Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
@giancarlo_f ik vind het ook een fijne tool, maar er zijn nogal wat factoren die meespelen: wind, regen, drukte op de weg (dat laatste doet ABRP niks mee, ook niet met evt omleidingen).
Beter voorzichtig dan andersom. Laatst iets te snel weggereden bij een snellader, dacht voldoende marge te hebben, maar toen moest ik ineens flink omrijden ivm wegwerkzaamheden. Uiteindelijk wel gered door langzamer te rijden, maar echt relaxt was het niet ;)
Op welk verbruik heb jij hem gezet? Standaard is dat 17 kWh/100km bij 110km/u, maar dat is soms te royaal inderdaad.
Qua planning met lange ritten maakt het vaak niet zoveel uit omdat ie tussen de (nu nog schaarse) 175kW+ supersnelladers gaat plannen. Of je daar met 10 of 30% lading aankomt maakt dan weinig uit.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-08-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 18:04
DSmarty schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Last but not least: Heeft iemand anders ook weleens problemen bij Ionity laders, @random wordt bij mij weleens een sessie afgebroken met een "communicatiefout met de auto". Heb het afgelopen weken 4x meegemaakt in Frankrijk (Aire de Bois Mande Est) en Belgie (Wetteren).
Volgens mij bestaat er niet zoiets als een Ionity lader. Wat ik in video's voorbij zie komen is dat er verschillende merken laders in het Ionity netwerk staan. Bij welke merken laders had je deze problemen ?

Ik heb tot noch toe de Tritium en ABB laders gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 12-08-2019 11:47 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik wil van de winter (als het lukt) van Nederland naar Tsjechië rijden (en terug). 4 personen en bagage, bij voorkeur geen dakkoffer. Hoe zouden jullie de ABRP instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
kdeboois schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

Volgens mij bestaat er niet zoiets als een Ionity lader. Wat ik in video's voorbij zie komen is dat er verschillende merken laders in het Ionity netwerk staan. Bij welke merken laders had je deze problemen ?

Zelf bij Tritium een keer storing gehad, maar na een belletje weer opgelost en daarna bij dezelfde lader nogmaals probleemloos geladen.
Welk merk is deze paal?
Afbeeldingslocatie: https://www.electrive.com/wp-content/uploads/2018/07/ionity-charging-station-ladestation-denmark-daenemark-aabenraa.png
Daar ook een keer een issue gehad, maar ook daarna nogmaals geladen zonder problemen.
Heb niet het idee dat het merk er toe doet.
Maar van alle snelladers gebruikt op vakantie (20 stuks ofzo gok ik) heb ik 2x problemen gehad en in beide gevallen betrof het een paal van Ionity.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-08-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

hbolten schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:55:
Ik wil van de winter (als het lukt) van Nederland naar Tsjechië rijden (en terug). 4 personen en bagage, bij voorkeur geen dakkoffer. Hoe zouden jullie de ABRP instellen?
ZOIETS ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGgy64Dts4gGELiq4RXKZE4p/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
hbolten schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:55:
Ik ben zojuist naar Zweden gereden (4 uur boven Stockholm, ruim 1800km, met 2 kinderen afgeladen), met dakkoffer van 400 liter.

Gewoon rijden, en als je tussen de 100-150km range komt, ChargeMap openen, dichtstbijzijnde fastcharger op de route pakken, en daar laden. Werkt toppie. Wel iets van reserve houden in geval van kapotte fastcharger.
Ik heb hem telkens tot 30km leeggereden, maar Zweden is redelijk betrouwbaar met laders.
Geen kapotte fastchargers gehad onderweg.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 17:12

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

_eLMo_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:25:
[...]ChargeMap openen, dichtstbijzijnde fastcharger op de route pakken, en daar laden.
Heb je ook gebruiken gemaakt van Live Oplaadstations van de Kia navigatie zelf? Werkt prima, je kan alleen fastchargers laten zien, maar ik vind het zelf een gemiste kans van Kia dat je daar alleen kan kiezen "Nabij huidige positie", "Nabij bestemming", "Nabij centrum" en "Nabij cursor". Voeg daar "Op de route" aan toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Vinden jullie het ook zo jammer dat je de cruise control niet kunt cancellen met de linkerflipper? Zelfs na 3 maanden rijden probeer ik dat intuïtief af en toe nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
beschuit schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:29:
[...]

Heb je ook gebruiken gemaakt van Live Oplaadstations van de Kia navigatie zelf? Werkt prima, je kan alleen fastchargers laten zien, maar ik vind het zelf een gemiste kans van Kia dat je daar alleen kan kiezen "Nabij huidige positie", "Nabij bestemming", "Nabij centrum" en "Nabij cursor". Voeg daar "Op de route" aan toe!
Het vreemde is dat ie dat wel lijkt te doen als je de ingebouwde navi gebruikt en de eindbestemming verder is dan de GoM aangeeft. Dan komt ie volgens mij wel met een voorstel om langs de route te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 17:12

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Of laat de Live Oplaadstations op de kaart zien, maar hij laat alleen de "ingebakken stations" zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-10 15:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

In landen waar er niet al te veel snelladers zijn zou ik toch minstens 15% of zelfs 20% instellen bij "Charger Min arrival". Dan heb je nog reserve om naar een alternatief te zoeken als de geplande paal het niet doet of onvindbaar is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Nou, ik begin steeds minder vertrouwen te krijgen in die navi van Kia. Eergisteren reed ik van een elders naar huis en moest nog even bij iemand langs. De navi gaf een route aan die ik niet kende. Omdat ik nog niet zo heel lang hier in de regio woon ben ik dan altijd nieuwsgierig om nieuwe routes en wegen te leren kennen. Nou, het kwam erop neer dat ik bij de eerste rotonde binnen de bebouwde kom linksaf (3e afslag) gestuurd werd. Probleem: er IS daar helemaal geen linksaf; het is een rotonde met maar 3 aansluitingen! En ik heb er nog even heel goed in de bosjes daar gekeken, maar aan de begroeiing is duidelijk te zien dat daar de afgelopen 5 jaar (minstens) ook nooit een straat gelegen heeft!

En je zou van de navi van een EV verwachten dat je behalve voor de snelste, ook voor de kortste route kan kiezen. Nou, vergeet het maar. Gemiste kans natuurlijk.

En de kaarten zijn zo oud dat ik regelmatig op problemen onderweg stuit. Stuitend.....

