@RVerheijden
Ik heb inderdaad deze setup, ook bij Enexis. Als je meer info wilt stuur me maar een berichtje.
Ik heb inderdaad deze setup, ook bij Enexis. Als je meer info wilt stuur me maar een berichtje.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
De aanduiding MY20 zie ik wel, maar de MY19-tekst ben ik nog niet tegengekomen.YStunnenberg schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:26:
De nieuwe prijslijst van de e-Niro staat online. Daarin staat MY19 en MY20 naast elkaar.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
In de prijslijst staan 4 modellen, DynamicLine MY19, DynamicLine MY20, ExecutiveLine M19 en ExecutiveLine MY20. Misschien ter overvloede: MY staat voor ModelYear.Hippe Lip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:00:
[...]
De aanduiding MY20 zie ik wel, maar de MY19-tekst ben ik nog niet tegengekomen.
Vreemd wel dat er nu VIER modellen worden aangeboden....
[ Voor 13% gewijzigd door YStunnenberg op 30-05-2019 22:03 ]
waar begrijp je dat uit ? Ik ben deze maand 2 weken Frankrijk geweest, enkele reis van 950km. Kan verder natuurlijk, maar ging goed. Had een heel reisplan opgesteld met alternatieve laders. Op sommige plekken staat maar 1 lader, dat is echt ruk.... voor tussen de Belgische grens en Parijs, op de A1, staan erg weinig laders. Tijdens het hoogseizoen voorzie ik hier grote problemen. Daarbuiten niet.driel24 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
Ik baal er wel een beetje van hoor. 910 kg had ik heel erg blij mee geweest.
Wij gaan (nu nog) altijd met aanhangwagen op vakantie.
Overigens naar Spanje.
Maar ja, Ik begrijp dat het sowieso geen doen is om door Frankrijk te gaan.
[ Voor 30% gewijzigd door Ben1987 op 31-05-2019 10:26 ]
Volgens de E-Niro spes is de maximale laadsnelheid met 1 fase 7,2kW, ik weet niet of dit begrenst wordt door de interne BMS. Dus ook al kan je homecharger 15kW leveren, de BMS zal max 7,2kW toelaten, of zie ik dat verkeerd?zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:21:
De iPace kan nu (thuis) geladen worden met de Ecotap DC15 Snellader (15kW i.p.v. 4,6kW), zou dit ook een optie kunnen zijn voor de e-Niro of mis ik iets? Zou betekenen dat je in +- 4 uur van 0% naar 100% zou kunnen laden (al lijkt mij dat, ondanks dat Jaguar stelt dat er continue met 15kW geladen kan worden, je de laatste 20% niet op 15kW kan blijven laden).
[ Voor 5% gewijzigd door YStunnenberg op 31-05-2019 10:27 ]
Klopt het gaat om DC laden. Ik vraag mij trouwens wel af welke impact dit heeft op de degradatie van het accupakket. Er wordt toch aangeraden om zoveel mogelijk AC te laden en DC laden tot een minimum te beperken.YStunnenberg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:26:
[...]
Volgens de E-Niro spes is de maximale laadsnelheid met 1 fase 7,2kW, ik weet niet of dit begrenst wordt door de interne BMS. Dus ook al kan je homecharger 15kW leveren, de BMS zal max 7,2kW toelaten, of zie ik dat verkeerd?
Ik lees je post niet goed, ik zie nu dat het om DC laden gaat, niet om AC laden.
Ja zou moeten werken. Als je rekening houdt met laadverliezen (en dat de accu 67kWh is) dan ga je wel over de 5uur totaal denk ik.zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:21:
De iPace kan nu (thuis) geladen worden met de Ecotap DC15 Snellader (15kW i.p.v. 4,6kW), zou dit ook een optie kunnen zijn voor de e-Niro of mis ik iets? Zou betekenen dat je in +- 4 uur van 0% naar 100% zou kunnen laden (al lijkt mij dat, ondanks dat Jaguar stelt dat er continue met 15kW geladen kan worden, je de laatste 20% niet met 15kW kan blijven laden).
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-05-2019 10:35 ]
het kan idd altijd sneller, maar dit is, afgezien van de investering, wel een stuk goedkoper per kWh.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:34:
15kW is snel, maar niet 77kW-snel wat je bij 175kW laders kunt halen. Impact qua degradatie zal wel meevallen.
