Ik denk dat hij 1 telefoon tegelijkertijd verbonden bedoeld.IvoB2 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:37:
[...]
Ben je daar zeker van? Lijkt me dan een beetje vreemd. Bij zusttermerk Huyndai kan je bij de Kona EV meerdere telefoons koppelen via bluetooth en zelfs een voorkeur instellen in rangorde van belangrijkheid (indien er gelijktijdig meerdere telefoons in het voertuig aanwezig zijn).
Klopt inderdaad. En wanneer android auto in gebruik is is er geen verbinding met bluetooth mogelijk.Snirpo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:37:
[...]
Ik denk dat hij 1 telefoon tegelijkertijd verbonden bedoeld.
Maargoed dat is geen ramp natuurlijk alleen een beetje jammer.
Een telefoon met dual sim zou een optie kunnen zijn, maar mijn werkgever beheerd de telefoons vanuit intune. Mijn prive telefoon zou daar dan dus ook in moeten staan met alle bijbehorende policy's en daar heb ik niet echt zin in. Ik leer er wel mee leven
Gefeliciteerd! Dat verschil is het laadverlies van ca. 10% van de AC naar DC lader/BMS in de auto. Ik houd van de 3,7KW Lolo op het werk ook maar zo'n 3,2 a 3,3KW over op het schermpje van de Kia.Pierik schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:50:
Ik kreeg de auto mee met ongeveer 80% lading, ik heb hem leeg gereden tot 55%, aan de laadpaal (Die op 32 ampere is afgezekerd en ingesteld is op 7,4 KW) Kom ik qua laadsnelheid niet hoger dan 6.6KW. Is dat een normale laadsnelheid of zou de auto gewoon ten aller tijde 7,2 KW moeten kunnen laden?
Ik krijg vrij onverwacht aanstaande zaterdag mijn Kia e-Niro. Precies 2 dagen voor de vakantie naar Zweden :-)
Nu heb ik totaal geen kaas gegeten van hoe het allemaal werkt met laden (laadpaal is er ook nog niet).
Zit er bij de Kia e-Niro ook een thuislader die ik gewoon op een 230V Schuko kan aansluiten? Mensen nog goede tips voor het op vakantie gaan met een elektrische auto (behalve een handjevol laadsleutels)?
Nu heb ik totaal geen kaas gegeten van hoe het allemaal werkt met laden (laadpaal is er ook nog niet).
Zit er bij de Kia e-Niro ook een thuislader die ik gewoon op een 230V Schuko kan aansluiten? Mensen nog goede tips voor het op vakantie gaan met een elektrische auto (behalve een handjevol laadsleutels)?
@Klaus_1250 ja die zit er standaard bij.
Wil je meteen met de Niro op pad naar Zweden? Wel meteen sprong in het diepe dan
Bij sommige laadpalen kun je met apps terecht (dus zonder pas), maar zou wel eea goed uitzoeken voor vertrek. Want stranden door een gebrek aan een passende pas zou wel een heel zuur begin van je vakantie zijn
Wil je meteen met de Niro op pad naar Zweden? Wel meteen sprong in het diepe dan
Bij sommige laadpalen kun je met apps terecht (dus zonder pas), maar zou wel eea goed uitzoeken voor vertrek. Want stranden door een gebrek aan een passende pas zou wel een heel zuur begin van je vakantie zijn
Dat bedoel ik ook. Ik kan zowel mijn gsm als de smartphone van mijn vriendin via bluetooth verbinden met de bluetooth van de Kona EV (en dan zijn er nog toe te voegen verbindingen beschikbaar). Stappen we afzonderlijk in dan maakt de telefoon en de EV automatisch verbinding. Stappen we beiden in met onze telefoon maakt deze van de vriendin prioritair verbinding (om via de auto te communiceren). Omdat ik deze als eerste gebruiker heb ingesteld.Snirpo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:37:
[...]
Ik denk dat hij 1 telefoon tegelijkertijd verbonden bedoeld.
Gezien er nog geen officiële Androidapp beschikbaar is hebben we deze ook niet geïnstalleerd, dus de invloed van Android kan ik dus niet beoordelen.
Hoe ga je dat aanpakken als je 3x25A hoofdzekeringen hebt? Een eindgroep kun je dan toch echt niet hoger dan 25A zekeren, dus kun je geen 32A uit je laadpaal halen, ook al kun je die 32A wel realiseren uit het net plus opbrengst van PV-panelen.Dre schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:39:
De aanpassing naar 3×25A is ook sneller gedaan dan naar 1×40A. Tenzij de 32A laden natuurlijk veel voordelen geeft ten opzichte van 25A. Met een paar zonnepanelen op het dak, en met zonlicht, zou je zelfs met 32A kunnen laden als je een 25A aansluiting hebt.
Ik zou dat ook wel willen, maar zie niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen...
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Gewoon even de route plannen op abetterrouteplanner.com en dan komt alles goed.Klaus_1250 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:14:
Ik krijg vrij onverwacht aanstaande zaterdag mijn Kia e-Niro. Precies 2 dagen voor de vakantie naar Zweden :-)
Heb zelf een pas van newmotion; volgens mij werkt die prima in Scandinavië.
Gisteren vanuit Zutphen naar NW Duitsland gereden. Heen rustig, max 115 op de snelweg. Gebruik ca. 17,6 kWh/100k bij veel snelweggebruik. Niet slecht.
Op locatie aan de granny loader gehangen, waardoor we een wat ruimere marge hadden voor de terugweg. op de snelweg overwegend 130 gereden. Ook even de topsnelheid geprobeerd. Die is begrensd op 180 op de teller, dat 173 echte kms blijkt te zijn. Het viel wel op dat je door het ontbreken van motorgeluid niet echt doorhebt dat je dan ruim 170 rijdt; auto ligt net zo stabiel als bij 120 en het windgeruis is ook niet echt merkbaar meer. Fantastisch ontwerp dus. En daar in Dld wordt je dan natuurlijk nog steeds ingehaald bij die snelheid...
Verbruik op de terugweg: ca. 21 kWh/100km. Tja, dat was te verwachten.
En bij thuiskomst zat er nog 10% in. De eerste keer dat de auto zo leeg is. Maar gelukkig geen last van range anxiety gehad.
Op locatie aan de granny loader gehangen, waardoor we een wat ruimere marge hadden voor de terugweg. op de snelweg overwegend 130 gereden. Ook even de topsnelheid geprobeerd. Die is begrensd op 180 op de teller, dat 173 echte kms blijkt te zijn. Het viel wel op dat je door het ontbreken van motorgeluid niet echt doorhebt dat je dan ruim 170 rijdt; auto ligt net zo stabiel als bij 120 en het windgeruis is ook niet echt merkbaar meer. Fantastisch ontwerp dus. En daar in Dld wordt je dan natuurlijk nog steeds ingehaald bij die snelheid...
En bij thuiskomst zat er nog 10% in. De eerste keer dat de auto zo leeg is. Maar gelukkig geen last van range anxiety gehad.
<John O`Mill>
En je kunt de levering niet uitstellen tot ná je vakantie (als je dat tenminste zou willen)? Dit klinkt meer als een overval, dus dat lijkt me nogal een argument!Klaus_1250 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:14:
<John O`Mill>
Je kunt voor de tweede telefoon een losse BT-carkit gebruiken. Zo eentje die je op je zonneklep kunt klemmen of zo? Daarvan bestaan best goeie dingen begrijp ik. Dan heb je tenminste handsfree voor beide telefoons.Pierik schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:50:
Ander minpuntje ten opzichte van mijn vorige auto vind ik dat je maar 1 telefoon kunt koppelen via bluetooth, en dat wanneer je android auto gebruikt bluetooth wordt uitgeschakeld. Wanneer mijn prive telefoon dus gekoppeld is en ik wordt zakelijk gebeld (of andersom) is dat wel wat lastig. Maar als je dan belt via de carkit dan is het geluid wel echt heel goed.
<John O`Mill>
Goeie vraag, daar had ik nog niet zo over nagedacht.Hippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 12:55:
[...]
Hoe ga je dat aanpakken als je 3x25A hoofdzekeringen hebt? Een eindgroep kun je dan toch echt niet hoger dan 25A zekeren, dus kun je geen 32A uit je laadpaal halen, ook al kun je die 32A wel realiseren uit het net plus opbrengst van PV-panelen.
De eindgroep naar de auto zou ik 32A maken. Dus een 25A hoofdzekering en daarachter een 32A eindgroep. De bekabeling achter de eindgroep moet uiteraard geschikt zijn voor 32A.
