Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Murzeltje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:08:
De E-niro facelift:

mvz in "Keuze leaseauto - Deel 5"

edit: never mind. het is niet de E.. maar de gewone/hybrid
Dat gaat dus idd over de gewone Niro en dat zegt dus nog helemaal nix over de nieuwe e-Niro....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-09 06:00
Mooi kunnen ze meteen dat scherm van de Kia gewone hybrid eruit halen en in de e-niro hangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-10-2022
Ben1987 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:28:
[...]

Tot hoeveel procent heb je geladen bij Ionity Doornik om naar Chartres te rijden ? Wij gaan volgende week vrijdag voor de 2de keer daarheen namelijk en de eerste keer wilde ik perse ook op de A1 laden. Ik durfde namelijk Parijs niet in zonder daarvoor ook nog goed geladen te hebben. In extreme gevallen sta je daar een paar uur in de file (5 uur is voorgekomen bij familie van ons. Ikzelf niet langer dan een anderhalf uur in de afgelopen tien jaar buiten het hoogseizoen)), nu loopt de accu niet snel leeg, maar tanken gaat nog net iets makkelijker in aan de periferique dan laden ;)
Tot 90% geladen, duurde ruim een uur bij elkaar.

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Wat een heerlijke auto is het toch. Lekker cruisen in Noorwegen. SCC aan op 80 (harder mag je niet) en op de bergwegen inhaken op een voorligger. De LFA doet het echt super op bochtige wegen.
En het verbruik, net 160km gereden met 11kWh/100km met airco aan. Bij elke keer bergaf is het weer enkele km’s bijplussen op de GoM :)
O en er was nog twijfel bij sommigen of de SCC ook bergaf netjes de snelheid aanhoudt: het antwoord is ja. Werkt echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:30:
O en er was nog twijfel bij sommigen of de SCC ook bergaf netjes de snelheid aanhoudt: het antwoord is ja. Werkt echt geweldig.
Oh mooi om te horen! Niet gedacht.

Ik neem aan dat je dit ook vastgesteld hebt met regeneratie op NUL, bergafwaarts en zonder een auto voor je?
Anders kun je dat nog ff proberen. Je ziet, ik blijf twijfelen.... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 24-07-2019 18:49 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Haha ok ik ga het testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 14:59
Regeneert ie niet automatisch wanneer je SCC aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:49:
Ik neem aan dat je dit ook vastgesteld hebt met regeneratie op NUL, bergafwaarts en zonder een auto voor je?
Anders kun je dat nog ff proberen. Je ziet, ik blijf twijfelen.... 8)7
PeaceNlove heeft dat toch al voor je getest en bevestigd afgelopen vrijdag...
Vanochtend de helling afgereden, daarvoor eerst even met de rechterflipper de regeneratie helemaal teruggezet en vervolgens de cruisecontrol aangezet. En ik kreeg gewoon 1 en later zelfs 2 blauwe balkjes van het regenereren te zien en ik ging ook niet harder rijden, de auto hield netjes snelheid zoals ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Glawen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:05:
Regeneert ie niet automatisch wanneer je SCC aan hebt?
Ja, maar alleen als-ie een ander voor zich ziet. Je ziet dat regeneratieblokje linksonder dan groen worden. Als dat blokje groen is, dan weet je dat de auto iemand voor zich ziet. Niet noodzakelijkerwijs dichtbij genoeg om daar iets mee te doen overigens....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.tweakers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-08 15:46
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:41:
[...]

Ja, maar alleen als-ie een ander voor zich ziet. Je ziet dat regeneratieblokje linksonder dan groen worden. Als dat blokje groen is, dan weet je dat de auto iemand voor zich ziet. Niet noodzakelijkerwijs dichtbij genoeg om daar iets mee te doen overigens....
Berg af heb je geen auto voor je nodig en werkt geweldig! Gebruik, ook hier in de Noorse bergen bijna geen rem. Ook zonder ACC. Voor een bocht even gas los en de linker flipper is meestal genoeg. Soms 20 kilometer en op de ritteller een verbruik van 0 (gaat niet negatief).

[ Voor 6% gewijzigd door bart.tweakers op 25-07-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 21:40
Gisteren gemerkt als ik ACC uitzet de regen in auto mode gaat. Gezien ik op regen 1 ingesteld stond gaat hij naar regen 1 na het uitzetten van de ACC maar past hij dit aan, zelfs naar regen 3 afhankelijk van een bocht of zelfs een wagen voor u maar botsen zou hij wel, hij stopt niet zoal in de stop&go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bruneelm schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:56:
Gisteren gemerkt als ik ACC uitzet de regen in auto mode gaat. Gezien ik op regen 1 ingesteld stond gaat hij naar regen 1 na het uitzetten van de ACC maar past hij dit aan, zelfs naar regen 3 afhankelijk van een bocht of zelfs een wagen voor u maar botsen zou hij wel, hij stopt niet zoal in de stop&go.
Als de auto voor je naar stilstand gaat, dat je eigen auto dat ook. Ook als je op een file af rijdt doet hij dit, al geeft die dan wel een melding dat hard geremd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
swaluw2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Tot 90% geladen, duurde ruim een uur bij elkaar.
maar was dit een gok van je om het te redden ? Het is 314km snelweg rijden (ex Parijs natuurlijk, kleine kans dat je daar de 110 red). Het verbaasd me echt dat je dit hebt gered. ABR komt ook niet met opties dat dit mogelijk is. Ik zou dit ook graag willen proberen volgende week, maar mijn gevoel zegt niet doen.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:12:
[...]

Als de auto voor je naar stilstand gaat, dat je eigen auto dat ook. Ook als je op een file af rijdt doet hij dit, al geeft die dan wel een melding dat hard geremd moet worden.
Nee, dat doet-ie zeker niet!

Wel ff goed lezen: @bruneelm heeft het over de situatie dat SCC uit staat. Dan remt-ie wel af, maar niet helemaal tot stilstand.
Hier kwam ik een tijdje geleden ook achter. Ik heb zo zelfs een tijdje gereden met regeneratie op nul. Als je dan harder rijdt dan je voorganger, dan remt de auto wel af (je ziet de regen-pijltjes toenemen van 1-3) als je in de buurt komt. Stopt die auto vóór je, dan zie je het aantal pijltjes toenemen, maar hij remt niet extra hard, zoals die dat wel doet in SCC.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Nou @Hippe Lip het antwoord is verrassend simpel: als de SCC aan staat dan kan je helemaal de regeneratiestand niet wijzigen! Waarschuwing komt in beeld dat de flippers niet werken als SCC actief is.
Was ook heel logisch. De regeneratiestand slaat op hoe agressief er op de motor geremd moet worden bij gas los. Bij SCC geef je een snelheid aan die de auto aan moet proberen te houden, daarmee is er alle vrijheid om naar hartelust te regenereren :) Als je perse niet wilt regenereren moet je hem in neutraal zetten denk ik..
Net weer 22km erbij op de GoM na een flinke afdaling :) verbruik is constant 12kWh/100km hier. Bij bergop loopt het op naar 14 wat je dan bergaf weer terugwint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tja, kleine communicatiestoornis. Dat je die regeneratie niet in kunt stellen met SCC actief, dat wist ik wel. Wat ik bedoelde is dat je die regeneratie op nul stelt vóórdat je de SCC inschakelt.