<John O`Mill>
https://www.kiaclub.nl/forum/159-e-niro/petertenboer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:56:
Kan iemand mij zeggen waar het Kia forum is? Ik kom via mijn favoriet in de browser steeds op het laadpaal forum uit 🤔
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
In mei naar zuid Frankrijk gereden met ice. Nu speciaal op de laders gelet omdat we een e-niro krijgen. Op de tol staan er heel erg weinig.Ben1987 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:15:
[...]
waar begrijp je dat uit ? Ik ben deze maand 2 weken Frankrijk geweest, enkele reis van 950km. Kan verder natuurlijk, maar ging goed. Had een heel reisplan opgesteld met alternatieve laders. Op sommige plekken staat maar 1 lader, dat is echt ruk.... voor tussen de Belgische grens en Parijs, op de A1, staan erg weinig laders. Tijdens het hoogseizoen voorzie ik hier grote problemen. Daarbuiten niet.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ik ook in maart naar Zuid-Frankrijk via de tolwegen incl. skibox, winterbanden en 4 man. Als je 300km haalt is dat lekkerdriel24 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:40:
[...]
In mei naar zuid Frankrijk gereden met ice. Nu speciaal op de laders gelet omdat we een e-niro krijgen. Op de tol staan er heel erg weinig.
Maar het zou gemakkelijk gaan. In de zomer gaat dat gewoon niet lukken. En dan hebben we het nog niet over de zwarte (vrijdag,) zaterdag (en zondag)
Was cynisme modus ivm vele laadpaal gesprekken hier 😉
Dat zei mijn dealer 2 weken geleden ook. Vandaag een pdf meegelezen over MY20 waarin expliciet stond dat Kia NL herhaaldelijk had verzocht om 3 fasen, maar dat nog onzeker was of de fabrikant dat verzoek zou inwilligen.Tommy Cooper schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:02:
Zojuist bij de dealer geweest, Eindhoven. Deze gaf aan dat my 2020 ook 3fase laden krijgt. De meerprijs t.o.v. My2019 is daardoor niet 2000 maar 2.800.
ik ben bang dat ik het er zó voor neerleg....Marcva schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:43:
€ 1.000,= voor de upgrade naar 3 fasen zou best pittig zijn volgens mij.
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 01-06-2019 18:06 ]
<John O`Mill>
M.i. is dit (zeker op dit moment) ook geen geschikte auto om mee naar Zuid-Frankrijk of Spanje te rijden in de zomer (zoals veel elektrische auto's), zeker niet met een dakkoffer o.i.d.Rogar schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:10:
[...]
Ik ook in maart naar Zuid-Frankrijk via de tolwegen incl. skibox, winterbanden en 4 man. Als je 300km haalt is dat lekker![]()
Dan nog een aantal palen (die al dun bezaaid zijn) niet werkten en je hebt een feestje in de zomer bij elke stop van minimaal 2 uur (snelladers in Frankrijk langs de tolwegen zijn 50kW).
Het is te hopen dat Ionity flink aan de slag gaat op de route du soleil, het zou al enorm schelen als er meerdere palen staan.
Proficiat, zelfde dag als dat de mijne afgeleverd wordtYStunnenberg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:18:
Vandaag het lang verwachte bericht van de dealer gekregen, volgende week vrijdag staan mijn blauwe e-Niro te wachten om het asfalt te gaan berijden. Yes!
Nu gaat het echte aftellen/afstrepen beginnen.
[ Voor 12% gewijzigd door ducolwd op 31-05-2019 22:10 ]
Als je de handleiding erbij pakt (1-18) dan zie je dat het om het laden van de 12V accu gaat en/of indicatie dat de voorverwarming ingepland staat. Dat laatste is niet het geval (want stekker moet er daarvoor inzitten), dus dan gaat het om het bijladen van de 12V boordaccu vanuit de grote batterij.ducolwd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:07:
Op dit moment knippert de laadindicatie bij het voorraam 1 groene lamp.
Het vreemde is, de accu is 100% vol en er zit geen stekker in.
Iemand ervaring met dit?
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-05-2019 22:11 ]
Bij het wisselen van mijn winterbandenset naar de zomerbandenset was inderdaad alleen een stukje rijden voldoende om ze te koppelen.Marcva schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:22:
Zijn ze makkelijk te koppelen aan het systeem, of moeten ze op een bepaalde manier gekoppeld worden?
Volgens de dealer was het een kwestie van een stukje rijden en klaar. Maar dat is geen techneut
[ Voor 6% gewijzigd door GAEvakYD op 31-05-2019 22:41 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ben ik met je eens, ze zijn zeker in lichte omstandigheden niet te onderscheiden of ze branden of niet. Maar zelf gebruik die indicatie nauwelijks of niet. Ik open meestal de mijn Kia app en ben op de hoogte van het juiste percentage, vind ik wel zo gemakkelijk.GAEvakYD schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:40:
Ik vind de kleur van die drie lampjes met de laadindicatie maar ruk. Ik had hiervoor een Ioniq EV en die had blauwe leds en die kon je veel beter zien. In het donker kun je deze geel/groene leds nog wel zien maar in het licht moet je toch echt heel goed kijken. Helaas is de kleur niet zelf in te stellen of aan te passen.
