Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:28:
[...]

Dat is misschien wel iets te kort gezegd, maar hij berekend het inderdaad aan de hand van het meest recente verbruik. Of dat de laatste rit is of laatste 5 ritten is niet bekend.
Toch is de variatie niet zo groot. In de X/Y plot van alle data die ik heb van afgelopen maand kun je een lineaal leggen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka6H652lP1hLnuUX3T-rcR60GFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6Bru02wy7ETG6mNR4Q1ENyc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:01
Get!em schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:46:
[...]

Toch is de variatie niet zo groot. In de X/Y plot van alle data die ik heb van afgelopen maand kun je een lineaal leggen....

[Afbeelding]
Yep, maar die data die je laat zien is van een integratie (HA?) die waarschijnlijk de data uitleest als de auto stilstaat en uit. Dan is de GOM inderdaad stijf lineair met de SOC. En overigens ook lineair met de gereden kilometers.
Als je de data in een grafiek zet met de GOM en de auto aan, dan zul je veel meer variatie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:08:
[...]

Yep, maar die data die je laat zien is van een integratie (HA?) die waarschijnlijk de data uitleest als de auto stilstaat en uit. Dan is de GOM inderdaad stijf lineair met de SOC. En overigens ook lineair met de gereden kilometers.
Als je de data in een grafiek zet met de GOM en de auto aan, dan zul je veel meer variatie zien.
Het is inderdaad met HomeAssistant. Ik forceer de update elk uur op x:00. Dus heb ook tijdens ritten (als de rit tijdens x:00 valt) de data meegepakt.
Uiteraard is het niet zo variabel als dat je met OBD direct elke minuut uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:41
Appie Heijn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:39:
Vorige week ineens rare suisgeluiden van de airco, einde van de dag > einde oefening. Of een lek of een overleden compressor. We gaan het horen de 30e.

Wel bijzonder dat dit net 5000km voor einde garantie gebeurt :) meestal gebeurt dit mij juist na afloop.
Vanmiddag diagnose, de verdamper kapot, over 2 weken vervanging, hele Dashboard en midden console moet eruit :|

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Afgelopen week is de app weer geüpdatet en nu staat de kilometerstand niet meer in beeld. Ook kan ik nergens de ritten per dag vinden, maar misschien kijk/zoek ik verkeerd?
Ik gebruik de ritregistratie altijd om voor werk de kilometers te kunnen doorgeven, maar zie ze nu dus niet meer. Weet iemand waar en of die nog ergens te zien zijn in de app?
Geeft wat mij betreft al aan dat de vernieuwingen in/aan de app niet goed zijn als je moet gaan zoeken waar het nu weer naartoe is verplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48
Bij mij staat het gewoon nog op de plek waar het stond (Android), ook na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik weet toch zeker dat hier op de beginpagina de kilometerstand in beeld stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdVI9yrzaSmsydiINz_o-q1vHoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQIifs8jh8DswZxu2x5tEqyr.jpg?f=fotoalbum_large
Maar waar kan ik de kilometerstand en ritgegevens dan nu vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:02:
[Afbeelding]
Onder Driving Insight.
Overigens heb ik de km-stand wel in beeld, maar ik kan me herinneren dat ik de afgelopen paar weken die km-stand wel miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Driving Insight heb ik ook niet meer...
Mijn android app is afgelopen nacht geüpdatet.

[ Voor 38% gewijzigd door rokil op 01-10-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 22:02
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:07:
Driving Insight heb ik ook niet meer...
Mijn android app is afgelopen nacht geüpdatet.
Ik zou even uit- en weer inloggen.
En anders de app opnieuw installeren.
Het kilometrage staat hier (laatste android versie) wel op het startscherm en ook driving history is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Cache geleegd, gegevens gewist, uitgelogd, app verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd, maar geen kilometerstand en ritgegevens meer te vinden.
Mijn telefoon is een Samsung S23+ van een jaar oud met de nieuwste software erop, dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.
Dacht vorig jaar nog een tijd lang in deze auto te blijven rijden en heb mezelf maar eens een dure telefoon cadeau gedaan. Had beter een andere auto kunnen kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:45:
Dacht vorig jaar nog een tijd lang in deze auto te blijven rijden en heb mezelf maar eens een dure telefoon cadeau gedaan. Had beter een andere auto kunnen kopen....
Tuurlijk. Die twee zitten immers in dezelfde prijsklasse? :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Als je de ergernis erbij optelt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:45:
Cache geleegd, gegevens gewist, uitgelogd, app verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd, maar geen kilometerstand en ritgegevens meer te vinden.
Mijn telefoon is een Samsung S23+ van een jaar oud met de nieuwste software erop, dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.
Ik heb een Samsung A54, met daarop versie 1.0.15 van de Kia app.
Zie hieronder screenshots van hoe mijn scherm er uit ziet (moest effe snel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vQgldQCQzjOsKoGxlybt7Pl1hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GtYEpeI2gX6LH9mElUNnDXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEzGH0yAXVvJIQn6FvSoPSd0f-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5YjcGVyCZxnB5hKc0ZeH0Ru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgAeWy9xxjG2CmOcFZeYptik7FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnVmIFtFVbgpXoklcQA3vcDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6qpf1ZG4CraS1VLK8LsUnC5XYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjkao0G1MTt99n2Vd7x87eq0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Dat had ik gisteren ook nog zo.
De kilometerstand onder de auto is weg en onder het tabje Service-snelkoppeling staat bij mij alleen een grote, niet te verschuiven advertentie van een Ev3 (die ik zeker niet ga kopen).
Mijn telefoon heeft vannacht ook geen update gehad ofzo, alleen de Kia app.
Zal wel weer aan mij liggen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:09:
Dat had ik gisteren ook nog zo.
De kilometerstand onder de auto is weg en onder het tabje Service-snelkoppeling staat bij mij alleen een grote, niet te verschuiven advertentie van een Ev3 (die ik zeker niet ga kopen).
Mijn telefoon heeft vannacht ook geen update gehad ofzo, alleen de Kia app.
Zal wel weer aan mij liggen. :-(
Maar: welke versie van de app heb jij dan?
De laatste update van de app is van 25 september (dus niet vannacht) en die update heb ik. Er is geen nieuwere update voor Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik heb ook versie 1.0.15.
Misschien dat niet iedere telefoon op hetzelfde tijdstip/datum een update krijgt?
Ik had de app al een aantal dagen niet gebruikt en gisteren toevallig weer wel om de kilometers te bekijken. Er kwam wat tussen en aangezien de auto vandaag niet weg hoefde, dacht ik komt morgen wel.
Gisteren stond de kilometerstand en driving insight dus nog gewoon in beeld.
Misschien omdat ik de app gisteren weer eens opende dat hij dan vannacht ineens ging updaten?

