• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:55
EVfan schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

@Hippe Lip
Klopt die drie standen zijn inderdaad mogelijk, “uit, normaal en large”. Heen en weer spelen met die standen, inclusief auto afsluiten en weer openen helpt niet. De stoel blijft in een vaste stand bij afsluiten en openen van de deuren.
De elektrische verstelling werkt nog wel handmatig.
Vrees dat ik naar de dealer moet.
Nog verder gezocht niks kunnen vinden, en dus de dealer gebeld.
Die hadden ook geen adviezen. Geen oplossing gevonden, dus naar de dealer, afspraak midden november.
Dit is in 6 jaar mijn derde mankement (tweemaal lekke verdamper van de airco, en nu dus defecte bediening van de bestuurdersstoel.
Hopelijk een stekkertje ergens los.
Wordt vervolgd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• EVfan
Dennis 1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Duidelijk. Ik had al eerder in dit topic gelezen van deze hobby. 8)7 En iemand anders waar ze voor vervanging eerst de koelvloestof getest hebben of de deze nog aan de geleidsbaarheidseisen voldoet. Als dit het geval is dan niet vervangen. Zo hoort het lijkt me. Niet elke dealer doet dat blijkbaar.
@Dennis 1
Dat is zoals mijn dealer het doet.
Geleidbaarheid meten en niet onnodig vervangen.
En de kleur zegt dus niets over de kwaliteit. Er worden koelvloeistoffen met verschillende kleuren gebruikt.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:13
Dennis 1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Duidelijk. Ik had al eerder in dit topic gelezen van deze hobby. 8)7 En iemand anders waar ze voor vervanging eerst de koelvloestof getest hebben of de deze nog aan de geleidsbaarheidseisen voldoet. Als dit het geval is dan niet vervangen. Zo hoort het lijkt me. Niet elke dealer doet dat blijkbaar.
Bij ons nu 2x in een half jaar tijd. 1x recall, 1x volgens schema |:(
Naja deze keer was het nog voor de lm.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Vaevictis_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:38:
Heeft iemand hier toevallig al eens de rubberen doppen voor de frunk los besteld bij de dealer? Is dat een setje van 4 en heeft iemand dan toevallig het partnummer? Dan kan ik ze bestellen of wellicht vervangende doppen zoeken. Alles tips zijn welkom.
Een verzoekje, kan iemand de maatvoering van de rubberen doppen voor de frunk opmeten? Dan ga ik kijken of de hornbach iets heeft wat in de buurt komt. Zal de link dan hier posten.

Alvast bedankt.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:19
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:02:
[...]

Een verzoekje, kan iemand de maatvoering van de rubberen doppen voor de frunk opmeten? Dan ga ik kijken of de hornbach iets heeft wat in de buurt komt. Zal de link dan hier posten.

Alvast bedankt.
Je kunt ze ook printen.

https://www.thingiverse.com/thing:4863700/makes

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Vaevictis_
Gaat de bak dan niet heel erg trillen? Heeft iemand deze in gebruik?

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:05
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:21:
[...]

Zo te zien worden ook de rubbers er weer in gezet, maar het lijkt me wel belangrijk een goede 3D printer te gebruiken en de meest gebruikte "fmd" printers kunnen wat zwakker zijn in de "gelaagdheid".
Maar het is natuurlijk een mooie en makkelijke manier om steunen te maken en ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat het bij iemand mis is gegaan.
Maar persoonlijk zou ik het wel ergens laten printen waar iets betere kwaliteit printers worden gebruikt eventueel "sla" type printers.

Zelf heb ik er een paar jaar geleden een andere soort projectje van gemaakt met aluminium strips. Kostte iets meer moeite maar heeft het al ruim een ton aan kilometers goed uitgehouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6do7z5HPdkHz-m8M-yS1Hm6_eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXmzR31M5Gjdzsx1EF35CDY4.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:41:
[...]

Zo te zien worden ook de rubbers er weer in gezet, maar het lijkt me wel belangrijk een goede 3D printer te gebruiken en de meest gebruikte "fmd" printers kunnen wat zwakker zijn in de "gelaagdheid".
Maar het is natuurlijk een mooie en makkelijke manier om steunen te maken en ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat het bij iemand mis is gegaan.
Maar persoonlijk zou ik het wel ergens laten printen waar iets betere kwaliteit printers worden gebruikt eventueel "sla" type printers.

Zelf heb ik er een paar jaar geleden een andere soort projectje van gemaakt met aluminium strips. Kostte iets meer moeite maar heeft het al ruim een ton aan kilometers goed uitgehouden.
[Afbeelding]
Nee er zitten geen rubbers in, kijk maar eens goed.

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:59:
[...]

Nee er zitten geen rubbers in, kijk maar eens goed.
Je hebt gelijk, ik had iets te snel gekeken en dacht dat ik het Zwarte rubber zag zitten, maar dat is ook een geprint onderdeel.
Hmmm, dan wordt het nog belangrijker en kwalitatief hoogwaardige print techniek te gebruiken, anders gaat het gegarandeerd op termijn op de laagjes scheuren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxjgVXgujQMjtWF9xP2c2Ohwpe0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yj9uKGpGpJCEYZl7IDfzOSK0.jpg?f=user_large

• eltron
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:21:
[...]

De rubbers die je ook print voorkomen het trillen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZyTWo3XYGtv-mN3AD08xw4RfNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqukyBHHxmJ2JfwIvLSULHPX.png?f=fotoalbum_large

Op deze foto is het beter te zien omdat bij mij de rubbers blauw zijn geprint

[ Voor 44% gewijzigd door eltron op 01-11-2025 15:46 ]

• Vaevictis_
eltron schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:39:
[...]

De rubbers die je ook print voorkomen het trillen.[Afbeelding]

Op deze foto is het beter te zien omdat bij mij de rubbers blauw zijn geprint
Welk materiaal is dat blauwe dan?

• eltron
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:59:
[...]

Welk materiaal is dat blauwe dan?
Dat weet ik niet precies (heb het niet zelf geprint), maar wel zacht/dempend materiaal.

• Vaevictis_
eltron schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:24:
[...]

Dat weet ik niet precies (heb het niet zelf geprint), maar wel zacht/dempend materiaal.
Ik heb het nagevraagd bij iemand die printjes voor me maakt het is tpu dus waar die transparante smartphone hoesjes ook van zijn gemaakt. Dat is wel flexibel.

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:05
https://autobahn.eu/artik...-deze-10-staan-aan-de-top

Verrassend wie bovenaan staat? 8)
Edit: Bij "Top 10 merken met de sterkste accu's." :)

[ Voor 29% gewijzigd door Dennis 1 op 02-11-2025 11:09 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:24

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kia EV6
En e-Niro op twee.

En Kia staat bovenaan in het lijstje “De top 10 merken met de sterkste accu’s”.
Dan hebben ze het vast niet over de 12V-accu… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• bnwgraaf
Een mooie bevestiging van wat we al hier en daar gehoord hebben.

Wat me wel opvalt: waarom wordt Hyundai in deze lijstjes niet genoemd?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Of deze: https://www.thingiverse.com/thing:4945710
Gebruikt de bestaande doppen. Heeft 30k km in mijn Niro gezeten en zit nu in de Niro van een andere Tweaker. Gaat net zo min trillen als de plastic kap die er af fabriek op zit.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• eltron
bnwgraaf schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:27:
[...]

