Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@matthewk tegenwind? Hoogteverschil? Nat wegdek? Met zo’n korte rit hakt een airco er ook goed in.
Check eens op ABRP en probeer de omstandigheden zo goed mogelijk in te vullen, ze hebben inmiddels veel rijdersdata. Kun je goed zien wat 10m/s tegenwind bijvoorbeeld doet met je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:20:
@matthewk tegenwind? Hoogteverschil? Nat wegdek? Met zo’n korte rit hakt een airco er ook goed in.
Check eens op ABRP en probeer de omstandigheden zo goed mogelijk in te vullen, ze hebben inmiddels veel rijdersdata. Kun je goed zien wat 10m/s tegenwind bijvoorbeeld doet met je verbruik.
Wat een onhandige website :P Hij legt het verbruik op 17.6 kwh/100 km volgens data van open route planner. Onhaalbaar, gezien ik dus de hele tijd op SCC heb gereden (zelfs op de oprit naar de snelweg, de scc van de e-niro is ontiechelijk veel beter dan die van VAG lijkt wel dus zelfs in bochten heb ik m nou opstaan).

Droog wegdek, zijwind van 20kmh, weg is vrijwel constant stijgend van ong. geleen tot in heerlen.

Airco op 21.5 graden (niet driver only), 2 personen in de auto. Buitentemperatuur was 17 graden als ik op accuweather kijk.

Geen al te rare omstandigheden, buiten het niveauverschil dus.

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 31-07-2019 08:35 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
bruneelm schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:46:
Die zit met 4 noppen vast effen trekken
ik heb het niet gedurfd om de bak erop te leggen. Dacht het te doen voor onze reis naar Frankrijk, maar gezien de afstand en als er daar iets gebeurt.... dunno, iets houdt me tegen om iets op de "motor" te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-09 13:30
matthewk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:33:
[...]

Wat een onhandige website :P Hij legt het verbruik op 17.6 kwh/100 km volgens data van open route planner. Onhaalbaar, gezien ik dus de hele tijd op SCC heb gereden (zelfs op de oprit naar de snelweg, de scc van de e-niro is ontiechelijk veel beter dan die van VAG lijkt wel dus zelfs in bochten heb ik m nou opstaan).

Droog wegdek, zijwind van 20kmh, weg is vrijwel constant stijgend van ong. geleen tot in heerlen.

Airco op 21.5 graden (niet driver only), 2 personen in de auto. Buitentemperatuur was 17 graden als ik op accuweather kijk.

Geen al te rare omstandigheden, buiten het niveauverschil dus.
Toch wel gek dit. Ik haal met gemak 17,4-17,8 KWh/100km met SCC op ruim 170km met daarbij flink stuk A2 (vanaf Utrecht tot Geleen) en dan staat de SCC op 120 en geregeld met inhalen wat gas bij tot 130. Van het weekend zelf 16,7 KWh/100km gered met twee volwassenen en een kind.

Ik ken het traject A2>A76 wel, maar zoveel scheelt dat ook niet met het op en neer gaan met de rest van snelweg tenzij je via de A2 van maastricht naar geleen rijdt, dan zit er een mooi hellinkje in ;-)

Vlak overigens niet het verbruik bij accelleren uit op korte trajecten; eerste 10km loopt het verbruik snel op als je snelt optrekt (en terug als je regenereert).

[ Voor 6% gewijzigd door rlp.jaspers op 31-07-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kan ook niet lange afstandsverbruik bepalen op een kort stukje van 17 km. Als ik net de snelweg opgereden ben dan schiet het verbruik ook naar 25 kWh/100 km. Zelfs als ik flink doorrijd (150 km/uur) kom ik op mijn totale afstand van 40 km nog onder de 20 kWh/100 km uit.

ACC van de e-Niro vind ik zelf echt matig. Als dit al veel beter is dan de VW ACC dan moet dat echt een drama zijn. Vooral bij het verdwijnen van auto's voor je en het invoegen van auto's voor je en het rijden achterop een file zijn dikke fail situaties voor de Kia ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-12-2020
Ik ga een week naar België. Is jullie ervaring dat je voldoende hebt aan de volgende laadpassen:
Plug Surfing van Kia
Maingau
New Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 04:49
Z___Z schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:16:
Je kan ook niet lange afstandsverbruik bepalen op een kort stukje van 17 km. Als ik net de snelweg opgereden ben dan schiet het verbruik ook naar 25 kWh/100 km. Zelfs als ik flink doorrijd (150 km/uur) kom ik op mijn totale afstand van 40 km nog onder de 20 kWh/100 km uit.

ACC van de e-Niro vind ik zelf echt matig. Als dit al veel beter is dan de VW ACC dan moet dat echt een drama zijn. Vooral bij het verdwijnen van auto's voor je en het invoegen van auto's voor je en het rijden achterop een file zijn dikke fail situaties voor de Kia ACC.
Muah, misschien ben ik niks gewend, maar ik vind de acc prima.
De enige opmerking is dat hij soms lang wacht met accelereren als je voorganger weer naar rechts gaat. Ik heb de afstand tot voorganger wel op minimum staan. Wat hij bijvoorbeeld wel erg goed dus is alvast een beetje accelereren als je de richtingaanwijzer naar links doet bij inhalen.
Ik gebruik het wel alleen op de snelweg en buiten de bebouwde kom, binnen de bebouwde kom vind ik het te tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
maaik13 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:39:
Ik ga een week naar België. Is jullie ervaring dat je voldoende hebt aan de volgende laadpassen:
Plug Surfing van Kia
Maingau
New Motion
Ik heb maar één laadpas voor België en dat is er eentje van TNM (via Total).
Werkt tot nu toe op alle laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Snirpo je kunt in het dashboard menu de SCC reactiesnelheid op “snel” zetten. Daarmee vind ik de SCC echt heel prettig. Maar je went er ook aan. Ik zet de volgafstand van 1 naar 4 blokjes als ik een file zie vormen. En als ie af is geremd weer terug naar 1 blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:47:
@Snirpo je kunt in het dashboard menu de SCC reactiesnelheid op “snel” zetten. Daarmee vind ik de SCC echt heel prettig. Maar je went er ook aan. Ik zet de volgafstand van 1 naar 4 blokjes als ik een file zie vormen. En als ie af is geremd weer terug naar 1 blokje.
Wat is eigenlijk het verschil (hoe reageert 'ie zeg maar) tussen langzaam, nomaal en snel? Heb jij dat uitgeprobeerd?
Bij snel heb ik het idee dat ie als een malloot tussensprintjes maakt en afremt en bij langzaam dat 'ie dus trager optrekt en afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 12:05
Even een update mbt het rateltje in de motor bij voornamelijk het afremmen op lagere snelheden (en volgens mij ook wat geluid op hogere snelheden wat hieraan te relateren is).

Ik had het ook en ik ben naar een Kia garage gegaan om te laten controleren. Daar hoorden ze het ook en gingen het bekijken. Auto is nu al 2 weken in reparatie en vandaag vertelden ze me dat ze uitgebreid met Kia contact gehad hebben er diverse onderdelen vervangen gaan worden en er dus echt wat aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSmee
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-08 22:25

MrSmee

the doctor

Waarom lees ik hier op het forum het verbruik in xx/100km, terwijl de e-Niro in m'n scherm enkel km/1 kwh staat. Rekenen jullie het allemaal om, of heb ik een instelling gemist?

Het rekensommetje ken ik overigens wel, maar het lijkt me zo'n overbodige handeling dit elke keer uit te rekenen alvorens ik het verbruik deel met iemand.

"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
JelleMan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:15:
Even een update mbt het rateltje in de motor bij voornamelijk het afremmen op lagere snelheden (en volgens mij ook wat geluid op hogere snelheden wat hieraan te relateren is).

Ik had het ook en ik ben naar een Kia garage gegaan om te laten controleren. Daar hoorden ze het ook en gingen het bekijken. Auto is nu al 2 weken in reparatie en vandaag vertelden ze me dat ze uitgebreid met Kia contact gehad hebben er diverse onderdelen vervangen gaan worden en er dus echt wat aan de hand is.
Hmm ok, volgende week ook maar even afspraak maken dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 17:53
MrSmee schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:12:
Waarom lees ik hier op het forum het verbruik in xx/100km, terwijl de e-Niro in m'n scherm enkel km/1 kwh staat. Rekenen jullie het allemaal om, of heb ik een instelling gemist?

