Nee de techniek is niet nieuw, het feit dat we 400 volt gelijkspanning omzetten naar wisselspanning voor het net is ook niet nieuw, dat doet (bijna?) elke zonnepaneel omvormer.Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:37:
Is dat nou niet precies wat ik zei? Als ik doorvraag krijg ik een heleboel woorden, maar nog steeds geen wet- of regelgeving die zegt dat V2G niet mag.
Dat bedoel ik met ‘roeptoeteren’.
En dat doet ook elke thuisaccu. Dus technisch, 0 beperking.
Maar als je nou ff een EV3 of een Renault 5 koopt, en daar even een bidirectionele lader bij koopt en alles netjes meld en aan laat sluiten ben ik benieuwd hoe ver je komt. 0% nieuwe techniek, en toch krijg je het officieel niet geregeld, tenzij je toevallig in een proefgebied in Utrecht woont.
Als het je gelukt is, laat het even weten, er zullen vele mensen je willen volgen.
Maar koop je nou een thuisaccu van 100kWh en meld je die, dan komt essent graag even bij je op de koffie om te kijken hoe ze samen met jou het net stabieler kan maken, je bent van harte welkom.
Verder gaat dit te ver offtopic, zal vast een ander topic op tweakers zijn waar ze het beter en (wet)technisch onderbouwd uit kunnen leggen.
[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 10-09-2025 12:32 ]
Dat is dus het kromme, dat doen we al met de thuisaccu's en zonnepanelen en de enkele windmolen.multikoe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:22:
[...]
Het is wel verklaarbaar. Wij hebben in Nederland een ongelooflijk stabiele electriciteitsvoorziening. Als Jan en zijn grootmoeder daar allerlei apparaten op aan gaan sluiten die ook stroom gaan leveren, eventueel met wat brakke frequentieregelaars e.d. ertussen, dan heb je wel een uitdaging om de kwaliteit hoog te houden.
Dat betekent dat je standaarden moet gaan afspreken, certificaties moet opzetten en controles moet starten. Dat kost allemaal tijd. In Nederland zeker....
Mijn motoraccu is leeg en ik moet zo weg. Kan ik de Kia gebruiken om deze even te jumpen? Lees hier alleen over andere autos gebruiken om juist de Kia te jumpen...
Ik zou het zelf niet doen. Te veel elektronica die stuk kan bij een eventuele spanningspiek.FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:16:
Mijn motoraccu is leeg en ik moet zo weg. Kan ik de Kia gebruiken om deze even te jumpen? Lees hier alleen over andere autos gebruiken om juist de Kia te jumpen...
Ik heb al 2 keer een Kia Picanto gestart met de e-Niro dus het kan zeker. Let wel op dat je de e-Niro eerst start voordat je gaat jumpen anders is die accu zo leeg.FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:16:
En mijn voorganger heeft misschien gelijk al denk ik dat bij de accu alles toch wel redelijk is beschermd, er zitten niet voor niets overal zekeringen tussen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik ben gewoon voorzichtig sinds mijn zwager de boordcomputer van zijn audi kon vervangen nadat hij probeerde de zitmaaier te jumpstarten. Kan toeval zijn, maar sindsdien gebruik ik altijd een losse accu. Scheelt natuurlijk dat die zo in de garage staat, maar anders had ik waarschijnlijk een jumpstarter gekocht.DutchKel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:43:
[...]
Ik heb al 2 keer een Kia Picanto gestart met de e-Niro dus het kan zeker. Let wel op dat je de e-Niro eerst start voordat je gaat jumpen anders is die accu zo leeg.
En mijn voorganger heeft misschien gelijk al denk ik dat bij de accu alles toch wel redelijk is beschermd, er zitten niet voor niets overal zekeringen tussen.
Dat artikel is ook wat raar:FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:03:
[...]
Hier wat tegenbericht, voordat alle eniros hier stoplichtsprintjes aan het doen zijn in sport mode https://www.autoweek.nl/a...t-bevorderlijk-voor-accu/
"Zoals uit ons onderzoek blijkt, vermindert gematigd rijgedrag het energieverbruik met 10 procent gedurende de levensduur van de accu. In de praktijk betekent dit dat 100.000 kilometer rijden met een efficiënte rijstijl vergelijkbaar is met 110.000 kilometer rijden met een agressieve rijstijl." Aviloo adviseert EV-rijders dan ook om juist 'soepel' te rijden en goed te anticiperen op de snelheid van het verkeer
ze zullen wel "veronderstelde veroudering" oid bedoelen maar IMHO staat het er krom
Het business model van Aviloo is natuurlijk een beetje gebaseerd op de "angst" van kopers van tweedehands EVs of de accu nog wel OK is. Wat betreft de e-Niro ben ik benieuwd of zo'n test van Aviloo zin heeft.
Wat we nu in dit topic gezien hebben is dat er pas van meetbare degradatie sprake is als de SoH < 100% aangeeft, wat je simpel met een OBD module zelf kan uitlezen.
Wat we nu in dit topic gezien hebben is dat er pas van meetbare degradatie sprake is als de SoH < 100% aangeeft, wat je simpel met een OBD module zelf kan uitlezen.
Dit zei mijn test...CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:47:
Het business model van Aviloo is natuurlijk een beetje gebaseerd op de "angst" van kopers van tweedehands EVs of de accu nog wel OK is. Wat betreft de e-Niro ben ik benieuwd of zo'n test van Aviloo zin heeft.
/f/image/bOoCtHAcIJgWld6ooLOqMzYB.png?f=fotoalbum_large)
Grappig inderdaad. Het lijkt er een beetje op dat de opstellers van het eerste onderzoek (waar ik naar verwees) misschien wat te enthousiast hebben doorgeredeneerd vanuit hun eerste resultaten. Hun belangrijkste conclusie was inderdaad dat de levensduur hoger is dan wat je op basis van laboratoriumproeven zou verwachten. Daaruit volgt natuurlijk de conclusie dat gewoon dagelijks gebruik (af en toe rijden, hard rijden, rustig rijden) kennelijk beter voor de batterij zijn dan een constante belasting. Extrapolerend zou je kunnen zeggen dat hoe gevarieerder de belasting, hoe beter voor de batterij. Maar dat betekent niet dat op het gaspedaal stampen goed is.MDB1106 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:23:
[...]
Dat artikel is ook wat raar:
"Zoals uit ons onderzoek blijkt, vermindert gematigd rijgedrag het energieverbruik met 10 procent gedurende de levensduur van de accu. In de praktijk betekent dit dat 100.000 kilometer rijden met een efficiënte rijstijl vergelijkbaar is met 110.000 kilometer rijden met een agressieve rijstijl." Aviloo adviseert EV-rijders dan ook om juist 'soepel' te rijden en goed te anticiperen op de snelheid van het verkeer
ze zullen wel "veronderstelde veroudering" oid bedoelen maar IMHO staat het er krom
De take-away is dat autobatterijen het beter doen dan verwacht omdat normaal gevarieerd gebruik beter is voor de batterij dan een constante belasting.
Ik vermoed dat auccupakketten bij V2G sowieso weinig slijten wanneer het BMS daarbij altijd tussen 20 en 80% lading blijft zitten.
@FitTiv
Waarom heb je zoveel doorgestreept? Juist datum en kilometerstand maken het interessant.
Verder lijken me het kenteken ook niet erg om te laten zien. Alleen naam en laatste zijfers van de VIN zou ik weglaten…
Dit was de mijne:
:strip_exif()/f/image/mR3BuNaVMRxgOG9Eb5TdYDfm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 10-09-2025 17:58 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@gjcvrogjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:31:
[...]