Nee, geef mij maar Waze. Alleen moeten ze daar nog tot de ontdekking komen dat er behalve benzine- en dieselrijders ook nog EV-rijders zijn.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik heb nog nooit een nieuwe auto gereden waarbij de navigatie enigzins up to date was. Deze Kia is daar helaas geen uitzondering op. Alleen Tesla met Google Maps doet dat beter denk ik.
In Noorwegen zijn ze de laatste jaren ook fan geworden van rotondes heb ik gemerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

In mijn geval heb ik alle problemen tot op heden bij ABB-laders gehad:
Ionity Wetteren Belgie
Ionity Aire de Bois Mande Est Frankrijk
Ionity Apeldoorn-Zuid

Maar moet eerlijk zeggen dat ik het dus ook een keer bij Fastned heb gehad en een keer bij een Lidl, die gebruiken andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Ik heb de ingebouwde navigatie allang afgeschreven. Ik navigeer altijd via CarPlay. Enige jammere is dat de aanwijzingen dan niet in je dashboardscherm getoond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaestro
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 21:10
Z___Z schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:49:
Net geladen bij Bad Honnef Ionity. Begon met 70 kW. Ook even een hapje gedaan. Totale laadtijd 75 minuten, geladen van 12% naar 95%. Stond toen ik aankwam een iPace, toen ik vertrok een andere iPace en een e-Niro. Alledrie uit Nederland.
Van huis naar Bad Honnef 295 km, 88% accu. Rond de 135 km/uur aangehouden, tenzij stau of baustelle. Dus 330 km mogelijk op een volle accu.
4G deed het slecht op Vodafone, maar gelukkig werkte TNM prima. Hoop dat 4G beter werkt in Italië. Ik heb er alleen EnelX app voor gedownload en dus geen RFID. TNM wordt bijna nergens geaccepteerd in Italië.
Leuk, dan sta je nu op een van mijn vakantiekiekjes. Die andere e-niro dat was ik namelijk :)

Mijn vakantietrip was naar Frankrijk (regio Marseille, Aix en provence). Ook de Ionity-route genomen via Duitsland/Zwitserland. Op de heenweg problemen bij de paal gehad waar jij aan stond - uiteindelijk gebeld (snel iemand aan de lijn) en de paal een paar keer herstart. Uiteindelijk een andere paal genomen.

De Ionity-paal op de E40 nabij Geneve is er tijdens het laden op 65% mee gestopt. Even opnieuw starten en hij gingen verder - netjes 1 keer gefactureerd.

In/nabij Grenoble laden is niet te doen. Uiteindelijk doorgereden en even in de bergen toch last van range-anxiety gehad toen ik nog maar 20km marge had. Dat bleek op het hoogste punt en daarna door regenereren met 70km bij de volgende paal gekomen.

In Frankrijk werkt ongeveer 50%. Soms in zijn geheel niet, soms via de sodetrel/izivia-pas en gelukkig is er ook nog newmotion.

Zowel op heen als terugweg halverwege (ik heb de rit in 2 etappes gedaan) bij het hotel kunnen laden (dankzij 25m verlengsnoer) en op die manier een paal kunnen overslaan.

Ik heb er voor gekozen om de dubbele bodem nog niet uit de kofferbak te halen (de bagage paste allemaal prima), maar zodra er voor een normale prijs een nieuwe bodemplaat te krijg is ga ik dat zeker doen.

Al met al nu ruim 10k op de teller staan waarvan 3k naar Kroatie en 3k naar Frankrijk. De rit naar Kroatie was een stuk minder zuinig omdat ik daar wel met 135 kon rijden en dus max 250 tussen laadstops. Het stuk naar Frankrijk door alle werkzaamheden en drukte was een stuk zuiniger en tot wel 340km tussen laadstops.

Achter een vrachtwagen plakken levert ongeveer 1 km per minuut range op.

Al met al reken ik nu voor lange afstanden voor vakantie met gemiddeld 75km/u inclusief laden. Dus met 10u onderweg zijn komt je een heel eind. Verder blijkt dat ik op vakantie over de snelweg zuiniger rij dan woon/werk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik wil via een andere route 'ABRP' op het touchscreen van de auto krijgen. Wie heeft er hier een budget Android toestel en is tevreden over Android Auto ?

Ik denk zelf aan de Samsung A50, Nokia 6.1 of de Moto G7 Play.

[ Voor 11% gewijzigd door kdeboois op 12-08-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Nee, ik vertrouw niet op systemen die niet open zijn. Vaak outdated informatie, enige weg voorwaarts is open.
Met ChargeMap kan ik alle leveranciers en alle typen palen zien en filteren, heel tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 13:21
giancarlo_f schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:21:
Ervaringen ABetterrouteplanner.com (ABR)

Vanaf half januari in bezit van de Kia en voor langere afstanden (>350km) gebruik ik abetterrouteplanner.com om enigszins een idee te krijgen 'of ik het ga halen'..... gebruik inmiddels mijn eigen parameters in het programma inzake verbruik / degradatie (0%) / temperatuur / wind etc.

Voorbeeld : gisteren zoonlief weggebracht naar vliegveld Keulen (Best - Keulen - Best) ; circa 186km enkele reis. Volgens ABR zou ik aankomen in Keulen met 32% rest batterij ; praktijk 52% (normaal gereden / max 130km/u). Mijn intuïtie gaf aan "neem maar een gokje" ; gestart aan de terugreis zonder bij-laden. Routeplanner gaf een file aan en adviseerde een snellere (maar langere) route van 192km. Gokje gewaagd. Terugreis wel de max. snelheid teruggeschroefd naar 120km/u ivm tegenwind. Thuis aangekomen met 5% rest batterij / 20km bereik. Job done _/-\o_ . Ritgegevens : 380,1km / 16,1 kWh/100km

Mijn conclusie : het programma/website is wel HEEL erg voorzichtig en je kunt echt wel (een heel eind) vertrouwen op de BMS van de KIA.
Precies mijn ervaring. Zet hem op 160wh/km bij 110 km/h en je zit wel aardig goed. Dan heb je nog wel wat marge (in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
kdeboois schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:16:
Ik wil via een andere route 'ABRP' op het touchscreen van de auto krijgen. Wie heeft er hier een budget Android toestel en is tevreden over Android Auto ?

