Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:03
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:11:
Wat een nutteloze reactie. Sorry hoor. Vanuit Kia is de optie op een 3-fase lader geopperd voor MY2020, en voor velen (jij niet, dat is duidelijk) is dat een gewilde optie. De meesten van ons kunnen eens in de 4-5 jaar een nieuwe wagen leasen, dus dan is het logisch dat je er bovenop zit als je een bestelling plaatst / net geplaatst hebt en er vanuit Kia NL geen antwoord komt. Niet eens wel of niet, maar domweg “we weten het niet”. Wie weet kan het met wat pushen wel en levert het geen vertraging op. En anders heb je alsnog de keuze voor eerder leveren met 1 fase vs wachten op 3.
Als je maanden gaat zitten wachten op antwoord zal je zien dat ook de 1-fase aan je neus voorbij gaat voor een optie waarvan ik denk dat de meeste hem niet echt nodig hebben.

Mening gebaseerd en gemotiveerd met feiten. Erg nuttig mijn inziens voor de willekeurige leek.

Het risico is dat mensen denken dat 3-fase moet want anders.... dat is gewoon niet het geval. Noem mij maar Mr. Single Phase voortaan, want ik blijf het relativeren hoe nutteloos jij het ook vindt.

Ik laad overigens bij publieke palen of op het werk.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26
@MrSinglePhase (;)): ik heb niet de indruk dat er hier veel zijn die 3-fase als voorwaardelijk zien om de bestelling in gang te zetten. Maar nu er aanwijzingen zijn dat Kia de e-Niro wel degelijk met een 3-fase boordlader KAN leveren, is het toch logisch dat men daar achteraan zit om het (alsnog) mee te nemen?
Het ontbreekt sowieso aan goede voorlichting, dat ben ik met je eens. Want er zijn hier al een aantal voorbeelden voorbijgekomen waarbij men zich pas na levering en aan de publieke laadpaal realiseert dat je toch echt maar 3,7kW haalt ipv 11kW. En dat dat dan voor sommigen een domper is omdat ze dachten dat ze met een 11kW paal na 6 uur altijd helemaal vol zouden zitten. En ze redden zich wel, maar wel met meer schipperen dan met een 3-fase lader.
Jij verwijt gebrek aan relativeren, maar op mijn beurt denk ik dat empathisch vermogen bij sommigen te kort kan schieten. Niet iedereen kan thuis laden, niet iedereen heeft een vaste publieke laadpaal waar ie van op aan kan, niet iedereen heeft een 35/40A 1-fase thuisaansluiting, niet iedereen kan op het werk laden, niet iedereen rijdt gemiddeld minder dan 200km/dag en kan een dagje laden skippen.

• BrainZz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-11 14:48
Ik heb laatst bij een publieke laadpaal om 20:52 met 12% batterij de laadsessie gestart; om 7:42 was hij vol. in 11 uur dus 88% geladen, wat in de meeste situaties toch meer dan voldoende is lijkt mij. Ik heb de 3-fase lader nog niet gemist, maar goed als het had gekund had ik het wel gedaan.

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:43
Ik snap die 1 en 3 fase discussie niet..

3 fase is veel idealer. Daar is toch geen discussie over mogelijk.
Het zal inderdaad geen dealbreaker zijn, maar hoe sneller je kunt laden hoe beter.

Ik heb ook mazzel met 1X35a aansluiting maar heb wel een 3 fase zappi aangeschaft.
Zou liever nog sneller laden als het kan

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
@BrainZz dat kan... wellicht heb je toch een paal te pakken gehad die goed afgezekerd stond. Meestal staan ze op 16A afgezekerd en dan gaat laden gewoon minder snel. Ik was laatst in Rotterdam en heb em aan de paal gehangen, na 2 uurtjes heb ik em er maar af gehaald want dat ging best traag met laden 3% erbij gekregen. Mijn gedachte was ook, iemand anders zal het meer nodig hebben dan ik. Op de terugweg naar huis maar langs een fastned gereden voor wat juice... Op dat soort momenten mis ik de 3 fase lader wel, want het kan betekenen dat je niet langs een snellader hoeft onderweg naar huis...

• BrainZz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-11 14:48
cypher21 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:04:

Het zal inderdaad geen dealbreaker zijn, maar hoe sneller je kutn laden hoe beter.

Ik heb ook mazzel met 1X35a aansluiting maar heb wel een 3 fase zappi aangeschaft.
Zou liever nog sneller laden als het kan
Wat ik probeer aan te geven met mijn voorbeeld is dat in de meeste situaties 1-fase voldoende is. Hoe vaak rij je nou meer dan 300 km op een dag? Voor de meeste mensen zal dat voldoende range zijn en is het langzamer laden dus ook geen probleem.

• CyBeRSPiN
En nogmaals, ik red me ook prima met de 1-fase lader. En 22kW laadpalen kom je ook nog wel eens tegen, dan laad je met dik 7kW.
@BrainZz dat is dan wel een paal met meer dan 11kW geweest. Er zijn ook palen die 3x25A leveren, dan laad je met 5kW, wat hier het geval lijkt te zijn geweest.
11kW is nog steeds de overgrote meerderheid van de publieke laadpalen in NL.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 21:32
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:52:
@MrSinglePhase (;)): ik heb niet de indruk dat er hier veel zijn die 3-fase als voorwaardelijk zien om de bestelling in gang te zetten. Maar nu er aanwijzingen zijn dat Kia de e-Niro wel degelijk met een 3-fase boordlader KAN leveren, is het toch logisch dat men daar achteraan zit om het (alsnog) mee te nemen?
Alleen maar als Kia dan ook duidelijk maakt dat door te kiezen voor een driefase lader er geen nadelige invloed is op het monofase thuisladen.

