Ter info: er zijn Ionity laadpalen geplaatst aan het benzinestation aan de autostrade in Wetteren (E40). Wetteren ligt 10 km ten zuiden van Gent.
Gemeld / gechecked op ChargeMap?Mich46 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:20:
Ter info: er zijn Ionity laadpalen geplaatst aan het benzinestation aan de autostrade in Wetteren (E40). Wetteren ligt 10 km ten zuiden van Gent.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Waarvan akte, gisteren netjes geladenMich46 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:20:
Vijf laders staan er.
Ook grappig: Een van de plaatsen is gereserveerd voor gehandicapten EN laden.
[ Voor 14% gewijzigd door DSmarty op 05-08-2019 15:29 ]
Heb ik ook laten doen. Het was toen een optie voor de gewone Niro; gelukkig had ik een dealer die meedacht. Werkt prima en zier er leuk uit. Ze worden ook wel puddle lights genoemd.blottle schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:26:
Daarnaast had ik de in- en uitstap verlichting als optie, maar deze heb ik aangepast naar de verlichting met Kia logo. Iemand ervaring met deze optie?
Thanks voor je reactie. Nooit geweten dat ze zo heten. Maar wel goed bedacht. Ze stonden inderdaad eerst niet op de optielijst, maar nu wel met dezelfde prijs. Ben benieuwd, toch nog een beetje iets speciaalsSigmasailor schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:15:
[...]
Heb ik ook laten doen. Het was toen een optie voor de gewone Niro; gelukkig had ik een dealer die meedacht. Werkt prima en zier er leuk uit. Ze worden ook wel puddle lights genoemd.
Ik heb ook naar de rubberen matten zitten kijken. Zijn er die daar ervaring mee hebben? Ik heb in mijn vorige auto’s (Toyota en Peugeot) gehad dat de matten snel slijten, vooral de mat bij de bestuurder.
Ik heb slecht nieuws voor je buurman. Hij is begrenst op -40 km/h 😎hbolten schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:43:
Mijn buurman vroeg of de e-Niro net zo hard achteruit als vooruit kan. Heeft iemand dat al geprobeerd?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Na een aantal weken hetzelfde traject te hebben gereden na het werk met exact dezelfde rijstijl (constant SCC, acceleren op de ECC en alleen maar eco rijstijl), kan ik concluderen dat WLTP nog steeds niet representatief is van een normale rijstijl. Zo traag acceleren doe je immers nooit. WLTP - eco rijstijl scc is een verschil van ongeveer 11% in verbruik. Best pittig naar mijn mening.
Vandaag moet ik voor de eerste keer fastned gaan gebruiken omdat ik een onverwachts een lange rit voor de boeg heb en de diesel in de garage staat.
Vandaag moet ik voor de eerste keer fastned gaan gebruiken omdat ik een onverwachts een lange rit voor de boeg heb en de diesel in de garage staat.
Consultant - Autogek
WLTP is ook een compleet onrelealistische meting voor Nederland waar je 75 procent snelweg rijdt. De EPA (voor VS) meting voor de e-Niro is 239 mijl = 384km, dat is haalbaar met een normale rijstijl.matthewk schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:39:
Na een aantal weken hetzelfde traject te hebben gereden na het werk met exact dezelfde rijstijl (constant SCC, acceleren op de ECC en alleen maar eco rijstijl), kan ik concluderen dat WLTP nog steeds niet representatief is van een normale rijstijl. Zo traag acceleren doe je immers nooit. WLTP - eco rijstijl scc is een verschil van ongeveer 11% in verbruik. Best pittig naar mijn mening.
Verwijderd
Vind het allemaal wel meevallen, ik rij aardig door. Altijd als eerste weg bij het stoplicht. En zit op 398-405 gemiddeld bij 100% accu.
Ik ben iets rustiger gaan rijden, maar ik vind dit zeker acceptabel en heel gemakkelijk te verbeteren om meer km's te kunnen maken door iets rustiger op te trekken en een iets lagere cruisesnelheid aan te houden (aanbevolen snelheid van de weg bijvoorbeeld).
Ik ben iets rustiger gaan rijden, maar ik vind dit zeker acceptabel en heel gemakkelijk te verbeteren om meer km's te kunnen maken door iets rustiger op te trekken en een iets lagere cruisesnelheid aan te houden (aanbevolen snelheid van de weg bijvoorbeeld).
Verwijderd
Sinds een maand ook een trotse rijder van de E-Niro. Geweldige auto! Filerijden is opeens een stuk anders geworden... Tot nu toe positief verrast door actieradius, ik ben benieuwd wat de winterperiode gaat doen...
Een minpunt, waar jullie hopelijk een oplossing voor hebben, de rijbaancorrectie piept binnen 15sec met de melding “handen aan het stuur” (ook in files bij lage snelheden). Is dit op een slimme manier op te lossen?
Een minpunt, waar jullie hopelijk een oplossing voor hebben, de rijbaancorrectie piept binnen 15sec met de melding “handen aan het stuur” (ook in files bij lage snelheden). Is dit op een slimme manier op te lossen?
Deze discussie hebben we hier al een paar keer gevoerd. Mijn rijstijl is 99% economisch (volgens het statistiekje in de app) en ik haal gemakkelijk de 450km. Maar uiteindelijk hangt het allemaal erg af van je rijstijl en of je bereid bent die aan te passen aan de eigenschappen van een EV. Het is erg persoonlijk. Wat de een 'normaal' vindt, vindt een ander 'economisch' en weer een ander 'sportief'. Daar kan geen enkele normering rekening mee houden.
Snirpo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:19:
[...]
WLTP is ook een compleet onrelealistische meting voor Nederland waar je 75 procent snelweg rijdt. De EPA (voor VS) meting voor de e-Niro is 239 mijl = 384km, dat is haalbaar met een normale rijstijl.
De auto kijkt niet of je het stuur vasthoudt, maar of je (minieme) stuurcorrecties doet. Het heeft geen zin om het stuur te foppen door er iets aan vast te klemmen. Als je stuurcorrecties wilt simuleren zou je misschien een trilmotortje of een slingerende pendel aan je stuur kunnen hangen, maar of dat heel comfortabel is ...Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:16:
Sinds een maand ook een trotse rijder van de E-Niro. Geweldige auto! Filerijden is opeens een stuk anders geworden... Tot nu toe positief verrast door actieradius, ik ben benieuwd wat de winterperiode gaat doen...
Ik heb een aantal methodes getest en de beste en veiligste is: (je raadt het nooit) je handen aan het stuur houdenVerwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:16:
Mijn grid-to-wheel verbruik is volgens mijn laadpas zo'n 20 kWh/100 km. De auto geeft zelf een verbruik van iets tussen de 18 en 19 kWh/100 km. Dit gemeten over 15k km vanaf februari. Dus inclusief koud weer.Snirpo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:19:
[...]
WLTP is ook een compleet onrelealistische meting voor Nederland waar je 75 procent snelweg rijdt. De EPA (voor VS) meting voor de e-Niro is 239 mijl = 384km, dat is haalbaar met een normale rijstijl.