Maar wat je er nu niet bij vertelde: bij een steilere afdaling remt de auto ook flink af tot de bij de SCC ingestelde snelheid?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ja. Over en uit nu over de SCC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
Ben1987 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:57:
[...]

maar was dit een gok van je om het te redden ? Het is 314km snelweg rijden (ex Parijs natuurlijk, kleine kans dat je daar de 110 red). Het verbaasd me echt dat je dit hebt gered. ABR komt ook niet met opties dat dit mogelijk is. Ik zou dit ook graag willen proberen volgende week, maar mijn gevoel zegt niet doen.... :X
Was geen gok. Bij mij gaf de ABR app het wel aan. Ik had de settings al aangepast op basis meivakantie met dakkoffer en wist dat de app veels te conversatief stond. Daarnaast wist ik dat Parijs traject sowieso niet hard kon rijden door drukte. En als back up zou ik nog wat langzamer achter iemand anders kunnen rijden maar dat was niet nodig. Kon laatste stuk zelfs 130 doortrappen.

Hier in Spaanse pyreneeën haal ik overigens meer dan 400 kilometer actieradius. Heb altijd maximale regeneratiestand en hij laadt bergaf enorm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
swaluw2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:24:
[...]

Was geen gok. Bij mij gaf de ABR app het wel aan. Ik had de settings al aangepast op basis meivakantie met dakkoffer en wist dat de app veels te conversatief stond. Daarnaast wist ik dat Parijs traject sowieso niet hard kon rijden door drukte. En als back up zou ik nog wat langzamer achter iemand anders kunnen rijden maar dat was niet nodig. Kon laatste stuk zelfs 130 doortrappen.

Hier in Spaanse pyreneeën haal ik overigens meer dan 400 kilometer actieradius. Heb altijd maximale regeneratiestand en hij laadt bergaf enorm op.
Is het de moeite waard om voor Ionity om te rijden met de e-Niro? Volgens Google is het vanaf Antwerpen 8 minuten om. Ik denk niet dat je dat terugwint met de extra laadsnelheid. Snap niet waarom Ionity niet een locatie gekozen heeft tussen Lille en Parijs. Nu is het vooral handig voor mensen die van Brussel naar Parijs gaan, maar ook die komen langs Lille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Z___Z met Ionity kun je de richting de 77kW komen. Met een reguliere 50kW snellader kom je niet boven de 45kW uit. Scheelt genoeg voor mij om er voor om te rijden als ik reeds geluncht heb. Na 30 minuten ben je vaak weer bij de 74% en dan zakt de laadsnelheid in waardoor je beter door kan naar de volgende i.p.v. wachten op meer.
Ook heeft Ionity meerdere laders waardoor de kans kleiner is dat ze allen bezet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-07-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
@Z___Z dan ken je de grensovergang Rekkem en het traject rond Lille nog niet, ik vrees dat er meer kans is dat je er langer over doet dan die 8min om ook onder Rijsel uit te komen. Het is HET traject van het zwaar verkeer richting zuiden en zeker op vrijdagnamiddag/avond.

Voorlopig is het nog rustig maar straks drukker gezien alle vrachtwagens naar t zuiden doorheen FR willen zijn omdat er rijverbod is voor vrachtwagens in t weekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PgYcSAF5dLGqOsLk2uxx2nWF/thumb.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door bruneelm op 26-07-2019 10:37 . Reden: Bijhorende statische toestand via Rekkem of via ionity naar het zuiden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bruneelm schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:24:
@Z___Z dan ken je de grensovergang Rekem en het traject rond Lille nog niet, ik vrees dat er meer kans is dat je er langer over doet dan die 8min om ook onder Rijsel uit te komen. Het is HET traject van het zwaar verkeer richting zuiden en zeker op vrijdagnamiddag/avond.
Geen idee over Rekem (is dat bij Maastricht?), maar rond Lille is het wel druk, maar volgens Google maps is dat nog steeds 12 minuten sneller op dit tijdstip dan via Ionity. Ik heb zelf de route dit voorjaar gereden op donderdag. Als de Cori-Door laders beschikbaar zijn, is het IMHO het omrijden langs Ionity niet de moeite waard. Het verschil in laadtijd is denk ik te klein om de omrijdtijd goed te maken. Als je met een Model 3 rijdt die 200 kW kan laden is het verschil veel groter dan de 44 kW vs 77 kW. Jammer dat de Kia niet sneller kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Laatst online: 05-09 12:58
Ik heb nog een vraag, ik was 2 weken geleden in Bonn, daar heb je laadpalen van SKW of SKB ( sorry, weet het even niet meer) deze zijn 22 kw! dus vol laden met 7,4 KW maar deze palen zijn zonder pas , je moet de QR code scannen op de paal , dan wordt je doorgelinkt naar een site waar je je credit card gegevens invoeren dan wordt er 50 euro van je rekening gehaald en aan het eind van het laden weer teruggestort en de laadkosten berekend, (in mijn geval 15 euro nog iets) maar hij was nog niet helemaal vol en toen wilde wij weg en kwam de grap!! je moet dan zelf het laden onderbreken en hoe doe je dat dan??? ik wist het niet, Ik heb uiteindelijk besloten om softwarematig de laadsnelheid terug te brengen door de maximum laadhoeveelheid met AC laden terug te brengen en toen maar met de ontgrendeling de kabel eruit gehaald, en toen gaf de laadpaal ook mijn kabel terug omdat het onderbroken was. Mijn vraag is dus hoe stop je het laden als de paal geen optie heeft om dat te doen bij zo'n prepaid paal. Ik heb de laadsnelheid dus terug gebracht om een vlamboog te voorkomen bij het uittrekken!! tijdens het laden!!

Op zich zijn deze palen prima maar hoe onderbreek je het laden als de paal dat niet doet??

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Over de auto na 14.500 alleen maar lof, flinke file naar Bonn, maar wat is dat file en snelweg rijden heerlijk als je bijna anderhalf uur niet je gaspedaal en je rem aanraakt want dat doet onze schoonheid allemaal zelf. dit is echt relaxed autorijden !!! echt een top auto!!!

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Zie trouwens mijn collega's om half 5 op de parkeerplaats allemaal in hun kokende auto's stappen van ruim 40 graden, :'(
Mijn schatje ingesteld op 17 graden ( lager kan helaas niet ) en aan de stekker...… zo lekker een koele auto met deze temperaturen.... Zie ze toch jaloers kijken...… had het natuurlijk vol trots verteld!!! hahaha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@marc4547 de laadpoort is de eerste 30s ontgrendeld nadat je de auto van het slot haalt. Het laadvermogen is dan 0,5 kW, dus geen vlambogen mogelijk ;)
Maar ik denk dat jouw truc beter is, zodat de kabel ook aan de kant van de paal loskomt.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-07-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-12-2020
marc4547 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:24:
Zie trouwens mijn collega's om half 5 op de parkeerplaats allemaal in hun kokende auto's stappen van ruim 40 graden, :'(
Mijn schatje ingesteld op 17 graden ( lager kan helaas niet ) en aan de stekker...… zo lekker een koele auto met deze temperaturen.... Zie ze toch jaloers kijken...… had het natuurlijk vol trots verteld!!! hahaha :)
Zeker heerlijk, Het laadsnoer hoeft er toch alleen in te zitten? Als de auto al 100% is opgeladen gaat de airco toch ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet wachten voor mijn vakantie naar Italië en Alpen in september: fiets mee, lekker bergjes oprijden en ook genieten van de auto. Als ik de verhalen zo lees kan ik niet wachten :)

Vandaag even bij de dealer geweest voor de trillingen en ze gaan er over twee weken naar kijken. Direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een blik te werpen op de gefacelifte hybride. Veel anders is het allemaal niet. De bumper is een hele verbetering, de achterlichten zijn iets anders en het interieur is echt alleen het dashboard anders. Ziet er goed uit, maar is nu niet wereldschokkend fraaier of zo. Wel merk je duidelijk dat de hybride 2cm lager op zijn pootjes staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
maaik13 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:06:
[...]

