Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
groninge01 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:37:
[...]

Let op dat er ook advertenties zijn waarin bij MY20's het bouwjaar 2021 wordt opgegeven. Eerste (jaar) registratie is natuurlijk niet hetzelfde als bouwjaar. Je kan MY checken door naar het 10de karakter van de VIN te kijken (L = 2020, M = 2021). Ook heeft een MY21 een breder infotainment scherm dan een MY20.

Een MY21 64kWh heeft standaard een 3 fase lader en dat scheelt gewoon een paar uur AC laden. Wel zo fijn met dynamische tarieven tenzij het lang waait zoals nu.
Volgens mij bedoel je 2020 vs 2019 :)
2020 heeft vanaf juli geloof ik standaard 3f en het brede scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
groninge01 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:37:
[...]
Let op dat er ook advertenties zijn waarin bij MY20's het bouwjaar 2021 wordt opgegeven. Eerste (jaar) registratie is natuurlijk niet hetzelfde als bouwjaar. Je kan MY checken door naar het 10de karakter van de VIN te kijken (L = 2020, M = 2021). Ook heeft een MY21 een breder infotainment scherm dan een MY20.

Een MY21 64kWh heeft standaard een 3 fase lader en dat scheelt gewoon een paar uur AC laden. Wel zo fijn met dynamische tarieven tenzij het lang waait zoals nu.
3F is op zich altijd mooi meegenomen. Maar ook afhankelijk van jouw use case of het relevant is. De 1F kan op 7,2kW laden en de 3F op 11kW. Heel significant is dat verschil niet als je hoofdzakelijk thuis laadt en geen dynamische tarieven hebt, maar wel zonnepanelen. Als het nodig is, is de accu in beide gevallen na een paar uur wel weer op 80-100%, uitgaande dat je niet op 0 start. Ik vind het juist wel fijn dat ik niet minimaal 3x 1,4 overschot nodig heb voordat hij op zonnestroom laadt. Doordat we twee EV hebben met totaal ruim 140kWh kunnen we nagenoeg alle zonnestroom gewoon in de auto stoppen. Dat gaat traag, maar dat is juist fijn, ik heb niks aan een volle batterij als de zon schijnt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groninge01
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 16:28
FitTiv schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb in een MY2020 proef gereden en die had geen breed scherm (die trouwens werd geadverteerd als bouwjaar 21, zal dus wel van eind 2020 zijn).

Drie fase zou evt wel kunnen vanaf 2020. Ik heb nu een MY2021 64 kWh en die heeft het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groninge01
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 16:28
eltron schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:55:
[...]

3F is op zich altijd mooi meegenomen. Maar ook afhankelijk van jouw use case of het relevant is. De 1F kan op 7,2kW laden en de 3F op 11kW. Heel significant is dat verschil niet als je hoofdzakelijk thuis laadt en geen dynamische tarieven hebt, maar wel zonnepanelen. Als het nodig is, is de accu in beide gevallen na een paar uur wel weer op 80-100%, uitgaande dat je niet op 0 start. Ik vind het juist wel fijn dat ik niet minimaal 3x 1,4 overschot nodig heb voordat hij op zonnestroom laadt. Doordat we twee EV hebben met totaal ruim 140kWh kunnen we nagenoeg alle zonnestroom gewoon in de auto stoppen. Dat gaat traag, maar dat is juist fijn, ik heb niks aan een volle batterij als de zon schijnt.
Je kan altijd nog een 1 fase kabel gebruiken om traag te laden. Of je lader omlaag schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41

13art

Moderator Mobile
Weer een bericht van Kia ontvangen:

Beste Bart,

Zojuist heb ik terugkoppeling ontvangen vanuit het hoofdkantoor in Duitsland.
Zij hebben aangegeven dat het systeem de regeneratie stand inderdaad niet onthoudt.
Dit staat alleen los van de laatste update, dit was hiervoor ook reeds zo geven zij aan.

Ik heb hen verzocht of er iets aan te doen is. Mocht ik hier een positieve reactie op krijgen zal ik meteen contact met je opnemen.

Het spijt mij je niet anders te kunnen informeren op dit moment.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
[...]

