Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Lijkt me niet en ik hoop het ook niet. Capaciteit is nu prima voor het aantal Tesla’s dat er rijden. Als het aanbod van auto’s ineens flink toeneemt betekend dat drukte en wachten voor Tesla’s. Ook kunnen veel andere EVs minder snel laden. Dus veel langer de stalls bezet en ook vaker meer dan 50% bezetting waardoor laden trager gaat. Nee, de SuC graag als perk voor Tesla rijders houden.Hippe Lip schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:05:
[...]
Nou, als Tesla wat van die investeringen terug wil zien kunnen ze het mss voor anderen ook toegankelijk maken, maar dan een flinke kWh-prijs vragen (50-70 ct?).
Het zou me niet verbazen als dat toch een keer gaat gebeuren.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Musk zegt dat Tesla nog nooit benaderd is door andere fabrikanten ondanks herhaaldelijk aangeven dat dit een mogelijkheid is.
Die ene eis is simpel, de dimensionering van het netwerk is hier op afgesteld. Hoe sneller auto’s laden, hoe meer auto’s (kWh) per uur er doorheen gedraaid kan worden.
[ Voor 21% gewijzigd door _eLMo_ op 19-08-2019 08:02 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Uiteraard, superchargers werkt echt niet. Het was ook nog eens gratis, zonder pasje, mij hoor je niet klagen.Hippe Lip schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:15:
[...]
Ehhh, ruim 7 kW? Dan heb je het dus over AC-(slow)laden......
Na lang wachten begint de levering nu dus in de buurt te komen. En nu vroeg ik me af wanneer een dealer meer inzicht krijgen in wanneer een auto daadwerkelijk geproduceerd gaat worden zodat ze iets meer kunnen zeggen dan wat ze nu kunnen. Nu krijg ik het antwoord dat de auto in de planning staat voor levering in november.
Ik ben dus benieuwd wanneer er wat duidelijkheid en zekerheid komt over de datum dat de auto geleverd gaat worden. Wanneer kregen jullie daar inzicht in?
Met de aankomende wijziging van 4% naar 8% zou het toch erg jammer zijn als die pas in 2020 geleverd gaat worden.
Mijn eigen ervaring met de Kia dealer is dat de afspraken worden nagekomen en ze geen valse beloftes doen mbt levertijd. Heb je direct contact met een dealer of zit er een LM tussen? Ik heb overigens destijds geen inzicht gekregen in productiedatum en of en op welke boot ie zou zitten, maar zat bij een van de allereerste leveringen dus verliep sowieso wat bijzonder denk ik.
Ik heb direct contact met de dealer. Bij mij vorige leaseauto's kreeg ik altijd een productiedatum van de dealer en daarmee konden ze dan de leverdatum wel inschatten. Ik dacht als de auto ergens in november geleverd gaat worden dan zal die toch wel rond deze tijd geproduceerd moeten worden gezien die een tijdje op de boot staat.
Misschien ben ik te ongeduldig...
anyway, hier is de geplande levering 11 weken na de echte besteldatum
Dealer moet nu toch wel een productie datum hebben? Anders wellicht overstappen naar Model 3.emielvh schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:01:
December 2018 heb ik mijn nieuwe leaseauto besteld, een Platinum Graphite e-Niro. Gezien ik op de reserveringslijst stond kon de auto in mei 2019 worden geleverd. Helaas loopt mijn huidige leasecontract pas eind oktober 2019 af dus mijn plekje is geruild zodat mijn auto later geleverd kon worden.
Na lang wachten begint de levering nu dus in de buurt te komen. En nu vroeg ik me af wanneer een dealer meer inzicht krijgen in wanneer een auto daadwerkelijk geproduceerd gaat worden zodat ze iets meer kunnen zeggen dan wat ze nu kunnen. Nu krijg ik het antwoord dat de auto in de planning staat voor levering in november.
Ik ben dus benieuwd wanneer er wat duidelijkheid en zekerheid komt over de datum dat de auto geleverd gaat worden. Wanneer kregen jullie daar inzicht in?
Met de aankomende wijziging van 4% naar 8% zou het toch erg jammer zijn als die pas in 2020 geleverd gaat worden.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zo werkt het hier nietInspired schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
Dealer moet nu toch wel een productie datum hebben? Anders wellicht overstappen naar Model 3.
Bij Kia krijgen alle 100 dealers in NL elke maand een x aantal e-Niro's om uit te leveren (en hebben daar dus in tegenstelling tot Tesla wel alle aandacht en dienstverlening bij
Elke maand kan een dealer een bestelling inschieten voor een handvol e-Niro's (op volgorde van een wachtlijst dus) en pas dan komt ie in de molen mbt productie bij de fabriek. Op basis van dit systeem kan een dealer echter over het algemeen wel goed inschatten wanneer een bestelling geleverd wordt.
