Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:51
Is ook wel verklaarbaar, een fietsendrager oefent een moment uit op de kogel, plus de neerwaartse druk van fietsen en fietsendrager. De belasting is dus extra groot.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:43
multikoe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:39:
[...]

Is ook wel verklaarbaar, een fietsendrager oefent een moment uit op de kogel, plus de neerwaartse druk van fietsen en fietsendrager. De belasting is dus extra groot.
En wellicht hebben ze geleerd van de wiebelhaak ;)
Bij de HEV hadden we een trekhaak die al bewoog op het moment dat je wat druk op de fietsendrager zette. Die is dus uiteindelijk ook vervangen door een exemplaar met een andere constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:15
Ik zal binnenkort wel een revisie maken voor degene die 300kg mogen trekken. Want dat zijn de enige waar die 100kg voor telt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:14
multikoe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:39:
[...]

Ja precies, zoiets gaf ik ook al aan. De fietsendrager zit gefixeerd, de aanhanger zit beweegbaar vast op de kogel.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:55
DutchKel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:51:
Ik zal binnenkort wel een revisie maken voor degene die 300kg mogen trekken. Want dat zijn de enige waar die 100kg voor telt.
Toch zou ik niet adviseren om van die max kogeldruk gebruik te maken.
De voorwielen hebben zonder kogeldruk al te weinig grip (ten opzichte van het beschikbare vermogen).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 04-09-2025 21:30 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• multikoe
eltron schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:30:
[...]

Toch zou ik niet adviseren om van die max kogeldruk gebruik te maken.
De voorwielen hebben zonder kogeldruk al te weinig grip (ten opzichte van het beschikbare vermogen).
Dat valt wel mee. De "overhang", de afstand tussen kogel en achteras, is heel erg klein en het effect van de druk op de kogel op de voorwielen zal daarom verwaarloosbaar zijn. Vroeger, met die ouderwetse sedans met grote kofferbakken was dat heel anders.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:55
multikoe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:11:
[...]

Dat valt wel mee. De "overhang", de afstand tussen kogel en achteras, is heel erg klein en het effect van de druk op de kogel op de voorwielen zal daarom verwaarloosbaar zijn. Vroeger, met die ouderwetse sedans met grote kofferbakken was dat heel anders.
Het lijkt me sowieso een bizarre combinatie; een karretje van (max) 300kg waarvan 100kg op de kogel drukt(?)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:44
Aankomende dinsdag heb ik (eindelijk! Heilige poep wat een wachttijden) een afspraak bij de kia-garage.
Nu kreeg ik een link om online in te checken, met alvast de verwachte kosten voor de werkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlM6Arl2FM6H0DzVKnqroLeqRJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNfjmDyJ50Un1DL5oxgWkkyv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ehm.. garantie, toch? Ik zit onder de 150k km en hij is van eind 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
@DaanTriple7 alleen wanneer ze iets vinden wat onder garantie gerepareerd gaat worden. Ik vind het wel een prijzige diagnose, ik denk dat ik net zou doen alsof ik dit niet gezien had en niet inchecken.
eltron schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:18:
[...]

Het lijkt me sowieso een bizarre combinatie; een karretje van (max) 300kg waarvan 100kg op de kogel drukt(?)
Een karretje dat 300kg op de as drukt en 100kg (onder voorwaarden) op de kogel, dus 400kg in totaal. Dat is toch mooi meegenomen :)

Nu het toch over trekhaken gaat, ik zat laatst door een montagehandleiding van zo'n ding te bladeren en dat stond in dat de e-Niro een stekker weggestopt heeft zitten in de kofferbak om de kabelboom naar de trekhaak aan te monteren.
Nu was die handleiding (ook) voor een hybride variant, dus ben wel nieuwsgierig of dat klopt.