3F is op zich altijd mooi meegenomen. Maar ook afhankelijk van jouw use case of het relevant is. De 1F kan op 7,2kW laden en de 3F op 11kW. Heel significant is dat verschil niet als je hoofdzakelijk thuis laadt en geen dynamische tarieven hebt, maar wel zonnepanelen.
Ja die vlieger gaat dus niet helemaal op want je moet ook je huisaansluiting meenemen.

1x35A = 1f laden met 7.2kW
3x25A = 1f laden met 3.6 of wellicht 4.2kW als je de randjes opzoekt, en 3f met max 11kW

En volgens mij kan je alle laadpalen de kW laden wel instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
FitTiv schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ja die vlieger gaat dus niet helemaal op want je moet ook je huisaansluiting meenemen.

1x35A = 1f laden met 7.2kW
3x25A = 1f laden met 3.6 of wellicht 4.2kW als je de randjes opzoekt, en 3f met max 11kW

En volgens mij kan je alle laadpalen de kW laden wel instellen
En de meeste straatpalen zijn 16a/11kw, dus laad je aan de straat nooit meer dan 3.7kw met je 1 fase. Met een 3 fase kan je dan wel 11kw aan de straat krijgen. Dat verschil is best wel groot. Voor thuis maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Met een goede laadpaal kun je met een 3fase eNiro gewoon dynamisch schakelen tussen 1 en 3 fase laden en de hoeveelheid zonnestroom die geladen wordt.

Doe ik hier bij elke laadbeurt met EVCC en Peblar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:30
multikoe schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:11:
[...]

Mijn nog niet opgevallen en toevallig dit weekend twee lange ritten op de interne navigatie gedaan. Maar ik heb mijn navigatie nog niet bijgewerkt met de laatste update. Jij wel?
Ja ik heb daar ondertussen de september update op draaien, dus ik was benieuwd of dat een nieuwe, niet beschreven toevoeging was.
Ik was helaas niet in staat er een afbeelding van te maken, dat was een stuk makkelijker praten geweest! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
FitTiv schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:40:
[...]

Ik weet zeldzaam, maar er is een kleine kans dat je een Duitse versie tegenkomt met wel het nieuwe dashboard, maar nog wel met het 8"scherm (dan wel met draadloos Android Auto).
Geen idee of er met 8"naar Nederland gekomen zijn; vermoedelijk zijn dat toch de duurdere versies met 10" geweest.
groninge01 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:06:
[...]

Ik heb in een MY2020 proef gereden en die had geen breed scherm (die trouwens werd geadverteerd als bouwjaar 21, zal dus wel van eind 2020 zijn).

Drie fase zou evt wel kunnen vanaf 2020. Ik heb nu een MY2021 64 kWh en die heeft het zeker.
Zie mijn opmerking hierboven: de MY20 is in ieder geval in Duisstland met en 8"scherm nog leverbaar geweest; dus als dat in Nederland niet zo was, is dit wellicht nog een Duitse import? Het moet dan wel een relatief "kale" versie zijn, want het werd in Duitsland alleen op het allerlaagste uitrustingsniveau toegepast; de rest had gewoon een 10,25".

[ Voor 60% gewijzigd door bnwgraaf op 16-09-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:11:
Weer een bericht van Kia ontvangen:

Beste Bart,

Zojuist heb ik terugkoppeling ontvangen vanuit het hoofdkantoor in Duitsland.
Zij hebben aangegeven dat het systeem de regeneratie stand inderdaad niet onthoudt.
Dit staat alleen los van de laatste update, dit was hiervoor ook reeds zo geven zij aan.

Ik heb hen verzocht of er iets aan te doen is. Mocht ik hier een positieve reactie op krijgen zal ik meteen contact met je opnemen.

Het spijt mij je niet anders te kunnen informeren op dit moment.
Heel bijzonder, want bij mij is dat nooit geweest en ik rij al ruim drie jaar in afwijkende instelling. Echter sinds de augustus update heb ik het meerdere keren per week gehad dat de instellingen weer gereset zijn.