Hoe het tegenwoordig gaat icm leasemaatschappijen weet ik echter niet, het zou kunnen dat sommige grote jongens rechtstreeks bulkorders hebben lopen bij de importeur.
ik denk dat cyberspin het wel duidelijk heeft uitgelegd, dit is dan ook de reden dat de levertijden zo verschillend zijn tussen dealers. Je staat eerst nog op een plaatselijke wachtlijst bij de dealer zelf, aangezien deze maar enkele auto's per maand mag bestellen.emielvh schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:49:
@wowter1976 Wat bedoel je met "echt" besteld? In december 2018 is vanuit de leasemaatschappij een bestelling geplaatst bij de dealer. Maar dat is denk ik niet wat jij onder "besteld" verstaat.
hier ook bestelling bij dealer door leasemaatschappij: december 2018, bestelling van dealer bij kia: juli 2019......... levering eind september
Dit werkt dus nog steeds niet, er zal dus wel iets niet helemaal lekker zitten. Meer mensen die zoiets hebben ervaren?joepie de p schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:49:
[...]
Gefeliciteerd. Regio Rdam? Net namelijk voor de AH een kersverse PG e-Niro gespot.
Ik denk dat het vanzelf goed komt met die verbinding met de app. Geef het even tijd.
Of het allemaal waar is...? Ik hoop het!
Ik lees ook terug in dit forum iets over het accepteren van een overeenkomst in de app danwel ergens in de interface van de auto (bij eerste opstart?). Niemand gaat hier verder dieper op in waar dat dan moet zitten, klinkt dat bij iemand bekend?CyBeRSPiN schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:07:
Bij mij werkte het onmiddellijk toen ik de auto af ging halen. Vreemd verhaal dat je zogenaamd dagen zou moeten wachten. Denk dat dealer dan iets niet goed heeft ingevoerd in het systeem, of dat er iets niet goed is aangesloten.
Dat gaat over de TomTom live services (verkeersinfo), de Kia Connected Services staat helemaal los van dat systeem. Is een losse module met een simkaart die de boordcomputer uitleest en upload naar Kia.aph3x2n schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:36:
[...]
Ik lees ook terug in dit forum iets over het accepteren van een overeenkomst in de app danwel ergens in de interface van de auto (bij eerste opstart?). Niemand gaat hier verder dieper op in waar dat dan moet zitten, klinkt dat bij iemand bekend?
Ik wil binnenkort een dagje naar Parijs voor een voetbalwedstrijd. Wat is wijsheid ik zie ABRP als routeplanner, dat doe je dan vantevoren thuis of kun je vertrouwen op de ingebouwde Navi. Is er een goeie app die je kan gebruiken?
Het gaat dan om in de ochtend richting Parijs en in de avond terug.
Parijs zou je met 1-2x laden moeten kunnen halen en dan overdag een goede 22kW laadpaal vinden zodat je terug ook maar 2x hoeft te laden.
Wel even op Chargemap kijken wat de status is van de geplande Franse snelladers, want daar hoor ik veel negatieve verhalen over..
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-08-2019 11:33 ]
Mmm, klopt dat wel? Als je navi verbonden is met internet haalt hij live (alle?) oplaadpunten op en ik zie daar dan rode en groene stipjes naast staan die beschikbaarheid aangeven.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:31:De ingebouwde navi heeft niet elke snellader en houdt ook geen rekening met de snelheid en beschikbaarheid van de laders.
Ik ben Ionity daarin bijvoorbeeld nog niet tegengekomen, en laten dat nu net de allerfijnste snelladers zijn.beschuit schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:52:
[...]
Mmm, klopt dat wel? Als je navi verbonden is met internet haalt hij live (alle?) oplaadpunten op en ik zie daar dan rode en groene stipjes naast staan die beschikbaarheid aangeven.
Maar je gebruikt geen app op de telefoon of carplay bijv?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:31:
@groentjie77 ABRP als routeplanner thuis, en onderweg (vul dan je actuele accu percentage in voor tijdens de trip). De ingebouwde navi heeft niet elke snellader en houdt ook geen rekening met de snelheid en beschikbaarheid van de laders.
Parijs zou je met 1-2x laden moeten kunnen halen en dan overdag een goede 22kW laadpaal vinden zodat je terug ook maar 2x hoeft te laden.
Wel even op Chargemap kijken wat de status is van de geplande Franse snelladers, want daar hoor ik veel negatieve verhalen over..
Ja ik gebruik Waze maar dat staat redelijk los van dat het een EV is.groentjie77 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:04:
[...]
Maar je gebruikt geen app op de telefoon of carplay bijv?
Bijvoorbeeld dit plan in ABRP: https://abetterrouteplann...c0-4b3b-ae07-7397aa74990e
Dan klik op op 'Share' en dan Open in Waze (of Google Maps, of Apple Maps), zodat ik dan naar die Ionity lader "IONITY Le Rœulx Nord" in België navigeer.
Daar aangekomen voer ik dan weer de volgende bestemming in, etc.
Er is nog geen Carplay app voor ABRP die dit allemaal combineert, daar wordt nog wel aan gewerkt.
Maar je kunt ABRP wel prima in de browser van je mobiel draaien (en dan toestemming geven dat ABRP je locatie mag zien).
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-08-2019 12:42 ]
Ben in Noorwegen wel een aantal (NL) e-Niro's tegengekomen trouwens (en even gezwaaid net zoals motorrijders dat naar elkaar doen
Frankrijk loopt wat dat betreft heel erg achter als je vergelijkt met Nederland, Duitsland, Denemarken en al helemaal Noorwegen. Maar heb de indruk dat ook dat in rap tempo verandert, hoop dat Ionity snel verder gaat uitbreiden.