Ik denk zelf aan de Samsung A50, Nokia 6.1 of de Moto G7 Play.
Android auto werkt super. Je moet er echter wel rekening mee houden dat alles volledig op je telefoon draait. Dus hoe trager je telefoon, hoe trager Android auto. Plus dat het beeld als videostream naar de headunit gestuurd wordt, dat kost wat processor kracht.
Maar Android Auto draait op een Nexus 5 uit 2013 nog wel prima. Dus een budgetphone uit 2019 moet ook wel lukken :) Neem de telefoon met de snelste processor en het meeste ram geheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door Snirpo op 12-08-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 13:34
hbolten schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:42:
Ik heb de ingebouwde navigatie allang afgeschreven. Ik navigeer altijd via CarPlay. Enige jammere is dat de aanwijzingen dan niet in je dashboardscherm getoond worden.
Ik gebruik de ingebouwde navigatie liever ook niet in heel onbekend gebied. Hij stuurt je zo de raarste weggetjes in. Op vakantie in Zwitserland gehad, dat ie allerlei onmogelijke parallelweggetjes naast de hoofdweg nam om 100 m afstand of een halve minuut tijd te besparen ed. Maar ook in In bijvoorbeeld Utrecht waar hij een route op stuurt die niet kan en onlogisch is. Ik ken daar de buurt, maar als je erop vertrouwd zit je meteen goed fout.

Erg jammer en een bewijs hoe goed Google het ondertussen voor elkaar heeft. En dan begin ik nog niet eens over de ingebouwde file informatie en de omleidingsroutes die de Kia dan gaat bedenken, terwijl het niet nodig is als je op Google kijkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
JelleMan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:56:
[...]

Ik gebruik de ingebouwde navigatie liever ook niet in heel onbekend gebied. Hij stuurt je zo de raarste weggetjes in. Op vakantie in Zwitserland gehad, dat ie allerlei onmogelijke parallelweggetjes naast de hoofdweg nam om 100 m afstand of een halve minuut tijd te besparen ed. Maar ook in In bijvoorbeeld Utrecht waar hij een route op stuurt die niet kan en onlogisch is. Ik ken daar de buurt, maar als je erop vertrouwd zit je meteen goed fout.

Erg jammer en een bewijs hoe goed Google het ondertussen voor elkaar heeft. En dan begin ik nog niet eens over de ingebouwde file informatie en de omleidingsroutes die de Kia dan gaat bedenken, terwijl het niet nodig is als je op Google kijkt....
Alhoewel ik me er in Frankrijk prima mee gered heb, is het wel heel herkenbaar.
Heb meerdere malen meegemaakt dat ik van een provinciale weg een semi-landbouwpad werd opgestuurd, om dan een paar kilometer verder weer op de provinciale weg te komen, waarbij je wellicht een paar honderd meter afgekort hebt, maar tijd verloren bent (nog afgezien van de smalle wegen vol met gaten).

Zelfs in Nederland is het af en toe wat vreemd, in mijn eigen wijk stuurt hij me altijd een voetpad op (met straatnaam) :X

Lijkt erop dat de navigatie geen flauw benul heeft van het type weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ook voor mij is het ( gedeeltelijk) falen van de navigatie herkenbaar. Anderzijds had ik dit in dezelfde mate voor met de navigatie die ik voorheen gebruikte. In mijn BMW was dit op basis van Garmin. Daarenboven was de uitspraak van sommige steden echt verschrikkelijk. Bij mijn vroegere camper was de navigatie een Tom-Tom systeem. Ook daar waren een aantal tekortkomingen.
Nog een uitsmijter: het is voor de producenten blijkbaar een onoverkomelijk probleem om de navigatieinstructies door een Vlaamse stem te laten inspreken. De uitspraak van bij een Vlaamse stem is toch soms heel verschillend van een Nederlandse (Hollandse) stem. Wij zijn wel in de minderheid op Nederlandstalig gebied, maar toch nog met zo’n 6 miljoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Volgens mijn dealer is er een update van de kaart ophanden. Met betere weergave van laadstations. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
hbolten schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:49:
Volgens mijn dealer is er een update van de kaart ophanden. Met betere weergave van laadstations. Ben benieuwd.
Ah mooi. Heb mn eerste beurt ingepland (kon pas in oktober..), hopelijk is ie dan uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Hippe Lip schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Nee, geef mij maar Waze. Alleen moeten ze daar nog tot de ontdekking komen dat er behalve benzine- en dieselrijders ook nog EV-rijders zijn.....
Als je een route invoert in Waze en daarna bij het zoekvenster "snellader" tikt krijg je alle snelladers op je route inc de tijd die het extra kost om er te komen vanaf je route :)

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Murzeltje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Als je een route invoert in Waze en daarna bij het zoekvenster "snellader" tikt krijg je alle snelladers op je route inc de tijd die het extra kost om er te komen vanaf je route :)
Niet echt alle op de route, en ook sommige totaal uit de route. Bijv. trip naar Denemarken vanuit Utrecht komt ie met een snellader in Amsterdam..
Hoop dat er snel meer dedicated CarPlay/Android Auto apps komen voor EVs. Een ABRP app zou mooi zijn.
Vraag me af of je vanuit CarPlay de status van de auto kunt uitlezen. Als je een tunnel inrijdt en de lichten aanspringen en de dashboardverlichting dooft, dan gaat CarPlay ook naar een donker thema. Ook lijkt ie de beweging van de auto te volgen als de GPS wegvalt, misschien ook wel op basis van de snelheid doorgegeven vanuit de auto.
Zou super zijn als de accustatus uitgelezen kon worden, want dat is naast de huidige locatie precies wat ABRP gebruikt om de volgende snellader te bepalen.

Edit: ik bedenk me dat je misschien zelf een ABRP integratie zou kunnen maken op basis van de huidige Kia Connected Services app. Dus elke paar minuten de accu-status en GPS locatie pollen en dat pushen naar ABRP. Dan heb je geen ODB dongle nodig, en geen Android device die continue aan moet staan :)

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-08-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Niet echt alle op de route, en ook sommige totaal uit de route. Bijv. trip naar Denemarken vanuit Utrecht komt ie met een snellader in Amsterdam..
Hoop dat er snel meer dedicated CarPlay/Android Auto apps komen voor EVs. Een ABRP app zou mooi zijn.
Vraag me af of je vanuit CarPlay de status van de auto kunt uitlezen. Als je een tunnel inrijdt en de lichten aanspringen en de dashboardverlichting dooft, dan gaat CarPlay ook naar een donker thema. Ook lijkt ie de beweging van de auto te volgen als de GPS wegvalt, misschien ook wel op basis van de snelheid doorgegeven vanuit de auto.
Zou super zijn als de accustatus uitgelezen kon worden, want dat is naast de huidige locatie precies wat ABRP gebruikt om de volgende snellader te bepalen.