Overigens heb ik er nu al ruim een week geen last meer van; ik heb ondertussen de september update gedraaid en vorige week zij men mij bij de garage dat zij het vast konden zetten, als was niet duidelijk of dat hetzelfde was wat wij via het menu kunnen doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
DaTimMan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:38:
[...]

En de meeste straatpalen zijn 16a/11kw, dus laad je aan de straat nooit meer dan 3.7kw met je 1 fase. Met een 3 fase kan je dan wel 11kw aan de straat krijgen. Dat verschil is best wel groot. Voor thuis maakt het niet uit.
Mijn punt is dus dat het uitmaakt hoe je de auto gebruikt.
Als je veel publiek AC moet laden heb je gewoon 3F nodig.
Als je thuis maximaal gebruik wilt maken van dynamische tarieven ook.

Als dat niet speelt en je hoofdzakelijk thuis laadt en publiek eigenlijk alleen DC, dan maakt het in de praktijk niet uit en kan het zelfs handig zijn icm zonnepanelen als het niet sneller gaat dan de beschikbare zonnestroom.

En met wat slimmigheden en combineren van fases door auto of slimme lader is er van alles mogelijk, ook met 32A laden op een 25A huisaansluiting, maar dat zijn zaken voor het grote thuislaadtopic. Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 16-09-2025 14:03 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:04:
[...]

Heel bijzonder, want bij mij is dat nooit geweest en ik rij al ruim drie jaar in afwijkende instelling. Echter sinds de augustus update heb ik het meerdere keren per week gehad dat de instellingen weer gereset zijn.

Overigens heb ik er nu al ruim een week geen last meer van; ik heb ondertussen de september update gedraaid en vorige week zij men mij bij de garage dat zij het vast konden zetten, als was niet duidelijk of dat hetzelfde was wat wij via het menu kunnen doen....
Vond ik ook bijzonder, daarom ook geantwoord met dat ik er voor de update nog nooit last van heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 22:28
13art schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:08:
[...]

Vond ik ook bijzonder, daarom ook geantwoord met dat ik er voor de update nog nooit last van heb gehad.
Als het niet onthouden wordt, wat is dan het nut van het instellen per rijmodus? En verder dikke bulshit, want het heeft 3 jaar lang prima gewerkt, en sinds de vorige update is het ineens een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 20:11

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier ook vraagje maar dan over de koelvloeistof. Hij staat bij dealer en ze belt net dat apk gedaan was. Zeg mooi, want hij staat er eigelijk voor de stoel.
Maar uw voorbanden zijn ook slecht, ahum Michelin en vorig jaar erop gezet en 20.000 mee gereden, ben niet gek waren niet eens op de helft, ok vervang maar.
Koelvloeistof 355€ pffft word een gouden kia e-niro zo.
1 tpms sensor was er leeg, gelijk alles 4 maar.
Dus zal dik over 1000 heen gaan.
Is gelijk laatste x bij wensink, want beurtje is eigelijk 71 € en telkens doen ze zoveel dingen dat je minimaal 500 kwijt voor hagelnieuwe auto,terwijl je van te voren aangeeft kleine beurt en maken ze er zelf giga mega beurt van.
Ik bracht hem omdat de bestuurder stoel uitzich zelf compleet achterover gaat onder het rijden, en daarna gaat hij naar voren en word je platgedrukt tegen het stuur nu onder het rijden 2 x gebeurd in 3 a 4 maanden en vorig jaar 1 x voor de deur.
Gezegd wil nieuwe stoel erin, want vrouw ging eerst plat en kon niet bij de remmen en daarna met 3 kleine kinderen recht over rondtonde geknald omdat ze klem zat tussen stuur. Hij staat al 2 weken in emmeloord, en ze kunnen niets vinden, monteur heb hem al week naar huis gehad, en zei ja zit ook tekens tijd tussen en ik wil nieuwe stoel want is onverantwoord met baby s en vrouw aan boord. Ja maar vanuit kia willen ze dan wel weten wat er is. Wie kan ik aansprakelijk stellen de garage? of kia? mochten er 4 of 5 overlijden want is hier alleen maar water in de buurt en je rijd er zo in als je niet meer kan sturen. Want ze zegt al geen nieuwe stoel wil ik er niet meer in. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