Als je 100% scc rijdt, zou je normaal gezien die 455 moeten kunnen halen. Wat dit mij vertelt is dus dat ze geen meter bergop hebben gereden bij die tests, en ook niet in startend ochtendverkeer hebben getest. Ik rijd echt belachelijk nu, door de scc mijn acceleratie te laten regelen. Dan verwacht ik toch ook die WLTP statistieken te halen.hbolten schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:23:
Deze discussie hebben we hier al een paar keer gevoerd. Mijn rijstijl is 99% economisch (volgens het statistiekje in de app) en ik haal gemakkelijk de 450km. Maar uiteindelijk hangt het allemaal erg af van je rijstijl en of je bereid bent die aan te passen aan de eigenschappen van een EV. Het is erg persoonlijk. Wat de een 'normaal' vindt, vindt een ander 'economisch' en weer een ander 'sportief'. Daar kan geen enkele normering rekening mee houden.
[...]
Ik vind het gewoon erg jammer dat je nog steeds keihard genaaid wordt waar je bijstaat. Die EPA norm voor de e-niro lijkt in ieder geval te stroken met de waarheid als je normaal rijdt.
Vermits mij hier sterkte wordt gewenst met Fastned, ben ik benieuwd hoe "slecht" die ervaring gaat zijn
[ Voor 8% gewijzigd door matthewk op 06-08-2019 12:44 ]
Consultant - Autogek
@matthewk nee. Wltp heeft weinig met SCC van doen. Het is een bepaalde test waarin stads- en snelwegverkeer wordt gesimuleerd. En volgens mij maar 30% snelweg.
En FastNed gaat prima. Ook kun je echt wel heel zuinig rijden, juist ook in bergachtig gebied.
Net als elke auto ga je boven de 110km/u gewoon heel veel meer gebruiken. Komt door de luchtweerstand, niet doordat ie elektrisch is
En FastNed gaat prima. Ook kun je echt wel heel zuinig rijden, juist ook in bergachtig gebied.
Net als elke auto ga je boven de 110km/u gewoon heel veel meer gebruiken. Komt door de luchtweerstand, niet doordat ie elektrisch is
[ Voor 41% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-08-2019 13:16 ]
Volgens mij is het 100% rollenbank. Hier het profiel dat volgens mij bij de e-Niro wordt gebruikt.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:03:
@matthewk nee. Wltp heeft weinig met SCC van doen. Het is een bepaalde test waarin stads- en snelwegverkeer wordt gesimuleerd. En volgens mij maar 30% snelweg.
Je kan zelf natuurlijk veel zuiniger rijden dan de cruisecontrol.
@matthewk Naar Fastned met de auto is het eerste dat ik deed na het ophalen bij de dealer. Essentieel dat dat werkt. Ik had precies ongeveer 0 problemen.
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 06-08-2019 13:24 ]
@kdeboois klopt, rollenbank, maar er wordt wel een test gedaan om de luchtweerstand vast te stellen die vervolgens in de berekening wordt meegenomen.
Ik heb de e-Niro sinds maart en gebruik denk ik gemiddeld 1x per week FastNed, nog nooit problemen gehad!matthewk schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:42:
[...]
Vermits mij hier sterkte wordt gewenst met Fastned, ben ik benieuwd hoe "slecht" die ervaring gaat zijn. Is er iets waardoor mij sterkte wordt gewenst? Drukte, technical failures, snelheid?
Verwijderd
Rollerbank is NDEC, WLTP is juist echt buiten rijden.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:30:
@kdeboois klopt, rollenbank, maar er wordt wel een test gedaan om de luchtweerstand vast te stellen die vervolgens in de berekening wordt meegenomen.
Onjuist. Je bent in de war met de ‘Real drive emissions’ test.Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:46:
[...]
Rollerbank is NDEC, WLTP is juist echt buiten rijden.
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 06-08-2019 14:53 ]
Nog zuiniger, dan ben je toch echt als een opaatje aan het rijden. Vond het al saai met SCC, maar goed.. Grote probleem is dat de leasemaatschappij met een veel goedkoper verbruik heeft gerekend, ik zie de bui al hangen met de eerste verbruiksmailtjes. Daarnaast doet een hoger verbruik bij een elektrische auto veel meer pijn op praktisch vlak (langere laadtijden). Ik vind het een heel leuke auto, maar merk dat me dat toch wel irriteert. Je zit meer vast.kdeboois schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:19:
[...]
Volgens mij is het 100% rollenbank. Hier het profiel dat volgens mij bij de e-Niro wordt gebruikt.
Je kan zelf natuurlijk veel zuiniger rijden dan de cruisecontrol.
@matthewk Naar Fastned met de auto is het eerste dat ik deed na het ophalen bij de dealer. Essentieel dat dat werkt. Ik had precies ongeveer 0 problemen.
Op de terugweg (meer bergaf) haalde die wel (bijna) zijn wltp verbruik
[ Voor 4% gewijzigd door matthewk op 06-08-2019 16:00 ]
Consultant - Autogek
Het tarief waartegen je laadt heeft een veel grotere impact op de kosten dan het verbruik zelf. Tegen thuistarief is een 20-30% hoger verbruik nog steeds maximimaal tientjes werk, als je altijd bij dure (snel)laadpalen langs gaat kunen de kosten zo maar verdrievoudigen. Wellicht dat de leasemaatschappijen daar aandacht aan gaan geven, zoals nu al bij het tanken langs de snelweg...matthewk schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:59:
[...]
Grote probleem is dat de leasemaatschappij met een veel goedkoper verbruik heeft gerekend, ik zie de bui al hangen met de eerste verbruiksmailtjes.
Ik zal je eerlijk zeggen ik heb geen proefrit gemaakt, nog nooit in een automaat gereden, nog nooit elektrisch gereden...blottle schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:26:
Afgelopen zaterdag naar mijn Kia Dealer geweest voor wat vraagjes wat betreft levertijd en om een 'proef'ritje te maken in de e-Niro. Heb de auto al in maart besteld en was dus al bijna vergeten hoe die ook alweer reed. Reed uiteraard heerlijk en wil de auto nu alleen maar sneller
en deze vrijdag mag ik hem ophalen

Het rijdt fantastisch. EV rijden is een stuk anders rijden, minder leuk omdat je je verbruik snel ziet dalen als je sportief rijdt en geen zin hebt om om de haverklap aan de paal te hangen... maar ik rijd ook zoveel minder gestressed. Ik kom uitgerust op werk aan door die SCC / lane assist die twintig keer beter is dan de VAG rotzooi die ik hiervoor hadaph3x2n schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:38:
[...]
Ik zal je eerlijk zeggen ik heb geen proefrit gemaakt, nog nooit in een automaat gereden, nog nooit elektrisch gereden...
en deze vrijdag mag ik hem ophalen
Hou er rekening mee dat je dus wel af en toe gaat godverren omdat je meer gebonden bent dan voorheen, get-up-and-go gaat niet meer altijd. Maar zoals gezegd: Een ev vereist een zekere gedragswijziging.
[ Voor 10% gewijzigd door matthewk op 06-08-2019 16:52 ]
Consultant - Autogek
Even mijn ervaring delen.
Ik heb de ervaring (zowel ICE diesel als EV) dat de druk op dat rechter pedaal, ik ben de schuldige, voor het (her)optrekken mede het totaalverbruik bepaalt. Mogelijks ook de snelheid maar dat is voor een later testsessie.