Edit: ik bedenk me dat je misschien zelf een ABRP integratie zou kunnen maken op basis van de huidige Kia Connected Services app. Dus elke paar minuten de accu-status en GPS locatie pollen en dat pushen naar ABRP. Dan heb je geen ODB dongle nodig, en geen Android device die continue aan moet staan :)
Het zou nog veel mooier zijn als Google Maps betere support krijgt voor EV's. Android Auto heeft zelfs een bericht in het protocol waarmee de fuel level/range uitgelezen kan worden https://github.com/f1xpl/...proto/FuelLevelData.proto . Het zou zo mooi zijn als kia dit geïmplementeerd heeft en Android Auto/Google Maps er iets mee zou doen. Maar gaat waarschijnlijk nooit gebeuren helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Snirpo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:17:
Het zou nog veel mooier zijn als Google Maps betere support krijgt voor EV's. Android Auto heeft zelfs een bericht in het protocol waarmee de fuel level/range uitgelezen kan worden https://github.com/f1xpl/...proto/FuelLevelData.proto . Het zou zo mooi zijn als kia dit geïmplementeerd heeft en Android Auto/Google Maps er iets mee zou doen. Maar gaat waarschijnlijk nooit gebeuren helaas...
Zou dat niet lukken met een geschikte OBD-plug? Zo-eentje die ook geschikt is voor EVNotify? Zou het daar niet meer kunnen samenwerken?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik zie Google Maps / Waze niet zomaar even een OBD plug als accessoire accepteren (danwel een externe API om data te pushen). Met een iPhone kun je dat al helemaal vergeten.
Wat dus wel kan, heb ik zelf met de vakantie reeds gedaan, is middels de OBD plug de data automatisch uploaden naar ABRP (EVNotify of Torque Pro). En vervolgens kun je de geplande route verversen om in de gaten te houden of je misschien een snellader verderopgelegen kunt pakken (als blijkt dat ABRP het verbruik initieel te hoog had ingeschat), dan zou je op een hele lange rit misschien 1 laadstop kunnen uitsparen.
In de praktijk heb je er niet zoveel aan trouwens, zeker als je de verbruikcijfers goed inregelt en niet te idioot hard gaat rijden, dan wijk je niet zo snel af van het oorspronkelijke plan. Het is ook niet dat die 175kW+ laders overal op slechts 50km van elkaar staan, in de toekomst wordt dat hopelijk wel anders. Maar nu zit je toch te hoppen tussen die snelste snelladers, ook al kom je dan niet altijd met een bijna lege accu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Murzeltje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:45:
Wat ik bedoel is dat je bij de instellingen dingen voor een EV in kan stellen:
  • brandstoftype E i.p.v. Diesel, benzine of LPG
  • laadstations weergeven op basis van gekozen types laadstekker
  • laadstations weergeven op basis van de pasjes en apps die je hebt
  • weer toevoegen 'kortste route', zodat je een 'landelijke route' kunt rijden met minder kilometers
  • koppeling met OBD-plug voor resterend bereik

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip de ChargeMap app kan dat grotendeels.
Het is ook eigenlijk een niet bestaand probleem. Met ABRP zoek je de route uit, je ziet wat de eerstvolgende lader is. Je voert het adres van die lader in je favo navigatie. Je rijdt er heen. Vervolgens heb je 30 minuten de tijd om op je gemak en onder het genot van een bakje koffie te kijken wat het adres van de volgende snellader is :)
ABRP is wel echt heel fijn trouwens, heb ze ook een leuke donatie gegeven, zijn allemaal vrijwilligers.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@CyBeRSPiN
Noem dat maar een niet-bestaand probleem.....
Je zit met twee systemen te klooien en je moet handmatig gegevens van het ene systeem invullen in het andere.

Waze is een navigatie die ik graag gebruik vanwege betrouwbaarheid. Als daar EV-functies aan toegevoegd zijn zou dat mooi zijn. Er zijn toch ook functies voor diesel-, benzine- en LPG-rijders?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Klopt EV functie zou zeker fijn zijn. Ik heb ook Waze gebruikt. Als voorbeeld: ABRP zegt dat ik bij Ionity Salzbergen mn eerste stop moet maken, dan open ik Waze en zoek letterlijk op "ionity salzbergen" en voila, ik kan op pad.
Waze zie ik voorlopig echt niet in de buurt komen van ABRP, veel te specialistisch. ABRP houdt namelijk met van alles rekening, ook de laadcurve van de auto (dus dat je beter met 74% lading weer kan vertrekken om verderop weer met 77kW te laden dan nog verder door te laden met < 40kW).
Wat wel mooi zou zijn als je vanuit de ABRP website rechtstreeks Waze zou kunnen openen door op de volgende lader te klikken, maar weet niet of dat technisch mogelijk is.
Edit: dat blijkt er al gewoon in te zitten :) Op de 'Share' knop klikken dan kun je openen in Google Maps, Waze of Apple Maps. Dus dan is dat handmatig overtikken ook al geen issue meer.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
De mensen achter ABRP hebben ook een (betaalde) routeplanner API:https://iternio.com/index.php/planner-api/ .
Ik kan daar wel eens mee proberen te spelen. Misschien leuk om iets te maken die op basis van realtime informatie vanuit mijnkia (of obd dongle) de route te herberekent met de routeplanner API en op basis daarvan een route in Google Maps in te stellen/te updaten. In theorie is dat op Android mogelijk.
In de praktijk is het de vraag of het echt nuttig is omdat als je de route van tevoren instelt met een juist gemiddeld verbruik, de route langs de snelladers zeer waarschijnlijk niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Goed gevonden. Zou je met de Telemetry API de live data voor ABRP kunnen updaten? Als je de Kia api gebruikt, hoef je dat niet eens vanuit de auto te doen, een servertje thuis of een VPS kan je autodata uitlezen en de ABRP data in je account bijwerken.
Snirpo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:27:
De mensen achter ABRP hebben ook een (betaalde) routeplanner API:https://iternio.com/index.php/planner-api/ .
Ik kan daar wel eens mee proberen te spelen. Misschien leuk om iets te maken die op basis van realtime informatie vanuit mijnkia (of obd dongle) de route te herberekent met de Internio API en op basis daarvan een route in Google Maps in te stellen/te updaten. In theorie is dat op Android mogelijk.
In de praktijk is het de vraag of het echt nuttig is omdat als je de route van tevoren instelt met een juist gemiddeld verbruik, de route langs de snelladers zeer waarschijnlijk niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
hbolten schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:49:
Goed gevonden. Zou je met de Telemetry API de live data voor ABRP kunnen updaten? Als je de Kia api gebruikt, hoef je dat niet eens vanuit de auto te doen, een servertje thuis of een VPS kan je autodata uitlezen en de ABRP data in je account bijwerken.