K van k schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
Hier ook vraagje maar dan over de koelvloeistof. Hij staat bij dealer en ze belt net dat apk gedaan was. Zeg mooi, want hij staat er eigelijk voor de stoel.
Maar uw voorbanden zijn ook slecht, ahum Michelin en vorig jaar erop gezet en 20.000 mee gereden, ben niet gek waren niet eens op de helft, ok vervang maar.
Is gelijk laatste x bij wensink, want beurtje is eigelijk 71 € en telkens doen ze zoveel dingen dat je minimaal 500 kwijt voor hagelnieuwe auto,terwijl je van te voren aangeeft kleine beurt en maken ze er zelf giga mega beurt van.
Ik bracht hem omdat de bestuurder stoel uitzich zelf compleet achterover gaat onder het rijden, en daarna gaat hij naar voren en word je platgedrukt tegen het stuur nu onder het rijden 2 x gebeurd in 3 a 4 maanden en vorig jaar 1 x voor de deur.
Gezegd wil nieuwe stoel erin, want vrouw ging eerst plat en kon niet bij de remmen en daarna met 3 kleine kinderen recht over rondtonde geknald omdat ze klem zat tussen stuur. Hij staat al 2 weken in emmeloord, en ze kunnen niets vinden, monteur heb hem al week naar huis gehad, en zei ja zit ook tekens tijd tussen en ik wil nieuwe stoel want is onverantwoord met baby s en vrouw aan boord. Ja maar vanuit kia willen ze dan wel weten wat er is. Wie kan ik aansprakelijk stellen de garage? of kia? mochten er 4 of 5 overlijden want is hier alleen maar water in de buurt en je rijd er zo in als je niet meer kan sturen. Want ze zegt al geen nieuwe stoel wil ik er niet meer in. Iemand tips?
Niet verkeerd naar jou, maar om vervelende reacties te voorkomen: Voor de leesbaarheid en begrip, zou je je verhaal willen ordenen en netjes willen schrijven? Mogelijk is Nederlands niet je eerste taal, dus kan lastig zijn, maar zo zonder hoofdletters en zonder begin en einde aan zinnen maak ik (en eventueel anderen) er mogelijk een ander verhaal van dan je eigenlijk bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59
K van k schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
Ik heb veel vragen....
Om te beginnen: vorig jaar klapt je stoel naar achteren en meteen weer naar voren. Dat is vorig jaar al een keer gebeurt en daarna kennelijk nog twee keer. Ik zou na die eerste keer al echt absoluut niet meer rijden in die auto, zeker niet met drie kinderen er in. En je vrouw doet dat gewoon.... Met als gevolg dat ze een rotonde over rijdt... Die auto zou verzegeld ergens bij een dealer moeten staan in afwachting van onderzoek door Kia, want dit is meer dan voldoende grond voor een schadeclaim.
En toch is de garage blij bezig met allerlei onderhoud?

Dan lijk je te suggereren dat de garage een APK heeft gedaan zonder dat je daar van af wist. Dat is echt heel bijzonder. Als daar geen afspraken over gemaakt zijn, dan hoef je daar ook gewoon niet voor te betalen. Een garage mag en zal nooit iets in rekening brengen zonder daarvoor eerst te overleggen met de eigenaar. Dat ze een overduidelijk kapot onderdeel vervangen is logisch, maar een APK wordt alleen gedaan na afspraak.

Daarna geef je toestemming om je banden te verwisselen, ondanks dat je weet dat ze nog lang niet af zijn. Een garage mag dat gewoon voorstellen, maar als jij denkt dat de banden nog goed zijn, dan zeg je toch gewoon: laat maar zitten, ik kijk eerst zelf wel even en als ze inderdaad af zijn, maak ik een nieuwe afspraak bij de lokale bandenboer. Nu kun je daar achteraf niet meer over klagen. De garage heeft dit netjes gevraagd en jij hebt ja gezegd.