Het rekensommetje ken ik overigens wel, maar het lijkt me zo'n overbodige handeling dit elke keer uit te rekenen alvorens ik het verbruik deel met iemand.
Handleiding lezen van hoe je de wagen instelt qua parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
MrSmee schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:12:

Dat is inderdaad een instelling :) . Je kan KWh/100km of km/KWh instellen. Het zit geloof ik ergens in het laatste menu van het dashboardmenu'tje achter je stuur.

km/KWh is wel meer de benzine/diesel-benadering die ik zelf handiger vind, maar hier en op andere fora rekent bijna iedereen met KWh/100km waarom ontgaat me ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door rlp.jaspers op 31-07-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat het buiten NL bij ICE ook de gewoonte is om te rekenen in l/100 Km? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:30:
Omdat het buiten NL bij ICE ook de gewoonte is om te rekenen in l/100 Km? ;)
Ok, makes sense...maar nog steeds wil je eigenlijk toch weten hoever je op 1 KWh of 1 liter brandstof komt?
(ietwat off-topic vraag/discussie :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
rlp.jaspers schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:38:
[...]

Ok, makes sense...maar nog steeds wil je eigenlijk toch weten hoever je op 1 KWh of 1 liter brandstof komt?
Ik vrees dat dit iets achterhaald is, want er is niets dat aanduiding geeft hoeveel kWh er rest in je accu.
Ik zou dan eerder verwachten dat je afstand per % van je accu wilt weten en dat % is wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hebben jullie de spraakherkenning geprobeerd in de Niro? Het is me nog niet gelukt om fatsoenlijk 1 adres in te spreken die het systeem herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:23
Z___Z schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:13:
Hebben jullie de spraakherkenning geprobeerd in de Niro? Het is me nog niet gelukt om fatsoenlijk 1 adres in te spreken die het systeem herkent.
ik heb het geprobeerd en volgens mij is het een keer gelukt om een adres in te spreken dat de Kia herkende, maar voor de rest is het niet best. Gebruik derhalve het toetsenbord of SIRI op mijn iPhone als ik waze of Maps gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
petertenboer schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:18:
[...]

ik heb het geprobeerd en volgens mij is het een keer gelukt om een adres in te spreken dat de Kia herkende, maar voor de rest is het niet best. Gebruik derhalve het toetsenbord of SIRI op mijn iPhone als ik waze of Maps gebruik.
Met Android enkel tegen het volgende aangelopen: het is niet werk en thuis maar work en home, adres wordt mooi in t Nederlands voorgelezen.
Ingesproken adressen worden herhaald met de melding dat overgeschakeld wordt naar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Dubbel post sorry

[ Voor 93% gewijzigd door bruneelm op 01-08-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 17:11
Z___Z schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:13:
Ik gebruik het vrij regelmatig. Werkt zeker niet perfect en ook alleen in Nederland. Je moet de volgorde aanhouden van plaats, straat, huisnr. Soms moet je er erg in hebben dat je de gemeentenaam gebruikt en niet de naam van de kern. Pernis is bijvoorbeeld Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 18:00
rlp.jaspers schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:38:
[...]

Ik doe het inderdaad ook zo. Ik heb hem ook zo staan. Ik vind dat de prettigste manier om te zien of ik zuinig rijd. En het rekent makkelijk hoever je komt als je weet hoe ver je op 1 kWh komt, omrekenen is niet heel ingewikkeld, kwestie van voorkeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door jerh op 01-08-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ben1987 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:50:
[...]

ik heb het niet gedurfd om de bak erop te leggen. Dacht het te doen voor onze reis naar Frankrijk, maar gezien de afstand en als er daar iets gebeurt.... dunno, iets houdt me tegen om iets op de "motor" te leggen.
Hij ligt in zijn totaliteit niet op de motor, er zitten noppen op de hoeken.
Rij er al enkele 1000'den km mee zonder issues. Wel niet in Frankrijk maar dat weet de auto natuurlijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 21:37
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:02:
@kdeboois als je eenmaal aan de SCC gewend bent rijdt het heerlijk. Zeker in het buitenland waar iedereen gewoon fatsoenlijk minimaal 2s afstand houdt. In de opgefokte NL spits is het niet handig als je ook zelf nog door wilt drukken, maar op de rechterbaan is het ook goed vertoeven met de SCC aan.
Ik heb beeld !

Het is wat lastig te zien, maar hier zie je me langzaam richting een Nissan Leaf kruipen en geef ik richting aan en ga naar de linkerbaan. Op het moment dat ik over de strepen ga zie je de auto regenereren. Heel kort, maar zeer storend. 6:22 is het exacte moment.

Ik ga de snelheid nog anders instellen en kijken of dat beter werkt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@kdeboois je moet de volgende keer dus net een fractie eerder opzij gaan. Kwestie van inleren, maar overkomt me ook nog wel sporadisch ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:14:
@kdeboois je moet de volgende keer dus net een fractie eerder opzij gaan. Kwestie van inleren ;)
Dat doe ik later in de video wel, maar je kan in mijn linkerspiegel meekijken dat dat niet altijd kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Vraag/opmerking m.b.t. regeneratief remmen.

Ik vermijd sinds het begin zoveel mogelijk het rempedaal en als ik een beetje behouden rijd dan is het rempedaal helemaal niet nodig. Dit doe ik aangezien ik in de veronderstelling was dat met de voet remmen automatisch de remklauwen gebruikt en er dus energie verloren gaat.

Gisteren heb ik wat testjes uitgevoerd door tijdens enkele remacties het energieverbruikscherm in de gaten te houden. Wat me opvalt is dat de regeneratie met de voet even groot is als met de de flippers.
scenario 1: Regeneratiestand op 0, redelijk hard remmen vanaf ca. 50 km/h levert een waarde van ca. - 80 KW op.
scenario 2: Regeneratiestand op max, en bijremmen door de linker flipper in te houden levert ook ca.-80 KW op.

m.a.w. ik kan volgens mij gewoon het rempedaal gebruiken. Als ik echt een noodstop moet maken dan worden de normale remmen uiteraard wel gebruikt, maar het spelen met de flippers om bijvoorbeeld zo zuinig mogelijk tot stilstand te komen lijkt dan niet meer nodig.

Is dit nieuw voor jullie, of old news :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
CyBeRSPiN schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:14:
@kdeboois je moet de volgende keer dus net een fractie eerder opzij gaan. Kwestie van inleren, maar overkomt me ook nog wel sporadisch ;)
Langer de richtingaanwijzer gebruiken bij het wisselen van baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

PeaceNlove

Deugleuter

@tescione
Old News..., tenminste, ik dacht altijd al dat het zo werkte, maar vind het tof dat je het zo uitgezocht hebt en daarmee bevestigd wat ik altijd al dacht d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dat is een van de voordelen van de e-Niro vs bijvoorbeeld een Model 3. Daar is remmen met het rempedaal altijd mechanisch en regeneratief remmen alleen met het stroompedaal loslaten mogelijk. Bij de e-Niro kan je daar in kiezen dankzij de vele instellingen, de flippers aan het stuur en het dubbele functie rempedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Laadprobleem in de vallei van Aosta. Alle laadpalen horen toe aan de firma Duferco. Reeds elke dag een beetje geladen (ipv betalend parkeren) Vandaag deed geen enkele laadkaart het (Newmotion, Chargemap, Plugsurfing en Maingau) Telefonisch contact met het bedrijf ( in gebrekkig Engels van beide kanten) bevestigde mijn vermoeden: er is iets mis met de connectie via laadpassen. Men gaf me de daarom het advies de app te laden, wat ik dan ook deed. Bij het - vooraf - te betalen bedrag diende ik als laatste handeling de handtekening te plaatsen via de KAARTLEZER. Die heb ik niet bij mij.
Gelukkig laadde ik elke dag op, en de dichtstbijzijnde Zwitserse snellader is op 45 Km. Mijn range is nog 375 km, ik zal er dus wel geraken. ( morgen rijd ik terug naar Belgie)
De moraal van het verhaal: steeds bijladen als je kunt ( als je ter plaatse bent) en steeds je kaartlezer ( van je bank) bijhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Graag een reactie ivm het regeneratief remmen. Normaal rem ik zoveel mogelijk met de paddels. Trouwens, in bergstreken zoals de Aosta regio remt de Kia voor het overgrote deel automatisch. Bij echt steile hellingen stel ik de paddels op niveau 3. De normale instelling is niveau 2. Wat ik me nu afvraag, en niet terugvind in de handleiding , is van wanneer de remlichten aangaan. Iemand een handleiding-hint of een antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:37
Even remlicht in zoekopdracht boven intikken en je vindt het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Mich46 bij een bepaalde mate van afremmen. Als je voelt dat ie afremt dan gaan de remlichten al aan. Kan al bij 2 streepjes op de “charge” meter.
Best te testen in het donker als er iemand achter je rijdt. Voorzichtig afremmen en let dan op de reflectie van de remlichten op de kentekenplaat van de achterligger.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• joepie de p
Met de e-Niro van R'dam naar Lloret de Mar (Spaanse Costa Brava) en terug.
Héén via de route Parijs Clermond-Ferrand en Perpignan. Terug via Andorra, Toulouse en Parijs.
Zonder dakkoffer en trekhaak. Vrijwel altijd 130 km op de teller, wat in de praktijk iets van 125 km per uur is. Verder aan de maximale snelheid gehouden als er een snelheidsbeperking was. Altijd op standje Eco.