De eerste 10 km van mijn traject zien er als volgt uit: 800m woonwijk 50, driekleur, 1km 90, 300m 70, rest 90 met 2 driekleuren.
Indien ik het verbruik zie tot aan de eerste driekleur dan kom ik tussen de 14 à 16kWh uit.
Indien ik de SCC gebruik, niet mijn rechter poot, om de snelheid te bepalen voor de rest van het traject dan kom in na 10km aan met +/- 16.
Indien ik echter zelf poot dan zit ik in het traject van 70 al boven de 35! En na 10km tegen de 19. En dan mocht er geen links van me staan waardoor ik opgejaagd wordt.
Mijn totale traject is 52km waarvan 20km snelweg en daar verbruik in totaal tussen de 13,5 en 19,5 afhankelijk van mijn rechter poot. De tijd volgens objectief googlemaps traject scheelt met moeite 1 minuut, momenteel in komkommertijd waar je geen files hebt en niet gehinderd wordt.
En bij inhalen, indien nodig want ik ga niet achter vrachtwagens hangen die 85 rijden, dan rij ik wat nodig is om linkervakrijders niet te hinderen.
Ik heb de ervaring (zowel ICE diesel als EV) dat de druk op dat rechter pedaal, ik ben de schuldige, voor het (her)optrekken mede het totaalverbruik bepaalt. Mogelijks ook de snelheid maar dat is voor een later testsessie.
De eerste 10 km van mijn traject zien er als volgt uit: 800m woonwijk 50, driekleur, 1km 90, 300m 70, rest 90 met 2 driekleuren.
Indien ik het verbruik zie tot aan de eerste driekleur dan kom ik tussen de 14 à 16kWh uit.
Indien ik de SCC gebruik, niet mijn rechter poot, om de snelheid te bepalen voor de rest van het traject dan kom in na 10km aan met +/- 16.
Indien ik echter zelf poot dan zit ik in het traject van 70 al boven de 35! En na 10km tegen de 19. En dan mocht er geen links van me staan waardoor ik opgejaagd wordt.
Mijn totale traject is 52km waarvan 20km snelweg en daar verbruik in totaal tussen de 13,5 en 19,5 afhankelijk van mijn rechter poot. De tijd volgens objectief googlemaps traject scheelt met moeite 1 minuut, momenteel in komkommertijd waar je geen files hebt en niet gehinderd wordt.
En bij inhalen, indien nodig want ik ga niet achter vrachtwagens hangen die 85 rijden, dan rij ik wat nodig is om linkervakrijders niet te hinderen.
Ach zo erg zal het toch niet zijn, een 10min of kwartiertje laden om 50 tot 80km er bij te krijgen om weer thuis te komen? Of heb je veel meer nodig?matthewk schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:39:
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Geen probleem... allereerst voor de fun factor stap ik op de motor. Ten tweede leg ik dagelijks niet veel kilometers af, 45 km naar werk en dat weer terug. Geen extreme afstanden behalve de vakanties. Vaak zit mijn dochtertje en de hond achterin en dan ga ik ook niet lopen scheuren... volgens mij komt dat dus wel goedmatthewk schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:51:
[...]
Het rijdt fantastisch. EV rijden is een stuk anders rijden, minder leuk omdat je je verbruik snel ziet dalen als je sportief rijdt en geen zin hebt om om de haverklap aan de paal te hangen... maar ik rijd ook zoveel minder gestressed. Ik kom uitgerust op werk aan door die SCC / lane assist die twintig keer beter is dan de VAG rotzooi die ik hiervoor hadVoor de fun zal ie niet de abarth kunnen evenaren, of zelfs de diesel die ik rijd (Oldtimertje heeft zijn charme he)... maar hij biedt comfort zoals ik dat niet gewend ben. En dat maakt ontzettend veel goed.
Hou er rekening mee dat je dus wel af en toe gaat godverren omdat je meer gebonden bent dan voorheen, get-up-and-go gaat niet meer altijd. Maar zoals gezegd: Een ev vereist een zekere gedragswijziging.
Aangezien ik regelmatig tussen de 500 en 600 km per dag moet rijden sta ik ook regelmatig bij een snellader, meestal FastNed. Werkt altijd perfect. Het enige probleem is de prijs. Tegenwoordig €0,64 per Kw waar ik via mijn thuislader €0,22 per Kw betaal.
Is hun Gold Member prijsplan dan niks voor je? 35ct/kWh en 12 euro/maand. Is aantrekkelijk als je meer dan 50kWh per maand laadt. https://fastnedcharging.com/nl/kies-je-prijsplanPaulus3110 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:35:
Aangezien ik regelmatig tussen de 500 en 600 km per dag moet rijden sta ik ook regelmatig bij een snellader, meestal FastNed. Werkt altijd perfect. Het enige probleem is de prijs. Tegenwoordig €0,64 per Kw waar ik via mijn thuislader €0,22 per Kw betaal.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-08-2019 21:47 ]
Vreemd Paulus zegt 0,64ct bij fastned en fastned zelf meld 0,59ct
Wat is het verschil tussen Guest en Member? op de site is het hetzelfde in prijs, etc.
Wat is het verschil tussen Guest en Member? op de site is het hetzelfde in prijs, etc.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Dat staat vrij duidelijk op die pagina, als Member kun je de app gebruiken en Auto-Charge (dus stekker erin en het laden start vanzelf).nessio schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:03:
Vreemd Paulus zegt 0,64ct bij fastned en fastned zelf meld 0,59ct
64 cent per kw.
Raar...Dat is duurder dan een diesel.
~16 kw. per 100 km > 16x 0.64 = 10.24 euro.
Mijn diesel rijdt 5 liter per 100 km. = 5x1.30 = 6.50 euro.
Of reken ik nou verkeerd?
Weinig fastned laden als ik de niro krijg.
[ Voor 6% gewijzigd door driel24 op 06-08-2019 22:42 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
rekenkundig klopt het wel maar...driel24 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:41:
64 cent per kw.
tarief fastned veelal lager (afhankelijk van jouw laadpas/abo)
en diesel is bij snelwegstation meestal ook wel duurder. > 1,40
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
@driel24 ik heb 12.000km gereden zonder ooit een snellader gebruikt te hebben (ja ff 1x getest een paar minuten). Afgelopen weken op vakantie wel heel veel geladen, maar ook veel gereden (meer dan 4000km in 2 weken). Ook paar keer gratis snelgeladen (betaalsysteem was nog in aanbouw bij die paal) en Ionity is ook een koopje met 8 euro fixed price als je met 10% accu aankomt. Heb een keer 52kWh geladen daar, 15ct/kWh dus 
Als je gewoon ‘s nachts of op je werk tegen normaal stroomtarief laadt dan is het echt goedkoop.
Als je gewoon ‘s nachts of op je werk tegen normaal stroomtarief laadt dan is het echt goedkoop.
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-08-2019 23:30 ]
Wat denk je dat een sleepdienst kost per kWh ? 😈driel24 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:41:
64 cent per kw.
Had veel meer nodig, maar er lag geen fastned in de buurt. Heb dus uiteindelijk maar de Abarth genomen want zat in tijdsnood.eltron schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:11:
[...]
Ach zo erg zal het toch niet zijn, een 10min of kwartiertje laden om 50 tot 80km er bij te krijgen om weer thuis te komen? Of heb je veel meer nodig?