Geen\Te weinig Hyundai in Zweden?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

En de mokka E wel, maar al zijn kloontjes niet: 208, corsa e, en andere Stellantis klonen met zelfde hartje.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:55
Inderdaad wat opvallend, maar die hebben wel eens andere accupakketten. In ons geval van de e-Niro waar de tegenhanger Kona is dat respectievelijk SK Innovation vs LG. Kan zijn dat het niet is getest, te weinig in de sample of dat de LG echt minder presteert.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:05
Dennis 1 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:03:
https://autobahn.eu/artik...-deze-10-staan-aan-de-top

Verrassend wie bovenaan staat? 8)
Edit: Bij "Top 10 merken met de sterkste accu's." :)
Worden er, behalve Volvo, daar geen Chinese auto's verkocht?

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:17
Mooi voorbeeld van clickbait. Zelfs volop gratis internationale aandacht door dit nietszeggende lijstje.

• Hippe Lip

Hippe Lip

MDB1106 schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:16:
[...]
Worden er, behalve Volvo, daar geen Chinese auto's verkocht?
Volvo is toch een Chinese auto?
Dat was voor mij reden om die niet te kopen.
offtopic:
Ik wil de Chinese economie niet verder helpen dan nodig. Op componentniveau ontkom je er niet aan, maar zo’n eindproduct als een auto…

<John O`Mill>

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:05
Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:56:
[...]

Volvo is toch een Chinese auto?
Dat was voor mij reden om die niet te kopen.
offtopic:
Ik wil de Chinese economie niet verder helpen dan nodig. Op componentniveau ontkom je er niet aan, maar zo’n eindproduct als een auto…
Dat beweer ik toch ook!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik interpreteerde het woord behalve als een uitsluiting, uitzondering.

<John O`Mill>

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:40
EVfan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Nog verder gezocht niks kunnen vinden, en dus de dealer gebeld.
Die hadden ook geen adviezen. Geen oplossing gevonden, dus naar de dealer, afspraak midden november.
Dit is in 6 jaar mijn derde mankement (tweemaal lekke verdamper van de airco, en nu dus defecte bediening van de bestuurdersstoel.
Hopelijk een stekkertje ergens los.
Wordt vervolgd.
Is dit probleem bij jou al opgelost? Ik heb het ook eens gehad en kon het makkelijk zelf oplossen door de deur open te maken en de stoel (als de instelling op lang staat) zover mogelijk naar achteren te zetten via de knoppen. Het leek er bij mij op alsof de auto was vergeten wat de achterste stand van de stoel is. Toen ik de deur dicht maakte ging de stoel weer naar voren zoals het hoort en erna ging die ook weer naar achteren met de deur openen.

Eigenlijk was dat het eerste wat ik probeerde en het werkte toen bij mij.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bnwgraaf
DutchKel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:12:
[...]

Is dit probleem bij jou al opgelost? Ik heb het ook eens gehad en kon het makkelijk zelf oplossen door de deur open te maken en de stoel (als de instelling op lang staat) zover mogelijk naar achteren te zetten via de knoppen. Het leek er bij mij op alsof de auto was vergeten wat de achterste stand van de stoel is. Toen ik de deur dicht maakte ging de stoel weer naar voren zoals het hoort en erna ging die ook weer naar achteren met de deur openen.

Dat klinkt net als bij de elektrische bediening van de ramen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen die ook de uiterste standen verliezen en dat los je ook op door helemaal te openen en te sluiten.

• EVfan
DutchKel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:12:
[...]

@DutchKel
Dank voor je advies, wellicht kan ik de Kia monteur hiermee op het juiste pad zetten.
Ik maak, gegeven alles nog onder garantie valt, liever zelf niets open.
De afspraak, ik kon relatief snel terecht, staat voor eind volgende week.
Wordt vervolgd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
EVfan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:54:
[...]

@DutchKel
Dank voor je advies, wellicht kan ik de Kia monteur hiermee op het juiste pad zetten.
Ik maak, gegeven alles nog onder garantie valt, liever zelf niets open.
De afspraak, ik kon relatief snel terecht, staat voor eind volgende week.
Wordt vervolgd.
Hoe kom je dan bij de werkplaats als je de deur niet meer open wilt maken?

• EVfan
ASW1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:08:
[...]

Hoe kom je dan bij de werkplaats als je de deur niet meer open wilt maken?
Misverstand, ik dacht dat @DutchKel bedoelde dat het binnenpaneel van de deur gehaald moet worden.😁
En niet alleen de deur open.

[ Voor 24% gewijzigd door EVfan op 04-11-2025 18:52 ]

• EVfan
[quote]EVfan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:42:
[...]

@ASW1

Edit: net even geprobeerd, met zowel auto aan als uit. Helaas werkt dit dus niet.
Maar evident is wel dat iets in het geheugen verloren is, want ook de voor de bestuurder ingestelde stand wordt bij openen van de auto niet gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door EVfan op 04-11-2025 19:01 ]

• Dennis 1
Sinds vandaag heb ik geen internet meer op mijn telefoon als de auto aan staat en als de wifi van mijn telefoon is aangezet. Als ik de auto uitzet heb ik weer internet. Dit heb ik nog nooit eerder gehad.
Nu moet ik er aan denken als ik wegrijd dat ik de wifi van mijn telefoon uit moet zetten. Geen wereldprobleem maar wel onhandig.

Iemand ideeën waardoor dit zou komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis 1 op 04-11-2025 19:37 ]

• ASW1
Dennis 1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:18:
Sinds vandaag heb ik geen internet meer op mijn telefoon als de auto aan staat en als de wifi van mijn telefoon is aangezet. Als ik de auto uitzet heb ik weer internet. Dit heb ik nog nooit eerder gehad.
Nu moet ik er aan denken als ik wegrijd dat ik de wifi van mijn telefoon uit moet zetten. Geen wereldprobleem maar wel onhandig.

Heb je niet toevallig een dashcam die een Wifi access point maakt waarmee je telefoon verbindt?

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:42:
Heb je niet toevallig een dashcam die een Wifi access point maakt waarmee je telefoon verbindt?
Of de WiFi van je auto? Dat had ik ook in het begin. Eerst dacht ik: ha, WiFi in de auto; laat ik mijn telefoon verbinden. Merkte toen ook dat ik op een verlaten eiland zat en nergens mee kon verbinden.
Nadat ik mijn telefoon heb verteld om dat wifipunt te vergeten werkt alles weer normaal.

Kleine verwarring met een andere auto. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 04-11-2025 23:31 ]

<John O`Mill>

• ASW1
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:36:
[...]

Of de WiFi van je auto? Dat had ik ook in het begin. Eerst dacht ik: ha, WiFi in de auto; laat ik mijn telefoon verbinden. Merkte toen ook dat ik op een verlaten eiland zat en nergens mee kon verbinden.
Nadat ik mijn telefoon heb verteld om dat wifipunt te vergeten werkt alles weer normaal.
Nog nooit gezien, kun jer ergens instellen dat de e-Niro een access point uitzendt?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:49
ASW1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:08:
[...]

Nog nooit gezien, kun jer ergens instellen dat de e-Niro een access point uitzendt?
Nee, alleen andersom.

@Dennis 1 niet toevallig een dongle met wifi oid? Kijk eens waar je telefoon mee verbonden is in de auto.