Zoniet noem je mij vanaf nu maar MrSinglePhasebis. ;)
(Schrijvend vanuit een regio waar 1 x 40A de standaard is.)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• CyBeRSPiN
@IvoB2 ja, goed punt, je weet hoe ik de kansen daarover inschat ;) In de Oostenrijkse info ontbreekt ook data over hoe snel laden gaat met 1 of 3 fasen. Echt dramatisch hoe slecht de voorlichting vanuit Kia op dat vlak is.

• IvoB2
cypher21 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:04:

Vanuit jouw situatie zal dat een valabel argument zijn.
Maar kan je je dan niet inbeelden dan er andere situaties mogelijk zijn? Zo ja, blijft er discussie (tot Kia duidelijkheid schept). Zo neen, tja dan heeft discussiëren inderdaad weinig zin.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:13:
@IvoB2 ja, goed punt, je weet hoe ik de kansen daarover inschat ;) In de Oostenrijkse info ontbreekt ook data over hoe snel laden gaat met 1 of 3 fasen. Echt dramatisch hoe slecht de voorlichting vanuit Kia op dat vlak is.
Inderdaad. Met de nadruk op "kans" en "inschatting". :)

Als je met een driefase laden monofase nog even snel kan laden heb ik er ook geen enkel probleem mee.
Dan combineer je de AC voordelen van de twee.

Zoniet zal in een regio waar trifase standaard is de driefase omvormer een voordeel geven en in een monofase regio een nadeel.

Zelf laad ik uitsluitend door een combinatie van AC monofase (thuis) en DC semi snel laden (uit).
Dat werkt prima. Maar ik haal het ook niet in mijn hoofd daaruit te besluiten dat dit voor iedereen dan maar goed moet zijn en er, zonder discussie, geen andere situaties mogelijk kunnen zijn.

Andersom blijken er dit wel te denken (3-fase is in mijn situatie een voordeel, dus is dit zonder discussie voor iedereen zo 8)7 )

Tja, de communicatie van KIA. Ik bestelde half maart een e-Niro en kreeg toen de melding dat de levering elf maanden later zou zijn. Om vorige week de (eerste) melding te krijgen dat de vooropgestelde levering van 15 november 2019 was verschoven naar 13 januari 2020. :+

IvoB2 wijzigde deze reactie 08-11-2019 11:26 (11%)

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:04
Tja, de communicatie van KIA. Ik bestelde half maart een e-Niro en kreeg toen de melding dat de levering elf maanden later zou zijn. Om vorige week de (eerste) melding te krijgen dat de vooropgestelde levering van 15 november 2019 was verschoven naar 13 januari 2020. :+
Prima is nog ruimschoots binnen de gestelde levertermijn van 11 maand.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
Ik heb met een reservering van juli 2018 tot juli 2019 mogen wachten en dat was ook Ok. Dealer was de grootste vertragende factor.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Mich46
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 21:04
Groeipijnen...
In Duitsland eindigen elektrische auto’s met hun autonummerplaat met een “E”.
Vandaag stond ik (in Duitsland) op een openbare, betalende, parkeerplaats. Er stond een nieuw verkeersbord waarop stond: Electrische Farzeuge Frei. Dus gratis.
Wij, Belgen, kunnen echter niet uitmaken aan de hand van de autonummerplaat of je al dan niet met een ev auto te maken heb.
Ik stapte dus naar de VVV. De dame van dienst was hiervan niet op de hoogte, en ook de politie niet. Het verbazende ultieme antwoord was dan ook’: u moet betalen, daar we niet kunnen uitmaken of dit een volledige elektrische auto is.
Heel bizar toch!

• NiroNiro
  • Niet online
haha nice! wellicht moeten ze met een of andere sticker variant gaan werken (nog een sticker op je voorruit)

• Mabion
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:27
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:13:
Ik heb via de Oostenrijkse site (kia.at) de brochure gedownload, en daarin wordt vermeldt dat de ingebouwde 3-fase lader optioneel is. En hoe snel daarmee geladen kan worden.

Zie screenshot:

De quote uit de brochure - kan je hem door de translate halen:
Außerdem gibt es einen optionalen 11 kW On-Board-Charger und einen Ladeanschluss für
3-phasiges AC-Wechselstromladen (nur in Verbindung mit der 64 kWh Batterie). Damit
lässt sich das Potenzial der wachsenden Wechselstromladeinfrastruktur voll ausschöpfen.

Mabion wijzigde deze reactie 08-11-2019 13:35 (4%)
Reden: Afbeelding thumnail aangepast

• MadMikey85
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19-11 11:15
Iedereen weet hier dat het aan de importeur ligt wat we krijgen? Er zijn nu ook al verschillen met landen om ons heen...

• CyBeRSPiN
@Mabion ok thx, wat ik specifiek bedoelde is hoe snel je kan laden op 1 fase als je voor de 3 fase lader als optie kiest. 99,999% kans dat dit 32A / 7,4kW is zoals bij alle andere EVs op de markt die op meerdere fases kunnen laden. Maar het zou mensen als @IvoB2 geruststellen dat dit niet bijvoorbeeld maar 16A / 3,7kW gaat zijn en het dan dus een nadeel is voor diegenen die thuis laden op 1 fase met meer dan 16A.
Ik bedoel dan zo’n soort tabel: https://ev-database.nl/au...andard-Range#charge-table
En dat is gewoon raar dat Kia die specs niet heeft of geeft op dit moment.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 08-11-2019 13:44 (6%)

• bruneelm
NiroNiro schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:25:
haha nice! wellicht moeten ze met een of andere sticker variant gaan werken (nog een sticker op je voorruit)
Ja de blauwe E sticker: kost 98,50€
https://www.e-plakette.eu/de

• Mabion
Moet je wel vaak gebruik maken van die 'gratis' parkeerplaats dan, om het er weer uit te krijgen O-)

• Mich46
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 21:04
Bedankt voor de info ( E sticker). Ik betaal liever parkeergeld. Het zegt toch iets over de coördinatie binnen de Europese grenzen. De (ook voor de elektrische auto) groene “ milieusticker” blijft eveneens verplicht.

