wel eens gehad (gelukkig in de bebouwde kom), maar dat oprekken dan langzaam gaat is echt irritant. Ik kwam toen bij de lader met nog 3 km op de teller O-)

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-01 08:32
Kelnarath schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:15:
[...]

Ten tijde van mijn bestelling was de Dynamic Line MY20 43.275, volgens de folder komt hier zometeen 700 boven op,
Mijn werkgever deed al moeilijk over de 43.275 ( mag 10% boven budget als eigen bijdrage hanteren ) dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren... fase 3 is een nobrainer voor mij, allen denkt mijn werkgever hier anders over als het op de kosten aankomt.
de leasemaatschappij zal gewoon 45.790 moeten betalen aan de dealer, en zal dus conform hun voorwaarden het werkelijke leasebedrag verhogen.

Over het algemeen worden deze gestegen leasetarieven agv prijsverhogingen niet aan werknemer doorberekend. Norm/eigen bijdrage e.d. wordt "vastgeklikt" op het moment van bestellen. Niet alle werkgevers zijn echter zo vriendelijk........ zeker bij kleinere bedrijven wordt hierover nogal eens moeilijk gedaan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:36:
@Hippe Lip oef.. Hoe hoog staat je GoM normaalgesproken bij 100% vol?
Wat het misschien zou kunnen zijn is dat de GoM te optimistisch was door vele zuinige ritjes, en deze rit ineens veel onzuiniger was en zich daardoor verslikte in hoeveel range er nog over was?
Heb je de kachel/airco ook meteen uitgezet toen de range krap leek?
Ik durf zelf niet onder de 10% uit te komen op de eindbestemming, en terecht nu blijkt, dank voor het delen.
En er is toch ook nog een soort techneuten-skill voor nodig om goed met de range om te gaan, wat jammer is.
Ik doe bij lange rit zelf steeds monitoren hoeveel verschil er tussen de overgebleven reisafstand en de GoM zit. Als dat verschil steeds kleiner wordt is dat een teken om eerder al actie te nemen door langzamer te rijden, of toch eerder dan gepland ergens te laden. Zoiets zou gewoon beter ingebouwd moeten worden in de navigatie.
Vanwege de lange rit had ik ‘m voor het eerst sinds een paar weken weer eens op 100% geladen. En toen stond-ie op 421 km. Nix vreemds dus.

Ik denk dat het komt omdat ik de laatste 100-150 km vóór dit akkefietje met 80-85 achter een vrachtwagen hing omdat ik wilde kijken of ik het toch kon redden. De hele rit was 191 km en bij aanvang van die terugrit kwam ik 41 km tekort. Dat monitoren doe ik ook; achter het stuur de GoM, rechts de navi (meestal Waze). Achter die vrachtwagen zag ik dat tekort teruglopen tot 20 km. Toen zag ik in dat het niet ging lukken; er waren te weinig resterende kilometers om dat in te lopen. Bovendien geen escapes op de gewone route naar huis, dus kleine detour naar de zuidkant van Apeldoorn.

Tja, weer een hele ervaring rijker. Maar ook goed om te horen dat anderen ‘m ook wel eens bij a leeggereden hebben en dan met betere ervaringen. Het zal door de zuinige laatste ruim 100 km komen misschien?

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:31
Gisteren laat ook billenknijpend thuis gekomen. Gestart met een GOM 263 en 220km voor de boeg.
Tijdens het rijden op de snelweg quasi continue een verschil van 34km tussen waze to go afstand en GOM. Echter eenmaal beneden de 15% zag ik het verschil (de 34 km) snel teruglopen. Bij 8% de wagen in eco+ verder laten bollen. Op 15km van de deur nog een verschil 7km. De snelweg verlaten maar laadpalen in de buurt zijn maar 11kW types en verkorten de afstand tot thuis maar met 2km. Het risico genomen, de laatste 5km met 50/u naar huis gekropen, wat is dat traag en bij 1% geland met 3km rest GOM. Gezien de laatste km als slak niet echt de randmogelijkheden van de eNiro opgezocht maar blij om er geraakt te zijn.
Nu begrijp ik range anxiety Van diegenen met een kleinere accu.