Heeft iemand hier ervaring met zelf een trekhaak monteren op de e-Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Dr. Donald schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:06:
Een karretje dat 300kg op de as drukt en 100kg (onder voorwaarden) op de kogel, dus 400kg in totaal. Dat is toch mooi meegenomen :)
Toch mag dit helaas niet altijd in het buitenland.

Edit: Een kleine update in de TS, overal waar 300kg trekgewicht staat is nu ook de 100kg max kogeldruk aan toegevoegd.

[ Voor 36% gewijzigd door DutchKel op 05-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Dit klopt niet. Het maximale toegestane gewicht is 300kg. Als je de aanhangwagen weegt, dan moet je daarbij alle punten meenemen waarop de wagen rust. Dat betekent de twee wielen en de kogel. Natuurkunde dicteert dat de totale opwaartse druk die die drie punten leveren gelijk moet zijn aan het totale gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
Vraagje over de topicstart; is al die informatie over een UVO app niet achterhaald?
Bezit zelf een e-niro sinds juli '24 en ik heb die hele UVO app zelfs nooit gezien.
Op diverse plekken in de topic start zie ik terugkomen dat je geen remote functies kunt bedienen met de app maar alleen uitlezen.
Kia Connect wordt wel genoemd maar dan alleen icm met de niro-EV 2022+
De indruk ontstaat dat remote functies überhaupt niet mogelijk zijn met de e-niro.
Khayma schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 01:23:
UVO Connect (e-Niro 2019-2021): Het 10,25″ navigatiesysteem (vanaf MY20) is uitgerust met UVO Connect. Via de UVO app kun je voertuiggegevens inzien: laadstatus, actieradius, kilometerstand, ritgegevens, locatie van de auto, etc. Wat niet kan met UVO (bij de e-Niro) is op afstand functies bedienen. Zo is er géén mogelijkheid om via de app de airconditioning of verwarming aan te zetten, deuren te openen of een laadsessie te starten/stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:43
multikoe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:16:
[...]

Dit klopt niet. Het maximale toegestane gewicht is 300kg. Als je de aanhangwagen weegt, dan moet je daarbij alle punten meenemen waarop de wagen rust. Dat betekent de twee wielen en de kogel. Natuurkunde dicteert dat de totale opwaartse druk die die drie punten leveren gelijk moet zijn aan het totale gewicht.
https://caravantrekker.nl...niet%20van%20de%20caravan!
Volgens de Nederlandse wetgeving geldt bij een controle dat het gewicht alleen uit de asdruk bestaat, dus zonder kogeldruk.
Niet overal, maar volgens deze site in NL mag het wel. Moet je wel verdomd veel gewicht op de voorkant laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
multikoe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:16:
[...]

Het gaat om de aslast
[...]

2 Indien in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag:

[...]

c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens zonder een bedrijfsrem,

achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

[...]
Wanneer er geen positieve koppelingsdruk is is de de maximum te trekken massa wel het totaalgewicht van de aanhanger.
DutchKel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:45:
[...]

Toch mag dit helaas niet altijd in het buitenland.
Jammer dat hier niet echt informatie over te vinden is. Ik had al genoeg moeite met de Nederlandse wettekst. De Duitse of Franse ga ik mij echt niet aan wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:29:
Vraagje over de topicstart; is al die informatie over een UVO app niet achterhaald?
Bezit zelf een e-niro sinds juli '24 en ik heb die hele UVO app zelfs nooit gezien.
Op diverse plekken in de topic start zie ik terugkomen dat je geen remote functies kunt bedienen met de app maar alleen uitlezen.
Kia Connect wordt wel genoemd maar dan alleen icm met de niro-EV 2022+
De indruk ontstaat dat remote functies überhaupt niet mogelijk zijn met de e-niro.