• CyBeRSPiN
Mich46 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:36:
Bedankt voor de info ( E sticker). Ik betaal liever parkeergeld. Het zegt toch iets over de coördinatie binnen de Europese grenzen. De (ook voor de elektrische auto) groene “ milieusticker” blijft eveneens verplicht.
In Belgie werken ze, in elk geval in Antwerpen, wel met onze RDW samen om kenteken te checken op type voertuig. En voor Noorwegen moet je je bij AutoPass.no en daarna bij een in Engeland gevestigde club registreren (met kopie kentekenbewijs) zodat ze weten dat je kenteken bij een EV hoort en je dan dus geen tol hoeft te betalen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 08-11-2019 15:56 (5%)

• IvoB2
bruneelm schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:00:
[...]

Prima is nog ruimschoots binnen de gestelde levertermijn van 11 maand.
Met de levertijd is inderdaad niets mis (en lig ik ook niet wakker van, de Kona bevalt ons prima).
Het ging over de rare manier van communiceren (11 maanden te tellen vanaf half maart is volgens mij niet 15/11 en 13/01 is zelfs nog vroeger dan 11 maanden :) ).

• IvoB2
Mabion schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:30:
[...]

Ik heb via de Oostenrijkse site (kia.at) de brochure gedownload, en daarin wordt vermeldt dat de ingebouwde 3-fase lader optioneel is. En hoe snel daarmee geladen kan worden.

Zie screenshot:
[Afbeelding]

De quote uit de brochure - kan je hem door de translate halen:

[...]
Ben ik van op de hoogte (en een vertaler is niet nodig ;) )
11 kW bij 3-fase is volgens mij 3 x 16A en niet 3 x 32A (vandaar mijn persoonlijke twijfel over de "kans" dat het niet nadelig is voor monofase laden).

• IvoB2
Mabion schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:43:
[...]

Moet je wel vaak gebruik maken van die 'gratis' parkeerplaats dan, om het er weer uit te krijgen O-)
Hm, moesten ze dat in Maastricht toepassen (van Amsterdam zullen we maar zwijgen) heb je het er na drie keer al uit. :+

• Marty12345
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-11 16:44
Sinds een paar dagen problemen met Android auto. De assistent zegt niets meer terug. Nieuwe update erop gezet. Nu doet ook Spotify het niet meer. Volg ook het aa forum hierover. Iemand hier ook last van?

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-11 09:46
Er zijn verschillende posts geweest tav Android Auto:

1. Update van Android Auto: bruneelm in "Het grote Kia e-Niro topic"
2. Update van Samsung: Harvest2002 in "Het grote Kia e-Niro topic"

Ik heb de eerste niet geüpdatet, de laatste wel.

Geen problemen hier: Samsung S10+.

• HJKJ
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:21
Even een vraagje , ik wil de auto thuis aan de laadpaal laden maar er blijft een rood lampje
bovenop het dashboard knipperen ....
Kortom hij laadt dus niet .
Iemand enig idee wat het kan zijn ?
Bedankt ....

• CyBeRSPiN
HJKJ schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:35:
Even een vraagje , ik wil de auto thuis aan de laadpaal laden maar er blijft een rood lampje
bovenop het dashboard knipperen ....
Kortom hij laadt dus niet .
Iemand enig idee wat het kan zijn ?
Bedankt ....
Dat lampje is indicator dat het alarm aan staat, heeft niks met het laden te maken. Het zijn de 3 grote groene lampjes waar je op moet letten.
Heb je een laadlimiet ingesteld, bijvoorbeeld max 80%? Heb je gepland laden ingesteld, bijvoorbeeld pas na 23u? Heb je vaker aan deze laadpaal geladen?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 08-11-2019 22:42 (8%)

• HJKJ
Heb inderdaad een laadlimiet ingesteld en wel op 100%
Maar niet gepland laden
En dit is de 1 e keer bij ons huis dat hij aan de lader is ....

• NiroNiro
  • Niet online
Heb je je laadpas aan de lader aangeboden?

• NiroNiro
  • Niet online
Kwam deze tegen op de interwebs: YouTube: 100MPG While Towing? Electric Towing Episode 1 een vlogger in California die zn raceauto naar de track vervoert met een aanhanger achter een e-Niro.

• HJKJ
Heb bij deze geen laadpas nodig , stekker erin en het zou moeten werken.....

• HJKJ
Het is de 8 kW Magnum Smart Charger v2

• CyBeRSPiN
@HJKJ wie heeft die laadpaal geplaatst? Zou daar eerst informeren, of even met een andere EV testen indien mogelijk. Grote kans dat er iets niet goed zit met die paal.

• HJKJ
De plaatsing is gebeurd door een installateur.
Ik heb hem al gemaild ....
Denk nl ook dat het aan de laadpaal ligt...
Iedereen bedankt voor het meedenken , zodra de oplossing bekent is laat ik het jullie weten ...