• bruneelm
Een ander puntje, ik heb een poos in de wagen gezeten gezien ik de tijd tussen 2 opdrachten de tijd iets te ruim had ingeschat. 2* op de power knop gedrukt (rode led, geen groene wagen) in de hoop dat de wagen zou opwarmen, en radio. Na een poos voel je de trillingen van de WP. Echter koude lucht uit de roosters dus met soul app lite even gespiekt en de accu stond op 23°. Buiten was het 7°.
Winter mode staat aan. Voor herhaling vatbaar onder de verschillende aan modes.

• CyBeRSPiN
Ok, mogelijk is het koudere weer nu extra van invloed:
-de GoM wordt ineens onbetrouwbaar op het eind
-de verwarming lijkt “uit te vallen”, maar zou theoretisch alle warmte in de accu aan het pompen kunnen zijn. Meen ergens gelezen te hebben dat er een driewegklep zit in het koelcircuit waarmee geschakeld wordt tussen interieur en accu.

• Beusie
  • Laatst online: 19:12
Iemand een idee of er rond deze periode een schip met E-Niro’s deze kant op komt. Daar zou mijne onderhand op moeten staan maar de dealer is niet zo happig in het delen van informatie.. thanks!

• willemvdvliet
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 25-01 11:02
Voor mijn gevoel zijn de meeste Kia dealers behoorlijk contact gestoord, ben ook al een tijd bezig om andere velgen te krijgen email/langsgaan allemaal geen zin. Uiteindelijk hoop ik dat de leasemij het geregeld gaat krijgen.
In de startpost, staat een stukje onderaan over de schepen:

Vessel / Voyage Port of Loading Port of Discharging
Port Departure EUKOR Agent Port Arrival EUKOR Agent
MORNING LISA V-102 PYEONGTAEK 2019-10-19 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2019-11-25 E A
MORNING PEACE V-023 PYEONGTAEK 2019-10-29 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2019-12-12 E A
MORNING LILY V-077 PYEONGTAEK 2019-11-21 E A ROTTERDAM, NETHERLANDS 2020-01-06 E A

Morning Lisa:
https://www.marinetraffic...000/vessel:MORNING%20LISA

Oftewel voor dit jaar komen er volgens mij nog twee schepen aan in de Rotterdamse haven.
Helaas kan je niet in het verleden zoeken wanneer het schip vertrokken is voor de Morning Lisa.
Konden we wellicht een voorspelling doen op 2019 of 2020 :-).
Basis van bovenstaande lijstje zou ik zeggen dat allen in 2019 binnenkomt nog daadwerkelijk 2019 is maar wel 4% bijtelling ;-)

• mfjnab
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:42
Mijn dealer meldde me vandaag terug dat in principe alle my2020 modellen met 3 fase geleverd worden, behalve als de klant specifiek om een 1 fase heeft gevraagd. Moet nog wachten tot Oct 2020 helaas maar ben wel blij dat 3 fase erin zit.

• delius
marowi schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:19:
Af en toe gaat er iets mis met mijn ventilatie systeem. Alsof er iemand een takje in de ventilator heeft gestoken, of er een klep mee kleppert. Herkent iemand dit?

video (pas op je volume!)
Is dit bij jou verholpen?
Onlangs voor hetzelfde bij de dealer geweest maar zonder resultaat.

• joepie de p
Joepie de p schreef een keer of tig over wel/niet werken van Android Auto in zijn e-Niro
En dan:
Judaz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:18:
[...]

Heb je een andere kabel geprobeerd? Kabel kan gevoelig zijn.
Blijkt idd de kabel te zijn. Heb een €21 kabel met adapters voor micro-USB, Lightning en USB-C in de e-Niro zodat alle gezinsleden kunnen laden. Hoewel de adapters amper verwisseld zijn zal er ergens toch schade zijn ontstaan. Laden lukt nog wel dus nu maar 2e kabel in de auto gelegd met alleen mono USB-C voor de S9+

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
delius schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:35:
[...]

Is dit bij jou verholpen?
Onlangs voor hetzelfde bij de dealer geweest maar zonder resultaat.
Binnenkort tweede beurt, we gaan het zien.