Tesla heeft dat nu nog net wat beter voor elkaar met hun SuperCharger netwerk, maar is kwestie van tijd dat er ook in Frankrijk een goed dekkend netwerk van CCS laders komt.
Toch even geneusd in alle hulpinstellingen, kan zo snel niet zien hoe je LKAS uitzet.
Wat ik begreep uit diverse posts dat je het niet definitief uit kan zetten, maar is er een snelle handeling?
Het [/-\] knopje links van het stuur, naast VESS etc.delius schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:17:
Gisteren mijn Gravity Blue Bandit opgehaald in Ten Boer :-)
Toch even geneusd in alle hulpinstellingen, kan zo snel niet zien hoe je LKAS uitzet.
Wat ik begreep uit diverse posts dat je het niet definitief uit kan zetten, maar is er een snelle handeling?
Maar kan je uit ervaring vertellen dat het went en je die enkele situaties waar LKAS irritant is snel herkent (de bekende 60km wegen met fietssuggestiestroken, maar zonder middenlijn). Op die wegen zet ik LKAS dan soms nog uit, maar het valt me nu eigenlijk niet eens meer op terwijl ik de eerste week ook dat gevoel had.
Ehm, ik denk dat ik dan LFA bedoelCyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
Het [/-\] knopje links van het stuur, naast VESS etc.
Maar kan je uit ervaring vertellen dat het went en je die enkele situaties waar LKAS irritant is snel herkent (de bekende 60km wegen met fietssuggestiestroken, maar zonder middenlijn). Op die wegen zet ik LKAS dan soms nog uit, maar het valt me nu eigenlijk niet eens meer op terwijl ik de eerste week ook dat gevoel had.
In het settings menu in je dashboard (via het stuur, zit ergens onder het bestuurdershulpmenu) kun je LFA uitschakelen. Ik weet niet zeker of dat onthouden wordt na een herstart van de auto.
Of je kunt ipv SCC de normale CC gebruiken (voordat je de cruise control aanzet moet je even de knop voor de volgafstand ingedrukt houden, dan toggle je tussen beiden), maar dan ben je ook het 'adaptive' automatisch afstand houden kwijt.
@groentjie77 nee dat kan niet, is al heel vaak voorbijgekomen in dit topic..
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-08-2019 15:31 ]
Neegroentjie77 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:25:
Andere vraag, kan je de autohold standaard op aan hebben?
Klopt het dat de auto wel ontgrendeld als je aan komt lopen maar niet vergrendeld als je wegloopt of is er een instelling dat hij wel standaard vergrendeld?
Verder heb ik ruzie met de achterklep: die is te licht om direct in het slot te vallen waardoor ik na 2 meter rijden vaak weer moet stoppen.
Dat met die achterklep heb ik ook. Nu ik het weet let ik er extra op.Kia Ora schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:41:
Ik heb nu 2 weken en 1500km gereden met mijn e-Niro.
Klopt het dat de auto wel ontgrendeld als je aan komt lopen maar niet vergrendeld als je wegloopt of is er een instelling dat hij wel standaard vergrendeld?
Verder heb ik ruzie met de achterklep: die is te licht om direct in het slot te vallen waardoor ik na 2 meter rijden vaak weer moet stoppen.
Veel plezier met jullie (toekomstige) aanwinsten, voor nu verlaat ik het topic.
Bij de Kia dealers weten ze nog steeds niet wat ze meemaken, er zijn dus mensen die zo graag de e-Niro snel willen hebben dat ze gaan overbieden op de catalogusprijs. Dat hebben die verkopers nog nooit meegemaakt (altijd gedoe met afdingen, korting, inruil etc). Levertijd vandaag schijnt nu 1,5 jaar te zijn..
Voor de zomervakantie al via de LM contact gehad met de dealer (Rotterdam) om te checken wat de levertijd is.
Er wordt aangegeven dat 2e week november nu vaststaat. Volgens mij hebben meerdere dat nu te horen gekregen. Ik hoop dat het gaat lukken en dat het geen ‘commercieel zoethoudertje’ is om overstappen naar andere (leverbare) modellen te voorkomen.
Ik ben benieuwd!
Op de Trollstigen! Dat was ik!CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:29:
Er zijn inmiddels ook al veel meer Model 3's dan e-Niro's en Kona's uitgeleverd, dus dat is al niet zo vreemd.
Ben in Noorwegen wel een aantal (NL) e-Niro's tegengekomen trouwens (en even gezwaaid net zoals motorrijders dat naar elkaar doen), waarvan een op de Trollstigen, dus het is niet zozeer "verre afstand", maar wel "hoe ontwikkeld een land is" (mbt EV infrastructuur
).
Frankrijk loopt wat dat betreft heel erg achter als je vergelijkt met Nederland, Duitsland, Denemarken en al helemaal Noorwegen. Maar heb de indruk dat ook dat in rap tempo verandert, hoop dat Ionity snel verder gaat uitbreiden.