Spannend! En gefeliciteerd alvast.YStunnenberg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:18:
Vandaag het lang verwachte bericht van de dealer gekregen, volgende week vrijdag staan mijn blauwe e-Niro te wachten om het asfalt te gaan berijden. Yes!
Nu gaat het echte aftellen/afstrepen beginnen.
<John O`Mill>
Iemand ideeën hoe dit op te lossen? Verkoper/dealer wist het niet - werkplaats was geslotenInitialiseren van de service mislukt.
Neem contact op met uw dealer.
Ik heb precies hetzelfde, heb de dealer al gemaild maar die geeft zoals gebruikelijk bij deze dealer geen antwoord.Klaus_1250 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:21:
Vandaag de Kia e-Niro opgehaald. Helemaal blij, maar 1 klein probleem - de onlineservice werken niet (Live file-informatie en Laadpalen e.d)
[...]
Iemand ideeën hoe dit op te lossen? Verkoper/dealer wist het niet - werkplaats was gesloten
Kijk, als iedereen nou zo denkt, hebben wij 2 en 3 augustus weinig problemen;) pakken een hotel onder Parijs, vertrekken gewoon op tijd. In mei in 1 dag gereden, heenweg 14 uur ipv 11 met benzine auto. Terugweg 12 uur, dus viel reuze mee.zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:36:
[...]
M.i. is dit (zeker op dit moment) ook geen geschikte auto om mee naar Zuid-Frankrijk of Spanje te rijden in de zomer (zoals veel elektrische auto's), zeker niet met een dakkoffer o.i.d.
En ja, ik weet dat het allemaal mogelijk is maar met kleine kinderen en met het beperkte aantal beschikbare snelladers naar bijv. Zuid Frankrijk rijden; ik ga het er niet op wagen. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen komende zomer van diegenen die het wel van plan zijnJe kan trouwens beter in de zomer naar bijv. Denemarken, legio opties om te laden onderweg (>100kW laadpalen)
Gefeliciteerd, @Klaus_1250 . Veel mooie kilometers gewenst!Klaus_1250 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:21:
Vandaag de Kia e-Niro opgehaald.
<John O`Mill>
Nu zijn we hier natuurlijk wel erg nieuwsgierig of je op die route ergens wilde laden en (lang?) moest wachten omdat er al iemand aan het laden was.Ben1987 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:00:
Kijk, als iedereen nou zo denkt, hebben wij 2 en 3 augustus weinig problemen;) pakken een hotel onder Parijs, vertrekken gewoon op tijd. In mei in 1 dag gereden, heenweg 14 uur ipv 11 met benzine auto. Terugweg 12 uur, dus viel reuze mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 01-06-2019 18:20 ]
<John O`Mill>
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Verwijderd
<John O`Mill>
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2019 10:59 ]
Juist daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen van jou en anderen. Ik maak uit je reactie op dat je hebt nagedacht over je planning; hoe lang verwacht je er over te doen en hoeveel overnachtingen heb je geboekt / ga je boeken?swaluw2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:13:
Hmm, ik ga van de zomer wel met de e-Niro op zwarte vrijdag/zaterdag met kleine kids en met dakkoffer naar Spanje.
Vreemd genoeg heb ik alle vertrouwen in dat het prima te doen zal zijn.
Ik rij wat om maar neem met name de Ionity's om meer kans op palen te hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door zerocool82 op 03-06-2019 11:27 ]
De hele discussie rond gebrek aan laadpalen in Frankrijk en Spanje geeft me een jaren 80 gevoel (oh wat voel ik me oud nu), toen was er een zelfde soort discussie maar dan over LPG. Je had 3 verschillende vulnippels nodig en je kocht een boekje waar alle LPG stations van Europa in stonden.zerocool82 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:26:
[...]
Juist daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen van jou en anderen. Ik maak uit je reactie op dat je hebt nagedacht over je planning; hoe lang verwacht je er over te doen en hoeveel overnachtingen heb je geboekt / ga je boeken?
Ik zag eerder dat voornamelijk Zuid Spanje een uitdaging is t.a.v. beschikbare laadpalen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dat kan anno 2019 toch nooit gebeuren in het globale communicatietijdperkLevinius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:33:
[...]