Op het moment dat er 25A beschikbaar is kan je met 25A laden.
Op het moment dat er 25A+7A beschikbaar is kan je met 32A laden
In geval van een kortsluiting is het redelijk zeker dat je hoofdzekering aanspreekt. De installatie wordt daarmee spanningsloos en stroomloos, en is dus veilig.
Dat laatste heb ik zelf ook gedaan. Kon de wagen begin mei voor mijn vakantie naar Frankrijk afhalen, maar heb hem nu voor aanstaande dinsdag gepland. Vond het als "newbie" een beetje te uitdagend om direct, zonder ervaringen over verbruik en laden, een dergelijke reis te maken.Hippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:14:
[...]
En je kunt de levering niet uitstellen tot ná je vakantie (als je dat tenminste zou willen)? Dit klinkt meer als een overval, dus dat lijkt me nogal een argument!
Als je een paar goede laadpassen (plugsurfing, maingau, new motion oid.) in huis hebt lijkt me meteen op vakantie geen probleem, kan je bijna overal laden. Ik heb de auto ook net een ga er meteen mee naar Zwitserland. Even van tevoren goed kijken met abetterrouteplanner en wat apps met de laadpunten op telefoon en gaan. Moet je nu nog laadpassen gaan aanvragen dan is het een ander verhaal.petertenboer schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:44:
[...]
Dat laatste heb ik zelf ook gedaan. Kon de wagen begin mei voor mijn vakantie naar Frankrijk afhalen, maar heb hem nu voor aanstaande dinsdag gepland. Vond het als "newbie" een beetje te uitdagend om direct, zonder ervaringen over verbruik en laden, een dergelijke reis te maken.
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad, maar ik lees regelmatig dat het in Frankrijk een stuk minder eenvoudig is omdat er veel minder laadpalen zijn, om het nog maar niet over snelladers te hebben...petertenboer schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:44:
Kon de wagen begin mei voor mijn vakantie naar Frankrijk afhalen, maar heb hem nu voor aanstaande dinsdag gepland. Vond het als "newbie" een beetje te uitdagend om direct, zonder ervaringen over verbruik en laden, een dergelijke reis te maken.
En veel succes dan dinsdag! Ik rijd er nu anderhalve week mee en ondanks dat ik erg gehecht was aan mijn vorige auto heb ik er nog steeds geen moment spijt van. Het is alleen nog erg wennen om alle knopjes en functies in de auto te vinden. Ook het vinden van de instellingen die je het fijnste vind kost wel ff.
[ Voor 32% gewijzigd door Hippe Lip op 26-05-2019 14:19 ]
<John O`Mill>
Volgens mij is dit mogelijk bij een laadpaal, die instelbaar is, zodat de groep niet over de maximale stroomsterkte (bijv. 25A) gaat. Bij meerdere laadpalen is dit mogelijk met een sensor, die de stroomsterkte meet en de laadpaal daarop regelt, zodat de maximale stroomsterkte van die groep niet overschreden wordt.Hippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 12:55:
[...]
Hoe ga je dat aanpakken als je 3x25A hoofdzekeringen hebt? Een eindgroep kun je dan toch echt niet hoger dan 25A zekeren, dus kun je geen 32A uit je laadpaal halen, ook al kun je die 32A wel realiseren uit het net plus opbrengst van PV-panelen.
Wanneer je op diezelfde groep ook een omvormer van zonnepanelen aansluit, dan kan het vermogen van de zonnepanelen ingezet worden om de laadpaal van extra vermogen te voorzien. Als er geen andere verbruikers zijn op die groep, kan er met 32A geladen worden, wanneer de zonnepanelen 7A (=7*230=1610 W) leveren.
Ik heb Travelcard en greenflux van mijn werkgever in huis.JelleMan schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:03:
[...]
Als je een paar goede laadpassen (plugsurfing, maingau, new motion oid.) in huis hebt lijkt me meteen op vakantie geen probleem, kan je bijna overal laden. Ik heb de auto ook net een ga er meteen mee naar Zwitserland. Even van tevoren goed kijken met abetterrouteplanner en wat apps met de laadpunten op telefoon en gaan. Moet je nu nog laadpassen gaan aanvragen dan is het een ander verhaal.
Ik heb voor buitenland Newmotion, Maingau, ENBW, Telekom in huis, maar in Frankrijk was ik op mijn bestemming 60 kilometer verwijderd van een snellader en 35 kilometer van een 11 Kwh paal. Zeg het maar, ik was nu domweg blij dat ik nu nog met mijn diesel was. Ja naar Zwitserland of Oostenrijk was ik zeker met de Niro gegaan
Dank Hippe Lip en ik ga het meemakenHippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:14:
[...]
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad, maar ik lees regelmatig dat het in Frankrijk een stuk minder eenvoudig is omdat er veel minder laadpalen zijn, om het nog maar niet over snelladers te hebben...
En veel succes dan dinsdag! Ik rijd er nu anderhalve week mee en ondanks dat ik erg gehecht was aan mijn vorige auto heb ik er nog steeds geen moment spijt van. Het is alleen nog erg wennen om alle knopjes en functies in de auto te vinden. Ook het vinden van de instellingen die je het fijnste vind kost wel ff.
Ik snap je redenering en energietechnisch lijkt het logisch. Toch moet ik je teleurstellen. Het is vanuit de NEN 1010 (de 'bijbel' met voorschriften in NL) niet toegestaan om een eindgroep te maken die hoger is gezekerd dan de hoofdzekering. Dus als je hoofdzekering 25A is, mag je geen groep maken met een 32A zekering.Kuo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:28:
[...]
Volgens mij is dit mogelijk bij een laadpaal, die instelbaar is, zodat de groep niet over de maximale stroomsterkte (bijv. 25A) gaat. Bij meerdere laadpalen is dit mogelijk met een sensor, die de stroomsterkte meet en de laadpaal daarop regelt, zodat de maximale stroomsterkte van die groep niet overschreden wordt.
Wanneer je op diezelfde groep ook een omvormer van zonnepanelen aansluit, dan kan het vermogen van de zonnepanelen ingezet worden om de laadpaal van extra vermogen te voorzien. Als er geen andere verbruikers zijn op die groep, kan er met 32A geladen worden, wanneer de zonnepanelen 7A (=7*230=1610 W) leveren.
Kortom: bij een 25A hoofdzekering kan je paal onder geen enkele omstandigheid meer dan 25A leveren.
Maar nu weer on topic. Hier in het laadpalenforum kun je verder over laadpalen en dergelijke onderwerpen.
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 26-05-2019 20:09 ]
<John O`Mill>
Helemaal mee eens.. en dit is nu precies de reden om dit soort aanpassingen / oplossingen aan de experts over te laten..Hippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:07:
[...]
Ik snap je redenering en energietechnisch lijkt het logisch. Toch moet ik je teleurstellen. Het is vanuit de NEN 1010 (de 'bijbel' met voorschriften in NL) niet toegestaan om een eindgroep te maken die hoger is gezekerd dan de hoofdzekering. Dus als je hoofdzekering 25A is, mag je geen groep maken met een 32A zekering.
Kortom: bij een 25A hoofdzekering kan je paal onder geen enkele omstandigheid meer dan 25A leveren.
Maar nu weer on topic. Hier in het laadpalenforum kun je verder over laadpalen en dergelijke onderwerpen.
Ik zelf vond 160 wel het max dat het nog fijn rijden was, zeker met de hobbels in de A3 oberhausen arnhem merk je de kilos. Als je trouwens naar dld gaat kun je net zo goed ff bij een snellader op een parkeerterrein bij wat winkels stoppen.. in 45 min ruim 30kWh erbij geladen voor rond de 5 euro! Ok met het lekker belegde duitse broodje erbij kom je dan op 10 euroHippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 13:11:
Gisteren vanuit Zutphen naar NW Duitsland gereden. Heen rustig, max 115 op de snelweg. Gebruik ca. 17,6 kWh/100k bij veel snelweggebruik. Niet slecht.