• gertvdijk
Dennis 1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:18:

Je zei een tijdje geleden dat je een Android Auto Wireless adapter hebt (Dennis 1 in "Het grote Kia e-Niro topic"). Als je daarmee verbindt gebruikt hij WiFi om daarmee te communiceren (geen verbinding voor internet, getriggerd door Bluetooth Low Energy broadcast), en dus zal je mobiel internet gebruikt worden voor internet terwijl je bent verbonden met je dongle. Je telefoon kan namelijk niet met twee WiFi access points tegelijkertijd verbonden zijn. Als je mobiel internet niet wordt gebruikt in die situatie ligt het waarschijnlijk aan je telefoon. Het access point in de dongle zou geen default route moeten adverteren en dus niet voor internet gebruikt moeten worden. Mogelijk gaat het in die hoek ergens mis (of staat je mobiel internet uit ofzo).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• gertvdijk
Oh, ik heb nog geen instellingen gevonden om te verbinden met WiFi (auto als client op eigen access point). Kan-ie dat wel? Onder water is het gewoon een Android apparaat en zal er wel een wifi chip in zitten, maar zie niks in het menu.

• DutchKel
EVfan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:52:
[quote]EVfan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:42:
[...]

@ASW1

Edit: net even geprobeerd, met zowel auto aan als uit. Helaas werkt dit dus niet.
Maar evident is wel dat iets in het geheugen verloren is, want ook de voor de bestuurder ingestelde stand wordt bij openen van de auto niet gebruikt.
Jammer dat het niet werkte. Dan toch maar de garage alles laten uitzoeken.
gertvdijk schreef op woensdag 5 november 2025 @ 01:46:
[...]

Je zei een tijdje geleden dat je een Android Auto Wireless adapter hebt (Dennis 1 in "Het grote Kia e-Niro topic"). Als je daarmee verbindt gebruikt hij WiFi om daarmee te communiceren (geen verbinding voor internet, getriggerd door Bluetooth Low Energy broadcast), en dus zal je mobiel internet gebruikt worden voor internet terwijl je bent verbonden met je dongle. Je telefoon kan namelijk niet met twee WiFi access points tegelijkertijd verbonden zijn. Als je mobiel internet niet wordt gebruikt in die situatie ligt het waarschijnlijk aan je telefoon. Het access point in de dongle zou geen default route moeten adverteren en dus niet voor internet gebruikt moeten worden. Mogelijk gaat het in die hoek ergens mis (of staat je mobiel internet uit ofzo).
Dit klinkt logisch, maar de telefoon zou dan wel moeten detecteren dat er geen internet op de wifi zit en dan overschakelen op 4g/5g. Vreemd dat dit niet (meer) werkt.

[ Voor 50% gewijzigd door DutchKel op 05-11-2025 02:50 ]

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op woensdag 5 november 2025 @ 01:49:
[...]

Oh, ik heb nog geen instellingen gevonden om te verbinden met WiFi (auto als client op eigen access point). Kan-ie dat wel? Onder water is het gewoon een Android apparaat en zal er wel een wifi chip in zitten, maar zie niks in het menu.
Mijn MY19 heeft geen simkaart. Voor verkeersinfo en updates aan POIs kun je verbinden met wifi. Misschien dat dit vanaf MY20 met UVO/Kia Connect gewoon via de ingebouwde simkaart loopt en daarom niet meer als optie aanwezig is?

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:55
bnwgraaf schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:15:
[...]

Dat klinkt net als bij de elektrische bediening van de ramen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen die ook de uiterste standen verliezen en dat los je ook op door helemaal te openen en te sluiten.
Ah, die ramen... Bijrijderszijde is wel lastig: als die een stukje openstaat en je wil hem dichtdoen dan gaat ie eerst verder open. Heel bijzonder allemaal. Niet onoverkomelijk verder maar toch.
[...]

Had ik ook, mijn telefoon maakte automatisch contact met de wifi van de dashcam. Dat heb ik nu uitgezet en vlekkeloos weer.

• bnwgraaf
Emootje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:24:
[...]

Ah, die ramen... Bijrijderszijde is wel lastig: als die een stukje openstaat en je wil hem dichtdoen dan gaat ie eerst verder open. Heel bijzonder allemaal. Niet onoverkomelijk verder maar toch.
.......
Dat is ook bijzonder!
Je h ebt het wel over de bijrijdersraam, maar misschien toch deze eens proberen (is eigenlijk voor de auto-funcie):
If the power window does not operate normally, the automatic power window system must be reset as follows:
1. Turn the POWER button to the ON position.
2. Close the window and continue pulling up the power window switch for at least 1 second after the win‐dow is completely closed.

• Dennis 1
[...]

@ASW1 Ik zal zo eens gaan kijken.

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:27:
[...]

Nee, alleen andersom.

@Dennis 1 niet toevallig een dongle met wifi oid? Kijk eens waar je telefoon mee verbonden is in de auto.
@CyBeRSPiN Daar zal ik ook zo even naar kijken.

• Dennis 1
gertvdijk schreef op woensdag 5 november 2025 @ 01:46:
[...]

@gertvdijk Neem ik mee als ik zo ga kijken

• Dennis 1
[...]

Had ik ook, mijn telefoon maakte automatisch contact met de wifi van de dashcam. Dat heb ik nu uitgezet en vlekkeloos weer.
[/quote]
@Emootje
Dit was het dus. Ik heb een paar dagen geleden wat bestanden van de dashcam gedownload en dat ging via wifi die ik handmatig aan moest zetten om te verbinden. Blijkbaar stond daarna de optie "automatisch verbinden" aan waardoor iedere keer dus de verbinding met de dashcam werd gemaakt.

Weer een probleem opgelost. :) Bedankt allen voor het meedenken _/-\o_

• EVfan
DutchKel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 02:45:
[...]

Jammer dat het niet werkte. Dan toch maar de garage alles laten uitzoeken.

[...]

Dit klinkt logisch, maar de telefoon zou dan wel moeten detecteren dat er geen internet op de wifi zit en dan overschakelen op 4g/5g. Vreemd dat dit niet (meer) werkt.
@DutchKel
En wat schetst mijn verbazing?
Vandaag deed de stoel het weer, netjes naar achteren bij openen van de deur en dan terug naar de ingestelde stand van de bestuurder na het instappen. Super, vooral na een operatie met knieprothese wel zo comfortabel.
Maar waarom . . . . Schiet mij maar lek.
Kan toch zo maar zijn dat je trucje @DutchKel wel werkte, maar pas nadat de deur is afgesloten en de auto nogmaals is opgestart.
Fijn zo, zal de dealer afbellen

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM7hE2mlno1_U84BwOehH5p2D1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rKJw0rKK40WUvD9uFlcBJfz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHCO0CvMJScbgwsYUCarrLf-y-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63W2CkoqLNPndE8MUPIbNPVp.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ruim 250km gereden. Van 90% soc naar 43%. Betekent dit dan kort door de bocht dat ik op een volle accu met deze (opa)rijstijl de 500km wel had gehaald?

Bijzonder: de app geeft voor vandaag een verbruik aan van 10,52kW/100km en de auto zelf 12,8kW/km.

[ Voor 5% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-11-2025 20:09 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:14

A13X

Dude

DaanTriple7 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:08:
Bijzonder: de app geeft voor vandaag een verbruik aan van 10,52kW/100km en de auto zelf 12,8kW/km.
Nee toch? Op je screenshot is 10,52kW/100km je minimale verbruik en 12,98kW/100km je gemiddelde? De auto geeft 12,8kW/100km als gemiddelde dus dat komt toch aardig overeen?