Tesla heeft dat nu nog net wat beter voor elkaar met hun SuperCharger netwerk, maar is kwestie van tijd dat er ook in Frankrijk een goed dekkend netwerk van CCS laders komt.
(Snel)laden was echt prima te doen in Noorwegen idd
Zeg ehhhh, van wanneer is de schrijver en hoe beroerd is zijn kennis van de materie? Je zou bijna denken dat het een artikel uit de Telegraaf is:petertenboer schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:41:
Even wat cijfertjes over EV’s en hun verbruik: https://www.ad.nl/auto/zo...-in-de-praktijk~a38c169b/
“De Tesla's worden, net als alle andere auto's, sinds kort getest volgens een meer realistische NEDC-testmethode (New European Driving Cycle).”
NEDC is juist de oude meettechniek. Tegenwoordig gebruiken we de WLTP toch?
<John O`Mill>
Iemand een idee waar de 'P Release' knop voor dient? (in bovenstaande afbeelding te zien) Kan het in de handleiding niet terugvinden. Het is in ieder geval niet om de parkeerrem eraf te halen..
Had dat meteen bij de aflevering aan de dealer gevraagd. Die had het erover dat het enkel voor het geval dat je weggesleept wordt is, en je dat zelf niet hoeft te gebruiken.Moun schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:18:
[...]
Iemand een idee waar de 'P Release' knop voor dient? (in bovenstaande afbeelding te zien) Kan het in de handleiding niet terugvinden. Het is in ieder geval niet om de parkeerrem eraf te halen..
Hier dezelfde vraag en ook nog geen eenduidig antwoord: https://www.speakev.com/threads/p-release.139750/
Voorgesteld experiment is simpel om uit te voeren: auto op helling zetten, in P, en dan "P-release", rolt ie dan achteruit?
Ah Kia NL heeft het reeds op Twitter uitgelegd:
Deze P-release dient voor het uitschakelen van de AUTO P functie. Er zijn meerdere situaties waarin het voertuig automatisch de P inschakelt. Om in de werkplaats of tijdens het bergen het werk makkelijker te maken kan je de deze AUTO P functie 1/3
— Kia Nederland (@Kia_nederland) 28 mei 2019
deactiveren op de volgende manier: Schakel het contact in (2 keer de start/stop knop bedienen zonder het rempedaal te bedienen). Druk het rempedaal in. Houd de P-Release knop 2 seconden ingedrukt.
De reductiebak schakelt in de 2/3
3/3 Neutraal en zal daar blijven totdat de P weer wordt bediend of het contact uit/aan wordt gezet.^RM
Even wat anders: is er hier iemand die de DynamicLine uitvoering heeft besteld (in NL) en ook geleverd heeft gekregen?
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-08-2019 10:31 ]
Verwijderd
Klopt, weer zo'n niets-wetend journalistje die zonder enige kennis van zaken iets napapagaait.Hippe Lip schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:09:
[...]
Zeg ehhhh, van wanneer is de schrijver en hoe beroerd is zijn kennis van de materie? Je zou bijna denken dat het een artikel uit de Telegraaf is:
“De Tesla's worden, net als alle andere auto's, sinds kort getest volgens een meer realistische NEDC-testmethode (New European Driving Cycle).”
Ik ben altijd benieuwd hoe ze testen; het hangt echt voor een groot deel van je rechter voetje af. Ik haal de hele zomer al een range van dik 500 op de GOM (als ik hem vol maak; anders zo'n 400 km bij 80%). Mijn overall gemiddelde (bijna 9000 km) staat al een tijdje op 13,6 kWh/100 km (dus 471 km en daarmee boven de WLPT). Ja, daar moet je een beetje je best voor doen.
[ironic mode]groentjie77 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:12:
Wat me trouwens opviel op vakantie in Frankrijk en Spanje dat ik amper tot geen E-Niro, Kona (1 Belg in Frankrijk op de parkeerplaats) of Leaf gezien heb. Nederlanders dus al helemaal niet. Tesla, ook Model 3 en Nederlanders zag je wel veel. Wat dat betreft hebben die het reizen over verre afstanden dus wel beter voor elkaar.
Wat zou ik als Belg met de auto (om het even welke)in Frankrijk of in Spanje moeten gaan zoeken?
Voor het weer? Dat is hier nu al gelijkaardig dan aan het zuiden van Frankrijk een 15-tal jaar geleden.
(ik heb meer dan 20 jaar een woning in het zuiden van Frankrijk gehad en deze 2 jaar gelden verkocht

Alhoewel ik een Kona EV heb zal je me er uiterst zelden buiten de Benelux mee zien.
Niet alleen inzake vervoer moet je je aanpassen.

[end ironic mode]
Lokaal (België dus) zie ik ook nauwelijks een Kona EV of een e-Niro. De Tesla 3 daarentegen lijkt wel de nieuwe VW Golf (iedereen rijdt ermee). Als je "exclusief" wenst te zijn rij je dus beter in een Kona EV of een e-Niro.