0% nieuwe techniek, en toch krijg je het officieel niet geregeld, tenzij je toevallig in een proefgebied in Utrecht woont.
offtopic:
Ik snap niet wat ik ‘geregeld’ moet krijgen. Je moet nix ‘regelen’, je moet het aansluiten.
Ik snap niet wat ik ‘geregeld’ moet krijgen. Je moet nix ‘regelen’, je moet het aansluiten.
Als het je gelukt is, laat het even weten, er zullen vele mensen je willen volgen.
offtopic:
Ik heb het niet gedaan, maar een aantal anderen wel. Kijk maar in het topic van Sigenergy.
En daar dan verder, inderdaad
Ik heb het niet gedaan, maar een aantal anderen wel. Kijk maar in het topic van Sigenergy.
<John O`Mill>
Juni, 135kkm.Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:56:
[...]
@FitTiv
Waarom heb je zoveel doorgestreept? Juist datum en kilometerstand maken het interessant.
Verder lijken me het kenteken ook niet erg om te laten zien. Alleen naam en laatste zijfers van de VIN zou ik weglaten…
Dit was de mijne:
[Afbeelding]
En kun je dan aanwijzen in dat topic waar ze een EV gebruiken om hun huis van stroom te voorzien? Dus V2G? Ik zie zo snel alleen vaste accu's?Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:06:
[...]
@gjcvroofftopic:[...]
Ik snap niet wat ik ‘geregeld’ moet krijgen. Je moet nix ‘regelen’, je moet het aansluiten.offtopic:
Laden op het werk (nou ja op kosten van de werkgever), zal se belasting niet alleen zien als loon in natura. De werkgever zal dat ook zien als diefstal als daar geen toestemming voor is gegeven.
Als je wilt terugleveren moet je dit verplicht aanmelden bij de netbeheerder.
Je moet dan ook vermelden welke omvormer(s) of accusysteem je gebruikt.
Er mogen alleen goedgekeurde apparaten gebruikt worden, er is dus een whitelist met door de netbeheerders gehomologeerde apparaten.
Er zijn op dit moment geen goedgekeurde V2G laadinrichtingen, dat wordt tegengehouden om het eens te worden over regelgeving e.d.
Het fijne weet ik er ook niet van, maar dit is wel de reden waarom het nog niet mag.
Niets houdt je tegen natuurlijk om zelf iets te knutselen waarmee je vanuit de auto naar het net kunt exporteren en dit vervolgens aan te melden als een ander type thuisaccu dat wel is goedgekeurd. Maar het mag uiteraard niet.
Er mogen alleen goedgekeurde apparaten gebruikt worden, er is dus een whitelist met door de netbeheerders gehomologeerde apparaten.
Er zijn op dit moment geen goedgekeurde V2G laadinrichtingen, dat wordt tegengehouden om het eens te worden over regelgeving e.d.
Het fijne weet ik er ook niet van, maar dit is wel de reden waarom het nog niet mag.
Niets houdt je tegen natuurlijk om zelf iets te knutselen waarmee je vanuit de auto naar het net kunt exporteren en dit vervolgens aan te melden als een ander type thuisaccu dat wel is goedgekeurd. Maar het mag uiteraard niet.
En als je DGA / eigenaar / zzp-er bent, of kantoor aan huis met eigen aansluiting of SAP, kun je jezelf toestemming geven om over te hevelen. Dan is t alsnog fraude.janne_nl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:14:
Laden op het werk (nou ja op kosten van de werkgever), zal se belasting niet alleen zien als loon in natura. De werkgever zal dat ook zien als diefstal als daar geen toestemming voor is gegeven.
Voor degene die mijn verhaal een beetje meegelezen hebben betreffende mijn plotselinge sterke terugval van mijn SOH.
Van de een op de andere dag in augustus was mijn GOM bij 42% SOC ineens 90 km gezakt. De dealer gebeld waarbij ik de desbetreffende persoon pas na 1,5 week aan de lijn kreeg vanwege de vakantieperiode.
In de tussentijd een OBD dongle aangeschaft en daarbij geconstateerd een SOH van 80,9%. Behoorlijk laag dus. Dit besproken met de dealer en voor 23 september staat een afspraak gepland voor onderzoek.
N.a.v. meerdere suggesties op dit forum heb ik in de tussentijd de auto 100% geladen. Dit heeft niet geleid tot een verandering van de SOH. Een andere suggesties was om de auto bij 20% op te laden tot 100% en te kijken wat dit doet. Ik zit nu op 25% dus dat kan ik bijna gaan doen.
Ik kijk regelmatig d.mv. de OBD dongle wat de SOH is en eigenlijk verandert deze niet en blijft op 80,9% staan. Tot gisterenmorgen en deze van de ene op de andere dag ineens 86,8% aangaf.
Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Alle eventuele opmerkingen en suggesties kan ik meenemen naar de dealer voor het onderzoek in september.
Van de een op de andere dag in augustus was mijn GOM bij 42% SOC ineens 90 km gezakt. De dealer gebeld waarbij ik de desbetreffende persoon pas na 1,5 week aan de lijn kreeg vanwege de vakantieperiode.
In de tussentijd een OBD dongle aangeschaft en daarbij geconstateerd een SOH van 80,9%. Behoorlijk laag dus. Dit besproken met de dealer en voor 23 september staat een afspraak gepland voor onderzoek.
N.a.v. meerdere suggesties op dit forum heb ik in de tussentijd de auto 100% geladen. Dit heeft niet geleid tot een verandering van de SOH. Een andere suggesties was om de auto bij 20% op te laden tot 100% en te kijken wat dit doet. Ik zit nu op 25% dus dat kan ik bijna gaan doen.
Ik kijk regelmatig d.mv. de OBD dongle wat de SOH is en eigenlijk verandert deze niet en blijft op 80,9% staan. Tot gisterenmorgen en deze van de ene op de andere dag ineens 86,8% aangaf.
Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Alle eventuele opmerkingen en suggesties kan ik meenemen naar de dealer voor het onderzoek in september.
@gjcvrogjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:34:
[...]
En kun je dan aanwijzen in dat topic waar ze een EV gebruiken om hun huis van stroom te voorzien? Dus V2G? Ik zie zo snel alleen vaste accu's?
offtopic:
Ik heb nog niet zo lang geleden daar zelf expliciet de vraag gesteld en kreeg van minstens 2 gebruikers reactie dat ze V2G gebruiken. Dus dat kun je zelf nalezen daar.
Ik heb nog niet zo lang geleden daar zelf expliciet de vraag gesteld en kreeg van minstens 2 gebruikers reactie dat ze V2G gebruiken. Dus dat kun je zelf nalezen daar.
<John O`Mill>
ASW1 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:56:
Als je wilt terugleveren moet je dit verplicht aanmelden bij de netbeheerder.
offtopic:
Die van Sigenergy voor de thuisaccu. Precies diezelfde omvormer wordt gebruikt voor V2G.
Die van Sigenergy voor de thuisaccu. Precies diezelfde omvormer wordt gebruikt voor V2G.
Er zijn op dit moment geen goedgekeurde V2G laadinrichtingen.
offtopic:
Toch wel: die van Sigenergy.
Toch wel: die van Sigenergy.
<John O`Mill>
V2G kunnen we beter in het V2G-topic voortzetten voordat een modje ons afbreekt.
<John O`Mill>
Waarom is dat vreemd? Dit is een groep is die geinteresseerd is in technologie rond electrische auto's, een interesse die niet beperkt is tot de e-Niro. Velen van ons zullen ooit overwegen een andere auto aan te schaffen of hebben al een tweede EV van een ander merk.DaanTriple7 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:
Waarom gaat het in dit topic eigenlijk over V2G?