Heen
Erg warme dag (27-38 graden), vrij stevige tegenwind uit het zuidwesten.
Met 95% lading om 7:30 vertrokken uit R'dam.
  • Geladen bij Ionity Froyennes (217 km, aankomst 09:30, 19%, geladen tot ca 85%, vertrek 10:33. Enige EV). Tien minuten verloren doordat de lader in storing ging en wij moesten verplaatsen naar andere paal.
  • Geladen bij Ionity Chartres (309 km, aankomst 13:39, 3%, geladen tot ca 95%, vertrek 15:13. Hier stond een prototype van een MG te laden, verder niemand gezien). Op dit adres gegeten, wat langer duurde dan gedacht. Kleine boete betaald aan Maingau. Toen geconcludeerd dat Ionity app of Eins E-mobil buiten Duitsland een stuk aantrekkelijker is. Kosten Ionity via Maingau in Belgie en Frankrijk 0,40 per kWh. In principe een voorkeur voor zo weinig mogelijk facturen voor in de boekhouding, maar met deze tarieven wordt het verschil met de pauschall van Ionity (€8,00 per sessie) wel vrij groot.
Dan verder zonder Ionity
Op de weg naar Perpignan via Clermond-Ferrand staan geen Ionity's. Je bent aangewezen op Corri-door, Auchan (niet voor e-Niro aan te bevelen) of straatladers. Dit was een rommelig stuk van de reis. De beoogde snellader bij ons overnachtingsadres in Montmarault bleek al maandenlang niet in bedrijf. De lader in het dorp is van SDE03, waarbij het alleen aantrekkelijk is als je daar een pas van hebt. Onduidelijkheid troef.

SDE03 lader in Montmarault en paar keer Corri-door
Op de lader stond een tarief van €5 per uur, of €3 euro per nacht ( :? ) voor niet-abonnementhouders.
Chargemap kent de lader, maar geeft een tarief op van €0,10 per minuut. Even geprobeerd: gaf de Niro 7,2 kW. Maingau kent de lader niet maar werkte wel, de lader gaf nu 3,6 kW :? . Achteraf weet ik dat beide nog geen kosten in rekening hebben gebracht en ik dus misschien beter heel de nacht had kunnen laden. Omdat ik geen zin had in onredelijk hoge kosten er veiligheidshalve voor gekozen om met een beetje prik naar de eerstvolgende Corri-door te komen zodat we daar konden laden en ontbijten. Op de verdere route een paar keer Corri-door gebruikt. Kosten Corri-door via Chargemap € 0,54 per kWh.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/47TM6kD/Lader-Montmarault.jpg

Route via Clermond-Ferrand is een feestje. Er zitten stevige daal-een stijgstukken tussen. De e-Niro geeft met zijn pk's en koppel geen krimp. Naar beneden toe is het lekker genereren. Op één stuk zelfs 10 km actieradius er bij (terwijl je de km die je naar beneden rijdt hier ook nog bij mag tellen).

Gratis 50kW CCS in Perpignan.
Voor de zekerheid hadden we al een tweede overnachtingsadres uitgezocht nabij Perpignan. In deze omgeving weinig laders. Echter, bij een Total station, gratis laden voor iedereen. Fijne snelle lader.

Costa Brava
Nog maar weinig laders hier. Zowel straatpalen als CCS. Geladen tot bijna vol bij een pompstation in Pineda de Mar. 50 kW lader. Werkt niet met RFID en app! De lader wordt geactiveerd via het personeel en dus alleen tijdens openingstijden kan je laden. Kosten 0,35 per kWh. Hier verder niet veel gereden dus met de bijna volle accu aan de terugreis begonnen.

Via Andorra de Pyreneeën over
Vlak voor Andorra ligt het dorpje La Seu d'Urgell. Net naast de historische binnenstad een stuk of 10 Tesla laders en 1 stuks 50 kW lader. Verderop een 22 kW lader. Deze kunnen allebei alleen via Electromaps worden gestart. Zeker een half uur verloren door gekloot met de Electromaps app. De oplossing was het installeren van de app op een andere telefoon. Een vooruitbetaling van € 20,00 was vereist. Laadkosten op de 22 kW lader zijn 0,16 per kWh en 0,25 per kWh op de snellader.

Volgens een Engelse expat die in Andorra werkt en daar ook stond te laden kan je het laadsysteem in Andorra ook beter maar mijden omdat er bijna geen laders zijn en het starten en stoppen erg ingewikkeld is. Als je in La Seu d'Urgell tot ca 80% laadt en je steekt Andorra over dan haal je met gemak de Ionity bij Toulouse. Mede omdat de e-Niro lekker genereert, bergafwaarts.

Gat in rittenregistratie
Onze telefoonabonnementen deden het niet in Andorra. Kennelijk ook de simkaart van de e-Niro niet want er zijn geen ritregistraties in de app te vinden van ons verblijf in Andorra. Tussen La Sue d'Urgell en Toulouse zit een gat in de rittenadministratie.

Terugreis
Vanwege het gedoe op de heenreis gekozen voor de volledige Ionity route van Toulouse (Montbartier) tot aan Froyennes (B). Dat we dit gedaan hebben was achteraf verstandig want zowat heel Corri-door met hun enkele laders op spaarzame plekken lag in storing op de 31e juli |:(
Ionity is geweldig. Daar kan je zo goed op vertrouwen! En de e-Niro is een prettige reiswagen. We wilden oorspronkelijk in 2 dagen rijden, maar we hebben de volle rit van 1332 km in 1x gereden.
Licht windje uit het westen, ca 22-24 graden.

Ionity route
Vertrek Andorra stad om 8:30.
  • Geladen bij Ionity Montbartier (227 km, aankomst 11:09, ca 15%, geladen tot ca 92%, vertrek 12:12. Eén Model 3 aan de lader). Hier de Eins E-Mobil app geprobeerd. Werkte niet. Daarna de Ionity app. Werkte wel. Laadkosten worden in beide apps echter niet getoond en geen mail gehad. Vooralsnog kosteloos.......
  • Geladen bij Ionity Aire de Boismandé (299 km, aankomst 14.52, ca 8%, geladen tot 85%, vertrek 15:51. Hier begon de laadsessie gelijk na het inpluggen, zonder dat ik de telefoon nog vast had :? . Vooralsnog kosteloos......
  • Geladen bij Ionity Aire de Chartres Bois (281 km, aankomst 18:46, ca 8%, geladen tot ca 85%, vertrek 19:45, Eén Model 3 aan de lader). Eins E-mobil werkte niet. Ionity app gebruikt.
  • Geladen bij Ionity Froyennes (309 km, aankomst 22.50, ca 5%, geladen tot ca 65%, vertrek 23:20. Ionity app gebrukt.
  • Aankomst Rotterdam (218 km, om 01:43, 3%).
Eindstand bij thuiskomst
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cLH3t4t/terug-Lloret.jpg

Nog wat weetjes
  • Op de warme heenreis regelmatig gezien dat de accuverzorging werd geactiveerd. Meestal 440W en een enkele keer 512W.
  • De SCC heeft als hidden feature dat deze de snelheid naar beneden aanpast als het bochtenwerk te stevig wordt. Op de S-bocht weggetjes in de Pyreneeën een aantal keer opgemerkt dat de ingestelde 85 km/u terugviel naar 75-80 km/u zonder dat er andere voertuigen voor me zaten.
  • De motor wordt op een lange reis als de onze echt wel warm. Onderweg weet ik niet maar bij het laden met 72 kW zeker wel. Tijdens het laden een paar keer een kijkje onder de kap gemaakt en dan is de motor meer dan handwarm. De ventilator in de grille draaide bij ons regelmatig tijdens het laden. De harde kunststof beschermkap die bovenop de motor zit heeft die mooie sleuven waarschijnlijk niet voor de sier, maar om convectie mogelijk te maken. Ik persoonlijk ben terughoudend met het plaatsen van een warmte-isolerende piepschuim 'frunk'.