22 cent per kilowatt is wel lekker
[ Voor 7% gewijzigd door matthewk op 07-08-2019 07:39 ]
Consultant - Autogek
Ik denk (weet) dat het bij mij ook zo zal gaan. Je kunt bijna heel NL rondrijden met de Niro.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:16:
@driel24 ik heb 12.000km gereden zonder ooit een snellader gebruikt te hebben (ja ff 1x getest een paar minuten). Afgelopen weken op vakantie wel heel veel geladen, maar ook veel gereden (meer dan 4000km in 2 weken). Ook paar keer gratis snelgeladen (betaalsysteem was nog in aanbouw bij die paal) en Ionity is ook een koopje met 8 euro fixed price als je met 10% accu aankomt. Heb een keer 52kWh geladen daar, 15ct/kWh dus
Dus altijd op het werk en thuis laden.
Maar het is toch vreemd dat "gewoon" op de snelweg laden duurder uitvalt dan een diesel.
Komt natuurlijk door aanleg en opstart kosten. Alles zit in de infrastructuur.
Het is, aan een leek, niet uit te leggen dat "tanken" duurder kost. Ik zie het volgende artikel in de
Telegraaf al komen. Zo kreeg ik van meerdere kanten de spontane brand in een EV doorgestuurd.
Alsof er nooit iets misgaat met een ICE.....
Het ergste is dan nog, dat de fastned stations waarschijnlijk niet winstgevend zijn.
Dus de prijs zou eigenlijk nog hoger moeten zijn.
De winstgevendheid heeft weinig met de kWh prijs te maken maar met het uitbreiden en upgraden van hun netwerk. Daar betaal je aan mee. Daarom maar geïnvesteerd in Fastned. Door Fastned heb ik de sprong naar EV durven maken.
Volgens mij schreef ik toch, dat de prijs te maken heeft met Infra/aanleg...kdeboois schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:59:
De winstgevendheid heeft weinig met de kWh prijs te maken maar met het uitbreiden en upgraden van hun netwerk. Daar betaal je aan mee. Daarom maar geïnvesteerd in Fastned. Door Fastned heb ik de sprong naar EV durven maken.
Gisteren de dakkoffer op het zak gezet om morgen met volle auto naar zuid Frankrijk te rijden. Waar ik gemiddeld naar mijn werk rond de 16 kWh / 100km zit had ik gisteren met dakkoffer (maar verder lege auto) van 20.5 kWh / 100km. Ben heel benieuwd wat het gemiddelde verbruik gaat zijn van de rit.
Door de problemen en onzekerheid van de franse laders pak ik de Ionity route via Duitsland en Zwitserland. Iets meer kilometer maar minimaal extra reistijd door de snellere laders. De problemen met de Franse Corti-door laders zouden wel minder moeten zijn, maar op hun website zie ik nog steeds een lijst met laders die defect zijn. Voor de gemoedsrust van de vrouw ga ik maar voor de zekerheid.
Door de problemen en onzekerheid van de franse laders pak ik de Ionity route via Duitsland en Zwitserland. Iets meer kilometer maar minimaal extra reistijd door de snellere laders. De problemen met de Franse Corti-door laders zouden wel minder moeten zijn, maar op hun website zie ik nog steeds een lijst met laders die defect zijn. Voor de gemoedsrust van de vrouw ga ik maar voor de zekerheid.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
En ik reageerde puur en alleen op de winstgevendheid.driel24 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:17:
[...]
Volgens mij schreef ik toch, dat de prijs te maken heeft met Infra/aanleg...
Lijkt me niet meer dan het verder zetten van "oude gewoonten".driel24 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:22:
[...]
Maar het is toch vreemd dat "gewoon" op de snelweg laden duurder uitvalt dan een diesel.
Vergelijk voor de aardigheid eens de prijs van fossiel aan een tankstation langs de "Péage" met de prijs aan de pomp aan een warenhuis gelegen naast een N-weg. Je tankt daar ook alleen maar omdat het niet anders kan.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2019 10:03 ]
Hoi, zelf net terug van vakantie in zuid Frankrijk. Zelf gereden via Brussel/Reims etc en dan route du soleil. Combinatie van ionity in België/noord Frankrijk en corridoor in rest van Frankrijk. Ging heel goed.GAEvakYD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:27:
Gisteren de dakkoffer op het zak gezet om morgen met volle auto naar zuid Frankrijk te rijden. Waar ik gemiddeld naar mijn werk rond de 16 kWh / 100km zit had ik gisteren met dakkoffer (maar verder lege auto) van 20.5 kWh / 100km. Ben heel benieuwd wat het gemiddelde verbruik gaat zijn van de rit.
Huh? Hoe kom je aan deze info? Begrensd op 40 km/h achteruit? Heb je het geprobeerd....?kdeboois schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 06:59:
[...]
Ik heb slecht nieuws voor je buurman. Hij is begrenst op -40 km/h 😎

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 07-08-2019 12:13 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ken je Eins? Die zijn nu (nog?) heel goedkoop: 5 euro per keer laden.Paulus3110 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:35:
https://www.eins.de/privatkunden/elektromobilitaet/
<John O`Mill>
Of Swisscharge met €0,08 cent per minuut ook bij snelladers in Nederland.Hippe Lip schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Ken je Eins? Die zijn nu (nog?) heel goedkoop: 5 euro per keer laden.
https://www.eins.de/privatkunden/elektromobilitaet/
Maar daar betaal je sinds vandaag een kleine 10 euro eenmalig voor de laadpas. Ik laad bijna nooit buiten de deur, dus dat is voor mij niet interessant.petertenboer schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:04:
[...]
Of Swisscharge met €0,08 cent per minuut ook bij snelladers in Nederland.
<John O`Mill>
Je kunt gewoon met hun App alles doen, dus laadpas is niet noodzakelijk.Hippe Lip schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Maar daar betaal je sinds vandaag een kleine 10 euro eenmalig voor de laadpas. Ik laad bijna nooit buiten de deur, dus dat is voor mij niet interessant.
Doe nagenoeg nu ook zelf alles met apps.
Heb je dat nu (=vanmiddag) geprobeerd? Wordt die SFR 10 alleen voor de pas gevraagd, of is dat voor het aanmaken van een account? Het is dus echt vandaag gewijzigd, hè.....petertenboer schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:16:
[...]
Je kunt gewoon met hun App alles doen, dus laadpas is niet noodzakelijk.
Doe nagenoeg nu ook zelf alles met apps.
<John O`Mill>
Op hun site staat bij punt 4: we bevelen je een laadpas aan voor het gemak en sturen je deze naar wens toe. Je bent dat dus niet verplicht. Zie https://swisscharge.register.virtaglobal.com/register
Heeft iemand misschien foto's van de buiten/binnen kant? van het e-niro 2020 model?
Buitenkant geen wijziging, binnenkant zie o.a. dit filmpje, waarbij je de versnellingspook moet wegdenken.jefmin schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:57:
Heeft iemand misschien foto's van de buiten/binnen kant? van het e-niro 2020 model?
Ja ik zou iedereen hier www.laadpastop10.nl kunnen aanbevelen. Dan kun je mooi gebruik maken van de acties van nieuwe aanbieders (zoals voorheen MainGau/Telekom) (en nu dus Eins en Swisscharge) die tarieven hanteren die niet winstgevend kunnen zijn en soms dus nog goedkoper zijn dan thuis laden.
Gewoon geprobeerd iddHippe Lip schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:04:
[...]
Huh? Hoe kom je aan deze info? Begrensd op 40 km/h achteruit? Heb je het geprobeerd....?
Dat moet toch een aardig vaartje zijn, 40 km/h achteruit. Je had vast de ruimte, want als je iets teveel afwijkt van de rechte lijn, dan sta je zó een halve slag gedraaid. Op zich niet erg natuurlijk, want dat sta je vooruit, aar wel vervelend als dat niet in een rechte lijn gebeurt en er staat een obstakel in de weg....
En heb je toevallig ook gezien wat de snelheidsmeter aangeeft bij achteruitrijden?
<John O`Mill>
Klopt. Lege weg op een industrieterrein. Goed mikken om netjes rechtdoor te blijven gaan. De snelheidsmeter gaf, nou je raadt het nooit, 40 km/h aan.Hippe Lip schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:30:
[...]
Dat moet toch een aardig vaartje zijn, 40 km/h achteruit. Je had vast de ruimte, want als je iets teveel afwijkt van de rechte lijn, dan sta je zó een halve slag gedraaid. Op zich niet erg natuurlijk, want dat sta je vooruit, aar wel vervelend als dat niet in een rechte lijn gebeurt en er staat een obstakel in de weg....
En heb je toevallig ook gezien wat de snelheidsmeter aangeeft bij achteruitrijden?
@CyBeRSPiN Guest/ member : stom niet op de vinkjes / kruisjes gelet.
@petertenboer Maar in zwitserland hebben ze veel 22kwh laders (waar die swisscharge pas ook werkt) en dan is die 0,08ct niet zo goedkoop als je lang moet laden.
@petertenboer Maar in zwitserland hebben ze veel 22kwh laders (waar die swisscharge pas ook werkt) en dan is die 0,08ct niet zo goedkoop als je lang moet laden.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Kan kloppen, maar het loont alleen in Nld al om die pas te gebruiken. Nagenoeg 2,5 keer zo goedkoop als thuisladen bij een snellader. In Zwitserland zou je bijvoorbeeld dan weer Maingau kunnen gebruiken. Het is een doolhof soms, maar met een beetje huiswerk en de juiste apps kom je nagenoeg gratis door Europa.nessio schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:05:
@CyBeRSPiN Guest/ member : stom niet op de vinkjes / kruisjes gelet.
Hier nog wat aanvullende info tav de tarieven van Swisscharge: https://laadpastop10.nl/laadpas/164/Swiss%20Charge
Svp laadpassendiscussie hier:
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Sins zondag 1 boot en maandag ook 1 boot vol nieuwe leveringen E-Niro en Niro en kona’s aangekomen in Rotterdam , binnenkort zullen ze dus weer veel nieuwe wachtende blij gemaakt kunnen worden 🙈 ps: volgende week donderdag komt er nog ook nog 1 aan. Dan is het terug een maand wachten op de volgende boot .
Hebben jullie ook dat de telefoon helemaal warm wordt in de inductielader?? ik heb een IPhone X maar die wordt helemaal warm..... is dat wel gezond of is de inductie stroom te hoog?
Marc
Marc
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
@marc4547 ja wordt warm, nee kan geen kwaad.
Mijn iPhone ligt altijd aan het CarPlay-kabeltje in het vakje van de lader. De inductie gebruik ik dus niet en ik zou ook niet weten waarom ik dat liever zou willen dan CarPlay.
marc4547 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:41:
Hebben jullie ook dat de telefoon helemaal warm wordt in de inductielader?? ik heb een IPhone X maar die wordt helemaal warm..... is dat wel gezond of is de inductie stroom te hoog?
Marc
Ik heb het dus ook, Samsung S8, wordt zo heet dat het laden stopt.
Warm of heet ? Li Ion houdt van warm, maar gaat stuk van heet.marc4547 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:41:
Marc
Feest! Vandaag mijn E-Niro opgehaald!
De dealer vertelde mij dat connected services een aantal dagen zal duren om te werken en dat ik de app vast kan installeren. Ik heb de Mijn Kia app geinstalleerd en zie mijn gegevens staan. Inderdaad zie ik nog geen gegevens van de auto. Gaat dit dan vanaf nu vanzelf of moet ik hier nog iets voor doen? Ik krijg er een jaar pro service bij, staat dit dan straks vanzelf aan?
De dealer vertelde mij dat connected services een aantal dagen zal duren om te werken en dat ik de app vast kan installeren. Ik heb de Mijn Kia app geinstalleerd en zie mijn gegevens staan. Inderdaad zie ik nog geen gegevens van de auto. Gaat dit dan vanaf nu vanzelf of moet ik hier nog iets voor doen? Ik krijg er een jaar pro service bij, staat dit dan straks vanzelf aan?
Gefeliciteerd!
Wanneer bestelde? Welke kleur?
Eind november 2018 besteld zonder reservering, kleur is Platinum Graphite.e-Niro schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:40:
[...]
Gefeliciteerd!
Wanneer bestelde? Welke kleur?
Bij mij ook warm/heet, maar stopt niet met laden.beschuit schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:02:
Ik heb het dus ook, Samsung S8, wordt zo heet dat het laden stopt.
Samsung S9+. Kan ook goed warm worden. Inductielader is wat mij betreft een misbare optie. Ik heb standaard een kabeltje naar de middenconsole en via dat kabeltje gaat het laden sneller (en ik laat mijn telefoon niet meer in de auto liggen).
Lukt het jullie trouwens om de telefoon te koppelen via de USB aansluiting? Ik krijg de melding dat de telefoon niet reageert. Of mis ik soms een appie? Verbinding via blue tooth en Wifi werkt wel.
Lukt het jullie trouwens om de telefoon te koppelen via de USB aansluiting? Ik krijg de melding dat de telefoon niet reageert. Of mis ik soms een appie? Verbinding via blue tooth en Wifi werkt wel.
Gefeliciteerd. Regio Rdam? Net namelijk voor de AH een kersverse PG e-Niro gespot.aph3x2n schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:50:
Feest! Vandaag mijn E-Niro opgehaald!
Ik denk dat het vanzelf goed komt met die verbinding met de app. Geef het even tijd.
Android auto geïnstalleerd? Kan helaas niet via de play store, omdat Android Auto niet beschikbaar is in Nederland via de play store om onduidelijke redenen...joepie de p schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:44:
Samsung S9+. Kan ook goed warm worden. Inductielader is wat mij betreft een misbare optie. Ik heb standaard een kabeltje naar de middenconsole en via dat kabeltje gaat het laden sneller (en ik laat mijn telefoon niet meer in de auto liggen).
Hier kun je hem downloaden: https://www.apkmirror.com...ase-android-apk-download/
Tip: start eerst de app zonder aan te sluiten op de auto, ga naar instellingen en zet "probeer de nieuwe interface" aan. Dan krijg je de nieuwe interface als je de telefoon aansluit op de auto. Is een stuk beter dan de oude!
Weer contact gehad met Kia, ze hebben onderdelen in Korea besteld. Ze gaan de HELE motor en aandrijflijn vervangen. Ze willen dat hij zonder problemen weer als nieuw wordt teruggeleverd en zeggen dat dat alleen kan als ze alles vervangen. Ben hem denk ik zo in totaal een maand kwijt...JelleMan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:15:
Even een update mbt het rateltje in de motor bij voornamelijk het afremmen op lagere snelheden (en volgens mij ook wat geluid op hogere snelheden wat hieraan te relateren is).
Ik had het ook en ik ben naar een Kia garage gegaan om te laten controleren. Daar hoorden ze het ook en gingen het bekijken. Auto is nu al 2 weken in reparatie en vandaag vertelden ze me dat ze uitgebreid met Kia contact gehad hebben er diverse onderdelen vervangen gaan worden en er dus echt wat aan de hand is.
positief nieuws is dus dat ik weer een deels nieuwe auto heb (alhoewel pas 6000 km mee gereden).
Nee helaas, regio Leidenjoepie de p schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:49:
[...]
Gefeliciteerd. Regio Rdam? Net namelijk voor de AH een kersverse PG e-Niro gespot.
Ik denk dat het vanzelf goed komt met die verbinding met de app. Geef het even tijd.
Poeh, dat is wel lang! Neem aan dat je een leenauto krijgt? Ben benieuwd wat mijn dealer er mee gaat doen (moet nog bellen).JelleMan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:18:
[...]
Weer contact gehad met Kia, ze hebben onderdelen in Korea besteld. Ze gaan de HELE motor en aandrijflijn vervangen. Ze willen dat hij zonder problemen weer als nieuw wordt teruggeleverd en zeggen dat dat alleen kan als ze alles vervangen. Ben hem denk ik zo in totaal een maand kwijt...
positief nieuws is dus dat ik weer een deels nieuwe auto heb (alhoewel pas 6000 km mee gereden).
Sinds 19 juli is het me niet meer gelukt om de batterij vol te krijgen tot vandaag. 437 km geeft de GoM aan op basis van mijn 760 gereden km’s
Laden op 3,7 kW is echt prima te doen en ik laad eigenlijk alleen op het werk en normaliter tot 80%.
Het naar 100% laden heb ik hier in de buurt bij een openbare laadpaal gedaan die door de gemeente Amsterdam een Flexpower upgrade hebben gekregen naar 22 kW als de beschikbaarheid van groene energie en de netbelasting het toelaat.
Laden op 3,7 kW is echt prima te doen en ik laad eigenlijk alleen op het werk en normaliter tot 80%.
Het naar 100% laden heb ik hier in de buurt bij een openbare laadpaal gedaan die door de gemeente Amsterdam een Flexpower upgrade hebben gekregen naar 22 kW als de beschikbaarheid van groene energie en de netbelasting het toelaat.
Hmmm, misschien ben ik september ook wel aan de beurt. Gisteren is fase 1 van het protocol uitgevoerd. Wat ik al maanden weet / vermoed (mede dankzij diverse fora) wordt nu ook bevestigd; ook mijn e-Niro heeft de ratel. Fase 2 (volgende maand) is het demonteren van de reductiebak en besluiten wat er vervangen moet worden. Als ik de diverse berichten lees (komt na paar weken weer terug etc.) is vervangen van de hele aandrijftrein misschien maar het beste. Wat ik niet begrijp is dat er kennelijk geen voorraad onderdelen in Europa aanwezig is. En zelfs met een vliegtuig moet het toch gewoon snel te regelen zijn. Kia kan het toch niet maken hun klanten telkens 5 weken te laten wachten? Het is een vaker voorkomend probleem; daar mag je van een autofabrikant verwachten dat ze leren van hun fouten. Ze zouden nu 'gewoon' een voorraad onderdelen paraat moeten hebben.JelleMan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:18:
[...]
Weer contact gehad met Kia, ze hebben onderdelen in Korea besteld. Ze gaan de HELE motor en aandrijflijn vervangen. Ze willen dat hij zonder problemen weer als nieuw wordt teruggeleverd en zeggen dat dat alleen kan als ze alles vervangen. Ben hem denk ik zo in totaal een maand kwijt...
Is er ook nog een update over het trillen? Ik merk het - misschien - ook rond de 75kph, maar het is niet helemal consistent, dus heeft de weg en/of wind ook wat effect er op. En de bandenspanning...
Mijn XS wordt ook behoorlijk warm, daarnaast laadt die qi-lader nauwelijks, sterker nog, als je wat apps open hebt staan dan wordt er eigenlijk niet geladen... was het nu zoveel moeite geweest @Kia om een paar watt meer uit te krijgen.... *zucht* Ik gebruik dus ook alleen nog maar een kabeltje, gaat ook niet snel, maar wel beter en zonder warmteproductie (lees: energieverlies).marc4547 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:41:
Marc
Morgen en dinsdag wordt de "versnellingsbak" overigens vervangen naar aanleiding van "de ratel", maar heb inmiddels nog wat meer dingen aangemeld... krijg beetje het gevoel dat ik OF een maandagochtendmodel heb OF dat ik de verkeerde kwaliteitsverwachtingen heb.
Roest in de scharnieren:

Sticker van de parkeerknop begint los te lasten:

En dan valt me ook op dat de lak ontzettend snel beschadigd, vooral rond de portieren en sluiting van de kofferbak. Het lijkt er op dat men nogal zuinig is met lak en beschermende lagen.... heb dit bij geen enkele eerdere auto (ok, dit was veelal Audi etc) meegemaakt. We zijn geen van allen ringdragend.
Ook krijg ik de indruk dat je echt heel voorzichtig moet zijn met het leder, vooral de zijkanten van het zitvlak. Maar dat moet ik nog even aanzien.
Ben erg tevreden over de rijeigenschappen etc, maar heb nog wat twijfels bij de kwaliteit.
Last but not least: Heeft iemand anders ook weleens problemen bij Ionity laders, @random wordt bij mij weleens een sessie afgebroken met een "communicatiefout met de auto". Heb het afgelopen weken 4x meegemaakt in Frankrijk (Aire de Bois Mande Est) en Belgie (Wetteren). Hetzelfde had ik ook een keer bij een Lidl-CCS lader in Parijs. Soms na een paar kWh, soms terwijl er al 50% geladen is.
Ionity zelf geeft aan dat de auto moet zijn en dat het probleem ze niet bekend voorkomt, nu is het wel zo dat het opgelost lijkt te zijn na een reboot van de charger.
@per-minuut-betalen is het wel een forse frustratie dat de e-Niro maar een 1-fase lader heeft, dat kost je in landen als Frankrijk serieus veel geld, per minuut betalen is daar de standaard (althans in Aveyron en omgeving).
[ Voor 7% gewijzigd door DSmarty op 11-08-2019 10:18 ]
Bij oplevering heb ik mijn dealer gevraagd of het voor het behoud van de batterij nog nut heeft om hem niet helemaal vol of niet helemaal leeg te laden/laten lopen. De dealer gaf aan dat je hem liever niet (gestructureerd) onder de 10/20 % moet laten zakken en dat altijd helemaal vol laden echt geen probleem is.
Is dit waar en bij nee; wat is dan wel echt het beste voor het behoud van je batterij?
Wanneer treed dit soort afbraak van de batterij überhaubt op? De meeste van ons leasen voor ong. 4 jaar, kan je dan al (flink) minder capaciteit verwachten?
Is dit waar en bij nee; wat is dan wel echt het beste voor het behoud van je batterij?
Wanneer treed dit soort afbraak van de batterij überhaubt op? De meeste van ons leasen voor ong. 4 jaar, kan je dan al (flink) minder capaciteit verwachten?
@aph3x2n helemaal nokje vol laad je hem sowieso niet. Er zit minstens 67kWh aan capaciteit in de cellen, dus met 100% “vol” zit je op ruim 95%. (En bij 0% ook niet helemaal leeg).
Ik laad zelf tegenwoordig op tot max 90% omdat uit algemene lithium accu studies blijkt dat de degradatie dan net wat langzamer gaat dan bij laden tot 100%. Geen idee of dat ook van toepassing is op een accu van de Niro die uit tientallen cellen bestaat en een BMS met temperatuurbewaking heeft. In de praktijk kan ik met die 90% lading ruim uit de voeten. Zelfs op vakantie eigenlijk de extra 10% niet nodig gehad aangezien je met snelladen toch altijd in de range 10-80% blijft rijden.
Ik laad zelf tegenwoordig op tot max 90% omdat uit algemene lithium accu studies blijkt dat de degradatie dan net wat langzamer gaat dan bij laden tot 100%. Geen idee of dat ook van toepassing is op een accu van de Niro die uit tientallen cellen bestaat en een BMS met temperatuurbewaking heeft. In de praktijk kan ik met die 90% lading ruim uit de voeten. Zelfs op vakantie eigenlijk de extra 10% niet nodig gehad aangezien je met snelladen toch altijd in de range 10-80% blijft rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-08-2019 13:43 ]
Tesla Bjorn heeft dit onderwerp al eens aangehaald. Diverse auto's zoals een E-Niro, E-Golf en Model 3 gebruikers hebben hier (soms) last van. ik zou dus zeggen dat het een Ionity probleem is en dat ze een firmware update moeten pushen oidDSmarty schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:16:
[...]
Last but not least: Heeft iemand anders ook weleens problemen bij Ionity laders, @random wordt bij mij weleens een sessie afgebroken met een "communicatiefout met de auto". Heb het afgelopen weken 4x meegemaakt in Frankrijk (Aire de Bois Mande Est) en Belgie (Wetteren). Hetzelfde had ik ook een keer bij een Lidl-CCS lader in Parijs. Soms na een paar kWh, soms terwijl er al 50% geladen is.
Ionity zelf geeft aan dat de auto moet zijn en dat het probleem ze niet bekend voorkomt, nu is het wel zo dat het opgelost lijkt te zijn na een reboot van de charger.
Als ze er nog een paar watt meer uit zouden persen dan zou je telefoon er dus bij smelten (nou ja, dat is ook weer wat overdreven, maar oververhitting dus wel). Dat is gewoon het nadeel van inductieladen: erg inefficient, en dat verlies-vermogen moet wel ergens blijven ( =warmte). Kan ook best dat de telefoon het laden vermindert als je ook apps draait en hij dus erg warm begint te worden. Die beveiligt zichzelf gewoon. Soort rapidgate voor mobiele telefoons dusDSmarty schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:16:
Mijn XS wordt ook behoorlijk warm (...) was het nu zoveel moeite geweest @Kia om een paar watt meer uit te krijgen....
Je merkt vaak al dat als je (met kabel) laadt en ook actief bezig bent een telefoon al erg warm kan worden. Dat is bij inductieladen dus alleen maar erger.
Ja met Ionity wel af en toe last gehad. Status 74 of 301 als ik het goed heb. Auto uit, op slot en weer van het slot en opnieuw proberen. Of een andere lader ernaast proberen. Als je belt wordt er snel opgenomen en kan de paal herstart worden. Niet gehad dat ie tijdens het laden stopte, wel bij Ionity paar keer gehad dat ie niet wilde aanvangen.
Werd me wel verteld dat je eerst de pas moet aanbieden, dan de kabel moet koppelen en dan pas op start drukken op het scherm (dit terwijl de start knop ook al actief is voordat je de pas aanbiedt).
Werd me wel verteld dat je eerst de pas moet aanbieden, dan de kabel moet koppelen en dan pas op start drukken op het scherm (dit terwijl de start knop ook al actief is voordat je de pas aanbiedt).
Net geladen bij Bad Honnef Ionity. Begon met 70 kW. Ook even een hapje gedaan. Totale laadtijd 75 minuten, geladen van 12% naar 95%. Stond toen ik aankwam een iPace, toen ik vertrok een andere iPace en een e-Niro. Alledrie uit Nederland.
Van huis naar Bad Honnef 295 km, 88% accu. Rond de 135 km/uur aangehouden, tenzij stau of baustelle. Dus 330 km mogelijk op een volle accu.
4G deed het slecht op Vodafone, maar gelukkig werkte TNM prima. Hoop dat 4G beter werkt in Italië. Ik heb er alleen EnelX app voor gedownload en dus geen RFID. TNM wordt bijna nergens geaccepteerd in Italië.
Van huis naar Bad Honnef 295 km, 88% accu. Rond de 135 km/uur aangehouden, tenzij stau of baustelle. Dus 330 km mogelijk op een volle accu.
4G deed het slecht op Vodafone, maar gelukkig werkte TNM prima. Hoop dat 4G beter werkt in Italië. Ik heb er alleen EnelX app voor gedownload en dus geen RFID. TNM wordt bijna nergens geaccepteerd in Italië.
Er zullen er niet veel zijn die nu al een correct antwoord kunnen geven vanuit de praktijk. Zolang rijden er nog geen EV's in grote aantallen rond en zeker geen Kona EV/e-Niro.aph3x2n schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:21:
Bij oplevering heb ik mijn dealer gevraagd of het voor het behoud van de batterij nog nut heeft om hem niet helemaal vol of niet helemaal leeg te laden/laten lopen. De dealer gaf aan dat je hem liever niet (gestructureerd) onder de 10/20 % moet laten zakken en dat altijd helemaal vol laden echt geen probleem is.
Ik laad de Kona EV altijd tot 100% vol (gemiddeld om de twee dagen). Onder de 20% is hij nog nooit geweest (meestal zelfs niet onder de 70%). Nu 5 maanden in gebruik. Zal je begin 2020 laten weten of er dan al rangevermindering is opgetreden.
Deze morgen stond hij 100% geladen klaar en gaf hij nog 535 Km range aan.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2019 17:35 ]
@DSmarty hier nog geen roest op die plek. Ik gebruik de P knop heel zelden (als je de auto uit zet gaat ie vanzelf al op P). Wellicht met poetsen een agressief middel gebruikt of een keer iets aan je vingers gehad met een oplosmiddel?
Wel jammer dat het een sticker is, had idd ook wel verwacht dat het gespoten kunststof zou zijn oid
Wel jammer dat het een sticker is, had idd ook wel verwacht dat het gespoten kunststof zou zijn oid
De overige punten herken ik niet maar wel die van het leer. In het opstaande randje in het zitvlak van de bestuurdersstoel, aan de kant van het portier, is het leer wat flexibeler geworden en zijn een soort van vouwtjes zichtbaar. Op de andere stoeldelen zie ik dit niet. Het moet gezegd dat ik vrijwel altijd alleen in de auto zit. De dealer heeft een vraag uitstaan hierover bij de importeur.DSmarty schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:16:
Ook krijg ik de indruk dat je echt heel voorzichtig moet zijn met het leder, vooral de zijkanten van het zitvlak. Maar dat moet ik nog even aanzien.
Ik heb bij Ionity 1x een harde reset van een paal gehad, maar ook wel eens een keer bij een be.energized.Heeft iemand anders ook weleens problemen bij Ionity laders, @random wordt bij mij weleens een sessie afgebroken met een "communicatiefout met de auto".
E
Die bescherm sticker zijn ze bij de oplevering gewoon vergeten te verwijderen.CyBeRSPiN schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:57:
@DSmarty
Het ziet er niet uit als een beschermsticker.Glawen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:48:
[...]
Die bescherm sticker zijn ze bij de oplevering gewoon vergeten te verwijderen.
Juist wel, leek precies zoals ik het had een aantal dagen geleden, vandaar dat ik dit herken. Toen ook deze beschermsticker verwijderd. Daaronder mooi glimmend metaal.
O haha ok!Glawen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:53:
Juist wel, leek precies zoals ik het had een aantal dagen geleden, vandaar dat ik dit herken. Toen ook deze beschermsticker verwijderd. Daaronder mooi glimmend metaal.
Bij mij wel netjes weggehaald al, net ff gecheckt
Hmm, zal dat zo eens proberen. Kan best zijn hoor, heb tot weken na oplevering nog plastic verwijderd her en der. ThxGlawen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:48:
E
[...]
Die bescherm sticker zijn ze bij de oplevering gewoon vergeten te verwijderen.
Exact dat, die vouwtjes heb ik dus ook, bij beide voorstoelen overigens, bestuurdersstoel wel wat meer.joepie de p schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:27:
[...]
De overige punten herken ik niet maar wel die van het leer. In het opstaande randje in het zitvlak van de bestuurdersstoel, aan de kant van het portier, is het leer wat flexibeler geworden en zijn een soort van vouwtjes zichtbaar. Op de andere stoeldelen zie ik dit niet. Het moet gezegd dat ik vrijwel altijd alleen in de auto zit. De dealer heeft een vraag uitstaan hierover bij de importeur.
[...]
Ik heb bij Ionity 1x een harde reset van een paal gehad, maar ook wel eens een keer bij een be.energized.
Laat je even weten wat het antwoord op jouw vraag is?
Wat doen jullie overigens met lakbescherming? Als ik het zo lees is de lak vatbaar voor krasjes.
Verwijderd
Lakissues heb ik ook, van de dealer krijg ik terug dat het "normaal" is bij KIA....DSmarty schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:16:
[...]
Mijn XS wordt ook behoorlijk warm, daarnaast laadt die qi-lader nauwelijks, sterker nog, als je wat apps open hebt staan dan wordt er eigenlijk niet geladen... was het nu zoveel moeite geweest @Kia om een paar watt meer uit te krijgen.... *zucht* Ik gebruik dus ook alleen nog maar een kabeltje, gaat ook niet snel, maar wel beter en zonder warmteproductie (lees: energieverlies).
Morgen en dinsdag wordt de "versnellingsbak" overigens vervangen naar aanleiding van "de ratel", maar heb inmiddels nog wat meer dingen aangemeld... krijg beetje het gevoel dat ik OF een maandagochtendmodel heb OF dat ik de verkeerde kwaliteitsverwachtingen heb.
Roest in de scharnieren:
[Afbeelding: Roest in scharnier]
Sticker van de parkeerknop begint los te lasten:
[Afbeelding: Parkeerknop]
En dan valt me ook op dat de lak ontzettend snel beschadigd, vooral rond de portieren en sluiting van de kofferbak. Het lijkt er op dat men nogal zuinig is met lak en beschermende lagen.... heb dit bij geen enkele eerdere auto (ok, dit was veelal Audi etc) meegemaakt. We zijn geen van allen ringdragend.
Ben erg tevreden over de rijeigenschappen etc, maar heb nog wat twijfels bij de kwaliteit.
@per-minuut-betalen is het wel een forse frustratie dat de e-Niro maar een 1-fase lader heeft, dat kost je in landen als Frankrijk serieus veel geld, per minuut betalen is daar de standaard (althans in Aveyron en omgeving).
Je kan het beter niet doen, onder dat grijze zit wit plastic.DSmarty schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:24:
[...]
Hmm, zal dat zo eens proberen. Kan best zijn hoor, heb tot weken na oplevering nog plastic verwijderd her en der. Thx
Bobbels heb ik ook in die sticker en heb er eens naar gekeken, met mijn vingers
Ervaringen ABetterrouteplanner.com (ABR)
Vanaf half januari in bezit van de Kia en voor langere afstanden (>350km) gebruik ik abetterrouteplanner.com om enigszins een idee te krijgen 'of ik het ga halen'..... gebruik inmiddels mijn eigen parameters in het programma inzake verbruik / degradatie (0%) / temperatuur / wind etc.
Voorbeeld : gisteren zoonlief weggebracht naar vliegveld Keulen (Best - Keulen - Best) ; circa 186km enkele reis. Volgens ABR zou ik aankomen in Keulen met 32% rest batterij ; praktijk 52% (normaal gereden / max 130km/u). Mijn intuïtie gaf aan "neem maar een gokje" ; gestart aan de terugreis zonder bij-laden. Routeplanner gaf een file aan en adviseerde een snellere (maar langere) route van 192km. Gokje gewaagd. Terugreis wel de max. snelheid teruggeschroefd naar 120km/u ivm tegenwind. Thuis aangekomen met 5% rest batterij / 20km bereik. Job done
. Ritgegevens : 380,1km / 16,1 kWh/100km
Mijn conclusie : het programma/website is wel HEEL erg voorzichtig en je kunt echt wel (een heel eind) vertrouwen op de BMS van de KIA.
Vanaf half januari in bezit van de Kia en voor langere afstanden (>350km) gebruik ik abetterrouteplanner.com om enigszins een idee te krijgen 'of ik het ga halen'..... gebruik inmiddels mijn eigen parameters in het programma inzake verbruik / degradatie (0%) / temperatuur / wind etc.
Voorbeeld : gisteren zoonlief weggebracht naar vliegveld Keulen (Best - Keulen - Best) ; circa 186km enkele reis. Volgens ABR zou ik aankomen in Keulen met 32% rest batterij ; praktijk 52% (normaal gereden / max 130km/u). Mijn intuïtie gaf aan "neem maar een gokje" ; gestart aan de terugreis zonder bij-laden. Routeplanner gaf een file aan en adviseerde een snellere (maar langere) route van 192km. Gokje gewaagd. Terugreis wel de max. snelheid teruggeschroefd naar 120km/u ivm tegenwind. Thuis aangekomen met 5% rest batterij / 20km bereik. Job done
Mijn conclusie : het programma/website is wel HEEL erg voorzichtig en je kunt echt wel (een heel eind) vertrouwen op de BMS van de KIA.
[ Voor 2% gewijzigd door giancarlo_f op 12-08-2019 10:35 . Reden: typo's ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.