[Afbeelding]
Het is daarom helemaal niet vreemd dat de discussie af en toe linksaf gaat richting V2G, in plaats van rechtdoor richting de e-Niro. Als dat gebeurt dat is er meestal wel iemand die ons er vriendelijk op wijst dat er een apart topic is en dan gaan we vrolijk verder met praten over de e-Niro.
Dat het niet ondersteund wordt wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Zeker als je rechtstreeks toegang krijgt tot de accu via de 2 gelijkstroom punten in de stekker, hoef je alleen de software maar te laten geloven dat er geladen kan worden.DaanTriple7 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:
Waarom gaat het in dit topic eigenlijk over V2G?
[Afbeelding]
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter EVs with CCS tested for efficiency
Mee eens, dit is een topic over de e-Niro van en met e-Niro enthousiastelingen en gaat over deze auto en af en toe over dingen er omheen. Wanneer dat niet te veel uit de hand loopt is dat toch prima? Anders moet je telkens voor iets afwijkends gelijk naar een ander topic en dan hopen dat de andere mensen waarmee je in dit topic veel info uitwisselt, toevallig ook dat andere topic ontdekken!multikoe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:51:
[...]
Waarom is dat vreemd? Dit is een groep is die geinteresseerd is in technologie rond electrische auto's, een interesse die niet beperkt is tot de e-Niro. Velen van ons zullen ooit overwegen een andere auto aan te schaffen of hebben al een tweede EV van een ander merk.
Het is daarom helemaal niet vreemd dat de discussie af en toe linksaf gaat richting V2G, in plaats van rechtdoor richting de e-Niro. Als dat gebeurt dat is er meestal wel iemand die ons er vriendelijk op wijst dat er een apart topic is en dan gaan we vrolijk verder met praten over de e-Niro.
Inderdaad. Zie hier voor een lijst met auto’s waarbij V2G bewezen werkt, ook als de fabrikant het niet ondersteunt.gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:51:
[...]
Dat het niet ondersteund wordt wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Zeker als je rechtstreeks toegang krijgt tot de accu via de 2 gelijkstroom punten in de stekker, hoef je alleen de software maar te laten geloven dat er geladen kan worden.
<John O`Mill>
Ik had bij Kia maar weer eens nagevraagd of de nieuwe Google Search en POI database ook op de gen5w systemen zou moeten werken.
Ik kreeg de volgende reactie:
Ik kreeg de volgende reactie:
Zal mij benieuwen. Wat ik zo gezien/gehoord heb, kan het de functionaliteit wel flink verbeteren, in ieder geval voor mij persoonlijk...Mina Sawers:
Ik heb het net nagevraagd bij onze technici en ze hebben me uitgelegd dat de Google POI-database en het zoeken naar POI's via Google Zoeken nu aangeven dat het voor de auto's met platform ccNC is, maar dat het in de nabije toekomst voor de meeste auto's zou moeten zijn. Dus in principe proberen ze het nog steeds met één platform, maar zodra ze zeker weten dat het voor alle auto's beschikbaar zal zijnOrigineel weergeven
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar V2L is geen V2G. V2L is gewoon ontladen via een type 2 contrastekker. V2H of V2G moet ook de laadpaal dit aankunnen en gaat ook over grotere vermogens en volumes.gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:51:
[...]
Dat het niet ondersteund wordt wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Zeker als je rechtstreeks toegang krijgt tot de accu via de 2 gelijkstroom punten in de stekker, hoef je alleen de software maar te laten geloven dat er geladen kan worden.
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter EVs with CCS tested for efficiency
En ik heb altijd begrepen dat de uitdaging in dat V2G zit in de synchronisatie van/met de netfrequentie. Als dat niet goed gebeurt introduceer je instabiliteit in het net. Maar eerlijk gezegd: ik heb er geen verstand vanVaevictis_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:07:
[...]
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar V2L is geen V2G. V2L is gewoon ontladen via een type 2 contrastekker. V2H of V2G moet ook de laadpaal dit aankunnen en gaat ook over grotere vermogens en volumes.
Ja, je hebt gelijk, V2L is iets anders dan V2G, maar in basis ging het er over dat je niet per se afhankelijk hoeft te zijn van wat de fabrikant je aanbied. Wat dit laat zien is dat het soms mogelijk is om toegang te krijgen tot de accu via de gelijkstroompinnen, en vanuit daar kun je verder zoeken naar de mogelijkheden.Vaevictis_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:07:
[...]
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar V2L is geen V2G. V2L is gewoon ontladen via een type 2 contrastekker. V2H of V2G moet ook de laadpaal dit aankunnen en gaat ook over grotere vermogens en volumes.
In dit geval zijn ze heel erg verwant aan elkaar, omdat in beide gevallen de omvormer niet IN de auto zit, maar extern. Auto's die V2L standaard aanbieden hebben vaak in bidirectionele omvormer ingebouwd, en dat heeft de Niro in ieder geval niet.
Precies wat elke omvormer voor zonnepanelen doet. Van gelijkspanning wisselspanning maken, geschikt voor het net.multikoe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:12:
[...]
En ik heb altijd begrepen dat de uitdaging in dat V2G zit in de synchronisatie van/met de netfrequentie. Als dat niet goed gebeurt introduceer je instabiliteit in het net. Maar eerlijk gezegd: ik heb er geen verstand van
Dat klopt. Net synchronisatie is het punt zonder net synchronisatie moet de lader (maar elke omvormer) uitschakelen bij productie. Daarom gaan PV omvormers ook uit als er geen netspanning meer is.multikoe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:12:
[...]
En ik heb altijd begrepen dat de uitdaging in dat V2G zit in de synchronisatie van/met de netfrequentie. Als dat niet goed gebeurt introduceer je instabiliteit in het net. Maar eerlijk gezegd: ik heb er geen verstand van
Met V2H/V2G is ook de implementatie in de auto een aandachtspunt, de meeste auto's die het nu al kunnen mogen maar heel beperkt terugleveren.
Ik wacht het allemaal wel af wanneer V2G een ding wordt in ons land, zal nog wel wat water door de Rijn stromen. Zal vast economisch niet haalbaar zijn om de e-Niro om te bouwen om geschikt te maken, dus lijkt me verder ook niet echt een onderwerp voor dit topic.
Ik snap dat velen alleen in dit topic leven, maar GoT is breder en er zijn afzonderlijke topics voor V2G zoals Over V2G; laden en ontladen
Ik snap dat velen alleen in dit topic leven, maar GoT is breder en er zijn afzonderlijke topics voor V2G zoals Over V2G; laden en ontladen
Euh ja, hangt er een beetje vanaf wat voor zitmaaier het was. De meeste benzine-zitmaaiers hebben gewoon een 12V startaccu, dus die kun je in principe zonder problemen met een auto jumpstarten. Bij een volledig elektrische zitmaaier ligt het anders, die werken vaak met 36V of 48V accu’s en dan kun je er met een autoaccu sowieso weinig mee.gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:56:
[...]
Ik ben gewoon voorzichtig sinds mijn zwager de boordcomputer van zijn audi kon vervangen nadat hij probeerde de zitmaaier te jumpstarten. Kan toeval zijn, maar sindsdien gebruik ik altijd een losse accu. Scheelt natuurlijk dat die zo in de garage staat, maar anders had ik waarschijnlijk een jumpstarter gekocht.
Dat de boordcomputer van die Audi stukging klinkt daarom eerder als een spanningspiek of verkeerde aansluiting bij het starten, niet zozeer omdat het per se een zitmaaier betrof. Bij een E-Niro gaat het bij 12V jumpstarten meestal prima, die heeft gewoon een DC/DC converter en kan daar wel tegen, zolang je de kabels maar goed aansluit.