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >30.000km erop

• CyBeRSPiN
Toevallig vandaag ook hard gebrom van de ventilatie waargenomen. Was even paar tellen, maar herkende meteen dat het om hetzelfde moest gaan als hier al vaker voorbijgekomen. Even aanzien nog voor ik het bij de dealer ga aankaarten.

• Mabion
  • Laatst online: 25-01 11:05
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:28:
....
....
Het heet ook een Guess-o-Meter, dus denk dat het wat te optimistisch "guessed" bij een hogere lading ... ook zal de buitentemperatuur van invloed zijn, waardoor het sneller gaat dan gedacht.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:28:
Ok, mogelijk is het koudere weer nu extra van invloed:
-de verwarming lijkt “uit te vallen”, maar zou theoretisch alle warmte in de accu aan het pompen kunnen zijn. Meen ergens gelezen te hebben dat er een driewegklep zit in het koelcircuit waarmee geschakeld wordt tussen interieur en accu.
Kan het zijn dat je die verwart met de omkeerklep van de warmtepomp? Die zorgt dat deze WP niet alleen kan koelen, maar ook kan verwarmen.

Wat zou ik toch graag eens een weekje door alle manuals van de e-Niro grasduinen..... <zucht>....

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Mabion schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:22:
[...]

Het heet ook een Guess-o-Meter, dus denk dat het wat te optimistisch "guessed" bij een hogere lading ... ook zal de buitentemperatuur van invloed zijn, waardoor het sneller gaat dan gedacht.
In de zomertijd heeft niemand hier last van gehad. Het zal dus wel met de buitentemperatuur te maken hebben. Dat belooft nog wat als de temperaturen verder gaan zakken. Mij zie je dan echt niet meer op de laatste 10 km van de GoM vertrouwen....

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

bruneelm schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:24:
[...] dus met soul app lite even guespiekt en de accu stond op 23°.
Huh? Welke app is dat? Kunnen we iets uitlezen met de app van de Soul? Heb je daar extra hardware voor nodig? Ik weet dat jullie in B niet standaard de communicatiemodule hebben die hier in NL wordt ingebouwd, maar iets van de Soul gebruiken ken ik nog niet.

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:24:
[...]

Kan het zijn dat je die verwart met de omkeerklep van de warmtepomp? Die zorgt dat deze WP niet alleen kan koelen, maar ook kan verwarmen.
Nee, ik doelde op dit artikel:
https://electricrevs.com/...hermal-management-design/

Daar wordt uitgelegd hoe het thermal management system van de Kona/e-Niro werkt. Koelvloeistof wordt daarin rondgepompt tussen motor en accu. Bij koud weer zou er een “dedicated 2kW battery heater” zijn (gele blokje rechts in het plaatje) die de accu ipv koelen zou kunnen verwarmen. En in dat schema komen ook een aantal driewegkleppen voor.
Was even in de veronderstelling dat de WP voor interieurverwarming ook ingezet werd in het koel/warm circuit van de accu, dat lijkt dus niet het geval.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 17-11-2019 09:04 (5%)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:03
Langzaam gaan rijden en achter vrachtwagens gaan plakken is dus niet de juiste strategie. Met voldoende range op de GoM een kleine detour maken en ‘plankstroom’ naar een snellader werkt dan beter. Kan je vanuit daar even bellen waarom je later bent met rustige stem. 😉

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• connos
  • Registratie: oktober 2000
Had gisterenavond wel even een spannend momentje op de snelweg.. Actieradius van de auto nam sneller af dan de nog te rijden afstand terwijl ik zo'n 100km/u reed. Bij de afslag van mijn woonplaats met 2% accu (6km op de GOM) begon de auto langzaam te vertragen. Ik kon gelukkig een veilige plek vinden, maar de auto wilde niet meer verder met 1% accu (5km op de GOM). Na even alles uit te hebben gezet (en een paniekaanval later) wilde ‘ie weer verder tot aan de paal thuis 3km verderop. Pfewww. Weten we dat ook weer😅

connos wijzigde deze reactie 17-11-2019 10:43 (10%)

• CyBeRSPiN
Zou het dan misschien de befaamde “winter mode” zijn die zich nu laat zien? Dat ie de batterij gaat verwarmen en daardoor sneller range verliest dan verwacht? Hebben eigenlijk iemand nodig die een app actief heeft op de OBD poort om te zien wat er allemaal gebeurt.