Of is die 12,98 over de hele meetperiode en niet van vandaag? Zo zuinig kom ik gemiddeld niet uit iniedergeval.

[ Voor 12% gewijzigd door A13X op 05-11-2025 20:26 ]

Awesome

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-12 02:59
DaanTriple7 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag ruim 250km gereden. Van 90% soc naar 43%. Betekent dit dan kort door de bocht dat ik op een volle accu met deze (opa)rijstijl de 500km wel had gehaald?

Over dat laatste: die 12,8 is de meest betrouwbare in mijn ervaring.

En ja, je had de 500km gehaald. Het percentage is erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed extrapoleren.

• eltron
bij dit soort temperaturen rijd ik ook meer dan 500km op 1 lading.
15 - 17 graden!
5 november....!

Vrijdag een rit van ruim 400km. Dat gaat dus probleemloos zonder onderweg te laden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:26:
[...]

Over dat laatste: die 12,8 is de meest betrouwbare in mijn ervaring.

En ja, je had de 500km gehaald. Het percentage is erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed extrapoleren.
Je kunt goed extrapoleren, want de grafiek is aardig lineair. Op de laatste 50 km na!
Ik hield dat vaak bij: bij het begin van een rit van 150 km bijvoorbeeld kijk ik hoeveel km de navi zegt dat ik nog moet rijden en wat het bereik is. Het verschil daartussen blijft de hele rit behoorlijk constant, tenzij het bereik onder de 50 km komt. Vanaf dat punt kun je nog 30 tot max 40 km halen, tenzij je je rijstijl flink aanpast.

<John O`Mill>

• DaanTriple7
A13X schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:25:
[...]

Nee toch? Op je screenshot is 10,52kW/100km je minimale verbruik en 12,98kW/100km je gemiddelde? De auto geeft 12,8kW/100km als gemiddelde dus dat komt toch aardig overeen?

Of is die 12,98 over de hele meetperiode en niet van vandaag? Zo zuinig kom ik gemiddeld niet uit iniedergeval.
Je hebt helemaal gelijk. Verkeerd gelezen.

• eltron
Hippe Lip schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:12:
[...]

Je kunt goed extrapoleren, want de grafiek is aardig lineair. Op de laatste 50 km na!
Ik hield dat vaak bij: bij het begin van een rit van 150 km bijvoorbeeld kijk ik hoeveel km de navi zegt dat ik nog moet rijden en wat het bereik is. Het verschil daartussen blijft de hele rit behoorlijk constant, tenzij het bereik onder de 50 km komt. Vanaf dat punt kun je nog 30 tot max 40 km halen, tenzij je je rijstijl flink aanpast.
Dat flink aanpassen van je rijstijl doet de auto wel voor je zodra je in de turtle mode belandt :) Heb dat 1x gehad en toen viel het bereik uiteindelijk wel weer mee...

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 05-11-2025 21:56 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:55:
[...]

Dat flink aanpassen van je rijstijl doet de auto wel voor je zodra je in de turtle mode belandt :) Heb dat 1x gehad en toen viel het bereik uiteindelijk wel weer mee...
Dat heb ik ook een paar keer gehad, maar dan ben je echt wel een stuk verder dan een bereik van 50 km.
Als ik het goed onthouden heb begint die tutle mode bij iets van 3% restlading. Dan zit je dus onder de 20 km restbereik. Das de laatste fase.

Waar ik het over heb is de laatste 50 km. Als je nog 50 km bereik hebt en je reis naar je bestemming is nog 45 km, dan is het serieus oppassen geblazen, want als je je rijstijl dan iet aanpast, dan kom je er niet, terwijl dat de eerste 100 km van de reis gewoon lineair verliep.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 05-11-2025 22:34 ]

<John O`Mill>

• DutchKel
Hippe Lip schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:33:
[...]

Dat heb ik ook een paar keer gehad, maar dan ben je echt wel een stuk verder dan een bereik van 50 km.
Als ik het goed onthouden heb begint die tutle mode bij iets van 3% restlading. Dan zit je dus onder de 20 km restbereik. Das de laatste fase.

Waar ik het over heb is de laatste 50 km. Als je nog 50 km bereik hebt en je reis naar je bestemming is nog 45 km, dan is het serieus oppassen geblazen, want als je je rijstijl dan iet aanpast, dan kom je er niet, terwijl dat de eerste 100 km van de reis gewoon lineair verliep.
Onder de 8% gaat de auto al in energiebesparing. Nog geen turtle mode, maar hij zet wel allerlei dingen al uit of in een spaarstand. O.a. airco/verwarming, je kunt maar maximaal 100 rijden en mogelijk meer van die dingen. Bij turtle mode merk je ook dat de auto totaal niet meer snel wil optrekken en gaat die een stapje verder met de spaarstanden.

• multikoe
Hippe Lip schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:12:
[...]

Dat zou kunnen, maar dan nog verlies je dus maar ongeveer 10 km op een totaal bereik van 500 km. Dat is nog best heel nauwkeurig. Ikzelf ervaar dat overigens niet zo, maar ik rij ook niet heel vaak tot onder de 50 km bereik.

• A13X

A13X

Dude

Hoe komen jullie toch zo laag uit in verbruik. Vandaag met verwarming uit en stoelverwarming aan. 35km woon werk waarvan 5km snelweg, de rest 60-80km wegen binnendoor. Wel een vlotte anticiperende voet en kom met een 13,5kWh/100km aan op het werk. Gemiddelde op 7700km 15kWh/100km, al rijden wij beide in de auto 50/50 denk en mijn vriendin heeft wel een.....vlotte rijstijl. Verste op lading van 100% was 430km met 3% resterend. Dat was 90% snelweg aan +/-110km/h op de cruisecontrol.

Overigens geen energiesaver/eco banden erop liggen, in het begin vervangen voor stiller en grip ipv hard(luidruchtiger) en zuinig. De primacy die er onder zaten gleden mij teveel te snel in de regen.

[ Voor 17% gewijzigd door A13X op 06-11-2025 10:46 ]

Awesome

• multikoe
Enige tijd geleden bleek ook mijn e-Niro overleden a.g.v. en lege 12V batterij. Allemaal prima opgelost door de ANWB, die er een nieuwe batterij in zette.
Nadat de batterij vervangen was vielen me twee dingen op. Zie de grafiek hieronder.
Om te beginnen piekte de SOC enorm voor een paar dagen, tot over de 240%. Nog nooit zo'n goede batterij gehad, dacht ik nog....
Daarna zakte de SOC in tot iets boven de 60%, veerde weer op richting de 85% (een normale waarde van voor de vervanging) en nu lijkt hij langzaam weg te zakken richting de 65% (tweede grafiek is ingezoomd op de laatste 21 dagen).
Geen idee hoe dit gedrag te verklaren. Iemand? Hij laadt kennelijk wel bij, maar ik zie een heel ander gedrag dan bij de vorige accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5g_olfcAhttY-FZwhBjmpTVuAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VAsQcg9n0QrfEwioHMfNf7yC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUBfjEvqsLM1KEK7sAyG8DHi7KU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WomM5Pa6eeIklDwindjIitSu.png?f=user_large

• DaanTriple7
A13X schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:45:
Hoe komen jullie toch zo laag uit in verbruik. Vandaag met verwarming uit en stoelverwarming aan. 35km woon werk waarvan 5km snelweg, de rest 60-80km wegen binnendoor. Wel een vlotte anticiperende voet en kom met een 13,5kWh/100km aan op het werk. Gemiddelde op 7700km 15kWh/100km, al rijden wij beide in de auto 50/50 denk en mijn vriendin heeft wel een.....vlotte rijstijl. Verste op lading van 100% was 430km met 3% resterend. Dat was 90% snelweg aan +/-110km/h op de cruisecontrol.