Overigens zojuist op mijn oude Samsung S9 de Kia app geïnstalleerd, maar ook daar krijg ik geen kilometerstand of driving insight in beeld. Het ligt dus niet aan mijn (nieuwe) telefoon. Gelukkig wel de grote Kia Ev3 reclame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:34
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:39:
Ik heb ook versie 1.0.15.
Misschien dat niet iedere telefoon op hetzelfde tijdstip/datum een update krijgt?
Ik had de app al een aantal dagen niet gebruikt en gisteren toevallig weer wel om de kilometers te bekijken. Er kwam wat tussen en aangezien de auto vandaag niet weg hoefde, dacht ik komt morgen wel.
Gisteren stond de kilometerstand en driving insight dus nog gewoon in beeld.
Misschien omdat ik de app gisteren weer eens opende dat hij dan vannacht ineens ging updaten?

Overigens zojuist op mijn oude Samsung S9 de Kia app geïnstalleerd, maar ook daar krijg ik geen kilometerstand of driving insight in beeld. Het ligt dus niet aan mijn (nieuwe) telefoon. Gelukkig wel de grote Kia Ev3 reclame...
Ik keek naar aanleiding van jouw post ook even bij mij in de app. Op de home tab heb je rechts onder het groene knopje met het auto symbool. Als je die aanklikt, komt die tab/bladzijde omhoog. Daar stond normaal altijd de hoofd kilometerstand, zoals in de afbeelding hierboven bij @multikoe , maar bij mij stond er ook geen kilometerstand.
Nu kijk ik net nog eens, en nu staat die er weer wel.

Het enige verschil met de eerste keer dat ik keek: toen was de auto nog in een laadsessie en die is ondertussen afgerond.
Nu heb ik daar dus wel weer de hoofdteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Ik keek naar aanleiding van jouw post ook even bij mij in de app. Op de home tab heb je rechts onder het groene knopje met het auto symbool. Als je die aanklikt, komt die tab/bladzijde omhoog. Daar stond normaal altijd de hoofd kilometerstand, zoals in de afbeelding hierboven bij @multikoe , maar bij mij stond er ook geen kilometerstand.
Nu kijk ik net nog eens, en nu staat die er weer wel.

Het enige verschil met de eerste keer dat ik keek: toen was de auto nog in een laadsessie en die is ondertussen afgerond.
Nu heb ik daar dus wel weer de hoofdteller.
Ik had volgens mij ook al gezegd dat ik de km-stand een paar keer miste, maar nu ik daar over nadenk: ik vermoed dat de laad-indicator de km-stand overschrijft. We laden de laatste weken niet zo heel vaak meer en nu valt het me dus ook niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:00
Toch bijzonder (en ik betrap mezelf er ook op) dat een mindere ervaring met de App je doet twijfelen aan de auto, terwijl dat eigenlijk meer een randzaak zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:26:
Toch bijzonder (en ik betrap mezelf er ook op) dat een mindere ervaring met de App je doet twijfelen aan de auto, terwijl dat eigenlijk meer een randzaak zou moeten zijn.
Rationeel is dat zo, maar ik heb eenzelfde soort ervaring met mijn SpeedPedelec. Die heeft een app waarmee je je fiets op afstand kunt uitlezen, zo ongeveer als onze Kia app, maar dan een stuk simpeler. Maar: de verbinding van de fiets met de servers van Stromer is brak en het duurt regelmatig een dag voordat info bijgewerkt wordt. Hartstikke vervelend omdat ik dagelijks moet laden en het dan bijvoorbeeld wel prettig vind om te weten of een sessie helemaal is afgemaakt. Daar erger ik me wild aan en het bepaalt (soms) wel het beeld dat ik heb van Stromer... Terwijl de fiets top is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Aan de auto mankeert wat mij betreft helemaal niets. Hij doet wat ik er van verwachtte en soms zelfs beter.
Alleen is dit al de 4e keer dat ik moet wennen aan een andere app sinds ik de auto heb en het wordt iedere keer iets minder.
De app is inderdaad een bijzaak. Als de auto, net als mijn vorige auto's, nooit een app had gehad, was het ook goed geweest. Alleen is de app destijds als pluspunt aan mij verkocht en ben ik er een beetje aan gewend om te gebruiken. Dan is het bijzonder irritant dat het ineens weer anders werkt, of niet helemaal goed werkt, of soms zelfs gewoon helemaal niet werkt.
Dan ook nog de (mijn) dealer die waarschijnlijk in de veronderstelling is dat ik blij mag zijn dat ik in zijn Kia mag rijden op zijn voorwaarden. En de importeur die bij veelvoorkomende gevallen zegt dat ze er nooit eerder van hebben gehoord en dat ik de eerste en enige ben met dat probleem, doen de algehele ervaring van een Kia voor mij negatief uitvallen.
Kortom: de auto is bijna perfect, de randzaken zijn slecht en dat weegt steeds zwaarder op de algehele beleving.
Ik ga zo maar naar de auto lopen om de kilometerstand op te nemen, want ook op telefoon nummer 4 komen de gegevens in de app niet tevoorschijn. Misschien ligt het aan mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:32:
Aan de auto mankeert wat mij betreft helemaal niets. Hij doet wat ik er van verwachtte en soms zelfs beter.
Alleen is dit al de 4e keer dat ik moet wennen aan een andere app sinds ik de auto heb en het wordt iedere keer iets minder.
De app is inderdaad een bijzaak. Als de auto, net als mijn vorige auto's, nooit een app had gehad, was het ook goed geweest. Alleen is de app destijds als pluspunt aan mij verkocht en ben ik er een beetje aan gewend om te gebruiken. Dan is het bijzonder irritant dat het ineens weer anders werkt, of niet helemaal goed werkt, of soms zelfs gewoon helemaal niet werkt.
Dan ook nog de (mijn) dealer die waarschijnlijk in de veronderstelling is dat ik blij mag zijn dat ik in zijn Kia mag rijden op zijn voorwaarden. En de importeur die bij veelvoorkomende gevallen zegt dat ze er nooit eerder van hebben gehoord en dat ik de eerste en enige ben met dat probleem, doen de algehele ervaring van een Kia voor mij negatief uitvallen.
Kortom: de auto is bijna perfect, de randzaken zijn slecht en dat weegt steeds zwaarder op de algehele beleving.
Ik ga zo maar naar de auto lopen om de kilometerstand op te nemen, want ook op telefoon nummer 4 komen de gegevens in de app niet tevoorschijn. Misschien ligt het aan mijn account.
Ja, dat van de dealer heb ik ook wel een beetje heel erg, maar besef me ook dat het bij veel andere merken ook zo gaat. Waar ik naar toe ga zit de ford en peugeot balie naast de Kia balie, dus de dienstverlening is exact gelijk. Hyundai zit weer samen met Mazda, en bij Hyundai ging het proefrijden an sich al raar, dus denk niet dat ik daar klant wil worden. En alles bij elkaar zou het nog niet zo erg zijn als ze je niet verplichten elk jaar weer langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:48:
Rationeel is dat zo, maar ik heb eenzelfde soort ervaring met mijn SpeedPedelec. Die heeft een app waarmee je je fiets op afstand kunt uitlezen, zo ongeveer als onze Kia app, maar dan een stuk simpeler. Maar: de verbinding van de fiets met de servers van Stromer is brak en het duurt regelmatig een dag voordat info bijgewerkt wordt. Hartstikke vervelend omdat ik dagelijks moet laden en het dan bijvoorbeeld wel prettig vind om te weten of een sessie helemaal is afgemaakt. Daar erger ik me wild aan en het bepaalt (soms) wel het beeld dat ik heb van Stromer... Terwijl de fiets top is.
@multikoe
Shelly tussenstekker bij de lader en een laadgrafiekje in HA?
Zo houd ik het laden van mijn fiets bij.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Heb hiervoor 30 jaar Toyota gereden en de ervaring bij die dealer was toch echt een heel stuk positiever.
In het begin meer van klant is koning en later meer ouwe-jongens-krentenbrood.
Maar goed, net als de Toyota's ligt het ook bij de e-niro zeker niet aan de auto, maar nu dus weer aan de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
gjcvro schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:26:
Bij Tesla is het eigenlijk precies andersom: de software en app zijn erg sterk, maar de hardware en afwerking krijgen juist vaak kritiek. Dan heb ik persoonlijk liever een auto met iets minder intuïtieve software, maar wel goede bouwkwaliteit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43
rokil schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:49:
Heb hiervoor 30 jaar Toyota gereden en de ervaring bij die dealer was toch echt een heel stuk positiever.
In het begin meer van klant is koning en later meer ouwe-jongens-krentenbrood.
Maar goed, net als de Toyota's ligt het ook bij de e-niro zeker niet aan de auto, maar nu dus weer aan de app.
Ik heb het geluk om bij een Toyota-Kia dealer te zitten (Kooijman autogroep), ook al 15 jaar hele prettige ervaring mee. Maar met een andere Kia dealer waar ik af en toe komt loopt het ook soepel.
Het is misschien ook maar net wie je bij de receptie treft. Sommige doen net die extra moeite voor je waardoor je ervaring zoveel beter wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-10-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:22:
[...]

