Met wat geluk werkt dat wel maar ik heb ook al genoeg ervaringen gelezen waar de accu op zo'n manier ineens compleet instort dat de jumpstarter het niet meer kan fixen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:23:
Of een compacte jumpstarter kopen en in de middenconsole leggen (onder je elleboog).
Dan sta je nooit stil hierdoor en gooi je niet voortijdig een goede accu weg.
Ik vermoed bij alle auto's. Kapotte accu is zo'n beetje de meest voorkomende oorzaak van pech, ook bij EV's.CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:18:
@multikoe en met “die” bedoelde de monteur specifiek 12V accu’s van e-Niro’s die nu op leeftijd komen?
Zeker nu het kouder wordt stel ik me voor dat je als wegenwacht een flink deel van je werkdag bezig bent accu's te vervangen, het is er het jaargetijde voor.
[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 15-10-2025 09:13 ]
Ik heb vorig jaar een keer mijn (nieuwe) accu echt helemaal compleet leeg getrokken doordat de verlichting heel de nacht van aan gestaan. Spanning van de accu was nog iets van 3 Volt.... Vergrendeling werkte niet met 6, maar ook mijn Noco jumpstarter kreeg de auto in eerste instantie niet meer aan de praat.ASW1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:23:
[...]
Met wat geluk werkt dat wel maar ik heb ook al genoeg ervaringen gelezen waar de accu op zo'n manier ineens compleet instort dat de jumpstarter het niet meer kan fixen.
Uiteindelijk is het toch gelukt met de booster functie op de Noco.
LET OP: bij gebruik van deze functie worden de veiligheidschecks niet uitgevoerd! Let dus goed op de juiste aansluiting zoals polariteit.
Overigens heb ik deze booster optie ook een keer nodig gehad op een auto met verbrandingsmotor.
Oh en mijn 12V accu werkt, ondanks dit voorval, een jaar later nog steeds!
De wegenwachtmeneer maakte nog een andere interessante opmerking: dat jumpstarten van de 12V batterij moet je niet doen met professionele (lees: sterke) voedingen zoals die in gebruik zijn bij garages. Die regelen de stroom actief, maar pieken bij het opstarten vaak ver boven de 14 V en dan klapt de inverter eruit. Zoiets. Hij gebruikt bij EV's een kleine jumpstarter ter grootte van een kleine schoenendoos.bnwgraaf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Ik heb vorig jaar een keer mijn (nieuwe) accu echt helemaal compleet leeg getrokken doordat de verlichting heel de nacht van aan gestaan. Spanning van de accu was nog iets van 3 Volt.... Vergrendeling werkte niet met 6, maar ook mijn Noco jumpstarter kreeg de auto in eerste instantie niet meer aan de praat.
Uiteindelijk is het toch gelukt met de booster functie op de Noco.
LET OP: bij gebruik van deze functie worden de veiligheidschecks niet uitgevoerd! Let dus goed op de juiste aansluiting zoals polariteit.
Overigens heb ik deze booster optie ook een keer nodig gehad op een auto met verbrandingsmotor.
Oh en mijn 12V accu werkt, ondanks dit voorval, een jaar later nog steeds!
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.