Zeker heerlijk, Het laadsnoer hoeft er toch alleen in te zitten? Als de auto al 100% is opgeladen gaat de airco toch ook aan?
ja dat klopt, als het laadtouwtje er maar in zit , uit de accu doet hij dat niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

marc4547 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:16:
Ik heb nog een vraag, ik was 2 weken geleden in Bonn, daar heb je laadpalen van SKW of SKB ( sorry, weet het even niet meer) deze zijn 22 kw! dus vol laden met 7,4 KW maar deze palen zijn zonder pas , je moet de QR code scannen op de paal , dan wordt je doorgelinkt naar een site waar je je credit card gegevens invoeren dan wordt er 50 euro van je rekening gehaald en aan het eind van het laden weer teruggestort en de laadkosten berekend, (in mijn geval 15 euro nog iets) maar hij was nog niet helemaal vol en toen wilde wij weg en kwam de grap!! je moet dan zelf het laden onderbreken en hoe doe je dat dan??? ik wist het niet, Ik heb uiteindelijk besloten om softwarematig de laadsnelheid terug te brengen door de maximum laadhoeveelheid met AC laden terug te brengen en toen maar met de ontgrendeling de kabel eruit gehaald, en toen gaf de laadpaal ook mijn kabel terug omdat het onderbroken was. Mijn vraag is dus hoe stop je het laden als de paal geen optie heeft om dat te doen bij zo'n prepaid paal. Ik heb de laadsnelheid dus terug gebracht om een vlamboog te voorkomen bij het uittrekken!! tijdens het laden!!

Op zich zijn deze palen prima maar hoe onderbreek je het laden als de paal dat niet doet??
Laadsnelheid terugbrengen om een vlamboog te voorkomen? Je kunt helemaal geen vlamboog krijgen, omdat de kabel aan beide kanten vergrendeld is. Als je de auto ontgrendelt (of als-ie dat al is, als je op de ontgrendelknop van de afstandsbediening drukt), dan wordt de laadsnelheid teruggebracht tot 0,5 kW en is de kabel aan de kant van de auto ontgrendeld. Dat duurt 10 of 15 s, waarna de kabel weer vergrendelt en het laadvermogen weer omhoog gaat. In die tijd kun je de kabel dus lostrekken uit de auto en is een vlamboog dus onmogelijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik voeg graag een ander aspect toe mbt de Ionity laadpalen. Als particulier betaal ik mijn brandstof/elektriciteitskosten zelf. Ik vertoef op dit ogenblik in Zwitserland en maak dus gebruik van de Ionity laadpalen. Ik ben in Klosters ( Davos) en de dichtstbijzijnde Ionity laadpaal is 40 km verwijderd. Kostprijs: 8 € voor om het even welke hoeveelheid geladen wordt. Er zijn meerdere laadpalen in Davos/Klosters. De kostprijs voor bijna alle, wordt door Newmotion geschat op 62,67 Chf ( ongeveer 55€ ) In Davos bevindt zich een laadpaal waar .de door Newmotion geschatte laadprijs 275,54 Chf is (250€) !!! (Fluelastrasse 2 Davos Dorf) Ook in andere landen zijn er grote prijsverschillen. Ik denk dat het hoog tijd is om een Europese regelgeving op poten te zetten waarbij de beheerder verplicht wordt om de kostprijs van de betrokken laadpaal te afficheren. Experts kunnen hiervoor een gestandaardiseerde methode op punt zetten.
Ik schrijf in elk geval de Belgische Europese parlementsleden hierover aan.

Ps. Het gaat over een laadprijs te betalen na het opladen van 20% naar 80%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik denk niet dat de Zwitsers onder de indruk gaan zijn van (Belgische) EU parlementairen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 07:13
Flüelastrasse 2 in Davos kost bij Maingau 40 ct per kWh. Minus 20% DC korting is dat 32 ct per kWh.

Er is een reden om altijd een Maingau pas bij de hand te hebben...

O ja, maximaal 1 uur DC laden, daarboven 10 ct per minuut extra.

[ Voor 16% gewijzigd door Harvest2002 op 26-07-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Ik heb volgende laadpassen bij: Newmotion, Plugsurfing, Chargemap ( vooral handig in Frankrijk, vermoed ik), de app van Ionity, en Maingau. Op vrijwel alles voorbereid dus. Uiteraard zal ik gebruik maken van de goedkoopste laadpas. Het grote prijsverschil tussen de onderscheiden laadpassen kan ook best publiek gemaakt worden. Net zoals het verplicht zichtbaar uithangen van de brandstofprijzen ook door de overheid diende te worden verplicht.
En nee: enkele parlementairen zullen het verschil niet maken. Maar als het grote publiek en consumentenorganisaties hun duit in het zakje doen kan er misschien iets bewegen op Europees vlak. Je ziet: ik blijf optimist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Ik ben ervan overtuigd dat er steeds meer uniformiteit zal komen. Dat is een kwestie van tijd.

Probleem is dat er verschillende partijen zijn: de aanbieder van de laadpaal en de aanbieder van de pas of app die je gebruikt. Wiens prijs moet er dan worden vermeld?

Als er verschillende aanbieders van laadpalen zijn, is er voldoende concurrentie en voorkom je exorbitante prijzen. Ik maak me bv zorgen om de prijzen in DK. Waarom zijn zelfs de prijzen bij Maingau voor Denemarken zo hoog vergeleken met de rest van Europa? Omdat Clever daar een monopolie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:10:
Ik denk niet dat de Zwitsers onder de indruk gaan zijn van (Belgische) EU parlementairen. ;)
Toch wel, denk ik. Zwitserland doet weliswaar niet mee aan de EU-regelgeving, maar adopteert stiekem toch het overgrote deel ervan. Zie bijvoorbeeld de regeling rond mobiel bellen, waarbij je met je bundel uit eigen land in heel Europa kunt bellen, zonder dat hiervoor extra kosten in rekening gebracht worden. Zwitserland doet hier netjes aan mee, voor zover ik weet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Harvest2002 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:26:
Ik ben ervan overtuigd dat er steeds meer uniformiteit zal komen. Dat is een kwestie van tijd.

Probleem is dat er verschillende partijen zijn: de aanbieder van de laadpaal en de aanbieder van de pas of app die je gebruikt. Wiens prijs moet er dan worden vermeld?

Als er verschillende aanbieders van laadpalen zijn, is er voldoende concurrentie en voorkom je exorbitante prijzen. Ik maak me bv zorgen om de prijzen in DK. Waarom zijn zelfs de prijzen bij Maingau voor Denemarken zo hoog vergeleken met de rest van Europa? Omdat Clever daar een monopolie heeft?
Voor mij als gebruiker is het niet interessant van wie de paal is. Ik heb alleen te maken met de uitgever van het pasje (of de app). En die kan verplicht worden om op welke manier dan ook direct (aansluitend) vóór het starten van het laden op ondubbelzinnige manier de kosten aan te geven. Dus alle elementen zoals eenmalige kosten, kWh-kosten, tijdkosten en is er nog meer? dan kan ik op dat moment kiezen om door te gaan of niet. En dan eventueel een ander pasje te gebruiken of naar een andere paal te gaan.