• connos
CyBeRSPiN schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:38:
Zou het dan misschien de befaamde “winter mode” zijn die zich nu laat zien? Dat ie de batterij gaat verwarmen en daardoor sneller range verliest dan verwacht? Hebben eigenlijk iemand nodig die een app actief heeft op de OBD poort om te zien wat er allemaal gebeurt.
Nee, want in het EV menu stond batterij onderhoud o.i.d. (Helemaal rechts) op 0KW. Heb dat sowieso nog nooit iets zien verbruiken.

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:15
connos schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:35:
Had gisterenavond wel even een spannend momentje op de snelweg.. Actieradius van de auto nam sneller af dan de nog te rijden afstand terwijl ik zo'n 100km/u reed. Bij de afslag van mijn woonplaats met 2% accu (6km op de GOM) begon de auto langzaam te vertragen. Ik kon gelukkig een veilige plek vinden, maar de auto wilde niet meer verder met 1% accu (5km op de GOM). Na even alles uit te hebben gezet (en een paniekaanval later) wilde ‘ie weer verder tot aan de paal thuis 3km verderop. Pfewww. Weten we dat ook weer😅

[Afbeelding]
Dat lijkt mij echt verschrikkelijk.
Zag laatst een mini generator bij de Lidl.
Misschien toch een idee om er één aan te schaffen. Kan je met de granny toch een paar km bijladen. Je staat alleen wel voor lul :)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• connos
driel24 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:05:
[...]

Dat lijkt mij echt verschrikkelijk.
Zag laatst een mini generator bij de Lidl.
Misschien toch een idee om er één aan te schaffen. Kan je met de granny toch een paar km bijladen. Je staat alleen wel voor lul :)
Hahaha, wat ik heb geleerd: Hou altijd minimaal 20km marge aan. Nu ging er over een rit van 20km met 35 op de GOM 13km extra vanaf. Op 2% accu gaat ie sowieso vertragen tot stilstand. Daarna kun je nog wel een km of 5 doorrijden. Wijze lessen 😉

• joepie de p
Je kunt op het middenscherm dit zien toch?
Via EV en dan op batterij klikken. Helemaal recht staat iets als accu onderhoud. Deze hete zomer regelmatig op lange rit gezien dat daar ca 400-500W werd vermeld.

Edit: connos meldt al van niet.

• kdeboois
Ik kan morgen eens kijken wat er gebeurt, maar ik zie vannacht een minimum van 6 graden. Das niet koud genoeg denk ik.

• bruneelm
Je hebt soul EV Spy lite (deze die ligt kost bijna 13€) en je hebt evnotify waarbij je met de juiste obdII kunt uitlezen. Soul laat je de celspanningen en temp zien.

Gensets werken normaliter niet, een uitzondering daar gelaten, moet maar eens op YT kijken wanneer wel.

Het kan zijn dat ik in het geluid me zou vergist hebben en ik niet de WP hoorde maar de waterpomp maar dan trilt die nogal en maakt veel lawaai om een pomp te zijn.

Tot op heden nog niet kunnen herhalen.

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:34
kdeboois schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:31:
[...]

Ik kan morgen eens kijken wat er gebeurt, maar ik zie vannacht een minimum van 6 graden. Das niet koud genoeg denk ik.
Volgens dat artikel zou die heater al aanspringen onder de 0 graden.

When a dedicated 2 kW battery heater is available (as in the Canadian version), it is used primarily at sub-zero temperatures (0C or 32F) or when the driver enables an optional “Winter Mode”.

Rechts naast het stroom pedaal zit een plastic afdekplaat en daar zit de PTC heater kwam ik achter.
Dus als dat plastic plaatje warm wordt is die heater ook aan.

Ik heb OVMS en heb de batterij temperatuur tot nu toe nog niet onder de 10 graden zien gaan.