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:23
HJKJ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:53:
De plaatsing is gebeurd door een installateur.
Ik heb hem al gemaild ....
Denk nl ook dat het aan de laadpaal ligt...
Iedereen bedankt voor het meedenken , zodra de oplossing bekent is laat ik het jullie weten ...
toch wel een bijzondere laadpaal!, zou je een kleine "review" kunnen doen als ie eenmaal werkt?

• ningalloon
  • Laatst online: 20:07
In de handleiding hebben ze het op meerdere pagina's over de elektrische achterklep.
Ik moet die achterklep toch wel echt zelf open en dicht maken.
Of bedoelen ze dat de achterklep elektrisch op slot kan?

• HJKJ
Nog even terug komend op mijn laadpaal
Ik zie nu op het dashboard een rood lampje met daarin een symbool van laadsnoer en stekker
Zou het dan aan de laadsnoer liggen?

• Harvest2002
Neen geeft alleen aan dat er een laadkabel is aangesloten aan de auto.

Krijg je ook een melding in de KIA app onder berichten?

• Harvest2002
Als je bent aangesloten aan een laadpaal krijg je namelijk bericht dat ie begint te laden.

• Nelis13
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:33
Ja maar dat bericht kan wel 15 minuten op zich laten wachten (als het niet meer is)

• Harvest2002
Je hebt gelijk. Het wisselt nogal. Soms heb je het bericht binnen een paar minuten soms duurt het wel 20 minuten zover ik mijn historie kan zien.

• ningalloon
  • Laatst online: 20:07
HJKJ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:31:
Ik zie nu op het dashboard een rood lampje met daarin een symbool van laadsnoer en stekker
Als je gaat laden komt er op je display een stroom teken met een getal en daarachter kW.
Gebeurt dit niet staat er waarschijnlijk geen spanning op de laadkabel.

• NiroNiro
  • Niet online
Kun je misschien de paal zelf instellen? Bij een newmotion paal kun je instellen dat hij je auto herkent en hoef je dan geen pas aan te bieden.. wellicht moet dat bij jou laadpaal ook?

• hbolten
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Zodra je de kabel aansluit zou je het relais in je laadstation moeten horen schakelen. Zoniet dan moet je in de meterkast zijn. Je laadstation is aangesloten op een eigen groep met (als het goed is) een zekering (automaat) en een aardlekschakelaar. Check of beide ingeschakeld zijn. Als alles correct is aangesloten zit de fout in je laadstation of in de kabel (niet waarschijnlijk). Heeft de installateur het laadstation getest en zichtbaar werkend aan jou opgeleverd?

• bird101
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:38
HJKJ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:35:
Heb bij deze geen laadpas nodig , stekker erin en het zou moeten werken.....
Ik zou even bij een andere (openbare) laadpaal proberen. Dan weet je zeker dat het niet aan de auto ligt en ook niet aan de kabel.
Als de auto op vertraagd laden (met timer) staat gaat hij trouwens groen knipperen bij mijn weten.

• HJKJ
Bedankt voor al jullie reacties !

Ben vanmiddag bij fastned geweest , opladen was geen probleem
Maandag komt er een nieuwe laadkabel
Wordt vervolgd......

• Jhmkappe
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19-11 11:19
Beste mensen is er iemand die via LeasePlan de Kia E Niro in november of december geleverd krijgen, maar liever de MY2020 willen. Die van van wordt in maart april 2020 geleverd. Eventueel kunnen we in overleg met LeasePlan de order ruilen Gr Jan ;)

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:09

Hippe Lip

+ + + NL + + +

HJKJ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:24:
Bedankt voor al jullie reacties !

Ben vanmiddag bij fastned geweest , opladen was geen probleem
Maandag komt er een nieuwe laadkabel
Wordt vervolgd......
Dat is geen goeie test. Bij Fastned laad je met gelijkstroom (DC) en thuis met wisselsyroom (AC).
Probeer eens een lokale laadpaal in de stad. Gaat het daar wel goed?

Taal is makkelijker als je denkt...

• HJKJ
Ja dat klopt , is inderdaad geen goede test maar ik moest wel even de accu laden want
ik had een paar mensen die graag een proefrit wilden maken .....

• Unknown90
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17:11
Marty12345 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:31:
Sinds een paar dagen problemen met Android auto. De assistent zegt niets meer terug. Nieuwe update erop gezet. Nu doet ook Spotify het niet meer. Volg ook het aa forum hierover. Iemand hier ook last van?
Yes, rij alleen nog niet in de e-Niro. Ik vind het trouwens wel ideaal, een vrouw die niets terugzegt. :+

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Unknown90 schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:41:
Ik vind het trouwens wel ideaal, een vrouw die niets terugzegt. :+
Helaas is ze virtueel, dus hoeveel je er dan nog aan hebt..... O-)

• Freezhost
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:23
Ik heb nu al twee keer problemen gehad met LKA, zodra ik op de snelweg SCC aanzet gaat het icoontje van LKA groen knipperen. Heel af en toe blijft hij even kort aan. Het stuur is dan ook heel bibberig en het is verre prettig. Als ik LKA uitzet met de knop naast het stuur is het over. Zet ik het weer aan dan komt het gewoon weer terug. De eerste keer had ik veel zonlicht van opzij en dat in combinatie met bomen, dus licht, donker.. enzovoort Maar nu heb ik het dus tijdens een bewolkte dag ook gehad.

Heeft hier iemand hier soortgelijke ervaringen?

• Nelis13
Ik heb die ervaring niet.

Ik heb wel vaak met scc (en LKA) aan een vermoeide hand. Omdat de LKA toch iets dichter bij de linker lijn wil rijden dan ik (op N-wegen rijd ik liever dicht tegen de lijn van de berm aan). Dus ik ben de LKA continue aan het corrigeren door naar rechts te trekken.
Komen we dan weer een afrit tegen, dan wil de LKA die lijn opeens volgen (en de afrit nemen) en moet ik weer een ruk naar links geven om op de weg te blijven ....

