EV laden met 1 x 32 ampere bij 3 x 25 ampere aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVOwner
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-02 21:31
Ik ben op zoek naar een oplossing om 2 of 3 fasen van een 3 x 25 grid aansluiting te stapelen of te combineren en zo één extra zware fase te maken en mijn EV met 32 ampere te kunnen laden. Dus zonder de net aansluiting te verzwaren.

Gewoon aan elkaar knopen zal natuurlijk niet gaan, door het fase verschil. Dus het zou iets moeten zijn als een AC / DC omvormer per inkomende fase, waarbij de twee of drie uitgangen aan elkaar geknoopt worden (parallel) en gebruikt worden als ingang voor een DC / AC omvormer.

Iets in die vorm is te vinden in de vorm van de Accelev producten van Evtun (is hier ook al eens eerder voorbij gekomen: https://evtun.com/chargers.html). Maar ik ben eigenlijk op zoek naar alleen het fase-stapel gedeelte zonder een ingebouwde EVSE of anderszins, want ik heb al een smart EVSE met load balancing en alles. Ben veelvuldig met Evtun in contact geweest en ondanks vele toezeggingen om een prototype te maken van een dergelijke omvormer heb ik na een jaar nog niets gezien.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Evtun of zelfs met hun Accelev producten?

Zijn er alternatieve producten die iets soortgelijks doen? Dus een enkelfase belasting verdelen over 2 of 3 fasen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Als je zoiets van plan bent is het waarschijnlijk makkelijker om je auto met een DC stroom op te laden? Nu wil je eerst 3 fasen AC omzetten naar DC en dan met een inverter weer terugzetten naar AC. Deze AC stroom wordt in jouw auto dan weer omgezet naar DC voor de accu.

Als je een DC charger koopt kan je die gewoon op je 3 fasen aansluiten en die sluit je dan (via de DC stekker van je auto) gelijk op je accu aan. Vervolgens regelt de charging controller van je auto de laadstroom.

Op deze manier heb je minder verliezen (scheelt kosten en milieu) en houd je het systeem eenvoudig. Jouw idee is lastig uit te voeren omdat je hoge stromen door de nuldraad zou moeten vermijden. Zeker met 120 graden faseverschil bij 2 fasen is dat complex.

Het zou mij ook niet verbazen als de DC charger een goedkopere oplossing is dan de AC inverter + gelijkrichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOwner
Hi Wouter,

Dan voor je reactie. Op zich geen verkeerde gedachte, vooral omdat ik dan ook niet beperkt ben tot 7.2 kW die de lader in de auto ondersteund, maar (in theorie) tot 11 of meer kW kan gaan.

Je schrijft "Vervolgens regelt de charging controller van je auto de laadstroom", maar dat is denk ik niet waar. De laadstroom wordt geregeld door de DC Charger. Dat maakt ze ook zo heel erg duur (vele 1000-en euros).

Ben het wel met je eens dat je met een DC charger twee omzettingen minder zou hebben (één in de charger en één in de auto). Maar goed, te duur, wat mij betreft.

Een 6 kW Accelev (2 fasen * 13 ampere) kost iets van 1000,- excl. BTW. Als je dan ook nog eens alle EVSE componenten weg denkt (controller, kabels, relays, etc.), dan zou je in theorie een stuk goedkoper uit moeten kunnen komen, lijkt me.

Het probleem met hoge stromen in de nul leiding zou volgens mij niet aan de orde zijn bij een 3 fasen versie. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Ik weet vrij zeker dat de auto de laadstroom en spanning afdwingt, als er DC opgeladen wordt. De DC lader is zo duur omdat hier dure halfgeleiders in zitten die jij ook nodig zal hebben voor jouw oplossing, behalve als je voor een transformator gaat. Verder zitten er andere functies in zoals het controleren van de kabel en de auto om de veiligheid te garanderen. In elk geval de isolatie, de aarding, de temperatuur, de spanning en de stroom moeten altijd in orde zijn en als dat niet zo is moet er binnen enkele nanoseconden uitgeschakeld worden. Voor dat uitschakelen is een duur relais nodig omdat normale relais blijven plakken bij kortsluiting.