[ Voor 0% gewijzigd door joepie de p op 01-08-2019 20:07 . Reden: paar tekstuele dingetjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Mooi verhaal! Corri-door ellende verbaast mij niks, Fransen... Ik hoop dat Ionity flink doorpakt.

> Geladen bij Ionity Chartres (309 km, aankomst 13:39, 3%,

Dat is dan toch met samengeknepen billen aankomen, lijkt me ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32
Welkom terug, buum.... Uiteraard op de terugweg wat ballast minder... 😁

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:04:
Waarom is er minder ballast op de terugweg?

Wel goed om te lezen dat je etappes van 300 km kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32
Kleine inside joke... Heeft niks met de auto te maken

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
m.a.w. ik kan volgens mij gewoon het rempedaal gebruiken. Als ik echt een noodstop moet maken dan worden de normale remmen uiteraard wel gebruikt, maar het spelen met de flippers om bijvoorbeeld zo zuinig mogelijk tot stilstand te komen lijkt dan niet meer nodig.

Is dit nieuw voor jullie, of old news :).
Ditzelfde heb ik ook proefondervindelijk ervaren. Gelukkig, want ik wil principieel niet met de flippers remmen. Dat vind ik levensgevaarlijk. Wat als je ineens harder moet remmen? Trek je dan instinctief harder aan de flipper? Of verplaats je je voet naar de rem? In beide gevallen ben je veel trager dan wanneer je voet al op de rem zit.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
beschuit schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:30:
Mooi verhaal! Corri-door ellende verbaast mij niks, Fransen... Ik hoop dat Ionity flink doorpakt.
Ik hoop het ook. Voor de zomerse situatie staan ze voor een e-Niro zonder koffer of fietsendrager op een praktische afstand. 's Winters en/of met een koffer/fietsendrager moet je wel de snelheid gaan terugbrengen of gokken op Corri-door (ga ik niet meer doen). Er mogen inderdaad wel veel meer Ionitys of Fastneds komen en zeker ook op andere routes. Zal me niet verbazen dat eigendom van de tolwegen een beperkende factor is trouwens.
> Geladen bij Ionity Chartres (309 km, aankomst 13:39, 3%,
Dat is dan toch met samengeknepen billen aankomen, lijkt me ;-)
Nee valt mee. Bij de familie wel, maar bij mij niet. Behoorlijk ingecalculeerd elke keer. De GOM is zeer nauwkeurig en past zich snel aan op wijzigingen in snelheid. Ik had alle laders van te voren ingeprogrammeerd dus je ziet exact hoeveel km het nog is en hoeveel actieradius je nog hebt. Als je veel 130 rijdt en je actieradius komt onder de resterende afstand, dan loont het om even wat zachter te rijden. We hebben op enig moment een stukje achter een vrachtwagen gehangen en dan is het verschil zo weer ingelopen.
MasterMaceMichu schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:04:
Buum!
Het ging niet zozeer sneller, het was wel een stuk rustiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

IvoB2 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:21:
In de Kona zitten twee kunststofbakken (ik veronderstel in de e-Niro dus ook) boven elkaar. De grootste gebruik je als "frunk". Er komt dan bijkomende bagageruimte vrij ter grootte van de opslagplaats van een reservewiel. De kleinere materiaalbak die je daarboven plaats is sterk genoeg om de afdekplaat van de koffer zelf te dragen. Je ziet en voelt in de eigenlijke koffer dus niet dat de grootste bak verhuisd is naar voor.
Dat klinkt mooi! Alleen: ik ben net ff gaan kijken in mij auto en het zit net iets anders. Het is de kleinste (niet de grootste) bak die voorin past. Dat is de onderste. Die iets grotere erboven past net niet; niet in de breedte en niet in de diepte.

Dat is wel jammer, want als je die onderste voorin plaatst, dan heb je de extra ruimte direct tegen het staal van de auto zitten. Daar zul je snel last krijgen van condens op de spullen die je daar neerlegt. Vandaar dat ze van die PE-schuim gebruiken voor de bakken daar. Niet alleen licht en stevig, maar ook goed isolerend en dus tegen condensvorming. Wel jammer dat die bovenste bak niet past...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Spijtig. Dan zal ik maar een jaartje met de "frunk" kunnen doen.
Wel eigenaardig gezien het gegeven dat het dezelfde motoren zijn en het koetswerk van de e-Niro groter is dan dit van de Kona EV. Motorcompartiment bij de Kona EV dan toch groter dan bij de e-Niro?
De onderste bak zou gelijk in formaat moeten zijn gezien hij in de uitpsaring van het reservewiel moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:23:
Spijtig. Dan zal ik maar een jaartje met de "frunk" kunnen doen.
Wel eigenaardig gezien het gegeven dat het dezelfde motoren zijn en het koetswerk van de e-Niro groter is dan dit van de Kona EV. Motorcompartiment bij de Kona EV dan toch groter dan bij de e-Niro?
De onderste bak zou gelijk in formaat moeten zijn gezien hij in de uitpsaring van het reservewiel moet passen.
De onderste bak is idd het zelfde en die past voorin.

Het kan goed zijn dat de bovenste bak bij de e-Niro groter is. De hele auto is iets groter (langer). Het motorcompartiment zal het zelfde zijn, verwacht ik. Ik zou eens met mijn e-Niro naar Hyundai hier kunnen rijden....
In elk geval past die bovenste bak van de e-Niro dus niet voorin.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-10-2022
joepie de p schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:58:
Met de e-Niro van R'dam naar Lloret de Mar (Spaanse Costa Brava) en terug.

Zonder dakkoffer en trekhaak. Vrijwel altijd 130 km op de teller, wat in de praktijk iets van 125 km per uur is. Verder aan de maximale snelheid gehouden als er een snelheidsbeperking was.

Terugreis
Vanwege het gedoe op de heenreis gekozen voor de volledige Ionity route van Toulouse (Montbartier) tot aan Froyennes (B). Dat we dit gedaan hebben was achteraf verstandig want zowat heel Corri-door met hun enkele laders op spaarzame plekken lag in storing op de 31e juli |:(
Ionity is geweldig. Daar kan je zo goed op vertrouwen! En de e-Niro is een prettige reiswagen.
Mooi reisverslag, thanks! Zelf ga ik zaterdag terug uit Spanje naar Alkmaar. Wel met dakkoffer. Vanuit omgeving Zaragoza door de Pyreneeën naar Toulouse. Had ook al door 3 uur vertraging op de heenweg bij de Franse laders besloten om terug Ionity only te proberen. Vanwege dakkoffer zal ik iets langzamer moeten rijden om het met alleen Ionity te kunnen halen. Ben benieuwd, zal tevens een heel druk weekend worden op de weg in Frankrijk!

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
swaluw2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:07:
[...]

Mooi reisverslag, thanks! Zelf ga ik zaterdag terug uit Spanje naar Alkmaar. Wel met dakkoffer. Vanuit omgeving Zaragoza door de Pyreneeën naar Toulouse. Had ook al door 3 uur vertraging op de heenweg bij de Franse laders besloten om terug Ionity only te proberen. Vanwege dakkoffer zal ik iets langzamer moeten rijden om het met alleen Ionity te kunnen halen. Ben benieuwd, zal tevens een heel druk weekend worden op de weg in Frankrijk!
Succes! Als je druk verkeer hebt dan zorgt dat sowieso voor een lager verbruik. Ik vermoed dat je met 115 km/u een heel eind komt. Je kunt ook kiezen voor iets langer doorladen alleen dat gaat niet snel. Boven de (ongeveer) 77% is het maar 25 kW. Wij vonden de stops van drie kwartier tot een uur erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Leuke reisverslag! Ik zie dat je ook wat andere apps hebt gebruikt. De apps die je op voorhand hebt gebruikt, hoe kwam je erachter welke je nodig had voor de reis? Je was in ieder geval best goed voorbereid! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:06:
[...]

De onderste bak is idd het zelfde en die past voorin.

Het kan goed zijn dat de bovenste bak bij de e-Niro groter is. De hele auto is iets groter (langer). Het motorcompartiment zal het zelfde zijn, verwacht ik. Ik zou eens met mijn e-Niro naar Hyundai hier kunnen rijden....
Aha, je zette mij even op het verkeerde been door het late uur en de, voor mij, verwarring tussen grootste en kleinste bak. Vanuit mijn perceptie is de onderste bak (de dieptste) de grootste. De bovenste is inzake opp. idd iets groter maar niet inzake inhoud (zeer ondiep).
Voor mij was het eerste punt ook dat ik de laadkabel gemakkelijk kwijt kon geraken. En dat kon dus perfect in de onderste bak (nu als frunk) zonder gevaar dat de kabel al rijdend eruit glijd.
Bovendien win je door verhuis van de onderste bak ook relatief meer ruimte in de kofferbak en ondersteunt de bovenste bak dan nog de bodemplaat (als je een vlakke laadvloer wil bij neergeklapte achterzetels).