De hele discussie rond gebrek aan laadpalen in Frankrijk en Spanje geeft me een jaren 80 gevoel (oh wat voel ik me oud nu), toen was er een zelfde soort discussie maar dan over LPG. Je had 3 verschillende vulnippels nodig en je kocht een boekje waar alle LPG stations van Europa in stonden.
l'Histoire se répète
[ Voor 5% gewijzigd door DSmarty op 03-06-2019 15:31 ]
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-06-2019 15:29 ]
Allereerst had ik mij redelijk toen goed voorbereid. Ik heb zowel voor de heen en terugreis een overzicht gemaakt van de laders die ik dacht te gaan gebruiken, via https://abetterrouteplanner.com/ . Ik heb de route deels aangepast door bijv het vertrek op 99% te zetten en Ionity laders voorkeur te geven (die zijn helaas nog lang niet overal aanwezig). Wat ik bij de terugweg nog had gedaan, is tussen iedere lader die we dachten te gaan gebruiken, de afstand erbij te zetten. Wat ik nu geleerd heb, is dat ik voor de volgende keer echt álle laders op de route (snelweg) ga vermelden in het overzicht, plus de afstanden. Het rijd gewoon nog relaxter als je dit overzichtelijk bij je hebt. De apps zijn goed, maar zo'n overzicht geeft nog net iets meer duidelijkheid.Hippe Lip schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:18:
[...]
Nu zijn we hier natuurlijk wel erg nieuwsgierig of je op die route ergens wilde laden en (lang?) moest wachten omdat er al iemand aan het laden was.
Of dat jij aant laden was en iemand anders (lang?) moest wachten?
Dat zijn een beetje de lastige dingen met plannen. Volgend jaar mei ga ik naar West Ierland. Kan makkelijk. Eerst boot van Rotterdam naar Hull, dan door Engeland en dan de boot van Holyhead naar Dublin. Vorig jaar met de ICE geen probleem. Zelfs met een EV geen probleem, totdat er op het laadpunt onderweg geen vrije plek is. Er is onderweg op die route in Engeland maar één snellaadpunt. Als ik daar te lang moet wachten, komt mijn 2e boot in gevaar. En om nou nóg een nacht onderweg te zijn (1e op de boot naar Hull! 2e in Dublin), da’s ook zo wat....
Heb het uitgebreid gepland inderdaad. Ik verwacht er (heen) 2 dagen over te doen, en terug ook. Ik vertrek al heel vroeg. Vlak voor Lille rij ik stukje om voor 1e Ionity (haal ik net vanaf Amsterdam bij max 100 km/uur). Bij Parijs opnieuw stukje om voor 2e Ionity laadstop. Dan een niet-Ionity om klein beetje bij te laden (met 2 back up laders in straal van 5 kilometer), en ik overnacht vlakbij Ionity lader. Overnachtingen heen-terug heb ik 3 maanden geleden al geboekt.zerocool82 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:26:
[...]
Juist daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen van jou en anderen. Ik maak uit je reactie op dat je hebt nagedacht over je planning; hoe lang verwacht je er over te doen en hoeveel overnachtingen heb je geboekt / ga je boeken?
Ik zag eerder dat voornamelijk Zuid Spanje een uitdaging is t.a.v. beschikbare laadpalen.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2019 23:03 ]
Sow, meteen ook gedaan en dat scheelt een hoop geklooi met die uitstekende kabelCyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:28:
Weer wat ontdekt vandaag, zag dit in een review voorbijkomen op 4:05
[YouTube: A Week With A Kia eNiro]
Vroeg me al af waar dat gat in de middenconsole voor diende, dacht eerst dat het voor de airco was om het vak te koelen, maar voelde geen luchtstroom.
Blijkt dus een doorvoer te zijn voor een kabeltje
Ga het straks meteen uitproberen, mn USB kabeltje hangt nu altijd slordig over de console heen.
Ik gebruik de bekerhouder om mn telefoon in te zetten voor CarPlay. Denk dat ik binnenkort wat 3D-print zodat de telefoon in de kabel klikt.
Als de e-Niro vlotter leverbaar was had hij misschien wel op één gestaan?Sanderp schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:35:
Opnieuw is de niro de 3e best verkochte auto in Nederland. 977 zijn er op kenteken gezet. 351 van deze niro's zijn volledig elektrisch en daarmee is hij de op de kona na best verkochte elektrische auto.
Ik zou de vraag even in het laadpaal gedeelte zetten aangezien dit forum voor de e-niro auto zelf is bedoeldHoldemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:20:
Ik weet niet of ik nu vragen ga stellen die al meerdere keren gesteld zijn.. maar ik kan het via de zoek functie in deze topic niet vinden, dus wellicht dat dit wel al beantwoord is elders, hoop dat jullie mij dan in de goede richting kunnen sturen
Ik heb begin dit jaar de Niro besteld en deze wordt al volgend jaar geleverdanywayz. ik ben nu bezig met het zoeken van de juiste laadpaal.