Jep allemaal aannames die het zouden kunnen verklaren, maar nee, redelijk simpele zitmaaier, 12v Accu, netjes op de juiste manier aangesloten volgens mij zelfs de auto gestart. Diesel, dus ook nog eens een flinke accu. En toch kaduuk. Ohja, en iemand die redelijk wat van auto's en elektronica af weet. Dus niet de eerste de beste hilbilly. Heeft ook zelf weer de computer vervangen.DutchKel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:25:
[...]
Euh ja, hangt er een beetje vanaf wat voor zitmaaier het was. De meeste benzine-zitmaaiers hebben gewoon een 12V startaccu, dus die kun je in principe zonder problemen met een auto jumpstarten. Bij een volledig elektrische zitmaaier ligt het anders, die werken vaak met 36V of 48V accu’s en dan kun je er met een autoaccu sowieso weinig mee.
Dat de boordcomputer van die Audi stukging klinkt daarom eerder als een spanningspiek of verkeerde aansluiting bij het starten, niet zozeer omdat het per se een zitmaaier betrof. Bij een E-Niro gaat het bij 12V jumpstarten meestal prima, die heeft gewoon een DC/DC converter en kan daar wel tegen, zolang je de kabels maar goed aansluit.
Vandaag wederom na 2x zeer korte laadsessies (mag 4,x kWh geladen) was de repercursie instelling gereset. Sterker nog, na een korte rit en stop, bij het wegrijden direct weer een reset. Blijft bijzonder.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
netjes opgelost!DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:05:
[Afbeelding]
Nieuwe bekleding voor de zitting. Gewoon onder garantie.
Ik zal mijn stoel dan ook maar eens in de gaten houden. Het isnog niet gescheurd, maar er zitten wel barstjes in het materiaal en ik heb nog 25.000 km garantie.
Uhu. Wel jammer dat het nodig is. Er is nog niets mis met de bekleding van m'n Mitsubishi uit 1993, en de stoelen in m'n Mitsubishi uit 2008 lijken nog nieuw.
Dit kia kippenleer zou gemaakt zijn van gerecyclede pet-flessen uit de zee... Hoe duurzaam is dat als je het elke 5 jaar moet vervangen?
Dit kia kippenleer zou gemaakt zijn van gerecyclede pet-flessen uit de zee... Hoe duurzaam is dat als je het elke 5 jaar moet vervangen?
[ Voor 11% gewijzigd door DaanTriple7 op 12-09-2025 09:19 ]
Ik denk dat het meer de combinatie is. Er zit een vrij harde plastic rand die elke keer in de bekleding wordt gedrukt als je in en uitstapt. En voor zover ik kon voelen was de rand ook vrij scherp.DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:17:
Uhu. Wel jammer dat het nodig is. Er is nog niets mis met de bekleding van m'n Mitsubishi uit 1993, en de stoelen in m'n Mitsubishi uit 2008 lijken nog nieuw.
Ja dat viel mij ook op , het is precies op de rand van het harde plastic. Ik zat er zelfs aan te denken om daar misschien zelf een afronding aan de schuren met een fijn schuurpapiertje. het hoeft maar net het ergste eraf en zit buiten het zicht. Had dat alleen misschien wat eerder moeten doengjcvro schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat het meer de combinatie is. Er zit een vrij harde plastic rand die elke keer in de bekleding wordt gedrukt als je in en uitstapt. En voor zover ik kon voelen was de rand ook vrij scherp.
Kan een scherpe rand zijn van de spuitgietmal, waarbij het ene onderdeel dit meer kan hebben dan een ander.
Je zou hopen dat dit even gecontroleerd en evt. gladgeschuurd wordt voor montage.
Als je er nog tussen komt kun je het ook zelf achteraf doen, zal eens voelen bij mijn eigen stoel.
Je zou hopen dat dit even gecontroleerd en evt. gladgeschuurd wordt voor montage.
Als je er nog tussen komt kun je het ook zelf achteraf doen, zal eens voelen bij mijn eigen stoel.
en anders waarschijnlijk het kunststof paneel even loshalen, dan kun je er prima bij zonder de bekleding verder te beschadigen...ASW1 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:48:
Kan een scherpe rand zijn van de spuitgietmal, waarbij het ene onderdeel dit meer kan hebben dan een ander.
Een paar dagen geleden bovenstaande geplaatst. Nog geen reactie gezien.Dennis 1 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:56:
Voor degene die mijn verhaal een beetje meegelezen hebben betreffende mijn plotselinge sterke terugval van mijn SOH.
Ik heb hem gezien, maar kan niet in jouw BMS kijken vanaf hier. Sluit een OBD-dongle aan en doe even een printscreen van je celspanningen. Ik weet zeker dat je een of enkele cellen gaat zien met een lager voltage dan de rest -> slechte cellen -> slechte SOH.Dennis 1 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:37:
[...]
Een paar dagen geleden bovenstaande geplaatst. Nog geen reactie gezien.Hebben jullie hier dus ook geen verklaring voor?
@DaanTriple7 Bedankt voor je reactie! Ik ga morgen kijken en zal de printscreens hier delen.DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:51:
[...]
Ik heb hem gezien, maar kan niet in jouw BMS kijken vanaf hier. Sluit een OBD-dongle aan en doe even een printscreen van je celspanningen. Ik weet zeker dat je een of enkele cellen gaat zien met een lager voltage dan de rest -> slechte cellen -> slechte SOH.
Ik vind het vreemd dat de SOH in augustus ineens van de 1 op de andere dag 80,9% was (wat erg laag is) en daarna van de 1 op de andere dag vorige week wat hoger met 86,8%. Een slechte cel herstelt zichzelf toch niet?
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 12-09-2025 22:37 ]
Pfff, ik heb weer de grootste moeite om de meest recente update van september te installeren op een e-Niro 2020. Heb nu al verschillende keren geprobeerd om de firmware te downloaden op een Mac naar een USB-key en die in de e-Niro te proberen. Bestanden worden gevalideerd, installatie wordt gestart en dan stopt die en herstart de auto.
Zo ontzettend frustrerend dat het absoluut niet duidelijk is waar het vastloopt. Oh en de e-Niro is supergevoelig, want als maar het minste verborgen macOS bestand op de USB-key staat, weigert hij zelfs de installatie op te starten
Zo ontzettend frustrerend dat het absoluut niet duidelijk is waar het vastloopt. Oh en de e-Niro is supergevoelig, want als maar het minste verborgen macOS bestand op de USB-key staat, weigert hij zelfs de installatie op te starten
Ik denk eerder dat er een module stuk is ipv een cel. Ik weet niet zeker hoe het accupakket van de niro is opgebouwd, maar vaak heeft elke groep cellen een eigen controller. Als 1 van de controllers een storing heeft zou je dit gedrag kunnen krijgen. Vocht of slechte verbinding.Dennis 1 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:24:
[...]
@DaanTriple7 Bedankt voor je reactie! Ik ga morgen kijken en zal de printscreens hier delen.
Ik vind het ook vreemd dat de SOH in augustus 80,9% was (wat ook laag is) en van de 1 op de andere dag vorige week wat hoger met 86,8%. Een slechte cel herstelt zichzelf toch niet?
@gjcvro Bedankt voor je reactie! Je opmerking kan ik meenemen bij de afspraak bij de dealer op 23 september.gjcvro schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:37:
[...]
Ik denk eerder dat er een module stuk is ipv een cel. Ik weet niet zeker hoe het accupakket van de niro is opgebouwd, maar vaak heeft elke groep cellen een eigen controller. Als 1 van de controllers een storing heeft zou je dit gedrag kunnen krijgen. Vocht of slechte verbinding.
Kan ik met de OBD dongle inzicht krijgen in een kapotte module of storing van een controller? Ik weet niet waar ik dan naar moet kijken.