@multikoe
Shelly tussenstekker bij de lader en een laadgrafiekje in HA?
Zo houd ik het laden van mijn fiets bij.
Doe ik ook, maar dat is one-way. Ik heb geen terugkoppeling van de fiets. Ik wil graag laden tot 85%, maar ik moet dat nu doen op basis van een berekening (20% per uur > ingestelde laadtijd).
Maar vervelender is dan dat ik ook op mijn werk moet laden en daar dus niet kan controleren of het laadproces wel goed verloopt.
Maar goed, het gaat er om dat die app (van mijn Stromer, maar dus ook van Kia) een enorm hoge irritatie-factor heeft. Dat is voor iedereen weer anders en iedereen heeft zijn "pet peeves". Er zijn mensen die het geluid in de Kia enorm verschrikkelijk slecht vinden, er zijn mensen die zich wild ergeren aan het weggedrag, er zijn mensen die de navigatie onbruikbaar vinden en er zijn mensen (zoals ik) die de achteruitrijtoeter verfoeien. Het is een antropologische studie waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
DutchKel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
Bij Tesla is het eigenlijk precies andersom: de software en app zijn erg sterk, maar de hardware en afwerking krijgen juist vaak kritiek. Dan heb ik persoonlijk liever een auto met iets minder intuïtieve software, maar wel goede bouwkwaliteit.
Toch begrijp ik nog één ding niet van die kwaliteit. Mijn Kia moet elke 15k km naar de garage. Mijn Tesla helemaal niet. Gewoon helemaal geen onderhoudsbeurten. Af en toe hepafilters vervangen, ruitenvloeistof aanvullen en zo, maar kun je dus gewoon zelf. En na verloop van aantal jaren remvloeistof vervangen.
Naast normale slijtagedingen als banden en ruitenwissers.
Waarom kan dat bij Kia niet, als de kwaliteit zo goed is?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Toch begrijp ik nog één ding niet van die kwaliteit. Mijn Kia moet elke 15k km naar de garage. Mijn Tesla helemaal niet. Gewoon helemaal geen onderhoudsbeurten. Af en toe hepafilters vervangen, ruitenvloeistof aanvullen en zo, maar kun je dus gewoon zelf. En na verloop van aantal jaren remvloeistof vervangen.
Zodra de e-niro hier uit de garantie is doe ik ook geen enkele beurt meer behalve APK en dingen die ik zelf nodig acht.
Je ziet aan alles dat de meeste merken de klant stimuleren om regelmatig het dealernetwerk te bezoeken.
Tesla had destijds een andere insteek namelijk uitrol verkoop zonder dealernetwerk, en zij hebben daarom een ander business model om klanten aan zich te binden en aan ze te verdienen na initiële verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Misschien ben ik ouderwets maar ik vind het wel een prettig idee dat er af en toe een monteur de auto naloopt om grotere ellende te voorkomen. Je rijdt er toch soms met hoge snelheden met je gezin mee rond.
Die 70 of 300 euro per jaar dat dat afwisselend kost vind ik helemaal prima.
Enige ergernis is de beperkte capaciteit waardoor je lang moet wachten op een werkplaatsafpraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Dat heeft denk ik niet direct met kwaliteit te maken, dat is een management/marketing-beslissing (of hoe je het ook noemen wil).
Het kan heel goed zijn dat die onderhoudsbeurten onderdeel zijn van afspraken die een fabrikant heeft met zijn dealers. Die hebben baat bij die onderhoudsbeurten want daar verdienen ze geld mee. Daar kun je van alles achter zoeken, maar het is in het belang van een fabrikant om zijn dealers financieel gezond te houden. Misschien dat Tesla deze afspraken niet maakt of niet nodig heeft of een andere relatie heeft met zijn dealers.
Daarnaast: een onderhoudsbeurt is preventief, het kan dus ook nog zijn dat Tesla heeft besloten om uitsluitend reactief om te gaan met onderhoud: mensen komen wel/pas als er iets stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:11:
Misschien ben ik ouderwets maar ik vind het wel een prettig idee dat er af en toe een monteur de auto naloopt om grotere ellende te voorkomen. Je rijdt er toch soms met hoge snelheden met je gezin mee rond.
Enige ergernis is de beperkte capaciteit waardoor je lang moet wachten op een werkplaatsafpraak.
Onderhoudsbeurten overslaan is als de controles bij de tandarts overslaan. Je bespaart er op korte termijn geld mee, maar op de lange termijn verhoogt het het risico op grotere uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
OK, nu heb *ik* een irritatie met de app. Mijn vrouw heeft de auto voor de dag op het parkeerterrein bij het station geparkeerd. Ik dacht, eens kijken of hij op slot is (geen idee waarom ik dat wilde weten).
Dat kun je dus niet (meer) zien! Het opklapscherm in de app laat wel de knoppen zien om de deuren open- of dicht te doen, maar de status van de deuren kun je er niet aan aflezen. Sterker nog: als je op die knop drukt, krijg je de melding "Doors locked". De knop verandert niet, dus geen visuele terugkoppeling. Druk je er nog een keer op krijg je de melding "Doors locked". Yep, dezelfde melding. Nu weet ik dus niet of de deuren op slot waren of los.... Station is 40 km hier vandaan....
Ik heb natuurlijk nog even verder gekeken, maar ik kan de huidige status van de auto dus nergens vinden.
Gelukkig heb ik een HA integratie en die laat de status wel netjes zien. Op slot (pfieuw).
Gelukkig vind ik de auto nog steeds fantastisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ik vind het wel een prettig idee dat er af en toe een monteur de auto naloopt om grotere ellende te voorkomen. Je rijdt er toch soms met hoge snelheden met je gezin mee rond.
APK is weliswaar geen vervanging voor regulier onderhoud maar dekt wel de voertuigveiligheid af.
Als je daarnaast zelf zorgt dat er af en toe nieuwe filters in komen en dat de remvloeistof gecontroleerd wordt op vocht dan zit je volgens mij prima.
Dingen die je daarnaast nog onverwacht aan de auto krijgt kun je zelf op reageren en laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Voor mij is het ook veiligheid boven alles, maar dat gedoe om een afspraak te maken over 2 maanden zit mij wel dwars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:14:
OK, nu heb *ik* een irritatie met de app. Mijn vrouw heeft de auto voor de dag op het parkeerterrein bij het station geparkeerd. Ik dacht, eens kijken of hij op slot is (geen idee waarom ik dat wilde weten).
Dat kun je dus niet (meer) zien! Het opklapscherm in de app laat wel de knoppen zien om de deuren open- of dicht te doen, maar de status van de deuren kun je er niet aan aflezen. Sterker nog: als je op die knop drukt, krijg je de melding "Doors locked". De knop verandert niet, dus geen visuele terugkoppeling. Druk je er nog een keer op krijg je de melding "Doors locked". Yep, dezelfde melding. Nu weet ik dus niet of de deuren op slot waren of los.... Station is 40 km hier vandaan....
Ik heb natuurlijk nog even verder gekeken, maar ik kan de huidige status van de auto dus nergens vinden.
Gelukkig heb ik een HA integratie en die laat de status wel netjes zien. Op slot (pfieuw).
Gelukkig vind ik de auto nog steeds fantastisch :)
Is dat niet de indicator op de vooruit van de auto in het Remote scherm? Die staat groen / open als de auto ontgrendeld is, en grijs / gesloten als vergrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDaYF0rpfYYz63L6TFzVdyeR78U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAp1xBb5gVOUoBTTVzLZhn5h.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je status toch? Ietsie beter zoeken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:43:
[Afbeelding]