Ik heb thuis mijn aansluiting van 1- naar 3-fase(3x25) laten aanpassen.
Nu is mijn vraag of dit afdoende is? (kan de wasmachine gewoon nog aan als de niro staat te laden).
Of moet je dan over op een load balancer en zo ja heb je dan genoeg aan een paal welke deze functionaliteit ondersteund
In ieder geval vast bedankt!
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 12:37 ]
had eigenlijk de 1 -> 3 fasen uit laten voeren zodat de paal zijn eigen groep krijgt en zo overbelasting op de rest voorkomt (voor later als er kookgroep ed is) en het verbruik 'meetbaar' is..IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:31:
@Holdemblow: Het is maar wat je wil (hoe snel je denkt of moet volladen) en hoe zwaar je de max. stroomsterkte van de laadpaal kiest (16 of 32A).
Wij doen het thuis zonder enig probleem (voorlopig nog) zonder loadbalancing en met een monofase aansluiting. Gewoon de EV gedurende de dag instellen op minimaal laden => 4 kWh of 17A.
En ben je dan al zeker dat je een e-Niro met een interne 3f lader gaat krijgen? Zoniet zie ik het nut niet in van de aanpassing van 1 naar 3f voor de thuisinstallatie.
Sommige laadpalen kunnen uit zichzelf loadbalancen (vb. Zappi) bij anderen heb je een digitale meter nodig met een RJ11 of RJ45 kabelverbinding. Als je de mogelijkheid hebt is loadbalancing natuurlijk nooit een slechte optie.
Ik weet niet hoe het bij andere merken zit maar bv. een Alfen laadpaal werkt zowel op monofase als driefase (gewoon ter plaatse door de installateur in te stellen).
Ik zou dat aanpassen niet doen, op 1 fase kun je namelijk 40A gebruiken, en dan kun je tot 32A laden.Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:20:
Ik weet niet of ik nu vragen ga stellen die al meerdere keren gesteld zijn.. maar ik kan het via de zoek functie in deze topic niet vinden, dus wellicht dat dit wel al beantwoord is elders, hoop dat jullie mij dan in de goede richting kunnen sturen
Ik heb begin dit jaar de Niro besteld en deze wordt al volgend jaar geleverdanywayz. ik ben nu bezig met het zoeken van de juiste laadpaal.
Ik heb thuis mijn aansluiting van 1- naar 3-fase(3x25) laten aanpassen.
Nu is mijn vraag of dit afdoende is? (kan de wasmachine gewoon nog aan als de niro staat te laden).
Of moet je dan over op een load balancer en zo ja heb je dan genoeg aan een paal welke deze functionaliteit ondersteund
In ieder geval vast bedankt!
De e-Niro en de Kona verschillen toch bijna nix? Waarom wordt die Kona dan meer verkocht? Hij is van binnen nota bene kleiner. Wat kunnen redenen zijn om voor de Kona te kiezen in plaats van de e-Niro? Het enige dat ik me kan verzinnen is het HUD, maar ik kan me niet voorstellen dat je alleen daarom die extra ruimte van de e-Niro laat zitten....Sanderp schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:35:
Opnieuw is de niro de 3e best verkochte auto in Nederland. 977 zijn er op kenteken gezet. 351 van deze niro's zijn volledig elektrisch en daarmee is hij de op de kona na best verkochte elektrische auto.
<John O`Mill>
Welkom hier Mich! En wel bijzonder dat je deze keuze hebt gedaan, gezien je leeftijd, maar ook wel stoer. Heb je enige affiniteit met de techniek, dat je voor een EV koos?Mich46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:48:
Hallo. Nieuw op het forum, maar ik volg het reeds maanden.
Ik ben Belg, particulier en niet meer van de jongste (73). Mijn beroepsactieve periode ligt dus reeds een tijd achter mij.
Ik verkocht mijn BMW3 gt (bwjr 2014, 89000 km) voor de aankoop van de Niro ev. Waarom? Naast de ecologische motieven ( ik heb ook zonnepanelen) en de economische motieven (lage verbruikskosten) was 1 element absoluut doorslaggevend: het emotionele element. Wellicht is dit mijn laatste auto, en ik wil nog mee zijn met de recente ontwikkelingen op dit vlak. Vandaar.
Eigenlijk beschikken we over 2 wagens: mijn vriendin heeft ook een BMW3. Voorlopig zullen we dan ook reizen met de BMW, zolang de dekkingsgraad onvoldoende is wat snelladers betreft ( Frankrijk, Italie, Spanje)
Ik bestelde mijn Niro op 16 januari 2019. Mijn dealer mailde me vorige week dat hij de auto verwacht tussen 6 en 16 juni
Het aftellen is dus begonnen!