Overigens geen energiesaver/eco banden erop liggen, in het begin vervangen voor stiller en grip ipv hard(luidruchtiger) en zuinig. De primacy die er onder zaten gleden mij teveel te snel in de regen.
90 op de snelweg rijden achter de vrachtwagens aan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

A13X schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:45:
Hoe komen jullie toch zo laag uit in verbruik. Vandaag met verwarming uit en stoelverwarming aan. 35km woon werk waarvan 5km snelweg, de rest 60-80km wegen binnendoor. Wel een vlotte anticiperende voet en kom met een 13,5kWh/100km aan op het werk. Gemiddelde op 7700km 15kWh/100km.
@A13X Dan zit je toch niet slecht. Mijn meerjaarsgemiddelde kwam al mijn 6 jaren op 15,5 kWh/100km, dus je doet het gemiddeld echt niet slecht. En ik heb gewoonlijk een vrij rustige rijstijl, mijn vrouw nog rustiger.
Korte ritten zijn nou eenmaal onzuiniger omdat de auto aan het begin van elke rit alles eerst op temperatuur wil brengen. Kijk maar eens wat je verbruik is als je net vertrokken bent. Dan kan zomaar (ruim?) boven de 20 uitkomen.

Ik zou me er maar niet al te druk over maken.

<John O`Mill>

• A13X

A13X

Dude

Hippe Lip schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
[...]

@A13X Dan zit je toch niet slecht. Mijn meerjaarsgemiddelde kwam al mijn 6 jaren op 15,5 kWh/100km, dus je doet het gemiddeld echt niet slecht. En ik heb gewoonlijk een vrij rustige rijstijl, mijn vrouw nog rustiger.
Korte ritten zijn nou eenmaal onzuiniger omdat de auto aan het begin van elke rit alles eerst op temperatuur wil brengen. Kijk maar eens wat je verbruik is als je net vertrokken bent. Dan kan zomaar (ruim?) boven de 20 uitkomen.

Ik zou me er maar niet al te druk over maken.
Oh maak me er niet zo druk over, reikwijdte is meer dan goed. Zeker vergeleken met mijn collega zijn 2025 volvo EX30, 380km op een 67kWh accu :D

Korte ritten doen wij niet veel, degene die het verste moet neemt hem mee en mijn woonwerk is al 35km/40min enkele reis.

Terugweg zat ik vandaag op 12,8kWh/100km dus best netjes. Bij thuiskomst nog 380km range dus vol was 450km. (1 fase lader dus laden hem vaak naar 100%, ook aangezien we best veel rijden. Al iets van 25k sinds begin dit jaar dat we hem hebben.)

Awesome

• eltron
DaanTriple7 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:36:
[...]
90 op de snelweg rijden achter de vrachtwagens aan.
Dat soort dingen, hypermilen achter vrachtwagen helpt natuurlijk ook.
Maar het is vooral snelheid*), en deels ook wind, plus zaken als zuinige banden en juiste bandenspanning. Warmtepomp en niet veel stoken of koelen ( waarvoor natuurlijk wel passende weersomstandigheden nodig zijn). Mijn verbruik zit nu gemiddeld rond de 12kWh/100km en SOC geeft 511km aan bij 100% lading. Nu relatief veel korte stukjes waarbij het in de bebouwde kom ook wel zakt richting 11kWh/100km en op snelweg stijgt naar ruim 13kWh/100km bij kort stukken snelweg. Bij langere stukken zakt het weer onder de 13kWh. Maar wel rustig met de stroom meerijden rond de 100km/h en af en toe file.

*) de luchtweerstand stijgt kwadratisch met de snelheid. 2 keer zo hard rijden is 4x zoveel luchtweerstand.

• DaanTriple7
A13X schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:30:
[...]

Oh maak me er niet zo druk over, reikwijdte is meer dan goed. Zeker vergeleken met mijn collega zijn 2025 volvo EX30, 380km op een 67kWh accu :D

Korte ritten doen wij niet veel, degene die het verste moet neemt hem mee en mijn woonwerk is al 35km/40min enkele reis.

Terugweg zat ik vandaag op 12,8kWh/100km dus best netjes. Bij thuiskomst nog 380km range dus vol was 450km. (1 fase lader dus laden hem vaak naar 100%, ook aangezien we best veel rijden. Al iets van 25k sinds begin dit jaar dat we hem hebben.)
Ik zou hem niet 100% opladen tenzij noodzakelijk. Vindt de accu niet zo leuk.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:11:
Enige tijd geleden bleek ook mijn e-Niro overleden a.g.v. en lege 12V batterij. Allemaal prima opgelost door de ANWB, die er een nieuwe batterij in zette.
Nadat de batterij vervangen was vielen me twee dingen op. Zie de grafiek hieronder.
Om te beginnen piekte de SOC enorm voor een paar dagen, tot over de 240%. Nog nooit zo'n goede batterij gehad, dacht ik nog....
Daarna zakte de SOC in tot iets boven de 60%, veerde weer op richting de 85% (een normale waarde van voor de vervanging) en nu lijkt hij langzaam weg te zakken richting de 65% (tweede grafiek is ingezoomd op de laatste 21 dagen).
Geen idee hoe dit gedrag te verklaren. Iemand? Hij laadt kennelijk wel bij, maar ik zie een heel ander gedrag dan bij de vorige accu.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het vervangen van de accu heb ik ook iets van een week een melding gehad van een lage 12v accu die verdween na een lange laadsessie. Wanneer en hoe snel de 12v accu wordt bijgeladen is mij niet duidelijk.
Wat is de bron van de data van die grafiek? Wordt in HA adhv de accu spanning (belast/onbelast?) de Soc bepaald?

• multikoe
DaanTriple7 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:19:
[...]

Ik zou hem niet 100% opladen tenzij noodzakelijk. Vindt de accu niet zo leuk.
Dat dacht ik ook altijd, maar mijn ervaring en die van anderen is in de praktijk anders. Ik laad al vier jaar lang vrijwel altijd naar 100% en ik zie/merk geen enkele degradatie (130.000 km). Ik zie hier ook gelijksoortige berichten langskomen. Volgens mij is belangrijker dat de accu nooit lang op 100% blijft, dus laden tot 100% en dan zo snel mogelijk gaan rijden.
Dezelfde ervaring lees ik in forum over Speed Pedelecs. Daar zijn ook mensen die hun fiets al jarenlang opladen tot 100% (elke dag) en waarvan de batterij na tienduizenden kilometers en/of meerdere jaren nog steeds gezond is.

• DaanTriple7
@multikoe ik snap wat je zegt. Ik beweer ook niet dat je hiermee je accu om zeep helpt, maar onnodige degradatie is degradatie die voorkomen had kunnen worden. Ongeacht de mate.

Dit filmpje geeft een mooie visualisatie+uitleg over dit onderwerp.
YouTube: Does Fast Charging Ruin Your Electric Car's Battery?