Op locatie aan de granny loader gehangen, waardoor we een wat ruimere marge hadden voor de terugweg. op de snelweg overwegend 130 gereden. Ook even de topsnelheid geprobeerd. Die is begrensd op 180 op de teller, dat 173 echte kms blijkt te zijn. Het viel wel op dat je door het ontbreken van motorgeluid niet echt doorhebt dat je dan ruim 170 rijdt; auto ligt net zo stabiel als bij 120 en het windgeruis is ook niet echt merkbaar meer. Fantastisch ontwerp dus. En daar in Dld wordt je dan natuurlijk nog steeds ingehaald bij die snelheid...![]()
Thanks CyBeRSPiN! Ja, idd wel een beetje spannend. Zit ook een 14 maanden oude tweeling op de achterbank, dus mag wel echt niet stranden ergens in de middle of nowhere. Heb nu 3 passen/sleutels aangevraagd. Alleen bij Maingau is er geen laadsleutel leverbaar.CyBeRSPiN schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:22:
@Klaus_1250 ja die zit er standaard bij.
Zou het niet mogelijk zijn om het te updaten naar bv het systeem van de kona? Ik zou de display met wat meer kleuren een stuk mooier vinden ? Iemand dit al geprobeerd?Snirpo schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:58:
[...]
Hyundai heeft inderdaad een ander "thema". Kijk maar eens naar filmpjes van de Kona electric. Functioneel exact hetzelfde als de Niro, maar ziet er wat anders uit.
Het kia thema heeft wel wat weg van het standaard Android thema van destijds. Het systeem draait namelijk op Android 4.2. Het is een beetje ouderwets
Marc
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
De NEN1010 dacht ik redelijk te kennen, maar dit is nieuw voor mij. Welk artikel uit de NEN1010 stelt dat dit niet mag?Hippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:07:
[...]
Ik snap je redenering en energietechnisch lijkt het logisch. Toch moet ik je teleurstellen. Het is vanuit de NEN 1010 (de 'bijbel' met voorschriften in NL) niet toegestaan om een eindgroep te maken die hoger is gezekerd dan de hoofdzekering. Dus als je hoofdzekering 25A is, mag je geen groep maken met een 32A zekering.
Als ik het goed lees, gaat Kuo helemaal niet uit van een 32A zekering, maar van zonnepanelen en een lader op dezelfde groep. Solaredge heeft hier zelfs een aparte lader/omvormer voor om dit mogelijk te maken.ArieL schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:41:
[...]
Helemaal mee eens.. en dit is nu precies de reden om dit soort aanpassingen / oplossingen aan de experts over te laten..
Hoe vaak laden jullie je E-Niro? Voorbeeld. ik kwam gisteravond thuis met nog 130KM te gaan en naar het werk is het ongeveer 80KM (snelweg) thuis niet opgeladen maar nu net op het werk nog ongeveer 30km over nu aan de lader gehangen. Wat is wijsheid plannen afhankelijk van je reis of gewoon elke keer laden?
Ik probeer het een beetje slim te doen. Niet zodra ik gereden heb, maar wel zodat ik zoveel mogelijk thuis laad.groentjie77 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:57:
Hoe vaak laden jullie je E-Niro? Voorbeeld. ik kwam gisteravond thuis met nog 130KM te gaan en naar het werk is het ongeveer 80KM (snelweg) thuis niet opgeladen maar nu net op het werk nog ongeveer 30km over nu aan de lader gehangen. Wat is wijsheid plannen afhankelijk van je reis of gewoon elke keer laden?
Met een all in one oplossing zoals van solaredge zou het inderdaad kunnen (heeft deze een rfid reader, kun je declareren etc??) , maar zodra je een losse lader en een losse solar omvormer gaat combineren bevind je je op glad ijs.. en nu laten we het aan de experts overbart.tweakers schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:41:
[...]
Als ik het goed lees, gaat Kuo helemaal niet uit van een 32A zekering, maar van zonnepanelen en een lader op dezelfde groep. Solaredge heeft hier zelfs een aparte lader/omvormer voor om dit mogelijk te maken.
Als je niet al te veel hoeft te rijden maar wel laadgelegenheid heb zou ik hem gewoon altijd naar 60 of 70% laden (geen idee wat de laagste stand is, maar één van de twee). Zo kan je altijd op onverwachte ritjes goed op weg en stress je de batterij niet.groentjie77 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:57:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik merk dat ik soms in mn oude gewoonte verval door pas te gaan “tanken” als het moet. Dus paar dagen niet en dan weer tot 100% (maar alleen als ik direct erna weer ga rijden omdat het slecht is om lang op 100% te staan). Lager dan 30% laat ik de accu nooit komen.groentjie77 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:57:
Probeer wel alleen tijdens de daluren te laden.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-05-2019 09:25 ]
NEN1010 is vrij duidelijk over installaties met enkelvoudige voedingsbron. In het geval van zonnepanelen moet je anders je installatie opstellen. De hoofdbus (tussen de hoofdschakelaar en alle eindgroep automaten moet in staat zijn om de som van alle bronnen te kunnen transporteren. Stel dat je 3 x 25A hoofdzekering hebt en 3 x 15A zonnepanelen, dan moet je busbar tenminste de 40A continu aankunnen. Dit is namelijk ook het geval bij kortsluiting (behalve dat je de omvormer niet een vrijwel onbeperkt hoge kortsluitstroom kan leveren zoals je netaansluiting dat wel kan).Dre schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:35:
[...]
De NEN1010 dacht ik redelijk te kennen, maar dit is nieuw voor mij. Welk artikel uit de NEN1010 stelt dat dit niet mag?
Dan nog over selectiviteit, buiten afschakelstroom heb je ook nog karakteristiek. De 25A hoofdzekering is -meestal- een D-karakteristiek. NEN1010 niet erbij maar 2 stappen terug naar B25 zou moeten kunnen volgens mij.
Zelf heb ik een B32-30mA automaat om mijn OpenEVSE te voeden achter een D25 hoofdzekering. De zonnepanelen kan ik (moet ff een modbus regeling schrijven die de OpenEVSE laat profiteren tot 32A van de zon)
-Vraag wel ff een installateur om een tekening, ik heb voor mijn verhaal de 1010 niet opengeslagen!!1!
[ Voor 11% gewijzigd door Ducktape op 27-05-2019 09:28 ]
Ok maar het kan dus geen kwaad om bij te laden elke dag ook al staat hij op de helft bijv.CyBeRSPiN schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:24:
[...]
Ik merk dat ik soms in mn oude gewoonte verval door pas te gaan “tanken” als het moet. Dus paar dagen niet en dan weer tot 100% (maar alleen als ik direct erna weer ga rijden omdat het slecht is om lang op 100% te staan). Lager dan 30% laat ik de accu nooit komen.
Probeer wel alleen tijdens de daluren te laden.
Nee kan absoluut geen kwaad. De accu van de e-Niro is geenszins te vergelijken met die van een mobieltje. Er zit een systeem ingebouwd die ervoor zorgt dat een batterij in het pakket nooit te warm wordt en dat ze allemaal evenredig gevuld worden.groentjie77 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:30:
[...]
Ok maar het kan dus geen kwaad om bij te laden elke dag ook al staat hij op de helft bijv.
Kia zelf schrijft voor om eens per maand naar 100% te laden als je onder de 20% vulling bent gekomen. Waarschijnlijk zodat dan alle cellen weer “gebalanceerd” worden.
Verwijderd
Je mag gerust naar 80-90%. Bij Tesla wordt bij de model 3 zelfs afgeraden om vaak tot standaard 60-70% te laden omdat dan de auto zijn accu niet goed kan balanceren; de wagen gaat een te lage range aangeven, pas na een paar keer tot 90-100% geladen te hebben gaat het weer goed. Bedenk ook dat bij de Niro 100% niet echt 100% is, maar 95% en 0% is iets van 5%. De accu in de e-Niro is mogelijk ongeveer 70kWh groot. Ook Kia raadt dus aan om ongeveer 1x per maand van 20% naar 100% te gaan met langzaam laden en dat is idd balanceren van de cellen. Het BMS waakt over de accu.kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:23:
[...]
Als je niet al te veel hoeft te rijden maar wel laadgelegenheid heb zou ik hem gewoon altijd naar 60 of 70% laden (geen idee wat de laagste stand is, maar één van de twee). Zo kan je altijd op onverwachte ritjes goed op weg en stress je de batterij niet.