Kortom wanneer het echt (foutloos) werkt dan pas mogen ze het wat mij betreft installeren

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Mabion
Vandaag de volgende bevestiging gehad van de fabriek, via mijn dealer, dat de e-Niro MY20 beschikbaar komt met 3-fase lader aan boord:

https://i.ibb.co/5T0hZqM/image001.png

Heb nog even nagevraagd of dit dan als optie wordt aangeboden of standaard is. Wanneer ik dit weet, laat ik het weten.

• CyBeRSPiN
@Mabion goed bezig! Zou je ook nog willen vragen wat het maximale laadvermogen is als je met 1-fase laadt met de 3-fase optie? Ik ga uit van 7,2kW / 32A, maar zou fijn zijn als dat ook bevestigd kan worden.
Het feit dat ie met een 3x32A kabel wordt geleverd zegt eigenlijk al wel genoeg (want anders was 3x16A voldoende geweest), maar sommigen onder ons zien het graag expliciet bevestigd :)

De achteraf ombouw van 1 naar 3 fase wordt ook uitgesloten door ze, was te verwachten.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 11-11-2019 15:19 (10%)

• blottle
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:24
Mabion schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:04:
Vandaag de volgende bevestiging gehad van de fabriek, via mijn dealer, dat de e-Niro MY20 beschikbaar komt met 3-fase lader aan boord:

[Afbeelding]

Heb nog even nagevraagd of dit dan als optie wordt aangeboden of standaard is. Wanneer ik dit weet, laat ik het weten.
Lekker bezig! Ik heb bij mijn dealer nog na-vraag gedaan over de MY20. Ik krijg mijn e-Niro in de laatste week van 2019. Ik heb waarschijnlijk nog de 2019 versie. Ze hebben geen idee wanneer ze de MY20 krijgen. Mogelijk is de mijne een MY20, maar misschien krijgen ze die pas echt vanaf 2020. En dan weten ze nog niet wanneer in 2020.

Kia e-Niro Aurora Black besteld op 27 maart 2019, verwachte levering J̶a̶n̶u̶a̶r̶i̶ ̶2̶0̶2̶0̶ December 2019

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:18:
@Mabion goed bezig! Zou je ook nog willen vragen wat het maximale laadvermogen is als je met 1-fase laadt met de 3-fase optie? Ik ga uit van 7,2kW / 32A, maar zou fijn zijn als dat ook bevestigd kan worden.
Het feit dat ie met een 3x32A kabel wordt geleverd zegt eigenlijk al wel genoeg (want anders was 3x16A voldoende geweest), maar sommigen onder ons zien het graag expliciet bevestigd :)

De achteraf ombouw van 1 naar 3 fase wordt ook uitgesloten door ze, was te verwachten.
Inderdaad. :)
Maar als het een 3x32A OBC zou zijn begrijp ik niet dat deze openbaar max. 11 kW zou laden? Dan zou dat toch ook aan 22 kW moeten zijn? Dan zouden ze daar toch ook ruchtbaarheid aan geven?
De berichtgeving is nog altijd niet duidelijk (als je op de bijlage klikt). Enerzijds spreekt men van een 32 A laadkabel maar anderzijds van een OBC van 11 kW 16A.
In hun tabbel gaan ze voor monofase uit van 16A en 32A. Bij 3-fase alleen van 16A.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-11-2019 16:04 (7%)

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:53:
[...]

Inderdaad.
Maar als het een 3x32A OBC zou zijn begrijp ik niet dat deze openbaar max. 11 kW zou laden? Dan zou dat toch ook aan 22 kW moeten zijn?
De berichtgeving is nog altijd niet duidelijk (al sje op de pdf klikt). enerzijds spreekt men van een 32 A laadkabel maar anderzijds van een OBC van 11 kW 16A.
Nou een DC-DC omvormer met 22kW vermogen is een heel pak duurder dan een met 11kW. Bij de Audi e-Tron is dat een optie tegen een flinke meerprijs. De meeste 3-fase ladende EVs doen max 11kW. De Renault Zoe Q serie als enige goedkope uitzondering, die kan tot 43kW AC laden.
Dus 11kW is de technische grens, 7,2kW met 32A kan daar dus prima doorheen. Het gaat alleen om de AC-DC componenten aan de voorkant waarvan de gelijkrichter voor fase 1 iets zwaarder moet zijn uitgevoerd om 32A aan te kunnen. Zie Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's

• IvoB2
Ok. d:)b
Nog eens doorgelezen. Maar het zijn ook allemaal maar meningen. Niemand weet tot welk besluit KIA gekomen is. :)

En gezien de nieuwe leverdatum 13/01/2020 is zal het waarschijnlijk toch gewoon een MY 2019 model zijn.
edit: typo

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-11-2019 23:45 (107%)

• NiroNiro
  • Niet online
13 jan 2019 is al geweest volgens mij :-)

• bruneelm
NiroNiro schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:00:
13 jan 2019 is al geweest volgens mij :-)
T is een back to the future versie 🤔

• Mabion
CyBeRSPiN schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:18:

@CyBeRSPiN Zal dit navragen, zodra ik een bevestiging heb gehad op mijn eerste vraag!

• Mabion
blottle schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:24:
[...]