Zie ook de post een of twee paginas terug van een tweaker die op vakantie veel naar 100% heeft geladen en direct na de vakantie een paar % soh kwijt was. Ik weet dat dit niet bij iedereen gebeurt, maar theoretisch gezien kan het er zeker aan hebben bijgedragen.

[ Voor 66% gewijzigd door DaanTriple7 op 07-11-2025 08:08 ]

• multikoe
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:34:
[...]

Na het vervangen van de accu heb ik ook iets van een week een melding gehad van een lage 12v accu die verdween na een lange laadsessie. Wanneer en hoe snel de 12v accu wordt bijgeladen is mij niet duidelijk.
Wat is de bron van de data van die grafiek? Wordt in HA adhv de accu spanning (belast/onbelast?) de Soc bepaald?
Die SOC wordt aangeboden door de AIP die HomeAssistant gebruikt. Het is dus de waarde die de auto teruggeeft.
De batterij wordt in ieder geval opgeladen tijdens rijden, maar wel heel langzaam is mijn indruk. Na een rit is de SOC iets hoger, maar na veel korte ritten zie je de SOC langzaam achteruit gaan. Ik heb, na een paar jaar meten, nog geen enkel patroon kunnen ontdekken in het laden van de 12V batterij, anders dan dat het systeem er (tot de vervanging dan) voor zorgde dat de SOC tussen de 60 en 90% bleef. Vannacht bijvoorbeeld heeft de auto de hele nacht aan de lader gestaan, de SOC is onveranderd.

• multikoe
DaanTriple7 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:04:
@multikoe ik snap wat je zegt. Ik beweer ook niet dat je hiermee je accu om zeep helpt, maar onnodige degradatie is degradatie die voorkomen had kunnen worden. Ongeacht de mate.

Dit filmpje geeft een mooie visualisatie+uitleg over dit onderwerp.
YouTube: Does Fast Charging Ruin Your Electric Car's Battery?
Interessant filmpje!
Om te beginnen: dit gaat over het de effecten van fast charging op de batterij. Niet over tot hoe ver je zou moeten opladen.
Bovendien is de conclusie van de video is heel helder: het maakt heel erg weinig uit wat je doet. Als je die eerste grafiek die ze gebruiken al bekijkt, dan zitten wij met onze e-Niro op een C-factor van 1,25 ofzo (70kW/64 kWh). En dat haal je ook nog alleen maar over een zeer korte periode van het laadproces. En dan lijkt de grafiek te zeggen dat je iets van 3000 laadcycli kunt doen voordat de SOH terugzakt naar 80%. Uitgaande van ongeveer 300km tussen (snel-)laadbeurten, betekent dat 900.000 km..... Ik teken er voor.

[ Voor 21% gewijzigd door multikoe op 07-11-2025 08:21 ]

• DaanTriple7
Klopt helemaal.

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Hier wordt wel behandeld dat een hogere soc (dus hoger voltage) bijdraagt aan meer degradatie.

• CyBeRSPiN
Ik zat ook in het kamp van "niet laden tot 100% tenzij echt nodig", maar ik denk dat de praktijk inmiddels wel heeft uitgewezen dat het tot dusver bar weinig uitmaakt. We hebben nu ervaringen van 6+ jaar en met mensen die meer dan 200.000km erop zitten en 0 waarneembare degradatie. Dus die theorie is leuk, maar in de praktijk werkt het (bij Kia) anders.
Ik denk dat dit deels komt omdat het BMS van Kia erg conservatief is, de accu zal technisch vast wel met 150kW+ kunnen laden, maar dan zou het ten koste van degradatie gaan en met 77kW niet.
Omdat ik maar weinig ritten per jaar maak waar ik tussentijds moet laden, laad ik nog steeds braaf op tot max 80-90%, maar ik zal de auto waarschijnlijk ooit vanwege andere redenen dan een gedregadeerde accu inruilen. Zelfs al zou de accu tot 80% gedegradeerd zijn kan ik alsnog 95% van al mn ritten doen zonder extra te hoeven laden. En op vakantieritten stop ik nu vaak al eerder ivm benen strekken / sanitaire stop dan dat ik perse al moet laden.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-11-2025 08:59 ]

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:57:
Ik zat ook in het kamp van "niet laden tot 100% tenzij echt nodig", maar ik denk dat de praktijk inmiddels wel heeft uitgewezen dat het tot dusver bar weinig uitmaakt.
Voor mijn SpeedPedelec heb ik in HomeAssistant wel een constructie opgetuigd waarmee ik de batterij tot ongeveer 90% oplaadt en er ook voor zorg dat het opladen een uur voor mijn geplande vertrek klaar is. Mijn redenatie is dat de BMS van die SpeedPedelec niet zo goed is als van mijn e-Niro. Ik ben daar dus wel wat voorzichtiger mee. Ook al omdat die batterij veel en veel meer voor z'n kiezen krijgt met twee laadsessies per dag.

• multikoe
DaanTriple7 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:32:
Klopt helemaal.

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Hier wordt wel behandeld dat een hogere soc (dus hoger voltage) bijdraagt aan meer degradatie.
Nog een interessante video. De e-Niro heeft een LFP batterij dus het is van toepassing.
Wat ik er uit haal is dat ik het nog niet zo slecht doe: wij laden op dit moment ongeveer 1x per week tot 100% en we laden ook pas als de SOC onder de 15% is gezakt. In de praktijk betekent dat dat de batterij het grootste deel van de tijd ergens tussen die 20 en 100% bivakkeert, maar dus ook maar heel kort in de hogere regionen.
Wat ik er dus ook uit haal is dat het niet zo heel verstandig is om de SOC in die hogere regionen te houden, bijvoorbeeld door de auto elke dag aan de lader te hangen terwijl de SOC nog lang niet diep genoeg gezakt is.
Maar nog steeds is mijn samenvatting dat laden tot 100% helemaal niet slecht is, alleen lang op dat niveau blijven (of volgens de video: lang in de hogere regionen van de SOC) is niet zo best.

• gertvdijk
multikoe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:32:
Nog een interessante video. De e-Niro heeft een LFP batterij dus het is van toepassing.
Nee, de e-Niro heeft een NMC-batterij.

• DaanTriple7
We trekken verschillende conclusies.
Na uren lang videos afstruinen waarin de strekking vaak soortgelijk is, maar ook vaak wordt benadrukt hoe het voor de levensduur van de accu veel beter is om kleinere delen van de capaciteit te benutten, zeg 70-50, is dat wat ik maar aanhoud zolang de geplande ritten het toelaten.
Waarom? Die dude van E.E zegt wel dat het niet zoveel uitmaakt en daar zou je hem gelijk in kunnen geven. Toch is voor mij (en wellicht een volgende eigenaar) een Niro met een SoH van 100 of 99% interessanter dan een exemplaar met 96%.

Die laatste video heeft dan wel LFP in de titel, maar het merendeel van de studie geldt net zo goed voor NMC batterijen.

En dan nog 1 dingetje: weet je zeker dan de niro een LFP accu heeft? Ik dacht dat het een NMC was

[ Voor 17% gewijzigd door DaanTriple7 op 07-11-2025 09:41 ]

• CyBeRSPiN
@DaanTriple7 de discussie is hier al veel gevoerd de afgelopen jaren. Voor je eigen gemoedsrust kun je dan het beste niet tot 100% laden tenzij nodig, dat doe ik ook. Maar de praktijk tot nu toe wijkt dus af van de theorie, of de theorie kan nog niet bewezen omdat er nog geen e-Niro is die 700.000+km op de teller heeft staan. De vraag is dan of een 20 jaar oude Niro met zoveel km nog enige restwaarde heeft en of dan 93 of 99 SoH nog enige euro verschil zal maken.