De reden dat deze Accelev zo goedkoop is, is dat deze alleen werkt bij split phase (2 phase) mains waarbij het faseverschil 180 graden is. In de manual staat dit genoemd onder punt 1 bij de FAQ.
Als je een split phase netwerk hebt, heb je minder van die dure halfgeleiders nodig omdat een fase 180 graden verschuiven veel makkelijker is dan 1 fase 120 graden verschuiven.

Al met al denk ik dat jouw idee realiseren niet eenvoudig zal zijn. Er moet dan een product ontwikkeld worden door een bedrijf waar eigenlijk geen business case voor is, omdat alle elektrische auto's behalve Tesla die in 2019 en 2020 op de markt komen 3 fasen laders zullen krijgen in europa.

Wat je kan doen is noemen wat voor auto je hebt in de topic start en afwachten of er een andere tweaker is die voor die auto een oplossing kent.

Zelf zou ik je aanraden om aan je netbeheerder te vragen of je een 1 fase aansluiting kan krijgen. Dan kan je vaak voor hetzelfde tarief per maand een (veel) hogere stroom per fase krijgen. Je betaalt dan eenmalig een ombouwtarief van ca. 200 euro ex. btw. Er komt dan een monteur langs om de 2 fasen die je extra hebt af te sluiten en een grotere zekering in je meterkast te zetten voor de fase die je zwaarder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Dure oplossing, maar wel praktisch :P

Regel een UPS die in datacentra gebruikt word. 1x32A is in datacentra redelijk normale voeding meen ik. Denk dat die UPS wel 3 fasig gevoed wordt.

Alibaba misschien :?

Dit is de enige oplossing die ik zo kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:51

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@EVOwner check ook vooral: Elektrische auto's - Deel 3 daarin wordt dit probleem ook regelmatig besproken :)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17
Kun je niet een transformator 400V naar 230V plaatsen en deze primair tussen 2 fasen aansluiten? 32A op 230V is ca. 18,4A op 400V. Nog wel te veel om selectief af te zekeren op een 3x25A aansluiting trouwens...

Zal ook wel niet goedkoop zijn en je krijgt te maken met transformatorverliezen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOwner
Wouter,

De auto dicteert misschien de spanning en de laadstroom (ik denk eigenlijk dat alleen de spanning gedicteerd wordt en dat laadstroom hierop vanzelf volgt), maar de DC Charger moet er m.i. voor zorgen dat die gedicteerde spanning ook daadwerkelijk waargemaakt wordt. In tegenstelling tot een simpele AC Charger waar altijd (ruwweg) 230 volt uitkomt.

Wat je schrijft over het Amerikaanse systeem is m.i. gewoon het verschil tussen L1 (aansluiting op 1 fase + de 0, dus 120 volt) en L2 (aansluiting op 2 fasen, dus 240 volt). Vrijwel elke meegeleverde EVSE wordt daar geleverd als L1 EVSE is via een adapter op een L2 stopcontact aan te sluiten en laadt de auto dan zonder verdere aanpassingen met het dubbele voltage (en dus ook de dubbele snelheid). Je hebt daar verder helemaal niets voor nodig.

De Amerikaanse versie van Accelev doet denk ik meer dan alleen maar twee fasen pakken in plaats van een fase en de 0. Hij 'boost' het voltage. Bij gelijkblijvend amperage krijg je dan toch een nog iets hogere laadsnelheid, dan bij een standaard L2 lader.

Er is ook een niet Amerikaanse versie van de Accelev, welke 2 van 3 fasen pakt. Deze versie wordt zelfs in Nederland verkocht (hier met ChaDeMo): https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/. Maar 6 kW is wat mij betreft te weinig winst om de uitgave te rechtvaardigen. Plus dat ik dan nog een keer betaal voor alle EVSE componenten.

"omdat alle elektrische auto's behalve Tesla die in 2019 en 2020 op de markt komen 3 fasen laders zullen krijgen in europa."

Je weet meer dan ik ;-) Ik heb overigens een Ampera E. Die laadt dus met 1 fase, net als de Nissan Leaf, de Jaguar I-Pace, de Niro, de Kona, de e-Golf, .... Dus ik denk dat er heel wat meer belangstelling is / kan zijn dan van enkel Ampera E rijders. Ik had daarom bewust geen merk / type genoemd.