Dat langzaam laden, moet je dat zelf instellen of doet de BMS dat zelf?Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Je mag gerust naar 80-90%. Bij Tesla wordt bij de model 3 zelfs afgeraden om vaak tot standaard 60-70% te laden omdat dan de auto zijn accu niet goed kan balanceren; de wagen gaat een te lage range aangeven, pas na een paar keer tot 90-100% geladen te hebben gaat het weer goed. Bedenk ook dat bij de Niro 100% niet echt 100% is, maar 95% en 0% is iets van 5%. De accu in de e-Niro is mogelijk ongeveer 70kWh groot. Ook Kia raadt dus aan om ongeveer 1x per maand van 20% naar 100% te gaan met langzaam laden en dat is idd balanceren van de cellen. Het BMS waakt over de accu.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Doet de lader zelf, laatste procenten krijg je niet met 70kWh volgepompt. De granny charger thuis is prima voor die laatste 5%.YStunnenberg schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:04:
[...]
Dat langzaam laden, moet je dat zelf instellen of doet de BMS dat zelf?
Dat snap ik, maar als je het niet nodig hebt is volgens een aantal bronnen 70% een betere keus dan 90%. De batterij kan dan gewoon meer cycles aan. Als bij de Model 3 het balanseren en range estimation mis gaat is hun probleemVerwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Je mag gerust naar 80-90%. Bij Tesla wordt bij de model 3 zelfs afgeraden om vaak tot standaard 60-70% te laden omdat dan de auto zijn accu niet goed kan balanceren; de wagen gaat een te lage range aangeven, pas na een paar keer tot 90-100% geladen te hebben gaat het weer goed. Bedenk ook dat bij de Niro 100% niet echt 100% is, maar 95% en 0% is iets van 5%. De accu in de e-Niro is mogelijk ongeveer 70kWh groot. Ook Kia raadt dus aan om ongeveer 1x per maand van 20% naar 100% te gaan met langzaam laden en dat is idd balanceren van de cellen. Het BMS waakt over de accu.
Als de buffer aan de bovenkant 5% is dan zou ik zelf 70% dashboard SoC aanhouden indien je weinig rijdt. Iedereen heeft wel één maandelijkse lange rit en die gaat dan lekker op 100% en anders kies je eens in de zoveel tijd een mooie zonnige of winderige dag om de batterij even lekker af te toppen.
TL:DR van Battery University:
Discharge cycles Guideline: Every 70mV drop in charge voltage lowers the usable capacity by about 10%.
Note: Partial charging negates the benefit of Li-ion in terms of high specific energy.
** Based on a new battery with 100% capacity when charged to the full voltage.
Voltage - Cycles - SoC
4.25 200–350 105–110%
4.20 300–500 100%
4.15 400–700 90–95%
4.10 600–1,000 85–90%
4.05 850–1,500 80–85%
4.00 1,200–2,000 70–75%
3.90 2,400–4,000 60–65%
Bij het opladen tot 60 - 65% (70% op dashboard als 5% buffer klopt) zal je dus 3000 cycles kunnen doen. Bij 85% (op het dashboard 90%) is de verwachting 1000 cycles.
[ Voor 25% gewijzigd door kdeboois op 27-05-2019 11:22 ]
Verwijderd
KIA zelf geeft aan dat het niet nodig is, de dealer verzekerde me daar ook van. Als je maar af en toe aan een langzame lader dat ding volpompt (thuislader bijvoorbeeld).
Je BMS moet het werk doen, en is daar ook voor.
Verwijderd
Langzaam laden is AC laden (zeg eigen wallbox of zo) en maakt niet uit 7,4 of 3,7kW aansluiting. BMS doet de rest.YStunnenberg schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:04:
[...]
Dat langzaam laden, moet je dat zelf instellen of doet de BMS dat zelf?
WC Eend adviseert ook WC Eend.Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:40:
KIA zelf geeft aan dat het niet nodig is, de dealer verzekerde me daar ook van. Als je maar af en toe aan een langzame lader dat ding volpompt (thuislader bijvoorbeeld).
Niets ontslaat je van het zelf nadenken. Ze hebben bij Kia meer oog voor de garantie dan voor de levensduur van jouw batterij. Het zijn Li Ion cellen die ze gebruiken en daar is uitvoerig onderzoek naar gedaan. Wellicht kan je zo in plaats van 10 jaar wel 15 jaar met dezelfde auto doen.
Verwijderd
kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:44:
[...]
WC Eend adviseert ook WC Eend.
Niets ontslaat je van het zelf nadenken. Ze hebben bij Kia meer oog voor de garantie dan voor de levensduur van jouw batterij. Het zijn Li Ion cellen die ze gebruiken en daar is uitvoerig onderzoek naar gedaan. Wellicht kan je zo in plaats van 10 jaar wel 15 jaar met dezelfde auto doen.

Verwijderd
@kdeboois Had je deze al gelezen? https://automotive-online...ar-langer-mee-dan-de-auto
Die accu's worden gepamperd door het BMS en gaan dus veel langer mee, mogelijk staan er dadelijk cellen van een oude EV in je huis de opbrengst van je zonnepanelen op te vangen.
En de samenstelling van de accu's wijzigt en er zijn al meer geluiden dat de oude laadadviezen niet meer gelden voor de modernere cellen. Er zit een enorme ontwikkeling in. En Tesla zegt eigenlijk dat je de accu meer schade aan doet door de cellen niet voor 80-90% te laden. Door niet vaak genoeg te balanceren, creëer je dus eigenlijk een probleem. En het is deels ook in lijn met het advies van Kia om 20-100% te laden één maal per maand. Een ongebalanceerd pakket gaat minder lang mee.
Die accu's worden gepamperd door het BMS en gaan dus veel langer mee, mogelijk staan er dadelijk cellen van een oude EV in je huis de opbrengst van je zonnepanelen op te vangen.
En de samenstelling van de accu's wijzigt en er zijn al meer geluiden dat de oude laadadviezen niet meer gelden voor de modernere cellen. Er zit een enorme ontwikkeling in. En Tesla zegt eigenlijk dat je de accu meer schade aan doet door de cellen niet voor 80-90% te laden. Door niet vaak genoeg te balanceren, creëer je dus eigenlijk een probleem. En het is deels ook in lijn met het advies van Kia om 20-100% te laden één maal per maand. Een ongebalanceerd pakket gaat minder lang mee.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2019 11:02 ]
Volgens mij is de Nissan Leaf batterij het slechste voorbeeld. Die heeft de hoogste degradatie van alle batterijen door de keuze van de samenstelling en het ontbreken van een actief thermisch managment systeem. Natuurlijk, en daar gaat het artikel mijn inziens ook over, kan je nadat de batterij ongeschikt is geworden voor gebruik in een EV hem nog voor vele energiebuffer toepassingen gebruiken, maar ik doel op het gebruik in de auto.Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:58:
@kdeboois Had je deze al gelezen? https://automotive-online...ar-langer-mee-dan-de-auto
Ik stel overigens nergens dat je die maandelijkse 100% niet moet doen.
Als het goed is krijg je na twee tot drie weken ook een laadpas van Maingau in de bus. Tenminste zo ging het bij mij.Klaus_1250 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:03:
[...]
Thanks CyBeRSPiN! Ja, idd wel een beetje spannend. Zit ook een 14 maanden oude tweeling op de achterbank, dus mag wel echt niet stranden ergens in de middle of nowhere. Heb nu 3 passen/sleutels aangevraagd. Alleen bij Maingau is er geen laadsleutel leverbaar.
Ligt helemaal aan de planning van de week. Ik heb de auto nu van begin februari en heb inmiddels voldoende vertrouwen in het systeem (en mijn rij-stij) dat ik niet elke dag meer aan de lader hang. Soms zit er wel 2 a 3 dagen tussen.groentjie77 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:57:
Ik laad altijd tot 80% en één keer per week tot 100%. Ik rij hem nooit verder leeg dan 20%.
Vorige week had ik per dag grote afstanden te rijden, en dan laad ik hem wel elke dag tot 100% op. Ik zorg er dan wel voor dat die 100% vlak voor vertrek bereikt is zodat de accu meteen ontladen wordt. Zet hem nooit lang weg met een 100% accu.
Zojuist ook het langverwachte telefoontje gehad van de dealer. Volgende week zaterdag kan ik ook de eNiro ophalen.
Eindelijk, vond de voorpret al een paar maanden te lang duren.

Haha ik ken het moet alleen nog een maand wachtentescione schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:23:
Zojuist ook het langverwachte telefoontje gehad van de dealer. Volgende week zaterdag kan ik ook de eNiro ophalen.![]()
Zo! De lokale KIA boer vertelde net dat nu bestellen, volgend jaar juni/juli leveren is... niet meer normaal die levertijden pff
Hahaha, snap precies wat je bedoeld. Heb van december tot 4 april moeten wachten. Maar dat was het waard. Stap nog steeds elke dag met eentescione schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:23:
Zojuist ook het langverwachte telefoontje gehad van de dealer. Volgende week zaterdag kan ik ook de eNiro ophalen.![]()
Hmmmm hier ook nog 3 weken, ETA half juni. 1 December besteld.harw schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:50:
[...]