Denk niet dat je het zomaar kunt vinden, ik baseer mijn gok een beetje op dit soort filmpjes:Dennis 1 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:42:
[...]
@gjcvro Bedankt voor je reactie! Je opmerking kan ik meenemen bij de afspraak bij de dealer op 23 september.
Kan ik met de OBD dongle inzicht krijgen in een kapotte module of storing van een controller? Ik weet niet waar ik dan naar moet kijken.
YouTube: Elbilmek trying to repair Kia Soul 27 kWh battery
En ik zie een dealer niet zo snel de pack uit elkaar halen, die wil er alleen een andere onder schroeven. Ik heb wel eens gehoord dat er ergens in brabant een bedrijf zit dat zich gespecialiseerd heeft in accu reparatie, maar wellicht zijn er intussen meer in NL te vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door gjcvro op 12-09-2025 23:25 ]
Zolang de auto nog in de garantie zit laat je zoiets toch lekker door de dealer uitzoeken?gjcvro schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:22:
[...]
Denk niet dat je het zomaar kunt vinden, ik baseer mijn gok een beetje op dit soort filmpjes:
YouTube: Elbilmek trying to repair Kia Soul 27 kWh battery
En ik zie een dealer niet zo snel de pack uit elkaar halen, die wil er alleen een andere onder schroeven. Ik heb wel eens gehoord dat er ergens in brabant een bedrijf zit dat zich gespecialiseerd heeft in accu reparatie, maar wellicht zijn er intussen meer in NL te vinden.
Bovendien meen ik al foto’s gezien te hebben dat zo’n accupakket onder de auto uitgehaald werd door de dealer, opengemaakt en onderdelen vervangen. Zo heel vreemd lijkt me dat niet, zolang je de juiste ‘gereedschappen’ hebt, zoals een bok waar die accu op kan rusten.
<John O`Mill>
Zou kunnen, ik verwacht zelf eerder net als met sommige andere onderdelen zoals vroeger een motor of dynamo, dat voor een revisie het ding naar een centraal punt gaat waar ze dat de hele dag door doen.Hippe Lip schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:07:
[...]
Zolang de auto nog in de garantie zit laat je zoiets toch lekker door de dealer uitzoeken?
Bovendien meen ik al foto’s gezien te hebben dat zo’n accupakket onder de auto uitgehaald werd door de daler, opengemaakt en onderdelen vervangen. Zo heel vreemd lijkt me dat niet, zolang je de juiste ‘gereedschappen’ hebt, zoals een bok waar die accu op kan rusten.
Nou moet ik ook toegeven dat mijn vertrouwen in de (expertise van) dealers hier erg laag is, zal ook meehelpen in mijn gedachtegang.
Ik heb zojuist gekeken naar de celspanningen en ze zijn van alle 98 cellen gelijk, namelijk 4,1 V. Eén screenshot gedeeld, de rest is hetzelfde. Wellicht is er dan toch wat anders aan de hand?DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:51:
[...]
Ik heb hem gezien, maar kan niet in jouw BMS kijken vanaf hier. Sluit een OBD-dongle aan en doe even een printscreen van je celspanningen. Ik weet zeker dat je een of enkele cellen gaat zien met een lager voltage dan de rest -> slechte cellen -> slechte SOH.
:strip_exif()/f/image/4mYFPH7xIX8dbxe2ob8MCwDp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan denk ik dat @gjcvro in de juiste richting zit.
Dat zou inderdaad zomaar kunnen zijn. Ik hoop dat ze het kunnen vinden en oplossen onder garantie.DaanTriple7 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:12:
Dan denk ik dat @gjcvro in de juiste richting zit.
@gjcvro @DaanTriple7 Bedankt voor het meedenken!
[ Voor 8% gewijzigd door Dennis 1 op 13-09-2025 10:40 ]
Jeetje, echt wel randdebielen bij Kia 
/f/image/9QfI9SNjVTTxW49mugaKrzqe.png?f=fotoalbum_large)
Dit staat op de USB-sleutel, maar de auto weigert de update "Can't find media files".
De update-procedure in de wagen is echt wel supergevoelig en weigert om een of andere onbekende reden om de installatie op te starten. Ook echt wel brak dat je de firmware via hun app *moet* downloaden en dat je niet simpelweg een installatie-bestand van een server kan downloaden en zelf uitpakken.
/f/image/9QfI9SNjVTTxW49mugaKrzqe.png?f=fotoalbum_large)
Dit staat op de USB-sleutel, maar de auto weigert de update "Can't find media files".
De update-procedure in de wagen is echt wel supergevoelig en weigert om een of andere onbekende reden om de installatie op te starten. Ook echt wel brak dat je de firmware via hun app *moet* downloaden en dat je niet simpelweg een installatie-bestand van een server kan downloaden en zelf uitpakken.
Valt wel mee toch? De update app controleert netjes jouw auto versie in een wizard en zet dan de usb stick zo klaar dat hij geformatteerd in juiste opstart routine staat.plmagis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:23:
[Afbeelding]
In jouw geval zou ik de app gewoon nog een keer draaien om de usb goed te formatteren en nogmaals erop te laten zetten.
@Get!em In mijn ervaring valt dat dus helemaal niet mee.Get!em schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:34:
[...]
Valt wel mee toch? De update app controleert netjes jouw auto versie in een wizard en zet dan de usb stick zo klaar dat hij geformatteerd in juiste opstart routine staat.
In jouw geval zou ik de app gewoon nog een keer draaien om de usb goed te formatteren en nogmaals erop te laten zetten.
- Downloaden van de software duurt telkens belachelijk lang (>15min) via de app voor amper 25GB (zelfs via mijn 300Mbps lijn, 't Lijkt alsof de software uit Zuid Korea moet komen.
- Uitpakken via de app naar de USB duurt nog eens >30min.
Oh en als je niet oplet, zet de Mac verborgen .spotlight bestanden die de e-Niro helemaal niet leuk vindt.
Uiteindelijk bleek het een adapter te zijn die in de trekhaak stroom aansluiting zat waardoor de Brink elektronica dacht dat er iets achter de auto hing en daarom het mistachterlicht niet liet aangaan.Leader98 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:42:
Ik vermoed dat het mistachterlicht van mijn MY20 defect is.
- Is dat een los lampje dat te vervangen is of moet dan de hele unit worden vervangen?
- En zou een defecte unit (als dat het is) onder de 7 jaar Kia garantie vallen?
(alle beurten netjes op tijd gehad, dus de auto valt nog die garantie)
Adapter eruit -> mistachterlicht werkt naar behoren.
Dank aan de dealer want ik heb er wel naar gekeken maar het was me niet opgevallen dat ik iets uit die trekhaak pot kon halen.
Ik weet niet of het bij de Mac anders werkt, maar ik heb eigenlijk ook weinig problemen steeds (via Windows systeem).plmagis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:51:
[...]
@Get!em In mijn ervaring valt dat dus helemaal niet mee.Om dan een installatie die in het beste geval weigert op te starten zonder dat het duidelijk is of er nu een fout was in stap 1 of stap 2. Maar heb intussen ook al twee keer gehad dat de e-Niro de setup bestanden valideert, de hele installatie-procedure doorloopt tot 21% om dan na >15min af te breken met een vage foutmelding.
- Downloaden van de software duurt telkens belachelijk lang (>15min) via de app voor amper 25GB (zelfs via mijn 300Mbps lijn, 't Lijkt alsof de software uit Zuid Korea moet komen.
Oh en als je niet oplet, zet de Mac verborgen .spotlight bestanden die de e-Niro helemaal niet leuk vindt.
Ja, het duurt wat lang, maar het wordt allemaal wel netjes uitgevoerd.