Dit lijkt me nog helemaal niet zo ingewikkeld om te realiseren. Natuurlijk, het kost initieel wel ff werk, maar daarna is het een transparante markt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Dat doet Maingau al hoor. Ook de (meeste?) andere leveranciers laten in hun app zien hoeveel het laden kost. Er zijn ook apps die aangeven welke prijzen de verschillende aanbieders van passen bij een bepaalde laadpaal rekenen. En die verschillen zijn -zoals Mich46 terecht opmerkt- enorm.

De transparantie is er wel alleen vergt het nu nog redelijk wat uitzoekwerk. Uiteraard is meer transparantie aardig en misschien wel wenselijk maar het lijkt me niet realistisch dat bij een bepaalde laadpaal alle prijzen van alle laadpasaanbieders zullen worden vermeld.

Als er binnen een land of regio voldoende verschillende aanbieders van laadpalen zijn, mag je verwachten dat -zeker op termijn- de prijzen naar elkaar toe zullen groeien, ook bij de aanbieders van passen. Je ziet dat volgens mij nu al gebeuren.

Ik maak me zoals gezegd meer zorgen over de verschillen in tarieven die er binnen de EU gerekend worden en of er overal voldoende concurrentie is om te voorkomen dat je in sommige (EU) landen veel meer betaalt dan in andere. Denemarken is wat mij betreft een negatief voorbeeld.

Ik kijk zojuist nog even naar de prijzen van Maingau en zie dat men voor DK voor hun eigen energieklanten maar 25 ct per kWH rekent, tegenover 95 ct per kWh voor hun overige klanten. Ik zal hun eens een e-mail sturen met de vraag hoe zij dit verklaren.

[ Voor 10% gewijzigd door Harvest2002 op 26-07-2019 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Toch wel, denk ik. Zwitserland doet weliswaar niet mee aan de EU-regelgeving, maar adopteert stiekem toch het overgrote deel ervan. Zie bijvoorbeeld de regeling rond mobiel bellen, waarbij je met je bundel uit eigen land in heel Europa kunt bellen, zonder dat hiervoor extra kosten in rekening gebracht worden. Zwitserland doet hier netjes aan mee, voor zover ik weet.
Dan ben ik verkeerd ingelicht en is dit na de invoering van de roaming op 15/06/2017 nog aangepast.
Op dat tijdstip maakten alleen de 28 EU lidstaten + de 3 landen van de Europese Economische Ruimte (Ijsland, Liechtenstein en Noorwegen) daar deel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
De regeling voor mobiel bellen is inderdaad niet dezelfde als in de Europese lidstaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-04 17:28
Woop Woop! Net de afspraak gemaakt, vrijdag 9 augustus mag ik mijn E-Niro Executive Line in de kleur Platinum Graphite ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hangt van provider af. Met tmobile had ik geen roaming in Zwitserland. Met Tele2 wel.
IvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:48:
[...]

Dan ben ik verkeerd ingelicht en is dit na de invoering van de roaming op 15/06/2017 nog aangepast.
Op dat tijdstip maakten alleen de 28 EU lidstaten + de 3 landen van de Europese Economische Ruimte (Ijsland, Liechtenstein en Noorwegen) daar deel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
marc4547 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20:
[...]

ja dat klopt, als het laadtouwtje er maar in zit , uit de accu doet hij dat niet... ;)
Nou dat is niet helemaal zo, ik hoopte gisteren wel dat het zo werkte, Ik ging boodschappen doen, de beschikbare paal stond in storing, dus dacht misschien gaat de auto wel koelen. Maar helaas pasje aanbieden en er gebeurde niets, je moet dus echt aangemeld zijn anders gaat de auto echt niet koelen.

Wat wel weer werkt: auto in gebruikers modus zetten, handmatig de deuren op slot, bestuurders deur met de "sleutel" en dan lekker boodschappen doen en terug komen in een gekoelde auto.
Alles blijft wel aan, ook stoelkoeling/verwarming. Verlichting is dan wel uit.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YStunnenberg schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:37:
Wat wel weer werkt: auto in gebruikers modus zetten, handmatig de deuren op slot, bestuurders deur met de "sleutel" en dan lekker boodschappen doen en terug komen in een gekoelde auto.
Hee, dát is een mooie workaround! Hoeveel km bereik kost het om de auto zo een half uurtje ‘kalt zu stellen’?
;)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
aph3x2n schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:24:
Woop Woop! Net de afspraak gemaakt, vrijdag 9 augustus mag ik mijn E-Niro Executive Line in de kleur Platinum Graphite ophalen :)
Wanneer besteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hbolten schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:59:
Hangt van provider af. Met tmobile had ik geen roaming in Zwitserland. Met Tele2 wel.
[...]
Inderdaad. Net zoals het bij laadpalen afhangt van de uitbater van de laadpaal/laadpas en niet van een overkoepelnde overheidsregulering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
YStunnenberg schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:37:
[...]
Maar eigenlijk is dat (koelen van een geparkeerde auto) geen optie meer die voorbehouden is aan een EV. In o.a. de VS is het doodnormaal dat iedereen zijn (ice)auto laat doorkoelen terwijl deze geparkeerd staat.

Uiteraard heeft de EV wel het bijkomende voordeel (indien paal beschikbaar, deze werkt en je hem langdurig bezet mag houden) dat je deze kan koppelen aan een externe energiebron.

Indien je bij ons op de parking van het bedrijf de auto een hele dag aan de paal zou hangen om te koelen zouden de whatsapps je al vlug om de oren vliegen. :)
Toch tot september. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
Hebben anderen ook dat de Kia app niet meer update sinds gisteren?

Bij mij denkt ie dat ik nog 200 kilometer verderop sta en geeft geen actuele status meer van laden en actieradius.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-09 15:56

Timple

Zoals beloofd enkele foto's dan.

Helaas mis ik de voor- en na- foto's van waar ik de bodem verlaagd heb. Dit levert echt een stuk meer ruimte op. En de orginele kofferbak vloer past vrij goed weer een stukje lager terug.

Wat er weg is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VGe5lTVRw1ufIQYQo4F3Q0i4/full.jpg

Waar de wandelwagen bak is gebleven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EJCorPDEjgQqeByyvuQrF3CW/full.jpg
Speciaal voor deze gelegenheid ontdekt dat je deze dus ook kan inklappen. Was ik me tot dantoe niet van bewust.

Er past nog een behoorlijk grote koffer bij het voeteneinde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oVduJ0igTTWwpf5hKXU71vXV/full.jpg

Uit comfort en veiligheids overwegingen heb ik natuurlijk niet ingeleverd op beenruimte. Netjes de klikjes geteld bij het verplaatsen van de stoel en in dezelfde stand weer terug gezet.

Criteria voor de hond: Net zoveel ligplaats als in de mand en ze moet rechtop kunnen zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5aul7sGUVo2KJfTlCeWEW3YZ/full.jpg

Blijkbaar vond ze het allemaal prima, want ze sprong er met hetzelfde enthousiasme weer in na een pauzeplek.

Grootste koffer was voor mij en de vrouw. Forse koffer achterin was voor de kids.