• kdeboois
bruneelm schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:21:
Je hebt soul EV Spy lite (deze die ligt kost bijna 13€) en je hebt evnotify waarbij je met de juiste obdII kunt uitlezen. Soul laat je de celspanningen en temp zien.
App even geïnstalleerd en getest. Batterij is lekker koud op 5 graden. Morgen het instant power scherm filmen en de app in de gaten op weg naar het werk, maar denk zelf dat er meer kou nodig is.

• Mich46
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 07-01 22:41
Ik stel sinds enkele dagen vast dat het derde (laatste ) groen lampje op het dashboard waarmee het laadniveau wordt aangegeven, af en toe - knipperend - aanstaat. Opgezocht in de handleiding: dit betekent dat de 12v accu wordt bijgeladen. Dus een normaal verschijnsel. Op de vraag waarom dit juist nu gebeurt, kon de dealer niet antwoorden. Heeft het iets met de winter te maken, met het rijden van korte afstanden?
Iemand een verklaring?
Nog dit : sinds de koudere dagen en met winterbanden, is mijn verbruik ongeveer 20% hoger. Waar ik bij “zomertijd” zo een 480 km range had, is dit nu beperkt tot 410 km. Nog altijd meer dan behoorlijk!

• kdeboois
Rit begonnen met 5 graden batterij en aan het eind, van de 35 minuten durende, rit op 8 graden aangekomen. De batterij inlet stond op 12 graden op het eind wat mij aangeeft dat de auto restwarmte van de motor de batterij in pompt. Geen vermogen op het batterij verzorging indicatie gezien. Zal vanavond de video editten en uploaden naar mijn YT kanaal.

• MadMikey85
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 17-12-2019
Mich46 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:46:
...
Nog dit : sinds de koudere dagen en met winterbanden, is mijn verbruik ongeveer 20% hoger. Waar ik bij “zomertijd” zo een 480 km range had, is dit nu beperkt tot 410 km. Nog altijd meer dan behoorlijk!
Me range is ook flink gezakt nu met dit weer, verwacht dat die nog wel iets zakt zodra het echt vriest. Al merkte ik wel bij een kleine 300km autobaan met wind en regen tegen... Dat de range zo'n 10-15% scheelt t.o.v. dezelfde autobaan rit zonder wind (tegen) of regen. Waarbij in beide gevallen de temperatuur op 0 stond en de snelheid het hele traject vast stond.

• CyBeRSPiN
Vandaag een manier ontdekt om het voorverwarmen op afstand te annuleren. Namelijk door de sessie op de laadpaal af te breken. Heb een TNM laadpaal en in de app kun je de sessie stopzetten. En zonder actieve laadsessie doet ie niet voorverwarmen.
Bespaart je 2kWh op dagen dat je onverwachts toch niet 's ochtends vroeg al vertrekt.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 18-11-2019 11:56 (9%)

• jpg97
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 23:46
Pfff, de door mij bestelde Niro zou 1 november bij de dealer binnenkomen, dus ik dacht, laat ik de LM eens bellen wanneer ik hem dan kan afhalen.

Nu zeggen ze dat ze niet weten wanneer, en dat ik moet afwachten. Daarop gezegd dat ik hem niet meer hoef als hij niet voor 1-1-2020 werd geleverd of op kenteken staat, en toen boden ze me een Kona aan in het rood...

Nou dan wacht ik nog liever, maar na de zoveelste keer uitstel heb ik er weinig vertrouwen in dat ie nog wordt geleverd voor 1-1-2020.

jpg97 wijzigde deze reactie 18-11-2019 12:03 (6%)

• IvoB2
jpg97 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:02:
en toen boden ze me een Kona aan in het rood...

Nou dan wacht ik nog liever,
Duidelijk nog niet langdurig met een Kona EV gereden. ;)

• driel24
  • Laatst online: 00:15
Autobrief 3 is van de baan.
De bijtelling regels staan nu in wetsvoorstel "Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord"

https://www.salarisnet.nl...jtelling-auto-vanaf-2020/

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:21:
[...]

Duidelijk nog niet langdurig met een Kona EV gereden. ;)
Tja, het is een Niro “light”. In NL betekent het ook dat je tov de Niro geen app hebt. Naast wat andere verschillen zoals meer (been)ruimte achterin en geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel.
Ik zou zelf geen Kona willen, maar lastig in zo’n geval met risico op dubbele bijtelling als ie niet een weekje te laat komt.