Terug naar 1 x 35 a zou kunnen. Ware het niet dat ik meer in huis heb dan alleen een EV. Bijvoorbeeld een PHEV die ook graag geladen wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOwner
BdK9001 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:02:
@EVOwner check ook vooral: Elektrische auto's - Deel 3 daarin wordt dit probleem ook regelmatig besproken :)
Ja, had daar al eens rond gekeken. Helaas wel erg versnipperd, allemaal. Het enige concrete product wat ik daar tegen kwam was dus de Accelev. Was benieuwd of er ook nog andere producten zijn die iets soortgelijks doen.
ybos schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:59:
Dure oplossing, maar wel praktisch :P

Regel een UPS die in datacentra gebruikt word. 1x32A is in datacentra redelijk normale voeding meen ik. Denk dat die UPS wel 3 fasig gevoed wordt.

Alibaba misschien :?

Dit is de enige oplossing die ik zo kan verzinnen.
Da's ook een aardig idee. Ga ik toch eens naar kijken.
Xander schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:08:
Kun je niet een transformator 400V naar 230V plaatsen en ...
Ik niet, in ieder geval :'( Vandaar op zoek naar bestaande producten, maar bij voorkeur zonder ingebouwde EVSE techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
EVOwner schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:21:
De auto dicteert misschien de spanning en de laadstroom (ik denk eigenlijk dat alleen de spanning gedicteerd wordt en dat laadstroom hierop vanzelf volgt), maar de DC Charger moet er m.i. voor zorgen dat die gedicteerde spanning ook daadwerkelijk waargemaakt wordt. In tegenstelling tot een simpele AC Charger waar altijd (ruwweg) 230 volt uitkomt.
De spanning wordt bij DC laden gedicteerd door de accu omdat deze een grotere capaciteit heeft dan de DC lader dacht ik. De maximaal beschikbare laadstroom hangt van de oplader af. Maar de auto kan de stroom begrenzen. Ik weet niet of jouw auto dat ook doet.
Wat je schrijft over het Amerikaanse systeem is m.i. gewoon het verschil tussen L1 (aansluiting op 1 fase + de 0, dus 120 volt) en L2 (aansluiting op 2 fasen, dus 240 volt).
klopt
De Amerikaanse versie van Accelev doet denk ik meer dan alleen maar twee fasen pakken in plaats van een fase en de 0. Hij 'boost' het voltage. Bij gelijkblijvend amperage krijg je dan toch een nog iets hogere laadsnelheid, dan bij een standaard L2 lader.
Dan zit er waarschijnlijk een transformator in. Weet jij hoe zwaar dat ding is?
Er is ook een niet Amerikaanse versie van de Accelev, welke 2 van 3 fasen pakt. Deze versie wordt zelfs in Nederland verkocht (hier met ChaDeMo): https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/. Maar 6 kW is wat mij betreft te weinig winst om de uitgave te rechtvaardigen. Plus dat ik dan nog een keer betaal voor alle EVSE componenten.
Daar zit denk ik een standaard transformator in omdat hij 15kg weegt. Deze transformator is aan de primaire zijde over 2 van de drie fasen gezet. Zon transformator kan je boven de 6kVA niet toepassen omdat de balans zoek raakt. Een ‘open delta transformer’ heeft dit probleem niet. Misschien is dat iets voor jou?
"omdat alle elektrische auto's behalve Tesla die in 2019 en 2020 op de markt komen 3 fasen laders zullen krijgen in europa."

Je weet meer dan ik ;-)
Niet allemaal natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOwner
Dan zit er waarschijnlijk een transformator in. Weet jij hoe zwaar dat ding is?
Geen idee. Bij nader inzien denk ik niet dat het een ander apparaat is, bedoeld voor de Amerikaanse markt (lees: split phase), maar hetzelfde apparaat, bedoeld voor Amerikaanse Tesla's. Die laden, in tegenstelling to Europese Tesla's, enkelfasig en kunnen dus op dezelfde manier profiteren als 'Europese' enkel fase EVs.
Zon transformator kan je boven de 6kVA niet toepassen omdat de balans zoek raakt. Een ‘open delta transformer’ heeft dit probleem niet. Misschien is dat iets voor jou?
Zou zo maar kunnen. Maar dan kom je al gauw in de zelfbouw sfeer en dan loop ik al gauw vast. Zag wel dit schema van Erea, met hun aanbod van trafo's, speciaal voor het laden van auto's:

https://www.erea.be/sites...ktrische-wagens-nl-fr.pdf

Dacht dat hier iets tussen zou staan voor omzetten van 3 naar 1 fase, maar het lijkt me meer bedoeld om om te gaan met de specifieke eigenschappen van het Belgische grid. In alle kolommen waar secundair 32 a wordt afgezekerd wordt primair ook (minimaal) 32 a afgezekerd. Denk niet dat dit is wat ik zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-12-2024
Al iets verder gekomen @EVOwner ?