• multikoe
DaanTriple7 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:39:
En dan nog 1 dingetje: weet je zeker dan de niro een LFP accu heeft? Ik dacht dat het een NMC was
Google wist het zeker :+
Ik denk ook niet dat het allemaal veel uitmaakt. Ik geloof ook niet dat die SOH voor tweedehands kopers een issue gaat zijn. Als je vroeger een tweedehands plofauto kocht, dan deed je ook niet eerst een compressietest, een vermogensmeting. En je had al helemaal niet de beschikking over de voor die auto specifieke verbruiksdata. Die focus op SOH is in ieder geval voor de e-Niro een beetje overkill als ik de ervaringen hier zo lees.
Kortom: de video's bevestigen dat ik het prima doe door nergens rekening mee te houden :)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:25
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:08:
De vraag is dan of een 20 jaar oude Niro met zoveel km nog enige restwaarde heeft en of dan 93 of 99 SoH nog enige euro verschil zal maken.
Bij bijvoorbeeld de Skoda Enyaq zie je wel dat er vaak geadverteerd wordt met SOH en dan is 90-95% rond de 100kkm niet uitzonderlijk.

Nu kan een deel van het verhaal zijn dat de Niro het een stuk beter doet qua degradatie maar het is toch ook vooral dat Kia ons niet de werkelijke degradatie laat zien. Het is totaal uitgesloten dat een Niro na 20 jaar een SOH van 93% heeft. Niro's uit 2019 met >100kkm hebben met zekerheid al wel minimaal richting 5% degradatie ongeacht of dit zichtbaar is via BMS.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 07-11-2025 10:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DaanTriple7
multikoe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:33:
[...]

Google wist het zeker :+
Ik denk ook niet dat het allemaal veel uitmaakt. Ik geloof ook niet dat die SOH voor tweedehands kopers een issue gaat zijn. Als je vroeger een tweedehands plofauto kocht, dan deed je ook niet eerst een compressietest, een vermogensmeting. En je had al helemaal niet de beschikking over de voor die auto specifieke verbruiksdata. Die focus op SOH is in ieder geval voor de e-Niro een beetje overkill als ik de ervaringen hier zo lees.
Kortom: de video's bevestigen dat ik het prima doe door nergens rekening mee te houden :)
Bij mij zegt google iets anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5AbybUIP7fXs6cAThnSFwQAILk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMjf69sKcQJfqtlySq76sT3q.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
eltron schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:31:
[...]

Dat soort dingen, hypermilen achter vrachtwagen helpt natuurlijk ook.
Maar het is vooral snelheid*), en deels ook wind, plus zaken als zuinige banden en juiste bandenspanning. Warmtepomp en niet veel stoken of koelen ( waarvoor natuurlijk wel passende weersomstandigheden nodig zijn). Mijn verbruik zit nu gemiddeld rond de 12kWh/100km en SOC geeft 511km aan bij 100% lading. Nu relatief veel korte stukjes waarbij het in de bebouwde kom ook wel zakt richting 11kWh/100km en op snelweg stijgt naar ruim 13kWh/100km bij kort stukken snelweg. Bij langere stukken zakt het weer onder de 13kWh. Maar wel rustig met de stroom meerijden rond de 100km/h en af en toe file.

*) de luchtweerstand stijgt kwadratisch met de snelheid. 2 keer zo hard rijden is 4x zoveel luchtweerstand.
Eens been there, Het nadeel van achter een vrachtwagen rijden is wel dat je dieseldampen inademt.

• CyBeRSPiN
assje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]
Niro's uit 2019 met >100kkm hebben met zekerheid al wel minimaal richting 5% degradatie ongeacht of dit zichtbaar is via BMS.
Dat is puur theoretisch, en op basis van de wetenschap ben ik het er wel mee eens dat er wel iets van degradatie zal moeten zijn.
Maar ik heb zelf nog geen enkele meetmethode gezien waarmee dit voor onze EV aangetoond kan worden. Ook met die Aviloo tests die hier wel eens voorbijkomen niet.

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:20:
[...]

En dan lijkt de grafiek te zeggen dat je iets van 3000 laadcycli kunt doen voordat de SOH terugzakt naar 80%. Uitgaande van ongeveer 300km tussen (snel-)laadbeurten, betekent dat 900.000 km..... Ik teken er voor.
En dan is 300 km nog erg voorzichtig ingeschat; normaal moet je toch wel een flink hoger gemiddelde kunnen halen bij het volledig leegrijden van de 64 kWh accu.
Gemiddeld zou je toch wel rond de 400 km op een volle accu moeten kunnen halen (jaargemiddelde, dus zomer + winter), waardoor je bij 3000 laadcycli dus de miljoen kilometers over gaat _/-\o_

Okay, hoe verder je komt, hoe minder je per volle accu kunt verrijden, maar toch!

• assje
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
Ook met die Aviloo tests die hier wel eens voorbijkomen niet.
Aviloo testresultaten wel wat voorbeelden met een paar procent degradatie maar blijft de vraag of daar niet alsnog verborgen component in zit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bnwgraaf
Overigens kruipt bij mij na mijn vakantie een paar weken geleden de GOM waardes maar heel langzaam omhoog.... waar ik voor de vakantie tegen/rond de 500 km bij een volle lading zat, is dat nu drie weken later pas rond de 420..... Ik weet dat het altijd een paar laadbeurten nodig heeft, maar het gaat deze keer wel heel langzaam....

• ASW1
Het is ook de tijd van het jaar om de bandjes weer eens op te pompen; nu het kouder wordt verliezen ze spanning.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:09
Ik heb laatst de Niro uit 2020 van mijn collega uitgelezen met de Car scanner pro app. Deze wordt vanaf dag een tot 100% geladen. Hij had geen idee dat dit misschien niet zo goed zou zijn voor de accu. Zie hier het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/posqONJ7l5K-Jprs0J4MpFdZR90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JdKeFsTDSUvNtEiLfnFTuxEC.png?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Signor Doekie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:30:
Ik heb laatst de Niro uit 2020 van mijn collega uitgelezen met de Car scanner pro app. Deze wordt vanaf dag een tot 100% geladen. Hij had geen idee dat dit misschien niet zo goed zou zijn voor de accu. Zie hier het resultaat.
[Afbeelding]
Die heeft dus na zo’n 175k km nog een SoH van 99,4%. Dat is voorwaar niet slecht.

Maar ik wist niet dat de e-Niro zelf die SoH bijhoudt. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dit daar een statisch getal was, maar dit lijkt wat anders aan te geven?

<John O`Mill>

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:09
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:39:
[...]

Die heeft na zo’n 175k km nog een SoH van 99,4%. Dat is voorwaar niet slecht.

Maar ik wist niet dat de e-Niro zelf die SoH bijhoudt. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dit daar een statisch getal was, maar dit lijkt wat anders aan te geven?
Ik heb zelf sinds 4 maanden een Kona electric uit 2023 en deze had bij aankoop 21500km gereden. Hier zat een Aviloo certificaat bij van 100% soh. Met de app was dit 99,8%.
Een paar weken geleden was dit 97,9% bij 29000km en een week later nog eens gemeten na opladen tot 100% was dit weer 98,7%. Het is dus geen statisch getal.
Naar het schijnt reset de bms zich na een keer goed leeg rijden en daarna opladen tot 100%.