@driel24 is meer iets voor het algemene EV topic..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 18-11-2019 12:50 (5%)

• Niro-E
  • Laatst online: 22-01 08:42
driel24 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:39:
Autobrief 3 is van de baan.
De bijtelling regels staan nu in wetsvoorstel "Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord"

https://www.salarisnet.nl...jtelling-auto-vanaf-2020/
Gaan ze op die waterstof - energie slurpende ondingen wel tot in de oneindigheid bijtellingsvoordeel geven?
Wat een olie lobby. waterstof vertraagd de transitie doordat er 4x zo veel duurzame energie nodig is om hiermee te kunnen rijden.

• dwarsdrijver
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15-01 22:26
ik heb mijn E-niro sinds afgelopen januari en hij bevalt prima.
- ja een app om de verwarming aan te zetten en 3 fase laden, dat mis ik.

Nu hebben ze bij mijn dealer aangegeven dat het prima is om bij de E-niro tot 100% te laden, en nu doe ik dat eigenlijk altijd. Is dit volgens jullie ook het juiste advies?

• kdeboois
dwarsdrijver schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:53:
Nu hebben ze bij mijn dealer aangegeven dat het prima is om bij de E-niro tot 100% te laden, en nu doe ik dat eigenlijk altijd. Is dit volgens jullie ook het juiste advies?
Nee.

Ik weet nog niet wat de celspanning is bij 100%, maar er zijn meerdere redenen te bedenken om het niet te doen.

Als je de volgende ochtend zeker 30% van je SoC gaat opstoken kan het prima, maar als het minder is zou ik gewoon tot 70 - 85% opladen afhankelijk van je rit.

• CyBeRSPiN
kdeboois schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:04:
[...]

Ik weet nog niet wat de celspanning is bij 100%, maar er zijn meerdere redenen te bedenken om het niet te doen.
4.14V.
I can confirm that there are 98 cell triplets using BMS data from the battery itself.
At 100% SOC on a Kia Niro EV I am seeing a cell voltage of 4.14V and a battery voltage of 405.5V
Hence or the Kia Niro EV 405.5 / 4.14 = 98
bron: https://electricrevs.com/...ement-design/#comment-920

En nu? Is dat dan 'gevaarlijk' voor de degradatie?

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:44:
[...]

Tja, het is een Niro “light”. In NL betekent het ook dat je tov de Niro geen app hebt. Naast wat andere verschillen zoals meer (been)ruimte achterin en geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel.
Ik zou zelf geen Kona willen, maar lastig in zo’n geval met risico op dubbele bijtelling als ie niet een weekje te laat komt.

@driel24 is meer iets voor het algemene EV topic..
Ik zeg dit nit zomaar. :)
Wij hebben ook een e-Niro besteld - o.a. door dezelfde punten in overweging te nemen die jij aanhaalt - en net door de wachttijd van 11 maanden rijden wij nu al maanden met een Kona Ev rond. En hoe langer we er mee rondrijden hoe meer we gaan twijfelen waarom we eigenlijk voor de e-Niro gekozen hebben. :)

- De grotere interieurruimte was idd een punt. Maar in de praktijk hebben we tot op heden in de Kona nog nooit koffervolume te weinig gehad. Beenruimte achteraan? Mooi meegenomen maar eigenlijk schaffen we ons geen auto aan voor toevallige meerijders.
- De geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel van de e-Niro was idd ook een pluspunt. Maar hij heeft dan weer geen elektrisch bediende passagierstoel vooraan en vooral - en daar ben ik echt aan gaan wennen- de Kona heeft een HUD en de e-Niro niet (tijdens testrijden konden we dat nog niet goed inschatten want voorheen nooit een auto met een HUD gehad).
- Kona heeft idd geen app. Maar dat is voor ons persoonlijk geen nadeel. Ik zou niet weten wat ons dat persoonlijk voordeel zou opleveren. Ik ben zo geen app-mens en heb bewust zelfs geen smartphone. O-)

Nu ja. Het definitieve besluit zal pas voor over een jaar zijn.