Praktisch zou het ook wel kunnen zijn dat je een Kona en Niro gewoon niet binnen een jaar kan krijgen en dan durven consumenten wel eens ongeduldig worden en overstappen op een constructeur die geen jaarlijkse uitstootnormen moet halen voor zijn hele vloot. En dus gewoon kan leveren volgens zijn productiecapaciteit en niet volgens het "EU uitstootplan"
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2019 12:28 ]
De Kona EV heeft dat ook. Volgend jaar komt de e-Niro. En ik die dacht dan van dat "kofferklepprobleem" verlost te zijn. Niet dus.hbolten schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:27:
[...]
Dat met die achterklep heb ik ook. Nu ik het weet let ik er extra op.

De laatste zes maanden dezelfde verbruikservaring met de Kona EV. En als bestuurder is dat zo'n natuurlijk gevoel in de auto dat dit niet op mij als bestuurder overkomt dat ik er speciaal mijn best voor moet doen.Sigmasailor schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:04:
Ik ben altijd benieuwd hoe ze testen; het hangt echt voor een groot deel van je rechter voetje af. Ik haal de hele zomer al een range van dik 500 op de GOM (als ik hem vol maak; anders zo'n 400 km bij 80%). Mijn overall gemiddelde (bijna 9000 km) staat al een tijdje op 13,6 kWh/100 km (dus 471 km en daarmee boven de WLPT). Ja, daar moet je een beetje je best voor doen.
Kona EV en e-Niro: relax is their second name.
Inmiddels is het artikel geupdate...Hippe Lip schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:09:
[...]
Zeg ehhhh, van wanneer is de schrijver en hoe beroerd is zijn kennis van de materie? Je zou bijna denken dat het een artikel uit de Telegraaf is:
Zijn er nog nieuwe (sinds eind juli) gelukkige e-Niro rijder die op deze forum zitten?
Ik heb DynamicLine besteld, maar die is nog niet geleverd.CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:21:
[...]
Even wat anders: is er hier iemand die de DynamicLine uitvoering heeft besteld (in NL) en ook geleverd heeft gekregen?
@Kuo ok thx, had even de indruk dat ie nog helemaal niet uitgeleverd is en het vooralsnog alleen maar ExecutiveLine is wat naar NL komt, dat klopt dan dus niet
@kdeboois bij deze dan bijgewerkt, maar ik ga niet continu bij elk bericht kijken of diegene in de tabel stond en nog niet op "geleverd" stond
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-08-2019 14:13 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Yes, Zwarte DynamicLine, 30/7 gereserveerd, half december besteld, stond begin februari bij de dealer.CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:21:
Je moet je gewoon aanleren dat je ‘m dicht moet gooien. Dicht laten vallen werk alleen bij de motorkap. Van dat ding wou ik eigenlijk dat die gasveren had. Die had mijn Citroen C5 op de motorkap. Heerlijk is dat!IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:26:
[...]
De Kona EV heeft dat ook. Volgend jaar komt de e-Niro. En ik die dacht dan van dat "kofferklepprobleem" verlost te zijn. Niet dus.
<John O`Mill>
kreeg deze vanmorgen van mijn vrouw op de whatsapp.petertenboer schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:41:
Even wat cijfertjes over EV’s en hun verbruik: https://www.ad.nl/auto/zo...-in-de-praktijk~a38c169b/
Heb haar, nog los van de betrekkelijke kwaliteit van het artikel, nog enigszins gerust kunnen stellen dat in elk geval de e-niro een van de best performende auto's is in het lijstje, waar het gaat om relatie tussen verwachting en realiteit. (Wij verwachten de e-niro volgende maand). En we kunnen weinig dagen bedenken dat we meer dan 407km rijden (afgezien van vakantie).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nog even iets anders. Kia biedt nu een optie om een RMC/fietsendrager haak te laten monteren.
Daar kun je dan een artera fietsendrager bij bestellen, maar dat lijkt mij een stap achteruit.
Ik heb net een nieuwe Pro User Diamant, fijne drager, goed in te klappen etc. maar past niet op RMC.
Nu de Movanext Vision plus of Lux plus als alternatief gevonden.
Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee. De Vision plus en Lux plus zijn technisch gelijk, maar de Vision is met LED verlichting en daarvan wordt gezegd dat dit niet altijd goed samenwerkt met de techniek van de auto.
Werkt de E-Niro wel of niet goed samen met de Vision; LED. Anders moet ik zekerheidshalve de Lux versie nemen die ouderwetse gloeilampen heeft. Maar ik heb uiteraard liever LED, maar dan geen lampjes op het dashboard dat verlichting, rem of knipperlicht niet werken.http://www.movanext.nl/pg...movanext_vision_plus.html (pm: zonder plus kan ook maar is dan niet kantelbaar.
PM suggesties voor alternatieven ook welkom. Waarbij voor mij van belang is dat ik deze niet alleen als fietsendrager, maar ook als bagagedrager gebruik (vakanties) en dus vlak genoeg moet zijn om er een bagagekoffer op te vervoeren.
[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 21-08-2019 17:38 ]
Ik heb bij mijn haak, van de kogel met de slijpschijf de “pinnen” afgeslepen.
Fietsdrager past, moet alleen nog eens de lak bijwerken v d kogel.