En opnieuw afgebroken: bestanden opnieuw gedownload, opnieuw weggeschreven naar de USB sleutel, opnieuw gevalideerd door de e-Niro, maar voor ie voorbij de 0% installatie komt opnieuw een foutmelding bij het bijwerken van de infotainment software.bnwgraaf schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:03:
[...]
Ik weet niet of het bij de Mac anders werkt, maar ik heb eigenlijk ook weinig problemen steeds (via Windows systeem).
Ja, het duurt wat lang, maar het wordt allemaal wel netjes uitgevoerd.
Mogelijk oorzaken: probleem met de USB-sleutel of met de USB-hub (Recente MacBook Pro heeft geen USB-A poorten meer.)
Vertrekken morgen op vakantie en na een dozijn tevergeefse pogingen om te updaten, geef ik het (voorlopig) op.
Lastig idd.plmagis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:16:
[...]
En opnieuw afgebroken: bestanden opnieuw gedownload, opnieuw weggeschreven naar de USB sleutel, opnieuw gevalideerd door de e-Niro, maar voor ie voorbij de 0% installatie komt opnieuw een foutmelding bij het bijwerken van de infotainment software.
Mogelijk oorzaken: probleem met de USB-sleutel of met de USB-hub (Recente MacBook Pro heeft geen USB-A poorten meer.)
Vertrekken morgen op vakantie en na een dozijn tevergeefse pogingen om te updaten, geef ik het (voorlopig) op.
Ik heb hier nog een werkende en geteste usb liggen voor een eNiro 2020. Lenen?
Overigens, ik vind t hier ook wel onhandig. Ik kan en mag dit downloaden niet op mijn werk laptop. Dus ik doe t op een oude laptop met 250GB ssd. Maar om dan daarop 55GB vrij te hebben voor dit proces is nog best onhandig. Qua traagheid boeit me niet echt, ik zet de laptop aan met de download en check een dagdeel later of t gelukt is. Zelfde met de auto updaten, ik start de auto op de oprit, duw de USB er in, start update en kijk 2 uur later wel of t gelukt is.
Dat kan wel, met wat stappen. Ik heb geen windows of Mac dus ik draai de installer via Wine, en die installer is niks meer dan een Kia branded Balena Etcher oid. Hij pakt de files uit naar een tijdelijke locatie en kopieert ze dan naar de USB stick.plmagis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:23:
[Afbeelding]
Dus als je de installer laat draaien tot alle bestanden zijn uitgepakt, kun je er daarna mee doen wat je zelf wilt.
Zo heb ik vorig jaar zelf de update voor onze toenmalige Kona gedaan.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Net de installer voor windows gedownload (nieuwe pc) update gedownload en op sd kaart gezet, sd kaart in usb reader gestoken en auto geupdate. 1e keer foutmelding installatie mislukt. Domweg nog een keer gestart en inmiddels klaar. Werkt prima voor mij, en had dus ook niet echt iets aan de hele OTA update, waarvan ik het onzin vind dat je daar voor moet betalen. De andere EV is heeft gisteravond de zoveelste update geïnstalleerd, kosteloos
Euh... Ik weet niet wat jij langzaam vind maar als ik 25GB terug reken als je het in 15 minuten download dan download je met gemiddeld meer dan 27MB/s dat is vrijwel het maximale van je 300mbit/s lijn en dus supersnel.plmagis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:51:
[...]
@Get!em In mijn ervaring valt dat dus helemaal niet mee.Om dan een installatie die in het beste geval weigert op te starten zonder dat het duidelijk is of er nu een fout was in stap 1 of stap 2. Maar heb intussen ook al twee keer gehad dat de e-Niro de setup bestanden valideert, de hele installatie-procedure doorloopt tot 21% om dan na >15min af te breken met een vage foutmelding.
Ik heb vandaag de speakers in de achterdeuren vervangen voor een coaxiale set, de JBL GTO629.
Heel erg teleurgesteld. De lage tonen klinken aardig vervormd.
Ik weet dat het niet aan de speakers ligt, maar aan de te zwakke HU die waarschijnlijk ook een 'geoptimaliseerd signaal' geeft aan z'n standaard chinaspeakers.
De speakers in de voordeuren gaan ook nog op de schop, maar ik ga eerst een versterker monteren en alle signaalkabels via die 4-kanaals versterker terug naar de deuren laten lopen. Zo kan ik ook wat ongewenste toonhoogtes filteren, en de speakers voorzien van fatsoenlijk vermogen.
Niet zo blij mee.
Wordt vervolgd..
Ik weet dat het niet aan de speakers ligt, maar aan de te zwakke HU die waarschijnlijk ook een 'geoptimaliseerd signaal' geeft aan z'n standaard chinaspeakers.
De speakers in de voordeuren gaan ook nog op de schop, maar ik ga eerst een versterker monteren en alle signaalkabels via die 4-kanaals versterker terug naar de deuren laten lopen. Zo kan ik ook wat ongewenste toonhoogtes filteren, en de speakers voorzien van fatsoenlijk vermogen.
Niet zo blij mee.
Wordt vervolgd..
Inderdaad, dat is een optimale downloadsnelheid en al helemaal als het 'uit Zuid Korea' moet komen. Alsof dat enig verschil zou maken.DutchKel schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:42:
[...]
Euh... Ik weet niet wat jij langzaam vind maar als ik 25GB terug reken als je het in 15 minuten download dan download je met gemiddeld meer dan 27MB/s dat is vrijwel het maximale van je 300mbit/s lijn en dus supersnel.

Ik ben nieuwsgierig, met welke reden zou je dit willen? Was je ontevreden over het geluid?DaanTriple7 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:05:
Ik heb vandaag de speakers in de achterdeuren vervangen voor een coaxiale set, de JBL GTO629.
Niet zo blij mee.
Wordt vervolgd..
@DutchKel
Dat kan ik niet uitleggen zonder dat dit bericht wordt aangepast door een mod.
Ik kan het wel samenvatten: als je goed geluid gewend bent is de audio in de Niro om van te kotsen.
Ik kan het wel samenvatten: als je goed geluid gewend bent is de audio in de Niro om van te kotsen.
[ Voor 6% gewijzigd door DaanTriple7 op 14-09-2025 19:49 ]
Nu de Niro is vervangen door de Inster heb ik een frunk over: https://www.thingiverse.com/thing:4945710/files
Als je interesse hebt stuur maar een DM. Ik woon in Twente.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
En hoe bevalt de inster tov de Niro?DonJuape schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:49:
Nu de Niro is vervangen door de Inster heb ik een frunk over: https://www.thingiverse.com/thing:4945710/files
Ook benieuwd hoe de Inster presteert t.o.v. de e-niro inderdaad.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Rijdt net zo prettig als de Niro. Je hebt niet het gevoel dat je in een kleine auto zit (mijn vrouw is dit niet met me eens).
iPedal is fantastisch: OPD tot stilstand. Irritant is dat je elke start ECO mode moet selecteren, iPedal moet selecteren en de snelheids en attention warning uit moet schakelen. Dat zijn best veel clicks en het duurt (net als bij de Niro) even voordat hij überhaupt reageert op het settings menu.
iPedal is fantastisch: OPD tot stilstand. Irritant is dat je elke start ECO mode moet selecteren, iPedal moet selecteren en de snelheids en attention warning uit moet schakelen. Dat zijn best veel clicks en het duurt (net als bij de Niro) even voordat hij überhaupt reageert op het settings menu.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
@DutchKel & @rowicom : mijn punt is dat je 0,0% feedback krijgt over wat er waar fout is gegaan. Bij het downloaden, bij het uitpakken of bij het kopieren? De auto weigert simpelweg en soms zelfs *na* het valideren. En de enige keuze is telkens het hele proces doorlopen, wat zelfs aan de max. downloadsnelheid telkens zowat een uur duurt. Is gewoon frustrerend en moet toch wel beter kunnen, lijkt me.rowicom schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:19:
[...]