Haha ik ken het moet alleen nog een maand wachten
Valt wel mee hoor, de LEAF is redelijk zuinig qua verbruik (zeg ik als berijder) zo'n 13.5 kWh/100km in de zomer rond de 100km/uur. Natuurlijk is ontbreken van actieve koeling jammer (rapidgate) maar ze hebben dat deels ondervangen in het BMS door minder snel te laden. Er ontbreekt ook een tot 80% laden functie. Ik heb na een jaar volgens LEAF Spy zo'n 4% degradatie met 33dKm op de teller. Valt me best nog mee.kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:11:
[...]
Volgens mij is de Nissan Leaf batterij het slechste voorbeeld. Die heeft de hoogste degradatie van alle batterijen door de keuze van de samenstelling en het ontbreken van een actief thermisch managment systeem. Natuurlijk, en daar gaat het artikel mijn inziens ook over, kan je nadat de batterij ongeschikt is geworden voor gebruik in een EV hem nog voor vele energiebuffer toepassingen gebruiken, maar ik doel op het gebruik in de auto.
Ik stel overigens nergens dat je die maandelijkse 100% niet moet doen.
Heb begin mei de Nissan xStorage systeem aan huis gezien en die opstelling in de Arena.

Bij mijn niro werken om de een of andere reden de live services niet, de auto is gekoppeld met de wfi hotspot van mijn telefoon (heb er 2 heb beide geprobeerd). Onderstaande melding blijft in beeld staan zodra ik een van de live services (bijvoorbeeld de weersinformatie) start. Tenzij even geduld meer dan 10 minuten is lijkt het niet te werken.

Komt iemand dit bekend voor en is er een simpele oplossing voor? (behalve de dealer bellen, dat had ik zelf ook al bedacht
)

Komt iemand dit bekend voor en is er een simpele oplossing voor? (behalve de dealer bellen, dat had ik zelf ook al bedacht
[ Voor 3% gewijzigd door Pierik op 27-05-2019 21:22 ]
Gisteren kreeg ik mijn WiFi-stick van Amazon; een Huawei E8372 LTE Wingle. Voor nog geen 48 euro en gratis verzending.
XS4ALL levert aan klanten een gratis SIM-kaartje voor 500MB internet per maand. Het mooie daaraan is dat je nooit extra kosten hebt. Is je 500MB op, dan stopt-ie niet, maar gaat alleen je data rate omlaag. Nou, ik denk ten eerste niet dat de Kia over die 500MB heen zal gaan (andere gebruikers zijn er nog niet in de auto) en dan nog heeft de e-Niro genoeg aan die lage data rate. Perfect dus!
De stick past precies in de USB-aansluiting onder de armsteun; er hoeft geen draadje tussen.
Nu heb ik dus altijd live data voor mijn Nav.
XS4ALL levert aan klanten een gratis SIM-kaartje voor 500MB internet per maand. Het mooie daaraan is dat je nooit extra kosten hebt. Is je 500MB op, dan stopt-ie niet, maar gaat alleen je data rate omlaag. Nou, ik denk ten eerste niet dat de Kia over die 500MB heen zal gaan (andere gebruikers zijn er nog niet in de auto) en dan nog heeft de e-Niro genoeg aan die lage data rate. Perfect dus!
De stick past precies in de USB-aansluiting onder de armsteun; er hoeft geen draadje tussen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 27-05-2019 21:32 ]
<John O`Mill>
Gebruik die Sim al tijden in mijn Audi A3 voor Google Maps. Werkt prima.Hippe Lip schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:32:
Gisteren kreeg ik mijn WiFi-stick van Amazon; een Huawei E8372 LTE Wingle. Voor nog geen 48 euro en gratis verzending.
Gisteren te horen gekregen dat ik de Kia mag annuleren en een Tesla M3 mag uitzoeken. Wel moet de Tesla bij dezelfde leasemaatschappij worden besteld. Begreep dat ze vrij scherp zijn dus dat is geen probleem. Ga dus het topic verlaten.
Welke leasemaatschappij is dat?Wackmack schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:35:
Gisteren te horen gekregen dat ik de Kia mag annuleren en een Tesla M3 mag uitzoeken. Wel moet de Tesla bij dezelfde leasemaatschappij worden besteld. Begreep dat ze vrij scherp zijn dus dat is geen probleem. Ga dus het topic verlaten.
De auto heeft dus zelf geen sim, of andersoortige dataverbinding?Hippe Lip schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:32:
Kan je de auto niet de data van je mobiel laten gebruiken dan? Thetering?
Ja, maar die is uitsluitend voor de datacom-module voor de app. Die kun je niet bereiken om ook ergens anders voor te gebruiken.Marcva schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:50:
De auto heeft dus zelf geen sim, of andersoortige dataverbinding?
Ikke wel, maar mijn vrouw (en eventuele andere rijders) niet. Nu is er gewoon altijd een zelfstandige dataverbinding.Kan je de auto niet de data van je mobiel laten gebruiken dan? Thetering?
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 28-05-2019 10:41 ]
<John O`Mill>
Dealer verwacht deze week mijn Niro binnen te krijgen, word dan 2 weken later afgeleverd. Maar kan verder nog geen datum opgeven. Hoop echt dat hij dan ook binnen komt. Bij RDW Data zijn er een hoop grijze binnen gekomen, die ook nog niet gekeurd zijn (zonder vervaldatum) vraag me ook af of ze gekeurd bij de dealer binnen komen of dat dit daarna word gedaan.
Zeekr X Long range Mist Grey
Verwijderd
Geen vervaldatum is dacht ik alleen een teken dat de eerste te naam stelling nog niet heeft plaatsgevonden. De auto heeft een typegoedkeuring en is dus toegelaten op de Europese wegen. Dealer loopt de wagen na, installeert, als die niet lui is, de laatste firmware en kaartmateriaal en zodra alles ok is wordt het kenteken aangevraagd en een afspraak gemaakt met de klant voor levering.
Dealer Schiedam vertelde mij dat Kia Nederland alle dealers verplicht opdracht heeft gegeven de auto binnen 1 week bij de klant te hebben.Elmar1982 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:37:
Dealer verwacht deze week mijn Niro binnen te krijgen, word dan 2 weken later afgeleverd. Maar kan verder nog geen datum opgeven. Hoop echt dat hij dan ook binnen komt. Bij RDW Data zijn er een hoop grijze binnen gekomen, die ook nog niet gekeurd zijn (zonder vervaldatum) vraag me ook af of ze gekeurd bij de dealer binnen komen of dat dit daarna word gedaan.
Jammer dat het 2 weken duurt.
Interessant, dan zou dat veranderd zijn het was afleveren binnen 2 weken na plaatsen van de order bij KIA NL.maaik13 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:39:
[...]
Dealer Schiedam vertelde mij dat Kia Nederland alle dealers verplicht opdracht heeft gegeven de auto binnen 1 week bij de klant te hebben.
Jammer dat het 2 weken duurt.
Zou er dan nu elke week auto's afgeroepen worden? Ik zie wel steeds meer dat forumleden melden dat ze gebeld worden en inderdaad binnen 1 week de auto kunnen ophalen.
Ik ben erg benieuwd, de verwachting is dat mijn e-Niro voor einde Q2 afgeleverd zou worden. De dagen kunnen mij niet snel genoeg gaan.
Kun je delen waarom je in deze de M3 boven de e-Niro verkiest? Ik heb (ongeveer) dezelfde keuze namelijk maar neig vanuit praktisch oogpunt toch naar de e-Niro.Wackmack schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:35:
Verwijderd
Zoals ik het las, levertijd. Maar wellicht zit er meer achter.Eddos schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:55:
[...]
Kun je delen waarom je in deze de M3 boven de e-Niro verkiest? Ik heb (ongeveer) dezelfde keuze namelijk maar neig vanuit praktisch oogpunt toch naar de e-Niro.
Model 3:Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:59:
[...]
Zoals ik het las, levertijd. Maar wellicht zit er meer achter.
Rijgedrag
Looks
Snelheid
Infotainment
Levertijd? Al is nog steeds de vraag wanneer de standard range plus daadwerkelijk geleverd wordt.