[...]
Dat was ook mijn idee: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic" ;)
Die API wordt ook door Torque (en vermoed ook EVNotify) gebruikt om gegevens te uploaden.
Je mist alleen wel de actuele snelheid, die wil ABRP ook graag weten. Zou je natuurlijk kunnen hardcoden maar dan ben je hun data aan het vervuilen. In theorie zou je de snelheid ook kunnen afleiden door de afstand tussen de huidige GPS locatie en de vorige te bepalen en te delen door de tijd die er tussen zat. Alleen geen idee hoe vaak die data wordt geupdate.
Jammer dat mn verzoekje om de timestamp van de laatst ontvangen auto-data aan de Kia API toe te voegen nog niet ingewilligd is, kleine moeite..

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-10 17:04
[b]CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 augustus 2019
ABRP is wel echt heel fijn trouwens, heb ze ook een leuke donatie gegeven, zijn allemaal vrijwilligers.
Even in deze post van Björn spoelen naar 14:45 minuten en je maakt kennis met de bouwer van ABRP en de eerste verbeteringen die eraan zitten te komen. YouTube: Europe road trip 2019 part 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-04 17:28
Wanneer ik android auto wil gebruiken en ik sluit mijn telefoon aan dan doet hij het kort en dan ineens verbreekt de verbinding en staat er "telefoon reageert niet".

Heeft iemand anders dit ook (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ander kabeltje geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
3 stuks, waaronder ook de officiele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
aph3x2n schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:32:
Wanneer ik android auto wil gebruiken en ik sluit mijn telefoon aan dan doet hij het kort en dan ineens verbreekt de verbinding en staat er "telefoon reageert niet".

Heeft iemand anders dit ook (gehad)?
Welke telefoon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
Galaxy S9, laatste android Auto versie en voor de juiste processor variant :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:26
Hier S9plus. Maakt altijd verbinding via Bluetooth en als ik de Nav gebruik ook wifi.

Na installeren Android auto app (dank @Snirpo ) wordt Android auto gelijk geactiveerd als Bluetooth verbinding is gemaakt. Nog niet alles getest. Nav van Google Maps lijkt geen geluid door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
joepie de p schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:43:
Hier S9plus. Maakt altijd verbinding via Bluetooth en als ik de Nav gebruik ook wifi.

Na installeren Android auto app (dank @Snirpo ) wordt Android auto gelijk geactiveerd als Bluetooth verbinding is gemaakt. Nog niet alles getest. Nav van Google Maps lijkt geen geluid door te geven.
Gebruik je geen kabel meer? Het lijkt er ook op dat de connectie elke keer precies na een minuut verloren gaat (als de het telefoon scherm een minuut op zwart staat)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
aph3x2n schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:59:
[...]

Gebruik je geen kabel meer? Het lijkt er ook op dat de connectie elke keer precies na een minuut verloren gaat (als de het telefoon scherm een minuut op zwart staat)...
Nou ik had de app dit weekend gedownload en geïnstalleerd en het was daarna aan mijn aandacht ontsnapt. Telefoon zat niet aan de kabel, maar ik zag op het zwarte scherm ineens heel grote aanraakknoppen. Via Bluetooth kennelijk geactiveerd. Ga er de komende dagen mee in de weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
joepie de p schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:16:
[...]

Nou ik had de app dit weekend gedownload en geïnstalleerd en het was daarna aan mijn aandacht ontsnapt. Telefoon zat niet aan de kabel, maar ik zag op het zwarte scherm ineens heel grote aanraakknoppen. Via Bluetooth kennelijk geactiveerd. Ga er de komende dagen mee in de weer.
Dat is heel gek. De beeldinformatie kan alleen via USB gaan. De telefoon moet dus via USB kabel aangesloten zijn op de auto om het beeld op het scherm van de auto te tonen.

Het enige wat je hoeft te doen is de telefoon via USB aansluiten, Android Auto start dan automatisch. De optie om Android Auto te starten wanneer bluetooth verbind is in principe alleen nodig als je Android Auto standalone gebruikt op de telefoon, dus wanneer je niet het beeld op het scherm van de auto wil tonen (of een auto zonder Android Auto ondersteuning hebt).

[ Voor 28% gewijzigd door Snirpo op 14-08-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Sorry voor de verwarring: grote aanraakkoppen op het zwarte scherm van de telefoon, zoals voor slechtzienden. Geen beeld op de auto (en geen geluidsoverdracht van Google Maps). Ik zal morgen even screenshotje maken.

En ga eea proberen met het kabeltje.

[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 14-08-2019 21:12 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

aph3x2n schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:59:
Kan dit te maken hebben met het in slaap gaan van je toestel? Welke tijd heb je op je telefoon ingesteld als time-out als je niets doet? Die 'precies een minuut' triggert wel de gedachte dat het om een of ander timertje gaat.

<John O`Mill>

• kdeboois
Iemand al een trucje ontdekt om de achteruitrijcamera bruikbaar te houden bij regen ?
rob313 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:41:
Achteruitrijcamera is zeer snel vuil, dit is een tekortkoming in het ontwerp.
Heb er nu een kapje over gemaakt en kijken of dat helpt. Iedere 50km schoonmaken is ook niks.
En werkte je oplossing ?

[ Voor 32% gewijzigd door kdeboois op 15-08-2019 11:26 . Reden: Eerdere post ontdekt ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hebben anderen er ook last van dat het Kiaforum eruit ligt?
Of is dat alleen bij mij het geval?

Sinds gisteravond bij mij het geval.... :?

[ Voor 35% gewijzigd door Hippe Lip op 15-08-2019 11:32 ]

<John O`Mill>

• Levinius
  • Laatst online: 27-03-2021
Hippe Lip schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:31:
Hebben anderen er ook last van dat het Kiaforum eruit ligt?
Of is dat alleen bij mij het geval?

Sinds gisteravond bij mij het geval.... :?
Site lijkt niet helemaal fris nee, krijg alleen een witte/blanco pagina

• Hippe Lip

Hippe Lip

Levinius schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:48:
Site lijkt niet helemaal fris nee, krijg alleen een witte/blanco pagina
En de app wordt ook niet bijgewerkt. Die server werkt dus ook niet......

Ze zijn toch niet failliet.... 8)7 |:( :X ? ? ?

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
Ach, gewoon prutsende beheerders daar. Laatst was het daar ook al eens gereset waardoor data van een paar maanden weg was (kwam later wel weer goed). Waarschijnlijk is er iets mis en moet iemand even een herstart doen van iets, en als dat in eigen tijd moet dan kan daar wat tijd overheen gaan. Lijkt me dat het allemaal vrijwilligers zijn er er geen bedrijf omheen zit.
Kwam daar overigens weinig tegen wat niet hier al besproken is ;) Maar af en toe lees je daar ook nog eens wat nieuws. Moderatie laat daar wel wat te wensen over vind ik, gaat daar soms van de hak op de tak en niemand grijpt in.