• Vdb.tim
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 06-01 16:59
jpg97 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:02:
Pfff, de door mij bestelde Niro zou 1 november bij de dealer binnenkomen, dus ik dacht, laat ik de LM eens bellen wanneer ik hem dan kan afhalen.

Nu zeggen ze dat ze niet weten wanneer, en dat ik moet afwachten. Daarop gezegd dat ik hem niet meer hoef als hij niet voor 1-1-2020 werd geleverd of op kenteken staat, en toen boden ze me een Kona aan in het rood...

Nou dan wacht ik nog liever, maar na de zoveelste keer uitstel heb ik er weinig vertrouwen in dat ie nog wordt geleverd voor 1-1-2020.
hey , ga eens langs bij renses in alkmaar dan hebben ze alvast zeker 1 voor jou staan , doe ze gerust vele groeten in mijn naam , dan zullen zij alvast zorgen dat jij er 1 hebt voor januari.

• IvoB2
dwarsdrijver schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:53:
Ik laad de Kona ook altijd, waar mogelijk, op tot 100% en ben dat ook van plan te doen bij de e-Niro.
Of dat het juiste advies is weet ik niet. Wij rijden een lease. Dus het is geen EV die minstens 10 jaar moet meegaan. :o

• Nelis13
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-01 13:21
@kdeboois @CyBeRSPiN @dwarsdrijver @IvoB2
100% hoeft dan misschien niet schadelijk te zijn voor je accu.
Maar het is volgens mij wel schadelijk voor je energie rekening. De laatste procenten laden kosten meer energie.
Tenminste dat idee krijg ik. Ik ben nu data aan het verzamelen. Laatst van 3% naar 100% was volgens de zappi 70kWh. Zodra ik dit kan staven zal ik mijn excel sheetje met laad gegevens delen.

• CyBeRSPiN
@Nelis13 ja goed punt, benieuwd naar de resultaten van je onderzoek!
Ik laad de afgelopen maanden tot max 90% (zal iets van 85% “echt” zijn) tenzij ik de volgende dag een lange rit ga maken. Ook laad ik niet dagelijks, maar pas als ik onder de 40% kom. Hoewel ik nu in de winter vaker zal gaan laden ivm voorverwarmen en ik niet steeds de moeite wil nemen om het laden dan uit te zetten.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:08 (20%)

• IvoB2
Nelis13 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:03:
Maar het is volgens mij wel schadelijk voor je energie rekening. De laatste procenten laden kosten meer energie.
Gelukkig moet ik daar geen rekening mee houden: 1 x week DC50 bij Lidl (nog altijd gratis en ook grotendeels via PV) en voor de rest overwegend thuisladen. Daar zijn de eerste 3.000 kWh* via de PV installatie en op kosten van de werkgever. Dus hoe meer kWh geladen, hoe meer inkomsten. :)
Heb er dus alle voordeel bij zoveel mogelijk tot 100% te laden (en mijn vriendin, hoofdgebruiker van de EV, is steeds voorbereid op "onvoorziene verplaatsingen). Zo zakt de spanning van de batterij ook slechts hoogst uitzonderlijk onder de 20-30%.

* bij mijn gemiddeld verbruik goed voor 20.800 Km/jaar + 150 km/week (40) via Lidl kom ik aan een 27.000 km per jaar en daar kom ik ruim mee rond.
Zoniet zijn er de gratis laadpalen op de parking van het werk.

Gelukkig vertoont tot op heden mijn energierekening nog altijd een positief saldo (en daar draagt de EV alleen maar aan bij. _/-\o_ )

Vandaar ook mijn slotbemerking dat ik niet wist "wat het juiste advies zou zijn voor de vraagsteller". een ander zijn rekening kan ik moeilijk maken (hangt van teveel onbekende variabelen af).

IvoB2 wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:17 (30%)

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:23
kdeboois schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:04:
[...]

Nee.