Niro:
Prijs
Praktisch
Bouwkwaliteit
Bagageruimte
Zie ook: YouTube: Tesla v Nissan v Kia | The Newest "Budget" EVs Compared!
[ Voor 10% gewijzigd door Snirpo op 28-05-2019 13:08 ]
Vandaag bericht gekregen van leverende dealer dat volgend jaar in Juli 2020, MY 2020 E-niro (update) krijg geleverd met prijsverhoging van 1800 euro. Nog niet bekend of 3 fasen laden dan standaard is, maar hoop het wel voor deze prijs.
Nog even jaartje wachten.
Bedankt voor de info. Grappig normaal kondigen ze steeds nieuwe auto's aan zonder een prijs te vermelden.stefan01984 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:35:
Vandaag bericht gekregen van leverende dealer dat volgend jaar in Juli 2020, MY 2020 E-niro (update) krijg geleverd met prijsverhoging van 1800 euro. Nog niet bekend of 3 fasen laden dan standaard is, maar hoop het wel voor deze prijs.
Nu kondigen ze eerst een prijsverhoging aan zonder de mogelijk bijkomende features te vermelden
Het is geen nieuwe auto, maar een kleine update. Dat het infotainmentsysteem anders is (breder scherm, en een fatsoenlijke app met remote control van o.a. kachel/airco) is al wel bekend.gerre1 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:10:
[...]
Bedankt voor de info. Grappig normaal kondigen ze steeds nieuwe auto's aan zonder een prijs te vermelden.
Nu kondigen ze eerst een prijsverhoging aan zonder de mogelijk bijkomende features te vermelden
Waarom ze niet snel duidelijk maken dat er ook 3-fase lader in zit is me een raadsel, bij de Kona al wel bekend.
Verwijderd
Het is wel te hopen dat je nog steeds 1 fase 7,4 kW kan laden bij de 11kW 3-fase lader, anders is het voor sommige mensen met een 1 fase aansluiting thuis bepaald geen vooruitgang. En ombouwen van je meterkast naar 3-fasen is toch weer een extra kostenpost. Voor publieke palen is het natuurlijk wel heerlijk want dan heb je de auto in zo'n 6 uur vol als je helemaal leeg aankomt.
Zoals ik het nu lees, krijgt de Kona een 11 kW 3-fase lader. De kans is dus groot dat de Niro deze ook krijgt.Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:24:
Het is wel te hopen dat je nog steeds 1 fase 7,4 kW kan laden bij de 11kW 3-fase lader, anders is het voor sommige mensen met een 1 fase aansluiting thuis bepaald geen vooruitgang. En ombouwen van je meterkast naar 3-fasen is toch weer een extra kostenpost. Voor publieke palen is het natuurlijk wel heerlijk want dan heb je de auto in zo'n 6 uur vol als je helemaal leeg aankomt.
Da's leuk aan een publieke 11 kW paal, maar voor thuisladen is dit voor mij een achteruitgang. Met mijn 1x35A huis-aansluiting met load balancer laad ik 's nachts met 6.5 kW en heb de auto in de ochtend altijd weer vol.
Mensen met een wat oudere meterkast (zonder 3 fasen) moeten dus goed opletten en rekenen qua oplaad tijden. Heb al wat mensen gesproken die niet bekend waren met het 3-fase systeem en dachten dat je bij een 11 kW laadpaal ook echt altijd 11 kW kan laden. Die kwamen van een koude kermis thuis als ze zagen dat ze maar met 3.5 aan het laden waren.
Ik heb geen paal aan huis, dus ik zou met genoegen tzt mijn Niro laten upgraden naar 3 fase laden. Maar dat zal wel niet kunnen.
Beste Kia e-Niro fans,
Bij normaal gebruik is de 3,7kW / 16A prima te doen.
Je komt om 18:00 thuis en vertrekt de volgende ochtend om 8:00. Dat zijn weer 51,8 kWuurtjes aan rauwe energie die toch zeker voor 45 kWh batterij lading zorgen. Klaar om de volgende dag weer 300 km te rijden. Als je dagelijks meer dan 300 km rijdt dan moet je eens op zoek naar 7,2 kW of een andere auto.
Je komt om 18:00 thuis en vertrekt de volgende ochtend om 8:00. Dat zijn weer 51,8 kWuurtjes aan rauwe energie die toch zeker voor 45 kWh batterij lading zorgen. Klaar om de volgende dag weer 300 km te rijden. Als je dagelijks meer dan 300 km rijdt dan moet je eens op zoek naar 7,2 kW of een andere auto.
@kdeboois "normaal gebruik" is nogal persoonlijk natuurlijk. 19u thuis, 7u vertrek, 20% laadverlies = 35kWh. Met 20kWh/100 (winter, snelweg, vlot doorrijden) geeft je zo'n 180km range waar je dan altijd van op aan kan.
Als je dagelijks meer rijdt dan dat, en op je bestemmingen niet kunt laden wordt het vervelend. (Maar dat lijkt me het sowieso al als je dagelijks zo'n afstand zou moeten rijden
)
Maar mee eens hoor, als je nooit EV hebt gereden dan wil je alles maximaal, maar in de praktijk boeit het vaak niet zo, vooral als je over een eigen oprit beschikt.
Hoop wel dat er meer 22kW laadpalen bij gaan komen. Was met dagje Antwerpen wel erg prettig om na terugkomst in de parkeergarage weer helemaal vol te zitten (had het evengoed met 11kW paal ook wel gered).
Als je dagelijks meer rijdt dan dat, en op je bestemmingen niet kunt laden wordt het vervelend. (Maar dat lijkt me het sowieso al als je dagelijks zo'n afstand zou moeten rijden
Maar mee eens hoor, als je nooit EV hebt gereden dan wil je alles maximaal, maar in de praktijk boeit het vaak niet zo, vooral als je over een eigen oprit beschikt.
Hoop wel dat er meer 22kW laadpalen bij gaan komen. Was met dagje Antwerpen wel erg prettig om na terugkomst in de parkeergarage weer helemaal vol te zitten (had het evengoed met 11kW paal ook wel gered).
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-05-2019 16:12 ]
En afhankelijk welke mogelijkheden je hebt op kantoor of bij een klant, zou je gedurende de dag tevens bij kunnen laden.kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:59:
Beste Kia e-Niro fans,
Ik heb de auto gelukkig al. Maar als de auto nu al 11KW op 3 fasen of 3,6 op 1 fase laden zou hebben. Dan zou ik die 200 euro er wel voor over hebben om de meterkast aan te laten passen van 1x35A naar 3x25A. Aan wat je bespaard op de bijtelling heb je dat in 2 maanden weer terug verdiend. Voor die 200 euro zou ik het gepruts van het laden met maar 3,5KW niet over hebben.
Maar dat is persoonlijk, ik kan me voorstellen dat als je niet zoveel rijd het niet zo'n punt is.
Maar dat is persoonlijk, ik kan me voorstellen dat als je niet zoveel rijd het niet zo'n punt is.
Deze redenering gaat op als je de auto 's avonds niet meer nodig hebt. Dan heb je aan een nacht vaak wel voldoende.kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:59:
Beste Kia e-Niro fans,
Ik gebruik mijn Niro zoals ik mijn benzine auto's altijd gebruikte. Ik pak hem als ik hem nodig heb. Dus ook in de avond. Het kan dus wel eens voorkomen dat hij pas om 22:00 aan de laadpaal gehangen wordt.
En dan is met 6,5 kW laden wel zo prettig.
Maar je hebt gelijk. Op basis van je dagelijkse afstanden moet je besluiten welke type auto en laadpaal je neemt.
Op You Tube is een kanaal genaamd eNiro Diaries en die person hangt hem gewoon aan de Granny lader. Blijkbaar voldoende voor zijn gebruik.
Verder hoef je natuurlijk niet op Kia te wachten. Een 10 - 25 kW DC lader is gewoon een optie als je echt veel rijdt.
3x25A is goed voor zo'n 17 kW en dan ben je echt altijd vol. Prima mee te leasen en die dingen worden ook nog wel wat goedkoper.
De rest zal vroeger uit bed moeten en een FastNed ontbijt moeten organiseren
3x25A is goed voor zo'n 17 kW en dan ben je echt altijd vol. Prima mee te leasen en die dingen worden ook nog wel wat goedkoper.