Niks nieuwe fietsdrager kopen
Nou ja, bij de Kona EV ben ik het al gewoon. Maar is wel de eerste auto in 40 jaar waar ik dat heb moeten "aanleren".Hippe Lip schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:09:
[...]
Je moet je gewoon aanleren dat je ‘m dicht moet gooien. Dicht laten vallen werk alleen bij de motorkap. Van dat ding wou ik eigenlijk dat die gasveren had. Die had mijn Citroen C5 op de motorkap. Heerlijk is dat!
CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 07:34:
Levertijd vandaag schijnt nu 1,5 jaar te zijn..

Toen ik de mijne bestelde was het al 11 maanden. Moesten ze als "overgang" de Kona EV niet aangeboden hebben hadden ze hun e-Niro mooi mogen houden en had ik enkele maanden later - een beetje tegen mijn zin - ook in een Tesla 3 moeten rondrijden.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2019 18:21 ]
Jep, ikke begin deze maand. Kleur parelmoer wit.CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:21:
[...]
DynamicLine in februari in NL? In december vorig jaar, had van de dealer gehoord dat "DynamicLine pas in juni (2019) in productie gaat."Moun schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:52:
[...]
Yes, Zwarte DynamicLine, 30/7 gereserveerd, half december besteld, stond begin februari bij de dealer.
Verwijderd
Zelf lees ik hier al enige tijd mee, maar nog geen reactie geplaatst.e-Niro schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:15:
Het is wel een tijdje dat er geen bericht geweest over de levering van e-Niro. Of mis ik die berichten misschien! Op Pagina 1, zie ik laatste "Geleverd 25-07-2019"...
Zijn er nog nieuwe (sinds eind juli) gelukkige e-Niro rijder die op deze forum zitten?
Mijn auto zou volgens de LM naar verwachting op 26-8 geleverd gaan worden.
Vandaag even contact met dealer gezocht, omdat die datum toch al erg dichtbij is.
De dealer geeft aan dat het half september gaat worden
9 Augustus geleverd gekregen (begin december 2018 besteld)e-Niro schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:15:
Het is wel een tijdje dat er geen bericht geweest over de levering van e-Niro. Of mis ik die berichten misschien! Op Pagina 1, zie ik laatste "Geleverd 25-07-2019"...
Verwijderd
Ja, Vandaag met importeur contact gehad. Ik kan waarschijnlijk zelf aangeven of ik de auto door de nieuwe dealer in Tilburg of LVDB in Breda. Ik krijg binnen enkele dagen bericht. Levering was bevestigd inmiddels voor september.wowter1976 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:21:
zijn er hier mensen die hun auto bij de failliete vestigingen van LVDB in tilburg, oosterhout of waalwijk hebben besteld? Gaat de levering daarvan nu via een andere dealer, of is alles geannuleerd?
Dank voor je reactie, ik heb dit ook overwogen maar nog twijfel of dat goed werkt.Hekbogser schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:14:
@eltron
Ik heb bij mijn haak, van de kogel met de slijpschijf de “pinnen” afgeslepen.
Fietsdrager past, moet alleen nog eens de lak bijwerken v d kogel.
Niks nieuwe fietsdrager kopen
Uit jouw reactie blijkt dat het kan en dan zou ik gewoon met de Pro User Diamant verder kunnen.
Is voor mij ook serieuze optie.
Gewoon de drager die je hebt ook houden. Nix geen andere drager. Gewoon de dwarspinnen van de haak slijpen of een vriend/kennis die dat kan laten doen. Je bent echt niet de eerste; er zijn je al een aantal e-Nirorijders voorgegaan. Dan kan je gewoon alle dragers erop monteren.eltron schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:23:
Fietsendrager-haak (RMC)
Nog even iets anders. Kia biedt nu een optie om een RMC/fietsendrager haak te laten monteren.
Daar kun je dan een artera fietsendrager bij bestellen, maar dat lijkt mij een stap achteruit.
En laat niemand je wijsmaken dat dit niet mag, want nergens staat beschreven dat je een kogel met dwarspinnen od zo moet hebben. Er is geen wet en geen enkele regel die je daartoe verplicht. En ook geen garantie die er vervalt. Je moet alleen geen aanhanger of zo eraan gaan hangen, want dan ben je niet verzekerd en zo.
<John O`Mill>
Nou, ik ben net terug van een vakantie in zuid Frankrijk. Op de heenweg de veilige Ionity route via Duitsland en Zwitserland genomen. De terugweg de directere route via Frankrijk, Luxenburg, België en vooral gebruik maken van de Corri-door laders. Een aantal zijn nog steeds buiten gebruik maar ik had tijdens de vakantie gezien dat ondertussen veel van de laders weer functioneerden.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:29:
Er zijn inmiddels ook al veel meer Model 3's dan e-Niro's en Kona's uitgeleverd, dus dat is al niet zo vreemd.
Ben in Noorwegen wel een aantal (NL) e-Niro's tegengekomen trouwens (en even gezwaaid net zoals motorrijders dat naar elkaar doen), waarvan een op de Trollstigen, dus het is niet zozeer "verre afstand", maar wel "hoe ontwikkeld een land is" (mbt EV infrastructuur
).