Ook ik ben aan het onderzoeken hoe je 32A kunt halen uit een 3x25A aansluiting. Ratio Electric heeft een EV Transformer Laadstation die 2 fases gebruikt van de 3x25A aansluiting om die middels een transformator om te zetten naar 230V 32A. Nu weet ik het niet zeker maar volgens mij gebruiken ze een transformator die van 400V -> 230V maakt. Tussen twee fases van een drie fase aansluiting staat namelijk 400V.

Nu kan je in de PDF van dit product de binnenkant van de kast zien (ik kan helaas geen foto's plaatsen).
https://www.ratio.nl/medi...Transformer%20leaflet.pdf

Binnen in de kast zie ik...

Bovenin een dikke transformator (twee draden in 400V - twee draden uit 230V)
Van links naar rechts onder de trafo kWh meter, magneetschakelaar, EVSE (charge controller).

Nu heb ik wat op internet gezocht naar transformatoren maar ik weet onvoldoende waar ik naar moet zoeken... Iemand die hier bij kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
emielvh schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:49:
Nu heb ik wat op internet gezocht naar transformatoren maar ik weet onvoldoende waar ik naar moet zoeken... Iemand die hier bij kan helpen?
https://www.autolaadkabel...-400v-16a-naar-1fase-32a/

https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvh
Dat zijn online aanbieders die het gehele laadstation aanbieden. Ik ben net als @EVOwner van plan om zelf een laadstation te maken en dus vooral geïnteresseerd om van 2 fase 400V 1 fase 230V te maken om zo meer ampere beschikbaar te hebben op een 3x25A aansluiting.

De oplossing van Ratio Electric laat zien dat ze bovenstaande doen middels een transformator... maar de vraag is dus welke transformator. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:31
400V 2x18A kun je met een 400/230 transformator omzetten naar 1x32A.
Dat is waarschijnlijk wat er in dat kastje gebeurd. Een 7.2kVA* transformator van 400/230V.

https://www.legrandservices.nl/nl/product/042268
30kg aan transformator ter waarde van 1000 euro. Die kast van Ratio is niet zo belachelijk duur.

Je kunt het ook aan Belpa of Drie vragen.

*7.2kVA theoretisch ideaal.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 12-01-2019 17:09 . Reden: +twee leveranciers trafo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar waarom zou je niet gewoon voor een setec gaan dan? Dan kun je die nog gebruiken bij openbare palen ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
emielvh schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:39:
De oplossing van Ratio Electric laat zien dat ze bovenstaande doen middels een transformator... maar de vraag is dus welke transformator. :)
Misschien hebben ze zelf wat laten wikkelen volgens de folder weegt de kast 43kg. Het gros zal wel in de trafo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvh
Dank je voor jullie reacties.

@jeroen3 Ik heb een mail gestuurd naar Drie transformatoren, die zitten bij mij om de hoek. Ik heb erg benieuwd naar hun reactie.

@Erasmo De Setec CCS lader 10kW (ik neem aan dat je daar op doelt) had ik ook naar gekeken maar dat is toch nog een flinke investering van zo'n 3750 euro. En het is maar de vraag of die snelheid wel nodig is om te laden bij huis, in de meeste gevallen kan de auto in de avond en nacht continue worden geladen.