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-08-2019 12:35 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Toch zit er daar een betere structuur in dan hier. Hier loopt alles door elkaar. Er is geen onderverdeling per onderwerp binnen de e-Nirogroep. Was dat maar zo, dan had je veel beter overzicht en veel zinniger discussies.

Kúnnen er hier trouwens subgroepen gemaakt worden binnen de e-Nirogroep? Dat zou wel een flinke verbetering zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 15-08-2019 14:31 ]

<John O`Mill>

• aph3x2n
Hippe Lip schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Kan dit te maken hebben met het in slaap gaan van je toestel? Welke tijd heb je op je telefoon ingesteld als time-out als je niets doet? Die 'precies een minuut' triggert wel de gedachte dat het om een of ander timertje gaat.
Welke timout spreken we dan van? Ik kan niets vinden wat dit moet triggeren...

• hbolten
  • Niet online
Ik vind het wel gezellig zo. Echte threads zouden wel heel fijn zijn.
Hippe Lip schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:28:
Toch zit er daar een betere structuur in dan hier. Hier loopt alles door elkaar. Er is geen onderverdeling per onderwerp binnen de e-Nirogroep. Was dat maar zo, dan had je veel beter overzicht en veel zinniger discussies.

Kúnnen er hier trouwens subgroepen gemaakt worden binnen de e-Nirogroep? Dat zou wel een flinke verbetering zijn.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:24:
Iemand al een trucje ontdekt om de achteruitrijcamera bruikbaar te houden bij regen ?
Zelf achteruit kijken? Doekje erover? Maar serieus, je hebt spul waarmee de regen geen grip krijgt op oppervlak (meestal met 'nano' in de naam, om het oppervlak hydrofoob te maken), wellicht dat dat een tijdje werkt. Je hebt gezien het kleine oppervlak natuurlijk maar heel weinig nodig.

Ik heb er zelf weinig last van. Een enkele keer zit er een druppel in de weg, maar de sensoren doen het nog, en als je zelf achteruit kijkt werkt dat ook best, voor mij voorlopig genoeg. Wellicht wat anders als er in de winter opspattende / wervelende sneeuw tegen blijft plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snirpo
kdeboois schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:24:

[...]

En werkte je oplossing ?
Hmm toch gek, ik heb de auto al 12000 km en heb welgeteld 1x de camera moeten schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Kleine update @Ratel: De "versnellingsbak" is geheel vervangen, de ratel is daarmee ook volledig verdwenen. Ik hoorde overigens bij de dealer dat ze een soortgelijk issue ook bij een andere e-Niro op een andere vestiging hebben lopen... men verwacht informeel dat er nog wel meer auto's zijn met dit probleem.

• Snirpo
DSmarty schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:38:
Kleine update @Ratel: De "versnellingsbak" is geheel vervangen, de ratel is daarmee ook volledig verdwenen. Ik hoorde overigens bij de dealer dat ze een soortgelijk issue ook bij een andere e-Niro op een andere vestiging hebben lopen... men verwacht informeel dat er nog wel meer auto's zijn met dit probleem.
Goed om te horen dat het is opgelost! Nu hopen dat het niet meer terug komt ;)
Ik ga morgen langs de dealer. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen. De ratel lijkt wel steeds iets luider te worden.
Het lijkt ook wel alsof de aandrijflijn in z'n algemeen wat luider is. Of eigenlijk: je hoort de aandrijflijn nu in tegenstelling tot helemaal niet. Maar dit kan ook mijn verbeelding zijn. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Snirpo op 15-08-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-10 11:15
Hier nog eentje met hetzelfde probleem. Ik hoop dat Kia een voorraadje onderdelen aanlegt (ze melden overigens dat niet alles op voorraad is). De garage heeft volgende maand tijd om ernaar te kijken, kennelijk is het niet heel urgent. Wel irritant, de ratel wordt inderdaad steeds duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Mijn e-Niro heeft in de zomervakantie 2 weken bij Leaseplan in Breukelen gelogeerd. Ze zijn er daar in geslaagd op eigen terrein een dagrit van 2 km te maken met een verbruik van 125kWh/100km. Bizar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@hbolten niet zo moeilijk. Airco op 16 graden en buiten 40 graden een dan een een tijdje stil laten staan. Bijna geen verplaatsing maar wel een hoog verbruik per kilometer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:30:
@hbolten niet zo moeilijk. Airco op 16 graden en buiten 40 graden een dan een een tijdje stil laten staan. Bijna geen verplaatsing maar wel een hoog verbruik per kilometer ;)
Dat dacht ik ook. Dat ze 'm tijdens de schoonmaakbeurt lekker aan hebben laten staan met airco en radio. Maar volgens de rittenregistratie in de app duurde het ritje maar 3 minuten, en de accu ging van 100% naar 98%. (Daarvoor hadden ze opgeladen tot 100. Na de rit bleef de stand op 98 staan totdat ze 'm weer terugbrachten)

Wat doet de rittenadministratie eigenlijk als de auto wel aanstaat, maar niet verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 13:34
DSmarty schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:38:
Zou de e-niro van mij kunnen zijn. Ze wachten bij mij op onderdelen uit Korea. Net aan de telefoon gehad en het kan 2 weken maar ook 2 maanden duren was hun vage antwoord. Lekker dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Loslaatmomentje: dochter van 19 is voor het eerst alleen met de e-Niro op pad (ze heeft al meer dan 2 jaar haar rijbewijs hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Net geprobeerd te laden bij een Tesla destination charger, maar helaas mislukt. Er stond wel een model 3 te laden dus ik denk dat de paal wel werkt.
Auto geeft 3 knipperende laadlampjes, maar doet verder niks. 1e poging gaf een DC error dus het lijkt alsof tesla iets van DC communicatie doet i.p.v. AC type 2 standaard communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Zo’n Tesla charger werkt helaas vaak alleen met Tesla’s (ook al past de stekker). De eigenaar van het etablissement krijgt ze vaak voor nop in ruil voor exclusiviteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:03
hbolten schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:32:
Loslaatmomentje: dochter van 19 is voor het eerst alleen met de e-Niro op pad (ze heeft al meer dan 2 jaar haar rijbewijs hoor).
en wie/wat laat je dan los? je dochter of de auto of allebei? >:)
Maar zonder gekheid, ik herken het proces en goed om dat niet uit te stellen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
Vraagje, de e-niro heeft op de knop in het midden van de draaiknop een "P" om de parkeerrem aan te zetten maar links ervan zit ook een schakelaar die de parkeerrem aan moet zetten... wat is nou werkelijk het verschil, of is er geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
aph3x2n schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:47:
Vraagje, de e-niro heeft op de knop in het midden van de draaiknop een "P" om de parkeerrem aan te zetten maar links ervan zit ook een schakelaar die de parkeerrem aan moet zetten... wat is nou werkelijk het verschil, of is er geen verschil?
P is de reguliere parkeerstand, volgens mij staat ie dan gewoon “in de versnelling”. Die handrem is echt een mechanische rem, je hoort hem activeren. Handig voor parkeren op o.a. hellingen dus. Het leuke is dat als de handrem erop staat en de wilt wegrijden door D of R te activeren deze automatisch eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-10 17:15
Mijn vorige ICE zette de handrem automatisch op bij het uitschakelen (nu een aandachtspunt, best dat er een biepje komt) en losmaken was ook automatisch.
Met de P denk ik dat je het moet vergelijken met het indrukken van het rempedaal (druk op de remvloeistof dat wegvalt als je de wagen uitschakelt). De andere is de handrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:54:
[...]