Niro More 150kw
Kleur Gravity Blue
<John O`Mill>
Nee, de misvatting is altijd dat het gaat om tenaamstellingen van de kentekens bij de RDW, maar men het brengt als ware het een 'verkoop' is in die betreffende maand.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:10:
[...]
De Kona was wel een aantal maanden eerder leverbaar, maar we hebben het over de best verkochte auto's NU. Dus behaalde resultaten in het verleden.....
Tja, het gaat in commerciële zin dus wel om koop in de zin van het moment van betalen en fysiek afnemen. Maar de verplichting is al veel eerder aangegaan.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:32:
[...]
Nee, de misvatting is altijd dat het gaat om tenaamstellingen van de kentekens bij de RDW, maar men het brengt als ware het een 'verkoop' is in die betreffende maand.
Er zijn vorig jaar heel veel Kona's besteld (en dus formeel verkocht), waarvan nu nog lang niet allemaal geleverd.
<John O`Mill>
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:52:
[...]
Ik zou dat aanpassen niet doen, op 1 fase kun je namelijk 40A gebruiken, en dan kun je tot 32A laden.
Op 3x25A (zelfde maandelijkse tarief) ben je begrensd op 20A, of ~23A als je de grens van de hoofdzekering wilt opzoeken.
Maar als je al hebt omgezet: bedenk goed of je meer dan 16A nodig hebt, want dan heb je duurdere palen met loadbalancing nodig. Zonder loadbalancing mag je in principe niet hoger dan 16A.
Een paal van 16A kun je voor een prikkie van marktplaats halen, dan ben je inclusief installatie door een elektricien voor 600 euro wel klaar.
16A = 3,5kWh erbij voor elk uur dat ie laadt. Dus 19u aansluiten, 8u afkoppelen = 13x3,5 = 45kWh erbij, dat is 2/3e van de maximale lading, daar kun je met gemak 200km mee rijden.
Als je met dagelijkse ritten niet in de buurt van de 200km komt, dan kun je met 16A wel af.
Ja, als dit de enige aanleiding was..Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:43:
Dus maw.. ik ben een l** geweest dat ik mijn aansluiting om heb laten zetten
Als je een 1x 40A aansluiting had, misschien..maar als je een 1x25A aansluiting had, moest je volgens mij sowieso je aansluiting aan laten passen (denk ik).Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:43:
Dus maw.. ik ben een l** geweest dat ik mijn aansluiting om heb laten zetten
[...]
Klopt, maar dat kost niks extra. 1 monteur die de stop vervangt en evt moet je hoofdschakelaar in de groepenkast verzwaard. Bij overgang naar 3-fase moet je hele groepenkast op de schop, meter vervangen, etc.shippie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:49:
[...]
Als je een 1x 40A aansluiting had, misschien..maar als je een 1x25A aansluiting had, moest je volgens mij sowieso je aansluiting aan laten passen (denk ik).
True.. true.. het is zeker minder werk dan bij het omzetten naar 3 fase.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:50:
[...]
Klopt, maar dat kost niks extra. 1 monteur die de stop vervangt en evt moet je hoofdschakelaar in de groepenkast verzwaard. Bij overgang naar 3-fase moet je hele groepenkast op de schop, meter vervangen, etc.
shippie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:49:
[...]
Als je een 1x 40A aansluiting had, misschien..maar als je een 1x25A aansluiting had, moest je volgens mij sowieso je aansluiting aan laten passen (denk ik).
Ik kwam er bij het aanvragen van het omzetten naar 3x25A (gelukkig) achter dat ik een 1x50A aansluiting heb
Nou aanleiding was meer met oog op toekomst (ind wartmepomp / inductie), maar goed dan ben ik dus niet helemaal een l**CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:48:
[...]
Ja, als dit de enige aanleiding was..
Kijk, in de toekomst ga je waarschijnlijk nog wel een andere EV rijden, komt er misschien ooit een warmtepomp of inductieplaat, dan is 3-fase wel handig of zelfs noodzakelijk.
Maar voor nu met de e-Niro niet handig inderdaad, maar nogmaals, met 16A kun je je vaak al goed redden.
Ik heb nu 20A en dat heeft een hoop centjes gekost, en laad nu dus 25% sneller dan ik met een veel goedkopere oplossing had kunnen krijgen. In de praktijk (gemiddeld <100km per dag) laad ik nu 3x per week een nachtje op, dat zou met 16A dan wellicht 4x/week worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Holdemblow op 04-06-2019 14:10 ]
Volgens mij bestaan daar apparaten voor,Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:02:
[...]