@bouwfraude De oplossing van Ratio Electric weegt zoals je al had gevoden 43kg en dat zal idd voor een groot deel in de transformator zitten. Maar de Accelev van EVtun (uit Polen) lader weegt slechts 15kg, dus die heeft denk ik weer een andere oplossing.
https://evtun.com/charger...ownload/AccelevManual.pdf

Tevens kan je op de website van de AccelEV lezen dat er in de toekomst een versie komt die gebruik maakt van alle drie de fases. Zelfs staat er dat de huidige 2 fase versies kunnen worden uitgebreid met een module zodat je alle drie de fases kan belasten. Ik heb niet het idee dat deze oplossing alleen gebruik maakt van transformatoren.
https://evtun.com/chargers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe laad je de auto nu dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
evtun lijkt op een twee fasen lader.
Een andere mogelijkheid zou zijn om de kant op te gaan van frequentieregelaars eerst van 3fasen een gelijkspanning maken en dan terug naar 1 fase wissel.
Die bestaan al wel andersom om 3f draaibankjes aan te sluiten op 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvh
@Erasmo Ik laad nog helemaal niet, mijn Kia e-Niro komt pas eind oktober.

Ik heb nog een Duits alternatief gevonden voor de Accelev van EVtune op eBay.

https://www.ebay.de/itm/B...CEE16A-laden/223195840595?

En via het volgende forum ook een foto gevonden van hoe het er van binnen uitziet.

Forum - https://www.goingelectric...c-typ-2-laden-t37521.html
Foto - https://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/65111

Hier zit dus een ringkerntrafo en volgens het forum is ook de Accelev uitgerust met een ringkerntrafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor je een flink bedrag uitgeeft, is het niet wat om eerst te proberen hoe ver je komt met 16A? Hele volksstammen die dat doen zonder problemen, voor €150 heb je een laadpaal op Marktplaats om het uit te proberen. Bevalt het toch niet kijk je dan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1092067

*Reclame maken voor of linken naar een eigen (web)shop is niet toegestaan op tweakers, zoals ook vermeld in de algemene voorwaarden:
Het algemeen beleid #verbodenspam*

[ Voor 88% gewijzigd door deepbass909 op 04-03-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 20:37
@Anoniem: 1092067
Mag dat wel ? Ik dacht dat je achter een groep max op 16a mag afzekeren? Met name op het oog van de verzekering?

*reclamepost verwijderd*

[ Voor 70% gewijzigd door deepbass909 op 04-03-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:19
Waarom zou dat niet mogen, maar meerdere 16A groepen achter een 25A hoofdzekering wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 11:02
Eindelijk is er een kant en klare oplossing? deze lader heeft als voeding 3*16A nodig en kan 1x32A laadstroom aanbieden https://evcompany.eu/nl/l...-transformer-laadstation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
Pople schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:30:
Eindelijk is er een kant en klare oplossing? deze lader heeft als voeding 3*16A nodig en kan 1x32A laadstroom aanbieden https://evcompany.eu/nl/l...-transformer-laadstation/
Overigens is dit geen reclame, ik zoek me te pletter op internet, maar kan nergens een fatsoenlijke oplossing vinden behalve deze. Ik had net nog een andere laadpaalfirma aan de lijn, en die kan alleen loadbalancing aanbieden op 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik vermoed dat fabrikanten niet zo happig zijn op het produceren van oplossingen omdat de meeste nieuwe op EU gerichte EV's gewoon een 3-fase lader aan boord krijgen. Dus de tijd dat het product goed verkocht kan worden is relatief kort.
Ook is loadbalancing op 25A (5.8kW) al zo dichtbij 32A (7.3kW) dat het de extra kosten wellicht niet waard zijn.
Ondersteun die unit wel loadbalancing? Want op 3-fases de volle 16A voltrekken is natuurlijk ook niet altijd handig.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Met een Zappi 1-fase lader, kun je zelfs met 1x32A laden als je een 3x25A aansluiting hebt. Hoe? Als je PV panelen hebt, die op dezelfde fase invoeden. Door dynamic loadbalacing zal de hoofdzekering er niet uit klappen. Dan ben je voor 629 euro klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 12-04-2019 11:46 ]