De rest zal vroeger uit bed moeten en een FastNed ontbijt moeten organiseren
Het kan zomaar zijn dat dit niet aan Kia ligt maar aan de importeur. Wij hebben er hier geen idee van (ikke niet tenminste) welke opties er allemaal af fabriek mogelijk zijn maar die hier in NL niet worden aangeboden. Een paar kennen we wel, zoals een open dak, een 220V-aansluiting achterop de middenconsole, een warmtepomp of elektrische verwarming voor als het koud is en andere kleur stoelbekleding. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer opties. De importeur kiest welke samenstellingen en opties er hier in NL aangeboden worden. Wie weet was die 3-fase laadmogelijkheid er al eerder, maar koos de importeur er niet voor. De importeur heeft nu nog niet definitief gekozen of ze model 2020 nu met een éénfase- of driefaselader uitrusten.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:16:
Het is geen nieuwe auto, maar een kleine update. Dat het infotainmentsysteem anders is (breder scherm, en een fatsoenlijke app met remote control van o.a. kachel/airco) is al wel bekend.
Waarom ze niet snel duidelijk maken dat er ook 3-fase lader in zit is me een raadsel, bij de Kona al wel bekend.
<John O`Mill>
Verwijderd
200 euro is wat optimistisch omdat de verplichte aardlekschakelaar type B al zo 400 euro kost. En als je al een laadbox hebt dan heb je ook een nieuwe laadbox of minimaal nieuw binnenwerk nodig. En dan nog montagekosten en kosten wijziging aansluiting. Verder kan de installateur nog aan de bak omdat ik in Almere elektrisch kook (stadsverwarming) en zonnepanelen moet gaan verdelen over de meerdere fasen; best handig zo'n 1x 40A aansluiting; alles uit één grote pot. Dus die kosten vallen wel wat hoger uit dan 200 euro en ik, als particulier heb dat niet in een paar maanden terugverdiend in de bijtelling (heb ik niet)Pierik schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:25:
Ik heb de auto gelukkig al. Maar als de auto nu al 11KW op 3 fasen of 3,6 op 1 fase laden zou hebben. Dan zou ik die 200 euro er wel voor over hebben om de meterkast aan te laten passen van 1x35A naar 3x25A. Aan wat je bespaard op de bijtelling heb je dat in 2 maanden weer terug verdiend. Voor die 200 euro zou ik het gepruts van het laden met maar 3,5KW niet over hebben.
@kdeboois Gelijk dat je heel ver komt met een 16A 3,7 kW lader, maar het hangt wel af van je gebruik en normale woon-werk. Om de dag laden gaat normaal bij mij prima vanwege vaste werkplek, maar het hangt echt sterk af van hoe veel km je per dag rijdt.
Ik ben gecharmeerd van kleuren op het scherm en heb al eerder aangegeven dat de Hyundai wel veel meer kleur bij de icoontjes heeft. Volgens een andere bezitter komt dit omdat wij een navigatie hebben met een wat oude versie Android. Weet iemand een mogelijkheid om dit te updaten? De navigatie van mijn vrouws Hyundai I 10 ziet er veel gelikter uit, mooi met kleurtjes maar het systeem is in werking volledig identiek. Het zou toch mogelijk moeten zijn om te updaten, of zie ik dat te simpel, als iemand me verteld. Hoe ik een foto plaats stuur ik wat foto’s van het verschil....
Marc
Marc
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
@marc4547 je had dat toch laatst al gevraagd hier? Antwoord lijkt me: nee, dat gaat niet zomaar.
@Verwijderd valt mee. Voor 145 euro heb je al zo’n 3-fase Type B ALS https://www.laadpaal24.nl...051Q0CEAQYAiABEgJ8dvD_BwE
Bovendien ben je dan meteen klaar voor de toekomst.
@Verwijderd valt mee. Voor 145 euro heb je al zo’n 3-fase Type B ALS https://www.laadpaal24.nl...051Q0CEAQYAiABEgJ8dvD_BwE
[ Voor 57% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-05-2019 18:20 ]
Modeljaar wijziging is nu ook te zien op site van Kia.nl en dan "kies je Kia" en dan "zelf samenstellen" staan nu 4 uitvoeringen. 2x MY 2020
Hierbij de info voor geval Kia de info eraf haalt. De ik heb de lijsten een beetje gestyled want ze staan er niet netjes op. Ook zijn ze bv niet consequent, bv UVO connect staat op de lijst van de Dynamic en niet op de Executivestefan01984 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:24:
Modeljaar wijziging is nu ook te zien op site van Kia.nl en dan "kies je Kia" en dan "zelf samenstellen" staan nu 4 uitvoeringen. 2x MY 2020
Opties Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh MY20 (volledig elektrisch) (A)
17 inch Lichtmetalen velgen
Autonome noodremassistentie (AEB)
7 airbags (vóór-,zij-,gordijn- en knie-airbags)
Climate control
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
Lederen stuurwiel
Automatisch dimmende binnenspiegel
Regensensor
Elektrisch bedienbare handrem
Laadkabel voor publiek laden
Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Lichtsensor
Bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening
UVO Connect
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto
LED-achterlichten
Mistlampen vóór
Parkeersensoren achter
Smart key met start/stop-knop
Stuurwielverwarming
Stoelverwarming vóór
Digitale radio (DAB+)
LED-dagrijverlichting
In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
Vermoeidheidsherkenning (DAW)
Dakrails
Projectiekoplampen
Hoogglans zwarte deurpanelen en middenconsole afwerking
Chromen deurgrepen (binnen en buiten)
Adaptieve cruise control (SCC)
Elektrisch inklapbare
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers
Bekleding in stof/lederlook combinatie
10,25 full map navigatiesysteem met achteruitrijcamera en TomTom Live Services"
7 supervision cluster
Autonome rijbaanvolgassistentie
Batterijverwarming
Warmtepomp
USB aansluiting
Opties Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh MY20 (volledig elektrisch) (A)
Warmtepomp
Batterijverwarming
Autonome rijbaanvolgassistentie
7 supervision cluster
10,25 full map navigatiesysteem met achteruitrijcamera en TomTom Live Services"
Kruisend verkeersdetectie achter (RCTA)
Elektrisch inklapbare
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers
Adaptieve cruise control (SCC)
Chromen deurgrepen (binnen en buiten)
Hoogglans zwarte deurpanelen en middenconsole afwerking
Parkeersensoren vóór en achter
Dakrails
Grootlichtassistentie (HBA)
Vermoeidheidsherkenning (DAW)
In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
LED-dagrijverlichting
Digitale radio (DAB+)
Stoelverwarming vóór
Stuurwielverwarming
Smart key met start/stop-knop
Dodehoekdetectie (BSD)
Mistlampen vóór
LED-achterlichten
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto
Volledig lederen bekleding
Bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening
Lichtsensor
Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Laadkabel voor publiek laden
Elektrisch bedienbare handrem
Regensensor
Automatisch dimmende binnenspiegel
Lederen stuurwiel
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
Climate control
7 airbags (vóór-,zij-,gordijn- en knie-airbags)
Autonome noodremassistentie (AEB)
17 inch Lichtmetalen velgen
Privacy glass
Draadloos oplaadstation voor smartphone
JBL Premium Sound System
Stoelventilatie vóór
Luxe instaplijsten
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie
Stoelverwarming achter
LED-koplampen
USB aansluiting
[ Voor 27% gewijzigd door blottle op 28-05-2019 20:41 ]
Heb ik ook geprobeerd te polsen bij de LM. Daar moest ik het met de dealer regelen dan zou het geen probleem zijn. Die dealer kreeg een rolberoerte bij het horen van annuleren order voor een TM3 en kwam met allerlei tegenwerpingen. Dus ik laat het maar zitten. Ander keertje Tesla. Voor mij was de trigger voor M3 een trekhaak waar je toch een kleine caravan mee kan trekken.Wackmack schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:35:

[ Voor 3% gewijzigd door Electrons op 28-05-2019 20:48 ]
Everything has Pro's & Con's.....
Max 910 kg trekken, dat wordt dan wel een kleintjeElectrons schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:40:
[...]
Voor mij was de trigger voor M3 een trekhaak waar je toch een kleine caravan mee kan trekken.
Als je dan ook nog leest wat we maximaal in de voorklep en achterklep mag, dan kan je beter op fiets vakantie gaan.veefer schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:43:
[...]
Max 910 kg trekken, dat wordt dan wel een kleintjeen ik vermoed dat de range dan wel een heel stuk minder wordt.