En een beurtje van 71 euro voor een e-Niro bestaat echt niet. Voor die 71 euro kunnen ze hem niet eens naar binnen rijden, op de hefbrug zetten, inspecteren, banden op spanning brengen en weer op de parkeerplaats zetten. Het is altijd verstandig om goede afspraken te maken voordat je een auto wegbrengt. Ik spreek altijd een "bel mij" bedrag af: als de totale kosten daaronder blijven vind ik het prima, als ze daarboven komen bellen ze met de vraag of ze verder mogen. Werkt altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 23:24
bnwgraaf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:04:
[...]

Hier ook pas last van dit issue sinds de update eerder dit jaar.
Ik rijd altijd in de eco stand. Daar had ik zowat iedere rit last ervan. Nu heb ik als proef de normal stand 2 weken gebruikt. Geen enkele keer sprong de regeneratie naar een andere stand. Stand 1 staat bij mij overal ingesteld.
Nu weer 2 dagen in de eco stand en is het weer hetzelfde liedje.

De september update staat er nog niet op.

[ Voor 0% gewijzigd door Digitair op 17-09-2025 10:57 . Reden: Typo ]

• bnwgraaf
Digitair schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:56:
[...]

Ik rijd altijd in de eco stand. Daar had ik zowat iedere rit last ervan. Nu heb ik als proef de normal stand 2 weken gebruikt. Geen enkele keer sprong de regeneratie naar een andere stand. Stand 1 staat bij mij overal ingesteld.

Hey dat is bijzonder! Ik had het voor mijn gevoel juist omgekeerd: In "normal" steeds de instelling kwijt en in "eco" geenprobleem!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Digitair schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:56:
[...]

Als overal stand 1 ingesteld staat waar springt hij bij jou naartoe terug dan? Hier staat alles op 3 ingesteld en gaat hij juist iedere keer automatisch naar 1.

• Digitair
13art schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:51:
[...]

Als overal stand 1 ingesteld staat waar springt hij bij jou naartoe terug dan? Hier staat alles op 3 ingesteld en gaat hij juist iedere keer automatisch naar 1.
Die springt bij mij altijd naar stand 2 (en dat is dus het geval in eco mode).

Zijn stand 2 in Eco en stand 1 in Normal soms de fabrieksinstellingen?
Nu ik erover nadenk, zouden ook andere instellingen resetten? Dat heb ik nooit getest, maar misschien eens proberen. Volgens mij, zo uit mijn hoofd, kun je bijv ook de airco instellen (eco of normale mode).
Eens testen of dat ook wijzigt.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Digitair schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:05:
[...]

Die springt bij mij altijd naar stand 2 (en dat is dus het geval in eco mode).

Zijn stand 2 in Eco en stand 1 in Normal soms de fabrieksinstellingen?
Nu ik erover nadenk, zouden ook andere instellingen resetten? Dat heb ik nooit getest, maar misschien eens proberen. Volgens mij, zo uit mijn hoofd, kun je bijv ook de airco instellen (eco of normale mode).
Eens testen of dat ook wijzigt.
Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik weet niet welke standen fabrieksstandaard bij welke rijmodus.

Andere instellingen gereset zou kunnen alleen is het mij niet opgevallen wat dat dan zou moeten zijn. Zaken als rijafstand bij ACC blijft standaard op 1 streepje bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:20
Er is een nieuwe Kia Uvo integration voor Home Assistant en het werkt weer :)
Nadeel is wel dat het op dit moment nog wat gedoe is om een refresh token tevoorschijn te toveren dat gebruikt moet worden in plaats van een password.
https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow
Ik zag niet zo snel of en waar ik het huidige password kon aanpassen dus heb de auto en de 'hub' weggegooid in Home Assistant om deze vervolgens opnieuw aan te maken. Alles kreeg dezelfde naam dus alle entries in m'n dashboard zijn er weer zonder verdere aanpassingen.

• multikoe
Ik krijg de laatste paar dagen meldingen in mijn app: "Your vehicle has violated the geo fence settings". Ik heb ooit, jaren geleden, eens gespeeld met deze geo fence functionaliteit maar daarna uitgeschakeld.
Echter: nu krijg ik dus waarschuwingen en nog erger: ik kan in de nieuwe app niets meer vinden over deze geofencing.....
Heeft iemand anders ook deze meldingen? En kijk ik niet goed in de app?