Lekker bezig! Ik heb bij mijn dealer nog na-vraag gedaan over de MY20. Ik krijg mijn e-Niro in de laatste week van 2019. Ik heb waarschijnlijk nog de 2019 versie. Ze hebben geen idee wanneer ze de MY20 krijgen. Mogelijk is de mijne een MY20, maar misschien krijgen ze die pas echt vanaf 2020. En dan weten ze nog niet wanneer in 2020.
Ok, ik verwacht dat ze het MY20 model pas in 2020 uitleveren, maar je weet maar nooit! Ik krijg via mijn dealer een seintje zodra de eerste MY20 bij hun geleverd wordt. Zodat ik een kijkje kan nemen wat ik uiteindelijk besteld heb 8)7. Maar hierbij ook geen uitspraken over wanneer dat dan zal zijn, mijn verwachte levertijd is juli / augustus 2020 ... dus moet toch nog even geduldig zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:01:
[...]

Nou een DC-DC omvormer met 22kW vermogen is een heel pak duurder dan een met 11kW. Bij de Audi e-Tron is dat een optie tegen een flinke meerprijs. De meeste 3-fase ladende EVs doen max 11kW. De Renault Zoe Q serie als enige goedkope uitzondering, die kan tot 43kW AC laden.
Dus 11kW is de technische grens, 7,2kW met 32A kan daar dus prima doorheen. Het gaat alleen om de AC-DC componenten aan de voorkant waarvan de gelijkrichter voor fase 1 iets zwaarder moet zijn uitgevoerd om 32A aan te kunnen. Zie Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's
Als elektrotechnicus kijk ik hier toch iets anders tegenaan dan het ‘beste antwoord’ van dat draadje dat je aanhaalt. @Jim423 geeft naar mijn mening veel beter weer hoe het werkt. Het is veel logischer dat er drie gelijkrichters zijn voor de drie fasen. Als de auto nu merkt dat je maar één fase aansluit, dan schakelt die twee van die drie gelijkrichters parallel. En zo kun je tot 32 A laden. Simpel toch?
Dan hoeft er ook niet één gelijkrichter zwaarder (voor 32 A) uitgevoerd te worden. Onnodig kostenverhogend, want er zijn immers al drie gelijkrichters van elk 16 A aanwezig?

En om dan meteen het 230-400 Volt vraagstuk te tackelen: 230 V is de spanning tussen fase en nul, 400 V is de spanning tussen twee fasen. De drie gelijkrichters voor de drie fasen zijn in de auto aangesloten tussen fase en nul; in ster dus. Daardoor werkt het ook als je maar één fase aansluit.
400 V zou je alleen op een gelijkrichter krijgen als die aangesloten is tussen twee fasen. Dat zou betekenen dat de gelijkrichters in driehoek staan geschakeld. Dat is niet waarschijnlijk, want dan moet er ook nog een ster-driehoekschakelaar in de auto zitten om te schakelen tussen die twee. Veel te ingewikkeld, kostbaar en storingsgevoelig. Dat zal er dus niet inzitten. Elke gelijkrichter werkt dus gewoon op 230 V.

Hippe Lip wijzigde deze reactie 11-11-2019 23:01 (5%)

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip tja. Dan is er dus een schakelmechanisme nodig die de bridging doet, versus een van de AC-DC trappen iets zwaarder uitvoeren. Ik ben dan geen afgestudeerd elektrotechnicus, maar ik zie niet in waarom het eerste simpeler of goedkoper zou zijn dan het tweede. Een schakelmechanisme klinkt als iets dat storing kan veroorzaken.
En ik begon hier niet over 400V? Het lijkt me inderdaad niet logisch als er aan de AC kant met 400V wordt gewerkt, 230V is altijd voorhanden, ook met 1 fase.

• delius
  • Laatst online: 15:23
Morgen een afspraak staan om de laadklep bij te laten vijlen en het ratelen bij ventilatie te fixen.
Het laatste werd door de monteur telefonisch al snel beoordeeld als een takje in de ventilatie, iemand al een oplossing hiervoor?

• Freezhost
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:23
Nelis13 schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:44:
Ik heb die ervaring niet.

Ik heb wel vaak met scc (en LKA) aan een vermoeide hand. Omdat de LKA toch iets dichter bij de linker lijn wil rijden dan ik (op N-wegen rijd ik liever dicht tegen de lijn van de berm aan). Dus ik ben de LKA continue aan het corrigeren door naar rechts te trekken.
Komen we dan weer een afrit tegen, dan wil de LKA die lijn opeens volgen (en de afrit nemen) en moet ik weer een ruk naar links geven om op de weg te blijven ....

Kortom wanneer het echt (foutloos) werkt dan pas mogen ze het wat mij betreft installeren
Bij mij neigt hij juist meer naar de rechterkant, zeker als ik links rij en een vrachtwagen inhaal mag er van mij wat meer ruimte tussen. Blijkbaar zit er toch verschil in, waarschijnlijk anders gekalibreerd?

• Nelis13
Ik heb ook in het begin van dit gigantische forum mensen gehoord die hem te dicht op de lijnen vonden rijden (weet niet of het links of rechts was)
Maar het lijkt me logisch dat hij precies in het midden probeert te rijden of iets meer naar rechts (in landen waar men rechts rijdt).
Ik rijd veel op N wegen in het noordoosten van het land (de zogenaamde dodenwegen). En ik vind het schandalig dat de LFA meerdere keren uitschakelt om na de bocht weer in te schakelen (zonder dat dit gecommuniceerd wordt, ja het lampje op je dashboard verandert van groen naar wit).

Kortom, je kunt er (behalve op de snelweg misschien) niet van op aan. En ik vind het zelfs levensgevaarlijk.