Kortom, het is bij de Kona EV en e-Niro gelijk. ;)
(kan ik volgend jaar gewoon verder doen _/-\o_ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joepie de p
NiroNiro schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Leuke reisverslag! Ik zie dat je ook wat andere apps hebt gebruikt. De apps die je op voorhand hebt gebruikt, hoe kwam je erachter welke je nodig had voor de reis? Je was in ieder geval best goed voorbereid! _/-\o_
Dank. Ik had me inderdaad goed voorbereid. Ik lees al een poosje hier mee op het forum, bekijk de vele filmpjes van onder meer Bjorn en ik maak natuurlijk gebruik van laadpas top 10. Met de luxe van een 64 kWh accu en een snel groeiend supercharger netwerk van krachtige laders (>50 kW DC) is een zomervakantie prima te doen. Andere reizen naar de Vogezen en Zwitserland waren ook redelijk (Vogezen) tot heel goed (Zwitserland) te doen. Dus eerlijk is eerlijk, de credits moeten dus naar de echte pioniers zoals @Hachy die veel tijd en energie steken in het vergaren en verspreiden van kennis. En zich vaak met een kleinere actieradius hebben moeten weten te redden redden in onverkende gebieden, zoals je in de blogjes treffend kunt lezen. Zonder die ervaringen en informatie was ik veel minder ontspannen op reis geweest.

Mijn pakketje bestaat uit:

Laadpassen
- Vandebron
- Maingau
- Plugsurfing
- Newmotion
- Freshmile
- Chargemap
- Kiwhi

LaadApps
- Ionity
- Eins E-mobile
- Electromaps

Info
- Laadpas top 10
- Dit forum
- A Better Route Planner (met daarachter Chargemap en Goingelectric en die vul ik ook met info als ik dit kan O-) )
- Nextplug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:06:
[...]
Ik zal het bij gelegenheid eens uitproberen bij de Kona (is nu afwezig).
Gewoon voor de wetenschappelijke statistiek ;) want persoonlijk zie ik het nut niet in van het gebruik van de bovenste bak als "frunk" (dan moet ik, bij de Kona, ook al de bodemplaat laten zakken en dat vind ik onhandig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
joepie de p schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:26:
[...]

Dank. Ik had me inderdaad goed voorbereid. Ik lees al een poosje hier mee op het forum, bekijk de vele filmpjes van onder meer Bjorn en ik maak natuurlijk gebruik van laadpas top 10. Met de luxe van een 64 kWh accu en een snel groeiend supercharger netwerk is een zomervakantie prima te doen. Andere reizen naar de Vogezen en Zwitserland waren ook redelijk (Vogezen) tot heel goed (Zwitserland) te doen. Dus eerlijk is eerlijk, de credits moeten dus naar de echte pioniers zoals @Hachy die veel tijd en energie steken in het vergaren en verspreiden van kennis. En zich vaak met een kleinere actieradius hebben moeten weten te redden redden in onverkende gebieden, zoals je in de blogjes treffend kunt lezen. Zonder die ervaringen en informatie was ik veel minder ontspannen op reis geweest.

Laadpassen
- Vandebron
- Maingau
- Plugserving
- Newmotion
- Freshmile
- Chargemap
- Kiwhi

LaadApps
- Ionity
- Eins E-mobile
- Electromaps

Info
- Laadpas top 10
- Dit forum
- A Better Route Planner (met daarachter Chargemap en Goingelectric en die vul ik ook met info als ik dit kan O-) )
- Nextplug
Ok, thanks man, ik zie dat ik nog wat pasjes moet gaan halen. Heb inmiddels maingau, plugsurfing, chargemap, ik ga ook maar die andere apps downloaden. Wat ook niet helpt is dat als je buiten de EU bent dat je niet overal dan even kunt internetten zodat je naar een oplossing kunt zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door NiroNiro op 02-08-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
joepie de p schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:26:
[...]

Dank. Ik had me inderdaad goed voorbereid. Ik lees al een poosje hier mee op het forum, bekijk de vele filmpjes van onder meer Bjorn en ik maak natuurlijk gebruik van laadpas top 10. Met de luxe van een 64 kWh accu en een snel groeiend supercharger netwerk is een zomervakantie prima te doen. Andere reizen naar de Vogezen en Zwitserland waren ook redelijk (Vogezen) tot heel goed (Zwitserland) te doen. Dus eerlijk is eerlijk, de credits moeten dus naar de echte pioniers zoals @Hachy die veel tijd en energie steken in het vergaren en verspreiden van kennis. En zich vaak met een kleinere actieradius hebben moeten weten te redden redden in onverkende gebieden, zoals je in de blogjes treffend kunt lezen. Zonder die ervaringen en informatie was ik veel minder ontspannen op reis geweest.

Laadpassen
- Vandebron
- Maingau
- Plugserving
- Newmotion
- Freshmile
- Chargemap
- Kiwhi

LaadApps
- Ionity
- Eins E-mobile
- Electromaps

Info
- Laadpas top 10
- Dit forum
- Nextplug
Ik heb de Kia (Plugsurfing) druppel en een The New Motion pas. Verder bezit ik een smartphone met dataverbinding en een credit card. Volgens mij ben ik dan klaar. Waarom zou ik welke pas moeten nemen jouw inziens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
omdat je dataverbinding niet altijd werkt, en je niet altijd met een creditcard kunt betalen. Bovendien vragen sommige laders voor specifieke pasjes... Ik denk dat je meer moet kijken waar je heen gaat en welke laders daar zijn en dan uitzoeken hoe je dan kan afrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weerhoudt me wel om te gaan reizen met de KIA en niet gewoon de ICE van de vrouw te pakken.

Verschillende pasjes, palen die wel of niet werken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
NiroNiro schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:03:
omdat je dataverbinding niet altijd werkt, en je niet altijd met een creditcard kunt betalen. Bovendien vragen sommige laders voor specifieke pasjes... Ik denk dat je meer moet kijken waar je heen gaat en welke laders daar zijn en dan uitzoeken hoe je dan kan afrekenen...
Volgens mij is het dataverbindings probleem pas aan de beurt als de twee laadpassen niet werken. Voor zover ik weet hebben mijn laadpassen een behoorlijke dekking en zie ik de credit card en dataverbinding als backup.

Na 3-5 minuten prutsen rij je overigens met een beetje planning gewoon door naar de volgende snellader. Mijn langste rit tot noch toe is 36 km dus moet het nog gaan ontdekken, maar met de PHEV in 7 jaar al wel wat ervaring opgebouwd. Daar was de benzinetank natuurlijk het vangnet.

[ Voor 19% gewijzigd door kdeboois op 02-08-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
kdeboois schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:57:
[...]

Ik heb de Kia (Plugsurfing) druppel en een The New Motion pas. Verder bezit ik een smartphone met dataverbinding en een credit card. Volgens mij ben ik dan klaar. Waarom zou ik welke pas moeten nemen jouw inziens ?
Voor de Benelux prima optie. Voor Frankrijk en Spanje toch iets minder omdat je daar toch vaak palen tegenkomt die gewoonweg niet werken met de genoemde passen en ook geen online betaalfunctie faciliteren. Mijn telefoonabonnement bij Tele2 bijvoorbeeld heeft beperkte dekking in het buitenland. Eigenlijk nergens 4G, zodat het 'ff een appje laden' toch lastig kan zijn. In Andorra had ik als ik dit had gewild helemaal niet eens kunnen laden omdat dit altijd met je telefoon moet en ik daar dus geen dekking had (ook geen bellen!). Mijn Freshmilepas heb ik eerder dit jaar in LaBresse (Frankrijk) moeten kopen omdat mijn reeks passen en apps daar niet werkte en de betaalfunctie met de creditkaart ook niet wilde lukken. Gelukkig maar want er was verder niets in de buurt daar.