Er is wel iets moois te krijgen hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 29-05-2019 13:02 ]
Ik krijg meteen beelden van de caravan race van vroeger voor mekdeboois schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Als je dan ook nog leest wat we maximaal in de voorklep en achterklep mag, dan kan je beter op fiets vakantie gaan.
Er is wel iets moois te krijgen hoor.
[Afbeelding]
Ik baal er wel een beetje van hoor. 910 kg had ik heel erg blij mee geweest.
Wij gaan (nu nog) altijd met aanhangwagen op vakantie.
Overigens naar Spanje.
Maar ja, Ik begrijp dat het sowieso geen doen is om door Frankrijk te gaan.
Overigens naar Spanje.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Zo lang je je vakantie op bij vertrek van huis laat beginnen is het prima te doen lijkt me. In één keer doorknallen naar Spanje -> huurauto of vliegendriel24 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
Ik baal er wel een beetje van hoor. 910 kg had ik heel erg blij mee geweest.
Overigens naar Spanje.
Vroeger had je van die treinen waar je je auto op kon zetten met bestemming Frankrijk of Spanje.. Helaas zijn de prijzen daarvan aardig hoog geworden en de routes flink beperkt. Kijkende naar de ev toekomst zou dat toch weer een mooie oplossing zijn volgens mij. Eenmaal op locatie kan ik best af met de granny lader..het zou natuurlijk leuk zijn om met een eniro of 100 een trein af te hurenkdeboois schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:13:
[...]
Zo lang je je vakantie op bij vertrek van huis laat beginnen is het prima te doen lijkt me. In één keer doorknallen naar Spanje -> huurauto of vliegen
Auto vandaag binnen gekomen bij de dealer. Na mijn vakantie ophalen!!
Zeekr X Long range Mist Grey
Verwijderd
[/quote]
Dan zijn ze de afgelopen twee jaar hard in prijs gedaald.
@driel24 Je kan op de trekhaak een bagagebox monteren, zit uit de wind en zal de range waarschijnlijk niet veel verminderen. Dus dat is zeker een optie i.p.v. een aanhanger. Ik had het zeker leuk gevonden als er b.v. 750kg ongeremd mee getrokken had geworden, ik vermoed dat de remmen het probleem zijn bij de keuring. Trekkracht genoeg, maar de wagen is al zwaarder dan de hybrid en als ze niet zwaardere remmen op de EV hebben gezet, dan is er te weinig marge voor een aanhanger. Trouwens: Ionity is ook bezig in Frankrijk, maar mogelijk niet naar jouw bestemming en lang nog niet alles is live. Misschien volgend jaar wel. Ze willen eind 2020 400 laadplekken hebben.
[/quote]
Dan zijn ze de afgelopen twee jaar hard in prijs gedaald.
@driel24 Je kan op de trekhaak een bagagebox monteren, zit uit de wind en zal de range waarschijnlijk niet veel verminderen. Dus dat is zeker een optie i.p.v. een aanhanger. Ik had het zeker leuk gevonden als er b.v. 750kg ongeremd mee getrokken had geworden, ik vermoed dat de remmen het probleem zijn bij de keuring. Trekkracht genoeg, maar de wagen is al zwaarder dan de hybrid en als ze niet zwaardere remmen op de EV hebben gezet, dan is er te weinig marge voor een aanhanger. Trouwens: Ionity is ook bezig in Frankrijk, maar mogelijk niet naar jouw bestemming en lang nog niet alles is live. Misschien volgend jaar wel. Ze willen eind 2020 400 laadplekken hebben.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2019 15:21 ]
Voor het laden adviseerde Enexis mij een aparte aansluiting aan te vragen van 1x35/40A zodat ik op maximale snelheid kan laden.
Het upgraden van de huidige 3x25A installatie zou namelijk meer kosten dan de extra kosten voor een aparte aansluiting.
Door het extra hoge vastrecht als je boven de 3x25A komt.
De extra aansluiting zou tussen de 750 en 1000 Euro eenmalig kosten en verder dezelfde vaste kosten hebben als ik nu heb voor de 3x25A aansluiting.
Klopt deze info of zijn er betere oplossingen.
Het upgraden van de huidige 3x25A installatie zou namelijk meer kosten dan de extra kosten voor een aparte aansluiting.
De extra aansluiting zou tussen de 750 en 1000 Euro eenmalig kosten en verder dezelfde vaste kosten hebben als ik nu heb voor de 3x25A aansluiting.
@RVerheijden zie mn antwoord in het daarvoor bestemde topic: CyBeRSPiN in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Maar: weet je heel zeker dat je echt maximale snelheid nodig hebt? Rijd je dagelijks 250km of meer per dag?
Zo niet: dan lekker laden op 16-20A op je 3x25A aansluiting, daarmee red je het echt prima.
Maar: weet je heel zeker dat je echt maximale snelheid nodig hebt? Rijd je dagelijks 250km of meer per dag?
Zo niet: dan lekker laden op 16-20A op je 3x25A aansluiting, daarmee red je het echt prima.
[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-05-2019 15:55 ]
Ook in Enexis gebied hier. Kan op de site niks vinden over een extra aansluiting. Wel een extra meter. Heb je daar meer info over?RVerheijden schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:18:
Voor het laden adviseerde Enexis mij een aparte aansluiting aan te vragen van 1x35/40A zodat ik op maximale snelheid kan laden.
Edit: wel de lagere ODE gevonden: http://www.ecolegis.nl/ni...aadpalen+%28eb+en+ode%29/
[ Voor 8% gewijzigd door Marcva op 29-05-2019 21:06 . Reden: Fiscale regeling toegevoegd ]
Huh, een aparte aansluiting? Wat bedoelen ze daarmee? Je kunt op een particulier woonadres maar één aansluiting met één meter krijgen hoor ik her en der. Dus ik zou nog maar eens goed informeren. Grote kans dat je, als je even goed doorvraagt HOE en WAAR je dat aanvraagt, te horen krijgt dat dit helemaal niet gaat.RVerheijden schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:18:
Ze bedoelen met een aparte aansluiting toch niet een aparte groep in je groepenkast? Dan is het logisch.
En terug naar 1x40A? 1x 35A wordt naar het schijnt niet meer geleverd.
<John O`Mill>
Ineressant artikeltje. Echter:Marcva schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:56:
Edit: wel de lagere ODE gevonden: http://www.ecolegis.nl/ni...aadpalen+%28eb+en+ode%29/
1. Het lijkt, gezien de tekst, een voorstel. Is dit voorstel ook aangenomen? Als dat zo was en het zou voor de particulier werkelijk aan te vragen zijn, zou daar dan niet veel meer ruchtbaarheid aan gegeven zijn (door gebruikers)?
2. Dit lijkt specifiek voor laadpaalexploitanten. Die plegen hun laadpalen aan de openbare weg neer te zetten. Voor zover ik weet kan een particulier op zijn terrein maar één aansluiting met één meter krijgen.
<John O`Mill>
Nee, de voorwaarde isHippe Lip schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:49:
[...]
Ineressant artikeltje. Echter:
1. Het lijkt, gezien de tekst, een voorstel. Is dit voorstel ook aangenomen? Als dat zo was en het zou voor de particulier werkelijk aan te vragen zijn, zou daar dan niet veel meer ruchtbaarheid aan gegeven zijn (door gebruikers)?
Ik lees dat als: apart bemeterd. Bij Enexis kun je voor een paar € per maand een extra meter krijgen en volgens mij voor dit fiscale voordeel in aanmerking komen.voor laadpalen met een zelfstandige elektriciteitsaansluiting
Ik kan bij Enexis alleen niet vinden of die meter dan achter mijn1x40A komt, of dat je ook extra capaciteit krijgt zoals @RVerheijden suggereert.2. Dit lijkt specifiek voor laadpaalexploitanten. Die plegen hun laadpalen aan de openbare weg neer te zetten. Voor zover ik weet kan een particulier op zijn terrein maar één aansluiting met één meter krijgen.
Extra capaciteit lijkt me niet waarschijnlijk. Moderne huizen zijn vaak met 3x 25A aangesloten en ik denk dat die met de zelfde kabel ook wel op 1x 40A (of 3x 35A) kunnen werken. Bij hogere stromen verwacht ik dat de kabel verzwaard zal moeten worden. Eén keer raden wie dat gaat betalen....
<John O`Mill>
Kan die laadpaal discussie verder in het daarvoor bestemde topic? Had juist bewust daar geantwoord. Dit heeft niks met de e-Niro specifiek van doen.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.