Nelis13 wijzigde deze reactie 12-11-2019 09:24 (0%)
Reden: ik bedoel LFA ipv LKA

• CyBeRSPiN
@Nelis13 de LKA is dan ook meer bedoeld als waarschuwingssysteem. Of doel je op de LFA (ivm de smart cruise control)?

• Nelis13
dan bedoel ik de LFA

• NiroNiro
  • Niet online
Ik van de zomer dit systeem bij een Seat gebruikt, daar krijg je ook geen waarschuwing.. wel vervelend inderdaad als je niet oppast. Inmiddels stuur ik wel meer mee in bochten omdat ik weet dat ie uit kan gaan.

• CyBeRSPiN
Het is ook nooit bedoeld als autonoom rijdend. Het is nog steeds de Lane Follow Assistant.
Alleen op de snelweg durf ik het aan om handen los te houden, maar wat is het punt als je toch elke 15s aan het stuur moet trekken.
Dat er mensen zijn die blindelings op dit soort systemen vertrouwen, dat is levensgevaarlijk inderdaad. Gelukkig is al snel duidelijk dat je er niet van op aan kunt buiten de snelwegen.
Wat had je dan liever gehad? Continu meldingen dat ie uit en aan gaat? Of helemaal uit als je volgens de navigatie niet op een snelweg rijdt?

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• stefan01984
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21:20
Vandaag reactie gehad van Kia Nederland dat de E-niro MY 2020 geleverd kan worden met 3-fase laden, dit is wel een optie die 700 euro gaat kost. Adviseerde contact op te nemen met dealer als optie toegevoegd wil hebben.

• Nelis13
@CyBeRSPiN
Wat mij betreft dit systeem helemaal niet implementeren (of uit kunnen zetten en gewoon alleen adaptive cruise control).
Zoals al eerder gezegd zou ik het fijn vinden als hij gewoon kan sturen zoals autopilot. En altijd aan blijft. Uiteraard blijf ik wel opletten of het goed gaat en of andere weggebruikers geen dingen doen die gevaarlijk zijn.
Maar hij geeft nu ook af en toe rukken aan het stuur bij afritten. Dat vind ik gewoon irritant en zelfs gevaarlijk. Of hij stopt halverwege de bocht. (Toch iets scherper dan ik had verwacht --> Doe het maar lekker zelf! doei!).
Dus inderdaad als hij alleen goed werkt op de snelweg. Alleen aan op de snelweg!

• LEGOtrommel
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-11 09:53
stefan01984 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:59:
Vandaag reactie gehad van Kia Nederland dat de E-niro MY 2020 geleverd kan worden met 3-fase laden, dit is wel een optie die 700 euro gaat kost. Adviseerde contact op te nemen met dealer als optie toegevoegd wil hebben.
Dat vind ik geen geld voor zo'n optie! Ik ben momenteel in verwacht van de mijne, MY19, Volgens de dealer zou hij deze week binnen moeten komen.

Wat ik vooral hoop is of er nog een retrofit optie komt voor MY19 voor een 3-fase lader...

• CyBeRSPiN
@Nelis13 LFA kan je uitzetten in het dashboardmenu: bestuurdershulp -> LFA. Dit wordt ook onthouden.
LKA gaat wel elke keer weer automatisch aan.

@LEGOtrommel een retrofit (door Kia) is al uitgesloten.

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:38

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

Mabion schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:04:

[Afbeelding]

Kijk, goed nieuws, alleen jammer dat de Kia website én chat nog niet de hoogte is. Kreeg zojuist weer als antwoord "We hebben nog geen informatie mbt tot het my2020 model van de e-niro"

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
Murzeltje schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:21:
[...]

Kijk, goed nieuws, alleen jammer dat de Kia website én chat nog niet de hoogte is. Kreeg zojuist weer als antwoord "We hebben nog geen informatie mbt tot het my2020 model van de e-niro"
De foto op de website is wel aangepast.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:38

Murzeltje

driel24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:32:
[...]

De foto op de website is wel aangepast.
Er is zelfs een kleur blauw bij gekomen zie ik Yacht Blue. Die had ik niet eerder bij de E-Niro zien staan..

• Mabion
Murzeltje schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:38:
[...]

Er is zelfs een kleur blauw bij gekomen zie ik Yacht Blue. Die had ik niet eerder bij de E-Niro zien staan..
Niet een hele mooi combi, met die bestaande blauw accenten, naar mijn mening.

• RKruk
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19:09
stefan01984 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:59:
Dan ga ik maar weer eens contact opnemen met mijn dealer. Bedankt voor de info. Hopelijk werken ze de website snel bij zodat er voor iedereen nu een keer duidelijkheid is.

• HamburgerBert
  • Registratie: september 2019
  • Niet online
Marty12345 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:31:
Hier ook precies hetzelfde, ik vermoed dat dit met een update of 2, 3 geleden zo is gekomen.

Kia Niro-ev 2019 | 2100Wp oost/1800Wp west

• stefan01984
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21:20
Hey toekomstige e-niro rijders,

Het is officieel!

De site van Kia.nl is aangepast er zijn nu 6 uitvoeringen bestelbaar, de 3-fase versie staat er nu ook bij. Staat er niet als optie bij maar, meteen bij de prijs in.

Veel succes met de bestelling nog kunnen veranderen eventueel.

• IvoB2
stefan01984 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 04:33:
De site van Kia.nl is aangepast er zijn nu 6 uitvoeringen bestelbaar, de 3-fase versie staat er nu ook bij. Staat er niet als optie bij maar, meteen bij de prijs in.
Heb het nog maar vlug doorgenomen maar de 3-fase zit alleen standaard in de topversie (Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh MY20 3-fase (volledig elektrisch) voor de prijs van € 48.005 €.