• Dennis 1
https://www.bright.nl/nie...s-duurder-dan-tanken.html

Ik weet niet of alle uitgangspunten kloppen maar de algemene conclusie lijkt me niet erg verrassend ;)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:13
Welliswaar niet met de kia, maar snelladen in dld/Oostenrijk heeft me gemiddeld 46ct gekost, laden bij het appartement was duurder, 50ct. Maar de rest van de tijd wordt er thuis geladen, dus veel minder.

• eltron
Dennis 1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:01:
https://www.bright.nl/nie...s-duurder-dan-tanken.html

Ik weet niet of alle uitgangspunten kloppen maar de algemene conclusie lijkt me niet erg verrassend ;)
De algemene conclusie is dat het grotendeels onwaar is.
Echter scenario 3 klopt niet. Zij gaan daarbij uit van 100% snelladen (dus uitsluitend DC). Dat is een scenario dat je vrijwel nooit aantreft. Misschien een enkele taxichauffeur.
Maar die laden zeker niet voor € 0,80. Als ze bij de SUC laden is het afhankelijk van tijdstip ongeveer de helft en ook bij abo Fastned, Ionity of Allego ben je stuk voordeliger uit.

En in Scenario 1 (Thuisladen) ontbreken 2 zaken die dat (nog) voordeliger maken: Zonnepanelen en/of dynamisch laden. Maar goed de conclusie is daar sowieso dat het minder dan de helft van de benzinekosten is.

Wat mij betreft mag de algemene conclusie zijn dat het vrijwel altijd onwaar is.

• eltron
Verbruik ligt bij mij ook wel wat lager dan 18kWh/100km.
Gisteren rit van 200 km enkele reis, heen en weer, gestart met GOM 518km, Thuisgekomen met GOM op 109 km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1QxAIpMSUCe9QrXUbiTbsSjs8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyzgTV8jaj6uTwdEah1oljKL.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXcvL3zjgIbk-lryew5_l29uyvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2p6A31aI1TvMkcMTIHNWknEG.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2-eVAKhY97n2U2_f645tEvYB9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErTE0CgRPGelrvD71KQPMnrm.png?f=fotoalbum_large

Beats me waarom de terugreis langs zelfde route 2km korter was, maar dat terzijde.

• bnwgraaf
eltron schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:09:
Gisteren rit van 200 km enkele reis, heen en weer, gestart met GOM 518km, Thuisgekomen met GOM op 109 km.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Beats me waarom de terugreis langs zelfde route 2km korter was, maar dat terzijde.
Ja grappig dat verschil! Maar 198 en 200 zijn beide al op hele kilometers afgerond en als je snelwegen rijdt en je meer/langere bochten de ene kant op hebt dan de andere, gaat er uiteindelijk wel iets verschil in zitten.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:09:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Netjes met gemiddeld rond de 12kWh/100km

Komt ik met de Niro in deze tijd bij lange na niet aan. Gisteren 1:40u enkele reis en kwam uit op gemiddeld zo'n 16kWh/100km. Meerendeel snelweg en doe verder weinig om het bewust omlaag te krijgen. Normaal stand, verwarming op automatisch, ook nog even een stukje stoel- en stuur verwarming aan gehad.
Ben zelf gestopt met het streven naar zo laag mogelijk verbruik. Gewoon rijden en laden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:55
13art schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:35:
[...]

Netjes met gemiddeld rond de 12kWh/100km

Komt ik met de Niro in deze tijd bij lange na niet aan. Gisteren 1:40u enkele reis en kwam uit op gemiddeld zo'n 16kWh/100km. Meerendeel snelweg en doe verder weinig om het bewust omlaag te krijgen. Normaal stand, verwarming op automatisch, ook nog even een stukje stoel- en stuur verwarming aan gehad.
Ben zelf gestopt met het streven naar zo laag mogelijk verbruik. Gewoon rijden en laden.
Met een volle accu scheelt het gewoon zo'n 50 kilometer: verwarming/airco aan of uit. Daar baal ik af en toe wel van hoor.
Verder hadden wij laatst een ritje NH-Zeeland vice versa en ik had gewoon moeite om het warm te houden bij 20 graden verwarming. Het regende dus ook de airco erbij, verbruik schoot omhoog. Dat is wel jammer, of ik doe iets verkeerd...

• multikoe
Emootje schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:12:
[...]

Met een volle accu scheelt het gewoon zo'n 50 kilometer: verwarming/airco aan of uit. Daar baal ik af en toe wel van hoor.
Verder hadden wij laatst een ritje NH-Zeeland vice versa en ik had gewoon moeite om het warm te houden bij 20 graden verwarming. Het regende dus ook de airco erbij, verbruik schoot omhoog. Dat is wel jammer, of ik doe iets verkeerd...
Je doet niets verkeerd. De verwarming in een EV moet volledig van de batterij komen. In een ICE merk je daar niets van omdat je de restwarmte van de brandstofmotor gebruikt, die anders gewoon ongebruikt verdwijnt. Dit is een aspect van EV-rijden dat nogal eens vergeten wordt. Verwarming kost gewoon heel veel energie, vandaar ook het advies om de stoel- en stuurverwarming zoveel mogelijk te gebruiken. Maar dan lever je wel wat comfort in.
Ook de klacht dat de auto niet warm (of niet koud) wordt hoor je vaker. Ik heb daar persoonlijk geen last van. Ik rij in ECO modus, de verwarming meestal op 20,5 graden. Het duurt een tien minuten of zo, maar dan is de auto wel gewoon comfortabel warm.

[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 10-11-2025 08:42 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier een auto met warmtepomp en hij is vrij vlot warm (of koud). Ik denk er eigenlijk niet eens aan om stuur of stoelverwarming aan te zetten.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:13
Wegens de paywall kan ik het artikel niet lezen; maar E-niro ook geschikt voor bi-directioneel. Blijkbaar sinds 2022 sommige modellen.

https://www.hln.be/mijn-g...er-een-auto-bij~ada0c23e/

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• assje
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:39:
Die heeft dus na zo’n 175k km nog een SoH van 99,4%. Dat is voorwaar niet slecht.

Maar het is dus ook uitgesloten dat dit de volledige degradatie is. Eén theorie is dat Kia de degradatie verbergt door de oorspronkelijk aanwezige buffer te consumeren. Met bruto 67,5kWh en netto 64kWh zou dat 5,2% degradatie kunnen "absorberen". Zelfs als dit volledig weg is alsnog een heel goed resultaat na dit aantal kilometers.

Dit lijkt me verder een bijzondere strategie van Kia zowel technisch als commericeel dus het blijft een beetje gokken. Eén ding is zeker; die accu heeft meer degradatie dan die 0,6%. De SOH die Kia rapporteert is niet zozeer statisch; het is meer dat hij heel lang 100% aan blijft geven.

• assje
Get!em schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:51:
Hier een auto met warmtepomp en hij is vrij vlot warm (of koud). Ik denk er eigenlijk niet eens aan om stuur of stoelverwarming aan te zetten.
Dan heb je de cabineverwarming te hoog staan :>

Ik heb hem als ik alleen in de auto zit altijd op 16 graden staan; mijn vrouw gaat daar niet in mee :P

Pagina: 1 ... 354 ... 358 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.