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:24:
Nadeel is wel dat het op dit moment nog wat gedoe is om een refresh token tevoorschijn te toveren dat gebruikt moet worden in plaats van een password.
Ik zag niet zo snel of en waar ik het huidige password kon aanpassen dus heb de auto en de 'hub' weggegooid in Home Assistant om deze vervolgens opnieuw aan te maken. Alles kreeg dezelfde naam dus alle entries in m'n dashboard zijn er weer zonder verdere aanpassingen.
Hier niet helaas. "Onverwachte fout"

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:24:
Inclusief de historie?

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:51:
[...]

Ik heb het python deel gedaan op één van m'n Linux VM's en de rest in een portable Chrome browser op Windows. Nieuwe tab geopend, daar de ctrl shift en dergelijke en dat open laten staan. In het linker deel naar de website gegaan en daar ingelogd. De URL die je dan hebt na inloggen weer in het python deel en dan de tokens veilig opgeslagen.
Nieuwe hub toevoegen in HA nadat ik de oude verwijderd had, email en refresh token ipv password invullen, pin leeg laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Moest even kijken maar de historie, met uitzondering van de tijd dat de boel offline was uiteraard, is er ook.
Moet er wel bij zeggen dat ik de historie in een MySQL/MariaDB database heb met alleen datgene waar ik historie van wil bewaren. Het is dus geen standaard installatie met de standaard database.
Geen idee of dat verschil maakt maar dat kan ik dus niet controleren.

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:59:
[...]

Ik heb het python deel gedaan op één van m'n Linux VM's en de rest in een portable Chrome browser op Windows. Nieuwe tab geopend, daar de ctrl shift en dergelijke en dat open laten staan. In het linker deel naar de website gegaan en daar ingelogd. De URL die je dan hebt na inloggen weer in het python deel en dan de tokens veilig opgeslagen.
Nieuwe hub toevoegen in HA nadat ik de oude verwijderd had, email en refresh token ipv password invullen, pin leeg laten.
AH, ja, ik zal wel ergens iets verkeerd hebben gedaan. Kijk later wel weer, hij was al stuk, en nou nog wat stukker ;-)

• Digitair
13art schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:15:
[...]

Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik weet niet welke standen fabrieksstandaard bij welke rijmodus.

Andere instellingen gereset zou kunnen alleen is het mij niet opgevallen wat dat dan zou moeten zijn. Zaken als rijafstand bij ACC blijft standaard op 1 streepje bij mij.
Ik bedoel dan de instellingen die je specifiek in die 3 modes (Eco, Normal, Sport) in kunt stellen.

• grlk
  • Laatst online: 15:54
multikoe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:41:
Ik krijg de laatste paar dagen meldingen in mijn app: "Your vehicle has violated the geo fence settings". Ik heb ooit, jaren geleden, eens gespeeld met deze geo fence functionaliteit maar daarna uitgeschakeld.
Echter: nu krijg ik dus waarschuwingen en nog erger: ik kan in de nieuwe app niets meer vinden over deze geofencing.....
Heeft iemand anders ook deze meldingen? En kijk ik niet goed in de app?
Voertuig | Voertuigbeheer | Waarschuwingsservices

• gjcvro
Digitair schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:41:
[...]

Ik bedoel dan de instellingen die je specifiek in die 3 modes (Eco, Normal, Sport) in kunt stellen.
Volgens mij gaan ze allemaal naar de default, wij hebben normaal alles op 3 staan, en kunnen elke keer alles weer terugzetten naar 3 vanuit 1/2

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:59:
[...]

Mij is het gelukt met de terminal in Home Assistant.
Mij is alleen nog niet duidelijk of je de token regelmatig moet verversen of dat deze nu gewoon geldig blijft...

• multikoe
grlk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:04:
[...]

Voertuig | Voertuigbeheer | Waarschuwingsservices
Dank!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:19:
[...]

Mij is het gelukt met de terminal in Home Assistant.
Mij is alleen nog niet duidelijk of je de token regelmatig moet verversen of dat deze nu gewoon geldig blijft...
Hij zal t.z.t. wel weer vervangen moeten worden. Hier draait t ondertussen al 14 dagen met 1 refresh token.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gjcvro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:51:
[...]