P is de reguliere parkeerstand, volgens mij staat ie dan gewoon “in de versnelling”. Die handrem is echt een mechanische rem, je hoort hem activeren. Handig voor parkeren op o.a. hellingen dus. Het leuke is dat als de handrem erop staat en de wilt wegrijden door D of R te activeren deze automatisch eraf gaat.
Het extra geluid was me inderdaad ook opgevallen. Ik ga binnekort op vakantie en neem een dfds boot, handig om deze er dan dus op te zetten als hij op het bootdek staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
aph3x2n schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:22:
[...]

Het extra geluid was me inderdaad ook opgevallen. Ik ga binnekort op vakantie en neem een dfds boot, handig om deze er dan dus op te zetten als hij op het bootdek staat ;)
Exact, dat is ook de enige keer tot nu toe dat ik die parkeerrem erop heb gezet. Wat een geprop op zo’n veerboot, minder dan 10cm speling had ik aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bruneelm schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:04:
Mijn vorige ICE zette de handrem automatisch op bij het uitschakelen (nu een aandachtspunt, best dat er een biepje komt) en losmaken was ook automatisch.
Dat kun je hier toch ook instellen, dat-ie automatisch op de handrem gaat?
Met de P denk ik dat je het moet vergelijken met het indrukken van het rempedaal (druk op de remvloeistof dat wegvalt als je de wagen uitschakelt). De andere is de handrem.
Volgens mij zet die P een pal in de 'versnellingsbak', waardoor de boel blokkeert. Dat deed de parkeerstand van mijn Citroen C5 (automaat) ook als ik 'm in P zette. Heerlijk, want dat heeft uiteindelijk het zelfde effect als de handrem, op twee puntjes na: 1. het gaat alleen op de aangedreven wielen (handrem op 4?) en 2. er zit nog een differentieel tussen, dus als het ene aangedreven wiel vooruit draait gaat het andere achteruit.
Maar grosso modo, hier op niet te steil terrein in NL, is het effect gelijk aan de handrem. Die gebruik ik tot nu toe dus nooit.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:56
Harvest2002 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:23:
[...]

Ja, dat kan ik mij voorstellen. Ik zou altijd per vakantieperiode en bestemming kijken wat het beste vervoermiddel is om op je bestemming te komen. Dat hoeft niet altijd de EV te zijn.

Overigens heb ik in Denemarken en Zweden niet echt veel EV's gezien. We zijn op paaszondag van Noord-Duitsland naar Kopenhagen gereden en onderweg langs de snelweg gestopt, rond het middaguur, om koffie te drinken en een broodje te eten. Het was erg druk, er waren maar 2 laadstations, maar er stond niemand te laden. Omdat we toch koffie wilden drinken en een broodje wilden eten, heb ik die tijd gebruikt om wat bij te laden.
Mijn indruk ook, de enige BEV's die ik zag in Zweden en Denemarken waren Tesla's van Noren of NL's. 1x een e-Niro bij de lokale dealer zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:40:
Zo’n Tesla charger werkt helaas vaak alleen met Tesla’s (ook al past de stekker). De eigenaar van het etablissement krijgt ze vaak voor nop in ruil voor exclusiviteit..
Klopt wat je zegt tav “vaak alleen”. De nuance zit hem in de rode en grijze kleur van de Tesla lader. Zie de post in dit forum: https://teslamotorsclub.c...s-in-europa.47010/page-26

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Op ChargeMap staat vaak wel goed aangegeven, dan staat er “(Tesla)” achter. Ook een keer in Noorwegen gehad, mocht toen gewoon mn granny charger in het stopcontact doen daar, was ook prima. Eigenaar ging wel achter een generieke laadpaal aan, want ik was niet de eerste die daar met een normale EV kwam. En hij zag wel in dat het commercieel interessant is om een goed werkende laadpaal bij je hotel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:34:
Op ChargeMap staat vaak wel goed aangegeven, dan staat er “(Tesla)” achter. Ook een keer in Noorwegen gehad, mocht toen gewoon mn granny charger in het stopcontact doen daar, was ook prima. Eigenaar ging wel achter een generieke laadpaal aan, want ik was niet de eerste die daar met een normale EV kwam. En hij zag wel in dat het commercieel interessant is om een goed werkende laadpaal bij je hotel te hebben.
Aha, dat van Chargemap kende ik nog niet, dank voor de tip dat scheelt ook een boel uitzoekwerk ter plaatse. Dat is een slimme eigenaar, want met die Tesla chargers luit je inderdaad een behoorlijk aantrekkende groep uit en Tesla gaat immers ook naar de type 2 laders en kunnen dan ook van de generieke paal gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:34:
Die Tesla laders kunnen overigens ook andere EV's laden als ze een switch omzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Weet iemand overigens een bron om de laatste versie van de software (firmware) en navigatiesoftware te vinden?

Ik heb net een kleine beurt gehad, maar de datum van beiden is augustus/oktober 2018, had verwacht dat er wel een nieuwere versie zou zijn. (de dealer beweert dat deze wel geupdate zijn)

Nog een update @Ratel: Sinds de vervanging heb ik wel een "brom" ervoor teruggekregen, die hoor ik voornamelijk op snelweg-snelheden (tijdens het rijden gewoon).

[ Voor 21% gewijzigd door DSmarty op 17-08-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
petertenboer schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:33:
[...]

Klopt wat je zegt tav “vaak alleen”. De nuance zit hem in de rode en grijze kleur van de Tesla lader. Zie de post in dit forum: https://teslamotorsclub.c...s-in-europa.47010/page-26
Wij hebben de afgelopen weken in Ierland meerdere keren aan de tesla chargers “gehangen” bij de grijze en bij de rode bordjes maakt niets uit de Niro ging gewoon laden 👍😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-10 11:15
Ook in Aken (Duitsland) lukte laden op een Tesla lader prima (ook nog met ruim 7 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sigmasailor schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:20:
Ook in Aken (Duitsland) lukte laden op een Tesla lader prima (ook nog met ruim 7 kW).
Ehhh, ruim 7 kW? Dan heb je het dus over AC-(slow)laden......