Als je veel tijd beschikbaar hebt, en je 30 uur aan de Granny kunt hangen voordat je verder gaat, dan valt het allemaal wel mee. Op doorreis is het toch vervelend als je door wilt maar dit niet kunt.
NiroNiro schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:03:
Dat dus.
kdeboois schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Volgens mij is het dataverbindings probleem pas aan de beurt als de twee laadpassen niet werken. Voor zover ik weet hebben mijn laadpassen een behoorlijke dekking en zie ik de credit card en dataverbinding als backup.
Voor de Ionity's en Fastnetten van deze wereld heb je gelijk. Maar daarbuiten is de werkelijkheid weerbarstiger.
kdeboois schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:16:
Na 3-5 minuten prutsen rij je overigens met een beetje planning gewoon door naar de volgende snellader. Mijn langste rit tot noch toe is 36 km dus moet het nog gaan ontdekken, maar met de PHEV in 7 jaar al wel wat ervaring opgebouwd. Daar was de benzinetank natuurlijk het vangnet.
Euh, nou in Frankrijk en Spanje niet hoor.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:12:
Dit weerhoudt me wel om te gaan reizen met de KIA en niet gewoon de ICE van de vrouw te pakken.
Verschillende pasjes, palen die wel of niet werken e.d.
Nou, ik heb ook nog een ICE maar zit er bijna nooit meer in. Morgen vertrek ik weer naar Oostenrijk voor een korte fietsvakantie. Héérlijk dat elektrisch rijden. Geen laagfrequente trillingen, geen stinkvingers van de diesel, lekker rustig converseren of aan boord muziekje luisteren met 130 km/u. De pk's....

[ Voor 30% gewijzigd door joepie de p op 02-08-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
joepie de p schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:34:
[...]
Voor de Benelux prima optie. Voor Frankrijk en Spanje toch iets minder omdat je daar toch vaak palen tegenkomt die gewoonweg niet werken met de genoemde passen en ook geen online betaalfunctie faciliteren. Mijn telefoonabonnement bij Tele2 bijvoorbeeld heeft beperkte dekking in het buitenland. Eigenlijk nergens 4G, zodat het 'ff een appje laden' toch lastig kan zijn. In Andorra had ik als ik dit had gewild helemaal niet eens kunnen laden omdat dit altijd met je telefoon moet en ik daar dus geen dekking had (ook geen bellen!).
Ik heb een Vodafone sim en heb daar nog geen problemen mee gehad. Nu is het al wel meer dan 8 jaar terug dat ik voor het laatst in Andorra was.

Ik rij voornamelijk in NL en D en ik denk dat de snelladers met slechte dekking van de grootste laadpassen snel gaan uitsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]joepie de p schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:34: lekker rustig converseren of aan boord muziekje luisteren met 130 km/u. De pk's....
Voor alle duidelijkheid, ik ben 100% BEV minded, heb er zelf één (maar dan weer geen ervaring met een topTesla, Audi Etron en het vergelijbare top EV segment) maar dat vind ik voor een "doorsnee" (gezien het in het e-Niro topic staat ga ik er maar van uit dat je het over een soortgelijke EV hebt) EV nu eens een misplaats argument. Ik kan nog geloven dat een EV tot 50 km/uur (aanzienlijk) stiller is dan een ICE maar bij 130 Km/uur zeker niet (en dan zwijgen we er nog maar over dat hij bij die aangehouden snelheid energie verslindt).
De rolgeluiden van de banden en zeker het windgeruis zijn niet minder dan een ICE van dezelfde prijsklasse. Op die snelheden hoor je de motor daar ook al lang niet meer wegens overstemd door andere geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:28:
Ik zal het bij gelegenheid eens uitproberen bij de Kona (is nu afwezig).
Gewoon voor de wetenschappelijke statistiek ;) want persoonlijk zie ik het nut niet in van het gebruik van de bovenste bak als "frunk" (dan moet ik, bij de Kona, ook al de bodemplaat laten zakken en dat vind ik onhandig).
Die snap ik niet helemaal. Waarom moet je de bodemplaat laten zakken? Het is hier juist beschreven dat achterin alles blijft zoals het was. Die onderste bak haal je eruit en de bovenste bak bljft gewoon bovenin hangen op de randen van de zijbakjes, die ook bovenin blijven zitten. Zo heb je helemaal onderin extra ruimte, hoewel ik me serieus afvraag of en hoe je die kunt gebruiken, in verband met het daar ontstaan van condens en dus schimmelvorming in/aan de spullen die daar direct op het staal van de auto liggen.

Daarentegen heb je nu vóórin extra bergruimte. Die is met name handig als je regelmatig een losse laadkabel gebruikt. De granny lader thuis of bij vrienden. Of aan een stadse laadpaal staat waarbij je je eigen kabel nodig hebt. Die twee kabels kun je dan vóórin bewaren, precies dáár waar je ze nodig hebt. Ook heb je er dan nooit last van dat je de kabels onder je laadvloer uit moet halen terwijl de achterkant vol met spullen ligt....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
En dan elke keer de motorkap openen met een mechanisme dat niet voor dagelijks gebruik bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag aan het passen geweest, maar de inhoud van de twee inserts in de bak voor het reserviewiel kan zo in de andere vakken, even wat geluiddempend schuim wat ik nog had liggen gebruikt om de bak niet zo hol te laten klinken en gepast: daar kan een sporttas in en een grote rugzak met cameraspullen. Heb je nog steeds je normale kofferruimte helemaal ter beschikking. Da's meer dan zat. Vind het jammer dat Kia niet een grote bak aanbiedt i.p.v. de twee bakken. Dan heb je echt een forse laadruimte, uit het zicht en toch beschikbaar. Ok, mooiste was een verstelbare laadvloer zoals in b.v. de nieuwe e-Soul. September lekker naar de Alpen om te fietsen, te fotograferen en wat al niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:32:
En dan elke keer de motorkap openen met een mechanisme dat niet voor dagelijks gebruik bedoeld is?
Ik gebruik de losse laadkabel nooit dagelijks.
De DC lader heeft een vaste laadkabel en mijn thuislaadstation ook. ;)
En dan nog, de motorkapontgrendeling is gewoon een mechanische trekkabel.
Er zit geen teller op met gebruiksdata. :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:30:
[...]

Die snap ik niet helemaal. Waarom moet je de bodemplaat laten zakken? Het is hier juist beschreven dat achterin alles blijft zoals het was. Die onderste bak haal je eruit en de bovenste bak bljft gewoon bovenin hangen op de randen van de zijbakjes, die ook bovenin blijven zitten. Zo heb je helemaal onderin extra ruimte, hoewel ik me serieus afvraag of en hoe je die kunt gebruiken, in verband met het daar ontstaan van condens en dus schimmelvorming in/aan de spullen die daar direct op het staal van de auto liggen.

Daarentegen heb je nu vóórin extra bergruimte. Die is met name handig als je regelmatig een losse laadkabel gebruikt. De granny lader thuis of bij vrienden. Of aan een stadse laadpaal staat waarbij je je eigen kabel nodig hebt. Die twee kabels kun je dan vóórin bewaren, precies dáár waar je ze nodig hebt. Ook heb je er dan nooit last van dat je de kabels onder je laadvloer uit moet halen terwijl de achterkant vol met spullen ligt....
Ik denk dat we serieus naast elkaar aan het praten zijn. ;)
Ik moet, in mijn opstellling - onderste bak als frunk, uiteraard de bodemplaat niet laten zakken.
Het was jouw, of dat meende ik toch begrepen te hebben, stelling dat de bovenste bak niet als frunk kan dienen (wat dus blijkbaar in beide voertuigen niet kan). Waarop mijn reactie dat als dat al zou kunnen het weinig nut zou hebben want door het verwijderen van de bovenste bak zou je dan bijgevolg je bodemplaat moeten laten zakken (omdat die dan niet meer steunt op de bovenste bak).
Soit, voor e-Niro en Kona EV samengevat: onderste diepe bak kan je eventueel als frunk gebruiken met behoud van bovenste bak in de koffer en vlakke laadvloer.
Zijn we het daarover eens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadnr9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 14:38
Even frustratie kwijt en hopelijk iemand die een idee heeft om toch dit jaar een E-niro te krijgen..

2 weken geleden onze familie auto kapot, renault megane station uit 2010.
Reparatie is het geld bijna niet waard, hele nieuwe motor moet erin :(

Belt werkgever tijdens mijn vakantie dat ik ook elektrisch mag leasen, een Hyuandai, Kia of Vw. Wooohoooo echt gaaf en enorm dankbaar voor deze mogelijkheid. Zie ik de Kia E-niro, en waarschijnlijk net als de mensen hier dacht ik wow wat een gave auto!!! En vervolgens is deze niet te leveren. De vw e-golf vind ik te klein voor ons gezin, dus kom dan uit op ioniq. Maar wil echt zo graag de e-niro. Echt niet van deze tijd, dat er dan een levertijd van 12 tot 18 maanden op zit volgens beide aangesloten dealers van mijn werkgever.