Als je die krijgt vanaf de Kia website na het plakken van de tweede url: je user agent string is dan niet goed gezet.
Kopieer de letterlijke string naar de user agent instelling van je browser.

Firefox + user agent switcher werkt ook trouwens

Ik draaide het python deel (headless) in mijn WSL command line. Er bestaan twee scripts, ik vond de tweede gemakkelijker. Maar wel even wat kopieer acties nodig.

Dit is instructie met Chrome https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23523

Instructies in een willekeurig Python window https://gist.github.com/m...file-kiafetchapitokens-py

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
Beste mede tweaker,

ik ga binnenkort (mogelijk vandaag) de inconsistenties uit de TS halen, tenminste ik dacht dat er nog wat inconsistenties in stonden. Helaas is daarna ook bijna het moment gekomen om afscheid te nemen. Mijn nieuwe auto EV3 staat namelijk momenteel in de garage dus mijn E-Niro wordt binnenkort opgehaald.

Er heeft zich nog niemand gemeld voor de frunk bij mij. Deze kan in Ewijk worden opgehaald. Voor mensen met een hond, ik heb voor de achterbak nog een plastic bak (speciaal voor de e-Niro) waarmee het stof wordt beschermd en een bumperflap. Deze kunnen ook opgehaald worden.

Uiteraard zal ik af en toe wel meelezen en als er vragen komen waar ik een antwoord op heb dan zal ik die nog beantwoorden.

Als er iemand is die denkt de TS te kunnen en willen bijhouden meld je dan bij @CyBeRSPiN. Al weet ik niet of er nog veel updates nodig zijn.

Ik wens iedereen veel veilige kilometers toe!

Mvg,

DutchKel

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 18-09-2025 07:41 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dank @DutchKel! En veel plezier met je EV3!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Heel veel dank ook voor jouw bijdrage aan het opzetten van dit topic, @DutchKel
En inderdaad heel veel fijne en veilige kilometers toegewenst in je EV3! Een erg mooie auto, vind ik, ben erg benieuwd hoe die je gaat bevallen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Veel plezier in je nieuwe EV3, @DutchKel en laat hier nog eens horen hoe die bevalt.

Tip voor laatste aanpassingen van de TS, als ik zo vrij mag zijn:

Zet bovenaan het stuk waar je de verschillende modeljaren tabelsgewijs naast elkaar zet (mss als eerste regel in de tabel?) de herkenning van het modeljaar (10e positie VIN), zodat meteen voor iedereen duidelijk is welke kolom van toepassing is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• bnwgraaf
Ik zie net pas dat in de (nieuwe) app ook de verschillende garantieonderdelen staan met resterende tijd/kilometers. Dat was me nog niet eerder opgevallen.
Wel de garantie op mijn Kia dan niet verlengd zijn tot 10 jaar?? Niet dat ik dat ga redden, omdat ik al voor de 7 jaar aan de kilometers ga komen....

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:25:
Ik zie net pas dat in de (nieuwe) app ook de verschillende garantieonderdelen staan met resterende tijd/kilometers. Dat was me nog niet eerder opgevallen.
Wel de garantie op mijn Kia dan niet verlengd zijn tot 10 jaar?? Niet dat ik dat ga redden, omdat ik al voor de 7 jaar aan de kilometers ga komen....
Geinig.De garantie verloopt kennelijk bij 150.000 km voor veel onderdelen, behalve voor de Audio/AVN. Die is kennelijk drie jaar geldig (want bij mij verlopen vorig jaar).
En wat is BSA?

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:59:
[...]

Geinig.De garantie verloopt kennelijk bij 150.000 km voor veel onderdelen, behalve voor de Audio/AVN. Die is kennelijk drie jaar geldig (want bij mij verlopen vorig jaar).
En wat is BSA?
Ja inderdaad en Corrosiebescherming staat dan weer op onbeperkt!

Waar zie je BSA staan?

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:33
bnwgraaf schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:30:
[...]

Ja inderdaad en Corrosiebescherming staat dan weer op onbeperkt!

Waar zie je BSA staan?
Heeft de term BSA niet te maken met de garantie in een bepaalde regio?
Pagina: 1 ... 349 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.