Nou aanleiding was meer met oog op toekomst (ind wartmepomp / inductie), maar goed dan ben ik dus niet helemaal een l**
Ter aanvulling op mijn vorige vraag.. Is het niet mogelijk om 2 van mijn 3 fasen te bundelen ? Of ben ik nu echt too much out of the box aan het denken?
[ Voor 9% gewijzigd door shippie op 04-06-2019 14:16 ]
Ik weet eigenlijk niet wat je met een "eigen groep" bedoelt. Een laadpaal is altijd aangesloten op een eigen groep met eigen zekering (die lager is dan de hoofdzekering) en verliesstroomschakelaar. Bedoel je een eigen fase?Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:47:
[...]
had eigenlijk de 1 -> 3 fasen uit laten voeren zodat de paal zijn eigen groep krijgt en zo overbelasting op de rest voorkomt (voor later als er kookgroep ed is) en het verbruik 'meetbaar' is..
Zat zelf te denken aan een ev-box (H1321-5001), echter kan ik zo snel nog niet vinden of deze ook balancing doet
Reden voor deze box is overigens, 1) uiterlijk, 2) rfid, 3) zonder vast snoer
Nou dan had je een wit voetje voor zeker?Mich46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:48:
Ik bestelde mijn Niro op 16 januari 2019. Mijn dealer mailde me vorige week dat hij de auto verwacht tussen 6 en 16 juni
Het aftellen is dus begonnen!
Niro More 150kw
Kleur Gravity Blue
Que?Mich46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:56:
Nog dit. Mijn laadpaal wordt op 11.06 geplaatst. Het is een Zappi 1 ( type 2 is nog niet verkrijgbaar in Belgie)
Ja bedoelde eigen fase idd.Ik weet eigenlijk niet wat je met een "eigen groep" bedoelt. Een laadpaal is altijd aangesloten op een eigen groep met eigen zekering (die lager is dan de hoofdzekering) en verliesstroomschakelaar. Bedoel je een eigen fase?
Nee ik was puur uit gegaan om toekomst bestendig (als in inductie plaat, toekomstige ev auto etc).Vandaar mijn vraag of je al wist of je bestelde e-Niro al uitgerust was met een 3f omvormer.
Ik heb geen eigen oprit, dus hij komt helemaal voor in de tuin bij de stoep dus vandaar dat ik een beetje 'net' uiterlijk belangrijk vind (geen grote grijze schakelkast)Over smaken valt uiteraard niet te discussiëren maar het uiterlijk van een laadpaal is zowat het laatste waar ik op zou afgaan. Hij hangt niet in mijn leefruimte en tenslotte zijn het allemaal niet meer dan een printplaat met een plastic kastje rond.
Ziet er inderdaad prima uitOmdat ik draadloze kWh verrekening moest hebben is het een Alfen eve sp-line geworden (die heeft zowel loadblancing via de digitale meter, is naar keuze 1f en 3f aan te sluiten en heeft de keuze tussen een vaste en losse laadkabel. Volgens mijn smaak is er met het uiterlijk ook niets mis.Maar particulier is hij dan weer een van de duurste (maar gezien budget niet in je lijstje staat is dat ook geen grond van uitsluiting?l).
De Kona is van binnen idd kleiner, de e-Niro heeft betere materialen in het interieur en is nog eens goedkoper ook. De enige reden die ik kan bedenken is het subjectieve moderne exterieur van de Kona. Objectief haalt hij het in niets, toch niet wat ik kan bedenken, echt van de e-Niro.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:10:
[...]
De e-Niro en de Kona verschillen toch bijna nix? Waarom wordt die Kona dan meer verkocht? Hij is van binnen nota bene kleiner. Wat kunnen redenen zijn om voor de Kona te kiezen in plaats van de e-Niro? Het enige dat ik me kan verzinnen is het HUD, maar ik kan me niet voorstellen dat je alleen daarom die extra ruimte van de e-Niro laat zitten....
De Kona was wel een aantal maanden eerder leverbaar, maar we hebben het over de best verkochte auto's NU. Dus behaalde resultaten in het verleden.....
Hij laat een eigen laadpaal installeren en heeft geen WW-verkeer mee dus met dat laden zal het in de praktijk wel meevallen.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:23:
[...]
Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen. Het zal wel ff wennen zijn. Veel nieuwe functies, toeters en bellen misschien. En het is even anders denken met het laden i.p.v. tanken. Ruim tevoren bedenken wanneer je een dag met veel kilometers hebt, zodat je op tijd kunt beginnen met laden.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 15:29 ]
Misschien handig maar nooit noodzakelijk.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:48:
[...]
Ja, als dit de enige aanleiding was..
Kijk, in de toekomst ga je waarschijnlijk nog wel een andere EV rijden, komt er misschien ooit een warmtepomp of inductieplaat, dan is 3-fase wel handig of zelfs noodzakelijk.