Inderdaad, dat is een optimale downloadsnelheid en al helemaal als het 'uit Zuid Korea' moet komen. Alsof dat enig verschil zou maken.Maar ja, 'randdebielen daar bij Kia' volgens @plmagis
DmDonJuape schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:49:
Volgens mij kun je de download ook lokaal opslaan voordat je hem op de stick zet, dus die stap (downloaden) kun je dan overslaan. En wat ik eerder ook al aangaf, ik kreeg de eerste keer ook een foutmelding, daarna zonder iets veranderd nog een keer de update aangezet, en toen liep hij wel door..plmagis schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:46:
[...]
@DutchKel & @rowicom : mijn punt is dat je 0,0% feedback krijgt over wat er waar fout is gegaan. Bij het downloaden, bij het uitpakken of bij het kopieren? De auto weigert simpelweg en soms zelfs *na* het valideren. En de enige keuze is telkens het hele proces doorlopen, wat zelfs aan de max. downloadsnelheid telkens zowat een uur duurt. Is gewoon frustrerend en moet toch wel beter kunnen, lijkt me.
Ik heb wel 1 keer gehad dat de gebruikte usb stick niet goed bleek om 1 of andere reden, toen een andere gepakt en die deed het meteen probleemloos.
Reclame uitingen in de navigatie zijn zo te zien uitgebreid.
Vanmorgen op de wisselstrook in de bocht A6 - A1 ineens een wit rechthoekje midden in het scherm met twee logo's naast elkaar: Shell en Red Bull.
Deze stond een beetje vreemd want de Shell zit na de bocht en niet in de bocht. Net uit de bocht sprong deze alsnog nog naar de juiste positie maar het is zo klein dat je even goed moet focussen waar het om gaat. Het Shell logo is goed herkenbaar maar twee rode stieren van Red Bull is een stuk lastiger.
Of dat logo betekent dat je korting krijgt oid of dat het alleen een kwestie is van laten zien geen idee.
Ga wel zoeken in de instellingen of dit ook uit te zetten is want ik zit hier eigenlijk niet op te wachten.
Vanmorgen op de wisselstrook in de bocht A6 - A1 ineens een wit rechthoekje midden in het scherm met twee logo's naast elkaar: Shell en Red Bull.
Deze stond een beetje vreemd want de Shell zit na de bocht en niet in de bocht. Net uit de bocht sprong deze alsnog nog naar de juiste positie maar het is zo klein dat je even goed moet focussen waar het om gaat. Het Shell logo is goed herkenbaar maar twee rode stieren van Red Bull is een stuk lastiger.
Of dat logo betekent dat je korting krijgt oid of dat het alleen een kwestie is van laten zien geen idee.
Ga wel zoeken in de instellingen of dit ook uit te zetten is want ik zit hier eigenlijk niet op te wachten.
Dat is vrij ongenuanceerdDaanTriple7 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:49:
@DutchKel
Op zich is het versterkervermogen niet heel bijzonder. Een feestje bouwen lukt inderdaad niet. Met wat EQ-bijstelling heb ik het geluid behoorlijk oké gekregen. Een wat fijnere EQ-verdeling (iets meer dan hoog/midden/laag) zou fijn zijn geweest.
Voordeel is wellicht dat ik niet elke dag in de auto rijd en er dus niet continu naar luister. Maar over het algemeen ben ik best tevreden met het geluid van de standaard audio.
Life is not about specs, it is about joy!
Hier ook de eNiro met standaard geluid zonder sub.bartvl schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:20:
[...]
Dat is vrij ongenuanceerd. Ik ben ook goed geluid gewend, en onze auto is nog steeds schoon
. En dan heb ik het zelfs over de e-Niro zonder subwoofer. Ik zal wel een sterke maag hebben...
Op zich is het versterkervermogen niet heel bijzonder. Een feestje bouwen lukt inderdaad niet. Met wat EQ-bijstelling heb ik het geluid behoorlijk oké gekregen. Een wat fijnere EQ-verdeling (iets meer dan hoog/midden/laag) zou fijn zijn geweest.
Voordeel is wellicht dat ik niet elke dag in de auto rijd en er dus niet continu naar luister. Maar over het algemeen ben ik best tevreden met het geluid van de standaard audio.
Maar bij electronische muziek zit je al vrij vlot aan de limiet van de bas en begint die als een scheet te klinken. En daarvoor hoef je volume niet eens erg hoog te hebben.
Een setje van Ben Böhmer hoef ik in iedergeval niet op te zetten...
Ik vind die vergelijkingen van de geluidskwaliteit in een auto als de e-Niro (niet bijzonder stil in EV-land) en met een standaard audio-installatie zonder subwoofer maar apart. Alsof je daar heel bijzondere resultaten van mag verwachten. Gewoon gemiddelde, redelijke installatie zal gewoon gemiddeld, redelijk geluid geven.
Natuurlijk kunnen audiofielen hogere eisen stellen, maar dan ook met bijpassende apparatuur?
Natuurlijk kunnen audiofielen hogere eisen stellen, maar dan ook met bijpassende apparatuur?
<John O`Mill>
Gaat er gewoon om hoe dat standaard geluidsysteem presteert.Hippe Lip schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:24:
Ik vind die vergelijkingen van de geluidskwaliteit in een auto als de e-Niro (niet bijzonder stil in EV-land) en met een standaard audio-installatie zonder subwoofer maar apart. Alsof je daar heel bijzondere resultaten van mag verwachten. Gewoon gemiddelde, redelijke installatie zal gewoon gemiddeld, redelijk geluid geven.
Ik heb ook een volvo van 13 jaar oud, kaalste model (kinetic), standaard audio, en daar is de geluidskwaliteit beduidend beter.
Ik heb daartussen ook nog een andere volvo gehad met premium Harman Kardon geluid met sub en satelliet speakers, en dan zit je inderdaad in een heel andere klasse.
In mijn beleving is de Kia gewoon goed uitgerust op een heel aantal zaken, maar de standaard audio is daar niet een van. Ook de achteruitrijcamera bijv. Werkt en doet wat het moet doen, maar levert binnen zijn jaargang en klasse niet echt goede beelden.
Ik denk dat we een beetje op het verkeerde been zijn gezet door jouw beschrijving van de reactie van je lichaam op de geluidskwaliteit. Zo ongelooflijk ontzettend verschrikkelijk beroerd is dat geluid niet 😁Get!em schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:15:
[...]
Gaat er gewoon om hoe dat standaard geluidsysteem presteert.
Ik heb ook een volvo van 13 jaar oud, kaalste model (kinetic), standaard audio, en daar is de geluidskwaliteit beduidend beter.
Ik heb daartussen ook nog een andere volvo gehad met premium Harman Kardon geluid met sub en satelliet speakers, en dan zit je inderdaad in een heel andere klasse.
In mijn beleving is de Kia gewoon goed uitgerust op een heel aantal zaken, maar de standaard audio is daar niet een van. Ook de achteruitrijcamera bijv. Werkt en doet wat het moet doen, maar levert binnen zijn jaargang en klasse niet echt goede beelden.
De executive heeft toch Harmann Kardon met subwoofer er in zitten?Get!em schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:15:
[...]
Gaat er gewoon om hoe dat standaard geluidsysteem presteert.
Zou best kunnen, ik heb dynamic, dus 1 stap lager.gjcvro schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:10:
[...]