Als je de volgende ochtend zeker 30% van je SoC gaat opstoken kan het prima, maar als het minder is zou ik gewoon tot 70 - 85% opladen afhankelijk van je rit.
Volgens mij is 100% SOC geen 100% volle batterij omdat er een stukje onzichtbare overcapaciteit in zit. Als gevolg daarvan kun je dit prima aan BMS overlaten en kan je rustig tot 100% (AC) laden.
Wat wel schadelijk is, is teveel ontladen en DC laden. Hiervoor wordt ook in instructieboekje gewaarschuwd.

e-Niro

• revolution-nl
  • Laatst online: 20:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nelis13 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:03:
100% hoeft dan misschien niet schadelijk te zijn voor je accu.
Tenminste dat idee krijg ik. Ik ben nu data aan het verzamelen. Laatst van 3% naar 100% was volgens de zappi 70kWh. Zodra ik dit kan staven zal ik mijn excel sheetje met laad gegevens delen.
Het is voor de levensduur van een lithium pack altijd bevorderlijk om de SoC zo dicht mogelijk bij de 50% te houden en een (langere) periode van hoge of lage SoC te voorkomen.

Hogere >80% of lagere <20%SoC probeer ik zoveel mogelijk te mijden en gebruik ik alleen indien noodzakelijk.
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:10:
[...]

Gelukkig moet ik daar geen rekening mee houden: 1 x week DC50 bij Lidl (nog altijd gratis en ook grotendeels via PV) en voor de rest overwegend thuisladen. Daar zijn de eerste 3.000 kWh* via de PV installatie en op kosten van de werkgever. Dus hoe meer kWh geladen, hoe meer inkomsten. :)
Heb er dus alle voordeel bij zoveel mogelijk tot 100% te laden (en mijn vriendin, hoofdgebruiker van de EV, is steeds voorbereid op "onvoorziene verplaatsingen). Zo zakt de spanning van de batterij ook slechts hoogst uitzonderlijk onder de 20-30%.

* bij mijn gemiddeld verbruik goed voor 20.800 Km/jaar + 150 km/week (40) via Lidl kom ik aan een 27.000 km per jaar en daar kom ik ruim mee rond.
Zoniet zijn er de gratis laadpalen op de parking van het werk.

Gelukkig vertoont tot op heden mijn energierekening nog altijd een positief saldo (en daar draagt de EV alleen maar aan bij. _/-\o_ )

Vandaar ook mijn slotbemerking dat ik niet wist "wat het juiste advies zou zijn voor de vraagsteller". een ander zijn rekening kan ik moeilijk maken (hangt van teveel onbekende variabelen af).
Grappig, zo zie ik het ook. Deze maand weer een credit van 75 euro van TNM voor het thuisladen. Als ik die in mindering breng op mijn bijtelling rijdt ik door mijn zonnepanelen bijna gratis _/-\o_

Het is bijna misdadig :$

revolution-nl wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:22 (46%)

5kWp solar | Tesla Model 3 | Citigo E iV in bestelling | Gasloos | TESLA Referral https://ts.la/a93495

• beschuit
  • Laatst online: 25-01 13:19

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Is dit van "heb ik gelezen op internet" of zijn er daadwerkelijk testen over? Met resultaten over 10 jaar gebruik?

• IvoB2
Bijtelling is er in Vlaanderen niet en de VAA is voor BEV veel lager (meestal het minimum waar niemand onder kan) dan voor een vergelijkbare ICE.

Maar misdadig? Ik zie dat eerder een stimulering om zoveel mogelijk echt groen te rijden.
De werknemers met een diesel/benzine rijden ook 100% gratis. Ze maken wel geen extra winst. :)
Zonder extra voordelen voor een EV krijg je ze nooit om.

IvoB2 wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:34 (8%)

• kdeboois
beschuit schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:25:
Is dit van "heb ik gelezen op internet" of zijn er daadwerkelijk testen over? Met resultaten over 10 jaar gebruik?
Deze link al veel gepost.

TL:DR
Cell Voltage Cycles Available SoC
4.30V 150–250 110–115%
4.25V 200–350 105–110%
4.20V 300–500 100%
4.15V 400–700 90–95%
4.10V 600–1,000 85–90%
4.05V 850–1,500 80–85%
4.00V 1,200–2,000 70–75%
Guideline: Every 70mV drop in charge voltage lowers the usable capacity by about 10%.

Tot 70% laden is 3-4x meer cycles beschikbaar dan bij tot 100% laden uitgaande van een 4.15V bij 100% SoC

Pagina: 1 ... 62 ... 73 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True