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | 8815Wp zon-PV | Marstek Venus-E 5 kWh V148 | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
_eLMo_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:36:
Ik vermoed dat fabrikanten niet zo happig zijn op het produceren van oplossingen omdat de meeste nieuwe op EU gerichte EV's gewoon een 3-fase lader aan boord krijgen. Dus de tijd dat het product goed verkocht kan worden is relatief kort.
Ook is loadbalancing op 25A (5.8kW) al zo dichtbij 32A (7.3kW) dat het de extra kosten wellicht niet waard zijn.
Ondersteun die unit wel loadbalancing? Want op 3-fases de volle 16A voltrekken is natuurlijk ook niet altijd handig.
De niet-europese merken, zoals Kia en Hyundai, zitten gewoon vrolijk op 1-fase, ook in de toekomst lijkt het. Volgens mij lopen die Aziatische verkopen harder dan die van europese automerken met 3-fasen. Alleen ja,een enkele simpele laadpaal verkopen en installeren is natuurlijk veel makkelijker dan zo'n ingewikkelde omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
_eLMo_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:36:
het ontbreekt wel aan details van de omvormer, zou deze 32A over 3 fasen verdelen, of zou hij zoals hierboven is genoemd, gewoon van 2 fasen gebruiken maken en een transformator constructie... aandachtspuntje. als je het over 3 fasen verdeeld heb je ruwweg 11A per fase, dan heb je 14A per fase over, voldoende voor je elektrische kookplaat, moet je even kijken of je niet ook direct de waterkoker en de wasmachine gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 21:42
Net nieuw hier in het draadje, doodverwezen vanuit e-Niro.
Even enkele bedenkingen van mij
3f laders aan boord van EV's gaan ervan uit dat ze evenveel stroom kunnen trekken uit elke fase (ongeacht het huisverbruik), in principe dient een load balancer te regelen op de meest belaste fase!
Enkel tijdens de nacht die je daarmee profijt.

Eigenlijk zou een 3f lader (of die nu in de wagen zit of extern als DC lader wordt aangeboden) 3*1f toestellen moeten zijn die elk op hun fase de max stroom kunnen leveren .

De CSS van 10kW, hou er rekening mee dat dit stroombronnen zijn die een max spanning hebben en een max stroom. Beide met elkaar vermenigvuldigd en je komt aan die 10kW. Echter de batterijspanning van de wagen is lager bij vol en véél lager bij leeg zodat het totaal vermogen voor kona/niro zich beperkt tot 8kWmax

Idealiter blijf je op 1f 40A met loadbalancer of zoals initieel gevraagd een 3f naar 1f.

En daar denk ik aan het volgende:
Evenwel Chinese omvormers die parallel geschakeld kunnen worden aan de uitgang, je legt er geen PV's aan en je kiest types met generator ingang.
De generator ingang hang je elk aan een fase (3 omvormers) de uitgangen aan elkaar.
Zo heb je 3f elk 4kW belast en 3*4kW als uitgang
En zo je t zou willen kan je nog batterijen aansluiten zodat je een thuisaccusysteem hebt.
Toestellen die 24/7 moeten draaien met beperkt verbruik kan je rechtstreeks aan t net hangen en dan kan je de omvormers in eco mode zetten om de verliezen te beperken en die in cascade laten omschakelen volgens verbruik.
Indien ik het correct begrepen heb vier je dat uit naar de letter van de reglementering maar indien de generator ingangen met een industriële stekker aangesloten zijn zou dit niet keuringsplichtig meer zijn. Lees je kan dit laten keuren voor jezelf men kan u dat niet verder opleggen.

Misschien nog meegeven dat verbruikers verdelen over fasen niet zo evident is (als man) om het verkocht te krijgen en effectief zo in gebruik (als vrouw). Het heeft met gelijktijdigheid van verbruikstoestellen te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door bruneelm op 04-06-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eigenlijk zou een EV lader een meting moeten kunnen doen per fase in je groepenkast..

immers als die weet wat er al "verbruikt" wordt, en weet wat er "maximaal" beschikbaar is.. kan die zich pas echt goed aanpassen voor het laden...

alleen als je nog een bak PV opwekking hebt, wordt t al wat minder simpel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 21:42
SMSfreakie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:33:
eigenlijk zou een EV lader een meting moeten kunnen doen per fase in je groepenkast..

immers als die weet wat er al "verbruikt" wordt, en weet wat er "maximaal" beschikbaar is.. kan die zich pas echt goed aanpassen voor het laden...

alleen als je nog een bak PV opwekking hebt, wordt t al wat minder simpel
Inderdaad maar het wagenprotocol laat maar toe om 1 laadwaarde door te geven, evident als je niet wil dat de hoofdzekering er uit knalt is dit het resterende van de meest belaste fase, daar gaat het voordeel van bv een 11kW 3f lader.
Pagina: 1