Hier zie je status toch? Ietsie beter zoeken 😉
Jouw suggestie is ietsje dieper weg dan die van @EagleTitan. Voor beide geldt overigens dat ik die statuspagina wel erg ver weg vind zitten.
Maar allebei: dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Goed punt die was me niet opgevallen omdat die teveel in het zicbt zit🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Nou heb ik ze beide, maar de tesla staat bij mij qua afwerking toch echt boven de kia. Kia uit 2021, tesla uit 2024. Afwerking verhaal is oud nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
[...]

Tesla zegt dat er geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig is, maar adviseert wél een aantal periodieke controles/vervangingen. Dus “helemaal geen onderhoud” is te kort door de bocht.

Bronnen (Tesla zelf):Samengevat: geen “vaste” grote beurt elke 15k of jaarlijks, maar wél aanbevolen periodieke items (filters, remvloeistofcheck, remklauwen, banden). Dat is dus wat anders dan “niets”.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
DutchKel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:41: Dat is dus wat anders dan “niets”.
En dat heb ik dus ook niet beweerd. Het gaat er om dat er geen om de15K onderhoudsbeurtencyclus is.
Maar wel fijn dat jij het nog even in detail hebt uitgezocht. :)

Overigens had ik ook bij ICE's in het verleden al die ervaring. Geen vaste cyclus meer maar auto geeft aan als hij weer ergens aan toe is, en bepaalt dat niet alleen obv km en aantal maanden, maar vooral de mate waarin de auto belast is door meer of minder intensief gebruik (snelweg/stadsverkeer etc.).

En hoewel ik de 15K cyclus van de e-Niro niet heel zinnig vind, zou ik er best mee kunnen leven als je er vlot terecht zou kunnen als je weer (bijna) die stand aan tikt. Helaas is dat dus niet het geval, sterker nog ik kreeg na de laatste beurt direct de vraag of ik de volgende vast wilde inplannen 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 02-10-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

100% mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Dat is eigenlijk ook altijd al zo geweest als je Japanse auto's vergeleek met bijvoorbeeld Duitse auto's.
Duitse auto's hadden tientallen jaren geleden al vaak een onderhoudsinterval die twee keer zo lang was als bij Japanse auto's, maar tick warren het de Japanners die veruit de minste problemen hadden en in praktijk het betrouwbaarste bleken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_OTkhnt5eVXZZzFmgr1rxEBSN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KNlvTrxQJppgrE4mXa3WDcFt.png?f=user_large

Dat levert dan na ruim 6 jaar en meer dan 160k km toch weer een glimlach op. Weer een keertje naar 100% geladen. En dan op een herfstige zaterdagmorgen met 14graden.
WLTP 455, maar GOM 537
Heb ik bij onze Tesla nog nooit gezien, terwijl die een WLTP van 533 heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:31:
[Afbeelding]

Dat levert dan na ruim 6 jaar en meer dan 160k km toch weer een glimlach op. Weer een keertje naar 100% geladen. En dan op een herfstige zaterdagmorgen met 14graden.
WLTP 455, maar GOM 537
Heb ik bij onze Tesla nog nooit gezien, terwijl die een WLTP van 533 heeft.
Maar haal je dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Ja,

afhankelijk van rijomstandigheden uiteraard, maar de 537 representeert feitelijk wat je al gerealiseerd hebt. Dus o.b.v. je gemiddelde verbruik zou je dit aantal km kunnen rijden.
Effectief was het vandaag wel iets minder, veel snelweg en harde wind tegen. Dus na 165km nog ca. 350km "over".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Ja,

afhankelijk van rijomstandigheden uiteraard, maar de 537 representeert feitelijk wat je al gerealiseerd hebt. Dus o.b.v. je gemiddelde verbruik zou je dit aantal km kunnen rijden.
Effectief was het vandaag wel iets minder, veel snelweg en harde wind tegen. Dus na 165km nog ca. 350km "over".
Mijn GOM laat rond de 440 zien en dat haal ik ook. Zal nu wel snel minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik schreef een tijdje geleden al over een voor mij onbekend icoontje in het ingebouwde navigatie systeem. Het was me ineens een keer opgevallen en verschijnt maar heel af en toe. Het staat dan links onderin de hoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIv_YToBMOwBMuGxS1pyq-XBzJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l0dfgJILc8ZqneRkQaQfj5n.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met de verkeerssituatie, want tot nog toe verschijnt hij op momenten met grote verkeersdrukte.
Als je het aantikt lijkt er gezocht te worden naar een alternatieve route, maar tot nog toe zonder resultaat.

Iemand dit al eens opgevallen en ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
[b]bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"
@bnwgraaf Nope, nooit opgevallen, maar als ik me niet vergis, komt het op dezelfde plaats waar af en toe een “P” verschijnt als je je bestemming bereikt. ‘k Dacht/hoopte dat als je op de P klikte, de auto je naar de dichtst bijgelegen parking zou leiden, maar doet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:17:
Ik schreef een tijdje geleden al over een voor mij onbekend icoontje in het ingebouwde navigatie systeem. Het was me ineens een keer opgevallen en verschijnt maar heel af en toe. Het staat dan links onderin de hoek:

[Afbeelding]

Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met de verkeerssituatie, want tot nog toe verschijnt hij op momenten met grote verkeersdrukte.
Als je het aantikt lijkt er gezocht te worden naar een alternatieve route, maar tot nog toe zonder resultaat.

Kijkend naar het icoontje lijkt "Zoek alternatieve route" wel een logische functie. Of misschien wordt dat icoontje alleen weergegeven als er een alternatieve route beschikbaar is. Voorheen, als je niet oplette, dan koos de navigatie een alternatieve route. Waarschijnlijk vroeg hij dan wel om toestemming, maar heel zachtjes, zodat je het over het hoofd zag. Zat je zomaar op een binnenweg. Misschien dat er nu om jouw input wordt gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

@bnwgraaf Nope, nooit opgevallen, maar als ik me niet vergis, komt het op dezelfde plaats waar af en toe een “P” verschijnt als je je bestemming bereikt. ‘k Dacht/hoopte dat als je op de P klikte, de auto je naar de dichtst bijgelegen parking zou leiden, maar doet ie niet.
Ja, die P heb ik me ook al eens af lopen vragen. Er staat me bij dat ik ooit eens ergens gelezen heb, dat die P knop je positie opslaat (al dan niet in de app) of zo. Als je hem aan tikt, krijgt hij een roze streepje...
Aan de andere kant kun je in de app sowieso zien waar je je auto gelaten hebt....
multikoe schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Kijkend naar het icoontje lijkt "Zoek alternatieve route" wel een logische functie. Of misschien wordt dat icoontje alleen weergegeven als er een alternatieve route beschikbaar is. Voorheen, als je niet oplette, dan koos de navigatie een alternatieve route. Waarschijnlijk vroeg hij dan wel om toestemming, maar heel zachtjes, zodat je het over het hoofd zag. Zat je zomaar op een binnenweg. Misschien dat er nu om jouw input wordt gevraagd.
Ik heb ook op die manier lopen beredeneren. Ik kan het dan alleen niet helemaal plaatsen ten opzichte van twee andere functionaliteiten:
Ik zie regelmatig onderin het scherm dat de route gewijzigd is vanwege (veranderde) verkeerssituatie.
Daarnaast geeft hij dynamisch tijdens het rijden voortdurend alternatieve routes met een grijze, in plaats van groene, route kleur en als je het zij-menu hebt uitgeklapt en op overzicht kaart hebt staan, zie je ook die alternatieve routes en daarbij staat ook of ze langer/korter en sneller/langzamer zijn.

Maar toch denk ik dat deze knop wel iets met alternatieve routes te maken heeft, aangezien hij wel routes gaat berekenen.
Maar wat deze knop triggert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-10 15:54
ASW1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

APK is weliswaar geen vervanging voor regulier onderhoud maar dekt wel de voertuigveiligheid af.
Als je daarnaast zelf zorgt dat er af en toe nieuwe filters in komen en dat de remvloeistof gecontroleerd wordt op vocht dan zit je volgens mij prima.
Dingen die je daarnaast nog onverwacht aan de auto krijgt kun je zelf op reageren en laten repareren.
Zo denk ik er ook over .
Elke 15 k een beurt is grote onzin voor een elektrische auto .
Pure verdienste voor de garage .
Wanneer de auto over 3 jaar uit de garantie is kom ik heus niet elke 15k bij de garage
Denk eerder aan 30 k en dan doe ik het nog netjes qua onderhoud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrehaak
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-10 23:03
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:02:
[Afbeelding]
Welke app is dit? De nieuwe KIA app? En hoe heb je de auto weten te koppelen zodat je ook remote acties kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 20:57
Ja de nieuwe app, km-stand staat er inderdaad wel (ben je op dat moment verbonden met de auto @rokil ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwMGexZqTP17wDTZBhasKkk5qA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orBkhH4xbnAfrBH2nHXJlelJ.jpg?f=fotoalbum_large

Remote acties net als in de oude app (en hoeft niet opnieuw in de nieuwe app).. je account koppelen aan je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ja, op dat moment verbinding. Ook bij het refreshen geen kilometerstand en driving insight.
Kia gevraagd om een oplossing en die stellen dat de auto offline is. Ik moest alles resetten en opnieuw instellen/installeren, maar nog steeds geen gegevens.
Inmiddels weer de oude app geïnstalleerd en alle gegevens komen gewoon binnen. Ik heb dus weer de kilometerstand en ritgegevens. En geen domme reclame....
Geweldige vooruitgang, zo'n nieuwe app!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Tsja, je kunt vitten op wat nieuw is, maar dan begin je snel op een oude vent te lijken die roept dat alles vroeger beter was..
De nieuwe app is niet per se een verbetering, maar tot nog toe werkt hij ondertussen bij mij prima. De oude app staat ook nog op mijn telefoon, maar heb die niet meer open gehad de laatste 2 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik ben blij dat het bij jou goed werkt.
Bij mij niet en dus was het vroeger beter. Dan maar een oude vent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
Mmm, heeft iemand dezelfde ervaring? Sinds ik de september upgrade van de firmware van de e-Niro (MY 2020) door mijn garage heb laten doen, "kraakt" het geluid als ik podcasts afspeel vanaf de iPhone aangesloten via een USB-kabel.

('t Geluid van de autoradio klinkt haarfijn (zoals voordien), dus het ligt niet aan de luidsprekers.
't Geluid van de podcast klinkt haarfijn als ik de podcast beluister via BlueTooth luidsprekers draadloos aangesloten aan de iPhone, dus het ligt niet aan de nieuwe iOS 26.
't Geluid van een telefoongesprek via de iPhone, klinkt dan wel ook nog haarfijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40
Nielsjuhz schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
Ik vroeg me af of mensen deze foutmelding al een keer eerder hebben gehad.
[Afbeelding]

Morgen mag ik mijn auto ophalen en de garage had mij gisteren gebeld dat ze deze melding niet weg kregen en dat ze met Kia Nederland in contact waren en dit een bekend probleem zou zijn. Kia zou hebben gezegd dat het niet erg is als de koelvloeistof maar op pijl is wat schijnt te zijn en dat ik er straks gewoon mee kan rijden. Nu heb ik al op een andere forum gezien dat het op te lossen was door (vaak) de koelvloeistofsysteem door te spoelen, maar ik mag toch aannemen dat de garage dit ook al heeft geprobeerd op (ik hoop) aanrade van Kia Nederland
Is dit inmiddels opgelost bij jou? Ik rijd een Soul en heb sinds een tijdje dezelfde melding. Volgens de dealer is spoelen inmiddels niet meer de oplossing en is de importeur op zoek naar een andere oplossing. Maar dat hoor ik nu al een maand. Het lijkt me toch niet bevordelijk om hier maanden mee door te rijden.

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Bandicoot schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Is dit inmiddels opgelost bij jou? Ik rijd een Soul en heb sinds een tijdje dezelfde melding. Volgens de dealer is spoelen inmiddels niet meer de oplossing en is de importeur op zoek naar een andere oplossing. Maar dat hoor ik nu al een maand. Het lijkt me toch niet bevordelijk om hier maanden mee door te rijden.
Ik heb dat 1,5 jaar geleden gehad; spoelen heeft dat ogelost.
Al heb ik het begin dit jaar nog een keer zien verschijnen toen het kouder was. Na herstart van de auto was het weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-10 10:32
Bandicoot schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Helaas is het nog niet opgelost. Weet niet hoe het bij jou is, maar nu dat de koudere dagen naar voren komt, valt het mij wel op dat in de ochtend, eerste keer "opstarten", de melding vaker niet naar voren komt dan wel. Ook wanneer ik hem van de lader afhaal wanneer die net klaar is verschijnt de melding vaker niet dan wel (1x wel van de 4 laadbeurten tot nu toe).

Ik heb eind nov afspraak bij de werkplaats om hier nogmaals na te kijken. Hopelijk vinden ze dan een permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40
Toevallig gaf hij vandaag weer een melding, daarvoor was het een week of twee terug. Er is in ieder geval geen regelmaat in te ontdekken. Maar inderdaad vaker niet dan wel. Maar ja, het spul is blijkbaar ergens gekristaliseerd en er moet wel iets mee voordat het meer schade aanricht.

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Ik ga van winter- en zomerbanden naar 4 seasonsbanden. Heb set metalen velgen over die ik via marktplaats van de hand wil doen. Heb echter geen idee wat een redelijke prijs is. Iemand ervaring hiermee? Auto is van januari 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Harvest2002 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:41:
Ik ga van winter- en zomerbanden naar 4 seasonsbanden. Heb set metalen velgen over die ik via marktplaats van de hand wil doen. Heb echter geen idee wat een redelijke prijs is. Iemand ervaring hiermee? Auto is van januari 2019.
Kijk even zelf op MP en de staat van de velgen is natuurlijk belangrijk. Als ze alle vier stoeprand schade hebben zal de waarde aanzienlijk lager zijn dan strakke velgjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Harvest2002 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:41:
Je kan momenteel nieuwe lichtmetalenvelgen kopen voor rond de 500,- of minder.
Die van jou zijn 6 jaar oud/gebruikt.
Zou er niet teveel van verwachten. Ook afhankelijk van de staat van de velgen, maar er zullen ongetwijfeld gebruikssporen zijn. Als je 200 kunt krijgen ben je spekkoper denk ik, maar ik zou dus op minder rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
eltron schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Je kan momenteel nieuwe lichtmetalenvelgen kopen voor rond de 500,- of minder.
Die van jou zijn 6 jaar oud/gebruikt.
Zou er niet teveel van verwachten. Ook afhankelijk van de staat van de velgen, maar er zullen ongetwijfeld gebruikssporen zijn. Als je 200 kunt krijgen ben je spekkoper denk ik, maar ik zou dus op minder rekenen.
Dank. Ik heb inmiddels ook even gekeken op marktplaats en de prijzen zijn inderdaad niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:59
https://www.bright.nl/nie...g-nieuws-is-voor-jou.html

Goed nieuws met name voor koper en verkoper van een 2e hands EV. Kia is hierin voorloper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dennis 1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 05:46:
https://www.bright.nl/nie...g-nieuws-is-voor-jou.html

Goed nieuws met name voor koper en verkoper van een 2e hands EV. Kia is hierin voorloper :)
Dat is meer aan de EU te danken dan aan Kia. En als ik het goed begrijp doen ze dit pas voor auto’s verkocht vanaf 2027, dus niet voor de e-Niro. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en is het met terugwerkende kracht.
Kia is van plan om deze service vanaf februari 2027 aan te bieden voor alle elektrische en HEV-modellen die in Europa worden verkocht, conform de vereisten van de EU-batterijverordening.
https://www.press-eu.kia....aspoort-op-celniveau-test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:56:
[...]

Dat is meer aan de EU te danken dan aan Kia. En als ik het goed begrijp doen ze dit pas voor auto’s verkocht vanaf 2027, dus niet voor de e-Niro. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en is het met terugwerkende kracht.

[...]

Met de prima staat van dienst van de accu in de e-Niro (van de andere Kia’s ken ik die niet) kan ik me wel voorstellen dat Kia trots voorop wil lopen hiermee.
Wie wil zoiets nou niet laten zien… :)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:56:
[...]

[...]

Ga jij die monitorchip nog op de cellen van je e-niro laten aanbrengen dan :?
Dit kan uiteraard alleen voor nieuw verkochte auto's vanaf 2027 gelden.

Echter gezien de kwaliteit van de e-Niro batterij voegt het voor mij niet veel toe.
Zolang ik bij dit weer nog meer dan 500km op één lading kan rijden hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:08
SoH: kan ik al zien.
Delta V cellen: kan ik al zien.
Laadgedrag: kan ik al zien.

Wat is de toegevoegde waarde? Min en max gemeten temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:35:
SoH: kan ik al zien.
Delta V cellen: kan ik al zien.
Laadgedrag: kan ik al zien.

Wat is de toegevoegde waarde? Min en max gemeten temperatuur?
Een betrouwbare SOH...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vanmorgen toen ik de auto inschakelde kreeg ik één of andere melding over POI's en iets met de app, maar het ging te snel om het goed te lezen.
Mogelijk had het te maken met een adres dat ik via de app had opgeslagen bij mijn favorieten.

Maar we zijn op dit moment onderweg naar Bretagne en vanwege het dynamisch inplannen van laadstops gebruik ik de ingebouwde navigatie.
En nu viel het me in Frankrijk op dat er ineens Tesla Superchargers in het navigatiesysteem beschikbaar zijn en deze ook mee ingepland worden!

In de app kan ik ze echter nog niet zo vinden dus ik kan nu niet controleren of die ook al in Nederland beschikbaar zijn in het Kia systeem.
Maar ze lijken dus ongemerkt stiekem te zijn toegevoegd...

Alleen de status staat op onbekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqSU_1gOGdrlelG6QPV07WGl0wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfcyqFmLbhac6qLpcvDmBoCK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bnwgraaf op 12-10-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:57
-verplaatst-

[ Voor 97% gewijzigd door Ystime op 11-10-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Ystime dat is een vraag voor in het Het grote Niro EV topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:17:
Vanmorgen toen ik de auto inschakelde kreeg ik één of andere melding over POI's en iets met de app, maar het ging te snel om het goed te lezen.
Mogelijk had het te maken met een adres dat ik via de app had opgeslagen bij mijn favorieten.

Maar we zijn op dit moment onderweg naar Bretagne en vanwege het dynamisch inplannen van laadstops gebruik ik de ingebouwde navigatie.
En nu viel het me in Frankrijk op dat er ineens Tesla Superchargers in het navigatiesysteem beschikbaar zijn en deze ook mee ingepland worden!

In de app kan ik ze echter nog niet zo vinden dus ik kan nu niet controleren of die ook al in Nederland beschikbaar zijn in het Kia systeem.
Maar ze lijken dus ongemerkt stiekem te zijn toegevoegd...

Alleen de status staat op onbekend.

[Afbeelding]
Hmmm, verder onderzoek lijkt uit te wijzen dat de Nederlandse Tesla laders nog niet op de kaart staan, in tegenstelling dus tot die in Frankrijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:02

A13X

Dude

Net maar een andere 12v accu besteld(varta c30) geen idee of hij slecht is. 12,5v gemeten, maar zodra de auto "gestart" werd begon hij onmiddellijk te laden met 14v. Dus hoe zuiver die meting is?

Kregen al eens in de paar maanden een storing tijdens het rijden. Die was na het aan/uit zetten ook meteen weer weg en de dealer zag niks met uitlezen. Nu zelf uitgelezen met de obd dongel, nadat hij vrijdag 2x op 1 dag verscheen. Verschillende storingen. Gereset vandaag weer storing, maar nu andere dan vrijdag.

Accu is nog een rocket dus ik gok dat hij 6-7 jaar oud is in onze 2019 niro. Dus ga die eerst maar eens vervangen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat is best normaal. Ruim 12volt in standby en 14v bij laden. Niks mis met die accu zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Er is ook niks mis met het vervangen van een 6 jaar oude accu. Hoe goed de accu daadwerkelijk is kun je niet aflezen aan enkel het voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
A13X schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:53:
Net maar een andere 12v accu besteld(varta c30) geen idee of hij slecht is. 12,5v gemeten, maar zodra de auto "gestart" werd begon hij onmiddellijk te laden met 14v. Dus hoe zuiver die meting is?

Kregen al eens in de paar maanden een storing tijdens het rijden. Die was na het aan/uit zetten ook meteen weer weg en de dealer zag niks met uitlezen. Nu zelf uitgelezen met de obd dongel, nadat hij vrijdag 2x op 1 dag verscheen. Verschillende storingen. Gereset vandaag weer storing, maar nu andere dan vrijdag.

Accu is nog een rocket dus ik gok dat hij 6-7 jaar oud is in onze 2019 niro. Dus ga die eerst maar eens vervangen.
Het voltage alleen is geen goede indicatie. Een accu kan een goed voltage aangeven, maar onder belasting volledig inkukelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

multikoe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Het voltage alleen is geen goede indicatie. Een accu kan een goed voltage aangeven, maar onder belasting volledig inkukelen.
Dat vermoed ik dus ook, kon hem alleen niet meten onder belasting aangezien hij hem meteen ging laden. Had net 45min gereden (en s'ochtends ook) dus dan vind ik het wel gek dat hij dan nog wilt gaan laden.

Een van de storingscodes die voorbij kwam was een low voltage van de tpms. Die "storing" hadden we de afgelopen 15kkm denk om de 4-5000km. Nu word het kouder en ineens hebben we hem vaker. Vandaag 1x gehad op 2 ritten van 160km, dus kom er snel genoeg achter of het de accu was.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
A13X schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Dat vermoed ik dus ook, kon hem alleen niet meten onder belasting aangezien hij hem meteen ging laden. Had net 45min gereden (en s'ochtends ook) dus dan vind ik het wel gek dat hij dan nog wilt gaan laden.

Een van de storingscodes die voorbij kwam was een low voltage van de tpms. Die "storing" hadden we de afgelopen 15kkm denk om de 4-5000km. Nu word het kouder en ineens hebben we hem vaker. Vandaag 1x gehad op 2 ritten van 160km, dus kom er snel genoeg achter of het de accu was.
Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat de batterijen in je tpms sensoren (in je banden) oud zijn en niet meer zo goed werken. Deze gaan zo'n 7 jaar mee (ook afhankelijk van de kms die gereden zijn). Als het kouder wordt, worden batterijen ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

FenixOrange schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat de batterijen in je tpms sensoren (in je banden) oud zijn en niet meer zo goed werken. Deze gaan zo'n 7 jaar mee (ook afhankelijk van de kms die gereden zijn). Als het kouder wordt, worden batterijen ook minder.
Ja, maar de hele auto flipt. Radio gaat uit, tig meldingen. En dan check elektrisch systeem en het EV lampje. Auto zelf rijd gewoon rustig verder overigens. Je moet alleen het multimedia systeem even aan zetten. Auto uit en weer aan en alles is weer normaal. Dealer kon niks vinden zeiden ze bij het laatste onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 13-10-2025 22:54 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik geloof dat ik niet zo heel lang geleden nog zei dat ik me over mijn 12V batterij geen zorgen maakte omdat die over de afgelopen jaren een heel stabiele SOH liet zien....
Wel, no more... Vanmorgen bleek de auto dood. Ik was al weg, mijn vrouw wilde met de auto weg, kreeg hem nog wel open, maar verder nada.
Kia Lease Hulpdienst gebeld en die komen vanmiddag langs om te kijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y445LqBi_2iPEOtywHnTML7J-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hc2cz86qX3nfMb3TkQNGBtWz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door multikoe op 14-10-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:52:
Ik geloof dat ik niet zo heel lang geleden nog zei dat ik me over mijn 12V batterij geen zorgen maakte omdat die over de afgelopen jaren een heel stabiele SOH liet zien....
Wel, no more... Vanmorgen bleek de auto dood. Ik was al weg, mijn vrouw wilde met de auto weg, kreeg hem nog wel open, maar verder nada.
Kia Lease Hulpdienst gebeld en die komen vanmiddag langs om te kijken.[Afbeelding]
@multikoe
Dat is balen, man. Statistieken zeggen dus nix.

Hoe oud is-ie, die accu? Nog de originele?
Geen jumpstarter in je assortiment tools in de auto dus, zoals er hier inmiddels een aantal wel hebben.

En gaat die hulpdienst daar een nieuwe accu in zetten, de auto afslepen of met een jumper starten om je daarna te laten ervaren dat de wagen na die rit wéér niet wil starten?

Of ga je er zelf een AGM-accu inzetten?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

@multikoe
Dat is balen, man. Statistieken zeggen dus nix.
Nee, kennelijk niet. Ik had verwacht dat ik uit de trend van de SOC wel iets zou kunnen zeggen, maar blijkbaar kan hij dus zomaar overlijden. Vannacht heeft de auto gewoon op slot gestaan, niets bijzonders.
Hoe oud is-ie, die accu? Nog de originele?
Yep, vier-en-half jaar oud. Het was dus ook wel tijd.
Geen jumpstarter in je assortiment tools in de auto dus, zoals er hier inmiddels een aantal wel hebben.
Er ligt een oplader in de achterbak, maar dat was voor mijn vrouw teveel gedoe geweest. Die moest weg. En bovendien: ik betaal per maand fors (lease) om mij te ontzorgen en ik vind dat ik daar deze ene keer wel gebruik van mag maken.... Ik werd overigens zeer correct en snel geholpen, het was dat ik op kantoor zat, anders had er binnen anderhalf uur een monteur voor mijn huis gestaan.
En gaat die hulpdienst daar een nieuwe accu in zetten, de auto afslepen of met een jumper starten om je daarna te laten ervaren dat de wagen na die rit wéér niet wil starten?
Ik ga natuurlijk aansturen op vervanging ter plekke, ik heb inderdaad geen zin om vanavond met mijn moeder in de auto weer stil te komen staan. Maar we gaan het zien.
Of ga je er zelf een AGM-accu inzetten?
Ik lease, dus dat interesseert me niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Weer een mooi datapunt voor mijn stelling dat je na een jaar of 4 aan preventief vervangen van de accu zou moeten denken (als het je eigen auto is).
Eventuele pechhulp is leuk maar je hebt er alsnog een hoop ongemak aan als je onverwacht stil komt te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Of een compacte jumpstarter kopen en in de middenconsole leggen (onder je elleboog).
Dan sta je nooit stil hierdoor en gooi je niet voortijdig een goede accu weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:23:
Of een compacte jumpstarter kopen en in de middenconsole leggen (onder je elleboog).
Dan sta je nooit stil hierdoor en gooi je niet voortijdig een goede accu weg.
Mits je de deuren nog open krijgt….

Bij een Ford met zelfde issue gestaan en daar kreeg je de deur niet eens meer open.
Dan kun je dus niet meer bij je jumpstarter en niet bij de handle van je frunk.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 14-10-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Get!em schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Mits je de deuren nog open krijgt….

Bij een Ford met zelfde issue gestaan en daar kreeg je de deur niet eens meer open.
Dan kun je dus niet meer bij je jumpstarter en niet bij de handle van je frunk.
Er zit een leuke verrassing in je keyfob van de e-Niro: een metalen noodsleutel. Die kun je eruit schuiven en daarmee het normale slot gebruiken in geval van nood zoals hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqTbmYlai0GS6u7R4P76_i5bXc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ODCt7oNHb4hNda03aeTEjEC1.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2025 15:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• multikoe
multikoe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:52:
Kia Lease Hulpdienst gebeld en die komen vanmiddag langs om te kijken.[Afbeelding]
Update: een vriendelijke meneer van de Wegenwacht deed de motorkap open, wierp één blik op de accu en zei: "Yep, die vallen bij bosjes". Toch nog even gemeten: 5.9 V waaruit de diagnose volgde "Zo dood als een pier". Daarna een nieuwe accu er in getild en alles doet het weer.
Hij bevestigde ook mijn ervaring dat zo'n accu dus in alle opzichten gezond kan lijken (zie mij grafiek) en dan toch van het ene op het andere moment kaduuk kan gaan. Dus mijn theorie/aanname dat je de gezondheid van een accu ook kan deduceren uit het gedrag tijdens opladen/rijden/stilstaan e.d. kan de prullenmand in :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe en met “die” bedoelde de monteur specifiek 12V accu’s van e-Niro’s die nu op leeftijd komen?

Begin nu toch ook wel te neigen om alvast een nieuwe te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:18:
Begin nu toch ook wel te neigen om alvast een nieuwe te bestellen.
AGM?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Geen idee. Is er hier een lijstje van accu’s die goed werken en waar ze het voordeligste te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:43:
[...]

Geen idee. Is er hier een lijstje van accu’s die goed werken en waar ze het voordeligste te koop zijn?
Niet dat ik weet, wat de prijs betreft. Dat kan ook per dag anders uitpakken.

En verder is inmiddels wel duidelijk dat een AGM-accu robuuster is, beter geschikt voor een EV. Niet allen hier zijn er al een aantal van ons tot die conclusie gekomen, maar Kia/Hyundai ook. De IONIQ5 wordt bijvoorbeeld nu standaard af fabriek met een AGM-accu geleverd. Mogelijk geldt dat voor alle EV’s van het concern?
Ik heb daar geen marktonderzoek naar gedaan. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
FYI: Een AGM accu vraagt om een iets hogere laadspanning dan een traditionele loodaccu. Dat is iets wat je niet zelf kunt aanpassen (next level tweakers uitgezonderd). Het hierdoor nooit volledig volladen van de AGM accu heeft een negatief effect op de levensduur (al zal het daadwerkelijk merkbare effect daarvan best mee kunnen vallen).
Om diezelfde reden hebben de betere losse 12v acculaders een aparte modus voor AGM accu's.

[ Voor 12% gewijzigd door DaanTriple7 op 15-10-2025 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik had zelf de EV3 al afgeschreven omdat deze (in NL) niet leverbaar is met warmtepomp.
Ik heb kennis van het principe van een airco en weet dat, wanneer we het in de auto hebben over een warmtepomp, het gaat om diezelfde airco, maar dan met de mogelijkheid om met die (airco)pomp ook te verwarmen.
Maar:
Ik vape als een malle in de auto, wat maakt dat ik altijd de airco aan heb staan. Als ik verarming gebruik staat de airco ook aan, anders beslaat m'n voorruit.
Dan heb ik toch eigenlijk niets aan de 'warmtepomp'-functie? Die pomp is immers continu bezet voor het koelen/ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:18:
@multikoe en met “die” bedoelde de monteur specifiek 12V accu’s van e-Niro’s die nu op leeftijd komen?
Zo klonk het wel.
Nu wil je natuurlijk weten welke accu er in zat, maar dat weet ik niet. Ik zal in het weekend ook eens kijken wat er nu in is gezet, in de haast ben ik dat ook vergeten.
Pagina: 1 ... 352 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.