En het losse spul en alle luierpakken gewoon lopen stapelen vervolgens :+
Onder de vloerplan (ja daar is nog meer ruimte) zaten de bergschoenen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
Z___Z schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:37:
[...]

Is het de moeite waard om voor Ionity om te rijden met de e-Niro? Volgens Google is het vanaf Antwerpen 8 minuten om. Ik denk niet dat je dat terugwint met de extra laadsnelheid.
Wat CyBeRSPiN al schreef, met name dat er meerdere palen staan (4 aan beide kanten van de weg, dus 8 in totaal) is wel een erg groot voordeel.

Los van de snelheid van laden en dat je maar 8 euro betaalt.

Ik heb op de route naar Spanje 1x geen Ionity gebruikt, dat kostte me 3 uur extra door meerdere laadpalen te proberen die het uiteindelijk niet deden.

Terug vanuit Spanje volgende week ga ik zelfs proberen of de hele route terug naar Nederland met alleen Ionity palen lukt. Heb het net gepland, ik denk dat het kan mits rustig rijden (max 105).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

swaluw2 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:50:
Hebben anderen ook dat de Kia app niet meer update sinds gisteren?

Bij mij denkt ie dat ik nog 200 kilometer verderop sta en geeft geen actuele status meer van laden en actieradius.
Ja, sinds gisterochtend geen updates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 06:26
@Timple die plastic rommel wil ik er bij mij ook nog uithalen. past de originele plank ook "op het metaal" of heb je iets nieuws gezaagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
Hippe Lip schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Hee, dát is een mooie workaround! Hoeveel km bereik kost het om de auto zo een half uurtje ‘kalt zu stellen’?
;)
Ik heb er niet op gelet, was met een half uurtje weer terug. Stond bij een winkel waar op dat moment maar een paar andere mensen waren, mooie try-out.
Verschil met een ICE en een EV in dit geval is dat de motor niet draait en dus geen uitstoot is.

De auto is echt een stuk sneller koel wanneer je in de Eco mode de stand van de Airco op normaal zet.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
Besteld op 29-11-2018, eerste inschatting van levering was de eerste week van oktober 2019. Dat is dus nu de tweede week van Augustus geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 22:04
aph3x2n schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Besteld op 29-11-2018, eerste inschatting van levering was de eerste week van oktober 2019. Dat is dus nu de tweede week van Augustus geworden...
Dan had je waarschijnlijk niet gereserveerd? Ik heb tegelijk met jou besteld en kreeg mijn platinum graphite al op 4 april (had wel gereserveerd overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Laatst online: 25-07 20:59
Ik vind het interessant: "2019 Kia Niro EV "Hidden" Features"

YouTube: 2019 Kia Niro EV "Hidden" Features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
connos schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Dan had je waarschijnlijk niet gereserveerd? Ik heb tegelijk met jou besteld en kreeg mijn platinum graphite al op 4 april (had wel gereserveerd overigens)
Klopt, zonder reservering.

Echter is er geen touw aan vast te knopen want ik ken ook iemand die rond dezelfde tijd heeft besteld en die krijgt hem pas in mei 2020...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
e-Niro schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:13:

Tof.
Maar het is niet, zoals de auteur opmerkt, dat het bij de Kona gelijkaardig is. Zijn eerste punt (achteruitkijk spiegel feature, wat hier ook al werd aangehaald) werkt niet op de Kona.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren met vier stops van Breda naar Zell am Ziller in Oostenrijk gereden met de Kia. Het viel mij 100% mee, de IONITY stations zijn echt perfect maar we hebben ook een Allego en een ionity gebruikt: allemaal met laders die maximale 77 kw kunnen leveren. Wij zijn s’nachts gaan rijden vanwege de hitte en omdat we geen idee hadden hoe druk het overdag bij de laadpunten is: nu hebben we geen enkele andere auto gezien bij de laadpunten 😂. De ABRP planner is perfect, de auto is overigens zuiniger (met 130km/u een gezin van 4) dan de plantool dus je komt makkelijk bij de geplande stops. Gemiddeld hebben we 35 minuten per stop stil gestaan, alle laadpunten werkten in 1 of 2 keer 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 05:55
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:18:
Gisteren met vier stops van Breda naar Zell am Ziller in Oostenrijk gereden met de Kia. Het viel mij 100% mee, de IONITY stations zijn echt perfect maar we hebben ook een Allego en een ionity gebruikt: allemaal met laders die maximale 77 kw kunnen leveren. Wij zijn s’nachts gaan rijden vanwege de hitte en omdat we geen idee hadden hoe druk het overdag bij de laadpunten is: nu hebben we geen enkele andere auto gezien bij de laadpunten 😂. De ABRP planner is perfect, de auto is overigens zuiniger (met 130km/u een gezin van 4) dan de plantool dus je komt makkelijk bij de geplande stops. Gemiddeld hebben we 35 minuten per stop stil gestaan, alle laadpunten werkten in 1 of 2 keer 🙏
ABRP houdt denk ik ook rekening met de range in winterse omstandigheden. ABRP staat standaard op 179 Wh/km bij 110 km/u voor de Niro. Mijn ervaring is dat in de zomer met airco aan 160 Wh/km prima haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
aph3x2n schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:24:
[...]
Klopt, zonder reservering.

Echter is er geen touw aan vast te knopen want ik ken ook iemand die rond dezelfde tijd heeft besteld en die krijgt hem pas in mei 2020...
Hoe dan ook, het is het wachten waard. De e-Niro is een superfijne auto om te rijden. Na dik 4000km beleef ik veel meer lol aan deze auto dan al mijn vorige auto’s na gewenningsperiode (vorige auto’s: Skoda Octavia HB, Seat Ibiza ST, Volvo V50, Ford Focus C-Max, VW Passat, VW Golf3, Peugeot 305)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

e-Niro schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:13:

Deze (en andere) features zijn alleen hidden wanneer je het instructieboekje niet leest. Ik heb het boekje nog niet helemaal doorgelezen, maar toch zijn dit denk ik voor veel gebruikers een open deur....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

Ja, ik heb het filmpje gezien en er zat weinig nieuws in. Sterker nog, ik weet nog een hidden feature waarbij je in de instellingen per rijmodus de regeneratie kan instellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
swaluw2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:24:
[...]

Wat heb jij qua instellingen precies aangepast ? Als ik laden tot 90% bij Doornik invul, wilt hij alsnog laden in Parijs. Ben het wel met je eens dat je veel verder kan komen dan de website aangaf, hadden wij toen we in mei gingen ook gelijk gemerkt toen we bij de eerste stop stonden.

400km kan beter hoor, maar is warm zeker ? Ik haalde in mei in ZW Frankrijk 520km.

BTW, heb dit net aangepast in het overzicht van laders op de route:
Na 64.5 km:
4. Nét na Parijs,, 2 Corri Door laders: 48.636017, 2.146769. TOEVOEGING: er zijn 4 nieuwe laders op bijna dezelfde locatie geplaatst: Total HPC 175kW - Aire de Service de Limours A10 Quest -Janvry. Actief sinds midden juli 2019

[ Voor 13% gewijzigd door Ben1987 op 29-07-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Harvest2002 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:20:
Flüelastrasse 2 in Davos kost bij Maingau 40 ct per kWh. Minus 20% DC korting is dat 32 ct per kWh.

Er is een reden om altijd een Maingau pas bij de hand te hebben...

O ja, maximaal 1 uur DC laden, daarboven 10 ct per minuut extra.
@Mich46

Alleen doet die paal het niet met MainGau. Ik ben afgelopen april in Davos geweest. Toen ook lopen zoeken naar palen. En bij geen enkele met MainGau kunnen laden. Ook bij die BMW dealer geweest aa nde Fluelasstrasse. En toen ook met TNM gekeken wat de "reguliere" prijzen waren.
Uiteindelijk bij het congrescentrum met CC betaald voor 1 sessie en hem 100% volgeladen.

Over 2 weken ga ik weer naar Zwitserland. Dus ik ben benieuwd waar ik wel kan laden met MainGau.
Of is mijn MainGau pas niet goed? Heb er soms ook moeite mee in NL bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ben1987 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:38:
Als ik laden tot 90% bij Doornik invul, wilt hij alsnog laden in Parijs.
Ben je bang dat je reis te kort duurt of zo? Bij snelladers is het verstandig om niet verder dan tot 80% te laden. Van 80-100% duurt net zo lang als van 20-80% (of zelfs nog langer?).

Het is daarom gebruikelijk om bij snelladers niet verder te gaan dan tot 80%, Zie deze grafiek hoe de laadsnelheid in de tijd verandert. Bij echte snelladers zakt de snelheid boven de 55% al aardig in, bij de 50 kW laders vanaf ca. 72%. Vanaf ca. 77% houd je nog maar 25 kW over en boven de 87% houd je echt nix meer over.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

greatgonzo

schit-te-rend!

door de geboorte van onze dochter is het hele.. zoek een EV.. verhaal op de achtergrond geraakt. Ben ook niet meer helemaal aangehaakt.

Staat de verwachte levertijd nog steeds op een jaar? Of is het iets naar beneden bijgesteld, bijvoorbeeld 3/4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greatgonzo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:24:
door de geboorte van onze dochter is het hele.. zoek een EV.. verhaal op de achtergrond geraakt. Ben ook niet meer helemaal aangehaakt.

Staat de verwachte levertijd nog steeds op een jaar? Of is het iets naar beneden bijgesteld, bijvoorbeeld 3/4?
wat ik zo hoor kan het nog steeds per dealer verschillen, sommige minder dan een jaar, sommigen 1,5 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben1987
Hippe Lip schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:43:
[...]

Ben je bang dat je reis te kort duurt of zo? Bij snelladers is het verstandig om niet verder dan tot 80% te laden. Van 80-100% duurt net zo lang als van 20-80% (of zelfs nog langer?).

Het is daarom gebruikelijk om bij snelladers niet verder te gaan dan tot 80%, Zie deze grafiek hoe de laadsnelheid in de tijd verandert. Bij echte snelladers zakt de snelheid boven de 55% al aardig in, bij de 50 kW laders vanaf ca. 72%. Vanaf ca. 77% houd je nog maar 25 kW over en boven de 87% houd je echt nix meer over.
het gaat om het verhaal ervoor. Diegene waar ik op reageerde heeft daar tot 90% geladen tot hij in 1 keer door kon rijden tot de volgende Ionity lader omdat de laders op de A1 tussen België en Parijs niet betrouwbaar zijn, plus er staat er gewoon echt weinig op dat stuk. Hij heeft een uur geladen tot 90%. Dat heb ik er dan ook wel voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich46
Soms is het ontbreken van snelladers een voordelige zaak. Ik ben sinds 3 dagen in de Vallei van Aosta, en maakte reeds 5 maal gebruik van laders van 22kwh. Deze zijn allen uniform van dezelfde firma en zeer eenvoudig in gebruik. Men heeft de laders oordeelkundig verspreid over de stad en de vallei. Het grote probleem in het hoogseizoen is het vinden van een parkeerplaats, behalve... wanneer je elektrisch laadt. Daarenboven betaal je geen parkeergeld, en dit is peperduur. Een niet-elektrische auto op een laadplaats wordt onverbiddelijk weggesleept! (Zo staat het toch overal aangeduid).
Blijkbaar rijden er nog niet veel elektrische auto’s in Italië, want mijn Kia Niro heeft telkens veel bekijks. Ik sta (op enkele keer na) steeds alleen op te laden.
De toeristische dient stelt dat het regionale bestuur veel heeft geïnvesteerd in het plaatsen van laadpalen.
Ik hoop dat dit in gans Italië navolging vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:38:
[...]

wat ik zo hoor kan het nog steeds per dealer verschillen, sommige minder dan een jaar, sommigen 1,5 jaar
Heb van onze leasemaatschappij te horen gekregen dat nieuwe bestellingen naar verwachting in augustus 2021 worden uitgeleverd. Oftewel, er is geen pijl op te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:56
@Timple hierbij mij foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OlM4vH0ATkAFfIX4gxTtLvrv/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nWKBlnz7LjEYy3p6OjXxTdyb/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wTpP6WiKzPC6GiiJvJnb9HUq/thumb.jpg

Heb dus meteen een frunk gemaakt met de grootste bak en de plastic kap over de DC motor weg te halen. Die heeft alleen een sier functie.

Inmiddels al 1500km mee gereden en ook door de wasstraat gegaan. Geen problemen.

[ Voor 137% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-07-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mich46 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:34:
Soms is het ontbreken van snelladers een voordelige zaak. Ik ben sinds 3 dagen in de Vallei van Aosta, en maakte reeds 5 maal gebruik van laders van 22kwh. Deze zijn allen uniform van dezelfde firma en zeer eenvoudig in gebruik. Men heeft de laders oordeelkundig verspreid over de stad en de vallei. Het grote probleem in het hoogseizoen is het vinden van een parkeerplaats, behalve... wanneer je elektrisch laadt. Daarenboven betaal je geen parkeergeld, en dit is peperduur. Een niet-elektrische auto op een laadplaats wordt onverbiddelijk weggesleept! (Zo staat het toch overal aangeduid).
Blijkbaar rijden er nog niet veel elektrische auto’s in Italië, want mijn Kia Niro heeft telkens veel bekijks. Ik sta (op enkele keer na) steeds alleen op te laden.
De toeristische dient stelt dat het regionale bestuur veel heeft geïnvesteerd in het plaatsen van laadpalen.
Ik hoop dat dit in gans Italië navolging vindt!
Ik heb vorig jaar in Italië geen een Italiaanse elektrische auto gezien behalve die van de politie in Verona. Laad infrastructuur is zeer beperkt. Of het is gratis of het is schreeuwden duur. Vorig jaar 73 euro in de app van tnm voor een 11kW laadpaal in een dorpje. Bij de Lidl was het gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Blijkbaar zijn er dan toch wijzigingen. Het opladen van 20% tot 80% kost met de Newmotion laadpas 16,30 €. De prijzen zijn identiek in de volledige Aosta vallei. En ze werken prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
[Afbeelding]

Heb dus meteen een frunk gemaakt met de grootste bak en de plastic kap over de DC motor weg te halen. Die heeft alleen een sier functie.

Inmiddels al 1500km mee gereden en ook door de wasstraat gegaan. Geen problemen.
Handig die frunk. Ik denk niet dat de LM dit soort aanpassingen erg gaat waarderen. Kun je dit gemakkelijk weer ongedaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 20:39
Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een gaaf idee, bedankt voor de foto’s. Wat vindt de garage ervan?

Dit en de LM zou mij er van weerhouden zo’n mod uit te voeren, of steeds terug te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roderickvd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Wat een gaaf idee, bedankt voor de foto’s. Wat vindt de garage ervan?

Dit en de LM zou mij er van weerhouden zo’n mod uit te voeren, of steeds terug te bouwen.
Geen idee. Ga het ze ook niet vragen. Ga het gewoon terugzetten voor een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 23:10
Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:03:
[...]
Geen idee. Ga het ze ook niet vragen. Ga het gewoon terugzetten voor een afspraak.
(1) Blijkt de "frunk" zonder aanpassingen gewoon goed zitten / klikt hij ergens vast? Of moet je er aan de bak / het motorcompartiment nog enkele aanpassingen doen?
(2) Heb je nu ook netto meer ruimte in je kofferbak? Dus: kan je je bodemplank - passend - verlagen? Of werkt dat allemaal net niet lekker?

Ik hoop zelf mijn e-Niro in september te krijgen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
hbolten schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:50:
[...]

Handig die frunk. Ik denk niet dat de LM dit soort aanpassingen erg gaat waarderen. Kun je dit gemakkelijk weer ongedaan maken?
Ik heb een lease Kona en daar werkt het identiek.
De "bak" zit los in je kofferruimte en kan je ook los in de motorruimte klemmen zonder enig hulpstuk of wijziging aan de originele configuratie.
Onder de kunststof bak zitten op de randen ook verhoogde noppen. Zo is er nog luchtcirculatie tussen de bovenkant van de motorplaat en de onderkant van de bak. Over de warmteinslag moet je je ook geen zorgen maken. Ik heb het getest bij een buitentemp. van 41°C en de motor werd niet warmer dan handwarm (het materiaal van de kofferbak en motor van Kona EV en e-Niro zijn idem).

Lever je de EV in dan verhuis je op enkele min. de "frunk" toch gewoon terug naar zijn originele plaats in de kofferruimte.

Moet hij (één keer per jaar) voor onderhoud naar de garage haal je gewoon de "frunk" even uit de motorruimte en plaats je de plastic motorcover (die ik nu bewaar in de koffer waar voorheen de kabelbak zat)
even terug over de motor met enkele "klikjes". Nog geen minuut werk. Voor garageonderhoud plaats ik de kabelbak zelfs niet terug in de koffer. Daar zit toch de bodemplaat van de koffer over.
Die "minuut" werk per jaar levert me veel meer tijdwinst (en comfort) op dan doordat ik telkens de laadkabel vanonder de motorkap kan halen ipv onderaan in de koffer (laat staan bij volgeladen koffer) of dat de kabel ergens los ligt rond te slingeren in de kofferruimte of passagiersruimte en daar onnodig plaats inneemt.

In de Kona zitten twee kunststofbakken (ik veronderstel in de e-Niro dus ook) boven elkaar. De grootste gebruik je als "frunk". Er komt dan bijkomende bagageruimte vrij ter grootte van de opslagplaats van een reservewiel. De kleinere materiaalbak die je daarboven plaats is sterk genoeg om de afdekplaat van de koffer zelf te dragen. Je ziet en voelt in de eigenlijke koffer dus niet dat de grootste bak verhuisd is naar voor.

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 23:10
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:21:
[...]
In de Kona zitten twee kunststofbakken (ik veronderstel in de e-Niro dus ook) boven elkaar. De grootste gebruik je als "frunk". Er komt dan bijkomende bagageruimte vrij ter grootte van de opslagplaats van een reservewiel. De kleinere materiaalbak die je daarboven plaats is sterk genoeg om de afdekplaat van de koffer zelf te dragen. Je ziet en voelt in de eigenlijke koffer dus niet dat de grootste bak verhuisd is naar voor.
Kan ik me voorstellen. Ik vraag me op dit moment dan alleen nog af of je al die bakken er ook gewoon uit kan laten, en de afdekplaat lager kan leggen. Scheelt nogal wat directe kofferbakruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij de Kona EV kan je idd de tweede (platte) bak er ook uithalen en dan de koffervloer lager inschuiven.
Het achterste deel loopt dan schuin op naar naar de hoogte van de originele koffervloer.
Je wint dan iets in de hoofdkoffer maar ook weer niet zoveel.
Onder de vloerplaat bijkomend 8 cm (door het verwijderen van de platte materiaalbak) en boven de vloerplaat 4 cm over een opp. van 98 x 50 cm. Boven de vloerplaat verlies je dan wel je vlakke vloer als je de achterzetels plat legt.

Of dat gelijkaardig is bij de e-Niro kan ik me (nog) niet uitspreken.
Het zou dan wel groter moeten zijn gezien de vloerplaat van de e-Niro groter is dan deze van de Kona EV.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je in de kofferbak een nieuwe passende vloer gemaakt of de huidige er gewoon ingelegd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Rij er nu een tijdje mee. Volgens het dashboard haal ik de volgende afstanden:

- Volle lading op ECO+ : 502 km
- Volle lading op ECO: 432 km
- Volle lading op normaal: 410 km
- Volle lading op sport: 395 km

Werkelijk verbruik bij rit naar het werk (gecombineerd snelweg / stad): 16.4-17.8 kwh/100 met airco aan en redelijk fel letten op de rijstijl. Bijna altijd op cruise control rijden.

Best prima, maar als je rijdt zoals met een benzine auto dan is het over en uit met je range. Ik zie voorlopig dan ook nog geen enkele reden om privé een elektrische auto te nemen. Het enige wat wel leuk is, is de uitvoering van de niro. Pure luxe :) en de bijtelling utieraard. Legale belastingsontduiking :p

[ Voor 4% gewijzigd door matthewk op 30-07-2019 12:49 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan het ook omdraaien: als nu eens iedereen op de openbare weg rustig en relax ging rijden zoals EV rijders doen (of blijkbaar toe "gedwongen" worden), wat een verademing zou dat geven? :)

Ik rij nu ook, in tweede plan, een "lease" EV. Maar ben er nu al overtuigd dat de particuliere opvolger geen ICE meer zal zijn. Het zal (B)EV zijn of niets meer.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:17:

Ik rij nu ook, in tweede plan, een "lease" EV. Maar ben er nu al overtuigd dat de particuliere opvolger geen ICE meer zal zijn. Het zal (B)EV zijn of niets meer.
Idem. Nooit meer een fossiele auto. Weg met die stinkuitlaatgassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:03
matthewk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:46:
Rij er nu een tijdje mee. Volgens het dashboard haal ik de volgende afstanden:

- Volle lading op ECO+ : 502 km
- Volle lading op ECO: 432 km
- Volle lading op normaal: 410 km
- Volle lading op sport: 395 km

Werkelijk verbruik bij rit naar het werk (gecombineerd snelweg / stad): 16.4-17.8 kwh/100 met airco aan en redelijk fel letten op de rijstijl. Bijna altijd op cruise control rijden.

Best prima, maar als je rijdt zoals met een benzine auto dan is het over en uit met je range. Ik zie voorlopig dan ook nog geen enkele reden om privé een elektrische auto te nemen. Het enige wat wel leuk is, is de uitvoering van de niro. Pure luxe :) en de bijtelling utieraard. Legale belastingsontduiking :p
Na mijn korte vakantie nu eindelijk met volle teugen van de e-Niro aan het genieten en een Twitter en YouTube account aangemaakt om de ervaringen te delen.

Gisteren 'sportief' naar het werk gereden met 17,6 kWh / 100 km en vandaag een eco rit met de airco op 'Driver only' waarbij ik vrachtwagen wel inhaal maar me strikt aan de toegestane snelheden hou met 14,9 kWh / 100 km. Het 'sportieve' ritje is nog redelijk eco omdat er twee trajectcontrole stukken (A10 & A2) inzitten.

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 30-07-2019 14:53 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

kdeboois schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:51:
[...]

Na mijn korte vakantie nu eindelijk met volle teugen van de e-Niro aan het genieten en een Twitter en YouTube account aangemaakt om de ervaringen te delen.

Gisteren 'sportief' naar het werk gereden met 17,6 kWh / 100 km en vandaag een eco rit met de airco op 'Driver only' waarbij ik vrachtwagen wel inhaal maar me strikt aan de toegestane snelheden hou met 14,9 kWh / 100 km. Het 'sportieve' ritje is nog redelijk eco omdat er twee trajectcontrole stukken (A10 & A2) inzitten.
Dan heb je niet echt sportief gereden, en meestal max 100. Zodra je boven de 100 gaat stijgt het verbruik - helaas - echt enorm. Echt jammer, want dat vreet natuurlijk aan je range. Ik heb geen range angst, maar had toch iets betere resultaten verwacht bij dagelijkse verplaatsingen. Aan mijn voet ligt het niet in eco, gezien ik de hele tijd cruise control op heb staan. Ik haal, als ik echt belachelijk traag accelereer en max 95 rijd, wel de 14.9. Dat is echter geen realistisch scenario.

De luxe van de auto maakt veel goed. Ik rij gewoon ook minder vaak sportief omdat het semi-autonoom rijden prettig is en ik uitgerust op werk aankom.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:03
@matthewk Semi-autonoom rijden:
Ik ga er nog video’s over maken, maar ik ben er zeer ontevreden over. Op een lege weg is het een drama. Als er files zijn verwacht ik wel blij te worden van de tempomaat, maar de aangehouden afstand is veel te lang en als je een langzamere auto inhaalt gaat hij tijdens de baanwissel gewoon nog een keer meer inhouden terwijl ik juist wil gaan inhalen. Ik schaam me gewoon op de weg zo.

Kwa sportief rijden heb je gelijk. Het gaat om korte stukjes waar geen traject controlle is. Een echt lange rit op hoge snelheid heb ik gewoon nog niet gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door kdeboois op 30-07-2019 15:55 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:51:
@matthewk Semi-autonoom rijden:
Ik ga er nog video’s over maken, maar ik ben er zeer ontevreden over. Op een lege weg is het een drama. Als er files zijn verwacht ik wel blij te worden van de tempomaat, maar de aangehouden afstand is veel te lang en als je een langzamere auto inhaalt gaat hij tijdens de baanwissel gewoon nog een keer meer inhouden terwijl ik juist wil gaan inhalen. Ik schaam me gewoon op de weg zo.

Kwa sportief rijden heb je gelijk. Het gaat om korte stukjes waar geen traject controlle is. Een echt lange rit op hoge snelheid heb ik gewoon nog niet gedaan.
Ik herken jouw beschrijving. Wat ik altijd doe is even "handmatig elektriciteit" geven, vervolgens laat ik het elektriciteitspedaal weer los na het inhalen en valt hij weer terug op de SCC.

Maar het weer naar rechts invoegen van een auto voor je geeft inderdaad een vreemd effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@kdeboois als je eenmaal aan de SCC gewend bent rijdt het heerlijk. Zeker in het buitenland waar iedereen gewoon fatsoenlijk minimaal 2s afstand houdt. In de opgefokte NL spits is het niet handig als je ook zelf nog door wilt drukken, maar op de rechterbaan is het ook goed vertoeven met de SCC aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:02:
@kdeboois als je eenmaal aan de SCC gewend bent rijdt het heerlijk. Zeker in het buitenland waar iedereen gewoon fatsoenlijk minimaal 2s afstand houdt. In de opgefokte NL spits is het niet handig als je ook zelf nog door wilt drukken, maar op de rechterbaan is het ook goed vertoeven met de SCC aan.
Dit herken ik inderdaad. In Nederland word je geen meter gegund en invoegen gebeurt ook op 2m2. België, Duitsland en Frankrijk zijn wat dat betreft een stuk prettiger om in te rijden. SCC is in Duitsland heerlijk, ook zonder scc tegen 180 (harder durf ik niet met de e-niro) :P

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe haal je zonder schade die beschermkap van de motor af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
Die zit met 4 noppen vast effen trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 18:53
hbolten schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:35:
[...]

Idem. Nooit meer een fossiele auto. Weg met die stinkuitlaatgassen.
Voor mij zou plug in hybrid met 100-150km elektrische range ook prima zijn. kun je echt 90% of meer elektrisch rijden, maar kom je nooit tekort. Maar om een of andere reden is dat niet te koop.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

matthewk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:46:
SCC is in Duitsland heerlijk, ook zonder scc tegen 180 (harder durf ik niet met de e-niro) :P
SCC doet het tot de 160, dus daarboven wordt het sowieso handwerk.

En harder dan 180 kun je niet. En dat is 180 op de teller, ca. 174 echte kilometers. Hij is begrensd....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Vandaag ook de eigenaar van de zwarte Niro. Wat me gelijk opvalt is als de airco aan staat je de pomp hoort ratelen iemand dat ook opgevallen? Liet me vertellen dat het hoort maar heb het hier nog nooit iemand over gehoord. Als je airco uit zet is de ratel weg. De ratel is niet constant aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
harw schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:53:
Vandaag ook de eigenaar van de zwarte Niro. Wat me gelijk opvalt is als de airco aan staat je de pomp hoort ratelen iemand dat ook opgevallen? Liet me vertellen dat het hoort maar heb het hier nog nooit iemand over gehoord. Als je airco uit zet is de ratel weg. De ratel is niet constant aanwezig.
Gefeliciteerd! Ik heb na dik 4000 km nog nooit een ratel gehoord als ik de airco aan had. Dus ik zou zeker even terug gaan naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 05:55
harw schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:53:
Is dit niet de welbekende ratel bij afremmen op de motor (bij lage snelheden)? Misschien dat je het daarom niet constant hoort. Ik heb dit namelijk ook (+ meerdere mensen) en het lijkt steeds luider te worden, ga er binnenkort mee naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Nee niet de bekende ratel met afremmen echt de airco stond namelijk stil in de showroom. Airco uit en de ratel was weg toch maar een x terug naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Vandaag a2-a76 heerlen Maastricht. Van thuis uit tot in Heerlen hele tijd SCC aan gehad:

Info rit:
SCC op 122 KMH
afstand 17.2 km
verbruik 20.9 kwh/100km
tijd 0:13h

Zodra je dus boven de 100kmh gaat en af en toe wat niveauverschil hebt blijft er van dat normverbruik geen spaander heel. Je zou zeggen dat zo'n situatie ook onder de WLTP norm valt (120 kmh / niveauverschil / scc), we wonen niet allemaal in Noord Holland :P Vraag me af hoe e-niro rijders in Frankrijk, Italië en Zwitserland hun verbruik ervaren.

Edit: Dezelfde afstand op 100kmh levert me een normverbruik op van 17.3 kwh. Rij soms wel eens wat trager om wat met het verbruik te spelen.

[ Voor 12% gewijzigd door matthewk op 31-07-2019 07:48 ]

Consultant - Autogek

Pagina: 1 ... 46 ... 348 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.