Nou, dat is dan uiteraard weer een heel ander verhaal.Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:00:
Nou dat scheelt weer iets dan .. want ik had 1x 25
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 15:23 ]
Is me duidelijk nu. Ik ging uit van een 1x40A en niet van een 1X25A. Met dat laatste ben je in de toekomst uiteraard beperkt.Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:57:
Nee ik was puur uit gegaan om toekomst bestendig (als in inductie plaat, toekomstige ev auto etc).
Blijkbaar was upgraden van 1x 25 => 1x35 gratis .. had ik beter kunnen doenIvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:26:
[...]
Is me duidelijk nu. Ik ging uit van een 1x40A en niet van een 1X25A. Met dat laatste ben je in de toekomst uiteraard beperkt.
Verwijderd
Kun je even toelichten wat de iPace dan verbruikt? Geen zin om een kwartier video te kijken en heb nu geen geluidVerwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:37:
https://www.autojunk.nl/2...uar-i-pace-in-de-praktijk
Toch apart dat er zo'n groot verschil zit in het verbruik met deze type auto's.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 18:17 ]
Schepen gaan naar RotterdamVdb.tim schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:15:
Heeft er iemand ervaring of de e-Niro bestemd voor België , op de boot zit naar Zeebrugge in België of ook afgeladen word naar Rotterdam ? En dan met de vrachtwagen naar België gebracht word . Of zijn het zoiezo de zelfde boten die stops houden onder de baan ??
Klopt, maar die optie gebruik ik zoals gezegd liever niet. Brandstofkosten komen er in dat geval ook weer bij. Niet onoverkomelijk, maar dat geld geef ik liever ergens anders aan uit. De e-niro wordt week 5 geleverd. Eind mei is maand 5. Als een dealer zo slecht kan aangeven wanneer een auto komt kan ie beter een ander vak gaan kiezen. Mijn uitgangspunt is dat ik dan een e-niro rijd.IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:25:
Euh neen. Je had, als het niet goed komt met de laadpalen, toch een alternatief vervoermiddel?
Minder comfortabel maar het is er wel.
Voor hetzelfde geld is je e-Niro tegen mei 2020 niet eens afgeleverd.
Geen ervaring mee maar het zou te doen moeten zijn:Polygone schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:15:
[...]
Klopt, maar die optie gebruik ik zoals gezegd liever niet. Brandstofkosten komen er in dat geval ook weer bij. Niet onoverkomelijk, maar dat geld geef ik liever ergens anders aan uit. De e-niro wordt week 5 geleverd. Eind mei is maand 5. Als een dealer zo slecht kan aangeven wanneer een auto komt kan ie beter een ander vak gaan kiezen. Mijn uitgangspunt is dat ik dan een e-niro rijd.
Maar we wijken af van m'n vraag. Heeft iemand ervaring met een vakantie naar Toscane met een EV en kan ie z'n ervaringen delen?
Met de ICE doen we ook al twee dagen over de reis, dus trekken we er met de EV drie of misschien zelfs vier dagen voor uit. De reis wordt dan maar onderdeel van de vakantie. Booking heeft geen filter voor hotels met laadfaciliteiten. Dat wordt een leuke zoektocht. :-)Pierik schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:15:
[...]
Ik zou er dan wel 2 dagen voor uittrekken en kijken of je een hotelovernachting kunt boeken bij een hotel met een laadpaal zodat je de volgende dag weer met 100% lading kunt vertrekken. Op de B weggetjes verbruik je echt weinig energie. De rit naar mijn werk is 65KM enkele reis over 80KM wegen, dus redelijk vergelijkbaar met het soort weggetjes wat je in Italie zult zien. Mijn verbruik zit tussen de 14 en 15KWh per 100KM. Met een volle lading kun je dus wel ff.
Als je de mogelijkheid hebt om met een granny charger te laden op je vakantieadres zou dat allemaal prima moeten gaan.
Zelf vind ik alles >1000KM al te ver met een ICE, maar that's me
Hebben ze wel, maar misschien geen hotels met laadpaal bekend in de plaats waar jij zocht.Polygone schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:00:
[...]
Booking heeft geen filter voor hotels met laadfaciliteiten.
Je kan toch met de hulp van bv. Chargemap* je reis van vertrek naar bestemming uitzetten (en zo zie je de beschikbare laadpalen op of in de buurt van de route) en aan de hand daarvan kan je eventueel je overnachtingen inplannen.
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2019 08:21 ]
Hoezo ‘vanaf volgend jaar’? Dat zal toch zeker ook voor onze EV van dit jaar gelden?“Vanaf volgend jaar daalt de EV minder snel in waarde dan de ICE”.
<John O`Mill>
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq