Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-10 15:44
@RVerheijden
Ik heb inderdaad deze setup, ook bij Enexis. Als je meer info wilt stuur me maar een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
De nieuwe prijslijst van de e-Niro staat online. Daarin staat MY19 en MY20 naast elkaar. 3 fasen laden staat er (nog) niet in, geen een afbeeldingen van het 10,25 inch nav systeem en geen afbeelding van de achterlichten.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:21

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

YStunnenberg schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:26:
De nieuwe prijslijst van de e-Niro staat online. Daarin staat MY19 en MY20 naast elkaar.
De aanduiding MY20 zie ik wel, maar de MY19-tekst ben ik nog niet tegengekomen.

Vreemd wel dat er nu VIER modellen worden aangeboden....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
Hippe Lip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:00:
[...]

De aanduiding MY20 zie ik wel, maar de MY19-tekst ben ik nog niet tegengekomen.

Vreemd wel dat er nu VIER modellen worden aangeboden....
In de prijslijst staan 4 modellen, DynamicLine MY19, DynamicLine MY20, ExecutiveLine M19 en ExecutiveLine MY20. Misschien ter overvloede: MY staat voor ModelYear.

In de configurator zijn er ook 4 modellen te kiezen, maar dat is gisteren al genoemd.

Wel vreemd is dat MY19 nog te kiezen is, doet vermoeden dat die nog leverbaar zijn.

Voor de zekerheid de link naar de prijslijst

[ Voor 13% gewijzigd door YStunnenberg op 30-05-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
Ik zie weinig verschillen, behalve de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Enige verschil is het 10"scherm en het met een nieuw infotainment systeem en UVO Connect App
Wat dat betreft is dat een hele verbetering aangezien de app al een x door Bjorn is uitgelegd.
Voor foto's moet je even zoeken op de Niro Plugin omdat dit hetzelfde eruit ziet als de nieuwe e-niro

En de achterlichten anders, hier zijn nog geen foto's van dus vraag me af wat er dan zo anders aan is omdat de lichten toch wel sprekend zijn voor de Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
Dealer biedt lakbescherming aan voor €200,=. Iemand die daar het nut van inziet? Marge op de auto schijnt beperkt te zijn, dus proberen ze je extra's aan te smeren om toch een paar centen te verdienen? Of ben ik cynisch ;)
Het lijkt me dat er een fatsoenlijke lak op zit die voldoende weerbestendig is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ja, heb ik ook gedaan, maar navraag leert dat die extra laag er bij de eerste wasstraatbeurt er weer af is. Dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
driel24 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
Ik baal er wel een beetje van hoor. 910 kg had ik heel erg blij mee geweest.
Wij gaan (nu nog) altijd met aanhangwagen op vakantie.

Overigens naar Spanje.
Maar ja, Ik begrijp dat het sowieso geen doen is om door Frankrijk te gaan.
waar begrijp je dat uit ? Ik ben deze maand 2 weken Frankrijk geweest, enkele reis van 950km. Kan verder natuurlijk, maar ging goed. Had een heel reisplan opgesteld met alternatieve laders. Op sommige plekken staat maar 1 lader, dat is echt ruk.... voor tussen de Belgische grens en Parijs, op de A1, staan erg weinig laders. Tijdens het hoogseizoen voorzie ik hier grote problemen. Daarbuiten niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben1987 op 31-05-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 20:06

zerocool82

Ignorance causes chaos

De iPace kan nu (thuis) geladen worden met de Ecotap DC15 Snellader (15kW i.p.v. 4,6kW), zou dit ook een optie kunnen zijn voor de e-Niro of mis ik iets? Zou betekenen dat je in +- 4 uur van 0% naar 100% zou kunnen laden (al lijkt mij dat, ondanks dat Jaguar stelt dat er continue met 15kW geladen kan worden, je de laatste 20% niet met 15kW kan blijven laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:21:
De iPace kan nu (thuis) geladen worden met de Ecotap DC15 Snellader (15kW i.p.v. 4,6kW), zou dit ook een optie kunnen zijn voor de e-Niro of mis ik iets? Zou betekenen dat je in +- 4 uur van 0% naar 100% zou kunnen laden (al lijkt mij dat, ondanks dat Jaguar stelt dat er continue met 15kW geladen kan worden, je de laatste 20% niet op 15kW kan blijven laden).
Volgens de E-Niro spes is de maximale laadsnelheid met 1 fase 7,2kW, ik weet niet of dit begrenst wordt door de interne BMS. Dus ook al kan je homecharger 15kW leveren, de BMS zal max 7,2kW toelaten, of zie ik dat verkeerd?

Ik lees je post niet goed, ik zie nu dat het om DC laden gaat, niet om AC laden.

[ Voor 5% gewijzigd door YStunnenberg op 31-05-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

YStunnenberg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Volgens de E-Niro spes is de maximale laadsnelheid met 1 fase 7,2kW, ik weet niet of dit begrenst wordt door de interne BMS. Dus ook al kan je homecharger 15kW leveren, de BMS zal max 7,2kW toelaten, of zie ik dat verkeerd?

Ik lees je post niet goed, ik zie nu dat het om DC laden gaat, niet om AC laden.
Klopt het gaat om DC laden. Ik vraag mij trouwens wel af welke impact dit heeft op de degradatie van het accupakket. Er wordt toch aangeraden om zoveel mogelijk AC te laden en DC laden tot een minimum te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11
zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:21:
De iPace kan nu (thuis) geladen worden met de Ecotap DC15 Snellader (15kW i.p.v. 4,6kW), zou dit ook een optie kunnen zijn voor de e-Niro of mis ik iets? Zou betekenen dat je in +- 4 uur van 0% naar 100% zou kunnen laden (al lijkt mij dat, ondanks dat Jaguar stelt dat er continue met 15kW geladen kan worden, je de laatste 20% niet met 15kW kan blijven laden).
Ja zou moeten werken. Als je rekening houdt met laadverliezen (en dat de accu 67kWh is) dan ga je wel over de 5uur totaal denk ik.
Vraag me wel af of gepland laden (daluren) en voorverwarmen dan nog wel werkt.

Kan een noodoplossing zijn voor diegenen die plots 300km per dag moeten rijden en tussendoor nergens kunnen laden.

15kW is snel, maar niet 77kW-snel wat je bij 175kW laders kunt halen. Impact qua degradatie zal wel meevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-05-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:34:
15kW is snel, maar niet 77kW-snel wat je bij 175kW laders kunt halen. Impact qua degradatie zal wel meevallen.
het kan idd altijd sneller, maar dit is, afgezien van de investering, wel een stuk goedkoper per kWh.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:57
Kan iemand mij zeggen waar het Kia forum is? Ik kom via mijn favoriet in de browser steeds op het laadpaal forum uit 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 09:56
petertenboer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:56:
Kan iemand mij zeggen waar het Kia forum is? Ik kom via mijn favoriet in de browser steeds op het laadpaal forum uit 🤔
https://www.kiaclub.nl/forum/159-e-niro/

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 09:56
Ben1987 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:15:
[...]

waar begrijp je dat uit ? Ik ben deze maand 2 weken Frankrijk geweest, enkele reis van 950km. Kan verder natuurlijk, maar ging goed. Had een heel reisplan opgesteld met alternatieve laders. Op sommige plekken staat maar 1 lader, dat is echt ruk.... voor tussen de Belgische grens en Parijs, op de A1, staan erg weinig laders. Tijdens het hoogseizoen voorzie ik hier grote problemen. Daarbuiten niet.
In mei naar zuid Frankrijk gereden met ice. Nu speciaal op de laders gelet omdat we een e-niro krijgen. Op de tol staan er heel erg weinig.
Maar het zou gemakkelijk gaan. In de zomer gaat dat gewoon niet lukken. En dan hebben we het nog niet over de zwarte (vrijdag,) zaterdag (en zondag)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:11
driel24 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:40:
[...]

In mei naar zuid Frankrijk gereden met ice. Nu speciaal op de laders gelet omdat we een e-niro krijgen. Op de tol staan er heel erg weinig.
Maar het zou gemakkelijk gaan. In de zomer gaat dat gewoon niet lukken. En dan hebben we het nog niet over de zwarte (vrijdag,) zaterdag (en zondag)
Ik ook in maart naar Zuid-Frankrijk via de tolwegen incl. skibox, winterbanden en 4 man. Als je 300km haalt is dat lekker 8)7
Dan nog een aantal palen (die al dun bezaaid zijn) niet werkten en je hebt een feestje in de zomer bij elke stop van minimaal 2 uur (snelladers in Frankrijk langs de tolwegen zijn 50kW).

Het is te hopen dat Ionity flink aan de slag gaat op de route du soleil, het zou al enorm schelen als er meerdere palen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Was cynisme modus ivm vele laadpaal gesprekken hier 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Hopelijk heb ik ze gelijk nodig als mijn e Niro wordt geleverd: winterbanden. Dan krijg ik 'm begin volgend jaar ;)
Ik heb de gewoonte om een extra set velgen te hebben en zelf te wisselen. Dat betekent ook dat ik een setje extra TPMS ventielen nodig heb.
Iemand daar al ervaring mee? Wellicht los van de Niro.
Heb ik originele Kia ventielen nodig? Zijn ze makkelijk te koppelen aan het systeem, of moeten ze op een bepaalde manier gekoppeld worden?
Volgens de dealer was het een kwestie van een stukje rijden en klaar. Maar dat is geen techneut :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommy Cooper
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-09-2022
Zojuist bij de dealer geweest, Eindhoven. Deze gaf aan dat my 2020 ook 3fase laden krijgt. De meerprijs t.o.v. My2019 is daardoor niet 2000 maar 2.800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Tommy Cooper schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:02:
Zojuist bij de dealer geweest, Eindhoven. Deze gaf aan dat my 2020 ook 3fase laden krijgt. De meerprijs t.o.v. My2019 is daardoor niet 2000 maar 2.800.
Dat zei mijn dealer 2 weken geleden ook. Vandaag een pdf meegelezen over MY20 waarin expliciet stond dat Kia NL herhaaldelijk had verzocht om 3 fasen, maar dat nog onzeker was of de fabrikant dat verzoek zou inwilligen.
Meerprijs is nu € 1.800,= ex 3 fasen.
€ 1.000,= voor de upgrade naar 3 fasen zou best pittig zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcva schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:43:
€ 1.000,= voor de upgrade naar 3 fasen zou best pittig zijn volgens mij.
ik ben bang dat ik het er voor neerleg....
Ik vind het dat bedrag wel waard!

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 01-06-2019 18:06 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Rogar schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:10:
[...]

Ik ook in maart naar Zuid-Frankrijk via de tolwegen incl. skibox, winterbanden en 4 man. Als je 300km haalt is dat lekker 8)7
Dan nog een aantal palen (die al dun bezaaid zijn) niet werkten en je hebt een feestje in de zomer bij elke stop van minimaal 2 uur (snelladers in Frankrijk langs de tolwegen zijn 50kW).

Het is te hopen dat Ionity flink aan de slag gaat op de route du soleil, het zou al enorm schelen als er meerdere palen staan.
M.i. is dit (zeker op dit moment) ook geen geschikte auto om mee naar Zuid-Frankrijk of Spanje te rijden in de zomer (zoals veel elektrische auto's), zeker niet met een dakkoffer o.i.d.

En ja, ik weet dat het allemaal mogelijk is maar met kleine kinderen en met het beperkte aantal beschikbare snelladers naar bijv. Zuid Frankrijk rijden; ik ga het er niet op wagen. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen komende zomer van diegenen die het wel van plan zijn _/-\o_ Je kan trouwens beter in de zomer naar bijv. Denemarken, legio opties om te laden onderweg (>100kW laadpalen) :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YStunnenberg
Vandaag het lang verwachte bericht van de dealer gekregen, volgende week vrijdag staan mijn blauwe e-Niro te wachten om het asfalt te gaan berijden. Yes!
Nu gaat het echte aftellen/afstrepen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy Cooper
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-09-2022
YStunnenberg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:18:
Vandaag het lang verwachte bericht van de dealer gekregen, volgende week vrijdag staan mijn blauwe e-Niro te wachten om het asfalt te gaan berijden. Yes!
Proficiat, zelfde dag als dat de mijne afgeleverd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
Op dit moment knippert de laadindicatie bij het voorraam 1 groene lamp.
Het vreemde is, de accu is 100% vol en er zit geen stekker in.
Iemand ervaring met dit?

Edit: auto aan en weer uit lijkt te werken

[ Voor 12% gewijzigd door ducolwd op 31-05-2019 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
ducolwd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:07:
Op dit moment knippert de laadindicatie bij het voorraam 1 groene lamp.
Het vreemde is, de accu is 100% vol en er zit geen stekker in.
Iemand ervaring met dit?
Als je de handleiding erbij pakt (1-18) dan zie je dat het om het laden van de 12V accu gaat en/of indicatie dat de voorverwarming ingepland staat. Dat laatste is niet het geval (want stekker moet er daarvoor inzitten), dus dan gaat het om het bijladen van de 12V boordaccu vanuit de grote batterij.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-05-2019 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-10 18:28
I
Marcva schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:22:
Zijn ze makkelijk te koppelen aan het systeem, of moeten ze op een bepaalde manier gekoppeld worden?
Volgens de dealer was het een kwestie van een stukje rijden en klaar. Maar dat is geen techneut :/
Bij het wisselen van mijn winterbandenset naar de zomerbandenset was inderdaad alleen een stukje rijden voldoende om ze te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:31
Ik vind de kleur van die drie lampjes met de laadindicatie maar ruk. Ik had hiervoor een Ioniq EV en die had blauwe leds en die kon je veel beter zien. In het donker kun je deze geel/groene leds nog wel zien maar in het licht moet je toch echt heel goed kijken. Helaas is de kleur niet zelf in te stellen of aan te passen.

[ Voor 6% gewijzigd door GAEvakYD op 31-05-2019 22:41 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
GAEvakYD schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:40:
Ik vind de kleur van die drie lampjes met de laadindicatie maar ruk. Ik had hiervoor een Ioniq EV en die had blauwe leds en die kon je veel beter zien. In het donker kun je deze geel/groene leds nog wel zien maar in het licht moet je toch echt heel goed kijken. Helaas is de kleur niet zelf in te stellen of aan te passen.
Ben ik met je eens, ze zijn zeker in lichte omstandigheden niet te onderscheiden of ze branden of niet. Maar zelf gebruik die indicatie nauwelijks of niet. Ik open meestal de mijn Kia app en ben op de hoogte van het juiste percentage, vind ik wel zo gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YStunnenberg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:18:
Spannend! En gefeliciteerd alvast.

Uit recente ervaring weet ik dat die laatste daagjes best spannend zijn. En daarna heel veel rijplezier! Maar dat gaat je ongetwijfeld wel lukken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 12:48
Vandaag de Kia e-Niro opgehaald. Helemaal blij, maar 1 klein probleem - de onlineservice werken niet (Live file-informatie en Laadpalen e.d)
Initialiseren van de service mislukt.
Neem contact op met uw dealer.
Iemand ideeën hoe dit op te lossen? Verkoper/dealer wist het niet - werkplaats was gesloten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

Klaus_1250 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:21:
Vandaag de Kia e-Niro opgehaald. Helemaal blij, maar 1 klein probleem - de onlineservice werken niet (Live file-informatie en Laadpalen e.d)

[...]

Iemand ideeën hoe dit op te lossen? Verkoper/dealer wist het niet - werkplaats was gesloten :-(
Ik heb precies hetzelfde, heb de dealer al gemaild maar die geeft zoals gebruikelijk bij deze dealer geen antwoord.

Dus als je een oplossing hebt hoor ik het graag. :) Ik gebruik vooral Android auto met google maps dus ik mis het nog niet heel erg.

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:36:
[...]

M.i. is dit (zeker op dit moment) ook geen geschikte auto om mee naar Zuid-Frankrijk of Spanje te rijden in de zomer (zoals veel elektrische auto's), zeker niet met een dakkoffer o.i.d.

En ja, ik weet dat het allemaal mogelijk is maar met kleine kinderen en met het beperkte aantal beschikbare snelladers naar bijv. Zuid Frankrijk rijden; ik ga het er niet op wagen. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen komende zomer van diegenen die het wel van plan zijn _/-\o_ Je kan trouwens beter in de zomer naar bijv. Denemarken, legio opties om te laden onderweg (>100kW laadpalen) :*)
Kijk, als iedereen nou zo denkt, hebben wij 2 en 3 augustus weinig problemen;) pakken een hotel onder Parijs, vertrekken gewoon op tijd. In mei in 1 dag gereden, heenweg 14 uur ipv 11 met benzine auto. Terugweg 12 uur, dus viel reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Klaus_1250 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:21:
Vandaag de Kia e-Niro opgehaald.
Gefeliciteerd, @Klaus_1250 . Veel mooie kilometers gewenst!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ben1987 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:00:
Kijk, als iedereen nou zo denkt, hebben wij 2 en 3 augustus weinig problemen;) pakken een hotel onder Parijs, vertrekken gewoon op tijd. In mei in 1 dag gereden, heenweg 14 uur ipv 11 met benzine auto. Terugweg 12 uur, dus viel reuze mee.
Nu zijn we hier natuurlijk wel erg nieuwsgierig of je op die route ergens wilde laden en (lang?) moest wachten omdat er al iemand aan het laden was.
Of dat jij aant laden was en iemand anders (lang?) moest wachten?

Dat zijn een beetje de lastige dingen met plannen. Volgend jaar mei ga ik naar West Ierland. Kan makkelijk. Eerst boot van Rotterdam naar Hull, dan door Engeland en dan de boot van Holyhead naar Dublin. Vorig jaar met de ICE geen probleem. Zelfs met een EV geen probleem, totdat er op het laadpunt onderweg geen vrije plek is. Er is onderweg op die route in Engeland maar één snellaadpunt. Als ik daar te lang moet wachten, komt mijn 2e boot in gevaar. En om nou nóg een nacht onderweg te zijn (1e op de boot naar Hull! 2e in Dublin), da’s ook zo wat....

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 01-06-2019 18:20 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Laatst online: 26-10-2022
[quote]zerocool82 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:36:
[...]

M.i. is dit (zeker op dit moment) ook geen geschikte auto om mee naar Zuid-Frankrijk of Spanje te rijden in de zomer ..

En ja, ik weet dat het allemaal mogelijk is maar met kleine kinderen en met het beperkte aantal beschikbare snelladers naar bijv. Zuid Frankrijk rijden; ik ga het er niet op wagen. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen komende zomer van diegenen die het wel van plan zijn _/-\o_

Hmm, ik ga van de zomer wel met de e-Niro op zwarte vrijdag/zaterdag met kleine kids en met dakkoffer naar Spanje.

Vreemd genoeg heb ik alle vertrouwen in dat het prima te doen zal zijn.

Ik rij wat om maar neem met name de Ionity's om meer kans op palen te hebben.

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@swaluw2 Heb je al bij Chargemap gekeken? Dan krijg je een goed zicht op het aantal beschikbare chargers in Frankrijk (en ook Europa). De nodige supermarkten hebben ook laadpalen en bij de Lidl zijn ze gratis zonder pas. Voor de overigen heb je soms de Kiwhi pas nodig. En als je inderdaad deels Duitsland, Zwitserland pakt met Ionity dan kom je gewoon in Zuid-Frankrijk. Zo te zien kan je volgend jaar gewoon met Ionity via de peage. Ze zijn druk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nou, als ik alleen de DC-laders bekijk op Chargemap, dan zie ik toch wel erg grote gaten in Frankrijk.
En op doorreis wil je toch niet met AC laden? Dan krijg je er bij een heel lange lunch hooguit 20km bij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7mUEW5W4Jazpsjc7bOP9O1dW/full.jpg

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoom eens in want die gaten worden dan wel deels opgevuld. Die bolletjes met cijfers worden wel eens wat vreemd geplaatst. Maar toegegeven Frankrijk is nog niet een ideaal EV land. Wij zijn enorm verwend met Fastned. Frankrijk is natuurlijk ook een veel groter land en dus lastiger om heel vol te zetten met laadpalen, maar met je e-Niro met een meer dan prima bereik komt je echt niet zo maar in de problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

swaluw2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:13:

Hmm, ik ga van de zomer wel met de e-Niro op zwarte vrijdag/zaterdag met kleine kids en met dakkoffer naar Spanje.

Vreemd genoeg heb ik alle vertrouwen in dat het prima te doen zal zijn.

Ik rij wat om maar neem met name de Ionity's om meer kans op palen te hebben.
Juist daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen van jou en anderen. Ik maak uit je reactie op dat je hebt nagedacht over je planning; hoe lang verwacht je er over te doen en hoeveel overnachtingen heb je geboekt / ga je boeken?

Ik zag eerder dat voornamelijk Zuid Spanje een uitdaging is t.a.v. beschikbare laadpalen.

[ Voor 7% gewijzigd door zerocool82 op 03-06-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-03-2021
zerocool82 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Juist daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen van jou en anderen. Ik maak uit je reactie op dat je hebt nagedacht over je planning; hoe lang verwacht je er over te doen en hoeveel overnachtingen heb je geboekt / ga je boeken?

Ik zag eerder dat voornamelijk Zuid Spanje een uitdaging is t.a.v. beschikbare laadpalen.
De hele discussie rond gebrek aan laadpalen in Frankrijk en Spanje geeft me een jaren 80 gevoel (oh wat voel ik me oud nu), toen was er een zelfde soort discussie maar dan over LPG. Je had 3 verschillende vulnippels nodig en je kocht een boekje waar alle LPG stations van Europa in stonden.

l'Histoire se répète :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
Zonder bonnen kreeg je in Italië dan nog niks 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Levinius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:33:
[...]

De hele discussie rond gebrek aan laadpalen in Frankrijk en Spanje geeft me een jaren 80 gevoel (oh wat voel ik me oud nu), toen was er een zelfde soort discussie maar dan over LPG. Je had 3 verschillende vulnippels nodig en je kocht een boekje waar alle LPG stations van Europa in stonden.

l'Histoire se répète :)
Dat kan anno 2019 toch nooit gebeuren in het globale communicatietijdperk >:)
- Type 1 (Yazaki - SAE J1772)
- Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
- CHAdeMO
- Combined Charging System (CCS Combo 2)
- Tesla Supercharger
- Inductieladen?

Wat zou het soms toch fijn zijn als bedrijven ook belang zien in standaardisatie voor uitrol.... _/-\o_

L'histoire montre que l'homme n'apprend rien de l'histoire ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DSmarty op 03-06-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Weer wat ontdekt vandaag, zag dit in een review voorbijkomen op 4:05

Vroeg me al af waar dat gat in de middenconsole voor diende, dacht eerst dat het voor de airco was om het vak te koelen, maar voelde geen luchtstroom.
Blijkt dus een doorvoer te zijn voor een kabeltje :)
Ga het straks meteen uitproberen, mn USB kabeltje hangt nu altijd slordig over de console heen.
Ik gebruik de bekerhouder om mn telefoon in te zetten voor CarPlay. Denk dat ik binnenkort wat 3D-print zodat de telefoon in de kabel klikt.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-06-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
Hippe Lip schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:18:
[...]

Nu zijn we hier natuurlijk wel erg nieuwsgierig of je op die route ergens wilde laden en (lang?) moest wachten omdat er al iemand aan het laden was.
Of dat jij aant laden was en iemand anders (lang?) moest wachten?

Dat zijn een beetje de lastige dingen met plannen. Volgend jaar mei ga ik naar West Ierland. Kan makkelijk. Eerst boot van Rotterdam naar Hull, dan door Engeland en dan de boot van Holyhead naar Dublin. Vorig jaar met de ICE geen probleem. Zelfs met een EV geen probleem, totdat er op het laadpunt onderweg geen vrije plek is. Er is onderweg op die route in Engeland maar één snellaadpunt. Als ik daar te lang moet wachten, komt mijn 2e boot in gevaar. En om nou nóg een nacht onderweg te zijn (1e op de boot naar Hull! 2e in Dublin), da’s ook zo wat....
Allereerst had ik mij redelijk toen goed voorbereid. Ik heb zowel voor de heen en terugreis een overzicht gemaakt van de laders die ik dacht te gaan gebruiken, via https://abetterrouteplanner.com/ . Ik heb de route deels aangepast door bijv het vertrek op 99% te zetten en Ionity laders voorkeur te geven (die zijn helaas nog lang niet overal aanwezig). Wat ik bij de terugweg nog had gedaan, is tussen iedere lader die we dachten te gaan gebruiken, de afstand erbij te zetten. Wat ik nu geleerd heb, is dat ik voor de volgende keer echt álle laders op de route (snelweg) ga vermelden in het overzicht, plus de afstanden. Het rijd gewoon nog relaxter als je dit overzichtelijk bij je hebt. De apps zijn goed, maar zo'n overzicht geeft nog net iets meer duidelijkheid.

Op de heenweg heb ik nergens moeten wachten! Bij 1 punt, op de A1, kwam er net een Jaguar E pace aan toen ik 3 minuten stond. Ja, die moest 40 min wachten op mij en zelf een uur laden (90kwh). Vrouw van de bestuurder was niet blij, hun systeem had het zelfs begeven zei die ze moesten elke keer Jaguar bellen. Niet goed voorbereid denk ik eerlijk gezegd.

Op de terugreis heb ik 1 x 10 min op een Zoë moeten wachten. That was it.....

In het hoogseizoen gaan we express 1 dag vóór zwarte zaterdag weg. Hotel boeken die je tot 18:00 uur gratis kunt annuleren en dan maar kijken hoe ver je komt. Misschien zelfs 2 hotels boeken, zodat als je verder komt dan verwacht, nog ff kunt doorkarren.

Dit was ook nog een post van mij, een stukje terug:
Ik heb veel, maar niet alles gelezen over het verbruik, maar ik haal hier op vakantie in zw Frankrijk 8km per kwh, op redelijk eenvoudige wijze. Thuis lukt me dat echt niet. Verbaasd me behoorlijk. Het is dan wel 20 a 23 graden met weinig wind. Heuvel op, heuvel af. Heb zelfs een tijdje 8,5 km per kwh gehaald. Dan heb ik het niet over ff een km, maar minimaal 100.
Opties voor laden is wel beperkt, veel oude soorten laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swaluw2
  • Laatst online: 26-10-2022
zerocool82 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Heb het uitgebreid gepland inderdaad. Ik verwacht er (heen) 2 dagen over te doen, en terug ook. Ik vertrek al heel vroeg. Vlak voor Lille rij ik stukje om voor 1e Ionity (haal ik net vanaf Amsterdam bij max 100 km/uur). Bij Parijs opnieuw stukje om voor 2e Ionity laadstop. Dan een niet-Ionity om klein beetje bij te laden (met 2 back up laders in straal van 5 kilometer), en ik overnacht vlakbij Ionity lader. Overnachtingen heen-terug heb ik 3 maanden geleden al geboekt.

Dag erna ook 2 x bij Ionity die net nieuw zijn, en dan zou ik moeten aankomen in Spanje (vlakbij Zaragoza, net onder de Pyreneeën). Zelfs daar hebben ze in de buurt net een Ionity geplaatst zag ik, dus het lijkt precies te kloppen.

Ik verwacht beide dagen zo rond 18.00 uur bij bestemming aan te komen. Valt het tegen door ongelukken/files, en extreme drukte bij de (Ionity) palen, dan wordt het paar uurtjes later.

We'll see! :X

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:15
Ionity geeft aan meerdere stations op de Route du Soleil in aanbouw te hebben. Weet iemand wanneer die in gebruik gaan zijn? In aanbouw kan van alles zijn tussen ontwerptafel en feestelijke opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De aanbouw (constructie) is getart tussen april en mei 2019.
Glanon 21/05 (maar dat is al bezijden de route du soleil op de A36)
Op de "echte" route zijn er 3 in aanbouw:
A6:
Aire De Mâcon-Saint-Albain (2 mei)
Aire de Taponas (29 april)
Telkens 4 laadpunten van 175 kW per locatie.
A7:
Montelimar-west: 4 laadpunten van 150 kW (de palen staan er al maar op 23/5 nog niet geactiveerd).

Op dezelfde reisroute (maar voor de eigenlijke route du soleil) op de A31 heb je een al paar 50 kW laadstations. Bv op de Aire du Toul (BP), Aire de Montigny le Roi (Total), Aire de Langres (Avia) en het Total station in Brognon (Aire de Dijon).

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:15
Kijk. Super. Ik had de 50 kW laders gezien maar zijn allemaal solitaire palen. Dat gaat al een wereld van verschil uitmaken op de reis naar Spanje deze zomer: 1x 50 of 4 x 150.

Ook qua pas/betaling. Verleden weekend naar LaBresse in de Vogezen geweest. Daar staan 2x 50 kW laders maar die werken alleen met Freshmile. Liet ik nu net die pas nog niet hebben en de betaalfunctie via de app niet werken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:00
Opnieuw is de niro de 3e best verkochte auto in Nederland. 977 zijn er op kenteken gezet. 351 van deze niro's zijn volledig elektrisch en daarmee is hij de op de kona na best verkochte elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:11
CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:28:
Weer wat ontdekt vandaag, zag dit in een review voorbijkomen op 4:05
[YouTube: A Week With A Kia eNiro]
Vroeg me al af waar dat gat in de middenconsole voor diende, dacht eerst dat het voor de airco was om het vak te koelen, maar voelde geen luchtstroom.
Blijkt dus een doorvoer te zijn voor een kabeltje :)
Ga het straks meteen uitproberen, mn USB kabeltje hangt nu altijd slordig over de console heen.
Ik gebruik de bekerhouder om mn telefoon in te zetten voor CarPlay. Denk dat ik binnenkort wat 3D-print zodat de telefoon in de kabel klikt.
Sow, meteen ook gedaan en dat scheelt een hoop geklooi met die uitstekende kabel *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sanderp schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:35:
Opnieuw is de niro de 3e best verkochte auto in Nederland. 977 zijn er op kenteken gezet. 351 van deze niro's zijn volledig elektrisch en daarmee is hij de op de kona na best verkochte elektrische auto.
Als de e-Niro vlotter leverbaar was had hij misschien wel op één gestaan?
Wij rijden nu met een Kona EV juist omdat deze onmiddellijk leverbaar was en de e-Niro een levertijd van 11 maanden had. Niet dat er iets mis is met de Kona EV maar het was niet onze eerste keuze. De statistieken moeten dus enigzins met een korreltje zout genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
Heeft er iemand ervaring of de e-Niro bestemd voor België , op de boot zit naar Zeebrugge in België of ook afgeladen word naar Rotterdam ? En dan met de vrachtwagen naar België gebracht word . Of zijn het zoiezo de zelfde boten die stops houden onder de baan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-03 20:46
Ik weet niet of ik nu vragen ga stellen die al meerdere keren gesteld zijn.. maar ik kan het via de zoek functie in deze topic niet vinden, dus wellicht dat dit wel al beantwoord is elders, hoop dat jullie mij dan in de goede richting kunnen sturen :)

Ik heb begin dit jaar de Niro besteld en deze wordt al volgend jaar geleverd :) anywayz. ik ben nu bezig met het zoeken van de juiste laadpaal.

Ik heb thuis mijn aansluiting van 1- naar 3-fase(3x25) laten aanpassen.

Nu is mijn vraag of dit afdoende is? (kan de wasmachine gewoon nog aan als de niro staat te laden).
Of moet je dan over op een load balancer en zo ja heb je dan genoeg aan een paal welke deze functionaliteit ondersteund

In ieder geval vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:20:
Ik weet niet of ik nu vragen ga stellen die al meerdere keren gesteld zijn.. maar ik kan het via de zoek functie in deze topic niet vinden, dus wellicht dat dit wel al beantwoord is elders, hoop dat jullie mij dan in de goede richting kunnen sturen :)

Ik heb begin dit jaar de Niro besteld en deze wordt al volgend jaar geleverd :) anywayz. ik ben nu bezig met het zoeken van de juiste laadpaal.

Nu is mijn vraag of dit afdoende is? (kan de wasmachine gewoon nog aan als de niro staat te laden).
Of moet je dan over op een load balancer en zo ja heb je dan genoeg aan een paal welke deze functionaliteit ondersteund

Ik zou de vraag even in het laadpaal gedeelte zetten aangezien dit forum voor de e-niro auto zelf is bedoeld
Maar ik zou er zeker een load balancer tussen zetten (wellicht zelfs niet naar 3x25 fase omzetten omdat je dan eventueel met 32 ampere zou kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@Holdemblow: Het is maar wat je wil (hoe snel je denkt of moet volladen) en hoe zwaar je de max. stroomsterkte van de laadpaal kiest (16 of 32A).
Wij doen het thuis zonder enig probleem (voorlopig nog) zonder loadbalancing en met een monofase aansluiting. Gewoon de EV gedurende de dag instellen op minimaal laden => 4 kWh of 17A.

En ben je dan al zeker dat je een e-Niro met een interne 3f lader gaat krijgen? Zoniet zie ik het nut niet in van de aanpassing van 1 naar 3f voor de thuisinstallatie.

Sommige laadpalen kunnen uit zichzelf loadbalancen (vb. Zappi) bij anderen heb je een digitale meter nodig met een RJ11 of RJ45 kabelverbinding. Als je de mogelijkheid hebt is loadbalancing natuurlijk nooit een slechte optie.

Ik weet niet hoe het bij andere merken zit maar bv. een Alfen laadpaal werkt zowel op monofase als driefase (gewoon ter plaatse door de installateur in te stellen).

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:31:
@Holdemblow: Het is maar wat je wil (hoe snel je denkt of moet volladen) en hoe zwaar je de max. stroomsterkte van de laadpaal kiest (16 of 32A).
Wij doen het thuis zonder enig probleem (voorlopig nog) zonder loadbalancing en met een monofase aansluiting. Gewoon de EV gedurende de dag instellen op minimaal laden => 4 kWh of 17A.

En ben je dan al zeker dat je een e-Niro met een interne 3f lader gaat krijgen? Zoniet zie ik het nut niet in van de aanpassing van 1 naar 3f voor de thuisinstallatie.

Sommige laadpalen kunnen uit zichzelf loadbalancen (vb. Zappi) bij anderen heb je een digitale meter nodig met een RJ11 of RJ45 kabelverbinding. Als je de mogelijkheid hebt is loadbalancing natuurlijk nooit een slechte optie.

Ik weet niet hoe het bij andere merken zit maar bv. een Alfen laadpaal werkt zowel op monofase als driefase (gewoon ter plaatse door de installateur in te stellen).
had eigenlijk de 1 -> 3 fasen uit laten voeren zodat de paal zijn eigen groep krijgt en zo overbelasting op de rest voorkomt (voor later als er kookgroep ed is) en het verbruik 'meetbaar' is..

Zat zelf te denken aan een ev-box (H1321-5001), echter kan ik zo snel nog niet vinden of deze ook balancing doet :)

Reden voor deze box is overigens, 1) uiterlijk, 2) rfid, 3) zonder vast snoer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Hallo. Nieuw op het forum, maar ik volg het reeds maanden.
Ik ben Belg, particulier en niet meer van de jongste (73). Mijn beroepsactieve periode ligt dus reeds een tijd achter mij.
Ik verkocht mijn BMW3 gt (bwjr 2014, 89000 km) voor de aankoop van de Niro ev. Waarom? Naast de ecologische motieven ( ik heb ook zonnepanelen) en de economische motieven (lage verbruikskosten) was 1 element absoluut doorslaggevend: het emotionele element. Wellicht is dit mijn laatste auto, en ik wil nog mee zijn met de recente ontwikkelingen op dit vlak. Vandaar.
Eigenlijk beschikken we over 2 wagens: mijn vriendin heeft ook een BMW3. Voorlopig zullen we dan ook reizen met de BMW, zolang de dekkingsgraad onvoldoende is wat snelladers betreft ( Frankrijk, Italie, Spanje)
Ik bestelde mijn Niro op 16 januari 2019. Mijn dealer mailde me vorige week dat hij de auto verwacht tussen 6 en 16 juni
Het aftellen is dus begonnen!
Niro More 150kw
Kleur Gravity Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:20:

Ik zou dat aanpassen niet doen, op 1 fase kun je namelijk 40A gebruiken, en dan kun je tot 32A laden.
Op 3x25A (zelfde maandelijkse tarief) ben je begrensd op 20A, of ~23A als je de grens van de hoofdzekering wilt opzoeken.
Maar als je al hebt omgezet: bedenk goed of je meer dan 16A nodig hebt, want dan heb je duurdere palen met loadbalancing nodig. Zonder loadbalancing mag je in principe niet hoger dan 16A.
Een paal van 16A kun je voor een prikkie van marktplaats halen, dan ben je inclusief installatie door een elektricien voor 600 euro wel klaar.
16A = 3,5kWh erbij voor elk uur dat ie laadt. Dus 19u aansluiten, 8u afkoppelen = 13x3,5 = 45kWh erbij, dat is 2/3e van de maximale lading, daar kun je met gemak 200km mee rijden.
Als je met dagelijkse ritten niet in de buurt van de 200km komt, dan kun je met 16A wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Laatst online: 07-02-2024
Nog dit. Mijn laadpaal wordt op 11.06 geplaatst. Het is een Zappi 1 ( type 2 is nog niet verkrijgbaar in Belgie) De laadpaal komt in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sanderp schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:35:
De e-Niro en de Kona verschillen toch bijna nix? Waarom wordt die Kona dan meer verkocht? Hij is van binnen nota bene kleiner. Wat kunnen redenen zijn om voor de Kona te kiezen in plaats van de e-Niro? Het enige dat ik me kan verzinnen is het HUD, maar ik kan me niet voorstellen dat je alleen daarom die extra ruimte van de e-Niro laat zitten....

De Kona was wel een aantal maanden eerder leverbaar, maar we hebben het over de best verkochte auto's NU. Dus behaalde resultaten in het verleden.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mich46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:48:
Hallo. Nieuw op het forum, maar ik volg het reeds maanden.
Ik ben Belg, particulier en niet meer van de jongste (73). Mijn beroepsactieve periode ligt dus reeds een tijd achter mij.
Ik verkocht mijn BMW3 gt (bwjr 2014, 89000 km) voor de aankoop van de Niro ev. Waarom? Naast de ecologische motieven ( ik heb ook zonnepanelen) en de economische motieven (lage verbruikskosten) was 1 element absoluut doorslaggevend: het emotionele element. Wellicht is dit mijn laatste auto, en ik wil nog mee zijn met de recente ontwikkelingen op dit vlak. Vandaar.
Eigenlijk beschikken we over 2 wagens: mijn vriendin heeft ook een BMW3. Voorlopig zullen we dan ook reizen met de BMW, zolang de dekkingsgraad onvoldoende is wat snelladers betreft ( Frankrijk, Italie, Spanje)
Ik bestelde mijn Niro op 16 januari 2019. Mijn dealer mailde me vorige week dat hij de auto verwacht tussen 6 en 16 juni
Niro More 150kw
Kleur Gravity Blue
Welkom hier Mich! En wel bijzonder dat je deze keuze hebt gedaan, gezien je leeftijd, maar ook wel stoer. Heb je enige affiniteit met de techniek, dat je voor een EV koos?

Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen. Het zal wel ff wennen zijn. Veel nieuwe functies, toeters en bellen misschien. En het is even anders denken met het laden i.p.v. tanken. Ruim tevoren bedenken wanneer je een dag met veel kilometers hebt, zodat je op tijd kunt beginnen met laden.

Het is met jouw bericht weer eens pijnlijk duidelijk dat de levertijden in België aanmerkelijk korter zijn dan in Nederland, waar die tot een jaar of meer is opgelopen. Alleen leasemaatschappijen zagen dit aankomen en hebben een hele sloot van die wagens op voorhand besteld.

De Zappi V2 is hier ook nog niet leverbaar helaas; ik wacht er ook al een paar maanden op. Daarom laad ik tijdelijk via een gewoon stopcontact. Gaat wat langzamer, maar als je je planning een beetje in de gaten houdt is dat goed te doen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:10:
[...]

De Kona was wel een aantal maanden eerder leverbaar, maar we hebben het over de best verkochte auto's NU. Dus behaalde resultaten in het verleden.....
Nee, de misvatting is altijd dat het gaat om tenaamstellingen van de kentekens bij de RDW, maar men het brengt als ware het een 'verkoop' is in die betreffende maand.
Er zijn vorig jaar heel veel Kona's besteld (en dus formeel verkocht), waarvan nu nog lang niet allemaal geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:32:
[...]

Nee, de misvatting is altijd dat het gaat om tenaamstellingen van de kentekens bij de RDW, maar men het brengt als ware het een 'verkoop' is in die betreffende maand.
Er zijn vorig jaar heel veel Kona's besteld (en dus formeel verkocht), waarvan nu nog lang niet allemaal geleverd.
Tja, het gaat in commerciële zin dus wel om koop in de zin van het moment van betalen en fysiek afnemen. Maar de verplichting is al veel eerder aangegaan.

Kwestie van definitie idd....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
Dus maw.. ik ben een l** geweest dat ik mijn aansluiting om heb laten zetten :)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Ik zou dat aanpassen niet doen, op 1 fase kun je namelijk 40A gebruiken, en dan kun je tot 32A laden.
Op 3x25A (zelfde maandelijkse tarief) ben je begrensd op 20A, of ~23A als je de grens van de hoofdzekering wilt opzoeken.
Maar als je al hebt omgezet: bedenk goed of je meer dan 16A nodig hebt, want dan heb je duurdere palen met loadbalancing nodig. Zonder loadbalancing mag je in principe niet hoger dan 16A.
Een paal van 16A kun je voor een prikkie van marktplaats halen, dan ben je inclusief installatie door een elektricien voor 600 euro wel klaar.
16A = 3,5kWh erbij voor elk uur dat ie laadt. Dus 19u aansluiten, 8u afkoppelen = 13x3,5 = 45kWh erbij, dat is 2/3e van de maximale lading, daar kun je met gemak 200km mee rijden.
Als je met dagelijkse ritten niet in de buurt van de 200km komt, dan kun je met 16A wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:43:
Ja, als dit de enige aanleiding was..
Kijk, in de toekomst ga je waarschijnlijk nog wel een andere EV rijden, komt er misschien ooit een warmtepomp of inductieplaat, dan is 3-fase wel handig of zelfs noodzakelijk.
Maar voor nu met de e-Niro niet handig inderdaad, maar nogmaals, met 16A kun je je vaak al goed redden.
Ik heb nu 20A en dat heeft een hoop centjes gekost, en laad nu dus 25% sneller dan ik met een veel goedkopere oplossing had kunnen krijgen. In de praktijk (gemiddeld <100km per dag) laad ik nu 3x per week een nachtje op, dat zou met 16A dan wellicht 4x/week worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-03 09:28

shippie

Dussssssssss..

Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:43:

[...]
Als je een 1x 40A aansluiting had, misschien..maar als je een 1x25A aansluiting had, moest je volgens mij sowieso je aansluiting aan laten passen (denk ik).

Ik kwam er bij het aanvragen van het omzetten naar 3x25A (gelukkig) achter dat ik een 1x50A aansluiting heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
shippie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:49:
[...]

Als je een 1x 40A aansluiting had, misschien..maar als je een 1x25A aansluiting had, moest je volgens mij sowieso je aansluiting aan laten passen (denk ik).
Klopt, maar dat kost niks extra. 1 monteur die de stop vervangt en evt moet je hoofdschakelaar in de groepenkast verzwaard. Bij overgang naar 3-fase moet je hele groepenkast op de schop, meter vervangen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie

shippie

Dussssssssss..

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Klopt, maar dat kost niks extra. 1 monteur die de stop vervangt en evt moet je hoofdschakelaar in de groepenkast verzwaard. Bij overgang naar 3-fase moet je hele groepenkast op de schop, meter vervangen, etc.
True.. true.. het is zeker minder werk dan bij het omzetten naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
Nou dat scheelt weer iets dan .. want ik had 1x 25 :)
Nah ja.. it is what it is..
shippie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:49:
[...]

Ik kwam er bij het aanvragen van het omzetten naar 3x25A (gelukkig) achter dat ik een 1x50A aansluiting heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Kijk, in de toekomst ga je waarschijnlijk nog wel een andere EV rijden, komt er misschien ooit een warmtepomp of inductieplaat, dan is 3-fase wel handig of zelfs noodzakelijk.
Maar voor nu met de e-Niro niet handig inderdaad, maar nogmaals, met 16A kun je je vaak al goed redden.
Ik heb nu 20A en dat heeft een hoop centjes gekost, en laad nu dus 25% sneller dan ik met een veel goedkopere oplossing had kunnen krijgen. In de praktijk (gemiddeld <100km per dag) laad ik nu 3x per week een nachtje op, dat zou met 16A dan wellicht 4x/week worden.
Nou aanleiding was meer met oog op toekomst (ind wartmepomp / inductie), maar goed dan ben ik dus niet helemaal een l** :)

Ter aanvulling op mijn vorige vraag.. Is het niet mogelijk om 2 van mijn 3 fasen te bundelen ? Of ben ik nu echt too much out of the box aan het denken?

[ Voor 8% gewijzigd door Holdemblow op 04-06-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie

shippie

Dussssssssss..

Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:02:
[...]

Nou aanleiding was meer met oog op toekomst (ind wartmepomp / inductie), maar goed dan ben ik dus niet helemaal een l** :)

Ter aanvulling op mijn vorige vraag.. Is het niet mogelijk om 2 van mijn 3 fasen te bundelen ? Of ben ik nu echt too much out of the box aan het denken?
Volgens mij bestaan daar apparaten voor,
Zie ook: EV laden met 1 x 32 ampere bij 3 x 25 ampere aansluiting

[ Voor 9% gewijzigd door shippie op 04-06-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:47:
[...]
had eigenlijk de 1 -> 3 fasen uit laten voeren zodat de paal zijn eigen groep krijgt en zo overbelasting op de rest voorkomt (voor later als er kookgroep ed is) en het verbruik 'meetbaar' is..

Zat zelf te denken aan een ev-box (H1321-5001), echter kan ik zo snel nog niet vinden of deze ook balancing doet :)

Reden voor deze box is overigens, 1) uiterlijk, 2) rfid, 3) zonder vast snoer
Ik weet eigenlijk niet wat je met een "eigen groep" bedoelt. Een laadpaal is altijd aangesloten op een eigen groep met eigen zekering (die lager is dan de hoofdzekering) en verliesstroomschakelaar. Bedoel je een eigen fase?
Met load balancing heb je nooit last van overbelasting van je thuisnet.
(Wij zijn trouwens op monofase 40A al 100% elektrisch met o.a. inductievuur, microgolf, WP, vaatwas, over, CV, airco. Dit zonder enig probleem).
3f geeft uiteraard (zolang je niet boven de 25A gaat, want dan worden de vaste kosten duurder) meer mogelijkheden. Het nadeel bij een 3f thuisinstallatie en een monofase EV omvormer is dat je dan geen laadpaal van 32A kan zetten maar eentje van 16A en je dan maar half zo snel kan laden (en al heel weinig kans maakt op overbelasting van je net, zelfs zonder load balancing) dan bij een monofase 40A thuisnet.
Als je EV uitgerust is met een 3f 16A omvormer kan je uiteraard thuis wel sneller laden.
Vandaar mijn vraag of je al wist of je bestelde e-Niro al uitgerust was met een 3f omvormer.
Zoniet had ik gewacht met overschakeling van 3f naar 1f.

Over smaken valt uiteraard niet te discussiëren maar het uiterlijk van een laadpaal is zowat het laatste waar ik op zou afgaan. Hij hangt niet in mijn leefruimte en tenslotte zijn het allemaal niet meer dan een printplaat met een plastic kastje rond.
De Zappi heeft geen RFID dus die valt voor jou al af (kwam bij mij als eerste uit de vergelijking door zijn ingebouwde loadbalancing en zijn gunstige prijs voor het gebodene).
Omdat ik draadloze kWh verrekening moest hebben is het een Alfen eve sp-line geworden (die heeft zowel loadblancing via de digitale meter, is naar keuze 1f en 3f aan te sluiten en heeft de keuze tussen een vaste en losse laadkabel. Volgens mijn smaak is er met het uiterlijk ook niets mis. ;) Maar particulier is hij dan weer een van de duurste (maar gezien budget niet in je lijstje staat is dat ook geen grond van uitsluiting?l).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mich46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:48:
Niro More 150kw
Kleur Gravity Blue
Nou dan had je een wit voetje voor zeker? :)
Besteld in maart 2019 en verwachte levering februari 2020 :(
(niet dat ik er om zit te treuren want de vervangwagen - Kona EV- doet het vooralsnog prima O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mich46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:56:
Nog dit. Mijn laadpaal wordt op 11.06 geplaatst. Het is een Zappi 1 ( type 2 is nog niet verkrijgbaar in Belgie)
Que?
https://stroohm.be/product/zappi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
Ik weet eigenlijk niet wat je met een "eigen groep" bedoelt. Een laadpaal is altijd aangesloten op een eigen groep met eigen zekering (die lager is dan de hoofdzekering) en verliesstroomschakelaar. Bedoel je een eigen fase?
Ja bedoelde eigen fase idd.
Vandaar mijn vraag of je al wist of je bestelde e-Niro al uitgerust was met een 3f omvormer.
Nee ik was puur uit gegaan om toekomst bestendig (als in inductie plaat, toekomstige ev auto etc).
Over smaken valt uiteraard niet te discussiëren maar het uiterlijk van een laadpaal is zowat het laatste waar ik op zou afgaan. Hij hangt niet in mijn leefruimte en tenslotte zijn het allemaal niet meer dan een printplaat met een plastic kastje rond.
Ik heb geen eigen oprit, dus hij komt helemaal voor in de tuin bij de stoep dus vandaar dat ik een beetje 'net' uiterlijk belangrijk vind (geen grote grijze schakelkast)
Omdat ik draadloze kWh verrekening moest hebben is het een Alfen eve sp-line geworden (die heeft zowel loadblancing via de digitale meter, is naar keuze 1f en 3f aan te sluiten en heeft de keuze tussen een vaste en losse laadkabel. Volgens mijn smaak is er met het uiterlijk ook niets mis. ;) Maar particulier is hij dan weer een van de duurste (maar gezien budget niet in je lijstje staat is dat ook geen grond van uitsluiting?l).
Ziet er inderdaad prima uit ;) budget heb ik niet direct, maar liefst wil ik uiteraard wel zo goedkoop mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:10:
[...]

De e-Niro en de Kona verschillen toch bijna nix? Waarom wordt die Kona dan meer verkocht? Hij is van binnen nota bene kleiner. Wat kunnen redenen zijn om voor de Kona te kiezen in plaats van de e-Niro? Het enige dat ik me kan verzinnen is het HUD, maar ik kan me niet voorstellen dat je alleen daarom die extra ruimte van de e-Niro laat zitten....

De Kona is van binnen idd kleiner, de e-Niro heeft betere materialen in het interieur en is nog eens goedkoper ook. De enige reden die ik kan bedenken is het subjectieve moderne exterieur van de Kona. Objectief haalt hij het in niets, toch niet wat ik kan bedenken, echt van de e-Niro.
Ja, hij heeft een HUD en de e-Niro niet. Maar die heeft dan weer een bestuurderszetel met geheugen en verwarmde achterbank, verwarming en airco afzonderlijk voor de achterbank en een 230V plug.
Vandaar ook mijn opmerking: beschikbaarheid. Wij hebben gekozen voor een e-Niro. Maar die wordt pas in 2020 geleverd. Ondertussen rijden we met een Kona EV. Die staat dus al op kenteken en de e-Niro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:23:
[...]

Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen. Het zal wel ff wennen zijn. Veel nieuwe functies, toeters en bellen misschien. En het is even anders denken met het laden i.p.v. tanken. Ruim tevoren bedenken wanneer je een dag met veel kilometers hebt, zodat je op tijd kunt beginnen met laden.
Hij laat een eigen laadpaal installeren en heeft geen WW-verkeer mee dus met dat laden zal het in de praktijk wel meevallen. :)
Heb voor ik de laadpaal liet installeren ook zitten "rekenen" hoe lang het zou duren voor de EV zou "vol" zijn.
In de praktijk valt dit echter veel beter mee. Je rijdt nl. je EV nooit volledig leeg en je hebt thuis meestal ruim te tijd om tegen een "gezapig" tempo bij te laden. Onze laadpaal kan 7.4 kW aan (door de interne lader beperkt tot 7.2 kW) wat in de praktijk neerkomt op een gemiddelde van 6.9-7.0 kW. Maar dat gebruiken we thuis nooit. Staat standaard op minimaal ingesteld => 4 kW*. En dan dan duurt het bij laden nooit langer dan een paar uur.
En als het, door omstandigheden, echt vlug moet gaan wippen we even binnen bij de Lidl. O-)

En die "toeters en bellen" vind je tegenwoordig ook al terug op de beter uitgeruste ICE karren.
Wennen deed het heel vlug (ik word ook al bij de niet-werkende klasse gerkend).
Het zou eerder hard wennen zijn om terug te moeten overschakelen naar een ICE.

*Bijkomende reden is ook dat dit zowat het max. dagoverschot van mijn PV installatie is en daar wil ik, gewoon uit principe want economisch maakt het niets uit, zo weinig mogelijk overgaan (in afwachting van de installatie van een slimme meter).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Misschien handig maar nooit noodzakelijk. :)
Hier draait alles al 5 jaar 100% op 1f 40A. En in de toekomst (load blancing, slimme meter, zuinigere e-toestellen,...) gaat dat er alleen maar beter op worden, niet slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:00:
Nou dat scheelt weer iets dan .. want ik had 1x 25 :)
Nou, dat is dan uiteraard weer een heel ander verhaal.
Denk je als Belg in de eerste plaats niet aan.
Hier is de standaard nu 1x40* of (in mindere mate) 3x25.
Oudere installaties hebben meestal een zwaardere aansluiting (die nu niet meer uitgevoerd wordt door de netbeheerder) en geen lichtere.
Logisch dat je dan laat ombouwen.

*wij zitten dan ook niet te wachten op een Kona of Niro met een 3f omvormer. :(

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Holdemblow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:57:
Nee ik was puur uit gegaan om toekomst bestendig (als in inductie plaat, toekomstige ev auto etc).
Is me duidelijk nu. Ik ging uit van een 1x40A en niet van een 1X25A. Met dat laatste ben je in de toekomst uiteraard beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdemblow
IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:26:
[...]

Is me duidelijk nu. Ik ging uit van een 1x40A en niet van een 1X25A. Met dat laatste ben je in de toekomst uiteraard beperkt.
Blijkbaar was upgraden van 1x 25 => 1x35 gratis .. had ik beter kunnen doen :) nah jah so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
1x35 met een 32A laadpaal (zonder loadblancing) is ook maar nipt hoor.
Eigenaardig dat de e-standaarden tussen NL en B zo verschillen.
(gratis is hier overigens, wat betreft interventies van de netbeheerder op eigen vraag, niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.autojunk.nl/2...uar-i-pace-in-de-praktijk

Toch apart dat er zo'n groot verschil zit in het verbruik met deze type auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:37:
https://www.autojunk.nl/2...uar-i-pace-in-de-praktijk

Toch apart dat er zo'n groot verschil zit in het verbruik met deze type auto's.
Kun je even toelichten wat de iPace dan verbruikt? Geen zin om een kwartier video te kijken en heb nu geen geluid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

100 km/h - 19.1
120 km/h - 24.x
140 km/h - 31.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polygone
  • Laatst online: 14-10 14:54
Dag allemaal, toekomstige e-niro rijder hier.
Mijn e-niro is eind maart door de leasemaatschappij besteld en verwachte levering is ergens in de eerste weken van 2020.
Vandaag heb ik geïnformeerd bij de dealer over MY2020. Ik zal een MY 2020 geleverd krijgen. De dealer liet doorschemeren dat het grotere scherm voor de e-niro MY2020 nog niet zeker is door leveringsproblemen bij de leverancier hiervan. Ook de keuze voor 3 fase is nog niet zeker, maar hier komt in het najaar zekerheid over.

En dan nog een vraag/reisadvies.
Volgend jaar mei willen wij op vakantie naar Toscane. Nu zouden we met de diesel Punto van m'n vrouw kunnen gaan, maar de e-niro rijdt een stuk comfortabeler en daar kan ook meer bagage in. Ik lees hier veel over vakanties naar Frankrijk en Spanje, maar niets over Italië. Op chargemap zijn in Toscane bar weinig laadpalen te vinden. Op onze bestemming (een gehucht in de Toscaanse heuvels op een uur loopafstand van een laadpaal bij een supermarkt) is alleen een grannycharger aanwezig. In het nabije dorp is een station vanwaar we steden kunnen bereiken, maar in Toscane wil je uiteraard ook de dorpjes bezoeken.
Is een vakantie in Toscane met een e-niro wishfull thinking of is het wel haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft je verblijf dan geen elektrische aansluiting? Zo ja dan heeft het normaal (of het zou nog iets uit midden vorige eeuw moeten zijn) ook een granny charger. ;)
En in laadpalen land is een jaar verder een kleine eeuwigheid.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polygone
De parkeerplaats is ca. 30 meter van ons appartement. Of er een stopcontact nabij de parkeerplaats is ga ik nog vragen. Uit je reactie maak ik op dat we nog even moeten wachten met reserveren om te zien hoe snel er laadpalen bijkomen in Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Euh neen. Je had, als het niet goed komt met de laadpalen, toch een alternatief vervoermiddel?
Minder comfortabel maar het is er wel.
Voor hetzelfde geld is je e-Niro tegen mei 2020 niet eens afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 19:10
Vdb.tim schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:15:
Heeft er iemand ervaring of de e-Niro bestemd voor België , op de boot zit naar Zeebrugge in België of ook afgeladen word naar Rotterdam ? En dan met de vrachtwagen naar België gebracht word . Of zijn het zoiezo de zelfde boten die stops houden onder de baan ??
Schepen gaan naar Rotterdam
Ontladen schip
Nakijken of uw dealer niet boven zijn limiet zit
On call plaatsen voor transporteur die 10 werkdagen krijgt (on calldag dan niet inbegrepen) voor transport
Een paar dagen voor klaarzetten bij dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polygone
IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:25:
Euh neen. Je had, als het niet goed komt met de laadpalen, toch een alternatief vervoermiddel?
Minder comfortabel maar het is er wel.
Voor hetzelfde geld is je e-Niro tegen mei 2020 niet eens afgeleverd.
Klopt, maar die optie gebruik ik zoals gezegd liever niet. Brandstofkosten komen er in dat geval ook weer bij. Niet onoverkomelijk, maar dat geld geef ik liever ergens anders aan uit. De e-niro wordt week 5 geleverd. Eind mei is maand 5. Als een dealer zo slecht kan aangeven wanneer een auto komt kan ie beter een ander vak gaan kiezen. Mijn uitgangspunt is dat ik dan een e-niro rijd.

Maar we wijken af van m'n vraag. Heeft iemand ervaring met een vakantie naar Toscane met een EV en kan ie z'n ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

Polygone schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:15:
[...]

Klopt, maar die optie gebruik ik zoals gezegd liever niet. Brandstofkosten komen er in dat geval ook weer bij. Niet onoverkomelijk, maar dat geld geef ik liever ergens anders aan uit. De e-niro wordt week 5 geleverd. Eind mei is maand 5. Als een dealer zo slecht kan aangeven wanneer een auto komt kan ie beter een ander vak gaan kiezen. Mijn uitgangspunt is dat ik dan een e-niro rijd.

Maar we wijken af van m'n vraag. Heeft iemand ervaring met een vakantie naar Toscane met een EV en kan ie z'n ervaringen delen?
Geen ervaring mee maar het zou te doen moeten zijn:

https://abetterrouteplann...0b-4f4d-b146-28f14995e59c

Ik zou er dan wel 2 dagen voor uittrekken en kijken of je een hotelovernachting kunt boeken bij een hotel met een laadpaal zodat je de volgende dag weer met 100% lading kunt vertrekken. Op de B weggetjes verbruik je echt weinig energie. De rit naar mijn werk is 65KM enkele reis over 80KM wegen, dus redelijk vergelijkbaar met het soort weggetjes wat je in Italie zult zien. Mijn verbruik zit tussen de 14 en 15KWh per 100KM. Met een volle lading kun je dus wel ff.

Als je de mogelijkheid hebt om met een granny charger te laden op je vakantieadres zou dat allemaal prima moeten gaan.

Zelf vind ik alles >1000KM al te ver met een ICE, maar that's me :+

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Ik had zelf de indruk al: EV is waardevaster dan ICE. Maar altijd leuk om dat bevestigd te zien door mensen die denken er verstand van te hebben ;)
https://www.volkskrant.nl...van-alle-auto-s~b4c06753/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polygone
Pierik schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:15:
[...]
Ik zou er dan wel 2 dagen voor uittrekken en kijken of je een hotelovernachting kunt boeken bij een hotel met een laadpaal zodat je de volgende dag weer met 100% lading kunt vertrekken. Op de B weggetjes verbruik je echt weinig energie. De rit naar mijn werk is 65KM enkele reis over 80KM wegen, dus redelijk vergelijkbaar met het soort weggetjes wat je in Italie zult zien. Mijn verbruik zit tussen de 14 en 15KWh per 100KM. Met een volle lading kun je dus wel ff.

Als je de mogelijkheid hebt om met een granny charger te laden op je vakantieadres zou dat allemaal prima moeten gaan.

Zelf vind ik alles >1000KM al te ver met een ICE, maar that's me :+
Met de ICE doen we ook al twee dagen over de reis, dus trekken we er met de EV drie of misschien zelfs vier dagen voor uit. De reis wordt dan maar onderdeel van de vakantie. Booking heeft geen filter voor hotels met laadfaciliteiten. Dat wordt een leuke zoektocht. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Polygone schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:00:
[...]

Booking heeft geen filter voor hotels met laadfaciliteiten.
Hebben ze wel, maar misschien geen hotels met laadpaal bekend in de plaats waar jij zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Polygone schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:00:
[...]

Dat wordt een leuke zoektocht. :-)
Je kan toch met de hulp van bv. Chargemap* je reis van vertrek naar bestemming uitzetten (en zo zie je de beschikbare laadpalen op of in de buurt van de route) en aan de hand daarvan kan je eventueel je overnachtingen inplannen.
En indien er geen laadpaal beschikbaar is kan je altijd vragen of er een stopcontact bereikbaar is voor de granny charger (desnoods met een verlengkabel). Maar in dat geval zou ik toch een ruime marge inbouwen want die info is niet altijd betrouwbaar.
En inderdaad een reis naar Toscane vergt, voor een normaal begaafd bestuurder, met een ICE ook minstens twee dagen.

Als je het echt met een EV wil doen zou het moeten gaan. Maar die paar euro die diesel (misschien) meer zou kosten (in vergelijking met het benodigde budget voor een reis naar Toscane met de auto) + extra kost overnachtingen met een EV + de onzekerheid of alle laadpunten over zo'n afstand toegankelijk en/of bruikbaar zouden zijn is een persoonlijke overweging die je moet maken.

*Ik heb het zo gedaan voor een reis naar de Zuidelijke Ardèche en kwam er zo achter dat op een dik jaar veel kan veranderen => moet niet meer van de autosnelweg af om bij te laden en op locatie zijn er zelfs in het kleinste gat nu laadpalen beschikbaar (tot gratis toe op enkele locaties).

Wat de levertijd betreft, dat komt idd hoogstwaarschijnlijk wel goed. Maar daar heeft de dealer ook geen vat op. Die kan alleen aangeven wat de invoerder hem verteld. En die is weer afhankelijk van de policy van de fabrikant. Er moet op een bepaald moment maar een voorkeurland of grote klant op zijn strepen gaan staan (het bedrijf waar mijn vriendin werkzaam is heeft bv. (bijna) het totale contingent voor België van de Opel Ampere-e in één keer binnengehaald) of een accufabriek in de fik gaan en je schuift als particulier gewoon op. Hoogstwaarschijnlijk niet. Maar een zekerheid is het niet.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

“Vanaf volgend jaar daalt de EV minder snel in waarde dan de ICE”.
Hoezo ‘vanaf volgend jaar’? Dat zal toch zeker ook voor onze EV van dit jaar gelden?

https://www.google.nl/amp...ij-benzine-of-diesel.html

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 36 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.