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:15:
[...]

Ehhh, ruim 7 kW? Dan heb je het dus over AC-(slow)laden......
We hebben het hier dan ook al die tijd over Tesla Destination Chargers..... (AC dus, max 7,4kW dus..)
Superchargers (de snelladers van Tesla) zijn sowieso uitgesloten, dat weet iedereen wel.

Zag vandaag dat de “totale trip” statistieken blijkbaar bij 10.000 km gereset zijn. Staat nu op dik 7000 precies qua km gelijk aan de kmteller minus 10.000. Typisch.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-08-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nee, dat wist ik niet. Of moet k zeggen: half.

Was er niet iets met twee kleuren bordjes? Rood voor Tesla's en bij wit kunnen ook andere EV's laden?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:42:

Was er niet iets met twee kleuren bordjes? Rood voor Tesla's en bij wit kunnen ook andere EV's laden?
Dat wordt hierboven gesuggereerd en ook weer ontkracht. Hangt van de instelling af en het contract dat ze met Tesla hebben. Als Tesla alles gesponsord heeft dan is het niet de bedoeling dat derden daaraan laden.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-08-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ah, sorry, dan begreep ik het niet allemaal goed. Het is ook al laat op de avond.... O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wel irritant dan dat ik net een tesla lader tref die geen vreemde merken toelaat. Er is nog een andere lader hier, maar elke keer als iemand de 2e stekker gebruikt, stopt m’n Niro met laden. 1e keer 225e, tweede keer een Leaf. De Leaf rijder heeft m’n sessie weer gestart. Dus een stuk beter dan die 225e PHEV rijder...

Laadpaal is van de camping en iedereen gebruikt zover ik weet dezelfde laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
Z___Z schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:19:
Wel irritant dan dat ik net een tesla lader tref die geen vreemde merken toelaat. Er is nog een andere lader hier, maar elke keer als iemand de 2e stekker gebruikt, stopt m’n Niro met laden. 1e keer 225e, tweede keer een Leaf. De Leaf rijder heeft m’n sessie weer gestart. Dus een stuk beter dan die 225e PHEV rijder...

Laadpaal is van de camping en iedereen gebruikt zover ik weet dezelfde laadpas.
Is precies het zelfs wat gebeurd hier bij de supercharger aan de Lidl , je bent aan het laden , maar op 1 of andere stome manier laat hij. Niet toe dat er andere wagen met een andere stekker kan gaan opladen , zoals een Nissan , maar ze zien dat jij staat te laden , en kunnen via het digitaal scherm jou stopzetten , en hun voorrang doen geven bij het laden . Kan kom je toe aan je wagen en merk je dat je gewoon volledig niks hebt geladen 😫😤 zot worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Is geen stomme manier, is een enkele DC lader die zowel een CCS als een ChaDeMo stekker heeft. Slechts een van beide kan actief zijn, is overal zo. En als ie gratis is is er dus geen pasje waarmee je stopt maar kan iedereen het.. of het echt onwetendheid is of puur egoïsme vraag ik me wel af.
Zo’n gratis lader gaat zo wel ten onder met dat aso gedrag..
Dan mis je in België dus echt de app, zeker met dit soort grappen erg fijn om op afstand de laadstatus te zien en ook berichtje als laden stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:56
Hippe Lip schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:42:

@Hippe Lip Ja rood bordje = Tesla only, grijs = ook andere EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:06:
@Hippe Lip Ja rood bordje = Tesla only, grijs = ook andere EV.
Maar dat geldt dus alleen voor AC-laden? DC-laden bij een Tesla laadstation is sowieso, altijd, onder alle omstandigheden en hoe dan ook uitgesloten?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Hippe Lip schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Maar dat geldt dus alleen voor AC-laden? DC-laden bij een Tesla laadstation is sowieso, altijd, onder alle omstandigheden en hoe dan ook uitgesloten?
Even een beetje naar boven scrollen en je ziet dat dat antwoorden al eerder zijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

petertenboer schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:08:
Even een beetje naar boven scrollen en je ziet dat dat antwoorden al eerder zijn gegeven.
Gevonden! Kennelijk hiervoor er overheengelezen....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Hippe Lip schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Gevonden! Kennelijk hiervoor er overheengelezen....
Ook maar even ter kennis geven waarom het niet lukt om DC te laden met tesla super chargers met een niet tesla auto.

Wij gebruiken een mennekes type 2 en CCS aansluiting om te gaan snel laden . Tesla doet dit op hun mennekes 2 stekker. Je leest het goed . De mennekes type 2 stekker van tesla kan met hun ingang aan de auto zowel A-C als DC stroom ontvangen . Andere elektrische auto’s enkel AC. Sommige tesla’s Hebben tot ook een ccs aan boord , dit is om ook op andere snel laders te kunnen snel laden die niet van het merk tesla zijn. Goed gezien dus allemaal dat laden van tesla 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En bestaat er nu ook een verloop van die Tesla-CCS naar een gewone combostekker? Zouden we dan wel van die Tesla-DC-laders gebruik kunnen maken?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:07:
En bestaat er nu ook een verloop van die Tesla-CCS naar een gewone combostekker? Zouden we dan wel van die Tesla-DC-laders gebruik kunnen maken?
Nee. Tesla herkent de eigen auto’s, en laden gaat automatisch. Er is geen enkele manier om het laden met de hand of met een pasje te starten.
Het hele supercharger netwerk is een van de unieke dingen waarin Tesla uitblinkt. Ik zie ze het niet snel opengooien voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
CyBeRSPiN schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:35:
[...]

Nee. Tesla herkent de eigen auto’s, en laden gaat automatisch. Er is geen enkele manier om het laden met de hand of met een pasje te starten.
Het hele supercharger netwerk is een van de unieke dingen waarin Tesla uitblinkt. Ik zie ze het niet snel opengooien voor anderen.
Inderdaad , zo is dat , ik zie tesla nog rijk worden door hun tankstations i.p.v auto’s te maken . Stel dat de markt met wat geluk zo evalueert dat iedereen elektrisch en waterstof gaat rijden , dan is hij niet te stoppen met een ongeziene voorsprong in laadstations en eigen technologie , die zowel exclusiviteit biedt als super snel opladen , en laat nu 1 ding heel belangrijk zijn op deze wereld vol , Time is money .
Pagina: 1 ... 49 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.