De executive heeft toch Harmann Kardon met subwoofer er in zitten?
Dynamic of Dynamicplus? Maakt trouwens voor het geluid niet uit. Maar als je het geluid zo slecht vind, toch door moeten sparen of beter moeten zoeken, 2e hands liggen de prijzen vaak niet ver uit elkaar.Get!em schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:41:
[...]
Zou best kunnen, ik heb dynamic, dus 1 stap lager.
Mogelijk een verschil in bouwjaar of de markt, maar mijn (Duitse) my20/21 heeft een JBL speaker systeem.gjcvro schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:10:
[...]
De executive heeft toch Harmann Kardon met subwoofer er in zitten?
Overigens voldoet die voor mij ook prima hoor!
Zou ook kunnen, ik weet dat er betere audio in zat, ik weet ook dat het me verder niet boeide.bnwgraaf schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:59:
[...]
Mogelijk een verschil in bouwjaar of de markt, maar mijn (Duitse) my20/21 heeft een JBL speaker systeem.
Overigens voldoet die voor mij ook prima hoor!
2020 Dynamic, die min of meer gelijk is aan de dynamic plus van 2022.gjcvro schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:57:
[...]
Dynamic of Dynamicplus? Maakt trouwens voor het geluid niet uit. Maar als je het geluid zo slecht vind, toch door moeten sparen of beter moeten zoeken, 2e hands liggen de prijzen vaak niet ver uit elkaar.
Maar sparen of niet, als ik nu zoek op gaspedaal, dan zijn de prijzen gestegen of ik had gewoon een goede deal met 100%SoH en 3 fase laden. Dus is me verder prima.
Aaah, sorry ik zie nou dat iemand anders zijn maaginhoud bekeek na het luisteren van muziek.Get!em schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:35:
[...]
2020 Dynamic, die min of meer gelijk is aan de dynamic plus van 2022.
Maar sparen of niet, als ik nu zoek op gaspedaal, dan zijn de prijzen gestegen of ik had gewoon een goede deal met 100%SoH en 3 fase laden. Dus is me verder prima.
Volgens mijn informatie heeft mijn Exec Line een JBL premium soundsysteem, bestaande uit 8 speakers; 2 voor en achter, 2 tweeters, een centerspeaker en een woofer. Klinkt voor mij als leek niet onaardig maar ook niet heel spectaculair.
(de DL heeft er 4 als ik het goed begrijp, dus niet de tweeters, de centerspeaker en de woofer).
(de DL heeft er 4 als ik het goed begrijp, dus niet de tweeters, de centerspeaker en de woofer).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Voor de mensen die met de ingebouwde navigatie rijden: mij viel gisteren ineens een icoontje op, welke ik nog niet eerder heb gezien. Ik heb er geen foto van, maar herkent iemand dit en weet die waarvoor dat is?
Je hebt bij op- en afritten onderaan de grijze balk met rijbaanindeling en -aanwijzing. Nu stond er gisteren bij mij links daarvan een vierkant grijs blokje. Derze stond los van de rijbaanaanwijzingen. Omdat ik mijn scherm in drieeën had gedeeld (links de kaart met de pijl van het rijden, in het midden de drie volgende aanwijzingen en rechts het uitvouwscherm met een bovenaanzicht van de hele route), stond het grijze vierkantje wel direct links van de rijbanen, maar er dus wel los van. Het zou kunnen zijn, dat wanneer je het rechter deel van het scherm niet hebt uitgeklapt, dat het vierkantje verder los staat van de rijbaan informatie.
In het blokje stonden twee pijlen en als ik het me goed herinner was de linker pijl een witte pijl rechtdoor en de rechterpijl een naar rechts afbuigende grijze pijl.
Het blokje kwam tevoorschijn toen ik van een zijweg in moest voegen op de snelweg. Het was op deze baan was alleen mogelijk om in te voegen, dus het was geen weefvak. Het blokje verdween enkele honderden meters nadat ik op de snelweg was ingevoegd.
Als het een aanwijzing was, heb ik geen ide, wat het me vertelde, als het een "drukknop" was, was ik te laat om er op te klikken.
Iemand een idee wat ik bedoel en waar het voor is?
Je hebt bij op- en afritten onderaan de grijze balk met rijbaanindeling en -aanwijzing. Nu stond er gisteren bij mij links daarvan een vierkant grijs blokje. Derze stond los van de rijbaanaanwijzingen. Omdat ik mijn scherm in drieeën had gedeeld (links de kaart met de pijl van het rijden, in het midden de drie volgende aanwijzingen en rechts het uitvouwscherm met een bovenaanzicht van de hele route), stond het grijze vierkantje wel direct links van de rijbanen, maar er dus wel los van. Het zou kunnen zijn, dat wanneer je het rechter deel van het scherm niet hebt uitgeklapt, dat het vierkantje verder los staat van de rijbaan informatie.
In het blokje stonden twee pijlen en als ik het me goed herinner was de linker pijl een witte pijl rechtdoor en de rechterpijl een naar rechts afbuigende grijze pijl.
Het blokje kwam tevoorschijn toen ik van een zijweg in moest voegen op de snelweg. Het was op deze baan was alleen mogelijk om in te voegen, dus het was geen weefvak. Het blokje verdween enkele honderden meters nadat ik op de snelweg was ingevoegd.
Als het een aanwijzing was, heb ik geen ide, wat het me vertelde, als het een "drukknop" was, was ik te laat om er op te klikken.
Ben zelf op zoek naar een tweedehands electrische auto waar evt gezin en redelijk formaat hond in zou kunnen passen, van onder de 25k en een Niro van rond 2021 lijkt mij de beste keuze.
Dus ga binnenkort eens kijken voor een proefrit van eea, maar zijn er behalve de verschillen in lader (1 vs 3 fase, pinnetjes in de poort) nog andere dingen waar ik op moet letten bij de koop? Is er ergens een post met punten in de thread die ik over het hoofd heb gezien?
Dus ga binnenkort eens kijken voor een proefrit van eea, maar zijn er behalve de verschillen in lader (1 vs 3 fase, pinnetjes in de poort) nog andere dingen waar ik op moet letten bij de koop? Is er ergens een post met punten in de thread die ik over het hoofd heb gezien?
Heb je de openingspost al eens doorgelezen?Kirdra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:02:
Ben zelf op zoek naar een tweedehands electrische auto waar evt gezin en redelijk formaat hond in zou kunnen passen, van onder de 25k en een Niro van rond 2021 lijkt mij de beste keuze.
Daar is onlangs nogmaals veel moeite in gestoken om heel erg veel info op een rij te zetten met daarbij ook veel over de verschillen tussen de verschillende modeljaren en uitvoeringen!
Mijn nog niet opgevallen en toevallig dit weekend twee lange ritten op de interne navigatie gedaan. Maar ik heb mijn navigatie nog niet bijgewerkt met de laatste update. Jij wel?bnwgraaf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:48:
Voor de mensen die met de ingebouwde navigatie rijden: mij viel gisteren ineens een icoontje op, welke ik nog niet eerder heb gezien. Ik heb er geen foto van, maar herkent iemand dit en weet die waarvoor dat is?
Let op dat er ook advertenties zijn waarin bij MY20's het bouwjaar 2021 wordt opgegeven. Eerste (jaar) registratie is natuurlijk niet hetzelfde als bouwjaar. Je kan MY checken door naar het 10de karakter van de VIN te kijken (L = 2020, M = 2021). Ook heeft een MY21 een breder infotainment scherm dan een MY20.Kirdra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:02:
Een MY21 64kWh heeft standaard een 3 fase lader en dat scheelt gewoon een paar uur AC laden. Wel zo fijn met dynamische tarieven tenzij het lang waait zoals nu.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.