Iemand een idee, oplossing of dezelfde frustraties om te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
aadnr9 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:14:
Even frustratie kwijt en hopelijk iemand die een idee heeft om toch dit jaar een E-niro te krijgen..

Belt werkgever tijdens mijn vakantie dat ik ook elektrisch mag leasen, een Hyuandai, Kia of Vw. Wooohoooo echt gaaf en enorm dankbaar voor deze mogelijkheid. Zie ik de Kia E-niro, en waarschijnlijk net als de mensen hier dacht ik wow wat een gave auto!!! En vervolgens is deze niet te leveren. De vw e-golf vind ik te klein voor ons gezin, dus kom dan uit op ioniq. Maar wil echt zo graag de e-niro. Echt niet van deze tijd, dat er dan een levertijd van 12 tot 18 maanden op zit volgens beide aangesloten dealers van mijn werkgever.

Ik heb 100% begrip voor je frustraties maar helaas ben je één van de duizenden gefrustreerden die pas (eind) volgend jaar aan de beurt zijn.

Ik heb wel gehoord (op dit forum) van bepaalde leasemaatschappijen die grote partijen opkopen maar sinds kennismaking van de bijtellingverhoging zal je niet de enige zijn die daar achteraan gaat.

Kortom de kans is helaas echt nihil dat je dit jaar nog en e-niro kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ik vind de Niro en de Golf wat betreft ruimte weinig schelen. Ik denk dat je op de achterbank iets ruimer zit bij de Niro. De kofferbak leek weinig verschil in te zitten. Het grote verschil tussen de Niro en de Golf is de accucapaciteit. Als je kan leven met een kleinere accu en direct wil kunnen rijden, want de Golf is denk ik wel uit voorraad leverbaar zou ik daarvoor kiezen.
Sowieso kan je met het bijtellingsverschil tussen een E golf en gewone Golf altijd nog iets anders huren als je toch een keer wat meer ruimte nodig hebt.
Het is inderdaad enorm balen dat je de Niro niet kan krijgen, maar niet te lang meer over nadenken en dan die E golf nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSmee
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-08 22:25

MrSmee

the doctor

Valt er een deal te sluiten met een LM om de e-niro te leasen en tot die tijd tijdelijk (voor een vriendelijk bedrag) een andere auto te rijden?

"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadnr9
Thanks voor de reacties.

Yep, ik weet het us een luxe probleem waar meer mensen mee zitten helaas. Blijft frusterend.

De golf is geloof ik 110L aan bagageruimte minder en achterin inderdaad kleiner. Zou je ook de ioniq overwegen @PeaceNlove

@MrSmee goeie tip, ga ik maandag eens over bellen met de leasemaatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Volgens mij krijg je die 110 liter extra tov de golf alleen als je de verhoogde bagagevloer in de Niro weghaalt. Ik heb overigens de Ioniq niet bekeken, de ervaringen met de Golf zijn gebaseerd op een aantal keer vervangend vervoer daarmee.
Naar wat ik gelezen heb in het Ioniq topic hier is het voor het geld een uitstekende auto, dus als ik in jouw positie zou zitten zou ik die zeker overwegen, maar ik weet niet hoe het zit met de levertijd daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Ik ben momenteel ook bezig de bak achter te demonteren van piepschuim en overbodig plastic onderdelen voor de vakantie volgende week.
Ik heb ook zo'n plastic/rubber mat als optie genomen en die wil ik laag op de bodem leggen. Alleen de uitstulping links komt tegen het opbergvakje aan. Die kan ik niet makkelijk demonteren (alleen het afdek gedeelte wel, het opstaande randje niet)
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Nelis13 misschien die uitstulping uit de mat snijden en later met klittenband aan de onderkant weer vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
aph3x2n schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:31:
[...]

Ik heb 100% begrip voor je frustraties maar helaas ben je één van de duizenden gefrustreerden die pas (eind) volgend jaar aan de beurt zijn.

Ik heb wel gehoord (op dit forum) van bepaalde leasemaatschappijen die grote partijen opkopen maar sinds kennismaking van de bijtellingverhoging zal je niet de enige zijn die daar achteraan gaat.

Kortom de kans is helaas echt nihil dat je dit jaar nog en e-niro kan krijgen.
De Kona is nog wel sporadisch leverbaar dit jaar. Iets minder ruimte achterin, voor de rest technisch gelijk aan de e-niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:56:
[...]

Ik gebruik de losse laadkabel nooit dagelijks.
De DC lader heeft een vaste laadkabel en mijn thuislaadstation ook. ;)
En dan nog, de motorkapontgrendeling is gewoon een mechanische trekkabel.
Er zit geen teller op met gebruiksdata. :)
Ik heb de type 2 kabel achterin die gebruik ik dagelijks. De frunk zit alleen spul in welke ik bijna nooit gebruik zoals de druppellader, bandenreparatieset, verbanddoos, sleepoog, gevarendriehoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als een e-niro in het budget zit loont het zeker om te kijken of een Tesla Model 3 past. Bij mij was dit het geval met een iets hogere eigen bijdrage, de e-niro uiteindelijk geannuleerd ivm de verhoogde bijtelling in 2020, in september wordt mijn M3 al geleverd :D

Je kan ook eens kijken wat mobilityservice op voorraad heeft. Die kunnen vaak snel leveren doordat ze vooruit bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-08-2019 11:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Terug van reis: 1 week in Davos/Klosters (Zwitserland), en 1 week in Aosta (Italië)
Gemiddeld verbruik: 14, 4 kWh/100km. Gereisd met 2 personen. 80% van de reis was autostrade. Steeds airco aan. Snelheid op autostrade: gemiddeld 110/115 km/h, behalve bij files (relatief weinig)
Altijd geladen met mijn Newmotionpas. Zoveel mogelijk Ionity laadpalen gebruikt: gewoonweg uitstekend en goedkoop. In de vallei van Aosta zijn geen snelladers, wel een uitgebreid netwerk van 22kwh laders.
Op de terugreis 1 keer getracht in Frankrijk te laden (Kesskastel, in de Elzas)
Ik sluit me aan bij het rijtje negatieve ervaringen: de enige laadpaal was stuk...
Naast de zeer goedkope manier van rijden +/- 100€ voor 3000 km, is er toch ook het aspect van het rijcomfort. De afdalingen van hellingen (zelfs steile) gaat bijzonder vlot door de remgeneratie, en het zitcomfort (af en toe aangevuld met de zetelventilatie) is uitstekend. De soepelheid van het elektrisch rijden is een zeer grote meerwaarde.
Ook een beetje kritiek: ik ben geen fan van de LKA. Ik wens ook steeds de Hill Holding aan. Ik moet beide steeds bij het opstarten instellen. Ik denk dat het logischer zou zijn, wanneer ze standaard ingesteld zijn ( of uitgeschakeld zoals bij LKA)
Ik mis de app ( in Belgie is die er niet) en het lakwerk van mijn BMW (vorige wagen) leek me iets bestendiger.
Ik diende nergens te wachten om op te laden. Ik vrees echter voor de toekomst, zeker wanneer de markt overspoeld zal worden met plug-in hybrides. Thuis kunnen laden (zoals ik kan in combinatie met zonnepanelen) is natuurlijk ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
MrSmee schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Valt er een deal te sluiten met een LM om de e-niro te leasen en tot die tijd tijdelijk (voor een vriendelijk bedrag) een andere auto te rijden?
Ik begrijp dat sommige Kona bestellers als voorlopige auto een Ioniq krijgen, tot de Kona leverbaar is. Zoiets zou toch voor Kia ook moeten kunnen?

Alternatief is wellicht toch model 3, snel verkrijgbaar, duurder, maar lagere bijtelling dan E-niro in 2020 als je de Tesla al in 2019 krijgt.
Wellicht met een stukje eigen bijdrage per saldo ongeveer even duur privé.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij ons was de levertijd voor de e-Niro nog 11 maanden (bestelling maart 2019).
Gewoon een nieuwe lease Kona EV ter beschikking tot effectieve levertijd e-Niro.
Als je werkgever een grote leaseklant is kan hij nogal wat "druk" zetten om overbruggingsproblemen op te lossen. Voorafgaand werd de leasetermijn van de ICE in 2018 ook nog met een jaar verlengd (van 4 naar 5 j) omdat er toen nog niet genoeg keuzemogelijkheden in EV was maar wel al geweten dat dit in 2019 gevoelig zou uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:15:
[...]

Ik heb de type 2 kabel achterin die gebruik ik dagelijks. De frunk zit alleen spul in welke ik bijna nooit gebruik zoals de druppellader, bandenreparatieset, verbanddoos, sleepoog, gevarendriehoek.
Ik heb van de kofferbak net (als enige reden) een frunk gemaakt omdat hij daar steeds toegankelijk is en de (rondslingerende) kabel geen onnodige kofferruimte inneemt.
Nu, opzet stamt eigenlijk nog uit de periode dat ik geen eigen thuis laadpaal had en wel bijna dagelijks de losse laadkabel nodig had. Nu heb ik deze kabel niet meer nodig en kan de frunk eigenlijk gewoon terug in de koffer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadnr9
Actieplan is om maandag de LM te bellen en kijken wat er mogelijk is. Maandagochtend proefrit in de Kona gepland (ik dacht dat de Kona ook niet leverbaar was, maar sommige dealers lijken de auto dit jaar nog te kunnen leveren). En als ik dan toch bij de hyundai dealer ben meteen de Ioniq proberen.

Bedankt voor de tips en reacties, heeft me toch weer verder op weg geholpen.

Volgeorde van me keuze:
Kia e-niro: dit jaar niet leverbaar
Hyundai kona: hopelijk dit jaar leverbaar
Hyundai ioniq: dit jaar leverbaar
Vw e-golf: uit voorraad direct leverbaar
Tesla m3: was geen optie vanuit werk, zal dit nog checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
Vrijdag en zaterdag naar zuid Frankrijk gereden. Een ramp qua drukte natuurlijk, maar qua laden ging t prima. Total is ook bezig met palen neer te zetten. In 2020 willen ze 200 locaties hebben. Most onder Parijs laden. Ging nog via registratie via hun website en creditcard, anders lukt het nog niet. Laadpassen werken dus niet bij hen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
raugustijn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:32:
[...]

I know...
We gaan het zo nog eens proberen.
Ik krijg het qi laden niet werkend heb de optie in het menu aangezet en met twee telefoons geprobeerd. Wie heeft er nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 21:13
Vaevictis_ schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Ik krijg het qi laden niet werkend heb de optie in het menu aangezet en met twee telefoons geprobeerd. Wie heeft er nog tips?
Volgens mij werkt het alleen als je ook gaat rijden en misschien gebruik je een te dik hoesje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Bij mij werkt het wel, de lader, maar de telefoon wordt kokend heet en stopt dan met laden. Op de draadloze thuislader doet hij het prima en wordt hij niet heet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
beschuit schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:21:
Bij mij werkt het wel, de lader, maar de telefoon wordt kokend heet en stopt dan met laden. Op de draadloze thuislader doet hij het prima en wordt hij niet heet....
Wordt bij mij ook heet inderdaad (Galaxy S8)!
Maar dat zou ook kunnen komen omdat tegelijkertijd Flitsmeister draait.
Het is ook niet een van de snelste laders, volgens mij minimale qi spec: 5 watt, 1A. Maar het werkt voor de rest wel prima... Vind t handiger dan de kabel aansluiten. Ook super handig dat de auto een melding geeft als je telefoon nog in de qi lader ligt!

[ Voor 24% gewijzigd door Snirpo op 04-08-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
Vaevictis_ schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Gaat het lampje bij de qi lader wel branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Snirpo schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:36:
[...]Wordt bij mij ook heet inderdaad (Galaxy S8)!
Maar dat zou ook kunnen komen omdat tegelijkertijd Flitsmeister draait.
Ah, hier ook een S8. Draai er verder niks op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
De telefoon moet er heel diep in de breedte inliggen en dan gaat het lampje pas aan. Hij ligt er zo diep in dat ik hem geregeld vergeet. Dus eigenlijk gebruik ik het nooit en leg hem altijd aan de kabel (gaat sneller en meteen android auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
Nelis13 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:02:
De telefoon moet er heel diep in de breedte inliggen en dan gaat het lampje pas aan. Hij ligt er zo diep in dat ik hem geregeld vergeet. Dus eigenlijk gebruik ik het nooit en leg hem altijd aan de kabel (gaat sneller en meteen android auto)
Ja het is niet de meest praktische plek, ben ik met je eens ;) Maar ik laad thuis ook overal draadloos, dus het is meer gewoonte (lees: luiigheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
aadnr9 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 06:57:
Actieplan is om maandag de LM te bellen en kijken wat er mogelijk is. Maandagochtend proefrit in de Kona gepland (ik dacht dat de Kona ook niet leverbaar was, maar sommige dealers lijken de auto dit jaar nog te kunnen leveren). En als ik dan toch bij de hyundai dealer ben meteen de Ioniq proberen.
Ik heb proefgezeten in de Ioniq en vooral op de achterbank is het geen ruimtewonder. Ik ben zelf nog geen 185 en ik zat achterin al met mijn hoofd tegen het dak. Dat kan ik mijn snelgroeiende zonen toch echt niet aandoen. Daarbij is de Ioniq er dacht ik nog niet met 64kWh accu. Genoeg reden voor ons om de proefrit niet eens te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
Maar Ioniq met 38,4Kwh batterij kom je al best ver mee, icm snelladen, maar ook in de zomer geeft EV-database al een mogelijke range van 400km

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
aadnr9 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 06:57:

Bedankt voor de tips en reacties, heeft me toch weer verder op weg geholpen.

Volgeorde van me keuze:
Kia e-niro: dit jaar niet leverbaar
Hyundai kona: hopelijk dit jaar leverbaar
Hyundai ioniq: dit jaar leverbaar
Vw e-golf: uit voorraad direct leverbaar
Tesla m3: was geen optie vanuit werk, zal dit nog checken
Kona direct leverbaar en beschikbaar in België , geen wachttijden op bestelling . Misschien is dat even een optie om even de grens over te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:04:
Maar Ioniq met 38,4Kwh batterij kom je al best ver mee, icm snelladen, maar ook in de zomer geeft EV-database al een mogelijke range van 400km
Sterker nog, heb op de vakantierit bijna 800km gelijk op gereden met een Ioniq. Die had ook ABRP als planner exact dezelfde laadstops (4x tegengekomen :P). Viel me niet tegen van dat ding, volgens mij laadt ie ook sneller met een constant hoge snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Snirpo schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

Gaat het lampje bij de qi lader wel branden?
Nee, maar overdwars en helemaal naar achter nog niet geprobeerd ook een s8 en mi9. Morgen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vdb.tim schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

Kona direct leverbaar en beschikbaar in België , geen wachttijden op bestelling . Misschien is dat even een optie om even de grens over te steken.
Inderdaad en hetzelfde voor de Ioniq (En als die laatste 400 km haalt op zijn batterij zou ik daar onmiddellijk voor gaan :) ) . Je moet wel volledig vertrouwen op de achrrerruitrijcamera bij achteruit rijden want door de achterruit zie je nauwelijks iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
IvoB2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:11:
[...]

Inderdaad en hetzelfde voor de Ioniq (En als die laatste 400 km haalt op zijn batterij zou ik daar onmiddellijk voor gaan :) ) . Je moet wel volledig vertrouwen op de achrrerruitrijcamera bij achteruit rijden want door de achterruit zie je nauwelijks iets.
Maar tijdens het achteruit rijden kijk je toch niet door je achterruit? Achteruit rijden doe je op je spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nu je het zegt, tijdens rijden (mijn Ev heeft drie achteruitkijkspiegels) nog belangrijker dan tijdens het achteruit rijden. :)
Nu ja, een detail in vergelijking met de praktische positieve range van een Ioniq. O-)

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zijn er hier tweakers met het laadabonnement van KIA?
Ik heb het abonnement; de laadpaal geeft in de app 0,24 aan (AC), maar de afgeronde sessie brengt 0,37 in rekening :?

Hebben meer tweakers dit?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:57
Afgelopen zaterdag naar mijn Kia Dealer geweest voor wat vraagjes wat betreft levertijd en om een 'proef'ritje te maken in de e-Niro. Heb de auto al in maart besteld en was dus al bijna vergeten hoe die ook alweer reed :+ . Reed uiteraard heerlijk en wil de auto nu alleen maar sneller :D

Hij stond op levering januari 2020 maar dit is aangepast naar december 2019 ivm de bijtellingsregels. Ze verwachten dat mijn e-Niro in de derde week van November gelost wordt bij hun (de dealer).

Daarnaast had ik de in- en uitstap verlichting als optie, maar deze heb ik aangepast naar de verlichting met Kia logo. Iemand ervaring met deze optie?
Pagina: 1 ... 47 ... 349 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.