Al met al is het ons erg goed gevallen. Verplichte laadstops om de 2 uur is ook wel lekker en geeft rust. Heenweg hebben we met tussenstop gedaan en de terugweg zelfs in 1 dag. Dat was wel echt de max met 1050km en dan nog oplaadstops. Zorgde dat we wel 13 uur onderweg waren, maar wel relaxed met die laadstops om rustig te eten en met de kids te voetballen etc.
Met alle stops maar 1 probleempje gehad op de heenreis. Ik had 1 franse lader nodig om de bestemming te halen en had een CNR lader gekozen. Die snellader accepteerde wel mijn laadpas maar weigerde te gaan laden. Het nummer op de laadpaal gebeld en die hebben de paal herstart en daarna werkt het lader weer.
Foto's heenreis

Foto's terugweg
Corri

Corri

Corri

Lidl

Fastned

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Daar kwam ik tijdens onze heenreis naar Luxemburg ook achter.
<John O`Mill>
Ja Ionity is echt by far het beste van allemaal. De heenreis heb ik op 1 kleine lading op CNR alleen maar Ionity gedaan. De route door Duitsland, Zwitserland is echt perfect gedekt. Ik heb een hele tijd met een engineer van ionity gesproken. Die sprak me aan hoe Ionity beviel en wat hun plannen waren om snel uit te breiden. Helaas had hij geen info over concrete plannen in (noord)Frankrijk. Dat waren allemaal Abb laders en dat was niet puur Ionity begreep ik, maar wel met hun netwerk en stickers erop.CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:02:
Goed om te horen @GAEvakYD! Ik was nog wat huiverig over Frankrijk, maar zie veel Ionity op je foto’s. Dat zijn echt fijne snelladers waar je van op aan kan en ook supersnel zijn allemaal, hoop dat hun netwerk nog veel groter wordt. Volgende zomer wordt de keuze binnen Europa waar je zonder zorgen heen kan al weer veel breder ga ik vanuit.
Terugweg dus "no guts no glory" gedaan en die Corri-door laders gebruikt. Die dingen zijn wel takke traag, Niro ging al snel richting 35Kw. Terwijl ik de Ionity laders fijn op 75Kw heb zien staan. Tijdens de heen en terugreis vele maken bevestigd gezien dat laden boven de 75-80% bizar lang duurt en geen zin heeft. Veel beter om door te rijden en vaker te stoppen en dan sneller te laden. Ipv een stop uitsparen en wachten tot 100%. Als voorbeeld vaak kwam ik met 30% range ofzo aan. Dan hadden we aan 40 min genoeg om naar 80% te gaan. en nog eens 45-50 min om van 80 naar 100% te gaan.
Ik heb heel veel gebruik gemaakt van ABRP. Erg fijn om alles daar mee te plannen. Je moet er even mee leren werken, maar daarna is het echt goud. Bijv Ionity en Fastned laders als favoriet zetten zodat hij deze eerder zal gebruik in de planning. Specifieke laders of aanbieders uitsluiten. De aanbevolen laders keek ik dan in Chargemap of die afgelopen tijd succesvolle ladingen hadden staan. Soms stond er bij een Corri-door lader dat die problemen gaf of zelfs buiten gebruik. Dan exclude ik die in ABRP en deed een herberekening. Zo kom je van zelf op een mooie planning.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Klik in het kaartoverzicht op het laadpunt en je krijgt de verschillende opties te zien.NiroNiro schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:29:
Hoe doe je dat favoriet instellen van laders en het excluden?
We maken tenslotte ook gebruik van TomTom services via de “hotspot”.
https://e-drivers.com/tom...t-speciale-apis-voor-evs/
Ik vermoed dat de dealer verkeerd is geïnformeerd/jou verkeerd heeft geïnformeerd. Als je in de RDW database kijkt en sorteert/filtert op cataloguswaarde zie je dat er een hoop DynamicLine uitvoeringen zijn uitgeleverd in het eerste halfjaar.e-Niro schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:17:
[...]
DynamicLine in februari in NL? In december vorig jaar, had van de dealer gehoord dat "DynamicLine pas in juni (2019) in productie gaat."
Ja, dat denk ik ook dat het verhaaltje niet klopte.Moun schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:25:
[...]
Ik vermoed dat de dealer verkeerd is geïnformeerd/jou verkeerd heeft geïnformeerd. Als je in de RDW database kijkt en sorteert/filtert op cataloguswaarde zie je dat er een hoop DynamicLine uitvoeringen zijn uitgeleverd in het eerste halfjaar.
Waarschijnlijk te maken heeft met het marketing praatjes. Misschien wilden ze toen de tijd, het duurdere uitvoering (ExecutiveLine) nog aantrekkelijker te maken.
Met mijn Google skills kwam ik niet verder dan “nee”, de nieuwe Kia e-Soul is het eerste Kia model met ecall.Vdb.tim schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:14:
Hallo , zit E CALL op de e-Niro ? Zo ja , waar zit dit dan ? Hoe activeer je dit ?
(de kinderen luisteren graag naar spul dat niet op de telefoon staat maar ik krijg het niet gecombineerd..)