• sinovenator
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:18
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:16:
[...]

Heb het nog maar vlug doorgenomen maar de 3-fase zit alleen standaard in de topversie (Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh MY20 3-fase (volledig elektrisch) voor de prijs van € 48.005 €.
Ook de goedkopere versie zie ik staan
Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh MY20 3-fase (volledig elektrisch) (A) € 45.005

• IvoB2
Yep, staat er ook tussen. Had ik over gekeken (te vlug doorgenomen dus :) ).
Twee uitvoeringen met 3-fase dus. (vlug omgerekend kost de 3-fase lader dus 695 € extra).

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 08:48 (23%)

• tescione
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:54
Heeft iemand ervaring met een NewMotion paal die langzaam laadt?
Sinds 2 dagen heb ik het probleem dat de auto standaard op 1,7 KW laadt. Ik heb alle settings in de auto nagekeken maar er is niks veranderd. Het resultaat is dus dat ik 's nachts maar ca. 120 km erbij krijg en dat is net te weinig.

Ik heb get gevoel dat de loadbalancer in de paal de snelheid knijpt, maar thuis zijn er op dat moment geen grootverbruikers actief en normaal haal ik altijd 4,4 KW.
Op de slimme meter zie ik maximaal 2500 watt, en dat is dan dus inclusief de auto.

Misschien meer eentje voor het laadpalen topic, maar wil eerst even uitsluiten of het misschien toch auto gerelateerd is.

tescione wijzigde deze reactie 13-11-2019 09:08 (19%)

• NiroNiro
  • Niet online
Ik heb een collega die hetzelfde heeft gehad.. moest een onderdeel in de paal vervangen worden.. heb je al contact gehad met NewMotion?

• tescione
Ja, ik wordt teruggebeld. Maar mijn ervaring met de servicedesk van NewMotion en terugbelverzoeken is niet al te best, vandaar dat ik een tweede hulplijn uitgooi :).

Maar goed om te weten dat het wellicht iets bekends is.

• CyBeRSPiN
Verbinding met de P1 van je slimme meter is dan mogelijk niet goed. Dan gaat ie in een soort noodloop stand met max 8A laden. Neem aan dat ie het op andere palen wel gewoon doet?

• tescione
@CyBeRSPiN Jouw opmerking deed opeens een lichtje branden. Ik heb een P1 splitter aan de slimme meter, met daarachter de laadpaal en achter de andere een Raspberry PI. Een paar dagen geleden heb ik de stroom van de Raspberry PI gehaald omdat deze niet gebruikt wordt. Maar blijkbaar vind de splitter dat niet zo leuk en had ik deze ook meteen moeten verwijderen.
Ik had deze link nog niet gelegd, maar eigenlijk wel logisch. Foutje aan mijn kant

Vanavond maar eens controleren of het opgelost is,
Bedankt!

• Mabion
Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer, omtrent de 3-fase mogelijkheid op MY20, en die geeft inderdaad aan dat dit een wijziging is in de bestelling die reeds gedaan is. Dus bestaande bestellingen voor MY20 moeten expliciet aangepast worden, indien 3-fase gewenst is.

Dit zal ik dan eerst via de leasemaatschappij moeten doorgeven, alvorens de dealer dit gaat doen.
Eerst maar wat bel-menuutjes door |:(

• CyBeRSPiN
Zou sjiek zijn als ze alle bestellers nabellen met deze info zodat iedereen in staat wordt gesteld om 3-fase aan de bestelling toe te voegen.

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
Mabion schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:05:
Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer, omtrent de 3-fase mogelijkheid op MY20, en die geeft inderdaad aan dat dit een wijziging is in de bestelling die reeds gedaan is. Dus bestaande bestellingen voor MY20 moeten expliciet aangepast worden, indien 3-fase gewenst is.

Dit zal ik dan eerst via de leasemaatschappij moeten doorgeven, alvorens de dealer dit gaat doen.
Eerst maar wat bel-menuutjes door |:(
Aangezien hij expliciet aangeeft dat het een wijziging is in bestaande bestelling,
ga je nu weer achteraan in de rij ?

driel24 wijzigde deze reactie 13-11-2019 12:16 (6%)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Mabion
driel24 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:14:
[...]

Aangezien hij expliciet aangeeft dat het een wijziging is in bestaande bestelling,
ga je nu weer achteraan in de rij ?
Mag hopen van niet! Moet al zolang wachten :O
Zal dit navragen wanneer ik weer contact heb.

• RKruk
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19:09
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
Zou sjiek zijn als ze alle bestellers nabellen met deze info zodat iedereen in staat wordt gesteld om 3-fase aan de bestelling toe te voegen.
In september zei mijn dealer dat ze de klanten zouden bellen hierover. Tot op heden nog stil. Ik ga zsm maar eens bellen of langs om mijn voorkeur door te geven. Hopelijk nog op tijd voor de levering van januari 2020.

• Coocoocachoo
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18:01
Is er ook al bevestiging van hoe het 3-fase model qua laadvermogen op 1-fase zit? (Ik kan het op de site niet vinden.)
Ik verwacht eigenlijk binnen de tijd van mijn lease contract alleen maar openbaar te laden, dus dan is 3-fase voor mij sowieso het meest voordelig toch?

• CyBeRSPiN
@Coocoocachoo ja alle openbare laadpalen zijn 3-fase, dus daar zal je tot 3x sneller kunnen laden dan met de 1-fase variant. Heeft meestal niet met voordelig te maken, eerder met praktisch. Betalen per tijdseenheid (ipv per kWh) is momenteel geen gemeengoed.
Pagina: 1 ... 61 ... 64 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True