[...]
Goed opgemerkt, ik had het op 1 plek al verbeterd. Maar het staat er overigens vaker in, ik zal dit binnenkort aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik geef toe, met een maximum van 300 kg is dit een beetje gemiereneuk, maar toch even:
Uit jouw link (even uitgaande van dat maximum van 300 kg).
Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
Dit stukje tekst lees ik als; de som van de aslast en de kogeldruk mag niet meer zijn dan 300kg. Je mag dus niet een aslast hebben van 300kg en een kogeldruk van 100kg. Ik geef toe, de tekst is ook op een andere manier te interpreteren, maar mijn interpretatie is in lijn met de bewoordingen in de wet. Men heeft het over Maximum massa, niet over maximum asdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:11:
Niet overal, maar volgens deze site in NL mag het wel. Moet je wel verdomd veel gewicht op de voorkant laden.
Ik denk dat dit toch vooral een praktische overweging is omdat alleen de asdruk vrij simpel te meten is, terwijl kogeldruk wat meer werk vergt. En bij caravans en andere grote aanhangers is de asdruk in verhouding veel groter dan de kogeldruk en komt de asdruk dus vrij goed overeen met de totale massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:28

K van k

18x 400 wp oost-west

Vraagje over de bestuurdersstoel kia e-niro 2019 ev.
Onlangs ging de stoel achterover zonder de knoppen aangeraakt te hebben.
Nu paar maanden later rijd de vrouw met 100 richting rotonde, stoel gaat achterover en ze kan niet bij remmen of gas, en daar ging hij weer voorover en zat ze klem tussen stoel en stuur en kon niet sturen en ging zo de rotonde over.
Bij de kia dealer emmeloord gebracht, want was kwaad zitten ook 3 kids .
Aangeven dat ik nieuwe stoel wil want je hebt 7a10 jaar garantie, en dit is onverantwoord. Echt levensgevaarlijk. Staat een 109.000 op teller, naja dit hoort niet uit te maken.
Als het begint reageren de knoppen nergens meer op, wel veel gelezen dat ze soms knop vervangen of onderdeeltje wat dan 3 dagen helpt. Als stoel vervangen moet worden is dit tog garantie want hij is net 5 jaar oud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
K van k schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:27:
Vraagje over de bestuurdersstoel kia e-niro 2019 ev.
Onlangs ging de stoel achterover zonder de knoppen aangeraakt te hebben.
Nu paar maanden later rijd de vrouw met 100 richting rotonde, stoel gaat achterover en ze kan niet bij remmen of gas, en daar ging hij weer voorover en zat ze klem tussen stoel en stuur en kon niet sturen en ging zo de rotonde over.
Bij de kia dealer emmeloord gebracht, want was kwaad zitten ook 3 kids .
Aangeven dat ik nieuwe stoel wil want je hebt 7a10 jaar garantie, en dit is onverantwoord. Echt levensgevaarlijk. Staat een 109.000 op teller, naja dit hoort niet uit te maken.
Als het begint reageren de knoppen nergens meer op, wel veel gelezen dat ze soms knop vervangen of onderdeeltje wat dan 3 dagen helpt. Als stoel vervangen moet worden is dit tog garantie want hij is net 5 jaar oud
Ja dat zal zeker garantie zijn, daarvoor moet er een diagnose gesteld worden door de dealer.
Deze krijgt dan na goedkeuring van de garantieclaim de uren en onderdelen vergoed vanuit Kia Nederland.
Een hele stoel preventief swappen door de dealer zonder goedkeuring vanuit de importeur zal waarschijnlijk niet gebeuren, hoe gevaarlijk en vervelend de situatie je ook aangeeft dat de situatie is.

De dealer zal eerst willen zoeken naar de oorzaak, een los contact, kapotte schakelaar of sensor; zoiets zal het uiteindelijk zijn.
De vraag op dit moment is of de storing te reproduceren valt, zo ja dan is een diagnose ook mogelijk.
Als het niet of moeilijk reproduceerbaar is wordt het een onzeker en langer traject.
Pagina: 1 ... 347 348 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.