Groeten, robert
Is dit geen verplichten vanaf 03/2018 moeten alle nieuwe auto’s die dan van de band rollen verplicht voorzien zijn van ecall .CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:26:
[...]
Met mijn Google skills kwam ik niet verder dan “nee”, de nieuwe Kia e-Soul is het eerste Kia model met ecall.
Met excuses aan de bokken: had nu een bokkenlul die weer precies hetzelfde probeerde, deze keer alleen lakschade.PeaceNlove schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:48:
[...]
Nee, ik heb al een taxi tegen mijn linker voorkant gehad. Inhalen, na 1 meter mij voorbij zijn remmen en dan zonder richting aangeven naar rechts komen. Wat een paardenlul.
Was de auto meer dan een week kwijt omdat onduidelijk was welke onderdelen allemaal nodig waren om mijn bumper weer goed vast te zetten.
Mijn collega heeft overigens vandaag mijn auto Robert genoemd
Robert d’e-Niro toch?
Als die leasemij er blij mee is, betaalt die dat ding dan ook?PeaceNlove schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:16:
Ja, schadeformulier ingevuld. Dashcam heb ik overigens al een paar jaar hangen. De leasemaatschappij is er blij mee.
Zou wel zo eerlijk/reëel zijn, toch?
<John O`Mill>
Muah, mijn ervaring is dat het bij temperaturen boven de 30 graden wel fijn is, oftewel beter dan geen stoelventilatie, maar niet echt meer koel. Bij 20 graden buitentemperatuur merk je echt dat je kont koud wordt.Minxz schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:30:
Nog 4 weken wachten voordat de mijne binnen komt... Maar ben benieuwd of degene die hem al rijden tevreden zijn over de stoelventilatie met deze temperaturen.
Heb hem ook altijd op de hoogste stand als ik hem aan heb. Had van mij nog wel een standje extra op gemogen...
Maar is waarschijnlijk ook wel persoonlijk...
Ja en ook afhankelijk van het kledingstuk. Een spijkerbroek koelt minder goed dan een luchtig zonerjurkje. Mujn dochter is dan ook enthousiaster dan ik.Snirpo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:40:
[...]
Muah, mijn ervaring is dat het bij temperaturen boven de 30 graden wel fijn is, oftewel beter dan geen stoelventilatie, maar niet echt meer koel. Bij 20 graden buitentemperatuur merk je echt dat je kont koud wordt.
Heb hem ook altijd op de hoogste stand als ik hem aan heb. Had van mij nog wel een standje extra op gemogen...
Maar is waarschijnlijk ook wel persoonlijk...
Klopt, een paar week geleden met de buitentemperaturen van 35 a 40 graden merkte ik met korte broek niet veel meer van de stoelventilatie. Wellicht komt dat omdat de stoelventilatie dan warme lucht aanzuigt...joepie de p schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:57:
[...]
Ja en ook afhankelijk van het kledingstuk. Een spijkerbroek koelt minder goed dan een luchtig zonerjurkje. Mujn dochter is dan ook enthousiaster dan ik.
Ondanks dat het niet koel aanvoelt (als je op de stoel zit) met deze temperaturen, zorgt het er wel voor dat je minder snel een plakkont krijgt
Toch denk ik wel dat het beter had gekunt. Een iets krachtigere ventilator erin was mooi geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Snirpo op 25-08-2019 22:23 ]
<John O`Mill>
Er zit ene mechanisch wieltje naast het roostertje, daarmee kun je dimmen. Je kunt ook de richting van het rooster sturenhbolten schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:04:
De stoelkoeling is ok, maar ik vind dat de climate control/airco op standje automatisch wel heel hard in je gezicht blaast. Dat mag van mij wel wat subtieler en indirecter.
Maar snap wat je bedoelt. In mn Toyota kon je soft/medium/high kiezen om te sturen hoe fanatiek de airco aan de slag gaat. Hier kun je alleen sturen met de thermostaat, wat niet zo fijn is omdat ie de volgende ochtend dan nog op 23 graden staat en dan soms de kachel aangooit..
Vind ik ook. Zeker als de airco de auto sterk moet terugkoelen. Vaak doe ik dan handmatig de uitblaas op de ramen richten of handmatig de ventilatiestand iets terugdraaien (grote knop rechts)hbolten schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:04:
De stoelkoeling is ok, maar ik vind dat de climate control/airco op standje automatisch wel heel hard in je gezicht blaast. Dat mag van mij wel wat subtieler en indirecter.
Mijn vrouw draait vaak haar roostertjes (deels) dicht. Dan gaan die van mij extra hard blazen. Dan draai ik die van mij wat dichter. Dan komt er een soort perslucht uit met bijbehorende lawaai. Dan gaan we maar handmatig verder.CyBeRSPiN schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:33:
[...]
Er zit ene mechanisch wieltje naast het roostertje, daarmee kun je dimmen. Je kunt ook de richting van het rooster sturen
Maar snap wat je bedoelt. In mn Toyota kon je soft/medium/high kiezen om te sturen hoe fanatiek de airco aan de slag gaat. Hier kun je alleen sturen met de thermostaat, wat niet zo fijn is omdat ie de volgende ochtend dan nog op 23 graden staat en dan soms de kachel aangooit..
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.